IER
fttë!
peculaas
PLOUVIER heeft de warme PANTOFFELS
m
SATERDAG 34 OCTOBER
2551
PDA X"
ooral
ENOUVVE
ING
Djt nummer bestaat uit g bladen
Brieven uit de Hofstad
FEUILLETON
Zooals de oudeR zongen...
63e Jaargang
■1^2551
No. 288
het merk
tlanden
:t 20 cent.
IUNDO.
4
en gesuikerd
ons.
cheidestraat
DE COLOGNE
voor -
kinderen
KHUIJSEN,
Coiffeur.
IR a.s.
oirói
TOEBOUW"
andia".
SSENS
en des avonds
>egang meer.
UUR.
ENAAR
OLLO'
APOiLO"
personen.
ITER,
rtoire
les avonds
half acht.
ursus voor
Deeine-
chtstreeks
ng in icr-
lere irilich-
RUITHO
cretaris de
t Souburg.
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTS PRIJS
v'oor Vlissihgen en gemeenten op Wal-
f2.20 per drie maanden. Franco
?orhet geheele rijk ƒ2.50. Week-abon-
„ipnte 17 cent, alles-bij vooruitbetaling.
\fzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIE-PRIJS
I yan i_4 regelsf 1.10 voor iedere
I meer 26 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel
Kleine Advertenties betreffende Huur en
Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie-
jjjoe,, en Dienstaanvragen. enz., prijs, bij
vooruitbetaling van 1—5 regels ƒ0.75, elke
regel i"eer 15 CÊn{*
Denkbeeldige veiligheid.
De crisis.
De enorme uitbouw van Den Haag in de
laatste jaren heeft het groote vraagstuk op
den voorgrond gebracht hoe de verbinding
tusschen de vèr-uiteenloopende gedeelten
is te verkrijgen en te behouden. Gelukkig
is vóór den tijd dat deze puzzle zich op
drong de fiets uitgevonden, die een boven
allen lof verheven verkeersmiddel juist op
onze „platte" wegen is «geworden. Maar
riiet honderd iprocent van de menschheid
fietst en het weer is in ons land van dien
aard dat vaak dit verkeersmiddel onge
schikt is. Men 'kan ze bewonderen de ve-
ien die er altijd zijn, -die wind noch weer
duchten en op ihun stalen ros blijven zitten
al 'kost het 'moeite in evenwicht te blijven,
laat staan vooruit te komen. Voorts zijn er
momenten waarop «men ook. niet op de
fiefe kan zitten, bijvoorbeeld wanneer men
in zijn beste plunje uitgaat. Noodig is dat
een ander, tegen wind en weer bestand
vervoersmiddel, dat liefst wat vlug en liefst
vaak rijdt.
In de toekomst komt wellicht de kleine
auto onder ieders bereik, maar zóó ver is
het in ons land nog niet en eer het zóóver
is zal er nog een vraagstuk moeten worden
opgelost, nl. dat der garages op welker
bouw nog nergens gerekend wordt of is.
Voorshands blijft de meerderheid der
stadsbewoners dus op de tram en de bus
aangewezen. Het ziet er naar uit dat het
tusschen die twee een concurrentie op le
ven ;en dood wordt en vooral hier in Den
ilaag begint het daar al aardig het beeld
van te vertoonen. Wij naderen hier ter
stede een crisis in dezen strijd, want met
I Januari 1926, heel 'Spoedig dus, loopt de
overeenkomst tussahen de gemeente en de
I kam-maatschappij af en zal er dus een
nieuwe regeling getroffen moeten worden.
