VRIJDAG 4 DECEMBER ^-No. 2@663e Jaargang1925 Eerste Blad BINNENLAND INGEZONDEN STUKKEN Stads° en Provincienieuws VLISS1NGSCHE COURANT pit nummer bestaat uit 2 bladen ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Week-abon- nenienten 17 cent, alles bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent ADVERTENTIE-PRIJS Van 11 regels: 1.10 voor iedere regel meer 26 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel Kleine Advertenties betreffende Huur en Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie dingen en Dienstaanvragen, enz., prijs, bij vooruitbetaling van 1—5 regels ƒ0.75, elke regel meer 15 cent Familieberichten van 16 regels 1.70, iedere regel meer 26 cent De Kabinetscrisis. Aan de „Residentiebode" ontieenen wij de volgende berichten, waarvan het eerste wordt aangekondigd als „Een o.lossing der crisis" en het tweede als „de oplossing". In verband met de vele geruchten, die thans in omloop zijn omtrent een oplossing van de huidige crisis, vernemen wij van bevoegde zijde, dat er inderdaad op dit oogenblik onderhandelingen gaande zijn, om het geschil tusschen de katholieken en christelijk-historischen tot een oplossing te brengen. Men ontveinst zich niet, dat dit niet ge makkelijk zal zijn. Het is natuurlijk uitge sloten, dat men óf van de katholieken óf van de christelijk-historischen éen radicale wijziging van standpunt kan verwachten. Maar ook staat vast, dat de katholieken niet in een oplossing kunnen berusten, waarbij het gezantschap bij den Paus uit de begrooting van buitenlandsche zaken wordt geschrapt. Handhaving van het amendement-Kersten, waarbij de Kamer zich uitsprak voor de opheffing van het gezantschap bij den Paus, maakt het on mogelijk voor de Kroon om thans buiten de Kamer om hef gezantschap bij den H. Stoe! te handhaven. Een oplossing, door een gezant van een andere mogendheid tevens te accrediteeren bij het Vaticaan, kan in deze omstandighe den dan ook niet worden aanvaard, ook al zou de Kroon formeel daartoe bevoegd zijn 1 ómdat voor een dergelijke oplossing geen crediet van de Kamer noodig is. Een oplossing is alleen mogelijk, die ook in de beoxooting van buitenlandsche zaken tot uiting komt. De mededeeling door rnr. Marchant ge daan dat thans zou worden gezocht naar een oplossing door een combinatie van de katholieken, anti-revolutionairen en vrij- heidsbonders, noemde men ons eenvoudigr absurd. Er is geen denken aan, dat de katholieken met een dergelijke combinatie in zee zullen gaan. Naar wij uit vertrouwbare bron verne men, zou de oplossing van het vraagstuk van het gezantschap bij het Vaticaan ge vonden worden in dezen geest, dat er een gezant buiten bezwaar van 's lands schat kist benoemd wordt. Jhr. v. Nispen tot Se- venaer zou bereid zijn, op eigen kosten het gezantschap waar te nemen. Tegen deze oplossing zouden de christe- lijk-Historischen geen bezwaar hebben - niet kunnen hebben omdat het benoe men van gezanten een praerogatief der Kroon is en de Kamer alleen over de finan ciën kan oordeelen. Dat de christelijk-historischen bij deze houding in goed gezelschap zijn, kan hier uit worden afgeleid, dat ook Lohman in •zijn „Constitutie" zulk een houding aan nam. Dr. De Visser naar Het Loo. Onder dit opschrift schrijft het „H'bld." Nadat den heeren sociaal-democraten en vrijzinnig-democraten nog eens heel dui delijk is gemaakt, dat zij zonder de partij van mgr. Nolens niets kunnen bereiken, schijnt thans een dergelijke les aan de christelijk-historischen te moeten worden toegediend. Welke mogelijkheden openen zich voor dr. De Visser voor het geval hem de op dracht tot kabinetsvorming wordt verstrekt en hij die aanneemt 2 De coalitie in de eerste plaats. Hoezeer het