Bezoekt LOCHEM en BARCHEM
MEI
02. No. 120
66e Jaargang
1928
ADRES
EJRIHAnI
heldestraat 7
BINNENLAND
I In de vergadering van het personeel van
Burgerhout's Scheepswerf ent Machinefa
briek, die onder leiding stond van de Alge-
meene, R. Kath. en Christelijke metaalbe-
werkcrsbonden, is een motie aangenomen,
waarin wordt uitgesproken, dat er geen
genoegen kan worden genomen met de
I wijze, waarop genoemde firma de hangen-
de kwestie tracht af te werken. Verder
werd uitgesproken, dat het verzoek tot ver-
I hooging" van de uuxJoonen en betaling van
liet verzuim op Christeïjke feestdagen en
bij vacantie gewettigd en doorvoerbaar is.
IVOENI
Advertentiën
iddelburgsche
iappij v. Stoomvaart|
FEUILLETON
EEN WANHOPIGE KEUZE
Stads= en Provincienieuws
i-Middelburg-R
chengelegen plaatsen.
R VAN PASSAGIERS,
5DEREN EN VEE,
v. RoR
ï.m.M'1
9
1 9
v.Midd.
Mei
v.m.uur
22
>g24
8
26
329
8
J.30,
-
»g31
3
»nnatl8n te
bekomen'
N. V. Traniport-
Erven
O. VOS»
VLISSIiNGSCHE COURANT
ABONNEMENTS PRIJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
keren f2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk 2.50. Week-abon-
ïementen 17 cent, alles bij vooruitbeta
ling.
ADVERTENTIE-PRIJS
Van 15 regels f 1 -25, voor iederen
,egel meer 25 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 50 cent per regel
Kleine Advertenties betreffende Huur en
Veiihuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie
dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs bij
vooruitbetaling van 1—5 regels 0.75, voor
lederen regel meer 15 cent.
j Actie in den scheepsbouw te Rotterdam.
Den» besturen is opgedragen te trachten
deze verzoeken ingewilligd1 te krijgen, ter
wijl machtiging gegeven is, indien er geen
I bevredigend antwoord inkomt, een ultima
tum te'stellen.
gd een fatsoenlijke
i bij den portier dei I
MGSCHE MELKIN,
MG.
ding bij den portier
ibriek.
luur en Verhnur, Koop en Verkoop
dingen en Dienstaanvragen, ent,
5rultbetaling, van 1-5 regeli 1
elke rege' meer 15 cent =1
rasscherij „Volharding".
vraagt een
AGENJONGEN.
jaar.
MEISJE gevraagd.
Badhuisstraat 35.
De aanvaring van het stoomschip
„Veendam".
Door de directie der Holland-Amerika
Lijn wordt gemeld, dat de „Veendam"
j reeds Zondagmorgen om 6 uur aan, de pier
i te New-York gemeerd lag en dus alle ge-
I vaar, zoowel! voor de opvarenden als voor
het schip was geweken. Wat de passagiers
betreft, verklaarde ze, dat waarschijnlijk
een deel' daarvan met het Engelsche stoom
schip „Pennland" (van de Redstar Line),
hetwelk onvoorziene omstandigheden
voorbehouden gisteren van New-York
naar Antwerpen zou uitvaren, de reis naar
Europa vervolgt. De rest der passagiers
van de „Veendam" zal worden overge
boekt op de „Nieuw Amsterdam", welke
26 Mei van New-York naar Rotterdam
moet vertrekken.
Zooas men weet, is Zaterdag j-1. ook het
hierbovengemelde Engelsche stoomschip
I „Pennland", na aanvaring naar New-York
teruggekeerd, doch de schade, welke het
daarbij; heeft beloopen, schijnt van heel
weinig beteekenis, te zijn.
Het Amerikaansche stoomschip „Porto
I Rico", dat met de „Veendam" in aanvaring
is geweest, heeft men direct na het onge
val aan den grond gezet. Toeni later echter
was gebleken,, dat de schade niet van ern
stiger aard was, heeft het de reis naar San
Juan in West-Indië vervolgd.
een mooie
[ITSCHE PIANO.
letters V. A bureau|
>urant".
