1000 500 300 150 100 25 68e Jaargang 1930 DINSDAG jljave: firma F. VAH DE VELDE Ir.. Walstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 06287 4 MAART Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen EERSTE BLAD BINNENLAND Stads- en Provincienieuws Sproeten komen vroeg in Imr kan doen onder, (ft over verschillende In. Voorts een artikei Iteld „De juiste me- Jrkt zich ditmaal we- fsprekingen en ver ben we een komisch jetiteld „Gidsen tus- |et tijdschrift meldt, pomst door het Con- speciale Avro-con- feevoerd, waarvan het po-leiding wordt sa- nedegedeeld, dat de J het Ooncertgebouw- Ithaüs Passion", ook 1 worden uitgezonden. Ier soldeeren, terwijl 1 programma-bespre- It, dat het aantal le- ■0.000 is gestegen. Eli Irt. „De grootste om- I is de titel van een Ische bijzonderheden A te Moskou worden i schrijft ditmaal op Igkoppeling. roote schaal, fereenigde Staten de Air" met uitzenden Iter van de „Federal 1 E. Robinson, hield redevoering, waarin Éoed georganiseerden 1 Hij schatte, dat er (•en in 20.000 scholen die door het pas- len uitgezonden. Icht" is op initiatief loadcasting System" loei uitzendingen te ftn. Deze geschieden pt Columbia Broad- in getal, i cursus, welke 15 tssen gegeven in ge- he, literatuur en na- fen vinden wekelijks pderdag. pDENTIE vraag niet beant- i U zich te wenden Red, i NO» SJ *3 iTLIJNEN Haart v. Singapore ■van Suez pebr. van Hamburg |art Perim te Southampton. te Manilla Maart Suez t Febr. Dover Batavia n. Rott. I 1 Maart Gibraltar nart van New-York pan Coruna rt te Kaapstad ^ebr. van Port Said Febr. te Rangoon |r. te Colombo van Marseille Gibraltar te Port Said I Buenos-Ayres van llCHT 774.0 te Breslau. 730.2 te Vardö. bnd van 4 Maart |ijke tot Zuidelijke volkt. Droog weer. A lelijkheden, enz. elijks voorstelling, Üks voorstelling, 8 voorstelling), itvoering dames- ilp" en de trans- 30de Kruis, Con- penbare vergade- lersche Bes turen- schap", 8 uur. nering Christelijke nna", Concertge- tlG, enrijksche avond, chuttershof, 8 uur GISSINGEN 1.33 1.06 15.52 16.26 o's, Fietsen ie- uur 6.12 L1SSINGSCHE COURANT gONNEMENTSPRIJSVoor VJissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden, tanco door het geheele rijk t 2.50. Voor België. Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove- „e landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25 iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties betreffende Huur en Verhuur,Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1 5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct abonné's in 't bezit eenei olis, zijn GRATIS verze nd tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij veriies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger )jt nummer bestaat uit 2 bladen Critiek op Nederland in den Parijschen gemeenteraad. In de gisteren gehouden vergadering van tol gemeenteraad te Parijs diende het :aadsM Riotor het voorstel in om terstond Fransche school te stichten als schade- oosstelling voor de vervlaamsching der jentsche universiteit. Spreker motiveerde ijn voorstel o.a. door te zeggen, dat Neder- and het Fransch geschrapt heeft van de ijst der onderwijsvakken op staatsscholen daardoor den stoot heeft gegeven tot der gelijke maatregelen bij zijn buren, welke met iem verwant zijn het Vlaamsch was toch anders dan Nederlandsch. „Het is hoog jjd aldus vervolgde spreker om op zijn roede te zijn en tegenmaatregelen te tref- en". Ret voorstel wordt in de tweede helft ;an Maart aan de orde gesteld. De katholieken en de radio-omroep. Komt er nu eindelijk een oplossing in de idlo-wereld Het „Centrum" weet met zekerheid te mel- i, dat men op het oogenblik druk bezig js, (e radio-zaak te leiden naar een algemeen jïcgramma of een zgn. nationalen omroep. |:artegen verzet het blad zich op verschillen- overwegingen. Waarom het bezwaren Ifl? (Omdat wij o.a., aldus het blad, mede zul- ,i moeten betalen aan het algemeen pro gramma, dat onze grootste concurrent zal ■zijn, m.a.w. het