Bezoekt LOCHEM en BARCHEM MEI 02. No. 120 66e Jaargang 1928 ADRES EJRIHAnI heldestraat 7 BINNENLAND I In de vergadering van het personeel van Burgerhout's Scheepswerf ent Machinefa briek, die onder leiding stond van de Alge- meene, R. Kath. en Christelijke metaalbe- werkcrsbonden, is een motie aangenomen, waarin wordt uitgesproken, dat er geen genoegen kan worden genomen met de I wijze, waarop genoemde firma de hangen- de kwestie tracht af te werken. Verder werd uitgesproken, dat het verzoek tot ver- I hooging" van de uuxJoonen en betaling van liet verzuim op Christeïjke feestdagen en bij vacantie gewettigd en doorvoerbaar is. IVOENI Advertentiën iddelburgsche iappij v. Stoomvaart| FEUILLETON EEN WANHOPIGE KEUZE Stads= en Provincienieuws i-Middelburg-R chengelegen plaatsen. R VAN PASSAGIERS, 5DEREN EN VEE, v. RoR ï.m.M'1 9 1 9 v.Midd. Mei v.m.uur 22 >g24 8 26 329 8 J.30, - »g31 3 »nnatl8n te bekomen' N. V. Traniport- Erven O. VOS» VLISSIiNGSCHE COURANT ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal keren f2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Week-abon- ïementen 17 cent, alles bij vooruitbeta ling. ADVERTENTIE-PRIJS Van 15 regels f 1 -25, voor iederen ,egel meer 25 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 50 cent per regel Kleine Advertenties betreffende Huur en Veiihuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs bij vooruitbetaling van 1—5 regels 0.75, voor lederen regel meer 15 cent. j Actie in den scheepsbouw te Rotterdam. Den» besturen is opgedragen te trachten deze verzoeken ingewilligd1 te krijgen, ter wijl machtiging gegeven is, indien er geen I bevredigend antwoord inkomt, een ultima tum te'stellen. gd een fatsoenlijke i bij den portier dei I MGSCHE MELKIN, MG. ding bij den portier ibriek. luur en Verhnur, Koop en Verkoop dingen en Dienstaanvragen, ent, 5rultbetaling, van 1-5 regeli 1 elke rege' meer 15 cent =1 rasscherij „Volharding". vraagt een AGENJONGEN. jaar. MEISJE gevraagd. Badhuisstraat 35. De aanvaring van het stoomschip „Veendam". Door de directie der Holland-Amerika Lijn wordt gemeld, dat de „Veendam" j reeds Zondagmorgen om 6 uur aan, de pier i te New-York gemeerd lag en dus alle ge- I vaar, zoowel! voor de opvarenden als voor het schip was geweken. Wat de passagiers betreft, verklaarde ze, dat waarschijnlijk een deel' daarvan met het Engelsche stoom schip „Pennland" (van de Redstar Line), hetwelk onvoorziene omstandigheden voorbehouden gisteren van New-York naar Antwerpen zou uitvaren, de reis naar Europa vervolgt. De rest der passagiers van de „Veendam" zal worden overge boekt op de „Nieuw Amsterdam", welke 26 Mei van New-York naar Rotterdam moet vertrekken. Zooas men weet, is Zaterdag j-1. ook het hierbovengemelde Engelsche stoomschip I „Pennland", na aanvaring naar New-York teruggekeerd, doch de schade, welke het daarbij; heeft beloopen, schijnt van heel weinig beteekenis, te zijn. Het Amerikaansche stoomschip „Porto I Rico", dat met de „Veendam" in aanvaring is geweest, heeft men direct na het onge val aan den grond gezet. Toeni later echter was gebleken,, dat de schade niet van ern stiger aard was, heeft het de reis naar San Juan in West-Indië vervolgd. een mooie [ITSCHE PIANO. letters V. A bureau| >urant". Mel „Cleveland" 3 P.KJ chtigen Noordstraat.I' ur. nette personen vrage end gulden ter Ieen°p| reen te komen condities letters