1000
300
150
25
1
DMSDAG
7 OCTOBER
500
100
EERSTE BLAD
Bet Engelsche Luchtschip R. 101 verongelukt
No.236
(S@e Jaargang1
1930
\RTLIJNEN
OERSEN
iitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Ifalstraat 58-60, Vlissingen. leid. 19. Pestrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
NDA
Taai en Sterk
IOBLADEN.
:eerfc een artikel over
op 1072 M. werkt. De
te Londen wordt be-
een uitvoerig geïllus-
uitbreiding van het
otwijk aantreffen. ?h.
•er „Materiaalfouten".
rking van een artikel
,De meting der veld-
enders en van korte-
rd.
met een bijdrage, ge-
der radio-techniek"
view met David Sar-
stige storing van Hil-
an een ander artikel,
gezegd wordt over de
interessant artikel
de fabricage van
E. Weenink vertelt
controleeren. Voorts
beschreven wordt,
;elijke ontvangst kan
o-gids" werd nog niet
tft repliek op een ar-
over ongebruikte
tikel is getiteld „Cen-
>rts een uitvoerig ver
ing van den vereeni-
met een artikel, ge-
landsche golflengte-
ïg van de „Olympia
ird, terwijl we ook een
bijdrage over de
enders aantreffen,
ekingen.
:n we een artikel over
missie en de radio-
vordt, dat men hoopt,
Vara voor haar vüf-
►vember a.s., de 100.000
jen. Martin Sluyser
eld „In het jaar nul,
.chtig is". Voorts pro-
DE STORINGEN.
politieverordeningen
and.
ïuitschland, heeft een
;en de radio-storingen
ordt medegedeeld, dat
-ontvangst door niet
.pparaten storen, zal
chts op enkele uren
lechts weinig naar de
mogen dergelijke ap-
n. Voorts wordt er de
dat men bij het aan-
apparaten go§d doet
:e koopen, terwijl men
le andere electrische
storingsvrij gemaakt
DIO-CONGRES
l\RIJS.
het Katholieke film
een Katholiek radio-
4 tot 8 October. Het
•rzitterschap van kar-
belangrijkste punten
radio-omroep voor de
Oct. Suez
Oct. Finisterre
4 Oct. Kaap St. Vin-
verwacht
4 Oct. v. Port Said
evelt" (thuisr.) 3 Oct.
4 Oct. te Genua
Oct. van New-York n.
Oct. van Colombo
Oct. Perim
3 Oct. Pantellaria
Barbados van Amsl.
LISSINOSCHE COURANT
\BONNEMENTSFRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden.
:ranco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove-
ige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad t 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et
ADVERTENTIEPRIJS: Van 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct.
3e' abonné's in 't bezit eenei
3olis, zijn GRATIS verze-
lerd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
AANGESLOTEN BI| HET BUREAU VOOR FUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜINO „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS"
Dit nummer bestaat uit twee bladen
6 October 1930, des
iel)
oersen.
Verkoopen.
-ƒ 2.48% Londen
•lijn 59.00—50.03
Parijs 9.729.74
apier.
i/2 Ponden 12 04—
58.9359.15 Belgi-
34.75 Fransche
Het aantal slachtoffers.
Het ministerie van luchtvaart kondigt of-
Lcieel aan, dat er in totaal 54 personen aan
oord waren van de R. 101, van welk getal
r 46 als lijken zijn geborgen, een in het zie-
enhuis is bezweken en zeven de ramp over-
aefden.
Deelneming der Nederlandsche
Regeering.
Aan den Nederlandschen gezant te Londen
rerd opgedragen, namens de Nederlandsche
egèering aan de Engelsche regeering dec
erning te betuigen met de ramp van het
Irftsche luchtschip R. 101.
Ook heeft de directeur van den luchtvaart-
ienst van het ministerie van waterstaat, de
eer E. Th. de Veer, namens den minister
an waterstfeat, die door ambtsbezigheden
erjiinderd was, een bezoek van rouwbeklag
fgelegd bij den Britschen gezant in Den
laag.
Deelneming van het Congres der
Labour Partij.
Na de opening van het Congres der Brit-
she Labour partij werd gisteren een resolu
te! aangenomen, waarin het congres zijn
eelneming uitsprak met allen, die bij de
amp van de R. 101 betrokken waren. De mi-
ister van buitenlandsche zaken, Arthur
[enderson, verklaarde in een kort herden-
ingswoord, dat een dergelijk ongeluk in de
©schiedenis van de civiele luchtvaart nog
Sder weerga was. Niet alleen Engeland,
laar ook Australië en Indië hadden bekwa-
ïe en toegewijde dienaren en knappe des-
undigen verloren, die bijna niet te vervan
en zouden zijn.
