500
300
100
VRIJDAG
17 OCTOBER
Uw Vermouth
burgsche
j t. Stoomvaart
No.245
68e Jaargang i
1930
jjjgm: Firma F. VAN DE VELDEIi., ftlsliaal 58-60. tlissiiiu.lilil. 10. Foslrtkening 60281
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
ERSTE BLAD
BINNENLAND
Vuurkool
dvertentiën
Stads- enProvincienieuws
RECHTSZAKEN
Adelaar.
Kreymborg
LUCHTVAART
INGEZONDEN STUKKEN
BUITENLAND
'KSTER
des Zaterdags-
es VAN DER
Istraat 57.
degens ziekte der
een net
EISJE
nmelden 's avonds
adhuissfraat 53.
JONGEN
(resTijdinghal
nette
INSTBODE.
A. SCHRIJVER,
i beschikbaar voor
:rgelijke.
A KEIJN, Musicus,
jverheidstraat 8.
Jelburg-Rotterdam
elegen plaatsen.
N PASSAGIERS,
:N EN VEE,
v.Midd.
v.m.uur
v. Roti.
vm.uur
8
8
8
8
8
8
1
te bekomen:
Transport- en Exp.
i O. VOS, Telefoon
ENHOORN, Telet. 155.
.TERHOUT, Telef. 282.
BUITENHEK, Tel. 101
LISSINGSCHE COURANT
S3NNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden,
ranco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor Üe ove-
ge landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels /1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 15 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct.
abonné's in 't bezit eener
s, zijn GRATIS verze-
I tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
NGESLOTEN BI| HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS''
nummer bestaat uit 2 bladen
Officieel bezoek aan Antwerpen.
et Antwerpsche stadsbestuur heeft be-
"i de burgemeesters van Amsterdam en
firdam uit te noodigen tot het brengen
een officieel bezoek aan de wereldten-
o stelling en de haven van Antwerpen,
>n het einde dezer maand. Dit bezoek zou
oten worden met een groot feestmaal ten
Ihuize.
In verkrijgbaar
lid, eigen inmaak,
I TEN, prima mer-
I :ent per liter bus,
I Aanbevelend,
IIEUWENHUIJZE.
91.
taling van 1—5 regels
igel meer 15 cent
'erhuor, Koop en Verkoop,
in D/enstaanvragen, enz.
De kruiser.
Onze Vloot" heeft nog eens een pleidooi
ïouden voor een 10.000 tonner in plaats
den 5250 tonner, welken minister Deckers
kruiser heeft aangevraagd. De minister
»ft h.i. de grootte van den kruiser (ons
rkste scheepstype nog wel) uitsluitend be
tid door financieele overwegingen, niet
redeneering van strategisch-tactischen
■d, als waarop de keuze van een oorlogs-
eepstype behoort te berusten.
!en eventueele tegenstander zal tegen den
i0 tons kruiser zelfs geen zwakker schip
,en sturen, omdat dan onze kruiser de
jfelachtige eer zal genieten, op de geheele
eld de zwakste van zijn type te zijn. En
sterkere tegenstander komt met de stra-
[isch-tactische opdracht, het ook door de
:dedigers van den 5250-tonner zoo gevrees-
artillerie-duel niet slechts „uit te lokken",
,ar zoo noodig te forceeren Daartoe bezit
schip superioriteit èn in bewapening èn
Jsnelheid. Voor het onze is daar geen ontr-
len aan. Voor een kleine marine als de
Is het eisch, steeds van ieder type de
sta en krachtigste schepen aan te bouwen,
sinds 1914 dan ook steeds gedaan is
K-booten, nieuwe jagers, en ook de
en „Sumatra" zijn daar, om het te be-
Al deze schepen behooren onmisken-
lar tot de klein-materieelvloot. Maar nu
sn den eisch stelt, dat het reserveschip voor
twee kruisers ook weer de in 1930 beste en
ichtigste lichte kruiser moet zijn, zou men
[eens tot de groot-materieelvloot terugkee-
in?
[De 5250 tonner is bij een eerste ernstige
itmoeting met een vijandelijken kruiser ten
,e opgeschreven, indien niet toevallig een
;er onderzeebooten, onder water 5 èt 6 mijl
art loopend, in het met meer dan 30 mijl
art geleverde kruisergewicht niet in te
•ijpen niet alleen, maar op het zoo moeilijk
te treffen doel, dat een kruiser in volle vaart
)or een torpedoschot oplevert, een beslissen-
ïn treffer weet te krijgen.
