imber ei MATINEE CQ. DUTREAU iS iR-SPECULM I iKKERIJ MUSTE. I -VERWORST ISSw111 JïiHW K'óSgSï ZATERDAG 1® SEJPTEiiVieOR lÉersfe Blad Brieven uit de Hofstad FEUILLETON ZIJN KLEINE MEISJE Beursbeschouwingen NIEMEIJER'S NIEMEUER'5 BINNENLAND No.220' i I Vlissingen *3j I EROAG 18 TEMBERj viljoen GMID iAG -6 uur met van Artisten. tistiek leider (Landzijde), eden van den ilvo's iNSPAVlL- :N e.d. met aUTREfeU. astraat 10. |d bereid met roomboter, ^efd aanbevelend, 121, hoek Scherminkelstrj |U onze fijne BERLJ iE en HAAGSCHE leproefd geleefd aanbevelend, W. A. TE ROLLER. Igd een 1 NET MEISJE J of dag en nacht, [bureau „Vliss. CouranLj )P DEN ZIEKE verlangt J dagen een /ASCHVROUW. gevraagd een gebruikte PIANO. n J ,i onder letters V. R, W'| |ss. Courant". I TE HUUR »i en KLAVERS. Adres :L| fe, West-Souburg- lp gevraagd een «BEL WOONHUIS, [dhuisstraat of een Ids. Brieven met uite* I Ier letters V. S., Jourant" schengelegen p'aatse IER VAN PASSAGIERS' fEDEREN EN VEE. v.Midd. r v.m.uur v.Roltl v.ni.ttR 8 eptember r 20 21 flag 23 24 brmntiën te bekom® n| Qftbrs. BUITENS® I VLISS1NGSCHE COURANT pit nummer bestaat uit 2 bladen ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Week-abon- nemeaten 17 cent, alles bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS Van 14 regels 1.10 voor iedere regel meer 26 cent bij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 62 cent per regel Kleine Advertenties betreffende Huur en Verhuur, Koop en Verkoop. Dienstaanbie dingen en Dienstaanvragen, enz. prijs, bij vooruitbetaling van 15 regels 0.75, elke regel meer 15 cent. Familieberichten van 16 regels 1.70, iedere regel meer 26 cent. Stoom- en andere trams. Iedereen die in den Haag is geweest, kent het antieke stoomtrammetje dat bij den uit gang van het Hollandsche Spoor-station placht te wachten om de reizigers voor Scheveningen op te nemen. Het was een tamelijk onoogelijk instrument, beroet, vies en leelijk, maar ondanks al die minder aan gename kwaliteiten een zeer gemakkelijk vervoermiddel. Oorspronkelijk reed deze tram met een groote bocht om den Haag heen en was een korte verbinding met het dorp Scheveningen en het strand. Het had zich bij de oude Scheveningsche bevolking ingeburgerd en droeg in dien kring den naam van het duinspoortje. Inderdaad reed het voor een goed deel door de duinen. Het trammetje muntte niet uit door be haaglijkheid, want de groote massa van het publiek bestond uit Scheveningsche mannen en vrouwen, vergezeld van manden visch maar ook zonder die omgeven door een benauwde viseh-lucht. De beste eigenschap pen van de tram waren, dat zij altijd stipt op tijd rijdt en dat ze goedkoop was. Toen den Haag zich snel uitbreidde en de tram allang niet meer buiten de stad doch ge heel en al in de stad lag, was zij voor velen die naar Scheveningen wilden of naar het Hollandsche Spoor-station een bizonder ge makkelijke verbinding. Maar ze kreeg toen sterke concurrenten in de electrische tram. Het ware toen zaak geweest dat de Hol landsche Spoor, die eigenares was van deze tram, de stoom-tractie door electrische had vervangen. Ware dat het geval geweest, dan zou deze lijn een goed rendeerend zaakje zijn gebleven. Nu verliep ze en het einde was spoedig in het zicht. Verleden jaar nam degemeente de gansche zaak over en besloot tot electrificatie over te gaan. Helaas geschiedt die overgang met de bekende bureaucratische traagheid. De dienst werd dood-bedaard stopgezet, het eerste halfjaar keek men naar de tram niet om en nu eindelijk is men bezig aan het opbreken van de baan. Alles op zijn dooie gemakje en zijn de berichten juist, dan duurt het beslist nog wel een half jaar eer de nieuwe lijn gereed is. Er is er maar één die stiekum in zijn vuistje lacht, n.l. de Haagsche tram, die nu de klanten van de stoomtram heeft gekregen, een concurrent verloor en zeker weet dat ook