ale Anthraciet
>r
VRIJDAG 13 JANUARI
EERSTE BLAD
No. 11
66e Jaargang
M
FAAM
ENVLEESCH
1.1 G.H. DOMMISSE
Idelburgsche
ppij v. Stoomvaart
BINNENLAND
Stads= en Provincienieuws
vertoond zat
worden.
-1928
or de Potemkinfilm
jver
lad.
Vrijdagavond versch n
ct. per pond, in den
ING, Breewaterstraat.
varmte-vermogen.
rbruik. Neemt proef.
H.L. ƒ2.80.
-AMYPARK 46.
gevraagd
UDIE-PIANO,
lOUt.
net opgaaf van prijs H
s T. B., bureau „Vliss. H
OF BENEDENHUIS
vraagd, tegen 1 Fe-B
rprijs pl.m. 25.per
lett. F. K., bureau
■ant".
omende
GERSKNECHT
moet reeds in het vak|
geweest zijn.
|AC. DE VISSER.
KOSTHUIS
gezocht. Brieven let-
ireau „Vliss. Courant". 1
Middelburg-Rotterdam
tengelegen plaatsen.
VAN PASSAGIERS,
>EREN EN VEE.
v.Midd
v.m.uur
v. Rolt.
v.m.uu'
nuari
13
16
17
fe'9
20
23
nattln te bekomen m.
N.V. Tranoport- en Exp;
Erven O. VOS. Telel<«' I
B. EENHOORN, Telet. l£'
v. OOSTERHOUT, Tel. J»
Oebre. BUITENHEK. Tel. 1™
8
8
g
8
8
8
VLISS1NGSCHE COURANT
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
ABONNEMENTS PRIJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
cheren 2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk 2.50. Weekabon
nementen 17 cent, alles bij vooruitbeta
ling.
Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIE-PRIJS
Van 1—5 regels 1.25, voor iederen
regel meer 25 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 50 cent per regel
Kleine Advertenties betreffende Huur en
Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie
dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs bij
vooruitbetaling van 1—5 regels 0.75, voor
iederen regel meer 15 cent.
Ontwerp wet winkelsluiting.
Nu de minister van arbeid een gewijzigd
wetsontwerp om advies heeft gezonden
naar de Kamers van Koophandel en den
Middenstandsraad, heeft het bondsbestuur
van den Alg. Ned. Bond van Handels- en
Kantoorbedienden den minister verzocht,
eveneens ter zake van advies te mogen die
nen.
De bond grondt zijn verzoek op de over
weging, dat naast de ondernemers ook de
werknemers in het winkelbedrijf bij een
wettelijke regeling der winkelsluiting, be
langhebbenden zijn, terwijl deze werkne
mers niet in den Middenstandsraad zijn
vertegenwoordigd.
Werfrapport.
Verschenen is het rapport der commissie,
ingesteld bij beschikking van den minister
van marine a.i. d.d. 19 Juli 1926, ter bestu
deering van de vraag of de rijkswerven in
's lands belang in den tegenwoordigen
vorm en omvang behooren te worden ge
handhaafd.
De opdracht aan de commissie was den
minister van advies te dienen over de vol
gende vraagpunten
1. Moeten de rijkswerven bij de voorge
nomen reorganisatie der marine gehand
haafd worden in den tegenwoordigen vorm
en omvang
a. met het oog op het financieel belang
der marine,
b. met het oog op het financieel belang
van den Staat in zijn geheel
2. Hoe is een eventueel belangenconflict
tusscHen de desiderata sub a en b te over
bruggen
Indien de vraag sub 1 ontkennend wordt
beantwoord, rijzen de vragen
3. Welke omvang van het bedrijf wordt
aanbevolen
4. Welke organisatie en vorm van het be
drijf worden het beste geacht
Voorts werd de commissie gemachtigd
desgewenscht in haar advies ook beschou
wingen op te nemen, die gaan buiten een
antwoord op deze vragen.
De commissie komt tot de volgende be
antwoording van de haar voorgelegde
vragen
le. Het is zoowel in het financieel belang
van de marine als in dat van den Staat in
zijn geheel, het bedrijf der rijkswerven te
concentreeren te Willemsoord en de rijks
werf te Hellevoetsluis te sluiten.
