GEMENGD NIEUWS
pUPDig®!
smaakt als room
Olieslagers begin October zijn twintigjarig
vliegersjubileum viert.
Mij dunkt, onder de Nederlanders, die bijna
twintig jaar geleden vol bewondering de ver
richtingen van den populairen Vlaming ga
desloegen, zullen er velen zijn, die van hun
belangstelling bij dit jubileum willen doen
blijken en willen getuigen, dat men in Neder
land „Jan" nog niet vergeten is en gaarne
de gelegenheid aangrijpt om hem te huldigen.
Ik zie reeds menige lezeres en lezer toe
stemmend knikken en hun verzoek ik, door
het zenden van een naamkaartje aan mijn
adres, van hun instemming te willen doen
blijken.
Wij zullen dan zoo spoedig mogelijk de no>-
dige maatregelen nemen om tot de vorming
van een nationaal comité te geraken. Een
comité dat, naar ik hoop en vertrouw, een
zeer groot aantal Nederlandsche bewonderaar
(ster)s van Jan Olieslagers zal vertegenwoor
digen.
Een noodlanding.
Onder de gemeente Woensdrecht in de
duintjes maakte Donderdag-middag een vlieg
tuig een noodlanding. Het was een eendekker,
kleine type verkenningsvliegtuig gemerkt
F.L. De korporaal leerling-vlieger Halen was
er des morgens kwart over 9 te Den Helder
mee opgestegen tot het maken van een proef
vlucht naar het vliegveld Gilze Rijen tot het
behalen van zijn vliegbrevet. Daar zijn ben
zine bijna op was en hij het vliegveld nog
niet ontdekt had zag hij zich genoodzaakt
deze noodlanding te maken. De landing ver
liep vlot.
De tocht van de „Graf Zeppelin".
Nadat de „Graf Zeppelin" gisterenmiddag
3 uur 5 min. boven Weimar was gezien, be
reikte het luchtschip Gera om halfvier, Saal-
feld om 3 uur 40 min., Sonnefels om kwart
voor vieren en Koburg om vier uur. Van hier
begaf het zich naar Lichtenfels, waar men
het om 4 uur 15 in Zuidelijke richting zag
passeeren. Om kwart voor zessen werd
Gmünd gepasseerd en om 6 uur 45 werd Frie-
drichshafen bereikt. Na een kruistocht boven
de stad werd om zeven uur 's avonds een
vlotte landing volbracht. De tocht heeft dus
bijna 20 uur geduurd.
Tijdens den tocht heeft kapitein Lehmann
draadloos aan de Hamburg-Amerika-lijn ge
seind, dat hij voornemens is, op 17 dezer des
morgens om vijf uur met de „Graf Zeppelin"
op te stijgen voor een tocht van 24 uur naar
Noord-West Duitschland tot de Noordzee,
waarbij ook Hamburg zal worden bezocht. Op
dezen tocht kunnen 20 passagiers worden
medegenomende passagiersprijs zal 1200
mark bedragen.
Luchtverkeer op de vliegvelden gedurende de
maand Augustus 1929.
Schiphol, de luchthaven van Amsterdam,
werd gedurende de maand Augustus aange
daan door 914 vliegtuigen van het regelmatig
burgerluchtverkeer en door 160 militaire
vliegtuigen van leger en marine, terwijl 53
extra-vliegtuigen aankwamen en vertrokken.
Tevens hadden er 160 vluchten plaats met
vliegtuigen van de N.V. Nederlandsche vlieg-
tuigenfabriek. Het aantal pleziervliegers be
droeg 1161 en het aantal bezoekers 29081.
Waalhaven, de luchthaven van Rotterdam,
werd gedurende die maand aangedaan door
486 verkeersvliegtuigen en door 36 militaire,
terwijl 21 proef- en photovluchten en 1 spe
ciale vlucht met K.L.M.-machines plaats had
den. Bovendien werd Waalhaven aangedaan
door 9 particuliere vliegtuigen en werden
vluchten met 9 Pandervliegtuigen van de
Rotterdamsche Aero-club uitgevoerd.
