TSCHOOl
OFFERS
924
Manse-Dama
Linnen
J:| -1
J:! -
WOENSDAG 3 SEPTEMBER
binnenland
ftfO 20®
1€»2e Jaargang
19241
ülumm!
TlSVIMERMAa,
sche Maatschappij B
Stoomvaart.
IT'S ™er 26 «nt-
FEUILLETON
EBSOOTE ONDEUGD
|T STEEDS Of|jE|
bile modellen.
651
fs !80 cel
nen Boorden 7S c^(
cent per stuk.
drie maten,
en GOEDKOOP.
<ET OP H
pop van minstens fl.-
lein, Glas, Aarde.
Elanterieën, Email,
kwerk ontvangt ma
au, bij aankoop van
5.- twee eadeaux,
KAMER5V1ANS,
traat 17.
jSMAN, Boekhandel
borden
laken
loozen
ken
in gebruik
op
Avondstil,
voor
N. 0.
E's BIRKEN ZEEP
van 3 stuks 75 cent
s BIRKEN WASSÉÏ
r flacon f 1.35
bij
NGtRMAN.
Beilamypark 31
sn hiervan.
Hoofdkantoor.
aangesteld,
iissingen
verdiepingshuis
opgang, gelegen aan oc
straat. Boven 1 Octobe
rekken. Adres Vrouwe-
-Middelb. - Rotterdam
lengelegen plaatsen.
VAN PASSAGIERS.
>EREN EN VEE.
T. Midd. v.
ember"
mation te bekomen
N V. Transport-y,
Erven
B. eenhoorn,Tol kj
OOSTBBHOUT Te jJ#
ebr. BDITENHEK
ABONNEMENTS-PRIjS
Gissingen en gemeenten op Wal-
foor vl,,n Der drie maanden. Franco
kit geheele rijk ƒ2.50. Week-abon-
17 cent, alles bij vooruitbetaling.
felrHj'ke nummers 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS
4 regels 1.10 voor iedere
f"n„i„r 26 centbij abonnement spe-
Pe aten Reclames 52 cent per regel
L Advertenties betreffende Huur en
I? „r Koop en Verkoop, Dienstaanbie-
P i. Dienstaanvragen, enz., prijs, bij
&fcal,_5regelSf0"75,elke
^SeJchteT van 1-6 regels ƒ1.70,
one nagelaten betrekkingen
VAN DE verongelukte
v visschers.
Totale vorige opgave ƒ32350.01
Ik- Enschedé - -
fc tusschenkomst van den
L I P van Krieken -van
fp. te Rotterdam 5.50
Totaal 32356.51
iifkoaien giften administratie
w „vlissingsche courant".
Reeds ontvangen ƒ1723.95
Bot bemiddeling van het be
lt Afd. Vlissingen Alg.
lyerl Verbond (2 dollar) - 5.12
I bekende uit Grand Rapids - 5.
Totaal 1734.07
Meerdere giften zullen door ons dankbaar
Eden aanvaard en in ons blad worden
lanhvoord.
Net amendement der Nederlandsche
delegatie.
Aan het slot der gisterenmorgen ge
iden zitting van de Volkenbondsver-
dering deelde Motta mede, dat de
derlandsche delegatie een wijziging
orstelde van art. 27 van het huishou-
ijk reglement van de vergadering,
,gens welke de commissies haar be
itel kunnen nemen bij meerderheid
d stemmen inplaats van met algemee
stemmen, zooals tot nu toe het ge-
1 is.
Postchèque- en girodienst.
Het voornemen bestaat om den eer-
n October a.s. den postchèque- en
odienst te heropenen voorloopig met
postrekeningen 1 tot en met 9999.
™In verband hiermede mogen na 13
iptember geen uitbetalingen op deze
■strekeni'ngen meer geschieden.
1 De aanvragen om voorwaardelijke
Mugbetaling- betrekking hebbende op
Istrekeningen boven 9999 kunnen tot
■dei bericht worden ingediend.De be
deling is, voor series van rekening-
pnders volgende op 9999, de aanvra-
lot voorwaardelijke uitbetaling
fsfsfop te zetten naar de mate en in
volgorde dat de opening van den
ilstchèque- en girodienst voor die se
is wordt vastgesteld en aanstaande is.
