DINSDAG Y7 JUNI iMo 141 62e Jaargang 1 1924=» GEMEENTEBESTUUR BINNENLAND FEUILLETON VROUWENLIST VLISSIINGSCHE COURANT ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Week-ahon- nementen 17 cent, alles bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS Van 14 regels 1.10 voor iedere regel meer 26 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel Kleine Advertenties betreffende Huur en Verhuur, Koop en Verkoop, Dienstaanbie dingen en Dienstaanvragen, enz., prijs, bij vooruitbetaling van 15 regels ƒ0.75, elke regel meer 15 Cent. Familieberichten van 16 regels ƒ1.70, iedere regel meer 26 cent. BEKENDMAKING. Aangifte van nieuwe leerlingen voor de Openbare Lagere scholen. Burgemeester en Wethouders van Vlis singen 'brengen ter kennis van belangheb bende ouders of voogden, die voor hunne kinderen of pupillen met den nieuwen cur sus, aanvangende 19 Augustus e.k., toe lating wenschen tot een der Openbare La gere scholen in deze gemeente, ook tot de centrale 7e klassen school (tenzij, wat laatstgenoemde school betreft bij het hoofd der school, waar de leerling thans op school gaat, daarvoor reeds aangifte mocht zijn gedaan) dat vanaf Vrijdag 6 Juni tot en met Don derdag 19 Juni e.k., uitsluitend ter Gemeen te-Secretarie (2e afdeeling) iederen werk dag van des voormiddags 9 tot 12 uren, gelegenheid tot aangifte van nieuwe leer lingen voor die scholen gegeven wordt en dat ingeschreven kunnen worden alle kinderen, die op het tijdstip der toelating den zesjarigen leeftijd hebben bereikt of vóór 19 Februari 1925 zullen bereiken. Zij, die in het bezit zijn van een trouw boekje, worden verzocht dit bij de aangifte mede te brengen. Vlissingen, den 5 Juni 1924. Burg. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN. De Secretaris, F. BISSCHOP. DIENSTPLICHT. Vrijstelling wegens kostwinnerschap. De Burgemeester brengt ingevolge art. 44, tweede lid van het Dienstplichtbesluit ter openbare kennis, dat door den Minister van Oorlog, bij beschikking van 12 Juni jl. -no. 196 V.. van den dienstplicht met ijlgang van 16 Juni 1924 voor een jaar is vrijge steld wegens kostwinnerschap, de inge schrevene voor den dienstplicht dezer ge meente, lichting 1922 Johannes Jacobus Hendrikus van Rijn. Tegen deze uitspraak kunnen vanaf he den binnen tien dagen bij de Kroon in be roep komen, de ingeschrevene wien de uit spraak geldt, elk der overige voor deze ge meente voor dezelfde lichting ingeschreven personen, of de wettige vertegenwoordiger. Het verzoekschrift, dat met redenen om kleed moet zijn, moet worden ingediend bij den Burgemeester dezer gemeente. De Burgemeester zorgt voor de door zending van het verzoekschrift. Vlissingen, 16 Juni 1924. De Burgemeester voornoemd, M. LAERNOES, L.B. Prins Hendrik op een locomotief. Gisterenmiddag keerde Prins Hendrik van Utrecht naar Apeldoorn terug. Alvorens de trein uit Utrecht vertrok, heeft de Prins, die den wensch had te kennen gegeven, zich eens persoonlijk op de hoogte te kunnen stellen van de mechaniek, het leven en gebeuren op een treinlocomotief in volle vaart op een eenigszins langen afstand, plaats genomen bij den machinist onder ge- Naar het Engelsch. 