verlangen naar de oude sa menwerking zich doet gelden bij de roomsch-katholieke pers, naar het Binnen hof zou de heer De Visser een coalitie ministerie niet kunnen geleiden zonder te gaan door de Caudynsche poort.De .Maasbode" moge alles inopportuun noe men, wat de kansen op een coalitiekabinet verkleint, tegelijk doet het blad uitkomen, dat ongetwijfeld in de voorwaarden voor een nieuw accoord zal spreken wat de waardigheid -der R. Kath. partij eischt. Men zal de lansen, waaruit het juk is cpgerich't dus waarschijnlijk wel als mar meren zuilen willen vermommen, maar er onder door wil men de christelijk-histori schen zien gaan. i Het is denkbaar dat een goed vaderlan der, als dr. De Visser is, in dit geval de wenschelijkheid van een parlementaire re- peering als een zoo groot vaderlandsch belang voelt, dat hij daarvoor den moeilij ken gang doet, die de machtspositie1 van de mannen om mgr. Nolens sterker zou accentueeren dan iets anders. De heer De Visser zou voorts kunnen pogen een mindêrheidsregeering te vormen, a\s de opdracht daartoe ruimte laat. Wij weten niet, of ;hij daarvoor vrijheid gevoelt, maar wel weteit wij, dat als iets de mogelijkheid van een kabinet Nolens- Marchant-Afbarda verhaasten kan, het naar alle waarschijnlijkheid een dergelijke proef- ^ming zou zijn. De beide protestantsche groepen van [echts tellen 24 leden. Als men er ds. Ling- »eek en de Kerstens bijtelt 27, de heer Braat kan in enkele gevallen, de Vrijheids bond in een aantal gevallen meer aan de zijde van een dergelijke minderheidsregee- ring staan, maar in het allerbeste geval komt men tot 37 van de 100 leden. Die 37 zijn bovendien een zeer bont gezelschap, dat gemakkelijk als „conservatief" ware te disqualificeeren. Daartegenover zouden de roomsch-ka- tholieken zoo vrij staan als een vogel in de lucht en de sociaal- en vrijzinnig-democra ten a priori fel vijandig. Hoe kan men zich onder deze omstan digheden een andere mogelijkheid dan een fiasco denken De R. Kath. Staatspartij zou die regeering kunnen laten vallen, wanneer zij maar wilde. Alleen bij haar genade zou zij kunnen leven. Wij hebben te veel eerbied voor den persoon en de capaciteiten van dr. De Vis ser, om te onderstellen, dat hij een derge lijke kabinetsvorming zou kunnen over wegen. De nieuwe rijwielplaatjes. Het nieuwe model rijwielbelastingplaatje voor 1926, dat met ingang van 1 Januari a.s. op alle postkantoren in ons land tegen 3'verkrijgbaar zal worden gesteld, is, naar „de Tel." meldt, sierlijker dan die van de vorige maaksels. Het is gemaakt van glan zend geel koper en dóet eenigszins denken aan het model van een armbandhorloge, in het midden cirkelvormig. De verkoop kan ditmaal door Nieuw- jaarsdrukte op de postkantoren, niet eerder beginnen dan op Nieuwjaarsdag. Om het wielrijdend publiek hiervan niet de dupe te laten worden, is bepaald, dat van 17 januari geen controle door de politie of belastingambtenaren zal worden uitgeoefend. Het onderwijs in eerste hulp bij ongelukken Het is van groot belang, dat bij plotse linge ongelukken zoo spoedig mogelijk goede eerste hulp wordt verleend. Genees kundige hulp is meestal niet bij de hand en daarom is het noodig personen, die door hun beroep met personen die een on geluk hebben bekomen, in aanraking komen of die daarvoor een bijzondere roe ping en aanleg hebben, ónderricht te géven in het verleenen van eerste hulp. De Kon. Nat. Bond „Het Oranje Kruis" heeft nu een algemeene regeling getroffen in overleg met de aangesloten vereenigin- gen. Het onderwijs wordt gegeven in een cyclus van drie cursussen een aanvangs- cursus van twaalf lessen, een eerste herha lingscursus van acht en een tweede van zes lessen. Zij die blijken met goed gevolg