GEMENGD NIEUWS pUPDig®! smaakt als room Olieslagers begin October zijn twintigjarig vliegersjubileum viert. Mij dunkt, onder de Nederlanders, die bijna twintig jaar geleden vol bewondering de ver richtingen van den populairen Vlaming ga desloegen, zullen er velen zijn, die van hun belangstelling bij dit jubileum willen doen blijken en willen getuigen, dat men in Neder land „Jan" nog niet vergeten is en gaarne de gelegenheid aangrijpt om hem te huldigen. Ik zie reeds menige lezeres en lezer toe stemmend knikken en hun verzoek ik, door het zenden van een naamkaartje aan mijn adres, van hun instemming te willen doen blijken. Wij zullen dan zoo spoedig mogelijk de no>- dige maatregelen nemen om tot de vorming van een nationaal comité te geraken. Een comité dat, naar ik hoop en vertrouw, een zeer groot aantal Nederlandsche bewonderaar (ster)s van Jan Olieslagers zal vertegenwoor digen. Een noodlanding. Onder de gemeente Woensdrecht in de duintjes maakte Donderdag-middag een vlieg tuig een noodlanding. Het was een eendekker, kleine type verkenningsvliegtuig gemerkt F.L. De korporaal leerling-vlieger Halen was er des morgens kwart over 9 te Den Helder mee opgestegen tot het maken van een proef vlucht naar het vliegveld Gilze Rijen tot het behalen van zijn vliegbrevet. Daar zijn ben zine bijna op was en hij het vliegveld nog niet ontdekt had zag hij zich genoodzaakt deze noodlanding te maken. De landing ver liep vlot. De tocht van de „Graf Zeppelin". Nadat de „Graf Zeppelin" gisterenmiddag 3 uur 5 min. boven Weimar was gezien, be reikte het luchtschip Gera om halfvier, Saal- feld om 3 uur 40 min., Sonnefels om kwart voor vieren en Koburg om vier uur. Van hier begaf het zich naar Lichtenfels, waar men het om 4 uur 15 in Zuidelijke richting zag passeeren. Om kwart voor zessen werd Gmünd gepasseerd en om 6 uur 45 werd Frie- drichshafen bereikt. Na een kruistocht boven de stad werd om zeven uur 's avonds een vlotte landing volbracht. De tocht heeft dus bijna 20 uur geduurd. Tijdens den tocht heeft kapitein Lehmann draadloos aan de Hamburg-Amerika-lijn ge seind, dat hij voornemens is, op 17 dezer des morgens om vijf uur met de „Graf Zeppelin" op te stijgen voor een tocht van 24 uur naar Noord-West Duitschland tot de Noordzee, waarbij ook Hamburg zal worden bezocht. Op dezen tocht kunnen 20 passagiers worden medegenomende passagiersprijs zal 1200 mark bedragen. Luchtverkeer op de vliegvelden gedurende de maand Augustus 1929. Schiphol, de luchthaven van Amsterdam, werd gedurende de maand Augustus aange daan door 914 vliegtuigen van het regelmatig burgerluchtverkeer en door 160 militaire vliegtuigen van leger en marine, terwijl 53 extra-vliegtuigen aankwamen en vertrokken. Tevens hadden er 160 vluchten plaats met vliegtuigen van de N.V. Nederlandsche vlieg- tuigenfabriek. Het aantal pleziervliegers be droeg 1161 en het aantal bezoekers 29081. Waalhaven, de luchthaven van Rotterdam, werd gedurende die maand aangedaan door 486 verkeersvliegtuigen en door 36 militaire, terwijl 21 proef- en photovluchten en 1 spe ciale vlucht met K.L.M.-machines plaats had den. Bovendien werd Waalhaven aangedaan door 9 particuliere vliegtuigen en werden vluchten met 9 Pandervliegtuigen van de Rotterdamsche Aero-club uitgevoerd. Het aantal bezoekers bedroeg 28509, waar van 1031 schoolkinderen, terwijl het aantal pleziervliegers 814 bedroeg, waarvoor 121 vluchten werden uitgevoerd. RECHTSZAKEN De moord te Giesen—Nleuwkerk. Aan het einde van de gisteren voor het gerechtshof te Amsterdag gehouden zitting heeft een der verdedigers, mr. Roobol, er tegenover president Jolles zijn spijt over uit gesproken, dat gisteren niet meer tot het verhoor van het echtpaar Kroon kon worden overgegaan, aangezien