IG.
iPIEKI
DON!3EMDAÖ 3 FEBRUARI
[gerst© Blad
iverlagi
:r zoni
h- of
m hare
IETERS,
worden
65e Jaa.r^aog
LISS1NGSCHE COURANT
ERDAWï
voor
poopig
s s?
'dam.
nummer bestaat uit 2 bladen
ABONNEMENTSPRIJS:
■foor Vlissingen en gemeenten op Wal-
|..t„ 2.29 per drie maanden. Manco
fcor het geheele rijk f 2.50. Week-abon-
Cneste" 17 cent, ailes bij vooruitbeta-
|ir,
[Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIE PRIJS
|Van Iregels: ƒ1.10, voor iedere
Koel meer 26 centbij abonnement spe-
lle prijzen. Reclames 52 cent per regel
[eine Advertenties betreffende Huur en
>&uur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie-
fngen en Dienstaanvragen, enz prijs bij
JJoruitbetaJing van 2— 5 regels f 0.75, elke
Kei meer 15 cent.
[familieberichten van 1—0 regels X.70,
Me/e regel meer 26 cent
Nieuwe akonné-'s» die aich
voor minstens son kwartaal
lonneeren» ontvangen de „Vlissïng-
Lft# Conrant" gratis tot half Februari.
laiHMiiMiiMiiwiiiwiiiitiJ BINNENLAND
:bruari
tilips Luid-
srlaagd op
^ERSE KLEURj
70
juiiiniiBiHiniwiiiBiiimii
LE VOORSCHOT
smarkt 10, Middelbui
ID1ETEN vanaf I j
I. ook zonder borg),
■verzekering.
Igt Prospectus. Postz.J
prd insluiten. Te sprei
101, Vrijd.av. 79|
Gedenkboek dr. J. Th. de Visser.
Naar aanleiding van den zeventigsten
jrjaardag van den oud-minister dr. J. Th.
J Visser op 9 Februari a.s., verschijnt op
jen dag bij A. W. Sijthoff's Uitgevers
maatschappij te Leiden een Gedenkboek,
felheid„Dr. J. Th. De Visser, Zijn betee-
[ecis voor land en: volk".
De minister van arbeid, prof. dr. J. R.
lotemaker de Bruine, schreef hiervoor de
ileiding. Deze uitgave, die door den uït-
,£vcr belangeloos is verzorgd, bevat o.a.
[en beschrijving van dr. De Visser's arbeid
s predikant te Leusden, Almelo, Rotter-
jm en Amsterdam dit gedeelte is be-
rerkt door de heeren dr. P. A. Klap (voor
imsterdam) ds. J. Gouverneur (voor
{otterdam), ds. L. S. van Zwet (voor Al-
ielo), ds. E. U. Schallenberg (voor Leus-
>n). Prof. mr. C. W. de Vries heeft van
r verdienstelijken Nederlander bet
frkzame leven op ander gebied in het
jchf gesteld,
j Het Herinneringsboek is geïllustreerd
het vele voor het publiek nog onbekende
[ibeeldingen en fotografieën uit het leven
den oud-minister.
tir gevraagd, liefst crj
lad. Huurprijs plm. II
|aand. Br, motto ,,Wcr|
i.Vliss. Courant".
huur tegen 1 Mei a.s,,
Ide Ruyter Zuid. Bove
J bevattende 6 Kamers,
Keuken en Zolder.
Bureau „Vliss. Courarj
koop zoo goed als uit
KEUKENKACHEL,
(witte tegels. Prijs f
VesWalstraat 94. (bi|
vraad nette
WERKHUIZEN
Ires VAN HOORN,
37.
huur gevraagd
|eub. Zit- en Slaapt]
gebruik van vrije keukfj
leven letters B. M.,
|s. Courant".
koop aangeboden
lek een zoo goed als i
PIANO,
bezichtigen van 4-
48.
koop een
ENVERDIEP1NGSHU
alle doeleinden gesel»!
alle gemakken voorzie]
bevr. Qlacisstraat 73 f
LOOPJONGEN
aagd, goed kunnende!
ires: BAKKERIJ LUIJ]
straat Souburg.
dsltitfrosche
Stooirart
slngen -Middelb.-IM]
tusschengelegen ptóf
ERVOER VAN PASSA'
GOEDEREN EN VE&
v.Midd
Februari v.m.uuf|»)
nderdag 3 8
dag 4 j,
andag 7 8
8 -
Informatica t« Uitosc
iofctardaraÏÏ.V.
