VRIJDAG 9 MEI idvertentiml No HO 62e Jaargani irdiepingshuis sche Maatschappij w Stoomvaart BINNENLAND MlS5BLANCHE Stads= en Provincienieuws Die leuke,wollige,ruime hansopjes! ffoeveeJ moeite kost het niet om ze schoon fe houden INOSCHE Robben. Plot- is terugge- opgang TE KOOP.f it. ITRA, Koudek.str.Sl ■r en Verhuur, Koop en Verkoop ligen en IUcnstaanvragen, enz, lultbetaling, van 1-5 rebels I Ice regel ineer 15 cent POES. pes te verkrijgen, pgje Dekenstraat 97. gevraagd een VERKSTER. Jacobstraat 9. en flinke 30PJ0NGEN £ST. J NETTE WASCH loorzien van groote lucht. Jireau ,,VJiss. Courant". in een mode- en con- pin spoedig in dienst te J flinke ■KELjUFFROUW, It vak 'bekend got ren motto „Winkeljuf-1 eau „Viiss. Courant" lOOPJONGEN Adres: PAPEGAAIJJ TE KOOP JONGENSFIETS, een een VLOERKLEED. t ureau „Vliss. Couiant -Middelb.-Rotterdam tengelegen plaatsen T T Hlltl BlM UB' T. Bon r.s "'I 9 Mei 9 12 13 ;15 ssingen wordt Woens iterdag 's morgens ten r Middelburg gevaren. rmaties te bekomen: j N.V. Transport' "1 Erven Q- ^OSi 3. EENHOORN, Tsl'6j OOS'inRHOOrT»1 0l i. Tel I KAMER-OVERZICHT. Eerste Kamer. Zitting van Donderdag. Marine-begrooting. Nadat mevrouw PothuisSmit had .betoogd dat de marinebegrooting een verkapte Vlootwet bevatte, werd de niarine-begrooting met 28 tegen 6 stemmen goedgekeurd. Daarna ging de Kamer rusten tot 20 Klei. Tweede Kamer. Zitting van Donderdag. Motor- en Rijwielwet. De geregelde controle op de rijbewij zen om de twee jaar is in de wet opge nomen. De Kamer nam het artikel met tegen 8 stemmen aan. Jongelui van 1618 jaar mogen niet adders dan op een motorrijtuig van ten hoogste 3 P.K. rijden. De heer Van Braambeek wilde jongens van 1618 jaar van de motorfietsen weren. Voorts wenschte 'hij een verplichten proefrit voor chauffeurs die andere dan parti culiere auto's besturen. Voor zoo'n proefrit zou tien gulden aan de staats kas moeten worden betaald. De heer Van der Waerden wenschte de ver plichting uit te breiden voor alle chauffeurs. Het slot der discussie was dat de Minister zijn ontwerp zóó wijzigde, dat jongelui van 1618 jaar alleen op zoodanige motorrijtuigen mogen rijden als de Minister kan bepalen. Voor clrauffeeren moet men dus 18 jaar zijn en de Kamer heeft met 50 tegen 30 stemmen beslist dat een proefrit ver plichtend zal zijn voor alle chauffeurs. Geen diploma dus, maar een proefrit wordt als eisch gesteld. ,De belangrijkste kwestie werd in het debat gebracht door den heer Sasse van Ijsselt die wilde bepalen dat voor alle schade, die een motorrijtuig aan brengt de eigenaar daarvan aanspra kelijk is, tenzij hij kan bewijzen dat hij geen schuld heeft. Vóórop staat dus dat de bestuurder alle schuld heeft en alleen als hij het tegendeel kan bewijzen verandert dit. De juristen waren het natuurlijk niet met elkaar eens en hielden diepzinnige beschouwingen over schuld, schulden last, bewijslast enzoovoort. Het slot was dus dat het punt werd aangehou den, want de voorsteller ve'rlengde zijn amendement tot het zesvoud, hetgeen niemand kan controleeren. Zoo bleven wij midden in dit ont werp steken. Nederland en België. Wat den stand der onderhandelin gen betreft wordt door den minister van buitenlawdsdie zaken verwezen naar de memorie van antwoord op het voorloopig verslag der Tweede Kamer betreffende de begrooting van 1923 Sedert is daarin geen verandering ge komen. Onder deze omstandigheden kan niet betrekking tot de houding der Nederlandsche regeering, bezwaarlijk vim dralen gesproken worden, gelijk door een lid werd gedaan. De loods- dienst op de Schelde, die voor zoover Nederland betreft ouder het departe ment van marine ressorteert, maakt, met het oog op bezuiniging, een punt van onderzoek uit. De redacteur van ,,de Maasbode" te Brussel seint d.d. Mei ln