DINSDAG
EERSTE BLAD
Behoudt Vlissiogen zijn Beeldenhuis?
N0.170
«SSe Jaargang
■1930
jlgaifs: firma f. VAH DE VELBE Jr., Walstraat 58-fiO, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287
33 JULI
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
:R TE VL1SSINGEN I abonné's in 't bezit eener
fit nummer bestaat uit twee bladen
Advertenliën
iddelburgsche
appij v. Stoomvaart
ELKOERSEN
heden, 21 Juli 1930, dej|
officieel)
:que-koersen,
i en Verkoopen.
2.48% Londeij I
Berlijn 59.3259.34;™
34.64 Parijs 9.77—
bankpapier.
2.50 Ponden 12.0^.,,.
n 59.2859.40 Belgf.f
34.56—34.69 Franschg|
).84.
USSINGSCHE COURANT
gONNEMENTSPRIJS Voor Vüssingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden,
jnco doorliet geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove-
landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 14.75. Afzonderlijke nrs. 5 eb
ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct.
fis, zijn GRATIS verze-
fd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij
door
een ongeluk.
dood
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
or Auto's, Fietsen
Zoertiigen.
Juli uur
22 9 36
23 9.35
ENDA
e vermakelijkheden,
deringen, enz.
Dagelijks voorstelling,
- Eiken dag voorstelling,
mnia. Zondags Matlnée
ncert 6.30, Concert 8.30
Maandag-, Dinsdag- en
Soirée-dansanteWoens-
eert (geen dans) Don«
Soirée dansante (avond-
t) Zaterdagavond Diners
nsmuziek.
helmina. lederen avond
e, aanvangende half acht,
dansante van 3—6 uur.
Dagelijks matinée van
- Concert van 812.30,
Zondagavond soirée dan*
agmiddag thé dansante.
Dagelijks van 21 tot en
Revue „Doorloopen alstu-
Woensdag en Zaterdag
ïilievoorstelling, 2 uur.
iap. Van 21 tot en met
ipecialiteitenvoorstellingen,
ïsdag en Zaterdag kinder*
•stelling, 2 uur.
Evangelisatie-samenkomst
ïl Krugerstraat, 8 uur.
WELJUFFROUW
gevraagd.
N. ZANDEE, Walstraat,
;d een aankomende
CHAUFFEUR
bezit van rijbewijs.
Garage GOEDBLOED,
i gevraagd een
jns open Fordwagen
letters E. E., Bureau
lurant".
een
OUSTERRA1N
lein gezin, Oprit 47.
Van Dishoeckstraat 67,
gevraagd een gebruikte
PIANO,
met opgaaf van prijs
>nder letters E.D., Bur,
urant
rname aangeboden
KEN H.B.S. 1-5.
Badhuisstraat 14.
TRAAT 35 (boven).
3.50 per week.
agenKasteelstraat 55,
T.B.S.-BOEKEN
e en 5e klasse Afd. B,
me aangeboden. Te be>
oulevard Bankert 14.
-Middelburg-Rotterdam
hengelegen plaatsen.
VAN PASSAGIERS,
DEREN EN VEE,
v.Midd.
v. Rolf.
Juli
v.m.unr
vm.uut
22
9
23
8
;24
9
25
8
26
9
28
8
matten te bekomen;
N. V. Transport- en E*P<
Erven Q. VOS. TetetooB
B. EENHOORN, Telef. 15J
i. OOSTERHOUT, Telef. 2";
jebra. tillllENHEK, Tel. I»'
.Is de voorteekenen niet bedriegen, is er
is, dat Vüssingen zijn Beeldenhuis be-
.dt, zij het dan ook op een andere plaats,
lnu dat laatste wordt hoog tijd, ik wees er
>p in mijn vorig artikel, hoe dit fraaie 18de
wsche monument misplaatst is in het
dige kader; hoe eerder het daarvandaan
it, hoe beter. De Maatschappij „de Schelde"
ft den gevel aan de gemeente geschon-
inderdaad een vorstelijk geschenk De-
dagen was reeds een antiquair uit Hol-
d bij mij, die speciaal kwam om de ver-
llende onderdeelen van den gevel tegen
gen prijs op te koopen de fictieve waar-
waarover een dezer dagen tot mij gespro-
werd, is dan toch wel zeer reëel, althans
ons gesprek bleek, dat er heel wat van
gevel eigenlijk alles viel te reali-
en. Deze niet al te vertrouwelijke mede-
ing lasch ik hier tusschen en is bestemd
r de spotvogels, de eeuwig-twijfelenden,
niet-bevoorrechten, die hun voorouderlij-
preciosa verkwanselen, en wien nooit de
de voor antiek stedenschoon doorhuiverd
ft. Inderdaad, met een grootsch gebaar
wees „de Schelde" den antiquair naar mij,
ar nadere inlichtingen te bekomen waren,
lnu, ik lichtte hem in, dat de gemeente
eigenares was en menschelijkerwijze ge-
•oken het zou blijven ook. Ja, want daar
ren ik op 't Is de nalatenschap van één
er zonen, 't is bovendien een artistiek ge-
J van den eersten rang. De meest bevpeg-
in den lande, de directeur van 's Rijles
numentenbureau schreef dezer dagen
gevel is van zóó buitengewoon belang en
hoofdzaak zoo goed bewaard, dat de in
algemeen niet aan te bevelen methode
afbraak en herbouw in dit geval wen-
lelijk moet worden geacht."