Urn. vdx. Ervan 6. VO&I
-2018. fl(|
JiddalbargB EKNHOOBJl
TiW.v. OOSTEEHODJI
rdraohtOtbn. BOTTEN^
D regeeiiagspóiitiek op bei gebied dei'
volkshuisvesting.
■De heer Van den Burgh heelt aan. den
minister van ^arbeid, handel en nijverheid,
bmJer aarifralingVan1 een uitlating van den
fester in de'vergadering van de Tweede
(atnerder Staten-Gen-eraal van 7 Decem
ber 1926 (Handelingen, blz. 952), ,ge~
riaagd óf de minister niet van oordeel is,
Baf de aangehaalde woorden duidelijk aan
telen, dat de Tegeeringspolitiek op het ge-
pied der volkshuisvesting sedert het ver-
chijhen van de- circulaire van 17 Maart
een ietwat ruimeren zin heeft gekre-
Zoo ja, hoe verklaart de minister dan,
loo wordt verder gevraagd, dat in de on
langs verschenen officieuse bekendmaking
tan de regeering wordt meegedeeld, dat de
circulaire van 17 Maart 1926 „in haar ge
heel richtsnoer zal zijn" bij de regeerings-
politiek op dit (gebied, zonder dat daarbij
ftaoi dien ietveat ruimeren zin wordt ge-
pagd
Actie van het rijkspersoneel.
Het comité ter behartiging van de alge
mene belangen van» Overheidspersoneel
[(A.C.O.P.), heeft een vergadering gehou-
ien te Amsterdam. Uitvoerig werd de hui-
Hge positie van het rijkspersoneel bespro
ken. Besloten werd dè salarisactie onver-
zakt voort te zetten.
Voorts werd besloten op audiëntie te
^aan. bij den minister van justitie ter be-
ipreking van de aangenomen motie-Ter
[Laan ovër de Ambtenaarswet en de uit
blijvende verVuiting der vacature van di-
l/ectèrur van het Centraal Bureau van Voor
leiding voor Ambtenarenzaken.
Binnenkort za! een conferentie plaats
[hebben tusschen de Nederlandsche Vereeni-
giog van Spoor- en Tramwegpersoneel en
pet A.C.GJP*.'en wel over het verband, dat
[meer en meer gelegd wordt tusschen de
[salarissen van het rijks- en het spoorweg-
Personeel.
Oud-burgemeester Zimmerman te
Antwerpen.
I)e oud-burgemeester van Rotterdam mr.
A, R. Zimmerman, die voor het Algemeen
Nederlandsch Verbond, tak Antwerpen, een
voordacht ,gaf over het financieel herstel
van Oostenrijk, is gisterenmiddag op het
stadhuis door het gemeentebestuur van
[Antwerpen ontvangen. Tegenwoordig wa-
|rcn burgemeester Van Cauwelaert, alle
j schepenen, de heer Ruys, Consul-generaal
der Nederlanden te Antwerpen en de hee-
reh Modést Lammerijs en van Looy, respec
tievelijk Voorzitter en secretaris van het
[Algemeen N.ed* Verbond te Antwerpen.
Na de ontvangst welke een intiem ka
rakter droeg bood burgemeester Van
Cauwelaert zijn gast een lunch aap. In den
namiddag bracht mr. Zimmerman, vergezeld
van schepene Lëbsen en, hoofdingenieur
Bollengier een bezoek aan de havens.
I Op weg naaf een luchtweg HollandIn#.
