1000 300 150 25 1 DMSDAG 7 OCTOBER 500 100 EERSTE BLAD Bet Engelsche Luchtschip R. 101 verongelukt No.236 (S@e Jaargang1 1930 \RTLIJNEN OERSEN iitgave: Firma F. VAN DE VELDE Jr., Ifalstraat 58-60, Vlissingen. leid. 19. Pestrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen NDA Taai en Sterk IOBLADEN. :eerfc een artikel over op 1072 M. werkt. De te Londen wordt be- een uitvoerig geïllus- uitbreiding van het otwijk aantreffen. ?h. •er „Materiaalfouten". rking van een artikel ,De meting der veld- enders en van korte- rd. met een bijdrage, ge- der radio-techniek" view met David Sar- stige storing van Hil- an een ander artikel, gezegd wordt over de interessant artikel de fabricage van E. Weenink vertelt controleeren. Voorts beschreven wordt, ;elijke ontvangst kan o-gids" werd nog niet tft repliek op een ar- over ongebruikte tikel is getiteld „Cen- >rts een uitvoerig ver ing van den vereeni- met een artikel, ge- landsche golflengte- ïg van de „Olympia ird, terwijl we ook een bijdrage over de enders aantreffen, ekingen. :n we een artikel over missie en de radio- vordt, dat men hoopt, Vara voor haar vüf- ►vember a.s., de 100.000 jen. Martin Sluyser eld „In het jaar nul, .chtig is". Voorts pro- DE STORINGEN. politieverordeningen and. ïuitschland, heeft een ;en de radio-storingen ordt medegedeeld, dat -ontvangst door niet .pparaten storen, zal chts op enkele uren lechts weinig naar de mogen dergelijke ap- n. Voorts wordt er de dat men bij het aan- apparaten go§d doet :e koopen, terwijl men le andere electrische storingsvrij gemaakt DIO-CONGRES l\RIJS. het Katholieke film een Katholiek radio- 4 tot 8 October. Het •rzitterschap van kar- belangrijkste punten radio-omroep voor de Oct. Suez Oct. Finisterre 4 Oct. Kaap St. Vin- verwacht 4 Oct. v. Port Said evelt" (thuisr.) 3 Oct. 4 Oct. te Genua Oct. van New-York n. Oct. van Colombo Oct. Perim 3 Oct. Pantellaria Barbados van Amsl. LISSINOSCHE COURANT \BONNEMENTSFRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden. :ranco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove- ige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad t 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 et ADVERTENTIEPRIJS: Van 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct. 3e' abonné's in 't bezit eenei 3olis, zijn GRATIS verze- lerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BI| HET BUREAU VOOR FUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIÜINO „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit twee bladen 6 October 1930, des iel) oersen. Verkoopen. -ƒ 2.48% Londen •lijn 59.00—50.03 Parijs 9.729.74 apier. i/2 Ponden 12 04— 58.9359.15 Belgi- 34.75 Fransche Het aantal slachtoffers. Het ministerie van luchtvaart kondigt of- Lcieel aan, dat er in totaal 54 personen aan oord waren van de R. 101, van welk getal r 46 als lijken zijn geborgen, een in het zie- enhuis is bezweken en zeven de ramp over- aefden. Deelneming der Nederlandsche Regeering. Aan den Nederlandschen gezant te Londen rerd opgedragen, namens de Nederlandsche egèering aan de Engelsche regeering dec erning te betuigen met de ramp van het Irftsche luchtschip R. 101. Ook heeft de directeur van den luchtvaart- ienst van het ministerie van waterstaat, de eer E. Th. de Veer, namens den minister an waterstfeat, die door ambtsbezigheden erjiinderd was, een bezoek van rouwbeklag fgelegd bij den Britschen gezant in Den laag. Deelneming van het Congres der Labour Partij. Na de opening van het Congres der Brit- she Labour partij werd gisteren een resolu te! aangenomen, waarin het congres zijn eelneming uitsprak met allen, die bij de amp van de R. 101 betrokken waren. De mi- ister van buitenlandsche zaken, Arthur [enderson, verklaarde in een kort