IER fttë! peculaas PLOUVIER heeft de warme PANTOFFELS m SATERDAG 34 OCTOBER 2551 PDA X" ooral ENOUVVE ING Djt nummer bestaat uit g bladen Brieven uit de Hofstad FEUILLETON Zooals de oudeR zongen... 63e Jaargang ■1^2551 No. 288 het merk tlanden :t 20 cent. IUNDO. 4 en gesuikerd ons. cheidestraat DE COLOGNE voor - kinderen KHUIJSEN, Coiffeur. IR a.s. oirói TOEBOUW" andia". SSENS en des avonds >egang meer. UUR. ENAAR OLLO' APOiLO" personen. ITER, rtoire les avonds half acht. ursus voor Deeine- chtstreeks ng in icr- lere irilich- RUITHO cretaris de t Souburg. VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTS PRIJS v'oor Vlissihgen en gemeenten op Wal- f2.20 per drie maanden. Franco ?orhet geheele rijk ƒ2.50. Week-abon- „ipnte 17 cent, alles-bij vooruitbetaling. \fzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS I yan i_4 regelsf 1.10 voor iedere I meer 26 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel Kleine Advertenties betreffende Huur en Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie- jjjoe,, en Dienstaanvragen. enz., prijs, bij vooruitbetaling van 1—5 regels ƒ0.75, elke regel i"eer 15 CÊn{* Denkbeeldige veiligheid. De crisis. De enorme uitbouw van Den Haag in de laatste jaren heeft het groote vraagstuk op den voorgrond gebracht hoe de verbinding tusschen de vèr-uiteenloopende gedeelten is te verkrijgen en te behouden. Gelukkig is vóór den tijd dat deze puzzle zich op drong de fiets uitgevonden, die een boven allen lof verheven verkeersmiddel juist op onze „platte" wegen is «geworden. Maar riiet honderd iprocent van de menschheid fietst en het weer is in ons land van dien aard dat vaak dit verkeersmiddel onge schikt is. Men 'kan ze bewonderen de ve- ien die er altijd zijn, -die wind noch weer duchten en op ihun stalen ros blijven zitten al 'kost het 'moeite in evenwicht te blijven, laat staan vooruit te komen. Voorts zijn er momenten waarop «men ook. niet op de fiefe kan zitten, bijvoorbeeld wanneer men in zijn beste plunje uitgaat. Noodig is dat een ander, tegen wind en weer bestand vervoersmiddel, dat liefst wat vlug en liefst vaak rijdt. In de toekomst komt wellicht de kleine auto onder ieders bereik, maar zóó ver is het in ons land nog niet en eer het zóóver is zal er nog een vraagstuk moeten worden opgelost, nl. dat der garages op welker bouw nog nergens gerekend wordt of is. Voorshands blijft de meerderheid der stadsbewoners dus op de tram en de bus aangewezen. Het ziet er naar uit dat het tusschen die twee een concurrentie op le ven ;en dood wordt en vooral hier in Den ilaag begint het daar al aardig het beeld van te vertoonen. Wij naderen hier ter stede een crisis in dezen strijd, want met I Januari 1926, heel 'Spoedig dus, loopt de overeenkomst tussahen de gemeente en de I kam-maatschappij af en zal er dus een nieuwe regeling getroffen moeten worden. Het ligt voor de hand dat de vraag of dan at bussen een kans om het bestaan te handhaven, zal gegeven worden. Het laat zich aanzien dat de bussen slechts terrein kunnen winnen als men ze laat bestaan, omdat zii nu eenmaal gemakken bieden die de tram nimmer kan hebben. De tram is met haar rails en haar draden over een be paalde baan gebonden. Hoe veel nadeel -dit geeft blijkt al dadelijk wanneer hier of daar reparaties aan den weg noodig zijn en het tramverkeer door de versperring heeft heen te tobben. De bus rijdt even een andere straat in en men bespeurt niets van de moeilijkheden. De tram-aanleg berust op eèn vermoedelijke veronderstel ling hoe het gebruik ervan zal zijn de bus constateert dagelijks hoe het met haar ex ploitatie gesteld is en kan zich daarbij iederen dag zonder één cent kosten aan passen. Het is dus te 'begrijpen dat bij een her ziening der overeenkomst tusschen de ge