1000
500
300
150
100
25
68e Jaargang
1930
DINSDAG
jljave: firma F. VAH DE VELDE Ir.. Walstraat 58-60, Vlissingen. Telei. 10. Postrekening 06287
4 MAART
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
EERSTE BLAD
BINNENLAND
Stads- en Provincienieuws
Sproeten komen vroeg in
Imr kan doen onder,
(ft over verschillende
In. Voorts een artikei
Iteld „De juiste me-
Jrkt zich ditmaal we-
fsprekingen en ver
ben we een komisch
jetiteld „Gidsen tus-
|et tijdschrift meldt,
pomst door het Con-
speciale Avro-con-
feevoerd, waarvan het
po-leiding wordt sa-
nedegedeeld, dat de
J het Ooncertgebouw-
Ithaüs Passion", ook
1 worden uitgezonden.
Ier soldeeren, terwijl
1 programma-bespre-
It, dat het aantal le-
■0.000 is gestegen. Eli
Irt. „De grootste om-
I is de titel van een
Ische bijzonderheden
A te Moskou worden
i schrijft ditmaal op
Igkoppeling.
roote schaal,
fereenigde Staten de
Air" met uitzenden
Iter van de „Federal
1 E. Robinson, hield
redevoering, waarin
Éoed georganiseerden
1 Hij schatte, dat er
(•en in 20.000 scholen
die door het pas-
len uitgezonden.
Icht" is op initiatief
loadcasting System"
loei uitzendingen te
ftn. Deze geschieden
pt Columbia Broad-
in getal,
i cursus, welke 15
tssen gegeven in ge-
he, literatuur en na-
fen vinden wekelijks
pderdag.
pDENTIE
vraag niet beant-
i U zich te wenden
Red,
i NO» SJ *3
iTLIJNEN
Haart v. Singapore
■van Suez
pebr. van Hamburg
|art Perim
te Southampton.
te Manilla
Maart Suez
t Febr. Dover
Batavia n. Rott.
I 1 Maart Gibraltar
nart van New-York
pan Coruna
rt te Kaapstad
^ebr. van Port Said
Febr. te Rangoon
|r. te Colombo
van Marseille
Gibraltar
te Port Said
I Buenos-Ayres van
llCHT
774.0 te Breslau.
730.2 te Vardö.
bnd van 4 Maart
|ijke tot Zuidelijke
volkt. Droog weer.
A
lelijkheden,
enz.
elijks voorstelling,
Üks voorstelling, 8
voorstelling),
itvoering dames-
ilp" en de trans-
30de Kruis, Con-
penbare vergade-
lersche Bes turen-
schap", 8 uur.
nering Christelijke
nna", Concertge-
tlG,
enrijksche avond,
chuttershof, 8 uur
GISSINGEN
1.33
1.06
15.52
16.26
o's, Fietsen
ie-
uur
6.12
L1SSINGSCHE COURANT
gONNEMENTSPRIJSVoor VJissingen en de gemeenten op Walcheren /2.20 per 3 maanden,
tanco door het geheele rijk t 2.50. Voor België. Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove-
„e landen bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels 1.25 iedere regel meer 25 cent. Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel. Kleine advertenties betreffende Huur en Verhuur,Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1 5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct
abonné's in 't bezit eenei
olis, zijn GRATIS verze
nd tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij
door
een ongeluk.
dood
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij veriies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
)jt nummer bestaat uit 2 bladen
Critiek op Nederland in den Parijschen
gemeenteraad.
In de gisteren gehouden vergadering van
tol gemeenteraad te Parijs diende het
:aadsM Riotor het voorstel in om terstond
Fransche school te stichten als schade-
oosstelling voor de vervlaamsching der
jentsche universiteit. Spreker motiveerde
ijn voorstel o.a. door te zeggen, dat Neder-
and het Fransch geschrapt heeft van de
ijst der onderwijsvakken op staatsscholen
daardoor den stoot heeft gegeven tot der
gelijke maatregelen bij zijn buren, welke met
iem verwant zijn het Vlaamsch was toch
anders dan Nederlandsch. „Het is hoog
jjd aldus vervolgde spreker om op zijn
roede te zijn en tegenmaatregelen te tref-
en". Ret voorstel wordt in de tweede helft
;an Maart aan de orde gesteld.
