72L EERSTE GEMENGD NIEUWS De vlucht uit de Poppenkast van Jan Klaasen en Trijntje. RADIO-RUBRIEK GEVONDEN VOORWERPEN STOOMVAARTLIJNEN No. S WEERBERICHT HOOGWATER TE VLISSINGEN Uitgave: firma f.VANI Stads-en Prov W. Van Galen, machine-houtbewerker, Bo- ïiedijkestraat *7, van .O. en W. Souburg. Ch. L. Deurwaarder, matroos le klasse, Verkuijl Quakkelaarstraat 86, van Den Hel der. A. M. Bogaart—Waeyenberg en A. Wayen- berg, zonder, Wilhelminastraat 7, beiden van Ter Neuzen. R. Kiewiet, schilder, Aagje Dekenstraat 129, van Arnhem. J. Jacobse, brouwersknecht, Slijkstraat 10, van O. en W. Souburg. W. C. L. de Ruijter, stoffeerder, Bonedijke- straat 11, van Middelburg. P. Stroo, werkman, Bouwen Ewoudstraat 32, van Loth (Fr.) P. Verplakke, werkman, Schotsen Hoek 3, van Koudekerke. C. H. J. M. van Erck, schilder, Nieuwstraat 16, van Zundert. M. de Bruijn, stucadoor, Margrietenlaan 17, van Dordrecht. E. Weug, fitter, Bankerstraat 16, van Rot terdam. A. M. Colijn, ingenieur, Groote Markt 1, van Dordrecht. H. Dijkstra, electro-technicus, Coosje Bus- kenstraat 14, van Apeldoorn. C. A. Edelman, kellner, Kerkhoflaan 52, van Eindhoven. F. H. Wolters, fraiser, Glacisstraat 56, van Hengelo (O.) Mej. H. Bruining, naaijuffrouw, Hellebar- dierstraat 2, van Amsterdam. L. Kesteloo, tuinman, Korenstraat 9, van Domburg. J. Kaashoek, werkman, Kasteelstraat 44, van O. en W. Souburg. VERTROKKEN S. JobseOreel, Hyacinthenlaan 13, naar O. en W. Souburg. V. M. G. Goormachtig, Spuistraat 58, naar Oostende. J. P. Cruson, Nieuwstraat 16, naar Zuid- zande. C. Leusen, Vlamingstraat 23, naar Rotter dam. A. A. Kalle, Groote Markt 6, naar Rotter dam. F. de Rijk, Kasteelstraat 5, naar Tilburg. J. A. de Koene, Kanaalstraat 92, naar O. en W. Souburg. J. Paauwe, Walstraat 61, naar Borssele. Mej. H. Jacobs, Glacisstraat 161, naar Rot terdam. G. Bouthoorn, Wachtschip, naar Den Hel der. P. E. Bax-bé, Nieuwendijk 47, naar Oostende P. A. Melieste, Dijkstraat 19, naar Breskens A. C. Cools, Bouwen Ewoutstraat 4, naar Breda. F. L. Hagoortvan Bel, Walstraat 101, haar Eindhoven. W. Salet, Walstraat 63, naar Ginneken. A. A. M- Goote, Badhuisstraat 70, naar Koudekerke. W. de Kraker, Aagje Dekenstraat 129, naar Schoondijke. Mej. M. S. Kamermans, Badhuisstraat 61, naar Kapelle. Mej. E. Haberkamp, Glacisstraat 161, naar Velaen. J. J. Steurrijs, Kanaalstraat 92, naar Re trenchement. J. Strobos, Joost de Moorstraat 23, naar O. en W. Souburg. P. Sanderse, Nijverheidstraat 3, naar Am sterdam. J. W. Kraan,Wachtschip, naar Oegstgeest. C. W. van Oeveren, Badhuisstraat 106, naar Singapore. L. M. van Hese, J. C. de Wit, A. Pasveer, S. Harinck, Wachtschip, allen naar Ned.- Indië. P. P. Lenaerts, Wilhelminastraat 25, naar Den Helder. J. Herweijer, Kanaalstraat 66, naar Den Helder. C. Ruizendaal, Wachtschip, naar Den Hel der. G. A. Coomans, Palingstraat 17, naar Rot terdam. J. J. van der Hoek, Verkuijl Quakkelaar straat 17, naar O. en W. Souburg. J. Korevaar, Wachtschip, naar Den Haag. H. van der Hoek, Van Galenstraat 7, naar O. en W. Souburg. J. N. Drijver, Groenewoud 46, naar Rouaan W. A. Oomens, Wachtschip, naar Eind hoven. J. H. van Ark, Wachtschip, naar Amster dam. A. Pot, Dam 1, naar Antwerpen. Een stormachtige reis naar Indië. De „Johan de Witt" heeft op zijn jongste reis naar Indië met he- vigen storm te kampen gehad. Kapitein Van Meeuwen deelde daaromtrent aan een verslaggever