Sinds ik mijn vorig artikel1) schreef, is er
vertegenwoordiger van 's Rijks Monu-
ntenbureau geweest, en deze was hoogst
daan over den mooien staat, waarin de
dsteenen gevel nog verkeerde hij is van
rsoliede structuur en zoo weinig verweerd,
op verschillende plaatsen de slag van den
mhouwer (van vóór 1730) nog scherp te
u is, maar ook de kleine mariene fossielen
voor millioenen jaren zijn nog duidelijk
arneembaar. Maar laat ik citeeren, wat
deskundige mij mededeelde. „De mooie
lewijk XIV gevel met een breedte van
20 M. bij een hoogte van circa 13 M,, is
wtendeel uit hardsteen, Belgische kalk
en, opgetrokken. De versieringen, zooals de
isoles onder het balcon en de kroonlijst,
basementen en kapiteelen der pilasters en
beeldhouwwerk zijn van zandsteen, waar-
lijnlijk Oberkirchener steen, vervaardigd,
n den beganen grond tot de kroonlijst be
idt de natuursteen zich »in uitstekenden
at. Aan de oppervlakte is van de oor-
"onkelijke bewerking weinig meer te be
uren. Door atmospherische invloeden
'ft zich een eenigszins ruige pate gevormd,
den steen tegen verweering schijnt te be
uden en een prachtige, donkergrijze kleur
:ft. Van de kroonlijst heeft de afdekking
!t sima, vooral die van het tympanon,
■l van in watering te lijden gehad, waar-
°r zij losgeraakt en verschoven is. De ba-
&rs der balustrade, die met den onder- en
^nligger uit één stuk zijn gemaakt, zijn
!rk verweerd en aan de achter- en dag
gen met cementmortel gerepareerd.
De gebeeldhouwde sluitsteen van den bo-
udorpel van het eerste, links geplaatste
amkozijn der benedenverdieping is geheel
mield. en niet meer aanwezig. Het oor-
ronkelijke beeld op den linkerhoek der ba-
slrade is verdwenen en vervangen door een
hout vervaardigde copie, waarvan de ver
en uiteengevallen resten zich thans
zolder bevinden. Het Neptunusbeeld
et de zeepaarden boven het tympanon is
et baksteen ondermetseld, die door inwate-
is losgeraakt.
De beelden zijn slechts licht beschadigd,
steen als materiaal is volkomen gaaf ge-
eyen. De licht- en deurkozijnen met ramen
deuren, der beide bovenverdiepingen, heb-
den oorspronkelijken vorm behouden,
der benedenverdieping zijn, met uitzon-
!rtog van de kozijnen en het bovertlicht
Wen de voordeur veranderd."