Het aantal bezoekers bedroeg 28509, waar
van 1031 schoolkinderen, terwijl het aantal
pleziervliegers 814 bedroeg, waarvoor 121
vluchten werden uitgevoerd.
RECHTSZAKEN
De moord te Giesen—Nleuwkerk.
Aan het einde van de gisteren voor het
gerechtshof te Amsterdag gehouden zitting
heeft een der verdedigers, mr. Roobol, er
tegenover president Jolles zijn spijt over uit
gesproken, dat gisteren niet meer tot het
verhoor van het echtpaar Kroon kon worden
overgegaan, aangezien hij van plan was na
dit verhoor de invrijheidsstelling van Klun-
der en Teunissen te vragen.
Waar hedenochtend met het verhoor der
Kroons zal worden aangevangen, zal dus
waarschijnlijk het Gerechtshof heden over
het verzoek van mr. Roobol een beslissing
nemen.
(Zie „Braad en Lucht".)
Opruiing.
Voor de rechtbank te Haarlem heeft giste
ren terecht gestaan A. J. K., redacteur van
de „Tribune", 26 jaar, wonende te Amster
dam, thans gedetineerd in het huis van be
waring te Haarlem, terzake dat hij op of om
streeks 8 Juli te Zaandam opzettelijk in een
openbare vergadering het publiek mondeling
tot een strafbaar feit en tot gewelddadig op
treden tegen het openbaar gezag heeft opge
ruid, door tot dat publiek op heftigen toon de
volgende woorden te spreken„Jullie moet
iederen dag demonstreeren op straat en je
niets aantrekken van het verbod van de po
litie. Er is hier maar een handjevol agenten
en laat jullie je daar toch niet door opzij
zetten. Wanneer jullie een demonstratie
houdt en de politie verbiedt dit en slaat jullie
uiteen, loopt dan niet weg, maar blijft aan
eengesloten staan en gaat door. Wanneer jul
lie een goed geheel vormt, kan de politie er
niets tegen doen. Jullie moet je tegen de po
litie verzetten", althans woorden van ge-
lijke strekking en gelijken zin.
Het O.M. zeide in zijn requisitoir, dat de
opruiing wettig en overtuigend is bewezen.
Verdachte is nooit eerder veroordeeld ge
weest, doch hij heeft verklaard dat hij onder
bepaalde omstandigheden dezelfde dingen
weer zou zeggen. Daarom wilde hij geen
voorwaardelijke straf vragen, en eischte hij
drie maanden gevangenisstraf.
De rechtbank vond geen termen aanwezig
om aan het verzoek van den verdediger tot
onmiddellijke invrijheidstelling te voldoen.
De gefingeerde berooving te Deventer.
Gisteren werd voor het gerechtshof te Arn
hem voortgezet de behandeling van den ge-
fingeerden roofoverval te Deventer. Tegen
den jongeman S., die zich aan een boom had
laten vastbinden werd zes maanden gevange-
nisstarf geëischt en tegen den medeplichtige
S., die hem had vastgebonden, en er met het
geld (f 15.000) vandoor was gegaan, twee jaar
en zes maanden gevangenisstraf.
Vaïsche 5-pondsbiljetten.
De rechtbank te Rotterdam heeft een boek
houder, die zich zou hebben schuldig ge
maakt aan het vervaardigen van valsche En-
gelsche 5-pondsbiljetten, tot vier jaar gevan
genisstraf veroordeeld. De eisch luidde vijf
jaar gevangenisstraf.
Een koopman, die de valsche biljetten zou
hébben uitgegeven, is veroordeeld tot één jaar
en zes maanden.
Diefstallen van rijst.
