IG. iPIEKI DON!3EMDAÖ 3 FEBRUARI [gerst© Blad iverlagi :r zoni h- of m hare IETERS, worden 65e Jaa.r^aog LISS1NGSCHE COURANT ERDAWï voor poopig s s? 'dam. nummer bestaat uit 2 bladen ABONNEMENTSPRIJS: ■foor Vlissingen en gemeenten op Wal- |..t„ 2.29 per drie maanden. Manco fcor het geheele rijk f 2.50. Week-abon- Cneste" 17 cent, ailes bij vooruitbeta- |ir, [Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE PRIJS |Van Iregels: ƒ1.10, voor iedere Koel meer 26 centbij abonnement spe- lle prijzen. Reclames 52 cent per regel [eine Advertenties betreffende Huur en >&uur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie- fngen en Dienstaanvragen, enz prijs bij JJoruitbetaJing van 2— 5 regels f 0.75, elke Kei meer 15 cent. [familieberichten van 1—0 regels X.70, Me/e regel meer 26 cent Nieuwe akonné-'s» die aich voor minstens son kwartaal lonneeren» ontvangen de „Vlissïng- Lft# Conrant" gratis tot half Februari. laiHMiiMiiMiiwiiiwiiiitiJ BINNENLAND :bruari tilips Luid- srlaagd op ^ERSE KLEURj 70 juiiiniiBiHiniwiiiBiiimii LE VOORSCHOT smarkt 10, Middelbui ID1ETEN vanaf I j I. ook zonder borg), ■verzekering. Igt Prospectus. Postz.J prd insluiten. Te sprei 101, Vrijd.av. 79| Gedenkboek dr. J. Th. de Visser. Naar aanleiding van den zeventigsten jrjaardag van den oud-minister dr. J. Th. J Visser op 9 Februari a.s., verschijnt op jen dag bij A. W. Sijthoff's Uitgevers maatschappij te Leiden een Gedenkboek, felheid„Dr. J. Th. De Visser, Zijn betee- [ecis voor land en: volk". De minister van arbeid, prof. dr. J. R. lotemaker de Bruine, schreef hiervoor de ileiding. Deze uitgave, die door den uït- ,£vcr belangeloos is verzorgd, bevat o.a. [en beschrijving van dr. De Visser's arbeid s predikant te Leusden, Almelo, Rotter- jm en Amsterdam dit gedeelte is be- rerkt door de heeren dr. P. A. Klap (voor imsterdam) ds. J. Gouverneur (voor {otterdam), ds. L. S. van Zwet (voor Al- ielo), ds. E. U. Schallenberg (voor Leus- >n). Prof. mr. C. W. de Vries heeft van r verdienstelijken Nederlander bet frkzame leven op ander gebied in het jchf gesteld, j Het Herinneringsboek is geïllustreerd het vele voor het publiek nog onbekende [ibeeldingen en fotografieën uit het leven den oud-minister. tir gevraagd, liefst crj lad. Huurprijs plm. II |aand. Br, motto ,,Wcr| i.Vliss. Courant". huur tegen 1 Mei a.s,, Ide Ruyter Zuid. Bove J bevattende 6 Kamers, Keuken en Zolder. Bureau „Vliss. Courarj koop zoo goed als uit KEUKENKACHEL, (witte tegels. Prijs f VesWalstraat 94. (bi| vraad nette WERKHUIZEN Ires VAN HOORN, 37. huur gevraagd |eub. Zit- en Slaapt] gebruik van vrije keukfj leven letters B. M., |s. Courant". koop aangeboden lek een zoo goed als i PIANO, bezichtigen van 4- 48. koop een ENVERDIEP1NGSHU alle doeleinden gesel»! alle gemakken voorzie] bevr. Qlacisstraat 73 f LOOPJONGEN aagd, goed kunnende! ires: BAKKERIJ LUIJ] straat Souburg. dsltitfrosche Stooirart slngen -Middelb.-IM] tusschengelegen ptóf ERVOER VAN PASSA' GOEDEREN EN VE& v.Midd Februari v.m.uuf|») nderdag 3 8 dag 4 j, andag 7 8 8 - Informatica t« Uitosc iofctardaraÏÏ.V. Urn. vdx. Ervan 6. VO&I -2018. fl(| JiddalbargB EKNHOOBJl TiW.v. OOSTEEHODJI rdraohtOtbn. BOTTEN^ D regeeiiagspóiitiek op bei gebied dei' volkshuisvesting. ■De heer Van den Burgh heelt aan. den minister van ^arbeid, handel en nijverheid, bmJer aarifralingVan1 een uitlating van den fester in de'vergadering van de Tweede (atnerder Staten-Gen-eraal van 7 Decem ber 1926 (Handelingen, blz. 952), ,ge~ riaagd óf de minister niet van oordeel is, Baf de aangehaalde woorden duidelijk aan telen, dat de Tegeeringspolitiek op het ge- pied der