rams 1000 500 300 150 100 25 KE EN MAANDAG 16 JUNI EERSTE BLAD No. 139 68e Jaargang- 1930 ^eg! nog thuis 5chen? I O" Uitgave: Firma f. Villi GE VELOE lr„ Walstraat 58-60, Vlissingen.Telef. 10. Postrekening 06287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen Stads- en Provincienieuws MARINE EN LEGER (ste PONGE- gekost Costuums ituums met van prima ar, volgens Laken en 1— enz. m enz- maf f 1.80. gabardine lite voor de anaf 7.60. nds 8 uur. •gens 9 uur :ertgebouw, tfjS. ns sterfgeval een 5ILJART, der stad, ook ge- ion en gelegen te even letters X. G., ourant'V or, vlug, netjes edkoop. n op aanvrage. VLISS1NGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove rige landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 11.25; iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct p. regel. Kleine advertenties betreffende Huur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en-Aanvragen van 1—5 regels 75 ct., iedere regel meer 15 ct. De abonné's in 't bezit eener Polis, Zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger AANGESLOTEN BIJ HET BUREAU VOOR PUBLICITEITSWAARDE, INGESTELD DOOR DE VEREENIGING „DE NEDERLANDSCHE DAGBLADPERS" Dit nummer bestaat uit 2 bladen VLISSINGEN, 16 JUNI. Het bezoek van een vliegvloot aan Walcheren. De dijk teegnover het vliegveld Vlissingen zag gisterenmorgen zwart van de menschen en op den weg was het zeer druk, terwijl de politie haar handen vol had om het verkeer in goede banen te leiden. Er was dus iets bijzonders op komst. Zooals wij gemeld heb ben, zouden leden van de Rotterdamsche Aeroclub en genoodigden een elubtocht naar Walcheren maken. N De aankomst van de vliegtuigen werd tegen 11 uur verwacht en even na 11 uur klonk het geroep „Daar komt er een". Sta tig kwam de eerste machine op Vlissingen af en al bleek de' bestuurder niet goed te reke nen met den windwijzer die op het vliegveld in den vorm van een vliegmachine aanwezig- is en die de richting aangeeft waarin moet worden gedaald, toch kwam de bestuurder netjes op den grond en reed het terrein over naar de wachtende autoriteiten, van wie wij noemen den burgemeester, den heer C. A. van Woelderen, den hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat, ir. W. H. Brinkhorst, die het toezicht heeft over het terrein en de verte genwoordigers der K.L.M. te Vlissingen en te Middelburg. Het eerste vliegtuig bleek een Belgisch te zijn. Geregeld kwamen nu andere machines in het zicht en daalden spoedig alle in de' goede richting. Er was zelfs een oogenblilc, dat 5 machines tegelijk dalende waren en met zeer korte tusschenpoozen den grond be reikten. Binnen een kwartier waren in totaal 14 vliegtuigen gedaald. Hieronder waren er 7 van leden der R.A.C., 6 van Belgische eige naars en een groot der K.L.M. Verscheidene dames namen als passagiers deel- aan den tocht, doch een har er had zelf het stuur in handen, terwijl de mannelijke passagier zich geheel aan haar vliegkunst had toevertrouwd. Toen de 14 machines verlaten waren en de eerste begroeting' had plaats gehad, werd per auto naar het Grand Hotel Britannia gere den, waar de vliegeniers en genoodigden op het terras plaats namen. Toen de eerewijn was rondgediend, nam de burgemeester het woord om allen welkom te heeten. Hij zeide, dat de voorbereiding van dezen tocht onder goede auspiciën heeft plaats gevonden, gezien de groote deelname en het prachtige weder. Het bezoek aan Walcheren wordt op hoogen prijs gesteld, en men hoopt na een bezichtiging van het eiland velen hier nog eens terug te zien. Waar van de 200 leden der R.A.C. thans