IJN itels, den, 'dine EN ZATERDAG 13 SEPTEMBER Eerste Blad --^1021^ ISEN (ROEKEN ïtalings- looging 4 che Maatschappij Stoomvaart. Verkeersmiddelen. FEU1LLETON DE GROOTE ONDEUGD Brieven uit de Hofstad DO-DO-ZALF. -Bf len groot contïZjl |happen- bewaaktH ^VOORWERpgp Iris van Politie te Vi Pkend, dat als geil een plank, «&W naie met inhou^M nd, en dat inlicht^ omtrent een huis? Ireewaterstraat ki?| lij Brasser, n».' -ndt4 lemonnaie bij q„ [tstraat 33 broche h-l Idweg 13 heerennorf 1 phoud; bij Poerstaïïl I armband bij verJj gedeelte roZenk3| ■straat 21; damestajl tier, Anjelierenlaaj a I Inh. bij Jansen, Verfil It.34 huissleutel bi? schooj ■ige Zelke 7 portemon-l ■ij Poppe, HelIebarJI ronnaie met inh. biinj at 'C=!,cin^erarmbain| lewoud 54 badcös J ■ek bij Tax, KoudenWil 7 jongensjas bij ja^l hnsiop 2 glacé hanthl fens, Olacisstraat I2;J leijer, Verkuijl Q^J 1 medaillon met kets,! Aagje Dekenstraatjj' J bij Visser, VaI(!(fT 17 eind touw bij It®; f |e 3. IR TE VLISSINGEN. |ber v.m. 1.25 |V.M. 2.09 2.52 3.32 4.07 4.41 1 AUTO's EN FIETSER itember uur 12 7.52 13 7.50 14 7.48 15 7.45 16 7.42 17 7.40 ensioneerd ambten® SLAAPKAMER on. f60— niet te ide. Brieven No. 25, j iss. Courant'. Middelb.-Rotterdam engelegen plaatsen. VAN PASSAGIERS, EREN EN VEE. Y. »dt. [I W; tm mr.jT.H' 1,1 8 ütiber 15 16 18 19 8 9 i&tien te bektmen N.V. Transport- on Ervén G. VOS, B. EENHOORN, T«l-S OOSTERHODT T» g, r. BÜITENHEK »1' VL1SS1NGSCHE COURANT Dit nummer bestaat uit 2 bladen in enkele jaren heeft zich in de ver keersmiddelen een groofe verandering afgespeeld. Op snelle wijze toch heeft het modernste aller vervoermiddelen de autobus zich tussehen de bestaande middelen ingedrongen en naar het zich laat aanzien, is zij geenszins voorne mens haar plaats weder af te staan. In tegendeel met den dag neemt in gansch ons land het aantal autobussen toe en volgens de jongste gegevens zouden er over het land een duizendtal onderne mingen zijn, ongerekend de plaatselijke ondernemingen, wier aantai uiteraard geenszins gering is. Van alle bestaande verkeersmiddelen is dit jongste dan ook de geduchtste als mededinger voor de zooveel oudere te beschouwen en zoo wel spoorwegmaatschappijen als in zonderheid stoomtramondernemingen gevoelen zich, in een deel althans, van hun bestaan bedreigd. Nu hebben de spoorwegmaatschappijen tot dusver de autobus als concurreerend orgaan vrij wel genegeerd, maar de tramwegonder nemers, particulieren en gemeenten zijn een feilen strijd gaan aanbinden. Een strijd, die niet anders dan het publiek ten goede komen kan. Want wat toch is het geval De autobus is te snel een zeer voor name in het vervoerwezen komen op- eischen. Die snelheid heeft groote be zwaren met zich gebracht en wel voor namelijk op het gebied der veiligheid. Want de vraag mag gesteld of er bij steeds aangroeiend aantal in gebruik gestelde wagens wel genoegzame zeker heid kan bestaan, dat deze metterdaad aan alle noodzakelijke eisohen van be trouwbaarheid als anderszins vol doen. Daar wordt wel eens anders over geoordeeld. Maar er zijn keuringscom missies en zeker de keuring is streng genoeg, maar wat zij niet omvat, ten minste is te dier zake gereedelijke twijfel aanwezig, dat is een even scher pe keuring van den zich chauffeur noemenden man aan het stuur. Het ge vaar hetwelk het publiek uit dien hoof de kan bedreigen achte men niet ge ring. Behalve dat een buitengewoon groote tegenwoordigheid van geest en, accuratesse eerste eisch is, dient (het ontzettend ongeluk van Heinö bewijst het), nog een andere eigenschap zijn deel te zijn volkomen besef te heb ben van zijn verantwoordelijkheid. De autobus, waarvan hier