1000
150
100
25
1250.-
vindt
MAANDAG
ÏO MAART
binnenland
62e Jaargang
1250.»
ABüNNTMEN'TSPHïJS Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20
-cr 3 maanden- Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België 4.15.
Voor overige landen-cer Post-Unie 4.70. Afzonderlijke nummers 5 cent.
i&i?efif«i F. tM SE VELli Ir Jelsirsal 58, fiissingee. hl. te. iO. Pesfreksning 88287
FEUILLETON
DE VROUW ZONDER HART
3)
advertenties
JtSRiEK zal, na deze
Ivertenties plaatsen
porkomen.
TE VILDEN
por
wordt deze prijs
iedsr fl, 50.00
ieder fl. 12.50
ieder ff. 2.50 j|
J
gminstens 50 stuks j
cadeau naar ksuza,
si wordt gezonden), j
e.k. onder motto:
iCAGPRODUGTEN. j
s sterdam.
vinnaars toegezonden.
i2'fn iiEleelrp"
jRATIS demonstratie
lize bekende Stofzui-
S Alle Apparaten in
«MENTKOOP ver-1
krijjjbaar.
Blowen Varftonr, Koop *5 Vtrl«i
fèdingen en Weasiaaovragta, «a L
ooraithetulin.u, vsn l-5rt(J|l
[elke regel meer !S ceol
TE KOOP
solied
|UIS MET TUIN,
Istand, Voor ƒ4500.-.
Ilen naar verkiezing (zool
leet)
F gegevens verstrekt Ml
fNO-BUREAU
|1ETERSE VAN W1JCK.
VAN TIJEN. HoutkarkJ
egen 15 Maart of later e
NET MEISJE
Jiorgenuren, of ais tweeil
Ih aan te melden 'savorrfrl
nette
WERKVROUW
Jidag en Vrijdag.
|Bureau „Vliss. Courant'.
derhouden
PIANO
|dres Peperdijk 34.
voor menschen zon(lei.|
[IERS MET KEUKEN,
Jrn gas, electricifeit, waterT
I, voor ƒ25 per maand.
fetters D. L. C., bureai|
jrrant".
een ruim
VERDIEPINGSHUIS
■n voortuin aan den K<w-|
n weg.
igen bij J. C. DOMMISSE,
iche weg 76.
irgerjuffrouw, R.-K, 51 j*|
;aanre geplaatst als
UISHOUDSTER,
tandig. Brieven letter E
IURDOUX, Middelburg.
TE KOOP
relegging, een solied,
MODERN HUIS,
onderlijke ingangen, nr«
'tfcomst van ƒ950.— P"!
n prachtgebouw.
gegevens te bekomen hl
NG-BUREAU -
PIETERSE VAN WIJCK-1
zich aan tegen 15 Aprf
UITSCH MEISJE
iffrouw of hulp in de t
oed kunnende naaien. 1
nderhaif jaar in Holland
Te bevr. Nieuwste
April gevraagd een
DIENSTBODE
de zaak). Zich aan
PECKENS. hoek Waldr
zijn „Electw"
Drijs voor uw Kracltt-
rcs en U zuil bjt
rbaasd staat) va"
prijzen.
3ESTE Motoren in
VOORRAAD.
VLISSHNGSCHE COURANT
so: r»L
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—4 regels ƒ1.10; voor lederen regel meer 26 ct
Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs.
Reel. Bï ct. p. regel. Kleine advertenties van 1-5 regels 75 ct. elke regel meer 15 ct
taeipt dagelijks, silgezoiiderd sp Zendag en ligsigen grisnds irisisiijig fsesép
Be abonné's In 't bezit eener
polis, zijn GRATIS verze-
f.c-rd teg6" ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
cnn'^*^nn
JUU een ongeluk. uUtl
gulden bij verlies
van een hand,
voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bi] verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger.
De nieuwe vloot bouw.
Het voorloopig verslag is verschenen
omtrent de nota's van wijziging der
marine-legrooting. betreffende den aan
bouw van nieuw materieel. Vele Ka
merleden achtten deze voorstellen in
strijd met de regeeringsverklaring van
]5 Januari jl. volgens welke het kabinet
3c beslissing der Kamer van 26 Octo
ber j.l. als een feit aanvaardde, waar
door een voorziening in zake de mari
tieme verdediging eerst zou kunnen
volgen op maatregelen tot herste! van
het financieel evenwicht. Terwijl tot dit
lierste! tot dusver nog geen enkel resul
taat is bereikt, worden, zoo wordt ver
klaard, niettemin enkele weken na deze
regeeringsverklaring, bij nota van wij
ziging gelden aangevraagd voor den
aanbouw van juist dezelfde schepen,
welke ook in 1924 voor aanbouw in
aanmerking zouden zijn gekomen, in
dien het ontwerp-Vlootwet door de Sta-
ten-Generaal was aangenomen.
