Runderlappen
L. J. H. BR0NGERS
H. VAN_ HAL
3AERILL0S
OMA
IAL
REN
'EL Rijwiel
UIT DRAAD EN LUCHT
MARKTBERICHTEN
WISSELKOERSEN
WEERBERICHT
G°E° EN GOEDKOOP.
jabriekeu over de geheele wereld/
STEEDS GROOTE VOORRAAD NIEUWSTE „C0LUMBIA"-PLATEN
CH. Lr. DERT Nieuwendijk 33
par doosje van 10 st. 25 Cl
>osje van 10 stuks 30 Cent
iosje van 5 stuks 25 CentX
doos|e een Rebus uit een
van 25 verschillende Re-
Leest de aanwijzingen op
terzijde der Rebus-Coupons,
izender der complete serie
Coupons met goede oplos-
ontvangt gratis en franco:
EERSTE KLASSE
>n jaar garantie,
«ge uitrusting.
Naar keuze voor Dame
of Heer.
i voor Uwe gezondheidJ
1007. TABAK!
SOPLA FABRIEKEN
F.M.Houbaer&Co. N.V.
Amersfoort.
•ankfort botste hy met zoo-
sen motorploeg, dat het mo-
De man werd ontzettend
vrouw werd uit het zij-
in kwam onder den ploeg
zij verpletterd werd, zoodat
llijk intrad.
<=id gesteld.
het krankzinnigengesticht
verdacht werd zijn typiste
n, is Zaterdag uit de hech-
aar men thans geen drin-
n verdenking meer jegens
ct thans waarschijnlijk dat j
rd heeft gepleegd.
stige ongeluk
Omtrent het ernstige be-
kleerfabriek Luetticke te
:t volgende gemeld
srkzaamhedeh opende een
waarachter zich een toe-
rvoir van chroomzuur be-
raakte bewusteloos en viel
n zelfde lot overkwam een
eerste te hulp wilde ko-
eroep snelde een ploeg van
de plaats des onheils, doch
>r de giftige dampen be-
in de diepte. Na uiterst
ogingen mocht het geluk
te brengen, doch slechts
agden de pogingen om de
wekken. De dood schijnt
r verbranding en verstik-
•eden. Alle verongelukten
n omgeving.
dreigbrieven.-
rabe" verneemt, houdt de
eenigen tijd bezig met
sensationeele affaire, die
groot opzien heeft ge-
22 anonieme dreigbrieven,
eenige andere directeuren
n ontvangen, waarin ver
en en verordeningen der
wijze worden besproken,
•ouwdheid van den schrij-
ïe aangelegenheden der
ijkt. De brieven zijn alle
;r en verbonden in enve-
sbank. Achterop elk cou-
waarmee de bank voort-
;aat. De brieven houden
3ig met de bevorderingen
elke de goedkeuring van
gdragen. Aan dr. Schacht
it partijdigheid verweten,
larschuwt de ontvangers
rderingen in denzelfden
renmaatregelen" aan. De
n niet nader aan te dui-
igd.
diefstal. Tijdens
ien Franschen gezant te
isver onbekende lieden in
>uw op het Parizer Platz
mdiefstal gepleegd. Zij
tafel van den gezant de
verleden echtgenoote ter
mark gestolen. Van de
ïr spoor.
omlngen. Over-
de laatste vier dagen
aangericht in Noord-
in verscheidene deelen
eten verscheidene men-
jn. Verscheidene kleine
meenschap met dc ver
en.
ngvan reddin-
- Te Ostende zijn deze
in voor het redden van
et behulp "an vliegtui-
op met een koord waar-
aakt was, en moest die
ïverpen die in zee lag en
een in nood verkeerend vaartuig verbeeldde.
De proefneming gelukte. Het vliegtuig kon de
boei op de sleepboot werpen, waar de beman
ning ze kon vatten en zich aldus in verbin
ding stellen met het vaste land.
Leningrad, stad der dronk
aards. Volgens een bericht in de Le-
ningradsche „Krasnaja Gazeta" werden er
alleen reeds in de maand Augustus van dit
jaar 14.000 dronkaards door de politie te Le
ningrad opgepikt en naar de politibureau'?
overgebracht. In een geheel jaar bedraagt het
aantal personen, dat wegens openbare dron
kenschap wordt gearresteerd, meer dan
100.000. Deze mededeelingen werden gedaan
op een bijeenkomst vai? der. anti-alcohol-
bond, waar verscheidene sprekers klaagden
over het optreden van de politie tegenover
hun arrestanten, waarbij verschillende ge
vallen van zware mishandeling ter sprake
werden gebracht. Een zekere Kloekwin be
toogde daarbij onder meer, dat het geenszins
de taak der politie is, zoo hardhandig op te
treden, zulks te meer niet, daar de agenten
zelf ook niet weinig drinken. Besloten werd
ten slotte een voorstel bij den stedelijken
j Sovjet in te dienen tot oprichting van een
aantal „ontnuchteringslokalen" in verschil-
lende gedeelten van de stad.
