Ische kwaliti
Advertentiil
ZATERDAG IS AUGUSTUS
Rotterdam, Bordrecht en issingen, vice verss
TE ROLLEf
Eerste Blad
binnenland
No. 191
63e Jaargang
rkaasei
jfsgehat
iche Maatschappij
Stoomvaart.
Beursbeschouwingen
STOOMVAART MAATSCHAPPIJ „TELEGRAAF'5
B. STOFKOPER Co.
Stads= en Provincienieuws
RBERICHT.
neterstand 771.3 te Bh
leterstand 754.8 te Roe,..
A den avond van 15
eranderliike wind. iy
Waarschijnlijk
IR AUTO'S EN' FIETSB
Augustus
15
8.55
16
8.53
17
8.51
18
8.49
G E N D A
rmakelijkheden. Openb,,
Vergaderingen enz,
- Dagelijks bioscoop-y^
avonds 8 uur. Vjfoj
dag- en Zondagmis
annia. Dagelijks s.„k
et het origineele Jazzbj
15 Augustus.
Gen»
22 Augustus. DatisiM
imateurs.
deren Dinsdag, Woensi
en Vrijdag matinée
Zaterdags en Zondags
aandag, Dinsdag. Dondel
rdag Concert. WoensM
.ondag Soirée dansante.
mlna. Dagelijks
icert kapel „Zeeland®
36 uur matinée.
ustus. -- Openbare vcrj
Federaties, Concert#]
maarscheWaii
ACOBSTRAAT13
Telefoon 110
ien is weer voorhandtJ
evrouw
U onze prim]
geproefd
■ui-boter het besiij
cent per pak|«|
Jeefd aanbevelend,
Ëistraat 3 - Tel. óf.
|hertstein,
vraagt tegen 1 Oi|
nette
IlENSTBODE
j en nacht.
fttë
«DIENSTBODE
wegens huwelijk 4
Irdige.
Bellamypark 21
gd een net Hleisj
[dag of dag en nactï
Bureau ..Vliss. CouranfJ
een goed onderhoud]
iRDIEPINGSHUISj
gemakken voorzitfl
Ijken prijs.
No. 159, BureaJ
[ourant".
lp
he HerdershondJ
1 Groenewoud 63.
i-Middelb.-Rotten
hengelegen plaatse'1
van passaobi
.eren en vee.
T, Kld.il.
i, m. mi.
ugustus
15
17
18
19
U. 4
9|
8
9
Warien t« bekomen-
iN.V. Transport
.h. Ervan 9. VOSi
sB. EENHOORN, Wjï
v. OOSTERHOOT»g
»al.r amTENHEK
ïaarsche Wal
|lC0BSTRAAT13
Telefoon 110
-EVERT U
NE VLEESCHWARi
ita BOTER en
ISCHE EIEREN
che, Leidsche ejl
Kaas, Comesti»11]
VLISSINGSCHE COURANT
Ojt nummer bestaat uil 2 bladen
Nieuwe bankbiljetten van 10.
De directie van de N'ederlandsche Bank
bekend, dat zij na 15 Augustus a.s.
een nieuw model biljet van 10 in omloop
ZaDe voorzijde wordt omlijst door een
blauwe kleur ge drukten rand van kleine
rozetten en is door een verticale lijn der
zelfde rozetten in 2 vakken verdeeld Van
Zre vakken is het linkervak, hetwelk iets
meer dan V2 gedeelte van het biljet beslaat,
onbedrukt gelaten. Hierin is het watermerk
"eolaatst hetwelk een zeilend scheepje
voorstelt Het rechtervak is in blauwe kleur
gedrukt en vertoont den volgenden, gegra
veerden tekst
DE NEDERLANDSCHE
BANK
BETAALT AAN TOONDER
TIEN GULDEN.
De President, De Secretaris,
terwijl in de vier hoeken van dit vak het
cijfer' 10 voorkomt, naar de binnenzijde af-
aeliist door randen van dezelfde rozetten
als bovengenoemd. De onderzijde van dit
tredeelte van het biljet wordt ingenomen
door de gegraveerde afbeeldingen van een
vrouw in Zeeuwsche kleederdracht, welke
geplaatst is tegen een geguillocheerden
donkeren achtergrond, waarop in regelma
tige herhaling het Romeinsche cijfer X
zichtbaar is.
