VRIJDAG 4 DECEMBER
^-No. 2@663e Jaargang1925
Eerste Blad
BINNENLAND
INGEZONDEN STUKKEN
Stads° en Provincienieuws
VLISS1NGSCHE COURANT
pit nummer bestaat uit 2 bladen
ABONNEMENTS PRIJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
cheren 2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk 2.50. Week-abon-
nenienten 17 cent, alles bij vooruitbetaling.
Afzonderlijke nummers 5 cent
ADVERTENTIE-PRIJS
Van 11 regels: 1.10 voor iedere
regel meer 26 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel
Kleine Advertenties betreffende Huur en
Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie
dingen en Dienstaanvragen, enz., prijs, bij
vooruitbetaling van 1—5 regels ƒ0.75, elke
regel meer 15 cent
Familieberichten van 16 regels 1.70,
iedere regel meer 26 cent
De Kabinetscrisis.
Aan de „Residentiebode" ontieenen wij
de volgende berichten, waarvan het eerste
wordt aangekondigd als „Een o.lossing der
crisis" en het tweede als „de oplossing".
In verband met de vele geruchten, die
thans in omloop zijn omtrent een oplossing
van de huidige crisis, vernemen wij van
bevoegde zijde, dat er inderdaad op dit
oogenblik onderhandelingen gaande zijn,
om het geschil tusschen de katholieken en
christelijk-historischen tot een oplossing te
brengen.
Men ontveinst zich niet, dat dit niet ge
makkelijk zal zijn. Het is natuurlijk uitge
sloten, dat men óf van de katholieken óf
van de christelijk-historischen éen radicale
wijziging van standpunt kan verwachten.
Maar ook staat vast, dat de katholieken
niet in een oplossing kunnen berusten,
waarbij het gezantschap bij den Paus uit
de begrooting van buitenlandsche zaken
wordt geschrapt. Handhaving van het
amendement-Kersten, waarbij de Kamer
zich uitsprak voor de opheffing van het
gezantschap bij den Paus, maakt het on
mogelijk voor de Kroon om thans buiten de
Kamer om hef gezantschap bij den H. Stoe!
te handhaven.
Een oplossing, door een gezant van een
andere mogendheid tevens te accrediteeren
bij het Vaticaan, kan in deze omstandighe
den dan ook niet worden aanvaard, ook al
zou de Kroon formeel daartoe bevoegd zijn
1 ómdat voor een dergelijke oplossing geen
crediet van de Kamer noodig is.
Een oplossing is alleen mogelijk, die ook
in de beoxooting van buitenlandsche zaken
tot uiting komt.
De mededeeling door rnr. Marchant ge
daan dat thans zou worden gezocht naar
een oplossing door een combinatie van de
katholieken, anti-revolutionairen en vrij-
heidsbonders, noemde men ons eenvoudigr
absurd. Er is geen denken aan, dat de
katholieken met een dergelijke combinatie
in zee zullen gaan.
Naar wij uit vertrouwbare bron verne
men, zou de oplossing van het vraagstuk
van het gezantschap bij het Vaticaan ge
vonden worden in dezen geest, dat er een
gezant buiten bezwaar van 's lands schat
kist benoemd wordt. Jhr. v. Nispen tot Se-
venaer zou bereid zijn, op eigen kosten het
gezantschap waar te nemen.
Tegen deze oplossing zouden de christe-
lijk-Historischen geen bezwaar hebben -
niet kunnen hebben omdat het benoe
men van gezanten een praerogatief der
Kroon is en de Kamer alleen over de finan
ciën kan oordeelen.
Dat de christelijk-historischen bij deze
houding in goed gezelschap zijn, kan hier
uit worden afgeleid, dat ook Lohman in
•zijn „Constitutie" zulk een houding aan
nam.
Dr. De Visser naar Het Loo.
Onder dit opschrift schrijft het „H'bld."