Het Comité Vliegtocht NederlandIndië
schrijft aan het Haagsche Aneta-kantoor
Naar aanleiding en ter aanvulling van
het Aneta-bericht uit Indië van de voorge-
j jomen mailvlucht SoerabajaTandjong
PriokSabang v.v. op 4 en 5 April a.s. in
I aansluiting op de „Slamat" en de „lndra-
I P°cra", kunnen wij mededeelen, dat hier
mede een, lang gekoesterd plan van de Ne-
^rlandsch-lndische Vereeniging voor
Luchtvaart te Batavia en het Comité Vlieg-
tocht Nederland-Indië te 's-Gravenhage in
vervulling zal gaan.
Het Comité Vliegtocht Nederland-Indië
organiseert een vlucht naar Marseille op
18 Maart, in aansluiting op de „lndrapoe-
ra" en een van Marseille op ongeveer 21
April, in aansluiting op de „Slamat", zoo
dat het volledig plan luidt als volgt
1. Vliegtocht RotterdamMarseille op 18
Maart a.s. in aansluiting op de dien dag
van Marseille vertrekkende ajajjboot „In-
drapoera". Aankomst te Sabang 1> April.
2. Vliegtocht SabangBaiavia, aanvang
zoo mogelijk op den dag van, aankomst
der .Jndrapoera".
3. Vliegtocht SoerabajaBataviaSa
bang in aansluiting op het op 4 April a.s.
van Sabang vertrekkende stoomschip „Sla
mat". Deze mailboot komt ongeveer 21
April te Marseille aan.
4. Vliegtocht MarseilleNederland, na
aankomst van het stoomschip „Slamat" te
Marseille.
Voor deze luchtmail zal een kleine toe
slag geheven worden ten bate van de twee
bovengenoemde organisaties in Nederland
en in Nederlandsch-mdië.
De tocht Rotterdam—Marseille v.v. zal
waarschijnlijk afgelegd worden; met een
F VlI-A-vliegtuig van de K.L.M. De piloot
Beekman van de K.LJVL zal het toestel, dat
uitgerust is met draadlooze telegrafie, be
sturen, terwijl evenals het vorige jaar dr.
Groenevelcl Meijer met cle zorg voor de
post en de heer Uriot met de zorg voor den
motor, belast zullen worden. Waarschijnlijk
zal er opnieuw voor eenige passagiers ge
legenheid zijn den tocht mede te maken.
Zoodra uit Indië verschillende berichten
zijn ontvangen, hoopt het Comité over een
en ander nog nadere inlichtingen te ver
strekken.
Wij kunnen nog mededeelen dat, indien
blijkt dat er bij het publiek voldoende be
langstelling voor deze mailversnelling be
staat, overv/ogen wordt om dezen; zomer
een proef op groote schaal te nemen door
met het nieuwste toestel der K.LJVL, dat
dan ia gebruik zal zijn, de tweemotorige
Fokker F VIII, een mailvlucht te organi-
seeren. naar Suez v.v., eveneens met aan
sluiting op een vliegtuig te Sabang.
Reclame-plaat voor de Jaarbeurs.
De reclame-plaat voor de Jaarbeurs te
Utrecht is vervaardigd Ji3ar een ontwerp
van Henri Pieck. Hét is een sprekende
symbolische voorstelling, nl. een as en een
wiel, voortgedreven door een drijfriem. De
lettertypen op de plaat zijn zeer duidelijk.
Hamburg, Antwerpen, Nieuwe Waterweg
en Rotterdam.
In de haven, van Hamburg zijn in Januari
binnengekomen. 1215 schepen, njete.nde
1.509.306 ton, tegen 1030 schépen, met.
1.291.044 ton in Januari 1926, zijnde een
vermeerdering met 185 seftepen en met
218.262 ton.
In de haven van Antwerpen zijn in Ja
nuari binnengekomen 954 schepen, metende
1.665.367 ton (herleid), tegen 844 schepenf
metende 1.557.042 ton (herleid) in Januari
1926. Er is dus een vermeerdering met HO
schepen en met 108.325 ton.