De ruimte rondom den evengenoemden
tekst is opgevuld met motieven, welke aan
de vruchten en bladeren van den oranje
appel zijn ontleend.
De keerzijde van het biljet vertoont links
eene in een rechthoek geplaatste rozet, op
gebouwd uit stervormige, bruine en blauwe
lijnfiguren.
In de hoeken van den rechthoek is het
cijfer 10 aangebracht in paarse kleur op
een meerkleurigen achtergrond.
De biljetten zijn gedrukt op aan alle zij
den recht afgesneden papier van ongeveer
17 bij 10/centimeter en worden ter voor
zijde voorzien van den stempel der hand-
teekening van den president en den secre-
^De biljetten zijn gedateerd van 1 Maart
1924 af.
De XIHe Nederlandse he jaarbeurs.
De Xllle Neaerlandsche jaarbeurs zal van
8 fot en met 17 September te Utrecht wor
den gehouden.
Deze Jaarbeurs belooft weder een be
langrijke beurs te worden. Behalve de ge
wone groepen, die van den aanvang af fter
beurze aanwezig zijn geweest, zullen op de
a.s. najaarsbeurs gevormd worden een spe
ciale Meubelbeurs (op de 5e verdieping van
het Jaarbeursgebouw) en een afzonderlijke
groep „Machinerieën en Werktuigen voor
de Zuivelindustrie" (in een speciaal daar
voor gebouwd paviljoen op het terrein Vre-
cfenburg).
Van de directie der Nederlandsche Spoor
wegen is wederom faciliteit verkregen,
waardoor ook aan houders van ééndaag-
sche toegangsbewijzen 50 c/o reductie op
«Jen prijs van het terugreisbiljet wordt ver
leend.
Wij vestigen er de aandacht op, dat men
met een ééndaagsch toegangsbewijs niet op
den dag van afstempeling zelf behoeft terug
te reizen, maar dat men de terugreis pas
binnen drie dagen behoeft te maken.
Van heden af tot 1 September is de ge
legenheid opengesteld voor het aanvragen
zoowel van driedaagsche toegangskaarten
zd 1.50 ais van dagkaaiten ad 1 Beide
soorten van toegangsbewijzen geven recht
op een reductie van 50 bij het hemen
van een gewone enkele reiskaart naar
Utrecht, op den prijs van het terugreisbil
jet, voor driedaagsche kaarten slechts één
maal. De kaarten zijn persoonlijk en wor
den op naam gesteld. Echter kan één per
scon meerdere kaarten te zijnen name
aanvragen.
Men denke er aan, dat kinderen beneden
ld jaar niet op de Jaarbeurs worden toege
laten en dat Zondag 13 September de
Beurs gesloten is.
Het metaalconflict te Rotterdam.
De stakende metaalbewerkers te Rotter-
dam hebben een uitstapje naar Hoek van
Holland gemaakt, georganiseerd door den
A'g. Ned. Metaalbewerkersbond. De bonds-
I secretaris, de heer G. v. cl. Houwen uit
Amsterdam, sprak de stakende metaalbe
werkers toe. Spr. behandelde o.m. ook den
brief van den Metaalbond, aan de vier me
taalbewerkersorganisaties gericht. Spr. zei-
oo, dat, wanneer het de bedoeling van den
Metaalbond zou zijn om de regeering als
doorslaggevende partij te erkennen, wan
neer het een verlenging van den arbeids
tijd betreft, de Alg. Ned. Metaalbewerkers-
bond zich daartegen zou verzetten met alle
macht waarover hij besciiikt. Het hoofdbe
stuur Zal niet aarzelen om, gesteund door
°e -2.000 leden van genoemden bond, en
7oo noodig met de hulp van het N.V.V.,
den toegeworpen handschoen op te rapen.
Pr- wilde niet terug, doch vooruit.
