ELS
1000
500
300
150
100
25
8H§mm
is NOVEMBER
ïpne
chero
VRIJDAG
GOES 1
■■■Mi
FAfiAK
No.
Jaargang
■iiiriiirmriiii%
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke feestdagen
Jburgsche
ij v. Stoomvaart
BINNENLAND
TIMMERMAN,
Stads- en Provincienieuws
'Rheumatiek
Kloosterbalsem
BUITENLAND
1939
LISSINGSCHE COURANT
11 JbONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden,
liane" door het geheele rijk 2.50. Voor België, Duitschland en Frankrijk 3.80. Voor de ove-
elanden bij wekelijksche verzending 3.80, met Zondagsblad 4.75. Afzonderlijke nrs. 5 ct.
h
3
i: Firma F. MS DE KIM Jr., Valstal 58-10, Ilissiip. Iilsl. li. PisInMii S62SI
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5 regels ƒ1.25; iedere regel meer 25 cent Bij abonnement
speciale prijzen. Reclames 50 ct. p. regel.Kleine advertentiesbetreffendeHuur enVerhuur.Koop
en Verkoop, Dienstaanbiedingen en -Aanvragen van 1—5 regels 75 ct, iedere regel meer 15 ct
t abonné's in 't bezit eener
foils, zijn GRATIS verze-
I tegen ongelukken voor
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
gulden bij
door
een ongeluk.
dood
gulden bij verlies
van een
hand, voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger.
E WERELD |J
Ij
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
u in uw Ij ieerste blad
ledigheid?
e's
sn!
H te zingen
den kooper.
ns hun groote
per briefkaart
gratis de
pgde prijzen.
pk moderne
1 verlangen
pzilver ge
en laatsten
lllner zilver
Idezen eisch
ndien zeer
|d en uiterst
1 'c gebruik.
laai gevraagd een
DIENSTBODE
:zin (3 personen),
shuis. Netjes kun-
en eenigszins be-
:n.
ers Z. D., Bureau
t".
ORTEURS
aris en provisie,
ers Z. H., Bureau
t".
Idelburg-Kotterdani
gelegen plaalsen.
IN PASSAGIERS,
EN EN VEE,
ter
s.Midd.
v.m.unr
8
8
v. Holt.
v.m.uur
8
8
8
8
te Dekomet):
transport- cn Cxp-
VOS. reieloon
kNtiUUKN, iclet. IM-
"TKMHOUT. Tciel. 2»
HUflËMIKh. Tel. lül
Prinses Juliana.
I Het verblijf van Prinses Juliana te Katwijk
laan Zee zal in verband met het beëindigen
a haar studie te Leiden met Kerstmis een
■einde nemen.
Nederland en België.
In het dagblad „Capital" behandelt Paul
Ifloarec, hoogleeraar aan de school voor po-
Jlitieke wetenschappen te Parijs, het Neder-
llandsch-Belgische geschil. Hy dringt er op
laan, het te verhelpen, omdat de gevolgen
|voor heel Europa ernstig kunnen worden. In
i overzicht, waarin naar objectiviteit ge-
Istreefd wordt, toont de schrijver aan, aldus
„N.R.Ct.", dat België zich aanvankelijk
Iuitsluitend op de ontwikkeling van zijn
|spoorlijnen toelegde, terwijl Nederland, eer
ste in Europa, een politiek van waterwegén
volgde.
De ontplooiing^ van de nijverheid in het
I Rijnland en het aandeel, dat de waterwegen
[daarin namen, deden België zijn vergissing
inzien. Toen wilde het den door Nederland
I genomen voorsprong inhalen, hetgeen de
I wrijving tusschen de buurlanden maar erger
I maakte. Toen België het denkbeeld van het
I kanaal door Limburg wilde hervatten, moest
I het op Nederlands inschikkelijkheid een be-
I roep doen. Dit had inmiddels door verbete-
I ring van de bevaarbaarheid van de Maas
nieuwen voorsprong genomen, die het
I ontworpen kanaal nutteloos maakte. En een
I kanaal AntwerpenLuik voor schepen van
450 ton, zou niet opkunnen tegen de Maas,
die de vaart van booten van 1000 tot 3000
ton zou mogelijk maken.
