DINSDAG 4 JANUARI
IVO. 2
65e Jaargang
1927=
R RADIO
.N H.0.0.
REES
SREES
BINNENLAND
dragen
n Boekhouder,!
Advertentïëü
che Maatschappij n
Stoomvaart
FEUILLETON
HET HUIS DER VERSPIEDERS
KAHRELTHEE
Stads= en Provincienieuws
nsdags van
een begrij-
•icht geven,
gesloten.
selame-Cur-
week in al
raagt f 5.
taaien voor
UZE. Voor
Tel. 32419
I te GOES.
VLISS1NGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS:
Voor Vlissin#en en- gemeenten op Wal-
t dieren 2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk 2.50. Week-abon
nementen 17 cent, alles bij vooruitbeta
ling.
Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIE-PRIJS
Van 1—4 regels f 1.10, voor iedere
I regel meer 26 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel
Kleine Advertenties betreffende Huur j:n
Verhuur, Koop en Venkoop, Dienstaanbie
dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs bij
vooruitbetaling van 1—5 regels 0.75, elke
regel meer 15 cent.
Familieberichten van 1—o regels 1.70,
iedere regel meer 26 cent.
WJAAR
fn
IILSHOE"
1 EN HAND EL
poegzame deelname
maand een cursus
voor het practrjkexamfl
hn. Lesgeld 4 gld.
Jesgewenscht privaatiej
|g vóór 15 Januari
j en 8 uur. W. DE NEE
laat 60.
Innr en V«rbcnr. Koop cn Vwtoojj
Blngen en DleBataaniptigen, ens
orultbetallng, van 1-5 rejltfl
jlkc regel meer 15 eeol
/ERLOREN
Irgen, een portemotma
een bankbiljet
Pegen ruime belooniii
Izorgen bureau „Vl'is;
levraagd net
MEISJE.
JAMIN.
gevraagd
IN- of BOVENHUIS
par zonder kinderen.
letters T. U., btirej
|rant".
MEISJE
I voor halve dagen
HVROUW.
Iireau „Vliss. Courant]
modern
TERDIEPINGSHUIS
Oprit. Brieven lettej
au „Vliss. Courant"
IÏKHÖÜDÏNG
nliels en kl. zaken.
|uw boeken eenvoudij
I U leeren ze zélf bij t
■res Badhuisstraat 9
Imet vaste betrekkin*
[GULDEN TER LEEN
te bepalen condities!
■tters D. W., bureaj
Tant",
Itegen 15 januari eel
Venwoning.
Ilacisstraat 115.
Middelb.-Rotterte
engetegen plaatsen.
VAN PASSAGIERS,
EN VEE.
v.Midd. V. R«
v.m.uur v.m.ut
Onlusten in West-Sumatra.
Uit Padang wordt door Aneta het vol
gende relaas van de gebeurtenissen in die
streek geseind
ha den nacht van 1 op 2 Januari werd
het kampement veldpolitie te MoerakJaban
aangevallen door vijftig communisten, die
een deel waren van een bende van 200
man, welke voornemens was Sawahloento
laf te loopen. De aanvallers werden afge-
I slagen. Versterking in auto's uit Sawah-
1 ioento kreeg aanraking met een ander deel
der bende van veertig man, die langs een
ravijn optrokken. De bende werd terstond
aangevallen en vluchtte met achterlating
vap twee dooden en een gevangene.