meente. en de tram het bussen-vraagstuk van veel gewicht is. De ellende van het tram-monopolie als verkeersmiddel hebben wij jarenlang ondervonden maar het ge meentebestuur, dat een liöéen duit in het tram-bedrijf heeft zitten denkt over deze misère anders dan wij die er het dagelijk- sche slachtoffer van zijn. Een slecht-ren- éeerende tram is voor de gemeentekas een Oorspronkelijke roman door LOUISE B. B. 33) Betty, bleek, zag hem niet glanzende °ogen aan. „Ik weet 't Jaap, ik ken je Wilskracht. Ook weet ik, dat ie invloed "ebt op je omgeving vader, Reyman, het pheele personeel, alles buigt voor je kracht.. Rudolf zou ook bukken voor je woord, 7ich onvoorwaardelijk onderwerpen Pn je leiding.. Weer haalde Jaap zwaar adem, eer hij met toonlooze stem kon zeggen „Welnu, Betty, als jij het begeert, zal ik mij inte resseeren voor Rudólfsamen zullen wij jjj!n wa* anders, hoopvollers vinden voor Lang zag Betty hem aan, een fijn rood steeg op naar haar bleeke wangen „Ant- ;00fd mij eens oprecht, Jaap, zou jij in zijn een vrouw te trouwen, die ook nog.denkt aan een ander «tl staarde haar aan, zijn slapen verf je zich rood. „Neen antwoordde hij kort, barsoh. Toen. stond ook Betty met een bitter S'tnilachje on van de bank „Gun dan on arm meisje haar eenigen trots Ik wil oph'1 ^at me geboden wordt in een vp iïsten .schaal, dan liever de eenzame ,D.p nheid van stille trotsche berusting J.-- "S "J,e nu tot aan de eerste tramhalte, J oe Tmiorstraat, wil je, Jaap? Dan kan J jo eigen weg gaan... en rk den mijnen v voel me moe... doodmoede XII. naarst?' kwani thuis. Zij spoedde zich i'?ii,p en' naar ^aar eigen stille slaap- een lang smal vertrek, dat met strop en dus v/il men trachten de zaak zóó te regelen dat die strop aan de gemeente bespaard blijft. Thans heeft een commissie van vier ter zake kundigen en bij de kwestie betrok kenen '-een gansch nieuw tram-net ontwor pen, dat vóór een goed deel, gelijk te be grijpen valt aansluit aan het bestaande, liet voorgestelde net ziet er aardig uit, maar bet zegt niet veel omdat de beteeke- nis van een lijn voor het voornaamste ge deelte afhangt van de wijze waarop die geëxploiteerd wordt. Met opzet heb'ben wij reeds geruimen tijd één der voornaamste bus-lijnen gade geslagen in haar ontwikkeling, o.a. door ei geregeld gebruik van te maken. De er varing heeft ons daarbij geleerd dat een voornaam gedeelte van de reizigers de bus de 'eer van hun bezoek aandoet niet omdat men de bus als zoodanig prefereert boven de ti-am, maar wel omdat die sneller rijdt en omdat men de bus kiest, wanneer die toevallig eerder passeert dan een tram. Dit wijst er dus op dat het bestaan van de bussen voor een goed deel het gevolg is van het gering aantal trams dat op een lijn rijdt èn van de traagheid der trams, die o.a het gevolg is van het logge ver voermiddel dat de tram geworden is met zijn veel te groote bijwagens. Meer trams, kleiner trams, is dus de noodzake lijke voorwaarde voor het winnen der con currentie, maar 'beide voorwaarden kosten geld, veel geld en daaraan nu heeft de tram een broertje dood. Met begrijpelijke belangstelling zien wij de afwikkeling der tram te geinoet. We willen even het droevige verhaal geven van een nieuwe poging tot verbe tering van het verkeer en de veiligheid van den voetganger.Op breede lanen met een midden-voetpad rijdt de tram aan de rechterzijde van dit pad. Bij, de tramhalten nu moeten de passagiers in- en uitstappen aan de rechterzijde van de tram, dus op den rijweg. Dit is altijd een gevaarlijke geschiedenis in venband met het verkeer. /Eenigen tijd geleden heeft de verkeers politie witte strepen op de straatsteenen laten schilderen, een denkbeeldige vlucht heuvel aangevend, die door de voertuigen gemeden zou worden. Dit stelsel