Runderlappen L. J. H. BR0NGERS H. VAN_ HAL 3AERILL0S OMA IAL REN 'EL Rijwiel UIT DRAAD EN LUCHT MARKTBERICHTEN WISSELKOERSEN WEERBERICHT G°E° EN GOEDKOOP. jabriekeu over de geheele wereld/ STEEDS GROOTE VOORRAAD NIEUWSTE „C0LUMBIA"-PLATEN CH. Lr. DERT Nieuwendijk 33 par doosje van 10 st. 25 Cl >osje van 10 stuks 30 Cent iosje van 5 stuks 25 CentX doos|e een Rebus uit een van 25 verschillende Re- Leest de aanwijzingen op terzijde der Rebus-Coupons, izender der complete serie Coupons met goede oplos- ontvangt gratis en franco: EERSTE KLASSE >n jaar garantie, «ge uitrusting. Naar keuze voor Dame of Heer. i voor Uwe gezondheidJ 1007. TABAK! SOPLA FABRIEKEN F.M.Houbaer&Co. N.V. Amersfoort. •ankfort botste hy met zoo- sen motorploeg, dat het mo- De man werd ontzettend vrouw werd uit het zij- in kwam onder den ploeg zij verpletterd werd, zoodat llijk intrad. <=id gesteld. het krankzinnigengesticht verdacht werd zijn typiste n, is Zaterdag uit de hech- aar men thans geen drin- n verdenking meer jegens ct thans waarschijnlijk dat j rd heeft gepleegd. stige ongeluk Omtrent het ernstige be- kleerfabriek Luetticke te :t volgende gemeld srkzaamhedeh opende een waarachter zich een toe- rvoir van chroomzuur be- raakte bewusteloos en viel n zelfde lot overkwam een eerste te hulp wilde ko- eroep snelde een ploeg van de plaats des onheils, doch >r de giftige dampen be- in de diepte. Na uiterst ogingen mocht het geluk te brengen, doch slechts agden de pogingen om de wekken. De dood schijnt r verbranding en verstik- •eden. Alle verongelukten n omgeving. dreigbrieven.- rabe" verneemt, houdt de eenigen tijd bezig met sensationeele affaire, die groot opzien heeft ge- 22 anonieme dreigbrieven, eenige andere directeuren n ontvangen, waarin ver en en verordeningen der wijze worden besproken, •ouwdheid van den schrij- ïe aangelegenheden der ijkt. De brieven zijn alle ;r en verbonden in enve- sbank. Achterop elk cou- waarmee de bank voort- ;aat. De brieven houden 3ig met de bevorderingen elke de goedkeuring van gdragen. Aan dr. Schacht it partijdigheid verweten, larschuwt de ontvangers rderingen in denzelfden renmaatregelen" aan. De n niet nader aan te dui- igd. diefstal. Tijdens ien Franschen gezant te isver onbekende lieden in >uw op het Parizer Platz mdiefstal gepleegd. Zij tafel van den gezant de verleden echtgenoote ter mark gestolen. Van de ïr spoor. omlngen. Over- de laatste vier dagen aangericht in Noord- in verscheidene deelen eten verscheidene men- jn. Verscheidene kleine meenschap met dc ver en. ngvan reddin- - Te Ostende zijn deze in voor het redden van et behulp "an vliegtui- op met een koord waar- aakt was, en moest die ïverpen die in zee lag en een in nood verkeerend vaartuig verbeeldde. De proefneming gelukte. Het vliegtuig kon de boei op de sleepboot werpen, waar de beman ning ze kon vatten en zich aldus in verbin ding stellen met het vaste land. Leningrad, stad der dronk aards. Volgens een bericht in de Le- ningradsche „Krasnaja Gazeta" werden er alleen reeds in de maand Augustus van dit jaar 14.000 dronkaards door de politie te Le ningrad opgepikt en naar de politibureau'? overgebracht. In een geheel jaar bedraagt het aantal personen, dat wegens openbare dron kenschap wordt gearresteerd, meer dan 100.000. Deze mededeelingen werden gedaan op een bijeenkomst vai? der. anti-alcohol- bond, waar verscheidene sprekers klaagden over het optreden van de politie tegenover hun arrestanten, waarbij verschillende ge vallen van zware mishandeling ter sprake