Vliegtuigbotsing. Uit
Tours wordt gemeld, dat bij Soubiers 2 vlieg-
tuigen met elkaar in botsing gekomen en
j neergestort zijn. De 4 inzittenden werden ge-
dood. Volgens de „Soir" moet het eene vlieg-
tuig een Poolsch zijn geweest.
Hoogoven ontploft by de
Ougrée Marihaye. Hoogoven
no. 2 der fabrieken van Rodange is tengevol
ge van een gasophooping ontploft. Acht ar
beiders werden zwaar gewond. Drie ervan
bevinden zich in stervensgevaar. De ma-
terieele schade is aanzienlijk.
Stra atbetooging te Ber-
I y n. In verschillende voorsteden van
Berlijn is het Zaterdagnacht na afloop der
nat. socialistische vergaderingen tot een bot
sing tusschen nat. socialisten en politieke
tegenstanders gekomen. De politie heeft elf
personen gearresteerd. Drie nat. socialisten
werden door messteken gewond.
Mijnongeluk. Uit Bologne
wordt gemeld, dat eerst thans bekend is ge
worden, dat Zaterdag jl. te Loeux in schacht
no. 3 van de mijnen aldaar, een ontploffing
van mijngas plaats had. Drie Poolsche mijn
werkers liepen daarbij ernstige brandwonden
op twee hunner zijn later aan deze verwon
dingen bezweken.
Aanslag op een Servi-
sch.cn trein. Naat uit Tsaribrod
wordt gemeld is een sneltrein, die op weg
was van Pirot naar de Bulgaarsche grens,
daar op een bom geloopen, die op de sporen
was gelegd. Ofschoon de ontploffing vrij he
vig was werd er slechts geringe schade aan
gericht, terwijl niemand gewond werd. Ter
stond na de ontploffing kwam de politie ter
plaatse om de spoorbaan aan een grondig
onderzoek te onderwerpen. Men vond daarbij
een paar honderd meter verder nog een hel-
sche machine op de spoorbaan. Een paar
veldwachters, die terzijde van den spoorweg
het terrein verkende, ontdekten een derde
bom, die in vodden gewikkeld onder een
laagje zand verborgen was. Toen zij het ge
vaarlijke voorwerp optilden, ontplofte het. De
twee mannen werden licht gewond.
Aangenomen wordt, dat de aanslagen het
werk zijn van Bulgaarsche komitadji's, die
op deze wijze de aandacht van de wereld wil
len vestigen op het lot van de Bulgaarsche
inind^rheden in Zuid-Slavië.
Snelheden. Het luchtschip
>,Graf Zeppelin" heeft op zijn wereldreis, van
Lakehurst tot Lakehurst rond 33.600 KM.
afgelegd in een vligtijd van 288 uren, dat zijn
[twaalf dagen. De gemiddelde snelheid be
droeg het eerste deel van den tocht 128 K.M.,
op het tweede 122 K.M., op het derde 128 K.
M., op het vierde 106 K.M., de gemiddelde
snelheid van den geheelen tocht bedroeg 116
K.M. per uur. Het is niet onbelangwekkend
deze snelheid met andere snelheden te ver
gelijken. Dichtbij de snelheid van de Zeppelin
komt de snelheid van den spoortrein, wan
neer men het oponthoud niet meerekent. Een
personentrein, zonder ergens te stoppen, zou
bij een gemiddelde snelheid van 90 K.M. per
uur gedurende dien tijd 25900 K.M. hebben
afgelegd, een goederentrein met een snelheid
van 40 K.M., 11500 K.M., dus een derde deel
van den weg, welke door de „Graf Zeppe
lin" werd afgelegd. Een zeilschip met een
snelheid van 30 K.M. per uur zou in denzelf
den tijd 8640 K.M., d,i. de afstand van To
kio—Los Angelos, hebben afgelegd. In galop
legt een paard een afstand af van ongeveer
16 K.M. per uur. Het zou dus in den tijd,
welke de Zeppelin noodig had om de reis om
de wereld te maken, 4600 K.M. afleggen, een
afstand, die nog niet zoo gro'ot is als de af
stand Los AngelosLakehurst (5500 K.M.).