Mel „Cleveland" 3 P.KJ
chtigen Noordstraat.I'
ur.
nette personen vrage
end gulden ter Ieen°p|
reen te komen condities
letters T. Z., Bureau|
)urant".
isje zoekt
VRIENDIN
jaar. Brieven lett.V.K.,|
Hiss. Courant".
;MER GEVRAAGD
nelk van 3 koeien.
Tijdinghal „Vliss. Cft
Legaten.
Wijlen mejuffrouw G. J. Palthe, overle-
l den te Oldenzaa'l, heeft 'behalve de reeds
I vermelde o.m. nog de volgende legaten
I vermaakt
Aan de vereemiging tot ondersteuning en
I zedelijke ontwikkeling van hulpbehoeven
de blinden, gevestigd te Utrecht, 3000
aan de maatschappij tot bevordering van
welstand, voornamelijk onder landlieden,
gevestigd1 te Breda, 3000 aan de alge-
meene Nederlandsche vrouwenvereeniging
Tesselschade, gevestigd te 's-Gravenhage,
J 2000 aan, de vereeniging Kinderzorg te
Zwoie 5000 aan het Nederlandsche Zen
delinggenootschap te Rotterdam 2000
aan de vereeniging Overijselsch recht en
geschiedenis 2000 aan de Ned. .Herv.
gemeente te Nieuw,leusen het huisje Het
Spijker met daarnaast gelegen huis en
schuur, waarvan de opbrengst moet strek
ken tot verhooging van het predikantstrac-
tement, benevens 2000, uit de rente waar
van het onderhoud van de huizen moet
worden bestreden aan de diaconie d'ier
Telde*11
3. EENHOORN, Tahj jjjj
OOSTERHOUT, TeleJ. ftl
i. BUITEMHEK, w
V B.
v.
Oibri
door
MARIE CORNOR LEIGHTON.
„n. (Nadruk verboden).
120)
„Daar ben ik niet bang voor", zeide lady
Blyth lachend. „Maar zooals ik je zuster
I toen ook al! vertelde, ik heb een buitenge
woon goedie bergplaats voor mijn juwee
len. Beter dan die meeste menschen. Over
Jet algemeen bergt men ze in zijn brand
kast, de plaats, waar een inbreker ze het
zoekt hij behoeft dius slechts de
brandkast te forceeren en, ze zijn in zijn
°ezit. Ik vind echter die meest voor de hand
Jggende plaats de beste, en ik berg mijn
tomanten in een gewone, klok. Het is een
*eer eenvoudige klok, en zij staat op een
rafeltje in een hoek van mijn slaapvertrek
Seen inbreker zou het ooit in zijn hoofd ha-
en die klok te stelen, te meer, daar er in
Jjijn slaapvertrek nog een andere staat, die
eer de moeite waard is en waarvan de
vijzerplaat met een rand van diamanten is
ersierd. Mijn kennissen zouden vragen of
k niet geheel, bij mijn verstand was, indien
hun vertelde wat voor een byouterie-
wa+S 'k er °R na ll0Ud- Maar ik durf"er heel
v om te verwedden, dat mijn juweelen
j veiliger verborgen zijn in mijn klok
G rie van hen in hun brandkasten of in
ZJUw.?elendoos met letterslot. Je zuster
ju ra'jn_methode ook erg goed."
7p:"Vv mii ook eeni goede manier",
1 Uara nadenkend.
rurhf leuGS daar 111 de courant, dat die be-
"-te Hatton dievenbende weer aan den
gemeente 2000 aan het departement
Oldenzaali van dte Maatsch. tot Nut van het
Algemeen een huis en 22.000, onder be
paling, dat het gelegateerde huis gebruikt
moet worden voor naai-, brei- en 'bewaar
school.
Het handboekje van den A.N.W.B.
Verschenen is het handboekje van den
A. N. W. B. voor het jaar 1928, dat niet
alleen voor den wielrijder en den automo
bilist, maar voor den toerist in het alge
meen een verrassend groote hoeveelheid
nuttige gegevens en inlichtingen bevat, die
voor hem van belang zijn.
