DINSDAG EERSTE BLAD Behoudt Vlissiogen zijn Beeldenhuis? N0.170 «SSe Jaargang ■1930 jlgaifs: firma f. VAH DE VELBE Jr., Walstraat 58-fiO, Vlissingen. Telef. 10. Postrekening 66287 33 JULI Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen :R TE VL1SSINGEN I abonné's in 't bezit eener fit nummer bestaat uit twee bladen Advertenliën iddelburgsche appij v. Stoomvaart ELKOERSEN heden, 21 Juli 1930, dej| officieel) :que-koersen, i en Verkoopen. 2.48% Londeij I Berlijn 59.3259.34;™ 34.64 Parijs 9.77— bankpapier. 2.50 Ponden 12.0^.,,. n 59.2859.40 Belgf.f 34.56—34.69 Franschg| ).84. USSINGSCHE COURANT gONNEMENTSPRIJS Voor Vüssingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden, jnco doorliet geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove- landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 14.75. Afzonderlijke nrs. 5 eb ADVERTENTIEPRIJSVan 15 regels 1.25iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct. fis, zijn GRATIS verze- fd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger or Auto's, Fietsen Zoertiigen. Juli uur 22 9 36 23 9.35 ENDA e vermakelijkheden, deringen, enz. Dagelijks voorstelling, - Eiken dag voorstelling, mnia. Zondags Matlnée ncert 6.30, Concert 8.30 Maandag-, Dinsdag- en Soirée-dansanteWoens- eert (geen dans) Don« Soirée dansante (avond- t) Zaterdagavond Diners nsmuziek. helmina. lederen avond e, aanvangende half acht, dansante van 3—6 uur. Dagelijks matinée van - Concert van 812.30, Zondagavond soirée dan* agmiddag thé dansante. Dagelijks van 21 tot en Revue „Doorloopen alstu- Woensdag en Zaterdag ïilievoorstelling, 2 uur. iap. Van 21 tot en met ipecialiteitenvoorstellingen, ïsdag en Zaterdag kinder* •stelling, 2 uur. Evangelisatie-samenkomst ïl Krugerstraat, 8 uur. WELJUFFROUW gevraagd. N. ZANDEE, Walstraat, ;d een aankomende CHAUFFEUR bezit van rijbewijs. Garage GOEDBLOED, i gevraagd een jns open Fordwagen letters E. E., Bureau lurant". een OUSTERRA1N lein gezin, Oprit 47. Van Dishoeckstraat 67, gevraagd een gebruikte PIANO, met opgaaf van prijs >nder letters E.D., Bur, urant rname aangeboden KEN H.B.S. 1-5. Badhuisstraat 14. TRAAT 35 (boven). 3.50 per week. agenKasteelstraat 55, T.B.S.-BOEKEN e en 5e klasse Afd. B, me aangeboden. Te be> oulevard Bankert 14. -Middelburg-Rotterdam hengelegen plaatsen. VAN PASSAGIERS, DEREN EN VEE, v.Midd. v. Rolf. Juli v.m.unr vm.uut 22 9 23 8 ;24 9 25 8 26 9 28 8 matten te bekomen; N. V. Transport- en E*P< Erven Q. VOS. TetetooB B. EENHOORN, Telef. 15J i. OOSTERHOUT, Telef. 2"; jebra. tillllENHEK, Tel. I»' .Is de voorteekenen niet bedriegen, is er is, dat Vüssingen zijn Beeldenhuis be- .dt, zij het dan ook op een andere plaats, lnu dat laatste wordt hoog tijd, ik wees er >p in mijn vorig artikel, hoe dit fraaie 18de wsche monument misplaatst is in het dige kader; hoe eerder het daarvandaan it, hoe beter. De Maatschappij „de Schelde" ft den gevel aan de gemeente geschon- inderdaad een vorstelijk geschenk De- dagen was reeds een antiquair uit Hol- d bij mij, die speciaal kwam om de ver- llende onderdeelen van den gevel tegen gen prijs op te koopen de fictieve waar- waarover een dezer dagen tot mij gespro- werd, is dan toch wel zeer reëel, althans ons gesprek bleek, dat er heel wat van gevel eigenlijk alles viel te reali- en. Deze niet al te vertrouwelijke mede- ing lasch ik hier tusschen en is bestemd r de spotvogels, de eeuwig-twijfelenden, niet-bevoorrechten, die hun voorouderlij- preciosa verkwanselen, en wien nooit de de voor antiek stedenschoon doorhuiverd ft. Inderdaad, met een grootsch gebaar wees „de Schelde" den antiquair