voetolmd! iNo 45 62e Jaargang^ S924 diertntiii Maatschappij tan mmrt VRIJD&O 22 PEBRU4RI I ^familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70, regel meer 26 cent. figMEENTEBESTUUR BINNENLAND Stads- en Provincietiieuws tasctije met inhoud ba I raat 48 ZWarte JI aas, Begonialaan °0 I d. Heijde, Vrijdom!1 \uto's en fietsen i T" 5.52 "Ur !3 5.53 I)' TE VLISSINGEN. v.m. n.m 2.21 2.49 2-58 3.24 N D A kelljkheden, Openbare! irgaderingen enz, I lederen avond bios. I aanvang.8 uur. srdag- en Zondagmis Dagelijks bioscoop. I avonds 8 uur. I irdag- en Zondagmis Uitvoering Man. T „Tovido", Concert- lub „Ons Genoegen" de Ruyter", 8 uur. Bal-masqué, ho- g, C. C. v. A., Con-1 ir. bal. Marine Sanato-1 )ude Vriendschap". Vroolijke avond 1 schap", 8 uur. dansclub „Mignon" 37 uur. Voorstelling Pisuis-1 iw, 8 uur. Verhuur, Koop en Verkoop en DIenstaanvragen, euz, tbetallng, van i-5 regels regel meer 15 cent vragen tegen half een 'ONïNG 'ijs ongeveer 20 of 25 nd. No. 92, bureau wegens vertrek, een gevestigde JENWINKEL, lakken voorzien, elee- rioleering. letter Q, bureau I ERK VROUW evraagd. u ,,Vliss. Courant". EERDE ETAGE te huur op besten gemakken voorzien, per maand. Brieven „Vliss, Courant". ERKVROUW den Zaterdag. „VJiss. Courant". INWONING nsch. Omtrek Zee- reven letters j. W., gsche Courant". groot DIEPINGSHUIS, lie gemakken. Direct sstraat 164. ruim diepingshuis. bureau „Vlissingschc DERSLEERLING es: HEIJMAN, Paar- iddelb. - Rotterdam gelegen plaatsen. T. SIM. iari T-a. T. ME Y.m nu 8 8 V. Transport- en ®Ij) Erven 9. VOS, EE^HJOBN, TeL 153 OiCEBHOar.Tel. 2f iOlrSSHElC.W.l»1' LISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTS-PR1JS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal- hlren f 2.20 per drie maanden. Franco IHoor bét geheele rijk: ƒ2.50. Week-abon- I ementen V cent, alles bij vooruitbetaling. I Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS Vall i4 regels 1.10 voor iedere ,.«4 mter 26 centbij abonnement spe- I fe priizen. Reclames 52 cent per regel I Kleine Advertenties betreffenae Huur en I Verhuur Koop en Verkoop, Dienstaanbie- 1 a-rnnen én Dienstaanvragen, enz., prijs, bij 1 vooruitbetaling van 1-5 regels ƒ0.75, elke AFSLUITING VLISS1NGSCHE ZANDWEG. Rure. en Weth. van Vlissingen brengen Iopenbare kennis, dat door hen, krach- Itens een aan hen door Gedeputeerde Sta tten van Zeeland verleende vergunning, in I verband met het aanbrengen van een ver harding met steenslag, de Viissingsche I Zandweg, voor het openbaar verkeer met I rii- en voertuigen en vee is afgesloten van I 23 Februari tot en met 5 April 1924. I Vlissingen, 21' Februari 1924. Burg. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN, De Secretaris, F. BISSCHOP. la Cent. kameroverzicht. Tweede Kamer. Zitting van Donderdagmiddag. Algemeen debat. Wij zijn nu vier moties rijk. Er waren er al drie en mej. Westerman vroeg de hare van 23 Januari j.l. ook te behan delen. Aldus geschiedde. De vier luidden (hans aldus. Van mr. Troelstra De Kamer, van oordeel, dat een staatscommissie dient na te gaan welke bezuinigingen in zake het lager onderwijs mogelijk en gewenscht zijn op den grondslag der pacificatie en zonder aanranding van de kwaliteit van het onderwijs, en dat eerst daarna omtrent aange kondigde plannen tot bezuiniging, als verhooging van den leeftijd van toela ting en afschaffing van het zevende leerjaar kan worden beslist, gaat over tot de orde van den dag. Van mej. Groeneweg De Kamer, van oordeel, dat de rechtspositie van de vrouwelijke rijksambtenaren, even ais die van de mannelijke, dient gere geld te worden bij de wet en niet bij aigemeenen maatregel van bestuur, gaat over tot de orde van den dag. Van den heer Wijnkoop De Kamer, van oordeel, dat in de huidige om standigheden het voortduren van groote tekorten op de begrooting