Elke toerist immers, hetzij hij per fiets,
met een auto, per spoor of boot op reis
gaat, of naar klassieken trant den wandel
staf opneemt, om te voet den oudsten vorm
van toerisme te beoefenen, ziet zich bij het
samenstellen van zijn reisplan, vooral wan
neer hij de grenzen des lands wil overschrij
den, geplaatst voor een aantal vragen wier
beantwoording hem niet altijd gemakkelijk
zal vallen.
Eén beknopt, maar toch zoo volledig mo
gelijk antwoord te geven op verschillende
vragen, is het doel van dit boekje, dat met
voordacht zoo klein mogelijk is gehouden,
opdat men het gemakkelijk in den zak zal
kunnen meenemen.
Met behulp van teekens en cijfers is een
code samengesteld, waardoor het mogelijk
is in een klein bestek allerlei bijzonderheden
te vermelden omtrent de ruim 1300 binnen-
landsche en circa 750 buitenlandsche hotels
die genoemd worden.
De buitenlandsche hotels, verdeeld over
elf landen, zijn gerangschikt in vier klassen:
luxe hotels, eerste rangs, iets eenvoudiger
en eveneens is aangegeven welke voorzien
zijn van vaste waschtafels en van garages
en of ze het geheele jaar geopend zijn.
Een zeer belangrijk onderdeel van de
velerlei gegevens die voor het reizien in het
buitenland van grootbelang zijn vormen, de
inlichtingen betreffende de passen, visa,
douaneformaliteiten enz. Terloops worde
.hier vermeld om een, indruk te geven
vani den omvang van dezen Bondsdienst
dat de Bond per jaar ca. 30.000 douanedo
cumenten behandelt.
In alfabetische 'volgorde wordt in het
boekje aangegeven in welke landen, een
visum wel en in welke dlatï ni,et noodig is
en wat de kosten ervan zijn waar een in
ternationaal rijbewijs gevorderd wordt,
welke waarborgsommen voor motorrijtui
gen gieëischt worden en hoe men dit het
gemakkelijkst regeltop welke uren de
douanekantoren geopend zijn of fototoe
stellen all dan niet vrij van invoerrecht
zijnwelk invoerrecht van sigaren en tabak
geheven wordt.
Het boekje geeft verder nog tal van an
dere nuttige inlichtingen, b.v. hoe lastige
en tijdroovende grensformalfteiten kunnen
wórden voorkomen, en al wat de automo
bilist weten moet omtrent triptieken, het
aanvragen en invullen var. internationale
rijbewijzen en dergelijke documenten, die
'bij het passeeren van de grens onmisbaar
zijn en de gewone toerist vindt bovendien
de meer algemeene bepaling vermeld, zoo
als die ten'aanzien van belastingen in som
mige landen op verteringen in hotels en
restaurants.
Aan de samenstelling van het handboekje
en aan het geregeld bijhouden daarvan
wordt groote zorg besteed, om het te ma
ken tot een vraagbaak voor den toerist, die
er in een klein bestek een menigte gegevens
vindt, die hem van nut kunnen zijn en die
hem een bevredigend antwoord geven op
de honderd'-en-één-vraigen, waarvoor hij
dagelijks komt te staan.
Een luxe-reisgids.
Door die Vereeniging van Personeel in
dienst der Nederlandsche Spoorwegen tot
'bestrijding dier Tuberculose, is een luxe
reisgids uitgegeven van' de dienstregeling
dier Nederlandsche spoorwegen. Deze reis
gids kost 50 cent en is in zeer handig for
maat uitgegeven, zoodat men het boekje
gemakkelijk in een der jaszakken kan be
waren.