sprake was, bleek zelfs nog niet geheel afgewerkt te zijn, maar bovendien wist de man aan het stuurrad niet, wat toch waar lijk geen geheim is, dat het hoogst ge vaarlijk is om met vuur of lucifers bij benzine en haar dampen te komen. De vreeseiijke gevolgen zijn dan ook niet uitgebleven. Zal het gebeurde een les zijn We willen het hopen, te meer daar we volstrekt geen principieele te genstanders van dit vervoermiddel zijn Maar voor alles dient de volkomen vei- Vertaald door Mevrouw I. P. WESSELINKVAN ROSSUM. Zoodra mevrouw Fortescue met de lift naar boven was gegaan, ging Olive naar de eerste verdieping en nam daar plaats op een stoel, die zoo geplaatst was, dat zij de deur van de zitkamer kon zien, die Lindsay had besproken. Het wachten viel haar wel lang, maar eindelijk kwam Nalda de deur uit en zij spoedde zich naar boven. Olive stond op en liep langzaam de gang door. De deur stond op een kier en zij duwde die dus 'kalm open en ging naar binnen. ..Goeden avond, Mark", zei zij. Hij schrok hevig op bij het geluid van haar stem, die hij niet dadelijk her kende. „Gij, wat verlangt gij vroeg hij norsch. „Het doet me zoo'n leed voor jou. Indien je vandaag niet waart gekomen, ?ou ik om ie gezonden hebben. Nalda is in een toestand, zoo erg, dat ik niets met haar beginnen kan." „Gij zijt het, die haar meegenomen heeft. Ik geloof, dat gij verantwoorde lijk zijt voor al onze ellende", zei hij wet somber gelaat. „Hoe kun je dat zeggen antwoord de Olive, „Ik ben terwille van jou met naar meegegaan. Ik wist, hoe jong en roekeloos zij was, en meende, dat ik ligheid van de inzittende op alle wijzei, gewaarborgd te zijn. Eerst dan zal de vlucht welke dit overigens zoo veie voordeelen aanbiedend middel van ver voer neemt een duurzame en nog toene mende kunnen zijn. Want een autobus zoowel in groote steden als „in de provincie" voorziet in een sedert lang sterk gevoelde be hoefte geriefelijke, snelle verplaatsing en het opheffen van menig plaatselijk isolement. Er zijn thans ontelbaar vele dorpen en kleinere piaatsen in ons land; die door de autobus feitelijk met de overige wereld verbonden worden en voor welke zij derhalve de onmisbare schakel uitmaakt tussehen klein en groot, ongetwijfeld ten profijte van het geheel. Wij hebben dan ook de wettelijke maatregelen en de strengere voor schriften te zien, als geenszins be- oogend een onderdrukking, integen deel een volmaking ten doel hebbend van het autobusverbeer.In vele gevallen zal aan reeds bestaande verbindingen per spoorweg of tram de voorkeur ge geven worden en gegeven blijven. Doch dit neemt niet weg, dat de autobus een toekomst tegemoet gaat en nu zij er is, er ook zal blijven, Echter om het ver trouwen dat, getuige de in den iaatsten tijd in ons land schier overal toene mende onbehagelijkheid, teloor gaat, te herwinnen, is strenge tucht bij het auto- busverkeer strikt noodzakelijk. Stren ge tucht ten opzichte van den bouw dezer vehikels, strenge tucht voor de ondernemers streng ook voor de be stuurders. We spreken daarmede niets ten nadeele van de gelukkig ook nog zeer vele volkomen betrouwbare onder nemingen en hun geschoold personeel in ons land. Het zou er raar mede ge legen zijn, als alle wagens den toets eener strenge keuring zoo weinig ont gaan konden, als die wagen van Heino, als alle chauffeurs dezelfde roekelooze onachtzaamheid aan den dag zouden leggen. Hef publiek 'heeft er infusschen een onaantastbaar recht op, dat wanneer het in een autobus gaat plaatsnemen, dit niet met een waagstuk gelijk gesteld worde. Wij maken dan ook gaarne gewag van de vragen te dezer zake door een onzer Kamerleden tot de minister van