Nadat den heeren sociaal-democraten en
vrijzinnig-democraten nog eens heel dui
delijk is gemaakt, dat zij zonder de partij
van mgr. Nolens niets kunnen bereiken,
schijnt thans een dergelijke les aan de
christelijk-historischen te moeten worden
toegediend.
Welke mogelijkheden openen zich voor
dr. De Visser voor het geval hem de op
dracht tot kabinetsvorming wordt verstrekt
en hij die aanneemt 2
De coalitie in de eerste plaats.
Hoezeer het verlangen naar de oude sa
menwerking zich doet gelden bij de
roomsch-katholieke pers, naar het Binnen
hof zou de heer De Visser een coalitie
ministerie niet kunnen geleiden zonder te
gaan door de Caudynsche poort.De
.Maasbode" moge alles inopportuun noe
men, wat de kansen op een coalitiekabinet
verkleint, tegelijk doet het blad uitkomen,
dat ongetwijfeld in de voorwaarden voor
een nieuw accoord zal spreken wat de
waardigheid -der R. Kath. partij eischt.
Men zal de lansen, waaruit het juk is
cpgerich't dus waarschijnlijk wel als mar
meren zuilen willen vermommen, maar er
onder door wil men de christelijk-histori
schen zien gaan.
i Het is denkbaar dat een goed vaderlan
der, als dr. De Visser is, in dit geval de
wenschelijkheid van een parlementaire re-
peering als een zoo groot vaderlandsch
belang voelt, dat hij daarvoor den moeilij
ken gang doet, die de machtspositie1 van
de mannen om mgr. Nolens sterker zou
accentueeren dan iets anders.
De heer De Visser zou voorts kunnen
pogen een mindêrheidsregeering te vormen,
a\s de opdracht daartoe ruimte laat.
Wij weten niet, of ;hij daarvoor vrijheid
gevoelt, maar wel weteit wij, dat als iets
de mogelijkheid van een kabinet Nolens-
Marchant-Afbarda verhaasten kan, het naar
alle waarschijnlijkheid een dergelijke proef-
^ming zou zijn.
De beide protestantsche groepen van
[echts tellen 24 leden. Als men er ds. Ling-
»eek en de Kerstens bijtelt 27, de heer
Braat kan in enkele gevallen, de Vrijheids
bond in een aantal gevallen meer aan de
zijde van een dergelijke minderheidsregee-
ring staan, maar in het allerbeste geval
komt men tot 37 van de 100 leden. Die 37
zijn bovendien een zeer bont gezelschap,
dat gemakkelijk als „conservatief" ware te
disqualificeeren.
Daartegenover zouden de roomsch-ka-
tholieken zoo vrij staan als een vogel in de
lucht en de sociaal- en vrijzinnig-democra
ten a priori fel vijandig.
Hoe kan men zich onder deze omstan
digheden een andere mogelijkheid dan een
fiasco denken De R. Kath. Staatspartij zou
die regeering kunnen laten vallen, wanneer
zij maar wilde. Alleen bij haar genade zou
zij kunnen leven.
Wij hebben te veel eerbied voor den
persoon en de capaciteiten van dr. De Vis
ser, om te onderstellen, dat hij een derge
lijke kabinetsvorming zou kunnen over
wegen.
De nieuwe rijwielplaatjes.
Het nieuwe model rijwielbelastingplaatje
voor 1926, dat met ingang van 1 Januari
a.s. op alle postkantoren in ons land tegen
3'verkrijgbaar zal worden gesteld, is, naar
„de Tel." meldt, sierlijker dan die van de
vorige maaksels. Het is gemaakt van glan
zend geel koper en dóet eenigszins denken
aan het model van een armbandhorloge, in
het midden cirkelvormig.
De verkoop kan ditmaal door Nieuw-
jaarsdrukte op de postkantoren, niet eerder
beginnen dan op Nieuwjaarsdag.
Om het wielrijdend publiek hiervan niet
de dupe te laten worden, is bepaald, dat
van 17 januari geen controle door de
politie of belastingambtenaren zal worden
uitgeoefend.
