BINNENLAND in Zonnebrand mmwi I Kloosterbalsem Nederlandsche Bank; nl. van ƒ147 mil- lioen op 2 Augustus tot 130.6 millioen op 9 Augustus. Ook het bedrag der binnen- iandsche verdisconteerde wissels is gedaald en beduidend lager dan een jaar geleden. Tellen we beide posten tezamen dan komen we voor 9 Augustus 1926 tot een bedrag van 183'/2 millioen tegen ƒ280 millioen in Augustus 1925 en 324 millioen in Augustus 1924. De beleggings.markt blijft vast, zoowel voor Nederlandsche als voor Duitsche fond sen. Geld op prolongatie 2x/\ a 2/2 Het autobusbedrijf der Nederlandsche Spoorwegen. Het „Vaderland" heeft een onderhoud gehad met ir. J. A. Kalff, directeur-generaal der Nederlandsche Spoorwegen, waarin ter sprakewerd gebracht de uitoefening van het autobusbedrijf door de spoorwegen. De heer Kalff zeide, dat het er hem niet om te doen was den autobusondernemer dood te concurreeren. Hij erkent gaarne, dat deze ondernemer een nieuwen factor in het verkeer heeft gebracht, waarmede elke verkeersonderneming, dus ook de spoorwegen, rekening moet houden. Naar zijn meening heeft men dit niet overal da delijk begrepen en hij heeft eigenlijk nooit goed die ondernemers kunnen vatten, die naast hun tram ook bussen gingen exploi- teeren en daarmee hun tram leegpompen. Intusschen heeft deze wijze van doen de onmisbaarheid van den benzine-nlotor wel zeer overtuigend bewezen. Hij ziet dan ook, mits staat en provincie den weg goed ver zorgen, in de autobus het vervoermiddel der toekomst. Wat hij wèl tegen den autobusonderne mer heeft, is, dat deze door het gratis ge bruik van den weg een zeer onbillijken voorsprong heeft verkregen. Voor de tram onderneming is deze voorsprong nog on- billijkerromdat de tram meestal verplicht is, een strook buiten de rails in orde te houden, van welke strook de autobus bij voorkeur gebruik maakt en die hij stuk rijdt. Een tweede bevoorrechting is, dat de autobus onderneming niet te maken heeft met de dwingende personeelsvoorwaarden van de meeste tramondernemingen enz. De nieuwe wet heeft hierin thans groote verbetering gebracht, maar tevens aangetoond, dat de gelijk opgezette bedrijven heusch geen goudmijnen zijn. De heer Kalff is geen bestrijder van de auto, maar hij zal die gebruiken als aan vulling van het trein- en tramverkeer. Overwogen wordt, den stedelijken bestel dienst in het autobedrijf op te nemen, waardoor instellingen als van Gend en Loos overbodig zouden worden. Kortom, men wil feitelijk van het autobedrijf maken één grooten, landelijken ophaaldienst, zoo wel voor menschen als voor goederen, ten behoeve van den trein, en zeer tot gemak van boer, fabrikant en particulier, die zich zelf en zijn vracht in de meeste gevallen aan zijn deur opgehaald en naar de eerste de beste treingelegenheid vervoerd zal kun nen krijgen. Een Esperanto-cursus. Burg. en Weth. van Nijmegen maken bekend dat dit jaar bij wijze van proef een éénjarige Esperanto-cursus zal worden ge opend. Het cursusgeld is bepaald op 25 cent per week. Naamsveranderingen in de gemeente Velsen. De gemeenteraad te Velsen heeft beslo ten de naam van de buurtschappen Jan Gijzevaart, Wijkering en Velseroord te veranderen in Santpoort, Velsen en IJmui- den. Walcheren vóór 1500. In de oudste tijden dijkte ieder voor zich zelfde aan de waterzijde grenzende grondeigenaars legden de eerste, betrekke lijk zwakke dijken. Ieder onderhield zijn gedeelte, 't Is dus te begrijpen, dat de dij ken vanwege de kosten niet hoog en sterk konden zijn en