Afgezien van dit bezwaar wenschte
men zich met den meesten nadruk tegen
deze credietaanvraag voor nieuwen
vtootbouw te verzetten.
Andere Kamerleden verklaarden er
niet geheel zeker van te zijn, dat dc nu
aangevraagde schepen het in te dienen
algemeen vlootplan zullen passen. Zij
zouden het juister hebben geoordeeld,
indien mèt spoed een nieuw ontwerp-
Vlootwet ware ingediend, zoodat de
behandeling daarvan nog in dit zittings
jaar kon plaats vinden. Zij achtten dit
zeer wel mogelijk.
Eenige leden, die op zichzelf niet on
geneigd waren de thans aangevraagde
schepen toe te staan, indien deze voor
onze maritieme verdediging en voor de
handhaving van onze netraiiteit in Indië
noodzakelijk zijn, wenschten uitdrukke
lijk te verklaren, dat zij zich door het
eventueel voteeren der aangevraagde
gelden niet wilden vastleggen aan het
plan van vlootaanbouw, gelijk opgeno
men was in het verworpen ontwerp-
Vlootwet.
Verscheidene leden vroegen nadere
toelichting omtrent de financieele be-
ïeekenis van het onderhavig voorstel. Is,
vroegen zij, de opvatting juist, dat thans
1 Yi millioen per jaar minder wordt
aangevraagd dan bij aanneming van het
ontwerp-vlootwet ten laste der staats
begroting zou zijn gekomen Zal dit
dc eerstvolgende jaren ook liet geval
zijn Zoo ja, dan zouden zij dit met
instentming begroeten.
Oorspronkelijke Hollandsche detective
roman door R. J. BRANDENBURG.
Schrijver van „Het doodend Zwijgen".
Wij liepen over het vlakke strand,
waar de ebbende golven een spoor van
water en wier achter lleteh en tallooze
kwallen lagen, net koeken van gelatine,
met inktachtige paarse figuren versierd.
Links van ons was de muur van blonde,
schaars begroeide duinen, rechts de
zee. En over alles hoepelde de strakke,
helderblauwe hemel, vo! licht.
Ik rekte mij uit, voelde mij vol levens
kracht en levensvreugde, lachte om de
meeuwen, die boven ons hoofd duikel
den en de lucht vervulden met hun
schel gekrijsch.
Ik begon te zingen een vroolijkc En-
gelsche song en toen ter afwisseling een
sentimenteel liedje. Het was heelemaa!
niet mooi, ik heb geen stem, zooals mijn
vriendin Tilly, die op avondpartijen het
gewillig slachtoffer is. Ik kan niets op
het gebied van kunst. Maar Arthur
vindt het gelukkig niets erg.
Hij liep in gepeins verzonken voort
en plotseling zeide hij „Die mijnheer
moet wel een bijzonder goede kennis
van den heer Van Molen zijn geweest.
Hij moet er van op de hoogte geweest
Z1jn, dat de bankier iederen avond op
ten bepaald uur naar de Witte ging."
-Neen, en anders zou deze hem ooit
!"et zqo maar mee naar zijn kantoor
genomen, op zoo'n geit uur."
../Die mijnheer X. heeit beslist zeer
dringende zaken met hem te bespreken
gehad en heeft hem daarom zeker op
gewacht en gevolgd."
„Vindt je het dan niet vreemd, dat
"iemand ken samen zou hebben gezien
nP straat
'/P0'1'. Zli kunnen direct een zijstraat
ebben ingeslagen en bovendien in zulk
inenschenvolte als 's avonds in de
Het voornemen der regeering de
j 1.500.500 ais'aandeel in de bouwkos
ten der voor indik bestemde schepen
voorshands op buitengewoon te boeken,
had ook bij leden, die in beginsel ge
neigd waren de gelden voor de aange
vraagde schepen toe te staan, verwon
dering gewekt.
De leden die het voorstel bestreden,
merkten op, dat het voornemen der re
geering de aangevraagde schepen hier
te lande te doen bouwen, bezwaarlijk
als een ernstig argument voor den voor
gestelden aanbouw kan gelden, te min
der waar de arbeidsioonen slechts een
gering percentage van de totale bouw
kosten zullen beloopen.