Officieel gedesavoueerd is thans de Lam-
>oypolitiek, zegt „Onze Vloot".
Als eerste rest uit die onzalige periode be-
reigt ons thans het door hem zoo laag ge
elde cijfer der begrooting van aanbouw. In
ien vorm dreigt zijn, thans officieel gedesa-
oueerde politiek haar stempel op onze ge-
eele marinepolitiek te gaan drukken, een
'<mpel van„zooveel krijg je, zie dat je er
tee uitkomt, ongeacht wat je noodig hebt",
'aartegen komen wij op en wij eischen van
en, die afwijking van ons standpunt den
250-tonner verdedigen, de erkenning, dat
it schip zijn ontstaan zal danken aan een
fsluitpostpolitiek, niet aan strategisch-tac-
Tpche overwegingen.
Voorloopig nog warm weer.
De weerkundige medewerker van het
iUtr. Dagblad" schrijft
Omtrent het zachte weer der laatste dagen
alt na het bericht van giseren niet veel
nede te deelen, maar de volgende bijzonder-
ïeden zijn toch wel vermeldenswaard.
In de eerste plaats kan worden medege-
fleeld, dat de gemiddelde temperatuur van
flen dag gisteren 13.7 gr. C. bedroeg en daar
mede drie graden hooger was dan de gemid
delde uit de laatste 20 jaren voor dezen da-
mm. De hoogste temperatuur op het midden
fan den dag was 18 gr. C. Beide temperatu-
'en waren weliswaar niet bijzonder hoog,
laar ongeveer gelijke waarden ook vier malen
n de voorafgaande 20 jaren op dezen datum
voorkwamen, in 1921 werd, hoewel twee da-
'en eerder, een maximum-temperatuur van
22.7 gr, o. waargenomen, en zulke warme da
rn als gisteren kwamen in vorige jaren nog
o laat als 6 November voor.
Vergelijkt men de temperatuur, in vroe
gere jaren op den 16den October of daarom
trent voorgekomen, met die van gisteren, dan
Valt het op, dat het om dezen tijl van het
tear bijna 8 graden kouder kan zijn en dat
de eerste vorst somtijds reeds half October
voorkomt, zooals in 1928, toen op 14 October
€en minimum-temperatuur van 4 gr. C.
yrerd opgeteekend. In de week van 13—19
October 1928 vroor het in drie nachten, maar
daarop volgde een lange reeks van tamelijk
zachte dagen.
De buiteniandsche weerberichten maakten
gisteren melding van zomersche temperatu
ren in Engeland, en Frankrijk. Intusschen
zijn niet alleen de luchtdruk-tegenstellingen
groot, maar ook de tcmperatuur-tegenstellin-
gen zijn merkwaardig. Terwijl gisterenmor
gen de temperatuur in het Zuiden van
Frankrijk +20 gr. C. was, stond de thermo
meter in het Noorden van Zweden op —5 gr.
C. en was het temperatuurverschil tusschen
Engeland en Duitschland tien gr. Celsius.
Wat de luchtdrukverdeeling aangaat, deze
is betrekkelijk niet veel veranderd. Het ge
bied van hoogen druk over Centraal-Europa
heeft zich naar het Noorden uitgebreid, ter
wijl de depressie in het Westen, die nog zeer
diep is, zich naar het Zuiden ontwikkelde,
waar een belangrijke secundaire depressie
over de Golf van»- Biskaye ontstaan is. Het
geheele depressiegebied heeft zich bovendien
eenigszins naar het Oosten verplaatst, waar
door bij ons de barometer geregeld daalde en
het weer meer en meer betrokken raakte. De
warme luchtstroom uit hét Zuiden is tevens
in breedte toegenomen, zoodat geheel West-
Europa door warme lucht overstroomd wordt.
VLISSINGEN, 17 OCTOBER.
Loket voor postzegelverzamelaars.
