imber ei
MATINEE
CQ. DUTREAU
iS
iR-SPECULM I
iKKERIJ MUSTE. I
-VERWORST
ISSw111
JïiHW
K'óSgSï
ZATERDAG 1® SEJPTEiiVieOR
lÉersfe Blad
Brieven uit de Hofstad
FEUILLETON
ZIJN KLEINE MEISJE
Beursbeschouwingen
NIEMEIJER'S
NIEMEUER'5
BINNENLAND
No.220'
i I
Vlissingen *3j I
EROAG 18
TEMBERj
viljoen
GMID iAG
-6 uur
met
van Artisten.
tistiek leider
(Landzijde),
eden van den
ilvo's
iNSPAVlL-
:N e.d. met
aUTREfeU.
astraat 10.
|d bereid met roomboter,
^efd aanbevelend,
121, hoek Scherminkelstrj
|U onze fijne BERLJ
iE en HAAGSCHE
leproefd
geleefd aanbevelend,
W. A. TE ROLLER.
Igd een
1 NET MEISJE
J of dag en nacht,
[bureau „Vliss. CouranLj
)P DEN ZIEKE verlangt J
dagen een
/ASCHVROUW.
gevraagd een gebruikte
PIANO. n J
,i onder letters V. R, W'|
|ss. Courant".
I TE HUUR »i
en KLAVERS. Adres :L|
fe, West-Souburg-
lp gevraagd een
«BEL WOONHUIS,
[dhuisstraat of een
Ids. Brieven met uite* I
Ier letters V. S.,
Jourant"
schengelegen p'aatse
IER VAN PASSAGIERS'
fEDEREN EN VEE.
v.Midd.
r v.m.uur
v.Roltl
v.ni.ttR
8
eptember
r 20
21
flag 23
24
brmntiën te bekom® n|
Qftbrs. BUITENS® I
VLISS1NGSCHE COURANT
pit nummer bestaat uit 2 bladen
ABONNEMENTS PRIJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
cheren 2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk 2.50. Week-abon-
nemeaten 17 cent, alles bij vooruitbetaling.
Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIE-PRIJS
Van 14 regels 1.10 voor iedere
regel meer 26 cent bij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 62 cent per regel
Kleine Advertenties betreffende Huur en
Verhuur, Koop en Verkoop. Dienstaanbie
dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs, bij
vooruitbetaling van 15 regels 0.75, elke
regel meer 15 cent.
Familieberichten van 16 regels 1.70,
iedere regel meer 26 cent.
Stoom- en andere trams.
Iedereen die in den Haag is geweest, kent
het antieke stoomtrammetje dat bij den uit
gang van het Hollandsche Spoor-station
placht te wachten om de reizigers voor
Scheveningen op te nemen. Het was een
tamelijk onoogelijk instrument, beroet, vies
en leelijk, maar ondanks al die minder aan
gename kwaliteiten een zeer gemakkelijk
vervoermiddel. Oorspronkelijk reed deze
tram met een groote bocht om den Haag
heen en was een korte verbinding met het
dorp Scheveningen en het strand. Het had
zich bij de oude Scheveningsche bevolking
ingeburgerd en droeg in dien kring den
naam van het duinspoortje. Inderdaad reed
het voor een goed deel door de duinen.
Het trammetje muntte niet uit door be
haaglijkheid, want de groote massa van het
publiek bestond uit Scheveningsche mannen
en vrouwen, vergezeld van manden visch
maar ook zonder die omgeven door een
benauwde viseh-lucht. De beste eigenschap
pen van de tram waren, dat zij altijd stipt
op tijd rijdt en dat ze goedkoop was. Toen
den Haag zich snel uitbreidde en de tram
allang niet meer buiten de stad doch ge
heel en al in de stad lag, was zij voor velen
die naar Scheveningen wilden of naar het
Hollandsche Spoor-station een bizonder ge
makkelijke verbinding. Maar ze kreeg toen
sterke concurrenten in de electrische tram.
