Ische kwaliti Advertentiil ZATERDAG IS AUGUSTUS Rotterdam, Bordrecht en issingen, vice verss TE ROLLEf Eerste Blad binnenland No. 191 63e Jaargang rkaasei jfsgehat iche Maatschappij Stoomvaart. Beursbeschouwingen STOOMVAART MAATSCHAPPIJ „TELEGRAAF'5 B. STOFKOPER Co. Stads= en Provincienieuws RBERICHT. neterstand 771.3 te Bh leterstand 754.8 te Roe,.. A den avond van 15 eranderliike wind. iy Waarschijnlijk IR AUTO'S EN' FIETSB Augustus 15 8.55 16 8.53 17 8.51 18 8.49 G E N D A rmakelijkheden. Openb,, Vergaderingen enz, - Dagelijks bioscoop-y^ avonds 8 uur. Vjfoj dag- en Zondagmis annia. Dagelijks s.„k et het origineele Jazzbj 15 Augustus. Gen» 22 Augustus. DatisiM imateurs. deren Dinsdag, Woensi en Vrijdag matinée Zaterdags en Zondags aandag, Dinsdag. Dondel rdag Concert. WoensM .ondag Soirée dansante. mlna. Dagelijks icert kapel „Zeeland® 36 uur matinée. ustus. -- Openbare vcrj Federaties, Concert#] maarscheWaii ACOBSTRAAT13 Telefoon 110 ien is weer voorhandtJ evrouw U onze prim] geproefd ■ui-boter het besiij cent per pak|«| Jeefd aanbevelend, Ëistraat 3 - Tel. óf. |hertstein, vraagt tegen 1 Oi| nette IlENSTBODE j en nacht. fttë «DIENSTBODE wegens huwelijk 4 Irdige. Bellamypark 21 gd een net Hleisj [dag of dag en nactï Bureau ..Vliss. CouranfJ een goed onderhoud] iRDIEPINGSHUISj gemakken voorzitfl Ijken prijs. No. 159, BureaJ [ourant". lp he HerdershondJ 1 Groenewoud 63. i-Middelb.-Rotten hengelegen plaatse'1 van passaobi .eren en vee. T, Kld.il. i, m. mi. ugustus 15 17 18 19 U. 4 9| 8 9 Warien t« bekomen- iN.V. Transport .h. Ervan 9. VOSi sB. EENHOORN, Wjï v. OOSTERHOOT»g »al.r amTENHEK ïaarsche Wal |lC0BSTRAAT13 Telefoon 110 -EVERT U NE VLEESCHWARi ita BOTER en ISCHE EIEREN che, Leidsche ejl Kaas, Comesti»11] VLISSINGSCHE COURANT Ojt nummer bestaat uil 2 bladen Nieuwe bankbiljetten van 10. De directie van de N'ederlandsche Bank bekend, dat zij na 15 Augustus a.s. een nieuw model biljet van 10 in omloop ZaDe voorzijde wordt omlijst door een blauwe kleur ge drukten rand van kleine rozetten en is door een verticale lijn der zelfde rozetten in 2 vakken verdeeld Van Zre vakken is het linkervak, hetwelk iets meer dan V2 gedeelte van het biljet beslaat, onbedrukt gelaten. Hierin is het watermerk "eolaatst hetwelk een zeilend scheepje voorstelt Het rechtervak is in blauwe kleur gedrukt en vertoont den volgenden, gegra veerden tekst DE NEDERLANDSCHE BANK BETAALT AAN TOONDER TIEN GULDEN. De President, De Secretaris, terwijl in de vier hoeken van dit vak het cijfer' 10 voorkomt, naar de binnenzijde af- aeliist door randen van dezelfde rozetten als bovengenoemd. De onderzijde van dit tredeelte van het biljet wordt ingenomen door de gegraveerde afbeeldingen van een vrouw in Zeeuwsche kleederdracht, welke geplaatst is tegen een geguillocheerden donkeren achtergrond, waarop in regelma tige herhaling het Romeinsche cijfer X zichtbaar is. De ruimte rondom den evengenoemden tekst is opgevuld met motieven, welke aan de vruchten en bladeren van den oranje appel zijn ontleend. De keerzijde van het biljet vertoont links eene in een rechthoek geplaatste rozet, op gebouwd uit stervormige, bruine en blauwe lijnfiguren. In de hoeken van den rechthoek is het cijfer 10 aangebracht in paarse kleur op een meerkleurigen achtergrond. De biljetten zijn gedrukt op aan alle zij den recht afgesneden papier van ongeveer 17 bij 10/centimeter en worden ter voor zijde