dat het onderhoud vaak ook veel te wenschen overliet, vooral in tijden van oorlog. Toen later de ambachts- heeren (over deze personages zullen wij wel nader spreken) als grootste grondbe zitters vaak ook de dijken in eigendom hadden, was de oeververdediging wel wat beter, maar toch nog gebrekkig. Nog is, tot op dezen dag een groot gedeelte van den zeedijk te Ritthem het eigendom van den ambachtsheer, maar voor de zeewering zorgt de Polder Walcheren. Daar het effenen of slechten van de bin nendijken ongehinderd kon geschieden (tot 1452, daarna werd het verboden) is er van de inpolderingen in de 13e en 14e eeuw niet veel meer te zien en lijkt het voor den oningewijde of Walcheren in eens met een dijk omringd is geworden. Wel is op vele plaatsen duidelijk te zien, waar ae kreeken en killen hebben gelegen, daar ae tegenwoordige kronkelende watergangen of sprinken er de overblijfsels van zijn. De voornaamste watergeulen kwamen bij Mid delburg samen. De meeste hadden afzon derlijke namen, zooals de Welzinge, de Wijtvliet, de Bottinge, de Swalinge en de Pekelinge, terwijl in 't Noorden de Weel of Waal was. Opmerkelijk, dat de namen van vele de zer wateren, die scheiding tusschen de eilanden maakten, eindigen op inge, welke uitgang hier dan water moet beteekenen. Middelburg is ontstaan' in de bocht van 't riviertje de Arne, waarin de Portelinge van uit het Noorden stroomde. Toen er nog geen goede wegen beston den, waren de breedste en diepste water gangen de beste verkeersmiddelen. Langs deze watergangen in kleine vaarten toch voeren de landbouwers met de schuit naar de stad en ook zien wij den abt, de edelen en de regenten van Middelburg in een schuit zitten om verschillende deelen van Walcheren te inspecteeren. Over de wa tergangen lagen dan ook hooge bruggen of heulen, om de schuiten gemakkelijker er onder door te doen varen. Wij zeiden reeds, dat bij Middelburg verscheidene wateren samenkwamen. De stad was dus vroeger een kruispunt van waterwegen, evenals het ook was en nog is van land- of straatwegen. Tot zelfs in de 16e eeuw was in Walche ren het water het gemakkelijkste middel •van communicatie tusschen Domburg, Middelburg en Arnemuiden. Men spreekt in genoemde plaatsen nog altijd van het schuitvlot. Maar ook elk dorp had vroeger zijn schuitvlot. De boerenbevolking kwam langen tijd met de schuit naar de markt, vooral 's winters, toen de laaggelegen aarden wegen door den hoogen water stand slecht te berijden waren of vaak on der water stonden. Waar de vroegere kreken smaller en on dieper werden door dichtslibbing, werd vaak een dam gelegd van het eene deel van Walcheren naar het andere. De namen Seisdam, Brigdamme, Leeuwendamme, Poppendamme, Riekendamme en Waldam- me zijn, naar wij meenen, hiervan spreken de bewijzen. De overblijfselen der oude kreken en stroomen werden vaak ook de grenzen der ambachtsheerlijkheden, die toenmaals moeten ontstaan zijn. Door zul ke vage grensscheidingen is het gemakke lijk te begrijpen, dat later dikwijls geschil len -verrezen over de grenzen der heerlijk heden, b.v. Serooskerke met Oostkapelle, Aagtekerke met Domburg buiten enz. Door de betere afwatering werden de ondiepste kreken droog en na Jiet delven van 2 evenwijdige sloten of „duiven" wer den zij landwegen. Dikwijls liggen die wegen dan ook veel lager dan het aangrenzende land. Voor de voetgangers ligt daarom op dit land, even wijdig aan den weg, een voetpad. Vele landwegen hebben nog den naam van „den lagen weg". Het is