naar mij, ar nadere inlichtingen te bekomen waren, lnu, ik lichtte hem in, dat de gemeente eigenares was en menschelijkerwijze ge- •oken het zou blijven ook. Ja, want daar ren ik op 't Is de nalatenschap van één er zonen, 't is bovendien een artistiek ge- J van den eersten rang. De meest bevpeg- in den lande, de directeur van 's Rijles numentenbureau schreef dezer dagen gevel is van zóó buitengewoon belang en hoofdzaak zoo goed bewaard, dat de in algemeen niet aan te bevelen methode afbraak en herbouw in dit geval wen- lelijk moet worden geacht." Sinds ik mijn vorig artikel1) schreef, is er vertegenwoordiger van 's Rijks Monu- ntenbureau geweest, en deze was hoogst daan over den mooien staat, waarin de dsteenen gevel nog verkeerde hij is van rsoliede structuur en zoo weinig verweerd, op verschillende plaatsen de slag van den mhouwer (van vóór 1730) nog scherp te u is, maar ook de kleine mariene fossielen voor millioenen jaren zijn nog duidelijk arneembaar. Maar laat ik citeeren, wat deskundige mij mededeelde. „De mooie lewijk XIV gevel met een breedte van 20 M. bij een hoogte van circa 13 M,, is wtendeel uit hardsteen, Belgische kalk en, opgetrokken. De versieringen, zooals de isoles onder het balcon en de kroonlijst, basementen en kapiteelen der pilasters en beeldhouwwerk zijn van zandsteen, waar- lijnlijk Oberkirchener steen, vervaardigd, n den beganen grond tot de kroonlijst be idt de natuursteen zich »in uitstekenden at. Aan de oppervlakte is van de oor- "onkelijke bewerking weinig meer te be uren. Door atmospherische invloeden 'ft zich een eenigszins ruige pate gevormd, den steen tegen verweering schijnt te be uden en een prachtige, donkergrijze kleur :ft. Van de kroonlijst heeft de afdekking !t sima, vooral die van het tympanon, ■l van in watering te lijden gehad, waar- °r zij losgeraakt en verschoven is. De ba- &rs der balustrade, die met den onder- en ^nligger uit één stuk zijn gemaakt, zijn !rk verweerd en aan de achter- en dag gen met cementmortel gerepareerd. De gebeeldhouwde sluitsteen van den bo- udorpel van het eerste, links geplaatste amkozijn der benedenverdieping is geheel mield. en niet meer aanwezig. Het oor- ronkelijke beeld op den linkerhoek der ba- slrade is verdwenen en vervangen door een hout vervaardigde copie, waarvan de ver en uiteengevallen resten zich thans zolder bevinden. Het Neptunusbeeld et de zeepaarden boven het tympanon is et baksteen ondermetseld, die door inwate- is losgeraakt. De beelden zijn slechts licht beschadigd, steen als materiaal is volkomen gaaf ge- eyen. De licht- en deurkozijnen met ramen deuren, der beide bovenverdiepingen, heb- den oorspronkelijken vorm behouden, der benedenverdieping zijn, met uitzon- !rtog van de kozijnen en het bovertlicht Wen de voordeur veranderd." Is nu deze gevel wel de kosten van ver- en ;rPlaatsen waard Er zullen er toch wel ieerdere zoo zijn Inderdaad is dat in de herlanden niet het geval. Wel zijn er ook °nze gemeente meer gevels in Lodewijks- 'jf met rechte kroonlijst, ik noem slechts teenenbeer 9, Beursstraat 1, Houtkade 18, ■^straat 11, Nieuwendijk 27, maar juist het vergelijken van deze gevels doet ons reeds zien, welk een enorm verschil er is met ons troetelkind, om nog van het tegenwoordig stadhuis te zwijgen. De Lodewijksstijl is na tuurlijk een vrucht van de Renaissancestroo- ming, die in Italië begonnen, zich via Frank- rijk over West-Europa uitbreidde. Zooals be kend is de Renaissance2) een herleving van de kunsten (en wetenschappen) van Grieken en Romeinen. Welnu, zoowel beelden, Ro- meinsche goden en godinnen voorstellende, als