500 300 100 VRIJDAG 17 OCTOBER Uw Vermouth burgsche j t. Stoomvaart No.245 68e Jaargang i 1930 jjjgm: Firma F. VAN DE VELDEIi., ftlsliaal 58-60. tlissiiiu.lilil. 10. Foslrtkening 60281 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen ERSTE BLAD BINNENLAND Vuurkool dvertentiën Stads- enProvincienieuws RECHTSZAKEN Adelaar. Kreymborg LUCHTVAART INGEZONDEN STUKKEN BUITENLAND 'KSTER des Zaterdags- es VAN DER Istraat 57. degens ziekte der een net EISJE nmelden 's avonds adhuissfraat 53. JONGEN (resTijdinghal nette INSTBODE. A. SCHRIJVER, i beschikbaar voor :rgelijke. A KEIJN, Musicus, jverheidstraat 8. Jelburg-Rotterdam elegen plaatsen. N PASSAGIERS, :N EN VEE, v.Midd. v.m.uur v. Roti. vm.uur 8 8 8 8 8 8 1 te bekomen: Transport- en Exp. i O. VOS, Telefoon ENHOORN, Telet. 155. .TERHOUT, Telef. 282. BUITENHEK, Tel. 101 LISSINGSCHE COURANT S3NNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden, ranco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor Üe ove- ge landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels /1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 15 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct. abonné's in 't bezit eener s, zijn GRATIS verze- I tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger NGESLOTEN BI| HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS'' nummer bestaat uit 2 bladen Officieel bezoek aan Antwerpen. et Antwerpsche stadsbestuur heeft be- "i de burgemeesters van Amsterdam en firdam uit te noodigen tot het brengen een officieel bezoek aan de wereldten- o stelling en de haven van Antwerpen, >n het einde dezer maand. Dit bezoek zou oten worden met een groot feestmaal ten Ihuize. In verkrijgbaar lid, eigen inmaak, I TEN, prima mer- I :ent per liter bus, I Aanbevelend, IIEUWENHUIJZE. 91. taling van 1—5 regels igel meer 15 cent 'erhuor, Koop en Verkoop, in D/enstaanvragen, enz. De kruiser. Onze Vloot" heeft nog eens een pleidooi ïouden voor een 10.000 tonner in plaats den 5250 tonner, welken minister Deckers kruiser heeft aangevraagd. De minister »ft h.i. de grootte van den kruiser (ons rkste scheepstype nog wel) uitsluitend be tid door financieele overwegingen, niet redeneering van strategisch-tactischen ■d, als waarop de keuze van een oorlogs- eepstype behoort te berusten. !en eventueele tegenstander zal tegen den i0 tons kruiser zelfs geen zwakker schip ,en sturen, omdat dan onze kruiser de jfelachtige eer zal genieten, op de geheele eld de zwakste van zijn type te zijn. En sterkere tegenstander komt met de stra- [isch-tactische opdracht, het ook door de :dedigers van den 5250-tonner zoo gevrees- artillerie-duel niet slechts „uit te lokken", ,ar zoo noodig te forceeren Daartoe bezit schip superioriteit èn in bewapening èn Jsnelheid. Voor het onze is daar geen ontr- len aan. Voor een kleine marine als de Is het eisch, steeds van ieder type de sta en krachtigste schepen aan te bouwen, sinds 1914 dan ook steeds gedaan is K-booten, nieuwe jagers, en ook de en „Sumatra" zijn daar, om het te be- Al deze schepen behooren onmisken- lar tot de klein-materieelvloot. Maar nu sn den eisch stelt, dat het reserveschip voor twee kruisers ook weer de in 1930 beste en ichtigste lichte kruiser moet zijn, zou men [eens tot de groot-materieelvloot terugkee- in? [De 5250 tonner is bij een eerste ernstige itmoeting met een vijandelijken kruiser ten ,e opgeschreven, indien niet toevallig een ;er onderzeebooten, onder water 5 èt 6 mijl art loopend, in het met meer dan 30 mijl art geleverde kruisergewicht