Aan het loket voor postzegelverzamelaars,
dat op 18 October van half 4 tot 5 uur aan
het post- en telegraafkantoor zal geopend
zijn, zijn verkrijgbaar, behalve de reeds vroe
ger gemelde 2- en 4-zijdige rolperferatie en
de luchtpostzegels van Suriname, de nieuwe
automaattanding in de waarden van 6, 30 en
50 cent. Reeds vroeger verschenen de zegels
van l/2 en 5 cent in deze tanding.
Instituut voor Arbeidersontwikkeling.
Blijkens achterstaande advertentie begint
a.s. Maandag het Instituut voor Arbeiders
ontwikkeling zijn Engelschen cursus. Er is
nog gelegenheid zich als deelnemer op te
geven. Hoewel de deelname goed kan worden
genoemd is het bestuur van meening dat de
animo nog grooter kon zijn.
Wij willen daarom vooral de jongeren aan
raden kennis te komen maken met deze nut
tige instelling. Daarvoor wordt a.s. Maandag
gelegenheid geboden.
Een motie.
De afdeeling Vlissingen van de Vereeniging
van Arbeiders-Radio-Amateurs heeft in een
huishoudelijke vergadering de volgende motie
aangenomen
De afdeeling protesteert met klem tegen de
onduldbare censuur welke al meermalen op
de diverse radio-uitzendingen door de radio
controle-commissie is uitgeoefend gewor
den tevens wenscht zij den minister van
waterstaat te verzoeken zoo spoedig mogelijk
pogingen in het werk te stellen, opdat de
radio-ontvangst door de Nederlandsche sta
tions, door verbetering van golflengte en
zender, aanmerkelijk beter worden.
Zij besluit deze motie op te zenden aan den
minister van waterstaat en deze te publicee-
ren in de pers.
Onbestelbare brieven.
Lijst van onbestelbare brieven en brief
kaarten, van welke de afzenders onbekend
zijn, terugontvangen in de le helft der maand
October 1930.
Brieven (binnenland) Haasdonck, Goes
Hanij Gallotta, TilburgMartha Opalka,
AmsterdamAnnie Post, AmsterdamMa
ria Stadler, Den Haag.
Brieven (buitenland): R. van Wijk, Hobo
ken.
Briefkaarten (binnenland) Gezina Ha-
ckenkrüger, Harderwijk.
Briefkaarten (buitenland)F. Nessen-—
Carton, Byskow (Bologne) T. Naarduijn,
Pourville (France)Raymonde Guërij, Paris
Mimi Wolf, Hamburg.
De ochtendpost naar Zeeland.
Men schrijft aan de „N.R.Ct."
Op het oogenblik wordt de post uit het
noorden en bestemd voor het zuiden des
lands, die des nachts per trein van Rotter
dam te Lage-Zwaluwe aankomt, van laatst
genoemde plaats verder per auto verzonden.
De auto vertrekt des nachts uit Lage-Zwa
luwe en rijdt via Breda naar Zeeland. Om
4.19 uur 's morgens wordt de post voor Hans-
weert en het oostelijk deel van Zeeuwsch-
Vlaanderen overgenomen door het personeel
van de Schorebrug over het kanaal door
Zuid-Beveland, zoodat de verdere verzending
kan plaats hebben per provinciale boot, welke
6.10 uur vertrekt van Hansweert en om 6.43
uur te Walsoorden aankomt. Van Vlake rijdt
de auto dan naar Vlissingen met de post voor
het westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen
en Engeland. Die voor Oost-Zeeuwsch-Vlaan
deren gaat verder per provinciale boot van
5.50 uur uit Vlissingen en 6.20 uur te Bres-
kens en die voor Engeland met de eerst ver
trekkende mailboot. Het ligt in de bedoeling,
om de post van Breskens af verder ook per
auto te vervoeren naar alle plaatsen van
West-Zeeuwsch-Vlaanderen.
Vooral voor Zeeland en in het bijzonder
voor Zeeuwsch-Vlaanderen is een en ander
een belangrijke verbetering daar voorheen de
post van plaatsen boven Rotterdam eerst
aankwam met den trein van 10.23 uur te
Vlake en 11.03 te Vlissingen, zoodat de ver
dere verzending kon plaats hebben per pro
vinciale boot van 10.40 uur uit Hansweert en
11.30 uur uit Vlissingen.
SOUBURG.
Gevonden voorwerpen.