Men zou nog gaarne bevestigd zien,
dat het de bedoeling is ook die schepen
hier te iande te doen bouwen, waar
voor de plannen in overleg met buiten-
landsche firma's zuilen worden opge
maakt.
Eegeeringsplaiinen.
In „De School met den Bijbel", week
blad voor het Christelijk onderwijs, le
zen wij
Stel u voor een gewone iagere school
met zeven leerjaren.
Ie. De toelatingsleeftijd wordt met
kén jaar opgeschoven. Gedurende vijf
jaren dus één klas minder. Winst één
zevende. Voor het rijk.
2e. Het zevende leerjaar wordt opge
schort. Gedurende zes jaren nog één
klas minder. Opnieuw een winst voor
de schatkist van één zevende.
Resten van de zeven klassen vijf.
3e. De subsidieering wordt beperkt
tot de leerplichtige kinderen (7 tot 13
jaar). In de praktijk kan dit ten derde
male één leerkracht schelen.
4e. De leerkrachten der aanvangs-
klassen door „hulponderwijzeressen"
vervangen. Vermindering der totaal-
salarissen, zeg met één twintigste.
5. Op het totaa! der salarissen moet
20 worden gekort.
Als er nu nog bijkomt
6e. Op U. L. O. bezuinigd,
7e. Stichting van nieuwe scholen
stopgezet,
8e. 't Schooltoezicht afgetakeld,
9e. de leerplichtadministratie vereen
voudigd,
me dunkt, dan heeft het lager onder
wijs veeren genoeg gelaten.
Waren het maar veeren, pronkveeren.
Er zijn er, die ze niet hooger schat
ten, blind als men zich houdt voor de
schending van de vitale belangen van
het onderwijs voor het kind der lagere
volksklassen. Want dat lijdt het meest.
Spuistraat pleegt te loopen, verdwijnen
twee menschen als spelden in een
hooiberg."
„Ik dacht, dat je er aan twijfelde, dat
hij de moordenaar was..."
„Dat doe ik ook, maar het tijdstip,
de breedgerande hoed en dat de kluis
deur dicht was ik heb in een der
biaden gelezen, dat de deur niet open
stond, al was die wel ontsloten. Het
kan zijn, dat X. de deur achter zich
dichtgetrokken heeft. Hij zou dan den
directeur hebben willen doodschieten en
de knal van het schot zou dan zeker niet
naar buiten zijn doorgedrongen. De
hevige schrik en de hartkwaal van den
heer Van Molen maakten gebruik van
het wapen overbodig. Och, het is niet
meer dan een hypothese
„Ik dacht, dat je je niet met deze
misdaad zou bemoeien."
„Het is sterker dan mijn voornemen",
antwoordde Arthur „maar laten wij er
nu in elk geval maar niet meer over
praten."
Wij kwamen dien middag iaat aan
de lunch en genoten daarna van een
kleine siesta.
De avondbladen leerden ons alleen,
dat de politie de begrafenis van het
slachtoffer had toegestaan en dat deze
droeve plechtigheid den volgenden dag
zou plaats vinden, en verder, dat de
geheimzinnige heer zich niet had aan
gemeld, welk feit Arthur's veronderstel
ling scheen' te bevestigen.
„Hé, jammer", zei Arthur, „nu zal
oom Van der Heule morgen wei naar de
begrafenis zijn en de stemming in huis
zal van zelf niet heel vroolijk wezen.
Dat treffen wij niet,
HOOFDSTUK II.
„Op Den en Beuk".
Den volgenden morgen kwam om
negen uur de auto voor, welke door
Arthur was besteld deze wilde mij een
paar mooie plekjes op Zuid-Bveiand
laten bewonderen, van welk eiland hij
veel houdt. Wij zouden dan in Bergen
op Zoom den middagsneltrein nemen.
Met de gebruikelfke goede wenschcn
Of zou men in ernst willen volhouden
dat aldus „aan den bloei(!) van het on
derwijs zoo min mogelijk schade wordt
berokkend" Volhouden, dat „aan de
grondwettelijke vastgelegde gelijkheid
ten opzichte van de openbare kassen
van openbaar en bijzonder onderwijs in
geen enkei opzicht wordt geraakt"
Dat kan men niet meenen, en dat
meent ook niemand.
Wijziging Arbeidswet.