Den rekeninghouders wordt verzocht,
jt het oog op de spoedige heropening
n den dienst, slechts in zeer dringen-
gevallen hun aanvragen om voor-
lardelijke terugbetaling in te dienen.
nieuwe telefoonkabel Nederland
Engeland.
be telefoonkabel, die thans jusschen
Mand en Engeland is gelegd, bevat
geleidingen, waarover gelijktijdig 12
sprekken gevoerd kunnen worden.De
pel weegt 2150 ton. De reeds in ge-
Vertaald door Mevrouw
P- WESSELINK—VAN ROSSUM.
fga ee" paar dagen weg", zei zij
kalm, en toen haar bagage gereed
jA bestelde zij de auto.
"nar voordat zij vertrok, nam zij al
juweelen, die haar man haar had
't n'een en s'°°l ze in de brand-
i rfarna ging zij zitten, om een
neidsbrief aan Mark te schrijven,
'tv da* Je brief een ultimatum
„ri |jn eehter niet van plan om be-
I" worden als een kind, dat
k-, u j .^eeft. ik geef toe, dat je
l-nm'3 '.om je te beklagen, en ik was
ar -n .ere>d mijn fout te erkennen,
nicr'n- m'j geschreven op een
el vó e"<e vrouw met eenig ge
let ',,n„ei§eawaarde tegen de borst
n fi> ïiku" rijpelijk alles overwo-
I wii - -e,n' staa* be' voor mij vasl,
n n' .gelukkig samen kunnen
en n,!om,'ben ik besloten, je te ver-
t ak „3ertrouw, dat je dit begroeten
val tinn" fyelkome verlossing, in elk
dat ja het duidelijk is,
n. Vaarv n'C' 'aat voorsc'nrii"
st'in'dni .s,eVtel van de brand-
:ek !?f' dien zi.i in de biblio-
F°- Mn-, én staPte t°en in de
Nen iki reed er niet mee naar
en- doch 4,et zich enkel naar het
bruik zijnde kabels bevatten elk slechts
3 geleidingen. Een eigenaardigheid van
den nieuwen kabel is, dat het inwendige
isoleerende materiaal uit papier bestaat.
De kabel is bewapend met lood. Zou
deze bewapening doorboord worden,
dan zou het papier, nat geworden, op
zwellen en een tijdelijke prop vormen.
Pensioen voor arbeiders.
Het maandblad „de 'Ripicobank" ver
meldt een tweetal rechterlijke uitspra
ken, waarbij werkgevers werden ver
oordeeld het aan een arbeider vrijwillig
toegekende pensioen, dat later door
hen werd ingetrokken, te blijven door
betalen en teekent daarbij het volgende
aan
Wij onthouden ons van een oordeel
over deze beide uitspraken en willen
daaraan geen conclusie van algemeene
strekking ontleenen. Toch zijn de beide
door ons vermelde vonnissen merk
waardig en verdienen zij de aandacht
van de werkgevers, omdat gesproken
wordt van een verplichting tot het ver-
leenen van pensioen, die in bepaalde
gevallen uit de dienstbetrekking voort
vloeit, zonder dat uitdrukkelijk bij het
aangaan der arbeidsovereenkomst
daaromtrent iets is bedongen. Zij be
roepen zich op een in het rechtsbe
wustzijn doorgedrongen opvatting om
tot rechtsverplichting te stempelen wat
door de bij die vonnissen betrokken
werkgevers als een onverplichte daad
was begrepen. Alhoe\ve! men uit een
voor een enkel bepaald geval geven
beslissing geen vaste wet kan afleiden,
is het toch goed zich ervan rekenschap
te geven dat deze vonnissen navolging
kunnen vinden en tot een wel algemeen
geldende jurisprudentie kunnen aanlei
ding geven.
De beslissil- der aangehaalde von
nissen dat het pensioen, in de omstan
digheden waarin het in deze gevallen is
verleend, niet is te beschouwen als een
schenking is voorts nog belangrijk voor
de vraag of schenkingsrecht krachtens
de Successiewet verschuldigd is door
den verkrijger over de uitkeeringsbe-
dragen. Het recht van schenking wordt
immers geheven van alles wat door be-
voordeeling uit vrijgevigheid door een
ingezetene der rijks wordt verkregen.
Indien nu vast zou komen te staan, dat
een pensioenverleening door een werk
gever onder omstandigheden als in de
besproken gevallen aanwezig waren,
geen vrijgevigheid is doch slechts een
erkennen eener op hem rustende ver
plichting, dan volgt daaruit dat van
een toepassing der Successiewet in die
gevallen geen sprake kan zijn.