voorzien van den stempel der hand- teekening van den president en den secre- ^De biljetten zijn gedateerd van 1 Maart 1924 af. De XIHe Nederlandse he jaarbeurs. De Xllle Neaerlandsche jaarbeurs zal van 8 fot en met 17 September te Utrecht wor den gehouden. Deze Jaarbeurs belooft weder een be langrijke beurs te worden. Behalve de ge wone groepen, die van den aanvang af fter beurze aanwezig zijn geweest, zullen op de a.s. najaarsbeurs gevormd worden een spe ciale Meubelbeurs (op de 5e verdieping van het Jaarbeursgebouw) en een afzonderlijke groep „Machinerieën en Werktuigen voor de Zuivelindustrie" (in een speciaal daar voor gebouwd paviljoen op het terrein Vre- cfenburg). Van de directie der Nederlandsche Spoor wegen is wederom faciliteit verkregen, waardoor ook aan houders van ééndaag- sche toegangsbewijzen 50 c/o reductie op «Jen prijs van het terugreisbiljet wordt ver leend. Wij vestigen er de aandacht op, dat men met een ééndaagsch toegangsbewijs niet op den dag van afstempeling zelf behoeft terug te reizen, maar dat men de terugreis pas binnen drie dagen behoeft te maken. Van heden af tot 1 September is de ge legenheid opengesteld voor het aanvragen zoowel van driedaagsche toegangskaarten zd 1.50 ais van dagkaaiten ad 1 Beide soorten van toegangsbewijzen geven recht op een reductie van 50 bij het hemen van een gewone enkele reiskaart naar Utrecht, op den prijs van het terugreisbil jet, voor driedaagsche kaarten slechts één maal. De kaarten zijn persoonlijk en wor den op naam gesteld. Echter kan één per scon meerdere kaarten te zijnen name aanvragen. Men denke er aan, dat kinderen beneden ld jaar niet op de Jaarbeurs worden toege laten en dat Zondag 13 September de Beurs gesloten is. Het metaalconflict te Rotterdam. De stakende metaalbewerkers te Rotter- dam hebben een uitstapje naar Hoek van Holland gemaakt, georganiseerd door den A'g. Ned. Metaalbewerkersbond. De bonds- I secretaris, de heer G. v. cl. Houwen uit Amsterdam, sprak de stakende metaalbe werkers toe. Spr. behandelde o.m. ook den brief van den Metaalbond, aan de vier me taalbewerkersorganisaties gericht. Spr. zei- oo, dat, wanneer het de bedoeling van den Metaalbond zou zijn om de regeering als doorslaggevende partij te erkennen, wan neer het een verlenging van den arbeids tijd betreft, de Alg. Ned. Metaalbewerkers- bond zich daartegen zou verzetten met alle macht waarover hij besciiikt. Het hoofdbe stuur Zal niet aarzelen om, gesteund door °e -2.000 leden van genoemden bond, en 7oo noodig met de hulp van het N.V.V., den toegeworpen handschoen op te rapen. Pr- wilde niet terug, doch vooruit. Een nieuwe instelling ten dienste van de zeevaart. n overleg met het rijksbureau voor de ftcï£eP£^rt en met steun van de hydrogra- len van het Meteorologisch In- 7 l! Iieeft de heer s- H- Schol, oud-ge- ♦wS*?1tltans directeur van het Nau- L 1 echnisch Zeevaartbureau te Gronin- et" t00nl<anier ingericht voor zeekaar- v-nrH ^rwnenten ten dienste van de zee- ders- Hij heeft daar in voorraad een heeft a kaarten voor de zeevaart en <°P zich genomen die gedurig bij te bijgewerkte iff d? scWPPers *ot °P de" daS "en Ha kaarten kunnen verkrijgen fe zeer Wanneer men weet, dat eei kapiteins zich bedienen van heel oude kaarten, die een absoluut onjuist beeld geven van den waren toestand, dan moet men erkennen, dat deze instelling voor de scheepvaart een groote verbetering brengt, oie ook zal