De Volkenbond, meent de schrijver, moet
I terstond tusschenbeide komen. Hij ziet ech
ter niet, hoe de internationalisatie van de
Schelde kan worden doorgezet.
Uit de begrooting van justitie.
Aan de memorie van antwoord op het
voorloopig verslag over de begrooting van
justitie voor 1930, is het volgende ontleend
Wat betreft de wettelijke regeling van be
middeling inzake muziekauteursrecht stelt-
de minister zich op de hoogte van de voor
nemens te dezen aanzien in die landen, waar
zich gelijksoortige verwikkelingen als hier te
lande voordoen.
De minister heeft niet den indruk, dat de
gebruikelijke notaristarieven exhorbitant zijn.
doch bovendien zou ter tegemoetkoming op
dit punt wel een regeling zijn te maken,
krachtens welke op de door notarissen voor
extra legale werkzaamheden berekende ho-
hararia controle zou kunnen worden uitge
oefend.
Een scherper toezicht op de advocatuur
1 acht ook de minister, gelet op de ervaringen
1 der laatste jaren, gewenscht. De minister zou,
alvorens ten aanzien van het toezicht verder
te gaan, inmiddels de werking van het gewij
zigde reglement willen afwachten.
Ook de minister kan zich niet geheel aan
den indruk onttrekken, dat bij berechting
terzake van misdrijven tegen het leven, de
opgelegde straffen wel eens wat aan den la
gen kant zijn. Hij stelt zich voor dit punt
aan een onderzoek te onderwerpen. De minis
ter heeft niet den indruk, dat van de preven
tieve hechtenis in het algemeen een te ruim
gebruik wordt gemaakt. Intusschen heeft de
toepassing van dit instituut by voortduring
zijn aandacht.
De kinderwetgeving los te maken van onze
wetboeken er. neer te leggen in een afzonder
lijke wet, zou in strijd zyn met de bedoelingen
van onzen grondwetgever.
Watcrstaatsbegrooting.
*n de memorie van antwoord aan de
Tweede Kamer over de waterstaatsbegroo-
ting voor 1930 zegt de minister, dat de aan
gelegenheid betreffende de toepassing van de
bepalingen van collectieve arbeidscontracten
v°or rijkswerken sedert eenigen tijd bij den
raad van ministers in behandeling is, doch
n°g niet tot een beslissing gebracht.
Een kanaal van Hulst naar Axel, geschikt
V0°r vaartuigen van 45 k 50 M. lpngte, 51/2
6 M. breedte en 2 M. diepgang, zou om
streeks drie millioen gulden kosten. De mi
ester is aanvankelijk in overeenstemming
het advies van de commissie—Patijn
van oordeel, dat een zoo groote uitgaaf uit
zuiver economisch oogpunt niet gerechtvaar
digd zou zijn. Misschien echter dat andere
dan economische overwegingen hier geldend
kunnen worden gemaakt.
De minister acht het voorshands niet aan
ff
ittpi
y-y-.
tü Tk -''mi m-
gewezen, dat wordt bevorderd het beschik
baar stellen van gelden tot het verleeaen
van bijdragen voor den afkoop van tollen
voor zoover voor dien afkoop niet uit het
Wegenfonds kan worden bijgedragen.
Het onderzoek omtrent het verleënen van
bijdragen voor den afkoop van tollen waar
voor wel uit het Wegenfonds kan worden
geput, zal voorloopig reeds de volle aandacht
vragen.
De directie der Ned. Spoorwegen acht den
tijd nog niet gekomen om andermaal tot een
algemeene verlaging van de tarieven over te
gaan. Voor aandrang van regeeringszijde in
die richting bestaat voorshands geen aanlei
ding.
Met betrekking tot het vraagstuk der on
bewaakte overwegen wordt medegedeeld, dat
de in Zweden opgedane ervaringen met
automatische seinen niet hebben geleerd, dat
de daar gebezigde toestellen vrij zijn van de
gevaarscheppende kans op storingen. Het
systeem, uitgevonden door twee functionna-
rissen van het spoorwegbedrijf der staatsmij
nen in Limburg, is niet doelmatig gebleken.