touw zelf bekostigen, waar- |aan wij worden opgehangen. Omdat wij zelf niet zullen kunnen bepalen, I wat als neutraal of algemeen beschouwd moet worden of niet, maar dit aan een com- s zullen moeten overlaten, waarin wij |coolfc voldoende zeggingschap zullen hebben. I Omdat het bepalen van het neutrale, alge meen of nationale programma aanleiding (geeft tot onoverkomelijke moeilijkheden. Het (ral moeten worden aangenomen met alge- (iceene stemmen of met meerderheid. In het rste geval geval zal het gereduceerd worden t de kleinst mogelijke afmetingen, zoodat (tetde moeite niet waard zal zijn een natio- nalen omroep te vestigen of in stand te hou- i. In het tweede geval zal de meerderheid (bil iedere uitzending genoodzaakt zijn. te protesteeren, want het geldt hier een ethische (raak, geen stoffelijke. Niemand garandeert ons' inde toekomst, Icat het algemeen programma neutraal zal blijven, vooral niet, omdat de ideeën over I neutraliteit bij twee groote levensbeschou wingen diametraal tegenover elkander staan. Wanneer wij, katholieken, vrede zouden nemen met een zgn. nationalen omroep, die leen algemeen of neutraal programma zou uitzenden, zouden wij van onze traditie in I school en pers afwijken en toegeven, dat na- ('tionaal gelijk is aan neutraal. Moet met tie Zuiderzee-werken worden doorgegaan We zijn nu al zóó ver en we hebben er al I tib veel millioenen aan besteed, dat we niet meer terug kunnen en wel moeten n, zeggen velen, n, we zijn nog niet eens ver genoeg om I E«n beslissing te nemen, betoogde de inge- I üieur J. Th. Thijsse in een vergadering te 's- I Gravenhage. Het groote werk is nog steeds I met te overzien, zei hij. Eerst als er eenige I Sroote werken zijn volbracht, kan de omvang va& het werk nader bezien woraen. Dan pas t ook de vraag ter sprake komen, of met I werk voortgegaan zal worden. afsluitdijk werd geraamd op 90 milli- I thans staat hij te boek voor 128 milli- oen' Dit zal echter wel eenige miliioenen minder worden. A1s de grond uit de Zuiderzee later 3000 H.A. opbrengt, dan is er geen noemens waardig tekort. Brengt de grond slechts 2000 op, dan is er een zeer aanzienlijk I J^ort. Maar dit kan op het oogenblik nog overzien worden. Hamburg, Antwerpen, Nieuwe Waterweg en Rotterdam. 111 de haven van Hamburg (met inbegrip Van Altona, Harburg en Wilhelmsdorp) zijn 111 Februari binnengekomen 1367 schepen, metende 1.724.818 ton, tegen 663 schepen, ^ende 1.306.981 tin in Februari 1929, zijnde vermeerdering met 704 schepen en met *17,837 ton. Sedert 1 Januari zijn te Hamburg blnnen- Stomen 2945 schepen metende 3.487.285 tegen 1850 schepen metende 2.985.673 "b in hetzelfde tijdvak van 1929. Er is dus een vermeerdering met 1095 schepen en met 501.612 ton. In de haven van Antwerpen zijn in Febru ari binnengekomen 863 schepen, metende 1.512.090 ton (herleid) tegen 654 schepen metende 1.220.762 ton (herleid) in Februari 1929. Er is. dus een vermeerdering met 209 schepen en met 291.328 ton. Sedert 1 Januari zijn te Antwerpen aange komen 1870 schepen, metende 3.287.617 ton, tegen 1633 schepen metende 2.962.412 ton in dezelfde periode van 1929. Er is dus een ver meerdering met 237 schepen en een vermeer dering met 325.205 ton. Sedert 1 Januari zijn den Nieuwen Wa terweg binnengekomen 2466 schepen meten de 4.110.063 ton, tegen 2076 schepen meten de 3.941.270 in de eerste twee maanden van 1929, zijnde dus een vermeerdering met 390 schepen en met 618.793 ton. Te Rotterdam zijn sedert 1 Januari bin nengekomen 2044 schepen met. 3.414.697 ton, tegen 1741 schepen met. 2.968.215 ton in het zelfde tijdvak van "1929, zijnde dus een ver meerdering met 303 schepen en een vermeer dering met 446.482 ton. Over de eerste twee maanden van 1930 heeft dus de havenbeweging van den Nieu wen Waterweg die van Antwerpen met 822.446 ton overtroffen, terwijl het verschil ten voordeele van Rotterdam in deze maan den 127.080 ton bedroeg. Groot temperatuursverschil. Het Kon. Ned. Met. Instituut te De