38) O'Reilly dacht na. Wat zou hij doen in den zak van den mantel, dien Clo achtergelaten had, naar een briefje zoeken, of naar boven vliegen om zoo mogelijk nog te zien welken kant zij uitgegaan was Maar het was zoo goed als zeker, dat dit laatste geen kans van slagen had. O'Reilly ging op den stoel zitten, waarop hij reeds gezeten had. Hij vond den eenigen zak in den bruinen mantel en in dien zak Kit's gitten taschje. Ver der was er niets in te zien, waarom hij het taschje voorzichtig opende. Terwijl hij dat deed, viel het opgevouwen pro gramma eruit. HOOFDSTUK XXVII. Toen Clo de taxi bijna in Beverley's gezicht dichtgeslagen en den chauffeur order gegeven had verder te rijden, had het jonge meisje tot zichzelf gezegd „Engel zal zoo verbaasd zijn, dat zij de eerste minuut niet weten zal wat zij doen moet. En tegen den tijd, dat zij van haar verbazing bekomen is, zal zij beseffen, dat het te laat is om mij tegen te houden." Clo had goed gedacht. Beverley sprong zenuwachtig achteruit. ,Dan ver leide van een ingenieur der Spoorwegen die den Prins de vereischte inlichtingen verstrekte. De Prins had over zijn costuum een stofjas aangetrokken en droeg een stofbril. Op deze wijze maakte Prins Hendrik de reis van Utrecht naar Apeldoorn mede. Bezuiniging bij de P. T. T. Te beginnen met 1925 zullen de uni formjassen en andere kleeding van de kantoorknechts en. bestellers worden vervaardigd van donkerblauw laken in de kwaliteit als voor den oorlog. Daar tegenover wordt met ingang van 1 Ja nuari 1925 de draagtijd van de unifor men met een half jaar verlengd en voor de kantoorknechten gesteld op 2 en voor de bestellers op 1 aar. Voorts zullen te beginnen met de verstrekking van 1 Januari 1925 de premies voor het langer dragen van de kleeding dan den vastgestelden tijd, per kwartaal niet meer per jaar worden uitbetaald, met uitzondering van die voor de overjassen en petten. De zakelijke bedrijfsbelasting. Het was voornamelijk de zware zorg, waarmede de industrieën, waarmede alle zaken te worstelen kregen, tenge volge van de ongunst der tijden, die de zakelijke bedrijtsbelasting als een on- ïecht deed gevoelen, betoogt „de Standaard". De inzinking op maatschappelijk ge bied na jaren van schijnbloei, de zware concurrentie, onze nijverheid aange daan door de valuta-moeilijkheden, de druk, die op zichzelf goede sociale voorzieningen legden op het bedrijf, veroorzaakten dat de invoering der zakelijke bedrijfsbelasting op het aller ongunstigste moment kwam, dat zich maar liet denken. Zij mocht op zichzelf zoo zwaar niet drukken, zij werkte als de druppel, die den emmer deed overloopen. En dit niet alleen om het bedrag maar ook om den grondslag dezer belasting, tn tweeërlei zin. Vooreerst viel het velen bedrijven allengs moeilijker om gaande te blijven en aan het personeel voldoenden arbeid te bezorgen. De ondernemers, met het lot van hun personeel begaan, moesten worstelen met allerlei moeilijkheden om hun volk aan het werk en bij de ver diensten te houden. En op dat moment kwam de gemeente en legde het bedrijf een belasting op voor eiken arbeider boven de tien, dien het met moeite veel al aan het werk hield. Het argument, dat op zichzelf redelijk was, verkeerde daardoor in zijn tegendeel. In de tweede plaats kwam de ge meente te staan voor het uiterst moei lijke vraagstuk der werkloosheid. Met schrik moest het bestuur denken aan de mogelijkheid dat telkens weer nieuwe groepen arbeiders buiten het werk kwamen. Men zocht naar wegen om het aan werkgevers mogelijk te maken hun bedrijf gaande te houden. Voor het ge vaarlijke middel van het geven van subsidie deinsde men zelfs niet terug. En terwijl dus alle zorg moest uitgaan om de werkgelegenheid voor inzinking te behoeden, werd een belasting gelegd op het aan den arbeid houden van per soneel. Het werd gevoeld als een soort straf. In andere gemeenten bleef zij achterwege, waardoor de toestand ontstond, dat gelijke industrieën, die een zwaren concurrentiestrijd te voeren hebben, hier getroffen werden door deze belasting, terwijl zij elders van dezen druk vrijbleven. Dit alles nu schijnt ons voldoende reden te geven om de zakelijke