's Nachts drie uur kreeg de politie, die
een tunnel bewaakte, contact met commu
nisten, die langs den weg Sawahloento
trachtten te bereiken. De telegrafische ver-
binding met Siloengkang is verbroken,
's Morgens vroeg rukte de assistent-resi
dent van Sawahloento op met 3/2 brigade
veldpolitie naar Siloengkang, alwaar zestig
man op het stationsemplacement werden
aangetroffen. Zij werden aangeroepen, ten
einde te onderzoeken of het goed dan wel
kwaad volk was. De bende bleef bij het
station staan, waarbij de assistent-resident
omzichtig de spoorlijn naderde. Op onge
veer zestig meter afstand deden 20 perso
nen een aanval met blanke wapens. Onzer
zijds werden twee mannen van de veldpoli
tie met paranghouwen niet-Ievensgevaarlijk
gewond. De tegenpartij kreeg zeven doo-
den. De rest is gedeeltelijk gevlucht, gedeel
telijk gearresteerd. De inventaris van het
station was vernield. Naar de stationschef
woning was met bommen geworpen deze
lis daarna afgebrand. De stationschef is niet
gedeerd. De hu!'p-.posfrommies is. .gevïucht
len nog niet gevonden,
j Te Siloengkang is de spoorbaan ver-
jsperd een trein werd gedwongen terug
te keeren. De telegraaflijn op de grens van
Solok en Tanahdatar is doorgesneden,
maar werd in den loon van deii dag her
steld. De woningen van de klerken te Soen-
[geilassie in het Soloksche en -de woningen
van den assistent-resident en van den op
passer van den Pengoeloe zijn vernield. De
[inwoners zijn gevlucht, 's Morgens om half
lacht is een omnibus uit Tandjong Ampaloe.
[waarop een roode vlag, door den demang
Ivoor het kampement van de veldpolitie te
iMoearaklaban gedwongen te stoppen.
De inzittenden, de hoofdaanleggers Da-
toekbidjo en tien anderen, allen gewapend,
|o.w. tw.ee met Beamunontgeweren, wer-
len allen gearresteerd. De verbinding met
mdjoengdjoeng is verbroken, waaróp de
fissistent-resident van Sawahloento trachtte
bnet den trein Moeara te bereiken. Bij den
liitgang van de tunnel is hij gestuit op twin
tig met klewangs gewapende personen,
waarvan 12 werden gearresteerd. De rest
|s gevlucht. De assistent-resident werd na
liet doorrijden flink beschoten, het vuur
|verd beantwoord. Twee kilometer verder
iraken alle laschplaten van de rails los. Het
pmpoengshoofd te Padang, Siboesoek, is
fermoord.
Het loodswezen.
De minister van marine heeft bij de be-
landeling van de begrooting van~marine
Inkeie argumenten aangevoerd om te be-
T>ogen, waarom het logisch is, dat het
podswezen naar Waterstaat overgaat, al-
Uit het Engelsch van
WARWICK DEEPING.
Vertaald door J. VAN DER SLUYS.
(Nadruk verboden.)
Je moet me niet met zulke zwaar
wichtige redeneeringen lastig vallen, Rose.
Ik ben nog een beetje ijl in mijn hoofd door
pen val.
Arme Jasper
Ze stak haar hand weer uit en er kwam
its in Jaspers oogeti dat sterk op onwil
sek.
Nu, dan zal ik maar niet langer blij-
Jen praten. Ga maar lekker slapen. Ik zal
?e gordijnen voor je dichttrekken... Daar
jongen Dan ga ik maar eens een praatje
viaken bij oom Christopher.
huarf
4
6
7
10
rtiin t* btkomra:
In.V. Transport- «n El
Errtn O. VOS, T«ï
B. EENHOORN, T«l. 15)
OOSTERHOUT, Tol.
ft. BUITEN HEK, T«L 1°:
Toen het groene rijtuigje over den weg
[oor het park wegrolde, zei squire Kit tot
jen dominee Precies het evenbeeld
[an haar lieflijke moeder... Ze wil met mijn
7sPer trouwen.
|De geestelijke stopte een nieuwe pijp.