Het ligt voor de hand dat de vraag of dan
at bussen een kans om het bestaan te
handhaven, zal gegeven worden. Het laat
zich aanzien dat de bussen slechts terrein
kunnen winnen als men ze laat bestaan,
omdat zii nu eenmaal gemakken bieden die
de tram nimmer kan hebben. De tram is
met haar rails en haar draden over een be
paalde baan gebonden. Hoe veel nadeel -dit
geeft blijkt al dadelijk wanneer hier of
daar reparaties aan den weg noodig zijn
en het tramverkeer door de versperring
heeft heen te tobben. De bus rijdt even
een andere straat in en men bespeurt
niets van de moeilijkheden. De tram-aanleg
berust op eèn vermoedelijke veronderstel
ling hoe het gebruik ervan zal zijn de bus
constateert dagelijks hoe het met haar ex
ploitatie gesteld is en kan zich daarbij
iederen dag zonder één cent kosten aan
passen.
Het is dus te 'begrijpen dat bij een her
ziening der overeenkomst tusschen de ge
meente. en de tram het bussen-vraagstuk
van veel gewicht is. De ellende van het
tram-monopolie als verkeersmiddel hebben
wij jarenlang ondervonden maar het ge
meentebestuur, dat een liöéen duit in het
tram-bedrijf heeft zitten denkt over deze
misère anders dan wij die er het dagelijk-
sche slachtoffer van zijn. Een slecht-ren-
éeerende tram is voor de gemeentekas een
Oorspronkelijke roman door LOUISE B. B.
33)
Betty, bleek, zag hem niet glanzende
°ogen aan. „Ik weet 't Jaap, ik ken je
Wilskracht. Ook weet ik, dat ie invloed
"ebt op je omgeving vader, Reyman, het
pheele personeel, alles buigt voor je
kracht.. Rudolf zou ook bukken voor je
woord, 7ich onvoorwaardelijk onderwerpen
Pn je leiding..
Weer haalde Jaap zwaar adem, eer hij
met toonlooze stem kon zeggen „Welnu,
Betty, als jij het begeert, zal ik mij inte
resseeren voor Rudólfsamen zullen wij
jjj!n wa* anders, hoopvollers vinden voor
Lang zag Betty hem aan, een fijn rood
steeg op naar haar bleeke wangen „Ant-
;00fd mij eens oprecht, Jaap, zou jij in
zijn een vrouw te trouwen, die ook
nog.denkt aan een ander
«tl staarde haar aan, zijn slapen verf
je zich rood. „Neen antwoordde hij
kort, barsoh.
Toen. stond ook Betty met een bitter
S'tnilachje on van de bank „Gun dan
on arm meisje haar eenigen trots Ik wil
oph'1 ^at me geboden wordt in een
vp iïsten .schaal, dan liever de eenzame
,D.p nheid van stille trotsche berusting
J.-- "S "J,e nu tot aan de eerste tramhalte,
J oe Tmiorstraat, wil je, Jaap? Dan kan
J jo eigen weg gaan... en rk den mijnen
v voel me moe... doodmoede
XII.
naarst?' kwani thuis. Zij spoedde zich
i'?ii,p en' naar ^aar eigen stille slaap-
een lang smal vertrek, dat met
strop en dus v/il men trachten de zaak zóó
te regelen dat die strop aan de gemeente
bespaard blijft.
Thans heeft een commissie van vier ter
zake kundigen en bij de kwestie betrok
kenen '-een gansch nieuw tram-net ontwor
pen, dat vóór een goed deel, gelijk te be
grijpen valt aansluit aan het bestaande,
liet voorgestelde net ziet er aardig uit,
maar bet zegt niet veel omdat de beteeke-
nis van een lijn voor het voornaamste ge
deelte afhangt van de wijze waarop die
geëxploiteerd wordt.