inzonderheid de arbeidersklasse aan het gevaar van de inflatie van het ruilmiddel blootstelt, waardoor de niet-bezitters aan grootere verarming worden prijsgegeven, van oordeel, dat het derhalve mede in het belang der niet-bezittende klasse, vooral der arbeiders en kleine boeren is, thans zoo spoedig mogelijk tot een be langrijke vermindering der tekorten te geraken, spreekt als haar meening uit, dat dat doel, behalve door afbraak van de mili taire en maritieme uitgaven, slechts mag worden nagestreefd door het groote bezit zwaarder lasten op te leggen, en acht een gedwongen leening tegen zeer laag rentetype ten laste van de vermo gens boven een bepaald minimum, een der noodzakelijke middelen om tot dit doel te geraken. Van mej. Westerman De Kamer, van oordeel, dat het voornemen der regeering, om behoudens enkele uit- zonderings-maatregelen het huwen der ambtenares op zichzelf aanleiding te doen zijn tot ontslag, geen aanbeveling verdient, verzoekt de regeering dit voornemen "iet tot uitvoering te brengen en gaat over tot de orde van den dag. Van de replieken valt overigens niet veel te verhalen. De heer Schouten hield een forsch betoog tegen de plannen-fabrikanten van links en hij hield vol dat ieder die oppositie voerde verplicht was een vol ledig plan tegenover dat dèr Regeering P.'a?'sen- De heer Marchant bleef dit onbillijk vinden omdat de Kamer geen onderzoek kan instellen. Zij kan alleen groote lijnen aangeven voor de uitvoe ring van het plan. Art. 40 gaf mr. Marchant thans nu hij Seen juridische argumenten meer over "ad, aanleiding om allerlei zwaarwich- hge theoriën te verkondigen. Meer dan oen gave gulden was een gaaf rechts bewustzijn van de overheid waard en j^om mocht zij niet aan een recht v„p b ^atz zat weer tusschen de twee en de politiek en haar feministi- af\4 ■■aard' D'fmaal koos zij aldus van de gehuwde ambtenares vrü V'j billijk, maar zij wilde liever d ln bet algemeen laten aan de ambtenares om te beoordeelen of zij al dan niet in functie wil blijven. De overheid moet zich daarmede niet inla ten hier is een taak voor de geeste lijkheid. Het zijn slechts weinige femi nisten die de vrijheid van beslissen wil len en de Regeering moet die niet tegen gaan want het moederlijk instinct zal ten slotte de zaak in het reine brengen. Ontslag baart verzet en maakt marte laren. Dat wil mej. Katz niet. Prins Hendrik naar Spanje. Naar wij vernemen zal Prins Hendrik wiens bezoek aan Spanje onlangs is aangekondigd, den 3en Maart 's-Gra- venhage verlaten, ten einde zich te Marseille in te schepen op Hr. Ms. pantserschip „Heemskerck", waarmede de Prins zich naar Barcelona zal bege ven, alwaar zijn reis door Spanje een aanvang zal nemen. De subsidieering van den scheepsbouw. In het Engelsche Lagerhuis heeft Shaw, de minister van arbeid, in ant woord op een vraag, waarin er op ge wezen werd dat de Nederlandsche re geering de werkloozen ondersteunde door aan de Nederlandsche scheepsbou wers 30 subsidie op de ioonen, in het scheepsbouwbedrijf betaald, te geven en dat dit oorzaak was dat in Nederland veel schepen voor Engelsche rekening worden gebouwd, geantwoord dat bij zijn weten het niet een algemeene regel van de Nederlandsche regeering was subsidies te geven op de ioonen, be taald voor den bouw of het herstel van schepen, maar dat deze steun alleen in op zichzelf staande.gevallen verleend werd. De Engelsche regeering zag ver schillende maatregelen onder de oogen, die konden strekken tot steun van de werkloozen in het scheepsbouwbedrijf, maar er waren bezwaren om tot dat doel subsidie op de ioonen te geven. Rijwielbelasting. Blijkens het voorloopig verslag van de atdeelingen der Tweede Kamer om trent het wetsontwerp tot heffing eener belasting op rijwielen werden door ver schillende leden ernstige bezwaren te gen dit wetsontwerp