Naar het „Centrum" verneemt, is
weldra een wijziging van de Arbeids
wet te verwachten, waardoor dc be
zwaren van de bakkers zullen worden
ondervangen.
De bezuiniging en de rijksambtenaren.
De minister van binnenlandsche za
ken heeft een schrijven gezonden aan de
ambtenaren-organisaties over de ten
aanzien van de rijksambtenaren te tref
fen maatregelen in verband met de be
zuiniging.
In dat schrijven wordt o.m. gezegd
dat de herziening van alle bezoidigings-
regeiingen in dier voege geschiedt, dat
var, 1 Januari 1925 af de totale salaris
last met 25 millioen wordt verminderd.
Het ligt in het voornemen om de rijks
werklieden uit het bezoldigingsbesluit
te lichten en bij de nieuwe regeling te
brengen in de loongroepen voor de
rijkswerklieden.
Bij de regeering bestaan geen plan
nen om in dit of in het volgend jaar tot
werktijdverienging over te gaan. Het
ligt niet in haar voornemen voor 1
Augustus 1925 opnieuw tot salari?.ver-
mindering over te gaan.
Faillissementen in Nederland.
Volgens rnededecling van het Han
delsinformatiebureau van Van der
Graaf Cö.'s Bureaux yoor den Han
del zijn over de afgeloopen week, eindi
gende 7 Maart'iii Nederland uitgespro
ken 79 faillissementen tegen 74 in de
zelfde week van het vorige jaar.
Van Januari tot en met 7 Maart 853
faillissementen tegenover 756 over het
zelfde tijdperk van het vorige jaar-.
De actie van bet spoorwegpersoneel.
De organisaties van het spoorweg
personeel hebben, naar „het Volk"
meldt, een brief ontvangen van de di
rectie van de Ned. Spoorwegen, waarin
wordt voorgesteld, art. 36 uit het R.D.V.
krachteloos te maken. Het dagelijksch
bestuur der Ned. Vereen, van Spoor-
en Tramwegpersoneel heeft besloten,
van den hotelier en diens vriendelijke
vrouw en van het personeel, verlieten
wij ons hotel en even later vloog de
snelle auto, de bagage voorop bij den
chauffeur, door Vlissingen heen. Spoe
dig hadden wij Middelburg bereikt en
staven wij, na een blik op het fraaie
stadhuis te hebben geworpen wie
dat niet heeft gedaan, is te Rome ge
weest zonder den Paus te hebben ge
zien den weg over naar den Sloe-
dam, een weg door het water heen. Wij
reden door Goes en warén verrukt over
den aanblik van de maagdelijk teere en
blanke kerk, naast het krachtig, stoere
manlijke stadhuis. Ik kom niet gauw
or.der de bekoring van bouwwerken,
maar dit was een heerlijke combinatie,
in het dorpje Kioetinge hielden wij even
stil. Hier lag in het midden van het
marktveld een water-drinkplaats van
pSarden stil te droomen in den zo
mermorgen, omzoomd door een dub
bele reeks hooge boomen en met
rechts van den weg de eenvoudige
kerk,waarheen door boomkruinen over
huifde gangetjes leiden. Er was geen
sterveling te zien op straat, wel achter
de gordijntjes der huizekens. De stilte
leefde in het dorp en de poëzie.
Ik keek Arthur aan wij zeiden niets,
dat zoti de rust gestoord hebben.
Dan reden wij door Wemeldinge, een
dorp van niets dan boerenhofsteden,
verscholen te midden van veel groen,
en een lange, rechte dorpsstraat.
„Tante Jane zou hier zeker zenuw
achtig worden van de stilte", merkte ik
op.
„Het is hier ook niet zoo druk ais in
Londen, wel zeide Arthur.
Ik schaterde het uit het was ge
woonweg geen vergelijking.
Wij snelden weer voort, op wegen die'
opstaken uit de lage landen en bereik
ten Bergen op Zoom, nog tijdig genoeg
om daar de lunch te kunnen gebruiken.
Toen naar den frein I
Wij bereikten Utrecht om een uur of
vijf Arthur had den vorigen dag gete
lefoneerd en zijn neef Charles haalde
ons met de auto af, een open race
een voorstel te doen aan dc andere vier
Spoorwegbonden om na gemeenschap
pelijk overleg aan de leden te advi-
heeren op het voorstel niet in te gaan.
Ten spoedigste zal een vergadering
worden uitgeschreven om deze kwestie
te behandelen. Gevreesd wordt dat bij
niet-aanneming van het voorstel groote
moeilijkheden zuilen volgen.
