72L
EERSTE
GEMENGD NIEUWS
De vlucht uit de Poppenkast van Jan Klaasen en Trijntje.
RADIO-RUBRIEK
GEVONDEN VOORWERPEN
STOOMVAARTLIJNEN
No. S
WEERBERICHT
HOOGWATER TE VLISSINGEN
Uitgave: firma f.VANI
Stads-en Prov
W. Van Galen, machine-houtbewerker, Bo-
ïiedijkestraat *7, van .O. en W. Souburg.
Ch. L. Deurwaarder, matroos le klasse,
Verkuijl Quakkelaarstraat 86, van Den Hel
der.
A. M. Bogaart—Waeyenberg en A. Wayen-
berg, zonder, Wilhelminastraat 7, beiden van
Ter Neuzen.
R. Kiewiet, schilder, Aagje Dekenstraat
129, van Arnhem.
J. Jacobse, brouwersknecht, Slijkstraat 10,
van O. en W. Souburg.
W. C. L. de Ruijter, stoffeerder, Bonedijke-
straat 11, van Middelburg.
P. Stroo, werkman, Bouwen Ewoudstraat
32, van Loth (Fr.)
P. Verplakke, werkman, Schotsen Hoek 3,
van Koudekerke.
C. H. J. M. van Erck, schilder, Nieuwstraat
16, van Zundert.
M. de Bruijn, stucadoor, Margrietenlaan
17, van Dordrecht.
E. Weug, fitter, Bankerstraat 16, van Rot
terdam.
A. M. Colijn, ingenieur, Groote Markt 1,
van Dordrecht.
H. Dijkstra, electro-technicus, Coosje Bus-
kenstraat 14, van Apeldoorn.
C. A. Edelman, kellner, Kerkhoflaan 52,
van Eindhoven.
F. H. Wolters, fraiser, Glacisstraat 56, van
Hengelo (O.)
Mej. H. Bruining, naaijuffrouw, Hellebar-
dierstraat 2, van Amsterdam.
L. Kesteloo, tuinman, Korenstraat 9, van
Domburg.
J. Kaashoek, werkman, Kasteelstraat 44,
van O. en W. Souburg.
VERTROKKEN
S. JobseOreel, Hyacinthenlaan 13, naar
O. en W. Souburg.
V. M. G. Goormachtig, Spuistraat 58, naar
Oostende.
J. P. Cruson, Nieuwstraat 16, naar Zuid-
zande.
C. Leusen, Vlamingstraat 23, naar Rotter
dam.
A. A. Kalle, Groote Markt 6, naar Rotter
dam.
F. de Rijk, Kasteelstraat 5, naar Tilburg.
J. A. de Koene, Kanaalstraat 92, naar O.
en W. Souburg.
J. Paauwe, Walstraat 61, naar Borssele.
Mej. H. Jacobs, Glacisstraat 161, naar Rot
terdam.
G. Bouthoorn, Wachtschip, naar Den Hel
der.
P. E. Bax-bé, Nieuwendijk 47, naar Oostende
P. A. Melieste, Dijkstraat 19, naar Breskens
A. C. Cools, Bouwen Ewoutstraat 4, naar
Breda.
F. L. Hagoortvan Bel, Walstraat 101,
haar Eindhoven.
W. Salet, Walstraat 63, naar Ginneken.
A. A. M- Goote, Badhuisstraat 70, naar
Koudekerke.
W. de Kraker, Aagje Dekenstraat 129, naar
Schoondijke.
Mej. M. S. Kamermans, Badhuisstraat 61,
naar Kapelle.
Mej. E. Haberkamp, Glacisstraat 161, naar
Velaen.
J. J. Steurrijs, Kanaalstraat 92, naar Re
trenchement.
J. Strobos, Joost de Moorstraat 23, naar
O. en W. Souburg.
P. Sanderse, Nijverheidstraat 3, naar Am
sterdam.