Het ware toen zaak geweest dat de Hol
landsche Spoor, die eigenares was van deze
tram, de stoom-tractie door electrische had
vervangen. Ware dat het geval geweest,
dan zou deze lijn een goed rendeerend
zaakje zijn gebleven. Nu verliep ze en het
einde was spoedig in het zicht. Verleden
jaar nam degemeente de gansche zaak
over en besloot tot electrificatie over te
gaan. Helaas geschiedt die overgang met
de bekende bureaucratische traagheid. De
dienst werd dood-bedaard stopgezet, het
eerste halfjaar keek men naar de tram niet
om en nu eindelijk is men bezig aan het
opbreken van de baan. Alles op zijn dooie
gemakje en zijn de berichten juist, dan
duurt het beslist nog wel een half jaar eer
de nieuwe lijn gereed is. Er is er maar één
die stiekum in zijn vuistje lacht, n.l. de
Haagsche tram, die nu de klanten van de
stoomtram heeft gekregen, een concurrent
verloor en zeker weet dat ook in de toe
komst van deze lijn geen concurrentie valt
te vreezen nu de gemeente ze opnam in
het electrische net. De eenige die het be
treurt is Jan Publiek, maar men laat dien
rustig zitten treuren om zijn goeie tram
metje. Eén van de vele troeven die het ge
meentebestuur in zijn hand had om de
tram-maatschappij bij de herziening der
concessie eens tot de erkenning te brengen
dat haar dienst onvoldoende was, is ook
ditmaal niet uitgespeeld.
Van het aanvankelijk plan om deze elec
trische tram een eindweegs over den Bou
levard te laten rijden wat heel wel mo
gelijk was is alweer afgezien. Men volgt
weer het oude systeem, n.l. het eindpunt
Uit het Engelsch van L. G. MOBERLEY.
Vertaald door P. P. T.
(Nackuk verboden.)
37)
TWINTIGSTE HOOFDSTUK.
Weer thuis.
Achteroverleunend in de spoorwegcoupé
van de express uit Dover keek Giles Tred-
man uit het raam naar de bloeiende boom
gaarden en liet zijn gedachten gaan over
de zes jaar die voorbijgegaan waren se
dert hij de groene velden en de bloesem-
weelde van een Engelsche lente het laatst
had gezien. Vier jaar militaire dienst waren
gevolgd door twee, waarin hij groote rei
zen had gemaakthij had zijn thuiskomst
telkens uitgesteld uit een soort tegenzin om
naar Engeland terug te keeren en daar zijn
'even als landedelman te beginnen nu zijn
aroom dat dit leven door Grace zou wor
den gedeeld geen werkelijkheid geworden
was. Maar ten slotte, na zes jaar afwezig
heid, voelde hij zich toch verplicht naar
K'rdsbrook terug te keeren en de taak te
aanvaarden die het beheer van zijn groote
'andgoed hem oplegde.
..Sylvia en haar tante miss Stansdale
moeten de leiding van de huishouding op
wn n5men"> peinsde hij, terwijl hij met
eioehagen naar het prille groen van bosch
velden keek en naar de witte bloesems
°n de vruchtboomen tegen de Mei-lucht,
n hoewel ik niet de minste neiging heb
m ooit weer mijn hart aan een vrouw te
''liezen moet ik toch toegeven dat de lei-
hiAVan. een beschaafde vrouw voor een
jsnouding onontbeerlijk is",
vni k,Za* a,!een 'n de coupé en een glimlach
heeh --e'd kwam °P z'in gezicht. „Grace
t mijn geloof in de vrouw gedood",
niet daar te leggen waar het publiek er het
meeste gemak van heeft, maar wel een
stukje terug, zoodat het den exploitant
telkens dat stukje rijden scheelt. Als iedere
tram dat stukje, al is het maar 200 Meter
minder heeft te rijden, vertegenwoordigt
dat in één jaar tijds een aardig aantal
kilometers, die wel de moeite van uitsparen
waard zijn. Men laat Jan Publiek dat eindje
lustig wandelen en op die manier komt het
zaakje ook voor elkaar, maar met minder
kosten. Maak het rekensommetje zelf maar
even. Er rijden 10 tram in één uur. Iedere
tram moet heen en weer 200 Meter meer
rijden, dus in totaal wordt er per uur 4
kilometer meer gereden. De tram rijdt on
geveer 16 uur per dag, dus 64 kilometer.