va nhet „Bat. Nieuws blad" het volgende mede In de Golf van Biscaye stak een hevige storm op, tengevolge waarvan wij zestien uur verloren. Ik heb toen onmiddellijk naar Hol land geseind, dat wij een dag te laat Genua zouden binnenloopen, want door het ruwe weer konden wij Algiers alleen bij dag bin nenloopen. De storm stak 's morgens op, geheel on verwacht, want de barometer gaf hem niet aan. Hij kwam uit het Zuid-Oosten opzetten, doch nam later verschillende richtingen aan, om ten slotte uit het Westen te komen. Een zeer hooge zeedeining kwam uit het Noord- Westen. Ik heb vaart laten verminderen en zoo gekoerst, dat wij toch niet buiten den koers kwamen, dien wij hadden te volgen. Gelukkig waren de passagiers zóó zeeziek, dat ze zich niet om den storm bekommerd hebben en zich niet aan dek konden vertoo- nen, v/ant anders waren er ongelukken ge beurd. Er stonden golven van vyf en twintig meter 221 De kapitein, een groote zware vent en als een ton zoo rond, Schreeuwde over de verschansing uit, met 'n scheepsroeper aan zijn mond „Let op, een lijn wordt uitgegooid, klim daar dan tegen op, 't Is beter met ons te gaan, dan in zoo'n notedop." 222 'n Matroos, met ruw verweerd gezicht en handen ruig en groot, Wierp, toen hij op de leuning stond, een groot touw uit de boot. 't Touw slingerde als 'n groote slang en kwam op 't schuitje neer. Trijntje rook er dadelijk aan en zei„Dat stinkt naar teer." (Morgen vervolg.) hoog, zij sloegen over de dekken en beukten de sloepen uit de klampen. Patrijspoorten werden stuk geslagen. Ook de railing kreeg averij een stuk van negen meter werd weg geslagen. De verbindingsdeur tusschen de le en de 2e klas werd in stukken gerameid. In den rooksalon le klasse werden spiegel ruiten verbrijzeld. De zeeën sloegen door de salon heen, zoodat er eenige decimeters wa ter kwam te staan. De weinige passagiers, die nog op de been waren, moesten met de beenen in de hoogte zitten. Door planken te leggen, heeft men getracht dit euvel te ver helpen. Alle schade is te Genua herstelde De barometer stond op 729, een zeer lagen stand. En dan waren we nog een paar hon derd mijl van het centrum van den storm af. Maar ik ben nog niet aan het einde van mijn verhaal ook in de buurt van het eiland Kreta, in de Middellandsche Zee, hebben we weer storm gehad. Hierdoor liepen we nog eens acht uur te laat Port Said binnen. Ook nu kregen we dekschade en sloegen patrijs poorten stuk. In de eetzalen en de hutten moesten alle stoelen worden vastgebonden, want zware voorwerpen werden als veertjes tegen de wanden opgekeild. De schade door dezen storm opgeloopen, is door ons zelf hersteld. In totaal hebben we door de beide stormen 32 uur vertraging gehad, doch van Suez tot Priok hebben we daarvan tien uur weten in tc halen. De storm in de Golf van Biskaje heeft in totaal 45 uur geduurd. Er waren nog andere schepen in de buurtéén ervan, de „Merope", gaf zelfs S.O.S. seinen „brug verbrijzeld". We zijn er onmiddellijk heengegaan, doch toen we in de buurt kwamen van de plaats waar de seinen gegeven waren, was er geen schip meer te vinden. Persoonlijke ongelukken zijn aan boord van de „Johan de Witt" niet voorgekomen. En kele dames hebben het wat benauwd gehad, maar daarbij is het gebleven. Ik zelf heb geen oogenblik gevreesd, dat het schip ernstig ge vaar liep. men. Een bloedig drama. Te Bordeaux heeft zich een bloedig drama