De katholieken en de radio-omroep.
Komt er nu eindelijk een oplossing in de
idlo-wereld
Het „Centrum" weet met zekerheid te mel-
i, dat men op het oogenblik druk bezig js,
(e radio-zaak te leiden naar een algemeen
jïcgramma of een zgn. nationalen omroep.
|:artegen verzet het blad zich op verschillen-
overwegingen. Waarom het bezwaren
Ifl?
(Omdat wij o.a., aldus het blad, mede zul-
,i moeten betalen aan het algemeen pro
gramma, dat onze grootste concurrent zal
■zijn, m.a.w. het touw zelf bekostigen, waar-
|aan wij worden opgehangen.
Omdat wij zelf niet zullen kunnen bepalen,
I wat als neutraal of algemeen beschouwd
moet worden of niet, maar dit aan een com-
s zullen moeten overlaten, waarin wij
|coolfc voldoende zeggingschap zullen hebben.
I Omdat het bepalen van het neutrale, alge
meen of nationale programma aanleiding
(geeft tot onoverkomelijke moeilijkheden. Het
(ral moeten worden aangenomen met alge-
(iceene stemmen of met meerderheid. In het
rste geval geval zal het gereduceerd worden
t de kleinst mogelijke afmetingen, zoodat
(tetde moeite niet waard zal zijn een natio-
nalen omroep te vestigen of in stand te hou-
i. In het tweede geval zal de meerderheid
(bil iedere uitzending genoodzaakt zijn. te
protesteeren, want het geldt hier een ethische
(raak, geen stoffelijke.
Niemand garandeert ons' inde toekomst,
Icat het algemeen programma neutraal zal
blijven, vooral niet, omdat de ideeën over
I neutraliteit bij twee groote levensbeschou
wingen diametraal tegenover elkander staan.
Wanneer wij, katholieken, vrede zouden
nemen met een zgn. nationalen omroep, die
leen algemeen of neutraal programma zou
uitzenden, zouden wij van onze traditie in
I school en pers afwijken en toegeven, dat na-
('tionaal gelijk is aan neutraal.
Moet met tie Zuiderzee-werken worden
doorgegaan
We zijn nu al zóó ver en we hebben er al
I tib veel millioenen aan besteed, dat we niet
meer terug kunnen en wel moeten
n, zeggen velen,
n, we zijn nog niet eens ver genoeg om
I E«n beslissing te nemen, betoogde de inge-
I üieur J. Th. Thijsse in een vergadering te 's-
I Gravenhage. Het groote werk is nog steeds
I met te overzien, zei hij. Eerst als er eenige
I Sroote werken zijn volbracht, kan de omvang
va& het werk nader bezien woraen. Dan pas
t ook de vraag ter sprake komen, of met
I werk voortgegaan zal worden.
afsluitdijk werd geraamd op 90 milli-
I thans staat hij te boek voor 128 milli-
oen' Dit zal echter wel eenige miliioenen
minder worden.
A1s de grond uit de Zuiderzee later 3000
H.A. opbrengt, dan is er geen noemens
waardig tekort. Brengt de grond slechts
2000 op, dan is er een zeer aanzienlijk
I J^ort. Maar dit kan op het oogenblik nog
overzien worden.
Hamburg, Antwerpen, Nieuwe Waterweg
en Rotterdam.
111 de haven van Hamburg (met inbegrip
Van Altona, Harburg en Wilhelmsdorp) zijn
111 Februari binnengekomen 1367 schepen,
metende 1.724.818 ton, tegen 663 schepen,
^ende 1.306.981 tin in Februari 1929, zijnde
vermeerdering met 704 schepen en met
*17,837 ton.
Sedert 1 Januari zijn te Hamburg blnnen-
Stomen 2945 schepen metende 3.487.285
tegen 1850 schepen metende 2.985.673
"b in hetzelfde tijdvak van 1929. Er is dus
een vermeerdering met 1095 schepen en met
501.612 ton.