hielp niet veel omdat niemand zich waagde op dit fantasie-heuveltje. Thans is zoo'n afgelijnd deel versierd met twee kleine licht-païen, waartusschen men zich iets meer veilig zou gevoelen. Ook dit is denkbeeldig gebleken, want aan het begin dezer week reed een vracht-auto één der paaltjes aan en van de veiligheid bleek dus niet veel te bestaan. Het is een goed werk dat de verkeers politie tracht te doen maar middeltjes als dit, helpen niet bizonder veel. Een middel dat niet afdoende helpt, wordt op den duur een, gevaar. Men is veilig op een plaats of men is het niet, maar met denkbeeldige veiligheid zijn wij wel het -verst van huis. Tal van ingezonden stukken in de bladen hebben reeds aangegeven dat het publiek eer bang dan gerust is door deze denkbeel dige vluchtheuveltjes en dat het, gelijk nu gebleken is, het gevaar om zich er te wa gen eigenlijk grooter is dan voorheen. Welke scherpzinnige verkeerspoliticus zal 'hier de allesbevredigende uitvinding doen EIBER. Beursbeschouwingen De willige stemming te New-York. De beweging in Rubberwaarden op de Amsterdamsche beurs. - - Hoo- geve koersen voor aand. Koninklijke in verband met prijsstijging van olie en benzine. De resultaten onzer reederijen. Onvoldoende publica ties. Betere koersen voor in- dustrieele aandeelen. Vastere geldmarkt. De daling der Fran- sche francs. Stabiliseering dei- Belgische francs. Geheel en al zonder uitwerking is „de vrede van Locarno" op de beurzen ver moedelijk niet gebleven. Juist na te gaan is dat niet, de factoren welke tezamen het aspect der fondsenmarkten bepalen, zijn daartoe dikwijls te groot in aantal. Voor elke wijziging in de beursstemming is zelfs niet altijü een redelijke verklaring te vin den. Zoo zal het de vraag zijn of de nieuwe uitbarsting van willigte in New-York ver band houdt met den Europeeschen vrede. Mogelijk dat men er een uitbreiding van het internationaal handelsverkeer van ver wacht, in de Amerikaansche beursberichten wordt echter van Locarno nauwelijks ge sproken. Het schijnt voornamelijk de flo rissante toestand in de Unie te zijn, welke aan de speculatie voortdurend nieuw voed sel geeft. Deze week hebben de beursom- zetten te New-York een. ongekende hoogte bereikthet aantal shares dat op één dag werd verhandeld liep tot 2% millioen op, een cijfer dat sinds 1901 niet voorkwam en volgende dagen was de omzet weinig min der Daarbij zijn koersstijgingen tot stand gekomen van 15 tot 40 en tal van fond sen bereikten koersen, welke alle vroegere records breken. Deze geweldige koopbewe ging bepaalt zich vooral tot waarden, wel ke we hier slechts bij name kennen, auto- mobielaandeelen en dergelijke, terwijl de bekende spoorwegshares en industrieele fondsen bescheiden achteraan komen. Toch zijn ook aand. South Railway bijvoorbeeld van 108 tot 112 gestegen, Chic. Rock Is land van 44 tot 48J4 °M. Steels van 123 tot 125% etc. Van allen kant komen de moedgevende berichten. De spoorwegen zouden in September weer S 5 millioen meer hebben ontvangen dan in de reeds zeer gunstige maand Augustus. Allerlei fusiegeruchten doen de ronde, de graan prijzen loopen weer op, evenals de prijzen van tin en koper, voorts is er een keer ge komen in de noteering van petroleum en het voornaamste daaruit vervaardigde deri vaat benzine en de af en toe verstijvende geldmarkt geelt telkens, weer teekenen van ontspanning. Het schijnt tegenwoordig weer een bizondér voorrecht te zijn om Amerikaan te wezen. Althans het maat schappelijk welvaartspeil schijnt nog steeds te stijgen. .Nadat een zich ontplooienden handel en fJoreerende bedrijven houdt de stroom van kapitaal naar de beurzen nog steeds aan en tot dusver hebben alle emis sies van buitenlandsche staten, provincies en steden een bevredigend resultaat, zoo