De Rotterdamschc Tramwegmaatschappij.
Het Tweede Kamerlid de heer Krijger
heeft den minister van waterstaat de vol
gende"'vragen' gesteld'
Is den minister bekend, dat de Rotter-
damsche Tramwegmaatschappij het ver
voer van passagiers over Zijpe ondergeschikt
maakt aan het vervoer van suikerbieten en
pulp, doordat de veerboot Zype wordt ge
bruikt als sleepboot, als gevolg waarvan niet
wordt gevaren op de in de dienstregeling
aangegeven uren en op een tocht van vijf
minuten, twintig minuten vertraging ont
staat
Is de minister bereid onverwijld maatre
gelen te nemen dat de Rotterdamsche Tram-
wegmaatschappy zich nauwkeurig houdt aan
de gepubliceerde uren van afvaart en de na
leving daarvan te doen controleeren door
het bij de tramweghavens aan het Ziipe en
den Willemspolder dienstdoend personeel
van den rijks-waterstaat?
Proeven met locomotieven.
De Nederlandsche Spoorwegen nemen cp
uitgebreide schaal vergelijkende proeven tot
vaststelling V"4 het economisch rendement
van de diverse locomotief-series als trek
kracht voor goederentreinen.
De proeven worden genomen op het baan
vak SusterenUtrecht mst volledig belaste
goederentreinen. Zij zijn samengesteld uit
zestig 20-ton wagens en hebben, inclusief
eigen gewicht, een belasting van 1800 ton.
De snelheden dezer treinen, normaal 30 k
45 K.M. per uur bedragend, worden hierl^j
opgevoerd tot 60 K.M. per uur
Benoeming wethouder te Rotterdam-
De gemeenteraad te Rotterdam heeft met
30 van de 38 stemmen tot wethouder be
noemd den heer J. ter Laan, lid van de
Tweede Kamer.
Het is nog niet bekend welke portefeuille
de nieuwbenoemde wethouder zal krijgen.
De torpedobootjager „Banckert".
Gisterenmiddag is van Burgerhout's Ma
chinefabriek en Scheepswerf te Rotterdam
met gunstig gevolg te water gelaten de tor
pedobootjager „Banckert", in aanbouw voor
de Kon. Nederlandsche marine.
De doopplechtigheid werd verricht door
jkvr. P. C. Rappard, dochter van den direc
teur van scheepsbouw der Kon. Ned. marine.
De afmetingen zijnlengte 322 voet,
breedte 31'2", holte in de zyde 13'9". Deze
schepen moeten met een machinevermogen
van 31.000 P.K.«een snelheid van 34 knots,
d.i. ongeveer 63 K.M. per uur kunnen varen.
De bewapening zal bestaan uit 4 kanonnen
van 12 c.M., 2 triple torpedo-lanceerbuizen
van 53 c.M., 1 vliegtuig-afweerkanon van iy2
c.M. en 4 vliegtuig-afweer-mitrailleurs van
4 c.M.
Ook de volledige machine- en ketel-instal
latie dezer schepen wordt in de werkplaatsen
van Burgerhout's Machinefabriek en
Scheepswerf vervaardigd.
Verder beschikken deze schepen over een
moderne uitrusting wat betreft de zoeklich
ten, draadlooze telegrafie, onderwaterseinin-
richting, enz., en tevens over een moderne
vuurleiding, d.i. dat alle kanonnen van een
centraal commando-station gericht en afge
vuurd kunnen worden.
De „Banckert" is de vierde van een serie
van vijf schepen van dit type, welke thans
op deze werf in aanbouw zyn. Zy zullen na
indienststelling toegevoegd worden aan de
Nederlandsche vloot in Oost-Indië.
De Coenhaven te Amsterdam.
