1000
500
300
150
100
25
<en
WOENSDAG
13 AUGUSTUS
No. IS©
168e Jaargang
1930
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
angesloten bl| het bureau voor publiciteitswaarde, ingesteld door de vereeniging „de nederlandsche dagbladpeI^F
ERSTE BLAD
gemeentebestuur
binnenland
Stads- en Provincienieuws
STER-TABAK
Aug. te Genua
11 Aug. te Balawan
11 Aug. te Marseille
10 Aug. Ouessant
Aug. te Suez
Aug. van Havana
ig. te Antw.
nig. te Port Natal
p. 10 Aug. Perim
10 Aug. Fernando No-
9 Aug van Belawan
12 Aug. te Suez
LUg. van Tanger
te Antw. van Hamburg
Aug. van Boulogne
Jatavia n. Amst.
.0 Aug. Gibraltar
;e New-York v. Rott.
Aug. te Port Said
11 Aug. te Plymouth
p. 10 Aug. Niton
n Calcutta n. Rott.
0 Aug. Finisterre
Aug. te Singapore
e Rott. van New-York
1 Aug. te Antw.
g. te Genua
N D A
rmakelijkheden,
ïgen, enz.
Dagelijks voorstelling
i. Zondags Matinée
t 6.30. Concert 8.30
laandag- Dinsdag- en
ée-dansante Woens-
(geen dans) Don*
ée dansante (avond*
Zaterdagavond Diner*
uziek.
ïina. lederen avond
anvangende iialf acht
nsante van 36 uur
Dagelijks matinée van
oncert van 812.30. -
nd? ga vond soirée dan-
iddag thé dansante.
FE VLISSINGEN
4.37 16.44
5.06 17.15
5.37 17.47
6.13 18.27
Auto's, Fietsen
irtuigen.
istus uur
:3 8.59
L4 8.57
L5 8.55
iwloos jasje, in de kleur
in die van het lijfje.
Ie badtoiletten zeer ver
st monogrammen, bor-
5, van krabben en an-
steekt er een gummi
leze wijze, door allerlei
oudige pakje aantrek-
en een kleurig bedruk-
aast de meer eenvou-
men in dit.genre heel
effen of bedrukt of
d.
echter na de frissche
moderne strandpyama
op een rokje gelijken-
den pantalon. Lang en
smal moet men zijn om
dit costuum met succes
te kunnen dragen,
want anders is het
effect treurig.
De strandpyama's
vertoonen, wat vorm,
kleur en stof betreft,
een buitengewone ver
scheidenheid. Sommige
zijn heel eenvoudig,
van blauw linnen bijv.
met een jasje in wit en
blauw. Andere zijn rijk
en zeer opvallend. Een
donkerharige schoone
zagen we in een rood
satijn pantalon met wit
satijn jasje, onder een
wit parasolletje met
rooden band. Want het
ensemble speelt hoog
tij, ook bij de badklee-
ding. De groote strand-
hoed en de parasol, de
schoentjes, het taschje,
soms zelfs ook nog de
sjaal en het badtapij-
ije, behooren tezamen
iurig maar erg besmet-
ma van wit flanel op
italon krijgt z'n wijdte
is met wit parelmoe*
irozenblouse geknoopt,
t bijpassend manteltje
me van zijden jersey
pantalon, witte blouse
it gegarneerd, jasje;
irde of Schotsche zijde
>f vestje zonder mou-
ïantung, toile de sole,
enz. Er is voor iedere
naak 1
WILHELMINE.
L1SSINGSCHE COURANT
gONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren ƒ2.20 per 3 maanden,
janco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove-
gelanden bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ijsc fima f. UI IE VfIDE li.. Mslisüi 58-60. missiip.Mil. ID. PostrekeningS628T
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—5 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct.
abonné's in 't bezit eener
ölis, zij" GRATIS verze
gd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
nummer bestaat uit 2 biaden
SLUITING GEDEELTE KONINGSWEG
VOOR VERKEER MET RIJ- EN
VOERTUIGEN.
Burgemeester en Wethouders van Vlissin-
n, brengen ter openbare kennis', dat de Ko-
ngsweg, gelegen tusschen den1 Singelweg en
Aagje Dekenstraat voor het verkeer met
en voertuigen vanaf heden tot nadere
idigi.ng is afgesloten.
Vlissingen, 13 Augustus 1930.
Burg. en Weth. voornoemd,
P. G. LAERNOES, L.B.
De Secretaris,
F. BISSCHOP, L.S.
HINDERWET.