Het autobus-gevaar.
Het ernstige autobus-ongeluk aan
den Loosduinsche weg te 's-Gravenha-
ge heeft er weer eens aan herinnerd,
dat dit moderne verkeer niet alleen
voordeelen oplevert, maar ook zijn
eigen gevaren meebrengt, welke laatste
het noodig maken, dat de meest moge
lijke waarborgen voor de veiligheid
worden genomen, aldus merkt de
„Haagsche Ct." zeer terecht op en het
blad vervolgt dan
Over bedoeld ongeluk zelf»en over
de vraag, wAar in dezen de fout school
(of de fouten scholen), zullen wij het
hier nu niet hebben. Maar in 't alge
meen willen wij de opmerking maken,
dat men meermalen zeer jeugdige
chauffeurs autobussen ziet besturen.
Vele menschen'Ievens in de bus èn
op den weg worden aan zoo'n opge
schoten jongen toevertrouwd. Mag men
bij zoo jeugdige personen reeds vol
doende verantwoordelijkheidsbesef ver
wachten? Mag men verwachten, dat zij
steeds de noodige voorzichtigheid in
acht zullen nemen Het iijkt ons op
zijn minst twijfelachtig. En welken
waarborg heeft men, dat de autobusbe
stuurders allen bekwame chauffeurs
zijn niet alleen, maar óók over de on
misbare routine en koelbloedigheid be
schikken, noodig om in kritieke oogen-
blikken even kalm en juist als vlug op
te treden Welken waarborg óók, dat
de chauffeurs steeds onvermoeid aan
het stuur zitten, met de frischheid, die
noodig is om met onverzwakte opmerk
zaamheid het zoo verantwoordelijke
werk te doen
Een zeer ongewenschte toestand
lijkt ons ook, dat bij onze autobussen
de chauffeur In dezelfde ruimte zit als
de passagiers. Hoe licht kunnen hun
gesprekken zijn aandacht afleiden,
en hoe licht komt hij niet in de verlei
ding, eraan deel te nemen (de praktijk
bewijst het) De bestuurder diende,
zooals bij de Londensche bussen, apart
te zitten, zóó dat hij zijn volle aandacht
steeds aan zijn wagen en aan den weg
kan wijden.
wagen.
Ik werd voorgesteld, neet' Charles zei
enkele vriendelijkheden tegen mij en te
gen Arthur, wij informeerden naar de
gezondheid van oom en tante en dan
stapten wij in, toerden door de stad en
reden den mooien weg naar Zeist af.
Neef Charles was een jongeman van
omstreeks vier en twintig jaar hij was
wat men noemt een knappe jongen, had
een fijnbesneden geiaat, dat naar mijn
smaak al te bleek was ik houd meer
van een gezond-bruine tint donkere
oogen en blauw zwart haar, op de ge
wone manier bedorven dcor cosmes-
tiqne, en met scheiding in 't midden.
Hij maakte een ietwat vrouwelijken,
verweekelljkten indruk, ook doordat hij
aan zijn slanke vingers, zijn handen
lagen ongehandschoeid op het stuur
rad, vele ringen droeg met fonkelende
briljanten een ordinair juweel I
Arthur vertelde mij, dat Charles
ik zal er nu dat neef maar aflaten, dat
klinkt zoo oude-jutfrouw-achtig -te
Leiden in dc rechten studeerde, ten
minste daarvoor was hij naar Leiden
gestuurd hij' schoot evenwel met zijn
studie niet hard op, tot smart van zijn
moeder, die zich daarover in een brief
aan Arthur wel eens een enkel woordje
had laten ontvallen. Arthur zeide, dat
zij een beste vrouw was, die hij zeer
hoogachtte, en ik beantwoordde deze
plechtige verklaring van mijn man
hoe gezellig klinkt dat toch, niet,
waarde lezeres met de verzekering,
dat ik zijn illuster voorbeeld zou trach
ten te volgen.
Wij reden, na Zeist te hebben gepas
seerd, door een eenigszins heuvelachtig
terrein, met links en rechts uitgestrekte
dennenbosschen.
Charles boog zich achterover „Zoo
meteen kun je huize „Den en Beuk"
zien", zei hij tot Arthur.
Wij hadden van af Utrecht een goed
half uur gereden met een vaart van af
en toe 80 K.M. per uur.
Daar stoven wij rond een hoek den
nenbosch, zwaaiden een inrijpoort in en
over een breeden klinkerweg ging het
INGEZONDEN MËDEDEEURuEN.