niet in te •ijpen niet alleen, maar op het zoo moeilijk te treffen doel, dat een kruiser in volle vaart )or een torpedoschot oplevert, een beslissen- ïn treffer weet te krijgen. Officieel gedesavoueerd is thans de Lam- >oypolitiek, zegt „Onze Vloot". Als eerste rest uit die onzalige periode be- reigt ons thans het door hem zoo laag ge elde cijfer der begrooting van aanbouw. In ien vorm dreigt zijn, thans officieel gedesa- oueerde politiek haar stempel op onze ge- eele marinepolitiek te gaan drukken, een '<mpel van„zooveel krijg je, zie dat je er tee uitkomt, ongeacht wat je noodig hebt", 'aartegen komen wij op en wij eischen van en, die afwijking van ons standpunt den 250-tonner verdedigen, de erkenning, dat it schip zijn ontstaan zal danken aan een fsluitpostpolitiek, niet aan strategisch-tac- Tpche overwegingen. Voorloopig nog warm weer. De weerkundige medewerker van het iUtr. Dagblad" schrijft Omtrent het zachte weer der laatste dagen alt na het bericht van giseren niet veel nede te deelen, maar de volgende bijzonder- ïeden zijn toch wel vermeldenswaard. In de eerste plaats kan worden medege- fleeld, dat de gemiddelde temperatuur van flen dag gisteren 13.7 gr. C. bedroeg en daar mede drie graden hooger was dan de gemid delde uit de laatste 20 jaren voor dezen da- mm. De hoogste temperatuur op het midden fan den dag was 18 gr. C. Beide temperatu- 'en waren weliswaar niet bijzonder hoog, laar ongeveer gelijke waarden ook vier malen n de voorafgaande 20 jaren op dezen datum voorkwamen, in 1921 werd, hoewel twee da- 'en eerder, een maximum-temperatuur van 22.7 gr, o. waargenomen, en zulke warme da rn als gisteren kwamen in vorige jaren nog o laat als 6 November voor. Vergelijkt men de temperatuur, in vroe gere jaren op den 16den October of daarom trent voorgekomen, met die van gisteren, dan Valt het op, dat het om dezen tijl van het tear bijna 8 graden kouder kan zijn en dat de eerste vorst somtijds reeds half October voorkomt, zooals in 1928, toen op 14 October €en minimum-temperatuur van 4 gr. C. yrerd opgeteekend. In de week van 13—19 October 1928 vroor het in drie nachten, maar daarop volgde een lange reeks van tamelijk zachte dagen. De buiteniandsche weerberichten maakten gisteren melding van zomersche temperatu ren in Engeland, en Frankrijk. Intusschen zijn niet alleen de luchtdruk-tegenstellingen groot, maar ook de tcmperatuur-tegenstellin- gen zijn merkwaardig. Terwijl gisterenmor gen de temperatuur in het Zuiden van Frankrijk +20 gr. C. was, stond de thermo meter in het Noorden van Zweden op —5 gr. C. en was het temperatuurverschil tusschen Engeland en Duitschland tien gr. Celsius. Wat de luchtdrukverdeeling aangaat, deze is betrekkelijk niet veel veranderd. Het ge bied van hoogen druk over Centraal-Europa heeft zich naar het Noorden uitgebreid, ter wijl de depressie in het Westen, die nog zeer diep is, zich naar het Zuiden ontwikkelde, waar een belangrijke secundaire depressie over de Golf van»- Biskaye ontstaan is. Het geheele depressiegebied heeft zich bovendien eenigszins naar het Oosten verplaatst, waar door bij ons de barometer geregeld daalde en het weer meer en meer betrokken raakte. De warme luchtstroom uit hét Zuiden is tevens in breedte toegenomen, zoodat geheel West- Europa door warme lucht overstroomd wordt. VLISSINGEN, 17 OCTOBER. Loket voor postzegelverzamelaars. Aan het loket voor postzegelverzamelaars, dat op 18 October van half 4 tot 5 uur aan het post- en telegraafkantoor zal geopend zijn, zijn verkrijgbaar, behalve de