volkshuisvesting sedert het ver- chijhen van de- circulaire van 17 Maart een ietwat ruimeren zin heeft gekre- Zoo ja, hoe verklaart de minister dan, loo wordt verder gevraagd, dat in de on langs verschenen officieuse bekendmaking tan de regeering wordt meegedeeld, dat de circulaire van 17 Maart 1926 „in haar ge heel richtsnoer zal zijn" bij de regeerings- politiek op dit (gebied, zonder dat daarbij ftaoi dien ietveat ruimeren zin wordt ge- pagd Actie van het rijkspersoneel. Het comité ter behartiging van de alge mene belangen van» Overheidspersoneel [(A.C.O.P.), heeft een vergadering gehou- ien te Amsterdam. Uitvoerig werd de hui- Hge positie van het rijkspersoneel bespro ken. Besloten werd dè salarisactie onver- zakt voort te zetten. Voorts werd besloten op audiëntie te ^aan. bij den minister van justitie ter be- ipreking van de aangenomen motie-Ter [Laan ovër de Ambtenaarswet en de uit blijvende verVuiting der vacature van di- l/ectèrur van het Centraal Bureau van Voor leiding voor Ambtenarenzaken. Binnenkort za! een conferentie plaats [hebben tusschen de Nederlandsche Vereeni- giog van Spoor- en Tramwegpersoneel en pet A.C.GJP*.'en wel over het verband, dat [meer en meer gelegd wordt tusschen de [salarissen van het rijks- en het spoorweg- Personeel. Oud-burgemeester Zimmerman te Antwerpen. I)e oud-burgemeester van Rotterdam mr. A, R. Zimmerman, die voor het Algemeen Nederlandsch Verbond, tak Antwerpen, een voordacht ,gaf over het financieel herstel van Oostenrijk, is gisterenmiddag op het stadhuis door het gemeentebestuur van [Antwerpen ontvangen. Tegenwoordig wa- |rcn burgemeester Van Cauwelaert, alle j schepenen, de heer Ruys, Consul-generaal der Nederlanden te Antwerpen en de hee- reh Modést Lammerijs en van Looy, respec tievelijk Voorzitter en secretaris van het [Algemeen N.ed* Verbond te Antwerpen. Na de ontvangst welke een intiem ka rakter droeg bood burgemeester Van Cauwelaert zijn gast een lunch aap. In den namiddag bracht mr. Zimmerman, vergezeld van schepene Lëbsen en, hoofdingenieur Bollengier een bezoek aan de havens. I Op weg naaf een luchtweg HollandIn#. Het Comité Vliegtocht NederlandIndië schrijft aan het Haagsche Aneta-kantoor Naar aanleiding en ter aanvulling van het Aneta-bericht uit Indië van de voorge- j jomen mailvlucht SoerabajaTandjong PriokSabang v.v. op 4 en 5 April a.s. in I aansluiting op de „Slamat" en de „lndra- I P°cra", kunnen wij mededeelen, dat hier mede een, lang gekoesterd plan van de Ne- ^rlandsch-lndische Vereeniging voor Luchtvaart te Batavia en het Comité Vlieg- tocht Nederland-Indië te 's-Gravenhage in vervulling zal gaan. Het Comité Vliegtocht Nederland-Indië organiseert een vlucht naar Marseille op 18 Maart, in aansluiting op de „lndrapoe- ra" en een van Marseille op ongeveer 21 April, in aansluiting op de „Slamat", zoo dat het volledig plan luidt als volgt 1. Vliegtocht RotterdamMarseille op 18 Maart a.s. in aansluiting op de dien dag van Marseille vertrekkende ajajjboot „In- drapoera". Aankomst te Sabang 1> April. 2. Vliegtocht SabangBaiavia, aanvang zoo mogelijk op den dag van, aankomst der .Jndrapoera". 