Het onderwijs in eerste hulp bij ongelukken
Het is van groot belang, dat bij plotse
linge ongelukken zoo spoedig mogelijk
goede eerste hulp wordt verleend. Genees
kundige hulp is meestal niet bij de hand en
daarom is het noodig personen, die door
hun beroep met personen die een on
geluk hebben bekomen, in aanraking
komen of die daarvoor een bijzondere roe
ping en aanleg hebben, ónderricht te géven
in het verleenen van eerste hulp.
De Kon. Nat. Bond „Het Oranje Kruis"
heeft nu een algemeene regeling getroffen
in overleg met de aangesloten vereenigin-
gen. Het onderwijs wordt gegeven in een
cyclus van drie cursussen een aanvangs-
cursus van twaalf lessen, een eerste herha
lingscursus van acht en een tweede van zes
lessen. Zij die blijken met goed gevolg ook
den tweeden herhalingscursus gevolgd te
hebben, krijgen het bondsdiploma en het
bondsinsigne.
Ter verzekering, dat de bezitters van
diploma en insigne de noodige bekwaam
heid behouden hebben, wordt elk jaar de
gelegenheid opengesteld om zich te onder
werpen aan een her-examen.
Als overgangsmaatregel is bepaald, dat
zij, die met vrucht al een cursus gevolgd
hebben, tot een volgenden cursus kunnen
toegelaten worden, indien dit niet langer
dan twee jaren geleden is.
Inlichtingen worden gaarne verstrekt
dor den directeur van het Centraal Bureau
van het Oranjee-Kruis te Amsterdam, Kei
zersgracht 134.
Na de stormramp.
Donderdagavond werd onder veel be
langstelling in den volksschouwburg Follies
Bergères te Brussel door het gezelschap
dezer onderneming een liefdadigheidsvoor
stelling gegeven ten bate van de slacht
offers van de stormramp in Nederland.
Aanwezig waren onder de vele Belgen
en Nederlanders minister Huysmans en Hr.
Ms. gezant jhr. van Vredenburgh.
Het Antwerpsch comité tot steun aan
geteisterd Nederland heeft zijn laatste zit
ting gehouden en daarbij de rekening van
ontvangsten opgemaakt. Het totaal der in
schrijving en de opbrengsten der liefdadig
heidsfeesten bedraagt 185.456.86 frank.
Deze som is aan het Belgische Roode
Kruis afgedragen, welke ze aan het Neder-
landsche Roode Kruis zal overmaken.
HET VERGAAN
VAN DEN LOODSSCHOENER.
Van Terschelling meldt men aan het
„Hbld.", dat het geen twijfel lijdt of de
loodsschoener no. 2 Terschelling en Vlie is
in den storm van 25 November vergaan,
lederen dag klinkt opnieuw de treurmare
door het dorp wederom een reddingboei,
een stuk van den gaffel of een kleedingstuk
gevonden.
Jl. Dinsdag was het een sombere, droe
ve dag voor geheel Terschelling. Dien dag
toch zou de schoener de haven zijn binnen-
geloopen. En nóg waren zij wachtende, de
vrouwen, in angstig wegdroomen in den
avond, en liefst sloten zij de deur voor
leedomroepers van de straat, die de tele
grammen en officieele berichten van het
departement van marine, dat alle hoop nu
moest worden opgegeven, zonder eenigé
piëteit aan de openbaarheid prijs gaven.
Er werd geleden, Dinsdagavond Op
straat was deze stemming voelbaar, zelfs
al was het Sinterklaasfeest juist dien dag
begonnen, dat, naar oud gebruik, een ge
heele week duren mag en waarbij, in ge
wone gevallen, de bevolking des avonds
druk en feestelijk bezig is met biljart- en
sjoelpartijen.