Teraardebestelling in een gemeen
schappelijk graf.
Volgens een communiqué van het ministe-
ie van luchtvaart, is een schrijven gericht
-an de families der slachtoffers van de ramp,
•/aarin wordt gezegd, dat, daar het nagenoeg
imnogelijk is het meerendeel der lijken te
jtentificeeren, alle lijken tezamen zullen
rorden begraven. Er zal één enkel monument
errijzen bij hun laatste rustplaats, waar-
ohijnlijk te Cardington of in de naaste om
geving.
De begrafenis der slachtoffers zal een na-
lonaal karakter dragen en de plechtige lijk-
ienst zal a.s. Vrijdag in St. Paul te Londen
flasyts vinden.
Lijkdienst te Beauvais.
De totnogtoe geborgen lijken zijn gisteren-
oormiddag uit de eenvoudige houten kisten,
raarin zij opgebaard waren, in zware eiken
isten overgebracht en in de vergaderzaal
an het Raadhuis te Beauvais opgebaard,
fcansche soldaten houden de eerewacht. De
Duwplechtigheden hebben heden in het bij-
jn. van den Franschen minister van lucht-
aart plaats gehad in de kathedraal van
eauvais. Na den lijkdienst zouden de kisten
oor troepen van het garnizoen van Beauvais,
'ompiègne en Senlis met militaire eer naar
et station begeleid worden en vandaar
erder gevoerd. Met speciale wagons worden
naar Calais doorgezonden.
Verscheidene familieleden van de slacht-
ifers der luchtramp zijn gisteren te Beauvais
ingekomen. Gepoogd werd met hun hulp de
iken te identificeeren, hetgeen echter zonder
-volg bleef en onmogelijk bleek.
rmakelijkheden,
^gen, enz.
De technische commissie van
deskundigen aan 't werk.
Gisteren zijn te Beauvais op de plaats des
iheils aangekomen de technische deskun-
gpn tot onderzoek van het gebeurde. Zij
Ogen op ongeveer 20 Meter hoogte boven
it-j wrak van de R 101, waarbij zij verschei-
ine fotografische opnamen maakten. Ver-
jheiclene andere vliegtuigen cirkelden ter
ire der slachtoffers meermalen over de
OTblijfselen.
Jn den loop van Maandagmorgen zette een
ivige storm ih, waardoor de wrakstukken
.t jelkaar geworpen zijn. De technische des-
J^igen onderzoeken thans speciaal de res-
njlvan de stuurinrichting.
De commissie van onderzoek bestaat uit
[for Holz, majoor Cuba, Montgomery
!o|re> en uit een vertegenwoordiger van het
tansche luchtvaartministeiie.
Hipewei de «conclusies der commissie, wier
C \n ICCIMrCM !.^en zeer terughoudend zijn, nog niet bekend
C Y LIdMNIjEiIi Jn> meent de „Temps" reeds over zekere
riten te kunnen berichten, welke de aan
licht der commissie bijzonder geboeid hiel-
«1. O.m. zou het radio-station van Garding-
Zaterdagavond over de vaart van de
Lezing Zeeuwsch
>hia", Nieuwe Geref.
Auto's, Fietsen
rtuigen.
ober uur
5.54
5.52
M. 1.10
1.36
13.17
13.42
R 101 bezorgd zijn geweest en zelfs veront
rust. Het zou den geheelen avond den leider
van het radio-station van Beauvais opgeroe
pen hebben en met steeds grooter ongeduld
naar berichten over het luchtschip gevraagd
hebben.
De wrakstukken, die tot op 10 Kilometer
Noord-Oostelijk van Beauvais opgeraapt zijn*
zouden reeds door de commissie onderzocht
zijn. Niet opgehelderd werd hierbij de vraag
of het al dan niet om losgeraakte deelen
gaat, die tijdens de vlucht van het luchtschip
naar beneden zijn gevallen. De politie is be
zig te'constateeren of op het verdere traject
van de vaart naar Beauvais nog overblijfse
len te vinden zijn. De bevolking zou door de
pers aangespoord worden, de gendarmerie bij
pogingen in deze richting te helpenen ge
vonden Stukken bijtijds in te leveren.
