IX
DINSDAG 34 JUNI
Nieuwe Abonné's,
EELAND
r en
.BURG
fsrtiNties
iaatsohappij tan
vaart
GEMEENTEBESTUUR
BINNENLAND
Stads= en Provincienieuws
'T IS OF
PMAIZENA
SINGEN
TRATIE
met vrije boven-
ngsliuis Clij-
pingshuis Ka-
TRA, Koudekerk-
3.
irhuur, Koop cn Verkoop
n Dieustaanvragen, enz.
taling, van 1-5 regete
ge! meer 15 cent
skuikens
coop.
hoeveelheid.
Markt 4.
ikerke.
huur een nieuw
middenstands-
et dorp.
'ROO, Timmerman.
ïSJE
Zich te vervoegen
en 20 (boven).
SILLE, Wilhelmina-
n) vraagt tegen
er een
1EISJE
'e dagen. Zondags
in 's avonds na 7 u.
OREN
Zaterdagmiddag II.
SIGARETTENKO-
S.). Tegen beloo-
orgen bij den por-
Britannia".
PIANO
lijk bod.
,Vliss. Courant".
XNER
HULPKELLNER.
öDER, Boulevard
root
HUIS
muziektent in het
eer geschikt voor
)ij Woningbureau
iVIJCK.
gen
zins met het vak
handel, Schelde-
uw gebouwd
3PINGSHUIS
(Hypotheek
raat 30.
30P
irijflessenaar voor
papierbak voor
merkachel in goe-
toebehooren voor
klok voor 15.
tot 12 uur en van
ïypark 18.
ÏEISJE
vq dagen,
ïtraat 26.
gen 5 rente
rPOTHEEK
ruime overwaarde,
no. 80, bureair
elb. - Rotterdam
!gen plaatsen.
PASSAGIERS
EN VEE.
T. Ï1U
f.a. ui
8
Rstt
i IET
9
wordt Woens-
's morgens ten
elburg gevaren.
bokomen:
Transport- «n Bxp
in VOS, Tal.
SNHOORN, T«1.163
'ERHODT, T«l. SSL
BSaSK.TsL 101
-=No!47'
ö51e i
mmtaxetaamm
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTS-PRIJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
cheren ƒ2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk: ƒ2.50. Week-ahon-
nementen 17 cent, alles^bij vooruitbetaling.
Afzonderlijke nummers cent.
ADVERTENTIE-PRIJS
Van 14 regels 1.10 voor iedere
regel meer 26 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel
Kleine Advertenties betreffende Huur en
Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie
dingen en Dienstaanvragen, enz., prijs, bij
vooruitbetaling van 15 regels 0.75, elke
reeel meer 15 Cent.
Familieberichten van 16 regels 1.70,
iedere regel meer 26 cent.
die zich op de „VLISSINGSCHE COU
RANT" ingaande 1 Juli 1924 abonnee-
ren, ontvangen de nog verschijnende
nummers gratis.
VERGADERING VAN DEN RAAD.
De Burgemeester van Vlissingen brengt
ter openbare kennis, dat de vergadering
van den Raad dezer gemeente niet zal
plaats hebben op Maandag 30 Juni a.s.,
doch op Vrijdag 27 Juni a.s,, 2 uur n.m.
Vlissingen, 24 Juni 1924.
De Burgemeester voornoemd,
M. LAERNOES, L.B.
AFSLUITING WEGEN.
Burg. en Wetli. van Vlissingen brengen
ter openbare kennis, dat de Paul Kruger-
straat, gelegen tusschen <^e Brouwenaar-
straat tot de Scheldestraat voor het open
baar verkeer met rij- en voertuigen is af
gesloten vanaf heden tot zoolang als noo-
dig zal blijken.
Vlissingen, 24 Juni 1924.
Burg. en Weth. voornoemd,
M. LAERNOES, L.B.
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
ONVEILIGHEID VAARWATER.