T. Z., Bureau| )urant". isje zoekt VRIENDIN jaar. Brieven lett.V.K.,| Hiss. Courant". ;MER GEVRAAGD nelk van 3 koeien. Tijdinghal „Vliss. Cft Legaten. Wijlen mejuffrouw G. J. Palthe, overle- l den te Oldenzaa'l, heeft 'behalve de reeds I vermelde o.m. nog de volgende legaten I vermaakt Aan de vereemiging tot ondersteuning en I zedelijke ontwikkeling van hulpbehoeven de blinden, gevestigd te Utrecht, 3000 aan de maatschappij tot bevordering van welstand, voornamelijk onder landlieden, gevestigd1 te Breda, 3000 aan de alge- meene Nederlandsche vrouwenvereeniging Tesselschade, gevestigd te 's-Gravenhage, J 2000 aan, de vereeniging Kinderzorg te Zwoie 5000 aan het Nederlandsche Zen delinggenootschap te Rotterdam 2000 aan de vereeniging Overijselsch recht en geschiedenis 2000 aan de Ned. .Herv. gemeente te Nieuw,leusen het huisje Het Spijker met daarnaast gelegen huis en schuur, waarvan de opbrengst moet strek ken tot verhooging van het predikantstrac- tement, benevens 2000, uit de rente waar van het onderhoud van de huizen moet worden bestreden aan de diaconie d'ier Telde*11 3. EENHOORN, Tahj jjjj OOSTERHOUT, TeleJ. ftl i. BUITEMHEK, w V B. v. Oibri door MARIE CORNOR LEIGHTON. „n. (Nadruk verboden). 120) „Daar ben ik niet bang voor", zeide lady Blyth lachend. „Maar zooals ik je zuster I toen ook al! vertelde, ik heb een buitenge woon goedie bergplaats voor mijn juwee len. Beter dan die meeste menschen. Over Jet algemeen bergt men ze in zijn brand kast, de plaats, waar een inbreker ze het zoekt hij behoeft dius slechts de brandkast te forceeren en, ze zijn in zijn °ezit. Ik vind echter die meest voor de hand Jggende plaats de beste, en ik berg mijn tomanten in een gewone, klok. Het is een *eer eenvoudige klok, en zij staat op een rafeltje in een hoek van mijn slaapvertrek Seen inbreker zou het ooit in zijn hoofd ha- en die klok te stelen, te meer, daar er in Jjijn slaapvertrek nog een andere staat, die eer de moeite waard is en waarvan de vijzerplaat met een rand van diamanten is ersierd. Mijn kennissen zouden vragen of k niet geheel, bij mijn verstand was, indien hun vertelde wat voor een byouterie- wa+S 'k er °R na ll0Ud- Maar ik durf"er heel v om te verwedden, dat mijn juweelen j veiliger verborgen zijn in mijn klok G rie van hen in hun brandkasten of in ZJUw.?elendoos met letterslot. Je zuster ju ra'jn_methode ook erg goed." 7p:"Vv mii ook eeni goede manier", 1 Uara nadenkend. rurhf leuGS daar 111 de courant, dat die be- "-te Hatton dievenbende weer aan den gemeente 2000 aan het departement Oldenzaali van dte Maatsch. tot Nut van het Algemeen een huis en 22.000, onder be paling, dat het gelegateerde huis gebruikt moet worden voor naai-, brei- en 'bewaar school. Het handboekje van den A.N.W.B. Verschenen is het handboekje van den A. N. W. B. voor het jaar 1928, dat niet alleen voor den wielrijder en den automo bilist, maar voor den toerist in het alge meen een verrassend groote hoeveelheid nuttige gegevens en inlichtingen bevat, die voor hem van belang zijn. Elke toerist immers, hetzij hij per fiets, met een auto, per spoor of boot op reis gaat, of naar klassieken trant den wandel staf opneemt, om te voet den oudsten vorm van toerisme te beoefenen, ziet zich bij het samenstellen van zijn reisplan, vooral wan neer hij de grenzen des lands wil overschrij den, geplaatst voor een aantal vragen wier beantwoording hem