Met opzet heb'ben wij reeds geruimen
tijd één der voornaamste bus-lijnen gade
geslagen in haar ontwikkeling, o.a. door
ei geregeld gebruik van te maken. De er
varing heeft ons daarbij geleerd dat een
voornaam gedeelte van de reizigers de bus
de 'eer van hun bezoek aandoet niet omdat
men de bus als zoodanig prefereert boven
de ti-am, maar wel omdat die sneller rijdt
en omdat men de bus kiest, wanneer die
toevallig eerder passeert dan een tram. Dit
wijst er dus op dat het bestaan van de
bussen voor een goed deel het gevolg is
van het gering aantal trams dat op een
lijn rijdt èn van de traagheid der trams,
die o.a het gevolg is van het logge ver
voermiddel dat de tram geworden is met
zijn veel te groote bijwagens. Meer
trams, kleiner trams, is dus de noodzake
lijke voorwaarde voor het winnen der con
currentie, maar 'beide voorwaarden kosten
geld, veel geld en daaraan nu heeft de
tram een broertje dood.
Met begrijpelijke belangstelling zien wij
de afwikkeling der tram te geinoet.
We willen even het droevige verhaal
geven van een nieuwe poging tot verbe
tering van het verkeer en de veiligheid van
den voetganger.Op breede lanen met een
midden-voetpad rijdt de tram aan de
rechterzijde van dit pad. Bij, de tramhalten
nu moeten de passagiers in- en uitstappen
aan de rechterzijde van de tram, dus op
den rijweg. Dit is altijd een gevaarlijke
geschiedenis in venband met het verkeer.
/Eenigen tijd geleden heeft de verkeers
politie witte strepen op de straatsteenen
laten schilderen, een denkbeeldige vlucht
heuvel aangevend, die door de voertuigen
gemeden zou worden. Dit stelsel hielp niet
veel omdat niemand zich waagde op dit
fantasie-heuveltje. Thans is zoo'n afgelijnd
deel versierd met twee kleine licht-païen,
waartusschen men zich iets meer veilig zou
gevoelen. Ook dit is denkbeeldig gebleken,
want aan het begin dezer week reed een
vracht-auto één der paaltjes aan en van
de veiligheid bleek dus niet veel te bestaan.
Het is een goed werk dat de verkeers
politie tracht te doen maar middeltjes als
dit, helpen niet bizonder veel. Een middel
dat niet afdoende helpt, wordt op den duur
een, gevaar. Men is veilig op een plaats of
men is het niet, maar met denkbeeldige
veiligheid zijn wij wel het -verst van huis.
Tal van ingezonden stukken in de bladen
hebben reeds aangegeven dat het publiek
eer bang dan gerust is door deze denkbeel
dige vluchtheuveltjes en dat het, gelijk nu
gebleken is, het gevaar om zich er te wa
gen eigenlijk grooter is dan voorheen.
Welke scherpzinnige verkeerspoliticus
zal 'hier de allesbevredigende uitvinding
doen EIBER.
Beursbeschouwingen
De willige stemming te New-York.
De beweging in Rubberwaarden
op de Amsterdamsche beurs. - - Hoo-
geve koersen voor aand. Koninklijke
in verband met prijsstijging van olie
en benzine. De resultaten onzer
reederijen. Onvoldoende publica
ties. Betere koersen voor in-
dustrieele aandeelen. Vastere
geldmarkt. De daling der Fran-
sche francs. Stabiliseering dei-
Belgische francs.
Geheel en al zonder uitwerking is „de
vrede van Locarno" op de beurzen ver
moedelijk niet gebleven. Juist na te gaan
is dat niet, de factoren welke tezamen het
aspect der fondsenmarkten bepalen, zijn
daartoe dikwijls te groot in aantal. Voor
elke wijziging in de beursstemming is zelfs
niet altijü een redelijke verklaring te vin
den. Zoo zal het de vraag zijn of de nieuwe
uitbarsting van willigte in New-York ver
band houdt met den Europeeschen vrede.
