ale Anthraciet >r VRIJDAG 13 JANUARI EERSTE BLAD No. 11 66e Jaargang M FAAM ENVLEESCH 1.1 G.H. DOMMISSE Idelburgsche ppij v. Stoomvaart BINNENLAND Stads= en Provincienieuws vertoond zat worden. -1928 or de Potemkinfilm jver lad. Vrijdagavond versch n ct. per pond, in den ING, Breewaterstraat. varmte-vermogen. rbruik. Neemt proef. H.L. ƒ2.80. -AMYPARK 46. gevraagd UDIE-PIANO, lOUt. net opgaaf van prijs H s T. B., bureau „Vliss. H OF BENEDENHUIS vraagd, tegen 1 Fe-B rprijs pl.m. 25.per lett. F. K., bureau ■ant". omende GERSKNECHT moet reeds in het vak| geweest zijn. |AC. DE VISSER. KOSTHUIS gezocht. Brieven let- ireau „Vliss. Courant". 1 Middelburg-Rotterdam tengelegen plaatsen. VAN PASSAGIERS, >EREN EN VEE. v.Midd v.m.uur v. Rolt. v.m.uu' nuari 13 16 17 fe'9 20 23 nattln te bekomen m. N.V. Tranoport- en Exp; Erven O. VOS. Telel<«' I B. EENHOORN, Telet. l£' v. OOSTERHOUT, Tel. J» Oebre. BUITENHEK. Tel. 1™ 8 8 g 8 8 8 VLISS1NGSCHE COURANT Dit nummer bestaat uit 2 bladen. ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Weekabon nementen 17 cent, alles bij vooruitbeta ling. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS Van 1—5 regels 1.25, voor iederen regel meer 25 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 50 cent per regel Kleine Advertenties betreffende Huur en Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs bij vooruitbetaling van 1—5 regels 0.75, voor iederen regel meer 15 cent. Ontwerp wet winkelsluiting. Nu de minister van arbeid een gewijzigd wetsontwerp om advies heeft gezonden naar de Kamers van Koophandel en den Middenstandsraad, heeft het bondsbestuur van den Alg. Ned. Bond van Handels- en Kantoorbedienden den minister verzocht, eveneens ter zake van advies te mogen die nen. De bond grondt zijn verzoek op de over weging, dat naast de ondernemers ook de werknemers in het winkelbedrijf bij een wettelijke regeling der winkelsluiting, be langhebbenden zijn, terwijl deze werkne mers niet in den Middenstandsraad zijn vertegenwoordigd. Werfrapport. Verschenen is het rapport der commissie, ingesteld bij beschikking van den minister van marine a.i. d.d. 19 Juli 1926, ter bestu deering van de vraag of de rijkswerven in 's lands belang in den tegenwoordigen vorm en omvang behooren te worden ge handhaafd. De opdracht aan de commissie was den minister van advies te dienen over de vol gende vraagpunten 1. Moeten de rijkswerven bij de voorge nomen reorganisatie der marine gehand haafd worden in den tegenwoordigen vorm en omvang a. met het oog op het financieel belang der marine, b. met het oog op het financieel belang van den Staat in zijn geheel 2. Hoe is een eventueel belangenconflict tusscHen de desiderata sub a en b te over bruggen Indien de vraag sub 1 ontkennend wordt beantwoord, rijzen de vragen 3. Welke omvang van het bedrijf wordt aanbevolen 4. Welke organisatie en vorm van het be drijf worden het beste geacht Voorts werd de commissie gemachtigd desgewenscht in haar advies ook beschou wingen op te nemen, die gaan buiten een antwoord op deze vragen. De commissie komt tot de volgende be antwoording van de haar voorgelegde vragen le. Het is zoowel in het financieel belang van de marine als in dat van den Staat in zijn geheel, het bedrijf der rijkswerven te concentreeren te Willemsoord en de rijks werf te Hellevoetsluis te sluiten. 2e. Van een belangenconflict tusschen de marine en den Staat in zijn geheel is in dit opzicht geen sprake. 3e. Na concentratie van het werfbedrijf te Willemsoord en sluiting der rijkswerf te Hellevoetsluis, wordt de werf te Willems oord voorloopig op het huidige niveau ge handhaafd. 