Is nu deze gevel wel de kosten van ver- en
;rPlaatsen waard Er zullen er toch wel
ieerdere zoo zijn Inderdaad is dat in de
herlanden niet het geval. Wel zijn er ook
°nze gemeente meer gevels in Lodewijks-
'jf met rechte kroonlijst, ik noem slechts
teenenbeer 9, Beursstraat 1, Houtkade 18,
■^straat 11, Nieuwendijk 27, maar juist
het vergelijken van deze gevels doet ons reeds
zien, welk een enorm verschil er is met ons
troetelkind, om nog van het tegenwoordig
stadhuis te zwijgen. De Lodewijksstijl is na
tuurlijk een vrucht van de Renaissancestroo-
ming, die in Italië begonnen, zich via Frank-
rijk over West-Europa uitbreidde. Zooals be
kend is de Renaissance2) een herleving van
de kunsten (en wetenschappen) van Grieken
en Romeinen. Welnu, zoowel beelden, Ro-
meinsche goden en godinnen voorstellende,
als de balustrade, het klassiek, driehoekig
tympanon, de pilasters met de Korinthische
kapiteelen, de borstbeelden, (geïnspireerd op
antieke gesneden steenen of camées), 't zijn
alle, motieven ontleend aan de Ouden. Zoo
ook de festoenen en kransen, waarin dartele
kinderfiguurtjes (putti) spelen, dolfijnen,
schelpen, tritons enz. roepen onmiddellijk de
Romeinsche ornamenten in herinnering. Het
ornament is streng symmetrisch en bestaat
voor een groot gedeelte uit antieke détails.
In Italië is het oa. Andrea Palladio (1508
1580) die met hartstochtelijken ijver de
antieke Romeinsche bouwkunst bestudeert.
Zijn kunst is voor de klassicistische bouw
meesters van de XVIIe en XVIIIe eeuw het
illustere voorbeeld geweest. Soms ziet men
aan. zijn gevel zeer lange pilasters, die zich
over de geheele hoogte van den gevel uit
strekken of de bovenverdiepingen te zamen
verbinden (het palazzo Valmazano te Vicen-
za). In Frankrijk waren ook weldra talrijke
navolgers der 'klassieken, ik behoef slechts
Louis Levau (16121670)' te noemen, die het
jachtslot van Louis XIII te Versailles ver
bouwd heeft tot het weidsche en luisterrijke
paleis van Lodewijk XIV. Hij schiep de faca
de van het uitgestrekte gebouw aan de tuin-
zijde, in strengen aan Palladio herinneren
den stijl. Men ziet hier de balustrade, en tal
van beelden, maar deze laatste onder de
kroonlijst en de balustrade. Hier ligt het
hoogtepunt van deze grandiose schepping de
hooge daken en smalle schoorsteenen, die aan
de paleizen in de vroege Barok 3) zulk een
bekoring verleenen, (vergelijk ook het ge
bouw van het Loodswezen in 1641) worden
verbannen. De horizontale lijn domineert al
lerwegen en de daklijst is afgesloten door een
k-allustrade in den geest van dien der Libreria
(bibliotheek) van Sansovino te Venetië.
Claude Perrault (16131688) heeft een veel
belangrijker aandeel gehad dan Levau in den
bouw van het Louvre onder Lodewijk XIV.
Opmerkelijk is daaraan, behalve de Korin
thische zuilen (nog geen pilasters die later de
zuilen vervangen), het driehoekige tympanon
met een balustrade afgezet (vergelijk de
overeenkomstige deelen aan het Beelden
huis). Dan komt Mansard (1648—1708) met
Levau de voornaamste bouwmeester onder
Lodewijk XIV. De pompeuse en bewegelijke
figuren, welke in de „Salie des Glacés" in
het paleis te Versailles, de spiegelruiten
met de tallooze lichtreflexen versterken,
worden in bedwang gehouden door de fijn
gerythmeerde architectonische indeeling met
Korinthische pilasters. Dezelfde kroonlijst, de
zelfde Korinthische kapiteelen, dezelfde balus
trade (maar zonder tympanon) ziet men aan
het fraaie landhuis, dat Jacques Ange Gabriel
in het park te Versailles voor Marie Antoi
nette bouwde het Petit Trianon (1771
1776).
Tegen de tweede helft van de 17e eeuw
verlaat de Noord-Nederland-
s c h e architectuur haar zelfstandig inge
slagen weg uit de 16e eeuw (de silhouetten
der monumenten uit dien tijd missen de ge
bondenheid der Renaissance, de contouren
der trapgevels en der topgevels missen een
strak beloop, de daken worden meermalen
onderbroken door uitgebouwde dakramen
met kleine geveltjes vol puntige vormen (vgl.
stadhuis te Veere), om meer en meer de
strenge, uit Italië overgenomen richting van
Palladio te volgen.
Jacob van Campen (t 1656) is in dit ver
band de belangrijkste Hollandsche architect.