Een postwagen doet in een uur niet meer dan
8 K.M. Hij zou dus een afstand van 2300 K.
M. hebben bereikt, een afstand ongeveer als
die van de luchtlijn Parijs—Berlijn—Lening
rad. Nog kleiner is, natuurlijk de afstand
welke in dien tyd door een voetganger wordt
afgelegd. Wordt 5 K.M. per uur aangenomen,
dan zou hij, gedurende den vaartijd van de
Zeppelin, niet meer dan 1440 K.M. achter den
rug hebben, natuurlijk als hij nergens gaat
rusten.
We kunnen nog andere vergelijkingen ma
ken. Om den afstand van den „Graf Zeppe
lin" te kunnen afleggen zou een personen
trein noodig hebben 14 dagen en 17 uur, een
goederentrein 35 dagen, een zeilschip 45 da
gen 16 uur, een postwagen 175 dagen en 4
uur, de voetganger 280 dagen.
Vergelijkt men daarentegen de snelheid van
'den Zeppelin met een schot uit een kanon
of met het licht van de electriciteit, dan
Wordt de snelheid van het luchtschip héél
erg klein. Zoo heeft een schot uit een kanon
een snelheid van 1600 K.M., is dus 14 maal
zoo groot als die van het luchtschip. Voor de
reis om de wereld zou de kogel slechts 21 uur
noodig hebben. Het licht is zelfs negen mil-
lioen maal zoo snel, zoodat het in een secon
de 300.000 K.M. aflegt. Zijn uursnelheid be
draagt dus 1.620.000.000 K.M. Voor een reis
om de wereld zou het ongeveer een tiende
van een seconde noodig hebben Ongeveer de
helft van de snelheid van het licht is de
snelheid van de electriciteit in koperdraad,
dus 13.5 millioen maal zoo snel als de snel
heid van den Zeppelin De electrische stroom
zou dus de reis om de wereld in een vijfde
van een seconde afleggen.,
Spoorwegongeluk. Op on
geveer 100 M. van het station Seure in de
nabijheid van Dyon, is een uit Rome komen
de sneltrein op een rangeerenden goederen
trein geloopen. De locomotief, de tender en
de volgende personenwagen ontspoorden.
Twaalf personen werden min of meer ernstig
gekwetst. De conducteur en de machinist
liepen zware verwondingen op.
Zonsverduistering. Opl
November heeft een ringvormige zonsver
duistering plaats. De zone, waarin de zon
ringvormig verduisterd wordt gezien, begint
in den Atlantischen Oceaan ten Zuiden van
New Foundland, gaat dan in Zuid-Oostelijke
richting en treft Afrika in een punt ten Zui
den van de Canarische eilanden. Zij snijdt
den meridiaan van Greenwich op 8 gr. N.B.,
doorkruist de golf van Guinea, Belgisch Con
go en Tangannika, en eindigt in den Indi-
schen Oceaan op omtrent 5 gr. Z.B., ten
Noorden van Madagascar. De grootste duur
der ringvormigheid is 3 min. 58 sec. in de golf
van Guinea. Het geheele verschijnsel speelt
zich af tusschen 9 u. 12 min. en 14 u. 57 m.
Greenwichtijd.
In een deel van Europa is een gedeeltelijke
verduistering zichtbaar. In Nederland wordt
omtrent een zesde van de zonsmiddellijn ver
duisterd. Eerste contact 10 u. 41 min.groot
ste phase 11 u. 27.5 min.laatste contact 12
u. 15 min. Alles uitgedrukt in Amsterdam-
schen tijd.
RechterJongeman, heb je niet aan je
ouders gedacht, toen je dien diefstal pleegde
Verdachte Jawel, edelachtbare, maar
als ik er hun wat van gegeven had, hadden
ze alles willen hebben.
GEPENS. LUITENANT-GENERAAL
W. A. T. DE MEESTER f
's-GRAVENHAGE. (V.D.) In den afgeloo-
pen nacht is te 's-Gravenhage in den ouder
dom van 80 jaar overleden, de oud-comman
dant van het veldleger, gep. luitenant-gene
raal W. A. T. de Meester, nestor van den
Haagschen gemeenteraad.
HOOFDPRIJZEN STAATSLOTERIJ.