worden toegejuicht door ree- ders en assuradeurs. De heer Schol neemt ook op zich tegen een kleine vergoeding zeekaarten, die niet a! te zeer verouderd zijn, voor de gezag voerders van schepen bij te werken uit de gegevens die hij van de autoriteiten ont vangt wanneer nieuwe veranderingen in de betonning zijn aangebracht. De inspecteur voor de scheepvaart, de heer Mellema, en de directeur van de zee vaartschool te Groningen de heer Bartlings, hebben bij de opening van deze toonkamer hun groote ingenomenheid met deze nieu we instelling betuigd. Maatschappij Zandbergen. Aan het jaarverslag over 1924 van ..Zandbergen', Maatschappij tot opvoeding van weyzen en andere minderjarigen in het huisgezin", te Amersfoort, ontlèenen wij het volgende Het Tweede Tehuis is op 22 December in gebruik genomen. De kosten van inrich ting en meubileering waren geheel ge raamd op 10.000. Het bedrag kon evenwel gereduceerd worden tot ruim ƒ4500. Het Tehuis is thans geheel bezet met 25 kinde ren. Aan het hoofd staan de dames Hoek stra en Verstijnen. In den loop van 1924 is in de plaats van den heer H. Carpentier Alting te Haarlem als penningmeester op getreden de heer A. M. Vorstman te Amers foort. De toestand van T. O. K. U. N. I. (toezicht op kinderen uit Nederl.-Indië) is in alle opzichten zeer bevredigend. Het aantal verpleegden bleef in 1924 ongeveer stationair. Het kapitaal is vermeerderd met ƒ2447. De rekening en verantwoording geeft een eindcijfer van 202.362. waaronder een nadeelig saldo van 1164. De staat van be zittingen en schulden sluit op 31 December jl. met een bedrag van 192.465 terwijl de kasstaat een eindcijfer aantoont van ƒ464.956. In het afgeloopen jaar werd aan giften ontvangen een totaal bedrag van 5371. Het aantal verpleegden was einde 1924 groot 418. In het herstellingsoord „het Treeker Bergje" werden in 1924 totaal op genomen 8 patiënten, waarvan 21 van Zandbergen zelve. Beschouwingen en koersen over scheepvaartaandeelen, De positie onzer Indische lijnen. Meevallende resultaten over 1924. Mogelijkheden van herstel op de vrachtcnmarkt. In liet „Handelsblad" kwam een paar weken geieden een beschouwing voor over de wereldscheepvaart in het eerste halfjaar van 1925, waarvan ons vooral de volgende passus ti of „Het algemeene verloop van het scheepvaartbedrijf in het eerste halfjaar 1925 gaat, na de hoopvolle verwachtin gen aan het einde van het vorige jaar, langs een haast onderbroken lijn van te ruggang, eindigende -in een ineenstor ting, zooals de wereld misschien nooit heeft aanschouwd." Dit is dus wel een uiterst somber beeld dat van den toestand op de vrachtenmarkt wordt opgehangen en bij het zien daarvan grijpt men onwillekeurig naar de koers- lijst om te ontdekken of men ook aan de beurs zoo zwaarmoedig gestemd is. En cpmerkelijkerwijze treft men dan juist de laatste weken voor Scheepvaartwaarden een betere tendentie aan, zoodat men ge neigd is dc conclusie te trekken, dat óf de beurs óf de zwaarmoedige scribent van het „Handelsblad" zich vergist. Men lette maar eens op den koersloop van enkele leidende Scheepvaartaandeelen in het eer ste halfjaar, hetwelk volgens bovenstaande regelen voor de vrachtenmarkt op een in eenstorting is uit te loopen ziehier de koersen op einde 1924 en die van thans 31 Dec. 1924. Thans Holland Amerika Lijn 67 68 Java-China-Japan Lijn 106 105 Kon. Paketvaart 138 169 Nievelt Goudriaan 106 97 Nederland 