hij van plan was na dit verhoor de invrijheidsstelling van Klun- der en Teunissen te vragen. Waar hedenochtend met het verhoor der Kroons zal worden aangevangen, zal dus waarschijnlijk het Gerechtshof heden over het verzoek van mr. Roobol een beslissing nemen. (Zie „Braad en Lucht".) Opruiing. Voor de rechtbank te Haarlem heeft giste ren terecht gestaan A. J. K., redacteur van de „Tribune", 26 jaar, wonende te Amster dam, thans gedetineerd in het huis van be waring te Haarlem, terzake dat hij op of om streeks 8 Juli te Zaandam opzettelijk in een openbare vergadering het publiek mondeling tot een strafbaar feit en tot gewelddadig op treden tegen het openbaar gezag heeft opge ruid, door tot dat publiek op heftigen toon de volgende woorden te spreken„Jullie moet iederen dag demonstreeren op straat en je niets aantrekken van het verbod van de po litie. Er is hier maar een handjevol agenten en laat jullie je daar toch niet door opzij zetten. Wanneer jullie een demonstratie houdt en de politie verbiedt dit en slaat jullie uiteen, loopt dan niet weg, maar blijft aan eengesloten staan en gaat door. Wanneer jul lie een goed geheel vormt, kan de politie er niets tegen doen. Jullie moet je tegen de po litie verzetten", althans woorden van ge- lijke strekking en gelijken zin. Het O.M. zeide in zijn requisitoir, dat de opruiing wettig en overtuigend is bewezen. Verdachte is nooit eerder veroordeeld ge weest, doch hij heeft verklaard dat hij onder bepaalde omstandigheden dezelfde dingen weer zou zeggen. Daarom wilde hij geen voorwaardelijke straf vragen, en eischte hij drie maanden gevangenisstraf. De rechtbank vond geen termen aanwezig om aan het verzoek van den verdediger tot onmiddellijke invrijheidstelling te voldoen. De gefingeerde berooving te Deventer. Gisteren werd voor het gerechtshof te Arn hem voortgezet de behandeling van den ge- fingeerden roofoverval te Deventer. Tegen den jongeman S., die zich aan een boom had laten vastbinden werd zes maanden gevange- nisstarf geëischt en tegen den medeplichtige S., die hem had vastgebonden, en er met het geld (f 15.000) vandoor was gegaan, twee jaar en zes maanden gevangenisstraf. Vaïsche 5-pondsbiljetten. De rechtbank te Rotterdam heeft een boek houder, die zich zou hebben schuldig ge maakt aan het vervaardigen van valsche En- gelsche 5-pondsbiljetten, tot vier jaar gevan genisstraf veroordeeld. De eisch luidde vijf jaar gevangenisstraf. Een koopman, die de valsche biljetten zou hébben uitgegeven, is veroordeeld tot één jaar en zes maanden. Diefstallen van rijst. De rechtbank te Rotterdam heeft een schipper, die zich gedurende een half jaar door personeel van de rystpellery van de firma Sillevoldt en Co. een aantal balen rijst meer laeeft laten verstrekken, dan hij volgens de vervoerlyst moest ontvangen, veroordeeld tot een gevangenisstraf voor den tijd van 1 jaar. Zijn knecht, die van de opbrengst van deze rijst 100 heeft ontvangen, werd tot 3 maan den gevangenisstraf veroordeeld, waarna nog twee schippers ter zake heling tot respectie velijk 6 maanden en 8 maanden gevangenis straf werden veroordeeld. Alle straffen zijn met aftrek van den tijd in preventieve hechtenis doorgebracht. MARINE EN LEGER Proeftocht van een mijnveger. Dinsdag is de eerste niet officieele proef tocht gehouden met den eersten mijnveger, welke op de rijksmarinewerf in Den Helder is gebouwd. Bij de aanbesteding van deze mijnvegers bleek, dat de rijkswerf lager was dan de laag ste particuliere inschrijver, waarom dan ook de bouw aan de werf werd opgedragen. Het vertrek, dat oorspronkelijk op 10 uur was vastgesteld, werd, daar de stuurinrichting nog niet geheel in orde was, vertraagd, zoo dat het schip eerst om ongeveer kwart over twee de