herden- ingswoord, dat een dergelijk ongeluk in de ©schiedenis van de civiele luchtvaart nog Sder weerga was. Niet alleen Engeland, laar ook Australië en Indië hadden bekwa- ïe en toegewijde dienaren en knappe des- undigen verloren, die bijna niet te vervan en zouden zijn. Teraardebestelling in een gemeen schappelijk graf. Volgens een communiqué van het ministe- ie van luchtvaart, is een schrijven gericht -an de families der slachtoffers van de ramp, •/aarin wordt gezegd, dat, daar het nagenoeg imnogelijk is het meerendeel der lijken te jtentificeeren, alle lijken tezamen zullen rorden begraven. Er zal één enkel monument errijzen bij hun laatste rustplaats, waar- ohijnlijk te Cardington of in de naaste om geving. De begrafenis der slachtoffers zal een na- lonaal karakter dragen en de plechtige lijk- ienst zal a.s. Vrijdag in St. Paul te Londen flasyts vinden. Lijkdienst te Beauvais. De totnogtoe geborgen lijken zijn gisteren- oormiddag uit de eenvoudige houten kisten, raarin zij opgebaard waren, in zware eiken isten overgebracht en in de vergaderzaal an het Raadhuis te Beauvais opgebaard, fcansche soldaten houden de eerewacht. De Duwplechtigheden hebben heden in het bij- jn. van den Franschen minister van lucht- aart plaats gehad in de kathedraal van eauvais. Na den lijkdienst zouden de kisten oor troepen van het garnizoen van Beauvais, 'ompiègne en Senlis met militaire eer naar et station begeleid worden en vandaar erder gevoerd. Met speciale wagons worden naar Calais doorgezonden. Verscheidene familieleden van de slacht- ifers der luchtramp zijn gisteren te Beauvais ingekomen. Gepoogd werd met hun hulp de iken te identificeeren, hetgeen echter zonder -volg bleef en onmogelijk bleek. rmakelijkheden, ^gen, enz. De technische commissie van deskundigen aan 't werk. Gisteren zijn te Beauvais op de plaats des iheils aangekomen de technische deskun- gpn tot onderzoek van het gebeurde. Zij Ogen op ongeveer 20 Meter hoogte boven it-j wrak van de R 101, waarbij zij verschei- ine fotografische opnamen maakten. Ver- jheiclene andere vliegtuigen cirkelden ter ire der slachtoffers meermalen over de OTblijfselen. Jn den loop van Maandagmorgen zette een ivige storm ih, waardoor de wrakstukken .t jelkaar geworpen zijn. De technische des- J^igen onderzoeken thans speciaal de res- njlvan de stuurinrichting. De commissie van onderzoek bestaat uit [for Holz, majoor Cuba, Montgomery !o|re> en uit een vertegenwoordiger van het tansche luchtvaartministeiie. Hipewei de «conclusies der commissie, wier C \n ICCIMrCM !.^en zeer terughoudend zijn, nog niet bekend C Y LIdMNIjEiIi Jn> meent de „Temps" reeds over zekere riten te kunnen berichten, welke de aan licht der commissie bijzonder geboeid hiel- «1. O.m. zou het radio-station van Garding- Zaterdagavond over de vaart van de Lezing Zeeuwsch >hia", Nieuwe Geref. Auto's, Fietsen rtuigen. ober uur 5.54 5.52 M. 1.10 1.36 13.17 13.42 R 101 bezorgd zijn geweest en zelfs veront rust. Het zou den geheelen avond den leider van het radio-station van Beauvais opgeroe pen hebben en met steeds grooter ongeduld naar berichten over het luchtschip gevraagd hebben. De wrakstukken, die tot op 10 Kilometer Noord-Oostelijk van Beauvais opgeraapt zijn* zouden reeds door de commissie onderzocht zijn. Niet opgehelderd werd hierbij de vraag of het al dan niet om losgeraakte deelen gaat, die tijdens de vlucht van het luchtschip naar beneden zijn gevallen. De politie is be zig te'constateeren of op het verdere traject van de vaart naar Beauvais nog overblijfse len te vinden zijn. De bevolking zou door de pers aangespoord worden, de gendarmerie bij pogingen in deze richting te helpenen ge vonden Stukken bijtijds in te leveren. De enquête-commissie heeft ook den romp van het luchtschip