in de toe komst van deze lijn geen concurrentie valt te vreezen nu de gemeente ze opnam in het electrische net. De eenige die het be treurt is Jan Publiek, maar men laat dien rustig zitten treuren om zijn goeie tram metje. Eén van de vele troeven die het ge meentebestuur in zijn hand had om de tram-maatschappij bij de herziening der concessie eens tot de erkenning te brengen dat haar dienst onvoldoende was, is ook ditmaal niet uitgespeeld. Van het aanvankelijk plan om deze elec trische tram een eindweegs over den Bou levard te laten rijden wat heel wel mo gelijk was is alweer afgezien. Men volgt weer het oude systeem, n.l. het eindpunt Uit het Engelsch van L. G. MOBERLEY. Vertaald door P. P. T. (Nackuk verboden.) 37) TWINTIGSTE HOOFDSTUK. Weer thuis. Achteroverleunend in de spoorwegcoupé van de express uit Dover keek Giles Tred- man uit het raam naar de bloeiende boom gaarden en liet zijn gedachten gaan over de zes jaar die voorbijgegaan waren se dert hij de groene velden en de bloesem- weelde van een Engelsche lente het laatst had gezien. Vier jaar militaire dienst waren gevolgd door twee, waarin hij groote rei zen had gemaakthij had zijn thuiskomst telkens uitgesteld uit een soort tegenzin om naar Engeland terug te keeren en daar zijn 'even als landedelman te beginnen nu zijn aroom dat dit leven door Grace zou wor den gedeeld geen werkelijkheid geworden was. Maar ten slotte, na zes jaar afwezig heid, voelde hij zich toch verplicht naar K'rdsbrook terug te keeren en de taak te aanvaarden die het beheer van zijn groote 'andgoed hem oplegde. ..Sylvia en haar tante miss Stansdale moeten de leiding van de huishouding op wn n5men"> peinsde hij, terwijl hij met eioehagen naar het prille groen van bosch velden keek en naar de witte bloesems °n de vruchtboomen tegen de Mei-lucht, n hoewel ik niet de minste neiging heb m ooit weer mijn hart aan een vrouw te ''liezen moet ik toch toegeven dat de lei- hiAVan. een beschaafde vrouw voor een jsnouding onontbeerlijk is", vni k,Za* a,!een 'n de coupé en een glimlach heeh --e'd kwam °P z'in gezicht. „Grace t mijn geloof in de vrouw gedood", niet daar te leggen waar het publiek er het meeste gemak van heeft, maar wel een stukje terug, zoodat het den exploitant telkens dat stukje rijden scheelt. Als iedere tram dat stukje, al is het maar 200 Meter minder heeft te rijden, vertegenwoordigt dat in één jaar tijds een aardig aantal kilometers, die wel de moeite van uitsparen waard zijn. Men laat Jan Publiek dat eindje lustig wandelen en op die manier komt het zaakje ook voor elkaar, maar met minder kosten. Maak het rekensommetje zelf maar even. Er rijden 10 tram in één uur. Iedere tram moet heen en weer 200 Meter meer rijden, dus in totaal wordt er per uur 4 kilometer meer gereden. De tram rijdt on geveer 16 uur per dag, dus 64 kilometer. Dit maal 365 dagen, dat wordt ruim 23 duizend kilometer in één jaar tijds, een bedrag dat niet te versmaden is Eenig ander spoor van verbetering van ons tramnet is helaas nog niet te bespeuren, al is dan het fraaie plan voor de nieuwe concessie allang geleden goedgekeurd. Wij vreezen dat het nog eenige jaren zal duren eer wij daarvan iets bespeuren. Het zaakje is voor elkaar het gemeentebestuur en de tram-maatschappij hebben beide hun zin en... Jan Publiek kan wachten op het hem voorgespiegelde resultaat 't Gaat alles in dien bureaucratischen winkel zóó uiterst langzaam. Men ziet nu ook weer hoe de vereeniging van Rijswijk, en Voorburg, waarvan ieder kind de nood zakelijkheid kan inzien, aan alle kanten wordt tegengewerkt. Kunstmatig worden comité's in elkaar gezet en alle pogingen worden in het werk gesteld om het publiek in die dorpen warm te maken voor verzet tegen de annexatie. Waarom men dit eigenlijk zoo verschrikkelijk vindt om bij den Haag gvoegd te worden is ons niet duidelijk. Het karakter van