De rechtbank te Rotterdam heeft een
schipper, die zich gedurende een half jaar
door personeel van de rystpellery van de
firma Sillevoldt en Co. een aantal balen rijst
meer laeeft laten verstrekken, dan hij volgens
de vervoerlyst moest ontvangen, veroordeeld
tot een gevangenisstraf voor den tijd van 1
jaar.
Zijn knecht, die van de opbrengst van deze
rijst 100 heeft ontvangen, werd tot 3 maan
den gevangenisstraf veroordeeld, waarna nog
twee schippers ter zake heling tot respectie
velijk 6 maanden en 8 maanden gevangenis
straf werden veroordeeld.
Alle straffen zijn met aftrek van den tijd
in preventieve hechtenis doorgebracht.
MARINE EN LEGER
Proeftocht van een mijnveger.
Dinsdag is de eerste niet officieele proef
tocht gehouden met den eersten mijnveger,
welke op de rijksmarinewerf in Den Helder
is gebouwd.
Bij de aanbesteding van deze mijnvegers
bleek, dat de rijkswerf lager was dan de laag
ste particuliere inschrijver, waarom dan ook
de bouw aan de werf werd opgedragen.
Het vertrek, dat oorspronkelijk op 10 uur
was vastgesteld, werd, daar de stuurinrichting
nog niet geheel in orde was, vertraagd, zoo
dat het schip eerst om ongeveer kwart over
twee de haven uitvoer. Na eerst langs de
kust te hebben gekoerst, werd besloten om
de gemeten mijl aan de kust van Texel te
varen. Te dien einde werd de mijlvlag gehe-
schen, ten teeken voor andere schepen, dat
zij zich niet in den weg van het schip mogen
begeven. Plotseling echter geraakte een pin
van de stuurinrichting los, zoodat het roer
onklaar werd en het schip stil moest blijven
liggen, welk ongemak echter spoedig werd
verholpen.
Bij het varen op de gemeten mijl blijkt,
hoe zeer de vaart door den stroom wordt ge
stremd. Met den stroom mee, wordt plm. 5
mijl meer gevaren dan tegen den stroom.
Den eerste keer werd een gemiddelde snelheid
bereikt van 12.37 mijl, en bij den tweeden
keer, toen het toerental der machines was
opgevoerd, werd een snelheid van 13.3 mijl
gehaald.
Het schip is uitgerust met 2 machines, wel
ke met olie worden gestookt. Zij zijn geleverd
door J. en K, Smit's machinefabrieken te
Kinderdijk.
De inrichting van het schip is geriefelijk.
Er moest met de ruimte worden gewoekerd,
daar de diepgang maar l/2 M. is en de twee
schroefassen de ruimte natuurlijk nog beper-
m.
In den achtersteven is het verblijf voor drie
onderofficieren, daarvoor de longroom, de
gamelle en de hut voor den commandant, dan
volgen de machinekamer en de stookplaats
en voor zijn de verblijven voor de Europeesche
en Indische bemanning. Opvallend zijn de
vele luchtkokers, met het oog op de tropen,
waarvoor de schepen bestemd zijn.
De bovenbouw bestaat uit twee mandka-
mers, bergplaatsen enz. Verder de radiohut
en de kaartenkamer, terwijl de brug als een
breed bordes is uitgebouwd.
Het is nog niet zeker, of de schepen op
eigen kracht naar Indië gaan, of er door
sleepbooten zullen worden heengesleept.
Hr. Mi. politiekruiser „Triton" is van Nieu-
wediep naar de Noordzee vertrokken voor het
hervatten van het toezicht op de visscherij.
Bij Kon. besluit is eervol ontslagen als ad-
viseerend lid der vlootcommissie, de eervol
ontslagen administrateur bij het departement
van defensie T. D. C. Meyneke benoemd als
zoodanig de kolonel der mariniers J. Oele.
Eervol ontheven als secretaris dier com
missie de luitenant ter zee le klasse W. van
den Donker en de officier van administratie
2e klasse J. H. Siegers.
Benoemd tot secretaris de luitenant ter
zee le klasse G. H. Poolman en de officier
van administratie 2e klasse J. Dekker.
