TSCHOOl OFFERS 924 Manse-Dama Linnen J:| -1 J:! - WOENSDAG 3 SEPTEMBER binnenland ftfO 20® 1€»2e Jaargang 19241 ülumm! TlSVIMERMAa, sche Maatschappij B Stoomvaart. IT'S ™er 26 «nt- FEUILLETON EBSOOTE ONDEUGD |T STEEDS Of|jE| bile modellen. 651 fs !80 cel nen Boorden 7S c^( cent per stuk. drie maten, en GOEDKOOP. <ET OP H pop van minstens fl.- lein, Glas, Aarde. Elanterieën, Email, kwerk ontvangt ma au, bij aankoop van 5.- twee eadeaux, KAMER5V1ANS, traat 17. jSMAN, Boekhandel borden laken loozen ken in gebruik op Avondstil, voor N. 0. E's BIRKEN ZEEP van 3 stuks 75 cent s BIRKEN WASSÉÏ r flacon f 1.35 bij NGtRMAN. Beilamypark 31 sn hiervan. Hoofdkantoor. aangesteld, iissingen verdiepingshuis opgang, gelegen aan oc straat. Boven 1 Octobe rekken. Adres Vrouwe- -Middelb. - Rotterdam lengelegen plaatsen. VAN PASSAGIERS. >EREN EN VEE. T. Midd. v. ember" mation te bekomen N V. Transport-y, Erven B. eenhoorn,Tol kj OOSTBBHOUT Te jJ# ebr. BDITENHEK ABONNEMENTS-PRIjS Gissingen en gemeenten op Wal- foor vl,,n Der drie maanden. Franco kit geheele rijk ƒ2.50. Week-abon- 17 cent, alles bij vooruitbetaling. felrHj'ke nummers 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS 4 regels 1.10 voor iedere f"n„i„r 26 centbij abonnement spe- Pe aten Reclames 52 cent per regel L Advertenties betreffende Huur en I? „r Koop en Verkoop, Dienstaanbie- P i. Dienstaanvragen, enz., prijs, bij &fcal,_5regelSf0"75,elke ^SeJchteT van 1-6 regels ƒ1.70, one nagelaten betrekkingen VAN DE verongelukte v visschers. Totale vorige opgave ƒ32350.01 Ik- Enschedé - - fc tusschenkomst van den L I P van Krieken -van fp. te Rotterdam 5.50 Totaal 32356.51 iifkoaien giften administratie w „vlissingsche courant". Reeds ontvangen ƒ1723.95 Bot bemiddeling van het be lt Afd. Vlissingen Alg. lyerl Verbond (2 dollar) - 5.12 I bekende uit Grand Rapids - 5. Totaal 1734.07 Meerdere giften zullen door ons dankbaar Eden aanvaard en in ons blad worden lanhvoord. Net amendement der Nederlandsche delegatie. Aan het slot der gisterenmorgen ge iden zitting van de Volkenbondsver- dering deelde Motta mede, dat de derlandsche delegatie een wijziging orstelde van art. 27 van het huishou- ijk reglement van de vergadering, ,gens welke de commissies haar be itel kunnen nemen bij meerderheid d stemmen inplaats van met algemee stemmen, zooals tot nu toe het ge- 1 is. Postchèque- en girodienst. Het voornemen bestaat om den eer- n October a.s. den postchèque- en odienst te heropenen voorloopig met postrekeningen 1 tot en met 9999. ™In verband hiermede mogen na 13 iptember geen uitbetalingen op deze ■strekeni'ngen meer geschieden. 1 De aanvragen om voorwaardelijke Mugbetaling- betrekking hebbende op Istrekeningen boven 9999 kunnen tot ■dei bericht worden ingediend.De be deling is, voor series van rekening- pnders volgende op 9999, de aanvra- lot voorwaardelijke uitbetaling fsfsfop te zetten naar de mate en in volgorde dat de opening van den ilstchèque- en girodienst voor die se is wordt vastgesteld en aanstaande is. Den rekeninghouders wordt verzocht, jt het oog op de spoedige heropening n den dienst, slechts in zeer dringen- gevallen hun aanvragen om voor- lardelijke terugbetaling in te dienen. nieuwe telefoonkabel Nederland Engeland. be telefoonkabel, die thans jusschen Mand en Engeland is gelegd, bevat geleidingen, waarover gelijktijdig 12 sprekken gevoerd kunnen worden.De pel weegt 2150 ton. De reeds in ge- Vertaald door Mevrouw P- WESSELINK—VAN ROSSUM. fga ee" paar dagen weg", zei zij kalm, en toen haar bagage gereed jA bestelde zij de auto. "nar voordat zij vertrok, nam zij al juweelen, die haar man haar had 't n'een en s'°°l ze in de brand- i rfarna ging zij zitten, om een neidsbrief aan Mark te schrijven, 'tv da* Je brief een ultimatum „ri |jn eehter niet van plan om be- I" worden als een kind, dat k-, u j .