De cijfers over de havenbeweging over
de eerste maand van 1927 en 1926 zijn
(met herleiding van de Antwerpsche cijfers
om ze vergelijkbaar te maken)
HamburgSchepen N. R. Ton
1927 1215 1.509.306
1926 1030 1.291.044
Verschil -f 185 -f 218.262
Antwerpen
1927 954 1.665.367
1926 844 1.557.042
Verschil -F 110 108.325
N. Waterweg
1927 1327 2.088.245
1926 1103 1.708.523
Verschif 224 379.722
Rotterdam
1927 1127 1.780.850
1926 860 1.361.147
Verschil 267 419 703
Over de eerste maand van 1927 heeft
dus de havenbeweging van den Nieuwen
Waterweg die van Antwerpen met 422.878
ton. overtroffen, terwijl het verschil ten.
voordeele van Rotterdam in deze maand
115.483 ton bedroeg.
De spoorwegramp bij de Vink.
Het 'gerechtelijk vooronderzoek inzake
het spoorwegongeluk op 9 September 1926
tusschen Voorschoten en Leiden, is nog
steeds hangende, zulks in verband met het
uitbrengen van een rapport door deskun
digen, die in deze zaak door de justitie zijn
benoemd voor het instellen van. een onder
zoek.
Verwacht wordt, dat dit rapport van de
heeren jhr. J. C. van Reigersberg Versluys,
lid van den raad van beheer van de Ned.
Indische Spoorweg mij., prof. ir. G. H. de
Vries Broekman, hoogleeraar te Delft, en
jhr. ir. J. Roëll, directeur van de Westland-
scbe Stoomtram Mij., binnen korten tijd za!
verschijnen. Eerst dan zal de justitie kun
nen overwegen of er termen bestaan om
tegen bepaalde personen een vervolging in
te stellen.
R.-Kafh. Werkliedenverbond.
Dezer dagen vergaderde het bestuur van
het R.-Kath'. Werkliedenverbond.
Besproken werd om, wat in verband met
hqt verweer der R.-Kath. Werkgeversorga
nisatie tegenover het bekende Verbonds-
rapport, van verbondszijde verder zal wor
den gedaan, zulks naar aanleiding van de
laatste besprekingen in den Raad van Over
leg. Ten slotte werd besproken het voor
ontwerp van wet tor wijziging der Ziekte
wet. De vergadering stond afwijzend tegen
over de Zign. tegemoetkoming aan het par
ticulier initiatief," welke, naar gezegd wordt,
in de practijl: zal neerkomen op het spelen
der ziekteverzekering in handen van de
werkgevers. Tot het bepalen van een defi
nitief standpunt kwam het nog niet. Op 14
Februari worden de besprekingen voort-
igezet
Speenhof! gedecoreerd.
De dichter-zaiïger Speenhof f is m ver
band met het vele, door hem ten bate van
de Belgische geïnterneerden en vluchtelin
gen indertijd verricht, benoemd tot ridder
in de Belgische Orde van Leopold II.
De grootste sluisdeur ter wereld.
Zoo als gemeld is de bij Burgerhoufs
Machinefabriek en Scheepswerf te Rotter
dam gebouwde roldeur voor de nieuwe slui
zen te JJmniden in üemeentedok IV Ln de
Maashaven gearriveerd.
Wet binnensleepen in het dok leverde
noga! moelijkheden op, daar het groote,
logge gevaarte met de sleepbootjes niet ge
makkelijk te sturen was. Éven leek het, of
de deur tegen,een der dok wan den zon op
varen, zoo, scheef kwam zij voor den in
gang maar vlug werden de kabels vast-
gegooid en zonder stooten ging het gevaar
te langzaam naar binneD.
Was de deur om twee. uur al in de on
middellijke nabijheid van het dok, het werd
vier uur voor zij op haar plaats lag. Zij
moest komen te rusten op de kielblokken
midden in het dok en op de blokken aan
de kanten, die voor deze gelegenheid een
weinig naar het midden gebracht waren.