Hij keert als overtuigd bewonderaar van de
klassicistische richting uit Italië terug. Toen
Van Campen van zijn rijken Amsterdam-
schen vriend Balthasar Koymans de opdracht
kreeg, een huis aan de Keizersgracht tegen
over de Westermarkt te bouwen, deed hij dit
in den trant van een Italiaansch paleis met
pilasters en kroonijsten. Zijn voornaamste
schepping is het Raadhuis te Amsterdam,
vgl. ook hier een tympanon. Pieter Post en
Philips Vingbooms hebben den bouwtrant van
Van Campen voortgezet. De eerste heeft vol
gens de plannen van Van Campen het paleis
van Joan Maurits van Nassau in Den Haag
gebouwd, thans bekend als het Mauritshuis.
De bouwmeester heeft hier de groote over de
heele hoogte doorloopende pilasters toegepast,
die Palladio van Michel Angelo had' overge
nomen. Vingbooms (16081675) heeft aan de
vermaarde grachten van Amsterdam talrijke
woonhuizen gebouwd. Falladio's stijl werd
ook hier weer nagevolgd en de pilasters wer
den soms over de volle hoogte van den gevel
geconstrueerd en er werd een driehoekig tym
panon aangebracht, maar ook treft men nu en
dan de pilasters aan iedere verdieping apart
aan. (vgl. de directeurswoning van het Loods
wezen aan den Nieuwendijk, terwijl het Beel
denhuis de pilasters alleen aan de bovenver
dieping heeft). De Lodewijksstijl heeft in het
Noorden een soberder karakter dan het Beel
denhuis ons laat zien dat meer zwierige
specimen van 18e eeuwsche Lodewijksstijl
vertoont een meer Zuidelijk cachet dat meer
den Vlaamschen invloed verraadt. Wat zou
het niet waax-d zijn den bouwmeester van dit
en het stadhuis te weten Zeker zou het
blijken een Vlissingsch „metselaar" of „tim
merman" te zijn, maar een, die artiest was,
zooals er zoovele artistiek bezielde ambachts
lieden in die tijden waren.
In bovenstaande moet men een bescheiden
poging zien duidelijk te maken, waarom het
Beeldenhuis zoo belangrijk is, een dergelijk
voorbeeld is in de noordelijke Nederlanden
onbekend
Hoogstwaarschijnlijk zal het rijk subsidie
verleenen, de raadslieden van den minister
zijn van het belang ervan overtuigd, eerst
daags hopen we zekerheid te krijgen, maar
dit staat vastwe krijgen alleen rijkssubsidie
voor afbraak en wederopbouw, want „het be
waren van de afbraak op zichzelf geeft geen
waarborg, dat de gevel opnieuw aan den pu-
büeken weg wordt opgesteld en dus een
voorwerp van algemeen belang wordt." En
dat is trouwens ook een Vlissingsch belang, 't
is ons te doen om ons stadsschoon te behou
den, te verhoogen, en dajv vooral dit oude
stedenschoon, dat nooit meer terug te krijgen
is. wanneer het is vernield. Want dit is toch
maar een onomstootelijk feit, op passende
wijze te vervangen, wat onze vaderen hebben
gebouwd, is een bijna onoplosbaar probleem
al zeven lange kostbare maanden wacht de
Middelbui'gsche Lange Delft op de oplossing
dezer puzzle. Onze vértechniekte tijd kan
veel, maar ons antieke schoonheid hergeven,
vermag zij niet. Juist dezer dagen las ik, dat
do gevel van het Leidsche stadhuis stuk voor
stuk zal worden afgebroken en weder voor
het nieuwe zal worden gezet. En dus, daarom
zijn we allen, minus de Nurksen, het er
ever eens, dat het groote schande zou zijn,
als dit architectonische kunstwerk, dat van
,;zoo buitengewoon belang" is, viel onder den
fabrieksmoker. Zijn de onderdeelen reeds ge
makkelijk voor groote sommen te realiseeren,
het geheel is van onschatbare waarde en
stijgt steeds, als geen onheilen het treffen.
De tijden dat zooiets vergruizeld werd, liggen
gelukkig al ruim een halve eeuw achter ons.