De enquête-commissie heeft ook den romp
van het luchtschip onderzocht. Binnen den
kring der commissie schijnen levendige dis
cussies te hëbben plaats gehad.
De lezing van majoor Holt.
Door een Engelsch agentschap werd gis
teren een verklaring gepubliceerd van ma
joor Holt, directeur van de technische afdee-
ling voor de luchtscheepvaartontwikkeling
van het Britsche departement van luchtvaart,
betrekking hebbende op de oorzaak van het
ongeluk met de R. 101. Volgens dezen des
kundige staat het definitief vast, dat de ramp
door een breuk in het geraamte van het
luchtschip werd veroorzaakt en niet door het
weigeren der motoren. Men heeft op zekeren
afstand van de plaats van de ramp wrak
stukken gevonden, welker aanwezigheid er
op wyst, dat er reeds 5 of 6 minuten voor het
neerstorten iets met het luchtschip gebeurd
moet zijn. Deze wrakstukken dienen bijeen
gezameld en onderzocht te worden.
Holt staat sceptisch tegenover het door het
ministerie medegedeelde officieele totaal aan
tal der slachtoffers. Het ministerie wijst er
echter op, dat zich volgens de nominale lijst
54 personen aan boord hebben bevonden, van
wie er 47 omgekomen zijn. Dat er versteke
lingen aan boord zouden zijn gekropen, wordt
onwaarschijnlijk geacht.
In officieele kringen te Londen is men de
meening toegedaan, dat het op het oogenblik
niet mogelijk is een juiste meening te vormen
omtrent de oorzaak van de ramp. In verband
hiermee kon men tot dusver evenmin beoor-
deelen in hoeverre de uit Frankrijk ontvan
gen berichten juist zijn, volgens welke het
klemmen van de hoogteroeren het stijgen on
mogelijk gemaakt zouden hebben, hetgeen de
oorzaak van de ramp genoemd werd.
Nadere verklaringen van
dr. Eckener.
Volgens een telegram uit Berlijn heeft dr.
Eckener, nu nadere bijzonderheden over de
ramp van R 101 bekend zijn geworden, in
een onderhoud met de pers zijn meening
over de oorzaak van de ramp nader uiteen
gezet. Hij merkte echter op, dat hij nog
slechts onder zeker voorbehoud kon spreken.
Het is duidelijk, verklaarde hij, dat een
zwaar luchtschip, als het bij zeer buiig weer
omlaag wordt gedrukt door een rukwind,
slechts met veel moeite weer omhoog kan
worden gebracht. Als het luchtschip, wat als
vaststaand wordt aangenomen, zeer laag
heeft gevlogen, dan was het gevaar buiten
gewoon groot en was een botsing tegen den
grond maar al te licht mogelijk, als ongeluk
kigerwijze bij het slechte uitzicht een onver
moede heuvel of verheffing van den bodem
voor den boeg van het luchtschip opdook.
Bij voorbaat was het waarschijnlijk, dat bij
een botsing tegen den grond met de daar
mede natuurlijk gepaarde vrij ernstige ver
nieling van den metalen romp een ontvlam
ming van het gas en de brandstof zou plaats
hebben, aangezien er, zooals ook uit vele
vliegtuigongelukken bekend is, bijna altijd bij
de vernieling van het metalen geraamte von
ken ontstaan, waardoor het gas of de uit-
stroomende benzine bijna terstond vlam
vatten.
Intusschen is deze uitwerking van de bot
sing een secundaire en niet de laatste oor
zaak van de ramp. Waarschijnlijk zou de
omvang van de ramp niet zoo ontzettend zijn
geweest, indien zooals ik reeds eerder zei, het
luchtschip in plaats van met waterstofgas,
met helium gevuld ware geweest.
Dr. Eckener gelooft, dat ieder buitenge
woon dankbaar zal zijn, als de Amerikaan-
sche regeering in dit ongeluk een aanleiding
zou vinden om voor de handelsluchtscheep-
t vaart helium ter beschikking te stellen, dat
in de Ver. Staten in voldoende hoeveelheid
voorhanden is.
Overigens verklaarde dr. Eckener, dat de
Zeppelinwerf door de ramp van de R 101 zich
niet zal latenafleiden van de voortzetting
van haar plannen. De taak voor de toekomst
is de luchtschepen tot steeds verdere ontwik
keling te brengen en ze steeds veiliger te
bouwen en te besturen, waarbij het gebruik
van helium als vulling van buitengewone be-
teekenis zal zijn.