te begrijpen, dat zij bij zeer hoogen waterstand bijna blank staan, vooral vroeger, toen de afwatering gebrek kig was. Werd langs de wegen houtgewas geplant, waartoe de aangelanden het recht hadden om meer brandhout tc hebben, daar het darrinkdelven om de turf verbo den was, kreeg men de bekende, mooi be groeide Walchersche wegelingen. Zoo is het m.i. te verklaren, waarom de wegen op Walcheren, vooral de binnenwegen, zoo smal en kronkelig zijn. Om de groote om wegen te besparen liggen er overal veel binnenpaden. Door de aaneenslibbing of aaneenhech- ting van verschillende blokken land, had den deze gemeenschappelijke belangen, voornamelijk" de afwatering. Terecht kre gen die deelen den naam van „waterin gen". In de 13e eeuw waren er 7 nl. de watering van Heijensluis, de Oostwatering, de Zuidwatering, de watering van West- Souburg, die van Oud-Vlissingen, de West watering en de watering van de 5 ambach ten. Deze 5 ambachten waren Poppekerke, Boudewijnskerke, Meliskerke, Mariakerke en Grijpskerke. Door verschillende op- en aanwassen groeiden die 5 ambachten later tot 11 aan, ofschoon de naam 5 ambach ten voor de geheele watering bleef. De watering Heijensluis werd later bij na geheel met de Oostwatering vereenigd, .die van West-Souburg en Oud-Vlissingen met de Zuidwatering, zoodat er ten laatste (reeds in 1511) 4 wateringen bleven, nl. die der 5 ambachten of Noordwatering, de Oost- en Zuid- en de Westwatering, thans samen den polder Walcheren omvattende. De 4 wateringen hebben 300 jaar lang, nl. tot 1812 haar zelfstandig bestuur be houden. Zij hadden een eigen waterschout of dijkgraaf, gezworenen, een waterklerk en een bode. R. B. J. de M. (Wordt vervolgd.) GEMEENTERAAD TE SOUBURG. Vergadering van den gemeenteraad op Vrijdag 13 Augustus, des middags ten 2 uur. Voorzitter de heer jhr. H. van Doorn. Aanwezig alle leden. De notulen van het verhandelde in de vorige zitting werden goedgekeurd. In behandeling kwamen de concept- voorwaarden betreffende de aanbesteding van het pontveer aan den Abeele, hetwelk artikelsgewijze in bespreking kwam. Uit artikel 1, bevattende de uren van openstelling van het veer, vermelden wij ten behoeve van belanghebbenden onder onze lezers het volgende Het met het veer overzetten van perso nen, eventueel met rijwielen, met ten hoog ste twee melkbussen of met kleine bagage zal gratis en onmiddellijk na aanvrage moeten geschieden A. Op werkdagen van 1 April tot^pn met 31 October van des voormiddags o uur tot des namiddags 12 uur 15 min. van des namiddags 1 uur tot des namiddags 8 uur van 1 November tot en met 31 Maart van des voormiddags 7 uur tot des namiddags 12 uur 15 min. van des namiddags 1 uur tot des namid dags 6 uur. B. Op Zon- en algemeen Christelijke feestdagen uitsluitend voor overtochten noodig voor het melken van vee van 1 April tot en met 31 October des voormid dags van 5 uur tot 6 uur en des namiddags van 5 uur tot 6 uur van 1 November tot en met 31 Maart des voormiddags van 7 uur tot 8 uur en des namiddags van 4 uur tot 5 uur. Overigens is het veer op Zon- en alge meen erkende Christelijke feestdagen geopend des voormiddags van 912 uur en des namiddags van 26 uur gedurende het geheele jaar. De heer Cysouw wil den termijn van 31 October op Zon- en feestdagen verlengen tot 30 November, zulks met het oog op het in de weide loopende vee. De heer La Soe acht het sluitingsuur op Zon- èn feestdagen in den zomer veel te vroeg, daar er dan nog veel menschen wandelen. De heer Janssen