Dit maal 365 dagen, dat wordt ruim 23
duizend kilometer in één jaar tijds, een
bedrag dat niet te versmaden is
Eenig ander spoor van verbetering van
ons tramnet is helaas nog niet te bespeuren,
al is dan het fraaie plan voor de nieuwe
concessie allang geleden goedgekeurd. Wij
vreezen dat het nog eenige jaren zal duren
eer wij daarvan iets bespeuren. Het zaakje
is voor elkaar het gemeentebestuur en de
tram-maatschappij hebben beide hun zin
en... Jan Publiek kan wachten op het hem
voorgespiegelde resultaat
't Gaat alles in dien bureaucratischen
winkel zóó uiterst langzaam. Men ziet nu
ook weer hoe de vereeniging van Rijswijk,
en Voorburg, waarvan ieder kind de nood
zakelijkheid kan inzien, aan alle kanten
wordt tegengewerkt. Kunstmatig worden
comité's in elkaar gezet en alle pogingen
worden in het werk gesteld om het publiek
in die dorpen warm te maken voor verzet
tegen de annexatie. Waarom men dit
eigenlijk zoo verschrikkelijk vindt om bij
den Haag gvoegd te worden is ons niet
duidelijk. Het karakter van Rijswijk bij
voorbeeld is al geheel en al dat van den
Haag en de honderden die daar wonen om
dat zij het hier een aardige buitenwijk van
den Haag vinden, hebben waarschijnlijk
tegen annexatie allerminst bezwaar, want
de forensenbelasting verdwijnt daardoor
voor hen. Trouwens van hen gaat de actie
niet uit.
Het zou wel eens interessant zijn te
weten bij hoevelen voor hun vestiging het
motief heeft gegolden dat deze plaatsen
zoo dicht bij den Haag lagen. Als men dat
eens precies wist, zou er misschien van al
die zwaarwichtige argumenten tot behoud
eener zelfstandigheid niet veel overblijven.
Zij zijn allang filialen van de residentie,
hetgeen ook duidelijk blijkt uit het drukke
onderlinge verkeer.
Het zal geen vreeselijk ding zijn als ten
gevolge van de actie de annexatie misschien
nog eenigen tijd wordt uitgesteld. Spoedig
genoeg zal blijken dat zij onvermijdelijk is,
omdat de beide dorpen reeds lang aan
handen en voeten gebonden zijn aan den
Haag, dat hun gas, water, electriciteit en
telefoon levert en hen op die wijze het aan
zien van een stad geeft. Samenvoeging zal
moeten geschieden omdat ze er practisch
reeds lang is en de'bestuursscheiding nu
eigenlijk nog kunstmatig is.
Er is nu eenmaal een soort menschen die
iets wat verouderd is met alle geweld nog
kunstmatig in stand willen houden.
Wij spraken in den aanvang van het
vieze trammetje naar Scheveningen. De
Westlandsche tram is nog het waardig
pendant daarvan. Alleen ruikt die veel fris-
scher, maar 't is me toch een verouderd
vehikel. Deze maatschappij is al met zich
zelf gaan concurreeren door groote auto
bussen te laten rijden, die veel vlugger
gaan, een beteren en korteren weg nemen
en dus in alles te verkiezen zijn. Het West-
land is juist een hoek waarvoor bussen de
meest aangewezen vervoermiddelen zijn,
omdat er veel verkeer tusschen de dorpen
onderling is en deze alle weer verbinding
met den Haag en Delft en Rotterdam heb
ben. De stoomtram moge indertijd een uit
komst zijn geweest en dezen zoo belang
rijken hoek uit zijn isolement hebben ge
haald, thans is deze verbinding niet vol
doende meer. Trouwens de auto en de
motorfiets zijn in zoo grooten getale in het
Westland aanwezig, dat ook daardoor de
tram moet achteruitgegaan zijn. Of op den
ging hij in gedachten verder, „voor zij
dood was, geloofde ik in een goede vrouw.