(Onder voorbehoud).
Trekking van 7 October.
5e Klasse 13e Lijst.
1500 No. 5056
1000 No. 615 3263 15899
400 No.354 3562 5703 10701 11612
200 No.738 12497 17025 17682 19343 20110
100 No. 1093 1419 3811 3901 4002 4711 6198
9196 12896 16197 16810, 18865 18927
FIETSRIJDER DOOR AUTO GEDOOD.
NIJMEGEN. (V.D.) Zondagavond laat is
op den Graafschenweg te Nijmegen de 53-
jarige Cox, terwijl hij naast zijn fiets op den
weg hep, door een auto uit Wychen gegre
pen en onmiddellijk gedood. De chauffeur
was verblind door de lichten van een auto,
welke van den anderen kant kwam.
DOODELIJK ONGEVAL.
HEERLEN. (V.D.) Zondagmorgen is de 61-
jarige opzichter P. Coenen te Heerlen op de
bovengrondsche werken der mijn Oranje-
Nassau I, toen hy zich langs een trap naar
de schacht wilde begeven, uitgegleden en
naar beneden gestort. Eenige oogenblikken
later is hij overleden.
DE „GRAF ZEPPELIN".
FRIEDRICHSHTFEN. (V.D.) Hedenavond
wordt aan de hand der laatste weerberichten
beslist of de tocht van de „Graf Zeppelin"
naar Silezië zal doorgaan. Indien dit het ge
val is, zal waarschijnlijk in den nacht van
Maandag op Dinsdag omstreeks middernacht
worden opgestegen. Als het weer normaal
blijft, dan is men om 10 uur boven Oppelen.
Daar dr. Eckener door dringende bezigheden
verhinderd is, zal kapitein Lehmann het
luchtschip commandeeren.
EEN ZENDELING VRIJGELATEN.
LONDEN. (V.D.) Een der beide in Septem
ber door bandieten gevangen genomen En-
gelsche zendelingen in het binnenland Ten
Z.W. van Kweitschau is, volgens berichten
uit Shanghai ,weer vrijgelaten. Over het lot
van den tweeden gevangene bestaat geen ze
kerheid.
DE ONTWIKKELING VAN BRITSCH-
INDIE.
LONDEN. (V.D.) De vice-koning van Indië,
lord Irving, zal de a.s. week na een verblijf
van bijna 4 maanden in Engeland weer naar
Indië terugkeeren. De diplomatieke medewer
ker van de „Daily Telegraph" verklaart in
verband hiermede dat thans tusschen den
vice-koning en de Engelsche regeering volle
dige overeenstemming is bereikt over de con
cessies, die aan Britsch-Indië i nden grond
wet zullen worden verleend. In politieke krin
gen is men er algemeen van overtuigd dat er
geen sprake zal zijn dat aan Indië de rang
van Dominiën zal worden verleend, daar de
ontwikkeling van het land hiervoor nog niet
rijp is. Wel kan verwacht worden dat de af
zonderlijke Indische staten op den grondslag
van een federale staat zullen worden ver-
eenigd onder voorbehoud van zekere veilig
heidsmaatregelen en waarborgen.
MAC DONALD IN AMERIKA.
LONDEN. (V.D.) Volgens mededeelingen
aan bijzondere Engelsche correspondenten
hebben MacDonald en Hoover reeds volledige
overeenstemming bereikt over de nog niet ge
regelde vraagstukken. Details ontbreken nog.
Een zekere bevestiging van dit bericht kan
gelezen worden in de toelichting dat de uit-
noodiging aan de 5 mogendheden tot een
vlootconferentie Maandag zal worden ver
zonden door de Engelsche regeering.
De tekst der uitnoodiging zal Woensdag
worden gepubliceerd, wanneer alle regeerin
gen in het bezit zyn van het document.
Hoover en MacDonald zouden heden naar
Washington terugkeeren. MacDonald was
voornemens in den loop van den dag een
korte toespraak te houden. In de verzonden
uitnoodigingen wordt o.a. gewezen op het toe
treden van de staten tot anti-oorlogsverdrag
van Kellogg. Voorts wordt betoogd dat alle
besprekingen tusschen Hoover en MacDonald
op de conferentie een onderwerp van bespre
king sullen uitmaken.
SCHEEPSRAMPEN.