DE VERBETERING VAN DE HAVEN
VAN VLISSINGEN.
in de tweede brochure door het ge
meentebestuur uitgegeven over de ver
betering van de haven van Vlissingen
wordt na het gisteren opgenomen voor
woord van Burg. en Weth., een kort
chronologisch overzicht der feiten ge
geven, van welke feiten wij geregeld
de voornaamste bijzonderheden hebben
medegedeeld.
Daarna volgt een uittreksel van de
behandeling der waterstaatsbegrooting
voor het dienstjaar 1924 in de Tweede
Kamer en de Eerste Kamer. De daar
over gevoerde debatten hebben wij des
tijds uit de Handelingen overgenomen
Ten slotte volgt als bijlage de me
morie betreffende de voordeelen van
een verbeterde buitenhaven te Vlissin
gen.
Deze memorie is van groote beteeke-
nis, omdat daarin de noodzakelijkheid
station Briscombe brengen en ging toen
met den trein verder. Onderweg dacht
zij er over na, waar zij zou logeeren en
besloot ten slotte naar de woning van
Olive te "«aan, want zij wist, dat Olive
dien dag- ;,i de stad terugkwam.
Maar toen zij haar woning bereikte,
vond zij de dienstbode alleen thuis.
Nalda wist niet, wat te doen, want
zij was er niet heel zeker van, of zij
welkom was. Maar eindelijk besloot zij,
haar bagage hier te laten brengen en
Olive's thuiskomst af te wachten.
„Het was goed, dat ik hem verliet",
zei zij bij zichzelf, toen zij den brief van
Mark nog eens overlas.
Hoe vaker zij hem las, hoe vaster de
overtuiging in haar werd, dat hij haar
niet langer liefhad. Want er was geen
enkel teeder woord in. Zij begon zich af
te vragen, wat hij zou doen, als hij ver
nam, dat zij vertrokken was. Zou hij
beproeven haar verblijfplaats te ont
dekken en trachten haar over te halen,
om terug te keeren
„Maar ik zal niet gaan", verzekerde
zij zich zelf heftig.
Het was bijna zeven uur, toen Olive
Delaire thuis kwam, en deze beproefde
niet haar verbazing te verbergen, toen
zij de bagage in de hal zag.
,,-Heilo Wat beteekent dit vroeg
zij snel slechts haar oogen verrieden
haar opwinding.
„Wil je mij een poosje bij je hou
den zei Nalda. „Ik heb mijn man
verlaten I"
„Mark verlaten Hoe, waarom
„Kun je mij 'n paar dagen hebben
van de verbetering van de buitenhaven
nog eens duidelijk wordt aangetoond.
Wij zullen deze memorie daarom in
haar geheel overnemen
a. Inleiding. De ingenieur van den
rijkswaterstaat G. J. van den Broek
schreef in zijn studie „De haven van
Vlissingen" (Tijdschrift voor Economi
sche Geographie van 15 November
1911)
,jDe diepere oorzaak van het geringe
resultaat met de Vlissingsche haven
bereikt, in de geheele ontwikkeling der
Vlissingsche haven merkbaar en ook in
het buitenland in dergelijke gevallen
aan .te toonen, is m.i. een economische,
n.l. deze, dat men van Vlissingen ten
onrechte een doorvoerhaven vooral
voor massavervoer naar het Duitsche
industriegebied heeft willen maken,
waartoe de geografische ligging niet
deugde, terwijl men het doel, waaraan
de haven van Vlissingen door -haar lig
ginghad kunnen beantwoorden, ni. een
haven voor het snelvervoer naar Enge
land te zijn en een aanloophaven voor
geregelde overzeesche post- en passa-
gierslijnen, slechts onvoldoende heeft
bevorderd. De binnenhavens toch, door
sluizen van zee gescheiden, welke
slechts bij hoogwater voor groote sche
pen voldoenden diepgang bieden, zijn
voor dit doei niet geschikt, terwijl de
buitenhaven een onvoldoend aantal lig
plaatsen heeft."
De Scheldecommissie (commissie H.
A. van IJsselstein) zegt in haar rapport
van Augustus 1912 op biadz. 17
„Zooals boven is medegedeeld, is de
toestand der buitenhaven reeds thans
bijna onhoudbaar
Reeds geruimen tijd geleden werd
door den rijkswaterstaat de noodzake
lijkheid van die uitbreiding dan ook in
gezien en werd een plan opgemaakt
voor een vergrooting van de bestaande
buitenhaven."