151 156% Scheepvaart Unie 130 145 Oostzee 77 71 Maas 107 105 Uit deze vergelijking blijkt dat de no teeringen van scheepvaartaandeelen over het algemeen in het eerste halfjaar niet zijn teruggegaan, dat enkele zelfs hooger noteeren dan een halfjaar geleden. Toch willen we hiermede niet zeggen dat de schrijver in het „Handelsblad" tot een on- juisfe gevolgtrekking is gekomen. Liever willen we aannemen dat zoowel hij, als de beurs gelijk heeft en wel doordien men een zelfde zaak van verschillend oogpunt be ziet. Wanneer men de vrachtenmarkt be oordeelt, kan men moeilijk anders dan tot de conclusie komen dat de situatie daar slechter is dan ooit. De vrachtprijzen zijn in sommige gevallen gedaald beneden liet peil van 1913, terwijl als bekend de be drijfskosten beduidend hooger zijn. Het feit, dat de wereldvloot sinds den oorlog van ca. 49 millioen ton tot 64 millioen ten gestegen is en de overzeesche handel al- ïcht niet meer dan 70 bedraagt van den omvang in 1913, duidt op een verhouding welke tot pessimistische beschouwingen moet leiden. En inderdaad van vele scheepvaartondernemingen zijn- de bedrijfs resultaten slecht en ook de financieele po sitie Iaat veelal te wenschen over. Dit laatste is echter eer een voor- dan een nadeel, want ook in het scheepvaartbedrijf zal „the struggle for life" moeten uitloo- pen op een „survival of the fittest" en hoe zwakker de financieele positie is van klei ne, op oorlogswinsten gebaseerde onder nemingen, hoe eerder dat „sanierungspro- ces" zal zijn uitgewerkt. Hier ligt ook de reden waarom de algemeene beschouwin gen over de vrachtenmarkt uiterst slecht zijn en toch door sommige maatschappijen Geregelde verbinding tusschen Afvaarten in beide richtingen WOENSDAG en ZATERDAG. Prompte zorgvuldige bediening. Billijke vrachten. IK*- Alle inlichtingen worden gaarne verstrekt door de Agenten BEURSSTRAAT TELEFOON 29 VLISSINGEN Ungez. Mededeehng. bevredigende resultaten worden verkregen. Hierboven bleek dat bijvoorbeeld bij de Indische lijnen. De Nederland, de Rotter- damsche Lloyd en de Paketvaart met de Scheepvaartunie, als houdstermaatschappij van aandeelen in de drie eerstgenoemde hun aandeelen sinds einde 1924 hebben zien stijgen en de reden daarvan ligt grootendeels in de sterk meevallende jaar verslagen over 1924. Immers ook geduren de 1924 waren de beschouwingen over de vrachtenmarkt slecht. Maar tegen dien somberen achtergrond ètaken de resultaten der Indische lijnen gunstig af en nog altijd blijft de stemming voor deze aandeelen vast. ondanks het pessimisme, dat op de vrachtenmarkt heerscht. Trouwens ook de aandeelen der zgn. wilde vaart hebben zich goed gehouden. En ook hier moet de ver klaring worden gezocht in de omstandig heid dat de best geoutilleerde bedrijven nog een matige winst kunnen maken wanneer vele andere reeas lang met ver lies varen. Met name or.ze groote reede- rijen zijn voortdurend bezig het bedrijf aan te passen bij de gewijzigde verhoudingen. Het onkosteneijfer is aanmerkelijk ver laagd, in alles is de bezuiniging en de ef ficiency tot het uiterste doorgevoerd en waar bijvoorbeeld het passagiersvervoer van en r»aar Amerika door de emigratie- wetten tot een minimum is ingekrompen, wordt ook door onze reederijen een aan deel genomen in het toeristenverkeer naar Amerika, Zuid-Amerika en Skandinavië, waarin althans eenige compensatie wordt gevonden. Voor de Indische lijnen is bo