Rijswijk bij voorbeeld is al geheel en al dat van den Haag en de honderden die daar wonen om dat zij het hier een aardige buitenwijk van den Haag vinden, hebben waarschijnlijk tegen annexatie allerminst bezwaar, want de forensenbelasting verdwijnt daardoor voor hen. Trouwens van hen gaat de actie niet uit. Het zou wel eens interessant zijn te weten bij hoevelen voor hun vestiging het motief heeft gegolden dat deze plaatsen zoo dicht bij den Haag lagen. Als men dat eens precies wist, zou er misschien van al die zwaarwichtige argumenten tot behoud eener zelfstandigheid niet veel overblijven. Zij zijn allang filialen van de residentie, hetgeen ook duidelijk blijkt uit het drukke onderlinge verkeer. Het zal geen vreeselijk ding zijn als ten gevolge van de actie de annexatie misschien nog eenigen tijd wordt uitgesteld. Spoedig genoeg zal blijken dat zij onvermijdelijk is, omdat de beide dorpen reeds lang aan handen en voeten gebonden zijn aan den Haag, dat hun gas, water, electriciteit en telefoon levert en hen op die wijze het aan zien van een stad geeft. Samenvoeging zal moeten geschieden omdat ze er practisch reeds lang is en de'bestuursscheiding nu eigenlijk nog kunstmatig is. Er is nu eenmaal een soort menschen die iets wat verouderd is met alle geweld nog kunstmatig in stand willen houden. Wij spraken in den aanvang van het vieze trammetje naar Scheveningen. De Westlandsche tram is nog het waardig pendant daarvan. Alleen ruikt die veel fris- scher, maar 't is me toch een verouderd vehikel. Deze maatschappij is al met zich zelf gaan concurreeren door groote auto bussen te laten rijden, die veel vlugger gaan, een beteren en korteren weg nemen en dus in alles te verkiezen zijn. Het West- land is juist een hoek waarvoor bussen de meest aangewezen vervoermiddelen zijn, omdat er veel verkeer tusschen de dorpen onderling is en deze alle weer verbinding met den Haag en Delft en Rotterdam heb ben. De stoomtram moge indertijd een uit komst zijn geweest en dezen zoo belang rijken hoek uit zijn isolement hebben ge haald, thans is deze verbinding niet vol doende meer. Trouwens de auto en de motorfiets zijn in zoo grooten getale in het Westland aanwezig, dat ook daardoor de tram moet achteruitgegaan zijn. Of op den ging hij in gedachten verder, „voor zij dood was, geloofde ik in een goede vrouw. Nu..." hij haalde veelbeteekenen de schou ders op en de glimlach op zijn gezicht leek niet veel meer op dien zonnigen glimlach die hem vroeger zoo aantrekkelijk maakte. „En Grace heeft zich na den dood van haar man heelemaal uit de wereld teruggetrok ken. Grace en de eenzaamheid dat hoort niet bepaald bij elkaar en toch wat voor recht heb ik haar te veroordee- len Misschien heeft die andere man haar échte liefde weten te wekken. De hemel vergeve mij, dat ik over hun beiden zoo hard heb geoordeeld". Deze gedachte bracht een zachtere uitdrukking in zijn ge zicht en van dit droevige verleden keerde hij naar het vroolijker heden terug. „Die kleine Sylvia", zou ze aan het sta tion zijn om mij af te halen En 2»I ze weer haar armen om mijn hals slaan zoo als ze bij zijn vertrek deed Zou ze nog steeds hetzelfde lieve impulsieve kind zijn Of zou ze een zelfbewust en egoïstisch schoolmeisje geworden zijn" een geamu seerde glimlach speelde om zijn mond „zij is geweldig rijk en als zij langzamer hand grooter wordt zal ik fortuinj'agers af moeten weren en mij als vader moeten la ten gelden". Het beeld van Sylvia zijn kleine meisje, Sylvia, omringd door fortuinjagers, hij grinnikte even van plezier. Maar daar aan dacht hij als aan iets wat nog heel veraf lag hij stelde zich Sylvia nog als net zoo'n kind voor, als toen hij wegge gaan was, hoogstens iets veranderd en grooter geworden en hij verheugde zich er al op om met haar in het schemeruurtje samen te zitten en haar te vertellen van alles wat hij in