ELS 1000 500 300 150 100 25 8H§mm is NOVEMBER ïpne chero VRIJDAG GOES 1 ■■■Mi FAfiAK No. Jaargang ■iiiriiirmriiii% Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen Jburgsche ij v. Stoomvaart BINNENLAND TIMMERMAN, Stads- en Provincienieuws 'Rheumatiek Kloosterbalsem BUITENLAND 1939 LISSINGSCHE COURANT 11 JbONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden, liane" door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove- elanden bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct. h 3 i: Firma F. MS DE KIM Jr., Valstal 58-10, Ilissiip. Iilsl. li. PisInMii S62SI ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct t abonné's in 't bezit eener foils, zijn GRATIS verze- I tegen ongelukken voor gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. gulden bij door een ongeluk. dood gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger. E WERELD |J Ij Dit nummer bestaat uit 2 bladen. u in uw Ij ieerste blad ledigheid? e's sn! H te zingen den kooper. ns hun groote per briefkaart gratis de pgde prijzen. pk moderne 1 verlangen pzilver ge en laatsten lllner zilver Idezen eisch ndien zeer |d en uiterst 1 'c gebruik. laai gevraagd een DIENSTBODE :zin (3 personen), shuis. Netjes kun- en eenigszins be- :n. ers Z. D., Bureau t". ORTEURS aris en provisie, ers Z. H., Bureau t". Idelburg-Kotterdani gelegen plaalsen. IN PASSAGIERS, EN EN VEE, ter s.Midd. v.m.unr 8 8 v. Holt. v.m.uur 8 8 8 8 te Dekomet): transport- cn Cxp- VOS. reieloon kNtiUUKN, iclet. IM- "TKMHOUT. Tciel. 2» HUflËMIKh. Tel. lül Prinses Juliana. I Het verblijf van Prinses Juliana te Katwijk laan Zee zal in verband met het beëindigen a haar studie te Leiden met Kerstmis een ■einde nemen. Nederland en België. In het dagblad „Capital" behandelt Paul Ifloarec, hoogleeraar aan de school voor po- Jlitieke wetenschappen te Parijs, het Neder- llandsch-Belgische geschil. Hy dringt er op laan, het te verhelpen, omdat de gevolgen |voor heel Europa ernstig kunnen worden. In i overzicht, waarin naar objectiviteit ge- Istreefd wordt, toont de schrijver aan, aldus „N.R.Ct.", dat België zich aanvankelijk Iuitsluitend op de ontwikkeling van zijn |spoorlijnen toelegde, terwijl Nederland, eer ste in Europa, een politiek van waterwegén volgde. De ontplooiing^ van de nijverheid in het I Rijnland en het aandeel, dat de waterwegen [daarin namen, deden België zijn vergissing inzien. Toen wilde het den door Nederland I genomen voorsprong inhalen, hetgeen de I wrijving tusschen de buurlanden maar erger I maakte. Toen België het denkbeeld van het I kanaal door Limburg wilde hervatten, moest I het op Nederlands inschikkelijkheid een be- I roep doen. Dit had inmiddels door verbete- I ring van de bevaarbaarheid van de Maas nieuwen voorsprong genomen, die het I ontworpen kanaal nutteloos maakte. En een I kanaal AntwerpenLuik voor schepen van 450 ton, zou niet opkunnen tegen de Maas, die de vaart van booten van 1000 tot 3000 ton zou mogelijk maken. De Volkenbond, meent de schrijver, moet I terstond tusschenbeide komen. Hij ziet ech ter niet, hoe de internationalisatie van de Schelde kan worden doorgezet. Uit de begrooting van justitie. Aan de memorie van antwoord op het voorloopig verslag over de begrooting van justitie voor 1930, is het volgende ontleend Wat betreft de wettelijke regeling van be middeling inzake muziekauteursrecht