In de haven van Antwerpen zijn in Febru
ari binnengekomen 863 schepen, metende
1.512.090 ton (herleid) tegen 654 schepen
metende 1.220.762 ton (herleid) in Februari
1929. Er is. dus een vermeerdering met 209
schepen en met 291.328 ton.
Sedert 1 Januari zijn te Antwerpen aange
komen 1870 schepen, metende 3.287.617 ton,
tegen 1633 schepen metende 2.962.412 ton in
dezelfde periode van 1929. Er is dus een ver
meerdering met 237 schepen en een vermeer
dering met 325.205 ton.
Sedert 1 Januari zijn den Nieuwen Wa
terweg binnengekomen 2466 schepen meten
de 4.110.063 ton, tegen 2076 schepen meten
de 3.941.270 in de eerste twee maanden van
1929, zijnde dus een vermeerdering met 390
schepen en met 618.793 ton.
Te Rotterdam zijn sedert 1 Januari bin
nengekomen 2044 schepen met. 3.414.697 ton,
tegen 1741 schepen met. 2.968.215 ton in het
zelfde tijdvak van "1929, zijnde dus een ver
meerdering met 303 schepen en een vermeer
dering met 446.482 ton.
Over de eerste twee maanden van 1930
heeft dus de havenbeweging van den Nieu
wen Waterweg die van Antwerpen met
822.446 ton overtroffen, terwijl het verschil
ten voordeele van Rotterdam in deze maan
den 127.080 ton bedroeg.
Groot temperatuursverschil.
Het Kon. Ned. Met. Instituut te De Bilt
meldde gisteren het vólgende merkwaardige
bericht
Bij den plotselingen overgang naar zachter
weer doet zich heden hier te lande het zeld
zaam verschijnsel voor, dat Gïoningen waar
nog mist hangt te twee uur 0 graden Celsius
meldt, terwijl Maastricht 19 graden Celsius
heeft, de Bilt 14 graden Celsius. Op 1000 M.
hoogte wordt 11 graden Celsius gevonden.
N.V. STOOM WAS SC HER!J
„VQl HARDING"
SINGEL 1, TEL. 50
Kent U reeds onze vnsch,
berekend per Kilo?
DROOG TOE 25 ct.
PERS-OPMAAK 30 ct.
M ANGEL-OP MAAK 35 ct.
Alle wasschen blijven streng
gesepareerd en behoeven NIET
gemerkt.
Voor kleine wasschen en voor
hen, die van het Kilo-tarief geen
gebruik wenschen te maken,
berekenen we ook per stuk.
VLISSINGEN, 4 MAART.
De nieuwe keersluis te Vlissingen.
Over het transport van de sluisdeuren van
Vreeswijk naar hier schrijft de „N. R. Ct."
het volgende
Als man van de krant in een groote ha
venstad weet men zoo langzamerhand wel,
dat als een varensman een uur van aan
komst noemt en men een uur later naar de
aanlegplaats gaat, men in den regel nog wel
een uur te vroeg blijkt te komen. Het is met
ervaringen eenmaal, zooals met het bekende
boerenkwartiertje, maar men mag het den
man van het water niet euvel duiden, dat hij
in zijn blijmoedig optimisme bij het bepalen
van het uur van aankomst over het algemeen
geen voldoende rekening wenscht te houden
met de vele tegenslagen, welke hem nu een
maal in het vaarwater dwars kunnen zitten
en waarvan hij nog veel afhankelijker is dan
van het verkeer op den vasten wal.
Een brug die niet dadelijk opendraait wan
neer hij komt, ingewikkelde berekeningen
van wind en stroom en tij, een trage sleep-
trein, die juist in een scherpe bocht wordt
ontmoet en waarvoor men om ruimte te ma
ken even moet vastmaken onder den wal,
het schutten in een sluis, die juist vol ligt
als men aankomt, het laden en lossen onder
weg, wat steeds meer tijd in beslag neemt
dan men had berekend, kortom al die onbe
rekenbare omstandigheden, die veel tijd vor
deren, doen telkens weer den schipper, op
wien men wacht, later aankomen, dan hij
had gezegd. Maar aan den anderen kant
moet men toch ook steeds rekening houden
met de uitzondering, die den regel bevestigt.
