IJN
itels,
den,
'dine
EN
ZATERDAG 13 SEPTEMBER
Eerste Blad
--^1021^
ISEN
(ROEKEN
ïtalings-
looging
4
che Maatschappij
Stoomvaart.
Verkeersmiddelen.
FEU1LLETON
DE GROOTE ONDEUGD
Brieven uit de Hofstad
DO-DO-ZALF. -Bf
len groot contïZjl
|happen- bewaaktH
^VOORWERpgp
Iris van Politie te Vi
Pkend, dat als geil
een plank, «&W
naie met inhou^M
nd, en dat inlicht^
omtrent een huis?
Ireewaterstraat ki?|
lij Brasser, n».' -ndt4
lemonnaie bij q„
[tstraat 33 broche h-l
Idweg 13 heerennorf 1
phoud; bij Poerstaïïl
I armband bij verJj
gedeelte roZenk3|
■straat 21; damestajl
tier, Anjelierenlaaj a I
Inh. bij Jansen, Verfil
It.34 huissleutel bi?
schooj
■ige Zelke 7 portemon-l
■ij Poppe, HelIebarJI
ronnaie met inh. biinj
at 'C=!,cin^erarmbain|
lewoud 54 badcös J
■ek bij Tax, KoudenWil
7 jongensjas bij ja^l
hnsiop 2 glacé hanthl
fens, Olacisstraat I2;J
leijer, Verkuijl Q^J
1 medaillon met kets,!
Aagje Dekenstraatjj'
J bij Visser, VaI(!(fT
17 eind touw bij It®; f
|e 3.
IR TE VLISSINGEN.
|ber v.m.
1.25
|V.M. 2.09
2.52
3.32
4.07
4.41
1 AUTO's EN FIETSER
itember
uur
12
7.52
13
7.50
14
7.48
15
7.45
16
7.42
17
7.40
ensioneerd ambten®
SLAAPKAMER
on. f60— niet te
ide. Brieven No. 25, j
iss. Courant'.
Middelb.-Rotterdam
engelegen plaatsen.
VAN PASSAGIERS,
EREN EN VEE.
Y. »dt. [I W;
tm mr.jT.H' 1,1
8
ütiber
15
16
18
19
8
9
i&tien te bektmen
N.V. Transport- on
Ervén G. VOS,
B. EENHOORN, T«l-S
OOSTERHODT T» g,
r. BÜITENHEK »1'
VL1SS1NGSCHE COURANT
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
in enkele jaren heeft zich in de ver
keersmiddelen een groofe verandering
afgespeeld. Op snelle wijze toch heeft
het modernste aller vervoermiddelen
de autobus zich tussehen de bestaande
middelen ingedrongen en naar het zich
laat aanzien, is zij geenszins voorne
mens haar plaats weder af te staan. In
tegendeel met den dag neemt in gansch
ons land het aantal autobussen toe en
volgens de jongste gegevens zouden er
over het land een duizendtal onderne
mingen zijn, ongerekend de plaatselijke
ondernemingen, wier aantai uiteraard
geenszins gering is. Van alle bestaande
verkeersmiddelen is dit jongste dan ook
de geduchtste als mededinger voor de
zooveel oudere te beschouwen en zoo
wel spoorwegmaatschappijen als in
zonderheid stoomtramondernemingen
gevoelen zich, in een deel althans, van
hun bestaan bedreigd. Nu hebben de
spoorwegmaatschappijen tot dusver de
autobus als concurreerend orgaan vrij
wel genegeerd, maar de tramwegonder
nemers, particulieren en gemeenten zijn
een feilen strijd gaan aanbinden. Een
strijd, die niet anders dan het publiek
ten goede komen kan. Want wat toch
is het geval
De autobus is te snel een zeer voor
name in het vervoerwezen komen op-
eischen. Die snelheid heeft groote be
zwaren met zich gebracht en wel voor
namelijk op het gebied der veiligheid.