Nu..." hij haalde veelbeteekenen de schou
ders op en de glimlach op zijn gezicht leek
niet veel meer op dien zonnigen glimlach
die hem vroeger zoo aantrekkelijk maakte.
„En Grace heeft zich na den dood van haar
man heelemaal uit de wereld teruggetrok
ken. Grace en de eenzaamheid dat
hoort niet bepaald bij elkaar en toch
wat voor recht heb ik haar te veroordee-
len Misschien heeft die andere man haar
échte liefde weten te wekken. De hemel
vergeve mij, dat ik over hun beiden zoo
hard heb geoordeeld". Deze gedachte
bracht een zachtere uitdrukking in zijn ge
zicht en van dit droevige verleden keerde
hij naar het vroolijker heden terug.
„Die kleine Sylvia", zou ze aan het sta
tion zijn om mij af te halen En 2»I ze
weer haar armen om mijn hals slaan zoo
als ze bij zijn vertrek deed Zou ze nog
steeds hetzelfde lieve impulsieve kind zijn
Of zou ze een zelfbewust en egoïstisch
schoolmeisje geworden zijn" een geamu
seerde glimlach speelde om zijn mond
„zij is geweldig rijk en als zij langzamer
hand grooter wordt zal ik fortuinj'agers af
moeten weren en mij als vader moeten la
ten gelden".
Het beeld van Sylvia zijn kleine
meisje, Sylvia, omringd door fortuinjagers,
hij grinnikte even van plezier. Maar daar
aan dacht hij als aan iets wat nog heel
veraf lag hij stelde zich Sylvia nog als
net zoo'n kind voor, als toen hij wegge
gaan was, hoogstens iets veranderd en
grooter geworden en hij verheugde zich er
al op om met haar in het schemeruurtje
samen te zitten en haar te vertellen van
alles wat hij in Indië en op zijn reizen ge
zien en beleefd had.
„Ik wilde dat ik meer met haar in contact
gebleven was de laatste twee jaar", mom
pelde hij, toen hij bedacht hoe zelden hij
duur de electriciteit ook hier de stoomtractie
zal vervangen, betwijfelen wij. De electrici
teit zal hier wel worden overgeslagen en het
zal wel van stoom naar benzine gaan.
Rotterdam aan Zee en den Haag moesten
hier maar eens samendoen en het verkeer
in het Westland afdoende regelen. Ze zou
den er beide voordeel van kunnen hebben.
Annexatie-zucht zal geen van beide voors
hands koesteren, maar vergemakkelijking
van het contact kon geen kwaad.
EIBER.
Weinig zaken op de Locale markt.
De emissie van 24 millioen obli
gaties Bataafsche. De Amster-
damsche leening mislukt. De
6l/2 Pruisische leening. De
7e uitgifte der Fransche Spoor
wegen. Iets krappere geldmarkt.
De financieele plannen der Ne-
derlandsche regeering nog in het
duister.
Het waren deze week in hoofdzaak de
nieuwe emissies, welke in den Amsterdam-
schen fondsenhandel de aandacht hebben
getrokken. De aandeelenmarkt heeft een
zeer stil verloop gehad, op geen der af-
aeelingen deden zich nieuwe gezichtspunten
voor, zoodat er ook in de koersen weinig
verandering is gekomen. Voor de beurze
niers waren derhalve de drie groote uitgif
ten deze week een welkome afleiding. De
Bataafsche komt met 24 millioen 4/2
obligaties a 97% waarvan reeds 7%
millioen geplaatst, Pruisen vraagt 2%
millioen tegen een rente van 6% en een
koers van 95% de Fransche Spoorwe
gen bieden 30 millioen 7 obligaties aan
voor 94 en uit den rentevoet, zoowel als
uit den emissiekoers blijkt aanstonds dat
wij deze geldleeningen, wat haar soliditeit
betreft, in de juiste volgorde genoemd heb
ben.