Voor men Jron beginner, met leogpompen,
moest het dok in dezelfde positie in het
water gelegd worden als de deur, die scheef
op één kant dreef anders zou deze bij het
zakken van het water waarschijnlijk over de
blokken glijden. Toen.eenmaal het dok zijn
goeden stand had ingenomen, kon men
alle kamers gaan leegpompen. Kwart voor
vijf lag de deur droog en we! in het dok.
Thans kunnen de extra-omkistingen ver
wijderd worden en kon men het geheel ge
reed rnaken voor het verder transport naar
IJmuiden.
Soper- tramwagens voor Rotterdam.
Binnenkort zal te Rotterdam in dienst
worden gesteld een süper-tramv/agen, een
wagen op zes wielen, die plaats biedt voor
66 passagiers en door ir. j. H. de longh
van de Rotterdamsche Electriscbe Tram
wegmaatschappij, volgens een geheel
nieuw systeem werd ontworpen. In- en
uitgangen van dezen wagen zijn in het
midden aangebracht, terwijl de bestuurder
in een afgesloten ruimte, vrij van de pas
sagiers, een plaats vindt. Door de nieuwe
constructie biedt de wagen, juist in de
bochten de grootste zekerheid. Het rijden
met deze wagens maakt het gebruik van
bijwagens onnoodig, wat personeel uit
spaart. Naar het model van ir. De longh
zal thans een pröefwagen Worden gemaakt,
alvorens tot aanschaffing der nieuwe wa
gens wordt overgegaan.
Scheepsbouw.
Gisteren werd met goed gevolg te wa
ter gelaten het schroefstoomschip „Sina-
hanjf', gebouwd bij de Werf Gusto, Firma
A. r. Smulders te Schiedam.
Hét schip is gebouwd voor rekening van
(te Koninklijke raketvaarf Maatschappij te
'Amsterdam.
Het vaartuig heeft de volgende afmetin
gen lengte <81.50 M. tusschen de lood lij
nen, 12.80 M. breedte op de spanten en
6.10 M. holte in dé zijde. Bij een diepgang
van 5.20 M. zal het schip eeit draagvermo
gen hebben van ca. 2350 Ene. Ton. Buiten
de verblijven der officieren en machinisten,
welke zich op het achterschip bevinden zijn
2 ruime comfortabel ingerichte hutten voor
passagiers aanwezig.
Voor de voortstuwing is midscheeps een
triple expansie kleppenmachine systeem
Lentz geplaatst, met een vermogen van
ongeveer 1200 i.P.K., waarmede het schip
in geladen toestand een snelheid van ca. 10
Eng. zeemijlen kan bereiken. De stoom
wordt geleverd door twee stoomketels van
het Babcock <5 Willcox type.
De „Sinabang" is het eerste van twee
zusterschepen, beide op bovengenoemde
werf voor de K. P. AL ira aanbouw.
Bij Griep en Gevatte koude
Sanapirirv-tabletten. Buisje 75, -10,- 25 ct.
Verkoudheid der luchtwegen
Anga-bonbons. Doozen van 90 en 60 ct
Bij Apoth. en Drogisten.
Stads= en Provincienieuws
VLISSINGEN, 3 FEBRUARI.
De Nutsspaarbank.
In de Nutsspaarbank alhier werd m het
jaar 1926 ingelegd 711.258.69 tegenover
644.198.51 'm 1925. De terugbetalingen
bedroegen resp. ƒ627.873.41 en ƒ580.626.61.
Het saldo tegoed aan de inleggers ver
schuldigd hedroeg resp. 1.414.525.16 en
Jr 1.290.363.70 cn het gemiddeld saldo
tegoed per inlegger 273.55 en jf 256.94.
De gewone reserve resp. 182.152.32 en
148:749.02, de extra-reserve in beide
jaren '50.000 en het totaal der reserve
resp. 232.152.32 en 198.749.02.
Op de scholen werd bespaard 2097.61
en- 2347.14, met spaarbusjes 6040.53 en
ƒ5899.81 en mei spaarzegels ƒ2097.61 en
2347.14.