Want de vraag mag gesteld of er bij
steeds aangroeiend aantal in gebruik
gestelde wagens wel genoegzame zeker
heid kan bestaan, dat deze metterdaad
aan alle noodzakelijke eisohen van be
trouwbaarheid als anderszins vol
doen. Daar wordt wel eens anders over
geoordeeld. Maar er zijn keuringscom
missies en zeker de keuring is streng
genoeg, maar wat zij niet omvat, ten
minste is te dier zake gereedelijke
twijfel aanwezig, dat is een even scher
pe keuring van den zich chauffeur
noemenden man aan het stuur. Het ge
vaar hetwelk het publiek uit dien hoof
de kan bedreigen achte men niet ge
ring. Behalve dat een buitengewoon
groote tegenwoordigheid van geest en,
accuratesse eerste eisch is, dient (het
ontzettend ongeluk van Heinö bewijst
het), nog een andere eigenschap zijn
deel te zijn volkomen besef te heb
ben van zijn verantwoordelijkheid. De
autobus, waarvan hier sprake was,
bleek zelfs nog niet geheel afgewerkt
te zijn, maar bovendien wist de man
aan het stuurrad niet, wat toch waar
lijk geen geheim is, dat het hoogst ge
vaarlijk is om met vuur of lucifers bij
benzine en haar dampen te komen. De
vreeseiijke gevolgen zijn dan ook niet
uitgebleven. Zal het gebeurde een les
zijn We willen het hopen, te meer
daar we volstrekt geen principieele te
genstanders van dit vervoermiddel zijn
Maar voor alles dient de volkomen vei-
Vertaald door Mevrouw
I. P. WESSELINKVAN ROSSUM.
Zoodra mevrouw Fortescue met de
lift naar boven was gegaan, ging Olive
naar de eerste verdieping en nam daar
plaats op een stoel, die zoo geplaatst
was, dat zij de deur van de zitkamer
kon zien, die Lindsay had besproken.
Het wachten viel haar wel lang, maar
eindelijk kwam Nalda de deur uit en zij
spoedde zich naar boven.
Olive stond op en liep langzaam de
gang door. De deur stond op een kier
en zij duwde die dus 'kalm open en ging
naar binnen.
..Goeden avond, Mark", zei zij.
Hij schrok hevig op bij het geluid van
haar stem, die hij niet dadelijk her
kende.
„Gij, wat verlangt gij vroeg hij
norsch.
„Het doet me zoo'n leed voor jou.
Indien je vandaag niet waart gekomen,
?ou ik om ie gezonden hebben. Nalda
is in een toestand, zoo erg, dat ik niets
met haar beginnen kan."
„Gij zijt het, die haar meegenomen
heeft. Ik geloof, dat gij verantwoorde
lijk zijt voor al onze ellende", zei hij
wet somber gelaat.
„Hoe kun je dat zeggen antwoord
de Olive, „Ik ben terwille van jou met
naar meegegaan. Ik wist, hoe jong en
roekeloos zij was, en meende, dat ik
ligheid van de inzittende op alle wijzei,
gewaarborgd te zijn. Eerst dan zal de
vlucht welke dit overigens zoo veie
voordeelen aanbiedend middel van ver
voer neemt een duurzame en nog toene
mende kunnen zijn.
Want een autobus zoowel in groote
steden als „in de provincie" voorziet
in een sedert lang sterk gevoelde be
hoefte geriefelijke, snelle verplaatsing
en het opheffen van menig plaatselijk
isolement. Er zijn thans ontelbaar vele
dorpen en kleinere piaatsen in ons land;
die door de autobus feitelijk met de
overige wereld verbonden worden en
voor welke zij derhalve de onmisbare
schakel uitmaakt tussehen klein en
groot, ongetwijfeld ten profijte van het
geheel.
Wij hebben dan ook de wettelijke
maatregelen en de strengere voor
schriften te zien, als geenszins be-
oogend een onderdrukking, integen
deel een volmaking ten doel hebbend
van het autobusverbeer.In vele gevallen
zal aan reeds bestaande verbindingen
per spoorweg of tram de voorkeur ge
geven worden en gegeven blijven. Doch
dit neemt niet weg, dat de autobus een
toekomst tegemoet gaat en nu zij er is,
er ook zal blijven, Echter om het ver
trouwen dat, getuige de in den iaatsten
tijd in ons land schier overal toene
mende onbehagelijkheid, teloor gaat, te
herwinnen, is strenge tucht bij het auto-
busverkeer strikt noodzakelijk. Stren
ge tucht ten opzichte van den bouw
dezer vehikels, strenge tucht voor de
ondernemers streng ook voor de be
stuurders. We spreken daarmede niets
ten nadeele van de gelukkig ook nog
zeer vele volkomen betrouwbare onder
nemingen en hun geschoold personeel
in ons land. Het zou er raar mede ge
legen zijn, als alle wagens den toets
eener strenge keuring zoo weinig ont
gaan konden, als die wagen van Heino,
als alle chauffeurs dezelfde roekelooze
onachtzaamheid aan den dag zouden
leggen.