slechts 25 medekwamen, meent spr. in deze de pionniers te mogen zien in het vinden van het vliegveld. De burgemeester richtte zich ten slotte tot de aanwezige Belgen en heette ook hen van harte welkom. De voorzitter der R.A.C., de heer Kolf, bracht namens allen dank aan den burge meester voor zijn vriendelijke welkomstwoor den en de aanbieding van den morgendrank en zeide dat het vanzelf sprak, toen men be sloot een elubtocht binnen de grenzen van Nederland te houden, dat men Vlissingen koos met het zeldzaam goed geoutilleerde vliegveld en gelegen op Walcheren, dat alom bekend is om zijn schoonheid. Spr. kon verzekeren, dat dit niet de laatste keer is, dat d, R.A.C.-leden een bezoek bren gen aan Walcheren, zij komen nog wel eens terug. De secretaris der Brusselsche Vliegclub, Le Comte de Looz de Cors Waren, dankte na mens de Belgische vliegeniers voor de ont vangst, wat op initiatief van den burge meester, den heer van Woelderen, met een driewerf hoerah op België werd beantwoord. Spoedig na deze ontvangst werd plaats ge nomen in de toeringcars van den heer Van Graafeiland voor een rit rond Walcheren, over Koudekerke en Westkapelle naar Dom burg, waar de dames en heeren van een zee bad genoten en daarna in het Badhotel de lunch gebruikten. Over Veere* werd Middel burg bereikt, waar de thé in hotel „de Abdij" werd gebruikt, om vervolgens naar Het vlieg veld terug te keeren. Hier waren om 12 uur nog een Belgisch Vliegtuig rechtstreeks uit Antwerpen en te één uur twee via Rotterdam gearriveerd, ter wijl de K.L.M. met haar vliegtuig nog enkele Passagiersvluchten maakte. Toen allen weder aanwezig waren, steeg de beer H. N. Schmidt Crans, chef-instructeur Van de Nationale Luchtvaartschool te Rotter- -if-r-f rt(»' MIIMII, i dam, op en maakte met zijn vliegmachine allerlei zware oefeningen, o.a. looping the loops, op den rug vliegen enz. Dit alles werd met groote bewondering door de duizenden die op en bij het vliegveld aan wezig waren het was er heel den middag druk gadegeslagen en toen de koene vlie genier weer was gedaald, dankte een luid ap plaus hem voor wat hij ten beste had ge geven. Voor zenuwachtig aangelegde menschen was het een angstwekkend geval, toen hij met zijn machine vrij laag boven het veld op de toeschouwers kwam aanstuiven om plotseling als 't ware een sprong in de lucht te maken, welke manoeuvre gilletjes deed opstijgen. Toen hij met de machine weer op het veld kwam, kletterden de bijvalsbetuigingen als. belooning. Wij hadden intusschen gelegenheid met een der deelnemers te spreken, die ons vol- enthousiasme verzekerde, dat allen opgeto gen waren over den mooien rit rond Wal cheren. Als voorproefje, wat ons te wachten staat een der eerste dagen van Augustus, als er vier dagen achter elkaar een passagiersvlieg tuig boven Walcheren zal zweven, hebben we gisteren ook eenige vluchten boven ons eiland gehad. Met het schitterende weer hebben de deelnemers aan de pleziertochten, vooral die aan de groots vlucht rond Walcheren, genoten van het heerlijke gezicht op het oude Veere, het aardige tooneeltje aan het strand te Domburg en Vlissingen. Door de heldere zonnehemel leek het of in het kanaal een tweede vliegtuig dreef en of de zee met haar kabbelende golven een spiegel met velerlei kleuren was. Wat de dag van gisteren onderscheidde van de vliegdagen in Augustus was de aanwezig heid van die massa vliegtuigen in diverse typen op het vliegveld, dat in zonnegloed, ba dend een schitterenden aanblik bood: Daar zagen we een toestel van een vijftien jaar geleden, dat de opmerkzaamheid trok door het