Mogelijk dat men er een uitbreiding van
het internationaal handelsverkeer van ver
wacht, in de Amerikaansche beursberichten
wordt echter van Locarno nauwelijks ge
sproken. Het schijnt voornamelijk de flo
rissante toestand in de Unie te zijn, welke
aan de speculatie voortdurend nieuw voed
sel geeft. Deze week hebben de beursom-
zetten te New-York een. ongekende hoogte
bereikthet aantal shares dat op één dag
werd verhandeld liep tot 2% millioen op,
een cijfer dat sinds 1901 niet voorkwam en
volgende dagen was de omzet weinig min
der Daarbij zijn koersstijgingen tot stand
gekomen van 15 tot 40 en tal van fond
sen bereikten koersen, welke alle vroegere
records breken. Deze geweldige koopbewe
ging bepaalt zich vooral tot waarden, wel
ke we hier slechts bij name kennen, auto-
mobielaandeelen en dergelijke, terwijl de
bekende spoorwegshares en industrieele
fondsen bescheiden achteraan komen. Toch
zijn ook aand. South Railway bijvoorbeeld
van 108 tot 112 gestegen, Chic. Rock Is
land van 44 tot 48J4 °M. Steels van 123 tot
125% etc. Van allen kant komen de
moedgevende berichten. De spoorwegen
zouden in September weer S 5 millioen
meer hebben ontvangen dan in de reeds
zeer gunstige maand Augustus. Allerlei
fusiegeruchten doen de ronde, de graan
prijzen loopen weer op, evenals de prijzen
van tin en koper, voorts is er een keer ge
komen in de noteering van petroleum en
het voornaamste daaruit vervaardigde deri
vaat benzine en de af en toe verstijvende
geldmarkt geelt telkens, weer teekenen van
ontspanning. Het schijnt tegenwoordig
weer een bizondér voorrecht te zijn om
Amerikaan te wezen. Althans het maat
schappelijk welvaartspeil schijnt nog steeds
te stijgen. .Nadat een zich ontplooienden
handel en fJoreerende bedrijven houdt de
stroom van kapitaal naar de beurzen nog
steeds aan en tot dusver hebben alle emis
sies van buitenlandsche staten, provincies
en steden een bevredigend resultaat, zoo
dat men credieten blijft vragen. Ten onzent
volgt men op de beurs wel op een afstand
de Amerikaansche koersbeweging. de om
zetten zijn hier niet groot. De koersen zijn
daarvoor te hoog opgezet, het rendement
der fondsen is doorgaans verre van vol
doende.
Men wordt aan de Amsterdamsche beurs
trouwens nog altijd in beslag genomen
door de beweging op. de afdeeling der
Rubber aandeelen, waarVan langzamerhand
niet veel meer te zeggen, maar waarin niet
temin nog heel wat te doen is. Aanvanke
lijk hadden de verkoopen de overhand,
zoodat in de meeste aandeelen beduidende
koersverlagingen tot stand kwamen, hoe
wel de rubberprijs daartoe niet aanstonds
aanleiding gaf. Slechts tijdelijk daalde de
prijs tot beneden 4 shilling, later liep hij
weer tot boven dien prijs op en toen de
winstnemingen hadden opgehouden, won
de vraag het weer van het aanbod. De gun
stige positie waarin de rubbercultuur-
maatschappijen verkeeren, wordt uiteraard
meer en meer bevestigd door het aanhou
den der hooge marktprijzen, zoodat thans
zelfs voor 1927 en 1928 het product kan
worden verkocht tegen 2 shilling per Eng.
pond. dat is circa 1.30 per K.G., eèn
prijs die nog 80 a 90 ct. per K.G, winst
laat. Zelfs voor 1930 worden thans reeds
contracten afgesloten en de maatschap
pijen, welke dusver niet of slechts in ge
ringe mate zich door vóórverfcoopen heb
ben gebonden, profiteeren thans van een
marktprijs, welke per K-G. méér dan 2
winst laat. Het is daarom een wonder dat
het publiek tot den aankoop van rubber
waarden wordt geprikkeld en de specula
tie weinig moeite heeft om er den moed in
te houden. Anderzijds kan ook worden
opgemerkt dat men wat voorzichtiger
wordt. Men begint meer de superieure van
den inferieure fondsen te onderscheiden,
met het gevolg dat tal van kleinere, of
nieuwe rubberaandeelen in koers biijven
afbrokkelen. Het is trouwens in het alge
meen zoo, dat men beter hooggeprijsde
fondsen kan koopen, welke een flinke in
trinsieke waarde hebben, dan laaggeprijs
de van twijfelachtig- gehalte.