werden gebracht. Een zekere Kloekwin be toogde daarbij onder meer, dat het geenszins de taak der politie is, zoo hardhandig op te treden, zulks te meer niet, daar de agenten zelf ook niet weinig drinken. Besloten werd ten slotte een voorstel bij den stedelijken j Sovjet in te dienen tot oprichting van een aantal „ontnuchteringslokalen" in verschil- lende gedeelten van de stad. Vliegtuigbotsing. Uit Tours wordt gemeld, dat bij Soubiers 2 vlieg- tuigen met elkaar in botsing gekomen en j neergestort zijn. De 4 inzittenden werden ge- dood. Volgens de „Soir" moet het eene vlieg- tuig een Poolsch zijn geweest. Hoogoven ontploft by de Ougrée Marihaye. Hoogoven no. 2 der fabrieken van Rodange is tengevol ge van een gasophooping ontploft. Acht ar beiders werden zwaar gewond. Drie ervan bevinden zich in stervensgevaar. De ma- terieele schade is aanzienlijk. Stra atbetooging te Ber- I y n. In verschillende voorsteden van Berlijn is het Zaterdagnacht na afloop der nat. socialistische vergaderingen tot een bot sing tusschen nat. socialisten en politieke tegenstanders gekomen. De politie heeft elf personen gearresteerd. Drie nat. socialisten werden door messteken gewond. Mijnongeluk. Uit Bologne wordt gemeld, dat eerst thans bekend is ge worden, dat Zaterdag jl. te Loeux in schacht no. 3 van de mijnen aldaar, een ontploffing van mijngas plaats had. Drie Poolsche mijn werkers liepen daarbij ernstige brandwonden op twee hunner zijn later aan deze verwon dingen bezweken. Aanslag op een Servi- sch.cn trein. Naat uit Tsaribrod wordt gemeld is een sneltrein, die op weg was van Pirot naar de Bulgaarsche grens, daar op een bom geloopen, die op de sporen was gelegd. Ofschoon de ontploffing vrij he vig was werd er slechts geringe schade aan gericht, terwijl niemand gewond werd. Ter stond na de ontploffing kwam de politie ter plaatse om de spoorbaan aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Men vond daarbij een paar honderd meter verder nog een hel- sche machine op de spoorbaan. Een paar veldwachters, die terzijde van den spoorweg het terrein verkende, ontdekten een derde bom, die in vodden gewikkeld onder een laagje zand verborgen was. Toen zij het ge vaarlijke voorwerp optilden, ontplofte het. De twee mannen werden licht gewond. Aangenomen wordt, dat de aanslagen het werk zijn van Bulgaarsche komitadji's, die op deze wijze de aandacht van de wereld wil len vestigen op het lot van de Bulgaarsche inind^rheden in Zuid-Slavië. Snelheden. Het luchtschip >,Graf Zeppelin" heeft op zijn wereldreis, van Lakehurst tot Lakehurst rond 33.600 KM. afgelegd in een vligtijd van 288 uren, dat zijn [twaalf dagen. De gemiddelde snelheid be droeg het eerste deel van den tocht 128 K.M., op het tweede 122 K.M., op het derde 128 K. M., op het vierde 106 K.M., de gemiddelde snelheid van den geheelen tocht bedroeg 116 K.M. per uur. Het is niet onbelangwekkend deze snelheid met andere snelheden te ver gelijken. Dichtbij de snelheid van de Zeppelin komt de snelheid van den spoortrein, wan neer men het oponthoud niet meerekent. Een personentrein, zonder ergens te stoppen, zou bij een gemiddelde snelheid van 90 K.M. per uur gedurende dien tijd 25900 K.M. hebben afgelegd, een goederentrein met een snelheid van 40 K.M., 11500 K.M., dus een derde deel van den weg, welke door de „Graf Zeppe lin" werd afgelegd. Een zeilschip met een snelheid van 30 K.M. per uur zou in denzelf den tijd 8640 K.M., d,i. de afstand van To kio—Los Angelos, hebben afgelegd. In galop legt een paard