niet altijd gemakkelijk zal vallen. Eén beknopt, maar toch zoo volledig mo gelijk antwoord te geven op verschillende vragen, is het doel van dit boekje, dat met voordacht zoo klein mogelijk is gehouden, opdat men het gemakkelijk in den zak zal kunnen meenemen. Met behulp van teekens en cijfers is een code samengesteld, waardoor het mogelijk is in een klein bestek allerlei bijzonderheden te vermelden omtrent de ruim 1300 binnen- landsche en circa 750 buitenlandsche hotels die genoemd worden. De buitenlandsche hotels, verdeeld over elf landen, zijn gerangschikt in vier klassen: luxe hotels, eerste rangs, iets eenvoudiger en eveneens is aangegeven welke voorzien zijn van vaste waschtafels en van garages en of ze het geheele jaar geopend zijn. Een zeer belangrijk onderdeel van de velerlei gegevens die voor het reizien in het buitenland van grootbelang zijn vormen, de inlichtingen betreffende de passen, visa, douaneformaliteiten enz. Terloops worde .hier vermeld om een, indruk te geven vani den omvang van dezen Bondsdienst dat de Bond per jaar ca. 30.000 douanedo cumenten behandelt. In alfabetische 'volgorde wordt in het boekje aangegeven in welke landen, een visum wel en in welke dlatï ni,et noodig is en wat de kosten ervan zijn waar een in ternationaal rijbewijs gevorderd wordt, welke waarborgsommen voor motorrijtui gen gieëischt worden en hoe men dit het gemakkelijkst regeltop welke uren de douanekantoren geopend zijn of fototoe stellen all dan niet vrij van invoerrecht zijnwelk invoerrecht van sigaren en tabak geheven wordt. Het boekje geeft verder nog tal van an dere nuttige inlichtingen, b.v. hoe lastige en tijdroovende grensformalfteiten kunnen wórden voorkomen, en al wat de automo bilist weten moet omtrent triptieken, het aanvragen en invullen var. internationale rijbewijzen en dergelijke documenten, die 'bij het passeeren van de grens onmisbaar zijn en de gewone toerist vindt bovendien de meer algemeene bepaling vermeld, zoo als die ten'aanzien van belastingen in som mige landen op verteringen in hotels en restaurants. Aan de samenstelling van het handboekje en aan het geregeld bijhouden daarvan wordt groote zorg besteed, om het te ma ken tot een vraagbaak voor den toerist, die er in een klein bestek een menigte gegevens vindt, die hem van nut kunnen zijn en die hem een bevredigend antwoord geven op de honderd'-en-één-vraigen, waarvoor hij dagelijks komt te staan. Een luxe-reisgids. Door die Vereeniging van Personeel in dienst der Nederlandsche Spoorwegen tot 'bestrijding dier Tuberculose, is een luxe reisgids uitgegeven van' de dienstregeling dier Nederlandsche spoorwegen. Deze reis gids kost 50 cent en is in zeer handig for maat uitgegeven, zoodat men het boekje gemakkelijk in een der jaszakken kan be waren. De netto opbrengst van den verkoop van deze luxe reisgids is voor het nuttige en menschlievende doel van bovengenoemde vereeniging bestemd. gang is geweest", merkte sir Henry ter loops op. „Men noemt het de Hatton ben de, omdat men vermoedt, dat de man die de leiding heeft, Hatton heet. Het zijn geen domme schurken. Wanneer zij juweelen stelen, laten zij altijd een kunstig nage maakte imitatie in de plaats, zoodat het soms weken of maanden duurt, eer men tot de ontdekking komt, dat zijn kostbaar heden zijn ontvreemd. Natuurlijk moeten zij zich daarom van te voren op de hoogte stellen hoe de