^eeft. ik geef toe, dat je l-nm'3 '.om je te beklagen, en ik was ar -n .ere>d mijn fout te erkennen, nicr'n- m'j geschreven op een el vó e"<e vrouw met eenig ge let ',,n„ei§eawaarde tegen de borst n fi> ïiku" rijpelijk alles overwo- I wii - -e,n' staa* be' voor mij vasl, n n' .gelukkig samen kunnen en n,!om,'ben ik besloten, je te ver- t ak „3ertrouw, dat je dit begroeten val tinn" fyelkome verlossing, in elk dat ja het duidelijk is, n. Vaarv n'C' 'aat voorsc'nrii" st'in'dni .s,eVtel van de brand- :ek !?f' dien zi.i in de biblio- F°- Mn-, én staPte t°en in de Nen iki reed er niet mee naar en- doch 4,et zich enkel naar het bruik zijnde kabels bevatten elk slechts 3 geleidingen. Een eigenaardigheid van den nieuwen kabel is, dat het inwendige isoleerende materiaal uit papier bestaat. De kabel is bewapend met lood. Zou deze bewapening doorboord worden, dan zou het papier, nat geworden, op zwellen en een tijdelijke prop vormen. Pensioen voor arbeiders. Het maandblad „de 'Ripicobank" ver meldt een tweetal rechterlijke uitspra ken, waarbij werkgevers werden ver oordeeld het aan een arbeider vrijwillig toegekende pensioen, dat later door hen werd ingetrokken, te blijven door betalen en teekent daarbij het volgende aan Wij onthouden ons van een oordeel over deze beide uitspraken en willen daaraan geen conclusie van algemeene strekking ontleenen. Toch zijn de beide door ons vermelde vonnissen merk waardig en verdienen zij de aandacht van de werkgevers, omdat gesproken wordt van een verplichting tot het ver- leenen van pensioen, die in bepaalde gevallen uit de dienstbetrekking voort vloeit, zonder dat uitdrukkelijk bij het aangaan der arbeidsovereenkomst daaromtrent iets is bedongen. Zij be roepen zich op een in het rechtsbe wustzijn doorgedrongen opvatting om tot rechtsverplichting te stempelen wat door de bij die vonnissen betrokken werkgevers als een onverplichte daad was begrepen. Alhoe\ve! men uit een voor een enkel bepaald geval geven beslissing geen vaste wet kan afleiden, is het toch goed zich ervan rekenschap te geven dat deze vonnissen navolging kunnen vinden en tot een wel algemeen geldende jurisprudentie kunnen aanlei ding geven. De beslissil- der aangehaalde von nissen dat het pensioen, in de omstan digheden waarin het in deze gevallen is verleend, niet is te beschouwen als een schenking is voorts nog belangrijk voor de vraag of schenkingsrecht krachtens de Successiewet verschuldigd is door den verkrijger over de uitkeeringsbe- dragen. Het recht van schenking wordt immers geheven van alles wat door be- voordeeling uit vrijgevigheid door een ingezetene der rijks wordt verkregen. Indien nu vast zou komen te staan, dat een pensioenverleening door een werk gever onder omstandigheden als in de besproken gevallen aanwezig waren, geen vrijgevigheid is doch slechts een erkennen eener op hem rustende ver plichting, dan volgt daaruit dat van een toepassing der Successiewet in die gevallen geen sprake kan zijn. DE VERBETERING VAN DE HAVEN VAN VLISSINGEN. in de tweede brochure door het ge meentebestuur uitgegeven over de ver betering van de haven van Vlissingen wordt na het gisteren opgenomen voor woord van Burg. en Weth., een kort chronologisch overzicht der feiten ge geven, van welke feiten wij geregeld de voornaamste bijzonderheden hebben medegedeeld. Daarna volgt een uittreksel van de behandeling der waterstaatsbegrooting voor het dienstjaar 1924 in