Bilt meldde gisteren het vólgende merkwaardige bericht Bij den plotselingen overgang naar zachter weer doet zich heden hier te lande het zeld zaam verschijnsel voor, dat Gïoningen waar nog mist hangt te twee uur 0 graden Celsius meldt, terwijl Maastricht 19 graden Celsius heeft, de Bilt 14 graden Celsius. Op 1000 M. hoogte wordt 11 graden Celsius gevonden. N.V. STOOM WAS SC HER!J „VQl HARDING" SINGEL 1, TEL. 50 Kent U reeds onze vnsch, berekend per Kilo? DROOG TOE 25 ct. PERS-OPMAAK 30 ct. M ANGEL-OP MAAK 35 ct. Alle wasschen blijven streng gesepareerd en behoeven NIET gemerkt. Voor kleine wasschen en voor hen, die van het Kilo-tarief geen gebruik wenschen te maken, berekenen we ook per stuk. VLISSINGEN, 4 MAART. De nieuwe keersluis te Vlissingen. Over het transport van de sluisdeuren van Vreeswijk naar hier schrijft de „N. R. Ct." het volgende Als man van de krant in een groote ha venstad weet men zoo langzamerhand wel, dat als een varensman een uur van aan komst noemt en men een uur later naar de aanlegplaats gaat, men in den regel nog wel een uur te vroeg blijkt te komen. Het is met ervaringen eenmaal, zooals met het bekende boerenkwartiertje, maar men mag het den man van het water niet euvel duiden, dat hij in zijn blijmoedig optimisme bij het bepalen van het uur van aankomst over het algemeen geen voldoende rekening wenscht te houden met de vele tegenslagen, welke hem nu een maal in het vaarwater dwars kunnen zitten en waarvan hij nog veel afhankelijker is dan van het verkeer op den vasten wal. Een brug die niet dadelijk opendraait wan neer hij komt, ingewikkelde berekeningen van wind en stroom en tij, een trage sleep- trein, die juist in een scherpe bocht wordt ontmoet en waarvoor men om ruimte te ma ken even moet vastmaken onder den wal, het schutten in een sluis, die juist vol ligt als men aankomt, het laden en lossen onder weg, wat steeds meer tijd in beslag neemt dan men had berekend, kortom al die onbe rekenbare omstandigheden, die veel tijd vor deren, doen telkens weer den schipper, op wien men wacht, later aankomen, dan hij had gezegd. Maar aan den anderen kant moet men toch ook steeds rekening houden met de uitzondering, die den regel bevestigt. Zoo stonden wij dus gistermorgen om goed negen uur bij de sluis van Vreeswijk te wachten op den sleep, waarvoor onze aan dacht was gevraagd en die om dien tijd daar zou zijn, maar natuurlijk zouden wij bijna schrijven in geen vaarten of waterwegen was tê bekennen. Een telefoontje met Utrecht gaf ons de zekerheid, dat de sleep toch eens zou komen en zoo hebben wij toen maar in afwachting langs den kant van de sluis het werkwoord baliekluiven in al zijn vormen vervoegd. Aan den eenen kant lag wijd open het echt Hollandsche landschap met zijn lang gerekte slooten, waarover knoestige wilgen gebogen stonden en waarover de strak blau we lucht was uitgespannen. Ginds in de nevelige verten teekende zich een slank to rentje af, uitstekend bovën een nauw zicht bare groep van in elkaar gedoken huisjes. Aan de andere zijde jaan den overkant van de sluiskolk lag Vreeswijk binnen de veilige omarming van den stuggen dijk te droomen. Voor en achter de kolk stond scherp geteekend de omtrek van twee dub bele klapbruggetjes, waarover het dorpsver- keer zijn gang ging. Door de sluis ging druk scheepvaartverkeer. In verband met de statistieken moesten de schippers aan den sluiswachter opgeven, vanwaar zij kwamen, waarheen zij gingen, hoe groot hun schip was, wat zij hadden geladen en hoeveel en een stroom van Cor nelia's, Johanna's, Maria Christina's en drie of vier of vijf Gebroeders of schepen met *van sterken religieuzen zin getuigende na men, zijn in de uren van wachten langs ons gegleden met cement van Charleroi naar Amsterdam, met mais van Rotterdam naar Zwolle, met zand van Ameide naar Utrecht heel de rubriek binnenscheepvaart trok daar onder ons voorbij. Eindelijk, het zal goed half twaalf zijn ge weest, kwam de verwachte sleep toch in