onderzocht. Binnen den kring der commissie schijnen levendige dis cussies te hëbben plaats gehad. De lezing van majoor Holt. Door een Engelsch agentschap werd gis teren een verklaring gepubliceerd van ma joor Holt, directeur van de technische afdee- ling voor de luchtscheepvaartontwikkeling van het Britsche departement van luchtvaart, betrekking hebbende op de oorzaak van het ongeluk met de R. 101. Volgens dezen des kundige staat het definitief vast, dat de ramp door een breuk in het geraamte van het luchtschip werd veroorzaakt en niet door het weigeren der motoren. Men heeft op zekeren afstand van de plaats van de ramp wrak stukken gevonden, welker aanwezigheid er op wyst, dat er reeds 5 of 6 minuten voor het neerstorten iets met het luchtschip gebeurd moet zijn. Deze wrakstukken dienen bijeen gezameld en onderzocht te worden. Holt staat sceptisch tegenover het door het ministerie medegedeelde officieele totaal aan tal der slachtoffers. Het ministerie wijst er echter op, dat zich volgens de nominale lijst 54 personen aan boord hebben bevonden, van wie er 47 omgekomen zijn. Dat er versteke lingen aan boord zouden zijn gekropen, wordt onwaarschijnlijk geacht. In officieele kringen te Londen is men de meening toegedaan, dat het op het oogenblik niet mogelijk is een juiste meening te vormen omtrent de oorzaak van de ramp. In verband hiermee kon men tot dusver evenmin beoor- deelen in hoeverre de uit Frankrijk ontvan gen berichten juist zijn, volgens welke het klemmen van de hoogteroeren het stijgen on mogelijk gemaakt zouden hebben, hetgeen de oorzaak van de ramp genoemd werd. Nadere verklaringen van dr. Eckener. Volgens een telegram uit Berlijn heeft dr. Eckener, nu nadere bijzonderheden over de ramp van R 101 bekend zijn geworden, in een onderhoud met de pers zijn meening over de oorzaak van de ramp nader uiteen gezet. Hij merkte echter op, dat hij nog slechts onder zeker voorbehoud kon spreken. Het is duidelijk, verklaarde hij, dat een zwaar luchtschip, als het bij zeer buiig weer omlaag wordt gedrukt door een rukwind, slechts met veel moeite weer omhoog kan worden gebracht. Als het luchtschip, wat als vaststaand wordt aangenomen, zeer laag heeft gevlogen, dan was het gevaar buiten gewoon groot en was een botsing tegen den grond maar al te licht mogelijk, als ongeluk kigerwijze bij het slechte uitzicht een onver moede heuvel of verheffing van den bodem voor den boeg van het luchtschip opdook. Bij voorbaat was het waarschijnlijk, dat bij een botsing tegen den grond met de daar mede natuurlijk gepaarde vrij ernstige ver nieling van den metalen romp een ontvlam ming van het gas en de brandstof zou plaats hebben, aangezien er, zooals ook uit vele vliegtuigongelukken bekend is, bijna altijd bij de vernieling van het metalen geraamte von ken ontstaan, waardoor het gas of de uit- stroomende benzine bijna terstond vlam vatten. Intusschen is deze uitwerking van de bot sing een secundaire en niet de laatste oor zaak van de ramp. Waarschijnlijk zou de omvang van de ramp niet zoo ontzettend zijn geweest, indien zooals ik reeds eerder zei, het luchtschip in plaats van met waterstofgas, met helium gevuld ware geweest. Dr. Eckener gelooft, dat ieder buitenge woon dankbaar zal zijn, als de Amerikaan- sche regeering in dit ongeluk een aanleiding zou vinden om voor de handelsluchtscheep- t vaart helium ter beschikking te stellen, dat in de Ver. Staten in voldoende hoeveelheid voorhanden is. Overigens verklaarde dr. Eckener, dat de Zeppelinwerf door de ramp van de R 101 zich niet zal latenafleiden van de voortzetting van haar plannen. De taak voor de toekomst is de luchtschepen tot steeds verdere ontwik keling te brengen en ze steeds veiliger te bouwen en te besturen, waarbij het gebruik