Bevorderingen bü de marine 31 Julisto
ker le kl. H. P. B. Bossong tot korporaal-
Kranenburg, J. J. v. Rcoijen en G. J. Barne-
veld tot kwartiermeestermatroos le klasse
P. Spa en W. Ybes tot korporaal-hofmeester
matroos-hofmeesters A. C. W, V. d. Ent, P. C.
Schut en A. J. van Roon tot korporaal-hof
meester stoker-olieman A. P. v. d. Kieboom
tot korporaal-machinist15e Sept.matroos
le klasse A. Michielse tot korporaal-schrijver;
16 Sept.korporaal-schrijver W. Knol tot
sergeant-schrijverkorporaal-kok C. van Os
tot sergeant-kok 1 Oct.korporaal-vlieg
tuigmaker H. J. P. Wolfgang tot sergeant-
vliegtuigmaker idem R. Wijngaarden tot
idem.
De officier van den marine-stoomvaart-
dienst 2e klasse C. L. H. Vincken, onlangs
uit Oost-Indië teruggekeerd, wordt 16 dezer
geplaatst aan boord van Hr. Ms. torpedoboot
Z 6 te Nieuwediep.
De 2e ploeg voorgeoefende dienstplichtigen
der lichting 1929, aangewezen voor de onder-
officiersopleiding bij de infanterie-regimenten
van alle divisiën, wordt 16 October voor eerste
oefening ingelijfd en vertrekt 15 Maart 1130
met groot verlof.
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
Ned. Herv. Kerk. Viertal te Middelburg
(vacature dr. J. P. Cannegieter) dr: H. W.
Obbink te Geldermalsen, ds. J. W. Swaan te
Domburg, ds. J. H. C. Kamsteeg te 'sHe:
Hendrikskinderen en ds. J. H. Buinink te
Rheden.
Examens.
Voor het politie-diploma met aanteeke-
ning zijn gisteren geslaagd de heeren L. M.
Dorst alhier en P. Daniëlse te Middelburg.
Voor het gewone diploma de heer M. A.
van Dijk te Middelburg.
Schooldag te Axel.
Uitgaande van den „Scholenbond Land
van Axel" wordt telkenjare een Schooldag
georganiseerd. Deze werd Dinsdag gehouden
in de Geref. Kerk te Axel. In de middag- en
avondvergadering trad als spreker op ds. C.
Bouma Geref. predikant te 's-Gravenhage.
De samenkomst werd geopend door den voor
zitter. den heer J. C. Jansen. In de middag
vergadering sprak dr. C. Bouma over
„School en Religie", op welk onderwerp nog
eenige bespreking volgde. In de avondverga
dering behandelde spreker „Bewaart uw
pand".
Voor beide vergaderingen bestond een
goede belangstelling.
DE ONTWIKKELING VAN HET
TREINWEZEN.
1829—1929.
Is de locomotief in den loop der tijden
reusachtig volmaakt, in wezen toont een mo
derne locomotief nog dezelfde deelen, als aan
een oude locomotief te vinden waren. Ge
bruikt men gewoonlijk als stookmateriaal
kolen, dus vaste brandstof, ook zijn er loco
motieven geconstrueerd, waarbij men vloei
bare brandstoffen gebruikte en men ving
hiermede aan in Rusland en Amerika. De
Nederlandsche spoorwegen hebben kortgele
den op enkele trajecten benzinewagens in
gebruik genomen, welke grooten opgang ma
ken. Steeds grooter wordt het streven om de
stoomtreinen, waaraan altijd eenige nadee-
len verbonden zijn, te vervangen door elec-
trische treinen. In Nederland is het eerste
traject (buiten de lijn Den Haag—Rotter
dam) de lijn Amsterdam—Rotterdam. .Het
net der electrische treinen zal geleidelijk
worden uitgebreid. In Amerika gaat de elee-
trificatie van de spoorwegen in het groot.