dat men credieten blijft vragen. Ten onzent volgt men op de beurs wel op een afstand de Amerikaansche koersbeweging. de om zetten zijn hier niet groot. De koersen zijn daarvoor te hoog opgezet, het rendement der fondsen is doorgaans verre van vol doende. Men wordt aan de Amsterdamsche beurs trouwens nog altijd in beslag genomen door de beweging op. de afdeeling der Rubber aandeelen, waarVan langzamerhand niet veel meer te zeggen, maar waarin niet temin nog heel wat te doen is. Aanvanke lijk hadden de verkoopen de overhand, zoodat in de meeste aandeelen beduidende koersverlagingen tot stand kwamen, hoe wel de rubberprijs daartoe niet aanstonds aanleiding gaf. Slechts tijdelijk daalde de prijs tot beneden 4 shilling, later liep hij weer tot boven dien prijs op en toen de winstnemingen hadden opgehouden, won de vraag het weer van het aanbod. De gun stige positie waarin de rubbercultuur- maatschappijen verkeeren, wordt uiteraard meer en meer bevestigd door het aanhou den der hooge marktprijzen, zoodat thans zelfs voor 1927 en 1928 het product kan worden verkocht tegen 2 shilling per Eng. pond. dat is circa 1.30 per K.G., eèn prijs die nog 80 a 90 ct. per K.G, winst laat. Zelfs voor 1930 worden thans reeds contracten afgesloten en de maatschap pijen, welke dusver niet of slechts in ge ringe mate zich door vóórverfcoopen heb ben gebonden, profiteeren thans van een marktprijs, welke per K-G. méér dan 2 winst laat. Het is daarom een wonder dat het publiek tot den aankoop van rubber waarden wordt geprikkeld en de specula tie weinig moeite heeft om er den moed in te houden. Anderzijds kan ook worden opgemerkt dat men wat voorzichtiger wordt. Men begint meer de superieure van den inferieure fondsen te onderscheiden, met het gevolg dat tal van kleinere, of nieuwe rubberaandeelen in koers biijven afbrokkelen. Het is trouwens in het alge meen zoo, dat men beter hooggeprijsde fondsen kan koopen, welke een flinke in trinsieke waarde hebben, dan laaggeprijs de van twijfelachtig- gehalte. In de andere cuituurafdeelingen was de handel van weinig beteekenis. Tabakken liepen in hef midden der week in sympathie met Rubberaandeelen benige procenten op. Voor een koersbeweging van eenigen om vang schijnt er in dezen hoek thans geen reden te zijn, evenmin als in dien- van de Suikerwaardenwelker fluctuaties tusschen enge grenzen beperkt blijven. De verhoo ging der olie- en benzineprijzen en de hoo- gere koersen uit New-York hebben -hier voor aandeelen Koninklijke op de afdee ling der Petroleumwaarden een betere stemming in het leven geroepen, waardoor de noteering ettelijke procenten kon stij gen. Aandeelen Koninklijke zijn trouwens bij de algemeene koersverbeteringen op de aandeelenmarkt ten achter gebleven, wat hoofdzakelijk een gevolg was van de flauwe stemming op de olïemarkt. Nu hier in een kentering schijnt te zijn gekomen, is het niet uitgesloten dat men zijn aan dacht in sterkere mate op dit internationale fonds zal richten, waarvan weliswaar geen bizondere gegevens omtrent den bedrijfs- gang zijn gepubliceerd, maar waarvan toch wel mag worden verwacht dat zij ook van den verbeterden economischen toe stand in Amerika en Europa zal weten te profiteeren. De vaste stemming, welke we reeds de vorige week voor Scheepvaartwaarden signaleerden, bleef ook deze week, althans gedurende de eerste dagen, bestaan, de opgaande beweging bepaalde zich in hoofdzaak tot de Indische lijnen, waarvan vooral aand. Nederland in koers vooruit gingen, naar aanleiding van geruchten, volgens welke de bedrijfscijfers over het eerste halfjaar van 1925 beduidend beter zijn dan die van verleden jaar. Men vraagt zich af, waarom die cijfers, zoo zij inder daad reeds konden worden vastgesteld, niet worden gepubliceerd. Wij