1 Em wat denkt u daarover, sir
i~~ Als Jasper zich wil laten v ah gen,
oeJ de jongen het zelf weten. Ik zal me
f mee bemoeien. Het geeft toch geen
f je je in de dingen van liefde en
pwenjk als vader verzet. Ik ben- anders
jei bang dat het hem zal gaan als mijn
■me broer Net en dat zijn vrouw hem
,rw za' niaken. Maar misschien ziet hij
dus schrijft de „N.R.Ct." in een beschou
wing over het loodswezen. Het eerste punt
was, dat zoowel de loodsdienst als water
staat peilingen op de waterwegen moeten
doen. Het tweede, dat en ook betonnings-
dienst bij waterstaat is, zoodat ook hier
eenheid de logische toestand is. Dit zijn
dan, zoo niet de ecnige, dan toch de voor
naamste redenen, waarom men een erkend
goed beheer in de waagschaal zou stellen
en het blad vervolgt dan
Wij mogen er daartegenover de aandacht
op vestigen, dat de voortdurende wijziging
in de bevaarbaarheid van onze zeegaten een
doorloopend contact tusschen marine en het
loodswezen eischt. Op deze wijze blijft de
marinestaf op de hoogte en kunnen de plan
nen voor verdediging steeds up to date zijn.
Dit zal te meer klemmen, als wij geen
schepen meer buitengaats hebben en de
versperring van onze zeegaten van nog
meer gewicht is geworden. Bij het in staat
van verdediging brengen van de zeegaten
speelt het loodswezen een zeer belangrijke
rol en met het oog op de vereische samen
werking, mede in verband met de groote
veranderlijkheid dier vaarwaters, is een ver
gelijking van het loodswezen met andere
takken van dienst, die eerst bij mobilisatie
onder militair beheer komen, onjuist. Het
personeel der vredeskustwacht gaat bij mo
bilisatie voor een zeer belangrijk deel naar
de marinekustwacht aver het is dus ge
raden haar ook in vredestijd in verband
met de oefening enz. bij marine te laten.
Het loodswezen naar waterstaat te doen
verhuizen, omdat dit departement de ver-
keersaangeiegenheden behandelt, zou op
louter theorie berusten, theorie, die b.v. ook
een overbrenging van de rijkspolitie van
justitie naar dat departement zou vorderen.
De zorg voor zeer belangrijke belangen
dit is duidelijk dreigt op deze wijze in
onbevoegde handen te geraken.
Behalve in het Noordzeekanaal en op den
Nieuwen Waterweg, worden in alle andere
zeegaten, die loodsmansvaarwater zijn, de
peifingen verricht door het loodswezen en
de hydrographie tot dusver met uitsteken
de resultaten. Er is niet de minste aanlei
ding dit onder ander beheer te brengen.
Wat de betonning betreft, mag worden
geconstateerd, dat de onder waterstaat
vallende betonning bij den Moerdijk, op de
Nieuwe Maas, boven Je brug van Rotterdam
en op de Oude Maas, waarover de minister
heeft gesproken, van uiterst geringen om
vang is. Van een eigenlijke eenheid door
vereeniging kan bij zoo ongelijke groothe
den dan ook niet gewaagd" worden.
Men kan voorspellen, dat door een ver
huizing van het loodswezen van marine
naar waterstaat de banden met de hydro
graphie en marine in het algemeen zullen
verslappen. Bezuiniging valt er niet in te
weMs van de overbrenging desorga
nisatie te duchten, omdat men aan het de
partement van waterstaat buiten het zee-
niansvak staat, dat op de praktijk is geba
seerd. Behalve de deskundigheid, zuilen ook
de discipline en de goede, eerlijke gebrui
ken aan het gevaar van ondermijning bloot
staan, mede ten nadeele van de koopvaar
dij. Wij kunnen daarom in het voornemen
tot een dusdanige verandering ten aanzien
van een door den minister zelf erkenden
alleszins bevredigenden toestand slechts 'n
gezocht motief voor een departementale
fusie van marine en oorlog zien. Een «ern
stig nadeel voor het loodswezen zelf. waar
van de terugslag op scheepvaart en handel
nier kan uitblijven, zal de tol zijn, dien men
er voor zou moeten betalen.
Het herstel van het bedrijfsleven.
Het „Hbld." acht een terugkeer tot de
verhoudingen van vóór den oorlog voors
hands onmogelijk.