In het begin van dit jaar werd besloten
door den gemeenteraad te Amsterdam over
te gaan tot aanleggen van het tweede ge
deelte van de Coenhaven te Amsterdam. De
oorspronkelijke plannen dienen echter ge
wijzigd te worden, omdat in de manier van
overslag der goederen verandering is geko
men. Daarom is een nieuw plan opgemaakt,
dat meer biedt dan het oorspronkelijke. Er
wordt c.a. 900 M. meer kadelengte en 15.000
vierk. M. meer ligplaats op boeien voor zee
schepen verkregen, benevens c.a. 1000 M.
meer kadelengte en 5000 vierk. M. meer lig
plaats voor binnenvaartuigen. De kosten van
dit nieuwe plan bedragen 6.800.000, welx
bedrag nog beschikbaar is, omdat de kosten
van aanleg van het eerste gedeelte van de
Coenhaven 3.500.000 -zijn meegevallen en
nog 3.300.000 van het crediet over is.
Voor alle voetlijders is baat te vinden. U be
hoeft geen nieuw schoeisel te koopen. Talryke
attesten van IT H. Doktoren en dankbare
cliëntèle.
BELLAMYPARK, Hoek Kerkstraat.
VLISSINGEN, 15 NOVEMBER.
Bethesda.
Naar ds. Voorhoeve, voorzitter van de ver-
eeniging „Bethesda" in het „Vlissingsch
Predikbeurtenblad" mededeelt, is de bouw van
het Christelijk ziekenhuis „Bethesda" opge
dragen aan de firma Kulberg en Timmers te
Rotterdam.
Het bestuur vertrouwt dat naar de ontwor
pen plannen een ziekenhuis van den eersten
rang zal verrijzen.
Loket voor postzegelverzamelaars.
Voor het loket voor postzegelverzamelaars,
dat Zaterdag 16 November geopend is van
half 4 tot 5 uur, gelden dezelfde series zegel
waarden, die daar de vorige maal verkrijg
baar waren. Waarschijnlijk zullen ook en
kele overdrukte waarden verkrijgbaar zijn.
Toenemend toeristenverkeer.
Het bezoek van Engelsche toeristen naar
ons land neemt de laatste jaren belangrijk
toe en ook uit ons land maken zeer vele per
sonen gebruik van de goedkoope reisbiljetten,
uitgegeven door de stoomvaartmaatschappij
„Zeeland".
Dit jaar is het aantal toeristen dat met de
mailbooten is vervoerd belangrijk grooter dan
het vorig jaar en werd ons medegedeeld, dat
het geheele aantal toeristen dat in beide
richtingen van de mailbooten heeft gebruik
gemaakt meer dan 20.000 bedraagt.
Een jubileum.
Gisteren herdacht de heer M. Boucherie,
vcorman-lijnwerkrr by de electrische tram,
den dag waar.p hij vóór 25 jaar by de tram
wegmaatschappij in dienst trad. Op het kan
toor werd hy door de directie met dit jubi
leum geluk gewenscht en werd hem de ge
bruikelijke gratificatie aangeboden.
Een dykverzakking.
Aan den Biezelingschen Ham is de Schel-
dedyk over een lengte van 65 M. verzakt en
vertaont hy scheuring. Een kostbaar spoedig
herstel wordt noodzakelijk geacht.
Grenswijziging tusschen Sas van Gent en
Westdorpe.
In de memorie van antwoord nopens het
wetsontwerp tot wyziging van de grenzen tus
schen de gemeenten Sas van Gent en West
dorpe merkt de minister op, dat hij het be
zwaar, dat de .voorgestelde regeling te een
zijdig in het voordeel van Sas van Gent en
ten nadeele van Westdorpe zou zijn, niet kan
deelen.
Voor verschuiving van de grenslijn in Wes
telijke richting, zoodanig, dat een Zuidelijk
gedeelte van de Visschersverkorting, met een
gedeelte van het Westelijk daarvan gelegen
terrein, aan Westdorpe zoude komen, acht
de minister, naar hy uiteenzet geen rede
lijken grond aanwezig.
Bij nota van wyziging wordt de in art. 2
genoemde datum van 1 December 1929
zulks in verband met den korten tyd voor de
verdere behandeling in de Tweede en even
tueel in de Eerste Kamer veranderd in 31
December 1929, in verband waarmede ook
verschillende andere data, in het wetsontwerp
voorkomende, wyziging moeten ondergaan.
SOUBURG.
Omtrent de volgende gevonden voorwerpen
z-ijn inlichtingen te bekomen een belasting
plaatje bij J. v. d. Stel, Woningbouw E 31 en
een idem bij M. Sanderse, Marnixplein C 55.
