DINSDAG 4 JANUARI IVO. 2 65e Jaargang 1927= R RADIO .N H.0.0. REES SREES BINNENLAND dragen n Boekhouder,! Advertentïëü che Maatschappij n Stoomvaart FEUILLETON HET HUIS DER VERSPIEDERS KAHRELTHEE Stads= en Provincienieuws nsdags van een begrij- •icht geven, gesloten. selame-Cur- week in al raagt f 5. taaien voor UZE. Voor Tel. 32419 I te GOES. VLISS1NGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vlissin#en en- gemeenten op Wal- t dieren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Week-abon nementen 17 cent, alles bij vooruitbeta ling. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS Van 1—4 regels f 1.10, voor iedere I regel meer 26 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel Kleine Advertenties betreffende Huur j:n Verhuur, Koop en Venkoop, Dienstaanbie dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs bij vooruitbetaling van 1—5 regels 0.75, elke regel meer 15 cent. Familieberichten van 1—o regels 1.70, iedere regel meer 26 cent. WJAAR fn IILSHOE" 1 EN HAND EL poegzame deelname maand een cursus voor het practrjkexamfl hn. Lesgeld 4 gld. Jesgewenscht privaatiej |g vóór 15 Januari j en 8 uur. W. DE NEE laat 60. Innr en V«rbcnr. Koop cn Vwtoojj Blngen en DleBataaniptigen, ens orultbetallng, van 1-5 rejltfl jlkc regel meer 15 eeol /ERLOREN Irgen, een portemotma een bankbiljet Pegen ruime belooniii Izorgen bureau „Vl'is; levraagd net MEISJE. JAMIN. gevraagd IN- of BOVENHUIS par zonder kinderen. letters T. U., btirej |rant". MEISJE I voor halve dagen HVROUW. Iireau „Vliss. Courant] modern TERDIEPINGSHUIS Oprit. Brieven lettej au „Vliss. Courant" IÏKHÖÜDÏNG nliels en kl. zaken. |uw boeken eenvoudij I U leeren ze zélf bij t ■res Badhuisstraat 9 Imet vaste betrekkin* [GULDEN TER LEEN te bepalen condities! ■tters D. W., bureaj Tant", Itegen 15 januari eel Venwoning. Ilacisstraat 115. Middelb.-Rotterte engetegen plaatsen. VAN PASSAGIERS, EN VEE. v.Midd. V. R« v.m.uur v.m.ut Onlusten in West-Sumatra. Uit Padang wordt door Aneta het vol gende relaas van de gebeurtenissen in die streek geseind ha den nacht van 1 op 2 Januari werd het kampement veldpolitie te MoerakJaban aangevallen door vijftig communisten, die een deel waren van een bende van 200 man, welke voornemens was Sawahloento laf te loopen. De aanvallers werden afge- I slagen. Versterking in auto's uit Sawah- 1 ioento kreeg aanraking met een ander deel der bende van veertig man, die langs een ravijn optrokken. De bende werd terstond aangevallen en vluchtte met achterlating vap twee dooden en een gevangene. 's Nachts drie uur kreeg de politie, die een tunnel bewaakte, contact met commu nisten, die langs den weg Sawahloento trachtten te bereiken. De telegrafische ver- binding met Siloengkang is verbroken, 's Morgens vroeg rukte de assistent-resi dent van Sawahloento op met 3/2 brigade veldpolitie naar Siloengkang, alwaar zestig man op het stationsemplacement werden aangetroffen. Zij werden aangeroepen, ten einde te onderzoeken of het goed dan wel kwaad volk was. De bende bleef bij het station staan, waarbij de assistent-resident omzichtig de spoorlijn naderde. Op onge veer zestig meter afstand deden 20 perso nen een aanval met blanke wapens. Onzer zijds werden twee mannen van de veldpoli tie met paranghouwen niet-Ievensgevaarlijk gewond. De tegenpartij kreeg zeven doo- den. De rest is gedeeltelijk gevlucht, gedeel telijk gearresteerd. De inventaris van het station was vernield. Naar de stationschef woning was met bommen geworpen deze lis daarna afgebrand. De stationschef is niet gedeerd. De hu!'p-.posfrommies is. .gevïucht len nog niet gevonden, j Te Siloengkang is de spoorbaan ver- jsperd een trein werd gedwongen terug te keeren. De telegraaflijn op de grens van Solok en Tanahdatar is doorgesneden, maar