wil het aanvangsuur des Zondagsmorgens vervroegen, daar 9 uur te laat is met het oog op de kerkgangers, voornamelijk voor katholieken die naar Middelburg of Vlissingen ter kerk willen. Spreker stelt dit te stellen op 8 uur. Het sluitingsuur des Zondagsavonds zou spreker op 6 uur willen stellen, daar hier voor moeilijk een grens te bepalen is. De veerman moet des Zondags toch ook zijn rusttijd hebben. De heer Cysouw wil het veer des Zon dags open stellen om half negen en des middags om half 2, mede in het belang der kerkgangers. De voorzitter stelt dan voor de uren van openstelling op Zon- en feestdagen alzoo te regelen 's morgens van 8.3012 uur en des middags van 1.307 uur gedurende de zomermaanden en in de wintermaanden van 1.305 uur. De heer Suurmond verklaart zich tegen deze alinea in het artikel. Spr. is tegen openstelling van het veer op Zondag buiten het allernoodzakelijkste. Hij gelooft niet dat er kerkgangers van het veer gebruik zul len maken. De heer Melis sluit zich hierbij aan. Mochten er kerkgangers zijn dan zullen deze de houding der anti-rev. raadsfractie billijken. De heer De Priester waarschuwt er tegen om catiegoriën uit te sluiten of te bevoor- deelen. Het is hier een zaak die van alge meen standpunt moet worden bezien, dan houdt men de kwestie zuiver. Na nog eenige discussie wordt het voorstel van den voorzitter aangenomen met 9 tegen 2 stemmen. Tegen de heeren- Suurmond en Melis. De heer Janssen vraagt of de bedoeling is dat men niet met meer dan twee melk bussen in de boot mag plaats nemen. Spr. zou willen dat de passagiers hiervan- niet de dupe worden, doordat er te weinig plaats is in de boot. De voorzitter zegt, dat de veerman er op zal worden gewezen, dat wanneer er veel melkbussen overgezet moeten worden het publiek vóór moet gaan en hiervan geen hinder mag ondervinden. Bij art. 3 wil de heer De Priester den leeftijd voor de vervapgers van den veer man brengen van 16 op 21 jaar. Spreker acht voor zoo'n verantwoordelijken post een leeftijd van 16 jaar veel te jong. Ook moet gewaakt worden voor kinderexploi tatie. Alzoo wordt besloten. De overige artikelen gaven geen aanlei ding tot op- of aanmerkingen en werd het geheele concept met algemeene stemmen aangenomen. Overgegaan wordt tot de voorziening in twee vacatures in het college van zetters. Aan de beurt van aftreding zijn de heeren S. de Pagter en W. N. Jobse. Aanbeveling in de le vacature S. de Pagter en A. de Visser. Benoemd wordt de heer S. de Pagter met 7 stemmen de heeren P. Marijs en A. de Visser verkregen elk 2 stemmen. Als plaatsvervanger werd gekozen de heer A. de Visser met 6 stemmen de heer P. Marijs verkreeg 5 stemmen. Aanbeveling in de 2e vacature W. N. Jobse en N. Cysouw. Bij eerste stemming verkregen de heeren Jobse en Cysouw elk 4 stemmen, terwijl 3 stemmen blanco waren. Bij de tweede stemming waren uitge bracht op de heeren Jobse en Cysouw elk 5 stemmen en 1 stem blanco. Bij de herstemming verkreeg de heer Cysouw 7 en de heer Jobse 5 stemmen, zóodat de heer Cysouw was gekozen. Als plaatsvervanger werd gekozen de heer P. Marijs met 5 stemmen de heer Jobse verkreeg 2 stemmen en de heer J. Kodde 1 stem. Van den heer J. Cysouw was een ver zoek ingekomen om subsidie voor een autobusdienst. Burg. en Weth. stellen voor op dit ver zoek afwijzend te beschikken. De heer Jobse zou wel voor subsidie zijn, wanneer de dienst werd uitgebreid tot meerdere dagen in de week en niet al leen op Donderdag. De heer Cysouw zegt, dat reeds