De boniteit der obligaties van de Bataaf
sche is boven eiken twijfel verheven. Als
bekend is de maatschappij een der grootste
subsidiaries van de Koninklijke-Shell, welke
haar zoowel voor rente als aflossing heb
ben gegarandeerd in dier voege dat zoowel
de Koninklijke als de Shell Transport and
Trading Co. hoofdelijk aansprakelijk is.
Wat dit wil zeggen blijkt wel hieruit, dat
geen dezer petroleummaatschappijen zelve
obligaties heeft uitstaan en haar aandeelen
resp. 450 en 390 noteeren. In het pro
spectus wordt er op gewezen, dat de voort
durende uitbreiding der zaken, met name in
Curagao, Venezuela en Argentinië de laat
ste jaren gefinancierd zijn uit de winsten
en middelen van beide genoemde groote
maatschappijen inderdaad werden vroeger
niet alleen telkens groote bedragen van de
winst ingehouden, maar ook nieuwe aan
deelen a pari uitgegeven, tengevolge waar
van het nominale kapitaal meer in over
eenkomst is gebracht met de werkelijke
waarde. Dat men thans de benoodigde mid
delen door uitgifte van obligaties poogt te
verkrijgen is alleszins verklaarbaar met het
oog op den lagen rentestand, al zullen vele
aandeelhouders liever eens een claim ont
vangen. Tenslotte moeten echter de win
sten, welke met het nieuwe kapitaal wor
den gemaakt, aan aandeelhouders ten
goede komen in den vorm van hoogere di
videnden. In zooverre is de mededeeling
dat de resultaten over 1926, al valt daar
van positief nog niet veel te zeggen, ver
moedelijk niet veel van die over 1925 zul
len verschillen, een teleurstelling langza
merhand zullen de winsten der Koninklijke
en de uit te keeren dividenden moeten stij
gen, om een koersavans voor aandeelen
Koninklijke, waarop door velen gewacht
wordt, mogelijk te maken. Intusschen vin
den de voorzichtige beleggers, die met een
matige rente tevreden zijn, in de obligaties
Bataafsche een prima fonds, dat zonder
voorbehoud kan worden aanbevolen.
Er zijn echter velen die met ruim 4%
in dezen tijd nog niet tevreden zijn. Dat de
4% leening van Amsterdam niet geheel
is volteekend, houdt allicht ook verband
met de financieele politiek, welke in de
haar geschreven had en hoe lang het gele
den was dat hij een brief van haar ontvan
gen had omdat hij door 'zijn voortdurend
reizen haar zelden een adres had kunnen
geven, waarheen zij schrijven kon. „Ja, het
zal nu al wel een jaar of twee zijn dat miss
Stansdale het kind geregeld mee naar Lon
den neemt voor lessen." Hij had Sylvia's
financieele aangelegenheden aan zijn advo
caat overgelaten en hij had haar tante de
vrije hand gelaten wat haar opvoeding be
treft, maar zijn geweten sprak toen hij be
dacht hoe lang hoe vreeselijk lang gele
den het was dat hij zich persoonlijk geïnte
resseerd had voor haar belangen.
Dit zelfverwijt vervulde hem gedurende
de rest van zijn reis naar Londen en hij
kon er zich ook den nacht voor zijn reis
naar Birdsbrook niet van losmaken. Ook
gedurende zijn reis den volgenden dag
kwelde het hem en toen de trein het station
naderde leunde hij uit het portierraampje
en zocht het perron af naar Sylvia. Maar
er was niets van het kind te bespeuren en
de knecht die op hem toekwam w'as een
vreemde.
„Is miss Sylvia niet aan het station geko
men vroeg hij met een eigenaardig ge
voel van teleurstelling en toen hij den ver
baasden blik van den knecht zag voegde hij
er aan toe „Miss Stansdale en miss Sylvia
zijn zeker thuis, hé?"