werd in den loon van deii dag her steld. De woningen van de klerken te Soen- [geilassie in het Soloksche en -de woningen van den assistent-resident en van den op passer van den Pengoeloe zijn vernield. De [inwoners zijn gevlucht, 's Morgens om half lacht is een omnibus uit Tandjong Ampaloe. [waarop een roode vlag, door den demang Ivoor het kampement van de veldpolitie te iMoearaklaban gedwongen te stoppen. De inzittenden, de hoofdaanleggers Da- toekbidjo en tien anderen, allen gewapend, |o.w. tw.ee met Beamunontgeweren, wer- len allen gearresteerd. De verbinding met mdjoengdjoeng is verbroken, waaróp de fissistent-resident van Sawahloento trachtte bnet den trein Moeara te bereiken. Bij den liitgang van de tunnel is hij gestuit op twin tig met klewangs gewapende personen, waarvan 12 werden gearresteerd. De rest |s gevlucht. De assistent-resident werd na liet doorrijden flink beschoten, het vuur |verd beantwoord. Twee kilometer verder iraken alle laschplaten van de rails los. Het pmpoengshoofd te Padang, Siboesoek, is fermoord. Het loodswezen. De minister van marine heeft bij de be- landeling van de begrooting van~marine Inkeie argumenten aangevoerd om te be- T>ogen, waarom het logisch is, dat het podswezen naar Waterstaat overgaat, al- Uit het Engelsch van WARWICK DEEPING. Vertaald door J. VAN DER SLUYS. (Nadruk verboden.) Je moet me niet met zulke zwaar wichtige redeneeringen lastig vallen, Rose. Ik ben nog een beetje ijl in mijn hoofd door pen val. Arme Jasper Ze stak haar hand weer uit en er kwam its in Jaspers oogeti dat sterk op onwil sek. Nu, dan zal ik maar niet langer blij- Jen praten. Ga maar lekker slapen. Ik zal ?e gordijnen voor je dichttrekken... Daar jongen Dan ga ik maar eens een praatje viaken bij oom Christopher. huarf 4 6 7 10 rtiin t* btkomra: In.V. Transport- «n El Errtn O. VOS, T«ï B. EENHOORN, T«l. 15) OOSTERHOUT, Tol. ft. BUITEN HEK, T«L 1°: Toen het groene rijtuigje over den weg [oor het park wegrolde, zei squire Kit tot jen dominee Precies het evenbeeld [an haar lieflijke moeder... Ze wil met mijn 7sPer trouwen. |De geestelijke stopte een nieuwe pijp. 1 Em wat denkt u daarover, sir i~~ Als Jasper zich wil laten v ah gen, oeJ de jongen het zelf weten. Ik zal me f mee bemoeien. Het geeft toch geen f je je in de dingen van liefde en pwenjk als vader verzet. Ik ben- anders jei bang dat het hem zal gaan als mijn ■me broer Net en dat zijn vrouw hem ,rw za' niaken. Maar misschien ziet hij dus schrijft de „N.R.Ct." in een beschou wing over het loodswezen. Het eerste punt was, dat zoowel de loodsdienst als water staat peilingen op de waterwegen moeten doen. Het tweede, dat en ook betonnings- dienst bij waterstaat is, zoodat ook hier eenheid de logische toestand is. Dit zijn dan, zoo niet de ecnige, dan toch de voor naamste redenen, waarom men een erkend goed beheer in de waagschaal zou stellen en het blad vervolgt dan Wij mogen er daartegenover de aandacht op vestigen, dat de voortdurende wijziging in de bevaarbaarheid van onze zeegaten een doorloopend contact tusschen marine en het loodswezen eischt. Op deze wijze blijft de marinestaf op de hoogte en kunnen de plan nen voor verdediging steeds up to date zijn. Dit zal te meer klemmen, als wij geen schepen meer buitengaats hebben en de versperring van onze zeegaten van nog meer gewicht is geworden. Bij het in staat van verdediging brengen van de zeegaten speelt het loodswezen een zeer belangrijke rol en met het oog op de vereische samen werking, mede in verband met de groote veranderlijkheid dier vaarwaters, is een ver gelijking van het loodswezen met andere takken van dienst, die eerst bij mobilisatie onder militair beheer komen, onjuist. Het personeel der vredeskustwacht gaat bij mo bilisatie voor een zeer belangrijk