reeds vroe ger gemelde 2- en 4-zijdige rolperferatie en de luchtpostzegels van Suriname, de nieuwe automaattanding in de waarden van 6, 30 en 50 cent. Reeds vroeger verschenen de zegels van l/2 en 5 cent in deze tanding. Instituut voor Arbeidersontwikkeling. Blijkens achterstaande advertentie begint a.s. Maandag het Instituut voor Arbeiders ontwikkeling zijn Engelschen cursus. Er is nog gelegenheid zich als deelnemer op te geven. Hoewel de deelname goed kan worden genoemd is het bestuur van meening dat de animo nog grooter kon zijn. Wij willen daarom vooral de jongeren aan raden kennis te komen maken met deze nut tige instelling. Daarvoor wordt a.s. Maandag gelegenheid geboden. Een motie. De afdeeling Vlissingen van de Vereeniging van Arbeiders-Radio-Amateurs heeft in een huishoudelijke vergadering de volgende motie aangenomen De afdeeling protesteert met klem tegen de onduldbare censuur welke al meermalen op de diverse radio-uitzendingen door de radio controle-commissie is uitgeoefend gewor den tevens wenscht zij den minister van waterstaat te verzoeken zoo spoedig mogelijk pogingen in het werk te stellen, opdat de radio-ontvangst door de Nederlandsche sta tions, door verbetering van golflengte en zender, aanmerkelijk beter worden. Zij besluit deze motie op te zenden aan den minister van waterstaat en deze te publicee- ren in de pers. Onbestelbare brieven. Lijst van onbestelbare brieven en brief kaarten, van welke de afzenders onbekend zijn, terugontvangen in de le helft der maand October 1930. Brieven (binnenland) Haasdonck, Goes Hanij Gallotta, TilburgMartha Opalka, AmsterdamAnnie Post, AmsterdamMa ria Stadler, Den Haag. Brieven (buitenland): R. van Wijk, Hobo ken. Briefkaarten (binnenland) Gezina Ha- ckenkrüger, Harderwijk. Briefkaarten (buitenland)F. Nessen-— Carton, Byskow (Bologne) T. Naarduijn, Pourville (France)Raymonde Guërij, Paris Mimi Wolf, Hamburg. De ochtendpost naar Zeeland. Men schrijft aan de „N.R.Ct." Op het oogenblik wordt de post uit het noorden en bestemd voor het zuiden des lands, die des nachts per trein van Rotter dam te Lage-Zwaluwe aankomt, van laatst genoemde plaats verder per auto verzonden. De auto vertrekt des nachts uit Lage-Zwa luwe en rijdt via Breda naar Zeeland. Om 4.19 uur 's morgens wordt de post voor Hans- weert en het oostelijk deel van Zeeuwsch- Vlaanderen overgenomen door het personeel van de Schorebrug over het kanaal door Zuid-Beveland, zoodat de verdere verzending kan plaats hebben per provinciale boot, welke 6.10 uur vertrekt van Hansweert en om 6.43 uur te Walsoorden aankomt. Van Vlake rijdt de auto dan naar Vlissingen met de post voor het westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen en Engeland. Die voor Oost-Zeeuwsch-Vlaan deren gaat verder per provinciale boot van 5.50 uur uit Vlissingen en 6.20 uur te Bres- kens en die voor Engeland met de eerst ver trekkende mailboot. Het ligt in de bedoeling, om de post van Breskens af verder ook per auto te vervoeren naar alle plaatsen van West-Zeeuwsch-Vlaanderen. Vooral voor Zeeland en in het bijzonder voor Zeeuwsch-Vlaanderen is een en ander een belangrijke verbetering daar voorheen de post van plaatsen boven Rotterdam eerst aankwam met den trein van 10.23 uur te Vlake en 11.03 te Vlissingen, zoodat de ver dere verzending kon plaats hebben per pro vinciale boot van 10.40 uur uit Hansweert en 11.30 uur uit Vlissingen. SOUBURG. Gevonden voorwerpen. Inlichtingen zijn te bekomen omtrenteen gouden broche, bij Goedbloed, Marnixplein C 51een gouden ringetje, bij