de balustrade, het klassiek, driehoekig tympanon, de pilasters met de Korinthische kapiteelen, de borstbeelden, (geïnspireerd op antieke gesneden steenen of camées), 't zijn alle, motieven ontleend aan de Ouden. Zoo ook de festoenen en kransen, waarin dartele kinderfiguurtjes (putti) spelen, dolfijnen, schelpen, tritons enz. roepen onmiddellijk de Romeinsche ornamenten in herinnering. Het ornament is streng symmetrisch en bestaat voor een groot gedeelte uit antieke détails. In Italië is het oa. Andrea Palladio (1508 1580) die met hartstochtelijken ijver de antieke Romeinsche bouwkunst bestudeert. Zijn kunst is voor de klassicistische bouw meesters van de XVIIe en XVIIIe eeuw het illustere voorbeeld geweest. Soms ziet men aan. zijn gevel zeer lange pilasters, die zich over de geheele hoogte van den gevel uit strekken of de bovenverdiepingen te zamen verbinden (het palazzo Valmazano te Vicen- za). In Frankrijk waren ook weldra talrijke navolgers der 'klassieken, ik behoef slechts Louis Levau (16121670)' te noemen, die het jachtslot van Louis XIII te Versailles ver bouwd heeft tot het weidsche en luisterrijke paleis van Lodewijk XIV. Hij schiep de faca de van het uitgestrekte gebouw aan de tuin- zijde, in strengen aan Palladio herinneren den stijl. Men ziet hier de balustrade, en tal van beelden, maar deze laatste onder de kroonlijst en de balustrade. Hier ligt het hoogtepunt van deze grandiose schepping de hooge daken en smalle schoorsteenen, die aan de paleizen in de vroege Barok 3) zulk een bekoring verleenen, (vergelijk ook het ge bouw van het Loodswezen in 1641) worden verbannen. De horizontale lijn domineert al lerwegen en de daklijst is afgesloten door een k-allustrade in den geest van dien der Libreria (bibliotheek) van Sansovino te Venetië. Claude Perrault (16131688) heeft een veel belangrijker aandeel gehad dan Levau in den bouw van het Louvre onder Lodewijk XIV. Opmerkelijk is daaraan, behalve de Korin thische zuilen (nog geen pilasters die later de zuilen vervangen), het driehoekige tympanon met een balustrade afgezet (vergelijk de overeenkomstige deelen aan het Beelden huis). Dan komt Mansard (1648—1708) met Levau de voornaamste bouwmeester onder Lodewijk XIV. De pompeuse en bewegelijke figuren, welke in de „Salie des Glacés" in het paleis te Versailles, de spiegelruiten met de tallooze lichtreflexen versterken, worden in bedwang gehouden door de fijn gerythmeerde architectonische indeeling met Korinthische pilasters. Dezelfde kroonlijst, de zelfde Korinthische kapiteelen, dezelfde balus trade (maar zonder tympanon) ziet men aan het fraaie landhuis, dat Jacques Ange Gabriel in het park te Versailles voor Marie Antoi nette bouwde het Petit Trianon (1771 1776). Tegen de tweede helft van de 17e eeuw verlaat de Noord-Nederland- s c h e architectuur haar zelfstandig inge slagen weg uit de 16e eeuw (de silhouetten der monumenten uit dien tijd missen de ge bondenheid der Renaissance, de contouren der trapgevels en der topgevels missen een strak beloop, de daken worden meermalen onderbroken door uitgebouwde dakramen met kleine geveltjes vol puntige vormen (vgl. stadhuis te Veere), om meer en meer de strenge, uit Italië overgenomen richting van Palladio te volgen. Jacob van Campen (t 1656) is in dit ver band de belangrijkste Hollandsche architect. Hij keert als overtuigd bewonderaar van de klassicistische richting uit Italië terug. Toen Van Campen van zijn rijken Amsterdam- schen vriend Balthasar Koymans de opdracht kreeg, een huis aan de Keizersgracht tegen over de Westermarkt te bouwen, deed hij dit in