Inlichtingen zijn te bekomen omtrenteen
gouden broche, bij Goedbloed, Marnixplein
C 51een gouden ringetje, bij Hendriks,
Nieuwe Abeele C 259.
De kindermoord in de Rubroebstraat
te Rotterdam.
De rechtbank te Rotterdam heeft gisteren
de zaak behandeld tegen den man, die op 11
Juli van dit jaar in de Rubroekstraat zijn
beide kinderen om het leven heeft gebracht.
Den verdachte wordt moord, subs, doodslag
ten laste gelegd. Verdachte zou uit een met
scherp geladen revolver twee schoten hebben
gelost op zijn dochtertje Helena Johanna
Frederika, waarvan één kogel haar borst en
linkerlong en de andere- hae.r^ersenen door
boorden, tengevolge waarvan zij overleed.
Zijn zoon Pieter Wolf had hij met een schot
ir de hersenen getroffen, waarna hij hem
nog drie steekwonden in de borst toebracht,
tengevolge waarvan het jongetje is over
leden.
De in de dagvaarding genoemde feiten
heeft verdachte toegegeven.
Als eerste gedachte werd de kostjuffrouw
van verdachte, mej. De Paauw gehoord. Ver
dachte was gedurende een maand of vier,
vijf met de kinderen bij haar in huis, teen
het gebeurde plaats had gehad. Het was ge
tuige nooit opgevallen dat de kinderen Oos-
tersch bloed in de aderen hadden. Zij waren
er echter zelf wel sterk van bewust.
Verdachte .was een goede man, ook voor
zijn kinderen. Hij had soms oogenblikken,
dat hij stil en teruggetrokken was.
Nadat nog benige getuigen, waaronder de
deskundigen, waren gehoord, werd verdachte
nogmaals voorgeroepen. Toen hem naar de
reden van zijn daad gevraagd werd, zei hij,
dat hij altijd veel teleurstellingen in het le
ven heeft ondervonden. In zijn jeugd, maar
ook later, in militairen dienst, is het hem
slecht gegaan. Over de toestanden in Indië
klaagde verdachte eveneens. Hij leefde er
met een Inlandsche vrouw en toen hij eens
met haar naar een bioscoop was geweest,
had hij daarvoor 14 dagen provoost moeten
ondergaan en om den anderen dag op water
en rijst moeten leven.
De vertegenwoordiger van het O. M., die
daarna het woord kreeg, requireerde een ge
vangenisstraf voor den tijd van acht jaar,
door te brengen in de bijzondere strafgevan
genis, gevolgd door ter beschikking stelling
van de regeering. In zijn requisitoir heeft
spreker uiteengezet hoe in de geschiedenis
van het strafrecht vadermoord altijd zeer
streng is aangerekend. Er zijn juristen, die
van oordeel zijn, dat kindermoord even
zwaar aangerekend moet worden. Spreker
wil zoover niet gaan, maar het geldt wel
zwaarder dan een andere moord. Wanneer
men de feiten aleen zou nemen, zou spreker
levenslang vragen, maar hij wilde de persoon
van den dader in aanmerking nemen. Ver
dachte heeft gehandeld uit vaderliefde, zij
het dan ook een geheel verkeerde. In ver
band hiermee eischte spreker een lichte straf.
Ruw voetbalspeL
Op 12 Januari jl. werd te De Bilt een ta
melijk ruwe wedstrijd gespeeld tusschen de
beide voetbalelftallen D.O.S. en „Holland".
Een der spelers van „Holland" brak hierbij
zijn linker-elleboog.
De keeper van D.O.S. had zich hiervoor te
verantwoorden gehad voor de Utrechtsche
rechtbank, die hem vrijsprak van het ten-
laste gelegde veroorzaken van zwaar licha
melijk letsel door schuld.
De officier van justitie, die 50 had ge-
eischt .teekende hooger beroep aan. Het Ge
rechtshof 'te Amsterdam sprak verdachte
vrij. De advocaat-generaal had ƒ10 boete
geëischt.
gens een motordefect omlaag, waardoor da
beide inzittenden levensgevaarlijk werden ge*
wond. j
Hoeveel Zeppelins gingen in den oorlog
verloren
Naar aanleiding van de ramp met de R 101
werd door het „Hbld." een overzicht gegeven
van vroegere rampen met luchtschepen,
waarbij o.a. gezegd werd, dat nooit bekend
is geworden, hoeveel Duitsche Zeppelins in
den oorlog verloren zijn gegaan. De Duit-
schers hebben er angstvallig het stilzwijgen
over bewaard.