2e. Van een belangenconflict tusschen de
marine en den Staat in zijn geheel is in dit
opzicht geen sprake.
3e. Na concentratie van het werfbedrijf
te Willemsoord en sluiting der rijkswerf te
Hellevoetsluis, wordt de werf te Willems
oord voorloopig op het huidige niveau ge
handhaafd.
4e. Het werfbedrijf te Willemsoord be
hoort te worden aangewezen als staats
bedrijf.
Ter uitvoering van het bovenstaand ad
vies wordt door de commissie het navol
gende aanbevolen. Ten aanzien van
A. Rijkswerf te Willemsoord
le. De rijkswerf fe Willemsoord behoort
te worden aangewezen als staatsbedrijf.
Den directeur van dit bedrijf wordt een
„raad van bijstand" terzijde gesteld, in
welk lichaam zitting moeten hebben perso
nen, die door werkkring éfl ervaring geacht
kunnen worden van soortgelijke bedrijven
grondige kennis te hebben.
2e, Êr wordt een regeling getroffen om te
Voorkomen dat bij mobilisatie geoefende en
geschoolde werkkrachten aan het werfbe
drijf worden onttrokken om gewapenden
dienst te verrichten.
3e. Maatregelen worden gewonnen om na
mobilisatie onverwijld te kunnen beschikken
over geschoolde krachten voor uitbreiding
van het bedrijf der rijkswerf tot het ge-
wenschte oorlogsniveau.
4e. Voor zooveel noodig, worden voor
bereidingen gemaakt inzake het verleenen
van hulp door de particuliere industrie in
oorlogstijd.
5e. De marinetransportdienst wordt ge
reorganiseerd, c.q. opgeheven.
6e. Een nadere bestudeering „Rijkswerf-
Staatsbedrijf" zal hebben uit te maken, of
het gewenscht is de rijkswerf in haar hui-
digen organisatievorm te handhaven of haar
te beperken tot een uitsluitend technisch-
industrieel bedrijf, door er de arsenaals- en
magazijnsbedrijven aan te onttrekken.
7e. In dit laatste geval dient een klein
gedeelte van den magazijnsvoorraad onder
het beheer van het industrieel bedrijf te
worden gebracht.
Het overblijvende deel van den magazijns-
dienst wordt, evenals de arsenaalsdienst,
onder de bevelen van den commandant dei-
marine te Willemsoord gesteld.
B. Rijkswerf te Hellevoetsluis
le. De rijkswerf te Hellevoetsluis wordt
als zoodanig gesloten. Zoolang het niet
gelukt is haar te verhuren of te verkoopen,
wordt het complex met zoo gering mogelij
ke middelen onderhouden, voor zoover dat
noodig is om algeheel verval te voorkomen.
Dit kan, daar voor toegang tot het torpedo
atelier de sluizen moeten worden blijven
gediend, geschieden door het haven-sluis-
personeel c.q. uitgebreid met bijv. 2 man.
2e. De kanonneerbooten, welke thans te
Hellevoetsluis zijn met bestemming om
eventueel aldaar te mobiliseeren, worden
overgevoerd naar Willemsoord.
Over de vaartuigen van het loodswezen,
de betonning en de verlichting wordt hierna
onder C gesproken.
3e. De uniformkleeding voor militair per
soneel, hetwelk bij mobilisatie te Hellevoet
sluis moet opkomen, o.a. ter bezetting van
enkele marine-kustwachtposten, en mobili-
satievoorraden, levensmiddelen, welke bij
mobilisatie dadelijk beschikbaar moeten
zijn, worden opgeslagen in de ter plaatse
aanwezige magazijnen van het departement
van oorlog.
4e. De op de werf aanwezige voorraden
brandstoffen, stook- en smeeroliën worden
opgebruikt of vervoerd.
5e. Het torpedo-atelier (gelegen op de
rijkswerf) en het verspermijnenmagazijn
(gelegen aan de tramhaven) kunnen zon
der hulp van het industrieel bedrijf worden
beheerd, waartoe slechts zeer geringe uit
breiding van personeel noodig is.
6e. De afvloeiing van het personeel heeft,
na sluiting, plaats in hoofdzaak volgens de
bestaande regelen en overigens volgens
aanwijzing van den minister.