Een nieuwe instelling ten dienste van de
zeevaart.
n overleg met het rijksbureau voor de
ftcï£eP£^rt en met steun van de hydrogra-
len van het Meteorologisch In-
7 l! Iieeft de heer s- H- Schol, oud-ge-
♦wS*?1tltans directeur van het Nau-
L 1 echnisch Zeevaartbureau te Gronin-
et" t00nl<anier ingericht voor zeekaar-
v-nrH ^rwnenten ten dienste van de zee-
ders- Hij heeft daar in voorraad een
heeft a kaarten voor de zeevaart en
<°P zich genomen die gedurig bij te
bijgewerkte iff d? scWPPers *ot °P de" daS
"en Ha kaarten kunnen verkrijgen fe
zeer Wanneer men weet, dat
eei kapiteins zich bedienen van heel
oude kaarten, die een absoluut onjuist beeld
geven van den waren toestand, dan moet
men erkennen, dat deze instelling voor de
scheepvaart een groote verbetering brengt,
oie ook zal worden toegejuicht door ree-
ders en assuradeurs.
De heer Schol neemt ook op zich tegen
een kleine vergoeding zeekaarten, die niet
a! te zeer verouderd zijn, voor de gezag
voerders van schepen bij te werken uit de
gegevens die hij van de autoriteiten ont
vangt wanneer nieuwe veranderingen in de
betonning zijn aangebracht.
De inspecteur voor de scheepvaart, de
heer Mellema, en de directeur van de zee
vaartschool te Groningen de heer Bartlings,
hebben bij de opening van deze toonkamer
hun groote ingenomenheid met deze nieu
we instelling betuigd.
Maatschappij Zandbergen.
Aan het jaarverslag over 1924 van
..Zandbergen', Maatschappij tot opvoeding
van weyzen en andere minderjarigen in het
huisgezin", te Amersfoort, ontlèenen wij
het volgende
Het Tweede Tehuis is op 22 December
in gebruik genomen. De kosten van inrich
ting en meubileering waren geheel ge
raamd op 10.000. Het bedrag kon evenwel
gereduceerd worden tot ruim ƒ4500. Het
Tehuis is thans geheel bezet met 25 kinde
ren. Aan het hoofd staan de dames Hoek
stra en Verstijnen. In den loop van 1924
is in de plaats van den heer H. Carpentier
Alting te Haarlem als penningmeester op
getreden de heer A. M. Vorstman te Amers
foort. De toestand van T. O. K. U. N. I.
(toezicht op kinderen uit Nederl.-Indië) is
in alle opzichten zeer bevredigend. Het
aantal verpleegden bleef in 1924 ongeveer
stationair.
Het kapitaal is vermeerderd met ƒ2447.
De rekening en verantwoording geeft een
eindcijfer van 202.362. waaronder een
nadeelig saldo van 1164. De staat van be
zittingen en schulden sluit op 31 December
jl. met een bedrag van 192.465 terwijl de
kasstaat een eindcijfer aantoont van
ƒ464.956. In het afgeloopen jaar werd aan
giften ontvangen een totaal bedrag van
5371.
Het aantal verpleegden was einde 1924
groot 418. In het herstellingsoord „het
Treeker Bergje" werden in 1924 totaal op
genomen 8 patiënten, waarvan 21 van
Zandbergen zelve.
Beschouwingen en koersen over
scheepvaartaandeelen, De positie
onzer Indische lijnen. Meevallende
resultaten over 1924. Mogelijkheden
van herstel op de vrachtcnmarkt.
In liet „Handelsblad" kwam een paar
weken geieden een beschouwing voor over
de wereldscheepvaart in het eerste halfjaar
van 1925, waarvan ons vooral de volgende
passus ti of
„Het algemeene verloop van het
scheepvaartbedrijf in het eerste halfjaar
1925 gaat, na de hoopvolle verwachtin
gen aan het einde van het vorige jaar,
langs een haast onderbroken lijn van te
ruggang, eindigende -in een ineenstor
ting, zooals de wereld misschien nooit
heeft aanschouwd."