Een jaar van ernstige economische moei
lijkheden ligt achter ons, een tijdperk van
werkloosheid in ongeleenden omvang, van
scherpe conflicten tusschen kapitaal "en ar
beid, van nieuwe ontwrichting der valuta's
in lal van .groote handelsstalen. En toch
een jaar, waarin ondanks alles het herstel
van het bedrijfsleven zeer belangrijke vor
deringen heeft gemaakt, grooter wellicht
dan in eenige andere periode van gelijken
omvang sinds het einde van den wereld
oorlog.
Niet, dat wij op weg zijn naar herstel
van eèn normalen foestano, in dien zin, dat
het economisch leven geleidelijk za! terug-
kecren tot verhoudingen, waarin het vóór
kans om haar te temmen. Hij is een flinke
knaap En je moet niet vergeten dat dui
zend pond per jaar en nog een hoop te
wachten, óók wat waard is. Bij zoo'n hoop
geld is het veeleischend om nog een aardig
snuitje en een lief humeur op den koop toe
te verlangen
Wat de personen betreft over wie dit
gesprek liep, Rose was weggereden met
een energiek gesloten mond en drie dikke
rimpels op haar voorhoofd, terwijl Jasper
in zijn bed lag met een rusteloos en ver
ward gevoel. Edelmoedige menschen zijn
altijd geneigd om streng te zijn tegenover
zichzelf en onverwachte omstandigheden
buitengewoon ernstig te beschouwen. Jas
per was verbaasd over Rose en< ontevreden
over zichzelf. Was hij blind geweest, had
hij dingen niet gezien, die voor ande
ren overduidelijk waren? Eén ding wist hij
intusschen met zekerheidhij werd ver
volgd door het gezicht en de stem van
Nance Durell.
Nance-zelf zat op de steenen borstwe
ring langs het terras van Stonehanger en
ze keek uit naar de zee. De zon scheen op
haar gezicht. Ze had plotseling bij zichzelf
een hartstocht voor tuinieren ontdekt en
was vol vuur begonnen mee het kweeken
van bloemen in den hoog gelegen, winde-
rigen tuin. Ze had door David een breede
strook grond langs den rand van het stee
nen pad laten omspitten. En David had
haar uit verschillende tuinen in den omtrek
planten bezorgd viooltjes, duizendschoon,
anjers, lavendel en ook wat rozen die in
den komenden zomer zouden bloeien. Een
weelde van narcissen bewoog haar zonnige
het uitbreken van den wcreldkrijg heeft
verkeerd.
Die "periode ligt voor goed achter ons.
Wagr wij thans heengaan, is naar een
nieuw evenwicht, opgebouwd op de ingrij
pende ^wijzigingen, die door den oorlog en
zijn gevolgen te v/eeg zijn gebracht in de
economische structuur en in de betrekkin
gen tusschen de verschillende volkeren.
Men heeft nu eenmaal rekening te hou
den met tal van nieuwe factoren en verhou
dingen, die gedurende langen tijd hun
stempel op het zakenverkeer zullen blijven
drukken.
De wantoestanden op de Belgische Schelde.
De nieuwe schipbreuk op de Schelde,
waar het Britsche stoomschip „Andreas",
na op het wrak van de maanden geleden
gezonken „Alps Maru" te zijn geloopen,
eveneens verloren is gegaan, heeft niet al
leen te Antwerpen, maar ook te Brussel
opschudding verwekt.
Opmerkelijk is het wel, dat de ramp juist
geschiedde ten tijde dat de bladen de pro
testmotie van den Hoogen Raad van
Scheepvaart tegen het uitblijven van de
unificatie der Scheldediensten publiceerden.
Nauwelijks acht dagen geleden strandde de
Duitsche stoomboot „Axenfels" nabij het
zelfde wrak en ook toen, evenals ditmaal,
was het slechts aan het toeval te danken,
dat niet de heele vaargeul voor schepen
met grooten diepgang werd versperd.