afge speeld. Ongeveer 16 maanden geleden trad de 45-jarige Charlange in het huwelijk met de 42-jarige mevr. Abadie. De man was vader van een dochter van 18 jaar, terwijl zijn echt- genoote een meisje van 15 jaar had. Sinds eenigen tijd leefde het echtpaar op gespan nen voet, hetgeen waarschijnlijk te wijten is aan het feit, dat de vrouw aan de herhaalde verzoeken om geld van haar man ten slotte weigerde te voldoen. Zondagavond verliet mevr. Charlange, die een drama vreesde, met haar dochter en haar stiefdochter de ech telijke woning om er eerst Maandagochtend opnieuw terug te keeren. Charlange, die even eens den nacht buitenshuis had doorgebracht, drong binnen in de kamer van zijn vrouw en loste twee revolverschotén, die haar in den hals troffen. Op het geluid van de schoten kwam de dochter van het slachtoffer toesnel len en wilde tusschenbeide komen. Hierop richtte, de moordenaar zijn wapen tegen het meisje en vuurde opnieuw. Deze, in het hoofd getroffen, zeeg onmiddellijk ineen. Terwijl de moordenaar de vlucht nam, werd de politie gewaarschuwd. Mevr. Charlange deed aan de politie het verhaal van het drama en beves tigde dat de aanleiding een geldkwestie wa?s. Het lijk van het meisje is door de politie voor de schouwing in beslag genomen. De moorde naar is tot dusver nóg niet gevonden. Vliegtuig zonder beman ning opgestegen. Op een mili tair vliegveld in de nabijheid van Rome is gisteren een vliegtuig merkwaardigerwijze zonder bemanning opgestegen en na een korte vlucht neergestort. De oorzaak moet zijn geweest, dat de mecanicien, die het vliegtuig, dat voor vertrek gereed stond nog eens wildé nazien, bij het uitstappen toevallig op den gashandle gedrukt heeft, tengevolge waarvan de motor onmiddellijk sneller begon te loo- pen en het vliegtuig over het veld begon te taxiën. Na ongeveer 100 M. steeg de machine plotseling op, cirkelde over de daken der ka zerne, maakte een grooten boog, stortte dan van een hoogte van 200 M. neer, waarbij het in brand vloog. Op het vliegveld was de schrik begrijpelijkerwijze, groot, daar nie mand kon gelooven, dat het toestel zonder piloot de lucht in gegaan was. Vrijdag 4 April. Huizen, 1875 M. 10.0010.15 Morgenwij ding. 12.152.00 Concert door Avro-kwintet. 2.052.45 Uitzending voor scholen. G. Pilger vertelt over De Chineesche zijde-cultuur en Hoe Chineezen feest vieren. 2.453.00 Gra- mofoonplaten. 3.004.00 Maak het zelf, cur sus. 4.305.00 Grammofoonplaten. 5.005.30 Lezing door M. de Koning Boschbrandge vaar en middelen ter voorkoming. 5.306.45 Gramofoonplaten. 6.457.15 Spaansch, begin ners. 7.157.45 Radiocursus vanwege het On derwijsfonds voor de Binnenvaart. K. G. Knupher Hoe te handelen bij en na een aanvaring. 8.01 Kerkeoncert. Annie Woud, alt. Ferd. Hellmann, viool. Ferd. Kloek, orgel. 9.00—9.35 Lezing door J. A. Veraart. 9.35 10.00 Concert door Avro-strijkorkest. 10.00 Persberichten. 10.1511.00 Concert door om roeporkest. 11.0012.00 Gramofoonplaten. Hilversum, 298 M. (na 6 uur 1071 M.) 10.30—11.00 N.C.R.V. Ziekendienst. 11.30— 12.00 K.R.O. Godsdienstig halfuurtje. 12.15 I.15 Concert door K.R.O.-trio. 1.153.00 Gra mofoonplaten. 4.00—5.00 N.C.R.V. Chr. Liede ren-uurtje door Joh. de Heer. 5.006.30 Con cert. Mej. Lies Thoen, sopraan. Jo Thoen, viool. M. Coe, fluit. Dan. F. Hildemeester, piano en orgel. 6.306.40 K.R.O. Beursbe richten. 