VRIJDAG 9 MEI
idvertentiml
No HO
62e Jaargani
irdiepingshuis
sche Maatschappij w
Stoomvaart
BINNENLAND
MlS5BLANCHE
Stads= en Provincienieuws
Die leuke,wollige,ruime hansopjes!
ffoeveeJ moeite kost het niet
om ze schoon fe houden
INOSCHE
Robben. Plot-
is terugge-
opgang TE KOOP.f
it.
ITRA, Koudek.str.Sl
■r en Verhuur, Koop en Verkoop
ligen en IUcnstaanvragen, enz,
lultbetaling, van 1-5 rebels I
Ice regel ineer 15 cent
POES.
pes te verkrijgen,
pgje Dekenstraat 97.
gevraagd een
VERKSTER.
Jacobstraat 9.
en flinke
30PJ0NGEN
£ST.
J NETTE WASCH
loorzien van groote lucht.
Jireau ,,VJiss. Courant".
in een mode- en con-
pin spoedig in dienst te
J flinke
■KELjUFFROUW,
It vak 'bekend got
ren motto „Winkeljuf-1
eau „Viiss. Courant"
lOOPJONGEN
Adres: PAPEGAAIJJ
TE KOOP
JONGENSFIETS, een
een VLOERKLEED. t
ureau „Vliss. Couiant
-Middelb.-Rotterdam
tengelegen plaatsen
T T Hlltl
BlM
UB'
T. Bon
r.s "'I
9
Mei
9
12
13
;15
ssingen wordt Woens
iterdag 's morgens ten
r Middelburg gevaren.
rmaties te bekomen: j
N.V. Transport' "1
Erven Q- ^OSi
3. EENHOORN, Tsl'6j
OOS'inRHOOrT»1 0l
i. Tel I
KAMER-OVERZICHT.
Eerste Kamer.
Zitting van Donderdag.
Marine-begrooting.
Nadat mevrouw PothuisSmit had
.betoogd dat de marinebegrooting een
verkapte Vlootwet bevatte, werd de
niarine-begrooting met 28 tegen 6
stemmen goedgekeurd.
Daarna ging de Kamer rusten tot 20
Klei.
Tweede Kamer.
Zitting van Donderdag.
Motor- en Rijwielwet.
De geregelde controle op de rijbewij
zen om de twee jaar is in de wet opge
nomen. De Kamer nam het artikel met
tegen 8 stemmen aan.
Jongelui van 1618 jaar mogen niet
adders dan op een motorrijtuig van ten
hoogste 3 P.K. rijden. De heer Van
Braambeek wilde jongens van 1618
jaar van de motorfietsen weren. Voorts
wenschte 'hij een verplichten proefrit
voor chauffeurs die andere dan parti
culiere auto's besturen. Voor zoo'n
proefrit zou tien gulden aan de staats
kas moeten worden betaald. De heer
Van der Waerden wenschte de ver
plichting uit te breiden voor alle
chauffeurs.
Het slot der discussie was dat de
Minister zijn ontwerp zóó wijzigde, dat
jongelui van 1618 jaar alleen op
zoodanige motorrijtuigen mogen rijden
als de Minister kan bepalen. Voor
clrauffeeren moet men dus 18 jaar zijn
en de Kamer heeft met 50 tegen 30
stemmen beslist dat een proefrit ver
plichtend zal zijn voor alle chauffeurs.
Geen diploma dus, maar een proefrit
wordt als eisch gesteld.
,De belangrijkste kwestie werd in het
debat gebracht door den heer Sasse
van Ijsselt die wilde bepalen dat voor
alle schade, die een motorrijtuig aan
brengt de eigenaar daarvan aanspra
kelijk is, tenzij hij kan bewijzen dat hij
geen schuld heeft.
Vóórop staat dus dat de bestuurder
alle schuld heeft en alleen als hij het
tegendeel kan bewijzen verandert dit.
De juristen waren het natuurlijk niet
met elkaar eens en hielden diepzinnige
beschouwingen over schuld, schulden
last, bewijslast enzoovoort. Het slot
was dus dat het punt werd aangehou
den, want de voorsteller ve'rlengde zijn
amendement tot het zesvoud, hetgeen
niemand kan controleeren.
Zoo bleven wij midden in dit ont
werp steken.
Nederland en België.
Wat den stand der onderhandelin
gen betreft wordt door den minister
van buitenlawdsdie zaken verwezen
naar de memorie van antwoord op het
voorloopig verslag der Tweede Kamer
betreffende de begrooting van 1923
Sedert is daarin geen verandering ge
komen. Onder deze omstandigheden
kan niet betrekking tot de houding der
Nederlandsche regeering, bezwaarlijk
vim dralen gesproken worden, gelijk
door een lid werd gedaan. De loods-
dienst op de Schelde, die voor zoover
Nederland betreft ouder het departe
ment van marine ressorteert, maakt,
met het oog op bezuiniging, een punt
van onderzoek uit.