waterstaat gericht, waarin op de veel vuldige ernstige ongevallen met motor bussen wordt gewezen, die zoovele menschenlevens eischen in den Iaatsten tijd. Controle en vergunning slechts van rijkswege, waardoor een eind kome aan de thans zoozeer uitêenloopende wijze van toezicht, ja zelfs aan een vaak to taal gemis daarvan, moet het remedie zijn. Moge het afdoende blijken. T entoonstellingen. Scheveningen. Wij hebben op dit oogenblik in Den Haag drie tentoonstellingen tegelijk. Wie zich dus met het slechte weer loopt te verkniezen, kan wel eenige afleiding vinden. De aardigste is die van de haar zou kunnen tegenhouden. Ontel baar veel keeren heb ik haar verzocht om je te sturen, maar zij wilde niet. Ik veronderstel, dat zij het al te goed naar haar zin had." Zij sprak rustig en met een schijnbare oprechtheid, die hem bijna overtuigde. „ik heb haar tegen Shalton gewaar schuwd. Ik heb haar gezegd, dat zij over de tong zou gaan, maar zij wilde geen acht slaan op wat ik zei. Mark, ik heb 'beproefd je vriendin te zijn." „Heeft zij heeft zij gecoquetteerd met Shalton vroeg hij zacht. „Ik veronderstel, dat men het hier zoo noemen zal. Zij zijn veel samen geweest Shalton ziet er goed uit en zij is heel jong. Je moet haar niet al te zeer laken." „Ik zal haar de kans niet weer geven met hem te coquetteeren", zei hij norsch. „Wat ga je doen „Haar morgen meenemen. Wij zullen naar Briscombe gaan en ik zal haar niet verlaten, voordat zij weer tot zich zelf is gekomen." „Je zuit nooit in syat zijn, haar het spelen te beletten. Het heeft reeds te grooten vat op haar en dan haar moeder." „Daar zullen wij op toezien", zeide Lindsay. „Zij zal te Briscombe niet veel gelegenheid hebben om te spelen. In dien het noodig is. geef ik mijn zetel in het Parlement op." „O Mark en je neemt daar nu al zoo'n prachtige positie in 1 Dat zou jammer zijn." „Nu moet ik ergens een slaapkamer Dameskroniek, die al de vijfde in deze soort is, maar toch altijd weer aantrek kelijk door den vorm en door de voor treffelijke wijze waarop de dames spe ciaal in onmiddellijk contact worden gebracht met al hetgeen haar interes seert. Dit soort exposities heeft een groot nut, omdat het eens alles laat zien wat dikwijls ,in winkels te veel ach ter blijft. Over het algemeen is het contact tussehen1 de handelaren en de koopers niet nauw genoeg en door een tentoonstelling als deze wordt dat zeer verbeterd. interessant op een geheel ander ge bied is de kleine maar zeer fijne ten toonstelling op het gebied van het red dingswezen en de kustverlichting, die in het Kurhaus wordt gehouden. Ze is één der attracties die het comité voor het huldeblijk aan de Noord- en Zuid- Hollandsche Reddingsmaatschappijen arrangeert, ten einde de aandacht op zijn plannen te vestigen. Hier is bijeen gebracht alles wat op dit gebied als be langrijks valt te vinden1. Tal van red- dingstoesfellen, oude en nieuwe, be proefde en alsnog te beproeven midde len, modellen van booten, van boeien, reddingspakken enL, oude lijn-schiet- apparaten en daarnaast de nieuwe soorten. Het toestel van dr. Varekamp te Zandvnort, waarover al heel veel is geschreven, is er te zien1 en/ook ligt de ingenieuse reddingboot „Tom", die het stille strand bewaakt er te kijk. Op het gebied der kustverlichting zijn eens van nabij de interessante groote lichten te bekijken, die vanuit de hoogte hun felle stralenbundels over de zee plegen te werpen. Waarlijk is hier het menschelijk vernuft tot groote re sultaten gekomen. Er is een licht te zien, dat automatisch aangaat als de zon ondergaat en dat zichzelf weer dopft als de zon verrijstdat voorts automatisch zijn gaslicht inschakelt