6.407.00 J. van Roosmalen Voor- jaars- en Zomerbespuitingen bij vruchtboo- men. 7:00-^7.10 Causerie door mevr. M. Rei- ber-Nan naar aanleiding van den cursus in schriftverbetering. 7.30 V.P.R.O. Persberich ten. 7.40 Ds. P. B. Westerdijk De Doopsge zinden. 8.15 Concert. Het Hollandsch trio. Betsy van Breemen-Schrik, Julius Hijman, Henk van Wezel. 8.50 Mr. M. J. Moltzer Bolsjewisme. 9.30 Vervolg concert. 10.00 Lien de Jong Paaschgedachten. 10.20 Vervolg concert. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. II.05 Lezing. 12.20 Concert. J. Rostall, viool. H. Bronkhurst, piano. 12.50 Orgelspel door L. H. Warner. F. Lendrum, sopraan. 1.50 Gra- mofoonmuziek. 2.50 Uitzending voor scholen. 4.05 Concert voor scholen. Kwartet. C. Mc Clure, mezzo-sopraan. 4.50 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsberich ten. 7.00 Pianorecital door mrs. Norman O'Neill. 7.207.40 en 7.45 Lezing. 8.05 Zang door R. Maitland, bariton. 8.20 Concert, or kest. W. Landowska, spinet. 9.20 Nieuwsbe richten. 9.35 Vervolg concert. 10.30 Lezing. 10.50 en 11.3512.20 Dansmuziek. 12.2012.50 Proefuitzending televisie. Parijs, „Radio-Paris", 1725 M. 12.50—2.20 Gramofoonplaten. 4.05 Orkestconcert en soli. 9.05 Concert, solisten, koren en orkest. Langenberg, 473 M. 6.20—7.20, 9.35—11.15 en 11.30 Gramofoonplaten. 12.251.50 Con cert, orkest en hoorn. 4.505.50 Concert, or gel, sopraan, cembalo. 7.Ü5 „Schlager", hoor spel, muzikaal geïllustreerd. Daarna tot 10.20 Concert. 10.20—11.20 Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20 Orkest concert. 2.202.50 Piano-recital. 2.504.00 Or kestconcert. 7.209.20 Orkestconcert en toe spraken. 9.4011.20 Her-uitzending van bui- tenlandsche stations. Brussel, 508.5 M. 5.20 Kamermuziek. 6.50 Gramofoonplaten. 8.35 Concert door militaire kapel. Zeesen, 1635 M. 6.1511.20 Lezingen. 11.20—12.15 Gramofoonplaten. 12.15—12.50 Lezingen. 1.201.50 Gramofoonplaten. 1.50 3.50 Lezingen. 3.504.50 Concert uit Berlijn. 4.507.50 Lezingen. 7.50 Orkestconcert. 9.50 Kaartspel. Daarna gramofoonconcert. HOE WORDT EEN RADIOLAMP BEHANDELD. Zeker 75 van de gebruikte radiolampen geraken defect door een ruwe behandeling en de fabrikant krijgt natuurlijk de schuld. De gemiddelde levensduur van een goede ra diolamp bedraagt plm. 1000 uren. Er zijn lam pen onder die 1500 uren halen en zelfs meer, maar er zijn ook exemplaren die reeds na 700 uren defect geraken. In het algemeen ge sproken, heeft de lamp na 1000 uren echter haar besten tijd gehad zij werkt nog wel, maar geeft veel minder versterking. Alles hangt af van de behandeling. De meeste defecten ontstaan bij de laagfrequent- versterkings- en eindlampen. Deze lampen toch branden steeds op de volle gloeispanning en hebben de hoogste anodespanning te ver duren. De hoogfrequentversterkings- en de tectorlamp zijn als regel voorzien van gloei- draadweerstanden en krijgen lagere anode spanning. Ook de negatieve roosterspanning, welke aangelegd wordt voor laagfrequentver- sterkings- en eindlamp heeft invloed op den levensduur. De plaat van de lamp, die tegenover den gloeidraad staat, heeft een hooge positieve spanning ten opzichte daarvan. De gloeidraad wordt door de plaat aangetrokken. Tusschen gloeidraad en plaat bevindt zich het rooster, dat een negatieve spanning bezit ten opzichte van den gloeidraad. De aantrekkende kracht van de plaat wordt hierdoor dus belangrijk verminderd. Wordt nu de negatieve rooster spanning