den trant van een Italiaansch paleis met pilasters en kroonijsten. Zijn voornaamste schepping is het Raadhuis te Amsterdam, vgl. ook hier een tympanon. Pieter Post en Philips Vingbooms hebben den bouwtrant van Van Campen voortgezet. De eerste heeft vol gens de plannen van Van Campen het paleis van Joan Maurits van Nassau in Den Haag gebouwd, thans bekend als het Mauritshuis. De bouwmeester heeft hier de groote over de heele hoogte doorloopende pilasters toegepast, die Palladio van Michel Angelo had' overge nomen. Vingbooms (16081675) heeft aan de vermaarde grachten van Amsterdam talrijke woonhuizen gebouwd. Falladio's stijl werd ook hier weer nagevolgd en de pilasters wer den soms over de volle hoogte van den gevel geconstrueerd en er werd een driehoekig tym panon aangebracht, maar ook treft men nu en dan de pilasters aan iedere verdieping apart aan. (vgl. de directeurswoning van het Loods wezen aan den Nieuwendijk, terwijl het Beel denhuis de pilasters alleen aan de bovenver dieping heeft). De Lodewijksstijl heeft in het Noorden een soberder karakter dan het Beel denhuis ons laat zien dat meer zwierige specimen van 18e eeuwsche Lodewijksstijl vertoont een meer Zuidelijk cachet dat meer den Vlaamschen invloed verraadt. Wat zou het niet waax-d zijn den bouwmeester van dit en het stadhuis te weten Zeker zou het blijken een Vlissingsch „metselaar" of „tim merman" te zijn, maar een, die artiest was, zooals er zoovele artistiek bezielde ambachts lieden in die tijden waren. In bovenstaande moet men een bescheiden poging zien duidelijk te maken, waarom het Beeldenhuis zoo belangrijk is, een dergelijk voorbeeld is in de noordelijke Nederlanden onbekend Hoogstwaarschijnlijk zal het rijk subsidie verleenen, de raadslieden van den minister zijn van het belang ervan overtuigd, eerst daags hopen we zekerheid te krijgen, maar dit staat vastwe krijgen alleen rijkssubsidie voor afbraak en wederopbouw, want „het be waren van de afbraak op zichzelf geeft geen waarborg, dat de gevel opnieuw aan den pu- büeken weg wordt opgesteld en dus een voorwerp van algemeen belang wordt." En dat is trouwens ook een Vlissingsch belang, 't is ons te doen om ons stadsschoon te behou den, te verhoogen, en dajv vooral dit oude stedenschoon, dat nooit meer terug te krijgen is. wanneer het is vernield. Want dit is toch maar een onomstootelijk feit, op passende wijze te vervangen, wat onze vaderen hebben gebouwd, is een bijna onoplosbaar probleem al zeven lange kostbare maanden wacht de Middelbui'gsche Lange Delft op de oplossing dezer puzzle. Onze vértechniekte tijd kan veel, maar ons antieke schoonheid hergeven, vermag zij niet. Juist dezer dagen las ik, dat do gevel van het Leidsche stadhuis stuk voor stuk zal worden afgebroken en weder voor het nieuwe zal worden gezet. En dus, daarom zijn we allen, minus de Nurksen, het er ever eens, dat het groote schande zou zijn, als dit architectonische kunstwerk, dat van ,;zoo buitengewoon belang" is, viel onder den fabrieksmoker. Zijn de onderdeelen reeds ge makkelijk voor groote sommen te realiseeren, het geheel is van onschatbare waarde en stijgt steeds, als geen onheilen het treffen. De tijden dat zooiets vergruizeld werd, liggen gelukkig al ruim een halve eeuw achter ons. De vraag di'aait nu hierom Is de belang stelling van Vüssingen, van Zeeland, van het Rijk groot genoeg, dat een eventueele her plaatsing van den gevel uitvoerbaar is Ik wees er -eeds op in mijn vorig artikelJ). dat de economie niet uit het oog verloren behoeft te worden het nieuwe pand kan als boven- en benedenwoning grootendeels rendabel ge