deel naar de marinekustwacht aver het is dus ge raden haar ook in vredestijd in verband met de oefening enz. bij marine te laten. Het loodswezen naar waterstaat te doen verhuizen, omdat dit departement de ver- keersaangeiegenheden behandelt, zou op louter theorie berusten, theorie, die b.v. ook een overbrenging van de rijkspolitie van justitie naar dat departement zou vorderen. De zorg voor zeer belangrijke belangen dit is duidelijk dreigt op deze wijze in onbevoegde handen te geraken. Behalve in het Noordzeekanaal en op den Nieuwen Waterweg, worden in alle andere zeegaten, die loodsmansvaarwater zijn, de peifingen verricht door het loodswezen en de hydrographie tot dusver met uitsteken de resultaten. Er is niet de minste aanlei ding dit onder ander beheer te brengen. Wat de betonning betreft, mag worden geconstateerd, dat de onder waterstaat vallende betonning bij den Moerdijk, op de Nieuwe Maas, boven Je brug van Rotterdam en op de Oude Maas, waarover de minister heeft gesproken, van uiterst geringen om vang is. Van een eigenlijke eenheid door vereeniging kan bij zoo ongelijke groothe den dan ook niet gewaagd" worden. Men kan voorspellen, dat door een ver huizing van het loodswezen van marine naar waterstaat de banden met de hydro graphie en marine in het algemeen zullen verslappen. Bezuiniging valt er niet in te weMs van de overbrenging desorga nisatie te duchten, omdat men aan het de partement van waterstaat buiten het zee- niansvak staat, dat op de praktijk is geba seerd. Behalve de deskundigheid, zuilen ook de discipline en de goede, eerlijke gebrui ken aan het gevaar van ondermijning bloot staan, mede ten nadeele van de koopvaar dij. Wij kunnen daarom in het voornemen tot een dusdanige verandering ten aanzien van een door den minister zelf erkenden alleszins bevredigenden toestand slechts 'n gezocht motief voor een departementale fusie van marine en oorlog zien. Een «ern stig nadeel voor het loodswezen zelf. waar van de terugslag op scheepvaart en handel nier kan uitblijven, zal de tol zijn, dien men er voor zou moeten betalen. Het herstel van het bedrijfsleven. Het „Hbld." acht een terugkeer tot de verhoudingen van vóór den oorlog voors hands onmogelijk. Een jaar van ernstige economische moei lijkheden ligt achter ons, een tijdperk van werkloosheid in ongeleenden omvang, van scherpe conflicten tusschen kapitaal "en ar beid, van nieuwe ontwrichting der valuta's in lal van .groote handelsstalen. En toch een jaar, waarin ondanks alles het herstel van het bedrijfsleven zeer belangrijke vor deringen heeft gemaakt, grooter wellicht dan in eenige andere periode van gelijken omvang sinds het einde van den wereld oorlog. Niet, dat wij op weg zijn naar herstel van eèn normalen foestano, in dien zin, dat het economisch leven geleidelijk za! terug- kecren tot verhoudingen, waarin het vóór kans om haar te temmen. Hij is een flinke knaap En je moet niet vergeten dat dui zend pond per jaar en nog een hoop te wachten, óók wat waard is. Bij zoo'n hoop geld is het veeleischend om nog een aardig snuitje en een lief humeur op den koop toe te verlangen Wat de personen betreft over wie dit gesprek liep, Rose was weggereden met een energiek gesloten mond en drie dikke rimpels op haar voorhoofd, terwijl Jasper in zijn bed lag met een rusteloos en ver ward gevoel. Edelmoedige menschen zijn altijd geneigd om streng te zijn tegenover zichzelf en onverwachte omstandigheden buitengewoon ernstig te beschouwen. Jas per was verbaasd over Rose en< ontevreden over zichzelf. Was hij blind geweest, had hij dingen niet gezien, die voor ande ren overduidelijk waren? Eén ding wist hij intusschen met zekerheidhij werd ver volgd door het gezicht en de stem van Nance Durell. Nance-zelf zat op de steenen borstwe ring langs