zicht. Voor de sluis werd aangelegd en ver woed blaffende waakhonden ten spijt, zijn wij via andere schepen aan boord geklauterd, waar de leider van het convooi, de heer L. Sperling, ons een en ander van den reus heeft verteld. Zooals bekend is, wordt te Vlissingen een nieuwe keersluis gebouwd,welke Vooral van belang is voor de werf „de Schelde". Moest bijv. de „Baloeran", het nieuwe motor-mail schip van den Rotterdamschen Lloyd niet op een helling van de maatschappij Feyenoord worden gebouwd, omdat dit schip te groot was om door de VÜssingsche sluis te gaan Anders zou ook deze boot, zooals haast alle andere schepen van den Lloyd zeker door „de Schelde" op de eigen helling zijn gezet. De grootere sluis wordt gebouwd en de „Dempo", een zusterschip van de „Baloeran" is al vast te Vlissingen op stapel gezet, om dat men er vèst op rekent, dat tegen den tijd dat dit schip de werf zal verlaten, de nieu we groote sluis gereed zal zijn. Inmiddels is men met het werk al een eind op streek gekomen en vandaag zouden twee deuren in de hengsels worden gezet. De twee sr.dere deuren, die, evenals de vorige door Werkspoor te Utrecht zijn gebouwd, zijn vandaag van Utrecht vertrokken om naar Vlissingen te worden gesleept. Het bergings- en transportbedrijf van de firma W. A. van der Tak, te Rotterdam, heeft het transport van de sluisdeuren aangenomen. De sleep dienst W. Mulder Lzn. te Ter Neuzen is on deraannemer voor het sleepwerk. Twee deuren zijn de vorige week behouden op de plaats van bestemming afgeleverd en de beide anderen zijn, zooals gemeld, van daag van Utrecht vertrokken. Het zijn een paar geduchte knapen en hun logge licha men zijn in het water moeilijk bestuurbaar. De deuren liggen op haar kant. De afmetin gen zijn lengte 19.50 meter, breedte 11.30 meter en dikte 1.70 meter. Onze belangstelling was speciaal gevraagd vcor het passeeren van de sluis te Vreeswijk, omdat de doorvaartwijdte daar slechts en kele decimeters grooter is dan de breedte der deuren, bij welke dan nog de dikte komt van het bergingshout langs de boorden. Maar al was het dan ook een heel moeilijk en verant woordelijk karwei en al moest een enkele maal ook een stophout tusschen deur en sluiswand worden gehouden, in een behoor- f lijk tempo gleden de deuren de sluiskolk binnen, waarna op het schutten werd ge wacht. Ook bij het verlaten van de sluiskolk zou men, wat de rustige manier van handelen van de opvarenden betreft, niet hebben ge zegd, dat het zulk een ingespannnen en nauwgezet werk was. Men rekent over het heele transport drie dagen te doen. Om streeks half twee werd de schipbrug tusschen Vreeswijk en Vianen behouden gepasseerd. Daarna op de Lek krijgt men meer ruimte, maar ook daar zal juist in verband met de sterke stroomingen nog veel van de stuur manskunst en het beleid van de opvarenden worden gevergd. Gemeentelijke Arbeidsbeurs. Bij de Gemaentelijke Arbeidsbeurs alhier staan als werkzoekenden ingeschreven 1 agentesse, 1 letterzetter, 4 grondwerkers, 4 schilders, 5 opperlieden, 2 metselaars, 1 schoenmaker, 1 trimmer, 1 ijzerwerker, 1 machinist, 1 leerling-bankwerker, 1 electri- cien-bankwerker, 2 stokers, 1 hulpscheeps- loodgieter, 1 metaalgieter, 1 plaatwerkers- maat, 1 slager, 2 kellners, 2 kantoorbedien den, 4 varensgezellen, 28 losse arbeiders. Totaal ingeschrevenen 65, vorige week 59. Ziek tegel du it keering. De aandacht van de arbeiders, wier werk gever verzekerd is bij den Raad van Arbeid, wordt erop gevestigd, dat de formulieren voor het verkrijgen van ziektegeld (Ziekte meldingsformulieren) verkrijgbaar zijn ten postkantore en op de poststations. Propaganda-Kunstavond Zeeuwsche Blindenvereeniging. Concertgebouw. Voor een aandachtig gehoor sprak gisteren avond de bondspropagandist, de heer Joh. van den Berg, uit Oosterbeek, over „Blinden zorg". Deze staat gelukkig in het middelpunt der publieke belangstelling, niet alleen ten gevolge van propaganda en lectuur vanwege den Ned. Blindenbond, doch ook dank zij