voorwerpen, die zij voorne mens zijn zich toe te eigenen, er precies uit zien en dit .lijkt mij niet altijd zoo een voudig. Gaat u mee naar de bibliotheek, juffrouw Escott, om daar ook eens een kijkje te nemen. Ik heb daar een mooie verzameling antiquiteiten, wapenrustingen, wapenen en' degens. Schermt u ook Clara knikte toestemmend1. „Ja, ik leerde het toen ik nog een klein meisje was. Mijnheer Blacklock, een vriend van' Joan, heeft mij les gegeven. Joan zelf schermt uitstekend. Ik geloof dat zij het van de meeste mannen zo-u winnen." „Uw zuster is een buitengewoon begaaf de vrouw", zeide sir Henry op warmen toon, „buitengewoon begaafd." HOOFDSTUK XXIII. Aan het venster van het boudoir. Avond' na avond1 verbeidde C'ara de komst van haar verloofde. Wel vreesde zij, dat de reis voor hem niet gemakkelijk zou zijn en verontrustte de gedachte haar, dat de onbekende schurken, die hem reeds eer- dér aangevallen en -gevangen genomen hadden, nogmaals een poging zouden wa gen ook bestond de mogelijkheid, dat hij door de politie herkend werd en opnieuw zou worden gearresteerd. Mem hadi hem Afschaffing zakelijke bedrijfsbelasting. De gemeenteraad te 's-Gravemhage heeft met 24" tegem 11 stemmen aangenomen het voorstel vam Burg. en Weth, tot afschaf fing der zakelijke bedrijfsbelasting. VLISSINGEN, 22 MEI. Het honderd-jarig bestaan van den veerdienst op de Westerschelde. Op 22 Mei 1828 openden de Middelburg- sche handelshuizen' Spoors en; Spremger, Boddaert Co., Van den' Broecke, Luteijn, Schouten Co., en De Bruijne, den eersten geregelden stoombootdier.st tusschen Vlis- sinjgen' eni Breskens en is dit dus heden pre cies 100 jaar gieledena Ên> hoewel eerst na veel gesukkel' met het uitgeven van den dienst in -concessie met ingang van 1 April 1866 de provincie zelf de diensten gim/g exploiteeren, was er zeker voor haar alle reden heden het 10O-jarig bestaan van den dienst op d!e Westerschelde te herdenken. Gedeputeerde Staten hebben dat op o.i. lof waardige wijze gedaan door voor heden1 een -groot aantal personen -uit te noodigen tot een tocht niet) dé motorveerboot „Ko ningin Wilhelmina". Onder hen bevonden zich vele autoriteiten van wie wij het eerst willen noemen den' vertegenwoordiger van den minister van' waterstaat, den heer mr. H. J. Silvergieter Hoogstad, administra teur van het departement den regeerings- commiissaris, den heer A. de VuMer van Noorden, den oud-Commissaris der Konin gin in Zeeland, den heer mr. H. J. Dijck- meester den oudLgriffier der Staten van Zeeland, den heer H. J. G. Hartman den secretaris der bootcommissie, den' heer A. J. van Luij'k, hoofdcommies dér 4de afdee- linig ter provinciale (griffie van Zeeland, die reeds ongeveer 30 jaar in verschillende functies met het toezicht op het financieel beheer dér stoombootdiensten is belast den hoofdingenieur van den provincialen waterstaat, den heer ir. J. J. van Leeuwen den ingenieur van dJien dienst te Terneuzen, den heer ir. P. L. Israëli.den ingenieur der domeinen, den heer ir. A. G. Verhoeven dié chefs dér andere afdeelimgen van de jgriffie, die heeren J. F. Magendans, G. C. iDailiman en mr. L. J. A. van der Harstden directeur van dien dienst op de Wester schelde, den heer G. J. de Jonge en dien van den denst op idle Oosterschelde, den heer P. de Bruijne, den inspecteur en den adjunct-inspecteur der P.T.T., de heeren J. den Heijer en T. van