Indië en op zijn reizen ge zien en beleefd had. „Ik wilde dat ik meer met haar in contact gebleven was de laatste twee jaar", mom pelde hij, toen hij bedacht hoe zelden hij duur de electriciteit ook hier de stoomtractie zal vervangen, betwijfelen wij. De electrici teit zal hier wel worden overgeslagen en het zal wel van stoom naar benzine gaan. Rotterdam aan Zee en den Haag moesten hier maar eens samendoen en het verkeer in het Westland afdoende regelen. Ze zou den er beide voordeel van kunnen hebben. Annexatie-zucht zal geen van beide voors hands koesteren, maar vergemakkelijking van het contact kon geen kwaad. EIBER. Weinig zaken op de Locale markt. De emissie van 24 millioen obli gaties Bataafsche. De Amster- damsche leening mislukt. De 6l/2 Pruisische leening. De 7e uitgifte der Fransche Spoor wegen. Iets krappere geldmarkt. De financieele plannen der Ne- derlandsche regeering nog in het duister. Het waren deze week in hoofdzaak de nieuwe emissies, welke in den Amsterdam- schen fondsenhandel de aandacht hebben getrokken. De aandeelenmarkt heeft een zeer stil verloop gehad, op geen der af- aeelingen deden zich nieuwe gezichtspunten voor, zoodat er ook in de koersen weinig verandering is gekomen. Voor de beurze niers waren derhalve de drie groote uitgif ten deze week een welkome afleiding. De Bataafsche komt met 24 millioen 4/2 obligaties a 97% waarvan reeds 7% millioen geplaatst, Pruisen vraagt 2% millioen tegen een rente van 6% en een koers van 95% de Fransche Spoorwe gen bieden 30 millioen 7 obligaties aan voor 94 en uit den rentevoet, zoowel als uit den emissiekoers blijkt aanstonds dat wij deze geldleeningen, wat haar soliditeit betreft, in de juiste volgorde genoemd heb ben. De boniteit der obligaties van de Bataaf sche is boven eiken twijfel verheven. Als bekend is de maatschappij een der grootste subsidiaries van de Koninklijke-Shell, welke haar zoowel voor rente als aflossing heb ben gegarandeerd in dier voege dat zoowel de Koninklijke als de Shell Transport and Trading Co. hoofdelijk aansprakelijk is. Wat dit wil zeggen blijkt wel hieruit, dat geen dezer petroleummaatschappijen zelve obligaties heeft uitstaan en haar aandeelen resp. 450 en 390 noteeren. In het pro spectus wordt er op gewezen, dat de voort durende uitbreiding der zaken, met name in Curagao, Venezuela en Argentinië de laat ste jaren gefinancierd zijn uit de winsten en middelen van beide genoemde groote maatschappijen inderdaad werden vroeger niet alleen telkens groote bedragen van de winst ingehouden, maar ook nieuwe aan deelen a pari uitgegeven, tengevolge waar van het nominale kapitaal meer in over eenkomst is gebracht met de werkelijke waarde. Dat men thans de benoodigde mid delen door uitgifte van obligaties poogt te verkrijgen is alleszins verklaarbaar met het oog op den lagen rentestand, al zullen vele aandeelhouders liever eens een claim ont vangen. Tenslotte moeten echter de win sten, welke met het nieuwe kapitaal wor den gemaakt, aan aandeelhouders ten goede komen in den vorm van hoogere di videnden. In zooverre is de mededeeling dat de resultaten over 1926, al valt daar van positief nog niet veel te zeggen, ver moedelijk niet veel van die over 1925 zul len verschillen, een teleurstelling langza merhand zullen de winsten der Koninklijke en de uit te keeren dividenden moeten stij gen, om een koersavans voor aandeelen Koninklijke, waarop door velen gewacht wordt, mogelijk te maken. Intusschen vin den de voorzichtige beleggers, die met een matige rente tevreden zijn, in de obligaties Bataafsche een prima fonds, dat zonder voorbehoud kan worden aanbevolen. Er zijn echter velen die met ruim 4% in dezen tijd nog niet tevreden zijn. Dat de 4% leening van Amsterdam niet geheel is volteekend, houdt allicht ook verband met de financieele politiek, welke in de haar geschreven had en hoe lang