3. Vliegtocht SoerabajaBataviaSa bang in aansluiting op het op 4 April a.s. van Sabang vertrekkende stoomschip „Sla mat". Deze mailboot komt ongeveer 21 April te Marseille aan. 4. Vliegtocht MarseilleNederland, na aankomst van het stoomschip „Slamat" te Marseille. Voor deze luchtmail zal een kleine toe slag geheven worden ten bate van de twee bovengenoemde organisaties in Nederland en in Nederlandsch-mdië. De tocht Rotterdam—Marseille v.v. zal waarschijnlijk afgelegd worden; met een F VlI-A-vliegtuig van de K.L.M. De piloot Beekman van de K.LJVL zal het toestel, dat uitgerust is met draadlooze telegrafie, be sturen, terwijl evenals het vorige jaar dr. Groenevelcl Meijer met cle zorg voor de post en de heer Uriot met de zorg voor den motor, belast zullen worden. Waarschijnlijk zal er opnieuw voor eenige passagiers ge legenheid zijn den tocht mede te maken. Zoodra uit Indië verschillende berichten zijn ontvangen, hoopt het Comité over een en ander nog nadere inlichtingen te ver strekken. Wij kunnen nog mededeelen dat, indien blijkt dat er bij het publiek voldoende be langstelling voor deze mailversnelling be staat, overv/ogen wordt om dezen; zomer een proef op groote schaal te nemen door met het nieuwste toestel der K.LJVL, dat dan ia gebruik zal zijn, de tweemotorige Fokker F VIII, een mailvlucht te organi- seeren. naar Suez v.v., eveneens met aan sluiting op een vliegtuig te Sabang. Reclame-plaat voor de Jaarbeurs. De reclame-plaat voor de Jaarbeurs te Utrecht is vervaardigd Ji3ar een ontwerp van Henri Pieck. Hét is een sprekende symbolische voorstelling, nl. een as en een wiel, voortgedreven door een drijfriem. De lettertypen op de plaat zijn zeer duidelijk. Hamburg, Antwerpen, Nieuwe Waterweg en Rotterdam. In de haven, van Hamburg zijn in Januari binnengekomen. 1215 schepen, njete.nde 1.509.306 ton, tegen 1030 schépen, met. 1.291.044 ton in Januari 1926, zijnde een vermeerdering met 185 seftepen en met 218.262 ton. In de haven van Antwerpen zijn in Ja nuari binnengekomen 954 schepen, metende 1.665.367 ton (herleid), tegen 844 schepenf metende 1.557.042 ton (herleid) in Januari 1926. Er is dus een vermeerdering met HO schepen en met 108.325 ton. De cijfers over de havenbeweging over de eerste maand van 1927 en 1926 zijn (met herleiding van de Antwerpsche cijfers om ze vergelijkbaar te maken) HamburgSchepen N. R. Ton 1927 1215 1.509.306 1926 1030 1.291.044 Verschil -f 185 -f 218.262 Antwerpen 1927 954 1.665.367 1926 844 1.557.042 Verschil -F 110 108.325 N. Waterweg 1927 1327 2.088.245 1926 1103 1.708.523 Verschif 224 379.722 Rotterdam 1927 1127 1.780.850 1926 860 1.361.147 Verschil 267 419 703 Over de eerste maand van 1927 heeft dus de havenbeweging van den Nieuwen Waterweg die van Antwerpen met 422.878 ton. overtroffen, terwijl het verschil ten. voordeele van Rotterdam in deze maand 115.483 ton bedroeg. De spoorwegramp bij de Vink. Het 'gerechtelijk vooronderzoek inzake het spoorwegongeluk op 9 September 1926 tusschen Voorschoten en Leiden, is nog steeds hangende, zulks in verband met het uitbrengen van een rapport door deskun digen, die in deze zaak door de justitie zijn benoemd voor het instellen van. een onder zoek. Verwacht wordt, dat dit rapport van de heeren jhr. J. C. van Reigersberg Versluys, lid van den raad van beheer van de Ned. Indische Spoorweg mij., prof. ir. G. H. de Vries Broekman, hoogleeraar te Delft, en jhr. ir. J. Roëll, directeur van de Westland- scbe Stoomtram Mij., binnen korten tijd za! verschijnen. Eerst dan zal de justitie kun nen overwegen of er termen bestaan om tegen bepaalde personen een vervolging in te stellen. R.-Kafh. Werkliedenverbond. Dezer dagen vergaderde het bestuur van het R.-Kath'. Werkliedenverbond. Besproken werd om, wat in verband met hqt verweer der R.