4e. Het werfbedrijf te Willemsoord be hoort te worden aangewezen als staats bedrijf. Ter uitvoering van het bovenstaand ad vies wordt door de commissie het navol gende aanbevolen. Ten aanzien van A. Rijkswerf te Willemsoord le. De rijkswerf fe Willemsoord behoort te worden aangewezen als staatsbedrijf. Den directeur van dit bedrijf wordt een „raad van bijstand" terzijde gesteld, in welk lichaam zitting moeten hebben perso nen, die door werkkring éfl ervaring geacht kunnen worden van soortgelijke bedrijven grondige kennis te hebben. 2e, Êr wordt een regeling getroffen om te Voorkomen dat bij mobilisatie geoefende en geschoolde werkkrachten aan het werfbe drijf worden onttrokken om gewapenden dienst te verrichten. 3e. Maatregelen worden gewonnen om na mobilisatie onverwijld te kunnen beschikken over geschoolde krachten voor uitbreiding van het bedrijf der rijkswerf tot het ge- wenschte oorlogsniveau. 4e. Voor zooveel noodig, worden voor bereidingen gemaakt inzake het verleenen van hulp door de particuliere industrie in oorlogstijd. 5e. De marinetransportdienst wordt ge reorganiseerd, c.q. opgeheven. 6e. Een nadere bestudeering „Rijkswerf- Staatsbedrijf" zal hebben uit te maken, of het gewenscht is de rijkswerf in haar hui- digen organisatievorm te handhaven of haar te beperken tot een uitsluitend technisch- industrieel bedrijf, door er de arsenaals- en magazijnsbedrijven aan te onttrekken. 7e. In dit laatste geval dient een klein gedeelte van den magazijnsvoorraad onder het beheer van het industrieel bedrijf te worden gebracht. Het overblijvende deel van den magazijns- dienst wordt, evenals de arsenaalsdienst, onder de bevelen van den commandant dei- marine te Willemsoord gesteld. B. Rijkswerf te Hellevoetsluis le. De rijkswerf te Hellevoetsluis wordt als zoodanig gesloten. Zoolang het niet gelukt is haar te verhuren of te verkoopen, wordt het complex met zoo gering mogelij ke middelen onderhouden, voor zoover dat noodig is om algeheel verval te voorkomen. Dit kan, daar voor toegang tot het torpedo atelier de sluizen moeten worden blijven gediend, geschieden door het haven-sluis- personeel c.q. uitgebreid met bijv. 2 man. 2e. De kanonneerbooten, welke thans te Hellevoetsluis zijn met bestemming om eventueel aldaar te mobiliseeren, worden overgevoerd naar Willemsoord. Over de vaartuigen van het loodswezen, de betonning en de verlichting wordt hierna onder C gesproken. 3e. De uniformkleeding voor militair per soneel, hetwelk bij mobilisatie te Hellevoet sluis moet opkomen, o.a. ter bezetting van enkele marine-kustwachtposten, en mobili- satievoorraden, levensmiddelen, welke bij mobilisatie dadelijk beschikbaar moeten zijn, worden opgeslagen in de ter plaatse aanwezige magazijnen van het departement van oorlog. 4e. De op de werf aanwezige voorraden brandstoffen, stook- en smeeroliën worden opgebruikt of vervoerd. 5e. Het torpedo-atelier (gelegen op de rijkswerf) en het verspermijnenmagazijn (gelegen aan de tramhaven) kunnen zon der hulp van het industrieel bedrijf worden beheerd, waartoe slechts zeer geringe uit breiding van personeel noodig is. 6e. De afvloeiing van het personeel heeft, na sluiting, plaats in hoofdzaak volgens de bestaande regelen en overigens volgens aanwijzing van den minister. Aangeteekend zij, dat het, naar bekomen inlichtingen, wel vast staat, dat geschoolde krachten in den regel plaats kunnen vinden bij de industrie in en om Rotterdam. 7e. De te Hellevoetsluis beschikbare vaar tuigen, lichters en daarvoor in aanmerking komende werktuigen en gereedschappen, worden naar de rijkswerf te Willemsoord overgevoerd. 