ook den tweeden herhalingscursus gevolgd te hebben, krijgen het bondsdiploma en het bondsinsigne. Ter verzekering, dat de bezitters van diploma en insigne de noodige bekwaam heid behouden hebben, wordt elk jaar de gelegenheid opengesteld om zich te onder werpen aan een her-examen. Als overgangsmaatregel is bepaald, dat zij, die met vrucht al een cursus gevolgd hebben, tot een volgenden cursus kunnen toegelaten worden, indien dit niet langer dan twee jaren geleden is. Inlichtingen worden gaarne verstrekt dor den directeur van het Centraal Bureau van het Oranjee-Kruis te Amsterdam, Kei zersgracht 134. Na de stormramp. Donderdagavond werd onder veel be langstelling in den volksschouwburg Follies Bergères te Brussel door het gezelschap dezer onderneming een liefdadigheidsvoor stelling gegeven ten bate van de slacht offers van de stormramp in Nederland. Aanwezig waren onder de vele Belgen en Nederlanders minister Huysmans en Hr. Ms. gezant jhr. van Vredenburgh. Het Antwerpsch comité tot steun aan geteisterd Nederland heeft zijn laatste zit ting gehouden en daarbij de rekening van ontvangsten opgemaakt. Het totaal der in schrijving en de opbrengsten der liefdadig heidsfeesten bedraagt 185.456.86 frank. Deze som is aan het Belgische Roode Kruis afgedragen, welke ze aan het Neder- landsche Roode Kruis zal overmaken. HET VERGAAN VAN DEN LOODSSCHOENER. Van Terschelling meldt men aan het „Hbld.", dat het geen twijfel lijdt of de loodsschoener no. 2 Terschelling en Vlie is in den storm van 25 November vergaan, lederen dag klinkt opnieuw de treurmare door het dorp wederom een reddingboei, een stuk van den gaffel of een kleedingstuk gevonden. Jl. Dinsdag was het een sombere, droe ve dag voor geheel Terschelling. Dien dag toch zou de schoener de haven zijn binnen- geloopen. En nóg waren zij wachtende, de vrouwen, in angstig wegdroomen in den avond, en liefst sloten zij de deur voor leedomroepers van de straat, die de tele grammen en officieele berichten van het departement van marine, dat alle hoop nu moest worden opgegeven, zonder eenigé piëteit aan de openbaarheid prijs gaven. Er werd geleden, Dinsdagavond Op straat was deze stemming voelbaar, zelfs al was het Sinterklaasfeest juist dien dag begonnen, dat, naar oud gebruik, een ge heele week duren mag en waarbij, in ge wone gevallen, de bevolking des avonds druk en feestelijk bezig is met biljart- en sjoelpartijen. Zondagmorgen heeft de.inspecteur-gene raal van het loodswezen, de vice-admiraal Rambonnet, het eiland bezocht. Z.E. was vergezeld door den directeur van het loodswezen in het le en 2e district, den lieer Albarda. De heeren hebbën onmiddel lijk het noorderstrand bezocht om een on derzoek in te stellen naar de aangespoelde wrakstukken. Des avonds hebben zij de. weduwen en weezen, die in rouw gedom- .peld zijn, bezocht, waarbij Z.Exc. woorden van rouw en troost heeft gesproken. Den volgenden dag heeft de vice-admiraal, op dringend verzoek van de equipage van den thuis iiggenden schoener, het Ioodsperso- neel gehoord, dat een onderhoud, dat on- geveér een uur duurde, met den vice-admi raal heeft gehad; De equipage heeft hierbij den admiraal o.a. verzocht of de loods- dienst in het vervolg stoomschepen mocht hebben, en wanneer deze wensch niet ver vuld kan worden, de loodsschoeners anders te befasten en lager tuig aan te brengen. De vice-admiraal zeg$e toe hèt gevraagde nader te zullen onderzoeken- Intusschen zit de burgemeester van het eiland niet stil. Deze, de heer Van Heus- den, die verzekerde, dat hier snel gehandeld moet worden om weduwen en weezen ter hulp te komen, heeft reeds een' ondersteu ningsfonds ingesteld, dat de actie zal moe ten leiden. Want er moet hier bijstand wor den verleend de pensioengrondslag is hier over het algemeen niet toereikend. Wedu wen van de hoogst gesalarieerden zijn be trekkelijk. goed af, doch voor hen, die meer dan twee minderjarige kinderen hebben, feekent de toekomst zich ongunstig af. In het bijzonder is dit het geval voor een drie tal weezen, waarvan er een voor notaris studeert, die, tenzij er hulp geboden wordt, zijn studie zal moeten vaarwel zeggen, be nevens een 21-jarig meisje, dat door dezen slag wees èn hulpeloos geworden is. De omgekomenen z'ijn.