het gele den was dat hij een brief van haar ontvan gen had omdat hij door 'zijn voortdurend reizen haar zelden een adres had kunnen geven, waarheen zij schrijven kon. „Ja, het zal nu al wel een jaar of twee zijn dat miss Stansdale het kind geregeld mee naar Lon den neemt voor lessen." Hij had Sylvia's financieele aangelegenheden aan zijn advo caat overgelaten en hij had haar tante de vrije hand gelaten wat haar opvoeding be treft, maar zijn geweten sprak toen hij be dacht hoe lang hoe vreeselijk lang gele den het was dat hij zich persoonlijk geïnte resseerd had voor haar belangen. Dit zelfverwijt vervulde hem gedurende de rest van zijn reis naar Londen en hij kon er zich ook den nacht voor zijn reis naar Birdsbrook niet van losmaken. Ook gedurende zijn reis den volgenden dag kwelde het hem en toen de trein het station naderde leunde hij uit het portierraampje en zocht het perron af naar Sylvia. Maar er was niets van het kind te bespeuren en de knecht die op hem toekwam w'as een vreemde. „Is miss Sylvia niet aan het station geko men vroeg hij met een eigenaardig ge voel van teleurstelling en toen hij den ver baasden blik van den knecht zag voegde hij er aan toe „Miss Stansdale en miss Sylvia zijn zeker thuis, hé?" „O Ja, meneer, miss Damansky (Giles schrok onwillekeurig op) „heeft de geslo ten auto voor u gestuurd. Zij dacht dat u de avond wel wat kil zou vinden nadat u zoo lang in warme landen bent geweest". Gaf Sylvia orders Zijn kleine meisje die aan zijn gemak dacht? Hij glimlachte toen hij instapte en dacht aan de zorg zaamheid van het kind. Hij verlangde nog meer dan hij zelf had gedacht naar het kleine lieve gezichtje met het krullige haar. De rit door de lanen die vol waren van belofte van zomer, was een verfrissching hoofdstad des lands wordt gevolgd, er valt toch ook mee te rekenen dat men in 4% obligaties thans wat betreft de kans op koerswinst, weinig aantrekkelijks kan zien. Een verdere verlaging van den rentestand is natuurlijk niet uitgesloten, het omge keerde is evenzeer mogelijk, vooral wan neer het Frankrijk, Italië en België gelukt de valuta te stabiliseeren en het vertrou wen in de credietwaardigheid van den Staat te herstellen. Immers heeft dit het tweeledige gevolg, dat het hier belegde buitenlandsche kapitaal wordt teruggetrok ken en tegelijkertijd het binnenlandsche kapitaal tot belegging buiten de grenzen wordt geprikkeld. Welke verschuivingen op de Geldmarkt het gevolg zijn van de saneering der Staatsfinanciën heeft Duitschland de laat ste jaren duidelijk getoond. Sedert 1 Ja nuari 1926 heeft Duitschland in het buiten land voor een totaal van meer dan Mk. 1 milliard opgenomen, zijnde ruim het dub bele van het bedrag dat in 1925 tot uit. Augustus werd geplaatst. Alleen in Neder land bedroeg het bedrag der Duitsche emissies in 1926 dusver Mk. 143 millioen, terwijl voorts ten onzent nog een groot deel is overgenomen van wat in Amerika geplaatst werd (Mk. 726 millioen). Gedu rende de maand Augustus zijn de uitgiften teruggegaan, geëindigd zijn ze echter nog niet, gelijk nu ook weer blijkt uit de emissie van Pruisen, dat 20 millioen 6% obli gaties uitgeeft, waarvan 15.3 millioen in Amerika, 2.2 millioen in Engeland, Zwe den en Zwitserland en 2% millioen in ons land. Men ziet dus, dat wij in de interna tionale bankierswereld thans wel kunnen meedoen. Bij de beoordeeilng der leeningen van Pruisen moet men niet al te sterk zijn ge voel laten spreken. Wanneer men vóór- oorlogsche Duitsche obligaties bezit en zich beklaagt over het geringe percentage der „aufwertung", zal men op de nieuwe Prui sische stukken niet inschrijven. Maar het gevoel is doorgaans, evenals de vrees, een slechte raadgever. En wanneer men de nieuwe Duitsche obligaties op zichzelve beziet, hebben ze ongetwijfeld aantrekke lijkheid voor hen die een hooge rente wil len maken en daarbij