Aangeteekend zij, dat het, naar bekomen
inlichtingen, wel vast staat, dat geschoolde
krachten in den regel plaats kunnen vinden
bij de industrie in en om Rotterdam.
7e. De te Hellevoetsluis beschikbare vaar
tuigen, lichters en daarvoor in aanmerking
komende werktuigen en gereedschappen,
worden naar de rijkswerf te Willemsoord
overgevoerd.
8e. De opslagplaats op Tien-Gemeten
moet voor de marine behouden blijven.
C. Het loodswezen, de betonning en de
verlichting.
le. Het onderhoud der kleine betonning
in het 4e en 5e district wordt uitbesteed.
2e. Indien het onderhoud der zware bui-
tenbetonning met behulp van particuliere
werven in verband met de lange sleeproutes
moeilijkheden zou ondervinden, dient te
worden overwogen de zorg voor gezegde
zware buitenbetonning van het 4e en 5e
district op te dragen aan het 6e district.
3e. De loodsafhaaldienst te Hellevoetsluis
wordt opgeheven. De post voor het gat van
Goeree wordt, indien hij althans behouden
moet blijven, bediend vanaf den Waterweg
of vanuit Vlissingen.
4e. De in dienst zijnde stoomloodsvaartui-
gen van den Waterweg hebben als ligplaats
Maassluis het gewone onderhoud ge
schiedt aldaar met eigen middelen en hulp
van particulieren. Voor de z.g. groote beurt
gaan zij naar de rijkswerf te Willemsoord.
5e. Reserve-materieel van het loodswezen
en kleine vaartuigen, welke thans nog op de
werf te Hellevoetsluis liggen, worden over
gebracht naar Willemsoord of Vlissingen.
Aan het rapport is toegevoegd een nota
van het lid R. H. Wijmans, waarin deze de
meening verdedigt, dat over de bezwaren
aan opheffing der werf te Hellevoetsluis
verbonden alleen dan mag worden heenge
stapt, indien daartegenover zéér belangrijke
geldelijke besparing voor den lande vast
stond. Dit is echter z.i. niet het geval. Naar
zijn oordeel is werkelijke besparing niet of
zoo goed als niet «te wachten, waarom hij
met de conclusies der commissie niet kan
instemmen.
Het rapport bevat voorts 7 bijlagen.
Belastingpersoneel.
Ter kennis van het belastingpersoneel is
gebracht, dat de minister van financiën niet
goedkeurt, dat ambtenaren zich belasten
met het inzamelen van (gelden, voorwerpen
enz. bij en met het verkoopen van kaarten,
loten, enz. aam duiten de administratie
staanden, met wie de ambtenaar als zooda
nig in aanraking komt. Dit geldt ook, al
geschiedt de inzameling ten behoeve van
liefdadige instellingen of dloor een ramp
getroffene, zelfs indien naar de verrichtin
gen (geen vergoeding van kosten wordt
genoten.
Sterk sprekende cijfers.
Ds. A. Timmerman, predikant bij de
Ned. Herv. gemeente te Ter Neuzen, geeft
in een ingezonden stuk in de „Tem. Crt."
de volgende „sterk sprekende ontroerende
cijfers"
In 1891 toen- de bevolking van de bur
gerlijke gemeente van Ter Neuzen 6563
zielen telde, werden er alléén in de Her
vormde Kerk 183 kinderen gedoopt.
In 1927, toen de bevolking der burger
lijke gemeente meer dan 10.000 zielen tel
de, zijn er in de geheele burgerlijke ge
meente, dus van de Hervormden, R.-Kath.,
Gereformeerden en Oud-Gereformeerden,
en die niet tot eenig kerkgenootschap be
hooren, van allen te samen slechts 169 kin
deren geboren. Commentaar overbodig.