^ de loodsscJwpper Ie klasse Jan Zeijlemaker, 50 jaren, ge huwd (1 minderj. kind) de zeeloodsen Tjebbe Ree, 50 jaar, gehuwd' (3 kinderen, waarvan 2 m.j.) Jelle Smit, 47 jaar, we duwnaar (2 kinderen, waarvan 1 m.j.)' Harmen de Jong, 45 jaar, gehuwd (7 kin deren, waarvan 5 m.j.) Johannes Lode- wijk, 55 jaar, gehuwd (4 kinderen, waar van 4 m.j.) Willem Klijn, 46 jaar, gehuwd (1 m.j. kind) de hulpzeeloods Jan de Jong, 37 jaar, weduwnaar (2 minderjarige kinderen) de kweekelirtg le klhsse Jan van Keulen, 35 jaar, gehuwd (3 minderja rige kinderen) de kweekelingen 2e klasse Gerrit Bakker, 29 jaar, gehuwd (1 minder jarig Idnd) Mèindert Schroor, 28 jaar, ge huwd (2 minderjarige kinderen) Pieter Vuurer, 28 jaar, gehuwd (2 kinderen, waarvan 1 minderjarig) i de matroos-kok Albert Klijn, 52 jaar, gehuwd (7- kinderen, waarvan 5 minderjarig) de machinist-mo tordrijver W. Strikwerda, 30 jaar, gebuwd (2 minderj. kinderen). Sommige beweren, dat de schoener moet zijn overvaren door het stoómschip „Milton Star". Dit zou voor de hand liggen, nu bekend werd, dat geen enkel Neder- landsch schip wordt vermist. Op het eiland en vooral in loodskringen, deelt men deze meening niet. Daar gelooft men met stel ligheid, dat de schoener zich Noordoost- waarts boven de kust bevond, niet zeewaar dig was om buitengaats te gaan en er moet zijn „onder gezeild". In loodskringen be voegd geachte zeelieden verklaarden dat, zelfs al zou de sch.bener zijn overvaren, dan daarmee toch het* feit bewezen is, dat hét schip niet zeewaardig was om van de kust af te kontén. Buiten verantwoordelijkheid der redactie De copie wordt niet teruggegeven AUTO-TRACTIE. Mijnheer de Redacteur, In uw hummer van Donderdag 3 De cember trok het volgende berichtje mijn aandacht „In Parijs, waar auto-tractie bij de ge meentereiniging bestond, zal deze wegens de hooge kosten, weder vervangen worden door paardentractie." Er is in den laatsten tijd hier ter stede heel wat geschreven* en. gesproken over dit onderwerp en dat is ook geen wonder, omdat wij behooren tot de enkele gemeen ten in ons land die het aandurven om die autotractie in te voeren. Ik betwijfel of wij er met onze financiën nu zoo prachtig voorstaan om gewaagde proeven te he men. Bovendien hangt de verplaatsing van het Belgische Loodswezen ons als een Damocleszwaard boven het hoofd, wat ook weer een strop zou beteekenen Het komt mij voor, dat het toch wel de moeite waard zou wezen, om in Parijs over die zaak voorlichting te vragen, want al is het auto-tractie-besluit hier ook al reeds geno- nomen, zoo is dat toch niet onherroepelijk en zou het kunnen blijken, dat het beter is, half gekeerd dan heel gedwaald. Wie zich aan anderen spiegelt, spiegelt zich zacht en waar van deskundige zijde verzekerd wordt dat het onderhoud van vrachtauto's verbazend duur is en de ondervinding in Parijs dit ook schijnt geleerd te hebben, was misschien het verstandigst, om het hier bij de paardentractie te laten. Overigens iaat het mij koud of het vuil met paarden of met auto's vervoerd wordt, maar als be lastingbetalend burger heb ik er wel dege lijk belang bij, of dat op de voordeeligste manier gebeurt. Met dank voor de opname van