haven uitvoer. Na eerst langs de kust te hebben gekoerst, werd besloten om de gemeten mijl aan de kust van Texel te varen. Te dien einde werd de mijlvlag gehe- schen, ten teeken voor andere schepen, dat zij zich niet in den weg van het schip mogen begeven. Plotseling echter geraakte een pin van de stuurinrichting los, zoodat het roer onklaar werd en het schip stil moest blijven liggen, welk ongemak echter spoedig werd verholpen. Bij het varen op de gemeten mijl blijkt, hoe zeer de vaart door den stroom wordt ge stremd. Met den stroom mee, wordt plm. 5 mijl meer gevaren dan tegen den stroom. Den eerste keer werd een gemiddelde snelheid bereikt van 12.37 mijl, en bij den tweeden keer, toen het toerental der machines was opgevoerd, werd een snelheid van 13.3 mijl gehaald. Het schip is uitgerust met 2 machines, wel ke met olie worden gestookt. Zij zijn geleverd door J. en K, Smit's machinefabrieken te Kinderdijk. De inrichting van het schip is geriefelijk. Er moest met de ruimte worden gewoekerd, daar de diepgang maar l/2 M. is en de twee schroefassen de ruimte natuurlijk nog beper- m. In den achtersteven is het verblijf voor drie onderofficieren, daarvoor de longroom, de gamelle en de hut voor den commandant, dan volgen de machinekamer en de stookplaats en voor zijn de verblijven voor de Europeesche en Indische bemanning. Opvallend zijn de vele luchtkokers, met het oog op de tropen, waarvoor de schepen bestemd zijn. De bovenbouw bestaat uit twee mandka- mers, bergplaatsen enz. Verder de radiohut en de kaartenkamer, terwijl de brug als een breed bordes is uitgebouwd. Het is nog niet zeker, of de schepen op eigen kracht naar Indië gaan, of er door sleepbooten zullen worden heengesleept. Hr. Mi. politiekruiser „Triton" is van Nieu- wediep naar de Noordzee vertrokken voor het hervatten van het toezicht op de visscherij. Bij Kon. besluit is eervol ontslagen als ad- viseerend lid der vlootcommissie, de eervol ontslagen administrateur bij het departement van defensie T. D. C. Meyneke benoemd als zoodanig de kolonel der mariniers J. Oele. Eervol ontheven als secretaris dier com missie de luitenant ter zee le klasse W. van den Donker en de officier van administratie 2e klasse J. H. Siegers. Benoemd tot secretaris de luitenant ter zee le klasse G. H. Poolman en de officier van administratie 2e klasse J. Dekker. Bevorderingen bü de marine 31 Julisto ker le kl. H. P. B. Bossong tot korporaal- Kranenburg, J. J. v. Rcoijen en G. J. Barne- veld tot kwartiermeestermatroos le klasse P. Spa en W. Ybes tot korporaal-hofmeester matroos-hofmeesters A. C. W, V. d. Ent, P. C. Schut en A. J. van Roon tot korporaal-hof meester stoker-olieman A. P. v. d. Kieboom tot korporaal-machinist15e Sept.matroos le klasse A. Michielse tot korporaal-schrijver; 16 Sept.korporaal-schrijver W. Knol tot sergeant-schrijverkorporaal-kok C. van Os tot sergeant-kok 1 Oct.korporaal-vlieg tuigmaker H. J. P. Wolfgang tot sergeant- vliegtuigmaker idem R. Wijngaarden tot idem. De officier van den marine-stoomvaart- dienst 2e klasse C. L. H. Vincken, onlangs uit Oost-Indië teruggekeerd, wordt 16 dezer geplaatst aan boord van Hr. Ms. torpedoboot Z 6 te Nieuwediep. De 2e ploeg voorgeoefende dienstplichtigen der lichting 1929, aangewezen voor de onder- officiersopleiding bij de infanterie-regimenten van alle divisiën, wordt 16 October voor eerste oefening ingelijfd en vertrekt 15 Maart 1130 met groot verlof. KERK- EN SCHOOLNIEUWS Ned. Herv. Kerk. Viertal te Middelburg (vacature dr. J. P. Cannegieter) dr: H. W. Obbink te Geldermalsen, ds. J. W. Swaan te Domburg, ds. J. H. C. Kamsteeg te 'sHe: Hendrikskinderen en ds. J. H. Buinink te Rheden. Examens. Voor het politie-diploma met aanteeke- ning zijn gisteren geslaagd