maakt worden een passend terrein is reeds gevonden en van hoogerhand als uitnemend er voor geschikt, goedgekeurd. We hebben dus voornamelijk rekening te houden met de kosten van deskundig afbreken, transportee ren en opbouwen voor het nieuw te verrijzen pand. Ik vermeldde reeds, dat daarvoor rijks subsidie te verkrijgen is en hoop dat de re geering bij hooge uitzondering zoover zal gaan, dat zij ook voor dit bijzonder geval den grond en'het niet rendabele gedeelte van het nieuwe pand subsidiëert. De provincie heeft reeds 10 op zich genomen tot een maxi mum van 1000. Wanneer nu het Rijk met eenige duizenden medehelpt, dan lijkt mij het pleit gewonnen. Want dan is het laatste woord aan den Raad, welnu vol vertrouwen wacht ik dat woord af, dat geen phrase maar een daad zal zijn. De Vlissinger houdt van zijn aloude stad dit is zeker, in dezen nuch- teren tijd treft mij de zin voor het ideëele, die in deze nijvere bevolking schuilt, het warm medegevoelen voor verwerkelijking van wat ik als mogelijk opperde. Een Vlissinger gevelspreuk luidtTandem bona causa vin- citToch zegeviert het goede Zoo zij het ook met deze werkelijk goede zaak, waaraan al len vereend kunnen medewerken Dan wordt de nu zoo verkommerde gevel weer tot schoonheid en leven terug geroepen Moge hij dan zijn derde eeuwgetij daar staan tot een altijd durende vreugde van de voor schoonheid ontvankeüjken. H. G. VAN GROL, Archivaris. 1) Vüss. Cour. 2 Juli jl. 2) De architectuur der Renaissance staat in lijnrechte tegenstelling tot de Gotische bouwkunst uit de Middeleeuwen. Tegenover het verticale karakter van de Gotiek (vgl. het stadhuis te Middelburg) spreekt het horizon tale van de Renaissance inplaats van de lijn domineert in de Renaissance het vlak. De verticale geleding door de pilasters bijv. aan het Beeldenhuis wordt door de zwaardere horizontale kroonlijst geneutraliseerd. Het ornament helpt krachtig mede de vlakken méér te doen spreken. 3) Op de vroege Renaissance, ingetogen en fceheerscht als deze is, volgt de Barok,(2e helft 16e tot en met de 18e eeuw) die veel meer ongebonden is. Tegenover den verheven een voud der Renaissance stelt zü het gecompli ceerde, tegenover de harmonie het'oneven wichtige. De frontons boven deuren en ramen worden onderbroken en gevuld met cartou ches, bustes of wapens vliegende engelen, die wapenschilden dragen, zorgen voor be wegelijkheid, waar de achitectuur wat al te ingetogen zou wezen. Ook Palladio bleef niet vrij van de barok, al ontbreken de bewege lijke voHnen, het rijke plastische decor, de volheid en uitbundigheid geheel aan Palla dia's werk. Men ziet wel uit het voorgaande, dat het Beeldenhuis tal van eigenaardigheden uit het Barok vertoont. YLISSINGEN, 22 JULI. Luchtverbinding OslendeVüssingen. Op Donderdag a.s. opent de K. L. M„ zoo als wij reeds gemeld hebben, een toeristen- dienst van Ostende naar Vüssingen. Deze speciale vluchten zullen uitsluitend op de Donderdagen 24 en 31 Juü, 7, 14, 21 en 28 Augustus, 4 en 11 September worden uitge voerd. De K. L. M. deelt omtrent deze nieuwe luchtverbinaing, het volgende mede Het mag bekend worden geacht, dat des Donderdags te Middelburg de boter- en eier markt gehouden wordt. Dit wekeüjksch ge beuren oefent een bijzonder groote aantrek kingskracht op de Engelsche badgasten, die hun vacantie aan de Belgische kust doorbren gen, uit. lederen Donderdag voor dag en dauw vertrekt een file Sightseeingcars uit Ostende, Zoute en andere badplaatsen, op weg naar Breskens, waar de veei'boot voor het overbrengen naar Walcheren zorgt. Met de zen tocht heen en terug is circa 8 a 9 