een heden gehouden vergadering van de commissie van buitenlandsche zaken sprak de socialist Huysmans over de Nederlandseh-Belgische be trekkingen. Hij drukte daarbij den wensch uit de Scheldekwestie zoo gauw mogelijk geregeld te zien. Om dat te bereiken, zeide hij, zal het parle ment eerst 'het economisch accoord moeten goedkeuren, dat te Parijs door staatsminister Segers met Nederland sche gedelegeerden werd besproken. Men zal desnoods de regeling van de Wielingen-kwestie en van andere poli tieke problemen kunnen uitstellen. Oud-minister Jaspas antwoordde, dat hij, zooals bekend, destijds te Lu- zern en te Genua deze zaken met mi nister van Karnebeek heeft besproken. Zijns inziens domineert de Wielingen kwestie alle andere belangen. Waar de Belgische souvereiniteit met de aan hangige kwestie is gemoeid, komt het erop aan niet te vluig te werk te gaan. H'i deelde verder mede, dat een ac eoord over de Wielingen niet tot de on mogelijkheden behoort. 'n dezelfde vergadering vroegen de INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. De winst in een bedrijf wordt bepaald door het aantal te vreden cliënten. Dit verklaart ons voortdurend streven dat de Roo'ker blijft Geef MI] maar zeggen heeren Helleputte en Troelet, dat men zich intens met het Antwerpen-Rijn- kanaal zou bezig 'houden. Nederland en Rusland. In de memorie van antwoord op de begrooting van buitenlandsche zaken deelt de minister mede dat het duidelijk is, dat een verdrag als door de sovjet- regeering beoogd, voor Nederland met het oog op de te behartigen belangen geen waarde zou hebben, en ons land in een in het algemeen niet te aanvaarden en ten aanzien van handel en scheep vaart, schulden en vorderingen, onze kere en abnormale positie zou plaatsen. Gezelschapskaarten bij de Nederl. Spoorwegen. In het a.s. reisseizoen zullen door de Ned. Spoorwegen nieuwe soorten ge- zelsohapsbiljetten verkrijgbaar worden gesteld le. Voor een reis heen en terug in de le, 2e en 3e klasse, geldig drie da gen. De prijs bedraagt per K.M. voor de le klasse S]'2 cent, voor de 2e klasse 4.871/2 ct. en voor de 3e klasse 3.25 ct. Geldig voor 3 dagen en voor minstens 20 personen. De reis mag eenmaal op de heen en eenmaal op de terugreis af gebroken worden. 2e. Voor een enkele reis van 25 K.M. of meer, maar alleen in de 2e en 3e klasse, en geldig voor één dag. De prijs 'bedraagt voor eiken volwassene en elk kind, voor de 2e klasse 4 en voor de 3e klasse 2y2 cent per K.M. Het. aantal deelnemers moet minstens 10 zijn. De reis kan eenmaal op den dag der gel digheid worden afgebroken. 3e. Voor een reis heen en terug in de 2e en 3e klasse geldig één dag. De prijs is resp. 5 cent en 3J4 cent Per K.M. Het aantal deelnemers mag niet minder dan 10 bedragen, terwijl op de heen en terugreis de reis slechts éénmaal af gebroken mag worden. VLISSINGEN, 9 MEI. Kon. Maatsch, „de Schelde". In de heden gehouden algemeene ver gadering van aandeelhouders van de Kon. Maatsch„de Schelde", scheeps bouw en werktuigenfabriek, werd het jaarverslag uitgebracht, waarin wordt gemeld, dat het bedrijf voortdurend met nagenoeg volle kracht kon worden voortgezet. De geldwaarde van den omzet is evenwel wederom gedaald, voornamelijk tengevolge van de prijs vermindering der materialen. De normale werktijd is 48 uur per week het gemiddeld aantal werklie den bedroeg 1938, het grootste aantal op zeker oogenblik 1955. Het aantal ambtenaren op 31 Decem ber 1923 bedroeg 262, waarbij 15 tij delijke. 