Hef publiek 'heeft er infusschen een
onaantastbaar recht op, dat wanneer
het in een autobus gaat plaatsnemen,
dit niet met een waagstuk gelijk gesteld
worde.
Wij maken dan ook gaarne gewag
van de vragen te dezer zake door een
onzer Kamerleden tot de minister van
waterstaat gericht, waarin op de veel
vuldige ernstige ongevallen met motor
bussen wordt gewezen, die zoovele
menschenlevens eischen in den Iaatsten
tijd. Controle en vergunning slechts van
rijkswege, waardoor een eind kome aan
de thans zoozeer uitêenloopende wijze
van toezicht, ja zelfs aan een vaak to
taal gemis daarvan, moet het remedie
zijn.
Moge het afdoende blijken.
T entoonstellingen.
Scheveningen.
Wij hebben op dit oogenblik in Den
Haag drie tentoonstellingen tegelijk.
Wie zich dus met het slechte weer loopt
te verkniezen, kan wel eenige afleiding
vinden. De aardigste is die van de
haar zou kunnen tegenhouden. Ontel
baar veel keeren heb ik haar verzocht
om je te sturen, maar zij wilde niet. Ik
veronderstel, dat zij het al te goed naar
haar zin had."
Zij sprak rustig en met een schijnbare
oprechtheid, die hem bijna overtuigde.
„ik heb haar tegen Shalton gewaar
schuwd. Ik heb haar gezegd, dat zij
over de tong zou gaan, maar zij wilde
geen acht slaan op wat ik zei. Mark, ik
heb 'beproefd je vriendin te zijn."
„Heeft zij heeft zij gecoquetteerd
met Shalton vroeg hij zacht.
„Ik veronderstel, dat men het hier zoo
noemen zal. Zij zijn veel samen geweest
Shalton ziet er goed uit en zij is heel
jong. Je moet haar niet al te zeer
laken."
„Ik zal haar de kans niet weer geven
met hem te coquetteeren", zei hij
norsch.
„Wat ga je doen
„Haar morgen meenemen. Wij zullen
naar Briscombe gaan en ik zal haar niet
verlaten, voordat zij weer tot zich zelf
is gekomen."
„Je zuit nooit in syat zijn, haar het
spelen te beletten. Het heeft reeds te
grooten vat op haar en dan haar
moeder."
„Daar zullen wij op toezien", zeide
Lindsay. „Zij zal te Briscombe niet veel
gelegenheid hebben om te spelen. In
dien het noodig is. geef ik mijn zetel in
het Parlement op."
„O Mark en je neemt daar nu al
zoo'n prachtige positie in 1 Dat zou
jammer zijn."
„Nu moet ik ergens een slaapkamer
Dameskroniek, die al de vijfde in deze
soort is, maar toch altijd weer aantrek
kelijk door den vorm en door de voor
treffelijke wijze waarop de dames spe
ciaal in onmiddellijk contact worden
gebracht met al hetgeen haar interes
seert. Dit soort exposities heeft een
groot nut, omdat het eens alles laat
zien wat dikwijls ,in winkels te veel ach
ter blijft. Over het algemeen is het
contact tussehen1 de handelaren en de
koopers niet nauw genoeg en door een
tentoonstelling als deze wordt dat zeer
verbeterd.
interessant op een geheel ander ge
bied is de kleine maar zeer fijne ten
toonstelling op het gebied van het red
dingswezen en de kustverlichting, die
in het Kurhaus wordt gehouden. Ze is
één der attracties die het comité voor
het huldeblijk aan de Noord- en Zuid-
Hollandsche Reddingsmaatschappijen
arrangeert, ten einde de aandacht op
zijn plannen te vestigen. Hier is bijeen
gebracht alles wat op dit gebied als be
langrijks valt te vinden1. Tal van red-
dingstoesfellen, oude en nieuwe, be
proefde en alsnog te beproeven midde
len, modellen van booten, van boeien,
reddingspakken enL, oude lijn-schiet-
apparaten en daarnaast de nieuwe
soorten. Het toestel van dr. Varekamp
te Zandvnort, waarover al heel veel is
geschreven, is er te zien1 en/ook ligt de
ingenieuse reddingboot „Tom", die
het stille strand bewaakt er te kijk.