De netto opbrengst van den verkoop van
deze luxe reisgids is voor het nuttige en
menschlievende doel van bovengenoemde
vereeniging bestemd.
gang is geweest", merkte sir Henry ter
loops op. „Men noemt het de Hatton ben
de, omdat men vermoedt, dat de man die
de leiding heeft, Hatton heet. Het zijn geen
domme schurken. Wanneer zij juweelen
stelen, laten zij altijd een kunstig nage
maakte imitatie in de plaats, zoodat het
soms weken of maanden duurt, eer men
tot de ontdekking komt, dat zijn kostbaar
heden zijn ontvreemd. Natuurlijk moeten
zij zich daarom van te voren op de hoogte
stellen hoe de voorwerpen, die zij voorne
mens zijn zich toe te eigenen, er precies
uit zien en dit .lijkt mij niet altijd zoo een
voudig. Gaat u mee naar de bibliotheek,
juffrouw Escott, om daar ook eens een
kijkje te nemen. Ik heb daar een mooie
verzameling antiquiteiten, wapenrustingen,
wapenen en' degens. Schermt u ook
Clara knikte toestemmend1.
„Ja, ik leerde het toen ik nog een klein
meisje was. Mijnheer Blacklock, een vriend
van' Joan, heeft mij les gegeven. Joan zelf
schermt uitstekend. Ik geloof dat zij het
van de meeste mannen zo-u winnen."
„Uw zuster is een buitengewoon begaaf
de vrouw", zeide sir Henry op warmen
toon, „buitengewoon begaafd."
HOOFDSTUK XXIII.
Aan het venster van het boudoir.
Avond' na avond1 verbeidde C'ara de
komst van haar verloofde. Wel vreesde zij,
dat de reis voor hem niet gemakkelijk zou
zijn en verontrustte de gedachte haar, dat
de onbekende schurken, die hem reeds eer-
dér aangevallen en -gevangen genomen
hadden, nogmaals een poging zouden wa
gen ook bestond de mogelijkheid, dat hij
door de politie herkend werd en opnieuw
zou worden gearresteerd. Mem hadi hem
Afschaffing zakelijke bedrijfsbelasting.
De gemeenteraad te 's-Gravemhage heeft
met 24" tegem 11 stemmen aangenomen het
voorstel vam Burg. en Weth, tot afschaf
fing der zakelijke bedrijfsbelasting.
VLISSINGEN, 22 MEI.
Het honderd-jarig bestaan van den
veerdienst op de Westerschelde.
Op 22 Mei 1828 openden de Middelburg-
sche handelshuizen' Spoors en; Spremger,
Boddaert Co., Van den' Broecke, Luteijn,
Schouten Co., en De Bruijne, den eersten
geregelden stoombootdier.st tusschen Vlis-
sinjgen' eni Breskens en is dit dus heden pre
cies 100 jaar gieledena Ên> hoewel eerst na
veel gesukkel' met het uitgeven van den
dienst in -concessie met ingang van 1 April
1866 de provincie zelf de diensten gim/g
exploiteeren, was er zeker voor haar alle
reden heden het 10O-jarig bestaan van den
dienst op d!e Westerschelde te herdenken.
Gedeputeerde Staten hebben dat op o.i. lof
waardige wijze gedaan door voor heden1
een -groot aantal personen -uit te noodigen
tot een tocht niet) dé motorveerboot „Ko
ningin Wilhelmina". Onder hen bevonden
zich vele autoriteiten van wie wij het
eerst willen noemen den' vertegenwoordiger
van den minister van' waterstaat, den heer
mr. H. J. Silvergieter Hoogstad, administra
teur van het departement den regeerings-
commiissaris, den heer A. de VuMer van
Noorden, den oud-Commissaris der Konin
gin in Zeeland, den heer mr. H. J. Dijck-
meester den oudLgriffier der Staten van
Zeeland, den heer H. J. G. Hartman den
secretaris der bootcommissie, den' heer A.
J. van Luij'k, hoofdcommies dér 4de afdee-
linig ter provinciale (griffie van Zeeland, die
reeds ongeveer 30 jaar in verschillende
functies met het toezicht op het financieel
beheer dér stoombootdiensten is belast
den hoofdingenieur van den provincialen
waterstaat, den heer ir. J. J. van Leeuwen
den ingenieur van dJien dienst te Terneuzen,
den heer ir. P. L. Israëli.den ingenieur der
domeinen, den heer ir. A. G. Verhoeven
dié chefs dér andere afdeelimgen van de
jgriffie, die heeren J. F. Magendans, G. C.
iDailiman en mr. L. J. A. van der Harstden
directeur van dien dienst op de Wester
schelde, den heer G. J. de Jonge en dien
van den denst op idle Oosterschelde, den
heer P. de Bruijne, den inspecteur en den
adjunct-inspecteur der P.T.T., de heeren J.
den Heijer en T. van Houweldngen.