De opinie van Generaal Snijders.
Op een vraag aan generaal Snijders door
het „Dbl. van Rotterdam" heeft deze ver
klaard, dat hij van het luchtschip vraagstuk
nog niet zoo'n diepe studie heeft gemaakt
als van het vliegtuigvraagstuk. Maar natuur
lijk had hij de laatste jaren, toen het vliegen
met luchtschepen, vooral door het prachtige
voorbeeld van de Duitsche Zeppelinbouwers,
meer en meer op den vobrgrond kwam, er
wel zijn gedachten over laten gaan.
Wat is uw meening, zoo vroeg het blad
voorts, over de luchtschepen, zooals wij die
thans kennen
Mijn opinie, luidde het antwoord,
maar u moet wel begrijpen, dat ik niet als
volkomen deskundige spreek is, dat de te
genwoordige luchtschepen nog niet tegen
elke weersgesteldheid bestand zijn. Hetgeen
nu door de droeve ramp met de R. 101 be
wezen is.
Generaal Snijders vertelde voorts, dat hij
tot nog toe niet met een luchtschip omhoog
is gegaan. Zooals men weet heeft de Gene
raal wel herhaaldelijk met vliegmachines ge
vlogen.
Wat denkt U van den bouw van het En
gelsche luchtschip in vergelijking met het
geen de Duitschers op dit gebied presteeren
De Duitschers hebben, zooals U weet,
een veel grootere ondervinding in het bou
wen van luchtschepen, terwijl men in Enge
land nog vrijwel geen ondervinding had,
waarop men steunen kóhf^e principes waar
van de Duitscers en de Engelschen uitgaan
bij hun luchtschepen-bouw zijn zeer verschil
lend en voorzoover ik meen te kunnen
constateeren zijn de Engelschen niet van
het goede principe uitgegaan.
Ongetwijfeld zal er in de toekomst van
luchtschepen veel verwacht kunnen worden.
Maar voor het oogenblik acht u ze toch
nog niet zoodanig, dat men er veilig op ver
trouwen kan?
Het gebeurde met het Engelsche lucht
schip heeft dit thans helaas bewezen maar
toch ben ik tevoren al van meening ge
weest, dat de tegenwoordige luchtschepen
neg onvoldoende zekerheid voor de veiligheid
geven. Ik persoonlijk zou niet aan boord van
een luchtschip stappen, met hetzelfde veilige
gevoel, waarmee ik aan boord van een mail
boot gaen daar moet het toch heen.
Ook met den directeur van de K.L.M., den
heer A. Plesman, had het blad een kort tele
fonisch onderhoud. De heer Plesman was
zeer onder den indruk van het gebeurde te
meer omdat verschillende van de Engelsche
luchtvaart-autoriteiten met de R 101 zijn
omgekomen, persoonlijk door hem gekend
werden, zooals Sir Sefton Brancker, den di
recteur van de Burgerlijke Luchtvaart, die
ons land verschillende malen bezocht, den
laatsten keer, slechts een paar maanden ge
leden.
Een meening had de heer Plesman na
tuurlijk over het droevig gebeuren nog niet
kunnen vormenmaar, zoo zeide hij, deze
ramp geeft ons wel iets te overwegen
Meeningen van andere Zeppelin
commandanten.
Kapitein von Schiller, die nadat dr. Ecke
ner van boord was gegaan met den „Graf
Zeppelin" de passagiersvlucht over Midden-
Duitschland voortzette, verklaarde bij een
tusschenlanding van het luchtschip te Gör-
litza aan een verslaggever van de „Tele-
graphen Union", dat het te eenenmale ver
keerd is, zich op grond van de Engelsche
catastrophe bezorgd te maken over de Duit
sche luchtscheepvaart. Terwijl de Engelsche
luchtschepenbouw zich nog in het stadium
van proefnemingen bevindt, kan Friedrichs-
hafen reeds op een zóó lange ervaring terug
blikken, dat dergelijke verrassingen nauwe
lijks mogelijk zijn. De „Graf Zeppelin" is het
127ste luchtschip, dat op de werf te Frie-
drichshafen«is gebouwd, en het heeft sedert
het in bedrijf werd gesteld reeds meer dan
140 tochten gemaakt, die zonder noemens
waardige incidenten zijn verloopen. Het Duit
sche publiek heeft derhalve niet de minste
reden om zich ongerust te maken.