Hendriks, Nieuwe Abeele C 259. De kindermoord in de Rubroebstraat te Rotterdam. De rechtbank te Rotterdam heeft gisteren de zaak behandeld tegen den man, die op 11 Juli van dit jaar in de Rubroekstraat zijn beide kinderen om het leven heeft gebracht. Den verdachte wordt moord, subs, doodslag ten laste gelegd. Verdachte zou uit een met scherp geladen revolver twee schoten hebben gelost op zijn dochtertje Helena Johanna Frederika, waarvan één kogel haar borst en linkerlong en de andere- hae.r^ersenen door boorden, tengevolge waarvan zij overleed. Zijn zoon Pieter Wolf had hij met een schot ir de hersenen getroffen, waarna hij hem nog drie steekwonden in de borst toebracht, tengevolge waarvan het jongetje is over leden. De in de dagvaarding genoemde feiten heeft verdachte toegegeven. Als eerste gedachte werd de kostjuffrouw van verdachte, mej. De Paauw gehoord. Ver dachte was gedurende een maand of vier, vijf met de kinderen bij haar in huis, teen het gebeurde plaats had gehad. Het was ge tuige nooit opgevallen dat de kinderen Oos- tersch bloed in de aderen hadden. Zij waren er echter zelf wel sterk van bewust. Verdachte .was een goede man, ook voor zijn kinderen. Hij had soms oogenblikken, dat hij stil en teruggetrokken was. Nadat nog benige getuigen, waaronder de deskundigen, waren gehoord, werd verdachte nogmaals voorgeroepen. Toen hem naar de reden van zijn daad gevraagd werd, zei hij, dat hij altijd veel teleurstellingen in het le ven heeft ondervonden. In zijn jeugd, maar ook later, in militairen dienst, is het hem slecht gegaan. Over de toestanden in Indië klaagde verdachte eveneens. Hij leefde er met een Inlandsche vrouw en toen hij eens met haar naar een bioscoop was geweest, had hij daarvoor 14 dagen provoost moeten ondergaan en om den anderen dag op water en rijst moeten leven. De vertegenwoordiger van het O. M., die daarna het woord kreeg, requireerde een ge vangenisstraf voor den tijd van acht jaar, door te brengen in de bijzondere strafgevan genis, gevolgd door ter beschikking stelling van de regeering. In zijn requisitoir heeft spreker uiteengezet hoe in de geschiedenis van het strafrecht vadermoord altijd zeer streng is aangerekend. Er zijn juristen, die van oordeel zijn, dat kindermoord even zwaar aangerekend moet worden. Spreker wil zoover niet gaan, maar het geldt wel zwaarder dan een andere moord. Wanneer men de feiten aleen zou nemen, zou spreker levenslang vragen, maar hij wilde de persoon van den dader in aanmerking nemen. Ver dachte heeft gehandeld uit vaderliefde, zij het dan ook een geheel verkeerde. In ver band hiermee eischte spreker een lichte straf. Ruw voetbalspeL Op 12 Januari jl. werd te De Bilt een ta melijk ruwe wedstrijd gespeeld tusschen de beide voetbalelftallen D.O.S. en „Holland". Een der spelers van „Holland" brak hierbij zijn linker-elleboog. De keeper van D.O.S. had zich hiervoor te verantwoorden gehad voor de Utrechtsche rechtbank, die hem vrijsprak van het ten- laste gelegde veroorzaken van zwaar licha melijk letsel door schuld. De officier van justitie, die 50 had ge- eischt .teekende hooger beroep aan. Het Ge rechtshof 'te Amsterdam sprak verdachte vrij. De advocaat-generaal had ƒ10 boete geëischt. gens een motordefect omlaag, waardoor da beide inzittenden levensgevaarlijk werden ge* wond. j Hoeveel Zeppelins gingen in den oorlog verloren Naar aanleiding van de ramp met de R 101 werd door het „Hbld." een overzicht gegeven van vroegere rampen met luchtschepen, waarbij o.a. gezegd werd, dat nooit bekend is