vendien van beteekenis, dat zij voor een goed deel over vaste relaties beschikken en het handelsverkeer met Indië, dank zij de opleving van den Indischen producten- handel, grooter is geworden. Alle drie de Indische lijnen hebben dan ook over 1924 dividend nitgekeerd, de Ne derland 9 tegen 8 in 1923, de Lloyd 5 tegen 3 in 1923 en de Paketvaart 10 tegen 8'/o in 1923. Wanneer we de positie dezer maatschappijen wat nader bezien, blijkt het zooveel betere resultaat van de Paketvaart voor een goed deel te. danken te zijn aan het feit dat deze over kleine schepen beschikt en voornamelijk de kustvaart in den Archipel exploiteert. Blijkens het jaarverslag ie het aantal afge legde zeemijlen op de geregelde lijnen, zonder de riviervaart, gestegen van 2.251.964 tot 2.408.112 in 1923 en tol 2.562.448 in 1924. In den voorspoedstij d was het voordeelig zoo groot mogelijke schepen te hebben, de exploitatiekosten waren dan verhoudingsgewijs het laagst, nu het vrachtverkeer sterk is ingekrompen, kwam het voordeel aan de kleinere vaar tuigen. De Paketvaart behaalde Tn 1924 bij een kapitaal van 30 millioen een exploi tatie-winst van ruim 9 millioen, de Rot terdamse he Lloyd bij een kapitaal van 20 millioen siechts 3 millioen, de Nederland bij een kapitaal van 20 millioen een winst van 4,1 millioen, de dividenden hebben we hierboven reeds genoemd, en de Scheepvaartunie keerde over 1924 een di vidend uit van 8.9 een percentage dat toch voor dezen tijd waarlijk niet onbevre digend is Toch zouden de aandeelen der hier bedoelde reederijen niet zoo hoog no teeren, wanneer de koers niet gesteund werd door een hooge intrensieke waarde. Iri den voorspoedstijd hebben deze reede rijen groote reserven opgebouwd, waar door zij financieel in een zeer krachtige positie rijn geraakt. Bij de Nederland be- loopen c!c reserven 218 van het kapi taal, bij de Lloyd 196 en bij de Paket vaart 102 c/o, terwijl de vaartuigen onder scheidenlijk voor 141, 137 en 247 te boek staan, cijfers, welke in verhouding tot de tegenwoordige prijzen der schepen vermoedelijk niet te hoog zijn, wanneer men bij de Paketvaart in aanmerking neemt dat haar vloot in hoofdzaak uit passagiers schepen bestaat in tegenstelling met (ie Nederland en de Lloyd, welke meerendeels vrachtschepen bezitten, welker aanschaf fingswaarde aanmerkelijk kleiner is. Nu dient er, voor een beoordeeling van de positie dezer maatschappijen, wel te wor den gerekend met de uitbreidingsplannen, welke vooral bij de Paket en bij de Ne derland van belang zijn. omdat de kasmid delen daardoor met enkele millioenen zul len verminderen. Een globale berekening leert dat de Nederland, na oplevering van de in aanbouw zijnde tonnage nog .slechts over enkele millioenen bedrijfskapitaal be schikt, ongeacht de schuld aan het perso neel wegens pensioen- en andere fondsen, terwijl de Paket en de Rotterdamsche Lloyd, na betaling van schepen en aftrek van crediteuren nog over ruim 10 mil lioen de beschikking hebben. Financieel is dus de positie der Nederland het slechtst Maar hier staat dan weer tegenover dat zij in verhouding tot het kapitaal de grootste vloot heeftis deze compleet, dan ligt achter elk aandeel van 1000 een scheeps- ruimte van 18 bruto registerton, tegen 14 bij de Lloyd en slechts 6'/2 bij de Paket. De Nederland behoeft dus slechts enkele vaartuigen te verkoopen om in gemakke lijker positie te komen en het is duidelijk dat zij