J. W. Kraan,Wachtschip, naar Oegstgeest.
C. W. van Oeveren, Badhuisstraat 106,
naar Singapore.
L. M. van Hese, J. C. de Wit, A. Pasveer,
S. Harinck, Wachtschip, allen naar Ned.-
Indië.
P. P. Lenaerts, Wilhelminastraat 25, naar
Den Helder.
J. Herweijer, Kanaalstraat 66, naar Den
Helder.
C. Ruizendaal, Wachtschip, naar Den Hel
der.
G. A. Coomans, Palingstraat 17, naar Rot
terdam.
J. J. van der Hoek, Verkuijl Quakkelaar
straat 17, naar O. en W. Souburg.
J. Korevaar, Wachtschip, naar Den Haag.
H. van der Hoek, Van Galenstraat 7, naar
O. en W. Souburg.
J. N. Drijver, Groenewoud 46, naar Rouaan
W. A. Oomens, Wachtschip, naar Eind
hoven.
J. H. van Ark, Wachtschip, naar Amster
dam.
A. Pot, Dam 1, naar Antwerpen.
Een stormachtige reis
naar Indië. De „Johan de Witt"
heeft op zijn jongste reis naar Indië met he-
vigen storm te kampen gehad.
Kapitein Van Meeuwen deelde daaromtrent
aan een verslaggever va nhet „Bat. Nieuws
blad" het volgende mede
In de Golf van Biscaye stak een hevige
storm op, tengevolge waarvan wij zestien uur
verloren. Ik heb toen onmiddellijk naar Hol
land geseind, dat wij een dag te laat Genua
zouden binnenloopen, want door het ruwe
weer konden wij Algiers alleen bij dag bin
nenloopen.
De storm stak 's morgens op, geheel on
verwacht, want de barometer gaf hem niet
aan. Hij kwam uit het Zuid-Oosten opzetten,
doch nam later verschillende richtingen aan,
om ten slotte uit het Westen te komen. Een
zeer hooge zeedeining kwam uit het Noord-
Westen. Ik heb vaart laten verminderen en
zoo gekoerst, dat wij toch niet buiten den
koers kwamen, dien wij hadden te volgen.
Gelukkig waren de passagiers zóó zeeziek,
dat ze zich niet om den storm bekommerd
hebben en zich niet aan dek konden vertoo-
nen, v/ant anders waren er ongelukken ge
beurd.
Er stonden golven van vyf en twintig meter
221
De kapitein, een groote zware vent en als een ton zoo rond,
Schreeuwde over de verschansing uit, met 'n scheepsroeper aan
zijn mond
„Let op, een lijn wordt uitgegooid, klim daar dan tegen op,
't Is beter met ons te gaan, dan in zoo'n notedop."
222
'n Matroos, met ruw verweerd gezicht en handen ruig en groot,
Wierp, toen hij op de leuning stond, een groot touw uit de boot.
't Touw slingerde als 'n groote slang en kwam op 't schuitje
neer.
Trijntje rook er dadelijk aan en zei„Dat stinkt naar teer."
(Morgen vervolg.)
hoog, zij sloegen over de dekken en beukten
de sloepen uit de klampen. Patrijspoorten
werden stuk geslagen. Ook de railing kreeg
averij een stuk van negen meter werd weg
geslagen. De verbindingsdeur tusschen de le
en de 2e klas werd in stukken gerameid.
In den rooksalon le klasse werden spiegel
ruiten verbrijzeld. De zeeën sloegen door de
salon heen, zoodat er eenige decimeters wa
ter kwam te staan. De weinige passagiers,
die nog op de been waren, moesten met de
beenen in de hoogte zitten. Door planken te
leggen, heeft men getracht dit euvel te ver
helpen.
Alle schade is te Genua herstelde
De barometer stond op 729, een zeer lagen
stand. En dan waren we nog een paar hon
derd mijl van het centrum van den storm af.