de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. De daar over gevoerde debatten hebben wij des tijds uit de Handelingen overgenomen Ten slotte volgt als bijlage de me morie betreffende de voordeelen van een verbeterde buitenhaven te Vlissin gen. Deze memorie is van groote beteeke- nis, omdat daarin de noodzakelijkheid station Briscombe brengen en ging toen met den trein verder. Onderweg dacht zij er over na, waar zij zou logeeren en besloot ten slotte naar de woning van Olive te "«aan, want zij wist, dat Olive dien dag- ;,i de stad terugkwam. Maar toen zij haar woning bereikte, vond zij de dienstbode alleen thuis. Nalda wist niet, wat te doen, want zij was er niet heel zeker van, of zij welkom was. Maar eindelijk besloot zij, haar bagage hier te laten brengen en Olive's thuiskomst af te wachten. „Het was goed, dat ik hem verliet", zei zij bij zichzelf, toen zij den brief van Mark nog eens overlas. Hoe vaker zij hem las, hoe vaster de overtuiging in haar werd, dat hij haar niet langer liefhad. Want er was geen enkel teeder woord in. Zij begon zich af te vragen, wat hij zou doen, als hij ver nam, dat zij vertrokken was. Zou hij beproeven haar verblijfplaats te ont dekken en trachten haar over te halen, om terug te keeren „Maar ik zal niet gaan", verzekerde zij zich zelf heftig. Het was bijna zeven uur, toen Olive Delaire thuis kwam, en deze beproefde niet haar verbazing te verbergen, toen zij de bagage in de hal zag. ,,-Heilo Wat beteekent dit vroeg zij snel slechts haar oogen verrieden haar opwinding. „Wil je mij een poosje bij je hou den zei Nalda. „Ik heb mijn man verlaten I" „Mark verlaten Hoe, waarom „Kun je mij 'n paar dagen hebben van de verbetering van de buitenhaven nog eens duidelijk wordt aangetoond. Wij zullen deze memorie daarom in haar geheel overnemen a. Inleiding. De ingenieur van den rijkswaterstaat G. J. van den Broek schreef in zijn studie „De haven van Vlissingen" (Tijdschrift voor Economi sche Geographie van 15 November 1911) ,jDe diepere oorzaak van het geringe resultaat met de Vlissingsche haven bereikt, in de geheele ontwikkeling der Vlissingsche haven merkbaar en ook in het buitenland in dergelijke gevallen aan .te toonen, is m.i. een economische, n.l. deze, dat men van Vlissingen ten onrechte een doorvoerhaven vooral voor massavervoer naar het Duitsche industriegebied heeft willen maken, waartoe de geografische ligging niet deugde, terwijl men het doel, waaraan de haven van Vlissingen door -haar lig ginghad kunnen beantwoorden, ni. een haven voor het snelvervoer naar Enge land te zijn en een aanloophaven voor geregelde overzeesche post- en passa- gierslijnen, slechts onvoldoende heeft bevorderd. De binnenhavens toch, door sluizen van zee gescheiden, welke slechts bij hoogwater voor groote sche pen voldoenden diepgang bieden, zijn voor dit doei niet geschikt, terwijl de buitenhaven een onvoldoend aantal lig plaatsen heeft." De Scheldecommissie (commissie H. A. van IJsselstein) zegt in haar rapport van Augustus 1912 op biadz. 17 „Zooals boven is medegedeeld, is de toestand der buitenhaven reeds thans bijna onhoudbaar Reeds geruimen tijd geleden werd door den rijkswaterstaat de noodzake lijkheid van die uitbreiding dan ook in gezien en werd een plan opgemaakt voor een vergrooting van de bestaande buitenhaven." Bij het ontwerpen van het bestaande havencomplex was de buitenhaven in hoofdzaak bedoeld als opnamehaven der schepen, die door de sluizen naar de binnenhavens moesten verhalen. Door den gewijzigden vorm der sche pen zijn thans de sluizen voor grootere schepen nog minder geschikt geworden dan zij vroeger reeds waren. Als