als het electrisch licht moet weigeren. Na tuurlijk is het interessant zelfs voor den buitenstaander om dit alles eens te be wonderen. De derde tentoonstelling is die van de postzegels. Eerlijk gezegd, wij kun nen daarover niet in veel geestdrift ge raken. We begrijpen de zielsgesteldheid van deze verzamelaars niet en we zien het nut ervan niet. Maar... teder zijn meug en daarmede laten we deze tentoonstelling maar rusten. De verzamelaars van postzegels zullen hier hun hart kunnen ophalen en wellicht watertanden, omdat zij allen zullen zien dat hun verzameling nog ver af is van hetgeen te bereiken valt. Er is dus heel wat te zien en men kan niet zeggen dat het aangename niet met het nuttige wordt vereenigd. Jammer dat deze tentoonstellingen niet een maandje eerder zijn gehouden, zoodat de bezoekers van Scheveningen daaraan ook iets hadden. Over de af wisseling en de afleiding voor de bad gasten wordt op dit oogenblik veel ge schreven en algemeen geeft men toe dat daaraan wel het een en ander ont breekt. Wij hebben daar ook herhaal delijk op gewezen en het doet ons ge noegen dat er nu eens belangstelling voorvoor dit punt dat voor Schevenin gen van zooveel gewicht is, wordt ge toond. Er is te weinig variatie in de genoe gens die de badgasten hebben. Muziek en dans zijn de eenige afleiding en ge lijk één der badgasten grappig opmerk te, men moet wei een muziek-tijger zijn om iederen avond een zwaar concert te gaan zoekerj. Wil je tot morgenochtend op Nalda toezien Is jou kamer naast die van haar ?'f „Ja." „Zou je die aan mij willen afstaan ,jDat zal moeilijk gaan. Het is al zoo laat." „Heel goed", zei Lindsay. „Ik zal gïan zoeken, misschien vind ik er een in de Anglais." Oiive zag hem vertrekken en lachte toen zegevierend bij zioh zelf. „Wat een geluk nu naar Nalda." En zij had hem toch met de meest over tuigende oprechtheid verzekerd, dat zij haar vriendin was. „Waarom ben je aangekleed Ga je weg vroeg zij. „Ja, ik zal Marks gevangene niet zijn. Waar is hij „Hij is op weg naar de Anglais." „Ben je er zeker van, dat hij het hotel verlaten heeft Ik wensch hem niet te ontmoeten." „Ik zal gaan kijken, als je dat wilt," Binnen enkele minuten kwam Olive terug en vertelde haar, dat Mark was vertrokken. „Waar za! ik je koffers heen zen den „Neem ze met je mee terug naar Lönden ik zal er om sturen." „Maar waar ga je zoo Iaat op den avond heen „Ik weet het niet, en het is mij onver schillig", zei Nalda zorgeloos. „Er gaat geen trein meer. Misschien gaat ge met een auto, maar je hebt er geen." „De heer Shalton zal mij de zijne Likdoorns. Eelt, Hoornvlies, Wratten, enz. verdwijnen door Prijs per doos 25 cent. Bij Apothekers en Drogisten. (Ingez. Mededeeling.) kunnen slikken. Waarom geeft men in de Kurzaal nimmer een operette Als er iets geschikt is voor afleiding dan is het een operette, een Fransche of een Duifsche, een Hollandsche of een En- gelsche. Waarom dat groote aantal dansgelegenheden, waar het ten slotte slechts zelden vol is en alleen een voile danszaal is aardig. Tentoonstellingen zijn er niet, toilet wordt er te weinig gemaakt, er is niet eens een groote kapperszaak, er is geen gelegenheid voor stoom en andere ba den, aldus klaagt diezelfde badgast. Hij vertelt als een typisch staaltje, dat in sommige café's avondtoilet dringend wordt verzocht, terwijl de gerant meer malen zijn publiek ontvangt in een col bertje. Dat is heusch juist, want we hebben het zelf ook gezien. Zóó zijn er nog tal van bizonderhe- den op te noemen. Men krijgt den in- druk dat de leiding op de badplaats niet in handen, is van hen, die weten wat een badplaats noodig heeft. Dat geldt o.a. voor het gemeentebestuur van Den Haag, dat de winkels op Sche veningen. 