'De financieele uitkomsten van het boekjaar 1923 zijn gunstig geweest, zoodat kan worden voorgesteld het di vidend wederom te bepalen op 10 Nadat de gewone afschrijvingen zijn geschied is uit de winst van 1923 aan de extra-reserve, bedoeld in art. 35 van de statuten, opnieuw een bedrag van 100.000 toegevoegd en is de reserve voor afschrijving met 50 000 ver hoogd. Op den goederenvoorraad be hoefde niet meer afgeschreven te wor den. De vooruitzichten voor het jaar 1924 zijn vrij bevredigend er is voor dat jaar voor de meeste afdeelingen nog voldoende werk. Echter mocht men er tot dusverre niet in slagen een belang rijke nieuwe order te boeken, terwijl kleine opdrachten tegen en zelfs bene den kostprijs moeten worden aanvaard- Afgeleverd werd de vrachtboot (com pleet met machines en ketels) „Kerto- sono" aan den Rotterdamschen Lloyd. Het schip heeft een waterverplaatsing van 19000 ton, terwijl het machinever- mogen 4500 As. P.K. bedraagt. Verder zijn de onderzeebooten „K IX" en ,,K X" aan het departement van marine overgedragen. Het gezamenlijk verwar mend oppervlak der afgeleverde stoom ketels (8 stuks) bedroeg 15927 voeten (1479 vierkante meter). Verschillende herstellingen aan schepen en machines werden ook dit jaar weder uitgevoerd. Op 31 December jl. waren onderhan den of in bestelling Twee mail- en passagiersschepen voor den Rotterdamschen Lloyd, waar van er bij het opmaken van dit verslag reeds een was afgeleverd. Een onderzeeboot, met machines compleet, voor het departement van marine een kruiser, compleet met ma chines, voor het departement van ma rine drie machine-installaties voor schepen op andere werven in aanbouw, alsmede de ombouw van de turbine-in stallatie van het stoomschip „Wierin- gen" (ex-Turbinia) van den Rotter damschen Lloyd, in een Dieselmotor- installatie. Aan arbeidsloon werd uitbetaald ƒ2.432.554.23 (het vorig jaar bedroeg dit ƒ2.672.733.30). INGEZONDEN MEDED L1NGEN I/Va nog wat stoeienwaar het schoone nachtgoed zoo onder lijdt, gaat het kindje slapen. Hoe grappig zien de kleintjes er mee uit. Ze staan nog niet erg stevig op hun Voetjes en vallen nog al eens een keertje, v/aarbij ze het dan altijd noodig schijnen te vinden zich zoo vuil mogelijk te maken, voor ze overeind krabbelen. Toch kunnen de moeders al die kleertjes weer schoon krijgen. Rinso, het voor treffelijke, nieuwe zeepproduct maakt het DE LEVER S ZEEP MIJ. hun zoo gemakkelijk mogelijk, het over vloedige, vette sop weekt al het vuil los. Slechts erg vuile plekken moeten zachtjes met de handen gewreven worden. Het zwoegen aan de waschtobbe be hoort tot het verleden, wanneer ge Rinso begint te gebruiken. Neemt eens proef! Koopt nog heden een pakje VLAARDINGEN. Volgens de winst- en verliesrekening komen de volgende debetposten voor interest 5 obligatielening ƒ92.490; salarissen en algemeene kosten de som van ƒ675.862.21 ondersteuning gewe zen ambtenaren ƒ8836.14; bijdragen ten bate van personeelbelangen ƒ79.319.47; 'kosten ongevallenwet en arbeidscontract ƒ91.243.24; kosten invaliditeitswet ƒ63.117.70 onderhoud gebouwen ƒ25.038.58; expeditiekan toor haven 1.150.81 effecten de som van 16.243.50 exploitatie dok te Middelburg ƒ87255 afschrijvingen ƒ469.932.34 gereserveerd 150.000 netto-winst ƒ357.466.67, waarvan voor 10 dividend ƒ200.000; reserve ƒ34.841.67 en tantièmes en belastin gen 122.625. De credietposten zijn uitkomst van diverse werken 1.922.85 exploitatie. Dok Vlissingeri 10/853.36 interest 11.997.64; huur gebouwen en erven ƒ5.147.87; exploitatie woningen de som van ƒ6413.29. N.V. Nationaal Bezit van Aandeelen der Koninklijke Maatsch. „de Schelde". In de heden gehouden vergadering van aandeelhouders bleek uit het ver slag van den raad van beheer, dat door omwisseling tegen gewone aandeelen der Vennootschap gedurende 1923 12 aandeelen der Kon, Maatsch. „de Schel de" waren verkregen. Daar „de Schel de" 10 dividend heeft vastgesteld, kan door deze N.V. IO/2 worden uitgekeerd en bovendien op de prefe rente aandeelen nog 4 De winst- en verliesrekening wijst aan debet onkosten 