De bekende Zeppelin-commandant kapitein
Walter Bruns, de groote propagandist voor
een Noordpoolexpeditie per Zeppelin, wijst er
in een technische beschouwing in den „Lokal
Anzeiger" op, dat het stalen geraamte en de
oliemotoren van de R. 101 zóó zwaar waren,
dat het luchtschip slechts een nuttige draag
kracht van 37 bad (de „Graf Zeppelin"
circa 55 Bovendien konden de motoren
van het Engelsche luchtschip niet voor èn
achteruit-, doch alleen vooruit loopen. Ten-
moet de huid van een
olifant aïjn om zóó zon
der het minste letsel
door het dik en dun der
dichtbegroeide oerwou
den met doornige strui
ken te kunnen trekken.
Zoo taai en sterk moet
ook jongenskleeding
zijn. Want jongens let
ten er niet op, hoe hun
kleeren het er af zullen
brengen. De beste raad
die wij II geven kunnen
is: Neemt de sterkste
jongenskleeding. Dat is
bovendien ook de meest
zuinige manier. II zult
het ondervinden met
onze Kreymborg-coupe.
Die is niet alleen sterk
van stof en sterk ge
maakt, maar bovendien
kwiek en chic van model
en het oog wil toch ook
wat hebben, nietwaar.
Vergeet vooral niet
onze kwaliteit met onze
prijzen te vergelijken l
Kreymborg
VLISSINGEN
MIDDELBURG
WALSTRAAT
LANGE DELFT
einde in geval van nood toch te kunnen rem
men, was één der voorste motoren zoodanig
gemonteerd, dat zij slechts achteruit kon wer
ken, zoodat het luchtschip slechts door vier
motoren werd voortbewogen. Toen kapitein
Bruns bij een bezichtiging van het luchtschip
hierover zijn verwondering uitsprak, ver
klaarde kapitein Scott, van het Engelsche
ministerie van luchtvaart, dat dit slechts een
provisorische maatregel was en dat men later
andere motoren in zou bouwen. Het zou be
langrijk zijn te weten, zegt Bruns, of deze
nieuwe motoren intusschen inderdaad ge
monteerd waren.
Geheel Engeland in rouw.
Het gruwelijk ongeluk van de R 101 heeft
in Engeland een diepe ontroering gewekt.
Men tracht het van zich af te zetten, maar
het lukt niet. „Het ergste ongeluk sinds het
vergaan van de „Titanic", zegt in allen ernst
een vriend. Maar waarom te trachten den
omvang van de ramp te meten, waarom ver
gelijkingen te maken, het is een zoo verbijs
terend ongeluk, omdat het zoo algeheel on
verwacht is gekomen na de vele goedgeslaag
de proefvluchten, na al de zorgvuldige toe
bereidselen. Hier zyn groote verwachtingen
den bodem in geslagen, is de nationale trots
weder een zware klap toegebracht, maar wie
denkt aan trots en vernedering bij zulk een
ramp. Men denkt aan de slachtoffers.
Jawel, zegt iemand bitter, ze moesten
een rookzaal hebben in de R 101. In de „Graf
Zeppelin" was rooken formeel verboden. Een
rookzaal met asbesten wanden. Maar zoo'n
inrichting mag „fireproof" zijn, ze is niet
„foolproof". Als men rooken toestaat, zijn er
altijd onnadenkende menschen die zoo'n
kajuit verlaten met een brandende sigaret of
die ergens een lucifer weggooien.
Hq heeft gelijk. Weliswaar is de oorzaak
van het verbranden mogelijk een geheel an
dere, toch moet het toestaan van rooken in
een luchtschip als een onvoorzichtigheid wor
den beschouwd, die niet te pas komt omdat
er zooveel menschenlevens aan worden ge
waagd. Werd op de „Graf Zeppelin" niet
iemand met opsluiting gestraft, die in het
bezit van rooktuig werd gevonden
Het is een verbijsterende ramp en het is
niet te veel gezegd, dat de geheele Britsche
natie er om rouwt. We moeten ons oordeel
over de oorzaken ervan opschorten. Was de
luchtvaardigheid van de R 101 in alle weers
gesteldheden voldoende beproefd om zulk een
ieis te ondernemen
De ramp wordt verergerd door het veron
gelukken van mannen als lord Thomson en
sir Sefton Brancker, die beiden een levens
taak hadden gemaakt van het vooruit bren
gen der aviatiek. Lord Thomson, in beide
arbeidersregeeringen van 1924 en 1929 minis
ter van de luchtvaart, oudstrijder in den.