De vraag di'aait nu hierom Is de belang
stelling van Vüssingen, van Zeeland, van het
Rijk groot genoeg, dat een eventueele her
plaatsing van den gevel uitvoerbaar is Ik
wees er -eeds op in mijn vorig artikelJ). dat de
economie niet uit het oog verloren behoeft te
worden het nieuwe pand kan als boven- en
benedenwoning grootendeels rendabel ge
maakt worden een passend terrein is reeds
gevonden en van hoogerhand als uitnemend
er voor geschikt, goedgekeurd. We hebben
dus voornamelijk rekening te houden met de
kosten van deskundig afbreken, transportee
ren en opbouwen voor het nieuw te verrijzen
pand. Ik vermeldde reeds, dat daarvoor rijks
subsidie te verkrijgen is en hoop dat de re
geering bij hooge uitzondering zoover zal
gaan, dat zij ook voor dit bijzonder geval den
grond en'het niet rendabele gedeelte van het
nieuwe pand subsidiëert. De provincie heeft
reeds 10 op zich genomen tot een maxi
mum van 1000. Wanneer nu het Rijk met
eenige duizenden medehelpt, dan lijkt mij
het pleit gewonnen. Want dan is het laatste
woord aan den Raad, welnu vol vertrouwen
wacht ik dat woord af, dat geen phrase maar
een daad zal zijn. De Vlissinger houdt van
zijn aloude stad dit is zeker, in dezen nuch-
teren tijd treft mij de zin voor het ideëele,
die in deze nijvere bevolking schuilt, het
warm medegevoelen voor verwerkelijking van
wat ik als mogelijk opperde. Een Vlissinger
gevelspreuk luidtTandem bona causa vin-
citToch zegeviert het goede Zoo zij het ook
met deze werkelijk goede zaak, waaraan al
len vereend kunnen medewerken
Dan wordt de nu zoo verkommerde gevel
weer tot schoonheid en leven terug geroepen
Moge hij dan zijn derde eeuwgetij daar staan
tot een altijd durende vreugde van de voor
schoonheid ontvankeüjken.
H. G. VAN GROL,
Archivaris.
1) Vüss. Cour. 2 Juli jl.
2) De architectuur der Renaissance staat
in lijnrechte tegenstelling tot de Gotische
bouwkunst uit de Middeleeuwen. Tegenover
het verticale karakter van de Gotiek (vgl. het
stadhuis te Middelburg) spreekt het horizon
tale van de Renaissance inplaats van de
lijn domineert in de Renaissance het vlak.
De verticale geleding door de pilasters bijv.
aan het Beeldenhuis wordt door de zwaardere
horizontale kroonlijst geneutraliseerd. Het
ornament helpt krachtig mede de vlakken
méér te doen spreken.
3) Op de vroege Renaissance, ingetogen en
fceheerscht als deze is, volgt de Barok,(2e helft
16e tot en met de 18e eeuw) die veel meer
ongebonden is. Tegenover den verheven een
voud der Renaissance stelt zü het gecompli
ceerde, tegenover de harmonie het'oneven
wichtige. De frontons boven deuren en ramen
worden onderbroken en gevuld met cartou
ches, bustes of wapens vliegende engelen,
die wapenschilden dragen, zorgen voor be
wegelijkheid, waar de achitectuur wat al te
ingetogen zou wezen. Ook Palladio bleef niet
vrij van de barok, al ontbreken de bewege
lijke voHnen, het rijke plastische decor, de
volheid en uitbundigheid geheel aan Palla
dia's werk. Men ziet wel uit het voorgaande,
dat het Beeldenhuis tal van eigenaardigheden
uit het Barok vertoont.
YLISSINGEN, 22 JULI.
Luchtverbinding OslendeVüssingen.
Op Donderdag a.s. opent de K. L. M„ zoo
als wij reeds gemeld hebben, een toeristen-
dienst van Ostende naar Vüssingen. Deze
speciale vluchten zullen uitsluitend op de
Donderdagen 24 en 31 Juü, 7, 14, 21 en 28
Augustus, 4 en 11 September worden uitge
voerd.