De „Netptune' schrijft, dat de heele
Scheldestad éénstemmig protesteert tegen
de officieele nalatigheid, welke de Antwerp-
sche haven afweer op den rand van een
oeconomische ramp heeft gebracht en ver
zekert, dat de regeering in het parlement
rekenschap zal hebben af te leggen van het
nieuwe onheil.
Ook „Het Laatste Nieuws" acht het on
begrijpelijk, dat het zoo hinderlijke wrak
npg niet opgeruimd is en meent, dat het
noodig js, de kwestie van de „Alps Maru"
eens degelijk en afdoende te behandelen.
Het mag, aldys het Brusselsche blad, een
ernstig feit genoemd worden, dat een boot,
voor Buenos-Aires bestemd, pas de sluis
uit, aan het Boomken reeds stranden moet
door onbegrijpelijke nalatigheid inzake een
wrak, dat het verkeer op den stroom hin
dert.
jÊijn de inlichtingen juist, dan zouden van
cfficieele zijde instructies zijn gegeven om,
slechts mits inachtneming van de noodige
voorzorgen, schepen met meer dan 24 voet
diepgang door te laten.
Kompassen aan boord van binnenschepen.
De heer P. H. Cafie, directeur van de
filiaal-inrichting van het Kon. Ned. Meteo
rologisch Instituut te Amsterdam meldt
Aan de filiaal-innchting van. het "Kon.
Ned. Meteorologisch Instituut te Amster
dam, üe inrichting welke de kompassen
regelt aan de Kompasboei op het Binnen-Ij
bij de Oranjesluizen te Amsterdam, ver
voegden zirh in de afgeloopen 14 dagen
twee schippers, eigenaars van ijzeren of
stalen vaartuigen, met ernstige klachten
over hunne kompassen. Ernstige klachten
en terecht. Aan boord vol het eene vaar
tuig bleek bij rondhalen over alle streken
van den horizon, dat het kompas hardnek
kig Noord bleef aanwijzen aan boord van
het nieuwe vaartuig dat het kompas over
drie streken meedraaide, maar niet verder.
Het varen op een dergelijk kompas is dus
absoluut onmogelijk en wat erger is, het is
alleen te verhelpen, maar dit is niet zeker,
door het kompas op een houten paal te
plaatsen en ver van het scheepsijzer. En
hiertegen verzet zich weer de ruimte aan
boord, omdat de boom bij het overgaan
van het zeil op een goeden dag kompas
cn paal zal meenemen. Het bleek dat de,
overigens uitstekend voldoende, kompassen
van de wijs waren geraakt, nadat de sche
pen die ijzer hadden vervoerd, gelost wa
ren niet een electro-mggnetischen grijper.
Aan boord van groote schepen schuilt hierin
a! gevaar voor de kompassen, hoeveel te
meer dus op een klein schip waar de plaats
van het kompas tene opzichte van het
'scheepsijzer zooveel ongunstiger is. Komt
de grijper in aanraking met het schip of een
dekhuis dan wordt onmiddellijk in de om
geving van het punt van aanraking een
stovende plaats gevormd en die stovende
plaats kan tijden lang haar verlammenden
invloed op het kompas behouden. Het is
wellicht niet eens noodig dat de grijper in
hoofdjes in den frisschen voorjaarswind.
Een hark, een bak en efen schoffel lagen op
het gras in haar nabijheid. Haar handen
waren zwart van de aarde, maar ze had
voor een oogenblik vergeten dat er zulke
dingen als bloemen bestonden.
Ze dacht aan Jasper Benham en vroeg
zich af hoe het wel met zijn gebroken arm
zou zijn. Zijn gebruind gezicht, vierkante
kin en levenslustige blauwe oogen hadden
een prettigen indruk bij haar achtergela
ten. Ze had iets verwants met haar eigen
jonge hart gevoeld.
De stem van haar vader wekte haar uit
haar gedroom. Hij keek boven uit een ven
ster, het venster van zijn studeerkamer.