Houweldngen. Verder noemen wij het overgroote deel van de tegenwoordige ledlen van de Pro vinciale Staten van, Zeeland en vele oud leden van dat college de colleges van Burg. en Weth. der /gemeenten Vlissingen, Breskens en1 Terneuzen. Verder vertegen woordigers van' het bureau-Corn elissen te Amsterdam en/ van J. en K. Smits' scheeps werven van den A.N.W.B., van de K.N. A.C., van dew Bond van Autobushouders en vam dien van Bedrijfsautoverhuurders en ten slotte d'e leden van, het personeel, voor zoover de dienst het toeliet en bijna alle nog in leven zijnde gepensionneerden. Ver schillende persvertegenwoordigers maakten den tocht mede. Deze tocht ging het eerst van Vlissingen naar Breskens en aldaar wérden samen met een gezelschap ingenieurs van den rijks waterstaat, die» juist heden met een andere boot van den dienst een' excursie maakten, de nieuwe aanlegplaats voor de motorveer boot en daarna de nieuwe gebouwen, van den dienst) aldaar in oogenschouw te ne men. Nadat het gezelschap aan' boord was te ruggekeerd, werden verschillende toespra ken gehouden o.a. door den Commissaris der Koningin, den heer jhr. mr. J. G. Quar- 'les van Ufford, den oud-griffier der Staten den heer H. J. G. Hartman, diie evenals voor enkele weken in het Zeeuwscih Genoot schap der Wetenschappen een historisch overzicht gaf en den heer G. J. de Jonge, Inlicht, bij 't Verfraaiings Gezelschap te Lochem. schuldig verklaard aan de inbraak in „The Larches" en de politie had! zijn signalement in alle dagbladen gepubliceerd, zoodat elke willekeurige persoon hem zou kunnen her kennen en opnieuw gevangen laten zetten. Toen zij op den avond van den vierden dag van haar verblijf te Blythswood in haar kamer zat en zij ook dien dag wederom niets van hem vernomen had, werd het haar angstig te moede. Iederen morgen zag zij de couranten in, vreezende een of ander bericht te lezen over een nieuwe arrestatie van den jongen dokter Malcolm King, maar tot nu toe had zij nog geen onheilspellende berichten gelezen. En ten laatste, den vijf den avond kwam hij. Zij hadi juist de laatste hand; aan haar toilet gelegd' en was gereed om voor het diner naar beneden- te gaan, toen' zij in het boudoir, dat aan het slaapvertrek grensde een zacht tikken tegen de vensterruit meende te hooren. Het boudoir had groote openslaande deuren- die op een klein stee- nen balcon uitkwamen en was slechts door een kléine .lamp verlicht. Met klop pend hart naderde zij de balcondeuren en in de schemering zag zij een donkere ge stalte buiten op het bal'con staan. Een oogenfolük adrzelde zij, de gestalte was die van een man, het kon geen ander zijn dan Malcolm. Wederom werd' er zacht aan het venster geklopt In een brief, dien zij aan het adres van den dominee gestuurd had, had zij hem nauwkeurig op de hoogte gesteld in welk gedeelte van het huis het boudoir gelegen was. Indien, hij het was had hij haar aan wijzingen goed gevolgd. Plotseling nam zij waarts en opende het venster Malcolm trad de kamer binnen. „Mijn lieveling, mijn eemige lieveling". directeur van den Westerscheldedienst, die namens personeel en oudi-personeel, een tegeltableau, voorstellende de eerste boot van 1828, genaamd! „die Schelde" en de nieuwste boot van d)en dienst, de „Konin gin» Wilhelmina". Deze tegel is bestemd voor het nieuwe kantoorgebouw, dat te Vlssingen zal worden .gesticht. Op het ge sprokene en op het