Maar ik ben nog niet aan het einde van
mijn verhaal ook in de buurt van het eiland
Kreta, in de Middellandsche Zee, hebben we
weer storm gehad. Hierdoor liepen we nog
eens acht uur te laat Port Said binnen. Ook
nu kregen we dekschade en sloegen patrijs
poorten stuk.
In de eetzalen en de hutten moesten alle
stoelen worden vastgebonden, want zware
voorwerpen werden als veertjes tegen de
wanden opgekeild. De schade door dezen
storm opgeloopen, is door ons zelf hersteld.
In totaal hebben we door de beide stormen
32 uur vertraging gehad, doch van Suez tot
Priok hebben we daarvan tien uur weten in
tc halen.
De storm in de Golf van Biskaje heeft in
totaal 45 uur geduurd. Er waren nog andere
schepen in de buurtéén ervan, de „Merope",
gaf zelfs S.O.S. seinen „brug verbrijzeld".
We zijn er onmiddellijk heengegaan, doch
toen we in de buurt kwamen van de plaats
waar de seinen gegeven waren, was er geen
schip meer te vinden.
Persoonlijke ongelukken zijn aan boord van
de „Johan de Witt" niet voorgekomen. En
kele dames hebben het wat benauwd gehad,
maar daarbij is het gebleven. Ik zelf heb geen
oogenblik gevreesd, dat het schip ernstig ge
vaar liep.
men.
Een bloedig drama. Te
Bordeaux heeft zich een bloedig drama afge
speeld. Ongeveer 16 maanden geleden trad
de 45-jarige Charlange in het huwelijk met de
42-jarige mevr. Abadie. De man was vader
van een dochter van 18 jaar, terwijl zijn echt-
genoote een meisje van 15 jaar had. Sinds
eenigen tijd leefde het echtpaar op gespan
nen voet, hetgeen waarschijnlijk te wijten is
aan het feit, dat de vrouw aan de herhaalde
verzoeken om geld van haar man ten slotte
weigerde te voldoen. Zondagavond verliet
mevr. Charlange, die een drama vreesde, met
haar dochter en haar stiefdochter de ech
telijke woning om er eerst Maandagochtend
opnieuw terug te keeren. Charlange, die even
eens den nacht buitenshuis had doorgebracht,
drong binnen in de kamer van zijn vrouw en
loste twee revolverschotén, die haar in den
hals troffen. Op het geluid van de schoten
kwam de dochter van het slachtoffer toesnel
len en wilde tusschenbeide komen. Hierop
richtte, de moordenaar zijn wapen tegen het
meisje en vuurde opnieuw. Deze, in het hoofd
getroffen, zeeg onmiddellijk ineen. Terwijl de
moordenaar de vlucht nam, werd de politie
gewaarschuwd. Mevr. Charlange deed aan de
politie het verhaal van het drama en beves
tigde dat de aanleiding een geldkwestie wa?s.
Het lijk van het meisje is door de politie voor
de schouwing in beslag genomen. De moorde
naar is tot dusver nóg niet gevonden.
Vliegtuig zonder beman
ning opgestegen. Op een mili
tair vliegveld in de nabijheid van Rome is
gisteren een vliegtuig merkwaardigerwijze
zonder bemanning opgestegen en na een
korte vlucht neergestort. De oorzaak moet zijn
geweest, dat de mecanicien, die het vliegtuig,
dat voor vertrek gereed stond nog eens wildé
nazien, bij het uitstappen toevallig op den
gashandle gedrukt heeft, tengevolge waarvan
de motor onmiddellijk sneller begon te loo-
pen en het vliegtuig over het veld begon te
taxiën. Na ongeveer 100 M. steeg de machine
plotseling op, cirkelde over de daken der ka
zerne, maakte een grooten boog, stortte dan
van een hoogte van 200 M. neer, waarbij het
in brand vloog. Op het vliegveld was de
schrik begrijpelijkerwijze, groot, daar nie
mand kon gelooven, dat het toestel zonder
piloot de lucht in gegaan was.