Dit is dus wel een uiterst somber beeld
dat van den toestand op de vrachtenmarkt
wordt opgehangen en bij het zien daarvan
grijpt men onwillekeurig naar de koers-
lijst om te ontdekken of men ook aan de
beurs zoo zwaarmoedig gestemd is. En
cpmerkelijkerwijze treft men dan juist de
laatste weken voor Scheepvaartwaarden
een betere tendentie aan, zoodat men ge
neigd is dc conclusie te trekken, dat óf de
beurs óf de zwaarmoedige scribent van
het „Handelsblad" zich vergist. Men lette
maar eens op den koersloop van enkele
leidende Scheepvaartaandeelen in het eer
ste halfjaar, hetwelk volgens bovenstaande
regelen voor de vrachtenmarkt op een in
eenstorting is uit te loopen ziehier de
koersen op einde 1924 en die van thans
31 Dec. 1924. Thans
Holland Amerika Lijn 67 68
Java-China-Japan Lijn 106 105
Kon. Paketvaart 138 169
Nievelt Goudriaan 106 97
Nederland 151 156%
Scheepvaart Unie 130 145
Oostzee 77 71
Maas 107 105
Uit deze vergelijking blijkt dat de no
teeringen van scheepvaartaandeelen over
het algemeen in het eerste halfjaar niet
zijn teruggegaan, dat enkele zelfs hooger
noteeren dan een halfjaar geleden. Toch
willen we hiermede niet zeggen dat de
schrijver in het „Handelsblad" tot een on-
juisfe gevolgtrekking is gekomen. Liever
willen we aannemen dat zoowel hij, als de
beurs gelijk heeft en wel doordien men een
zelfde zaak van verschillend oogpunt be
ziet. Wanneer men de vrachtenmarkt be
oordeelt, kan men moeilijk anders dan tot
de conclusie komen dat de situatie daar
slechter is dan ooit. De vrachtprijzen zijn
in sommige gevallen gedaald beneden liet
peil van 1913, terwijl als bekend de be
drijfskosten beduidend hooger zijn. Het
feit, dat de wereldvloot sinds den oorlog
van ca. 49 millioen ton tot 64 millioen ten
gestegen is en de overzeesche handel al-
ïcht niet meer dan 70 bedraagt van den
omvang in 1913, duidt op een verhouding
welke tot pessimistische beschouwingen
moet leiden. En inderdaad van vele
scheepvaartondernemingen zijn- de bedrijfs
resultaten slecht en ook de financieele po
sitie Iaat veelal te wenschen over. Dit
laatste is echter eer een voor- dan een
nadeel, want ook in het scheepvaartbedrijf
zal „the struggle for life" moeten uitloo-
pen op een „survival of the fittest" en hoe
zwakker de financieele positie is van klei
ne, op oorlogswinsten gebaseerde onder
nemingen, hoe eerder dat „sanierungspro-
ces" zal zijn uitgewerkt. Hier ligt ook de
reden waarom de algemeene beschouwin
gen over de vrachtenmarkt uiterst slecht
zijn en toch door sommige maatschappijen
Geregelde verbinding tusschen
Afvaarten in beide richtingen WOENSDAG en ZATERDAG.
Prompte zorgvuldige bediening. Billijke vrachten.
IK*- Alle inlichtingen worden gaarne verstrekt door de Agenten
BEURSSTRAAT TELEFOON 29 VLISSINGEN
Ungez. Mededeehng.
bevredigende resultaten worden verkregen.
Hierboven bleek dat bijvoorbeeld bij de
Indische lijnen. De Nederland, de Rotter-
damsche Lloyd en de Paketvaart met de
Scheepvaartunie, als houdstermaatschappij
van aandeelen in de drie eerstgenoemde
hun aandeelen sinds einde 1924 hebben
zien stijgen en de reden daarvan ligt
grootendeels in de sterk meevallende jaar
verslagen over 1924. Immers ook geduren
de 1924 waren de beschouwingen over de
vrachtenmarkt slecht. Maar tegen dien
somberen achtergrond ètaken de resultaten
der Indische lijnen gunstig af en nog altijd
blijft de stemming voor deze aandeelen
vast. ondanks het pessimisme, dat op de
vrachtenmarkt heerscht. Trouwens ook de
aandeelen der zgn. wilde vaart hebben zich
goed gehouden. En ook hier moet de ver
klaring worden gezocht in de omstandig
heid dat de best geoutilleerde bedrijven
nog een matige winst kunnen maken
wanneer vele andere reeas lang met ver
lies varen. Met name or.ze groote reede-
rijen zijn voortdurend bezig het bedrijf aan
te passen bij de gewijzigde verhoudingen.