verdere verloop van den tocht met bezoek o.a. aan de havens van Terneuzen, Walzoordem en Hansweert, ho pen) wij in ons volgend! nummer terug te komen. Het Nut Gisterenavond werd in het gebouw der Nutsspaarbank een ledenvergadering ge houden van het departement Vlissingen' van dé Maatschappij tot Nut van 't Algemeen, onder voorzitterschap vam den heer J. C. Paap. Ondier die ingekomen stukken kwa men de aanbevelingen voor van periodiek aftredende en niet voor herkiezing in aan merking komende leden vam het hoofdbe stuur. Met algemeenem stemmen werden als candidaten van. het departement de hee ren dr. Miedema, voorzitter van het depar tement Amersfoort em ir. Z. Th. Fetter, se cretaris vam de directie van, de Storks fa brieken, aangewezen. Eveneens werden herkozen met algemeene stemmen de aftre dende leden van het bestuur van departe ment, spaarbank, Fröbelschool en biblio theek, terwijl in de vacature in dat der Frö belschool, ontstaan door het vertrek van dr. A. J. de Konink werd gekozen dr. Grippe- ling. Naar de algemeene vergadering te Utrecht werd afgevaardigd de heer A. van de Sande, terwijl als diens plaatsvervanger werd aangewezen de heer M. Geelhoed. De begrooting der Fröbelschool, die het laatste kwartaal bezocht werd door 130 leerlingen, werd goedgekeurd in ontvangst en uitgaven tot een bedrag van 4505, evenals die van bibliotheek en1 departement tot dé bedragen van resp. 585 en 4650. Ook stelde de voorzitter voor in de na jaarsvergadering aan de orde te stellen eenige reglementsherzieningen. Bij de rondvraag kwamen eenige interne aangelegenheden ya,n het departement ter sprake, o.a. de reeks voordracht voor den volgenden winter. Met een woord van dank voor de op komst sloot de heer Paap de vergadering. In onze Tijdinghal. Zooals wij' gisteren mededeelden werd te Amsterdam een Internationale Loodsen- conferentie gehouden op uitnoodaging van de Ned. Loodsenvereeniging. De deelne mers werden door onzen fotograaf op de gevoelige plaat vastgelegd, waarvan wij een foto ontvingen verder van den koor dirigent Corn. A. Gaiesloot, op Zondag 20 Mei gehuldigd bij zijn 60-jarig jubileum van de teraardebestelling van generaal Op- horst van het 25-jarig bestaan der Phar- maceutische Studentenvereniging te Lei den van den eersten secretaris der Argen- tijnsche legatie, die waarschijnlijk tot^ge- zant zal worden benoemd van een gouden huwelijkspaar te Noordwijkerhout. Enkele sportfoto's completeeren deze collectie.' Een arrestatie. Naar wij vernemen is gisterenavond door den commissaris van politie gearresteerd een directeur van eeni /bureau hier ter stede, als verdacht van het plegen van verduiste ring. Hij is naar Middelburg overgebracht en ter ibeschilkiking van die justitie gesteld. Stoomtram Walcheren^ In de heden gehouden vergadering van aandeelhouders van bovengenoemde naam- looze vennootschap werd het jaarverslag over 1927 uitgebracht, waaraan het volgen de is ontteend De einduitkomst der exploitatie was on bevredigend, hoofdzakelijk tengevolge van de onvoldoende ontvangsten van, het per sonenvervoer. Van dei 5' leening 1906, groot 100.000 werden 2 obligaties uitgeloot en zijn er dus nog 58 in omloop, van de 5 leening 1918 In een oogenblik gevoelde zij zijn sterke armen om zich heen hij drukte haar dicht tegen zich aan. In d'e wilde vreugde van die ontmoeting had hij geen. flauw vermoe den van die vreeselijke