1405.24 saldo winst 155.196.85, waarvan voor de preferente aandeelen 350 voor ge wone aandeelen 154.140 en voor di vidend- en tantième-belasting 696.50. De creditzijde wijst aan deposito rente ƒ306 uitikeering Kon. Maatsch. „de Schelde" 9442.09 dividend aan deelen Kon. Maatsch. „de Schelde" 146.800. Gymnastiek wedstrijden op de 2e en 3e Pinksterdagen. Dit jaar herdenkt de „Vlissingsche Turnvereeniging" het feit, dat zij vóór 25 jaar werd opgericht. Het wel en wee dezer vereeniging gedurende die 25- jarige periode zullen wij thans niet bespreken, doch ons bepalen tot het gedeelte der feestelijke herdenking. Het gewest Zeeland van 't Koninklijk Nederlandsch Gymnastiek-Verbond, waaronder de „Vlissingsche Turnver eeniging" ressorteert kon dan ook geen geschikter huldiging bedenken dan het organiseer en van gymnastiekwedstrij- den. De vereeniging „Vlissingen Voor uit", bereid als altijd waar 'het geldt de belangen van onze gemeente te helpen bevorderen, stelde zich beschikbaar om aan deze wedstrijden zooveel mogelijk luister bij te zetten. Deze vereeniging vond den Commis saris der Koningin in onze provincie den heer jhr. mr. J. W. Quarles van Ufford, bereid het beschermheerschap op zich te nemen, terwijl een eere comité, met den burgemeester, den heer C. A. van Woelderen, aan 't hoofd, werd gevormd. De Koninklijke Familie betuigde haar sympathie reeds met dit streven door de beschikbaarstelling van fraaie zilve ren medailles voor de wedstrijden, ter wijl ook vele mooie medailles en kran sen geschonken werden door autoritei ten hoofden van vereenigingen en ver- eenigingen. Wat de deelneming aan de wedstrij den betreft, kunnen we melden, dat de ze vrij groot zal zijn. Belgische furn- broeders, ten getale van plm. 200 zul len bij deze gelegenheid niet ontbreken, terwijl ook toezegging is gedaan, dat Zierikzee uitkomt met plm. 150 turners en de harmonica-spelers uit die stad hierheen komen. De muziekvereenigingen „Ons Ge noegen" en „St. Caecilia" hebben be reids hun medewerking toegezegd, zoo dat, als Sief weer medewerkt het op den 2en en 3en Pinksterdag hier wel dru'k zal zijn. Vrijzinnig-hervormden. De afdeeling Vlissingen van de vrij zinnig-hervormden houdt Maandag a.s. des avonds 8 uur, een algemeene vergadering in de sociëteit „Unitas". Op verzoek vestigen wij de aandacht van belanghebbenden op deze verga dering. Vreemdelingen. Zoo langzamerhand begint onze ge meente te gelijken op een soort land verhuizersstation. Althans gisteren is wederom voor de zooveelste maal een Pool aan de politie overgeleverd, die met de mailboot uit Folkestone was teruggekomen, omdat hij in Engeland was geweigerd op grond van onvol doende middelen van bestaan. Hij is bereids door de politie in de richting van zijn vaderland teruggezonden. Voorts werden 2 stowaways aan de politie overgeleverd, die hadden ge dacht met het stoomschip „Mintauk", komende van Antwerpen, een vrij toch tje te kunnen maken, doch op de reede alhier, na de gebruikelijke inspectie, waren ontdekt geworden. Beide vreem delingen, Serviërs, zijn daarna door de politie 'over de grenzen des rijks gebracht. Ouderleed. Een hotelier alhier deed bij de politie aangifte dat bij hem nachtlogies had genoten een jonge man, die hem aller lei mooi klinkende verhalen had gedaan doch, toen het op betalen aankwam, geen geld beweerde te bezitten. Het jongniensch had o.a. voorgegeven te Krabbendijke te wonen, alhier gekomen te zijn om een slagerszaak fe koopen en door de haast om den trein te halen zijn portefeuille met geld thuis te heb ben laten liggen. In verband hiermede heeft de politie aangehouden een 18- jarigen jongen man, die blijkbaar dacht bij de politie hetzelfde spelletje op-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1924 | | pagina 1