Om eenige voorbeelden te noemen de groo-
te Pennsylvania-spoorweg maakte onlangs
bekend, dat zij haar oostelijk net met 2000
K.M. spoorbaan zal electrificeeren, een werk,
dat honderd millioen dollar kost. De Reading
Railroad electrificeert haar lijnen bij Phila
delphia (kosten twintig millioen dollar). In
andere landen hadden wij reeds langer elec
trische treinen, waaronder wij in de eerste
plaats Zwitserland noemen.
Het oomfort is in een tijdsbestek van een
eeuw belangrijk grooter geworden. In de eer
ste ontwikkeling was de eenige concurrent
van den trein de postwagen en deze werd
meestal door de spoorwegmaatschappijen
geëxploiteerd. De eenige zorg, welke de maat
schappijen op zich namen, was te zorgen,
dat de reizigers niet méér ongerief hadden in
den trein, dan zij reeds in de postwagens
ondervonden. De treinen waren geheel open
(er waren geen ruiten). Van bekleede zit
plaatsen was geen sprake. Verlichting en
verwarming waren iets onbekends, het vee-
renstelsel was nog slechter dan bij een boe
renkar. Geheel anders zien onze moderne
treinen er uit met hun ruime zitplaatsen.
Wat stellen wij de verwarming 's winters
niet op prijs.
Een belangrijke verbetering was de invoe
ring van slaapwagens en restauratierijtuigen.
Welke groote populariteit hebben onze luxe-
treinen, de Rheingold-express en de Mitropa
niet verkregen. De eerste snufjes moeten wij
nog in het buitenland zoeken. De .Canadian
National Railways en andere maatschappijen
hebben op haar groote trajecten ook reeds
de radio in dienst van den trein gesteld. Wat
de snelheid van de treinen aangaat, het vol
gende. Op 15 September 1830 was de lijn
Manchester—Liverpool officieel geopend. Een
van de deelnemers aan de feestelijkheden,
het Parlementslid Huskisson, die den trein
reeds verlaten had, wilde den hertog van
Wellington nog een hand geven, toen de
trein zich reeds weer in beweging zette. Hij
viel en werd gedood. Stephenson vervoerde
het slachtoffer naar zijn woonplaats. De 24
K.M. werden in 25 minuten afgelegd. Deze
uursnelheid van 58 K.M. werd als een heel
buitengewone prestatie gewaardeerd. In Hol
land is de maximumsnelheid op de baan
Amsterdam—Rotterdam voorgeschreven 90
K.M. Op de meeste trajecten is de snelheid
belangrijk minder. Op de groote trajecten in
Duitschland bereikt de trein zeker snelheden
van 100 K.M. De 6nelste treinen op het vas
teland van Europa rijden in Frankrijk. De
snelste trein is de Fransche express-trein
ParijsSt. Quentln, welke een gemiddelde
snelheid van 98.8 K.M. bereikt. De electri
sche trein Bordeaux—Dax bereikt een ge
middelde snelheid van 78.4 K.M. In Amerika
staat het snelheid? -ecord op naam van den
sneltrein, welke tusschen Camden en Atlan
tic City voor den oorlog een gemiddelde snel-,
held van 107.2 K.M. bereikte, en nu een ge
middelde snelheid van 99.3 K.M bereikt.
De moord in het B ezui-
denhout. Naar de „Haagsche Ct."
verneemt zou er nieuw bezwarend bewijsma
teriaal tegen den verdachte, W. Kr. v. d. M.
op den voorgrond gekomen zijn. Men zou na
nauwkeurig onderzoek een stukje huid op
het lemmet van het scheermes gevonden
hebben. Uit deze vondst zou men tal van
conclusies kunnen trekken
Op de begraafplaats „Oud-Charlois" is
gisteren ter aarde besteld het stoffelijk over
schot van den 21-jarigen P. de Haan, die bij
den brand aan boord van het Engelsche
stoomschip „Vimeira", bij de Rotterdamsche
Droogdok Maatschappij, is omgekomen. Ge-
ruimen tijd voor de stoet de ouderlijke wo
ning aan den Willigenweerd verliet waren
bloemen en kransen, o.a. van de directie, van
het personeel van de R. D. M. en van de
inwoners van Tuindorp Vreewijk gebracht.