gebeurtenissen die ini den loop van den avond plaats zouden grijpen. HOOFDSTUK XXIV. Joan Tempest, de inbreekster. „Zij heeft hem binnen gelaten,»daar zal zij voor boeten", mompelde Joan binnens monds, terwijl' zij beneden in den tuin het open raam van Clara's kamer nauwkeurig bespiedde en zag, hoe Malcolm het vertrek binnentrad. Zijzelf kon zelfs door haar vrienden en bekenden niet herkend wor den, want zij droeg een uitstekende ver momming. Iedereen die haar mocht ont moeten zou haar voor een man houden. Haar lang, krachtig lichaam was gehuld in een heerenjas van zware stof, die tot aan de kin was dichtgeknoopthaar weelderi ge bruine lokken waren verborgen onder een pet. Ook haar gelaat was volkomen in overeenstemming met de vermomming die ziji had aangenomen. Haar huid: was op handige wijze ruw gemaakt en, door hier en daar een weinig te grimeeren was zij er volkomen in geslaagd' een mannelijk voor komen te verkrijgen. Een zeer nauwkeurig waarnemer zou het misschien opgevallen zijn, dat voor een man de oogen een wei nig te groot en te schitterend waren. Haar manier van loopen geleek op die van een man toen zij haar schreden naar het grind pad richtte het leek wel alsof zij op zeer een besluit. Zij deed eenige schreden voor- bekend terrein liep, want zij aarzelde geen enkele maal welken weg zij kon inslaan na enkele paden doorgeloopen te hebben, groot 15.000 werd er 1 uitgeloot en ble ven er nog 6 in omloop. Door de 5 locomotieven werden 114.975 K.M. afgelegd of per dag 314 K.M. dooi de 5 autobussen 126.260 K.M. of 345 K.M^ per dag. De baan vereischte als gevolg van den bijzonder grooten regenval nagenoeg het geheele jaar veel onderhoud 1332 versle ten dwarsliggers werden, hoofdzakelijk in bogen, door nieuwe eiken vervangen. Het ziekenfonds ten behoeve vair het vaste personeel en hun gezinnen vorderde dit jaar van de Maatschappij 219.34. Het pensioenfonds steeg van 50.196.35% tot 54.081.85 en over 1927 wordt er weder 1500 in gestort Het vernieuwingsfonds weg en werken steeg van 135.009.95 tot 139.508.49,/2» dat voor rollend materieel van 54.531 tot 56.796.35 en het buitengewoon ver nieuwingsfonds van 3472.12 tot 3593.64. In' de beide eerste genoemde fondsen wordt over 1927 resp. 4765.25 en 3108.95 bij geschreven. De ongunstige weersgesteldheid tijdens een groot gedeelte van het zomerseizoen, benevens het steeds toenemend vervoer met autobussen hadden grooten invloed op het reizigersvervoer per tram. Het auto park werd met één De Dion Boutonbus met 29 plaatsen en één Chevroletbus met. 16 plaatsen uitgebreid, waardoor de dienst MiddelburgDomburg kon worden uitge breid. Het vervoer was, niettegenstaande de sterke concurrentie tijdens het zomersei-* zoen niet onbevredigend, doch het aantal vervoerde reizigers döor tram en autobus sen te zamen, bereikte niet het vroeger ge middelde jaarvervoer aan reizigers (onge veer 187.000) van de tram alleen. De ten gevolge der concurrente zeer lage tarieven had dé ïi tot gevolg, dat de opbrengst van' het reizigersvervoer niet aan de verwach ting beantwoordde. In het door de N.V. ingestelde beroep bij de Kroon tegen de beslissing van Ged. Sta ten om zoowel aan haar als aan: de „Nieu we Onderneming" concessie te veileenen voor een autobusdienst MiddelburgDom burg, Werd nog geen uitspraak gedaan. Het gewone goederenvervoer, alhoewel niet on bevredigend, ondervond nog steeds