de heeren L. M. Dorst alhier en P. Daniëlse te Middelburg. Voor het gewone diploma de heer M. A. van Dijk te Middelburg. Schooldag te Axel. Uitgaande van den „Scholenbond Land van Axel" wordt telkenjare een Schooldag georganiseerd. Deze werd Dinsdag gehouden in de Geref. Kerk te Axel. In de middag- en avondvergadering trad als spreker op ds. C. Bouma Geref. predikant te 's-Gravenhage. De samenkomst werd geopend door den voor zitter. den heer J. C. Jansen. In de middag vergadering sprak dr. C. Bouma over „School en Religie", op welk onderwerp nog eenige bespreking volgde. In de avondverga dering behandelde spreker „Bewaart uw pand". Voor beide vergaderingen bestond een goede belangstelling. DE ONTWIKKELING VAN HET TREINWEZEN. 1829—1929. Is de locomotief in den loop der tijden reusachtig volmaakt, in wezen toont een mo derne locomotief nog dezelfde deelen, als aan een oude locomotief te vinden waren. Ge bruikt men gewoonlijk als stookmateriaal kolen, dus vaste brandstof, ook zijn er loco motieven geconstrueerd, waarbij men vloei bare brandstoffen gebruikte en men ving hiermede aan in Rusland en Amerika. De Nederlandsche spoorwegen hebben kortgele den op enkele trajecten benzinewagens in gebruik genomen, welke grooten opgang ma ken. Steeds grooter wordt het streven om de stoomtreinen, waaraan altijd eenige nadee- len verbonden zijn, te vervangen door elec- trische treinen. In Nederland is het eerste traject (buiten de lijn Den Haag—Rotter dam) de lijn Amsterdam—Rotterdam. .Het net der electrische treinen zal geleidelijk worden uitgebreid. In Amerika gaat de elee- trificatie van de spoorwegen in het groot. Om eenige voorbeelden te noemen de groo- te Pennsylvania-spoorweg maakte onlangs bekend, dat zij haar oostelijk net met 2000 K.M. spoorbaan zal electrificeeren, een werk, dat honderd millioen dollar kost. De Reading Railroad electrificeert haar lijnen bij Phila delphia (kosten twintig millioen dollar). In andere landen hadden wij reeds langer elec trische treinen, waaronder wij in de eerste plaats Zwitserland noemen. Het oomfort is in een tijdsbestek van een eeuw belangrijk grooter geworden. In de eer ste ontwikkeling was de eenige concurrent van den trein de postwagen en deze werd meestal door de spoorwegmaatschappijen geëxploiteerd. De eenige zorg, welke de maat schappijen op zich namen, was te zorgen, dat de reizigers niet méér ongerief hadden in den trein, dan zij reeds in de postwagens ondervonden. De treinen waren geheel open (er waren geen ruiten). Van bekleede zit plaatsen was geen sprake. Verlichting en verwarming waren iets onbekends, het vee- renstelsel was nog slechter dan bij een boe renkar. Geheel anders zien onze moderne treinen er uit met hun ruime zitplaatsen. Wat stellen wij de verwarming 's winters niet op prijs. Een belangrijke verbetering was de invoe ring van slaapwagens en restauratierijtuigen. Welke groote populariteit hebben onze luxe- treinen, de Rheingold-express en de Mitropa niet verkregen. De eerste snufjes moeten wij nog in het buitenland zoeken. De .Canadian National Railways en andere maatschappijen hebben op haar groote trajecten ook reeds de radio in dienst van den trein gesteld. Wat de snelheid van de treinen aangaat, het vol gende. Op 15 September 1830 was de lijn Manchester—Liverpool officieel geopend. Een van de deelnemers aan de feestelijkheden, het Parlementslid Huskisson, die den trein reeds verlaten had, wilde den hertog van Wellington nog een hand geven, toen de trein zich reeds weer in beweging zette. Hij viel en werd gedood. Stephenson vervoerde het slachtoffer naar zijn woonplaats. De 24 K.M. werden in 25 minuten afgelegd. Deze uursnelheid van 58 K.M. werd als een heel buitengewone prestatie gewaardeerd. In