De K. L. M. deelt omtrent deze nieuwe
luchtverbinaing, het volgende mede
Het mag bekend worden geacht, dat des
Donderdags te Middelburg de boter- en eier
markt gehouden wordt. Dit wekeüjksch ge
beuren oefent een bijzonder groote aantrek
kingskracht op de Engelsche badgasten, die
hun vacantie aan de Belgische kust doorbren
gen, uit. lederen Donderdag voor dag en
dauw vertrekt een file Sightseeingcars uit
Ostende, Zoute en andere badplaatsen, op
weg naar Breskens, waar de veei'boot voor het
overbrengen naar Walcheren zorgt. Met de
zen tocht heen en terug is circa 8 a 9 uur
gemoeid, zoodat van het eigenlijke doel, de
bezichtiging van Middelburg, slechts een paar
uur ovei*schiet. Aan een rustig bezoek aan de
vele andere bezienswaardigheden van het
schilderachtige Walcheren, zoo dichterlijk
beschreven als „the Paradise Garden of Zee
land", kan niet worden gedacht.
Ket gebruik van het vliegtuig als verkeers
middel tusschen de vliegvelden van Ostende
en Zoute eenerzijds en van Vüssingen ander
zijds brengt hierin een algeheele omwente
ling. Met de vlucht heen en terug gaat nog
geen uur verloren, het oponthoud van het
veer wordt geheel uitgeschakeld en de ge
heele middag staat ter beschikking voor een
bezoek aan Vüssingen, Middelbui-g, Veere,
Gapinge. Serooskerke, Oost-Kapelle, Dom
burg. West-Kapeüe, Koudekerke en Biggc-
kerke.
De geheele organisatie, met inbegrip van
de lunch, den autorit op het eiland en de
rondleiding, is in handen van de K.L.M. en
de Erven A. W. Smits te Vüssingen. De vluch
ten worden uitgevoerd met een vliegtuig va<i
het type Fokker F Vila voor 8 passagiers.
Deze machine doet dagelijks dienst tusschen
Cympore in Zuid-Engeland en Ostende voor
het overbrengen der Engelsche dagbladen en
zoodoende wordt dus een aaneensluitende
organisatie verki*egen.
Gezien het feit, dat des Donderdags een
stroom van 3000 tot 4000 toeristen naar Wal
cheren gevoerd wordt, zal de luchtvaart een
zeer gering aandeel in dit verkeer hebben. De
geheele opzet is dan ook als een eerste proef
neming te beschouwen. Bij welslagen ervan
wordt het volgend jaar aan een organisatie
op grootere schaal gedacht. Voor het geheele
uitstapje wordt een vaste prijs, welke zoo bil
lijk mogelijk gesteld is, berekend.
Tijdens het verblijf van het vliegtuig op het
vüegveld Vüssingen zal de agente der K.L.M.
te Vüssingen, de firma Wibaut Zn., rond
vluchten boven dit eiland organiseeren.
Met dit al hoopt de K.L.M. tegelijkertijd
aan de gewoonlijk oppervlakkige en vluchtige
indrukken, een einde te maken en zoodoende
mede te werken tot een beteren vorm van
vreemdelingenverkeer
Doorloopen als 't u belieft.
Concertgebouio.
Deze revue van Joop van Leeuwen vertoont,
de eigenschappen van een goed exempel in
zijn soortze is samengesteld uit „op een
gegeven oogenblik" actueele onderwerpen, ze
is geestig en biedt daardoor stof tot lachen,
tot jolijt. En juist dat maakt het vertellen
van den inhoud moeilijk. Trouwens dit be
hoeft ook niet, want een revue is een kijkspel.