van helium als vulling van buitengewone be- teekenis zal zijn. De opinie van Generaal Snijders. Op een vraag aan generaal Snijders door het „Dbl. van Rotterdam" heeft deze ver klaard, dat hij van het luchtschip vraagstuk nog niet zoo'n diepe studie heeft gemaakt als van het vliegtuigvraagstuk. Maar natuur lijk had hij de laatste jaren, toen het vliegen met luchtschepen, vooral door het prachtige voorbeeld van de Duitsche Zeppelinbouwers, meer en meer op den vobrgrond kwam, er wel zijn gedachten over laten gaan. Wat is uw meening, zoo vroeg het blad voorts, over de luchtschepen, zooals wij die thans kennen Mijn opinie, luidde het antwoord, maar u moet wel begrijpen, dat ik niet als volkomen deskundige spreek is, dat de te genwoordige luchtschepen nog niet tegen elke weersgesteldheid bestand zijn. Hetgeen nu door de droeve ramp met de R. 101 be wezen is. Generaal Snijders vertelde voorts, dat hij tot nog toe niet met een luchtschip omhoog is gegaan. Zooals men weet heeft de Gene raal wel herhaaldelijk met vliegmachines ge vlogen. Wat denkt U van den bouw van het En gelsche luchtschip in vergelijking met het geen de Duitschers op dit gebied presteeren De Duitschers hebben, zooals U weet, een veel grootere ondervinding in het bou wen van luchtschepen, terwijl men in Enge land nog vrijwel geen ondervinding had, waarop men steunen kóhf^e principes waar van de Duitscers en de Engelschen uitgaan bij hun luchtschepen-bouw zijn zeer verschil lend en voorzoover ik meen te kunnen constateeren zijn de Engelschen niet van het goede principe uitgegaan. Ongetwijfeld zal er in de toekomst van luchtschepen veel verwacht kunnen worden. Maar voor het oogenblik acht u ze toch nog niet zoodanig, dat men er veilig op ver trouwen kan? Het gebeurde met het Engelsche lucht schip heeft dit thans helaas bewezen maar toch ben ik tevoren al van meening ge weest, dat de tegenwoordige luchtschepen neg onvoldoende zekerheid voor de veiligheid geven. Ik persoonlijk zou niet aan boord van een luchtschip stappen, met hetzelfde veilige gevoel, waarmee ik aan boord van een mail boot gaen daar moet het toch heen. Ook met den directeur van de K.L.M., den heer A. Plesman, had het blad een kort tele fonisch onderhoud. De heer Plesman was zeer onder den indruk van het gebeurde te meer omdat verschillende van de Engelsche luchtvaart-autoriteiten met de R 101 zijn omgekomen, persoonlijk door hem gekend werden, zooals Sir Sefton Brancker, den di recteur van de Burgerlijke Luchtvaart, die ons land verschillende malen bezocht, den laatsten keer, slechts een paar maanden ge leden. Een meening had de heer Plesman na tuurlijk over het droevig gebeuren nog niet kunnen vormenmaar, zoo zeide hij, deze ramp geeft ons wel iets te overwegen Meeningen van andere Zeppelin commandanten. Kapitein von Schiller, die nadat dr. Ecke ner van boord was gegaan met den „Graf Zeppelin" de passagiersvlucht over Midden- Duitschland voortzette, verklaarde bij een tusschenlanding van het luchtschip te Gör- litza aan een verslaggever van de „Tele- graphen Union", dat het te eenenmale ver keerd is, zich op grond van de Engelsche catastrophe bezorgd te maken over de Duit sche luchtscheepvaart. Terwijl de Engelsche luchtschepenbouw zich nog in het stadium van proefnemingen bevindt, kan Friedrichs- hafen reeds op een zóó lange ervaring terug blikken, dat dergelijke verrassingen nauwe lijks mogelijk zijn. De „Graf Zeppelin" is het 127ste luchtschip, dat op de werf te Frie- drichshafen«is gebouwd, en het heeft sedert het in bedrijf werd gesteld reeds meer dan 140 tochten gemaakt, die zonder noemens waardige incidenten zijn verloopen. Het Duit sche publiek heeft derhalve niet de minste reden om zich ongerust te maken. De bekende Zeppelin-commandant