stelt- de minister zich op de hoogte van de voor nemens te dezen aanzien in die landen, waar zich gelijksoortige verwikkelingen als hier te lande voordoen. De minister heeft niet den indruk, dat de gebruikelijke notaristarieven exhorbitant zijn. doch bovendien zou ter tegemoetkoming op dit punt wel een regeling zijn te maken, krachtens welke op de door notarissen voor extra legale werkzaamheden berekende ho- hararia controle zou kunnen worden uitge oefend. Een scherper toezicht op de advocatuur 1 acht ook de minister, gelet op de ervaringen 1 der laatste jaren, gewenscht. De minister zou, alvorens ten aanzien van het toezicht verder te gaan, inmiddels de werking van het gewij zigde reglement willen afwachten. Ook de minister kan zich niet geheel aan den indruk onttrekken, dat bij berechting terzake van misdrijven tegen het leven, de opgelegde straffen wel eens wat aan den la gen kant zijn. Hij stelt zich voor dit punt aan een onderzoek te onderwerpen. De minis ter heeft niet den indruk, dat van de preven tieve hechtenis in het algemeen een te ruim gebruik wordt gemaakt. Intusschen heeft de toepassing van dit instituut by voortduring zijn aandacht. De kinderwetgeving los te maken van onze wetboeken er. neer te leggen in een afzonder lijke wet, zou in strijd zyn met de bedoelingen van onzen grondwetgever. Watcrstaatsbegrooting. *n de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer over de waterstaatsbegroo- ting voor 1930 zegt de minister, dat de aan gelegenheid betreffende de toepassing van de bepalingen van collectieve arbeidscontracten v°or rijkswerken sedert eenigen tijd bij den raad van ministers in behandeling is, doch n°g niet tot een beslissing gebracht. Een kanaal van Hulst naar Axel, geschikt V0°r vaartuigen van 45 k 50 M. lpngte, 51/2 6 M. breedte en 2 M. diepgang, zou om streeks drie millioen gulden kosten. De mi ester is aanvankelijk in overeenstemming het advies van de commissie—Patijn van oordeel, dat een zoo groote uitgaaf uit zuiver economisch oogpunt niet gerechtvaar digd zou zijn. Misschien echter dat andere dan economische overwegingen hier geldend kunnen worden gemaakt. De minister acht het voorshands niet aan ff ittpi y-y-. tü Tk -''mi m- gewezen, dat wordt bevorderd het beschik baar stellen van gelden tot het verleeaen van bijdragen voor den afkoop van tollen voor zoover voor dien afkoop niet uit het Wegenfonds kan worden bijgedragen. Het onderzoek omtrent het verleënen van bijdragen voor den afkoop van tollen waar voor wel uit het Wegenfonds kan worden geput, zal voorloopig reeds de volle aandacht vragen. De directie der Ned. Spoorwegen acht den tijd nog niet gekomen om andermaal tot een algemeene verlaging van de tarieven over te gaan. Voor aandrang van regeeringszijde in die richting bestaat voorshands geen aanlei ding. Met betrekking tot het vraagstuk der on bewaakte overwegen wordt medegedeeld, dat de in Zweden opgedane ervaringen met automatische seinen niet hebben geleerd, dat de daar gebezigde toestellen vrij zijn van de gevaarscheppende kans op storingen. Het systeem, uitgevonden door twee functionna- rissen van het spoorwegbedrijf der staatsmij nen in Limburg, is niet doelmatig gebleken. De Rotterdamschc Tramwegmaatschappij. Het Tweede Kamerlid de heer Krijger heeft den minister van waterstaat de vol gende"'vragen' gesteld' Is den