In de andere cuituurafdeelingen was de
handel van weinig beteekenis. Tabakken
liepen in hef midden der week in sympathie
met Rubberaandeelen benige procenten op.
Voor een koersbeweging van eenigen om
vang schijnt er in dezen hoek thans geen
reden te zijn, evenmin als in dien- van de
Suikerwaardenwelker fluctuaties tusschen
enge grenzen beperkt blijven. De verhoo
ging der olie- en benzineprijzen en de hoo-
gere koersen uit New-York hebben -hier
voor aandeelen Koninklijke op de afdee
ling der Petroleumwaarden een betere
stemming in het leven geroepen, waardoor
de noteering ettelijke procenten kon stij
gen. Aandeelen Koninklijke zijn trouwens
bij de algemeene koersverbeteringen op de
aandeelenmarkt ten achter gebleven, wat
hoofdzakelijk een gevolg was van de
flauwe stemming op de olïemarkt. Nu hier
in een kentering schijnt te zijn gekomen,
is het niet uitgesloten dat men zijn aan
dacht in sterkere mate op dit internationale
fonds zal richten, waarvan weliswaar geen
bizondere gegevens omtrent den bedrijfs-
gang zijn gepubliceerd, maar waarvan
toch wel mag worden verwacht dat zij ook
van den verbeterden economischen toe
stand in Amerika en Europa zal weten te
profiteeren.
De vaste stemming, welke we reeds de
vorige week voor Scheepvaartwaarden
signaleerden, bleef ook deze week, althans
gedurende de eerste dagen, bestaan, de
opgaande beweging bepaalde zich in
hoofdzaak tot de Indische lijnen, waarvan
vooral aand. Nederland in koers vooruit
gingen, naar aanleiding van geruchten,
volgens welke de bedrijfscijfers over het
eerste halfjaar van 1925 beduidend beter
zijn dan die van verleden jaar. Men vraagt
zich af, waarom die cijfers, zoo zij inder
daad reeds konden worden vastgesteld,
niet worden gepubliceerd. Wij hebben
daar al eens eerder op gewezen, maar het
mag nog wel eens worden gezegd, dat de
publicatie onzer Hollandsche bedrijven
heel wat te wenschen overlaat. Terwijl in
Amerika maandcijfers en kwartaalstafen
worden bekend gemaakt door de meeste
ondernemingen van eenige beteekenis, tast
men hier een heel jaar omtrent de bedrijfs
resultaten van groote maatschappijen in
het duister. Wie weet er iets van den gang
van zaken in het eerste halfjaar bij Philips
Gloeilampenfabrieken, of bij de Konink
lijke, of bij de groote reederijen Officieel
niemand, misschien hier en daar een inge
wijde, de commissarissen, een vriendje van
de directie en dergelijke bevoorrechten, die
dan naar hartelust op de beurs kunnen ope-
reeren. Wij zeggen niet dat het altijd ge
beurt, maar mogelijk is het in de meeste
gevallen wel en het publiek vischt daarom
"meestal achter het net.
Ook van onze industrieele bedrijven ko
men we tusschen twee jaarvergaderingen
doorgaans weinig te weten. Ditmaal waren
het de aandeelen Holl. Draad en Kabel,
welke eenige procenten stegen naar aan
leiding van geruchten over een goeden
gang van zaken, voorts waren ook de aan
deelen Ier Kustzijdefabrieken de meeste da
gen aan den vasten kant. en bestond er
ook meerdere vraag naar aand. Van Ber-
kel. Over het algemeen bewegen de aan
deelen der Industrieele ondernemingen zich
in opwaartsche richting.