kapitein Walter Bruns, de groote propagandist voor een Noordpoolexpeditie per Zeppelin, wijst er in een technische beschouwing in den „Lokal Anzeiger" op, dat het stalen geraamte en de oliemotoren van de R. 101 zóó zwaar waren, dat het luchtschip slechts een nuttige draag kracht van 37 bad (de „Graf Zeppelin" circa 55 Bovendien konden de motoren van het Engelsche luchtschip niet voor èn achteruit-, doch alleen vooruit loopen. Ten- moet de huid van een olifant aïjn om zóó zon der het minste letsel door het dik en dun der dichtbegroeide oerwou den met doornige strui ken te kunnen trekken. Zoo taai en sterk moet ook jongenskleeding zijn. Want jongens let ten er niet op, hoe hun kleeren het er af zullen brengen. De beste raad die wij II geven kunnen is: Neemt de sterkste jongenskleeding. Dat is bovendien ook de meest zuinige manier. II zult het ondervinden met onze Kreymborg-coupe. Die is niet alleen sterk van stof en sterk ge maakt, maar bovendien kwiek en chic van model en het oog wil toch ook wat hebben, nietwaar. Vergeet vooral niet onze kwaliteit met onze prijzen te vergelijken l Kreymborg VLISSINGEN MIDDELBURG WALSTRAAT LANGE DELFT einde in geval van nood toch te kunnen rem men, was één der voorste motoren zoodanig gemonteerd, dat zij slechts achteruit kon wer ken, zoodat het luchtschip slechts door vier motoren werd voortbewogen. Toen kapitein Bruns bij een bezichtiging van het luchtschip hierover zijn verwondering uitsprak, ver klaarde kapitein Scott, van het Engelsche ministerie van luchtvaart, dat dit slechts een provisorische maatregel was en dat men later andere motoren in zou bouwen. Het zou be langrijk zijn te weten, zegt Bruns, of deze nieuwe motoren intusschen inderdaad ge monteerd waren. Geheel Engeland in rouw. Het gruwelijk ongeluk van de R 101 heeft in Engeland een diepe ontroering gewekt. Men tracht het van zich af te zetten, maar het lukt niet. „Het ergste ongeluk sinds het vergaan van de „Titanic", zegt in allen ernst een vriend. Maar waarom te trachten den omvang van de ramp te meten, waarom ver gelijkingen te maken, het is een zoo verbijs terend ongeluk, omdat het zoo algeheel on verwacht is gekomen na de vele goedgeslaag de proefvluchten, na al de zorgvuldige toe bereidselen. Hier zyn groote verwachtingen den bodem in geslagen, is de nationale trots weder een zware klap toegebracht, maar wie denkt aan trots en vernedering bij zulk een ramp. Men denkt aan de slachtoffers. Jawel, zegt iemand bitter, ze moesten een rookzaal hebben in de R 101. In de „Graf Zeppelin" was rooken formeel verboden. Een rookzaal met asbesten wanden. Maar zoo'n inrichting mag „fireproof" zijn, ze is niet „foolproof". Als men rooken toestaat, zijn er altijd onnadenkende menschen die zoo'n kajuit verlaten met een brandende sigaret of die ergens een lucifer weggooien. Hq heeft gelijk. Weliswaar is de oorzaak van het verbranden mogelijk een geheel an dere, toch moet het toestaan van rooken in een luchtschip als een onvoorzichtigheid wor den beschouwd, die niet te pas komt omdat er zooveel menschenlevens aan worden ge waagd. Werd op de „Graf Zeppelin" niet iemand met opsluiting gestraft, die in het bezit van rooktuig werd gevonden Het is een verbijsterende ramp en het is niet te veel gezegd, dat de geheele Britsche natie er om rouwt. We moeten ons oordeel over de oorzaken ervan opschorten. Was de luchtvaardigheid van de R 101 in alle weers gesteldheden voldoende beproefd om zulk een ieis te ondernemen De ramp wordt verergerd door het veron gelukken van mannen als lord Thomson en sir Sefton Brancker, die beiden een levens taak hadden gemaakt van het vooruit bren gen der aviatiek. Lord Thomson, in beide arbeidersregeeringen van 1924 en 1929 minis ter van de luchtvaart, oudstrijder