meer malen gebleken is, dat een autobusdienst over Oost-Souburg langs den Middelburg- schen weg geen levensvatbaarheid heeft en daarom is hij nu ook tegen subsidie. Het voorstel van Burg. en Weth. werd daarna met algemeene stemmen aange nomen. Rondvraag. De heer Marijs vraagt of Burg. en Weth. eens willen letten op het houtgewas aan de Burgtstraat, dit wordt veel te lang. Burg. en Weth. zullen hiernaar een on derzoek instellen. De heer La Soe vraagt of Burg. en Weth. reeds stappen gedaan hebben tot het benoemen van een nieuwen gemeente werkman. De heer Melis zegt, dat deze zaak in Burg. en Weth. is besproken en binnenkort waarschijnlijk hiertoe zal worden overge gaan. Verder zegt de heer La Soe dat bij een bewoner van de Braamstraat een wortel van een boom door de gangvloer groeit. Spreker vraagt of dit euvel niet kan ver wijderd worden. De heer Melis zegt, dat dit kan geschie den. Nog vraagt de heer La Soe of het gras op het Marnixplein afgemaaid kan worden. Burg. en Weth. zullen hiervoor zorg dragen. De heer De Pagter vraagt wanneer de nieuwe politie-verordening in werking zal treden. Dit wordt naar sprekers meening zachtjes aan tijd. De voorzitter doet toezegging dat bin nenkort een ontwerp aan den raad zal worden voorgelegd. De heer Jobse vraagt of den voorzitter iets naders bekend is over de watervoor ziening voor Souburg. De voorzitter geeft hierover enkele in lichtingen en zegt dat de onderhandelingen nog altijd gaande zijn. Hierna werd de openbare vergadering gesloten. RADIO-RUBRIEK RADIO-PROGRAMMA Zondag 15 Augustus. Hilversum, 1050 M. 9.50 Aansluiting van de Geref. kerk (Westerkerk) te 's-Gra- venhage. Voorganger ds. J. Douma van 's-Gravenhage. 1. Votum en Zegen. 2. Zin gen Psalm 3 2. 3. Lezen De Wet des Heeren, waarna gezongen wordt Ps. 130 2. 4. Lezen Zacharias 10 16. 5. Ge- Led. 6. Zingen Ps. 79 4 en 7. 7. Tekst Zacharias 10e ged. Maar de Heere der Heerscharen zal Zijne Kudde bezoeken. 8. Eerste gedeelte preek a. Daarom wordt het gebed verhoord, b. Daardoor wordt het volk versterkt. 9. TusschenzangPs. 68 7. 10. Tweede gedeelte preek c. Daarin wordt de ontferming verheerlijkt. 11. Dankgebed. 12. Slotzang: Ps. 74 2. 13. Zegen. 3.00 Kurhausuitzending. Mati- née onder leiding van Ignaz Neumark. So liste Theodora Versteegh, zang. 1. Grieg Huldigingsmarsch uit „Sigurd Jorsalfar". 2 Tschaikowsky Rezitatw der Johanna uit „Jungfrau von Orleans". Zang. 3. Mas senet Prélude uit Hérodiade. 4. Borodine Polovetzer Tanze uit de opera Prince Igor. Pauze. 5. Humperdinck Ouverture Hans en Grietje. 6. Wolfa. Gesang Weyla's. smetten, puistjes, oude en nieuwe wonden genezen spoedig met AKKER'* bL.Er zang. 7. Dr. P. van Anrooy mi6 j m j rhapsodie. 4.45 Aansluiting van de Ned. Herv. Kerk aan den Kerk brink te Hilversum. Voorgangerds R. Dijkstra te Amsterdam. 1. Orgelspel. 2. Zingen Ps. 25 5 en 6. 3. Votum. 4. Lezen Sf '2 artikelen des Geloofs, daarna Gez. TC „A de 2 laatste regels. 5 Lezen Maf- theus 22 15—22. 6. Gebed. 7. Zingen Ps. 63.: 2 en 3. 8. TekstMattheus 22 21 b. 9. Eerste gedeelte preek, over: Tweeërlei ricnatting. 10 Tusschenzang Gez 127 5 nJ^edc, ?edeelte. preek. 12. Dankzeg ging. 13. Slotzang Gez. 43 5. 14. Zegen. 15 Orgelspel. 8.00 Sportuitslagen en pers berichten. 8.15 Kurhaus-uitzending. Solis- ^'neoieert, onder leiding van prof. Schnee- vokjt. SolistEmanuel Feuermann, cello. I. ülazounow Ouverture „Solennelle". 2. Concert voor viool en orkest op. 104. (Allegro, Adagio ma non troppo, AI- egro moderato). Cellosolo. Pauze. 