be- moedde zij wat haar vriendin van plan was te doen. Zij stond op het punt den chauffeur te zeggen te stoppen, toen zij als het ware in zichzelf de hardop uit gesproken vraag hoorde „Maar wat zal het heipen, als ik terugga Voor zij Clo bereiken kon, zou deze het geheim van Peterson's kamer al ontdekt hebben. Wanneer zij zag wat Beverley gezien had, zou zij weten, dat er met een dooden man niets te begin nen was, en zich zoo gauw mogelijk uit de voeten maken, om niet in die moordzaak gemengd te worden. Zij zou de risico niet willen loopen om daarin betrokken te worden. Het jonge meisje was te verstandig daarvoor. Zij had zich opgewassen getoond tegen de grootste moeilijkheden. Zij zou ook te gen deze opgewassen zijn. Beverley liet dus den chauffeur door rijden. Hij ging tot den hoek, waar zijn twee pas sagiers ingestapt waren, Dan stopte hij en Beverley stapte uit. Zij betaalde hem en net doende alsof zij haar kleine geld in het licht van een straatlantaarn na telde, bleef zij staan tot de laxi wegge reden was. Dan liep zij met het taschje juweelen, dat Clo in haar schoot ge worpen had, naar huis. Met haar huis sleutel kwam zij binnen zij ging naar haar boudoir en liet zich daar in een stoel vallen, waarin zij even roerloos zitten bleef als de doode Peterson in zijn stoel gezeten had. Het was even over tienen. Vijf minuten later zette Beverley haar drijfsbelasting weg fe nemen en art. 242 van de Gemeentewet te wijzigen. Het Nederlandsche zakenleven staat hier tegenover een organisatie, als die van de Nederlandsche Vereeniging van Gemeenten, welke blijft aandringen op het behoud van deze belasting-bron der gemeenten. Het blad verstaat de 'bezwaren die tegen opheffing pleiten. Er is zoo lang aangedrongen op verruiming van het belastingterrein voor de gemeenten, dat men liever uitbreiding dan inkrimping zag. Maar een ieder stemt toe, dat een goede belastingpolitiek niet slechts re kenen moet met de bate. die een belas ting brengt, maar ook met haar wer king. En de werking van de zakelijke bedrijfsbelasting is wel zóó, dat voor haar opheffing meer is te zeggen, dan voor haar handhaving, besluit hef blad. De Rotterdamsche scheepsbouw. Wij melden reeds, dat de scheeps bouwmaatschappij „de Nieuwe Water weg" te Schiedam eenige belangrijke opdrachten had gekregen van Engei- sche reeders uit Glasgow en de North East Coast tot 't bouwen van verschil lende vrachtschepen. Het betreft hier vier schepen voor Glasgow van 3500, 3000 en 3200 ton en vier voor de om streken van New Castle van 7000, 3500, 3200 en 3000 ton en één schip van 3400 ton voor rekening van een der boven genoemde Britsche stoomvaarilijnen. Deze orders werden verkregen na scherpe concurrentie met vele binnen- en buitenlandsche scheepswerven en na vele en moeilijke onderhandelingen slaagde de maatschappij „de Nieuwe Waterweg" er ten slotte in de orders voor Holland te verkrijgen. Deze orders dateeren echter niet uit den Iaatsten tijd. Reeds in de vorige maand is de „Elva Seed", een vrachtschip van 3200 ton van het monitor-type, zooals nog nimmer in Holland gemaakt is, van stapel geloopen en waarschijnlijk zal het volgende week worden afgeleverd. Dit schip was gebouwd voor rekening van de Seed Shipping Cy. te New Castle. Medio Juli zal een schip van hetzelfde type voor deze maatschappij van stapel loopen. In totaal bieden deze orders voor ongeveer 1J4 jaar werk. De namen van de overige betrokken ree ders wilde de directie van „de Nieuwe Waterweg" n.iel aaiisletncorrespondent van „de Tel." mede'deeïen, daar men bevreesd is dat daardoor de Engeische reeders in moeilijkheden kunnen ko men. De directie is thans in onderhan