Vrijdag 4 April.
Huizen, 1875 M. 10.0010.15 Morgenwij
ding. 12.152.00 Concert door Avro-kwintet.
2.052.45 Uitzending voor scholen. G. Pilger
vertelt over De Chineesche zijde-cultuur en
Hoe Chineezen feest vieren. 2.453.00 Gra-
mofoonplaten. 3.004.00 Maak het zelf, cur
sus. 4.305.00 Grammofoonplaten. 5.005.30
Lezing door M. de Koning Boschbrandge
vaar en middelen ter voorkoming. 5.306.45
Gramofoonplaten. 6.457.15 Spaansch, begin
ners. 7.157.45 Radiocursus vanwege het On
derwijsfonds voor de Binnenvaart. K. G.
Knupher Hoe te handelen bij en na een
aanvaring. 8.01 Kerkeoncert. Annie Woud,
alt. Ferd. Hellmann, viool. Ferd. Kloek, orgel.
9.00—9.35 Lezing door J. A. Veraart. 9.35
10.00 Concert door Avro-strijkorkest. 10.00
Persberichten. 10.1511.00 Concert door om
roeporkest. 11.0012.00 Gramofoonplaten.
Hilversum, 298 M. (na 6 uur 1071 M.)
10.30—11.00 N.C.R.V. Ziekendienst. 11.30—
12.00 K.R.O. Godsdienstig halfuurtje. 12.15
I.15 Concert door K.R.O.-trio. 1.153.00 Gra
mofoonplaten. 4.00—5.00 N.C.R.V. Chr. Liede
ren-uurtje door Joh. de Heer. 5.006.30 Con
cert. Mej. Lies Thoen, sopraan. Jo Thoen,
viool. M. Coe, fluit. Dan. F. Hildemeester,
piano en orgel. 6.306.40 K.R.O. Beursbe
richten. 6.407.00 J. van Roosmalen Voor-
jaars- en Zomerbespuitingen bij vruchtboo-
men. 7:00-^7.10 Causerie door mevr. M. Rei-
ber-Nan naar aanleiding van den cursus in
schriftverbetering. 7.30 V.P.R.O. Persberich
ten. 7.40 Ds. P. B. Westerdijk De Doopsge
zinden. 8.15 Concert. Het Hollandsch trio.
Betsy van Breemen-Schrik, Julius Hijman,
Henk van Wezel. 8.50 Mr. M. J. Moltzer
Bolsjewisme. 9.30 Vervolg concert. 10.00 Lien
de Jong Paaschgedachten. 10.20 Vervolg
concert.
Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding.
II.05 Lezing. 12.20 Concert. J. Rostall, viool.
H. Bronkhurst, piano. 12.50 Orgelspel door L.
H. Warner. F. Lendrum, sopraan. 1.50 Gra-
mofoonmuziek. 2.50 Uitzending voor scholen.
4.05 Concert voor scholen. Kwartet. C. Mc
Clure, mezzo-sopraan. 4.50 Orkestconcert. 5.35
Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsberich
ten. 7.00 Pianorecital door mrs. Norman
O'Neill. 7.207.40 en 7.45 Lezing. 8.05 Zang
door R. Maitland, bariton. 8.20 Concert, or
kest. W. Landowska, spinet. 9.20 Nieuwsbe
richten. 9.35 Vervolg concert. 10.30 Lezing.
10.50 en 11.3512.20 Dansmuziek. 12.2012.50
Proefuitzending televisie.
Parijs, „Radio-Paris", 1725 M. 12.50—2.20
Gramofoonplaten. 4.05 Orkestconcert en soli.