Hol land is de maximumsnelheid op de baan Amsterdam—Rotterdam voorgeschreven 90 K.M. Op de meeste trajecten is de snelheid belangrijk minder. Op de groote trajecten in Duitschland bereikt de trein zeker snelheden van 100 K.M. De 6nelste treinen op het vas teland van Europa rijden in Frankrijk. De snelste trein is de Fransche express-trein ParijsSt. Quentln, welke een gemiddelde snelheid van 98.8 K.M. bereikt. De electri sche trein Bordeaux—Dax bereikt een ge middelde snelheid van 78.4 K.M. In Amerika staat het snelheid? -ecord op naam van den sneltrein, welke tusschen Camden en Atlan tic City voor den oorlog een gemiddelde snel-, held van 107.2 K.M. bereikte, en nu een ge middelde snelheid van 99.3 K.M bereikt. De moord in het B ezui- denhout. Naar de „Haagsche Ct." verneemt zou er nieuw bezwarend bewijsma teriaal tegen den verdachte, W. Kr. v. d. M. op den voorgrond gekomen zijn. Men zou na nauwkeurig onderzoek een stukje huid op het lemmet van het scheermes gevonden hebben. Uit deze vondst zou men tal van conclusies kunnen trekken Op de begraafplaats „Oud-Charlois" is gisteren ter aarde besteld het stoffelijk over schot van den 21-jarigen P. de Haan, die bij den brand aan boord van het Engelsche stoomschip „Vimeira", bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, is omgekomen. Ge- ruimen tijd voor de stoet de ouderlijke wo ning aan den Willigenweerd verliet waren bloemen en kransen, o.a. van de directie, van het personeel van de R. D. M. en van de inwoners van Tuindorp Vreewijk gebracht. In de woning heeft ds. Dekkers een korten rouwdienst geleid. Daarna heeft de stoet zich naar de begraafplaats begeven, waar de bur gemeester, mr. P. Drooglever Fortuyn, aan wezig was. Aan de groeve is het eerst het woord ge voerd door den directeur van de Rotterdam sche Droogdok Maatschappij, den heer D. C. Endert Jr., die in den stoet was meegekomen. Namens het bestuur van de R. D. M. aldus de heer Endert heb ik reeds bij ver schillende gelegenheden het woord gevoerd, maar nimmer is het mij zoo zwaar gevallen als aan deze open groeve, waar ik spreek na mens de geheele Droogdok. Het zijn woorden van troost, niet alleen voor dc familieleden van dezen jongen man, maar ook voor de vele achtergeblevenen van deze ontzettende ramp. Wanneer het troost kan geven, is het nu wel het oogenblik om te verklaren dat na een ernstig onderzoek van eenige dagen is gebleken, dat hier van plichtsverzaking, na latigheid of roekeloosheid geen sprake is, in tegendeel, ik kan hier getuigen dat vele man nen het uiterste blijken te hebben gedaan ,om te redden wat er te redden was De Haan, die vier en een half jaar bij ons werkzaam is ge weest, stond bekend als een ijverige jongen, bemind bij allen. Nadat nog de heer C. van der Weiden een stichtelijk troostwoord had gesproken, heeft de heer A. Verhagen, namens het bestuur van de werkliedenvereeniging van de Rotterdam sche Droogdok Maatschappij, nog het woord gevoerd. De heer Dorenbos sprak als buur en vriend, waarna een oom van den overledene voor de bewezen eer heeft dankgezegd. De centrale recherche te Rotterdam werd eenigen tijd geleden opmerkzaam ge maakt op een International Publishing Com pany, welke door een van de heeren van de beruchte Pure Silk Cy. was gesticht. Na on derzoek bleek men nog een advertentie-bureau te hebben geopend, waarmee men een cam pagne in Deensche, Noorsche, Zweedsche, Iersche en Engelsche bladen wilde beginnen. KJort na het verschijnen van de advertentie in deze bladen waarin een Edammer-kaas van 2 K.G. voor een Nederlandsche waarde van zestig cent werd aangeboden versche nen verzoeken om inlichtingen van de ver schillende consulaten. Wanneer men nl. op de advertentie schreef kreeg men 10 bonnen, welke