Heelemaal juist is dit niet, schrijft nu een*
Berlijnsche correspondent van hetzelfde blad.
Ook de oorlogsverliezen aan luchtschepen zijn
gepubliceerd. In de vier oorlogsjaren zijn 94
Zeppelins gebouwd, een geweldige prestatie
als men bedenkt, dat de bouw van de „Graf
Zeppelin" een jaar, die van de R 100 en de
R 101 bijkans twee jaar vergde Van deze
94 luchtschepen zijn 32 door den vijand neer*
geschoten.
Niet medegedeeld werd echter, wat er met
de 62 andere Zeppelins is gebeurd. Bij het
uitbreken van de revolutie waren nog slechts
twaalf over, zoodat er vijftig op onnaspeur
bare wijze verdwenen zijn. Men kan veilig
aannemen, dat het grootste gedeelte van deze
vijftig luchtschepen is verongelukt. Na raids
op Londen of Parijs keerden zij vaak aan
geschoten en nauwelijks bestuurbaar naar
hun operatie-basis terug. En hoe vaak wer
den er in de oorlogsjaren boven Zeeuwsch*
Ziet in onze etalages de fijnbewerkte modellen: Vlaanderen Duitsche luchtschepen gesigna*
Mac Donald en Hollywood leerd; d'e> imar fhe®- nif dan,
moeite koers konden houden en slechts lang
zaam vooruitkwamen. Raakten dergelijke
luchtschepen in een storm, dan waren zij zoo
goed als verloren en men kan er zeker van
zijn, dat op deze wijze een groot aantal Zep
pelins teloor is gegaan.
Vele andere, die, zij het ook door vijandelijk
vuur zwaar beschadigd, behouden achter do
Duitsche linies terugkeerden, heeft men ge
demonteerd en het materiaal gebruikt voor
den bouw van nieuwe luchtkruisers. En ver
schillende ten slotte zijn op overzeesche ex
pedities spoorloos verdwenen, zoodat men
aanneemt, dat zij in een storm op zee zijn
vergaan.
Wat een spreiding in
die vleugels, hoe krach
tig vol zelfvertrouwen
en koninklijk die hou
ding, hoe doelmatig en
schoon dat kleed van
veeren en slagpennen.
Zóó moet ook goede
kleeding zijndoelma tig
èn schoon. Elk draadje,
elk naadje op zijn juiste
plaats, elke lijn sluitend
om het lichaam en al die
fijne lijnen tezamen vor
mend een meesterstuk
van fijn naaldwerk: dat
is Kreymborg-Coupe.
Heeft Uw Kleeding ook
dat persoonlijk cachet
der Kreymborg-coupe 7
VLISSINGEN, WALSTRAAT.
MIDDELBURG, LANGE DELFT.
Luchtpostdienst op Ned.-Indië.
Nader wordt nog medegedeeld dat de zen
ding met het derde postvliegtuig naar Indië
bevat 17.408 stukken beneden vijf gram, 251
brieven en postwissels, 574 stuks bestemd
voor tusschenliggende landen en 3930 stuk
ken van meer dan vijf gram. Totaal 22.162
stuks.
Het derde postvliegtuig is gisterenmiddag
15.10 uur te Boedapest aangekomen. Alles
was wel aan boord. Heden wordt de reis
voortgezet.
Geen Nederlandsche brieven per „Zeppelin".
De directeur-generaal der P.T.T. deelt ons
mede, dat het bericht, door het weekblad
„Het Leven" aan ons verstrekt, als zou men
post met de „Graf Zeppelin" van Friedriehs-
hafen naar Nederland of van Venlo naar
Duitschland kunnen verzenden, onjuist is. Er
is bij de P.T.T. omtrent een regeling niets
bekend.
De geredden van de R 101 weer thuis.
Drie geredden van de ramp van de R 101
Cook, Disley en Savory zijn Woensdag
middag uit Beauvais per vliegtuig te Cioy-
don aangekomen. Eenige honderden men-
schen hadden zich op het vliegveld verzameld
om hen te verwelkomen en er zaten ook nog
een aantal lieden op de daken van de ge
bouwen.