9.05 Concert, solisten, koren en orkest.
Langenberg, 473 M. 6.20—7.20, 9.35—11.15
en 11.30 Gramofoonplaten. 12.251.50 Con
cert, orkest en hoorn. 4.505.50 Concert, or
gel, sopraan, cembalo. 7.Ü5 „Schlager", hoor
spel, muzikaal geïllustreerd. Daarna tot 10.20
Concert. 10.20—11.20 Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20 Orkest
concert. 2.202.50 Piano-recital. 2.504.00 Or
kestconcert. 7.209.20 Orkestconcert en toe
spraken. 9.4011.20 Her-uitzending van bui-
tenlandsche stations.
Brussel, 508.5 M. 5.20 Kamermuziek. 6.50
Gramofoonplaten. 8.35 Concert door militaire
kapel.
Zeesen, 1635 M. 6.1511.20 Lezingen.
11.20—12.15 Gramofoonplaten. 12.15—12.50
Lezingen. 1.201.50 Gramofoonplaten. 1.50
3.50 Lezingen. 3.504.50 Concert uit Berlijn.
4.507.50 Lezingen. 7.50 Orkestconcert. 9.50
Kaartspel. Daarna gramofoonconcert.
HOE WORDT EEN RADIOLAMP
BEHANDELD.
Zeker 75 van de gebruikte radiolampen
geraken defect door een ruwe behandeling
en de fabrikant krijgt natuurlijk de schuld.
De gemiddelde levensduur van een goede ra
diolamp bedraagt plm. 1000 uren. Er zijn lam
pen onder die 1500 uren halen en zelfs meer,
maar er zijn ook exemplaren die reeds na
700 uren defect geraken. In het algemeen ge
sproken, heeft de lamp na 1000 uren echter
haar besten tijd gehad zij werkt nog wel,
maar geeft veel minder versterking.
Alles hangt af van de behandeling. De
meeste defecten ontstaan bij de laagfrequent-
versterkings- en eindlampen. Deze lampen
toch branden steeds op de volle gloeispanning
en hebben de hoogste anodespanning te ver
duren. De hoogfrequentversterkings- en de
tectorlamp zijn als regel voorzien van gloei-
draadweerstanden en krijgen lagere anode
spanning. Ook de negatieve roosterspanning,
welke aangelegd wordt voor laagfrequentver-
sterkings- en eindlamp heeft invloed op den
levensduur.
De plaat van de lamp, die tegenover den
gloeidraad staat, heeft een hooge positieve
spanning ten opzichte daarvan. De gloeidraad
wordt door de plaat aangetrokken. Tusschen
gloeidraad en plaat bevindt zich het rooster,
dat een negatieve spanning bezit ten opzichte
van den gloeidraad. De aantrekkende kracht
van de plaat wordt hierdoor dus belangrijk
verminderd. Wordt nu de negatieve rooster
spanning onderbroken, dan is de gloeidraad
onderhevig aan een schok tengevolge van de
plotseling sterke aantrekking door de plaat.
Het herhaaldelijk onderbreken van de nega
tieve roosterspanning doet de gloeidraad dus
geen goed. Het opvoeren van de anodespan
ning boven het normale (125 a 150 Volt be
last gemeten) voor L.F. versterkings- en eind-
lamp is ook verkeerd. De emissie wordt ab
normaal vergroot en de lamp is „op" voor
haar tijd.
Ook het gebruik van een accu direct na het
laden is niet aan te bevelen. De accuspan
ning bedraagt aan het einde der lading plm.
5 Volt, dus 1 a l'/2 Volt boven de maximum-
gloeispanning, .hetgeen op den duur ook
fnuikend voor de lamp is. Een accu gebrui
ken tijdens de lading is venzelfsprekend ook
geheel verkeerd de gloeispanning loopt dan
nog hooger op.
Den luisteraars geven we daarom gaarne
onderstaande wenken in overweging
1. Verbreekt de roosterspanning nimmer,
terwijl de anodespanning nog „aan" staat.
2. Gebruikt geen hoogere anodespanning
dan ca. 150 Volt voor H.F.- en L.F. verster
kingslampen.
3. Gebruikt geen accu van hoogere klem
spanning dan 4 Volt.