het terras van Stonehanger en ze keek uit naar de zee. De zon scheen op haar gezicht. Ze had plotseling bij zichzelf een hartstocht voor tuinieren ontdekt en was vol vuur begonnen mee het kweeken van bloemen in den hoog gelegen, winde- rigen tuin. Ze had door David een breede strook grond langs den rand van het stee nen pad laten omspitten. En David had haar uit verschillende tuinen in den omtrek planten bezorgd viooltjes, duizendschoon, anjers, lavendel en ook wat rozen die in den komenden zomer zouden bloeien. Een weelde van narcissen bewoog haar zonnige het uitbreken van den wcreldkrijg heeft verkeerd. Die "periode ligt voor goed achter ons. Wagr wij thans heengaan, is naar een nieuw evenwicht, opgebouwd op de ingrij pende ^wijzigingen, die door den oorlog en zijn gevolgen te v/eeg zijn gebracht in de economische structuur en in de betrekkin gen tusschen de verschillende volkeren. Men heeft nu eenmaal rekening te hou den met tal van nieuwe factoren en verhou dingen, die gedurende langen tijd hun stempel op het zakenverkeer zullen blijven drukken. De wantoestanden op de Belgische Schelde. De nieuwe schipbreuk op de Schelde, waar het Britsche stoomschip „Andreas", na op het wrak van de maanden geleden gezonken „Alps Maru" te zijn geloopen, eveneens verloren is gegaan, heeft niet al leen te Antwerpen, maar ook te Brussel opschudding verwekt. Opmerkelijk is het wel, dat de ramp juist geschiedde ten tijde dat de bladen de pro testmotie van den Hoogen Raad van Scheepvaart tegen het uitblijven van de unificatie der Scheldediensten publiceerden. Nauwelijks acht dagen geleden strandde de Duitsche stoomboot „Axenfels" nabij het zelfde wrak en ook toen, evenals ditmaal, was het slechts aan het toeval te danken, dat niet de heele vaargeul voor schepen met grooten diepgang werd versperd. De „Netptune' schrijft, dat de heele Scheldestad éénstemmig protesteert tegen de officieele nalatigheid, welke de Antwerp- sche haven afweer op den rand van een oeconomische ramp heeft gebracht en ver zekert, dat de regeering in het parlement rekenschap zal hebben af te leggen van het nieuwe onheil. Ook „Het Laatste Nieuws" acht het on begrijpelijk, dat het zoo hinderlijke wrak npg niet opgeruimd is en meent, dat het noodig js, de kwestie van de „Alps Maru" eens degelijk en afdoende te behandelen. Het mag, aldys het Brusselsche blad, een ernstig feit genoemd worden, dat een boot, voor Buenos-Aires bestemd, pas de sluis uit, aan het Boomken reeds stranden moet door onbegrijpelijke nalatigheid inzake een wrak, dat het verkeer op den stroom hin dert. jÊijn de inlichtingen juist, dan zouden van cfficieele zijde instructies zijn gegeven om, slechts mits inachtneming van de noodige voorzorgen, schepen met meer dan 24 voet diepgang door te laten. Kompassen aan boord van binnenschepen. De heer P. H. Cafie, directeur van de filiaal-inrichting van het Kon. Ned. Meteo rologisch Instituut te Amsterdam meldt Aan de filiaal-innchting van. het "Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te Amster dam, üe inrichting welke de kompassen regelt aan de Kompasboei op het Binnen-Ij bij de Oranjesluizen te Amsterdam, ver voegden zirh in de afgeloopen 14 dagen twee schippers, eigenaars van ijzeren of stalen vaartuigen, met ernstige klachten over hunne kompassen. Ernstige klachten en terecht. Aan boord vol het eene vaar tuig bleek bij rondhalen over alle streken van den horizon, dat het kompas hardnek kig Noord bleef aanwijzen aan boord van het nieuwe vaartuig dat het kompas over drie streken meedraaide, maar niet verder. Het varen op een dergelijk kompas is dus absoluut onmogelijk en wat erger is, het is alleen te verhelpen, maar dit is niet zeker, door het kompas op een houten paal te plaatsen en ver van het scheepsijzer. En