RECHTSZAKEN
Rechtbank te Middelburg.
Door de rechtbank te Middelburg werden
heden de navolgende vonnissen uitgesproken:
Mishandeling B. F. V., 28 jaar, werkman
te Vlissingen, 5 maanden gevangenisstraf
verontreinigen van drinkwater J. F. de K.,
arbeider te Ossenisse, vrijgesproken
diefstalM. M. S., 21 jaar, dienstbode te
Groede, 15 b. of 15 d. h.
stroopery met behulp van oen wagen D.
N., 26 jaar, landbouwer te Ierseke, 10 b.
s; 10 d. h.
overtr. LeerplichtwetC. v. N., 45 jaar,
timmerman te Koudekerke Bevestiging von
nis waarvan appèl met uitzondering van de
straf, 3 b. s. 3 d. h.
diefstalJ. A. K., 31 jaar, werkman te
Sluis, -.rygesproken.
Valschelijk gebruik maken van een fabrieks-
of handelsmerk.
De rechtbank te Middelburg deed heden
uitspraak in de zaak van den rijwielhande
laar J. C. P., te Vlissingen, verdacht van het
valschelijk een rijwiel, geen Burgers rijwiel
zijnde, voorzien van het fabrieks- of handels
merk van de N.V. Eerste Ned. Rijwiel- en
Machinefabriek, voorheen H. H. Burgers te
Deventer, en daarna dit rijwiel te verkoopen,
waardoor nadeel voor die fabriek kon ont
staan.
De rechtbank veroordeelde verdachte tot
een geldboete van 50 of 25 d. h. De eisch
luidde destijds 100 of 50 d. h.
Oplichting.
Vrijdag 22 November a.s. zal voor de
rechtbank te Middelburg worden behandeld
de zaak tegen W. N. J., particulier te Sou
burg, in voorarrest te Middelburg, die er van
verdacht wordt in Augustus II. een bejaard
echtpaar te Aagtekerke te hebben opgelicht,
door die menschen onder bedriegelijke voor-
gevens te bewegen, hem een vry aanzienlijk
bedrag aan geld af te geven.
Verwijzing naar een gerechtshof.
Door den Hoogen Raad is bij arrest van 11
November 11. vernietigd het vonnis van de
rechtbank te Middelburg van 7 Juni 11.,
waarbij P. B„ molenaar te Stoppeldijk, in
hooger beroep en met bevestiging van het
vonnis van het kantongerecht te Hulst van
18 Maart 1929 en vernietiging van het vonnis
van dat kantongerecht van 9 April 1929, werd
veroordeeld tot een boete van 60 of 60 da
gen hechtenis, wegens een mengsel waren als
veevoeder aan verbruikers afleveren, terwijl
niet duidelijk zichtbaar op de verpakking de
verschillende enkelvoudige grondstoffen,
waaruit het mengsel is samengesteld, en
hunne in procenten uitgedrukte verhouding
tot de totale hoeveelheid der stof zijn aan
gegeven.
De Hooge Raad heeft de zaak ter berech
ting en afdoening verwezen naar het ge
rechtshof te 's-Gravenhage.
Hooger beroep.
Door G. C. R., 42 jaar, werkman te Goes,
is hooger beroep aangeteekend tegen het von
nis der rechtbrnk te Middelburg van 1 No
vember 11., waarbij hy, wegens het plegen van
onzedelijke handelingen met kinderen, ver
oordeeld werd tot een jaar gevangenisstraf.
Kantongerecht te Middelburg.
De rechtbank te Middelburg heeft veroor
deeld wegens
Als bestuurder van een rijwiel, buiten nood
zaak c's linkerzijde van den weg houdenP.
De ware oorzaak van die ellendige pijnen,
die ongeschikt maken voor eiken arbeid,
is nog weinig bekend. Maar de ervaring
heeft geleerd, dat masseeren met Akker's
Kloosterbalsem in staat is. de pijn aanmer
kelijk te verzachten. Gij behoeft niet
oud te worden, voordat ge oud zijtl
„Geen goud
zoo goed"
K. te Vlissingen f 3 b. s. 3 d. h.voorhanden
hebben op een plaats vermeld in het eerste
lid van art. 11 der ijkwet van een gewicht
niet voorzien van het vereischte stempel-*
merk A. M. te Goes 2 b. s. 2 d. h. met ver
beurdverklaring van het inbeslaggenomen.'
gewicht.