4. Gaat niet ruw met de lampen om.
5. Verwisselt de lampen slechts indien dit
noodzakelijk is schakel de anodespanning
eerst af.
6. Geeft uw lampen niet tijdelijk ter leen.
7. Rukt de lampen niet aan den glazen bal
lon uit het toestel, doch trekt ze er aan den
sockel uit.
Het doorbranden van den gloeidraad ge
schiedt door een te hooge gloeispanning, bijv.
door kortsluiting op de anodebatterij of het
plaatspanningapparaat. Alvorens de lampen
in een nieuw gebouwd toestel te plaatsen
controleere men vooral de volgende verbin
dingen
De pluspool van de roosterspanningbatte-
rij en de minpool van den accu, alsmede de
minpool van het plaatspanningapparaat zijn
verbonden met „aarde". De detector-plaat
spanning is verbonden met O.P. van den len
L.F. transformator, soms tevens met de ano
despoel. De hoogste anodespanning is verbon
den met O.P. van den 2en L.F. transformator
en met een van de luidspreker-aansluitingen,
dikwijls ook met de anodespoel (hieraan komt
slechts één draad).
Bij gebruik van een zgn. penthode-eind-
lamp wordt een extra verbinding gemaakt
tusschen het schroefje aan de huls van de
lamp en de hoogste anodespanning. De ver
bindingen van een hoogfrequentschermroos-
terlamp worden als volgt gemaaktDe plaat
pen van het H.F. lampvoetje wordt verbonden
met de detectorspanning, dus aan O.P. van
den len L.F. transformator. De draad die oor
spronkelijk aan de plaatpen van het lamp
voetje zat wordt thans verbonden met den
top van de lamp. W. P.
RESULTATEN MET DEN RADIO-
RICHTINGZOEKER.
Bij de zware stormen in de maanden Fe
bruari en Maart is het duidelijk gebleken, dat
het niet alleen noodzakelijk is, dat een
oceaanschip voorzien is van een radio-zender
en ontvanger, doch dat een modern schip
tevens uitgerust moet zijn met een richting
zoeker. Bij verschillende schipbreuken is het
nut van dergelijke apparaten wederom duide
lijk gebleken.
Zoo kwam bijv. het stoomschip „Fort Vic
toria" tijdens een dichten mist en bij zwaar
weer in aanvaring. De schade, die het schip
hierbij opliep, was zoo groot, dat de kapitein
het noodzakelijk achtte S.O.S. signalen uit
te zenden. Door den hevigen storm kon de
kapitein van het in nood verkeerende schip
niet nauwkeurig zijn positie opgeven. Enkele
sleepbooten, die voorzien waren van richting
zoekers wisten echter met bèhulp van deze
apparaten het schip op te sporen en de 280
passagiers zoowel als de geheele bemanning
te redden.
Een andere gelegenheid, waarbij de radio-
richtingzoeker op overtuigende wijze in de
practijk gedemonstreerd werd, was bij de
schipbreuk van het motorschip „Aba", waar
van de stuurinrichting bij storm geheel defect
was geraakt. Ook de kapitein van de „Aba"
was niet in staat nauwkeurig zijn positie in
den hulproep te vermelden. Het in de nabij
heid zijnde schip „Apapa" beschikte echter
over een richtingzoeker en wist daarmee de
„Aba" te vinden. Ook de sleepboot „Zwarte
Zee", die eveneens met een richtingzoeker is
uitgerust, kwam te hulp en alle personen, die
zich aan boord bevonden, werden, dank zij de
moderne radio-installaties, gered.
SCHOOLRADIO OP GROOTE SCHAAL IN
OOST-PRUISEN.
De Pruisische regeering heeft eeri belang
rijke som beschikbaar gesteld voor de aan
schaffing van radiotoestellen voor de scholen
in Oost-Pruisen.
NIEUWE, KRACHTIGE ZENDER TE NICE.