3. Ipo- litow-lvanow Esquisses caucasiennes. Suite voor orkest op. 10. a. Dans le dé- ub\Pans, lacule. c. Dans le mosquée. d. Cortege du Serdare. 4. Wagner Wal Kurenritt uit „Die Walkure" Daventry, 1600 M. - 3.50 Concert door de Royal Tank corps band. K. Winter so praan. P. Heming, bariton. 5.20—^5.50 I he monster cannon", van Victor Hugo Voorlezing. 8.20 Het luiden van de klok ken van St. Mary Ie Bow lferk. 8.27 Or gelconcert. 8.35 Kerkdienst. 9.05 Orgel concert. 9 15 Causerie The industrial Christian Fellowship. 9.20 Weerbericht nieuws. 9.35 Concert van het Grand Ho- te, Eastbourne. S. Thomas, tenor. 10.50 Sluiten. Parijs, „Radio-Paris", 1750 M. 1.05 Concert door het orkest Gavina. 8.50 Con cert door het orkest Cazes. Konigswusterhausen, 1300 M. 11 SO- I.lO Concert door de kapel Davydoff. 8.50 Concert. Trio Kauffnian (piano, viool, cel lo.) A. Fleszburg, tenor. Ch. Freyzer so praan. Orkest. Brussel, 486 M. en Antwerpen, 265 M. 8.35 Galaconcert. H. Rubeau, bariton 10.20 Nieuwsberichten. Munster, 410 M. 9.20—10.20 Orkest concert. 11.20 Voorlezing uit de werken van Mittendorf-Wolff. 12.20—1.20 Piano concert. 3.50 Volks-orkestconcert. 5.20 Uitzending uit de Messe-halle Keulen. 6.50, 7.20 en 7 50 Lezingen. 8.20 Vocaal con- "-'Fuön Gretelein", liederen-cyclus. 8.50 Lezing. 10.10—12.05 Orkestconcert. Maandag 16 Augustus. Hilversum, 1050 M. 12.00 Politiebe- richten 5.00—6.00 Kinderuurtje door mevr. Ant. van Dijk. 6.157.45 Vooravondcon cert door het H.D.O.-orkest. SolistC. F. Losscher, harmonica virtioos. 7.00 Politie berichten. 7.45 en 10.00 Persberichten. 8.10 üevarieerd programma. De harmoniever- eeniging „Zaanland's Kapel", Koog aan de Zaan. Directeur Dirk Swager. Mandoline orkest „II Mandolino", directeur G. Noorda (Amsterdam). Dubbelkwartet van de Kon. Utrechtsche Mannenzangvereeniging, te Utrecht, directeur W. Schuileman. Kees Pruis, Humorist. Mond-accordeon sextet, Amsterdam. 11.20—1.20 Het radiokwartel en solisten (contra alt, tenor, cello). 1.20 2.20 Lunchmuziek. 4.20 Causerie Scene trom Cranford, The fortunate Isles, 4.40 Dansmuziek. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lichte muziek. 7.20 Tijdsein Big Ben, weerbe richt, nieuws. 7.45 Pianosonates van We- bei. (8.00 Muziek. 8.20 „The white cha teau tooneelstuk in 6 scenes van R. Berkeley met muziek. 9.50 Weerbericht, nieuws. 10.00 Lezing Along the mediter raan. 10.20 Populair orkestprogramma. ?oo^stven Watcyns, bariton. 11.20— 12.20 Dansmuziek. Parijs, „Radio-Paris", 1750 M. 12.50 Concert door het orkest Gayina. Concert Orkest Malsang. 8.50 Concert. Konigswusterhausen, 1300 M. 7.50 "Zar und Zimmerman", opera in 3 acten van Lortzing. Brussel, 486 M. en Antwerpen, 265 M. 8.20 Fragmenten van „Deux billets". 8.50 Causerie. 9.0510.20 Fragmenten van „Loncle Haehirin". Munster, 410 M. 1.35—2.50 Orkest concert. 4.204.50 Radiopraatje. 5.05 werken van Beethoven door orkest. 6.30 „Der Hellscher", klucht. 6.50 Novel- lenvoorlezing. 7.10, 7.40—8.00 en 8.20— ?',4!LLez.ingen- 850 Pianoconcert. 