Het aantal inleggers bedroeg 5171 en
5022 en het totaal aantal inlagen 9471 en
8898 en dat der terugbetalingen 4226 en
3942.
Er werden uitgegeven resp. 432 en 504
nieuwe boekjes en geheel afbetaald 283 en
325 boekjes.
Een ouderavond.
Gisterenavond had een ouderavond
plaats van dé centrale 7e klasse (school K),
welke zeer druk döor de ouders werd
bezocht.
Onder leiding van de heeren Wijsveld en
De Meijer werden door een 115-tal leerlin
gen een zestal liederen ten gehoor e ge
bracht, wat wel in den smaak viel bij de
ouders. Het was dan ook een prachtig en
tot in details goed verzorgd program, dat
keurig en vlot werd afgewerkt.
Na nog eenige punten van de convoca
tie te hebben afgewerkt, werd door de
ouders het schoolwerk hunner kinderen
bezichtigd, waarna allen welvoldaan huis
waarts keerden en nog dikwijls terug zul
len denken aan dezen zoo gezelligen
avond.
Een redding.
Gisterenmiddag geraakte aan het hoofd
aan de zijde van den zoogenaamden
Oranjemolen een 10-jarig meisje spelen
derwijs tc water in de Voorhaven, waar
order meer de loodsbooten meren. Geluk
kig werd door de bemanning van een der
Belgische motorloodsbooten het hulpgeroep
van het kind opgemerkt, waarop men on
middellijk naar de plaats voer waar het
meisje was te water gevallen en het kind
wist te grijpen. Het kind kwam met een
nat pak en den schrik vrij.
Scheep vaartberichtea.
Het Engelsche stoomschip „Dundren-
nan", dat in aanvaring is geweest met het
Italiaansche stoomschip „Tasso" zal naar
Middelburg worden overgebracht om in hef
droogdok aldaar gerepareerd te worden.
Volgens latere berichten zal het schip
toch te Antwerpen worden gerepareerd.
Verkiezing Prov. Staten.
De centrale anti-rev. kiesvereeniging in
den kieskring Hulst heeft tot candidaten
voor de Prov. Staten gesteld: 1. mr. P.
Dielemam te Middelburg2. D. Scheele te
Ter Neuzen 3. S. van Hoeve te Zaamslag
4. J. M. Oggel te Axel en 5. A. P. de Ruy
ter te Axel.
Kindermoord.
Op 29 Januari 1.1 overieed te Dreischor
een kindje van ongeveer vier weken van
zekeren De G. aldaar. De huisdokter kon
de doodsoorzaak niet met zekerheid vast
stellen. Na de begraving begon het gerucht
te loopen dat het kind moedwillig zou zijn
orn het leven gebracht. Een en ander was
voor de politie oorzaak om een onderzoek
in te stellen, waarbij inderdaad bleek dat
de moeder, de 48-jarige J. v. S„ huisvr,
van L. de G., haar Idnd met medeweten
van haar bij haar inwonende moeder des
nachts onder een tweetal zware dekens
had te slapen gelegd, tengevolge waarvan
het slachtoffertje is gestikt
Beide vrouwen hebben hun daad bekend.
Slechte financieele omstandigheden moe
ten de vrouwen tot deze daad hebben ge
bracht. De ma/f is tb.c.-lijder en was on
langs in zijn betrekking bedankt.
Beiden zijn heden ter beschikking van de
justitie naar Middelburg overgebracht
KERK- EN SCHOOLNIEUWS
De classis Axel der Gerei. Kerken
heeft tot de evangeliebediening toegelaten
den heer P. van Strierc te Ter Neuzéit
Het Protestantisme in Italië.
De bekende Fransche predikant j. 'Jézè-
huel doet in „Evangil et Liberie" verslag
van den toestand van de Protestantsche
Kerken in Italië, waarnaar hij op een stu
diereis een onderzoek heeft ingesteld.