Schietoefeningen.
De Burgemeester van Vlissingen maakt
aan zeevarenden bekend, dat i op 24 zoo
noodig op 25 Juni a.s. van het fort „Hars-
sens" schietoefeningen zullen worden ge
houden.
De voor de veiligheid te nemen voor
zorgsmaatregelen liggen voor belangheb
benden ter Secretarie dezer gemeente ter
inzage.
Vlissingen, 24 Juni 1924.
De Burgemeester voornoemd,
M. LAERNOES, L.B.
De buitenlandsche reis der Koninklijke
familie.
De Koninklijke Familie denkt 1
Augustus van haar buitenlandsche reis
in Nederland terug te keeren zij zal
zich dan rechtstreeks naar Soestdijk
begeven om daar den verjaardag van
H. M. de Koningin-Moeder mede te
vieren en enkele dagen daar te vertoe
ven. Van uit Soestdijk zal het voorge
nomen Koninklijk bezoek aan Zeeland
plaats vinden.
De huwende onderwijzeres.
Bij de Tweede Kamer is een wets
ontwerp ingediend tot wijziging van de
Lager Onderwijswet 1920.
Aan de memorie van toelichting
wordt ontleend, d.at bij algemce'nen
maatregel van bestuur voor de vrouwe
lijke rijksambtenaren de regel is ge
steld, dat op het sluiten van een huwe
lijk ontslag volgt.
Hetzelfde motief, dat tot Kon. besluit
heeft geleid, nl. dat het werkzaam zijn
van een gehuwde vrouw in een ambte
lijke betrekking in het algemeen niet
gewenscht is, kan gelden voor een ge
meenteraad ten opzichte van de onder
wijzeressen aan openbare lagere scho
len. iNaar de opvatting der administra
tieve jurisprudentie vormt echter de L.
O.-wet 1920 een beletsel om krachtens
algemeenen regel aan deze onderwijze
ressen bij huwelijk ontslag te verleenen.
Wijziging dezer wet komt den minis
ter gewenscht voor, maar hij meent
bij zijn voorstel niet verder te moeten
gaan dan het wegnemen van de be
staande belemmeringen.
Het voorstel strekt dus, om den ge
meenteraad vrijheid te laten, niet om
hem tot het verleenen van ontslag bij
huwelijk te verplichten.
De minister acht het wenschelijk, dat
bij deze gelegenheid tevens de be
voegdheid aan den gemeenteraad toe
gekend wordt welke de besturen dei-
bijzondere scholen reeds hebben om
te bepalen, dat het bereiken van ten
minste den 65-jarigen leeftijd zonder
meer tot ontslag zal leiden.
Ook het maken eener dergelijke be
paling wordt door de wet, zooals zij
thans luidt belet.
De Wester-Schelde.
Bij de jongste peilingen in de Bene-
den-Schelde tusschen de Nederland-
sche grens en Antwerpen is,- volgens
de „N. R. Ct.", dicht bij Fort de Perel
een nieuwe aanzanding van den aldaar
aanwezigen drempel geconstateerd. De
diepte, welke zeven meter bij lage tij
moet bedragen, bleek niet overal meer
aanwezig te zijn. De betrokken autori
teiten hebben de noodige maatregelen
getroffen om door baggering het vaar
water ten spoedigste weer op normale
diepte te brengen.
PROVINCIALE STATEN.
Wederom zijn eenige voorstellen
voor de a.s. zomerzitting in druk ver
schenen, ten eerste dat, betreffende
een grootere boot op de lijn
VlissingenBreskens.
Ged. Staten deelen mede, dat nog
maals besprekingen over een boot,
waarop vele voertuigen tegelijk kunnen
worden overgebracht, hebben plaats
gehad met den hoofd-ingenieur van
den Prov. Waterstaat en met de
scheepsbouwkundige ingenieurs van
het bureau M. A. Cornelissen te Am
sterdam.