hiertegen verzet zich weer de ruimte aan boord, omdat de boom bij het overgaan van het zeil op een goeden dag kompas cn paal zal meenemen. Het bleek dat de, overigens uitstekend voldoende, kompassen van de wijs waren geraakt, nadat de sche pen die ijzer hadden vervoerd, gelost wa ren niet een electro-mggnetischen grijper. Aan boord van groote schepen schuilt hierin a! gevaar voor de kompassen, hoeveel te meer dus op een klein schip waar de plaats van het kompas tene opzichte van het 'scheepsijzer zooveel ongunstiger is. Komt de grijper in aanraking met het schip of een dekhuis dan wordt onmiddellijk in de om geving van het punt van aanraking een stovende plaats gevormd en die stovende plaats kan tijden lang haar verlammenden invloed op het kompas behouden. Het is wellicht niet eens noodig dat de grijper in hoofdjes in den frisschen voorjaarswind. Een hark, een bak en efen schoffel lagen op het gras in haar nabijheid. Haar handen waren zwart van de aarde, maar ze had voor een oogenblik vergeten dat er zulke dingen als bloemen bestonden. Ze dacht aan Jasper Benham en vroeg zich af hoe het wel met zijn gebroken arm zou zijn. Zijn gebruind gezicht, vierkante kin en levenslustige blauwe oogen hadden een prettigen indruk bij haar achtergela ten. Ze had iets verwants met haar eigen jonge hart gevoeld. De stem van haar vader wekte haar uit haar gedroom. Hij keek boven uit een ven ster, het venster van zijn studeerkamer. De wind woei zijn witte haren over zijn voorhoofd. Nance Ja vader. Wat sta je daar niets te doen, kind Ik sta niet niets te doen ik dacht na. En over wat voor belangrijke en ern stige dingen dacht je dan wel Ze was verbaasd over deni onaangena- men toon van zijn vragen, maar zij ant woordde hem heel eerlijk Ik dacht er over hoe het wel met mr. Benham zou zijn. Noem je dat nadenken PffGa naar binnen en zet thee voor me. VI. Jasper Benham werd hoe langer hoe onrustiger in deze April-dagen, ofschoon hij leefde in een koele, groene wereld en de glooimgen in het park bedekt waren met sleutelbloemen en squire Kifs Hollandsche tulpen hun karmozijnen en gouden kelken openden. De koekoek was gekomen en zijn aanraking komt met het schip of dekhuis, de onmiddellijke nabijheid is waarschijnlijk al voldoende om de magnetische eigen schappen van het scheepsijzer te wijzigen. Het advies, om zijn kompas'uit de ge wone plaats te nemen en onder een houten tafel op te bergen is waardeloos en mis leidend. Niet het kompas wordt bedorven, maar de magnetische eigenschappen var. het scheepsijzer worden sterk veranderd. Daarom schippers deze raad Laat, als ge een of andere ijzeriading hebt in te nemen of te lossen, dit niet doen door middel van electro-magnetische grijp- of hefwerktui gen, tenzij zulks zeer voorzichtig ge schiedt ge loopt anders groote kans een onbruikbaar kompas te krijgen, dat alleen in het gunstigste geval met vrij groo te onkosten in een bruikbaar is te verande ren. Hecht geen geloof aan het praatje, dat als ge uw kompas maar in of onder hout verbergt, alles goed gaat de magnetische toestand van uw schip wordt gewijzigd. "Waakt voor uw belangen. Het weer in de maand December. Aan- liet voorloopig overzicht van het weer gedurende de maand December, op gemaakt door het Kon. Ned. Met. Instituut te De Bildt, is het volgende ontleend Gemiddeld over de vijf hoofdstations waren de oebtendtemperaturen ongeveer 3° te hoog. In de eerste en derde deka- de was de temperatuur ongeveer 0.5° be neden normaal. In de tweede dekade 2° boven normaal. De grootste afwijkingen kwamen voor op den 27en en 29en, resp. 5° beneden en 5° boven normaal. De ge middelde maximum-temperatuur was \2° beneden, de gemiddelde minimum-tempe ratuur 0.3° boven noraah De regenval was in het Noord-Oosten van het land onge