gemis van een dichtgebouwden staart, en dat,, naar het groot aantal draden tusschen de vleugels, schertsend den naam had gekregen van het spinneweb. En daarnaast merkten we de Pandervliegtuigen, maar ook een der nieuwe hoewel niet de allernieuwste toestellen der K.L.M. Te ruim 5 uur werd het vertrek van allen aangekondigd en spoedig begonnen de moto ren der eerst vertrekkende vliegtuigen tfe ronken en met korte tusschenpoozen vertrok ken de gasten weer, de meeste maakten eerst een paar ronden boven het terrein alvorens ren natuurlijk verschillende typenalusdbeklc in Noordelijke richting te verdwijnen. Het was voor Walcheren wel een bijzondere vliegdag. Om ongeveer half zeven was het laatste toestel verdwenen. Rijwielovertredingen. Zaterdagavond bekeurde een inspecteur van politie een wielrijder die zonder licht reed. Blijkbaar trok de wielrijder zich hier van niets aan, althans na zijn bekeuring sprong hij weder op zijn fiets en reed zonder licht verder. De inspecteur heeft hem daar op ingehaald en zijn rijwiel in beslag geno men, ook om ongelukken te voorkómen, aan gezien de bekeurde eenigszins onder drank invloed verkeerde. Zaterdagavond had een aanrijding plaats tusschen twee wielrijders in de Walstraat, hoek Wagenaarstraat, daardat een der wiel rijders de Wagenaarstraat inreed, zonder een teeken te geven dat hij van richting ging veranderen. Een der fietsen werd beschadigd. Wij vestigen de aandacht "bp het voor wielrijders tusschen 2 en 10 uur verboden gedeelte van den boulevard Bankert, om het zgn. haventje van Meijer. Dit verbod geldt van Mei tot October. Hoewel de politie tot nu toe over het alge- ineen waarschuwend, optrad, wordt dit ver bod dagelijks herhaaldelijk overtreden. De politie zal nu bekeurend gaan optreden. Droog Amerika. In den nacht van Zaterdag op Zondag werd assistentie ingeroepen aan boord van het op de reede passeerende Amerikaansche stoomschip „Effingham", komende van Ant werpen, met bestemming naar Galveston en varende onder Amerikaansche vlag. Een inspecteur van politie met dr. Detmar begaven zich aan boord, alwaar een vecht partij op het achterschip tusschen een paar Amerikaansche matrozen had plaats gevon den, waarbij een hunner aan het hoofd was verwond. Beide matrozen waren dronken. Een der matrozen had den anderen met een flesch op het hoofd geslagen. De wond, die niet van zeer ernstigen aard was, is daarop door den dokter behandeld. Het stoomschip heeft vervolgens zijn reis voortgezet terwijl de matrozen door den kapitein aan boord .zijn in arrest gesteld. r - In't drukke ver keer veilig op Van een stelling gevallen. Hedenmorgen is op de werf der Kon. maatsch. „de Schelde" de werkman W. uit Koudekerke van een stelling gevallen, tenge volge van misstappen of doordien hij een duw kreeg van een arm van een luchtboor- machine. De man bekwam schouder- en arm- kneuzingen en wérd naar het St. Joseph zie kenhuis overgebracht. Scheepvaartberichten. Het Engelsche stoomschip „Tartary" is hiér binnengekomen van Kjngslynn met een lading melasse voor Bergen op Zoom. P. T. e» T. Met ingang van l Juli a.s. is benoemd tot telefoniste bij den interlocalen dienst de leerling-telefoniste S. C. Bliek uit Middel burg, thans werkzaam ten post-, telegraaf- en telefoonkantore te Zierikzee. Uit Schouwen. Men schrijft uit Haamstede aan de „N. R. Ct." Dit voorjaar is gemeld de aankoop door een consortium van uitgestrekte duinpolders onder deze gemeente. Thans kunnen wij me- dedeelen, dat reeds een groot gedeelte van de vroeger vrij kale vlakten ontgonnen en in cultuur gebracht is. Etv,Age~geteassen