Burgemeester en Wethouders van Vlissin-
n;
Gelet op art. 8 der Hinderwet,
brengen ter openbare kennis, dat bij hun
sluit van 11 Augustus 1930 aan C. Luijk,
[hier, - op de daarbij gestelde voorwaarde
vergunning is verleend tot het uitbreiden
r bestaande bakkerij door het bijplaatsen
m een deegkneedmachine met ingebouwden
ectro-motor van 'l^' P-K. in het perceel,
idastraal bekend gemeente Vlissingen Sec-
D no. 1004, plaatselijk gemerkt Kouden-
oek nr. 15.
Vlissingen, 13 Augustus 1930.
Burg. en Weth. voornoemd,
P. G. LAERNOES, L.B.
De Secretaris,
F. BISSCHOP, L.S.
Viering van den verjaardag van de
Koningin te Brussel.
Op aanstichting van onzen gezant te Brus-
il, jhr. mr. O. van Nispen tot Sevenaer,
ordt in het Holland-Huis te Brussel op 30
ïstus een feestavond gehouden ter vie-
van den 50en verjaardag van de Konin-
m.
Oud-minister dr. J. Th. de Visser is uitge
nodigd aldaar als feestredenaar op te tre-
len.
De vaandelgroet aan de Koningin.
Het Comité Vaandelgroet 1930 meldt, dat
;s. Vrijdag 15 Augustus de termijn voor in-
chryving onherroepelijk wordt gesloten. Er
nmen aan den vaandelgroet 250 vereenigin-
deel, waaronder 33 zang- en 14 muziek-
'ereenigingen. Met het oog op de verdere
'oorbereidingen kunnen na Vrijdag geen ver
enigingen meer worden ingeschreven. O.m.
'ereischt de samenstelling van het album
'eel tijd. De heer Henri ter Hall, daartoe
aangezocht door het comité, zal zich welwil-
end belasten met het samenstellen van den
de opstelling voor het Huis ten Bosch
it de regeling van het défilé. Het secretari
aat is gevestigd Oosterstraat 25, Rotterdam.
De landbouwcrisis.
Op de vragen van het Tweede Kamerlid,
ion heer Braat, betreffende het tijdstip van
verschijning van het rapport der commissie-
tovink, ingesteld in verband met den crisis
and in den landbouw, heeft de minister
binnenlandsche zaken en landbouw ge
antwoord, dat de commissie, ingesteld in ver
niet den crisistoestand in den landbouw,
vaarvan dr. H. J. Lovink het voorzitterschap
^kleedt, tot dusverre het onlangs aange
komen, kortheidshalve „suikerwetje" gehee-
;en ontwerp van wet getuigt hiervan de
^woonte heeft gevolgd, ha"ar mededeelingen
incidenteel aan de regeering te richten.
Onder deze omstandigheden is „een rap
port" niet te wachten, zoodat de gestelde
vraag te doen aanzien niet kan worden be
antwoord.
Levering van boomen voor Zeeland.
Op de volgende vragen van den heer
Kersten
Kan de minister mededeelen of de leve
ns van boomen ter beplanting van de rijks
wegen in Zeeland en ook in Noord-Brabant
herhaling is opgedragen aan één kweeker,
W^der dat anderen in de gelegenheid zijn ge-
naar de levering mede te dingen
*s de minister bereid, indien dit het geval
^are, maatregelen te nemen opdat kweekers
6d\jk behahdeld worden
heeft de heer Reymer, minister van water
staat, geantwoord
De levering van boomen ter beplanting van
de rijkswegen in Zeeland en Noordbrabant
is nimmer aan één kweeker opgedragen.
Behalve voor beplantingen van geringen
omvang geschiedt de levering steeds bij open
bare aanbesteding.
In verband met het bovenstaande bestaat
geen aanleiding tot het nemen van maat
regelen.
Nederland en België.
De Nederlandsche Week op de tentoonstel
ling te Antwerpen heeft een voortreffelijke
uitwerking gehad.
„O, wij weten het zegt de „Haagsche
Fost" er zijn een paar Belgische bladen
als de onverbeterlijke „Nation Beige", die
overal gif uit weten te zuigen, die zich afvra
gen waartoe deze beleefdheidsbetuigingen
dienen als er niet een herziening van het
tractaat van 1839 op volgt.