onderbroken, dan is de gloeidraad onderhevig aan een schok tengevolge van de plotseling sterke aantrekking door de plaat. Het herhaaldelijk onderbreken van de nega tieve roosterspanning doet de gloeidraad dus geen goed. Het opvoeren van de anodespan ning boven het normale (125 a 150 Volt be last gemeten) voor L.F. versterkings- en eind- lamp is ook verkeerd. De emissie wordt ab normaal vergroot en de lamp is „op" voor haar tijd. Ook het gebruik van een accu direct na het laden is niet aan te bevelen. De accuspan ning bedraagt aan het einde der lading plm. 5 Volt, dus 1 a l'/2 Volt boven de maximum- gloeispanning, .hetgeen op den duur ook fnuikend voor de lamp is. Een accu gebrui ken tijdens de lading is venzelfsprekend ook geheel verkeerd de gloeispanning loopt dan nog hooger op. Den luisteraars geven we daarom gaarne onderstaande wenken in overweging 1. Verbreekt de roosterspanning nimmer, terwijl de anodespanning nog „aan" staat. 2. Gebruikt geen hoogere anodespanning dan ca. 150 Volt voor H.F.- en L.F. verster kingslampen. 3. Gebruikt geen accu van hoogere klem spanning dan 4 Volt. 4. Gaat niet ruw met de lampen om. 5. Verwisselt de lampen slechts indien dit noodzakelijk is schakel de anodespanning eerst af. 6. Geeft uw lampen niet tijdelijk ter leen. 7. Rukt de lampen niet aan den glazen bal lon uit het toestel, doch trekt ze er aan den sockel uit. Het doorbranden van den gloeidraad ge schiedt door een te hooge gloeispanning, bijv. door kortsluiting op de anodebatterij of het plaatspanningapparaat. Alvorens de lampen in een nieuw gebouwd toestel te plaatsen controleere men vooral de volgende verbin dingen De pluspool van de roosterspanningbatte- rij en de minpool van den accu, alsmede de minpool van het plaatspanningapparaat zijn verbonden met „aarde". De detector-plaat spanning is verbonden met O.P. van den len L.F. transformator, soms tevens met de ano despoel. De hoogste anodespanning is verbon den met O.P. van den 2en L.F. transformator en met een van de luidspreker-aansluitingen, dikwijls ook met de anodespoel (hieraan komt slechts één draad). Bij gebruik van een zgn. penthode-eind- lamp wordt een extra verbinding gemaakt tusschen het schroefje aan de huls van de lamp en de hoogste anodespanning. De ver bindingen van een hoogfrequentschermroos- terlamp worden als volgt gemaaktDe plaat pen van het H.F. lampvoetje wordt verbonden met de detectorspanning, dus aan O.P. van den len L.F. transformator. De draad die oor spronkelijk aan de plaatpen van het lamp voetje zat wordt thans verbonden met den top van de lamp. W. P. RESULTATEN MET DEN RADIO- RICHTINGZOEKER. Bij de zware stormen in de maanden Fe bruari en Maart is het duidelijk gebleken, dat het niet alleen noodzakelijk is, dat een oceaanschip voorzien is van een radio-zender en ontvanger, doch dat een modern schip tevens uitgerust moet zijn met een richting zoeker. Bij verschillende schipbreuken is het nut van dergelijke apparaten wederom duide lijk gebleken. Zoo kwam bijv. het stoomschip „Fort Vic toria" tijdens een dichten mist en bij zwaar weer in aanvaring. De schade, die het schip hierbij opliep, was zoo groot, dat de kapitein het noodzakelijk achtte S.O.S. signalen uit te zenden. Door den hevigen storm kon de kapitein van het in nood verkeerende schip niet nauwkeurig zijn positie opgeven. Enkele sleepbooten, die voorzien waren van richting zoekers wisten