De redacteur van ,,de Maasbode" te
Brussel seint d.d. Mei
ln een heden gehouden vergadering
van de commissie van buitenlandsche
zaken sprak de socialist Huysmans
over de Nederlandseh-Belgische be
trekkingen. Hij drukte daarbij den
wensch uit de Scheldekwestie zoo
gauw mogelijk geregeld te zien. Om
dat te bereiken, zeide hij, zal het parle
ment eerst 'het economisch accoord
moeten goedkeuren, dat te Parijs door
staatsminister Segers met Nederland
sche gedelegeerden werd besproken.
Men zal desnoods de regeling van de
Wielingen-kwestie en van andere poli
tieke problemen kunnen uitstellen.
Oud-minister Jaspas antwoordde,
dat hij, zooals bekend, destijds te Lu-
zern en te Genua deze zaken met mi
nister van Karnebeek heeft besproken.
Zijns inziens domineert de Wielingen
kwestie alle andere belangen. Waar de
Belgische souvereiniteit met de aan
hangige kwestie is gemoeid, komt het
erop aan niet te vluig te werk te gaan.
H'i deelde verder mede, dat een ac
eoord over de Wielingen niet tot de on
mogelijkheden behoort.
'n dezelfde vergadering vroegen de
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
De winst in een bedrijf wordt
bepaald door het aantal te
vreden cliënten. Dit verklaart
ons voortdurend streven dat
de Roo'ker blijft
Geef MI] maar
zeggen
heeren Helleputte en Troelet, dat men
zich intens met het Antwerpen-Rijn-
kanaal zou bezig 'houden.
Nederland en Rusland.
In de memorie van antwoord op de
begrooting van buitenlandsche zaken
deelt de minister mede dat het duidelijk
is, dat een verdrag als door de sovjet-
regeering beoogd, voor Nederland met
het oog op de te behartigen belangen
geen waarde zou hebben, en ons land in
een in het algemeen niet te aanvaarden
en ten aanzien van handel en scheep
vaart, schulden en vorderingen, onze
kere en abnormale positie zou plaatsen.
Gezelschapskaarten bij de Nederl.
Spoorwegen.
In het a.s. reisseizoen zullen door de
Ned. Spoorwegen nieuwe soorten ge-
zelsohapsbiljetten verkrijgbaar worden
gesteld
le. Voor een reis heen en terug in
de le, 2e en 3e klasse, geldig drie da
gen. De prijs bedraagt per K.M. voor
de le klasse S]'2 cent, voor de 2e klasse
4.871/2 ct. en voor de 3e klasse 3.25 ct.
Geldig voor 3 dagen en voor minstens
20 personen. De reis mag eenmaal op
de heen en eenmaal op de terugreis af
gebroken worden.
2e. Voor een enkele reis van 25 K.M.
of meer, maar alleen in de 2e en 3e
klasse, en geldig voor één dag. De prijs
'bedraagt voor eiken volwassene en elk
kind, voor de 2e klasse 4 en voor de 3e
klasse 2y2 cent per K.M. Het. aantal
deelnemers moet minstens 10 zijn. De
reis kan eenmaal op den dag der gel
digheid worden afgebroken.
3e. Voor een reis heen en terug in de
2e en 3e klasse geldig één dag. De
prijs is resp. 5 cent en 3J4 cent Per K.M.
Het aantal deelnemers mag niet minder
dan 10 bedragen, terwijl op de heen en
terugreis de reis slechts éénmaal af
gebroken mag worden.
VLISSINGEN, 9 MEI.
Kon. Maatsch, „de Schelde".
In de heden gehouden algemeene ver
gadering van aandeelhouders van de
Kon. Maatsch„de Schelde", scheeps
bouw en werktuigenfabriek, werd het
jaarverslag uitgebracht, waarin wordt
gemeld, dat het bedrijf voortdurend
met nagenoeg volle kracht kon worden
voortgezet. De geldwaarde van den
omzet is evenwel wederom gedaald,
voornamelijk tengevolge van de prijs
vermindering der materialen.
De normale werktijd is 48 uur per
week het gemiddeld aantal werklie
den bedroeg 1938, het grootste aantal
op zeker oogenblik 1955.
Het aantal ambtenaren op 31 Decem
ber 1923 bedroeg 262, waarbij 15 tij
delijke.