hebben daar al eens eerder op gewezen, maar het mag nog wel eens worden gezegd, dat de publicatie onzer Hollandsche bedrijven heel wat te wenschen overlaat. Terwijl in Amerika maandcijfers en kwartaalstafen worden bekend gemaakt door de meeste ondernemingen van eenige beteekenis, tast men hier een heel jaar omtrent de bedrijfs resultaten van groote maatschappijen in het duister. Wie weet er iets van den gang van zaken in het eerste halfjaar bij Philips Gloeilampenfabrieken, of bij de Konink lijke, of bij de groote reederijen Officieel niemand, misschien hier en daar een inge wijde, de commissarissen, een vriendje van de directie en dergelijke bevoorrechten, die dan naar hartelust op de beurs kunnen ope- reeren. Wij zeggen niet dat het altijd ge beurt, maar mogelijk is het in de meeste gevallen wel en het publiek vischt daarom "meestal achter het net. Ook van onze industrieele bedrijven ko men we tusschen twee jaarvergaderingen doorgaans weinig te weten. Ditmaal waren het de aandeelen Holl. Draad en Kabel, welke eenige procenten stegen naar aan leiding van geruchten over een goeden gang van zaken, voorts waren ook de aan deelen Ier Kustzijdefabrieken de meeste da gen aan den vasten kant. en bestond er ook meerdere vraag naar aand. Van Ber- kel. Over het algemeen bewegen de aan deelen der Industrieele ondernemingen zich in opwaartsche richting. De geldmarkt was deze week iets vaster, allicht mede in verband met den naderen den Novemberdag prolongatie liep tot 3% a 4 op. hier en daar verluidde dat dé~Nederlandsche Bank haar disconto zou verhoogen, de jongste weekstaat geeft ech- (Ingez. Mededeeling.) één raam uitzicht gaf op den Princessetuin. Zij ontdeed zich van hoed, mantel en hand schoenen, haalde voor de spiegelkast haar vingers door het, door den hoed, plat ge drukte haar, alles even werktuigelijk. Toen, droomerig, stond zij uit te staren voor het •raam. Nog grauwde de korte November middag. De smalle zanderige lanen in den Princessetuin, waar een lichte nevel hing tusschen de kale zwiepende zware hoo rnen, voerden haar gedachten weer terug naar de Boschjes, waar zij zooeven ge weest was met jaap en, een paar dagen geleden, naast Ruud, de eerste vlijmscher pe smart om Ruud, gevoeld had. De eerste doodsteek aan haar mooie jonge droom liefde... „Droomliefde... Zij schrikte van dat woord En vreemd, zij kon de eerste scherpte van die smar telijke verbazing, van dien eersten twijfel aan Ruud's standvastigheid, niet terugvin den ook niet meer de verontwaardiging die zij had gevoeld, toen de nichten, een uur geleden, haar stille jongemeisjesliefde en illusies zoo ruw in aanraking brachten met de harde eischen van het dagelijksche leven... Al haar gedachten vulden zich met Jaap. Zij bracht "haar handen aan de slapen, zij kreunde bij de herinnering aan wat Jaap gezegd had, aan zijn koele houding, zijn toonlooze stem... Hij had haar naar de tram gebracht, maar toen zij insteeg zeide hij „Adieu, ik Iaat je hier alleen, ik loop liever nog wat En wuivend met de hand, na vluchtig den hoed afgenomen te hebben, was hij terug gekeerd, den kant op naar de Boschjes. En hij had bij dien laatsten groet geglim lacht... Jaap lachen En toch, als zij "goed bedadht, was hij veranderd de laatste" da gen. De diepe plooi tusschen de wenk brauwen, de sombere uitdrukking in dc oogen, de stroeve, norse he trek om den mond, alles wat innerlijke groote smart, teleurstelling en wrok verried, effende zich als hij met haar sprak. Jaap was nooit een expansief man ge weest, hij bleef gesloten, maar toen hij met haar sprak in de Boschjes, had hij •weer meer over zich het stil bedaarde, kalm resolute, dat hem eigen was geweest de eerste weken na zijn terugkomst uit Engeland. „Hij heeft een sterk karakter, het