Zondagmorgen heeft de.inspecteur-gene
raal van het loodswezen, de vice-admiraal
Rambonnet, het eiland bezocht. Z.E. was
vergezeld door den directeur van het
loodswezen in het le en 2e district, den
lieer Albarda. De heeren hebbën onmiddel
lijk het noorderstrand bezocht om een on
derzoek in te stellen naar de aangespoelde
wrakstukken. Des avonds hebben zij de.
weduwen en weezen, die in rouw gedom-
.peld zijn, bezocht, waarbij Z.Exc. woorden
van rouw en troost heeft gesproken. Den
volgenden dag heeft de vice-admiraal, op
dringend verzoek van de equipage van den
thuis iiggenden schoener, het Ioodsperso-
neel gehoord, dat een onderhoud, dat on-
geveér een uur duurde, met den vice-admi
raal heeft gehad; De equipage heeft hierbij
den admiraal o.a. verzocht of de loods-
dienst in het vervolg stoomschepen mocht
hebben, en wanneer deze wensch niet ver
vuld kan worden, de loodsschoeners anders
te befasten en lager tuig aan te brengen.
De vice-admiraal zeg$e toe hèt gevraagde
nader te zullen onderzoeken-
Intusschen zit de burgemeester van het
eiland niet stil. Deze, de heer Van Heus-
den, die verzekerde, dat hier snel gehandeld
moet worden om weduwen en weezen ter
hulp te komen, heeft reeds een' ondersteu
ningsfonds ingesteld, dat de actie zal moe
ten leiden. Want er moet hier bijstand wor
den verleend de pensioengrondslag is hier
over het algemeen niet toereikend. Wedu
wen van de hoogst gesalarieerden zijn be
trekkelijk. goed af, doch voor hen, die meer
dan twee minderjarige kinderen hebben,
feekent de toekomst zich ongunstig af. In
het bijzonder is dit het geval voor een drie
tal weezen, waarvan er een voor notaris
studeert, die, tenzij er hulp geboden wordt,
zijn studie zal moeten vaarwel zeggen, be
nevens een 21-jarig meisje, dat door dezen
slag wees èn hulpeloos geworden is.
De omgekomenen z'ijn.^ de loodsscJwpper
Ie klasse Jan Zeijlemaker, 50 jaren, ge
huwd (1 minderj. kind) de zeeloodsen
Tjebbe Ree, 50 jaar, gehuwd' (3 kinderen,
waarvan 2 m.j.) Jelle Smit, 47 jaar, we
duwnaar (2 kinderen, waarvan 1 m.j.)'
Harmen de Jong, 45 jaar, gehuwd (7 kin
deren, waarvan 5 m.j.) Johannes Lode-
wijk, 55 jaar, gehuwd (4 kinderen, waar
van 4 m.j.) Willem Klijn, 46 jaar, gehuwd
(1 m.j. kind) de hulpzeeloods Jan de
Jong, 37 jaar, weduwnaar (2 minderjarige
kinderen) de kweekelirtg le klhsse Jan
van Keulen, 35 jaar, gehuwd (3 minderja
rige kinderen) de kweekelingen 2e klasse
Gerrit Bakker, 29 jaar, gehuwd (1 minder
jarig Idnd) Mèindert Schroor, 28 jaar, ge
huwd (2 minderjarige kinderen) Pieter
Vuurer, 28 jaar, gehuwd (2 kinderen,
waarvan 1 minderjarig) i de matroos-kok
Albert Klijn, 52 jaar, gehuwd (7- kinderen,
waarvan 5 minderjarig) de machinist-mo
tordrijver W. Strikwerda, 30 jaar, gebuwd
(2 minderj. kinderen).