Zoo stonden wij dus gistermorgen om goed
negen uur bij de sluis van Vreeswijk te
wachten op den sleep, waarvoor onze aan
dacht was gevraagd en die om dien tijd daar
zou zijn, maar natuurlijk zouden wij bijna
schrijven in geen vaarten of waterwegen
was tê bekennen. Een telefoontje met
Utrecht gaf ons de zekerheid, dat de sleep
toch eens zou komen en zoo hebben wij toen
maar in afwachting langs den kant van de
sluis het werkwoord baliekluiven in al zijn
vormen vervoegd.
Aan den eenen kant lag wijd open het
echt Hollandsche landschap met zijn lang
gerekte slooten, waarover knoestige wilgen
gebogen stonden en waarover de strak blau
we lucht was uitgespannen. Ginds in de
nevelige verten teekende zich een slank to
rentje af, uitstekend bovën een nauw zicht
bare groep van in elkaar gedoken huisjes.
Aan de andere zijde jaan den overkant
van de sluiskolk lag Vreeswijk binnen de
veilige omarming van den stuggen dijk te
droomen. Voor en achter de kolk stond
scherp geteekend de omtrek van twee dub
bele klapbruggetjes, waarover het dorpsver-
keer zijn gang ging. Door de sluis ging druk
scheepvaartverkeer.
In verband met de statistieken moesten de
schippers aan den sluiswachter opgeven,
vanwaar zij kwamen, waarheen zij gingen,
hoe groot hun schip was, wat zij hadden
geladen en hoeveel en een stroom van Cor
nelia's, Johanna's, Maria Christina's en drie
of vier of vijf Gebroeders of schepen met
*van sterken religieuzen zin getuigende na
men, zijn in de uren van wachten langs ons
gegleden met cement van Charleroi naar
Amsterdam, met mais van Rotterdam naar
Zwolle, met zand van Ameide naar Utrecht
heel de rubriek binnenscheepvaart trok daar
onder ons voorbij.
Eindelijk, het zal goed half twaalf zijn ge
weest, kwam de verwachte sleep toch in
zicht. Voor de sluis werd aangelegd en ver
woed blaffende waakhonden ten spijt, zijn
wij via andere schepen aan boord geklauterd,
waar de leider van het convooi, de heer L.
Sperling, ons een en ander van den reus
heeft verteld.
Zooals bekend is, wordt te Vlissingen een
nieuwe keersluis gebouwd,welke Vooral van
belang is voor de werf „de Schelde". Moest
bijv. de „Baloeran", het nieuwe motor-mail
schip van den Rotterdamschen Lloyd niet op
een helling van de maatschappij Feyenoord
worden gebouwd, omdat dit schip te groot
was om door de VÜssingsche sluis te gaan
Anders zou ook deze boot, zooals haast alle
andere schepen van den Lloyd zeker door „de
Schelde" op de eigen helling zijn gezet.
De grootere sluis wordt gebouwd en de
„Dempo", een zusterschip van de „Baloeran"
is al vast te Vlissingen op stapel gezet, om
dat men er vèst op rekent, dat tegen den tijd
dat dit schip de werf zal verlaten, de nieu
we groote sluis gereed zal zijn.
Inmiddels is men met het werk al een eind
op streek gekomen en vandaag zouden twee
deuren in de hengsels worden gezet. De twee
sr.dere deuren, die, evenals de vorige door
Werkspoor te Utrecht zijn gebouwd, zijn
vandaag van Utrecht vertrokken om naar
Vlissingen te worden gesleept. Het bergings-
en transportbedrijf van de firma W. A. van
der Tak, te Rotterdam, heeft het transport
van de sluisdeuren aangenomen. De sleep
dienst W. Mulder Lzn. te Ter Neuzen is on
deraannemer voor het sleepwerk.