echter met bèhulp van deze apparaten het schip op te sporen en de 280 passagiers zoowel als de geheele bemanning te redden. Een andere gelegenheid, waarbij de radio- richtingzoeker op overtuigende wijze in de practijk gedemonstreerd werd, was bij de schipbreuk van het motorschip „Aba", waar van de stuurinrichting bij storm geheel defect was geraakt. Ook de kapitein van de „Aba" was niet in staat nauwkeurig zijn positie in den hulproep te vermelden. Het in de nabij heid zijnde schip „Apapa" beschikte echter over een richtingzoeker en wist daarmee de „Aba" te vinden. Ook de sleepboot „Zwarte Zee", die eveneens met een richtingzoeker is uitgerust, kwam te hulp en alle personen, die zich aan boord bevonden, werden, dank zij de moderne radio-installaties, gered. SCHOOLRADIO OP GROOTE SCHAAL IN OOST-PRUISEN. De Pruisische regeering heeft eeri belang rijke som beschikbaar gesteld voor de aan schaffing van radiotoestellen voor de scholen in Oost-Pruisen. NIEUWE, KRACHTIGE ZENDER TE NICE. In plaats van den 1.5 K.W. zender te Nice, die eenigen tijd geleden is opgeheven, wordt er in de nabijheid van deze stad een nieuwe particuliere zender opgericht, die met 25 K.W. zal werken. Waarschijnlijk zal dit sta tion reeds binnen drie maanden gereed zijn. RADIO IN AMERIKAANSCHE GEVANGENISSEN. De gevangenissen van Columbus (Ohio), Philadelphia, en Fort Madison (Iowa) be schikken ter verstrooiing van de gevangenen, over een radio-installatie. In Columbus zijn alleen al 1000 hoofdtelefoons in gebruik. De Commissaris van Politie te Vlissingen maakt bekend, dat als gevonden is gedepo neerd Een tennisballetje koperen gewicht ring met sleuteltjes dameshandschoen en oorbel (parel), en dat inlichtingen te beko men zijn omtrentEen steunzooltje bij Van Gemert, Molenstraat 15 damesportemonnaie met inhoud bij Zoutewelle, Noordstraat 20 bril in étui bij Van Rosevelt, Kanaalstraat 56 passer bij Van Wouwe, Kasteelstraat 69 huissleutel bij De Beijl, Van der Mandere- straat 10dameshandschoen bij Driessen, Wagenaarstraat 5 zilveren armband bij Van den Boogaart, Walstraat 35 bosje sleutels by Sierevogel p/a. Laporte, Badhuisstraat 3 kinderhandtaschje, inhoudende o.m. paar handschoenen bij Van Hoepen, Walstraat 97 boven manicure in etui bij Jansen, Verkuijl Quakkelaarsraat 42gouden kinderrin getje bij Poppe, Kasteelstraat 80 jongenspet met bont bij Martens, Van Galenstraat 2 wollen dameshandschoen bij Van de Woes- tijne, Piet Heinstraat 16rijwielbelasting- plaatje in étui bij Versluijs, Glacisstraat 148 kamrad van waschmachine bij Bakker, Kas teelstraat 39; gouden armband bij Bos- selaar, Kerkhoflaan 54 doublé lorgnet in étui bij Van Roo, Sottegemstraat 81 duim stok bij Kesteloo, Glacisstraat 80 portemon- naie met inhoud bij Fregeres, Oallenfels- straat 32jongenspet bij Van Beusichem, Winkelmanstraat 7meisjesmuts bij Boo gaard, Wilhelminastraat 7 muts (baret) bij Verhoef, Westelijke Bermweg (Oude Station) 22 sigarenaansteker bij Zoutewelle, Noord- straat 20 en kinderporemonnaie bij Steketee, Nieuwendijk 29. Andijk" (thuisr.) 2 April v. Kurrachee „Djember" (thuisr.)p. 2 April Kaap del Armi „Gelria" 1 April te Buenos-Ayres v. Amst. „Grotius" 2 April te Batavia van Amst. „Grijpskerk" (thuisr.) 2 April te Genua „Indrapoera" (uitr.) 2 April van Port Said „Insulinde" 2 April van Rott. n. Batavia „J. P. Coen" (uitr.) 1 April van Algiers „Koudekerk" (uitr.) 1 April te Bombay „Kota Baroe" (thuisr.) 