's avonds om negen uur doet sluiten, juist dus als de drukte op het strand het grootst is en de menschen in de beste stemming zijn om iets uit te geven. Alleen een benepen kijk op een badplaats kan tot zoo'n besluit leiden. Nu eenmaal de aandacht op de fou ten en gebreken van de badplaats is gevestigd, is het mogelijk dat men eens met kracht aan een reorganisatie zal gaan denken. Wij hopen er het beste van en vertrouwen dat men in den win tertijd eens andere voorbereidingen zal gaan treffen. Er is variatie genoeg in amusement te brengen, zoodat ieder op zijn beurt eens iets vindt dat hem bi zonder aantrekt. Wie niet om muziek of om dansen geeft, 'zal eenvoudig niet weten wat hij moet doen om den tijd te dooden, vooral als het ongeluk hem treft dat het dagen aan één regent. Juist voor dit ongelukkige geval, als het 'strand en het bad weinig aantrekkelijk zijn, dient voor goede afleiding gezorgd te worden. En daaraan ontbreekt alles. Het is dan ook de gewone gang dat de badgasten in die gevallen naar Den Haag trekken om musea enz. te bezoe ken. Dat is nu wel aardig, maar daar voor komen ze niet naar een badplaats. Het afgeloopen seizoen is over het algemeen druk geweest en financieel dus wel goed. Te meer reden1 om nu eens iets te wagen voor een volgend jaar en te trachten Scheveningen weer tot de badplaats eerste rang te maken, gelijk zij zichzelf zoo graag noemt. EIBER. GEMEENTERAAD TE SOUBURG. Vergadering van Vrijdag 12 September, des middags ten 2 uur. Voorzitter de burgemeester, de heer. P. S. Buteux. Aanwezig 9 leden. Afwezig de heeren Holthuijzen en La Soe, de laafste met kennisgeving. De notulen der vorige vergadering werden gelezen en goedgekeurd. Mededeeling werd gedaan van het goedgekeurde raadsbesluit betreffende wijziging der verordening op de heffing van leges. leenen." ,.En hij zal je chauffeur zijn Je be hoeft het mij niet te vertellen, ik verlang het niet te weten en dan kan ik naar waarheid antwoorden." „Vind je het dwaas van mij, dat ik ga vroeg Nalda eensklaps, want zij begon juist in te zien hoe ernstig de daad was, die zij dacht te doen. „Niemand kan je hierin raad geven. Je moet doen, wat je zelf wilt. A pro pos, er wordt verondersteld, dat ik je vanavond in het oog houdt. Mark zal je morgen naar Briscombe meenemen en wil je daar houden. Hij is woedend en vroeg mij allerhande dingen'omtrent jou en Shalton. Natuurlijk heb ik hem gezegd, dat je vriendschap heel on schuldig was." „Dank je", antwoordde Nalda droog jes zij aarzelde nog altijd of zij gaan zou of niet. „Hij is van plan je niet meer uit het oog te verliezen", vervolgde Olive. „Hij wil zelfs zijn zetel in het Parlement opgeven." „Vaarwel, ik ga", zei Nalda haastig. Zij nam haar reistasch op en liep haastig de gang door en de trap af. Nalda slaakte een diepen zucht van verlichting, toen zij veilig uit het hotel was. Op een afstand kon zij de stralen de lichten van een auto zien, waarheen zij zich spoedde. Shalton sprong er af, zoodra hij haar herkende en zij zag, dat zijn gelaat heel ernstig stond. „Ik voelde mij verplicht te komen, maar „Laten wij zoo spoedig mogelijk weg gaan viel zij opgewonden in. Aangeboden werd de begrooting voor het jaar 1925. De voorzitter deed toezegging dat elke raadsfractie.een exemplaar ter in zage zal ontvangen. Voorlezing werd gedaan van het reeds door ons opgenomen schrijven van den hoofdingenieur van den rijks waterstaat' over verplaatsing van het wachtlokaal der electrische tram. De voorzitter merkt op, dat de tram wel genegen zou zijn het tegenwoor dige lokaal te verwijderen en een