Het onkosteneijfer is aanmerkelijk ver
laagd, in alles is de bezuiniging en de ef
ficiency tot het uiterste doorgevoerd en
waar bijvoorbeeld het passagiersvervoer
van en r»aar Amerika door de emigratie-
wetten tot een minimum is ingekrompen,
wordt ook door onze reederijen een aan
deel genomen in het toeristenverkeer naar
Amerika, Zuid-Amerika en Skandinavië,
waarin althans eenige compensatie wordt
gevonden. Voor de Indische lijnen is bo
vendien van beteekenis, dat zij voor een
goed deel over vaste relaties beschikken
en het handelsverkeer met Indië, dank zij
de opleving van den Indischen producten-
handel, grooter is geworden.
Alle drie de Indische lijnen hebben dan
ook over 1924 dividend nitgekeerd, de Ne
derland 9 tegen 8 in 1923, de Lloyd
5 tegen 3 in 1923 en de Paketvaart
10 tegen 8'/o in 1923. Wanneer we de
positie dezer maatschappijen wat nader
bezien, blijkt het zooveel betere resultaat
van de Paketvaart voor een goed deel te.
danken te zijn aan het feit dat deze over
kleine schepen beschikt en voornamelijk
de kustvaart in den Archipel exploiteert.
Blijkens het jaarverslag ie het aantal afge
legde zeemijlen op de geregelde lijnen,
zonder de riviervaart, gestegen van
2.251.964 tot 2.408.112 in 1923 en tol
2.562.448 in 1924. In den voorspoedstij d
was het voordeelig zoo groot mogelijke
schepen te hebben, de exploitatiekosten
waren dan verhoudingsgewijs het laagst,
nu het vrachtverkeer sterk is ingekrompen,
kwam het voordeel aan de kleinere vaar
tuigen. De Paketvaart behaalde Tn 1924 bij
een kapitaal van 30 millioen een exploi
tatie-winst van ruim 9 millioen, de Rot
terdamse he Lloyd bij een kapitaal van 20
millioen siechts 3 millioen, de Nederland
bij een kapitaal van 20 millioen een winst
van 4,1 millioen, de dividenden hebben
we hierboven reeds genoemd, en de
Scheepvaartunie keerde over 1924 een di
vidend uit van 8.9 een percentage dat
toch voor dezen tijd waarlijk niet onbevre
digend is Toch zouden de aandeelen der
hier bedoelde reederijen niet zoo hoog no
teeren, wanneer de koers niet gesteund
werd door een hooge intrensieke waarde.
Iri den voorspoedstijd hebben deze reede
rijen groote reserven opgebouwd, waar
door zij financieel in een zeer krachtige
positie rijn geraakt. Bij de Nederland be-
loopen c!c reserven 218 van het kapi
taal, bij de Lloyd 196 en bij de Paket
vaart 102 c/o, terwijl de vaartuigen onder
scheidenlijk voor 141, 137 en 247 te
boek staan, cijfers, welke in verhouding
tot de tegenwoordige prijzen der schepen
vermoedelijk niet te hoog zijn, wanneer
men bij de Paketvaart in aanmerking neemt
dat haar vloot in hoofdzaak uit passagiers
schepen bestaat in tegenstelling met (ie
Nederland en de Lloyd, welke meerendeels
vrachtschepen bezitten, welker aanschaf
fingswaarde aanmerkelijk kleiner is. Nu
dient er, voor een beoordeeling van de
positie dezer maatschappijen, wel te wor
den gerekend met de uitbreidingsplannen,
welke vooral bij de Paket en bij de Ne
derland van belang zijn. omdat de kasmid
delen daardoor met enkele millioenen zul
len verminderen. Een globale berekening
leert dat de Nederland, na oplevering van
de in aanbouw zijnde tonnage nog .slechts
over enkele millioenen bedrijfskapitaal be
schikt, ongeacht de schuld aan het perso
neel wegens pensioen- en andere fondsen,
terwijl de Paket en de Rotterdamsche
Lloyd, na betaling van schepen en aftrek
van crediteuren nog over ruim 10 mil
lioen de beschikking hebben. Financieel is
dus de positie der Nederland het slechtst
Maar hier staat dan weer tegenover dat zij
in verhouding tot het kapitaal de grootste
vloot heeftis deze compleet, dan ligt
achter elk aandeel van 1000 een scheeps-
ruimte van 18 bruto registerton, tegen 14
bij de Lloyd en slechts 6'/2 bij de Paket.