Bij het ontwerpen van het bestaande
havencomplex was de buitenhaven in
hoofdzaak bedoeld als opnamehaven
der schepen, die door de sluizen naar
de binnenhavens moesten verhalen.
Door den gewijzigden vorm der sche
pen zijn thans de sluizen voor grootere
schepen nog minder geschikt geworden
dan zij vroeger reeds waren.
Als vaststaande mag dus wel worden
aangenomen, dat de bestaande buiten
haven voor de scheepvaart volstrekt
onvoldoende is.
b. Internationale factoren. Zoolang
slechts lokale, provinciale of nationale
belangen daarbij betrokken zijn, is een
land vrij in de keuze en inrichting harer
zeehavens en kan de betrokken regee
ring geheel naar eigen inzichten de
ontwikkeling bevorderen en steun ver-
ieenen daar, waar deze noodig worden
geacht.
Zoodra echter een land zich uitstrekt
over terreinen en watervlakten, welke
door hun geographische ligging en hun
door de natuur aangegeven voordeelen
onmisbaar zijn voor een intens, goed
geleid wereldverkeer, dan is 's lands
regeering daarin niet meer geheel vrij.
De internationale plicht gebiedt haar
het wereldverkeer datgene te geven,
wat het voor zijn ontwikkeling noodig
heeft.
Nederland omvat de mondingen van
de twee voor het wereldverkeer belang
rijkste rivieren in het Noord-Westelijk
dee! van Europa, n.l. de Rijn en de
Schelde, welke waterwegen de verbin
ding vormen tusschen het Oostelijke en
Zuidelijke achterland en de meest beva
ren zeeën van de wereld, n.l. het Engei-
sche Kanaal en de Noordzee.
Waar een klein land als Nederland in
„Natuurlijk maar ik brand van ver
langen om te hooren, wat er gebeurd
is", antwoordde Olive onstuimig.
„Ik ben tot het besluit gekomen, dat
het beter is, ais wij een4ijd gescheiden
leven."
„Jullie hebben dus oneenigheid
„Ja. In elk geval was het mij onmo
gelijk langer bij hem te blijven, ik wil
niet behandeld worden als een ondeu
gend kind."
„Wat heeft Mark gezegd De toon,
waarop Olive sprak, verried haar ver
langen om precies te vernemen, wat er
was gebeurd.
„Ik weet het niet. Ik heb hem niet
gezien. Ik liet een brief voor hem achter
om hem mijn besluit mee te deelen."
„Waar ging het over Maar ik ge
loof, dat ik het wel kan raden het
spelen Heb ik het goed
„Ja, dat was het begin."
„Maar het was jouw schuld niet, dat
wij dien avond in je woning speelden.
Je werd er feitelijk toe gedwongen. Heb
je dat niet aan Alark gezegd
„Hij wist het, maar dat maakt eigen
lijk geen verschil", antwoordde Nalda
mat.'
„ik vind ook, dat Mark een lesje
noodig heeft. Hij was altijd zoo dicta
toraal. Ik zou hem niet al te gemakke
lijk vergeven."
„Ik ben er niet zeker van, dat hij
mijn vergiffenis noodig heeft. Olive, ik
ben heel ongelukkig. Ik weet, dat ik
heel dom heb gehandeld. Vind je, dat
ik gelijk had, hem te verlaten
„Je kon niet anders doen. Indien je
zulk een bevoorrechte positie verkeert,
brengt het welbegrepen eigenbelang
mede, dat hier de bovengenoemde in
ternationale plicht zoo streng mogelijk
in het oog worde gehouden.
Over de wijze, waarop Nederland
zijn taak ten opzichte van den Rijn ver
vult, kunnen wij tevreden zijn, met de
Scheldemonding is dat echter geenszins
het geval.
Jaarlijks vermelden de dagbladen
eenige malen berichten als o.a. in de
„N. R. Ct." van 6 October 1923 voor
komt, luidende
„Terwijl de storm van Donderdag (4
October) oorzaak was, dat alle andere
Kanaaldiensten overdag de reis moes
ten laten vervallen, zijn de mailbooten
van de Maatschappij „Zeeland" dien
dag als gewoon van Vlissingen naar
Folkestone en omgekeerd overgesto
ken."
Terzelfder tijd werd den 5den Octo
ber uit Brussel geseind
„De storm aan de Belgische kust
blijft woeden. De dienst van de stoom-
booten op (Engeland is stopgezet. Reeds
gisteren is de dienst OostendeDover
gestaakt."