Aan den minister van waterstaat
werd d.d. 8 Februari intusschen een
schrijven gericht, waarin er aan herin
nerd wordt, dat in het voorloopig ver
slag der commissie van rapporteurs
over de waterstaatsbegrooting voor
1921 'nogmaals de aandacht gevestigd
werd op de wenschelijkheid van een
betere veerverbinding tusschen Bres
kens en Vlissingen, berekend op een
vervoer van vele passagiers tegelijk en
van rijtuigen en automobielen. Ook
wordt herinnerd aan het door den mi
nister mede in verband met deze aan
gelegenheid op 25 en 26 Juni 1923 aan
Zeeland gebracht bezoek, waarbij de
aanlegplaatsen in de Rijkshavens te
Breskens en Vlissingen, welke voor de
bedoelde verbeterde veerverbinding
aanmerkelijke veranderingen zouden
moeten ondergaan, in oogenschouw
werden genomen. Deze veranderingen
werden toen door den minister met le
den van Ged. Staten en ambtenaren van
den rijks- en den provincialen wa
terstaat besproken. De kosten worden
geraamd op 7/2 ton of een millioen,
naarmate een oplossing met drijvende
pontons of met uitsluitend bruggen ge
kozen zoude worden. De provincie zou
dan grootere booten in de vaart moeten
brengen, over welke aangelegenheid
geen beslissing kan worden genomen,
zoolang niet vaststaat of en op welke
wijze de aanlegplaatsen zullen worden
verbeterd. Gevraagd werd daarom in
het schrijven of de minister in beginsel
bereid is te bevorderen, dat de voor het
beoogde doel noodige verbetering van
de aanlegplaatsen te Breskees en Vlis
singen op 's rijks kosten plaats heeft.
Niettegenstaande op beantwoording
van dit schrijven werd aangedrongen is
nog geen antwoord ontvangen en waar
de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat
de bovenbedoelde verbetering nog ge-
ruimen tijd op zich zal laten wachten,
hebben Ged. Staten getracht voorloo
pig op een andere wijze een oplossing
te vinden. Volgens een door bedoeld
ingenieurs-bureau opgemaakt plan zou
voor ƒ35.000 het stoomschip „Zuid-
Beveland" te veranderen zijn, maar dan
zouden de pontons te Vlissingen en
Breskens voor het laden en lossen van
auto's en andere zware voertuigen
moeten inzinken, welke inzinking echter
volgens den hoofd-ingenieur van den
Prov. waterstaat met het oog op de
constructie van die pontons niet kan
geschieden. Maar bovendien wordt ver
bouw van dat schip ten sterkste ontra
den door den directeur van den Prov.
Stoombootdienst op de Westerschelde
en de daaromtrent geraadpleegde
scheepsbouwkundige ingenieurs, omdat
het verbouwde schip toch niet aan het
doel zou beantwoorden. Dit plan zal
men dus in elk moeten laten varen.
De aandacht werd gevestigd op de
„Stavoren" van de lijn EnkhuizeniSta
voren, welk schip mogelijk voor mati
gen prijs aangekocht en dan voor het
beoogde doel ingericht zou kunnen
worden. Dit schip bleek een lengte te
hebben van 66 M. en dus in elk geval
te lang te zijn om bij de tegenwoordige
aanlegplaatsen op de lijn Vlissingen
Breskens dienst te doen. Het zou ook
in de haven van Breskens niet kunnen
zwaaien bovendien is het niet van een
of meer voorroeren voorzien, zoodat het
ook ongeschikt is om onder alle om
standigheden achteruit de haven van
Breskens te verlaten. Trouwens zou het
ook door de grootte en de noodige be
manning te duur in exploitatie blijken te
zijn. Van aankoop van dit schip zal
derhalve moeten worden afgezien.