In de woning heeft ds. Dekkers een korten
rouwdienst geleid. Daarna heeft de stoet zich
naar de begraafplaats begeven, waar de bur
gemeester, mr. P. Drooglever Fortuyn, aan
wezig was.
Aan de groeve is het eerst het woord ge
voerd door den directeur van de Rotterdam
sche Droogdok Maatschappij, den heer D. C.
Endert Jr., die in den stoet was meegekomen.
Namens het bestuur van de R. D. M.
aldus de heer Endert heb ik reeds bij ver
schillende gelegenheden het woord gevoerd,
maar nimmer is het mij zoo zwaar gevallen
als aan deze open groeve, waar ik spreek na
mens de geheele Droogdok. Het zijn woorden
van troost, niet alleen voor dc familieleden
van dezen jongen man, maar ook voor de
vele achtergeblevenen van deze ontzettende
ramp. Wanneer het troost kan geven, is het
nu wel het oogenblik om te verklaren dat na
een ernstig onderzoek van eenige dagen is
gebleken, dat hier van plichtsverzaking, na
latigheid of roekeloosheid geen sprake is, in
tegendeel, ik kan hier getuigen dat vele man
nen het uiterste blijken te hebben gedaan ,om
te redden wat er te redden was De Haan, die
vier en een half jaar bij ons werkzaam is ge
weest, stond bekend als een ijverige jongen,
bemind bij allen.
Nadat nog de heer C. van der Weiden een
stichtelijk troostwoord had gesproken, heeft
de heer A. Verhagen, namens het bestuur van
de werkliedenvereeniging van de Rotterdam
sche Droogdok Maatschappij, nog het woord
gevoerd. De heer Dorenbos sprak als buur en
vriend, waarna een oom van den overledene
voor de bewezen eer heeft dankgezegd.
De centrale recherche te Rotterdam
werd eenigen tijd geleden opmerkzaam ge
maakt op een International Publishing Com
pany, welke door een van de heeren van de
beruchte Pure Silk Cy. was gesticht. Na on
derzoek bleek men nog een advertentie-bureau
te hebben geopend, waarmee men een cam
pagne in Deensche, Noorsche, Zweedsche,
Iersche en Engelsche bladen wilde beginnen.
KJort na het verschijnen van de advertentie
in deze bladen waarin een Edammer-kaas
van 2 K.G. voor een Nederlandsche waarde
van zestig cent werd aangeboden versche
nen verzoeken om inlichtingen van de ver
schillende consulaten. Wanneer men nl. op
de advertentie schreef kreeg men 10 bonnen,
welke men voor 30 cent per stuk moest ver-
koopen. Voor het totale bedrag ontving men
dan een Edammer kaas. Een onderzoek heeft
uitgewezen dat er nog geen relaties beston
den met den kaashandel, maar de heeren
zeiden af te zullen wachten.
Een strafvervolging schijnt niet mogelijk te
zijn, omdat niet voldoende termen voor op
lichting aanwezig zijn.
De 23-jarige slager J. H. G. en de 27-
jarige B. L., beiden wonende te Amsterdam,
hadden op 28 en 29 Augustus jl. in Haarlem
op verschillende plaatsen voorbijgangers ge
filmd. Als er zoo'n film van een of andere
persoon gemaakt was spraken zü deze aan en
vertelden zij, dat hij „genomen" was. Ver
schillende menschen, tuk op een foto, betaal
den dan reeds hun geld en kregen van de
filmfotografen een adres in Amsterdam, van
waar hun een foto zou worden toegestuurd.