De wind woei zijn witte haren over zijn
voorhoofd.
Nance
Ja vader.
Wat sta je daar niets te doen, kind
Ik sta niet niets te doen ik dacht na.
En over wat voor belangrijke en ern
stige dingen dacht je dan wel
Ze was verbaasd over deni onaangena-
men toon van zijn vragen, maar zij ant
woordde hem heel eerlijk
Ik dacht er over hoe het wel met mr.
Benham zou zijn.
Noem je dat nadenken PffGa
naar binnen en zet thee voor me.
VI.
Jasper Benham werd hoe langer hoe
onrustiger in deze April-dagen, ofschoon
hij leefde in een koele, groene wereld en de
glooimgen in het park bedekt waren met
sleutelbloemen en squire Kifs Hollandsche
tulpen hun karmozijnen en gouden kelken
openden. De koekoek was gekomen en zijn
aanraking komt met het schip of dekhuis,
de onmiddellijke nabijheid is waarschijnlijk
al voldoende om de magnetische eigen
schappen van het scheepsijzer te wijzigen.
Het advies, om zijn kompas'uit de ge
wone plaats te nemen en onder een houten
tafel op te bergen is waardeloos en mis
leidend. Niet het kompas wordt bedorven,
maar de magnetische eigenschappen var.
het scheepsijzer worden sterk veranderd.
Daarom schippers deze raad Laat, als ge
een of andere ijzeriading hebt in te nemen
of te lossen, dit niet doen door middel van
electro-magnetische grijp- of hefwerktui
gen, tenzij zulks zeer voorzichtig ge
schiedt ge loopt anders groote kans een
onbruikbaar kompas te krijgen, dat alleen
in het gunstigste geval met vrij groo
te onkosten in een bruikbaar is te verande
ren. Hecht geen geloof aan het praatje, dat
als ge uw kompas maar in of onder hout
verbergt, alles goed gaat de magnetische
toestand van uw schip wordt gewijzigd.
"Waakt voor uw belangen.
Het weer in de maand December.
Aan- liet voorloopig overzicht van het
weer gedurende de maand December, op
gemaakt door het Kon. Ned. Met. Instituut
te De Bildt, is het volgende ontleend
Gemiddeld over de vijf hoofdstations
waren de oebtendtemperaturen ongeveer
3° te hoog. In de eerste en derde deka-
de was de temperatuur ongeveer 0.5° be
neden normaal. In de tweede dekade 2°
boven normaal. De grootste afwijkingen
kwamen voor op den 27en en 29en, resp.
5° beneden en 5° boven normaal. De ge
middelde maximum-temperatuur was \2°
beneden, de gemiddelde minimum-tempe
ratuur 0.3° boven noraah De regenval was
in het Noord-Oosten van het land onge
veer normaal, maar elders beneden nor
maal!, met afwijkingen tusschen 20 en 40
in Zeeland beneden 50 normaal. Te De
Bildt werden 51 uren zonneschijn waarge
nomen, tegen 35 normaal.
De weerstoestand in 1926.