Op het gebied der kustverlichting
zijn eens van nabij de interessante
groote lichten te bekijken, die vanuit de
hoogte hun felle stralenbundels over de
zee plegen te werpen. Waarlijk is hier
het menschelijk vernuft tot groote re
sultaten gekomen. Er is een licht te
zien, dat automatisch aangaat als de
zon ondergaat en dat zichzelf weer
dopft als de zon verrijstdat voorts
automatisch zijn gaslicht inschakelt als
het electrisch licht moet weigeren. Na
tuurlijk is het interessant zelfs voor den
buitenstaander om dit alles eens te be
wonderen.
De derde tentoonstelling is die van
de postzegels. Eerlijk gezegd, wij kun
nen daarover niet in veel geestdrift ge
raken. We begrijpen de zielsgesteldheid
van deze verzamelaars niet en we zien
het nut ervan niet.
Maar... teder zijn meug en daarmede
laten we deze tentoonstelling maar
rusten. De verzamelaars van postzegels
zullen hier hun hart kunnen ophalen en
wellicht watertanden, omdat zij allen
zullen zien dat hun verzameling nog
ver af is van hetgeen te bereiken valt.
Er is dus heel wat te zien en men
kan niet zeggen dat het aangename
niet met het nuttige wordt vereenigd.
Jammer dat deze tentoonstellingen niet
een maandje eerder zijn gehouden,
zoodat de bezoekers van Scheveningen
daaraan ook iets hadden. Over de af
wisseling en de afleiding voor de bad
gasten wordt op dit oogenblik veel ge
schreven en algemeen geeft men toe
dat daaraan wel het een en ander ont
breekt. Wij hebben daar ook herhaal
delijk op gewezen en het doet ons ge
noegen dat er nu eens belangstelling
voorvoor dit punt dat voor Schevenin
gen van zooveel gewicht is, wordt ge
toond.
Er is te weinig variatie in de genoe
gens die de badgasten hebben. Muziek
en dans zijn de eenige afleiding en ge
lijk één der badgasten grappig opmerk
te, men moet wei een muziek-tijger zijn
om iederen avond een zwaar concert te
gaan zoekerj. Wil je tot morgenochtend
op Nalda toezien Is jou kamer naast
die van haar ?'f
„Ja."
„Zou je die aan mij willen afstaan
,jDat zal moeilijk gaan. Het is al zoo
laat."
„Heel goed", zei Lindsay. „Ik zal
gïan zoeken, misschien vind ik er een
in de Anglais."
Oiive zag hem vertrekken en lachte
toen zegevierend bij zioh zelf.
„Wat een geluk nu naar Nalda."
En zij had hem toch met de meest over
tuigende oprechtheid verzekerd, dat zij
haar vriendin was.
„Waarom ben je aangekleed Ga je
weg vroeg zij.
„Ja, ik zal Marks gevangene niet
zijn. Waar is hij
„Hij is op weg naar de Anglais."
„Ben je er zeker van, dat hij het hotel
verlaten heeft Ik wensch hem niet te
ontmoeten."
„Ik zal gaan kijken, als je dat wilt,"
Binnen enkele minuten kwam Olive
terug en vertelde haar, dat Mark was
vertrokken.
„Waar za! ik je koffers heen zen
den
„Neem ze met je mee terug naar
Lönden ik zal er om sturen."
„Maar waar ga je zoo Iaat op den
avond heen
„Ik weet het niet, en het is mij onver
schillig", zei Nalda zorgeloos.
„Er gaat geen trein meer. Misschien
gaat ge met een auto, maar je hebt er
geen."
„De heer Shalton zal mij de zijne
Likdoorns. Eelt, Hoornvlies, Wratten, enz. verdwijnen door
Prijs per doos 25 cent. Bij Apothekers en Drogisten.
(Ingez. Mededeeling.)
kunnen slikken. Waarom geeft men in
de Kurzaal nimmer een operette Als
er iets geschikt is voor afleiding dan is
het een operette, een Fransche of een
Duifsche, een Hollandsche of een En-
gelsche. Waarom dat groote aantal
dansgelegenheden, waar het ten slotte
slechts zelden vol is en alleen een voile
danszaal is aardig.
Tentoonstellingen zijn er niet, toilet
wordt er te weinig gemaakt, er is niet
eens een groote kapperszaak, er is geen
gelegenheid voor stoom en andere ba
den, aldus klaagt diezelfde badgast. Hij
vertelt als een typisch staaltje, dat in
sommige café's avondtoilet dringend
wordt verzocht, terwijl de gerant meer
malen zijn publiek ontvangt in een col
bertje. Dat is heusch juist, want we
hebben het zelf ook gezien.