Sommige beweren, dat de schoener
moet zijn overvaren door het stoómschip
„Milton Star". Dit zou voor de hand liggen,
nu bekend werd, dat geen enkel Neder-
landsch schip wordt vermist. Op het eiland
en vooral in loodskringen, deelt men deze
meening niet. Daar gelooft men met stel
ligheid, dat de schoener zich Noordoost-
waarts boven de kust bevond, niet zeewaar
dig was om buitengaats te gaan en er moet
zijn „onder gezeild". In loodskringen be
voegd geachte zeelieden verklaarden dat,
zelfs al zou de sch.bener zijn overvaren, dan
daarmee toch het* feit bewezen is, dat hét
schip niet zeewaardig was om van de kust
af te kontén.
Buiten verantwoordelijkheid der redactie
De copie wordt niet teruggegeven
AUTO-TRACTIE.
Mijnheer de Redacteur,
In uw hummer van Donderdag 3 De
cember trok het volgende berichtje mijn
aandacht
„In Parijs, waar auto-tractie bij de ge
meentereiniging bestond, zal deze wegens
de hooge kosten, weder vervangen worden
door paardentractie."
Er is in den laatsten tijd hier ter stede
heel wat geschreven* en. gesproken over dit
onderwerp en dat is ook geen wonder,
omdat wij behooren tot de enkele gemeen
ten in ons land die het aandurven om die
autotractie in te voeren. Ik betwijfel of wij
er met onze financiën nu zoo prachtig
voorstaan om gewaagde proeven te he
men. Bovendien hangt de verplaatsing van
het Belgische Loodswezen ons als een
Damocleszwaard boven het hoofd, wat ook
weer een strop zou beteekenen Het
komt mij voor, dat het toch wel de moeite
waard zou wezen, om in Parijs over die
zaak voorlichting te vragen, want al is het
auto-tractie-besluit hier ook al reeds geno-
nomen, zoo is dat toch niet onherroepelijk
en zou het kunnen blijken, dat het beter is,
half gekeerd dan heel gedwaald. Wie zich
aan anderen spiegelt, spiegelt zich zacht en
waar van deskundige zijde verzekerd
wordt dat het onderhoud van vrachtauto's
verbazend duur is en de ondervinding in
Parijs dit ook schijnt geleerd te hebben,
was misschien het verstandigst, om het hier
bij de paardentractie te laten. Overigens
iaat het mij koud of het vuil met paarden
of met auto's vervoerd wordt, maar als be
lastingbetalend burger heb ik er wel dege
lijk belang bij, of dat op de voordeeligste
manier gebeurt.
Met dank voor de opname van dit
praatje over het vuil, waarin ik verder niet
zal roeren, H.
Wij verwijzen- den inzender naar het
in dit nummer voorkomend nader bericht,
waaruit blijkt, dat voor een verdere over
plaatsing van het Belgisch loodswezen ge
lukkig geen vrees behoeft te bestaan.
Red.
HET ST. NICOLAASFEEST VOOR ON-
EN MINVERMOGENDE KINDEREN.
Programma voor het St. Nicolaasfeest
voor kinderen van on- en minvermogenden
in deze gemeente, op Zaterdag 5 Decem
ber a.s.
Om P/2 uur n.m. worden de kinderen, die
iii het bezit zijn van een genummerd
kaartje, toegelaten op het open terrein
achter de v.m. kazerne Koning Willem III,
ingang Priusenboschje.
Om 2 uur d.a.v. opstelling van de kin
deren, waarna zij zullen worden onthaald.
Bij eenszins gunstig weer, om 2.30-uur
d.a.v. afmarsch' van de kinderen, vooraf
gegaan door het muziekgezelschap „St.
Caecilia" en de Christ. Padvinders, naar de
Houtkade, alwaar Sint Nicolaas per motor
boot zal aankomen.
De route is als volgtPrinsebosch je,
Emmastraaf, Zeilmarkt, Walstraat, Groene-
woud, Steenenbeer, Droogdok O.Z. Hout
kade. Na aankomst van Sf. Nicolaas: Hout
kade, Schipbrug, Koningsweg, de Ruijter-
sftaat, Lampseifèstraat, Schipbrug, Hout-
Droogdok O.Z., Hendrikstraat, Prinse-
boschje.