Waarom kon de Maatschappij „Zee
land" onder deze omstandigheden haar
dienst op Engeland wel volhouden, ter
wijl alle andere diensten staakten
Omdat Vlissingen gelegen is aan de
monding van de Schelde, de eenige
opening van de kust, die het volkomen
veilig binnenvaren van schepen onder
alle omstandigheden volstrekt waar
borgt.
We vragerr ons af „Mag Nederland
door welke motieven ook geleid een
dergelijk door de natuur aangewezen
knooppunt van het land- en zeewereid-
verkeer als Vlissingen is -aan zijn na
tuurlijke bestemming onttrekken
Geen ander antwoord dan een on
voorwaardelijk „Neen" lijkt ons op die
vraag mogelijk.
c. Ligging voor het snelvervoer. Vlis
singen is gelegen op den rechteroever
van de breede monding van de Schelde.
Alvorens zich in zee te storten, vormt
de Schelde voor de haven van Vlissin
gen over haar volle breedte een ruime
reede met goede ankerplaats voor de
grootste schepen.
Door twee voor zeeschepen bevaar
bare en daarvóór belichte en betonde
vaarwaters kiest zij haar weg naar zee,
ni. door het Oostgat om den Noord-
West naar de -Noordzee en door de
Wielingen om den Zuid-West naar het
Engelsche Kanaal.
Onder alle weersgesteldheden, dus
ook bij het zwaarste stormweer en zelfs
met zwaren mist, is de reede van Vlis
singen van uit de Noordzee en uit het
Engelsche Kanaal te bereiken.
Van de reede de Schelde opvarende,
kunnen de schepen tot Antwerpen door-
stoomen, terwijl de reede op Neder-
landsch gebied door kanalen en bin
nenwateren met den Rijn is verbonden.
Vlissingen is met dubbelspoor aan
hti spoorwegnet van Nederland en dus
ook aan dat van het Oostelijke en Zui
delijke achterland aar.geslotan.
Indien de reede van Vlissingen onder
alle weeromstandigheden voor het la
den en lossen van schepen en het em-
en debarkeeren van passagiers geschikt
ware, zou V iissingen geen grootere bui-
ti nhaven dan ze bezit noodig hebben,
om thans reeds een belangrijk deel vai.
het snelverkeer tot zich te trekken.
Doordat tellier de reede open ligt
voui Wests'iii stormen en er door den
feilen stroom bij eenigen wind spoedig
diening in 'i water ontstaat, voldoet de
reede niet aan die eisctien. zoodat de
alles gelaten aanvaard had, wat hij
wou, dan zou je er je leven lang voor
hebben moeten boeten. Volg mijn raad
en maak het je gezellig, zoolang je
wachten moet, tot hij weer verstandig
wordt", zei Olive opgeruimd.
„Ik ben niet gestemd, om het me erg
gezellig te maken. Moet ik hem laten
weten, waar ik ben
„Neen, natuurlijk niet. Het zal hem
goed doen, een poosje in onrust te ver-
keeren. Ik heb een idee. Laat ons naar
Frankrijk oversteken, naar het een of
andere klein plaatsje, Touquet bijvoor
beeld."
„Het is mij onverschillig, waar ik
heenga", antwoordde Nalda diep onge
lukkig.
„Dan zullen wij morgenochtend den
boottrein nemen. Er is in huis niets te
eten, daarom moeten wij ergens gaan
dineeren. Kom mee, want ik heb ergen
honger."
Olive scheen in de opgeruimdste
stemming te verkeeren, en toen het
middagmaal was afgeloopen, drong zij
er op aan, naar een muziekuitvoering
te gaan, ofschoon Nalda liever naar
huis terugkeerde. Maar de uitvoering
was uitstekend en gaf haar afleiding,
wat juist was, wat Nalda beoogd had.
Daarna stelde de laatste nog voor.
ergens te gaan soupeeren, zoodat het
Iaat was, voordat zij haar woning be
reikten. Toen zelfs wilde Olive niet
naar bed gaan, maar bleef opzitten,
totdat zij zag, dat -Nalda doodmoe was.
Zij ging mee naar haar kamer en bleef,
totdat zij in bed was.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
-St, ZC.TS!CZJRET
ligt binnenkort
op ieders lippen.
scheepvaart van Vlissingen geen ge
bruik kan maken, zoolang zij geen voor
groote, diepgaande schepen bruikbare
ouitenhaveu bezit.