Twee deuren zijn de vorige week behouden
op de plaats van bestemming afgeleverd en
de beide anderen zijn, zooals gemeld, van
daag van Utrecht vertrokken. Het zijn een
paar geduchte knapen en hun logge licha
men zijn in het water moeilijk bestuurbaar.
De deuren liggen op haar kant. De afmetin
gen zijn lengte 19.50 meter, breedte 11.30
meter en dikte 1.70 meter.
Onze belangstelling was speciaal gevraagd
vcor het passeeren van de sluis te Vreeswijk,
omdat de doorvaartwijdte daar slechts en
kele decimeters grooter is dan de breedte der
deuren, bij welke dan nog de dikte komt van
het bergingshout langs de boorden. Maar al
was het dan ook een heel moeilijk en verant
woordelijk karwei en al moest een enkele
maal ook een stophout tusschen deur en
sluiswand worden gehouden, in een behoor-
f lijk tempo gleden de deuren de sluiskolk
binnen, waarna op het schutten werd ge
wacht.
Ook bij het verlaten van de sluiskolk zou
men, wat de rustige manier van handelen
van de opvarenden betreft, niet hebben ge
zegd, dat het zulk een ingespannnen en
nauwgezet werk was. Men rekent over het
heele transport drie dagen te doen. Om
streeks half twee werd de schipbrug tusschen
Vreeswijk en Vianen behouden gepasseerd.
Daarna op de Lek krijgt men meer ruimte,
maar ook daar zal juist in verband met de
sterke stroomingen nog veel van de stuur
manskunst en het beleid van de opvarenden
worden gevergd.
Gemeentelijke Arbeidsbeurs.
Bij de Gemaentelijke Arbeidsbeurs alhier
staan als werkzoekenden ingeschreven
1 agentesse, 1 letterzetter, 4 grondwerkers,
4 schilders, 5 opperlieden, 2 metselaars, 1
schoenmaker, 1 trimmer, 1 ijzerwerker, 1
machinist, 1 leerling-bankwerker, 1 electri-
cien-bankwerker, 2 stokers, 1 hulpscheeps-
loodgieter, 1 metaalgieter, 1 plaatwerkers-
maat, 1 slager, 2 kellners, 2 kantoorbedien
den, 4 varensgezellen, 28 losse arbeiders.
Totaal ingeschrevenen 65, vorige week 59.
Ziek tegel du it keering.
De aandacht van de arbeiders, wier werk
gever verzekerd is bij den Raad van Arbeid,
wordt erop gevestigd, dat de formulieren
voor het verkrijgen van ziektegeld (Ziekte
meldingsformulieren) verkrijgbaar zijn ten
postkantore en op de poststations.
Propaganda-Kunstavond Zeeuwsche
Blindenvereeniging.
Concertgebouw.
Voor een aandachtig gehoor sprak gisteren
avond de bondspropagandist, de heer Joh.
van den Berg, uit Oosterbeek, over „Blinden
zorg". Deze staat gelukkig in het middelpunt
der publieke belangstelling, niet alleen ten
gevolge van propaganda en lectuur vanwege
den Ned. Blindenbond, doch ook dank zij het
congres, wat in October 1928 door de A.V.O.