„O Ja, meneer, miss Damansky (Giles
schrok onwillekeurig op) „heeft de geslo
ten auto voor u gestuurd. Zij dacht dat u
de avond wel wat kil zou vinden nadat u
zoo lang in warme landen bent geweest".
Gaf Sylvia orders Zijn kleine meisje
die aan zijn gemak dacht? Hij glimlachte
toen hij instapte en dacht aan de zorg
zaamheid van het kind. Hij verlangde nog
meer dan hij zelf had gedacht naar het
kleine lieve gezichtje met het krullige haar.
De rit door de lanen die vol waren van
belofte van zomer, was een verfrissching
hoofdstad des lands wordt gevolgd, er valt
toch ook mee te rekenen dat men in 4%
obligaties thans wat betreft de kans op
koerswinst, weinig aantrekkelijks kan zien.
Een verdere verlaging van den rentestand
is natuurlijk niet uitgesloten, het omge
keerde is evenzeer mogelijk, vooral wan
neer het Frankrijk, Italië en België gelukt
de valuta te stabiliseeren en het vertrou
wen in de credietwaardigheid van den
Staat te herstellen. Immers heeft dit het
tweeledige gevolg, dat het hier belegde
buitenlandsche kapitaal wordt teruggetrok
ken en tegelijkertijd het binnenlandsche
kapitaal tot belegging buiten de grenzen
wordt geprikkeld.
Welke verschuivingen op de Geldmarkt
het gevolg zijn van de saneering der
Staatsfinanciën heeft Duitschland de laat
ste jaren duidelijk getoond. Sedert 1 Ja
nuari 1926 heeft Duitschland in het buiten
land voor een totaal van meer dan Mk. 1
milliard opgenomen, zijnde ruim het dub
bele van het bedrag dat in 1925 tot uit.
Augustus werd geplaatst. Alleen in Neder
land bedroeg het bedrag der Duitsche
emissies in 1926 dusver Mk. 143 millioen,
terwijl voorts ten onzent nog een groot
deel is overgenomen van wat in Amerika
geplaatst werd (Mk. 726 millioen). Gedu
rende de maand Augustus zijn de uitgiften
teruggegaan, geëindigd zijn ze echter nog
niet, gelijk nu ook weer blijkt uit de emissie
van Pruisen, dat 20 millioen 6% obli
gaties uitgeeft, waarvan 15.3 millioen in
Amerika, 2.2 millioen in Engeland, Zwe
den en Zwitserland en 2% millioen in ons
land. Men ziet dus, dat wij in de interna
tionale bankierswereld thans wel kunnen
meedoen.
Bij de beoordeeilng der leeningen van
Pruisen moet men niet al te sterk zijn ge
voel laten spreken. Wanneer men vóór-
oorlogsche Duitsche obligaties bezit en zich
beklaagt over het geringe percentage der
„aufwertung", zal men op de nieuwe Prui
sische stukken niet inschrijven. Maar het
gevoel is doorgaans, evenals de vrees, een
slechte raadgever. En wanneer men de
nieuwe Duitsche obligaties op zichzelve
beziet, hebben ze ongetwijfeld aantrekke
lijkheid voor hen die een hooge rente wil
len maken en daarbij een kans zoeken op
waardevermeerdering van hun bezit. Alge
meen is men het er wel over eens, dat de
financieele positie van Duitschland aanT
merkelijk is verbeterd, dat de economische
positie eveneens vooruitgaande is en voor
een nieuwe ineenstorting van de valuta
weinig vrees behoeft te bestaan. Een feit
is voorts dat de tot dusver uitgegeven
Duitsche obligaties sinds de emissie voor
het meerendeel in koers zijn gestegen en
voortdurend gevraagd worden. Bij de thans
aangeboden Pruisische obligaties bestaat
dan ook ongetwijfeld de kans dat zij na
verloop van eenigen tijd den parikoers zul
len bereiken, waarop zij in September
1931 kunnen worden afgelost. Blijft de toe
stand in Duitschland zich gunstig ontwik
kelen, dan zal op 15 September 1931 on
getwijfeld aflossing of conversie der lee
ning plaats vinden. Hiervan uitgaande,
maakt men, met inbegrip van koerswinst,
gedurende vijf jaren van deze obligaties
een rente van 7
Van minder gehalte zijn uiteraard de
7 obligaties der Fransche Spoorwegen,
welke a 94 worden aangeboden. Welis
waar luiden de stukken in guldens en be
staat er geen rechtstreeksch verband tus
schen wat men aan rente en aflossing ont
vangt en den koers der Fransche francs,
wanneer de valuta zich niet kan handhaven,
komt ook de huishouding der Fransche
spoorwegen en daarmede het onderpand
der obligaties op losse schroeven te staan.