Verder noemen wij het overgroote deel
van de tegenwoordige ledlen van de Pro
vinciale Staten van, Zeeland en vele oud
leden van dat college de colleges van
Burg. en Weth. der /gemeenten Vlissingen,
Breskens en1 Terneuzen. Verder vertegen
woordigers van' het bureau-Corn elissen te
Amsterdam en/ van J. en K. Smits' scheeps
werven van den A.N.W.B., van de K.N.
A.C., van dew Bond van Autobushouders
en vam dien van Bedrijfsautoverhuurders en
ten slotte d'e leden van, het personeel, voor
zoover de dienst het toeliet en bijna alle
nog in leven zijnde gepensionneerden. Ver
schillende persvertegenwoordigers maakten
den tocht mede.
Deze tocht ging het eerst van Vlissingen
naar Breskens en aldaar wérden samen met
een gezelschap ingenieurs van den rijks
waterstaat, die» juist heden met een andere
boot van den dienst een' excursie maakten,
de nieuwe aanlegplaats voor de motorveer
boot en daarna de nieuwe gebouwen, van
den dienst) aldaar in oogenschouw te ne
men.
Nadat het gezelschap aan' boord was te
ruggekeerd, werden verschillende toespra
ken gehouden o.a. door den Commissaris
der Koningin, den heer jhr. mr. J. G. Quar-
'les van Ufford, den oud-griffier der Staten
den heer H. J. G. Hartman, diie evenals voor
enkele weken in het Zeeuwscih Genoot
schap der Wetenschappen een historisch
overzicht gaf en den heer G. J. de Jonge,
Inlicht, bij 't Verfraaiings Gezelschap te Lochem.
schuldig verklaard aan de inbraak in „The
Larches" en de politie had! zijn signalement
in alle dagbladen gepubliceerd, zoodat elke
willekeurige persoon hem zou kunnen her
kennen en opnieuw gevangen laten zetten.
Toen zij op den avond van den vierden
dag van haar verblijf te Blythswood in haar
kamer zat en zij ook dien dag wederom
niets van hem vernomen had, werd het
haar angstig te moede. Iederen morgen zag
zij de couranten in, vreezende een of ander
bericht te lezen over een nieuwe arrestatie
van den jongen dokter Malcolm King, maar
tot nu toe had zij nog geen onheilspellende
berichten gelezen. En ten laatste, den vijf
den avond kwam hij.
Zij hadi juist de laatste hand; aan haar
toilet gelegd' en was gereed om voor het
diner naar beneden- te gaan, toen' zij in het
boudoir, dat aan het slaapvertrek grensde
een zacht tikken tegen de vensterruit
meende te hooren. Het boudoir had groote
openslaande deuren- die op een klein stee-
nen balcon uitkwamen en was slechts
door een kléine .lamp verlicht. Met klop
pend hart naderde zij de balcondeuren en
in de schemering zag zij een donkere ge
stalte buiten op het bal'con staan. Een
oogenfolük adrzelde zij, de gestalte was die
van een man, het kon geen ander zijn dan
Malcolm.
Wederom werd' er zacht aan het venster
geklopt In een brief, dien zij aan het adres
van den dominee gestuurd had, had zij hem
nauwkeurig op de hoogte gesteld in welk
gedeelte van het huis het boudoir gelegen
was. Indien, hij het was had hij haar aan
wijzingen goed gevolgd. Plotseling nam zij
waarts en opende het venster Malcolm
trad de kamer binnen.
„Mijn lieveling, mijn eemige lieveling".
directeur van den Westerscheldedienst, die
namens personeel en oudi-personeel, een
tegeltableau, voorstellende de eerste boot
van 1828, genaamd! „die Schelde" en de
nieuwste boot van d)en dienst, de „Konin
gin» Wilhelmina". Deze tegel is bestemd
voor het nieuwe kantoorgebouw, dat te
Vlssingen zal worden .gesticht. Op het ge
sprokene en op het verdere verloop van den
tocht met bezoek o.a. aan de havens van
Terneuzen, Walzoordem en Hansweert, ho
pen) wij in ons volgend! nummer terug te
komen.