De houding van de „Nation Beige" doet
denken aan die van zekere onopgevoede kin
deren, die de hartelijkheid, waarmede zij een
bezoeker ontvangen, afhankelijk stellen van
de vraag of hij een cadeautje heeft meege
bracht.
Wij weten het, de weinig invloedrijke
„Echo d'Anvers" acht dit oogenblik gunstig om
tc verklaren, dat Hollanders en Belgen elk
ander niet kunnen luchten, dat wij voor hen
„koppen hebben om op te trommelen", terwijl
v.'ij Hollanders vinden, dat de Belgen „een
sans-gêne aan den dag leggen, die ons puri
tanisme ontoelaatbaar acht."
Laten wij ons door die onvriendelijkheden,
die uitzonderingen zijn, niet van de wijs bren
gen. Buren kennen elkanders eigenaardighe
den soms te goed en vergeten vaak, dat niet
alle menschen met denzelfden aard bedeeld
zijn.
En dan, ook wij hebben onze chauvinisti
sche scherpslijpers, die in ons bezoek aan
België een vernederende strijkage zien, eten
slag in ons Dietsche aangezicht, een smaad,
een hoon, en wat niet al en uit het oog
verliezen, dat een wegblijven van het Belgi
sche Eeuwfeest weinig minder dan een grof
heid, in ieder geval een onvriendelijkheid
ware geweest.
Admiraal Quant heeft zich, als chef van
het Nederlandsche eskader, dat België onzen
gelukwensch overbracht, met grooten tact
van' zijn taak gekweten en wij zijn het dit
maal volkomen met „het Volk" eens, dat onze
vloot zelden voor een beter doel werd aange
wend.
Examen der stuurlieden ter koopvaardij.
De commissie voor de stuurliedenexamens,
bedoeld in de Schipperswet (Staatsblad 1907,
no. 244), zal, aanvangende 9 September 1930,
zitting houden te 's-Gravenhage, Carel van
Bylandtlaan no. 5.
De aanvragen, om tot de examens te wor
den toegelaten, moeten den voorzitter der
commissie bereikt hebben vóór 24 Augustus
1930. Belanghebbenden worden ten aanzien
van de voorwaarden,om tot dit examen te
worden toegelaten, verwezen naar art. 7 van
het bij besluit van 27 December 1907 (Stsbl.
no. 353) vastgestelde Reglement voor de
stuurliedenexamens.
Examen voor machinisten.
De commissie voor de machinistenexamens,
bedoeld in art. 8 der Schipperswet (Staats
blad 1907, no. 244), zal aanvangend 9 Septem
ber 1930, zitting houden te 's-Gravenhage.
De aanvragen, om tot die examens te wor
den toegelaten, moeten den voorzitter der
commissie, onder overlegging van de in art.
7 van het Reglement voor de machinisten
examens bedoelde bescheiden, vóór 23 Augus
tus a.s. bereikt hebben.
Samenwerking in Nederland tegen
tuberculose.
Onder bovenstaanden titel is een werkje
verschenen, waarop wij zeer gaarne de aan
dacht vestigen. De belanglooze samensteller
van dit werk heeft dit uitgegeven met het
doel de tuberculose-bestrijding in het alge
meen te helpen bevorderen. De opbrengst is
bestemd voor de Vereeniging tot bestrijding
der tuberculose te Nijmegen.
De bedoeling van den ontwerper is, om wat
te Nijmegen gedaan wordt door vereenigingen
tot bestrijding der t. b. c., in andere plaat
sen te doen volgen.
De map van Nijmegen bevat alle bijzonder
heden over deze bloeiende en mooie Gelder-
sche stad.
De schrijver wijst er op dat tegen zoo wat
alles verzekeringen worden gesloten. Een ver
zekering tegen t. b. c. is er echter helaas nog
niet, maar wel een middel om dezen grootsten
vijand van ons volk te bestrijden en vaak te
genezen en dat is „samenwerken."
Hiertoe wekt de schrijver op. Hij wil zijn
doel bereiken door de mooie map met inhoud
te ruilen voor een aan den ontwerper te zen
den bijdrage om de Vereeniging tot bestrij
ding van tuberculose aan het middel te hel
pen, waarmede zij het leed van menig onbe
middeld lijderes of lijder, zoo niet kan weg
nemen, dan toch kan vezachten.
De ontwerper, Hobbemastraat 19 te Nijme
gen, hoopt dat de ruil niet al te zeer zal te
genvallen.