'De financieele uitkomsten van het
boekjaar 1923 zijn gunstig geweest,
zoodat kan worden voorgesteld het di
vidend wederom te bepalen op 10
Nadat de gewone afschrijvingen zijn
geschied is uit de winst van 1923 aan
de extra-reserve, bedoeld in art. 35 van
de statuten, opnieuw een bedrag van
100.000 toegevoegd en is de reserve
voor afschrijving met 50 000 ver
hoogd. Op den goederenvoorraad be
hoefde niet meer afgeschreven te wor
den.
De vooruitzichten voor het jaar 1924
zijn vrij bevredigend er is voor dat
jaar voor de meeste afdeelingen nog
voldoende werk. Echter mocht men er
tot dusverre niet in slagen een belang
rijke nieuwe order te boeken, terwijl
kleine opdrachten tegen en zelfs bene
den kostprijs moeten worden aanvaard-
Afgeleverd werd de vrachtboot (com
pleet met machines en ketels) „Kerto-
sono" aan den Rotterdamschen Lloyd.
Het schip heeft een waterverplaatsing
van 19000 ton, terwijl het machinever-
mogen 4500 As. P.K. bedraagt. Verder
zijn de onderzeebooten „K IX" en ,,K
X" aan het departement van marine
overgedragen. Het gezamenlijk verwar
mend oppervlak der afgeleverde stoom
ketels (8 stuks) bedroeg 15927 voeten
(1479 vierkante meter). Verschillende
herstellingen aan schepen en machines
werden ook dit jaar weder uitgevoerd.
Op 31 December jl. waren onderhan
den of in bestelling
Twee mail- en passagiersschepen
voor den Rotterdamschen Lloyd, waar
van er bij het opmaken van dit verslag
reeds een was afgeleverd.
Een onderzeeboot, met machines
compleet, voor het departement van
marine een kruiser, compleet met ma
chines, voor het departement van ma
rine drie machine-installaties voor
schepen op andere werven in aanbouw,
alsmede de ombouw van de turbine-in
stallatie van het stoomschip „Wierin-
gen" (ex-Turbinia) van den Rotter
damschen Lloyd, in een Dieselmotor-
installatie.
Aan arbeidsloon werd uitbetaald
ƒ2.432.554.23 (het vorig jaar bedroeg
dit ƒ2.672.733.30).
INGEZONDEN MEDED
L1NGEN
I/Va nog wat stoeienwaar het schoone nachtgoed
zoo onder lijdt, gaat het kindje slapen.
Hoe grappig zien de kleintjes er mee
uit. Ze staan nog niet erg stevig op hun
Voetjes en vallen nog al eens een keertje,
v/aarbij ze het dan altijd noodig schijnen
te vinden zich zoo vuil mogelijk te maken,
voor ze overeind krabbelen.
Toch kunnen de moeders al die kleertjes
weer schoon krijgen. Rinso, het voor
treffelijke, nieuwe zeepproduct maakt het
DE LEVER S ZEEP MIJ.
hun zoo gemakkelijk mogelijk, het over
vloedige, vette sop weekt al het vuil los.
Slechts erg vuile plekken moeten zachtjes
met de handen gewreven worden.
Het zwoegen aan de waschtobbe be
hoort tot het verleden, wanneer ge Rinso
begint te gebruiken.
Neemt eens proef!
Koopt nog heden een pakje
VLAARDINGEN.
Volgens de winst- en verliesrekening
komen de volgende debetposten voor
interest 5 obligatielening ƒ92.490;
salarissen en algemeene kosten de som
van ƒ675.862.21 ondersteuning gewe
zen ambtenaren ƒ8836.14; bijdragen
ten bate van personeelbelangen
ƒ79.319.47; 'kosten ongevallenwet en
arbeidscontract ƒ91.243.24; kosten
invaliditeitswet ƒ63.117.70 onderhoud
gebouwen ƒ25.038.58; expeditiekan
toor haven 1.150.81 effecten de som
van 16.243.50 exploitatie dok te
Middelburg ƒ87255 afschrijvingen
ƒ469.932.34 gereserveerd 150.000
netto-winst ƒ357.466.67, waarvan voor
10 dividend ƒ200.000; reserve
ƒ34.841.67 en tantièmes en belastin
gen 122.625.
De credietposten zijn uitkomst van
diverse werken 1.922.85 exploitatie.
Dok Vlissingeri 10/853.36 interest
11.997.64; huur gebouwen en erven
ƒ5.147.87; exploitatie woningen de
som van ƒ6413.29.
N.V. Nationaal Bezit van Aandeelen
der Koninklijke Maatsch. „de Schelde".