Nauwkeurige statistische gegevens om
trent de getalsterkte ontbreken, maar hij
meent hun aantal te mogen schatten op
ongeveer dertig tot veertig duizend zielen
van Italiaansche nationaliteitde buiten-
landsche Protestanten schat hij op hon
derdduizend. De betrekkingen tusschen de
groepen zijn maar gering. De predikanten
zijn meestal Zwitsers, de taal in de gods
dienstoefeningen is gewoonlijk Duitsch of
Fransch. Een centraal orgaan bestaat niet.
Fransche predikanten zouden in Italië goed
werk kunnen doen, maar er is ook in
Frankrijk gebrek aan predikanten, zoodat
er geen voor Italië te missen zijn. De En
gelsche en Amerikaansche Baptisten heb
ben uitstekend werk in Italië verricht door
hun evangelisatie-arbeid. De meeste predi
kanten en leden der Italiaansche Protes
tantsche Kerk zijn. Italianen. Daarnaast
moet de Kerk der Waldenzen genoemd
worden, die haar werkzaamheid uitstrekt
van de Alpen tot op Sardinië een hechte
Synodaal-Presbyteriaansche organisatie
bindt hen samen. De opleiding der geeste
lijken geschiedt aan de Universiteit te
Rome. Het werk onder de jonge mannen
wordt met energie aangepakt en maakt
groote vorderingen.
Wat het Italiaansche Protestantisme in
de eerste plaats noodig heeft, is eenheid.
Verhoogde vraag naar onderwijzers in
Nederlandsch-Indië.
In verband met de verhoogde aanvraag
om uitzending van onderwijzers in het bezit
der hoofdakte, kan opnieuw aanneming
plaats hebben van mannelijke leerkrachten,
den leeftijd van 28 jaar nog niet bereikt
hebbende en in bet bezit zijnde van de
akte van bekwaamheid als onderwijzer, ter
opleiding hier te lande voor de hoofdakte,
onder verband voor den dienst in Neder-
landsch-lndië.
Studiereis door Ned.-lndiè,
Vanwege den inspecteur voor het Middel
baar onderwijs wordt het volgende ter ken
nis gebracht
Evenals in het afgeloopen jaar stelt de
vereeniging „Jan Pietersz. Coen" in 1927
voor enkele leeraren van middelbaar en
hooger onderwijs de gelegenheid open een
studiereis door Nederlandsch-lndië te ma
ken.
Zij, dié in verband met de vakken, welke
zij tloceeren voor zulk een reis in aanmer
king" ineeneri te kunnen komen, kunnen zich
vóór 15 Februari a.s. schriftelijk aanmel
den bij den secretaris dér vereeniging, per
Goedkooper dan een sigaar,
Beter dan een sigaret,
Smakelijker dan een pijp 5
HOUBAER Co., AMERSFOORT
adres de IndustricHe Club, Vijgendam 26,
te Amsterdam.
De reis geschiedt voor rekening van de
vereeniging en zal vermoedelijk onderno
men worden in de maanden JnJi tof Novem
ber.
RECHTSZAKEN
Gerechtshof te 's-Gravenhage.
Het gerechtshof te-'s-Gravenhage deed
gisteren uitspraak Ut de zaak tegen j.
van H„ reiziger te Middelburg, die door cle
rechtbank aldaar, wegens oplichting werd
veroordeeld tot S> maanden gevangenis
straf. Het Hof legde verdachte 1 jaar ge
vangenisstraf op.
P. Ph. O., 15 jaar en J. O., 13 jaar, beiden
te BoschkapeJje, ware» door den kinder
rechter te Middelburg, wegens diefstal,
veroordeeld ieder tot 6 maanden tuchthuis
straf. Het Hof legde deze straf voor beide
verdachten voorwaardelijk öp met een
proeftijd van 3 jaren.
Inbrekers veroordeeld;
Het gerechtshof te 's-Gravenhage heeft
bevestigd het vonnis der rechtbank, waar
bij 2 personen aldaar, wegens diefstal on
der verzwarende omstandigheden gepleegd
in Augustus jl. in een perceel aan de Jan
van Nassaustraat, waren veroordeeld ieder
tot 6 jaar gevangenisstraf.