De geldmarkt was deze week iets vaster,
allicht mede in verband met den naderen
den Novemberdag prolongatie liep tot
3% a 4 op. hier en daar verluidde dat
dé~Nederlandsche Bank haar disconto zou
verhoogen, de jongste weekstaat geeft ech-
(Ingez. Mededeeling.)
één raam uitzicht gaf op den Princessetuin.
Zij ontdeed zich van hoed, mantel en hand
schoenen, haalde voor de spiegelkast haar
vingers door het, door den hoed, plat ge
drukte haar, alles even werktuigelijk. Toen,
droomerig, stond zij uit te staren voor het
•raam. Nog grauwde de korte November
middag. De smalle zanderige lanen in den
Princessetuin, waar een lichte nevel hing
tusschen de kale zwiepende zware hoo
rnen, voerden haar gedachten weer terug
naar de Boschjes, waar zij zooeven ge
weest was met jaap en, een paar dagen
geleden, naast Ruud, de eerste vlijmscher
pe smart om Ruud, gevoeld had. De eerste
doodsteek aan haar mooie jonge droom
liefde...
„Droomliefde...
Zij schrikte van dat woord En vreemd,
zij kon de eerste scherpte van die smar
telijke verbazing, van dien eersten twijfel
aan Ruud's standvastigheid, niet terugvin
den ook niet meer de verontwaardiging
die zij had gevoeld, toen de nichten, een
uur geleden, haar stille jongemeisjesliefde
en illusies zoo ruw in aanraking brachten
met de harde eischen van het dagelijksche
leven...
Al haar gedachten vulden zich met Jaap.
Zij bracht "haar handen aan de slapen, zij
kreunde bij de herinnering aan wat Jaap
gezegd had, aan zijn koele houding, zijn
toonlooze stem...
Hij had haar naar de tram gebracht,
maar toen zij insteeg zeide hij „Adieu, ik
Iaat je hier alleen, ik loop liever nog wat
En wuivend met de hand, na vluchtig den
hoed afgenomen te hebben, was hij terug
gekeerd, den kant op naar de Boschjes.
En hij had bij dien laatsten groet geglim
lacht... Jaap lachen En toch, als zij "goed
bedadht, was hij veranderd de laatste" da
gen. De diepe plooi tusschen de wenk
brauwen, de sombere uitdrukking in dc
oogen, de stroeve, norse he trek om den
mond, alles wat innerlijke groote smart,
teleurstelling en wrok verried, effende zich
als hij met haar sprak.
Jaap was nooit een expansief man ge
weest, hij bleef gesloten, maar toen hij
met haar sprak in de Boschjes, had hij
•weer meer over zich het stil bedaarde,
kalm resolute, dat hem eigen was geweest
de eerste weken na zijn terugkomst uit
Engeland.
„Hij heeft een sterk karakter, het kostte
hem eenige inspanning zijn teleurstelling te
overwinnen, maar het is hem gehikt, zoo
als alles hem gelukt, dank zij zijn wils
kracht 1 Nu 'heeft hij zijn smart onder de
knie..., hij is zijn... zijn liefde voor... voor
mij te boven En Bety begreep niet, waar
om de gedachte dat Jaap niet meer van
haar hield, haar meer schokte dan de over
tuiging dat haar huwelijk met Ruud, waar
op zij jaren geduldig had gewacht, dreigde
onmogelijk te worden. Zij wierp zich in
het manden fauteuiltje in den hoek bij het
raam het gezicht in haar zakdoek ver
borgen, schreide zij lang en hartstochtelijk.
Zij kon zich niet langer bedwingen, zij
moest schreien om een smart, waarvoor
zij nog geen naam wist. Schemering vulde
al meer de skamer, ze bemerkte het niet
„Nu ben ik geheel verlaten... ik heb nie
mand meer snikte zij.