staan bevredigend en de kascultuur is normaal. Het plan bestaat voor den aanleg van een model tuinderij, daar niet landbouw, maar groente-, fruit- en bloementeelt in de bedoeling lig gen. Grondmonsters zijn te Groningen on derzocht en voor genoemde cultures geschikt bevonden. Bepoting met heggen (singels) op afstand van 40 a 50 M., aanleg van een sloo- tennet en bescherming van de terreinen door duizenden meters harmonicagaas tegen de duinkonijnen, die stelselmatig uitgeroeid zullen worden, zijn in voorbereiding. Bemes ting wordt niet gespaard. Het doel is, te zij ner tijd den voor cultuur klaargemaakten grond uit te geven in kavels van 2 en meer H.A., zoo noodig met financieelen steun van het consortorium. Enkele aanvragen zijn reeds ingekomen. In verbinding met een bouwmaatschappij zal men trachten, den \oet van den West- en Noordwestelijken duinkrans van bedrijfs- en zoo mogelijk van week-end woningen te voorzien. Verze kerd wordt, dat dit najaar reeds met den aanleg van een vliegveld begonnen wordt. ZOUTELANDE. Donderdagavond vergaderde de anti-rev. kiesvereeniging alhier. De heer A. Jobse le verde een inleiding over art. 7 van ons pro gram van beginselen, dat handelt over de grondwet. Eenige bespreking volgde hierop. Bij de rondvraag bracht de heer J. Jobse ter sprake de houding die de heer Maas aan genomen heeft in een der laatste raadsver gaderingen tegenover het vreemdelingenver keer. De heer Maas heeft toen als zijn mee ning uitgesproken dat gezien de geestelijke gevolgen 't vreemdelingenverkeer nu maar niet meer moet toenemen en op grond van deze overweging was hij tegen het verleenen van subsidie aan de vereeniging voor vreem delingenverkeer. De heer Jobse achtte het wel goed dat ge noemde subsidie niet is verleend, maar kon zich met het motief van den heer Maas niet vereenigen. Hij was van meening dat de ge meenteraad het vreemdelingenverkeer moet bevorderen voorzoover dat op zijn terrein ligt en dat hij tegelijkertijd geroepen is het zooveel mogelijk in goede banen te leiden. De heeren Koppejan en A. Jobse waren dezelfde meening toegedaan. De heer Maas zette zijn meening nog na der uiteen en kon die nog niet prijsgeven. De heer J. Jobse adviseerde daarop het be stuur, omtrent de houding die wij hebben aan te nemen tegenover het vreemdelingenver keer, raad te vragen aan de dr. Kuyperstich- ting. De voorzitter zegde overweging toe. Hierna vroeg de heer Jobse naar het re sultaat der besprekingen van het bestuur met den heer Koppejan. In de vorige verga dering was het bestuur opgedragen den heer Koppejan onder het oog te brengen dat zijn houding in den gemeenteraad dikwijls veel te wenschen overlaat. De heer P. Geschiere zegt dat de bespre king heeft plaats gehad en dat de heer Koppejan niet van ongelijk overtuigd is. De heer Koppejan en ook de heer Maas vonden het jammer dat de heer S. van Sluijs, die in de vorige vergadering hierover begon nen is, nu niet aanwezig is. De heer J. Jobse merkt op dat niet alleen de heer Van Sluijs bezwaren had maar het meerendeel der vo rige vergadering en dat het bestuur toen ook duidelijk liet blijken dat zij de houding van aen heer Koppejan afkeurde. Na eenige bespreking gaf de heer Maas in algemeene trekken aan hoe een raadslid in den gemeenteraad behoort op te treden. Zomerverloven marinepersoneel. De vice-admiraal, commandant der marine te Willemsoord, heeft een regeling ontworpen inzake de zomerverloven voor het personeel der schepen en instellingen van de marine. De verloven worden verleend van 25 Juli tot en met 27 Augustus, voor de „Van Speijk" vliegkamp De Kooij, kazerne onderzeedienst. Schorpioen, torpedo-atelier Willemsoord, de Heemskerk, de Z Z 7. O 9. O 11, de Gelder land, de Gruno, vliegkamp De Mok, Witte de With, Nautilus en Vulcanus in één partij Voor Hr. Ms. wachtschip te Willemsoord, ma rinekazerne Willemsoord, marinehospitaal Willemsoord te regelen door de betrokken commandanten. Voor Amsterdam wordt het verlof geregeld door den onder-commandant der marine al daar, waarbij rekening wordt gehouden met de voor Willemsoord vastgestelde tijdstippen. Voor Vlissingen eveneens te regelen door den ondercommandant aldaar, rekening hou dende met het tijdvak van 25 Juli tot en met 27 Augustus. Te Rotterdam te regelen door den com mandant der afdeeling mariniers aldaar, re kening houdend met het tijdvak van 25 Juli tot en met 27 Augustus. Te Hellevoetsluis te regelen door den direc teur der rijkswerf aldaar, waarbij zooveel mo gelijk rekening wordt gehouden met de voor Willemsoord vastgestelde tijdstippen. Voorts zal omtrent zomer tropen-verlof aan schepelingen, die gedurende het zomerverlof naar Ned.-Indië zullen worden uitgezonden nader bericht volgen, en is bepaald, dat ook aan de zeemiliciens in eerste oefening een zomerverlof van 14 dagen behoort te Trorden verleend, alsmede aan het personeel, dat in het tijdvak van 25 Juli tot en met VI Augus tus van verlof wegens verblijf in de tropen terugkeert, onder bepaalde voorwaarden. Ter beoordeeling van den commandant kan wor den vergund, dat het verlof reeds den avond tevoren ingaat, Hr. Ms. „Witte de With", Hr. Ms. torpedobootjager „Witte de With" zal 1 Juli van Curacao vertrekken. Aankomst Trinidad 3 Juli, vertrek vandaar 4 Juli, aan komst Las Palmas 12 Juli, vertrek 14 Juli. Aankomst Nieuwediep 19 Juli. De luitenant ter zee le klasse C. Helling man, die is overgeplaatst van Willemsoord naar Vlissingen, is belast met het toezicht op den bouw der onderzeebooten O 12, O 13 en O 14, in aanbouw bij de Kon. Maatsch. „de Schelde" aldaar. Hr. Ms. mijnlegger „Medusa" is onder be vel van luitenant ter zee le klasse W. H. C. Hoog van Vlissingen te Nieuwediep aange komen tot het houden van oefeningen in het Noorderfrontier. Inplaats van den bootsman B. Leenders wordt de bootsman H. H. Schipperyn over geplaatst van „Heemskerk" naar Wachtschip te Vlissingen. 14 Juni bootsman A. Brans van de Kooij naar Hr. Ms. „Gelderland". De sergeant der mariniers J. la Rooij wordt van 14 Juni tot 3 September gedeta- creerd bij de afdeeling mariniers te Rotter dam. De marine-kustwacht uit Amsterdam zal van 16 tot en met 28 dezer oefeningen hou den in de nabijheid van het fort Kijkduin te Den Helder. De sergeant-schrijver E. N. Meijer, gerepa trieerd uit Oost-Indië, blijft geplaatst aan boord van Hr. Ms. wachtschip te Willems oord. De bevolen uitzending naar Oost-Indië van den korporaal-monteur C. den Braber op den len Juli a.s. is ingetrokken. VOBTSAL. Noord - Dm*Kk!rna4—NmH1—1. Over desea wedttotftf, welke flfterea te Hamburg werd gespeeld, ontleenen wij aan „de Maandagmorgen" de volgende bijzonder heden k Doos30*60Jube 80ct.BijApothen Droqisten. De eerste aanval is voor de Duitschers, Da* valt Noord-Neder:and aan, maar Risse redt. Ncord-Nederland speelt zeer enthousiast, maar reeds -loedig valt te zien, dat de Duit schers technisch de meerderen zijn. Eenige goede schoten van De Haas worden door den. Duitschen doelman gekeerd. Het eerste kwar tier blijven de gasten in de meerderheid, maar het Duitsche voetbal staat op hooger plan. Geleidelijk neemt Noord-Duitschland het offensief over en moet Roossiers