een afstand af van ongeveer 16 K.M. per uur. Het zou dus in den tijd, welke de Zeppelin noodig had om de reis om de wereld te maken, 4600 K.M. afleggen, een afstand, die nog niet zoo gro'ot is als de af stand Los AngelosLakehurst (5500 K.M.). Een postwagen doet in een uur niet meer dan 8 K.M. Hij zou dus een afstand van 2300 K. M. hebben bereikt, een afstand ongeveer als die van de luchtlijn Parijs—Berlijn—Lening rad. Nog kleiner is, natuurlijk de afstand welke in dien tyd door een voetganger wordt afgelegd. Wordt 5 K.M. per uur aangenomen, dan zou hij, gedurende den vaartijd van de Zeppelin, niet meer dan 1440 K.M. achter den rug hebben, natuurlijk als hij nergens gaat rusten. We kunnen nog andere vergelijkingen ma ken. Om den afstand van den „Graf Zeppe lin" te kunnen afleggen zou een personen trein noodig hebben 14 dagen en 17 uur, een goederentrein 35 dagen, een zeilschip 45 da gen 16 uur, een postwagen 175 dagen en 4 uur, de voetganger 280 dagen. Vergelijkt men daarentegen de snelheid van 'den Zeppelin met een schot uit een kanon of met het licht van de electriciteit, dan Wordt de snelheid van het luchtschip héél erg klein. Zoo heeft een schot uit een kanon een snelheid van 1600 K.M., is dus 14 maal zoo groot als die van het luchtschip. Voor de reis om de wereld zou de kogel slechts 21 uur noodig hebben. Het licht is zelfs negen mil- lioen maal zoo snel, zoodat het in een secon de 300.000 K.M. aflegt. Zijn uursnelheid be draagt dus 1.620.000.000 K.M. Voor een reis om de wereld zou het ongeveer een tiende van een seconde noodig hebben Ongeveer de helft van de snelheid van het licht is de snelheid van de electriciteit in koperdraad, dus 13.5 millioen maal zoo snel als de snel heid van den Zeppelin De electrische stroom zou dus de reis om de wereld in een vijfde van een seconde afleggen., Spoorwegongeluk. Op on geveer 100 M. van het station Seure in de nabijheid van Dyon, is een uit Rome komen de sneltrein op een rangeerenden goederen trein geloopen. De locomotief, de tender en de volgende personenwagen ontspoorden. Twaalf personen werden min of meer ernstig gekwetst. De conducteur en de machinist liepen zware verwondingen op. Zonsverduistering. Opl November heeft een ringvormige zonsver duistering plaats. De zone, waarin de zon ringvormig verduisterd wordt gezien, begint in den Atlantischen Oceaan ten Zuiden van New Foundland, gaat dan in Zuid-Oostelijke richting en treft Afrika in een punt ten Zui den van de Canarische eilanden. Zij snijdt den meridiaan van Greenwich op 8 gr. N.B., doorkruist de golf van Guinea, Belgisch Con go en Tangannika, en eindigt in den Indi- schen Oceaan op omtrent 5 gr. Z.B., ten Noorden van Madagascar. De grootste duur der ringvormigheid is 3 min. 58 sec. in de golf van Guinea. Het geheele verschijnsel speelt zich af tusschen 9 u. 12 min. en 14 u. 57 m. Greenwichtijd. In een deel van Europa is een gedeeltelijke verduistering zichtbaar. In Nederland wordt omtrent een zesde van de zonsmiddellijn ver duisterd. Eerste contact 10 u. 41 min.groot ste phase 11 u. 27.5 min.laatste contact 12 u. 15 min. Alles uitgedrukt in Amsterdam- schen tijd. RechterJongeman, heb je niet aan je ouders gedacht, toen je dien diefstal pleegde Verdachte Jawel, edelachtbare, maar als ik er hun wat van gegeven had, hadden ze alles willen hebben. GEPENS. LUITENANT-GENERAAL W. A. T. DE MEESTER f 's-GRAVENHAGE. (V.D.) In den afgeloo- pen nacht is te 's-Gravenhage in den ouder dom van 80 jaar overleden, de oud-comman dant van het veldleger, gep. luitenant-gene raal W. A. T. de Meester, nestor van den Haagschen gemeenteraad. HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ. (Onder voorbehoud). Trekking van 7 October. 