Het Nut
Gisterenavond werd in het gebouw der
Nutsspaarbank een ledenvergadering ge
houden van het departement Vlissingen' van
dé Maatschappij tot Nut van 't Algemeen,
onder voorzitterschap vam den heer J. C.
Paap. Ondier die ingekomen stukken kwa
men de aanbevelingen voor van periodiek
aftredende en niet voor herkiezing in aan
merking komende leden vam het hoofdbe
stuur. Met algemeenem stemmen werden
als candidaten van. het departement de hee
ren dr. Miedema, voorzitter van het depar
tement Amersfoort em ir. Z. Th. Fetter, se
cretaris vam de directie van, de Storks fa
brieken, aangewezen. Eveneens werden
herkozen met algemeene stemmen de aftre
dende leden van het bestuur van departe
ment, spaarbank, Fröbelschool en biblio
theek, terwijl in de vacature in dat der Frö
belschool, ontstaan door het vertrek van dr.
A. J. de Konink werd gekozen dr. Grippe-
ling. Naar de algemeene vergadering te
Utrecht werd afgevaardigd de heer A. van
de Sande, terwijl als diens plaatsvervanger
werd aangewezen de heer M. Geelhoed.
De begrooting der Fröbelschool, die het
laatste kwartaal bezocht werd door 130
leerlingen, werd goedgekeurd in ontvangst
en uitgaven tot een bedrag van 4505,
evenals die van bibliotheek en1 departement
tot dé bedragen van resp. 585 en 4650.
Ook stelde de voorzitter voor in de na
jaarsvergadering aan de orde te stellen
eenige reglementsherzieningen.
Bij de rondvraag kwamen eenige interne
aangelegenheden ya,n het departement ter
sprake, o.a. de reeks voordracht voor den
volgenden winter.
Met een woord van dank voor de op
komst sloot de heer Paap de vergadering.
In onze Tijdinghal.
Zooals wij' gisteren mededeelden werd te
Amsterdam een Internationale Loodsen-
conferentie gehouden op uitnoodaging van
de Ned. Loodsenvereeniging. De deelne
mers werden door onzen fotograaf op de
gevoelige plaat vastgelegd, waarvan wij
een foto ontvingen verder van den koor
dirigent Corn. A. Gaiesloot, op Zondag 20
Mei gehuldigd bij zijn 60-jarig jubileum
van de teraardebestelling van generaal Op-
horst van het 25-jarig bestaan der Phar-
maceutische Studentenvereniging te Lei
den van den eersten secretaris der Argen-
tijnsche legatie, die waarschijnlijk tot^ge-
zant zal worden benoemd van een gouden
huwelijkspaar te Noordwijkerhout.
Enkele sportfoto's completeeren deze
collectie.'
Een arrestatie.
Naar wij vernemen is gisterenavond door
den commissaris van politie gearresteerd
een directeur van eeni /bureau hier ter stede,
als verdacht van het plegen van verduiste
ring.
Hij is naar Middelburg overgebracht en
ter ibeschilkiking van die justitie gesteld.
Stoomtram Walcheren^
In de heden gehouden vergadering van
aandeelhouders van bovengenoemde naam-
looze vennootschap werd het jaarverslag
over 1927 uitgebracht, waaraan het volgen
de is ontteend
De einduitkomst der exploitatie was on
bevredigend, hoofdzakelijk tengevolge van
de onvoldoende ontvangsten van, het per
sonenvervoer.
Van dei 5' leening 1906, groot 100.000
werden 2 obligaties uitgeloot en zijn er dus
nog 58 in omloop, van de 5 leening 1918
In een oogenblik gevoelde zij zijn sterke
armen om zich heen hij drukte haar dicht
tegen zich aan. In d'e wilde vreugde van
die ontmoeting had hij geen. flauw vermoe
den van die vreeselijke gebeurtenissen die
ini den loop van den avond plaats zouden
grijpen.