van een eventueele kentering op de vrachtenmarkt het meest kan profiteeren. De krachtigè positie der Indische lijnen komt tenslotte uit in de boekwaarde der schepen, na oplevering van de in aanbouw zijnde vaartuigen en na aftrek der reser ven; voor de Nederland stelt zich die boek waarde dan op ca. 35, voor de Lloyd op ca. 11 en voor de Paket óp ca. 135 per biuto registerton. En men kan dan ook wel zeggen dat onder de scheepvaartaandeelen^ welke aan de Amsterdamsche beurs wor den vernandeld, de Indische lijnen tot de allerbeste behooren. De Scheepvaartum eindelijk bezit als bekend aandeelen van de Nederland, Rott. Lloyd en de Paket in zoo danige vcihouding, dat achter elk aandeel der Scheepvaartunie, groot 1000, 260 aand. Nederland, 282 aand. Rott. Lloyd en 479 aand. Paket ligt. Op grond van de beurskoersen dier aandeelen kan men dus gemakkelijk nagaan, hoe hoog de aandee len der Scheepvaartunie mogen noteeren Doorgaans vindt men een beurskoeis, wel ke min of meer beduidend beneden de in trinsieke waarde ligt, allicht in verl aad met het feit dat bij eventueele liquidatie door de Scheepvaartunie ca. 10 belasting zal moeten worden betaald, van wat rij boven 100 op de aandeelen uitkeert. Maar aan liquidatie denkt deze Unie niet. Zij is in het leven geroepen om tusschen de drie groote Indische lijnen een voortdu rende en zoo innig mogelijke samenwer king te waarborgen en zij slaagt daarin tot dusver op uitnemende wijze. Nederland kan op het drietal in de Unie vereenigde reede rijen trotsch zijn en de geduldige aandeel houders zullen ook over de resultaten der komende jaren vermoedelijk niet worden teleurgesteld. Als de nood op liet hoogste is, is de redding het meest nabij dat geldt niet het minst in de scheepvaart. Men be gint reeds de hoofden bij elkaar te steken om zoo mogelijk alle reeders te orgaii'see- ren en voor gezamenlijke rekening een deel der wereldvloot op tpe leggen. liet zou niet de eerste maal zijn dat een con currentie tot het uiterste uitloopt op trusti- ficatie. r.n ondanks alle zwaarmoedige be schouwingen is er dan ook voor de houders der bétere scheepvaartaandeelen geen ie- den den* moed te verliezen. Luctor ët emergo VLISSINGEN, 15 AUGUSTUS. Wervelstormramp in Nederland. Door den Commissaris der Koningin is aan de burgemeesters in deze provincie de volgende circulaire gericht Het zal u uit de bladen bekend zijn, welk een ernstige ramp enkele streken van ons land dezer dagen heeft getroffen. Naar het mij voorkomt, mogen zich de Zeeuwen, wier gewest werd gespaard, zeker niet onthouden van steunverleening ten bate hunner landgenooten, wier lot ook hef hun ne had kunnen zijn. Ik meen daarom een beroep te moeten doen op uwe medewerking, opdat ten ba'e der slachtoffers in uw gemeente (voor zoo ver daarvoor nog geen maatregelen zijr: getroffen) een inzameling worde gehouden. De wijze, waarop dit het best zal kunnen geschieden, kan gevoegelijk aan uw beleid worden overgelaten. Ten einde de alleszhis gewensehte eenheid op het gebied Ier steunverleening te bevorderen, verzoek ik u, de gelden over te maken aan het adres vsn den penningmeester van het Provinci aal Watersnood-Comité m Zeeland mr. J. Ivan Deinse, Balans, Middelburg, die /ai zorg dragen voor doorzending der gelden aan het daarvoor bestemde officieele lichaam. Vlissmgen Vooruit. Gisterenavond had een bijeenkomst plaats van bovengenoemde vereeniging met de