De „Maasbode" geeft ook „ontstellende
cijfers" voor 's-Gravenhage, waar het ge
boortecijfer sedert 1920 van 22.36 tot 17.11
per 1000 inwoners is teruggeloopen en het
katholieke blad schrijft hierover het vol
gende
Is dat niet een ontstellenden achteruit
gang? Vooral treft daarbij de regelmatig
heid van de dalinger zijn zoo goed als
geen schommelingen. Dit wijst er op, dat
hier één krachtige tendenz werkt, die alle
andere invloeden, welke kleinere schomme
lingen teweeg kunnen, brengen, over-
heerscht. Die tendenz is de opzettelijke
geboorte-beperking. Dat is geen geheim
meer. Iedereen, die in verschillende krin
gen wel eens verkeert, zal dit moeten er
kennen. De zonde van. het neo-malthusi-
anisme treedt tegenwoordig zelfs zoo driest
op, dat men er zich niet meer over schaamt
zich daaraan schuldig te maken. Helaas
ook in katholieke kringen Weelde-, ge
mak- en genotzucht zijn ontegenzeggelijk
de oorzaken van dit kwaad. De humanisti
sche theorieën, die ter verdediging Van de
opzettelijke geboorte-beperking wel eens
worden aangevoerd, zijn slechts maskers
om de eigenlijke motieven van genot-, ge
mak- en weelde-zucht te verbergen. Ze
denbederf en verslapping der bevolking
gaan zooals altijd hand in hand.
VLISSINGEN, 13 JANUARI.
Controle op de rijwielplaatjes.
De controle op de nieuwe rijwielbelas-
tin gmerken begint Maandag a.s. Dan worclt
ieder die geen geldig plaatje op zijn Tij-wiel
heeft bekeurd. 'De minste boete bedraagt
2.50.
De wielrijders weten nu waaraan zij zich
te houden hebben en dienen er voor te zor
gen dat hun karretjes uiterlijik Maandag
16 Januari vaar het nieuwe belastingmerk
zijn voorzien.
Het Gasthuis.
lm het gemeente-ziekenhuis alhier zijn in
1927 verpleegd 357 patiënten, met 18.814
verpleegdagen, w.o. 53 patiënten uit het
gesticht.
Er hadden 88 operaties plaats, terwijl 105
foto's werden genomen.
De Veneeniging Artikel 188.
Het bestuur der Vereenigmg Artikel 188
alhier, heeft de door de politie destijds in
beslag genomen ledenlijst en verdere be
scheiden, benevens de contributiegelden,
dezer dagen terug ontvangen.
In een binnenkort te houden bestuurs
vergadering zal nu worden besproken wat
verder, gedaan moet worden, o.a. met de
ontvangen contributiegelden.
De vlucht van de Postduif,
Concertgebouw.
Tegen de gewoonte im voor een lezing
opende de heer Van der Slikke gisteren
avond de bijeenkomst van A. G. O. met
een woord van welkom aan. allen en in het
bijzonder van den heer G. A. Koppen, wien
hij en met hem de totaal gevulde zaal
dankbaar was, dat hij ons een. verhaal van
zijn avonturen van de vlucht naar Indië
heen en terug heeft willen geven. Hoe zijn
komst hierheen gewaardeerd wordt blijkt
het best aan de opkomst der leden, die
voor een „lezing'5 nooit zoo overweldigend!
is. Hij zou den spreker van dezen avond niet
huldigen voor den nieuwen luister, dien hij
aan de Nederlandsche luchtvaart heeft toe
gevoegd, waar. hij reeds zoo veel is gehul
digd, maar gaf den heer Koppen 't woord.
Daverend handgeklap begroette deze
woorden en toen de spreker het podium
beklom laaide dat aan en werd tot een
staande ovatie voor den koenen luchtreizi
ger, die glimlachend dankte voor die hulde.