in den. Boerenoorlog, leeraar aan de genie-school te Chatham, deelnemer aan tal van veldtoch ten als militair attaché in den Balkenoorlog en in Roemenië en Palestina in den wereld oorlog, eindigde zijn loopbaan te land als brigadier-generaal. Zijn werk „Air Facts and Problems" is een boek, dat ook voor leekea de zeer tcehnische vraagstukken van de luchtvaart met vliegtuigen lichter en zwaar der dan de lucht verduidelijkt. Het is een bekend feit, dat hij, veel meer dan sir Sefton Brancker in de toekomst van luchtschepen als commercieele ondernemin gen geloofde. Air vice-marshal sir Sefton Brancker was de kampioen van de vlieg machine. Directeur van den burgerlijken vliegdienst. Sinds 1922 trad hij in die hoeda nigheid op met al de ervaring die hij in den wereldoorlog had opgedaan als waarnemend directeur van den militairen vliegdienst, la ter als directeur van de geheele organisatie met den rang van generaal-majoor. Sir Sefton had een internationale reputa tie als organisator zoowel van het materiaal als van de opleiding van militaire vliegers. Toen hij dan ook in 1919 zijn ontslag uit den militairen dienst nam om zich geheel te wij den aan den burgerlijken vliegdienst, was hij de aangewezen man om als vertegenwoordi ger van Groot-Brittannië op te treden in de internationale commissie voor de luchtvaart, die het volgend jaar werd ingesteld. Hij was president van het instituut van transport, voorzitter van de wedstrijdcommissie des Royal Aero Club, kortom hij was de grootste autoriteit in Groot-Brittannië op het gebied van de luchtvaart met vliegmachines. Lord Thomson en sir Sefton beiden, maar vooral de laatste, waren representatieve figu ren in de internationale congressen en de eerste heeft de luchtvaart een grooter stooti vooruit gegeven dan zijn voorganger sir Sa muel Hoare uit Baldwin's kabinet, een goed athleet en een onverschrokken luchtreiziger, maar als leider van de luchtpolitiek der vo rige regeering zonder die toomelooze energie en ondernemingsgeest die Brancker en later Thomson hebben gekenmerkt. De kapitein van het luchtschip, majoor G. H. Scott, en de ontwerper van de R 101, hefc .grootste luchtschip in de wereld, 777 voel; lang en met een grootsten diameter van 140 voet, zijn beiden in de ramp verongelukt evenals een lange reeks van technische en burgerlijke ambtenaren van den Britschen vliegdienst. Het ongeluk doet wederom en nu met ver dubbelde kracht de vraag rijzen of nu wer kelijk niet bewezen is dat die kolossale ge vaarten, welke zooveel vatbaarder zijn voor atmosferische invloeden, welke neergedrukt kunnen worden door sneeuw of op het be kleedsel condenseerende waterdamp, welke zoo lang zijn dat verschillende windstooten voor- en achterschip kunnen raken zoodat de spanning op het middengedeelte veel en veel grooter is dan die welke wind en golven op het grootste stoomschip ooit kunnen uit oefenen, waarvan de vinnen eveneens een ontzaglijken winddruk moeten kunnen weer staan, geen toekomst hebben voor reizi gers- en goederenvervoer. Die toekomst is een voldongen feit voor de vliegmachine, welke thans reeds in afmetingen wordt gebouwd die het vervoer van vele dozijnen passagiers mo gelijk maken en die snelheden kunnen ont wikkelen welke de vergelijking kunnen door staan met de 75 mijl maximum snelheid van de ramspoedige R 101, zegt het „Hfcld.", waaraan deze beschouwing ontleenen. Vroegere rampen. Het is belangwekkend de sinistere reeks van rampen op te sommen, die in de geschiedenis van de luchtscheepvaart staan opgeschreven, In 1906 werd de eerste „Zeppelin" door een storm vernield, in 1916 liet de L.Z. 4 het leven ||VRAAC ONZE AFD: RECLAME E NIEUWE RECEPTEN VOOR] IMAYONN AISE-SCHOTELS ■fflali

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 1