comité's, ten einde het programma voor het feest samen te stellen. Deze bijeen komst werd geopend, bij uitstedigheid van den voorzitter door den heer Iz. Fonteijn, vice-voorzitter der vereeniging, die in zijn openingswoord allen welkom heette, in het bijzonder de heeren Jacobs, Bergsma en Dijkstra, als vertegenwoordigers van den Kunstkring „Het Zuiden". Spr. wees op het groote beiang van de artistieke hulp dezer vereeniging en verzocht de besprekingen in die richting te sturen, dat zoo veel mogelijk geprofiteerd kan worden van de.aanwezig heid dezer heeren. Ook memoreerde hij nog even de bedoeling der betooging, die een huldiging moet zijn der maatschappijen en een vertolking der dankbaarheid, dat ze voor Vlissingen zijn behouden gebleven. In de bijeenkomst bleek, dat in den stoet ongeveer 15 groepen en wagens zullen loo pen, waarom besloten wordt een tweede afdeeling toe te voegen, teneinde deputaties of corporaties gelegenheid te geven waarvoor ze per advertentie in de courant of anderszins zullen worden opgeroepen aan de huldiging deel te nemen. Bij het voorlezen van het concept-pro gramma bleken de aanwezigen zich daar mee te kunnen vereenigen. Alleen het punt „vuurwerk" ontlokte eenige discussie ten opzichte van plaats en tijd, waarbij het be stuur eenige toelichtende opmerkingen gaf. Eenige opmerkingén betreffende-de opstel ling van den stoet, deed een commissie daarvoor ontstaan, waarin naast een of meer afgevaardigden uit het bestuur, de drie aanwezige leden van den Kunstkring en de heeren Stöte! en De Ruijter een plaats krijgen. Van bestuurszijde wordt ten zeerste aan gedrongen op het uitsteken der vlaggen, wat. nu aan de versiering der straten niet gedacht kan worden, aan de stad een fees telijk aanzien kan geven. Sterk werd er op aangedrongen dit reeds Vrijdagavond 28 Augustus te doen. Met een woord van dank aan de aanwezigen sloot de heer Fonteijn deze bijeenkomst. Wij vernamen ook nog, dat de winkel week, die gedacht was van 24 tot 29 Augustus, doorgaat. Een verzoek wordt ge richt tot de deelnemers om zorg te dragen dat de etalages Maandagavond gereed zijn. Het bestuur van „Vlissingen Vooruit" zal met ons blad een overeenkomst trachten te treffen om de stembiljetten voor de beoor deeling door het publiek ingesloten te krij gen bij de courant, Aan het publiek zal me dewerking gevraagd worden om deze op een bepaalden datum in te leveren en er zal verzocht worden, speciaal te letten op die etalages, welke zich bedienen van zoo wei nig mogelijk kunstmiddelen om de uitstal ling zoo aantrekkelijk mogelijk te maken, die in natuur of aard verschillen van de geëtaleerde goederen. VItssingsche Reddingsbrigade". Vanwege de Vlissingsche Reddingsbriga de werd ons toegezonden een boekske, ge titeld „De gevaren der zee", door A. J. Meyerink, voorzitter der pers- en propa- ganda-commissie van den Ned. Bond tot Redding van Drenkelingen. In zeer beknopten en bevattelijken vorm geeft hier de heer Meyerink enkele hoogst nuttige wenken voor de gevaren aan welke de zwemmer bloot staat, bij het zich bege ven in zee. Het is zeer zeker een nuttig boekje en hopen wij, dat veler onzer lezers dit werxje onder de oogen zullen krijgen Het boekeje is alhier gratis verspreid, o.a. aan het gemeentebestuur, de zwemclub, al le onderwijsinrichtingen, leiders van pad vinders. m verschillende hotels, enz. De zeer actieve brigade heeft o.i. weder om bewezen dat