De ontwatper hoopt dat de proeve van be
werking van één gemeente in dit geval
Nijmegen voor vele gemeenten aanlei
ding zal zijn tot navolging.
Voor inlichtingen is de ontwerper steeds
bereid.
Het album bevat op het omslag de in de
kleuren gedrukte wapens van Nederland, van
alle provincies en van de gemeente Nijme
gen.
Verlaging gas- en electriciteitsprijzen.
Burg. en Weth. van Eindhoven stellen den
raad voor, met 1 October de tarieven voor de
levering van gas en electriciteit te verlagen.
Thans kost het gas 8 ct. per M3. tot een ver
bruik tot 40 M3. per maand en 7 ct. per M3.
voor het meerdere verbruik. Thans wordt
voorgesteld 8 ct. voor de eerste 30 M3. per
maand voor het volgende gebruik tot en
met 100 M3. 6 ct. en daarboven 4 ct. per M3.
Verder het gewone lichttarief van 22 ct. tot
20 ct. per K.W.U. te verlagen. Ook het dub
bel-, vastrecht- en winkeltarief en de belas
ting in K.W. van de industrie zullen niet on
aanzienlijk worden verlaagd.
VLISSINGEN, 13 AUGUSTUS.
De ferry-boot „Koningin Wilhelmina".
In de „N.R.Ct." van hedenochtend komt
het volgende ingezonden stuk voor
Onverantwoordelijk.
Zooals bekend is trekt de Markt te Mid
delburg, die iederen Donderdag gehouden
wordt heel veel vreemdelingen. Vooral door
bezoekers van de Belgische badplaatsen
wordt hiervan druk gebruik gemaakt. We
kelijks worden eenige duizenden toeristen
in touring-cars naar Breskens gebracht,
waarna de reis per boot en trein wordt
volbracht. Het is te begrijpen dat dit bezoek
gedurende deze maand zijn hoogtepunt be
reikt, wat ook blijkt uit een berichtje dat
ik dezer dagen in uw courant las, dat Don
derdag jl. de boot van Breskens naar Vlis
singen ongeveer 3600 badgasten vervoerde.
Dien dag hebben ook mijn vrouw en
eenige logé's Middelburg bezocht, in ver
band waarmede ik de aandacht wilde ves
tigen op de hoogst onverantwoordelijke
wijze waarop het vervoer van de passagiers
van Breskens naar Vlissingen en terug ge
schiedt.
Ik weet niet of ik goed ben ingelicht, dat
de ferry-boot, waarmede het vervoer plaats
heeft, ruimte biedt voor pl.m. 1600 passa
giers en dat Donderdag jl. er meer dan 2000
per boot werden vervoerd, maar zeker is,
dat de menschen als „haring in een ton"
verpakt stonden. Van zich te kunnen be
wegen was geen sprake, bovendien waren
eenige touring-cars aan boord, waarin de
passagiers maar bleven zitten, omdat er
zelfs geen staanplaatsje over was. Ook op
het sloependek stonden eenige honderden
personen.
Het was dien dag gelukkig goed weer,
maar toch zijn verscheidene toeristen door
het opspattend water nat geworden, en
daar er geen ander plaatsje was moesten
zü zich dit laten welgevallen. Op zich zelf
is dit niet zoo erg, maar stel eens, dat er
een ongeluk gebeurt, (behoort een aanva
ring soms tot de onmogelijkheden dan
zou de ramp niet te overzien zijn.
Het is dan ook de bedoeling van dit
schrijven, de bevoegde autoriteiten op deze
hoogst onverantwoordelijke wijze van ver
voer attent te maken, opdat maatregelen
genomen kunnen worden „voor het kalf
verdronken is."
Met dankzegging voor de verleende
plaatsruimte, Uw abonné
D. VAN LEEUWEN.
Naar aanleiding van dit ingezonden stuk
mogen wij den heer Van Leeuwen er wel op
wijzen dat hij niet goed is ingelicht en het
zeker wel gewenscht zou zijn geweest dat hij
eerst eens een nauwkeurig onderzoek had in
gesteld, alvorens een „onverantwoordelijk"
stuk te plaatsen.
De ferry-boot „Koningin Wilhelmina" is
ingericht voor het vervoer van 2500 passa
giers (wat op het schip is aangegeven) buiten
dc auto's. Dat de passagiers meermalen als
haring in een ton staan, komt hierdoor dat zij
allen de voorkeur er aan geven op het dek te
blijven, hoewel de kajuiten in het beneden
schip plaats bieden voor meer dan 700 pas
sagiers.