kostte hem eenige inspanning zijn teleurstelling te overwinnen, maar het is hem gehikt, zoo als alles hem gelukt, dank zij zijn wils kracht 1 Nu 'heeft hij zijn smart onder de knie..., hij is zijn... zijn liefde voor... voor mij te boven En Bety begreep niet, waar om de gedachte dat Jaap niet meer van haar hield, haar meer schokte dan de over tuiging dat haar huwelijk met Ruud, waar op zij jaren geduldig had gewacht, dreigde onmogelijk te worden. Zij wierp zich in het manden fauteuiltje in den hoek bij het raam het gezicht in haar zakdoek ver borgen, schreide zij lang en hartstochtelijk. Zij kon zich niet langer bedwingen, zij moest schreien om een smart, waarvoor zij nog geen naam wist. Schemering vulde al meer de skamer, ze bemerkte het niet „Nu ben ik geheel verlaten... ik heb nie mand meer snikte zij. Eindelijk, moe van het weenen, leunde zij achterover in haar stoeltje, rust zoe kend voor het lichaam, dat nasc hokte in te groote gemoedsbeweging. Het was kil in het niet verwarmd vertrek. Zij bracht de koude handen naar haar gloeiend voor hoofd Zij had hoofdpijn gekregen. Als men haar nu maar met rust liet nog een poosje. Zij had alleen behoefte aan een zaamheid... Zij bleef doodstil zitten, maar haar ge dachten jaagden. En altijd begon ze me4 zich Ruud voor den geest te halen, en al tijd werd zijn beeld verdrongen door dat van Jaap. En dan bracht zij haar verfrommelden zakdoek aan den mond, om de weer opko mende snikken te smoren. „Zusje", had jaap haar genoemd, zoo rustig, kalm, als van zelf sprekend. Hij wilde natuurlijk daarmede aanduiden, dat de lieve hartelij ke vroegere verhouding tusschen hen weer mocht terugkomen. Daar moest zij toch blij om zijn, dat had zij immers zelve zoo gewild Waarom dan schreide zij er nu om Och, natuurlijk, zij was zenuwachtig, zenuwachtig om alles... alles! Stil... hoorde zij niet rumoer beneden in huis Zij richtte zich op. O, wat klopte haar hoofd, en wat was het hier gauw donker in deze achterkamer die op tuinen uitzag... Vaag hoorde zij een roepstem... zij luisterde scherper. O, die barstende hoofdpijn... Stil, haar naam... Een bit tere trek vertrok haar mond, natuurlijk Fietje, die was thuisgekomen en nu haar riep, brandend van verlangen het verhaal van haar wedervaren te loozen Moedeloos zonk zij in den stoel terug... laat maar roepen Zij sloot de oogen... „Betty Betty... Zij richtte zich met een ruk op, voelde de hoofdpijn nu niet. Dat riep Jaap, hard, gebiedend „Betty Betty... Wat was dat, daar klonk angst in zijn roepende stem Zon der haar oogen te wasschen, zonder een gedachte te wijden aan haar beschreid uiterlijk, vloog zij haar kamer uit, de trap af„Als Jaap eens iets was overkomen Zii gleed letterlijk van de trappen. Het was, beneden gekomen, een verademing, den donkeren omtrek van zijn breede, ge zonde gestalte te zien staan in de vierkante verlichte deuropening van de huiskamer. Hemel, wat was ze geschrokken Zij bracht haar linkerhand naar haar hijgende (Fngez. Mededeeling.) ter voor die verwachting niet den minsten grond. Het is echter wel te begrijpen, dat de vraag naar eersterangs beleggingspa pieren minder wordt, nu het rendement daarvair tot circa 4% is gedaald. In ons vorig overzicht deden we reeds uitkomen, dat de emissies van Amsterdam en Gro ningen ietwat gewaagd waren met het oog op de beurskoersen van analoge obligaties en het is dan ook gebleken dat het beleg gend publiek van 4% obligaties tegen 98 a 98% niet meer gediend is. Daaren tegen wordt de vraag grooter naar obliga ties, welke minder verzekerd, maar meer rendabel zijn, waaronder de 7 obligaties van Duitschland en andere buitenlandsche waarden kunnen worden genoemd. Vooral nu de groote mogendheden in Europa het voorloopig weer eens zijn, krijgt men