dit praatje over het vuil, waarin ik verder niet zal roeren, H. Wij verwijzen- den inzender naar het in dit nummer voorkomend nader bericht, waaruit blijkt, dat voor een verdere over plaatsing van het Belgisch loodswezen ge lukkig geen vrees behoeft te bestaan. Red. HET ST. NICOLAASFEEST VOOR ON- EN MINVERMOGENDE KINDEREN. Programma voor het St. Nicolaasfeest voor kinderen van on- en minvermogenden in deze gemeente, op Zaterdag 5 Decem ber a.s. Om P/2 uur n.m. worden de kinderen, die iii het bezit zijn van een genummerd kaartje, toegelaten op het open terrein achter de v.m. kazerne Koning Willem III, ingang Priusenboschje. Om 2 uur d.a.v. opstelling van de kin deren, waarna zij zullen worden onthaald. Bij eenszins gunstig weer, om 2.30-uur d.a.v. afmarsch' van de kinderen, vooraf gegaan door het muziekgezelschap „St. Caecilia" en de Christ. Padvinders, naar de Houtkade, alwaar Sint Nicolaas per motor boot zal aankomen. De route is als volgtPrinsebosch je, Emmastraaf, Zeilmarkt, Walstraat, Groene- woud, Steenenbeer, Droogdok O.Z. Hout kade. Na aankomst van Sf. Nicolaas: Hout kade, Schipbrug, Koningsweg, de Ruijter- sftaat, Lampseifèstraat, Schipbrug, Hout- Droogdok O.Z., Hendrikstraat, Prinse- boschje. Öm pl.m. 3.30 uur d.a.v. aankomst van St. Nicolaas met de kinderen in de v.m. kazerne Koning Willem Hl, alwaar de kin deren zullen worden onthaald, terwijl al daar aanwezig zullen zijn, de band van de Ranneft-padvinderstroep en. de humorist Labohm, om de kinderen een prettigen mid dag te bezorgen. Om pLm. 5% uur uitreiking van de pre sentjes door St. Nicolaas. Het Comité voor het Sf. Nicolaas feest voornoemd, Mijnheer de Redacteur, Zooals reeds eenige dagen geleden be kend is gemaakt, heeft mevr. wed. A. W. Smits een gratis bioscoop-voorstelling aan geboden voor de kinderen die deelnemen aan het St. Nicolaasfeest. Ieder kind dat deelneemt aan het feest op 5 December a.s. heeft een kaartje ont vangen, waarop een nummer voorkomt, terwijl' die kinderen, die de bioscoopvoor stelling mogen bijwonen, naast of onder het nummer zullen zien „Bioscoop" dus de kaartjes waarop het woord Bioscoop niet voorkomt zijn ongeldig na 5 Decem ber a.s. Dit is geschied, omdat die kinde ren te jong worden geacht om die voor stelling bij te wonen. De voorstelling begint Maandag 7 De cember a.s., om 4{/2 uur namiddags, zoo- dat de kinderen 4.15 uur n.m. worden ver wacht op de achterplaats van de v.m, ka zerne Koning Willem III alhier. Met dank voor de plaatsing. Het Comité voor het St. Nicolaasfeest voor kinderen van on- en minvermogenden in deze gemeente. VLISSINGEN, 4 DECEMBER._ Het Belgisch loodswezen. Onze vroegere medewerker, de heer A. Hans, is redacteur aan het Brusselsche ^Laatste Nieuws". In genoemd blad komen meermalen arti kelen ran hem voor die onze bijzondere aandacht trekken. Zoo lezen wij thans weer een artikel van hem, geschreven naar aanleiding van het vergaan van den loods schoener* uit Terschelling. Hij beschrijft daarin het zwaar bestaan der loodsen, waarmede hij natuurlijk de Belgische lood sen op het oog heeft. Nu er weer plannen schijnen te bestaan tot verplaatsing van het Belgisch loods wezen uit onze gemeente, heeft het artikel van den heer Hans bijzondere actueele waarde, omdat hij zoo juist de practische bezwaren uiteenzet van het verplaatsen van de loodsen uit Vlissingen naar verderaf gelegen stations. Hij zegt dat het drama te Terschelling weer eens de aandacht vestigt op den loods en vervolgt dan 't Is maar een loods Een uitdrukking in Nederland, en ook wel tenminste in officieele kringen ten onzent. Nu stelt zich in Nederland de vraag of een loodskotter bij storm buiten moet blijven. „Zoo lang mogelijk op post blijven", klinkt