8e. De opslagplaats op Tien-Gemeten moet voor de marine behouden blijven. C. Het loodswezen, de betonning en de verlichting. le. Het onderhoud der kleine betonning in het 4e en 5e district wordt uitbesteed. 2e. Indien het onderhoud der zware bui- tenbetonning met behulp van particuliere werven in verband met de lange sleeproutes moeilijkheden zou ondervinden, dient te worden overwogen de zorg voor gezegde zware buitenbetonning van het 4e en 5e district op te dragen aan het 6e district. 3e. De loodsafhaaldienst te Hellevoetsluis wordt opgeheven. De post voor het gat van Goeree wordt, indien hij althans behouden moet blijven, bediend vanaf den Waterweg of vanuit Vlissingen. 4e. De in dienst zijnde stoomloodsvaartui- gen van den Waterweg hebben als ligplaats Maassluis het gewone onderhoud ge schiedt aldaar met eigen middelen en hulp van particulieren. Voor de z.g. groote beurt gaan zij naar de rijkswerf te Willemsoord. 5e. Reserve-materieel van het loodswezen en kleine vaartuigen, welke thans nog op de werf te Hellevoetsluis liggen, worden over gebracht naar Willemsoord of Vlissingen. Aan het rapport is toegevoegd een nota van het lid R. H. Wijmans, waarin deze de meening verdedigt, dat over de bezwaren aan opheffing der werf te Hellevoetsluis verbonden alleen dan mag worden heenge stapt, indien daartegenover zéér belangrijke geldelijke besparing voor den lande vast stond. Dit is echter z.i. niet het geval. Naar zijn oordeel is werkelijke besparing niet of zoo goed als niet «te wachten, waarom hij met de conclusies der commissie niet kan instemmen. Het rapport bevat voorts 7 bijlagen. Belastingpersoneel. Ter kennis van het belastingpersoneel is gebracht, dat de minister van financiën niet goedkeurt, dat ambtenaren zich belasten met het inzamelen van (gelden, voorwerpen enz. bij en met het verkoopen van kaarten, loten, enz. aam duiten de administratie staanden, met wie de ambtenaar als zooda nig in aanraking komt. Dit geldt ook, al geschiedt de inzameling ten behoeve van liefdadige instellingen of dloor een ramp getroffene, zelfs indien naar de verrichtin gen (geen vergoeding van kosten wordt genoten. Sterk sprekende cijfers. Ds. A. Timmerman, predikant bij de Ned. Herv. gemeente te Ter Neuzen, geeft in een ingezonden stuk in de „Tem. Crt." de volgende „sterk sprekende ontroerende cijfers" In 1891 toen- de bevolking van de bur gerlijke gemeente van Ter Neuzen 6563 zielen telde, werden er alléén in de Her vormde Kerk 183 kinderen gedoopt. In 1927, toen de bevolking der burger lijke gemeente meer dan 10.000 zielen tel de, zijn er in de geheele burgerlijke ge meente, dus van de Hervormden, R.-Kath., Gereformeerden en Oud-Gereformeerden, en die niet tot eenig kerkgenootschap be hooren, van allen te samen slechts 169 kin deren geboren. Commentaar overbodig. De „Maasbode" geeft ook „ontstellende cijfers" voor 's-Gravenhage, waar het ge boortecijfer sedert 1920 van 22.36 tot 17.11 per 1000 inwoners is teruggeloopen en het katholieke blad schrijft hierover het vol gende Is dat niet een ontstellenden achteruit gang? Vooral treft daarbij de regelmatig heid van de dalinger zijn zoo goed als geen schommelingen. Dit wijst er op, dat hier één krachtige tendenz werkt, die alle andere invloeden, welke kleinere schomme lingen teweeg kunnen, brengen, over- heerscht. Die tendenz is de opzettelijke geboorte-beperking. Dat is geen geheim meer. Iedereen, die in verschillende krin gen wel eens verkeert, zal dit moeten er kennen. De zonde