geworden, hoeveel Duitsche Zeppelins in den oorlog verloren zijn gegaan. De Duit- schers hebben er angstvallig het stilzwijgen over bewaard. Heelemaal juist is dit niet, schrijft nu een* Berlijnsche correspondent van hetzelfde blad. Ook de oorlogsverliezen aan luchtschepen zijn gepubliceerd. In de vier oorlogsjaren zijn 94 Zeppelins gebouwd, een geweldige prestatie als men bedenkt, dat de bouw van de „Graf Zeppelin" een jaar, die van de R 100 en de R 101 bijkans twee jaar vergde Van deze 94 luchtschepen zijn 32 door den vijand neer* geschoten. Niet medegedeeld werd echter, wat er met de 62 andere Zeppelins is gebeurd. Bij het uitbreken van de revolutie waren nog slechts twaalf over, zoodat er vijftig op onnaspeur bare wijze verdwenen zijn. Men kan veilig aannemen, dat het grootste gedeelte van deze vijftig luchtschepen is verongelukt. Na raids op Londen of Parijs keerden zij vaak aan geschoten en nauwelijks bestuurbaar naar hun operatie-basis terug. En hoe vaak wer den er in de oorlogsjaren boven Zeeuwsch* Ziet in onze etalages de fijnbewerkte modellen: Vlaanderen Duitsche luchtschepen gesigna* Mac Donald en Hollywood leerd; d'e> imar fhe®- nif dan, moeite koers konden houden en slechts lang zaam vooruitkwamen. Raakten dergelijke luchtschepen in een storm, dan waren zij zoo goed als verloren en men kan er zeker van zijn, dat op deze wijze een groot aantal Zep pelins teloor is gegaan. Vele andere, die, zij het ook door vijandelijk vuur zwaar beschadigd, behouden achter do Duitsche linies terugkeerden, heeft men ge demonteerd en het materiaal gebruikt voor den bouw van nieuwe luchtkruisers. En ver schillende ten slotte zijn op overzeesche ex pedities spoorloos verdwenen, zoodat men aanneemt, dat zij in een storm op zee zijn vergaan. Wat een spreiding in die vleugels, hoe krach tig vol zelfvertrouwen en koninklijk die hou ding, hoe doelmatig en schoon dat kleed van veeren en slagpennen. Zóó moet ook goede kleeding zijndoelma tig èn schoon. Elk draadje, elk naadje op zijn juiste plaats, elke lijn sluitend om het lichaam en al die fijne lijnen tezamen vor mend een meesterstuk van fijn naaldwerk: dat is Kreymborg-Coupe. Heeft Uw Kleeding ook dat persoonlijk cachet der Kreymborg-coupe 7 VLISSINGEN, WALSTRAAT. MIDDELBURG, LANGE DELFT. Luchtpostdienst op Ned.-Indië. Nader wordt nog medegedeeld dat de zen ding met het derde postvliegtuig naar Indië bevat 17.408 stukken beneden vijf gram, 251 brieven en postwissels, 574 stuks bestemd voor tusschenliggende landen en 3930 stuk ken van meer dan vijf gram. Totaal 22.162 stuks. Het derde postvliegtuig is gisterenmiddag 15.10 uur te Boedapest aangekomen. Alles was wel aan boord. Heden wordt de reis voortgezet. Geen Nederlandsche brieven per „Zeppelin". De directeur-generaal der P.T.T. deelt ons mede, dat het bericht, door het weekblad „Het Leven" aan ons verstrekt, als zou men post met de „Graf Zeppelin" van Friedriehs- hafen naar Nederland of van Venlo naar Duitschland kunnen verzenden, onjuist is. Er is bij de P.T.T. omtrent een regeling niets bekend. De geredden van de R 101 weer thuis. Drie geredden van de ramp van de R 101 Cook, Disley en Savory zijn Woensdag middag uit Beauvais per vliegtuig te Cioy- don aangekomen. Eenige honderden men- schen hadden zich op het vliegveld verzameld om hen te verwelkomen en er zaten ook nog een aantal lieden op de daken van de ge bouwen. Toen het groote passagiersvliegtuig voor twintig personen, dat hen naar Engeland had gebracht, op het veld neerstreek, rende de menigte naar het