men voor 30 cent per stuk moest ver- koopen. Voor het totale bedrag ontving men dan een Edammer kaas. Een onderzoek heeft uitgewezen dat er nog geen relaties beston den met den kaashandel, maar de heeren zeiden af te zullen wachten. Een strafvervolging schijnt niet mogelijk te zijn, omdat niet voldoende termen voor op lichting aanwezig zijn. De 23-jarige slager J. H. G. en de 27- jarige B. L., beiden wonende te Amsterdam, hadden op 28 en 29 Augustus jl. in Haarlem op verschillende plaatsen voorbijgangers ge filmd. Als er zoo'n film van een of andere persoon gemaakt was spraken zü deze aan en vertelden zij, dat hij „genomen" was. Ver schillende menschen, tuk op een foto, betaal den dan reeds hun geld en kregen van de filmfotografen een adres in Amsterdam, van waar hun een foto zou worden toegestuurd. Zij ontvingen echter niets, schreven aan het adres in Amsterdam en vroegen begrijpelijker wijs waar hun foto bleef. Dan bleek, dat zij inderdaad „genomen" waren. Op d-xt adres woonde wel een fotograaf, maar die wist van filmopnamen in Haarlem niets af. De men schen waren bedrogen. De Haarlemsche po litie heeft nu de ondernemende Amsterdam mers „genomen". In de Rhabarberstraat te 's-Gravenhage is een 6-jarig knaapje onder een motortrac tor geraakt. Toen de geneeskundige dienst ter plaats j kwam, was het kind reeds over leden. Een 53-jarige arbeider die van zyn werk op de fiets huiswaarts keerde, is. ver- moedelyk door de duisternis misleid, in het Wilhelmina-kanaal te Oosterhout gereden. Gisterochtend is zyn ïyk opgehaald. Op de Voorstraat te Utrecht heeft een ernstige aan- ryding plaats gehad. Een 64-jarige mevrouw uit Zeist wilde naby het Concertgebouw de Plompe Toren den ryweg oversteken, doch doordat zy aarzelde en terugliep werd zy door een mot dr rij der overreden. Met een vry ern stige hoofdwonde en een sleutelbeenfractuur is de dame naar het gasthuis overgebracht. TOB NOOIT-HQEKJE VOLHARDEN. Slechts bij treden klimt men de trap op. Turksch spreekwoord. De geschiedenis van den Amerikaanschen mïllionnairdie als krantenjongen begon, f} tot vervelens toe verhaald. Het schijnt een „mode" onder die millionnairs te zijn, om bij dit nederige zij het meest nog al luidruch. tige beroep te zijn begonnen. Het hoort zoo bij hun mïllionnair-zijn, het geelt er nog even een tikje romantiek aan. „Er teas er eis een krantenjongen.Maar al hoe ven wij dat sprookje niet altijd te gelooven, we weten toch weldat de meeste groote en rijke mannen in een heel bescheiden beroep begonnen zijn. Ze waren zoo al geen kran tenjongen dokwerker, timmermanj0 Ste bediende in een klein zaakje. Bijna geen van hen is door een erfenis of door „een ge- lukje" in zijn jonge jaren rijk geworden. Ze hebben er allen voor moeten werken. En ze zijn stap voor stap, trede voor trede opge klommen. Wat hielp hen daarbij Hun goed gesternte, hun geluk Misschien min of meer, Maar ook hun werklust, hun ijver, waar door zij ivisten uit te blinken, waardoor zij opvielen tusschen de anderen. En in de eerste plaats hun volharding Droomde de krantenjongen er al van eens mïllionnair te zullen zijn Waarschijnlijk wel. Droomde hij ervan eens aan het hoofd te staan van dezelfde krant, die hij nu langs de straten verkocht? Waarschijnlijk. Maar hij was niet teleurgesteld, toen zijn vólgende baantje hem maar eenige dollars meer opleverde. Hij beschouwde dat als de eerste stap in de goe de richting. Er zijn in het leven veel van die krantenjongens, die onverstandiger zijn. Ze droomen er ook van mïllionnair te worden, se willen aan het hoofd komen van de zaak, waar ze nu ondergeschikte zijn. Ze willen dat.... en niets anders. Een beetje voordee- liger baantje wijzen ze van de hand, zoo'n paar centen meer, wat heb je