an der te zetten, maar dan een met zoo weinig mogelijk onderhoudskosten, en dat de gemeente voor het onderhoud zorg draagt. Spreker meent dat dit bil lijk is. Er wordt veel baldadigheid ge pleegd door de Souburgsche jeugd. Gaan wij er niet op in, dan bestaat er veel kans, dat er geen nieuw lo kaal komt. Den heer De Priester bevreemdt het, dat de hoofdingenieur spreekt van een verwijdering van de halte. Dit is nooit de bedoeling van den raad geweest. Wèl om het iokaal te verplaatsen. On der de gegeven omstandigheden is hij er voor dat het voor rekening van de tram verplaatst wordt en dat de ge meente het onderhoud dan op zich neemt. De voorzitter zou het zóó willen in richten, dat er een lokaal werd gezet met weinig houtwerk en glas dus geheel van steen en in het midden een ingang, zoödat het min mogelijk aan de vernielzucht van de jeugd wordt blootgesteld. Wij zijn aan het publiek verplicht, daar een lokaal te hebben. De heer De Priester zegt, dat het gewenscht is in de politie-verordening op te nemen, dat het verboden is an ders dan voor tramreizigers van het lokaal gebruik te maken. Ook wijst hij er op, dat er uitzicht moet zijn dat men de tram kan zien aankomen, vooral wanneer het verplaatst wordt. De heer Brouwer kan voorloopig zijn stem ter niet aan geven, In Vlissingen zijn er ook 2 huisjes, en die zijn in on- .derhoud bij de tram. Nemen wij het in onderhoud, dan dient het ook een paar maal in de week schoongemaakt te worden. De voorzitter zegt, dat er in Vlissin gen meer politietoezicht is en dus niet zooveel vernield wordt. Hier kunnen wij toch geen heelen dag een politie post er bij zetten. De gemeente-werk man zou voor het onderhoud zorg kun nen dragen. De heer Brouwer vindt het klein van zoo'n groet trammaatschappij om Sou burg te willen dwingen voor het onder houd zorg te dragen. Spr. gelooft niet, dat er geen ander komen zat, de con currentie met de autobussen zal de tram hier wel toe dwingen. Die willen zelf een halte zetten. De heer Melis is van meening, dat met het oog op de veiligheid het wacht huisje moet verwijderd worden. Hiertoe wil de waterstaat medewerken, doch deze kan de tram niet verplichten een ander te zetten. Daarom dienen Burg. en Weth. eerst een onderhoud te hebben met de directie van de tram, of deze ge negen is een ander wachtlokaal te plaatsen. Dit is ook het verzoek van den hoofdingenieur van den water staat. De heer Jobse staat op hetzelfde standpunt als de heer De Priester. Als „Waar wilt u heengaan ,,'t Kan me niet schelen waarheen, als ge maar dadelijk gaat. Mijnheer Shal ton, u heeft gezegd, dat u mijn vriend is „En daarom wil ik er juist zeker van zijn. dat u geen dwaasheid1 gaat doen", zei hij bedaard. „Ik moet weg", antwoordde zij snel. „Ik ben wanhopig. Wilt u niet dadelijk gaan Terwijl zij sprak, zette zij haar reis tasch echter in de auto en nam zelf voorin plaats. „Kom als je blieft", zei zij smeekend, toen hij nog aarzelde. „Heel goed", zei hij eindelijk. „Waar za! ik u naar toebrengen „Ik wil liefst zoo spoedig mogelijk naar Engeland oversteken. Én nu hier dadelijk vandaan." „Ik veronderstel, dat u met uw man twist hebt gehad. Ik wil niet graag tus sehen man en vrouw staan. Maar indien u in moeilijkheden verkeert „Dat doe ik. Blijf als je blieft niet langer staan." Hij zette de motor aan en de auto verwijderde zich langzaam. ,/Het is 'n lastige tijd om een Kanaal boot te treffen. Ik zal onder het rijden trachten fe bedenken, hoe we Het best kunnen doen. Ik denk, dat u mij lie ver niet vertelt, wat er gebeurd1 is Ik kon zien, dat Lindsay woedend was." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1924 | | pagina 1