vaststaande mag dus wel worden aangenomen, dat de bestaande buiten haven voor de scheepvaart volstrekt onvoldoende is. b. Internationale factoren. Zoolang slechts lokale, provinciale of nationale belangen daarbij betrokken zijn, is een land vrij in de keuze en inrichting harer zeehavens en kan de betrokken regee ring geheel naar eigen inzichten de ontwikkeling bevorderen en steun ver- ieenen daar, waar deze noodig worden geacht. Zoodra echter een land zich uitstrekt over terreinen en watervlakten, welke door hun geographische ligging en hun door de natuur aangegeven voordeelen onmisbaar zijn voor een intens, goed geleid wereldverkeer, dan is 's lands regeering daarin niet meer geheel vrij. De internationale plicht gebiedt haar het wereldverkeer datgene te geven, wat het voor zijn ontwikkeling noodig heeft. Nederland omvat de mondingen van de twee voor het wereldverkeer belang rijkste rivieren in het Noord-Westelijk dee! van Europa, n.l. de Rijn en de Schelde, welke waterwegen de verbin ding vormen tusschen het Oostelijke en Zuidelijke achterland en de meest beva ren zeeën van de wereld, n.l. het Engei- sche Kanaal en de Noordzee. Waar een klein land als Nederland in „Natuurlijk maar ik brand van ver langen om te hooren, wat er gebeurd is", antwoordde Olive onstuimig. „Ik ben tot het besluit gekomen, dat het beter is, ais wij een4ijd gescheiden leven." „Jullie hebben dus oneenigheid „Ja. In elk geval was het mij onmo gelijk langer bij hem te blijven, ik wil niet behandeld worden als een ondeu gend kind." „Wat heeft Mark gezegd De toon, waarop Olive sprak, verried haar ver langen om precies te vernemen, wat er was gebeurd. „Ik weet het niet. Ik heb hem niet gezien. Ik liet een brief voor hem achter om hem mijn besluit mee te deelen." „Waar ging het over Maar ik ge loof, dat ik het wel kan raden het spelen Heb ik het goed „Ja, dat was het begin." „Maar het was jouw schuld niet, dat wij dien avond in je woning speelden. Je werd er feitelijk toe gedwongen. Heb je dat niet aan Alark gezegd „Hij wist het, maar dat maakt eigen lijk geen verschil", antwoordde Nalda mat.' „ik vind ook, dat Mark een lesje noodig heeft. Hij was altijd zoo dicta toraal. Ik zou hem niet al te gemakke lijk vergeven." „Ik ben er niet zeker van, dat hij mijn vergiffenis noodig heeft. Olive, ik ben heel ongelukkig. Ik weet, dat ik heel dom heb gehandeld. Vind je, dat ik gelijk had, hem te verlaten „Je kon niet anders doen. Indien je zulk een bevoorrechte positie verkeert, brengt het welbegrepen eigenbelang mede, dat hier de bovengenoemde in ternationale plicht zoo streng mogelijk in het oog worde gehouden. Over de wijze, waarop Nederland zijn taak ten opzichte van den Rijn ver vult, kunnen wij tevreden zijn, met de Scheldemonding is dat echter geenszins het geval. Jaarlijks vermelden de dagbladen eenige malen berichten als o.a. in de „N. R. Ct." van 6 October 1923 voor komt, luidende „Terwijl de storm van Donderdag (4 October) oorzaak was, dat alle andere Kanaaldiensten overdag de reis moes ten laten vervallen, zijn de mailbooten van de Maatschappij „Zeeland" dien dag als gewoon van Vlissingen naar Folkestone en omgekeerd overgesto ken." Terzelfder tijd werd den 5den Octo ber uit Brussel geseind „De storm aan de Belgische kust blijft woeden. De dienst van de stoom- booten op (Engeland is stopgezet. Reeds gisteren is de dienst OostendeDover gestaakt." Waarom kon de Maatschappij „Zee land" onder deze omstandigheden haar dienst op Engeland wel volhouden, ter wijl alle andere diensten staakten Omdat Vlissingen gelegen is aan de monding van de Schelde, de eenige opening van de