minister bekend, dat de Rotter- damsche Tramwegmaatschappij het ver voer van passagiers over Zijpe ondergeschikt maakt aan het vervoer van suikerbieten en pulp, doordat de veerboot Zype wordt ge bruikt als sleepboot, als gevolg waarvan niet wordt gevaren op de in de dienstregeling aangegeven uren en op een tocht van vijf minuten, twintig minuten vertraging ont staat Is de minister bereid onverwijld maatre gelen te nemen dat de Rotterdamsche Tram- wegmaatschappy zich nauwkeurig houdt aan de gepubliceerde uren van afvaart en de na leving daarvan te doen controleeren door het bij de tramweghavens aan het Ziipe en den Willemspolder dienstdoend personeel van den rijks-waterstaat? Proeven met locomotieven. De Nederlandsche Spoorwegen nemen cp uitgebreide schaal vergelijkende proeven tot vaststelling V"4 het economisch rendement van de diverse locomotief-series als trek kracht voor goederentreinen. De proeven worden genomen op het baan vak SusterenUtrecht mst volledig belaste goederentreinen. Zij zijn samengesteld uit zestig 20-ton wagens en hebben, inclusief eigen gewicht, een belasting van 1800 ton. De snelheden dezer treinen, normaal 30 k 45 K.M. per uur bedragend, worden hierl^j opgevoerd tot 60 K.M. per uur Benoeming wethouder te Rotterdam- De gemeenteraad te Rotterdam heeft met 30 van de 38 stemmen tot wethouder be noemd den heer J. ter Laan, lid van de Tweede Kamer. Het is nog niet bekend welke portefeuille de nieuwbenoemde wethouder zal krijgen. De torpedobootjager „Banckert". Gisterenmiddag is van Burgerhout's Ma chinefabriek en Scheepswerf te Rotterdam met gunstig gevolg te water gelaten de tor pedobootjager „Banckert", in aanbouw voor de Kon. Nederlandsche marine. De doopplechtigheid werd verricht door jkvr. P. C. Rappard, dochter van den direc teur van scheepsbouw der Kon. Ned. marine. De afmetingen zijnlengte 322 voet, breedte 31'2", holte in de zyde 13'9". Deze schepen moeten met een machinevermogen van 31.000 P.K.«een snelheid van 34 knots, d.i. ongeveer 63 K.M. per uur kunnen varen. De bewapening zal bestaan uit 4 kanonnen van 12 c.M., 2 triple torpedo-lanceerbuizen van 53 c.M., 1 vliegtuig-afweerkanon van iy2 c.M. en 4 vliegtuig-afweer-mitrailleurs van 4 c.M. Ook de volledige machine- en ketel-instal latie dezer schepen wordt in de werkplaatsen van Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf vervaardigd. Verder beschikken deze schepen over een moderne uitrusting wat betreft de zoeklich ten, draadlooze telegrafie, onderwaterseinin- richting, enz., en tevens over een moderne vuurleiding, d.i. dat alle kanonnen van een centraal commando-station gericht en afge vuurd kunnen worden. De „Banckert" is de vierde van een serie van vijf schepen van dit type, welke thans op deze werf in aanbouw zyn. Zy zullen na indienststelling toegevoegd worden aan de Nederlandsche vloot in Oost-Indië. De Coenhaven te Amsterdam. In het begin van dit jaar werd besloten door den gemeenteraad te Amsterdam over te gaan tot aanleggen van het tweede ge deelte van de Coenhaven te Amsterdam. De oorspronkelijke plannen dienen echter ge wijzigd te worden, omdat in de manier van overslag der goederen verandering is geko men. Daarom is een nieuw plan opgemaakt, dat meer biedt dan het oorspronkelijke. Er wordt c.a. 900 M. meer kadelengte en 15.000 vierk. M. meer ligplaats op boeien voor zee