5e Klasse 13e Lijst. 1500 No. 5056 1000 No. 615 3263 15899 400 No.354 3562 5703 10701 11612 200 No.738 12497 17025 17682 19343 20110 100 No. 1093 1419 3811 3901 4002 4711 6198 9196 12896 16197 16810, 18865 18927 FIETSRIJDER DOOR AUTO GEDOOD. NIJMEGEN. (V.D.) Zondagavond laat is op den Graafschenweg te Nijmegen de 53- jarige Cox, terwijl hij naast zijn fiets op den weg hep, door een auto uit Wychen gegre pen en onmiddellijk gedood. De chauffeur was verblind door de lichten van een auto, welke van den anderen kant kwam. DOODELIJK ONGEVAL. HEERLEN. (V.D.) Zondagmorgen is de 61- jarige opzichter P. Coenen te Heerlen op de bovengrondsche werken der mijn Oranje- Nassau I, toen hy zich langs een trap naar de schacht wilde begeven, uitgegleden en naar beneden gestort. Eenige oogenblikken later is hij overleden. DE „GRAF ZEPPELIN". FRIEDRICHSHTFEN. (V.D.) Hedenavond wordt aan de hand der laatste weerberichten beslist of de tocht van de „Graf Zeppelin" naar Silezië zal doorgaan. Indien dit het ge val is, zal waarschijnlijk in den nacht van Maandag op Dinsdag omstreeks middernacht worden opgestegen. Als het weer normaal blijft, dan is men om 10 uur boven Oppelen. Daar dr. Eckener door dringende bezigheden verhinderd is, zal kapitein Lehmann het luchtschip commandeeren. EEN ZENDELING VRIJGELATEN. LONDEN. (V.D.) Een der beide in Septem ber door bandieten gevangen genomen En- gelsche zendelingen in het binnenland Ten Z.W. van Kweitschau is, volgens berichten uit Shanghai ,weer vrijgelaten. Over het lot van den tweeden gevangene bestaat geen ze kerheid. DE ONTWIKKELING VAN BRITSCH- INDIE. LONDEN. (V.D.) De vice-koning van Indië, lord Irving, zal de a.s. week na een verblijf van bijna 4 maanden in Engeland weer naar Indië terugkeeren. De diplomatieke medewer ker van de „Daily Telegraph" verklaart in verband hiermede dat thans tusschen den vice-koning en de Engelsche regeering volle dige overeenstemming is bereikt over de con cessies, die aan Britsch-Indië i nden grond wet zullen worden verleend. In politieke krin gen is men er algemeen van overtuigd dat er geen sprake zal zijn dat aan Indië de rang van Dominiën zal worden verleend, daar de ontwikkeling van het land hiervoor nog niet rijp is. Wel kan verwacht worden dat de af zonderlijke Indische staten op den grondslag van een federale staat zullen worden ver- eenigd onder voorbehoud van zekere veilig heidsmaatregelen en waarborgen. MAC DONALD IN AMERIKA. LONDEN. (V.D.) Volgens mededeelingen aan bijzondere Engelsche correspondenten hebben MacDonald en Hoover reeds volledige overeenstemming bereikt over de nog niet ge regelde vraagstukken. Details ontbreken nog. Een zekere bevestiging van dit bericht kan gelezen worden in de toelichting dat de uit- noodiging aan de 5 mogendheden tot een vlootconferentie Maandag zal worden ver zonden door de Engelsche regeering. De tekst der uitnoodiging zal Woensdag worden gepubliceerd, wanneer alle regeerin gen in het bezit zyn van het document. Hoover en MacDonald zouden heden naar Washington terugkeeren. MacDonald was voornemens in den loop van den dag een korte toespraak te houden. In de verzonden uitnoodigingen wordt o.a. gewezen op het toe treden van de staten tot anti-oorlogsverdrag van Kellogg. Voorts wordt betoogd dat alle besprekingen tusschen Hoover en MacDonald op de