Öm pl.m. 3.30 uur d.a.v. aankomst van
St. Nicolaas met de kinderen in de v.m.
kazerne Koning Willem Hl, alwaar de kin
deren zullen worden onthaald, terwijl al
daar aanwezig zullen zijn, de band van de
Ranneft-padvinderstroep en. de humorist
Labohm, om de kinderen een prettigen mid
dag te bezorgen.
Om pLm. 5% uur uitreiking van de pre
sentjes door St. Nicolaas.
Het Comité voor het Sf. Nicolaas
feest voornoemd,
Mijnheer de Redacteur,
Zooals reeds eenige dagen geleden be
kend is gemaakt, heeft mevr. wed. A. W.
Smits een gratis bioscoop-voorstelling aan
geboden voor de kinderen die deelnemen
aan het St. Nicolaasfeest.
Ieder kind dat deelneemt aan het feest
op 5 December a.s. heeft een kaartje ont
vangen, waarop een nummer voorkomt,
terwijl' die kinderen, die de bioscoopvoor
stelling mogen bijwonen, naast of onder
het nummer zullen zien „Bioscoop" dus
de kaartjes waarop het woord Bioscoop
niet voorkomt zijn ongeldig na 5 Decem
ber a.s. Dit is geschied, omdat die kinde
ren te jong worden geacht om die voor
stelling bij te wonen.
De voorstelling begint Maandag 7 De
cember a.s., om 4{/2 uur namiddags, zoo-
dat de kinderen 4.15 uur n.m. worden ver
wacht op de achterplaats van de v.m, ka
zerne Koning Willem III alhier.
Met dank voor de plaatsing.
Het Comité
voor het St. Nicolaasfeest voor kinderen
van on- en minvermogenden in deze
gemeente.
VLISSINGEN, 4 DECEMBER._
Het Belgisch loodswezen.
Onze vroegere medewerker, de heer A.
Hans, is redacteur aan het Brusselsche
^Laatste Nieuws".
In genoemd blad komen meermalen arti
kelen ran hem voor die onze bijzondere
aandacht trekken. Zoo lezen wij thans
weer een artikel van hem, geschreven naar
aanleiding van het vergaan van den loods
schoener* uit Terschelling. Hij beschrijft
daarin het zwaar bestaan der loodsen,
waarmede hij natuurlijk de Belgische lood
sen op het oog heeft.
Nu er weer plannen schijnen te bestaan
tot verplaatsing van het Belgisch loods
wezen uit onze gemeente, heeft het artikel
van den heer Hans bijzondere actueele
waarde, omdat hij zoo juist de practische
bezwaren uiteenzet van het verplaatsen
van de loodsen uit Vlissingen naar verderaf
gelegen stations.
Hij zegt dat het drama te Terschelling
weer eens de aandacht vestigt op den
loods en vervolgt dan
't Is maar een loods
Een uitdrukking in Nederland, en ook
wel tenminste in officieele kringen
ten onzent. Nu stelt zich in Nederland de
vraag of een loodskotter bij storm buiten
moet blijven. „Zoo lang mogelijk op post
blijven", klinkt daarop het antwoord.
Die aanbeveling hebben de loodsen niet
noodig. Ze kennen hun plicht. Gewichtig
is hun taak. Ze zijn de wegwijzers op de
zee, de gidsen tusschen verraderlijke ban
ken. Zware verantwoordelijkheid rust op
hen. En het is wel van groot belang te
zorgen, dat zij in volle gemoedsrust hun
taak kunnen vervullen. En zoo komen we
op onze loodsen.