Zóó zijn er nog tal van bizonderhe-
den op te noemen. Men krijgt den in-
druk dat de leiding op de badplaats
niet in handen, is van hen, die weten
wat een badplaats noodig heeft. Dat
geldt o.a. voor het gemeentebestuur
van Den Haag, dat de winkels op Sche
veningen. 's avonds om negen uur doet
sluiten, juist dus als de drukte op het
strand het grootst is en de menschen in
de beste stemming zijn om iets uit te
geven. Alleen een benepen kijk op een
badplaats kan tot zoo'n besluit leiden.
Nu eenmaal de aandacht op de fou
ten en gebreken van de badplaats is
gevestigd, is het mogelijk dat men eens
met kracht aan een reorganisatie zal
gaan denken. Wij hopen er het beste
van en vertrouwen dat men in den win
tertijd eens andere voorbereidingen zal
gaan treffen. Er is variatie genoeg in
amusement te brengen, zoodat ieder op
zijn beurt eens iets vindt dat hem bi
zonder aantrekt. Wie niet om muziek of
om dansen geeft, 'zal eenvoudig niet
weten wat hij moet doen om den tijd te
dooden, vooral als het ongeluk hem
treft dat het dagen aan één regent. Juist
voor dit ongelukkige geval, als het
'strand en het bad weinig aantrekkelijk
zijn, dient voor goede afleiding gezorgd
te worden. En daaraan ontbreekt alles.
Het is dan ook de gewone gang dat de
badgasten in die gevallen naar Den
Haag trekken om musea enz. te bezoe
ken. Dat is nu wel aardig, maar daar
voor komen ze niet naar een badplaats.
Het afgeloopen seizoen is over het
algemeen druk geweest en financieel
dus wel goed. Te meer reden1 om nu
eens iets te wagen voor een volgend
jaar en te trachten Scheveningen weer
tot de badplaats eerste rang te maken,
gelijk zij zichzelf zoo graag noemt.
EIBER.
GEMEENTERAAD TE SOUBURG.
Vergadering van Vrijdag 12 September,
des middags ten 2 uur.
Voorzitter de burgemeester, de heer.
P. S. Buteux.
Aanwezig 9 leden. Afwezig de heeren
Holthuijzen en La Soe, de laafste met
kennisgeving.
De notulen der vorige vergadering
werden gelezen en goedgekeurd.
Mededeeling werd gedaan van het
goedgekeurde raadsbesluit betreffende
wijziging der verordening op de heffing
van leges.
leenen."
,.En hij zal je chauffeur zijn Je be
hoeft het mij niet te vertellen, ik verlang
het niet te weten en dan kan ik naar
waarheid antwoorden."
„Vind je het dwaas van mij, dat ik
ga vroeg Nalda eensklaps, want zij
begon juist in te zien hoe ernstig de
daad was, die zij dacht te doen.
„Niemand kan je hierin raad geven.
Je moet doen, wat je zelf wilt. A pro
pos, er wordt verondersteld, dat ik je
vanavond in het oog houdt. Mark zal
je morgen naar Briscombe meenemen
en wil je daar houden. Hij is woedend
en vroeg mij allerhande dingen'omtrent
jou en Shalton. Natuurlijk heb ik hem
gezegd, dat je vriendschap heel on
schuldig was."
„Dank je", antwoordde Nalda droog
jes zij aarzelde nog altijd of zij gaan
zou of niet.
„Hij is van plan je niet meer uit het
oog te verliezen", vervolgde Olive. „Hij
wil zelfs zijn zetel in het Parlement
opgeven."
„Vaarwel, ik ga", zei Nalda haastig.
Zij nam haar reistasch op en liep
haastig de gang door en de trap af.
Nalda slaakte een diepen zucht van
verlichting, toen zij veilig uit het hotel
was. Op een afstand kon zij de stralen
de lichten van een auto zien, waarheen
zij zich spoedde. Shalton sprong er af,
zoodra hij haar herkende en zij zag, dat
zijn gelaat heel ernstig stond.
„Ik voelde mij verplicht te komen,
maar
„Laten wij zoo spoedig mogelijk weg
gaan viel zij opgewonden in.
Aangeboden werd de begrooting
voor het jaar 1925.
De voorzitter deed toezegging dat
elke raadsfractie.een exemplaar ter in
zage zal ontvangen.
Voorlezing werd gedaan van het
reeds door ons opgenomen schrijven
van den hoofdingenieur van den rijks
waterstaat' over verplaatsing van het
wachtlokaal der electrische tram.