De Nederland behoeft dus slechts enkele
vaartuigen te verkoopen om in gemakke
lijker positie te komen en het is duidelijk
dat zij van een eventueele kentering op de
vrachtenmarkt het meest kan profiteeren.
De krachtigè positie der Indische lijnen
komt tenslotte uit in de boekwaarde der
schepen, na oplevering van de in aanbouw
zijnde vaartuigen en na aftrek der reser
ven; voor de Nederland stelt zich die boek
waarde dan op ca. 35, voor de Lloyd op
ca. 11 en voor de Paket óp ca. 135 per
biuto registerton. En men kan dan ook wel
zeggen dat onder de scheepvaartaandeelen^
welke aan de Amsterdamsche beurs wor
den vernandeld, de Indische lijnen tot de
allerbeste behooren. De Scheepvaartum
eindelijk bezit als bekend aandeelen van de
Nederland, Rott. Lloyd en de Paket in zoo
danige vcihouding, dat achter elk aandeel
der Scheepvaartunie, groot 1000, 260
aand. Nederland, 282 aand. Rott. Lloyd en
479 aand. Paket ligt. Op grond van de
beurskoersen dier aandeelen kan men dus
gemakkelijk nagaan, hoe hoog de aandee
len der Scheepvaartunie mogen noteeren
Doorgaans vindt men een beurskoeis, wel
ke min of meer beduidend beneden de in
trinsieke waarde ligt, allicht in verl aad
met het feit dat bij eventueele liquidatie
door de Scheepvaartunie ca. 10 belasting
zal moeten worden betaald, van wat rij
boven 100 op de aandeelen uitkeert.
Maar aan liquidatie denkt deze Unie niet.
Zij is in het leven geroepen om tusschen
de drie groote Indische lijnen een voortdu
rende en zoo innig mogelijke samenwer
king te waarborgen en zij slaagt daarin tot
dusver op uitnemende wijze. Nederland kan
op het drietal in de Unie vereenigde reede
rijen trotsch zijn en de geduldige aandeel
houders zullen ook over de resultaten der
komende jaren vermoedelijk niet worden
teleurgesteld. Als de nood op liet hoogste
is, is de redding het meest nabij dat geldt
niet het minst in de scheepvaart. Men be
gint reeds de hoofden bij elkaar te steken
om zoo mogelijk alle reeders te orgaii'see-
ren en voor gezamenlijke rekening een
deel der wereldvloot op tpe leggen. liet
zou niet de eerste maal zijn dat een con
currentie tot het uiterste uitloopt op trusti-
ficatie. r.n ondanks alle zwaarmoedige be
schouwingen is er dan ook voor de houders
der bétere scheepvaartaandeelen geen ie-
den den* moed te verliezen.
Luctor ët emergo
VLISSINGEN, 15 AUGUSTUS.
Wervelstormramp in Nederland.
Door den Commissaris der Koningin is
aan de burgemeesters in deze provincie de
volgende circulaire gericht
Het zal u uit de bladen bekend zijn, welk
een ernstige ramp enkele streken van ons
land dezer dagen heeft getroffen. Naar het
mij voorkomt, mogen zich de Zeeuwen,
wier gewest werd gespaard, zeker niet
onthouden van steunverleening ten bate
hunner landgenooten, wier lot ook hef hun
ne had kunnen zijn.
Ik meen daarom een beroep te moeten
doen op uwe medewerking, opdat ten ba'e
der slachtoffers in uw gemeente (voor zoo
ver daarvoor nog geen maatregelen zijr:
getroffen) een inzameling worde gehouden.
De wijze, waarop dit het best zal kunnen
geschieden, kan gevoegelijk aan uw beleid
worden overgelaten. Ten einde de alleszhis
gewensehte eenheid op het gebied Ier
steunverleening te bevorderen, verzoek ik
u, de gelden over te maken aan het adres
vsn den penningmeester van het Provinci
aal Watersnood-Comité m Zeeland mr. J.