het congres, wat in October 1928 door de A.V.O. gehouden is. Wanneer men de blinden hel pen. wil, zooals zij geholpen willen worden, dan is er maar één uitweg en deze is, dat men de blinden beschouwt als volwaardige arbeidskrachten. De blinden zijn geen abnor male menschen, al missen zij het voornaam ste zintuig, want de overige zintuigen zijn a.h.w. dermate ontwikkeld, dat zij als alle a3 ?re menschen plaats kunnen nemen aan den maatschappelijken disch. De blinden ril len geen medelij, willen niet als paria's ge teekend zijn, daar zij voldoenden arbeid kun nen leveren. De platgetreden paden van lief dadigheid door de gemeenschap moeten nu maar eens verlaten worden en het particulier initiatief, dat veel goeds tot stand bracht, dient zijn werken overgenomen te zien door don Staat, opdat er sprake zij van Staats zorg voor blinden. In Duitschland bestaat een wettelijke regeling van tewerkstelling van blinden, men vindt ze daar in de kunst zijde-, leder- en staalindustrie. Doch ook volgden daar blinden hooger en middelbaar onderwijs, zoodat men er doctoren in de let teren, advocaten en predikanten kent. Voorts vindt men in Amsterdam bewijzen te over voor de arbeidsmogelijkheden der blinden. De blindheid is gereduceerd tot een persoonlijk iets, het onnatuurlijke is natuurlijk geworden en dit wordt door velen niet begrepen. Het Nederlandsche volk moet van deze idéé door drongen worden, opdat men de drie zijden van het blindenvraagstuk volledig beseffe, nl. dat blindheid een lichamelijke toestand is, dat alle menschen hulp en sympathie moeten schenken om den blinden een plaats in de samenleving te geven en dat naastenliefde de drijfveer moet wezen bij den steun, welke in dezen wordt verleend. Als de zienden de blinden willen beschouwen als normale men schen met gezond verstand, zullen zij een lichtstraal werpe:. in de duisternis, welke de blinden omgeeft. Deze duisternis wordt tot een helderen dag, wanneer wettelijk voor de blinden geregeld wordt het onderwijs, de vak opleiding, de nazorg en de steun voor de ouden van dagen. Om dit doel te bereiken vraagt spr. de medewerking van het Neder landsche volk, omdat de 4000 blinden te klein in aantal zijn en dus den steun van hun ziende broeders niet kunnen ontberen. Met eenige treffende toepasselijke gedichten be sloot spr. zijn gloedvolle met daverend ap plaus beloonde rede. Bleek uit deze redevoering, welk een voor treffelijk spreker de blinde heer Van den Berg is (we hoorden hem trouwens reeds voor de derde maal alhier en steeds met vuur en overtuiging), in de andere helft van het programma bewees de blinde pianist, de heer C. A. Verlinde, dat hij met liefde en mooi resultaat de muziek beoefent. Hij speelde met volledige overgave en technisch verzorgd „Zwei Lieder ohne Worte" van Mendels sohn en „Der einsame Wanderer" van Grieg. De bijval hem betoond was wèl verdiend. De rest van het muzikale deel was toever trouwd aan Theo Höfelein met zijn orkest. De kern van dit ensemble zou men kunnen zeggen is als gevolg van de jarenlange serieuse samenwerking steeds paraat om op te treden. Met zeer veel muzikaliteit heeft men Brüll's ldankrijke Ouverture „Het Gouden Kruis" vertolkt't was een genoegen te luisteren naar de melodieuse motieven, die er in ver werkt zijn en die de scènes uit de opera zelf, waarmede zij correspondeeren, weer in de herinnering terugriepen. Van stonden aan, voelden we weer de doelbewuste hand van den leider, die het fraaie toonenbeeld deed worden tot een muzikale schilderij van zeer goed gehalte. Klavier, cel\i en fluit deed men recht wedervaren, terwijl er oogenblikken van uitmuntend orkestcoloriet te over waren. „Herz wunden" eh „Letzter Frühling" van Grieg zijn twee elegische melodieën, die steeds weer ontrorren door hun wisselende j sUiaiió waarin zoo treffend tot uiting het voorjaar, koop tijdig een pot SprUtoi. BÜ a,le Drogisten, komen de aangename herinnering aan het geen men vroeger bezat en de treurigheid om het