een kans zoeken op waardevermeerdering van hun bezit. Alge meen is men het er wel over eens, dat de financieele positie van Duitschland aanT merkelijk is verbeterd, dat de economische positie eveneens vooruitgaande is en voor een nieuwe ineenstorting van de valuta weinig vrees behoeft te bestaan. Een feit is voorts dat de tot dusver uitgegeven Duitsche obligaties sinds de emissie voor het meerendeel in koers zijn gestegen en voortdurend gevraagd worden. Bij de thans aangeboden Pruisische obligaties bestaat dan ook ongetwijfeld de kans dat zij na verloop van eenigen tijd den parikoers zul len bereiken, waarop zij in September 1931 kunnen worden afgelost. Blijft de toe stand in Duitschland zich gunstig ontwik kelen, dan zal op 15 September 1931 on getwijfeld aflossing of conversie der lee ning plaats vinden. Hiervan uitgaande, maakt men, met inbegrip van koerswinst, gedurende vijf jaren van deze obligaties een rente van 7 Van minder gehalte zijn uiteraard de 7 obligaties der Fransche Spoorwegen, welke a 94 worden aangeboden. Welis waar luiden de stukken in guldens en be staat er geen rechtstreeksch verband tus schen wat men aan rente en aflossing ont vangt en den koers der Fransche francs, wanneer de valuta zich niet kan handhaven, komt ook de huishouding der Fransche spoorwegen en daarmede het onderpand der obligaties op losse schroeven te staan. Uit het prospectus blijkt wel dat de Fran sche staatsspoorwegen een waardevol bezit zijn, dat zij ook met de uitgifte der onder havige obligaties niet te zwaar worden be last, terwijfwordt medegedeeld dat de ont vangsten sinds 1 Januari 1926 snel vooruit gaan, dit neemt toch de resico's van een belegging in dit fonds niet weg, zoolang er omtrent den financieelen toestand des lands geen grootere zekerheid wordt ver kregen. In het feit dat de Amsterdamsche bankiers het gewaagd hebben met deze voor den jongen man die pas uit het Oosten kwam en zijn oogen bleven rusten op het zachte groen van de jonge meidoorn en op de duizenden bloesems wilde vergeet- mij-nietjes vormden een blauw tapijt voor de lage hazelaarstruiken en voor de pink sterbloemen. De lucht was vervuld met zoete geuren en zoo blauw als een Mei-lucht maar zijn kan, leeuweriken zongen hun hoogste lied en in den pereboom bij de poort zat een lijster, die zijn lieflijkste tonen liet hooren. Zijn gezang bracht een glimlach op Giles' gezicht en de oude poortwachter, die hem gegroet en de poort weer gesloten had, zei tot zijn kreupele dochter „Het doet je goed hem te zien glim lachen. Hij zag er zoo oud en ernstig uit toen hij de laan opreed, hij leek heelemaal veranderd, maar toen hij glimlachte leek hij weer op zichzelf." „Mogelijk heeft hij de vrouw nog niet vergeten, die hem zoo gemeen behandeld heeft", zei zijn dochter, „sommige men schen kunnen niet vergeten en zij behan delde hem schunnig". „Ze zeggen dat ze ervoor betaald werd", beweerde de vrouw „sommigen vertellen dat zij gek van verdriet was toen die meneer is gestorven, waarmee ze is weg- geloopen. Anderen zeggen weer dat ze nu Sir Giles wel terug wilde hebben als ze maar kon". „Maar moeder, waar hebt u dien onzin vandaan antwoordde de dochter op spottenden toon en mrs. Budd schudde ernstig haar hoofd en zei „Wel kind, ik hoor wat ik hoor en ik zie wat ik zie en miss Nash, miss Sylvia's nieuwe kamenier vertelde mij dat ze van haar vriendin ge hoord heeft dat de dame waar Sir Giles mee had willen trouwen zich ergens opge borgen heeft, maar dat zal wel niet zoo lang duren, zei miss Nash, want die is niet van dat soort". emissie te komen, mag men een aanwijzing zien dat zij de stabiliseering der Fransche valuta waarschijnlijk achten, het zijn toch enkel de speculatief aangelegde beleggers die op de obligaties zullen inschrijven. Wanneer „alles goed gaat" wordt er een hoog rendement van verkregen. Immers, uitgegeven