Uit het prospectus blijkt wel dat de Fran
sche staatsspoorwegen een waardevol bezit
zijn, dat zij ook met de uitgifte der onder
havige obligaties niet te zwaar worden be
last, terwijfwordt medegedeeld dat de ont
vangsten sinds 1 Januari 1926 snel vooruit
gaan, dit neemt toch de resico's van een
belegging in dit fonds niet weg, zoolang
er omtrent den financieelen toestand des
lands geen grootere zekerheid wordt ver
kregen. In het feit dat de Amsterdamsche
bankiers het gewaagd hebben met deze
voor den jongen man die pas uit het Oosten
kwam en zijn oogen bleven rusten op het
zachte groen van de jonge meidoorn en
op de duizenden bloesems wilde vergeet-
mij-nietjes vormden een blauw tapijt voor
de lage hazelaarstruiken en voor de pink
sterbloemen.
De lucht was vervuld met zoete geuren
en zoo blauw als een Mei-lucht maar zijn
kan, leeuweriken zongen hun hoogste lied
en in den pereboom bij de poort zat een
lijster, die zijn lieflijkste tonen liet hooren.
Zijn gezang bracht een glimlach op Giles'
gezicht en de oude poortwachter, die hem
gegroet en de poort weer gesloten had, zei
tot zijn kreupele dochter
„Het doet je goed hem te zien glim
lachen. Hij zag er zoo oud en ernstig uit
toen hij de laan opreed, hij leek heelemaal
veranderd, maar toen hij glimlachte leek hij
weer op zichzelf."
„Mogelijk heeft hij de vrouw nog niet
vergeten, die hem zoo gemeen behandeld
heeft", zei zijn dochter, „sommige men
schen kunnen niet vergeten en zij behan
delde hem schunnig".
„Ze zeggen dat ze ervoor betaald werd",
beweerde de vrouw „sommigen vertellen
dat zij gek van verdriet was toen die
meneer is gestorven, waarmee ze is weg-
geloopen. Anderen zeggen weer dat ze nu
Sir Giles wel terug wilde hebben als ze
maar kon".
„Maar moeder, waar hebt u dien onzin
vandaan antwoordde de dochter op
spottenden toon en mrs. Budd schudde
ernstig haar hoofd en zei „Wel kind, ik
hoor wat ik hoor en ik zie wat ik zie en
miss Nash, miss Sylvia's nieuwe kamenier
vertelde mij dat ze van haar vriendin ge
hoord heeft dat de dame waar Sir Giles
mee had willen trouwen zich ergens opge
borgen heeft, maar dat zal wel niet zoo
lang duren, zei miss Nash, want die is niet
van dat soort".
emissie te komen, mag men een aanwijzing
zien dat zij de stabiliseering der Fransche
valuta waarschijnlijk achten, het zijn toch
enkel de speculatief aangelegde beleggers
die op de obligaties zullen inschrijven.
Wanneer „alles goed gaat" wordt er een
hoog rendement van verkregen. Immers,
uitgegeven a 94 maakt men reeds zon
der de lotingskans 7% van zijn geld.