De boot heeft een maximum-laadvermogen
van 195.000 K.G.
Voor 2500 passagiers komt men dus met
een gemiddeld gewicht van 70 K.G. op
175.000 K.G., zoodat er dan nog 20.000 K.G.
overblijft voor auto's.
Daar Donderdag jl. de boot 2000 passagiers
vervoerde, bedroeg het totaal gewicht p. m.
144.000 K.G. en was er dus 55.000 K.G. over
schot voor het vervoeren van auto's.
Van overbelasting van de ferry-boot is dan
ook geen sprake.
Dat zou natuurlijk wel het geval zijn als de
„Koningin Wilhelmina" maar ingericht was
voor het vervoer van 1600 passagiers, zooals
de heer Van Leeuwen, zonder zich eerst van
de juistheid van dit cjjfer te overtuigen, heeft
neergeschreven.
Wij vragen of het niet „onverantwoorde
lijk" is om een blaam te werpen op den door
onze provincie geëxploiteerden stoomboot-
dienst, en deze dus in gebreke te stellen, ter
wijl er geen sprake is van „onverantwoorde
lijke wijze van vervoer."
Het blijft misère.
Uit Amerika wordt er melding van gemaakt
dat de smorende hitte heeft plaats gemaakt
voor een meer dragelijke temperatuur.
In Europa is het weer bijna overal slecht.
Veel regen, onweer en storm, waaruit blijkt
dat de atmosfeer geheel in de war is.
In den afgeloopen nacht hebben wij hier
een buitengewoon hevigen regenval gehad en
in de verte was het gerommel van een verwij
derde onweersbui hoorbaar.
Hedenmorgen was het weer iets opgeklaard,
doch het weerbericht geeft nog niet veel
hoop, omdat wij aanvankelijk weinig of geen
regen hebben te verwachten, doch later op
nieuw op regen kunnen rekenen.
Het blijft dus voorloopig nog misère.
Wij zitten nu ongeveer 5 weken in een re
genperiode.
Gemeentelijke arbeidsbeurs.
Bij den gemeentelijken dienst der arbeids
bemiddeling alhier staan als werkzoekenden
ingeschreven
1 letterzetter, 1 ijzer-betonvlechter, 1 bi-
tummastiekbewerker, 1 timmerman, 2 stuca-
doors, 1 metselaar, 1 halfwas-metselaar, 2
grondwerkers, 10 opperlieden, 1 schoenmaker,
1 autogene-lasscher, 1 aanhouder, 2 stokers,
1 trimmer, 1 slypersleerling, 1 draaier, 1 leer
ling-draaier, 1 bankwerker, 2 electriciens, 1
aankomend smid, 1 boekbinder, 2 magazijn
bedienden, 1 winkelbediende, 1 transport
arbeider, 7 kantoorbedienden (w.o. 1 vrouwe
lijke), 2 varensgezellen, 1 werkvrouw, 1
dienstmeisje, en 33 losse arbeiders. Totaal
ingeschrevenen 82, vorige week 70 personen.
Het conflict in het landbouwbedrijf
te Nieuwvliet.
Omtrent het conflict in het landbouwbe
drijf te Nieuwvliet wordt van werknemerszij
de het volgende gemeld
Het is te Nieuwvliet zeer rustig en de po
litie ondervindt dan ook weinig moeilijk
heden.
Het aantal werkwilligen vermindert steeds,
terwijl het aantal Belgen gering is. Daarbij
wordt hulp ondervonden van bewoners der
grensplaatsen, die hen waarschuwen niet
naar Nieuwvliet te gaan. Momenteel zijn er
dan ook slechts 9. Zaterdag vertrokken er 12
met medeneming van gereedschappen.
Contact is gezocht met de Belgische werk
liedenorganisaties om werkwilligen te weren.
Hoe lang het conflict nog duren zal, is
moeilijk te zeggen. De arbeiders hebben ech
ter de overtuiging, dat het bestuur der werk-
geversvereeniging zal medewerken, om tot
oplossing van het conflict te komen.
Van de zijde der landbouwers wordt het
volgende medegedeeld
Het aantal werkwilligen neemt belangrijk
toe, zoodat de „staking" reeds begint te ver-
loopen.