OSLO. (V. D.) Op de Noorsche kust heeft
in den afgeloopen nacht een scheepsramp
plaats gehad, waarbij 25 personen het leven
verloren. Het kustvaartuig „Haakon VII"
liep Zondagavond te 11 uur bij Floroe (tus
schen Bergen en Aalesund) aan den grond
en is eenige minuten later gezonken. Aan
boord bevonden zich ongeveer 70 passagiers.
Daar de meesten eerst kort tevoren aan
boord waren gekomen, is het juiste aantal
slachtoffers niet nauwkeurig op te geven.
Vast staat dat 54 passagiers gered zijn, w.o.
alle 3e klasse reizigers. Van de bemanning
wordt 9 man vermist.
De kapitein werd gered, doch ls zoo over
spannen, dat hij nog geen verklaring heeft
kunnen afleggen. Hij bevond zich toen op de
commandobrug. Het schip kreeg een groot
gat en zonk onmiddellijk. Een half uur later
kwam het Noorsche stoomschip „Arufum
Jarl" en liep op 500 M. van de plaats waar
de „Haakon VII" gezonken was, eveneens aan
den grond. De „Haakon VII" was door zijn
toeristenreizen van Newcastle naar Noord-
Zweden zeer bekend. Het schip werd in 1913
to Drontheim gebouwd en was 1300 ton
groot.
HEVIGE STORM IN JAPAN.
TOKIO. (V.D.) Naar uit het Noordelijk
deel van Japan gemeld wordt heerscht aan
de kust nabij het eiland Lucucee hevige
storm. De storm heeft in 6 uur 1500 wonin
gen verwoest. Er zijn 24 motorbooten ge
zonken Er zouden 12 personen gedood zijn.
GROOTE BRAND.
BAMBERG. (V.D.) Te Waisdorf brak in
een schuur brand uit, die zóó snel om zich
heen greep, dat ook het oude gebouw der
historische brouwerij werd aangetast en to
taal afbrandde. In totaal werden behalve de
brouwerij vijf woonhuizen en 20 andere ge
bouwen verwoest. Een groot gedeelte van het
dorp is in de asch gelegd. De schade wordt
op ongeveer 700.000 Mark geraamd.
INCIDENT TE MAINZ.
MAIIT1. (V.D.) In den afgeloopen nacht
heeft zich een nog niet opgehelderd incident
voorgedaan op een militair terrein te Mainz.
Een Franschc schildwacht bemerkte op een
terrein, waar munitie bewaard wordt, een
man die hij meermalen tevergeefs aanriep.
Toen hi; geen antwoord kreeg, schoot hy en
verwondde den man zóó zwaar, dat deze op
weg naar het ziekenhuis overleed Daar de
doode geen papieren bij zich droeg, kon zyn
identiteit nog niet worden vastgesteld.
Door het Fransche en Duitsche parket
wordt tezamen een onderzoek ingesteld.
ZWARE STORM AAN DE ENGELSCHE
ZUIDKUST
LONDEN. (V.D.) Een zware storm, die nu
en dan een snelheid van 70 mijl per uur had,
heeft Zondag aan de Engelsche Zuidkust
groote schade aangericht. Twee personen
kwamen om.
HET BLIJFT RUSTIG IN JERUZALEM.
LONDEN. (V.D.) Uit Jaruzalem wordt ge
meld dat de laatste dagen, die in verband
met de Joodsche feestdagen met spanning
werden tegemoet gezien, zonder incidenten
zijn verloopen. De algemeene toestand wordt
thans beter geacht. Gedurende het Joodsche
Nieuwjaarsfeest was de politie bij den klaag
muur geposteerd om op alle eventualiteiten
voorbereid te zijn.
Rotterdam, 7 October 1929.
Veemarkt.
Aanvoer 499 vette mnderen 151 vette
kalveren 476 schapen of lammeren 941
varkens.
Prijzen per K.G.Koeien 5356, 46—
49, 27'/,32 ossen 5054, 4446, 38
kalveren 80—85, 61 y272 52 y257 y2
schapen 30—35 lammeren 22—26 varkens
41»/2, 41. 40.
OverzichtKoeien en ossen tamelijken
handel, zelfde prijzen vette kalveren bete
ren handel, vastere prijzenschapen en
lammeren vluggen handel, prijzen station-
nairvarkens tamelijken handel, prijzen iets
lager.
Aardappelmarkt.
Brielsche eigenheimers 1.502.25
Zeeuwsche blauwen 2.252.70Zeeuw-
sche eigenheimers 1.40—1.70 Zeeuwsche
bonten 2.40—2.80 blauwe eigenheimers
1.70—1.90, alles per H.L.Westlandsche
schoolmeesters (zand) 46 ct.poters 34
ct.blauwpitters 45 ct., alles per K.G.