2 April v. Singapore „Kota Inten" (uitr.) p. 1 April Sagres „Kertosono" (thuisr.) 2 April avn Fiume „Meliskerk" (uitr.) 2 April van Aden Merauke" (uitr.) p. 2 April Suez „Maasdam" 1 April van New-Orleans n. Rott. .Orania" (thuisr.) 1 April v. Rio de Janeiro „Oldekerk" (thuisr.) 2 April van Port Swet- tenham „Prinses Juliana" 2 April v. Batavia n. Amst. „Rotti" (thuisr.) 31 Maart van Colombo „Salabangka" (thuisr.) 2 April van Padang „Statendam" 2 April te Rott. van New-York „Sommelsdijk" (thuisr.) 1 April v. Madras „Sumatra" (thuisr.) 1 April te Suez „Vechtdijk" (uitr.) 2 April van Madras „Zosma" (uitr.) 31 Maart te Hongkong Hoogste barometerstand 776.5 te Hernosand Laagste barometerstand 738.7 te Akureyri. Verwachting tot den avond van 4 April Meest matige Noord-Oostelijke tot Zuid- Oostelijke wind. Half- tot zwaarbewolkt. Waarschijnlijk weinig of geen neerslag. Iets koeler. April Vrijdag 4 4.20 16.39 Zaterdag 5 5.06 17.26 Zondag 6 E.K. 6.00 18.30 Maandag 7 7.16 19.55 ABONNEMENTSPRIJS Franco door het geheelf rige landen bij wekelijfc De abonné's in 't bezit Polis, zijn GRATIS kerd tegen ongelukken Dit nummer besta VLISS De haven te Gisteren is afgekondig Wet van den 19en Maar van de wet van 25 Juli 515) tot verbetering van gen. Licht op voor Auto's, Fietsen en Voertuigen. April uur Vrijdag 4 7.06 Zaterdag 5 7.08 Zondag 6 7.10 Maandag 7 7.12 M De Zuid-Nederlandsche Maatscha ïHet „Volk" verneemt, van bovengenoemde mat gen door middel van eer geheel', dat de directe Oorschot, door de algeme aandeelhouders is ontsk wélke na 3 April door he niet als geldig zullen w( Wij hebben bij de Badio-Distributie-Maatsc naar dit bericht en werd van bevestigd. In plaats van den heei vergadering van aandeel benoemd de heer A. M.1 Wij hebben ook inlicht den heer Oorschot, die c op Woensdag jl. door gende mededeeling aan strekt Naar te onzer kennis dag circulaires verspreid VI Aan aange-'otener Maatschappij wordt fc Vgemeene Vergadering [.gehouden op 31 Maart teur, den heer P. C. verleend als zoodanig noemden datum en ir noemd tot Directeur Beers, te Vlissingen, ti ris der Maatschappij, heeft aangenomen. Betalingen van abo anderszins aan of kend door voornoe worden, te beginnen den, dus met ingang v de Maatschappij niet Namens de Maats A. M. VA ij Naar aanleiding van schen wij onzen aboi iöede te deelen i De vergadering, well wordt genoemd een al van aandeelhouders, wa, twee aandeelhouders, wj van Beers er één was. geheel onwettig, zoodat besluiten nietig zijn. De abonné's zul':n h< de onderteeke-.aar A. Iv circulaire mededeelt, da recteur is. Ieder uwer 1 doen en desnoods bewer uitgeroepen is. De verspreiding van echtmat'ge daad en :erechtelijke gevolgen Deze mededeeling wor [oor den administrateui aandsche Radio distribi M. Quasters, die u tededeelt, dat de he rechtmatige dire,teur •rieven, opdrachten, er ;ening P. C. Oorschot Reeds vroeger is lang aarschuwd tegen den Wij maken onzen >ekend, dat de handtee SP. C. Oorschot van angs dezen zelfden mi< [edeeling zult verkriige et belangrijk aantal a eze circulaire heden p: 'oldeed, zeggen wij da: ertrouwen onder nadr at in ruil daarvoor d dusver, alles zal wordei ié's tevreden te stellen Nadere inlichtingen ntore verstrekt. Aanvragen voor aans Sdeelingen over storinge ihet hoofdkantoor, Sing

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 6