Helaas, men stoort te onzent meer hun
gemoedsrust. Holderdebolder moesten veel
loodsen van Vlissingen vertrekken. Ande
ren bleven en vragen zich af hoe lang het
duren zal. Onze loodsen moesten maar
zorgen te Antwerpen onder dak te gera
ken. De een zit te Merxem, de ander bui
ten Berchcm, een derde op Deurne, ver
van de Schelde, ver van hun post. Bij de
lange, vermoeiende tochten, komt nu nog
het heen en weer gedrentel van en naar
de verwijderde woning. En zal men te Ant
werpen blijven. „We moeten misschien
naar Zeebrugge. Dan weer hooren we van
Oostende. We kunnen er niet wijs uit
Zoo vernamen we klachten. „We zijn maar
Joodsen en ze leuren met ons." 't Is tegen
woordig ook een gehaspel over zee- en
rivierdienst. Vis voor gepensioneerde
loodsen een gebeul geweest met het pen
sioen, een waar geschacher over den koers
van het geld. Veertig, vijftig jaar station-
neerde men te Vlissingen. Na volbrachten
dienst, dwingt men de ouden een nieuwe
woonstplaats te zoeken, het eigen huis te
verkoopen, met verlies, omdat het pensi
oen, vroeger in Nederlandsch, plots in Bel
gisch geld zou betaald worden.
Gemoedsrust moet men den loods schen
ken. En 't is nu tijd eindelijk eens bepaalde
maatregelen te treffen over onze loodssta-
tions en verdeeling van den arbeid.
Tot zoover de beschouwing van den heer
Hans.
Hij heeft precies den spijker op den kop
geslagen.
Verplaatsing van het loodswezen stuit
op vele practische bezwaren en deze wor
den door den heer Hans goed naar voren
gebracht.
Wij hebben reeds meermalen gezegd
dat de practische bezwaren een verplaat
sing van den loodsdienst onmogelijk ma
ken.
Zoudeq ten slotte de valuta-bezwaren
het van dfe practische bezwaren winnen
fyij kunnen het niet gelooven. Men zal
ook ie Brussel rekening moeten houden
met het oordeel van hen die het best over
den uitvoerenden dienst in het Ioodsweven
kunnen oordeelen en dit zijn de loodsen.
Ujt het artikel van den heer Hans blijkt
wel dat men in loodsenkringen ook reeds
bezwaar gemaakt heeft tegen een verplaat
sing uit Vlissingen en daarom blijven^ wij
van meening dat er voor een definitieve
verplaatsing van het loodswezen geen di-
lect gevaar bestaat.
Wij zullen tenminste voorloopig maar
eens afwachten op officieele mededeelin-
gen daaromtrent.
Nadat bovenstaande gezet was, lezen
wij in het ochtendblad van „de Maasbode"
het volgende bericht van den Brusselschen
correspondent van genoemd blad
Ons bericht van gisteren óver het Belgi
sche loodswezen moet even aangevuld
worden met een nieuw communiqué, dat
de minister van marine gisteren mededeel
de. Daar wordt nl. gezegd, dat het perso
neel der Ioodsbooten binnen afzienbaren
tijd van Antwerpen naar Ostende zal ver
plaatst worden, maar dat de eigenlijke
loodsen te Vlissingen zuilen blijven.
Alle onzekerheid is dus dadelijk opge
heven.
De eigenlijke loodsen blijven te Vlissin
gen, m.a.w. in den bestaanden toestand
komt geen verandering.
Wij hebben het dus aan het goed einde
gehad, dat met de verplaatsing van Vlis
singen naar Ostende alleen de loodsen be
doeld werden die eerst van Vlissingen naar
Antwerpen waren overgeplaatst.
Het Belgisch loodswezen blijft dus hier
gevestigd.
Deze geruststellende mededeeling zal
algemeen met groote vreugde worden ver
nomen.
Het Brusselsche „Laatste Nieuws" van
heden meldt het volgende
Het bericht nopens de overplaatsing van
den Belgischen loodsdienst blijkt, naar wij
te bevoegder plaatse vernamen, alleszins
voorbarig te ziin en voort te spruiten uit
een misverstand.