Boerenoorlog, leeraar aan de genie-school te
Chatham, deelnemer aan tal van veldtoch
ten als militair attaché in den Balkenoorlog
en in Roemenië en Palestina in den wereld
oorlog, eindigde zijn loopbaan te land als
brigadier-generaal. Zijn werk „Air Facts and
Problems" is een boek, dat ook voor leekea
de zeer tcehnische vraagstukken van de
luchtvaart met vliegtuigen lichter en zwaar
der dan de lucht verduidelijkt.
Het is een bekend feit, dat hij, veel meer
dan sir Sefton Brancker in de toekomst van
luchtschepen als commercieele ondernemin
gen geloofde. Air vice-marshal sir Sefton
Brancker was de kampioen van de vlieg
machine. Directeur van den burgerlijken
vliegdienst. Sinds 1922 trad hij in die hoeda
nigheid op met al de ervaring die hij in den
wereldoorlog had opgedaan als waarnemend
directeur van den militairen vliegdienst, la
ter als directeur van de geheele organisatie
met den rang van generaal-majoor.
Sir Sefton had een internationale reputa
tie als organisator zoowel van het materiaal
als van de opleiding van militaire vliegers.
Toen hij dan ook in 1919 zijn ontslag uit den
militairen dienst nam om zich geheel te wij
den aan den burgerlijken vliegdienst, was hij
de aangewezen man om als vertegenwoordi
ger van Groot-Brittannië op te treden in de
internationale commissie voor de luchtvaart,
die het volgend jaar werd ingesteld. Hij was
president van het instituut van transport,
voorzitter van de wedstrijdcommissie des
Royal Aero Club, kortom hij was de grootste
autoriteit in Groot-Brittannië op het gebied
van de luchtvaart met vliegmachines.
Lord Thomson en sir Sefton beiden, maar
vooral de laatste, waren representatieve figu
ren in de internationale congressen en de
eerste heeft de luchtvaart een grooter stooti
vooruit gegeven dan zijn voorganger sir Sa
muel Hoare uit Baldwin's kabinet, een goed
athleet en een onverschrokken luchtreiziger,
maar als leider van de luchtpolitiek der vo
rige regeering zonder die toomelooze energie
en ondernemingsgeest die Brancker en later
Thomson hebben gekenmerkt.
De kapitein van het luchtschip, majoor G.
H. Scott, en de ontwerper van de R 101, hefc
.grootste luchtschip in de wereld, 777 voel;
lang en met een grootsten diameter van 140
voet, zijn beiden in de ramp verongelukt
evenals een lange reeks van technische en
burgerlijke ambtenaren van den Britschen
vliegdienst.
Het ongeluk doet wederom en nu met ver
dubbelde kracht de vraag rijzen of nu wer
kelijk niet bewezen is dat die kolossale ge
vaarten, welke zooveel vatbaarder zijn voor
atmosferische invloeden, welke neergedrukt
kunnen worden door sneeuw of op het be
kleedsel condenseerende waterdamp, welke
zoo lang zijn dat verschillende windstooten
voor- en achterschip kunnen raken zoodat
de spanning op het middengedeelte veel en
veel grooter is dan die welke wind en golven
op het grootste stoomschip ooit kunnen uit
oefenen, waarvan de vinnen eveneens een
ontzaglijken winddruk moeten kunnen weer
staan, geen toekomst hebben voor reizi
gers- en goederenvervoer. Die toekomst is een
voldongen feit voor de vliegmachine, welke
thans reeds in afmetingen wordt gebouwd die
het vervoer van vele dozijnen passagiers mo
gelijk maken en die snelheden kunnen ont
wikkelen welke de vergelijking kunnen door
staan met de 75 mijl maximum snelheid van
de ramspoedige R 101, zegt het „Hfcld.",
waaraan deze beschouwing ontleenen.
Vroegere rampen.
Het is belangwekkend de sinistere reeks van
rampen op te sommen, die in de geschiedenis
van de luchtscheepvaart staan opgeschreven,
In 1906 werd de eerste „Zeppelin" door een
storm vernield, in 1916 liet de L.Z. 4 het leven
||VRAAC ONZE AFD: RECLAME
E NIEUWE RECEPTEN VOOR]
IMAYONN AISE-SCHOTELS
■fflali