daar nu aan, Nee, als hun eens iets groots, iets belang rijks geboden wordt, dan zullen ze pas toehappen. En daarop wachten ze. Maar dis groote kans komt maar voor heel weinigen, Als wij onder aan de trap staan, kunnen wij niet boven komen zonder de treden te raken, We stijgen, telkens één treedje, het is een moeizame tocht. Steeds komen 10e iets vooruit. We moeten ook niet wanhopig wor den als de trap langer is dan we eerst dach ten. We moeten alleen élke gelegenheid om te stijgen dankbaar aanvaarden. We moeien niet verwachten, dat een luchtstroom ons naar boven stuwt, we moeien zelf klimmen, stapje voor stapje. Wie door „het geluk?' naar boven wordt gedreven en plotseling op de hoogste hoogte staat, heeft ook groote kans weer even hard naar beneden te tuimelen, flj/, die door eigen kracht en volharding den top bereikt, staat vast en stevig. Wanhoop dus niet als het langzaam gaat. Grijp iedere ver betering, al is ze nog zoo klein, gretig aai En volhardtBlijf niet doelloos droorm omdat het hoogste U niet toegeworpen wordt I Dr. JOS. DE COCK. Voor de lezers van dit blad geeft onu Psychologische medewerker Dr. Jos. de Cock, Van Merlestraat 120, Den Haag, gratis Ziel kundige adviezen o.m. over de wijze waarop zij hun geest kunnen verfrisschen en hun Wilskracht en Energie kunnen versterken. De vragen zullen in dit blad geregeld wor den behandeld. Mochten de beantwoordingen te uitvoerig worden, dan direct schriftelijk aan de aanvragers. X. te V. Wie de vrijheid liefheeft, leeft in gebondenheid, want anders gaat hij ten gronde aan de excessen, die zijn vrijheid hem toestaan kan. Wie niet vrij is, wordt door zijn positie of door de wetten, die de maatschap' pij geeft met zachten drang in het gareel ge- houden. De waarachtig vrije staat onder de ijzeren tucht van zichzélf, anders is het spoe dig uit met zijn vrijheid. Verzonden brieven Mevr. K. te V.M. I te V.Trouwe lezer te V.G. te K Gisteren hebben zakkenrollers te 's-Gra venhage weer eens hun handigheid getoond. Op de beurs van de Dameskroniek in den Dierentuin, misten mevrouw O. en mevrouw B., des middags haar portemonnales. De buit viel evenwel niet mee voor de heeren. In de eerste zat een bedrag van 6, in de tweede alleen wat postzegels. Beter af waren zy n het beursje van mevrouw K. Hierdoor kregen zij een bedrag van 125 in handen. Later zijn de beursjes geledigd in de zaal teruggevonden. Voorts is in een groot waren huis in de binnenstad mevrouw v. d. H. haar portemonnaie met 26 ontrold. De ontvluchte aap. Circa 6 weken geleden wist uit een kermistent te Hoeven een gezelschap van 13 apen te ont vluchten. Op één na werden korten tyd daar na alle deserteurs weer gevangen. Een dezer apen heeft tot dusver nog steeds den dans weten te ontspringen en vermaakt zich nog in West-Brabants vrye natuur. Dan hier en dan weer elders vertoont hy zich aan de bevolking. Gisteren ontdekte men het beest in em aard appelveld gelegen aan de Noordhoekstraat te Bosschenhoofd. De bewoners uit de omgeving, die pogingen wilden aanwenden om het dier te naderen ten einde het te vangen, werden bekogeld met aardappelen, welke de aap uit den grond graaide om zijn belagers van zich af te houden. Baldadige jeugd. Een lezer beklaagt er zich in „het Vad." over, dat de lieve Haagsche jeugd in de buitenwijken biykbaar nog altyd dorpsch genoeg is om wat exotisch uitziende vreemdelingen en zelfs stadgenooten uit te jouwen en overlast aan te doen. Ook zyn geparkeerde auto's lang niet altyd veilig voor baldadige handen. Hy ver wacht veel van het onderwyzend personeel der scholen, als dit zich van het gedrag der leerlingen buiten de school ook op de hoogte zou willen stellen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1929 | | pagina 6