Eindelijk, moe van het weenen, leunde
zij achterover in haar stoeltje, rust zoe
kend voor het lichaam, dat nasc hokte in te
groote gemoedsbeweging. Het was kil in
het niet verwarmd vertrek. Zij bracht de
koude handen naar haar gloeiend voor
hoofd Zij had hoofdpijn gekregen. Als
men haar nu maar met rust liet nog een
poosje. Zij had alleen behoefte aan een
zaamheid...
Zij bleef doodstil zitten, maar haar ge
dachten jaagden. En altijd begon ze me4
zich Ruud voor den geest te halen, en al
tijd werd zijn beeld verdrongen door dat
van Jaap.
En dan bracht zij haar verfrommelden
zakdoek aan den mond, om de weer opko
mende snikken te smoren. „Zusje", had
jaap haar genoemd, zoo rustig, kalm, als
van zelf sprekend. Hij wilde natuurlijk
daarmede aanduiden, dat de lieve hartelij
ke vroegere verhouding tusschen hen weer
mocht terugkomen. Daar moest zij toch
blij om zijn, dat had zij immers zelve zoo
gewild Waarom dan schreide zij er nu
om Och, natuurlijk, zij was zenuwachtig,
zenuwachtig om alles... alles!
Stil... hoorde zij niet rumoer beneden
in huis Zij richtte zich op. O, wat klopte
haar hoofd, en wat was het hier gauw
donker in deze achterkamer die op tuinen
uitzag... Vaag hoorde zij een roepstem...
zij luisterde scherper. O, die barstende
hoofdpijn... Stil, haar naam... Een bit
tere trek vertrok haar mond, natuurlijk
Fietje, die was thuisgekomen en nu haar
riep, brandend van verlangen het verhaal
van haar wedervaren te loozen
Moedeloos zonk zij in den stoel terug...
laat maar roepen Zij sloot de oogen...
„Betty Betty... Zij richtte zich met
een ruk op, voelde de hoofdpijn nu niet.
Dat riep Jaap, hard, gebiedend
„Betty Betty... Wat was dat, daar
klonk angst in zijn roepende stem Zon
der haar oogen te wasschen, zonder een
gedachte te wijden aan haar beschreid
uiterlijk, vloog zij haar kamer uit, de trap
af„Als Jaap eens iets was overkomen
Zii gleed letterlijk van de trappen. Het
was, beneden gekomen, een verademing,
den donkeren omtrek van zijn breede, ge
zonde gestalte te zien staan in de vierkante
verlichte deuropening van de huiskamer.
Hemel, wat was ze geschrokken Zij
bracht haar linkerhand naar haar hijgende
(Fngez. Mededeeling.)
ter voor die verwachting niet den minsten
grond. Het is echter wel te begrijpen, dat
de vraag naar eersterangs beleggingspa
pieren minder wordt, nu het rendement
daarvair tot circa 4% is gedaald. In ons
vorig overzicht deden we reeds uitkomen,
dat de emissies van Amsterdam en Gro
ningen ietwat gewaagd waren met het oog
op de beurskoersen van analoge obligaties
en het is dan ook gebleken dat het beleg
gend publiek van 4% obligaties tegen
98 a 98% niet meer gediend is. Daaren
tegen wordt de vraag grooter naar obliga
ties, welke minder verzekerd, maar meer
rendabel zijn, waaronder de 7 obligaties
van Duitschland en andere buitenlandsche
waarden kunnen worden genoemd. Vooral
nu de groote mogendheden in Europa het
voorloopig weer eens zijn, krijgt men ook
in de schuldbrieven van de Oost-Europee-
sche staten weer wat meer vertrouwen.
Dat vertrouwen is echter finaal verdwe
nen wat betreft de schuldbrieven en d'e
valuta van Frankrijk. Het gaat in dit land
naar het schijnt van kwaad tot erger. De
nieuwe goudleening, welke zou dienen om
schatkistbons af te lossen, heeft slechts
frs. 6 milliard opgebracht en de regeering
zal straks het voorschot bij de Banque de
France moeten verhoogen om voor de af
lossing dier bons de middelen te vinden.