-Kath. Werkgeversorga nisatie tegenover het bekende Verbonds- rapport, van verbondszijde verder zal wor den gedaan, zulks naar aanleiding van de laatste besprekingen in den Raad van Over leg. Ten slotte werd besproken het voor ontwerp van wet tor wijziging der Ziekte wet. De vergadering stond afwijzend tegen over de Zign. tegemoetkoming aan het par ticulier initiatief," welke, naar gezegd wordt, in de practijl: zal neerkomen op het spelen der ziekteverzekering in handen van de werkgevers. Tot het bepalen van een defi nitief standpunt kwam het nog niet. Op 14 Februari worden de besprekingen voort- igezet Speenhof! gedecoreerd. De dichter-zaiïger Speenhof f is m ver band met het vele, door hem ten bate van de Belgische geïnterneerden en vluchtelin gen indertijd verricht, benoemd tot ridder in de Belgische Orde van Leopold II. De grootste sluisdeur ter wereld. Zoo als gemeld is de bij Burgerhoufs Machinefabriek en Scheepswerf te Rotter dam gebouwde roldeur voor de nieuwe slui zen te JJmniden in üemeentedok IV Ln de Maashaven gearriveerd. Wet binnensleepen in het dok leverde noga! moelijkheden op, daar het groote, logge gevaarte met de sleepbootjes niet ge makkelijk te sturen was. Éven leek het, of de deur tegen,een der dok wan den zon op varen, zoo, scheef kwam zij voor den in gang maar vlug werden de kabels vast- gegooid en zonder stooten ging het gevaar te langzaam naar binneD. Was de deur om twee. uur al in de on middellijke nabijheid van het dok, het werd vier uur voor zij op haar plaats lag. Zij moest komen te rusten op de kielblokken midden in het dok en op de blokken aan de kanten, die voor deze gelegenheid een weinig naar het midden gebracht waren. Voor men Jron beginner, met leogpompen, moest het dok in dezelfde positie in het water gelegd worden als de deur, die scheef op één kant dreef anders zou deze bij het zakken van het water waarschijnlijk over de blokken glijden. Toen.eenmaal het dok zijn goeden stand had ingenomen, kon men alle kamers gaan leegpompen. Kwart voor vijf lag de deur droog en we! in het dok. Thans kunnen de extra-omkistingen ver wijderd worden en kon men het geheel ge reed rnaken voor het verder transport naar IJmuiden. Soper- tramwagens voor Rotterdam. Binnenkort zal te Rotterdam in dienst worden gesteld een süper-tramv/agen, een wagen op zes wielen, die plaats biedt voor 66 passagiers en door ir. j. H. de longh van de Rotterdamsche Electriscbe Tram wegmaatschappij, volgens een geheel nieuw systeem werd ontworpen. In- en uitgangen van dezen wagen zijn in het midden aangebracht, terwijl de bestuurder in een afgesloten ruimte, vrij van de pas sagiers, een plaats vindt. Door de nieuwe constructie biedt de wagen, juist in de bochten de grootste zekerheid. Het rijden met deze wagens maakt het gebruik van bijwagens onnoodig, wat personeel uit spaart. Naar het model van ir. De longh zal thans een pröefwagen Worden gemaakt, alvorens tot aanschaffing der nieuwe wa gens wordt overgegaan. Scheepsbouw. Gisteren werd met goed gevolg te wa ter gelaten het schroefstoomschip „Sina- hanjf', gebouwd bij de Werf Gusto, Firma A. r. Smulders te Schiedam. Hét schip is gebouwd voor rekening van (te Koninklijke raketvaarf Maatschappij te 'Amsterdam. Het vaartuig heeft de volgende afmetin gen lengte <81.50 M. tusschen de lood lij nen, 12.80 M. breedte op de spanten en 6.10 M. holte in dé zijde. Bij een diepgang van 5.20 M. zal het schip eeit draagvermo gen hebben van ca. 2350 Ene. Ton. Buiten de verblijven der officieren en machinisten, welke zich op het achterschip bevinden zijn 2 ruime comfortabel ingerichte hutten voor passagiers aanwezig. Voor de voortstuwing is midscheeps een triple expansie kleppenmachine systeem Lentz geplaatst, met een vermogen van ongeveer 1200 i.P.K., waarmede het schip in geladen toestand een snelheid van ca. 10 Eng. zeemijlen kan bereiken. De stoom wordt geleverd door twee stoomketels van het Babcock <5 Willcox type. De „Sinabang" is