daarop het antwoord. Die aanbeveling hebben de loodsen niet noodig. Ze kennen hun plicht. Gewichtig is hun taak. Ze zijn de wegwijzers op de zee, de gidsen tusschen verraderlijke ban ken. Zware verantwoordelijkheid rust op hen. En het is wel van groot belang te zorgen, dat zij in volle gemoedsrust hun taak kunnen vervullen. En zoo komen we op onze loodsen. Helaas, men stoort te onzent meer hun gemoedsrust. Holderdebolder moesten veel loodsen van Vlissingen vertrekken. Ande ren bleven en vragen zich af hoe lang het duren zal. Onze loodsen moesten maar zorgen te Antwerpen onder dak te gera ken. De een zit te Merxem, de ander bui ten Berchcm, een derde op Deurne, ver van de Schelde, ver van hun post. Bij de lange, vermoeiende tochten, komt nu nog het heen en weer gedrentel van en naar de verwijderde woning. En zal men te Ant werpen blijven. „We moeten misschien naar Zeebrugge. Dan weer hooren we van Oostende. We kunnen er niet wijs uit Zoo vernamen we klachten. „We zijn maar Joodsen en ze leuren met ons." 't Is tegen woordig ook een gehaspel over zee- en rivierdienst. Vis voor gepensioneerde loodsen een gebeul geweest met het pen sioen, een waar geschacher over den koers van het geld. Veertig, vijftig jaar station- neerde men te Vlissingen. Na volbrachten dienst, dwingt men de ouden een nieuwe woonstplaats te zoeken, het eigen huis te verkoopen, met verlies, omdat het pensi oen, vroeger in Nederlandsch, plots in Bel gisch geld zou betaald worden. Gemoedsrust moet men den loods schen ken. En 't is nu tijd eindelijk eens bepaalde maatregelen te treffen over onze loodssta- tions en verdeeling van den arbeid. Tot zoover de beschouwing van den heer Hans. Hij heeft precies den spijker op den kop geslagen. Verplaatsing van het loodswezen stuit op vele practische bezwaren en deze wor den door den heer Hans goed naar voren gebracht. Wij hebben reeds meermalen gezegd dat de practische bezwaren een verplaat sing van den loodsdienst onmogelijk ma ken. Zoudeq ten slotte de valuta-bezwaren het van dfe practische bezwaren winnen fyij kunnen het niet gelooven. Men zal ook ie Brussel rekening moeten houden met het oordeel van hen die het best over den uitvoerenden dienst in het Ioodsweven kunnen oordeelen en dit zijn de loodsen. Ujt het artikel van den heer Hans blijkt wel dat men in loodsenkringen ook reeds bezwaar gemaakt heeft tegen een verplaat sing uit Vlissingen en daarom blijven^ wij van meening dat er voor een definitieve verplaatsing van het loodswezen geen di- lect gevaar bestaat. Wij zullen tenminste voorloopig maar eens afwachten op officieele mededeelin- gen daaromtrent. Nadat bovenstaande gezet was, lezen wij in het ochtendblad van „de Maasbode" het volgende bericht van den Brusselschen correspondent van genoemd blad Ons bericht van gisteren óver het Belgi sche loodswezen moet even aangevuld worden met een nieuw communiqué, dat de minister van marine gisteren mededeel de. Daar wordt nl. gezegd, dat het perso neel der Ioodsbooten binnen afzienbaren tijd van Antwerpen naar Ostende zal ver plaatst worden, maar dat de eigenlijke loodsen te Vlissingen zuilen blijven. Alle onzekerheid is dus dadelijk opge heven. De eigenlijke loodsen blijven te Vlissin gen, m.a.w. in den bestaanden toestand komt geen verandering. Wij hebben het dus aan het goed einde gehad, dat met de verplaatsing van Vlis singen naar Ostende alleen de loodsen be doeld werden die eerst van Vlissingen naar Antwerpen waren overgeplaatst. Het Belgisch loodswezen blijft dus hier gevestigd. Deze geruststellende mededeeling zal algemeen met groote vreugde worden ver nomen. Het Brusselsche „Laatste Nieuws" van heden meldt het volgende Het bericht nopens de overplaatsing