uur gemoeid, zoodat van het eigenlijke doel, de bezichtiging van Middelburg, slechts een paar uur ovei*schiet. Aan een rustig bezoek aan de vele andere bezienswaardigheden van het schilderachtige Walcheren, zoo dichterlijk beschreven als „the Paradise Garden of Zee land", kan niet worden gedacht. Ket gebruik van het vliegtuig als verkeers middel tusschen de vliegvelden van Ostende en Zoute eenerzijds en van Vüssingen ander zijds brengt hierin een algeheele omwente ling. Met de vlucht heen en terug gaat nog geen uur verloren, het oponthoud van het veer wordt geheel uitgeschakeld en de ge heele middag staat ter beschikking voor een bezoek aan Vüssingen, Middelbui-g, Veere, Gapinge. Serooskerke, Oost-Kapelle, Dom burg. West-Kapeüe, Koudekerke en Biggc- kerke. De geheele organisatie, met inbegrip van de lunch, den autorit op het eiland en de rondleiding, is in handen van de K.L.M. en de Erven A. W. Smits te Vüssingen. De vluch ten worden uitgevoerd met een vliegtuig va<i het type Fokker F Vila voor 8 passagiers. Deze machine doet dagelijks dienst tusschen Cympore in Zuid-Engeland en Ostende voor het overbrengen der Engelsche dagbladen en zoodoende wordt dus een aaneensluitende organisatie verki*egen. Gezien het feit, dat des Donderdags een stroom van 3000 tot 4000 toeristen naar Wal cheren gevoerd wordt, zal de luchtvaart een zeer gering aandeel in dit verkeer hebben. De geheele opzet is dan ook als een eerste proef neming te beschouwen. Bij welslagen ervan wordt het volgend jaar aan een organisatie op grootere schaal gedacht. Voor het geheele uitstapje wordt een vaste prijs, welke zoo bil lijk mogelijk gesteld is, berekend. Tijdens het verblijf van het vliegtuig op het vüegveld Vüssingen zal de agente der K.L.M. te Vüssingen, de firma Wibaut Zn., rond vluchten boven dit eiland organiseeren. Met dit al hoopt de K.L.M. tegelijkertijd aan de gewoonlijk oppervlakkige en vluchtige indrukken, een einde te maken en zoodoende mede te werken tot een beteren vorm van vreemdelingenverkeer Doorloopen als 't u belieft. Concertgebouio. Deze revue van Joop van Leeuwen vertoont, de eigenschappen van een goed exempel in zijn soortze is samengesteld uit „op een gegeven oogenblik" actueele onderwerpen, ze is geestig en biedt daardoor stof tot lachen, tot jolijt. En juist dat maakt het vertellen van den inhoud moeilijk. Trouwens dit be hoeft ook niet, want een revue is een kijkspel. De entrée van den „compère" der revue, den agent „Kobus Link" is reeds dadelijk verras send. Wij willen het niet verklappen, maar èn dit optreden èn de kennismaking met den Arabier èn de vergadering der rapaille-pa-rtij zijn aardig gevonden, hoewel dat laatste on derwerp niet up to date is. In de moderne dansen biedt de revue gelegenheid 'af te ge ven op die ziekelijke beweging onzer dagen die toch al vel sterker is geweest om alle vermaak te zoeken in den dans, ook misschien ai wel, omdat het „import" is, omdat het „producten zijn van uit den vreemde". En deze eigenschap om zoo te haken naar alles, wat van uit het buitenland komt, om alles te verwerpen en minderwaardig te achten, wat Hollandsch is, wordt op verschillendev plaat sen in deze revue gehekeld, zoo in de eerste acte „grens NederlandDuitschland" als in de tweede „Ligt Holland nog aan de Noord zee". Maar ook andere eigenschappen van den Nedei-lander krijgen een veeg uit de pan, zoo als de zucht van velen om de bioscopen te overloopen, die echter ook al weer aan het óvei-drijven is. Niettegenstaande dit feit, was dc samensteller zoo gelukkig daaraan een pakkend liedje tot lof van de bioscoop te