a 94 maakt men reeds zon der de lotingskans 7% van zijn geld. Neemt men aan dat de geheele leening in November 1931 zal zijn afgelost, dan stijgt het rendement tot bijna 7Men moet deze Fransche leening niet verwarren met de groote consolidatieleening, welke straks zal worden uitgegeven tot aflossing van de kortloopende schuld, waarvan er vóór 1 Januari 1928 Frs. 7.6 milliard vervalt. In het geheel staat er een bedrag van Frs. 55 milliard aan vlottende schuld in het geheel staat er een bedrag van Frs. 55 milliard aan vlottende schuld in Frankrijk uit, welke echter niet eerder kan worden geconsoli deerd, dan nadat met Amerika en Enge land overeenstemming is verkregen ten aanzien der oorlogsschulden. Terwijl men van allen kant een beroep doet op de Geldmarkt en deze in verband daarmede iets krapper wordt Geld op prolongatie steeg tot 2% a 3 laat de Nederlandsche regeering ten aanzien van haar financieele plannen niets van zich hooren. Men weet dat op 1 September de beide Nederl. Indische leening 1921 A en B kunnen worden afgelost tot een gezamen lijk bedrag van 115 millioen, voorts dat op 1 October ƒ57 millioen extra moet worden afgelost van de Gedwongen Nederlandsche leening 1919, maar op welke wijze men hierin zal voorzien, wordt niet bekend. De ontwikkeling van Westelijk Noord-Brabant. Het dagelijksch bestuur van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Wes telijk Noord-Brabant heeft een motie ge richt aan de ministers van buitenlandsche zaken, binnenlandsche zaken en landbouw, arbeid en waterstaat, waarin verzocht wordt die stappen te nemen, welke de wa terwegen van Westelijk Noord-Brabant aanmerkelijk zullen verbeteren. Met den vooruitgang van handel en nijverheid aller eerst staat een verbetering der waterwe gen in het nauwste verband immers, alle ondernemingen hebben behoefte aan g(?ed- koop vervoer en waar niet of weinig ont gonnen wordt, velen een behoorlijk be staan zouden kunnen verschaffen, indien er in die streek een bloeiende industrie aanwezig was, is er ook hierom alle reden Mrs. Budd's dochter glimlachte toen haar moeder uitgebabbeld was en daar zij wist hoe de oude vrouw al het gepraat wat zij hoorde, verdraaide, hechtte ze niet bepaald veel waarde aan haar beweringen en wenschte in haar eenvoudige romantische ziel dat Sir Giles' valsche geliefde tot hem terug zou keeren en boete zou doen voor wat zij aan hem misdreven had. Ondertusschen reed de auto van Sir Giles vlug de oprijlaan door en hij keek met vol doening naar het zachte glooiende grasveld met de mooie boomen, dat een Engelsch park zoo bekoorlijk maakt. De zon scheen fel op de voorzijde van het oude huis dat in de Koningin Elizabeth-stijl gebouwd was, toen de auto voor de deur stilhield. Het gouden licht viel op de ramen in ruit vorm en op het warme rood van de stee- nen rondom het sierlijk-gelijnde dak, dat afstak tegen een strakken voorjaarshemel fladderden zachtkirrende duiven, die op weg waren naar hun nesten in de slanke olmen in de weilanden. De voordeur stond wijd open en boven aan de trap stond een oude dame in het zwart, die Giles direct als miss Stansdale herkende. Maar naast haar stond 'n meisje slank en groot een meisje met schit terende oogen en blozend gezicht. Toen Giles, terwijl hij uit de auto stapte, haar zag, was hij stom verbaasd. Zij droeg een witte japon waarop ze enkele roode kas- rozen had vast gespeld, wier zoete geur Giles al tegemoetkwam terwijl hij de trap pen opliep. Een oogenblik staarde hij haar ontdaan aan en had hij het gevoel alsof hij het slachtoffer was van een fantastisch gezichtsbedrog. „Waar is..." begon hij en op het zelfde oogenblik kwam het meisje in 't wit vlug de trap af en strekte de han den naar hem uit, een wereld van liefde en vreugde straalde op haar gezicht. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1926 | | pagina 1