van den Belgischen loodsdienst blijkt, naar wij te bevoegder plaatse vernamen, alleszins voorbarig te ziin en voort te spruiten uit een misverstand. De minister heeft, in verband hiermee, nog geen besluit genomen. De kwestie wordt wel overwogen, namelijk, ingevolge aandringen van Kamerleden en andere per- eonen,die in de overplaatsing van het loods wezen van Vlissingen naar de Belgische kust een bezuinigingsmiddel zien. Voorals nog blijven de loodsen evenwel te Vlissin gen. Een andere kwestie is evenwel die van het vaste personeel van de Ioodsbooten, voor wie een vaste haven op de Belgische kust moet gezocht worden. Voor den oorlog bestonden de Ioodsboo ten uit zeilschepen. Deze zijn sedert dien door stoombooten vervangen. Sedert 10 Januari ji., is de vaste aanleghaven Ant werpen geworden, en niet langer Vlissin gen. Door het departement van zeewezen wordt thans onderzocht'hoe, in de plaats van Antwerpen, aan de kust een aanlegha ven voor het vaste personeel van de Ioods booten kan gevonden worden. Men verzekerde ons dat een besluit moet getroffen worden voor 1 Januari a.s. Sectie-onderzoek gemeente-begrooting. Het sectie-onderzoek der gemeente-be grooting dat Vrijdag 27 November tot half twaalf geduurd heeft, werd gisterenavond voortgezet. Deze tweede zitting was on geveer middernacht geëindigd. English Association in Holland. Op uitnoodiging van de English Asso ciation in Holland zal de heer J. W. Robert son Scott in een aantal plaatsen lezingen houden over „England outside the Towns". De heer Robertson Scott is een grondig kenner van de plattelandstoestan den in en buiten Engeland en o.a. schrij ver van een boek over ons land Wartime and peace in Holland". Ook heeft hij nog geschreven „The People of China", „The Foundations of Japan", „The Landpro- blem" enz. De volgende data zijn vastgesteld Haar lem 8, Hilversum 9, Grningen 10, Deventer 11, Dordrecht 12, Nijmegen 14, Utrecht 15, Enschede 16 en Vlissingen 17 December. Nederl. Bond van Technici. Dinsdag heeft een buitengewone verga dering. plaats gehad van de afdeeling Walcheren van bovengenoemde vereeni- ging, waar als spreker optrad de heer H. G. van der Molen, die in zijn functie van hoofdbestuurslid een propagandarede kwam houden, teneinde het doel en de werkwijze van den kortelings opgerichten bond aan nog niet georganiseerde technici duidelijk te maken en- hen aan te too- nen dat, wil men als technicus de hem toekomende plaats innemen, dat slechts bereikt kan worden door een hechte orga nisatie. De werkgever beschouwt ons, tech nici, _aldus de spreker, nog altijd als een zwaardrukkende post op de onkostenreke- uing, en het is van algemeene bekendheid dat ambtenaren nog in een positie van rechteloosheid verkeeren, terwijl zij toch de 'Schakel in het bedrijf vormen, die het minst gemist kan worden. De ingenieur, die op de hem toekomende plaats staat, verstrekt de theoretische ge gevens aan de technici, die dan die gege vens uitwerken voor de praktijk, zoodat zij direct een groote groep arbeiders te werk stellen. Voor alle bedrijven in de moderne techniek is dat van toepassing, rollend ma terieel, woningbouw, werktuigbouw, meu belindustrie, de bouw van Oceaanstoomers tot sleepbooten, voor alle denkbare indu strieën zijn het de technici die het contact vormen tusschen ingenieur of werkgever en arbeiders, zoodat het billijk is dat de tech nicus de hem toekomende plaats inneemt en niet als noodzaak beschouwd wordt, waarvan men zich bij de eerste de beste gelegenheid kan ontdoen. Wil hij echter op zijn rechten aanspraak maken, dan moet hij eerst zijn plichten be trachten, die daarin bestaan dat hij zijn

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1925 | | pagina 1