Door het bedoeld ingenieurs-bureau
is ten sloffe opgemaakt een voorloopig
plan van een nieuwe boot, waarmede
10 auto's tegelijk kunnen worden over
gezet. De afmetingen van die boot zou
den ongeveer moeten zijn lengte over
buitenkant stevens 40 M., breedte op
buitenkant spanten 8.50 M. en holte in
de zijde 3.50 M. Het zou de bedoeling
zijn die boot, welke een snelheid zal
moeten hebben van ten minste 10 En-
gelsche mijlen, te voorzien van een
ruwoliemotor. De prijs van zoodanig
vaartuig wordt geschat op ongeveer
175.000.
Deze boot zal, behalve gewone auto's
ook vrachtauto's en verhuiswagens
kunnen overbrengen, het gewone reizi-
gersvervoer kunnen ontlasten van te
overvloedige vracht, b.v. in den zomer
op de Donderdagen, en bovendien op
drukke dagen als vrachtboot kunnen
dienst doen.
En mocht het z.g. groote plan later
tot uitvoering komen, dan kan de boot
als reserveschip dienen. Bij het in de
vaart brengen van een boot, als hier
boven bedoeld, zullen belangrijke ver
anderingen aan de pontons niet behoe
ven te worden aangebracht. Ged. Staten
stelien daarom voor tol aanschaffing
van zulk een boot tot een prijs van on
geveer 175.000 en hen te machtigen
om desgewenscht den bouw van die
boot onderhands aan te besteden.
Verbinding Noord-Beveland.
Naar aanleiding van het adres van
het comité van actie voor verbetering
van het vervoer van het eiland Noord-
Beveland met de overige deelen van
Zeeland om de booten van Zierikzee
tweemaal per dag naar Veere te laten
doorvaren, merken Ged. Staten op dat
de mededeeling in dat adres, dat de
boot „vele uren aan den. steiger te
Wolphaartsdijk ligt te wachten", op een
onjuiste waarneming moet berusten,
volgens de dienstregeling duurt de
wachttijd 15, 10 en 10 minuten. Inwil
liging van het verzoek zou de verbin
dingen van Zierikzee met het station te
Goes ernstig in het gedrang brengen.
De eerste van Zierikzee komende boot
zou op den tweeden trein uit Holland
moeten wachten en eerst te 12 uur te
Zierikzee kunnen aankomen de mid-
dag-tusschenreis ZierikzeeKatsche
Veer en terug zouden vervallen en
daarmede de correspondentie op den
trein van 12.20 naar Roosendaal en
van 12.27 naar Vlissingen. De laatste
boot zou eerst, ook met de reizigers
van trein 6 uur uit Roosendaal en van
5.20 uit Vlissingen, te 9.30 van Katsche
veer kunnen vertrekken en eerst te ruim
.10 uur te Zierikzee terug zijn. Het ver
voer van de post zou niet kunnen
plaats hebben op de thans gevolgde
wijze, maar in andere richting worden
geleid, zeer tot schade Jer inwoners
van Schouwen-Duiveland en van den
stoombootdienst. Aan het verzoek zou
dan ook alleen kunnen worden voldaan,
indien een tweede boot werd ingelegd
daartoe kan evenwel met het oog op de
aanzienlijke kosten, welke daaraan
verbonden, zouden zijn, naar de mee
ning van Ged. Staten niet worden
overgegaan. Ged. Staten stellen dan
ook voor, afwijzend op het verzoek te
beschikken.
Chauffcursexamen.
Ged. Staten stellen voor, afwijzend te
beschikken op het verzoek van den
Bond van Bedrijfsautohouders, om een
bijdrage in de kosten van een in te stel
len chauffeursexamen. Al heeft het
plan wel eenige aantrekkelijkheid, toch
meenen Ged. Staten, dat het geen aan
beveling verdient om gedeeltelijke re
gelingen op dit gebied door particulie
ren te steunen, en dat te meer niet, nu
aan de commissie-Patijn is opgedragen
het verkeersvraagstuk in studie te ne
men. Bovendien ontbreekt elk finan-
tieel gegeven omtrent den opzet der
plannen en zal de maatregel toch niet
helpen als zij niet bij wet of Kon. be
sluit is vastgesteld. Wordt het geëischt
zooals bij de wijziging der motor- en
rijwielwet, dan vervalt verdere particu
liere bemoeiing.