Met vlugge stem, voor velen meer ach
ter in de zaal. te vlug om hem gemakkelijk
te volgen, begon spreker zijn relaas met de
pogingen, die van af 1919 door hem zijn
gedaan om den tocht naar Indië te maken,
in welke pogingen hij ten slotte zou sla
gen dank zij zijn vaak commis-voyageur-
achtige pogingen om aan geld te komen,
noodig voor het financieren van den tocht,
welke nog uitgesteld is, doordat de verze
kering van het toestel langdurige onder
handelingen en ten- slotte nog steun uit het
buitenland noodig maakte. Op de kaart,
die spreker projecteerde, toonde hij aan,
waarom de vlucht in April of in October
gehouden moest worden. De regentijd
niet zoozeer om den tropischen regenval
zelf dan wel om bet ongeschikt maken der
vliegterreinen, waarop zou moeten geland
worden maakt de bepaling van dit tijd
stip noodzakelijk. Ook werd besproken,
waarom de tocht moest doqrgaan. Na de
verschillende vluchten, die reeds waren ge
daan en wel in de eerste plaats, omdat wel
langdurige vluchten gedaan waren mét
meer motoren, welke echter plaats hadden
gevonden zonder tusschenlanding. Ditmaal
wenschte men de vraag trachten te beant
woorden, hoe zoo'n toestel met verschil
lende startingen zich zou houden. Dan zou
men trachten spoediger berichten over te
Daar schuilt in die eenvoudige
woorden: ROODE-STER blijft
ROODE-STER méér dan men
denkt, namelijk de geruststelling
voor den rooker van smaak, dat
de grondstoffen, die voor STER
TABAK gebruikt worden, de
zorg die aan de samenstelling
wordt besteed en de kwaliteit,
die aan ROODE-STER zijn ver
maardheid gaven, onveranderd
gehandhaafd zullen worden.
Wanneer allen, die ROODE-
STER als een volmaakte tabak
leerden waardeeren, en het zijn
er honderdduizenden dit be
denken, dan zullen zij zeggen:
„het blijft ook voor mij
ROODE-STER"
Op alle bals worden de dansen af
gewisseld door 'n Caravellis en men
smaakt dan een dubbel genot.
De Caravellis-rooker behoeft niet naar
momenten te zoeken om zijn sigaret
te savoureeren. Steeds is zij welkom.
Femina 4 ets. Specials 21/. ets.
Fine Fleur 3 Favorites 2
Rêve d'Or 3 Prime (stroomondst.) 2
brengen en ook speelde wel een beetje
egoïsme en lust om een record te maken
een rol mee, welk record', dank zij de
krachtige medewerking van zijn beide ka
meraden gevestigd is. Bij het bepalen, van
het tijdstip der vlucht moest ook in aan
merking worden genomen, dat de tocht in
de richting Oostwaarts ging, waardoor
men aan daglicht verloor, wat nog sterker
was bij den terugtocht. Reeds bij de eerste
„etappe" naar Sofia was dit merkbaar,
want nauwelijks een kwartier na de lan
ding daar was het reeds donker. Spreker
memoreerde het betrekkelijk slechte weer
op de heenreis in Europa, dat im de eerste
dagen der vlucht over Azië veel verbeter
de. Maar dat dit voor een vlucht over Per-
zië noodig was, waarover gevlogen werd,
na de étappes Sofia'AleppoBushire ge
nomen te hebben waar de tochtgenoo-
ten opgenomen werden im de zgn. Ahnen-
galerie bewezen wel de verschillende
kieken van dit land genomen, die een rots-
achtigen bodem vertoonden. Overal waai
de tochtgenooten landden, was de ont
vangst hartelijk, schitterend, enthousiast,
overal was men verwonderd over het snelle
afleggen van het doorloopen deel van den
tocht.
Ook werd, mee dank zij de telegrafische
waarschuwingen vooraf aan de vermoede
lijke landingsplaatsen, overal gezorgd voor
voldoende bijvulling van den stookvoor-
raad. Eveneens kon men op verschillende
plaatsen rekenen, indien noodig op hulp bij
mogelijke mankementen als het breken van
onderdeelem of het lek worden van een
band. Zelfs werden de tochtgenooten ge
waarschuwd voor een cycloon, die hun weg
op een bepaald punt zou kruisen. Dank zij
al deze inlichtingen en hulp werden de
étappes op gunstige wijze genomen, hoe
wel de luchtreizigers bij het landen soms
eigenaardige gewaarwordingen opdeden,
als ze bijvoorbeeld landden te midden van
nieuwsgierige schapen of buffels, die zich
no-g lastiger toonden dan een Hollandschen
verkeersagent. Of als ze bij het landen met
hun wielen eenige tientallen cM. in den
Igrond zakten of bij het willen starten niet
wegkonden door den moerassigen grond,
wat verholpen werd door het aanleggen
van een harde start-plaats. Ook moesten ze
soms hoog boven de wolken, vaak midden
door de wolken vliegen of zooals in Siam
overblijven. Eén, ja twee dagen voor repa
ratie der machine of behendig manoeuvree-
ren als in Singapore, waar op het renveld
de horden het over 'het veld rijden belem
merden. Maar toch ondanks al die weder
waardigheden zijn de luchtreizigers na ne
gen vliegdagen behouden in Batavia aan
gekomen, waar een enthousiaste menigte
hen ontving, gelijk de kieken ons deden
zien.