Zij ontvingen echter niets, schreven aan het
adres in Amsterdam en vroegen begrijpelijker
wijs waar hun foto bleef. Dan bleek, dat zij
inderdaad „genomen" waren. Op d-xt adres
woonde wel een fotograaf, maar die wist van
filmopnamen in Haarlem niets af. De men
schen waren bedrogen. De Haarlemsche po
litie heeft nu de ondernemende Amsterdam
mers „genomen".
In de Rhabarberstraat te 's-Gravenhage
is een 6-jarig knaapje onder een motortrac
tor geraakt. Toen de geneeskundige dienst
ter plaats j kwam, was het kind reeds over
leden. Een 53-jarige arbeider die van zyn
werk op de fiets huiswaarts keerde, is. ver-
moedelyk door de duisternis misleid, in het
Wilhelmina-kanaal te Oosterhout gereden.
Gisterochtend is zyn ïyk opgehaald. Op de
Voorstraat te Utrecht heeft een ernstige aan-
ryding plaats gehad. Een 64-jarige mevrouw
uit Zeist wilde naby het Concertgebouw de
Plompe Toren den ryweg oversteken, doch
doordat zy aarzelde en terugliep werd zy door
een mot dr rij der overreden. Met een vry ern
stige hoofdwonde en een sleutelbeenfractuur
is de dame naar het gasthuis overgebracht.
TOB NOOIT-HQEKJE
VOLHARDEN.
Slechts bij treden klimt men
de trap op.
Turksch spreekwoord.
De geschiedenis van den Amerikaanschen
mïllionnairdie als krantenjongen begon, f}
tot vervelens toe verhaald. Het schijnt een
„mode" onder die millionnairs te zijn, om bij
dit nederige zij het meest nog al luidruch.
tige beroep te zijn begonnen. Het hoort
zoo bij hun mïllionnair-zijn, het geelt er
nog even een tikje romantiek aan. „Er teas
er eis een krantenjongen.Maar al hoe
ven wij dat sprookje niet altijd te gelooven,
we weten toch weldat de meeste groote en
rijke mannen in een heel bescheiden beroep
begonnen zijn. Ze waren zoo al geen kran
tenjongen dokwerker, timmermanj0
Ste bediende in een klein zaakje. Bijna geen
van hen is door een erfenis of door „een ge-
lukje" in zijn jonge jaren rijk geworden. Ze
hebben er allen voor moeten werken. En ze
zijn stap voor stap, trede voor trede opge
klommen. Wat hielp hen daarbij Hun goed
gesternte, hun geluk Misschien min of meer,
Maar ook hun werklust, hun ijver, waar
door zij ivisten uit te blinken, waardoor zij
opvielen tusschen de anderen. En in de
eerste plaats hun volharding Droomde de
krantenjongen er al van eens mïllionnair te
zullen zijn Waarschijnlijk wel. Droomde
hij ervan eens aan het hoofd te staan van
dezelfde krant, die hij nu langs de straten
verkocht? Waarschijnlijk. Maar hij was
niet teleurgesteld, toen zijn vólgende baantje
hem maar eenige dollars meer opleverde. Hij
beschouwde dat als de eerste stap in de goe
de richting. Er zijn in het leven veel van die
krantenjongens, die onverstandiger zijn. Ze
droomen er ook van mïllionnair te worden, se
willen aan het hoofd komen van de zaak,
waar ze nu ondergeschikte zijn. Ze willen
dat.... en niets anders. Een beetje voordee-
liger baantje wijzen ze van de hand, zoo'n
paar centen meer, wat heb je daar nu aan,
Nee, als hun eens iets groots, iets belang
rijks geboden wordt, dan zullen ze pas
toehappen. En daarop wachten ze. Maar dis
groote kans komt maar voor heel weinigen,
Als wij onder aan de trap staan, kunnen wij
niet boven komen zonder de treden te raken,
We stijgen, telkens één treedje, het is
een moeizame tocht. Steeds komen 10e iets
vooruit. We moeten ook niet wanhopig wor
den als de trap langer is dan we eerst dach
ten. We moeten alleen élke gelegenheid om
te stijgen dankbaar aanvaarden. We moeien
niet verwachten, dat een luchtstroom ons
naar boven stuwt, we moeien zelf klimmen,
stapje voor stapje. Wie door „het geluk?' naar
boven wordt gedreven en plotseling op de
hoogste hoogte staat, heeft ook groote kans
weer even hard naar beneden te tuimelen, flj/,
die door eigen kracht en volharding den top
bereikt, staat vast en stevig. Wanhoop dus
niet als het langzaam gaat. Grijp iedere ver
betering, al is ze nog zoo klein, gretig aai
En volhardtBlijf niet doelloos droorm
omdat het hoogste U niet toegeworpen wordt I
Dr. JOS. DE COCK.