van. het neo-malthusi- anisme treedt tegenwoordig zelfs zoo driest op, dat men er zich niet meer over schaamt zich daaraan schuldig te maken. Helaas ook in katholieke kringen Weelde-, ge mak- en genotzucht zijn ontegenzeggelijk de oorzaken van dit kwaad. De humanisti sche theorieën, die ter verdediging Van de opzettelijke geboorte-beperking wel eens worden aangevoerd, zijn slechts maskers om de eigenlijke motieven van genot-, ge mak- en weelde-zucht te verbergen. Ze denbederf en verslapping der bevolking gaan zooals altijd hand in hand. VLISSINGEN, 13 JANUARI. Controle op de rijwielplaatjes. De controle op de nieuwe rijwielbelas- tin gmerken begint Maandag a.s. Dan worclt ieder die geen geldig plaatje op zijn Tij-wiel heeft bekeurd. 'De minste boete bedraagt 2.50. De wielrijders weten nu waaraan zij zich te houden hebben en dienen er voor te zor gen dat hun karretjes uiterlijik Maandag 16 Januari vaar het nieuwe belastingmerk zijn voorzien. Het Gasthuis. lm het gemeente-ziekenhuis alhier zijn in 1927 verpleegd 357 patiënten, met 18.814 verpleegdagen, w.o. 53 patiënten uit het gesticht. Er hadden 88 operaties plaats, terwijl 105 foto's werden genomen. De Veneeniging Artikel 188. Het bestuur der Vereenigmg Artikel 188 alhier, heeft de door de politie destijds in beslag genomen ledenlijst en verdere be scheiden, benevens de contributiegelden, dezer dagen terug ontvangen. In een binnenkort te houden bestuurs vergadering zal nu worden besproken wat verder, gedaan moet worden, o.a. met de ontvangen contributiegelden. De vlucht van de Postduif, Concertgebouw. Tegen de gewoonte im voor een lezing opende de heer Van der Slikke gisteren avond de bijeenkomst van A. G. O. met een woord van welkom aan. allen en in het bijzonder van den heer G. A. Koppen, wien hij en met hem de totaal gevulde zaal dankbaar was, dat hij ons een. verhaal van zijn avonturen van de vlucht naar Indië heen en terug heeft willen geven. Hoe zijn komst hierheen gewaardeerd wordt blijkt het best aan de opkomst der leden, die voor een „lezing'5 nooit zoo overweldigend! is. Hij zou den spreker van dezen avond niet huldigen voor den nieuwen luister, dien hij aan de Nederlandsche luchtvaart heeft toe gevoegd, waar. hij reeds zoo veel is gehul digd, maar gaf den heer Koppen 't woord. Daverend handgeklap begroette deze woorden en toen de spreker het podium beklom laaide dat aan en werd tot een staande ovatie voor den koenen luchtreizi ger, die glimlachend dankte voor die hulde. Met vlugge stem, voor velen meer ach ter in de zaal. te vlug om hem gemakkelijk te volgen, begon spreker zijn relaas met de pogingen, die van af 1919 door hem zijn gedaan om den tocht naar Indië te maken, in welke pogingen hij ten slotte zou sla gen dank zij zijn vaak commis-voyageur- achtige pogingen om aan geld te komen, noodig voor het financieren van den tocht, welke nog uitgesteld is, doordat de verze kering van het toestel langdurige onder handelingen en ten- slotte nog steun uit het buitenland noodig maakte. Op de kaart, die spreker projecteerde, toonde hij aan, waarom de vlucht in April of in October gehouden moest worden. De regentijd niet zoozeer om den tropischen regenval zelf dan wel om bet ongeschikt maken der vliegterreinen, waarop zou moeten geland worden maakt de bepaling van dit tijd stip noodzakelijk. Ook werd besproken, waarom de tocht moest doqrgaan. Na de verschillende vluchten, die reeds waren ge daan en wel in de eerste plaats, omdat wel langdurige vluchten gedaan waren mét meer motoren, welke echter plaats hadden gevonden zonder