deling met nog andere Engeische ree ders voor den bouw van meerdere nieuwe schepen. PROVINCIALE STATEN. Er zijn weder verschillende voorstel len van Ged. Staten verschenen, te be handelen in de a.s. Zomerzitting van de Prov. Staten, van Zeeland en wel de volgende Verenreglement. Waar het reglement op de overzet veren in Zeeland niet bepaalt voor wie de kosten zijn der keuring en herkeu ring der vaartuigen en het Ged. Staten billijk voorkomt, dat die ten laste van den ondernemer komen, stellen zij voor, dit alsnog in het reglement op te nemen. Vervallen kan echter het artikel be treffende vervoer van buskruit of an dere licht ontplofbare of licht onibrand- bare stoffen, daar bij Kon. besluit be palingen betreffende het vervoer enz. van die stoffen zijn vastgesteld. Personeel veerdienst Kortgene Wolphaartsdijk. Volgens Ged. Staten kan aan het hoed af en trok haar mantel uit en keek in haar slaapkamer om te zien of haar kamenier daar was. Maar de kamer was leeg en zij legde haar grijzen man tel en hoed waar zij die gevonden had. Zij verzuimde niet den hoed. dien zij 's middags op gehad had, en een paar witte handschoenen achteloos op haar bed te gooien dan belde zij om haar kamenier die bijna onmiddellijk kwam. Zij was, zoo legde mrs. Sands haar uit, even wég geweest om miss Riley met de afhandeling van een zaak fe helpen. Half twaalf wenschte Léontine haar meesteres goeden nacht en sloot zacht de slaapkamerdeur. Zij had niets vreemds gemerkt in madame's manier van doen, alleen een voor haar onge wone lusteloosheid. Toen Beverley alleen was, deed zij voorzichtig de deur van de groote, kale kamer open. „Clo riep zij zacht. Geen antwoord. Zij draaide het licht op. Er was niemand te zien en Beverley liep vlug naar de kleine kamer, waarin zuster Lake geslapen had. Die was le dig. Iets ernstigs, iets vreeselijks mis schien, had het jonge meisje opgehou den. „Zij zal niet terugkomen zij zal heelemaal niet terugkomen", zeide Be verley hardop. „Wat moet ik doen Zij kon het zwakke kind, dat haar lief had, dat haar dezen heelen vreeselijken dag door met wonderbaarlijke kracht en moed bijgestaan had, niet aan haar lot overlaten. Maar wat kon zij doen verzoek van den Centralen Bond van transportarbeiders, om het personeel van 'den veerdienst KortgeneWol phaartsdijk in directen dienst der pro vincie te nemen, niet worden voldaan, daar de veerdienst niet door de provin cie zelve als bedrijf wordt uitgeoefend het personeel is in dienst van de veer schippers. Volgens de mededeeling van de veerschippers hebben de knechts nooit te kennen gegeven, dat hun loon te laag zou zijn. De knechts hebben de werkregeling goedgekeurd en nimmer hebben zij tegen den werktijd bij Ged. bezwaar gemaakt. Maatregelen worden genomen om hen boven de hun toeko mende ouderdomsrente eem pensioen van ƒ400 te waarborgen en voor hun weduwe een van ƒ300. In d>e premiën zal door heni op billijke wijze worden bijgedragen. Geen subsidieverhooging. De vereeniging voor Handelsonder wijs te Middelburg had verzocht het maximum waaraan het provinciaal sub sidie gebonden is, op te heffen of, in dien daartegen naar het oordeel van de Staten overwegende bezwaren bestaan, dit maximum te verhoogen tot een be drag, overeenkomende met 15 der voor het jaar 1925 geraamde uitgaven, een en ander zoo mogelijk met terug werkende kracht vanaf 1922. De tegenwoordige regeling met een maximum van ƒ8150 voor de dag- en 2400 voor de avondschool der ver eeniging, loopt tot én met 1925. Gedep. Staten achten het niet gewenscht tus- schentijds een wijziging aan te brengen, wat dan ook billijkheidshalve voor an dere scholen zou moeten gebeuren, waarvan