9 50 II.20 Willy Buschhoff-avond. Als 't toestel niet werkt (Slot.) De houten kast wordt verwijderd, zoodat we het toestel van binnen aan alle kanten kunnen bekijken. Daar 4-lampstoestellen gewoonlijk voorzien zijn van een schakelaar om te luisteren op 3 of 4 lampen, gaan we de mogelijkheid om met 2 lampen te luiste ren zelf scheppen. De transformator, welke met de terug- koppelspoel is verbonden, is de le verster ker deze moeten we dus hebben. Op de primaire aansluitingen (gemerkt I. P. en O.P, of E.P. en S.P.) wordt de telefoon bevestigd en luisteren we op 2 lampen, d^ w.z. met H.F. en Det. Vele toestellen, vol gens 't Koomans-schema gebouwd, zijn zoodanig geschakeld dat het automatisch een 3-lamps inductief toestel wordt (Det. +2 L.F.) door de H.F. lamp te dooven en kunnen we dus ook met 1 lamp luisteren door de telefoon op den transformator te houden. Als nu blijkt dat het H. F. en Det. gedeel telijk in orde is moet de fout dus in 't laag- frequentgedeelte schuilen. We zetten de te lefoon dus daarna op de primaire aanslui tingen van den 2en transformator en kun nen constateeren of 't soms de laatste trap L. F. versterking is waar een fout is ont staan. Als de ontvangst met 3 lampen nor maal is, is de fout gewoonlijk te zoeken in den 2en transformator, die doorgeslagen is. We halen hem er uit en verbinden de telefoon met een pool van de gedeeltelijke anodebatterij (weer 10 volt b.v.) en de an dere pool met een der primaire aansluitin gen van den transformator.De andere pool van de telefoon laten we nu contact maken met de andere primaire verbinding van den transformator en telkens als we de aan sluiting maken moet in de telefoon een krachtige „klik" gehoord worden. Als we niets hoören is de primaire wikkeling door geslagen en moet de transformator vervan gen worden door een nieuwe. Het is echter ook mogelijk dat 't toestel op enkele detectorlamp geen geluid geeft. De fout is dan te zoeken in den roosterlek- weerstand, roostercondensator of verbin dingen van de spoelhouders. De lekweer- stand wordt vervangen door een andere ('t is altijd goed één in reserve te hebben). De roostercondensator is mogelijk doorgesla gen, waarom we deze doormeten op de zelfde wijze als de transformator.'Nu mo gen we echter in de telefoon niets geen ge luid hooren hooren we dit wel, dan maken de condensatorplaatjes via de isolatie con tact en is hij niet meer te gebruiken. Een nieuwe roostercondensator moet dan ge kocht worden. Ook de andere vaste con densatoren kunnen we op dezelfde wijze beproeven. De anodebatterij heeft dikwijls een vas ten condensator parallel, en als deze door geslagen is staat de anodebatterij kortge sloten, waardoor zij zeer spoedig ontladen kan worden. Als het een toestel met ingebouwde spoelen betreft, moet ons onderzoek zich ook tot de aftakspoelen uitstrekken. Dik wijls bestaat de terugkoppelspoel uit een platte spoel, die vlak langs een andere plat te spoel (de primaire of secundaire) be weegt. Door het vele heen- en weerschui- ven is de isolatie versleten en maken de blanke windingen van beide spoelen con tact. De beweegbare spoel wordt dan uit 't toestel genomen, overgewikkeld en later weer zoodanig gemonteerd dat onderlinge aanraking niet mogelijk is. Ook kunnen de loshangende verbindingssnoertjes van deze spoelen wel van binnen gebroken zijn. In het geval dat we nog wel iets hoorer., gaan we de batterijen en lampen na en merken spoedig waar de fout schuit. An dere fouten kunnen de volgende zijn. De roosterspanning- en anodebatterij zijn voorzien van gevLochten draadsnoer aan de aansluitstoppen. Door 't veelvuldige ver wisselen kan de metalen ader in 't snoer gebroken zijn. De platen van den variabelen condensator kunnen op een bepaalde plaats contact maken. Dit meten we weer door met de telefoon en een batterij. Daar waar in de telefoon een „klik" gehoord wordt maken de platen contact. De condensator is hierdoor niet waardeloos want door