De treinbotsing te Ede.
De rechtbank te Arnhem heeft uitspraak
gedaan in de zaak tegeni eer» machinist bij
de Spoorwegen, uit Ede, die terecht heeft
gestaan voor het feit, dat hij op 16 Octo
ber jl. te Ede met een goederentrein door
een onveilig signaal zou zijn gereden ten
gevolge waarvan een botsing met een an
deren rangeerenden goederentrein die op
de lijn stond, ontstaan was.
De rechtbank heeft overeenkomstig den -
eisch van den officier van justitie^ verdach
te vrijgesproken van het hem ten laste
gelegde.
Een gevaarlijk heerschap.
In den nacht van 29 op 30 December
hield oen agent van politie fe Leeuwarden
twee mannen aan, die in het bezit waren
van drie zakken, waarin vijf eenden, en een
kat waren. De herkomst wilden beiden niet
opgeven. De politie vroeg in de plaatselij
ke bladen wie vijf eenden en een kat mis
ten.. Spoedig meldden de eigenaars zich
aan. -
Gisteren stonden de verdachten voor ide
rechtbank te Leeuwarden terecht Een hun
ner is een gevaarlijk heerschap. Wanneer
rnen in de Wouden, weet, dat deze „los" is,
worden de hoeven extra bewaakt.
Het O. M. eischte resp. 6 jaar en 1 jaar
en 6 maanden gevangenisstraf.
MARINE EN LEGER
Bij beschikking van den .minister van
marine a.i. is de luitenant ter zee der le
klasse E. A. Vreede met den 16en Februari
a.s. belast met de betrekking van adjudant
van den minister van marine, chef van het
kabinet bij het departement van marine,
Engelsche attentie aan de „K Xlfl".
Dat de Engelschman sport weet te waar-
deeren, is bekend. En vooral op „the high
sea" komt die goede eigenschap tot haar
recht.
Het „Soer. Hbkl." illustreert dit met het
volgende voorbeeld. De „K XIII" dobberde
op haar lange vaart naar Jndië ergens tus
schen Aden en Colombo, toen men den
grooten P. en O.-steamer „Comoren" in
zicht kreeg. Deze deed het verzoek of onze
duikboot wilde stoppen, en- wendde daarop
zelf den koers naar de „K XHFL
Vervolgens liet de kapitein van de „Co-
niorin" een sloep strijken, welke naar de
duikboot roeide. Zij bracht mede, van den
voorraad van het Engelsche schip een be
vroren schaap, een flinke hoeveelheid ijs,
verschillende versnaperingen voor de be
manning en een. goede collectie lectuur.
Het behoeft niet te worden gezegd, dat
de bemanning van onze duikboot zeer ge
voelig was voor deze attentie. Met een har
telijk hoera nam men afscheid.
Het bleek, dat de kapitein van de.„Co
moren" tijdens den oorlog duikbootcom
mandant was geweest. Zoo wist hij bij
ervaring wat de bemanning van zóo'n boot
heeft te missen op de zeer lange reis van
Holland naar Indië en waarmee hij de een
tonige vaart op aangename wijze kon bre
ken.
Hr. Ms. mijnveger 4, is te HellevoetsJuis
gisteren niet een kolenprauw uit Vlissingen
aangekomen, welke herzieningen moet on
dergaan.
De officieren van den marinestoomvaart-
dienst 2e klasse J. Wesseiink en J. H. J. H.
van Appeldoorn, onlangs uit Oost-Indië te
ruggekeerd, zijn geplaatst aan boord van
Hr. Ms. artillerie-instructieschip „Gelder
land" te Nieuwediep.
Nieuwe encadreering der infanterie.
De minister van oorlog overweegt, om
in verband met de bereids bij de.oor-
logsbegrooting door de Tweede Kamer
goedgekeurde reorganisatie van het leger
de encadreering der- infanterie als volgt
vast te stéllen Staf van een regiment-in-
fanterie iiutenant-koloneRcommandant)..