In plaats van den 1.5 K.W. zender te Nice,
die eenigen tijd geleden is opgeheven, wordt
er in de nabijheid van deze stad een nieuwe
particuliere zender opgericht, die met 25
K.W. zal werken. Waarschijnlijk zal dit sta
tion reeds binnen drie maanden gereed zijn.
RADIO IN AMERIKAANSCHE
GEVANGENISSEN.
De gevangenissen van Columbus (Ohio),
Philadelphia, en Fort Madison (Iowa) be
schikken ter verstrooiing van de gevangenen,
over een radio-installatie. In Columbus zijn
alleen al 1000 hoofdtelefoons in gebruik.
De Commissaris van Politie te Vlissingen
maakt bekend, dat als gevonden is gedepo
neerd Een tennisballetje koperen gewicht
ring met sleuteltjes dameshandschoen en
oorbel (parel), en dat inlichtingen te beko
men zijn omtrentEen steunzooltje bij Van
Gemert, Molenstraat 15 damesportemonnaie
met inhoud bij Zoutewelle, Noordstraat 20
bril in étui bij Van Rosevelt, Kanaalstraat
56 passer bij Van Wouwe, Kasteelstraat 69
huissleutel bij De Beijl, Van der Mandere-
straat 10dameshandschoen bij Driessen,
Wagenaarstraat 5 zilveren armband bij Van
den Boogaart, Walstraat 35 bosje sleutels
by Sierevogel p/a. Laporte, Badhuisstraat 3
kinderhandtaschje, inhoudende o.m. paar
handschoenen bij Van Hoepen, Walstraat 97
boven manicure in etui bij Jansen, Verkuijl
Quakkelaarsraat 42gouden kinderrin
getje bij Poppe, Kasteelstraat 80 jongenspet
met bont bij Martens, Van Galenstraat 2
wollen dameshandschoen bij Van de Woes-
tijne, Piet Heinstraat 16rijwielbelasting-
plaatje in étui bij Versluijs, Glacisstraat 148
kamrad van waschmachine bij Bakker, Kas
teelstraat 39; gouden armband bij Bos-
selaar, Kerkhoflaan 54 doublé lorgnet in
étui bij Van Roo, Sottegemstraat 81 duim
stok bij Kesteloo, Glacisstraat 80 portemon-
naie met inhoud bij Fregeres, Oallenfels-
straat 32jongenspet bij Van Beusichem,
Winkelmanstraat 7meisjesmuts bij Boo
gaard, Wilhelminastraat 7 muts (baret) bij
Verhoef, Westelijke Bermweg (Oude Station)
22 sigarenaansteker bij Zoutewelle, Noord-
straat 20 en kinderporemonnaie bij Steketee,
Nieuwendijk 29.
Andijk" (thuisr.) 2 April v. Kurrachee
„Djember" (thuisr.)p. 2 April Kaap del Armi
„Gelria" 1 April te Buenos-Ayres v. Amst.
„Grotius" 2 April te Batavia van Amst.
„Grijpskerk" (thuisr.) 2 April te Genua
„Indrapoera" (uitr.) 2 April van Port Said
„Insulinde" 2 April van Rott. n. Batavia
„J. P. Coen" (uitr.) 1 April van Algiers
„Koudekerk" (uitr.) 1 April te Bombay
„Kota Baroe" (thuisr.) 2 April v. Singapore
„Kota Inten" (uitr.) p. 1 April Sagres
„Kertosono" (thuisr.) 2 April avn Fiume
„Meliskerk" (uitr.) 2 April van Aden
Merauke" (uitr.) p. 2 April Suez
„Maasdam" 1 April van New-Orleans n. Rott.
.Orania" (thuisr.) 1 April v. Rio de Janeiro
„Oldekerk" (thuisr.) 2 April van Port Swet-
tenham
„Prinses Juliana" 2 April v. Batavia n. Amst.