gehouden is. Wanneer men de blinden hel
pen. wil, zooals zij geholpen willen worden,
dan is er maar één uitweg en deze is, dat
men de blinden beschouwt als volwaardige
arbeidskrachten. De blinden zijn geen abnor
male menschen, al missen zij het voornaam
ste zintuig, want de overige zintuigen zijn
a.h.w. dermate ontwikkeld, dat zij als alle
a3 ?re menschen plaats kunnen nemen aan
den maatschappelijken disch. De blinden ril
len geen medelij, willen niet als paria's ge
teekend zijn, daar zij voldoenden arbeid kun
nen leveren. De platgetreden paden van lief
dadigheid door de gemeenschap moeten nu
maar eens verlaten worden en het particulier
initiatief, dat veel goeds tot stand bracht,
dient zijn werken overgenomen te zien door
don Staat, opdat er sprake zij van Staats
zorg voor blinden. In Duitschland bestaat
een wettelijke regeling van tewerkstelling
van blinden, men vindt ze daar in de kunst
zijde-, leder- en staalindustrie. Doch ook
volgden daar blinden hooger en middelbaar
onderwijs, zoodat men er doctoren in de let
teren, advocaten en predikanten kent. Voorts
vindt men in Amsterdam bewijzen te over
voor de arbeidsmogelijkheden der blinden. De
blindheid is gereduceerd tot een persoonlijk
iets, het onnatuurlijke is natuurlijk geworden
en dit wordt door velen niet begrepen. Het
Nederlandsche volk moet van deze idéé door
drongen worden, opdat men de drie zijden van
het blindenvraagstuk volledig beseffe, nl. dat
blindheid een lichamelijke toestand is, dat
alle menschen hulp en sympathie moeten
schenken om den blinden een plaats in de
samenleving te geven en dat naastenliefde
de drijfveer moet wezen bij den steun, welke
in dezen wordt verleend. Als de zienden de
blinden willen beschouwen als normale men
schen met gezond verstand, zullen zij een
lichtstraal werpe:. in de duisternis, welke de
blinden omgeeft. Deze duisternis wordt tot
een helderen dag, wanneer wettelijk voor de
blinden geregeld wordt het onderwijs, de vak
opleiding, de nazorg en de steun voor de
ouden van dagen. Om dit doel te bereiken
vraagt spr. de medewerking van het Neder
landsche volk, omdat de 4000 blinden te klein
in aantal zijn en dus den steun van hun
ziende broeders niet kunnen ontberen. Met
eenige treffende toepasselijke gedichten be
sloot spr. zijn gloedvolle met daverend ap
plaus beloonde rede.
Bleek uit deze redevoering, welk een voor
treffelijk spreker de blinde heer Van den
Berg is (we hoorden hem trouwens reeds
voor de derde maal alhier en steeds met vuur
en overtuiging), in de andere helft van het
programma bewees de blinde pianist, de heer
C. A. Verlinde, dat hij met liefde en mooi
resultaat de muziek beoefent. Hij speelde met
volledige overgave en technisch verzorgd
„Zwei Lieder ohne Worte" van Mendels
sohn en „Der einsame Wanderer" van Grieg.
De bijval hem betoond was wèl verdiend.
De rest van het muzikale deel was toever
trouwd aan Theo Höfelein met zijn orkest.
De kern van dit ensemble zou men kunnen
zeggen is als gevolg van de jarenlange serieuse
samenwerking steeds paraat om op te treden.
Met zeer veel muzikaliteit heeft men Brüll's
ldankrijke Ouverture „Het Gouden Kruis"
vertolkt't was een genoegen te luisteren
naar de melodieuse motieven, die er in ver
werkt zijn en die de scènes uit de opera zelf,
waarmede zij correspondeeren, weer in de
herinnering terugriepen. Van stonden aan,
voelden we weer de doelbewuste hand van
den leider, die het fraaie toonenbeeld deed
worden tot een muzikale schilderij van zeer
goed gehalte. Klavier, cel\i en fluit deed men
recht wedervaren, terwijl er oogenblikken van
uitmuntend orkestcoloriet te over waren.
„Herz wunden" eh „Letzter Frühling" van
Grieg zijn twee elegische melodieën, die
steeds weer ontrorren door hun wisselende
j sUiaiió waarin zoo treffend tot uiting
het voorjaar, koop tijdig een pot
SprUtoi. BÜ a,le Drogisten,
komen de aangename herinnering aan het
geen men vroeger bezat en de treurigheid
om het verlies. Het orkest speelde ze met
juiste expressie en nauwgezette nuanceering.
Ook de „Huldigingsmarsch" van denzelfden
componist werd stijlvol vertolkt en werd tot
een feest van wonderen klank.
Door vijf orkestleden werd een kwartet
voor solo-violen met piano-accompagnement
van J. Hellmesberger uitgevoerd. Dit was een
zeer mooi nummer, wat den begeesterenden
klank van de edele vedels zeer goed be
lichtte aan klankverfijning kan echter nog
meer gewonnen worden. We hopen, dat het
niet de laatste maal is. dat we deze compo
sitie hebben mogen beluisteren. Na elk num-
nier gaf het auditorium spontaan van zijn
ingenomenheid en waardeering blijk.