Ivan Deinse, Balans, Middelburg, die /ai
zorg dragen voor doorzending der gelden
aan het daarvoor bestemde officieele
lichaam.
Vlissmgen Vooruit.
Gisterenavond had een bijeenkomst
plaats van bovengenoemde vereeniging met
de comité's, ten einde het programma voor
het feest samen te stellen. Deze bijeen
komst werd geopend, bij uitstedigheid van
den voorzitter door den heer Iz. Fonteijn,
vice-voorzitter der vereeniging, die in zijn
openingswoord allen welkom heette, in het
bijzonder de heeren Jacobs, Bergsma en
Dijkstra, als vertegenwoordigers van den
Kunstkring „Het Zuiden". Spr. wees op het
groote beiang van de artistieke hulp dezer
vereeniging en verzocht de besprekingen in
die richting te sturen, dat zoo veel mogelijk
geprofiteerd kan worden van de.aanwezig
heid dezer heeren. Ook memoreerde hij nog
even de bedoeling der betooging, die een
huldiging moet zijn der maatschappijen en
een vertolking der dankbaarheid, dat ze
voor Vlissingen zijn behouden gebleven.
In de bijeenkomst bleek, dat in den stoet
ongeveer 15 groepen en wagens zullen loo
pen, waarom besloten wordt een tweede
afdeeling toe te voegen, teneinde deputaties
of corporaties gelegenheid te geven
waarvoor ze per advertentie in de courant
of anderszins zullen worden opgeroepen
aan de huldiging deel te nemen.
Bij het voorlezen van het concept-pro
gramma bleken de aanwezigen zich daar
mee te kunnen vereenigen. Alleen het punt
„vuurwerk" ontlokte eenige discussie ten
opzichte van plaats en tijd, waarbij het be
stuur eenige toelichtende opmerkingen gaf.
Eenige opmerkingén betreffende-de opstel
ling van den stoet, deed een commissie
daarvoor ontstaan, waarin naast een of
meer afgevaardigden uit het bestuur, de
drie aanwezige leden van den Kunstkring
en de heeren Stöte! en De Ruijter een
plaats krijgen.
Van bestuurszijde wordt ten zeerste aan
gedrongen op het uitsteken der vlaggen,
wat. nu aan de versiering der straten niet
gedacht kan worden, aan de stad een fees
telijk aanzien kan geven. Sterk werd er op
aangedrongen dit reeds Vrijdagavond 28
Augustus te doen. Met een woord van dank
aan de aanwezigen sloot de heer Fonteijn
deze bijeenkomst.
Wij vernamen ook nog, dat de winkel
week, die gedacht was van 24 tot 29
Augustus, doorgaat. Een verzoek wordt ge
richt tot de deelnemers om zorg te dragen
dat de etalages Maandagavond gereed zijn.
Het bestuur van „Vlissingen Vooruit" zal
met ons blad een overeenkomst trachten te
treffen om de stembiljetten voor de beoor
deeling door het publiek ingesloten te krij
gen bij de courant, Aan het publiek zal me
dewerking gevraagd worden om deze op
een bepaalden datum in te leveren en er zal
verzocht worden, speciaal te letten op die
etalages, welke zich bedienen van zoo wei
nig mogelijk kunstmiddelen om de uitstal
ling zoo aantrekkelijk mogelijk te maken,
die in natuur of aard verschillen van de
geëtaleerde goederen.
VItssingsche Reddingsbrigade".
Vanwege de Vlissingsche Reddingsbriga
de werd ons toegezonden een boekske, ge
titeld „De gevaren der zee", door A. J.
Meyerink, voorzitter der pers- en propa-
ganda-commissie van den Ned. Bond tot
Redding van Drenkelingen.
In zeer beknopten en bevattelijken vorm
geeft hier de heer Meyerink enkele hoogst
nuttige wenken voor de gevaren aan welke
de zwemmer bloot staat, bij het zich bege
ven in zee. Het is zeer zeker een nuttig
boekje en hopen wij, dat veler onzer lezers
dit werxje onder de oogen zullen krijgen
Het boekeje is alhier gratis verspreid, o.a.
aan het gemeentebestuur, de zwemclub, al
le onderwijsinrichtingen, leiders van pad
vinders. m verschillende hotels, enz.