de concurrentie van de verschillende vracht autodiensten. Aangezien het transport van materialen voor den, Westkapeischen zee dijk geringer was dan in 1926, bleef on danks het grootere bietenvervoer de totale opbrengst van het goederenvervoer onge veer 4500 bij dat van het vorig jaar ach ter. Vervoerd werden ongeveer 10 millioen K.G. bieten, tegen 8 mihoen en 10 millioen int 1926 en 1925.Van bouwmaterialen, land bouwproducten en vee was het vervoer nog toenemend. De bruto-ontvangsten van het trambedrijf hebben bedragen 83.247, waarvan 33.550.19*4 aan personenver voer, abonnementen ent militair vervoer (van gewoon vervoer 31.901.72,/2 met 127.689 reizigers) en 49.697.22 aan goe derenvervoer, postvervoer en buitengewone ontvangsten. De bruto-ontvangst bedroeg S.STJ/Ó per dagkilometer tegen 9.35,1/2 in 1926. Gemiddeldl werden per dag ver voerd 349 reizigers met een opbrengst van 87.40, de gemiddelde opbrengst per rei ziger was 0.24, tegen 0.27 in 1926 en 0.28 in 1925. De exploitatie-uitgaven be dragen 78.529.74 of ruim 94 der ont vangsten. De winst uit de expoitatie is dus 4717.67J/2, doch komt verminderd met 8377.97voor rente en aflossing op een verlies van 3660.30. De bruto-ontvangsten van de autobus- diensten bedroegen 17.964.491/2, waarvan aan personenvervoer en abonnementen 17.544.74l,/2 (gewoon vervoer 16.608.02 met 55.804 reizigers) en aan goederenver voer 419.75. De exploitatie-uitgaven wa ren 22.559.18, alzoo een verlies van 4594.69. Zooals boven gemeld' wordt aan de ver- nieuwings- en ziekenfondsen totaal' 9574 toegevoegd, en is het exploitatieverlies van de tram 3600.30, totaal dus 13.034.50, vermeerderd met 4594.69 van de autobus sen is dit 17.629.19. Over 1926 bedroeg het verlies 1382.60, het totale verlies is dus 19.011.79. Reeds hebben het rijk, de stak zij een1 groot grasveld over en ver dween in het kreupelhout, om na enkele minuten over het hek te klimmen dat den straatweg van het landgoed scheidde. Hier stond op eenigen afstand van Blythswood een auto te wachten. Bij de auto bleef zij staan er waren twee mannen, in. „Hij is er hoor zeide zij. „Zij heeft hem binnen gelaten. Het is hoog tijd, wij moeten spoedig beginnen." Eén van de mannen, wien stem verraad de dat het Blacklock was, antwoordde met een vloek. Het licht van de lantaarn be scheen voor een oogenblik zijn gelaat, dat er afstootelijk en weerzinwekkend uitzag. „Indien zij hem verkiest boven mij moet zij de gevolgen dragen', zelfs al moet zij het met den dood bekoopen", mompelde hij tusschen de tanden. De tweede man, die niemand anders was dan de oude Craven Tempest, stiet een ruwen vloek uit, om daarmede zijn volko men minachting te kennem te geven. Joan Tempest sprak nu weer en< op meer beslisten toon dan te voren. „VooruitHet is tijd De lichten' van den auto werden ge doofd. Zoodoende was -er niets dat haar tegenwoordigheid! zou verraden, als er eventueel iemand op het grasveld: of in den tuin van Blythswood' zou loopen. De twee mannem stapten uit den wagen, zagen nog eens voorzichtig om zich heen of er soms ook ergens onraad te bespeuren viel, namen een zak met gereedschappen uit den auto en volgden Joan. Zij leidlde hen langs denzelfden weg dien zij alleen gegaan was, over het hek, door het kreu pelhout van Blythswood, en over het gras veld1 naar het kasteel. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1928 | | pagina 1