in actie komen. Een ren an Meulema wordt met een goed schot be loten, doch weer redt de Duit sche keeper. Een aantal corners door de Duitschers op ons doel genomen, levert geen resultaat op, maar niettemin nemen de gast- heeren de leiding als de middenvoor Meijer uit een voorzet van Horn doelpunt. Doordat Legger hinder heeft van een blessuur verslapt het Noord-Nederlandsch spel een t.jd lang aanmerkelijk. Na een half uur vergreoten de gastheeren den voorsprong met een onhoud- baren kopbal van Woltjes, 5 minuten voor halfrtime weet Woltjes van een fout van Risse te profiteeren en tegen te scoren, zoo dat met 21 voor Noord-Duitschland wordt gedraaid. In de tweede helft, heeft het spel een ge heel ander aanzien. Door zijn blessuur moet Legger thans geheel uitvallen, waarna de Ne- derlandsche midd.nlinie met Pots wordt aan gevuld. Bovendien verlaat Meulema het veld. Hij wordt vervangen door Van Delden. Onder deze omstandigheden is het spel van Noord-Nederland van aanzienlijk minder be- teekenis en de Duitschers die vrij forsch spe len, zijn dan ook geregeld sterker. De eenigste gevaarlijke man bij Noord-Nederland is Dek ker, die met melle uitvallen nu en dan «op luchting brengt. Na vijf minuten brengt Horn den stand op 31. De Nederlanders verde digen dan een tijdlang uitstekend. Het offen sief der Duitschers levert hun niettemin na een half uur een vierde doelpunt op, gemaakt door Meier. Nadat de Duitschers een straf schop onbenut hebben gelaten, brengt Horn den stand op 51. Promotie 2e klasse. Tilburg T.A.C.Roermond 3- -2 Eindwedstrijd om den K.N.V.B.-beker. Rotterdam FeijenoordExcelsior 10. Singelloop te Middelburg. Voor de derde maal had de Middelburg- sche athletiekvereeniging „E. M. M." Zater dag jl. een singelloop georganiseerd. Tegen vier uur vereenigden zich de 37 deelnemers aan den start bij den hoek van den Veer- schen Singel en den Veerschen weg voor het afleggen van het parcours, dat in totaal 3700 M. lang was, waarvan 3200 meter gesloten wegdek en 500 M. keibestrating. Precies te 4 uur klonk het startschot en zetten alle loopers zich in beweging. Aanvan- vankelijk was het een kluwe bij elkaar, doch spoedig liepen een viertal vooruit, terwijl verder een hunner geheel de leiding nam en deze tot het einde toe behield. Was reeds bij den start de belangstelling van sportenthousiasten groot, onderweg was er ook overal vrij veel publiek en het meeste was zeker wel aan het eindpunt, aan het einde van den Poeledalesingel. De wielrijders, die het nu eenmaal niet kunnen laten mede te rijden, kan de politie ditmaal voor den auto, waarin o.a. de leider van den wedstrijd had plaats genomen, houden en dit maakte dat de loopers niet zoo gehinderd werden, als vorige malen het geval was. De deelnemers waren in drie klassen ver deeld A. de craks B. vrije deelname en C. de nieuwelingen. Eerst aankomende van de afdeeling A was J. Kemp van D.O.S. te Rotterdam in 10 m. 55 2/5 sec. tweede A. Wolf van Hellas te Utrecht in 11 m. 3 1/5 sec. en derde D. van Yperen van D.O.S. te Rotterdam. In afdeeling B was eerste J. Arnold van B.a.C. te Breda in 11 m. 3 sec.tweede t, Lefeber van Marathon te Vlissingen derde J. a. van Schaik van de Kon. Marine te Vlis singen. In afdeeling C eerste N. H. Lysen van E.E.M. te Middelburg in 11 m. 31 3/5 sec. tweede B. van Egeraat van Marathon te Vlis singen en derde P. J. Wessel van D.O.S. te Rotterdam. In den melksalon van den heer Hoogeste- ger op de Markt had na afloop de prijsuit- deeling plaats bij monde van den heer KI. de

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 1