ook in de schuldbrieven van de Oost-Europee- sche staten weer wat meer vertrouwen. Dat vertrouwen is echter finaal verdwe nen wat betreft de schuldbrieven en d'e valuta van Frankrijk. Het gaat in dit land naar het schijnt van kwaad tot erger. De nieuwe goudleening, welke zou dienen om schatkistbons af te lossen, heeft slechts frs. 6 milliard opgebracht en de regeering zal straks het voorschot bij de Banque de France moeten verhoogen om voor de af lossing dier bons de middelen te vinden. De franc blijft intusschen dalen te Am sterdam liep de koers beneden 11 cent terug, een noteering welke in anderhalf jaar niet voorkwam. De daling der valuta brengt het op papier sluitende budget op nieuw uit zijn evenwicht en meer en meer worden de symptomen der inflatie in Frankrijk zichtbaar. Opmerkelijk is, dat de Belgische franc zich op 11.35 kan hand haven. Het schijnt in de bedoeling te lig gen haar te stabiliseeren op een waarde van frs. 105 is gelijk aan 1. Daartoe zal een internationaal crediet worden verkre gen, waaraan verschillende landen, aller eerst Engeland, ook ons land, zal meedoen. VOORSTELLEN AAN DEN GEMEENTERAAD. Door Burg. en Weth. zijn de volgende voorstellen aan den gemeenteraad gedaan: Reeds te vorigen jare werden door ons college in zijn toenmalige samenstelling plannen beraamd om tot de invoering van autotractie bij den reinigingsdienst over te gaan. Een bezoek- van den destijds fungeeren- den wethouder van gemeentewerkn, den heer Van Niftrik, aan de gemeentereiniging te Dordrecht, bracht aan het licht, welke gunstige resultaten van het mechaniseeren van dezen tak van dienst zijn te verkrijgen en tot welke financieele voordeelen het kan leiden. Niet alleen ons streven tot bezuiniging maar ook andere omstandigheden droegen er toe bij om aan een reorganisatie van de reiniging onze volle aandacht te schen ken. Door de uitbreiding der stad, vooral in het Noordwestelijk gedeelte, biedt de dienst der gemeentereiniging op den duur borst, even stilstaande onder aan de trap, met de rechterhand de leuning vastgrijpen de, niet in staat één pas te verzetten. Zij duizelde, want die schrik om b e m..., het kwam over haar als een openbaring... „Betty, ben jij daar Waarom is het licht in de gang nog niet op? Ik kan je nauwelijks zien Hoe bedaard, maar ook hoe dringend klonk Jaap's stem „Toe, kom dadelijk hier Zij liep langzaam het eindje gang door tot aan de open deur van de verlichte huiskamer. Zij kon niet anders dan als met looden gewichten aan de voeten voortko men. Den man, die daar zoo rustig stond in de deuropening, met zijn vierkante mas sieve figuur, zijn zware gedecideerde stem, zijn heldere grijze oogen, met den door dringenden blik... alles, alles kenteekenen van stoere kracht, wil en energie, had zij hef... en in dien man had zij zijn groote liefde voor haar gedood, door haar vast klampen aan ijle jeugdherinneringen en forooze droomliefde... En nu had zij hem lief, zij voelde het bij elke beschroomde schrede die haar nader bradht tot hem En -zij ontweek zijn blik, want zij vreesde, nis zij hem aanzag recht in die grijze door dringende oogen, dat bij dan haar geheim zou lezen uit de ziel, en zij zou daar dan niets aan kunnen doen, want zij voelde zich weerloos in zijn algeheele macht over haar... Doch hij lette niet op haar daar was iets anders dat hem bezig hield, geheel vervulde „Komt toch gauw, Betty, wat talm je Vlak bij hem, week hij voor haar op zij de, om haar door de deuropening te laten gaan, en snel fluisterde hij haar daarbij in het oor „Vader is weer zieker Stil, zeg mij niets je weet, hij is achterdochtig F' Nu hervonden haar voeten de gewone vlugheid. Zij ijlde de groote kamer 'binnen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1925 | | pagina 1