„Rotti" (thuisr.) 31 Maart van Colombo
„Salabangka" (thuisr.) 2 April van Padang
„Statendam" 2 April te Rott. van New-York
„Sommelsdijk" (thuisr.) 1 April v. Madras
„Sumatra" (thuisr.) 1 April te Suez
„Vechtdijk" (uitr.) 2 April van Madras
„Zosma" (uitr.) 31 Maart te Hongkong
Hoogste barometerstand 776.5 te Hernosand
Laagste barometerstand 738.7 te Akureyri.
Verwachting tot den avond van 4 April
Meest matige Noord-Oostelijke tot Zuid-
Oostelijke wind. Half- tot zwaarbewolkt.
Waarschijnlijk weinig of geen neerslag. Iets
koeler.
April
Vrijdag
4 4.20
16.39
Zaterdag
5 5.06
17.26
Zondag
6 E.K. 6.00
18.30
Maandag
7 7.16
19.55
ABONNEMENTSPRIJS
Franco door het geheelf
rige landen bij wekelijfc
De abonné's in 't bezit
Polis, zijn GRATIS
kerd tegen ongelukken
Dit nummer besta
VLISS
De haven te
Gisteren is afgekondig
Wet van den 19en Maar
van de wet van 25 Juli
515) tot verbetering van
gen.
Licht op voor Auto's, Fietsen
en Voertuigen.
April uur
Vrijdag 4 7.06
Zaterdag 5 7.08
Zondag 6 7.10
Maandag 7 7.12 M
De Zuid-Nederlandsche
Maatscha
ïHet „Volk" verneemt,
van bovengenoemde mat
gen door middel van eer
geheel', dat de directe
Oorschot, door de algeme
aandeelhouders is ontsk
wélke na 3 April door he
niet als geldig zullen w(
Wij hebben bij de
Badio-Distributie-Maatsc
naar dit bericht en werd
van bevestigd.
In plaats van den heei
vergadering van aandeel
benoemd de heer A. M.1
Wij hebben ook inlicht
den heer Oorschot, die c
op Woensdag jl. door
gende mededeeling aan
strekt
Naar te onzer kennis
dag circulaires verspreid
VI
Aan aange-'otener
Maatschappij wordt fc
Vgemeene Vergadering
[.gehouden op 31 Maart
teur, den heer P. C.
verleend als zoodanig
noemden datum en ir
noemd tot Directeur
Beers, te Vlissingen, ti
ris der Maatschappij,
heeft aangenomen.
Betalingen van abo
anderszins aan of
kend door voornoe
worden, te beginnen
den, dus met ingang v
de Maatschappij niet
Namens de Maats
A. M. VA
ij Naar aanleiding van
schen wij onzen aboi
iöede te deelen
i De vergadering, well
wordt genoemd een al
van aandeelhouders, wa,
twee aandeelhouders, wj
van Beers er één was.
geheel onwettig, zoodat
besluiten nietig zijn.
De abonné's zul':n h<
de onderteeke-.aar A. Iv
circulaire mededeelt, da
recteur is. Ieder uwer 1
doen en desnoods bewer
uitgeroepen is.
De verspreiding van
echtmat'ge daad en
:erechtelijke gevolgen
Deze mededeeling wor
[oor den administrateui
aandsche Radio distribi
M. Quasters, die u
tededeelt, dat de he
rechtmatige dire,teur
•rieven, opdrachten, er
;ening P. C. Oorschot
Reeds vroeger is lang
aarschuwd tegen den
Wij maken onzen
>ekend, dat de handtee
SP. C. Oorschot van
angs dezen zelfden mi<
[edeeling zult verkriige
et belangrijk aantal a
eze circulaire heden p:
'oldeed, zeggen wij da:
ertrouwen onder nadr
at in ruil daarvoor d
dusver, alles zal wordei
ié's tevreden te stellen
Nadere inlichtingen
ntore verstrekt.
Aanvragen voor aans
Sdeelingen over storinge
ihet hoofdkantoor, Sing