De entrée van den „compère" der revue, den
agent „Kobus Link" is reeds dadelijk verras
send. Wij willen het niet verklappen, maar èn
dit optreden èn de kennismaking met den
Arabier èn de vergadering der rapaille-pa-rtij
zijn aardig gevonden, hoewel dat laatste on
derwerp niet up to date is. In de moderne
dansen biedt de revue gelegenheid 'af te ge
ven op die ziekelijke beweging onzer dagen
die toch al vel sterker is geweest om alle
vermaak te zoeken in den dans, ook misschien
ai wel, omdat het „import" is, omdat het
„producten zijn van uit den vreemde". En
deze eigenschap om zoo te haken naar alles,
wat van uit het buitenland komt, om alles te
verwerpen en minderwaardig te achten, wat
Hollandsch is, wordt op verschillendev plaat
sen in deze revue gehekeld, zoo in de eerste
acte „grens NederlandDuitschland" als in
de tweede „Ligt Holland nog aan de Noord
zee". Maar ook andere eigenschappen van den
Nedei-lander krijgen een veeg uit de pan, zoo
als de zucht van velen om de bioscopen te
overloopen, die echter ook al weer aan het
óvei-drijven is. Niettegenstaande dit feit, was
dc samensteller zoo gelukkig daaraan een
pakkend liedje tot lof van de bioscoop te ont-
leenen. Eveneens bracht hij hulde aan de
sport, waarbij hij evenwel niet kon nalaten
het boksen ietwat te ridiculiseei'en. Allerlei
geestigheden werden op verschillend gebied te
bei'de gebracht, die, in 't dagelijksche leven
flauwiteiten, in de kermissfeer echter met 'n
vrij talrijk publiek, dat naar een revue komt
luisteren, grappen worden, welke algemeene
hilariteit wekken. We denken bijv. aan het
„groote" filmdrama in 5 acten, aan den opi-
umsmokkelaar, aan de gebaren en lichaams
houdingen der „als Tirolers" zich aanstellen
de acteurs. Maar dan komen ons ook voer
den geest momenten, die een lust voor oog
of oor waren. En hierbij bedoelen we dan in
de eerste plaats de keui'ige aankleeding van
liet tooneel, dat juweeltjes gaf als de bloe
menvelden, waarvoor de Nederlandse!) e
maagd in schitterend costuum geplaatst was
en het mooie doek, dat eerst een beeld gaf
van de Zuiderzee, die men aan het dempen is,
terwijl plotseling 'n „inzet" volgt, die door de
omstandigheden, waarin ze vertoond wordt,
te kort is om alle details goed op te nemen.
Maar ook die streelingen van het oor, als bijv.
de werkloozen op verzoek van den agent
Link een paar nummertjes op de harmo
nica ten beste te geven.
Laten we dit verslag eindigen met te ver
melden. dat de lang niet gemakkelijke taak
van de begeleiding, welke uiteraard een zeer
korten tijd van voorbereiding heeft kunnen
hebben, op verdienstelijke wijze werd gegeven
door de huiskapel van het Concertgebouw,
onder leiding van den heer Ch. Haaze, daai'bij
geassisteei'd door een tweetal leden van „Wu«
helmientje".
Alles bij elkaar genomen kan aan ieder, die
wan vroolijkheid houdt, die gedurende deze
kermisdagen wil genieten, aangeraden wor
den een avond door te brengen in het Con
certgebouw, waar bij het ongunstige weer de
zer kermisdagen een genoeglijke avond ver
zekerd is.
Bellachini Jr. Lou Bancly.
De Oude Vriendschap.
Is het eigenlijk wel noodig voor deze twee
artisten een aanbeveling te schrijven Beiden
toch hebben een gevestigde reputatie en dat
ook Vüssingen de beste en aangenaamste
herinneringen aan hen bewaart, bewees wel
de zeer goed gevulde zaal, die hen met gul
applaus verwelkomde op den première-avond
van onze kermisweek 1930. Men had de cou
rant niet afgewacht, overtuigd als men was,
dat een buitengewone avond geboden zou
worden.
En die is ook inderdaad gegeven. Allereerst
moeten we aan het genoemde tweemanschap
een derde lid toevoegen nl. de huiskapel onder
de voorti*eff iüjke leiding von Jean de Mari,
omdat zij evenzeer een aanmerkelijk deel van
de behaalde triomfen voor zich mag op-
eischen. Het trio (viool, cello, piano), leidde
de voorstelüng wel op zeer toepasselijke wijze
in, door die te openen met Ketelbey's „Op een
Perzische markt", vermits de schoone prinses
uit deze intermezzo-scène, eenige oogenbük-
ken verwijlt bij goochelaars. Daarmede was
van stonden aan d? mystei'ieuse, Oosterscbe
sfeer bepaald, waarin de wonderman illusio
nist Bellachini Jr. ons een tijdlang met klim
mende verbazing deed verblijven.
Een uitstekend programma had deze ma
giër samengesteld dat hij het publiek een
daadwei'kelijk aandeel er in gaf, verhoogde
de aantrekkelijkheid. Zijn trucs noemen we
zonder eenige overdrijving verbluffend en
men moet waarlijk nuchter denkend mensch
büjven, om niet te gaan meenen, dat Bella
chini heusch tooveren kan. En toch toovert
hij de ballen uit de toppen van zijn vingers
en laat ze er in terug of in de lucht verdwij
nen, goochelt hu met kaarten, zakdoeken,
geldstukken enz, tooit hij het geheele podium