In ds gemeente Middelburg in het openbaar
binnen de kom, wateren buiten de daartoe
bestemde bakken J. C. M. te Middelburg
3 b. s. 3 d. h.in de provincie Zeeland han
delen in strijd met het reglement op de wegen
en voetpaden in Zeeland (artikel 86 aanhef
en sub d) J. de V. te Serooskerke 10 b. s.
10 d. h.J. C. te Oost- en West-Souburg f 8
b .s. 5 d. h.W. C. te Ritthem 5 b. s. 5 d.h.
MARINE EN LEGER
De tot kapitein ter zee bevordere kapitein
luitenant ter zee F. J. Heeris, blijft in zyit
nieuwen rang in zijn functie van comman
dant en directeur van het onderwys aan het;
Koninklijk instituut voor de marine te Wil
lemsoord gehandhaafd.
De twsede luitenant H. Lieftink, van de af*
deeling van het korps mariniers te Rotterdam
wordt overgeplaatst bij de gymnastiek- eri
sportschool der marine te Willemsoord.
De officier-vlieger 2e klasse J. W. F
Backer is overgeplaatst van het vliegkamp
de Mok op Texel naar het vliegkamp da
Kooy nabij Den Helder.
15 November sergeant-machinist W. Bloot
van de Kooy naar onderzeedienstkazerne.
2 December schipper F. W. Mohlman van;
wachtschip Willemsoord naar onderzeedienst*
kazerne.
11 November sergeant der mariniers J,
Brugts van Kon. instituut naar de Kooij.
Ondervolgende schepelingen zijn den 7eii
November jl. per stoomschip „Indrapoera''
uit Oost-Indië in Nederland teruggekeerd J'
sergeant-torpedomaker D. A. C. Maagd, kor*
poraal-torpedomaker P. W. Bom, korporaal*
konstabel P. v- Roosmalen, korporaal den
mariniers M. V. Naaijen, mariniers 2e klasse
A. Hermsen en S. van den Berg.
Met ontslag uit dr- zeedienst
16 November marinier le klasse J. W*
Meulman.
1 December stoker 2e klasse E, Groen,
22 November stoker le klasse H. J. Frans*
sen.
EEN REGEERINGSCRISIS IN BELGIE
De Belgische ministerraad kwam gisteren
wederom bijeen en na een gedachtenwisseling
welke drie uur duurde, bleek, dat tusschen de
Vlaamsch-katholieke oplossing en de libe*
rale oplossing geen brug kon worden ge*
bouwd. Als uiterste concessie willen de Vla*
mingen erin toestemmen, dat enkele Fran*
sche cursussen nevens de Vlaamsche zouden
worden gegeven, doch zonder verplichting
voor de studenten om die te volgenterwijl
van liberale zijde wordt verlangd, dat do
Fransche cursussen verplicht zullen zijn en
dat de studenten hun examens in die leer
gangen in het Fransch zullen of mogen af
leggen, hetgeen eigeniyk overeenkomt met
een ietwat verbeterde uitgaaf van de thans
bestaande regeling. Bij deze voorwaarden is
van een overbrugging der standpunten geen
sprake en moeten óf de liberalen, óf de
Vlaamsche katholieken hun standpunt prijs
geven, wat geen van beide partijen schijnt te
willen doen. De ministers verlieten dan ook
pessimistic' gestemd de vergadering van
den raad. Zij erkenden den ernst van den
toestand en gaven toe, dat feitelijk een re*
geeringscrisis is ingetreden.
Ontslag echter heeft het kabinet Jaspar
nog niet genomen. Zoolang er leven is, is er
hoop, meent de Belgische premier, en hij
trekt aan het lijntje. Door een handigen zet
heeft men het immers klaar kunnen spelen,
dat de Kamer, die gisterenmiddag over de
geldigheid van de laatste mandaten der Ka*
merleden zou beslissen, onverrichterzake uit*
een zou gaan. Rapporteur Van Dievoet deel*