tusschenlanding. Ditmaal wenschte men de vraag trachten te beant woorden, hoe zoo'n toestel met verschil lende startingen zich zou houden. Dan zou men trachten spoediger berichten over te Daar schuilt in die eenvoudige woorden: ROODE-STER blijft ROODE-STER méér dan men denkt, namelijk de geruststelling voor den rooker van smaak, dat de grondstoffen, die voor STER TABAK gebruikt worden, de zorg die aan de samenstelling wordt besteed en de kwaliteit, die aan ROODE-STER zijn ver maardheid gaven, onveranderd gehandhaafd zullen worden. Wanneer allen, die ROODE- STER als een volmaakte tabak leerden waardeeren, en het zijn er honderdduizenden dit be denken, dan zullen zij zeggen: „het blijft ook voor mij ROODE-STER" Op alle bals worden de dansen af gewisseld door 'n Caravellis en men smaakt dan een dubbel genot. De Caravellis-rooker behoeft niet naar momenten te zoeken om zijn sigaret te savoureeren. Steeds is zij welkom. Femina 4 ets. Specials 21/. ets. Fine Fleur 3 Favorites 2 Rêve d'Or 3 Prime (stroomondst.) 2 brengen en ook speelde wel een beetje egoïsme en lust om een record te maken een rol mee, welk record', dank zij de krachtige medewerking van zijn beide ka meraden gevestigd is. Bij het bepalen, van het tijdstip der vlucht moest ook in aan merking worden genomen, dat de tocht in de richting Oostwaarts ging, waardoor men aan daglicht verloor, wat nog sterker was bij den terugtocht. Reeds bij de eerste „etappe" naar Sofia was dit merkbaar, want nauwelijks een kwartier na de lan ding daar was het reeds donker. Spreker memoreerde het betrekkelijk slechte weer op de heenreis in Europa, dat im de eerste dagen der vlucht over Azië veel verbeter de. Maar dat dit voor een vlucht over Per- zië noodig was, waarover gevlogen werd, na de étappes Sofia'AleppoBushire ge nomen te hebben waar de tochtgenoo- ten opgenomen werden im de zgn. Ahnen- galerie bewezen wel de verschillende kieken van dit land genomen, die een rots- achtigen bodem vertoonden. Overal waai de tochtgenooten landden, was de ont vangst hartelijk, schitterend, enthousiast, overal was men verwonderd over het snelle afleggen van het doorloopen deel van den tocht. Ook werd, mee dank zij de telegrafische waarschuwingen vooraf aan de vermoede lijke landingsplaatsen, overal gezorgd voor voldoende bijvulling van den stookvoor- raad. Eveneens kon men op verschillende plaatsen rekenen, indien noodig op hulp bij mogelijke mankementen als het breken van onderdeelem of het lek worden van een band. Zelfs werden de tochtgenooten ge waarschuwd voor een cycloon, die hun weg op een bepaald punt zou kruisen. Dank zij al deze inlichtingen en hulp werden de étappes op gunstige wijze genomen, hoe wel de luchtreizigers bij het landen soms eigenaardige gewaarwordingen opdeden, als ze bijvoorbeeld landden te midden van nieuwsgierige schapen of buffels, die zich no-g lastiger toonden dan een Hollandschen verkeersagent. Of als ze bij het landen met hun wielen eenige tientallen cM. in den Igrond zakten of bij het willen starten niet wegkonden door den moerassigen grond, wat verholpen werd door het aanleggen van een harde start-plaats. Ook moesten ze soms hoog boven de wolken, vaak midden door de wolken vliegen of zooals in Siam overblijven. Eén, ja twee dagen voor repa ratie der machine of behendig manoeuvree- ren als in Singapore, waar op het renveld de horden het over 'het veld rijden belem merden. Maar toch ondanks al die weder waardigheden zijn de luchtreizigers na ne gen vliegdagen behouden in Batavia aan gekomen, waar een enthousiaste menigte hen ontving, gelijk de