Het veer bij Katsche Veer.
Ged. Staten stellen voor, afwijzend
te beschikken, op het verzoek van J. van
Wieringen, veerman te Katsche Veer
(gem, Kattendijke), om verbetering
van de aanlegplaats van den Anna-
polder (N. Beveland) en een jaarlijksch
subsidie van 1200, zulks onidat zij nog
steeds op het standpunt staan, dat geen
steun moet worden verleend aan een
tweede verbinding tusschen beide
eilanden.
Verbetering ivcg.
Voorgesteld wordt 5800 te besteden
voor aankoop van gronden voor verbe
tering van den weg van IJzendijke naar
de Belgische grens, bezuiden de Bal
hofstede.
Intrekken van een besluit.
Nu door de calamiteusverklaring van
de polders Ser-Lippens en Nieuw-
Othene de zeedijken in voldoend zee-
werenden toestand zullen worden ge
bracht, is er voor de provincie geen
aanleiding meer gelden beschikbaar te
stellen voor het in zeewerenden staat
brengen van den Noordelijken dijk van
het Rijksafwateringskanaal in den Ser-
Lippenspolder en stellen Ged. Staten
voor het desbetreffend besluit van 14
Juli 1916, gewijzigd 19 December 1921,
in te trekken.
Salaris waterbouwkundig ambtenaar.
Daar de vergaderingen van ingelan
den vrij is de jaarwedde van ambtena
ren te bepalen en de aangelegenheid tot
de competentie van. Ged. Staten be
hoort, stellen zij voor de beantwoor
ding aan hen over te laten van een
adres van den Technischen ambtenaren
in Overheidsdienst, waarin gevraagd
wordt medewerking om den.water
bouwkundig ambtenaar van het water
schap Ellewoutsdijk nog het salaris te
geven, dat het bestuur voorstelde, maar
dat de vergadering van ingelanden 2
maal afstemde.
VLISSINGEN, 24 JUNI.
Onze haven.
Aan de Handelingen van de Eerste
Kamer zullen wij woordelijk ontleenen
wat door den minister van waterstaat
en verschillende leden over de werken
tot uitbreiding van onze haven is ge
zegd.
De heer Van Swaay, minister van
waterstaat, zeide
Ik ben thans aangeland bij de haven
van Vlissingen. Over dat onderwerp
hebben het woord gevoerd de heeren
Arntz, Smeenge, de Veer, Wibaut en
Westerdijk. Ik zal daarover thans ook
een en ander zeggen. Ik wil dan begin
nen met eerst mijn persoonlijke rnee-
ning over dat havenwerk uiteen te zet
ten. Ik ben geen voorstander van de
uitvoering van di>werk. Niet omdat ik
Vlissingen die haven niet gun, maar
eenvoudig omdat ik meen, dat op dit
oogenblik bij den berooiden toestand
van 's lands financiën het niet verant
woord is, millioenen uit te geven voor
een werk, waarvan het nut zeer twij
felachtig is. Zeer twijfelachtig 1 Die
meening grond ik op de adviezen, die
ik ten aanzien van die haven heb ge-
kregén. Ik heb adviezen van scheep
vaart, van de afdeeling handel van het
departement, van de spoorwegen, en al
die adviezen komen hierop neer men
kon zich een illusie vormen omtrent de
toekomst van de Vlissingsche haven,
maar met eenige zekerheid is daarvan
niets 4e voorspallen. En waar wij te
genwoordig ons geld zoo dringend
noodig hebben voor werken, waarvan
het nut en de productiviteit voor de
hand liggen, daar mag het geen ver
wondering wekken, dat de minister van
waterstaat, die toch al zoo gerantsoe
neerd is in zijn begrooting, weinig
voelt voor het uitvoeren van een werk,
wanneer daarvan voor hem het groote
nut niet vaststaat.