De zeer actieve brigade heeft o.i. weder
om bewezen dat zij haar raak ernstig op
vat. Wij vermoeden dat vele inwoners
gaarne met dit werkje, hetwelk slechts 10
cent kost, nader kennis zullen willen ma
ken. Inlichingen daaromtrent zal de secre
taris der vereeniging, de heer D. W. Tous-
saint, Singel 1, zeker onzen lezers wel ver
strekken.
Luxor Theater.
In Luxor gaat reeds de eerste „verwoes
tingfilm", inhoudende zeer geslaagde op
namen van de tragische overblijfselen van
station, kerk, huizen enz. te Borculo. Tot
slot vermeldt deze Pathé-film een oproep
aan alle Nederlanders om hun plicht te
doen, welke uitnoódiging wij volgaarne on
derstrepen.
Het gewone weekprogramma is rijk aan
afwisseling en bepaald mooi. Een Rex-film
geeft interessante beelden uit Oud-Grie
kenland het Theater van Herodes, het
Pantheon, het Hephaistion, de Tempel
van Jupiter, het Theater van Delphi enz.
Een drietal vlotte teekenfilms en de come-
die in twee acten „De deurwaarder" ver
zorgen het komische gedeelte op afdoende
wijze.
„De kleine held", een drama in zes acten
vormt voor deze week het hoofdnummer.
Regie, décor, secanrio en fotografie vallen
in deze rolprent alleszins te roemen. Dirk
Alden (Frankie Lee) de hoofdfiguur, in
zijn jeugd een verschoppeling, weet zich
dank zij zijn energie, een schitterende po
sitie in de maatschappij te verwerven.
Teruggekeerd in zijn geboorteplaats neemt
hij zich voor, wraak te nemen, doch de op
voeding, welke zijn moeder hem gegeven
heeft, gepaard aan de steeds brandende
liefde voor hem van een buurmeisje, zijn
de twee machtige factoren, welke hem
weerhouden zijn plannen door te zetten. De
film eindigt, zooals het publiek het gaarne
wil.
Een openbare vergadering.
In het Concertgebouw wordt Maandag
a.s., des avonds 8 uur, een openbare ver
gadering gehouden, uitgaande van de Ned.
Federatie van Transportarbeiders, den
Ned. Federatieven Bond van Personeel in
Openbaren Dienst, de Landelijke Federatie
van Bouwvakarbeiders en de Onafhankelij
ke bedrijfsfederatie van Werkers in de Me
taalindustrie.
Als sprekers zullen optreden de heeren
H. Sneevliet, E. Bouman en H. C. Eckhard,
met het onderwerp „De aanvallen op het
HOEDT U VOOR NIERZWAKTE I
A! wordt onnoemelijk veel last veroor
zaakt door zwakke of zieke nieren, tock
worden de eerste verschijnselen vaak ver
waarloosd. De zorgen en eischen van he<
hedendaagsche leven leiden tot nierzwakte,
tengevolge waarvan het bloed niet behoor
lijk gefiltreerd wordt. Zoodoende blijven
vergiften in het lichaam achter, die de ze
nuwen aantasten, de gewrichten en spieren
doen ontsteken en tot pijnlijke en zelfs on
geneeslijke nierkwalen aanleiding geven.
Rheumatische pijnen, hoofdpijn, rugpijn en
kwellende blaaskwalen zijn er het gevolg
van, gij wordt zenuwachtig, prikkelbaar en
moedeloos, vermoeid, afgemat en zwak. de
eenvoudigste taak schijnt u een zware last.
Het is gevaarlijk, deze waarschuwingen
te veronachtzamen het verstandigst is
de nieren zonder uitstel bij te staan en te
versterken.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen versterken
de nieren, zij maken u gezond en houden
u gezond. Laat een flacon halen en over
tuigt uzelf tal van menschen in uw omge
ving kwamen tot dezelfde ondervinding.
Let op de verpakking in glazen flacons
met geel etiket (alom verkrijgbaar), waar
door gij zeker zijt geen verlegen buiten-
landsch goed te ontvangen. Prijs 1.75 per
flacon. 31
(Ingez. Mededeeling.)