de financieele gevolgen niet te berekenen zijn bij gebrek aan nauwkeu rige gegevens, maar toch op ruim ƒ2000 zijn te ramen. Waar de wissel vallige gang van zaken ten aanzien van de salarieering van de onderwijzers mede oorzaak kan zijn, dat in de nabije toekomst zal blijken, dat inder daad de uitgaven niet zoo groot zijn, als -thans wordt gevreesd, en de pro vincie niet steeds tekorten kan dekken, gevolg van maatregelen, in welker tot standkoming zij geem deel heeft kunnen nemen, stellen Ged. Staten voor afwij zend te beschikken op de verzoeken. Dienst Wolphaartdijksche veer Middelburg. Nu de N.V. Autobusdienst Walche ren in liquidatie is gegaan en uiterlijk tot 31 Augustus 1924 den dienst Wol- phaartsdijksche Veer kan voortzetten, meenen Ged. Staten, dat een recht- streeksche verbinding ais bedoeld niet kan worden gemist en dat deze het best kan worden tot stand gebracht door dien motoromnibusdienst. De provincie, welke de rechtstreeksche verbinding ophief, behoort mede te werken om de daarvoor in de plaats getreden verbin ding te handhaven, zoolang dit noodig blijkt te zijn. Ged. Staten achten hef evenwel raad zaam, daarvoor thans een anderen vorm te kiezen, dan: tot dusver werd aangenomen en achten het niet wen- schelijk, dat de provincie aan een be paalde onderneming een zeker subsidie voor de uitoefening van dien dienst verleent. Maatregelen dienen te worden geno men, dat een in alle opzichten voldoen de uitoefening van den dienst zooveel mogelijk verzekerd wordt. Dit doel zal zoo na mogelijk zijn te 'bereiken, indien te voren strenge voorwaarden worden gesteld voor de uitoefening van den dienst, in het bijzonder ten opzichte van de beschikbare wagens en het reserve- Roger kwam om één uur thuis. Hij deed alles even kalm, ais om zijn vrouw niet te storen, maar zij hoorde toch hoe hij voorzichtig zijn deur dicht deed. Zij probeerde en wilde niet sla pen, maar bleef boven op haar bed op den dag liggen wachten. Na zes uur kon Beverley het niet lan ger in bed uithouden. Zij sloop in haar badkamer en nam een koud bad. Zij voelde zich echter daarop nog even uitgeput als daarvoor. Zonder haar kamenier te bellen trok zij een taiiormade, wit linnen costuum aan. Zij zou op het gewone uur en haar gewone plaats ontbijten, maar ver wachtte niet, dat Roger bij haar komen zou. Zij was echter nog in haar slaap kamer bezig een broche vast te maken, toen hij aanklopte. „Binnen riep zij. blij en angstig tegelijk. Roger kwam binnen, geheel gekleed en er zoo frisch als een hoentje uitziende. Beverley vond, dat hij nog nooit zoo knap of zoo hard geweest was. „Morgen", zeide hij, zooals hij tegen een vriend gezegd zou hebben. „Ik hoorde je rondscharrelen en toen dacht ik, dat ik wel kloppen kon. Ga je vroeg uit vroeg hij. terwijl hij naar haar costuum keek. ,*Dat vraag je zeker, omdat ik ge kleed ben Neen, het was mijn plan niet. Ik kon niet slapen. Ik vermoed, dal mijn zenuwen wat van streek waren door de warmte. En daarom ben ik om INGEZONDEN MEDEDEEUNGEN. Het beste geneesmiddel voor een trage lever, schele hoofdpijn, verstop ping en slechte spijsvertering is een dosis Foster's Maagpillen. Deze pillen regelen de vloeiing der gal van de Jever naar de ingewanden. Nu en dan een dosis Foster's Maagpillen verzekert igoede werking van lever en ingewan den, en is het beste voorbehoedmiddel tegen een slechte gezondheid. Prijs per flacon van vijftig versui'kerde pillen 0.65 in apotheken en drogistzaken. 