kust, die het volkomen veilig binnenvaren van schepen onder alle omstandigheden volstrekt waar borgt. We vragerr ons af „Mag Nederland door welke motieven ook geleid een dergelijk door de natuur aangewezen knooppunt van het land- en zeewereid- verkeer als Vlissingen is -aan zijn na tuurlijke bestemming onttrekken Geen ander antwoord dan een on voorwaardelijk „Neen" lijkt ons op die vraag mogelijk. c. Ligging voor het snelvervoer. Vlis singen is gelegen op den rechteroever van de breede monding van de Schelde. Alvorens zich in zee te storten, vormt de Schelde voor de haven van Vlissin gen over haar volle breedte een ruime reede met goede ankerplaats voor de grootste schepen. Door twee voor zeeschepen bevaar bare en daarvóór belichte en betonde vaarwaters kiest zij haar weg naar zee, ni. door het Oostgat om den Noord- West naar de -Noordzee en door de Wielingen om den Zuid-West naar het Engelsche Kanaal. Onder alle weersgesteldheden, dus ook bij het zwaarste stormweer en zelfs met zwaren mist, is de reede van Vlis singen van uit de Noordzee en uit het Engelsche Kanaal te bereiken. Van de reede de Schelde opvarende, kunnen de schepen tot Antwerpen door- stoomen, terwijl de reede op Neder- landsch gebied door kanalen en bin nenwateren met den Rijn is verbonden. Vlissingen is met dubbelspoor aan hti spoorwegnet van Nederland en dus ook aan dat van het Oostelijke en Zui delijke achterland aar.geslotan. Indien de reede van Vlissingen onder alle weeromstandigheden voor het la den en lossen van schepen en het em- en debarkeeren van passagiers geschikt ware, zou V iissingen geen grootere bui- ti nhaven dan ze bezit noodig hebben, om thans reeds een belangrijk deel vai. het snelverkeer tot zich te trekken. Doordat tellier de reede open ligt voui Wests'iii stormen en er door den feilen stroom bij eenigen wind spoedig diening in 'i water ontstaat, voldoet de reede niet aan die eisctien. zoodat de alles gelaten aanvaard had, wat hij wou, dan zou je er je leven lang voor hebben moeten boeten. Volg mijn raad en maak het je gezellig, zoolang je wachten moet, tot hij weer verstandig wordt", zei Olive opgeruimd. „Ik ben niet gestemd, om het me erg gezellig te maken. Moet ik hem laten weten, waar ik ben „Neen, natuurlijk niet. Het zal hem goed doen, een poosje in onrust te ver- keeren. Ik heb een idee. Laat ons naar Frankrijk oversteken, naar het een of andere klein plaatsje, Touquet bijvoor beeld." „Het is mij onverschillig, waar ik heenga", antwoordde Nalda diep onge lukkig. „Dan zullen wij morgenochtend den boottrein nemen. Er is in huis niets te eten, daarom moeten wij ergens gaan dineeren. Kom mee, want ik heb ergen honger." Olive scheen in de opgeruimdste stemming te verkeeren, en toen het middagmaal was afgeloopen, drong zij er op aan, naar een muziekuitvoering te gaan, ofschoon Nalda liever naar huis terugkeerde. Maar de uitvoering was uitstekend en gaf haar afleiding, wat juist was, wat Nalda beoogd had. Daarna stelde de laatste nog voor. ergens te gaan soupeeren, zoodat het Iaat was, voordat zij haar woning be reikten. Toen zelfs wilde Olive niet naar bed gaan, maar bleef opzitten, totdat zij zag, dat -Nalda doodmoe was. Zij ging mee naar haar kamer en bleef, totdat zij in bed was. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. -St, ZC.TS!CZJRET ligt binnenkort op ieders lippen. scheepvaart van Vlissingen geen ge bruik kan maken, zoolang zij geen voor groote, diepgaande schepen bruikbare ouitenhaveu bezit. Wat dus de 'egging van Vliss'ngen voor de scneepvaari betreft, is deze zoo gunstig mogeiijk, zoodra de factor snel verkeer op den voorgrond treedt. d. Noodhaven. Meermalen 's jaars belemmert nevel of mist het naar Ant werpen opstoomen van de voor die haven bestemde schepen. Dientenge volge zijn Jan die schepen genoodzaakt ter reede van Vlissingen te ankeren, waar zij somwijlen meerdere dagen ■i-hiereen r-iwachting van gunstiger gelègenhei-l t. ij ven vertoeven. v oorai voor mail- en passagiersboo- t beteekei'I zuiks een belangrijk tijd en geldverlies, welke niet geledëi. be hoefde te worden, indien voor die sche pen te Vlissingen gelegenheid bestond door even de buitenhaven binnen te loopen, mails en passagiers te debar keeren. Als noodhaven zou Vlissingen voor die schepen een uitkomst zijn. Wat dit voor de scheepvaart zeggen wil. heeft de strenge winter van 1890 1891 wel bewezen, toen de ijsgang aan de schepen het opvaren naar Antwer pen belette. De ijsvrije haven van Vlis singen lag in die dagen met schepen opgepropt. e. Provinciate en gemeentelijke r.ood- zakliikheid. Van de vroegste tijden af is Zeeland een zeevarende provincie geweest. Meerdere belangrijke zeehavens ais Zierikzee, Brouwershaven, Veere, Mid delburg en Vlissingen kenden haar groote reeders, waarvan de schepen de wereldzeeën beyoefen en een welvaart in hun woonplaatsen brachten, waar van de bewijzen t'nans nog te vinden zijn. Verschillende oorzaken, waaronder in de eerste plaats de evolutie, welke in den loop der laatste vijf en zeventig jaren in de scheepvaart en den wereld handel heeft plaats gevonden, hebben ten gevolge gehad, dat zich slechts een kiein aantal zeehavens heeft kunnen handhaven. Dienden de kleine zeehavens nage noeg uitsluitend plaatselijke belangen, met het inkrimpen van het aantal ging gepaard, dat die grootere havens hun belangensfeer geleidelijk over geheele landstreken begonnen uit te strekken. Thans is zelfs de -keuze en inrichting der zeehavens van een land een staats belang van de eerste orde geworden. Onze regeering heeft zulks ook ter dege ingezien en belangrijke sommen gelds beschikbaar gesteld in het bijzon der voor de zeehavens Amsterdam, Rotterdam, Vlissingen en Delfzijl. Ten opzichte van de zeehaven van Vlissingen werd echter de fout gemaakt dat deze zeer speciaai als overlaadba ren werd ingericht.terwijl haar geogra fische ligging in verband met "de ont wikkeling van het wereldverkeer in de eerste plaats wees naar 't snelverkeer. -Daarvoor is echter de haven onge schikt, zoodat de scheepvaart te Vlis singen thans nagenoeg is verioopen. „ik denk, dat je vannacht wel zult slapen. Kwel je niet, want ten slotte komt toch alles weer goed. Het zou verkeerd zijn een man als Mark Lindsay in alles zijn zin te geven. Goeden nacht, lieve." „Goeden nacht. Je bent heel lief ge weest" Olive keek een oogenbiik naar haar en knipte toen het licht uit. Zoodra zij haar eigen kamer bereikt had, viei het masker van haar gelaat en gaf zij uiting aan de voldoening, die zij voelde. „Ik denk, dat ik haar heb en'als ik mijn spel goed speel Zij -brak af met een lach, die een wreeden klank had. HOOFDSTUK XXV. Nalda zat op het dek van de stoom boot, die haar over het Kanaal zou brengen, en zag hoe Folkestone lang zaam uit het oog verdween. Zij miste Olive niet, die slecht tegen de zee kon en zich in haar kajuit had teruggetrok ken. Feitelijk was zij blij, alleen te zijn, want zij voelde zich door en door on gelukkig. Het scheen ongelooflijk, dat zij Engeland verliet, vervreemd van haar man. Nu had zij voor het eerst berouw van den stap, dien zij gedaan had. „Mevrouw Lindsay Welk een aan gename verrassing Zij wendde zich snel om en herkende Jim Shalton. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1924 | | pagina 1