Nu heeft de heer Smeenge nog ge
zegd, dat men moet rekening houden
met de internationale verplichtingen
Vlissingen kan een vluchthaven zijn. Ik
weet niet, of de heer Smeenge die be
schouwing heeft ontleend aan een arti
kel uit het „Handelsblad". Naar mij is
mdegedeeld ik heb het niet gelezen
heeft in dat blad een artikel gestaan
van ongeveer dezelfde strekking, waar
in werd betoogd, dat, wanneer de ha
ven niet aan de eigenlijke verwachting
zou beantwoorden, het dan altijd nog
zou zijn een prachtige vluchthaven. Dan
konden de schepen zich daar ophouden,
wanneer zij moestsen wachten op hoog
water om naar Antwerpen te varen.
De heer Smeenge heeft dat argument
ook naar voren gebracht. Het heeft mij
verwonderd, dat ik dit moest hooren
uit den mond van den heer Smeenge,
die zoo buitengewoon deskundig is op
scheepvaartgebied, want wordt de ha
ven van Vlissingen gemaakt, dan is er,
volgens de inlichtingen, die ik daarom
trent heb gekregen, toch geen sprake
van, dat de schepen daarvan gebruik
zouden maken voor dat doel. Want die
schepen kunnen veel beter op stroom
blijven liggen dan houden zij hun zee-
loods aan boord, maar als zij de haven
binnenloopen, krijgen zij een nieuwen
loods, en dat kost geld bovendien
moeten zij bij het manoeuvreeren in de
haven gebruik maken van de diensten
van sleepbooten, dat kost allemaal
geld, terwijl zij overvloed van gelegen
heid hebben, zoowel in Vlissingen als
in den Biezelingschen Ham en verder
bij Terneuzen, om daar te blijven lig
gen. Men moet zich van die vluchthaven
heelemaal geen illusies maken, want de
schepen zullen daarvan geen gebruik
maken, terwijl zij ook veel veiliger lig
gen op stroom dan wanneer zij de ha
ven binnenvaren, en bovendien minder
kans hebben om schade te varen, enz.
De heer Wibaut iieeft gezegd, dat uit
de correspondentie, die in een rapport
is overgelegd, blijkt, dat men in het
buitenland het nut van deze haven wel
inziet. Och, dat zijn mooie brieven,
maar die zeggen mij zoo weinig Als
het contracten waren, maar wat beiee-
kent ten slotte een brief van een bui
tenlandsche scheepvaartmaatschappij
Wanneer ik directeur was van een bui
tenlandsche scheepvaartmaatschappij
en ik kreeg bezoek van den burgemees
ter van Vlissingen, die mij in kleuren
cn geuren ging uiteenzetten de betee-
kenis en het groote belang van de ha
ven van Vlissingen en de voordeelen,
die eventueel daaraan verbonden zou
den kunnen zijn, dan zou ik als direc
teur zeggen och, ik zie er op het
oogenblik nog wel niet het belang van
in, maar men kan nooit weten, en wan
neer ik den burgemeester er een plezier
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
kraait de kleine en met hunkerende
gebaren vraagt ze nog meer pap van
de bekende HONIG'S MAÏZENA.
ALLEEN echt als onder en boven
een sluitzegel zit op het pakje
vraagt ze Uw Winkelier t.
Een flacon Foster's Maagpillen bevat'
een maand gezondheid voor een familie.
Zij zijn een uitstekend laxeermiddel, en
beteren maagpijn, galzucht, het zuur,
slechte spijsvertering, een beslagen
tong, schele hoofdpijn, en verstopping.