het eerste van twee zusterschepen, beide op bovengenoemde werf voor de K. P. AL ira aanbouw. Bij Griep en Gevatte koude Sanapirirv-tabletten. Buisje 75, -10,- 25 ct. Verkoudheid der luchtwegen Anga-bonbons. Doozen van 90 en 60 ct Bij Apoth. en Drogisten. Stads= en Provincienieuws VLISSINGEN, 3 FEBRUARI. De Nutsspaarbank. In de Nutsspaarbank alhier werd m het jaar 1926 ingelegd 711.258.69 tegenover 644.198.51 'm 1925. De terugbetalingen bedroegen resp. ƒ627.873.41 en ƒ580.626.61. Het saldo tegoed aan de inleggers ver schuldigd hedroeg resp. 1.414.525.16 en Jr 1.290.363.70 cn het gemiddeld saldo tegoed per inlegger 273.55 en jf 256.94. De gewone reserve resp. 182.152.32 en 148:749.02, de extra-reserve in beide jaren '50.000 en het totaal der reserve resp. 232.152.32 en 198.749.02. Op de scholen werd bespaard 2097.61 en- 2347.14, met spaarbusjes 6040.53 en ƒ5899.81 en mei spaarzegels ƒ2097.61 en 2347.14. Het aantal inleggers bedroeg 5171 en 5022 en het totaal aantal inlagen 9471 en 8898 en dat der terugbetalingen 4226 en 3942. Er werden uitgegeven resp. 432 en 504 nieuwe boekjes en geheel afbetaald 283 en 325 boekjes. Een ouderavond. Gisterenavond had een ouderavond plaats van dé centrale 7e klasse (school K), welke zeer druk döor de ouders werd bezocht. Onder leiding van de heeren Wijsveld en De Meijer werden door een 115-tal leerlin gen een zestal liederen ten gehoor e ge bracht, wat wel in den smaak viel bij de ouders. Het was dan ook een prachtig en tot in details goed verzorgd program, dat keurig en vlot werd afgewerkt. Na nog eenige punten van de convoca tie te hebben afgewerkt, werd door de ouders het schoolwerk hunner kinderen bezichtigd, waarna allen welvoldaan huis waarts keerden en nog dikwijls terug zul len denken aan dezen zoo gezelligen avond. Een redding. Gisterenmiddag geraakte aan het hoofd aan de zijde van den zoogenaamden Oranjemolen een 10-jarig meisje spelen derwijs tc water in de Voorhaven, waar order meer de loodsbooten meren. Geluk kig werd door de bemanning van een der Belgische motorloodsbooten het hulpgeroep van het kind opgemerkt, waarop men on middellijk naar de plaats voer waar het meisje was te water gevallen en het kind wist te grijpen. Het kind kwam met een nat pak en den schrik vrij. Scheep vaartberichtea. Het Engelsche stoomschip „Dundren- nan", dat in aanvaring is geweest met het Italiaansche stoomschip „Tasso" zal naar Middelburg worden overgebracht om in hef droogdok aldaar gerepareerd te worden. Volgens latere berichten zal het schip toch te Antwerpen worden gerepareerd. Verkiezing Prov. Staten. De centrale anti-rev. kiesvereeniging in den kieskring Hulst heeft tot candidaten voor de Prov. Staten gesteld: 1. mr. P. Dielemam te Middelburg2. D. Scheele te Ter Neuzen 3. S. van Hoeve te Zaamslag 4. J. M. Oggel te Axel en 5. A. P. de Ruy ter te Axel. Kindermoord. Op 29 Januari 1.1 overieed te Dreischor een kindje van ongeveer vier weken van zekeren De G. aldaar. De huisdokter kon de doodsoorzaak niet met zekerheid vast stellen. Na de begraving begon het gerucht te loopen dat het kind moedwillig zou zijn orn het leven gebracht. Een en ander was voor de politie oorzaak om een onderzoek in te stellen, waarbij inderdaad bleek dat de moeder, de 48-jarige J. v. S„ huisvr, van L. de G., haar Idnd met medeweten van haar bij haar inwonende moeder des nachts onder een tweetal zware dekens had te slapen gelegd, tengevolge waarvan het slachtoffertje is gestikt Beide vrouwen hebben hun daad bekend. Slechte financieele omstandigheden moe ten de vrouwen tot deze daad hebben ge bracht. De ma/f is tb.c.