De wensch door den voorzitter, den heer
Van Petegem, in zijn welkomstwoord geuit,
is ongetwijfeld vermeld. Aan het blinden
vraagstuk is meer bekendheid gegeven en
men heeft genoten van de muziek. O.
Tienjarig bestaan afd. Vlissingen van den
Ghr. Ambtenaarsbond.
Deze afdeeling vierde gisterenavond op
feestelijke wijze haar tienjarig bestaan, on
der voorzitterschap van den heer P. Sinke.
Na opening op de gebruikelijke wijze heette
hij de zeer vele aanwezigenen ook afgevaar
digden van verschillende vereenigingen wel
kom en wees er verder op dat de afdeeling
opgericht werd met 7 leden en thans is ge
stegen tot 24. Er was dus geregelde groei en
er is reden om dankbaar te zijn, doch er mag
niet worden stilgestaan. Er zijn nog veel le
den te winnen.
Spreker gaf een kort overzicht van de af-
geloopen 10 jaren.
Verheugend is het feit, dat ook in het
laatste jaar ambtenaren in dienst der ge
meente, lid der afdeeling zijn geworden.
Vooral hier zijn nog meerderen te winnen.
Bereids Is bij Burg. en Weth. aangevraagd
om te worden toegelaten tot het georgani
seerd overleg.
Spreker hoopte dat ook In de toekomst de
afdeeling onder den zegen Gods in bloei
moge toenemen.
Na jaarverslagen van secretaris en pen
ningmeester volgden verschillende felicitaties
c.a. van den Cliristelijken Besturenbond en
de zuster-afdeeling te Middelburg.
De voorzitter, die deze functie van de
oprichting af heeft bekleed, werd bij monde
•van den penningmeester met dit feit hartelijk
geluk gewenscht en dank gebracht voor het
zeer vele, dat hij in die jaren voor de afdee
ling heeft verricht.
Hem werd als blijk van erkentelijkheid
een souvenir aangeboden.
Tot nieuw bestuurslid werd gekozen de
heer Th. E. H. van Zeggelen.
Na afloop van het officieel gedeelte bleef
men nog enkele uren gezellig bijeen.
Chef-loods Belgisch loodswezen.
Met ingang van 1 Maart is benoemd tot
chef-loods le klasse van het Belgische loods
wezen alhier, de heer L. Vroome, thans loods
overste le klasse.
De ernstige vechtpartij.
Betreffende de vechtpartij welke Zondag
avond in de Helletardierstraat alhier heeft
plaats gehad, werd door het persbureau VX).
gemeld, dat de mishandelde persoon in le
vensgevaarlijken toestand naar het gasthuis
is gevoerd geworden.
W\j hebben ter bevoegde plaatse nog eens
nadere inlichtingen ingewonnen en bleek ons,
dat het bericht van genoemd bureau minst
genomen erg overdreven is. Er werden wel
flinke klappen uitgedeeld, doch van een le
vensgevaarlijke mishandeling was geen spra
ke, anders zouden de verdachten na hun ver
boor zeker niet op vrije voeten zijn gelaten,
doch aan dë justitie zün voorgeleid geworden.
De mishandelde persoon heeft in het gast
huis een chirurgische behandeling aan een
zijner oogen moeten ondergaan. Aanvankelijk
bestond de vrees, dat hij dit oog zou moeten
missen, doch dize vrees is gelukkig ongegrond
gebleken. Na de behandeling in het gasthui?
werd bedoelde persoon naar zijn woning ver
voerd. Zijn toestand is naar omstandigheden
redelijk.
Een ernstige schoorsteenbrand.
Hedenmorgen, omstreeks half tien is een
zeer ernstige schoorsteenbrand ontstaan in
het perceel op de Groote Markt no. 1. De po
litie, geassisteerd door eenige burgers, wist
het vuur te blusschen. De oorzaak van den
brand is roetaanlading.