Januari begon met regen. Omtrent den
tienden begon het te vriezen en op den
20sten viel weer dooi in met regen. Febru
ari was druilig een dikke mist hing er
op den 3den ook op 11, 12 en 13 mistte
het zwaar. Den 16en was een mooie, zoele
dag, dan was 't weer regen tot het einde
der maand. Maart begon buiig en op den
Oden woedde een zware storm. Er sloeg
toen een kolenaak aan den mond van de
Rijnhaven te Rotterdam om, waarbij een
vrouw en drie kinderen verdronken. Ook op
10 en 11 stormde het. Den lOden strandde
het ItaJiaansche stoomschip „Sirena" op de
Zuiderpier te Hoek van Holland. Het schip
ging verloren, doch de bemanning werd
gered. Overigens was Maart een mooie
maand, met in de laatste weken zelfs heer
lijk lenteweer. Tot den 8sten April. Toen
een week mooi weer, op 17 April hagel en
kou en voor de rest was Aprlf grijs en
koud. Mei begon met een stormdag en
bleef kil en regenachtig tot de 19de mooi
weer bracht, dat vrijwel de geheele maand
duren bleef, behalve Hemelvaartsdag, die
zeer koud was. We noteerden echter 30
Mei als een van aanhoudenden regen. Juni
was in den aanvang goeds doch dan volg
de een periode van grootendeels betrokken
luchten en onaangenaam weer. Juli was
gunstig over het algemeen, met enkele zeer
heete dagen (13, 14 en 15). Pas den 19den
werd het kceier en met een enkelen storm-
achtigen dag op den 20sten hadden we
over Juli zeker niet te klagen. Augustus
was minder mild, toch hield deze maand
zich vrij goed en zij eindigde met mooi
weer. September was grootendeels aange
naam, zij schonk een late zomerperiode,
die in ons nevelland gretig werd ge
waardeerd'. October was vrij gunstig, op
den 9den teekendei* wij echter storm en
hoog water aan, eveneens op den lOden,
daarna regen of buiig weer, met een en
kelen mooien dag op den 24sten. Novem
ber veelal slecht weer. storm op den 13den,
in de laatste weken goed helder weer.
December schonk op den 2den mist en
regen, van 5 tot 13 goed weer, dan weer
mist en regen, op den 21 sten natte sneeuw
en hagel, in de Kerstdagen vorst.
roep klonk weemoedig in de eikeboomen.
Het gras in den boomgaard werd sma-
ragdkleurig en de bloesems van de vrucht-
boomen staken roomig-wit en weelderig-
rose tegen het blauw van den lentehemel
af. Jasper was onrustig, verlangend naar
beweging en onhandelbaar en chirurgijn
Doddington protesteerde. Hij was een
kleine man met purperrood gezicht en een
bolrond kaal hoofd, die heel snel en rate
lend sprak. Een spotvogel had eens den
waardigen aesculaap met studie staan te
bekijken, terwijl hij aan het wpord was en
had met spanning het moment verbeid,
wa.arop hij barsten zou
Kletspraat en onzin, mr. Beniham. Ik
neem de verantwoordelijkheid niet ap me,
geen oogenblik, geen oogenblik. Ga maar
op dien rakker van een paard van je zitten,
welzeker, welzeker Alsof kapitein Curtiss
je mannetjes niet drillen kan. Jou arm is
gewichtiger dan de manier waarop twintig
kinkels hun teenen uitstrekken.
U bent geen patriot, mr. Doddington.
Zeker ben ik dat, sir... zeker ben ik
dat, maar ik ben ook medicus, sir als u
dat maar begrijpt. Zijn woorden eindigden
met een verwoed gesis.
Het baatte niet. Den volgenden Zondag
zat Jasper weer op Devil Dick, zijn arm
nog in een slinger en hij reed naar Battle
voor de Zondags-parade.
Het scheen wel een soort volksfeest daar
op de groene vlakte voor de AbdijpOQrt.
Daar was de landadel, zooeven uit de kerk
gekomen daar was kapitein Curtiss op
zijn groot wit paard. Want de schrik voor
Napoleons groote armee, gereed voor een
inval bij Boulogne gelegerd, had' heel Sus-
Siïy
w
Voor engros Firma GEBR. STEENLAND,
Stationstraat MIDDELBURG.
De Noordzee.
Van de N.V. Erven P. Noordhoff's Boek
handel en Uitgeverszaak te Groningen, ont
vingen wij een exemplaar van „de Noord
zee door J. M. de Feijter. Dit boekje is
bestemd als aardrijkskundig leesboek voor
de hoogste klasse der lagere school en de
eerste klasse van het voortgezet lager on
derwijs.
De schrijver behandelt de scheepvaart op
de Noordzee, de visscbenj en al het inte
ressante dat daarmee samenhangt. Uit dit
boekje zullen de kinderen iets kunnen lee
ren van het leven van den zeeman.