conferentie een onderwerp van bespre king sullen uitmaken. SCHEEPSRAMPEN. OSLO. (V. D.) Op de Noorsche kust heeft in den afgeloopen nacht een scheepsramp plaats gehad, waarbij 25 personen het leven verloren. Het kustvaartuig „Haakon VII" liep Zondagavond te 11 uur bij Floroe (tus schen Bergen en Aalesund) aan den grond en is eenige minuten later gezonken. Aan boord bevonden zich ongeveer 70 passagiers. Daar de meesten eerst kort tevoren aan boord waren gekomen, is het juiste aantal slachtoffers niet nauwkeurig op te geven. Vast staat dat 54 passagiers gered zijn, w.o. alle 3e klasse reizigers. Van de bemanning wordt 9 man vermist. De kapitein werd gered, doch ls zoo over spannen, dat hij nog geen verklaring heeft kunnen afleggen. Hij bevond zich toen op de commandobrug. Het schip kreeg een groot gat en zonk onmiddellijk. Een half uur later kwam het Noorsche stoomschip „Arufum Jarl" en liep op 500 M. van de plaats waar de „Haakon VII" gezonken was, eveneens aan den grond. De „Haakon VII" was door zijn toeristenreizen van Newcastle naar Noord- Zweden zeer bekend. Het schip werd in 1913 to Drontheim gebouwd en was 1300 ton groot. HEVIGE STORM IN JAPAN. TOKIO. (V.D.) Naar uit het Noordelijk deel van Japan gemeld wordt heerscht aan de kust nabij het eiland Lucucee hevige storm. De storm heeft in 6 uur 1500 wonin gen verwoest. Er zijn 24 motorbooten ge zonken Er zouden 12 personen gedood zijn. GROOTE BRAND. BAMBERG. (V.D.) Te Waisdorf brak in een schuur brand uit, die zóó snel om zich heen greep, dat ook het oude gebouw der historische brouwerij werd aangetast en to taal afbrandde. In totaal werden behalve de brouwerij vijf woonhuizen en 20 andere ge bouwen verwoest. Een groot gedeelte van het dorp is in de asch gelegd. De schade wordt op ongeveer 700.000 Mark geraamd. INCIDENT TE MAINZ. MAIIT1. (V.D.) In den afgeloopen nacht heeft zich een nog niet opgehelderd incident voorgedaan op een militair terrein te Mainz. Een Franschc schildwacht bemerkte op een terrein, waar munitie bewaard wordt, een man die hij meermalen tevergeefs aanriep. Toen hi; geen antwoord kreeg, schoot hy en verwondde den man zóó zwaar, dat deze op weg naar het ziekenhuis overleed Daar de doode geen papieren bij zich droeg, kon zyn identiteit nog niet worden vastgesteld. Door het Fransche en Duitsche parket wordt tezamen een onderzoek ingesteld. ZWARE STORM AAN DE ENGELSCHE ZUIDKUST LONDEN. (V.D.) Een zware storm, die nu en dan een snelheid van 70 mijl per uur had, heeft Zondag aan de Engelsche Zuidkust groote schade aangericht. Twee personen kwamen om. HET BLIJFT RUSTIG IN JERUZALEM. LONDEN. (V.D.) Uit Jaruzalem wordt ge meld dat de laatste dagen, die in verband met de Joodsche feestdagen met spanning werden tegemoet gezien, zonder incidenten zijn verloopen. De algemeene toestand wordt thans beter geacht. Gedurende het Joodsche Nieuwjaarsfeest was de politie bij den klaag muur geposteerd om op alle eventualiteiten voorbereid te zijn. Rotterdam, 7 October 1929. Veemarkt. Aanvoer 499 vette mnderen 151 vette kalveren 476 schapen of lammeren 941 varkens. Prijzen per K.G.Koeien 5356, 46— 49, 27'/,32 ossen 5054, 4446, 38 kalveren 80—85, 61 y272 52 y257 y2 schapen 30—35 lammeren 22—26 varkens 41»/2, 41. 