Zaterdag vertrokken 3 ploegen Belgen, ter
sterkte van 16 man, huiswaarts om den Zon
dag thuis te kunnen doorbrengen. Zoodoende
bleven er 10. Maandagmorgen kwamen de 16
anderen weer terug, vergezeld nog van een
aantal nieuwe, terwijl Dinsdag nog een nieu
we ploeg zal arriveeren.
Zoodoende zal Nieuwvliet waarschijnlijk de
eerste gemeente zijn waar de oogst is afge
maaid.
Indien noodig is de hulp toegezegd van 10-
tallen boerenjongens uit andere streken van
Zeeland en ook uit België. Hiervan zal ech
ter geen gebruik behoeven gemaakt te wor
den daar het werk te Nieuwvliet kalm en ge
regeld verloopt.
Eveneens verloopt de voedselvoorziening te
Nieuwvliet rustig en zal ook voor de toekomst
geen zorg geven.
Ziet gij het verschil tus
schen den rooker van
en dengene, die zich dat
genot ontzegt? Ook hierin
ligt voor u een sterk mo
tief om voortaan uitslui
tend Ster-tabak te rooken.
Ter volledigheid zij er bijgevoegd, dat aan
dc stakers de volgende bedragen per dag
worden uitgekeerd 1.50 per gehuwden en
ƒ1.25 per on£ehuwden man, 0.62^ per
vrouw, die gewoon is in het veld te arbeiden,
terwijl bovendien een kindertoeslag van 10
cent per kind wordt verstrekt.
Men deelt aan de ,3resk. Ct." mede, dat
bij de landbouwers plannen bestaan, een actie
tot schadevergoeding in te stellen tegen iede
ren landarbeider, die zijn dienstbetrekking
heeft verbroken, en wel tot een bedrag van
360 per persoon.
Ned. Maatsch. voor Kunstmatige Oesterteelt
te Ierseke.
Aan het verslag van de N.V. Nederlandsche
Maatsch. voor Kunstmatige Oesterteelt, voor
heen onder de firma C. L. de Meulemeester
Co., te Ierseke, over het boekjaar 1929
1930 ontleenen wij het volgende
De concurrentie deed zich reeds in het af
geloopen seizoen duchtig gevoelen. Konden
bij den aanvang van de campagne nog be
hoorlijke prijzen bedongen worden, al spoedig
werd het product tegen steeds maar lagere
noteeeringen aan 'eboden.
Niettegenstaande er iuit Zeeland pl.m. 7
millioen consumptie-oesters meer werden ver
zonden dan in de campagne voor deze, bleef
de geldelijke opbrengst van het geheel zeer
belangrijk benjden die van het vorige seizoen.
Deze mindere opbrengst kan men schatten
op pl.m. 1.000.000. Oesters van zwaarder ge
wicht, gepaard met voortreffelijke kwaliteit,
zullen gekweekt worden en aan de markt ge
bracht moeten worden, wil men eenigszins
loonenden prijs kunnen gaan bedingen.
Konden wij voor vorig jaar een gemiddelde
noteeren van ƒ34.34 voor zaaioesters, thans
daalde dit cijfer tot ƒ19.71, terwijl een be
langrijk deel van deze opbrengst uit den ver
koop van zulke oesters moest komen. De
goede groei in den afgeloopen zomer deed het
aantal voor den verkoop beschikbare zaai
oesters wel vermeerderen, doch het prijsver
schil is te groot geweest om met het meerdere,
dat afgeleverd kon worden, een naar verhou
ding grooter bedrag te kunnen boeken.
Aan het Centraal Oesterbureau konden ge
leverd worden 358.772 (432.244) cons, oesters
en 1.356.900 (671.000) zaaioesters, in totaal
1.715.672 (1.103.244) oesters, met een opbrengst
van ƒ55.326 (ƒ69.406).
De winst- en verliesrekening sluit met een
nadeelig saldo van 547, exclusief het onver
deeld saldo ad ƒ653 van het vorig boekjaar.
Autobus in de sloot.
Zondagavond is te Schore in den zgn.
Smokkelhoek een autobus van den heer Van
Faassen uit Goes in de sloot gereden, door
dat de chauffeur iets te ver uitweek voor een
anderen autobus. In de bus zaten behalve de
chauffeur 23 personen, die te Hulst een voet
balwedstrijd hadden bezocht. De heer L. M.
Krijger uit Goes werd door de glasscherven
gewond aan een arm en de heer J. van der
Stolpe uit Kloetinge aan den rug. Dokter
Pfeiffer uit Kapelle was spoedig ter plaatse
en verleende geneeskundige hulp.