verlies. Het orkest speelde ze met juiste expressie en nauwgezette nuanceering. Ook de „Huldigingsmarsch" van denzelfden componist werd stijlvol vertolkt en werd tot een feest van wonderen klank. Door vijf orkestleden werd een kwartet voor solo-violen met piano-accompagnement van J. Hellmesberger uitgevoerd. Dit was een zeer mooi nummer, wat den begeesterenden klank van de edele vedels zeer goed be lichtte aan klankverfijning kan echter nog meer gewonnen worden. We hopen, dat het niet de laatste maal is. dat we deze compo sitie hebben mogen beluisteren. Na elk num- nier gaf het auditorium spontaan van zijn ingenomenheid en waardeering blijk. De wensch door den voorzitter, den heer Van Petegem, in zijn welkomstwoord geuit, is ongetwijfeld vermeld. Aan het blinden vraagstuk is meer bekendheid gegeven en men heeft genoten van de muziek. O. Tienjarig bestaan afd. Vlissingen van den Ghr. Ambtenaarsbond. Deze afdeeling vierde gisterenavond op feestelijke wijze haar tienjarig bestaan, on der voorzitterschap van den heer P. Sinke. Na opening op de gebruikelijke wijze heette hij de zeer vele aanwezigenen ook afgevaar digden van verschillende vereenigingen wel kom en wees er verder op dat de afdeeling opgericht werd met 7 leden en thans is ge stegen tot 24. Er was dus geregelde groei en er is reden om dankbaar te zijn, doch er mag niet worden stilgestaan. Er zijn nog veel le den te winnen. Spreker gaf een kort overzicht van de af- geloopen 10 jaren. Verheugend is het feit, dat ook in het laatste jaar ambtenaren in dienst der ge meente, lid der afdeeling zijn geworden. Vooral hier zijn nog meerderen te winnen. Bereids Is bij Burg. en Weth. aangevraagd om te worden toegelaten tot het georgani seerd overleg. Spreker hoopte dat ook In de toekomst de afdeeling onder den zegen Gods in bloei moge toenemen. Na jaarverslagen van secretaris en pen ningmeester volgden verschillende felicitaties c.a. van den Cliristelijken Besturenbond en de zuster-afdeeling te Middelburg. De voorzitter, die deze functie van de oprichting af heeft bekleed, werd bij monde •van den penningmeester met dit feit hartelijk geluk gewenscht en dank gebracht voor het zeer vele, dat hij in die jaren voor de afdee ling heeft verricht. Hem werd als blijk van erkentelijkheid een souvenir aangeboden. Tot nieuw bestuurslid werd gekozen de heer Th. E. H. van Zeggelen. Na afloop van het officieel gedeelte bleef men nog enkele uren gezellig bijeen. Chef-loods Belgisch loodswezen. Met ingang van 1 Maart is benoemd tot chef-loods le klasse van het Belgische loods wezen alhier, de heer L. Vroome, thans loods overste le klasse. De ernstige vechtpartij. Betreffende de vechtpartij welke Zondag avond in de Helletardierstraat alhier heeft plaats gehad, werd door het persbureau VX). gemeld, dat de mishandelde persoon in le vensgevaarlijken toestand naar het gasthuis is gevoerd geworden. W\j hebben ter bevoegde plaatse nog eens nadere inlichtingen ingewonnen en bleek ons, dat het bericht van genoemd bureau minst genomen erg overdreven is. Er werden wel flinke klappen uitgedeeld, doch van een le vensgevaarlijke mishandeling was geen spra ke, anders zouden de verdachten na hun ver boor zeker niet op vrije voeten zijn gelaten, doch aan dë justitie zün voorgeleid geworden. De mishandelde persoon heeft in het gast huis een chirurgische behandeling aan een zijner oogen moeten ondergaan. Aanvankelijk bestond de vrees, dat hij dit oog zou moeten missen, doch dize vrees is gelukkig ongegrond gebleken. Na de behandeling in het gasthui? werd bedoelde persoon naar zijn woning ver voerd. Zijn toestand is naar omstandigheden redelijk. Een ernstige schoorsteenbrand. Hedenmorgen, omstreeks half tien is een zeer ernstige schoorsteenbrand ontstaan in het perceel op de Groote Markt no. 1. De po litie, geassisteerd door eenige burgers, wist het vuur te blusschen. De oorzaak van den brand is roetaanlading.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1930 | | pagina 1