De franc blijft intusschen dalen te Am
sterdam liep de koers beneden 11 cent
terug, een noteering welke in anderhalf
jaar niet voorkwam. De daling der valuta
brengt het op papier sluitende budget op
nieuw uit zijn evenwicht en meer en meer
worden de symptomen der inflatie in
Frankrijk zichtbaar. Opmerkelijk is, dat
de Belgische franc zich op 11.35 kan hand
haven. Het schijnt in de bedoeling te lig
gen haar te stabiliseeren op een waarde
van frs. 105 is gelijk aan 1. Daartoe zal
een internationaal crediet worden verkre
gen, waaraan verschillende landen, aller
eerst Engeland, ook ons land, zal meedoen.
VOORSTELLEN
AAN DEN GEMEENTERAAD.
Door Burg. en Weth. zijn de volgende
voorstellen aan den gemeenteraad gedaan:
Reeds te vorigen jare werden door ons
college in zijn toenmalige samenstelling
plannen beraamd om tot de invoering van
autotractie bij den reinigingsdienst over te
gaan.
Een bezoek- van den destijds fungeeren-
den wethouder van gemeentewerkn, den
heer Van Niftrik, aan de gemeentereiniging
te Dordrecht, bracht aan het licht, welke
gunstige resultaten van het mechaniseeren
van dezen tak van dienst zijn te verkrijgen
en tot welke financieele voordeelen het kan
leiden.
Niet alleen ons streven tot bezuiniging
maar ook andere omstandigheden droegen
er toe bij om aan een reorganisatie van
de reiniging onze volle aandacht te schen
ken.
Door de uitbreiding der stad, vooral in
het Noordwestelijk gedeelte, biedt de
dienst der gemeentereiniging op den duur
borst, even stilstaande onder aan de trap,
met de rechterhand de leuning vastgrijpen
de, niet in staat één pas te verzetten. Zij
duizelde, want die schrik om b e m..., het
kwam over haar als een openbaring...
„Betty, ben jij daar Waarom is het
licht in de gang nog niet op? Ik kan je
nauwelijks zien Hoe bedaard, maar ook
hoe dringend klonk Jaap's stem „Toe,
kom dadelijk hier
Zij liep langzaam het eindje gang door
tot aan de open deur van de verlichte
huiskamer. Zij kon niet anders dan als met
looden gewichten aan de voeten voortko
men. Den man, die daar zoo rustig stond
in de deuropening, met zijn vierkante mas
sieve figuur, zijn zware gedecideerde stem,
zijn heldere grijze oogen, met den door
dringenden blik... alles, alles kenteekenen
van stoere kracht, wil en energie, had zij
hef... en in dien man had zij zijn groote
liefde voor haar gedood, door haar vast
klampen aan ijle jeugdherinneringen en
forooze droomliefde... En nu had zij hem
lief, zij voelde het bij elke beschroomde
schrede die haar nader bradht tot hem
En -zij ontweek zijn blik, want zij vreesde,
nis zij hem aanzag recht in die grijze door
dringende oogen, dat bij dan haar geheim
zou lezen uit de ziel, en zij zou daar dan
niets aan kunnen doen, want zij voelde
zich weerloos in zijn algeheele macht over
haar...
Doch hij lette niet op haar daar was
iets anders dat hem bezig hield, geheel
vervulde „Komt toch gauw, Betty, wat
talm je
Vlak bij hem, week hij voor haar op zij
de, om haar door de deuropening te laten
gaan, en snel fluisterde hij haar daarbij in
het oor „Vader is weer zieker Stil, zeg
mij niets je weet, hij is achterdochtig F'
Nu hervonden haar voeten de gewone
vlugheid. Zij ijlde de groote kamer 'binnen.