-lijder en was on langs in zijn betrekking bedankt. Beiden zijn heden ter beschikking van de justitie naar Middelburg overgebracht KERK- EN SCHOOLNIEUWS De classis Axel der Gerei. Kerken heeft tot de evangeliebediening toegelaten den heer P. van Strierc te Ter Neuzéit Het Protestantisme in Italië. De bekende Fransche predikant j. 'Jézè- huel doet in „Evangil et Liberie" verslag van den toestand van de Protestantsche Kerken in Italië, waarnaar hij op een stu diereis een onderzoek heeft ingesteld. Nauwkeurige statistische gegevens om trent de getalsterkte ontbreken, maar hij meent hun aantal te mogen schatten op ongeveer dertig tot veertig duizend zielen van Italiaansche nationaliteitde buiten- landsche Protestanten schat hij op hon derdduizend. De betrekkingen tusschen de groepen zijn maar gering. De predikanten zijn meestal Zwitsers, de taal in de gods dienstoefeningen is gewoonlijk Duitsch of Fransch. Een centraal orgaan bestaat niet. Fransche predikanten zouden in Italië goed werk kunnen doen, maar er is ook in Frankrijk gebrek aan predikanten, zoodat er geen voor Italië te missen zijn. De En gelsche en Amerikaansche Baptisten heb ben uitstekend werk in Italië verricht door hun evangelisatie-arbeid. De meeste predi kanten en leden der Italiaansche Protes tantsche Kerk zijn. Italianen. Daarnaast moet de Kerk der Waldenzen genoemd worden, die haar werkzaamheid uitstrekt van de Alpen tot op Sardinië een hechte Synodaal-Presbyteriaansche organisatie bindt hen samen. De opleiding der geeste lijken geschiedt aan de Universiteit te Rome. Het werk onder de jonge mannen wordt met energie aangepakt en maakt groote vorderingen. Wat het Italiaansche Protestantisme in de eerste plaats noodig heeft, is eenheid. Verhoogde vraag naar onderwijzers in Nederlandsch-Indië. In verband met de verhoogde aanvraag om uitzending van onderwijzers in het bezit der hoofdakte, kan opnieuw aanneming plaats hebben van mannelijke leerkrachten, den leeftijd van 28 jaar nog niet bereikt hebbende en in bet bezit zijnde van de akte van bekwaamheid als onderwijzer, ter opleiding hier te lande voor de hoofdakte, onder verband voor den dienst in Neder- landsch-lndië. Studiereis door Ned.-lndiè, Vanwege den inspecteur voor het Middel baar onderwijs wordt het volgende ter ken nis gebracht Evenals in het afgeloopen jaar stelt de vereeniging „Jan Pietersz. Coen" in 1927 voor enkele leeraren van middelbaar en hooger onderwijs de gelegenheid open een studiereis door Nederlandsch-lndië te ma ken. Zij, dié in verband met de vakken, welke zij tloceeren voor zulk een reis in aanmer king" ineeneri te kunnen komen, kunnen zich vóór 15 Februari a.s. schriftelijk aanmel den bij den secretaris dér vereeniging, per Goedkooper dan een sigaar, Beter dan een sigaret, Smakelijker dan een pijp 5 HOUBAER Co., AMERSFOORT adres de IndustricHe Club, Vijgendam 26, te Amsterdam. De reis geschiedt voor rekening van de vereeniging en zal vermoedelijk onderno men worden in de maanden JnJi tof Novem ber. RECHTSZAKEN Gerechtshof te 's-Gravenhage. Het gerechtshof te-'s-Gravenhage deed gisteren uitspraak Ut de zaak tegen j. van H„ reiziger te Middelburg, die door cle rechtbank aldaar, wegens oplichting werd veroordeeld tot S> maanden gevangenis straf. Het Hof legde verdachte 1 jaar ge vangenisstraf op. P. Ph. O., 15 jaar en J. O., 13 jaar, beiden te BoschkapeJje, ware» door den kinder rechter te Middelburg, wegens diefstal, veroordeeld ieder tot 6 maanden tuchthuis straf. Het Hof legde deze straf voor beide verdachten voorwaardelijk öp met een proeftijd van 3 jaren. Inbrekers veroordeeld; Het gerechtshof te 's-Gravenhage