Voor de lezers van dit blad geeft onu
Psychologische medewerker Dr. Jos. de Cock,
Van Merlestraat 120, Den Haag, gratis Ziel
kundige adviezen o.m. over de wijze waarop
zij hun geest kunnen verfrisschen en hun
Wilskracht en Energie kunnen versterken.
De vragen zullen in dit blad geregeld wor
den behandeld. Mochten de beantwoordingen
te uitvoerig worden, dan direct schriftelijk
aan de aanvragers.
X. te V. Wie de vrijheid liefheeft, leeft
in gebondenheid, want anders gaat hij ten
gronde aan de excessen, die zijn vrijheid hem
toestaan kan. Wie niet vrij is, wordt door zijn
positie of door de wetten, die de maatschap'
pij geeft met zachten drang in het gareel ge-
houden. De waarachtig vrije staat onder de
ijzeren tucht van zichzélf, anders is het spoe
dig uit met zijn vrijheid.
Verzonden brieven Mevr. K. te V.M. I
te V.Trouwe lezer te V.G. te K
Gisteren hebben zakkenrollers te 's-Gra
venhage weer eens hun handigheid getoond.
Op de beurs van de Dameskroniek in den
Dierentuin, misten mevrouw O. en mevrouw
B., des middags haar portemonnales. De buit
viel evenwel niet mee voor de heeren. In de
eerste zat een bedrag van 6, in de tweede
alleen wat postzegels. Beter af waren zy n
het beursje van mevrouw K. Hierdoor kregen
zij een bedrag van 125 in handen.
Later zijn de beursjes geledigd in de zaal
teruggevonden. Voorts is in een groot waren
huis in de binnenstad mevrouw v. d. H. haar
portemonnaie met 26 ontrold.
De ontvluchte aap. Circa
6 weken geleden wist uit een kermistent te
Hoeven een gezelschap van 13 apen te ont
vluchten. Op één na werden korten tyd daar
na alle deserteurs weer gevangen. Een dezer
apen heeft tot dusver nog steeds den dans
weten te ontspringen en vermaakt zich nog in
West-Brabants vrye natuur. Dan hier en dan
weer elders vertoont hy zich aan de bevolking.
Gisteren ontdekte men het beest in em aard
appelveld gelegen aan de Noordhoekstraat te
Bosschenhoofd. De bewoners uit de omgeving,
die pogingen wilden aanwenden om het dier
te naderen ten einde het te vangen, werden
bekogeld met aardappelen, welke de aap uit
den grond graaide om zijn belagers van zich
af te houden.
Baldadige jeugd. Een lezer
beklaagt er zich in „het Vad." over, dat de
lieve Haagsche jeugd in de buitenwijken
biykbaar nog altyd dorpsch genoeg is om
wat exotisch uitziende vreemdelingen en zelfs
stadgenooten uit te jouwen en overlast aan
te doen. Ook zyn geparkeerde auto's lang niet
altyd veilig voor baldadige handen. Hy ver
wacht veel van het onderwyzend personeel
der scholen, als dit zich van het gedrag der
leerlingen buiten de school ook op de hoogte
zou willen stellen.