aangevoerd. H.i. behoort een belasting die is afgeschaft (enkele jaren geleden is het rijwiel als grondslag der personeele belasting ver vallen) niet na zoo korten tijd opnieuw te worden ingevoerd, te minder, omdat daardoor groote belangen worden aan getast. Het rijwiel wordt terecht ge noemd „het paard van de democratie". Bovendien wordt bij deze belasting geen rekening gehouden met draag kracht. Het bedrag der belasting is ook te hoog in verhouding tot de waarde van het rijwiel vele rijwielen worden voor 30 aangeschaft. Ook de innings- kosten zouden h.i. niet meevallen. Deze leden zouden er geen bezwaar tegen hebben indien alleen rijwielen, die ter ontspanning worden gebezigd, worden belast. Met een heffing echter als in het onderhavige wetsontwerp konden zij zich niet vereenigen. Zij verklaarden dan ook hun stem daaraan niet te kunnen geven. Andere leden verklaarden in de tegen woordige tijdstomstandigheden, nu een groot teljort op de staatsbegrooting moet worden gedekt, met deze belas ting te kunnen medegaan. Men is thans genoodzaakt genoegen te nemen met maatregelen, waartegen men in normale tijden bezwaar zou hebben. De vroegere rijwielbelasting in de wet op de perso neele belasting werd afgeschaft, toen de financieele toestand gunstiger was. De wijze van inning der thans voorgestelde belasting is eenvoudig, de controle kan eveneens eenvoudig zijn en de uitvoe ring veroorzaakt aan de houders van rijwielen weinig last. Voor de meesten zal de daardoor veroorzaakte vermeer dering van belastingdruk van weinig beteekenis zijn, niemand zal er door genoodzaakt worden zijn rijwiel af te schaffen. Bovendien is het billijk, dat de rijwielhouders eenige vergoeding aan het rijk betalen voor de kosten, aan de rijwielpaden besteed. Het maken van een onderscheiding naarmate de rijwie len al dan niet in bedrijf of beroep ge bruikt worden, ware zeer moeilijk. Sommige leden zouden tegen deze belasting geen bezwaar hebben indien daarbij een zekere progressie werd voorgesteld andere leden hadden te gen dit en andere dergelijke denkbeel den bezwaar, omdat de kosten van per ceptie er belangrijk door zouden stijgen en de controle veel moeilijker zou worden. Sommige leden wenschten in het wetsontwerp een termijn te zien opge nomen, waarna deze heffing zou verval len, tenzij wederom tot verlenging werd besloten. Sommige leden vroegen of door de totstandkoming van dit wetsontwerp de Provinciale Staten de bevoegdheid zou den verliezen om zooals in Noord- Brabant weggeld te heffen van rijwie len, waarmede van de provinciale we gen wordt gebruik gemaakt. Eenige andere leden zouden het vervallen van dit weggeld op rijwielen in Noord- Brabant niet betreuren, omdat dit aan het publiek veel last veroorzaakt. Dat de belasting zal worden geheven door middel van merken, geschikt om aan een rijwiel te worden bevestigd, werd met instemming begroet. Ge vraagd werd of iemand die twee rijwie len heeft, met één merk zal kunnen vol staan, dat beurtelings op één der rijwie len kan worden bevestigd en of bij den aankoop van een nieuw rijwiel in den loop van het belastingjaar het merk van het oude rijwiel daarop kan worden overgebracht. Verscheidene leden verlangden een vrijstelling voor driewielers van ge- brekkigen. De bezuiniging op den maildienst. Aangaande dé bezuiniging op den maildienst der stoomvaart-maatschappij „Nederland", meldt het „Hbld.", dat de proef gemakkelijk wordt gemaakt door de verbeterde outillage der havens van Batavia en Soerabaja, waardoor het mogelijk is, het verblijf der schepen al daar met een week te verkorten. De maatregel beteekent geen inkrimping op den passagiersdienst hetzelfde aan tal afvaarten wordt gehandhaafd, doch in de practijk zal het daarop neerkomen dat het aantal passagiers, per boot ge middeld door de „Nederland" vervoerd, thans door zeven schepen wordt over gebracht. Mocht intusschen het aantal reizigers zoo toenemen, dat weder een achtste boot in de vaart moet komen, dan zal dienovereenkomstig worden gehandeld, want de passagiersvloot der Maatschappij zal niet worden inge krompen. Op 12 April valt de „Grotius" bin nen, die wordt voorloopig opgelegd, op 26 April arriveert de „Koningin der Ne derlanden", 10 Mei d.a.v. vaart die boot weer uit. Met het vertrek van dit schip zat de proef beginnen. Tram en autobussen. Ook de Nijmeegsche gemeentetram ondervindt groote concurrentie van de autobussen, vooral op de lijn van het Hunerpark naar Beek. De autobussen vangen aan de grens de passagiers, die uit de Kleefsche tram komen, op en trachten ook aan de andere halte-pun ten van de tram hun slag te slaan. Het vervoer is de laatste maanden dan ook verre achtergebleven bij dat van het vorige jaar, wat de Nijmeegsche tram- dienst allerminst kan lijden, want het tekort daarvan bedraagt reeds 200.000 per jaar in de Woensdag gehouden raadsvergadering is op voorstel van Burg. en Weth. besloten tot verlaging van de tarieven op genoemde lijn,waar door deze wat den prijs betreft, eeniger- mate kan concurreeren met de autobus sen, ai vervoeren ze de passagiers nog iets goedkooper Wethouder Struik Daim deelde mede, dat overleg wordt gepleegd met de directie van de Kleef sche tram om doorgaande biljetten KleefStation Nijmegen en omgekeerd uit te geven, hetgeen, naar men ver wacht, er mede toe zal bijdragen, dat zij die uit Duitschland komen, aan de Nederlandsche grens niet stappen in de gereedstaande autobussen. Gedenkpenning tiende Nederlandsche Jaarbeurs. Door den raad van beheer van de vereeniging tot het houden van Jaar beurzen in Nederland is aan de N. V. Kon. Ned. Edelmetaalbedrijven Van Kempen, Begeer Vos opdracht gege ven ter gelegenheid van de tiende Ne derlandsche Jaarbeurs een gedenkpen ning te slaan, van welken penning het modelé vervaardigd werd door den heer Chr. van der Hoef, beeldhouwer te Amsterdam. Huurverhooging te Amsterdam. Volgens een beschikking van minister Aaiberse mogen van 1 Mei a.s. af de huren te Amsterdam met 50 boven den huurprijs van i Januari 1916 en met 37y2 boven dien van 1 Januari 1918 verhoogd worden. De verhooging drukt zoowel de ar beidersklasse als den middenstand. Alle groepen der bevolking worden er door getroffen. De Amsterdamsche bevol king zal nu vier millioen meer huur moeten betalen. Subsidie burgerwacht. De gemeenteraad te Maastricht heeft met 16 tegen 4 stemmen aangenomen een voorstel van den heer Panhuizen (S. D. A. P.) om de subsidie van 1200 aan de burgerwacht niet meer te ver- leenen. Voor de afschaffing stemden 7 sociaal-democraten, 4 katholieke de mocraten, 3 belastingbetalers en 2 ka tholieken. vlissingen, 22 februari. Onze haven. In de heden gehouden vergadering werd door den. burgemeester beant woord de vraag door den heer P. G. iftGEZQ^DEN i¥!ED£DEELI?4g£m Laernoes gedaan, welke vraag wij reeds hebben opgenomen, doch nog eens zul len herhalen. De vraag luidde „Is het Burg. en Weth. bekend of uit de memorie van antwoord inzake de waterstaatsbegrooting, waarin gespro ken wordt over den voorbereidingsar beid der werken voor de havenverbete ring te Vlissingen moet worden afge leid dat de kosten van de schadever goeding der opstallen van de maatsch. „Zeeland", begroot op 275.000, voor rekening onzer gemeente zullen komen en zoo ja, wanneer dit bedrag dan ge stort moet worden." De burgemeester heeft het volgende antwoord gegeven Wij kunnen op deze vraag tot ons genoegen het geruststellend antwoord geven, dat mede op grond van door ons ingewonnen rechtsgeleerde adviezen juridisch vaststaat, dat de gemeente Vlissingen tot geenerlei schadevergoe ding aan de Stoomvaart Maatschappij „Zeeland" verplicht is voor het sioopen van haar opstal op het erfpachtsterrein door het Rijk ten behoeve van de ha venverbetering art. 4 van ons huur contract met deze maatschappij heeft .dit uitdrukkelijk vastgelegd. Wei heeft in den afgeloopen zomer een gedach- tenwisseling van den minister van wa terstaat met ons over deze aangelegen heid plaats gehad, waarbij wij echter de juiste positie der gemeente hebben uiteengezet. Wij merken dan ook nog op, dat de minister in zijn memorie van antwoord de gemeente Vlissingen niet noemt. 