Foster's Maagpillen dienen in elk huis
aanwezig te zijn. Prijs per flacon van
vijftig versuikerde pillen 0.65 in
apotheken en drogistzaken. 10
mee doe door een mooien brief te
schrijven, waarom zou ik dat niet
doen Ja, maar wat heb ik aan die
brieven Wanneer de haven wordt af
gebouwd en aan hetgeen in die brieven
staat wordt niet voldaan, wie is dan het
kind van de rekening Ik wil voor de
toekomst niet ontkennen de mogelijk
heid, dat de haven van Vlissingen met
tertijd iets wordt, maar het is voor rnij
in hooge mate twijfelachtig, terwiji mij
nog niemand afdoende het bewijs heeft
kunnen leveren, dat inderdaad het aan
leggen van die haven een werkelijk
productief Werk zóu zijn. Waar de
zaak zoo staat, daar zal men mijn
standpunt moeten billijken, d3t ik mij
wel tweemaal bedenk, alvorens daarin
de millioenen te steken, die wij zoo
broodnoodig hebben voor andere wer
ken. Daar komt nog iets anders bij.
Door de voorstanders \an Je Vlissfng-
sche haven wordt de meening gewekt,
alsof dit nu is een overwegend
Zeeuwsch belang 1 Ik heb zelfs wel
hooren spreken van hét Zeeuwsch be
lang. Ik kan dat heelemaal niet inzien.
Die haven moet worden een aanloop
haven. Hoe dat kan zijn een groot be
lang voor Zeeland, veimag ik niet m te
zien het kan hoogstens zijn een locaal
belang voor Vlissingen, mGschien ook
iets voor de naaste omgeving van Vlis
singen, maar ik geloof, dat hef overdre
ven is te spreken van een groot belang
van Zeeland. Wat is nu net geval
Daar zijn in Zeeland verschillende an
dere belangen, die op voorziening
wachten. Als ik daarvan eer. paar inag
noemen, dan wijs ik op den overzet-
dienst voor zwaar vervoer van Vlissin
gen naar Breskens, aanleg var. een ka
naal naar iHulst, en een kanaal van
Sluis naar Breskens, dat door eer. zeer
rijke landbouwstreek gaat. Dat zün al
lemaal desiderata, die uien ook graag
uitgevoerd zag, die ook millioenen kos
ten, maar die ten minste alle werken
zijn, waarvan men de productiviteit
onmiddellijk kan nawijzen en Jic niet
alleen zijn een locaal belang, maar een
streekbelang.
En wat zou het gevolg zijn, wanneer
ik millioenen moest besteden aan de
haven van Vlissingen Dan kan het
niet anders of die andere werken moe
ten in de verdrukking komen. Ik weet
wel, dat de voorstanders van de haven
zeggen Als wij eerst die haven maar
hebben, zal het andere ook wel komen.
Men moet zich ten aanzien daarvan in
den tegenwoordigen tijd echter niet
zooveel illusies maken. Ik kan de milli
oenen, die mij ook maar krap worden
toegemeten, maar één keer uitgeven en
wanneer ik dus genoodzaakt zou zijn
dat aantal millioenen voor de Vlissing-
sche haven uit te geven, moet men er
niet op rekenen, dat ik op dezelfde of
op een volgende begrooting nog andere
millioenen heb voor allerlei andere wer
ken in Zeeland, die dringend voorzie
ning behoeven.
Na deze uiteenzetting zal het aan de
Kamer duidelijk zijn, dat ik voor het
uitvoeren van dat werk op dit oogen
blik niets gevoel. Ik zeg er bij op dit
oogenblik. Ik wil niet zoo ver gaan om
te zeggen daar moet nooit ie*s van
komen, maar men moet voor dergelijke
werken, waarvan men de productiviteit
niet onmiddellijk kan aanwijzen, betere
tijden afwachten. Als wij beter in het
geld zaten, zou ik zeggen gun Vlis
singen die haven, maar we leven niet
meer in een tijd als vroeger, dat er hier
of aan de overzijde van hef Binnenhof