MJJNHARDT's
Zemrvv-Tabtetten 75 ct.
Laxeer-Tabletfen 60 ct.
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct.
Bij Apoth. en Drogisten.
Een ander met het vorige ten
deele samenhangend gevaar is, dat
de bestuurders vaak tevens als conduc
teur optreden. Zij komen daardoor in
de verleiding (ook dit bewees ons de
praktijk om onder 't rijden de passa-
igers van kaartjes te voorzien of geld
aan te nemen. Dat mag nu heel „han
dig" zijn en een goedkoope exploitatie
bevorderen, maar het is hoogst on
verantwoordelijk en ontoelaatbaar.
Er moet op 't gebied van autobus
wezen nog héé! wat verbeterd worden,
hetzij door rijksregeling, hetzij door
voorwaarden, door de gemeentebestu
ren te stellen en... streng te handhaven.
Ket uitbreidingsplan voor Groot-
Amsterdam.
Ruim twee jaren geleden hebben
Burg. en Weth. van Amsterdam een
commissie benoemd, die opdracht
kreeg, het college te advisecren inzake
het ontwerpen van een uitbreidingsplan
voor Groot-Amsterdam. Zij kwam in
het laatst van December 1923 met haar
rapport gereed. Op oen der laatste da
gen van het vorig jaar heeft de voor
zitter bij Burg. en Weth. ingezonden
het f,Schema var, een uitbreidingsplan
voor Groot-Amsterdam", zijnde het re
sultaat der commissoriale beraadsla
gingen. Het rapport is -nog altijd, ter
nadere beraadslaging, in handen van
Burg. en Weth.
Omtrent den inhoud verneemt het
„HbL", dat daarin zijn aangegeven de
richtlijnen, die, volgens het oordeel der
grootst mogelijke meerderheid van de
commissie, voor de verschillende ge
deelten van Groot-Amsterdam bij het
vaststellen van 't uitbreidingsplan be-
liooren te worden gevolgd. Het „Sche
ma" stippelt in hoofdlijnen de toekom
stige verkeerswegen uit, adviseert qyer
de soorten van bebouwing en over de
verdeeling der stad in industrie- en
woonwijken.
Aangaande die voorgestelde verdee
ling kon het blad het volgende berich
ten. Het Westen en Noordwesten der
gemeente, bij het nieuwe havengebied,
zou dienen voor de vestiging van
grootindustrie, evenals de Noordzijde
van het IJ tot aan het Merwed'ekanaal,
verschillende kleine nijverheidsinrich-
recht op het groote huis af. Het was
een ouderwetsehe buitenplaats, bijna
geheel met klimop begroeid er vóór
lag een breed terras, waarop tuindeuren
uitkwamen en tevens de hoofdingang,
en waarvan de treden afliepen naar een
reusachtig grasveld, dat door en ijzeren
hek was afgescheiden van den straat
weg, waarvan wij juist afgebogen wa
ren. De auto stopte, de voordeur ging
open en naar buiten schreed een statige
oude dame, met zilvergrijs haar en ge
heel in het zwart gekleed tante Lena.
Zij omhelsde mij moederlijk, drukte
Arthur de hand, vroeg of wij een goede
reis hadden gehad en gaf den achter
haar aan schrijdenden bediende order,
om onze koffers naar de groene kamer
te brengen.
„Jullie wilt zeker het liefst je eerst
wat opfrisschen ik zal je even voor
gaan naar je kamer. Heeft Charles
heusch niet te hard gereden vroeg
zij, met een bezorgden blik op haar
zoon, die zich juist gereed maakte om
de auto naar de garage te brengen, die
op eenigen afstand lag van het groote
huis, naast de woning van den tuinman.
Wij haastten ons haar gerust te
stellen.
„Hij kan zoo over den weg vliegen,
ik houd altijd mijn hart vast."
Tante ging ons voor door de ruime
vestibule, waar mijn blik werd getroffen
door twee reusachtige hertengeweien,
die als kapstok dienst deden, naar de
breede marmeren trap.
De groene kamer was een hoekka-
mer, de gang liep er op dood het was
een ruim vertrek met een balkon, van
waar men een prachtig uitzicht had op
den tuin terzijde van het huis, die over
ging in hef bosch een raam zag uit op
het bekende groote grasperk.
„Wat een gezellige kamer 1" riep ik
uit.
„Ik hoop, dat jullie liet hier uitstekend
naar jc zin zult hebben", zeide tante.
(Wordt vervolgd.)