HOOFDSTUK XXIV.
Joan Tempest, de inbreekster.
„Zij heeft hem binnen gelaten,»daar zal
zij voor boeten", mompelde Joan binnens
monds, terwijl' zij beneden in den tuin het
open raam van Clara's kamer nauwkeurig
bespiedde en zag, hoe Malcolm het vertrek
binnentrad. Zijzelf kon zelfs door haar
vrienden en bekenden niet herkend wor
den, want zij droeg een uitstekende ver
momming. Iedereen die haar mocht ont
moeten zou haar voor een man houden.
Haar lang, krachtig lichaam was gehuld in
een heerenjas van zware stof, die tot aan
de kin was dichtgeknoopthaar weelderi
ge bruine lokken waren verborgen onder
een pet. Ook haar gelaat was volkomen in
overeenstemming met de vermomming die
ziji had aangenomen. Haar huid: was op
handige wijze ruw gemaakt en, door hier en
daar een weinig te grimeeren was zij er
volkomen in geslaagd' een mannelijk voor
komen te verkrijgen. Een zeer nauwkeurig
waarnemer zou het misschien opgevallen
zijn, dat voor een man de oogen een wei
nig te groot en te schitterend waren. Haar
manier van loopen geleek op die van een
man toen zij haar schreden naar het grind
pad richtte het leek wel alsof zij op zeer
een besluit. Zij deed eenige schreden voor-
bekend terrein liep, want zij aarzelde geen
enkele maal welken weg zij kon inslaan
na enkele paden doorgeloopen te hebben,
groot 15.000 werd er 1 uitgeloot en ble
ven er nog 6 in omloop.
Door de 5 locomotieven werden 114.975
K.M. afgelegd of per dag 314 K.M. dooi
de 5 autobussen 126.260 K.M. of 345 K.M^
per dag.
De baan vereischte als gevolg van den
bijzonder grooten regenval nagenoeg het
geheele jaar veel onderhoud 1332 versle
ten dwarsliggers werden, hoofdzakelijk in
bogen, door nieuwe eiken vervangen.
Het ziekenfonds ten behoeve vair het
vaste personeel en hun gezinnen vorderde
dit jaar van de Maatschappij 219.34. Het
pensioenfonds steeg van 50.196.35% tot
54.081.85 en over 1927 wordt er weder
1500 in gestort
Het vernieuwingsfonds weg en werken
steeg van 135.009.95 tot 139.508.49,/2»
dat voor rollend materieel van 54.531
tot 56.796.35 en het buitengewoon ver
nieuwingsfonds van 3472.12 tot 3593.64.
In' de beide eerste genoemde fondsen wordt
over 1927 resp. 4765.25 en 3108.95 bij
geschreven.
De ongunstige weersgesteldheid tijdens
een groot gedeelte van het zomerseizoen,
benevens het steeds toenemend vervoer
met autobussen hadden grooten invloed op
het reizigersvervoer per tram. Het auto
park werd met één De Dion Boutonbus met
29 plaatsen en één Chevroletbus met. 16
plaatsen uitgebreid, waardoor de dienst
MiddelburgDomburg kon worden uitge
breid.
Het vervoer was, niettegenstaande de
sterke concurrentie tijdens het zomersei-*
zoen niet onbevredigend, doch het aantal
vervoerde reizigers döor tram en autobus
sen te zamen, bereikte niet het vroeger ge
middelde jaarvervoer aan reizigers (onge
veer 187.000) van de tram alleen. De ten
gevolge der concurrente zeer lage tarieven
had dé ïi tot gevolg, dat de opbrengst van'
het reizigersvervoer niet aan de verwach
ting beantwoordde.