40. OverzichtKoeien en ossen tamelijken handel, zelfde prijzen vette kalveren bete ren handel, vastere prijzenschapen en lammeren vluggen handel, prijzen station- nairvarkens tamelijken handel, prijzen iets lager. Aardappelmarkt. Brielsche eigenheimers 1.502.25 Zeeuwsche blauwen 2.252.70Zeeuw- sche eigenheimers 1.40—1.70 Zeeuwsche bonten 2.40—2.80 blauwe eigenheimers 1.70—1.90, alles per H.L.Westlandsche schoolmeesters (zand) 46 ct.poters 34 ct.blauwpitters 45 ct., alles per K.G. Noteering van heden, 7 October 1929, des nam. 2 uur (niet-officieel) Chèque-koersen. Koopen en Verkoopen. New-York 2.48%—2.49'/8 Londen 12.10%—12.10y2 Berlijn 59.31— 59.34 Brussel 34.68—34.72 Parijs 9.75—9.78. Bankpapier. Dollars 2.48—2.50% Ponden 12.09— 12.11% Marken 59~.27—59.39 Belgi sche Francs 34.6434.76 Fransche Francs 9.71—9.83. Hoogste barometerstand 768.7 te Hapa- randa. Laagste barometerstand 7305 te Lerwick. Verwachting tot den avond van 8 October Matige, tijdelijk afnemende Zuid-Westelijke tot Zuid-Oostelijke wind. Aanvankelijk op klarend met weinig of geen regen. Iets zach ter overdag. Stormwaarschuwingsdienst. Geseind van De Bilt hedenmorgen 9.45 uur aan alle posten Weest op uw hoede In plaats van Kaarten. Verloofd FRANS PRINS en WILHELMINA FR. DE CROO. Vlissingen, 7 October 1929. Glacisstraat 144. Beursplein 7. Met blijdschap geven wij U kennis van de geboorte van ons Dochtertje, JEANNE SUZANNA. P. L. SOMMEIJER, M. SOMMEIJER—LE FEBER. Vlissingen, 7 October 1929. Paul Krugerstraat 70. Ondergeteekenden betuigen, me de namens wederzijdsche familie, hun hartelijken dank voorde vele blijken van belangstelling vóór en bij hun huwelijk ontvangen. M. P. MEULBLOK. M. MEULBLOK—HENDRIKSE. Vlissingen, 4 October 1929. Voor de zeer vele blijken van belangstelling bij gelegenheid van ons 40-jarig huwelijk ontvangen, betuigen wij onzen oprechten dank, in het bijzonder aan het Werk liedenverbond „Maarten Luther". P. F. ROZENBERG. M. J. ROZENBERG— Kemeling Arts—Internist, tot Zaterdag a.s. AFWEZIG. Slagerij Hobeinstraat 7 40 en 50 cent per pond. LET OP HET ADRES. GELD ter leen vanaf f 50.billijke condities, lichte aflossing, geen verzekering, noch Spaarkas of andere bijkomende lasten. H.H. Ambtenaren en soortgelijke Werk nemers ook zonder borg. A. BALJÉ, Verkuijl Quakke- laarstraat 12, Vlissingen. Maandag-, Dinsdag- en Don derdagavond 7—9 uur. ZWITSERLAND I BRAZILIË Het feit, dat ge verrast wordt door de buitengewone, natuur getrouwe reproductie en de klankvolle helderheid van de muziek, wanneer een COLUMBIA-plaat hetzij op de gramofoon wordt gespeeld, hetzij per radio wordt uitgezonden, is oorzaak en gevolg. Oorzaak, omdat Columbia door haar machtige organisatie, haar kostbaar ingerichte laboratoria en haar staf van speciali teiten, erin geslaagd is een geheel natuurgetrouwe weergave van de op te nemen muziek te verkrijgen. Columbia - en dit is ook weder oorzaak en gevolg - is immers de toonaan gevende onderneming op dit gebied. Zij heeft twee fabrieken in Engeland, twee in Amerika, drie in Frankrijk, twee in Duitschland en voorts in Australië, Brazilië, Chili, Italië, Japan, Spanje, Zwitserland, België en Turkije, voorwaar een bewijs voor het feit. dat kwaliteit op den voet wordt gevolgd door macht en invloed. COLUMBIA beschikt over een repertoire van de beste musici van de geheele wereld. Het machtige Columbia-concern met haar capaciteit van millioenen platen per jaar, geeft U de garantie van onaantastbare kwaliteit. Koopt dus steeds COLUMBIA. Vraagt catalogus met supplementen, waarin uitsluitend electrische opnamen. In plaatsen, waar niet verkrijgbaar, wende men zich tot den alleen vertegenwoordiger A. H. A. BAKKER, Leliegracht 20, A'dam (C). voorhanden bij

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1929 | | pagina 3