schepen verkregen, benevens c.a. 1000 M. meer kadelengte en 5000 vierk. M. meer lig plaats voor binnenvaartuigen. De kosten van dit nieuwe plan bedragen 6.800.000, welx bedrag nog beschikbaar is, omdat de kosten van aanleg van het eerste gedeelte van de Coenhaven 3.500.000 -zijn meegevallen en nog 3.300.000 van het crediet over is. Voor alle voetlijders is baat te vinden. U be hoeft geen nieuw schoeisel te koopen. Talryke attesten van IT H. Doktoren en dankbare cliëntèle. BELLAMYPARK, Hoek Kerkstraat. VLISSINGEN, 15 NOVEMBER. Bethesda. Naar ds. Voorhoeve, voorzitter van de ver- eeniging „Bethesda" in het „Vlissingsch Predikbeurtenblad" mededeelt, is de bouw van het Christelijk ziekenhuis „Bethesda" opge dragen aan de firma Kulberg en Timmers te Rotterdam. Het bestuur vertrouwt dat naar de ontwor pen plannen een ziekenhuis van den eersten rang zal verrijzen. Loket voor postzegelverzamelaars. Voor het loket voor postzegelverzamelaars, dat Zaterdag 16 November geopend is van half 4 tot 5 uur, gelden dezelfde series zegel waarden, die daar de vorige maal verkrijg baar waren. Waarschijnlijk zullen ook en kele overdrukte waarden verkrijgbaar zijn. Toenemend toeristenverkeer. Het bezoek van Engelsche toeristen naar ons land neemt de laatste jaren belangrijk toe en ook uit ons land maken zeer vele per sonen gebruik van de goedkoope reisbiljetten, uitgegeven door de stoomvaartmaatschappij „Zeeland". Dit jaar is het aantal toeristen dat met de mailbooten is vervoerd belangrijk grooter dan het vorig jaar en werd ons medegedeeld, dat het geheele aantal toeristen dat in beide richtingen van de mailbooten heeft gebruik gemaakt meer dan 20.000 bedraagt. Een jubileum. Gisteren herdacht de heer M. Boucherie, vcorman-lijnwerkrr by de electrische tram, den dag waar.p hij vóór 25 jaar by de tram wegmaatschappij in dienst trad. Op het kan toor werd hy door de directie met dit jubi leum geluk gewenscht en werd hem de ge bruikelijke gratificatie aangeboden. Een dykverzakking. Aan den Biezelingschen Ham is de Schel- dedyk over een lengte van 65 M. verzakt en vertaont hy scheuring. Een kostbaar spoedig herstel wordt noodzakelijk geacht. Grenswijziging tusschen Sas van Gent en Westdorpe. In de memorie van antwoord nopens het wetsontwerp tot wyziging van de grenzen tus schen de gemeenten Sas van Gent en West dorpe merkt de minister op, dat hij het be zwaar, dat de .voorgestelde regeling te een zijdig in het voordeel van Sas van Gent en ten nadeele van Westdorpe zou zijn, niet kan deelen. Voor verschuiving van de grenslijn in Wes telijke richting, zoodanig, dat een Zuidelijk gedeelte van de Visschersverkorting, met een gedeelte van het Westelijk daarvan gelegen terrein, aan Westdorpe zoude komen, acht de minister, naar hy uiteenzet geen rede lijken grond aanwezig. Bij nota van wyziging wordt de in art. 2 genoemde datum van 1 December 1929 zulks in verband met den korten tyd voor de verdere behandeling in de Tweede en even tueel in de Eerste Kamer veranderd in 31 December 1929, in verband waarmede ook verschillende andere data, in het wetsontwerp voorkomende, wyziging moeten ondergaan. SOUBURG. Omtrent de volgende gevonden voorwerpen z-ijn inlichtingen te bekomen een belasting plaatje bij J. v. d. Stel, Woningbouw E 31 en een idem bij M. Sanderse, Marnixplein C 55. RECHTSZAKEN Rechtbank te Middelburg. Door