In het door de N.V. ingestelde beroep bij
de Kroon tegen de beslissing van Ged. Sta
ten om zoowel aan haar als aan: de „Nieu
we Onderneming" concessie te veileenen
voor een autobusdienst MiddelburgDom
burg, Werd nog geen uitspraak gedaan. Het
gewone goederenvervoer, alhoewel niet on
bevredigend, ondervond nog steeds de
concurrentie van de verschillende vracht
autodiensten. Aangezien het transport van
materialen voor den, Westkapeischen zee
dijk geringer was dan in 1926, bleef on
danks het grootere bietenvervoer de totale
opbrengst van het goederenvervoer onge
veer 4500 bij dat van het vorig jaar ach
ter. Vervoerd werden ongeveer 10 millioen
K.G. bieten, tegen 8 mihoen en 10 millioen
int 1926 en 1925.Van bouwmaterialen, land
bouwproducten en vee was het vervoer
nog toenemend. De bruto-ontvangsten van
het trambedrijf hebben bedragen 83.247,
waarvan 33.550.19*4 aan personenver
voer, abonnementen ent militair vervoer
(van gewoon vervoer 31.901.72,/2 met
127.689 reizigers) en 49.697.22 aan goe
derenvervoer, postvervoer en buitengewone
ontvangsten. De bruto-ontvangst bedroeg
S.STJ/Ó per dagkilometer tegen 9.35,1/2
in 1926. Gemiddeldl werden per dag ver
voerd 349 reizigers met een opbrengst van
87.40, de gemiddelde opbrengst per rei
ziger was 0.24, tegen 0.27 in 1926 en
0.28 in 1925. De exploitatie-uitgaven be
dragen 78.529.74 of ruim 94 der ont
vangsten. De winst uit de expoitatie is dus
4717.67J/2, doch komt verminderd met
8377.97voor rente en aflossing op een
verlies van 3660.30.
De bruto-ontvangsten van de autobus-
diensten bedroegen 17.964.491/2, waarvan
aan personenvervoer en abonnementen
17.544.74l,/2 (gewoon vervoer 16.608.02
met 55.804 reizigers) en aan goederenver
voer 419.75. De exploitatie-uitgaven wa
ren 22.559.18, alzoo een verlies van
4594.69.
Zooals boven gemeld' wordt aan de ver-
nieuwings- en ziekenfondsen totaal' 9574
toegevoegd, en is het exploitatieverlies van
de tram 3600.30, totaal dus 13.034.50,
vermeerderd met 4594.69 van de autobus
sen is dit 17.629.19. Over 1926 bedroeg
het verlies 1382.60, het totale verlies is
dus 19.011.79. Reeds hebben het rijk, de
stak zij een1 groot grasveld over en ver
dween in het kreupelhout, om na enkele
minuten over het hek te klimmen dat den
straatweg van het landgoed scheidde. Hier
stond op eenigen afstand van Blythswood
een auto te wachten. Bij de auto bleef zij
staan er waren twee mannen, in.
„Hij is er hoor zeide zij. „Zij heeft
hem binnen gelaten. Het is hoog tijd, wij
moeten spoedig beginnen."
Eén van de mannen, wien stem verraad
de dat het Blacklock was, antwoordde met
een vloek. Het licht van de lantaarn be
scheen voor een oogenblik zijn gelaat, dat
er afstootelijk en weerzinwekkend uitzag.
„Indien zij hem verkiest boven mij moet
zij de gevolgen dragen', zelfs al moet zij
het met den dood bekoopen", mompelde hij
tusschen de tanden.
De tweede man, die niemand anders was
dan de oude Craven Tempest, stiet een
ruwen vloek uit, om daarmede zijn volko
men minachting te kennem te geven.
Joan Tempest sprak nu weer en< op meer
beslisten toon dan te voren.
„VooruitHet is tijd
De lichten' van den auto werden ge
doofd. Zoodoende was -er niets dat haar
tegenwoordigheid! zou verraden, als er
eventueel iemand op het grasveld: of in den
tuin van Blythswood' zou loopen.
De twee mannem stapten uit den wagen,
zagen nog eens voorzichtig om zich heen
of er soms ook ergens onraad te bespeuren
viel, namen een zak met gereedschappen
uit den auto en volgden Joan. Zij leidlde
hen langs denzelfden weg dien zij alleen
gegaan was, over het hek, door het kreu
pelhout van Blythswood, en over het gras
veld1 naar het kasteel.
(Wordt vervolgd.)