In de heden gehouden vergadering
van aandeelhouders bleek uit het ver
slag van den raad van beheer, dat door
omwisseling tegen gewone aandeelen
der Vennootschap gedurende 1923 12
aandeelen der Kon, Maatsch. „de Schel
de" waren verkregen. Daar „de Schel
de" 10 dividend heeft vastgesteld,
kan door deze N.V. IO/2 worden
uitgekeerd en bovendien op de prefe
rente aandeelen nog 4
De winst- en verliesrekening wijst
aan debet onkosten 1405.24 saldo
winst 155.196.85, waarvan voor de
preferente aandeelen 350 voor ge
wone aandeelen 154.140 en voor di
vidend- en tantième-belasting 696.50.
De creditzijde wijst aan deposito
rente ƒ306 uitikeering Kon. Maatsch.
„de Schelde" 9442.09 dividend aan
deelen Kon. Maatsch. „de Schelde"
146.800.
Gymnastiek wedstrijden op de 2e en 3e
Pinksterdagen.
Dit jaar herdenkt de „Vlissingsche
Turnvereeniging" het feit, dat zij vóór
25 jaar werd opgericht. Het wel en wee
dezer vereeniging gedurende die 25-
jarige periode zullen wij thans niet
bespreken, doch ons bepalen tot het
gedeelte der feestelijke herdenking.
Het gewest Zeeland van 't Koninklijk
Nederlandsch Gymnastiek-Verbond,
waaronder de „Vlissingsche Turnver
eeniging" ressorteert kon dan ook geen
geschikter huldiging bedenken dan het
organiseer en van gymnastiekwedstrij-
den. De vereeniging „Vlissingen Voor
uit", bereid als altijd waar 'het geldt de
belangen van onze gemeente te helpen
bevorderen, stelde zich beschikbaar om
aan deze wedstrijden zooveel mogelijk
luister bij te zetten.
Deze vereeniging vond den Commis
saris der Koningin in onze provincie
den heer jhr. mr. J. W. Quarles van
Ufford, bereid het beschermheerschap
op zich te nemen, terwijl een eere
comité, met den burgemeester, den
heer C. A. van Woelderen, aan 't hoofd,
werd gevormd.
De Koninklijke Familie betuigde haar
sympathie reeds met dit streven door
de beschikbaarstelling van fraaie zilve
ren medailles voor de wedstrijden, ter
wijl ook vele mooie medailles en kran
sen geschonken werden door autoritei
ten hoofden van vereenigingen en ver-
eenigingen.
Wat de deelneming aan de wedstrij
den betreft, kunnen we melden, dat de
ze vrij groot zal zijn. Belgische furn-
broeders, ten getale van plm. 200 zul
len bij deze gelegenheid niet ontbreken,
terwijl ook toezegging is gedaan, dat
Zierikzee uitkomt met plm. 150 turners
en de harmonica-spelers uit die stad
hierheen komen.
De muziekvereenigingen „Ons Ge
noegen" en „St. Caecilia" hebben be
reids hun medewerking toegezegd, zoo
dat, als Sief weer medewerkt het op den
2en en 3en Pinksterdag hier wel dru'k
zal zijn.
Vrijzinnig-hervormden.
De afdeeling Vlissingen van de vrij
zinnig-hervormden houdt Maandag
a.s. des avonds 8 uur, een algemeene
vergadering in de sociëteit „Unitas".
Op verzoek vestigen wij de aandacht
van belanghebbenden op deze verga
dering.
Vreemdelingen.
Zoo langzamerhand begint onze ge
meente te gelijken op een soort land
verhuizersstation. Althans gisteren is
wederom voor de zooveelste maal een
Pool aan de politie overgeleverd, die
met de mailboot uit Folkestone was
teruggekomen, omdat hij in Engeland
was geweigerd op grond van onvol
doende middelen van bestaan. Hij is
bereids door de politie in de richting
van zijn vaderland teruggezonden.
Voorts werden 2 stowaways aan de
politie overgeleverd, die hadden ge
dacht met het stoomschip „Mintauk",
komende van Antwerpen, een vrij toch
tje te kunnen maken, doch op de reede
alhier, na de gebruikelijke inspectie,
waren ontdekt geworden. Beide vreem
delingen, Serviërs, zijn daarna door de
politie 'over de grenzen des rijks
gebracht.
Ouderleed.
Een hotelier alhier deed bij de politie
aangifte dat bij hem nachtlogies had
genoten een jonge man, die hem aller
lei mooi klinkende verhalen had gedaan
doch, toen het op betalen aankwam,
geen geld beweerde te bezitten. Het
jongniensch had o.a. voorgegeven te
Krabbendijke te wonen, alhier gekomen
te zijn om een slagerszaak fe koopen
en door de haast om den trein te halen
zijn portefeuille met geld thuis te heb
ben laten liggen. In verband hiermede
heeft de politie aangehouden een 18-
jarigen jongen man, die blijkbaar dacht
bij de politie hetzelfde spelletje op-