Het boekje bevat 20 lessen en tusschen
den tekst kome nvé/schiilende illustraties
voor.
Vooral voor de scholen in Zeeland kan
dit werkje bij het onderwijs uitstekend te
pas komen.
VL1SS1NGEN, 4 JANUARI.
Het NederlandschBelgisch verdrag.
De dichter dr. P. C. Boutens, een Zeeuw
van geboorte, heeft in „de Gids" een nieuw
Zeeuwseh Geuzenlied gedicht, naar aanlei
ding van het zoogenaamd Nederlandsch-
Belgisch verdfag.
De dichter roept daarin den „jongens
van Brabant en ZuLd-Hohand, van Lim
burg, Sticht en Gelderland, van Overijsef
em Noord-Holland, van Friesch- en
Drentsch- en Groningsch Idnd", het
volgende toe
Snelt toe en stuit de onvrome handen
Die dringen wurgend naar mij op,
Die winden van mijn trots mijn schande,
Mijn vrije Schelde tot mijn strop...
O Holland, waarvan niets ons scheidde.
Geen felste zee, geen diepste kreek,
Laat gij 't u levend vleesch afsnijden
Door een of andren karnebeek
De %ichter is ook voor het „Elout-
kanaat". Hoor maar
Daar dient wel deeglijk een vaart gegraven,
Niet in den rug van Rotterdam,
Maar een die Antwerps ruime haven
Voorgoed afdoend te nutte kwam
De geul die breekt zijn middeleeuwsche
Liggrng en zeewaarts openstelt,
Niet door het ongestade Zeeuwsche
Water, maar dwars door 't Vlaamsche
veld.
Vriendelijk voor den heer Van Karne
beek is de dichter niet
En mocht ons Zeeland ooit verbloeden,
Moog' 't zijn voor een gerechte zaak
Dat deed het wel in eedlen moede
En zonder schaamtebleeke kaak.
Maar nimmer laat het als een wezel
Zich sleuren naar zoo'n schijnschavot
Onder dit karnebeeksch gekwezel
Als geen ons helpt, zoo helpt ons God...
sex overstroomd met roodrokken. Iedere
stad en ieder dorp had haar dappere bur
gers gereed staan, bewapend met pieken
en vuurroeren. Daar waren de groote kam
pementen bij Brighton en Eastbourne, ter
wijl de zwarte muilen der kanonnen wij.d en
zijd gaapten langs de zee. Roodrokken wa
ren ingekwartierd in Hastings, in Battle,
Pevensey, Hailsham, Lowes, Saeford,
Worthing, Arundel Crichester en op nog
een heeleboel plaatsen meer. Hanoverahen
hielden Behili bezet. Daar waren de Yeo
manry, de „marine-weerbaarheid", de
„weerbaarheid"-cavaierie, het vrijwilligers
corps en in het Westen de vrijwillige bere
den artillerie van den hertog van Rich
mond. Aller oogen waren op het Kanaal
gevestigd en van de meeste menschen lag
het hart op de tong...
Dien April-Zondag waren de vrijwilli
gers van Battic en de omliggende dorpen
verzameld op de groene vlakte tegenover
de Abdij poort. Een oude sergeant van de
geregelde troepen met een lam been en
een verdacht-rood gezicht en dito-neus
hinkte heen en weer. Kapitein Curtiss zat
in diep stilzwijgen boven op zijn groot
wit paard. De landadel keek indrukwekkend
en het „mindere volk" groepte bij elkaar
en vermaakte zich door "met open monden
naar het schoons te kijken.
Vlakbij het in ouden stijl bewaarde loge
ment zat Rose in haar groen rijtuigje. Dick
Munfit had zijn paard naast het voertuigje
gebracht en liet zijn tanden zien, hetgeen
beteekende dat hij idiote woordspelingen
maakte en al de oudbakken moppen af
draaide, die reeds jaren een zwervend be
staan in Sussex leidden.
(Wordt vervolgd.)