veer normaal, maar elders beneden nor maal!, met afwijkingen tusschen 20 en 40 in Zeeland beneden 50 normaal. Te De Bildt werden 51 uren zonneschijn waarge nomen, tegen 35 normaal. De weerstoestand in 1926. Januari begon met regen. Omtrent den tienden begon het te vriezen en op den 20sten viel weer dooi in met regen. Febru ari was druilig een dikke mist hing er op den 3den ook op 11, 12 en 13 mistte het zwaar. Den 16en was een mooie, zoele dag, dan was 't weer regen tot het einde der maand. Maart begon buiig en op den Oden woedde een zware storm. Er sloeg toen een kolenaak aan den mond van de Rijnhaven te Rotterdam om, waarbij een vrouw en drie kinderen verdronken. Ook op 10 en 11 stormde het. Den lOden strandde het ItaJiaansche stoomschip „Sirena" op de Zuiderpier te Hoek van Holland. Het schip ging verloren, doch de bemanning werd gered. Overigens was Maart een mooie maand, met in de laatste weken zelfs heer lijk lenteweer. Tot den 8sten April. Toen een week mooi weer, op 17 April hagel en kou en voor de rest was Aprlf grijs en koud. Mei begon met een stormdag en bleef kil en regenachtig tot de 19de mooi weer bracht, dat vrijwel de geheele maand duren bleef, behalve Hemelvaartsdag, die zeer koud was. We noteerden echter 30 Mei als een van aanhoudenden regen. Juni was in den aanvang goeds doch dan volg de een periode van grootendeels betrokken luchten en onaangenaam weer. Juli was gunstig over het algemeen, met enkele zeer heete dagen (13, 14 en 15). Pas den 19den werd het kceier en met een enkelen storm- achtigen dag op den 20sten hadden we over Juli zeker niet te klagen. Augustus was minder mild, toch hield deze maand zich vrij goed en zij eindigde met mooi weer. September was grootendeels aange naam, zij schonk een late zomerperiode, die in ons nevelland gretig werd ge waardeerd'. October was vrij gunstig, op den 9den teekendei* wij echter storm en hoog water aan, eveneens op den lOden, daarna regen of buiig weer, met een en kelen mooien dag op den 24sten. Novem ber veelal slecht weer. storm op den 13den, in de laatste weken goed helder weer. December schonk op den 2den mist en regen, van 5 tot 13 goed weer, dan weer mist en regen, op den 21 sten natte sneeuw en hagel, in de Kerstdagen vorst. roep klonk weemoedig in de eikeboomen. Het gras in den boomgaard werd sma- ragdkleurig en de bloesems van de vrucht- boomen staken roomig-wit en weelderig- rose tegen het blauw van den lentehemel af. Jasper was onrustig, verlangend naar beweging en onhandelbaar en chirurgijn Doddington protesteerde. Hij was een kleine man met purperrood gezicht en een bolrond kaal hoofd, die heel snel en rate lend sprak. Een spotvogel had eens den waardigen aesculaap met studie staan te bekijken, terwijl hij aan het wpord was en had met spanning het moment verbeid, wa.arop hij barsten zou Kletspraat en onzin, mr. Beniham. Ik neem de verantwoordelijkheid niet ap me, geen oogenblik, geen oogenblik. Ga maar op dien rakker van een paard van je zitten, welzeker, welzeker Alsof kapitein Curtiss je mannetjes niet drillen kan. Jou arm is gewichtiger dan de manier waarop twintig kinkels hun teenen uitstrekken. U bent geen patriot, mr. Doddington. Zeker ben ik dat, sir... zeker ben ik dat, maar ik ben ook medicus, sir als u dat maar begrijpt. Zijn woorden eindigden met een verwoed gesis. Het baatte niet. Den volgenden Zondag zat Jasper weer op Devil Dick, zijn arm nog in een slinger en hij reed naar Battle voor de Zondags-parade. Het scheen wel een soort volksfeest daar op de groene vlakte voor de AbdijpOQrt. Daar was de landadel, zooeven uit de kerk gekomen daar was kapitein Curtiss op zijn groot wit paard. Want de schrik voor Napoleons groote armee, gereed voor een inval bij Boulogne gelegerd, had' heel Sus- Siïy w