heeft bevestigd het vonnis der rechtbank, waar bij 2 personen aldaar, wegens diefstal on der verzwarende omstandigheden gepleegd in Augustus jl. in een perceel aan de Jan van Nassaustraat, waren veroordeeld ieder tot 6 jaar gevangenisstraf. De treinbotsing te Ede. De rechtbank te Arnhem heeft uitspraak gedaan in de zaak tegeni eer» machinist bij de Spoorwegen, uit Ede, die terecht heeft gestaan voor het feit, dat hij op 16 Octo ber jl. te Ede met een goederentrein door een onveilig signaal zou zijn gereden ten gevolge waarvan een botsing met een an deren rangeerenden goederentrein die op de lijn stond, ontstaan was. De rechtbank heeft overeenkomstig den - eisch van den officier van justitie^ verdach te vrijgesproken van het hem ten laste gelegde. Een gevaarlijk heerschap. In den nacht van 29 op 30 December hield oen agent van politie fe Leeuwarden twee mannen aan, die in het bezit waren van drie zakken, waarin vijf eenden, en een kat waren. De herkomst wilden beiden niet opgeven. De politie vroeg in de plaatselij ke bladen wie vijf eenden en een kat mis ten.. Spoedig meldden de eigenaars zich aan. - Gisteren stonden de verdachten voor ide rechtbank te Leeuwarden terecht Een hun ner is een gevaarlijk heerschap. Wanneer rnen in de Wouden, weet, dat deze „los" is, worden de hoeven extra bewaakt. Het O. M. eischte resp. 6 jaar en 1 jaar en 6 maanden gevangenisstraf. MARINE EN LEGER Bij beschikking van den .minister van marine a.i. is de luitenant ter zee der le klasse E. A. Vreede met den 16en Februari a.s. belast met de betrekking van adjudant van den minister van marine, chef van het kabinet bij het departement van marine, Engelsche attentie aan de „K Xlfl". Dat de Engelschman sport weet te waar- deeren, is bekend. En vooral op „the high sea" komt die goede eigenschap tot haar recht. Het „Soer. Hbkl." illustreert dit met het volgende voorbeeld. De „K XIII" dobberde op haar lange vaart naar Jndië ergens tus schen Aden en Colombo, toen men den grooten P. en O.-steamer „Comoren" in zicht kreeg. Deze deed het verzoek of onze duikboot wilde stoppen, en- wendde daarop zelf den koers naar de „K XHFL Vervolgens liet de kapitein van de „Co- niorin" een sloep strijken, welke naar de duikboot roeide. Zij bracht mede, van den voorraad van het Engelsche schip een be vroren schaap, een flinke hoeveelheid ijs, verschillende versnaperingen voor de be manning en een. goede collectie lectuur. Het behoeft niet te worden gezegd, dat de bemanning van onze duikboot zeer ge voelig was voor deze attentie. Met een har telijk hoera nam men afscheid. Het bleek, dat de kapitein van de.„Co moren" tijdens den oorlog duikbootcom mandant was geweest. Zoo wist hij bij ervaring wat de bemanning van zóo'n boot heeft te missen op de zeer lange reis van Holland naar Indië en waarmee hij de een tonige vaart op aangename wijze kon bre ken. Hr. Ms. mijnveger 4, is te HellevoetsJuis gisteren niet een kolenprauw uit Vlissingen aangekomen, welke herzieningen moet on dergaan. De officieren van den marinestoomvaart- dienst 2e klasse J. Wesseiink en J. H. J. H. van Appeldoorn, onlangs uit Oost-Indië te ruggekeerd, zijn geplaatst aan boord van Hr. Ms. artillerie-instructieschip „Gelder land" te Nieuwediep. Nieuwe encadreering der infanterie. De minister van oorlog overweegt, om in verband met de bereids bij de.oor- logsbegrooting door de Tweede Kamer goedgekeurde reorganisatie van het leger de encadreering der- infanterie als volgt vast te stéllen Staf van een regiment-in- fanterie iiutenant-koloneRcommandant)..

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1927 | | pagina 1