Neemt men aan dat de geheele leening in
November 1931 zal zijn afgelost, dan stijgt
het rendement tot bijna 7Men moet
deze Fransche leening niet verwarren met
de groote consolidatieleening, welke straks
zal worden uitgegeven tot aflossing van de
kortloopende schuld, waarvan er vóór 1
Januari 1928 Frs. 7.6 milliard vervalt. In
het geheel staat er een bedrag van Frs. 55
milliard aan vlottende schuld in het geheel
staat er een bedrag van Frs. 55 milliard
aan vlottende schuld in Frankrijk uit, welke
echter niet eerder kan worden geconsoli
deerd, dan nadat met Amerika en Enge
land overeenstemming is verkregen ten
aanzien der oorlogsschulden.
Terwijl men van allen kant een beroep
doet op de Geldmarkt en deze in verband
daarmede iets krapper wordt Geld op
prolongatie steeg tot 2% a 3 laat de
Nederlandsche regeering ten aanzien van
haar financieele plannen niets van zich
hooren. Men weet dat op 1 September de
beide Nederl. Indische leening 1921 A en B
kunnen worden afgelost tot een gezamen
lijk bedrag van 115 millioen, voorts dat op
1 October ƒ57 millioen extra moet worden
afgelost van de Gedwongen Nederlandsche
leening 1919, maar op welke wijze men
hierin zal voorzien, wordt niet bekend.
De ontwikkeling van Westelijk
Noord-Brabant.
Het dagelijksch bestuur van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Wes
telijk Noord-Brabant heeft een motie ge
richt aan de ministers van buitenlandsche
zaken, binnenlandsche zaken en landbouw,
arbeid en waterstaat, waarin verzocht
wordt die stappen te nemen, welke de wa
terwegen van Westelijk Noord-Brabant
aanmerkelijk zullen verbeteren. Met den
vooruitgang van handel en nijverheid aller
eerst staat een verbetering der waterwe
gen in het nauwste verband immers, alle
ondernemingen hebben behoefte aan g(?ed-
koop vervoer en waar niet of weinig ont
gonnen wordt, velen een behoorlijk be
staan zouden kunnen verschaffen, indien
er in die streek een bloeiende industrie
aanwezig was, is er ook hierom alle reden
Mrs. Budd's dochter glimlachte toen haar
moeder uitgebabbeld was en daar zij wist
hoe de oude vrouw al het gepraat wat zij
hoorde, verdraaide, hechtte ze niet bepaald
veel waarde aan haar beweringen en
wenschte in haar eenvoudige romantische
ziel dat Sir Giles' valsche geliefde tot hem
terug zou keeren en boete zou doen voor
wat zij aan hem misdreven had.
Ondertusschen reed de auto van Sir Giles
vlug de oprijlaan door en hij keek met vol
doening naar het zachte glooiende grasveld
met de mooie boomen, dat een Engelsch
park zoo bekoorlijk maakt. De zon scheen
fel op de voorzijde van het oude huis dat
in de Koningin Elizabeth-stijl gebouwd
was, toen de auto voor de deur stilhield.
Het gouden licht viel op de ramen in ruit
vorm en op het warme rood van de stee-
nen rondom het sierlijk-gelijnde dak, dat
afstak tegen een strakken voorjaarshemel
fladderden zachtkirrende duiven, die op
weg waren naar hun nesten in de slanke
olmen in de weilanden.
De voordeur stond wijd open en boven
aan de trap stond een oude dame in het
zwart, die Giles direct als miss Stansdale
herkende. Maar naast haar stond 'n meisje
slank en groot een meisje met schit
terende oogen en blozend gezicht. Toen
Giles, terwijl hij uit de auto stapte, haar
zag, was hij stom verbaasd. Zij droeg een
witte japon waarop ze enkele roode kas-
rozen had vast gespeld, wier zoete geur
Giles al tegemoetkwam terwijl hij de trap
pen opliep. Een oogenblik staarde hij haar
ontdaan aan en had hij het gevoel alsof hij
het slachtoffer was van een fantastisch
gezichtsbedrog. „Waar is..." begon hij en
op het zelfde oogenblik kwam het meisje
in 't wit vlug de trap af en strekte de han
den naar hem uit, een wereld van liefde en
vreugde straalde op haar gezicht.
(Wordt vervolgd.)