toestel en wachtte op het uitstappen van de drie mannen. Eerst verlieten twaalf gewone passagiers uit Parijs het vliegtuig, dat te Beauvais een tusschen- landing had gedaan om de drie mannen op te nemen. Toen stapte een dokter van de luchtmaoht in het vliegtuig en na enkele minuten kwam Cook, wiens hoofd en handen nog geheel verbonden waren, te voorschijn. Over zijn schouders lag een dikke plaid en hij had trijppantoffels aan. Ondanks zijn zwachtels, die slechts spleten voor zijn oogen en mond openliet, trachtte hij te glimlachen. Disley en Savory konden bijna zonder hulp loopen, maar Cook moest aan beide armen gesteund worden op weg naar den zieken auto. Disley en Savory namen plaats in een gewonen auto. De gewonden waren verge zeld door drie leden van hun familie. Elk van hen droeg een roos in het knoopsgat, die nog op den dag geplukt was door iemand die in de buurt van het vliegveld woont. Vijf zusters uit het ziekenhuis te Beau vais hadden tot het laatst haar zorgen aan het gewonde drietal gewijd. Bij hun vertrek werden zij door een groote menigte warm toegejuicht. Twee Fransche legervliegtuigen verongelukt. Bij Marseille is een Fransch marinevlieg tuig omlaag gestort, waarbij de piloot om het leven kwam. Ook bij Chartres heeft de Fransche mili taire luchtvaart wederom een verlies gele den. Hier stortte een militair vliegtuig we- Buiten verantwoordelijkheid der redactie De copie wordt niet teruggegeven Mijnheer de Redacteur Noch v. W. nóch ik hadden gewild, dat de tramgeleider bij mijn zoo zwaar verminkten armen hond had staan huilen, maar uw naam van mensch was er meer door tot z'n recht gekomen, dan met dit werkelijk heel geestige gezegde „Dan moet hij er niet on derkruipen." Maar het is dan ook „maar een dier" nietwaar Wat dankbaarheid aangaat voor uw tram, wel ik heb de avonden van het feest zeer velen zelfs in vrachtauto's te rug zien komen en ze hadden ook plezier. Op zulke avonden behelpt men zich ook maar. Dankend voor de plaatsruimte, De eigenaresse van den overreden hond. DE DUITSCHE REGEERINGS- VERKLARING. In de zitting van den Duitschen Rijksdag heeft gisteren de rijkskanselier dr. Bruning zijn aangekondigde programrede gehouden. Hij begon met te wijzen op de economische crisis, waarin de ergste gevolgen door het re-* geeringsprogram verholpen moeten worden. Voorwaarde hiertoe is, dat de noodverorde- ning van den rijkspresident van Juli gehand haafd blijft. De regeering zal zich daarom tegen een verwijzing van de noodverordening naar de commissie niet verzetten. Op dezelfde wijze is reeds in 1924 te werk gegaan. Tegen verbeteringen van het doel van de noodver ordening heeft de regeering natuurlijk geen bezwaar. Vervolgens behandelde de rijkskanselier hetj tekort op de nopende begrooting en den ach teruitgang in de opbrengst van de belastin gen. Het tekort voor het loopende jaar zal 60D millioen mark bedragen. Ter dekking van dit tekort is een beroep op de geldmarkt ge daan. De Duitsche geldmarkt was tot aan de verkiezingen ruim, doch sedert is daarin een verandering ingetreden. Het buitenland heeft} na de verkiezingen zijn te goed teruggetrok ken en ook vele Duitschers, wien het aan goede staatsgezindheid ontbreekt, hebben hun geld in buiteniandsche papieren belegd. Zonder deze ontwikkeling zou de Duitschei geldmarkt waarschijnlijk zelf in staat zijn geweest de noodige middelen voor de leening ter beschikking te stellen. Thans was de re geering gedwongen zich tot het buitenland tq

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 1