Voor engros Firma GEBR. STEENLAND, Stationstraat MIDDELBURG. De Noordzee. Van de N.V. Erven P. Noordhoff's Boek handel en Uitgeverszaak te Groningen, ont vingen wij een exemplaar van „de Noord zee door J. M. de Feijter. Dit boekje is bestemd als aardrijkskundig leesboek voor de hoogste klasse der lagere school en de eerste klasse van het voortgezet lager on derwijs. De schrijver behandelt de scheepvaart op de Noordzee, de visscbenj en al het inte ressante dat daarmee samenhangt. Uit dit boekje zullen de kinderen iets kunnen lee ren van het leven van den zeeman. Het boekje bevat 20 lessen en tusschen den tekst kome nvé/schiilende illustraties voor. Vooral voor de scholen in Zeeland kan dit werkje bij het onderwijs uitstekend te pas komen. VL1SS1NGEN, 4 JANUARI. Het NederlandschBelgisch verdrag. De dichter dr. P. C. Boutens, een Zeeuw van geboorte, heeft in „de Gids" een nieuw Zeeuwseh Geuzenlied gedicht, naar aanlei ding van het zoogenaamd Nederlandsch- Belgisch verdfag. De dichter roept daarin den „jongens van Brabant en ZuLd-Hohand, van Lim burg, Sticht en Gelderland, van Overijsef em Noord-Holland, van Friesch- en Drentsch- en Groningsch Idnd", het volgende toe Snelt toe en stuit de onvrome handen Die dringen wurgend naar mij op, Die winden van mijn trots mijn schande, Mijn vrije Schelde tot mijn strop... O Holland, waarvan niets ons scheidde. Geen felste zee, geen diepste kreek, Laat gij 't u levend vleesch afsnijden Door een of andren karnebeek De %ichter is ook voor het „Elout- kanaat". Hoor maar Daar dient wel deeglijk een vaart gegraven, Niet in den rug van Rotterdam, Maar een die Antwerps ruime haven Voorgoed afdoend te nutte kwam De geul die breekt zijn middeleeuwsche Liggrng en zeewaarts openstelt, Niet door het ongestade Zeeuwsche Water, maar dwars door 't Vlaamsche veld. Vriendelijk voor den heer Van Karne beek is de dichter niet En mocht ons Zeeland ooit verbloeden, Moog' 't zijn voor een gerechte zaak Dat deed het wel in eedlen moede En zonder schaamtebleeke kaak. Maar nimmer laat het als een wezel Zich sleuren naar zoo'n schijnschavot Onder dit karnebeeksch gekwezel Als geen ons helpt, zoo helpt ons God... sex overstroomd met roodrokken. Iedere stad en ieder dorp had haar dappere bur gers gereed staan, bewapend met pieken en vuurroeren. Daar waren de groote kam pementen bij Brighton en Eastbourne, ter wijl de zwarte muilen der kanonnen wij.d en zijd gaapten langs de zee. Roodrokken wa ren ingekwartierd in Hastings, in Battle, Pevensey, Hailsham, Lowes, Saeford, Worthing, Arundel Crichester en op nog een heeleboel plaatsen meer. Hanoverahen hielden Behili bezet. Daar waren de Yeo manry, de „marine-weerbaarheid", de „weerbaarheid"-cavaierie, het vrijwilligers corps en in het Westen de vrijwillige bere den artillerie van den hertog van Rich mond. Aller oogen waren op het Kanaal gevestigd en van de meeste menschen lag het hart op de tong... Dien April-Zondag waren de vrijwilli gers van Battic en de omliggende dorpen verzameld op de groene vlakte tegenover de Abdij poort. Een oude sergeant van de geregelde troepen met een lam been en een verdacht-rood gezicht en dito-neus hinkte heen en weer. Kapitein Curtiss zat in diep stilzwijgen boven op zijn groot wit paard. De landadel keek indrukwekkend en het „mindere volk" groepte bij elkaar en vermaakte zich door "met open monden naar het schoons te kijken. Vlakbij het in ouden stijl bewaarde loge ment zat Rose in haar groen rijtuigje. Dick Munfit had zijn paard naast het voertuigje gebracht en liet zijn tanden zien, hetgeen beteekende dat hij idiote woordspelingen maakte en al de oudbakken moppen af draaide, die reeds jaren een zwervend be staan in Sussex leidden. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1927 | | pagina 1