Wat dus de 'egging van Vliss'ngen
voor de scneepvaari betreft, is deze zoo
gunstig mogeiijk, zoodra de factor snel
verkeer op den voorgrond treedt.
d. Noodhaven. Meermalen 's jaars
belemmert nevel of mist het naar Ant
werpen opstoomen van de voor die
haven bestemde schepen. Dientenge
volge zijn Jan die schepen genoodzaakt
ter reede van Vlissingen te ankeren,
waar zij somwijlen meerdere dagen
■i-hiereen r-iwachting van gunstiger
gelègenhei-l t. ij ven vertoeven.
v oorai voor mail- en passagiersboo-
t beteekei'I zuiks een belangrijk tijd
en geldverlies, welke niet geledëi. be
hoefde te worden, indien voor die sche
pen te Vlissingen gelegenheid bestond
door even de buitenhaven binnen te
loopen, mails en passagiers te debar
keeren.
Als noodhaven zou Vlissingen voor
die schepen een uitkomst zijn.
Wat dit voor de scheepvaart zeggen
wil. heeft de strenge winter van 1890
1891 wel bewezen, toen de ijsgang aan
de schepen het opvaren naar Antwer
pen belette. De ijsvrije haven van Vlis
singen lag in die dagen met schepen
opgepropt.
e. Provinciate en gemeentelijke r.ood-
zakliikheid. Van de vroegste tijden
af is Zeeland een zeevarende provincie
geweest.
Meerdere belangrijke zeehavens ais
Zierikzee, Brouwershaven, Veere, Mid
delburg en Vlissingen kenden haar
groote reeders, waarvan de schepen de
wereldzeeën beyoefen en een welvaart
in hun woonplaatsen brachten, waar
van de bewijzen t'nans nog te vinden
zijn.
Verschillende oorzaken, waaronder in
de eerste plaats de evolutie, welke in
den loop der laatste vijf en zeventig
jaren in de scheepvaart en den wereld
handel heeft plaats gevonden, hebben
ten gevolge gehad, dat zich slechts een
kiein aantal zeehavens heeft kunnen
handhaven.
Dienden de kleine zeehavens nage
noeg uitsluitend plaatselijke belangen,
met het inkrimpen van het aantal ging
gepaard, dat die grootere havens hun
belangensfeer geleidelijk over geheele
landstreken begonnen uit te strekken.
Thans is zelfs de -keuze en inrichting
der zeehavens van een land een staats
belang van de eerste orde geworden.
Onze regeering heeft zulks ook ter
dege ingezien en belangrijke sommen
gelds beschikbaar gesteld in het bijzon
der voor de zeehavens Amsterdam,
Rotterdam, Vlissingen en Delfzijl.
Ten opzichte van de zeehaven van
Vlissingen werd echter de fout gemaakt
dat deze zeer speciaai als overlaadba
ren werd ingericht.terwijl haar geogra
fische ligging in verband met "de ont
wikkeling van het wereldverkeer in de
eerste plaats wees naar 't snelverkeer.
-Daarvoor is echter de haven onge
schikt, zoodat de scheepvaart te Vlis
singen thans nagenoeg is verioopen.
„ik denk, dat je vannacht wel zult
slapen. Kwel je niet, want ten slotte
komt toch alles weer goed. Het zou
verkeerd zijn een man als Mark Lindsay
in alles zijn zin te geven. Goeden nacht,
lieve."
„Goeden nacht. Je bent heel lief ge
weest"
Olive keek een oogenbiik naar haar
en knipte toen het licht uit. Zoodra zij
haar eigen kamer bereikt had, viei het
masker van haar gelaat en gaf zij uiting
aan de voldoening, die zij voelde.
„Ik denk, dat ik haar heb en'als ik
mijn spel goed speel
Zij -brak af met een lach, die een
wreeden klank had.
HOOFDSTUK XXV.
Nalda zat op het dek van de stoom
boot, die haar over het Kanaal zou
brengen, en zag hoe Folkestone lang
zaam uit het oog verdween. Zij miste
Olive niet, die slecht tegen de zee kon
en zich in haar kajuit had teruggetrok
ken. Feitelijk was zij blij, alleen te zijn,
want zij voelde zich door en door on
gelukkig. Het scheen ongelooflijk, dat
zij Engeland verliet, vervreemd van
haar man. Nu had zij voor het eerst
berouw van den stap, dien zij gedaan
had.
„Mevrouw Lindsay Welk een aan
gename verrassing
Zij wendde zich snel om en herkende
Jim Shalton.
(Wordt vervolgd.)