de rechtbank te Middelburg werden heden de navolgende vonnissen uitgesproken: Mishandeling B. F. V., 28 jaar, werkman te Vlissingen, 5 maanden gevangenisstraf verontreinigen van drinkwater J. F. de K., arbeider te Ossenisse, vrijgesproken diefstalM. M. S., 21 jaar, dienstbode te Groede, 15 b. of 15 d. h. stroopery met behulp van oen wagen D. N., 26 jaar, landbouwer te Ierseke, 10 b. s; 10 d. h. overtr. LeerplichtwetC. v. N., 45 jaar, timmerman te Koudekerke Bevestiging von nis waarvan appèl met uitzondering van de straf, 3 b. s. 3 d. h. diefstalJ. A. K., 31 jaar, werkman te Sluis, -.rygesproken. Valschelijk gebruik maken van een fabrieks- of handelsmerk. De rechtbank te Middelburg deed heden uitspraak in de zaak van den rijwielhande laar J. C. P., te Vlissingen, verdacht van het valschelijk een rijwiel, geen Burgers rijwiel zijnde, voorzien van het fabrieks- of handels merk van de N.V. Eerste Ned. Rijwiel- en Machinefabriek, voorheen H. H. Burgers te Deventer, en daarna dit rijwiel te verkoopen, waardoor nadeel voor die fabriek kon ont staan. De rechtbank veroordeelde verdachte tot een geldboete van 50 of 25 d. h. De eisch luidde destijds 100 of 50 d. h. Oplichting. Vrijdag 22 November a.s. zal voor de rechtbank te Middelburg worden behandeld de zaak tegen W. N. J., particulier te Sou burg, in voorarrest te Middelburg, die er van verdacht wordt in Augustus II. een bejaard echtpaar te Aagtekerke te hebben opgelicht, door die menschen onder bedriegelijke voor- gevens te bewegen, hem een vry aanzienlijk bedrag aan geld af te geven. Verwijzing naar een gerechtshof. Door den Hoogen Raad is bij arrest van 11 November 11. vernietigd het vonnis van de rechtbank te Middelburg van 7 Juni 11., waarbij P. B„ molenaar te Stoppeldijk, in hooger beroep en met bevestiging van het vonnis van het kantongerecht te Hulst van 18 Maart 1929 en vernietiging van het vonnis van dat kantongerecht van 9 April 1929, werd veroordeeld tot een boete van 60 of 60 da gen hechtenis, wegens een mengsel waren als veevoeder aan verbruikers afleveren, terwijl niet duidelijk zichtbaar op de verpakking de verschillende enkelvoudige grondstoffen, waaruit het mengsel is samengesteld, en hunne in procenten uitgedrukte verhouding tot de totale hoeveelheid der stof zijn aan gegeven. De Hooge Raad heeft de zaak ter berech ting en afdoening verwezen naar het ge rechtshof te 's-Gravenhage. Hooger beroep. Door G. C. R., 42 jaar, werkman te Goes, is hooger beroep aangeteekend tegen het von nis der rechtbrnk te Middelburg van 1 No vember 11., waarbij hy, wegens het plegen van onzedelijke handelingen met kinderen, ver oordeeld werd tot een jaar gevangenisstraf. Kantongerecht te Middelburg. De rechtbank te Middelburg heeft veroor deeld wegens Als bestuurder van een rijwiel, buiten nood zaak c's linkerzijde van den weg houdenP. De ware oorzaak van die ellendige pijnen, die ongeschikt maken voor eiken arbeid, is nog weinig bekend. Maar de ervaring heeft geleerd, dat masseeren met Akker's Kloosterbalsem in staat is. de pijn aanmer kelijk te verzachten. Gij behoeft niet oud te worden, voordat ge oud zijtl „Geen goud zoo goed" K. te Vlissingen f 3 b. s. 3 d. h.voorhanden hebben op een plaats vermeld in het eerste lid van art. 11 der ijkwet van een gewicht niet voorzien van het vereischte stempel-* merk A. M. te Goes 2 b. s. 