12 materiaal. Daarna zou de uitoefening van den dienst b.v. voor 3 jaar kunnen worden aanbesteed. Hiervoor vragen Ged. Staten dan een, crediet van maximum ƒ6000 per jaar, zijnde het maximum van het aan de N.V. Autobusdienst „Walcheren" in dertijd verleende subsidie. Voor het verzoek van de Kamer van Koophandel te Middelburg en de Ver eeniging Handelsbelang aldaar, om de boot van Zierikzee voortaan weder tot Middelburg te laten doorvaren, achten Ged. Staten geen termen aanwezig. De motieven, waarop hun voorstel van 17 November 1922 was gegrond, maken zij nog tot de hunne. Het is gebleken, dat het personen vervoer op all^zins voldoende wijze met den niotoroi^ibus kan plaats heb ben. Het vervoer van goederen is nooit buitengewoon omvangrijk geweest en de handel heeft zich reeds weten aan te passen aan het gemis van de bootgele genheid rechtstreeks de algemeenhe den, welke de adressen te dezen aan zien bevatten, kunnen Ged. Staten niet overtuigen van de onjuisthid van hun ne zienswijze. De besparing van ruim ƒ30.000 voor de provinciale fondsen meenen zij dan ook niet te mogen prijs geven. Subsidie autobusdiensten. Door P. Bosters te Nieuw-Vossemeer is een subsidie gevraagd voor een auto- busdienst tusschen Anr.a-Jacoba-pol- der en Steenbergen en wel van 500 per jaar. Met den hoofdingenieur van den Rijkswaterstaat zijn Ged. Staten van oordeel, dat deze dienst misschien wenschelijk kan zijn ter bevordering van verbetering in de exploiatie van de lijn Anna-JacobaSteenbergen van de Rotterdamsche tramwegmaatschap pij, ten bate van het reizend publiek, doch dat hij in het algemeen 'belang niet noodig is. Ook onderschrijven Ged. Staten, dat het niet op den weg der provincie ligt, mede te werken tot het inrichten van een autodienst in concur rentie met een tramwegdienst, die met haar financieele hulp werd opgericht en die niet overbelast is op het betrokken gedeelte van zijn net. Daar Ged. Staten meenen, dat de dienst tusschen Kortgene en Kamper land in een dringende behoefte voldoet, stellen zij voor, ingaande 1 Januari 1924 aan de N.V. Auto-omnibusdienst te Wissekerke een subsidie te geven van ƒ3500 per jaar. Geen verkeersinspectie. Door dien A. N. W. B. is gevraagd een verordening in te voeren betreffen de de maximumwielbelasting op ver schillende wegen en- een verkeersinspec tie in te stellen om op de naleving van de 'bepalingen dier verordening en van de Motor- en Rijwielwet en het Motor en Rijwielreglement toe te zien. Ged. Staten, wijzen er op, dat de we gen geen rijkswegen zijn en reeds door zes uur opgestaan. Ik heb je toch, hoop ik, niet gestoord, Roger „Heelemaal niet", antwoordde hij be leefd. „Ik heb een paar zaken waardoor ik een half uur vroeger weg moet dan gewoonlijk. We kunnen zeker voor dien tijd wel ontbijten. Koffie, geroosterd brood en wat vruchten zijn gauw ge noeg klaar." „Ik zal om het ontbijt bellen. Ik wist niet of „Wat wist je niet vroeg hij, toen zij verder zweeg. „O, niets bijzonders", excuseerde zij zich. Toch wist zij zeker, dat hij be greep, waarom zij niet verder gezegd had dat zij niet wist of hij met haar in het boudoir zou ontbijten. „Johnson zal nu de couranten wel op hun gewone plaats gelegd hebben", zeide Roger, precies doende alsof hij haar verlegenheid niet zag. „Ik ga ze vast even inkijken. Kom je, als je klaar bent Ik heb je een voorstel te doen, dat wel in je smaak zal vallen denk ik". Hij sprak vroolijk, heelemaal niet als of hij een wrok tegen zijn vrouw had. Vele vrouwen zouden daarmede tevre den geweest zijn, maar Beverley be hoorde niet tot die „vele vrouwen" en Roger was nooit geweest als andere gewone mannen. Dit was de eerste ochtend na dien dag in Chicago, waar op hij haar gevraagd had zijn vrouw te worden, dat hij haar geen ochtend- zoen had gegeven. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1924 | | pagina 1