Toen het groote passagiersvliegtuig voor
twintig personen, dat hen naar Engeland
had gebracht, op het veld neerstreek, rende
de menigte naar het toestel en wachtte op
het uitstappen van de drie mannen. Eerst
verlieten twaalf gewone passagiers uit Parijs
het vliegtuig, dat te Beauvais een tusschen-
landing had gedaan om de drie mannen op
te nemen.
Toen stapte een dokter van de luchtmaoht
in het vliegtuig en na enkele minuten kwam
Cook, wiens hoofd en handen nog geheel
verbonden waren, te voorschijn. Over zijn
schouders lag een dikke plaid en hij had
trijppantoffels aan. Ondanks zijn zwachtels,
die slechts spleten voor zijn oogen en mond
openliet, trachtte hij te glimlachen.
Disley en Savory konden bijna zonder hulp
loopen, maar Cook moest aan beide armen
gesteund worden op weg naar den zieken
auto. Disley en Savory namen plaats in een
gewonen auto. De gewonden waren verge
zeld door drie leden van hun familie. Elk van
hen droeg een roos in het knoopsgat, die nog
op den dag geplukt was door iemand die in
de buurt van het vliegveld woont.
Vijf zusters uit het ziekenhuis te Beau
vais hadden tot het laatst haar zorgen aan
het gewonde drietal gewijd. Bij hun vertrek
werden zij door een groote menigte warm
toegejuicht.
Twee Fransche legervliegtuigen verongelukt.
Bij Marseille is een Fransch marinevlieg
tuig omlaag gestort, waarbij de piloot om
het leven kwam.
Ook bij Chartres heeft de Fransche mili
taire luchtvaart wederom een verlies gele
den. Hier stortte een militair vliegtuig we-
Buiten verantwoordelijkheid der redactie
De copie wordt niet teruggegeven
Mijnheer de Redacteur
Noch v. W. nóch ik hadden gewild, dat de
tramgeleider bij mijn zoo zwaar verminkten
armen hond had staan huilen, maar uw
naam van mensch was er meer door tot z'n
recht gekomen, dan met dit werkelijk heel
geestige gezegde „Dan moet hij er niet on
derkruipen." Maar het is dan ook „maar een
dier" nietwaar Wat dankbaarheid aangaat
voor uw tram, wel ik heb de avonden van
het feest zeer velen zelfs in vrachtauto's te
rug zien komen en ze hadden ook plezier. Op
zulke avonden behelpt men zich ook maar.
Dankend voor de plaatsruimte,
De eigenaresse van den
overreden hond.
DE DUITSCHE REGEERINGS-
VERKLARING.
In de zitting van den Duitschen Rijksdag
heeft gisteren de rijkskanselier dr. Bruning
zijn aangekondigde programrede gehouden.
Hij begon met te wijzen op de economische
crisis, waarin de ergste gevolgen door het re-*
geeringsprogram verholpen moeten worden.
Voorwaarde hiertoe is, dat de noodverorde-
ning van den rijkspresident van Juli gehand
haafd blijft. De regeering zal zich daarom
tegen een verwijzing van de noodverordening
naar de commissie niet verzetten. Op dezelfde
wijze is reeds in 1924 te werk gegaan. Tegen
verbeteringen van het doel van de noodver
ordening heeft de regeering natuurlijk geen
bezwaar.
Vervolgens behandelde de rijkskanselier hetj
tekort op de nopende begrooting en den ach
teruitgang in de opbrengst van de belastin
gen. Het tekort voor het loopende jaar zal 60D
millioen mark bedragen. Ter dekking van
dit tekort is een beroep op de geldmarkt ge
daan. De Duitsche geldmarkt was tot aan de
verkiezingen ruim, doch sedert is daarin een
verandering ingetreden. Het buitenland heeft}
na de verkiezingen zijn te goed teruggetrok
ken en ook vele Duitschers, wien het aan
goede staatsgezindheid ontbreekt, hebben hun
geld in buiteniandsche papieren belegd.
Zonder deze ontwikkeling zou de Duitschei
geldmarkt waarschijnlijk zelf in staat zijn
geweest de noodige middelen voor de leening
ter beschikking te stellen. Thans was de re
geering gedwongen zich tot het buitenland tq