zij haar raak ernstig op vat. Wij vermoeden dat vele inwoners gaarne met dit werkje, hetwelk slechts 10 cent kost, nader kennis zullen willen ma ken. Inlichingen daaromtrent zal de secre taris der vereeniging, de heer D. W. Tous- saint, Singel 1, zeker onzen lezers wel ver strekken. Luxor Theater. In Luxor gaat reeds de eerste „verwoes tingfilm", inhoudende zeer geslaagde op namen van de tragische overblijfselen van station, kerk, huizen enz. te Borculo. Tot slot vermeldt deze Pathé-film een oproep aan alle Nederlanders om hun plicht te doen, welke uitnoódiging wij volgaarne on derstrepen. Het gewone weekprogramma is rijk aan afwisseling en bepaald mooi. Een Rex-film geeft interessante beelden uit Oud-Grie kenland het Theater van Herodes, het Pantheon, het Hephaistion, de Tempel van Jupiter, het Theater van Delphi enz. Een drietal vlotte teekenfilms en de come- die in twee acten „De deurwaarder" ver zorgen het komische gedeelte op afdoende wijze. „De kleine held", een drama in zes acten vormt voor deze week het hoofdnummer. Regie, décor, secanrio en fotografie vallen in deze rolprent alleszins te roemen. Dirk Alden (Frankie Lee) de hoofdfiguur, in zijn jeugd een verschoppeling, weet zich dank zij zijn energie, een schitterende po sitie in de maatschappij te verwerven. Teruggekeerd in zijn geboorteplaats neemt hij zich voor, wraak te nemen, doch de op voeding, welke zijn moeder hem gegeven heeft, gepaard aan de steeds brandende liefde voor hem van een buurmeisje, zijn de twee machtige factoren, welke hem weerhouden zijn plannen door te zetten. De film eindigt, zooals het publiek het gaarne wil. Een openbare vergadering. In het Concertgebouw wordt Maandag a.s., des avonds 8 uur, een openbare ver gadering gehouden, uitgaande van de Ned. Federatie van Transportarbeiders, den Ned. Federatieven Bond van Personeel in Openbaren Dienst, de Landelijke Federatie van Bouwvakarbeiders en de Onafhankelij ke bedrijfsfederatie van Werkers in de Me taalindustrie. Als sprekers zullen optreden de heeren H. Sneevliet, E. Bouman en H. C. Eckhard, met het onderwerp „De aanvallen op het HOEDT U VOOR NIERZWAKTE I A! wordt onnoemelijk veel last veroor zaakt door zwakke of zieke nieren, tock worden de eerste verschijnselen vaak ver waarloosd. De zorgen en eischen van he< hedendaagsche leven leiden tot nierzwakte, tengevolge waarvan het bloed niet behoor lijk gefiltreerd wordt. Zoodoende blijven vergiften in het lichaam achter, die de ze nuwen aantasten, de gewrichten en spieren doen ontsteken en tot pijnlijke en zelfs on geneeslijke nierkwalen aanleiding geven. Rheumatische pijnen, hoofdpijn, rugpijn en kwellende blaaskwalen zijn er het gevolg van, gij wordt zenuwachtig, prikkelbaar en moedeloos, vermoeid, afgemat en zwak. de eenvoudigste taak schijnt u een zware last. Het is gevaarlijk, deze waarschuwingen te veronachtzamen het verstandigst is de nieren zonder uitstel bij te staan en te versterken. Foster's Rugpijn Nieren Pillen versterken de nieren, zij maken u gezond en houden u gezond. Laat een flacon halen en over tuigt uzelf tal van menschen in uw omge ving kwamen tot dezelfde ondervinding. Let op de verpakking in glazen flacons met geel etiket (alom verkrijgbaar), waar door gij zeker zijt geen verlegen buiten- landsch goed te ontvangen. Prijs 1.75 per flacon. 31 (Ingez. Mededeeling.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1925 | | pagina 1