Noteering van heden, 7 October 1929, des
nam. 2 uur (niet-officieel)
Chèque-koersen.
Koopen en Verkoopen.
New-York 2.48%—2.49'/8 Londen
12.10%—12.10y2 Berlijn 59.31—
59.34 Brussel 34.68—34.72 Parijs
9.75—9.78.
Bankpapier.
Dollars 2.48—2.50% Ponden 12.09—
12.11% Marken 59~.27—59.39 Belgi
sche Francs 34.6434.76 Fransche
Francs 9.71—9.83.
Hoogste barometerstand 768.7 te Hapa-
randa.
Laagste barometerstand 7305 te Lerwick.
Verwachting tot den avond van 8 October
Matige, tijdelijk afnemende Zuid-Westelijke
tot Zuid-Oostelijke wind. Aanvankelijk op
klarend met weinig of geen regen. Iets zach
ter overdag.
Stormwaarschuwingsdienst.
Geseind van De Bilt hedenmorgen 9.45 uur
aan alle posten Weest op uw hoede
In plaats van Kaarten.
Verloofd
FRANS PRINS
en
WILHELMINA FR. DE CROO.
Vlissingen, 7 October 1929.
Glacisstraat 144.
Beursplein 7.
Met blijdschap geven wij U
kennis van de geboorte van ons
Dochtertje,
JEANNE SUZANNA.
P. L. SOMMEIJER,
M. SOMMEIJER—LE FEBER.
Vlissingen, 7 October 1929.
Paul Krugerstraat 70.
Ondergeteekenden betuigen, me
de namens wederzijdsche familie,
hun hartelijken dank voorde vele
blijken van belangstelling vóór en
bij hun huwelijk ontvangen.
M. P. MEULBLOK.
M. MEULBLOK—HENDRIKSE.
Vlissingen, 4 October 1929.
Voor de zeer vele blijken van
belangstelling bij gelegenheid van
ons 40-jarig huwelijk ontvangen,
betuigen wij onzen oprechten dank,
in het bijzonder aan het Werk
liedenverbond „Maarten Luther".
P. F. ROZENBERG.
M. J. ROZENBERG—
Kemeling
Arts—Internist,
tot Zaterdag a.s. AFWEZIG.
Slagerij Hobeinstraat 7
40 en 50 cent per pond.
LET OP HET ADRES.
GELD
ter leen vanaf f 50.billijke
condities, lichte aflossing, geen
verzekering, noch Spaarkas of
andere bijkomende lasten. H.H.
Ambtenaren en soortgelijke Werk
nemers ook zonder borg.
A. BALJÉ, Verkuijl Quakke-
laarstraat 12, Vlissingen.
Maandag-, Dinsdag- en Don
derdagavond 7—9 uur.
ZWITSERLAND
I BRAZILIË
Het feit, dat ge verrast wordt door de buitengewone, natuur
getrouwe reproductie en de klankvolle helderheid van de muziek,
wanneer een COLUMBIA-plaat hetzij op de gramofoon wordt
gespeeld, hetzij per radio wordt uitgezonden, is oorzaak en gevolg.
Oorzaak, omdat Columbia door haar machtige organisatie,
haar kostbaar ingerichte laboratoria en haar staf van speciali
teiten, erin geslaagd is een geheel natuurgetrouwe weergave
van de op te nemen muziek te verkrijgen. Columbia - en
dit is ook weder oorzaak en gevolg - is immers de toonaan
gevende onderneming op dit gebied. Zij heeft twee fabrieken in
Engeland, twee in Amerika, drie in Frankrijk, twee in Duitschland
en voorts in Australië, Brazilië, Chili, Italië, Japan, Spanje,
Zwitserland, België en Turkije, voorwaar een bewijs voor het
feit. dat kwaliteit op den voet wordt gevolgd door macht en invloed.
COLUMBIA beschikt over een repertoire van de beste musici
van de geheele wereld. Het machtige Columbia-concern met
haar capaciteit van millioenen platen per jaar, geeft U de garantie
van onaantastbare kwaliteit. Koopt dus steeds COLUMBIA.
Vraagt catalogus met supplementen, waarin uitsluitend electrische opnamen.
In plaatsen, waar niet verkrijgbaar, wende men zich tot den alleen
vertegenwoordiger A. H. A. BAKKER, Leliegracht 20, A'dam (C).
voorhanden bij