ont- leenen. Eveneens bracht hij hulde aan de sport, waarbij hij evenwel niet kon nalaten het boksen ietwat te ridiculiseei'en. Allerlei geestigheden werden op verschillend gebied te bei'de gebracht, die, in 't dagelijksche leven flauwiteiten, in de kermissfeer echter met 'n vrij talrijk publiek, dat naar een revue komt luisteren, grappen worden, welke algemeene hilariteit wekken. We denken bijv. aan het „groote" filmdrama in 5 acten, aan den opi- umsmokkelaar, aan de gebaren en lichaams houdingen der „als Tirolers" zich aanstellen de acteurs. Maar dan komen ons ook voer den geest momenten, die een lust voor oog of oor waren. En hierbij bedoelen we dan in de eerste plaats de keui'ige aankleeding van liet tooneel, dat juweeltjes gaf als de bloe menvelden, waarvoor de Nederlandse!) e maagd in schitterend costuum geplaatst was en het mooie doek, dat eerst een beeld gaf van de Zuiderzee, die men aan het dempen is, terwijl plotseling 'n „inzet" volgt, die door de omstandigheden, waarin ze vertoond wordt, te kort is om alle details goed op te nemen. Maar ook die streelingen van het oor, als bijv. de werkloozen op verzoek van den agent Link een paar nummertjes op de harmo nica ten beste te geven. Laten we dit verslag eindigen met te ver melden. dat de lang niet gemakkelijke taak van de begeleiding, welke uiteraard een zeer korten tijd van voorbereiding heeft kunnen hebben, op verdienstelijke wijze werd gegeven door de huiskapel van het Concertgebouw, onder leiding van den heer Ch. Haaze, daai'bij geassisteei'd door een tweetal leden van „Wu« helmientje". Alles bij elkaar genomen kan aan ieder, die wan vroolijkheid houdt, die gedurende deze kermisdagen wil genieten, aangeraden wor den een avond door te brengen in het Con certgebouw, waar bij het ongunstige weer de zer kermisdagen een genoeglijke avond ver zekerd is. Bellachini Jr. Lou Bancly. De Oude Vriendschap. Is het eigenlijk wel noodig voor deze twee artisten een aanbeveling te schrijven Beiden toch hebben een gevestigde reputatie en dat ook Vüssingen de beste en aangenaamste herinneringen aan hen bewaart, bewees wel de zeer goed gevulde zaal, die hen met gul applaus verwelkomde op den première-avond van onze kermisweek 1930. Men had de cou rant niet afgewacht, overtuigd als men was, dat een buitengewone avond geboden zou worden. En die is ook inderdaad gegeven. Allereerst moeten we aan het genoemde tweemanschap een derde lid toevoegen nl. de huiskapel onder de voorti*eff iüjke leiding von Jean de Mari, omdat zij evenzeer een aanmerkelijk deel van de behaalde triomfen voor zich mag op- eischen. Het trio (viool, cello, piano), leidde de voorstelüng wel op zeer toepasselijke wijze in, door die te openen met Ketelbey's „Op een Perzische markt", vermits de schoone prinses uit deze intermezzo-scène, eenige oogenbük- ken verwijlt bij goochelaars. Daarmede was van stonden aan d? mystei'ieuse, Oosterscbe sfeer bepaald, waarin de wonderman illusio nist Bellachini Jr. ons een tijdlang met klim mende verbazing deed verblijven. Een uitstekend programma had deze ma giër samengesteld dat hij het publiek een daadwei'kelijk aandeel er in gaf, verhoogde de aantrekkelijkheid. Zijn trucs noemen we zonder eenige overdrijving verbluffend en men moet waarlijk nuchter denkend mensch büjven, om niet te gaan meenen, dat Bella chini heusch tooveren kan. En toch toovert hij de ballen uit de toppen van zijn vingers en laat ze er in terug of in de lucht verdwij nen, goochelt hu met kaarten, zakdoeken, geldstukken enz, tooit hij het geheele podium

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 1