een der platen iets te verbuigen is het euvel snel verholpen. Het is af te raden om het geheele platenstelsel opnieuw in te stellen door de montagesnoeren te verdraaien het wordt dan gewoonlijk nog erger. Bij ge bruik van de zgn. plugs en jacks zijn de contacten mogelijk vuil en moeten de plugs schoongeschuurd worden. Om te kunnen constateeren of er iets aan het plaatspanningsapparaat hapert, moeten we de beschikking hebben over een hoog- weerstands-voltmeter, om de spanning op de klemmen te kunnen meten. Als men tot aanschaffing hiervan over gaat is 't beter meteen een óombinatie-volt- meter te nemen; deze is geschikt voor lage en hooge spanning (0-6 Volt en 0-120 Volt). We hebben nu in dit artikel opgesomd hoe de fouten opgezocht moeten worden, zoodat men zich in vele gevallen met ge ringe hulpmiddelen zelf kan helpen. De regeling van den Europeeschen omroep. Om te voorkomen, dat door het toene mende aantal omroepstations in Europa de onderlinge storing steeds grooter wordt en óm vooral op de kleinere golflengten de grootst mogelijke storingsvrijheid te berei ken, is indertijd op initiatief van de British Broadcasting Company de „Office Inter national de Radiophonie" te Genève op gericht. Dit bureau is er thans in geslaagd een bevredigende oplossing voor het Europee- sche oproepprobleem te vinden. Bij een voldoende onderlinge storings vrijheid der stations heeft men in Europa de beschikking over 99 golflengten tusschen de 200 en 600 M. De moeilijkheid was, dat er nu reeds 200 stations op deze golflengten werkten. De 99 beschikbare golflengten heeft men in twee soorten verdeeld, de eigen en gemeenschappelijke golflengten. Er zullen 83 eigen golflengten worden toegewe zen en 16 gemeenschappelijke. Deze 16 ge meenschappelijke golflengten zijn bestemd voor 116 stations, die óf met kleine energie werken óf op grooten afstand van elkaar gelegen zijn en elkander dus niet zullen storen. Nederland krijgt twee eigen golf lengten, 256 en 232 M. Hieronder volgen eenige der nieuwe golflengten, die met September officieel ingevoerd zullen wor den. Golflengten. Oude. Nieuwe 350 Bloemendaal 566 590 Weenen 517 515 Zürich 500 505 Berlijn 484 259 Elberfeld 469 458 Parijs P. T. T. 448 392 Hamburg 429 425 Rome 423 435 Bern 411 470 Frankfurt 395 446 Stuttgart 380 373 Madrid 375 363 Londen 361 416 Breslau 357 365 Praag 349 452 Leipzig 323 410 Münster 303 297 Hannover 297 294 Dresden 294 387 Dortmund 283 265 Brussel 263 ONZE BOTER. Van onze 17e eeuwsche voorvaderen werd gezegd dat als zij wisten dat ze de "hel zaken konden dóen, ze zeker daar- heen zouden zijn gegaan om zelfs met den duivel winst te maken. Handelaars zijn ons volk altijd geweest en fiksch er op uit o"1 te verdienen, eerlijk maar ook wel eens oneerlijk. Hoeveel schade zij anderen doen met hun geknoei raakte de gewetenloozen niet, als ze maar eenige guldens meer kun nen maken dan zij bij een rëëelen handel zouden winnen. Zoo is 'l met de boter. B<j- ?ei is een belangrijk exportartikel, Holland* sche boter had naam, totdat er knoeiers kwamen die de natuurboter vermengd^ met vet en margarine. Toen is er, in J90U» een wet gekomen „houdende bepalingen tot voorkoming van bedrog in den botcr- handel". Overmits het noodig is, wii men even- rueele knoeierijen constateeren, dat <;en' norm gesteld wordt voor boter, margarine -en andere ersatz-boter, die mettertijd no., uitgevonden kan worden, heeft deze w*

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1926 | | pagina 2