De voorzitter merkt op, dat de tram
wel genegen zou zijn het tegenwoor
dige lokaal te verwijderen en een an
der te zetten, maar dan een met zoo
weinig mogelijk onderhoudskosten, en
dat de gemeente voor het onderhoud
zorg draagt. Spreker meent dat dit bil
lijk is. Er wordt veel baldadigheid ge
pleegd door de Souburgsche jeugd.
Gaan wij er niet op in, dan bestaat
er veel kans, dat er geen nieuw lo
kaal komt.
Den heer De Priester bevreemdt het,
dat de hoofdingenieur spreekt van een
verwijdering van de halte. Dit is nooit
de bedoeling van den raad geweest.
Wèl om het iokaal te verplaatsen. On
der de gegeven omstandigheden is hij
er voor dat het voor rekening van de
tram verplaatst wordt en dat de ge
meente het onderhoud dan op zich
neemt.
De voorzitter zou het zóó willen in
richten, dat er een lokaal werd gezet
met weinig houtwerk en glas dus
geheel van steen en in het midden een
ingang, zoödat het min mogelijk aan
de vernielzucht van de jeugd wordt
blootgesteld. Wij zijn aan het publiek
verplicht, daar een lokaal te hebben.
De heer De Priester zegt, dat het
gewenscht is in de politie-verordening
op te nemen, dat het verboden is an
ders dan voor tramreizigers van het
lokaal gebruik te maken. Ook wijst hij
er op, dat er uitzicht moet zijn dat men
de tram kan zien aankomen, vooral
wanneer het verplaatst wordt.
De heer Brouwer kan voorloopig zijn
stem ter niet aan geven, In Vlissingen
zijn er ook 2 huisjes, en die zijn in on-
.derhoud bij de tram. Nemen wij het in
onderhoud, dan dient het ook een paar
maal in de week schoongemaakt te
worden.
De voorzitter zegt, dat er in Vlissin
gen meer politietoezicht is en dus niet
zooveel vernield wordt. Hier kunnen
wij toch geen heelen dag een politie
post er bij zetten. De gemeente-werk
man zou voor het onderhoud zorg kun
nen dragen.
De heer Brouwer vindt het klein van
zoo'n groet trammaatschappij om Sou
burg te willen dwingen voor het onder
houd zorg te dragen. Spr. gelooft niet,
dat er geen ander komen zat, de con
currentie met de autobussen zal de
tram hier wel toe dwingen. Die willen
zelf een halte zetten.
De heer Melis is van meening, dat
met het oog op de veiligheid het wacht
huisje moet verwijderd worden. Hiertoe
wil de waterstaat medewerken, doch
deze kan de tram niet verplichten een
ander te zetten. Daarom dienen Burg.
en Weth. eerst een onderhoud te hebben
met de directie van de tram, of deze ge
negen is een ander wachtlokaal te
plaatsen. Dit is ook het verzoek van
den hoofdingenieur van den water
staat.
De heer Jobse staat op hetzelfde
standpunt als de heer De Priester. Als
„Waar wilt u heengaan
,,'t Kan me niet schelen waarheen, als
ge maar dadelijk gaat. Mijnheer Shal
ton, u heeft gezegd, dat u mijn vriend
is
„En daarom wil ik er juist zeker van
zijn. dat u geen dwaasheid1 gaat doen",
zei hij bedaard.
„Ik moet weg", antwoordde zij snel.
„Ik ben wanhopig. Wilt u niet dadelijk
gaan
Terwijl zij sprak, zette zij haar reis
tasch echter in de auto en nam zelf
voorin plaats.
„Kom als je blieft", zei zij smeekend,
toen hij nog aarzelde.
„Heel goed", zei hij eindelijk. „Waar
za! ik u naar toebrengen
„Ik wil liefst zoo spoedig mogelijk
naar Engeland oversteken. Én nu hier
dadelijk vandaan."
„Ik veronderstel, dat u met uw man
twist hebt gehad. Ik wil niet graag tus
sehen man en vrouw staan. Maar indien
u in moeilijkheden verkeert
„Dat doe ik. Blijf als je blieft niet
langer staan."
Hij zette de motor aan en de auto
verwijderde zich langzaam.
,/Het is 'n lastige tijd om een Kanaal
boot te treffen. Ik zal onder het rijden
trachten fe bedenken, hoe we Het best
kunnen doen. Ik denk, dat u mij lie
ver niet vertelt, wat er gebeurd1 is Ik
kon zien, dat Lindsay woedend was."
(Wordt vervolgd.)