Na de pauze vertelde de heer Koppen
ons, dat de Postduif geen noemenswaardige
reparatie moest ondergaan en dat slechts
voor economischer olieverbruik eeniige on
derdeden vervangen moesten worden.
Dank zij het verschuiven van een dag van
vertrek, kon een groote massa post worden
meegenomen bij den terugtocht, waarop
men het eerst landde te Singapore, waar
het terrein nu perfect in orde was en van
welke étappe ons eenige schitterende kie
ken van Indische eilanden werden gege
ven. De tocht had te Siam eenige pech,
waardoor luitenant Koppen gelegenheid
kreeg schitterende feesten te Bangkok bij
te wonen, waarvan eenige projecties op
het doek werden geworpen. Op dien terug
tocht, waarbij ook weer de eigenaardig
heid van zoo'n tocht bleek, dat nooit kan
gezegd worden daar landen we van
avond, ontmoette spreker Könnecke, den
Duitse hen vlieger, die door slechte voorbe
reiding veel pech had gehad. Na de ver
schillende étappes besproken te hebben,
waarbij kieken als de groote gouden koepel
van Rangoon, de brug met 94 bogen, ein
digde spreker zijn relaas met een bespre
king der resultaten. Het is door een Verge
lijken vlucht mogelijk gemaakt bijv. tech
nische teekeningen, gegevens voor een ver
gadering spoediger over te brengen. Veel
verbetering is er in te brengen door de
trajecten korter te maken een paar tra
jecten per dag te maken door van het eene
vliegtuig over te stappen in het andere
nachtvluchten in te lasschen, waarvoor
echter veiliger ingerichte landingsterreinen
noodig zijn, dan is het misschien mogelijk
Batavia in veel korter tijd van Amsterdam
uit te bereiken. Maar dan raadde spreker
aan niet te wachten op internationale sa
menwerking, doch zelf aan te pakken.
Een waarlijk donderend applaus beloon
de spreker voor zijn zeer interessante lezing.
Ned. Christen Vrouwenbond,
Voor de afdeeHng Vtïssingen van den
Ned1. Christen Vrouwenbond trad gisteren
avond als spreker op ds. J. B. Netelenbos,
Ned. Herv. predikant te Heinkenszand, met
het onderwerp „Paulus op den Areopagus".
De bijeenkomst werd door de presidente,
mevr. Sanderse, op de gebruikelijke wijze
geopend, die de aanwezigen en in het bij
zonder ds. Netelenbos welkom heette, te
leurstelling uitsprekende over de niet zeer
talrijke opkomst, daar toch èn het onder
werp èn de spreker een grootere belang
stelling hadden mogen verwachten.
Ds. Netelenbos begon zijn rede met te wij
zen op de 3 steden der oudheid van roem-
vollen naam, die tot heden voor verwoes
ting zijn bewaard gebleven Jeruzalem,
Rome en Athene. Hoe hoog Rome en Athe
ne ook moeten worden' aangeschreven,
Jeruzalem toch is voor den Christen van
meer bekendheid, daar God aan Jeruzalem
zijn openbaring schonk.
Heden zou echter Athene, bekend om zijn
schoonheid, meer in het centrum van zijtn
onderwerp staan, in verband met het op
treden van den grooten heidenapostel,
Paulus, aldaar.
In beeldrijke taal schilderde spreker de
schoonheid van Athene, met zijn Akropolis,
waarop de tempel van Athene Parthenos,
de beschermgodin der stad zich verhief,
met zijn ontzagwekkende beeldengroepen.
Athene, de stad door welker straten Plato,
Socrates en zooveel andere beroemde wijs-
geeren der oudheid hebben gewandeld en
waar geen straat was of er vertoonden
zich beelden of altaren, ter eere van de
verschillende goden. Een oud-schrijver
heeft eens niet ten onrechte gezegd, dat
men in Athene gemakkelijker goden dan
menschen kon ontmoeten.
In Paulus' dagen werd) Athene reeds
door Rome overvleugeld en was het een