2 d. h. met ver beurdverklaring van het inbeslaggenomen.' gewicht. In ds gemeente Middelburg in het openbaar binnen de kom, wateren buiten de daartoe bestemde bakken J. C. M. te Middelburg 3 b. s. 3 d. h.in de provincie Zeeland han delen in strijd met het reglement op de wegen en voetpaden in Zeeland (artikel 86 aanhef en sub d) J. de V. te Serooskerke 10 b. s. 10 d. h.J. C. te Oost- en West-Souburg f 8 b .s. 5 d. h.W. C. te Ritthem 5 b. s. 5 d.h. MARINE EN LEGER De tot kapitein ter zee bevordere kapitein luitenant ter zee F. J. Heeris, blijft in zyit nieuwen rang in zijn functie van comman dant en directeur van het onderwys aan het; Koninklijk instituut voor de marine te Wil lemsoord gehandhaafd. De twsede luitenant H. Lieftink, van de af* deeling van het korps mariniers te Rotterdam wordt overgeplaatst bij de gymnastiek- eri sportschool der marine te Willemsoord. De officier-vlieger 2e klasse J. W. F Backer is overgeplaatst van het vliegkamp de Mok op Texel naar het vliegkamp da Kooy nabij Den Helder. 15 November sergeant-machinist W. Bloot van de Kooy naar onderzeedienstkazerne. 2 December schipper F. W. Mohlman van; wachtschip Willemsoord naar onderzeedienst* kazerne. 11 November sergeant der mariniers J, Brugts van Kon. instituut naar de Kooij. Ondervolgende schepelingen zijn den 7eii November jl. per stoomschip „Indrapoera'' uit Oost-Indië in Nederland teruggekeerd J' sergeant-torpedomaker D. A. C. Maagd, kor* poraal-torpedomaker P. W. Bom, korporaal* konstabel P. v- Roosmalen, korporaal den mariniers M. V. Naaijen, mariniers 2e klasse A. Hermsen en S. van den Berg. Met ontslag uit dr- zeedienst 16 November marinier le klasse J. W* Meulman. 1 December stoker 2e klasse E, Groen, 22 November stoker le klasse H. J. Frans* sen. EEN REGEERINGSCRISIS IN BELGIE De Belgische ministerraad kwam gisteren wederom bijeen en na een gedachtenwisseling welke drie uur duurde, bleek, dat tusschen de Vlaamsch-katholieke oplossing en de libe* rale oplossing geen brug kon worden ge* bouwd. Als uiterste concessie willen de Vla* mingen erin toestemmen, dat enkele Fran* sche cursussen nevens de Vlaamsche zouden worden gegeven, doch zonder verplichting voor de studenten om die te volgenterwijl van liberale zijde wordt verlangd, dat do Fransche cursussen verplicht zullen zijn en dat de studenten hun examens in die leer gangen in het Fransch zullen of mogen af leggen, hetgeen eigeniyk overeenkomt met een ietwat verbeterde uitgaaf van de thans bestaande regeling. Bij deze voorwaarden is van een overbrugging der standpunten geen sprake en moeten óf de liberalen, óf de Vlaamsche katholieken hun standpunt prijs geven, wat geen van beide partijen schijnt te willen doen. De ministers verlieten dan ook pessimistic' gestemd de vergadering van den raad. Zij erkenden den ernst van den toestand en gaven toe, dat feitelijk een re* geeringscrisis is ingetreden. Ontslag echter heeft het kabinet Jaspar nog niet genomen. Zoolang er leven is, is er hoop, meent de Belgische premier, en hij trekt aan het lijntje. Door een handigen zet heeft men het immers klaar kunnen spelen, dat de Kamer, die gisterenmiddag over de geldigheid van de laatste mandaten der Ka* merleden zou beslissen, onverrichterzake uit* een zou gaan. Rapporteur Van Dievoet deel*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1929 | | pagina 1