kieken ons deden zien. Na de pauze vertelde de heer Koppen ons, dat de Postduif geen noemenswaardige reparatie moest ondergaan en dat slechts voor economischer olieverbruik eeniige on derdeden vervangen moesten worden. Dank zij het verschuiven van een dag van vertrek, kon een groote massa post worden meegenomen bij den terugtocht, waarop men het eerst landde te Singapore, waar het terrein nu perfect in orde was en van welke étappe ons eenige schitterende kie ken van Indische eilanden werden gege ven. De tocht had te Siam eenige pech, waardoor luitenant Koppen gelegenheid kreeg schitterende feesten te Bangkok bij te wonen, waarvan eenige projecties op het doek werden geworpen. Op dien terug tocht, waarbij ook weer de eigenaardig heid van zoo'n tocht bleek, dat nooit kan gezegd worden daar landen we van avond, ontmoette spreker Könnecke, den Duitse hen vlieger, die door slechte voorbe reiding veel pech had gehad. Na de ver schillende étappes besproken te hebben, waarbij kieken als de groote gouden koepel van Rangoon, de brug met 94 bogen, ein digde spreker zijn relaas met een bespre king der resultaten. Het is door een Verge lijken vlucht mogelijk gemaakt bijv. tech nische teekeningen, gegevens voor een ver gadering spoediger over te brengen. Veel verbetering is er in te brengen door de trajecten korter te maken een paar tra jecten per dag te maken door van het eene vliegtuig over te stappen in het andere nachtvluchten in te lasschen, waarvoor echter veiliger ingerichte landingsterreinen noodig zijn, dan is het misschien mogelijk Batavia in veel korter tijd van Amsterdam uit te bereiken. Maar dan raadde spreker aan niet te wachten op internationale sa menwerking, doch zelf aan te pakken. Een waarlijk donderend applaus beloon de spreker voor zijn zeer interessante lezing. Ned. Christen Vrouwenbond, Voor de afdeeHng Vtïssingen van den Ned1. Christen Vrouwenbond trad gisteren avond als spreker op ds. J. B. Netelenbos, Ned. Herv. predikant te Heinkenszand, met het onderwerp „Paulus op den Areopagus". De bijeenkomst werd door de presidente, mevr. Sanderse, op de gebruikelijke wijze geopend, die de aanwezigen en in het bij zonder ds. Netelenbos welkom heette, te leurstelling uitsprekende over de niet zeer talrijke opkomst, daar toch èn het onder werp èn de spreker een grootere belang stelling hadden mogen verwachten. Ds. Netelenbos begon zijn rede met te wij zen op de 3 steden der oudheid van roem- vollen naam, die tot heden voor verwoes ting zijn bewaard gebleven Jeruzalem, Rome en Athene. Hoe hoog Rome en Athe ne ook moeten worden' aangeschreven, Jeruzalem toch is voor den Christen van meer bekendheid, daar God aan Jeruzalem zijn openbaring schonk. Heden zou echter Athene, bekend om zijn schoonheid, meer in het centrum van zijtn onderwerp staan, in verband met het op treden van den grooten heidenapostel, Paulus, aldaar. In beeldrijke taal schilderde spreker de schoonheid van Athene, met zijn Akropolis, waarop de tempel van Athene Parthenos, de beschermgodin der stad zich verhief, met zijn ontzagwekkende beeldengroepen. Athene, de stad door welker straten Plato, Socrates en zooveel andere beroemde wijs- geeren der oudheid hebben gewandeld en waar geen straat was of er vertoonden zich beelden of altaren, ter eere van de verschillende goden. Een oud-schrijver heeft eens niet ten onrechte gezegd, dat men in Athene gemakkelijker goden dan menschen kon ontmoeten. In Paulus' dagen werd) Athene reeds door Rome overvleugeld en was het een

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1928 | | pagina 1