De minister heeft, in verband hiermee,
nog geen besluit genomen. De kwestie
wordt wel overwogen, namelijk, ingevolge
aandringen van Kamerleden en andere per-
eonen,die in de overplaatsing van het loods
wezen van Vlissingen naar de Belgische
kust een bezuinigingsmiddel zien. Voorals
nog blijven de loodsen evenwel te Vlissin
gen.
Een andere kwestie is evenwel die van
het vaste personeel van de Ioodsbooten,
voor wie een vaste haven op de Belgische
kust moet gezocht worden.
Voor den oorlog bestonden de Ioodsboo
ten uit zeilschepen. Deze zijn sedert dien
door stoombooten vervangen. Sedert 10
Januari ji., is de vaste aanleghaven Ant
werpen geworden, en niet langer Vlissin
gen.
Door het departement van zeewezen
wordt thans onderzocht'hoe, in de plaats
van Antwerpen, aan de kust een aanlegha
ven voor het vaste personeel van de Ioods
booten kan gevonden worden.
Men verzekerde ons dat een besluit moet
getroffen worden voor 1 Januari a.s.
Sectie-onderzoek gemeente-begrooting.
Het sectie-onderzoek der gemeente-be
grooting dat Vrijdag 27 November tot half
twaalf geduurd heeft, werd gisterenavond
voortgezet. Deze tweede zitting was on
geveer middernacht geëindigd.
English Association in Holland.
Op uitnoodiging van de English Asso
ciation in Holland zal de heer J. W. Robert
son Scott in een aantal plaatsen lezingen
houden over „England outside the
Towns". De heer Robertson Scott is een
grondig kenner van de plattelandstoestan
den in en buiten Engeland en o.a. schrij
ver van een boek over ons land Wartime
and peace in Holland". Ook heeft hij nog
geschreven „The People of China", „The
Foundations of Japan", „The Landpro-
blem" enz.
De volgende data zijn vastgesteld Haar
lem 8, Hilversum 9, Grningen 10, Deventer
11, Dordrecht 12, Nijmegen 14, Utrecht 15,
Enschede 16 en Vlissingen 17 December.
Nederl. Bond van Technici.
Dinsdag heeft een buitengewone verga
dering. plaats gehad van de afdeeling
Walcheren van bovengenoemde vereeni-
ging, waar als spreker optrad de heer H. G.
van der Molen, die in zijn functie van
hoofdbestuurslid een propagandarede
kwam houden, teneinde het doel en de
werkwijze van den kortelings opgerichten
bond aan nog niet georganiseerde technici
duidelijk te maken en- hen aan te too-
nen dat, wil men als technicus de hem
toekomende plaats innemen, dat slechts
bereikt kan worden door een hechte orga
nisatie. De werkgever beschouwt ons, tech
nici, _aldus de spreker, nog altijd als een
zwaardrukkende post op de onkostenreke-
uing, en het is van algemeene bekendheid
dat ambtenaren nog in een positie van
rechteloosheid verkeeren, terwijl zij toch
de 'Schakel in het bedrijf vormen, die het
minst gemist kan worden.
De ingenieur, die op de hem toekomende
plaats staat, verstrekt de theoretische ge
gevens aan de technici, die dan die gege
vens uitwerken voor de praktijk, zoodat zij
direct een groote groep arbeiders te werk
stellen. Voor alle bedrijven in de moderne
techniek is dat van toepassing, rollend ma
terieel, woningbouw, werktuigbouw, meu
belindustrie, de bouw van Oceaanstoomers
tot sleepbooten, voor alle denkbare indu
strieën zijn het de technici die het contact
vormen tusschen ingenieur of werkgever en
arbeiders, zoodat het billijk is dat de tech
nicus de hem toekomende plaats inneemt
en niet als noodzaak beschouwd wordt,
waarvan men zich bij de eerste de beste
gelegenheid kan ontdoen.
Wil hij echter op zijn rechten aanspraak
maken, dan moet hij eerst zijn plichten be
trachten, die daarin bestaan dat hij zijn