's Levens Lentetijd. Met bovenstaand onderwerp trad gisterenavond in de Nieuwe Middelkerk voor het Comité van Winterlezingen op ds. T. Ferwerda, Geref. predikant te Amsterdam. Na opening op de gebruikelijke wijze vestigde spreker de aandacht van zijn talrijk gehoor op een reeds enkele 10-tallen jaren geleden verschenen boek van Montgomerry „Verkeerd begre pen". Deze Engelsche roman schildert in aandoenlijke trekken het lijden van een knaap, die vroeg zijn moeder ver loor, en door zijn gouvernante in zijn wilden jongensaard, niet wordt begre pen. De gouvernante en ook zijn vader trokken steeds zijn broertje voor, die een zachter karakter had. Tot de knaap eën ongeluk krijgt, waaraan hij stierf. In zijn koortsijlèn bleek het zijn vader hoe hij, hoewel onbewust, zijn zoontje een bitter zielelijden had aangedaan, en hoe lief hij zijn vader had gehad, doch hij was niet begrepen geworden. Naar aanleiding van deze geschiede nis wees spreker er op, hoe ontzaglijk moeilijk het is, de kinderziel te verstaan. Wie kinderen te verzorgen en op te voe den heeft, moet ze kennen. In het bij zonder geldt dit van de opgroeiende jeugd. Meer dSn voorheen staat het vraagstuk der opvoeding in het centrum der belangstelling, 's Levens lentetijd omvat die periode, waarin de kinder schoen te klein wordt, en de jongen en het meisje gereed staan vol idealen het bruisende, volle leven in te treden. 's Levens lente is vol van boeiende bekoring, maar het is ook bij uitstek de critieke tijd voor de rijpende jeugd. Deze periode is vaak voor het gan- sche leven beslissend. Tal van nieuwe indrukken worden in zich opgenomen, en deze kunnen leiden tot verschillende kwade uitwassen, waarmede de verzor gers terdege rekening dienen te houden. Van groot belang is ook hoe de verstandelijke ontwikkeling zich in dit tijdperk zal ontploooien. Zij gaan oordeelen op grond van eigen inzicht. Was vroeger het woord van vader en moeder van gezag, thans wordt dit anders. Zij gaan zelf naden ken en vormen zich een oordeel, dat dikwijls zeer onbekookt is. Dit doet de ouders vaak pijn, doch is een ziel kundig verschijnsel. Merkwaardig is ook, hoe in dezen tijd van overgang bij onze jonge menschen de fantasie, de verbeelding, zich ontwikkelt en hen parten speelt. Juist in deze dagen wordt van de ouders en de opvoeders de grootste voorzichtigheid en wijsheid gevraagd, zullen hen de teugels niet uit de handen glippen. In deze periode bruist het jonge le ven ais een kokende zee. Het ontwakend leven snakt naar ruimte geen idealen zijn te stout en al wijder wordt de horizon. Het is de periode van den wordenden man en de rijpende vrouw. Zij staan op den tweesprong des levens en wel hen, die in deze de goede keuze doen. Spreker besprak vervolgens de zeer moeilijke taak der opvoeding. Met vroeger vergeleken, zeggen velen, is de jeugd tegenwoordig zeer in haar nadee! veranderd. Maar met dit te beweren moeten wij erg voorzichtig zijn. Er be staat bij ouderen een neiging om het verleden altijd beter te achten dan het heden. Doch zeker is dat de jeugd in dezen tijd door tallooze gevaren wordt bedreigd. Barre winterstormen loeien door den lente-tijd van onze rijpende jeugd. In driesten overmoed worden door de ouderen helaas met dans, schaamtelooze lectuur, bioscopen, enz. de jongens en meisjes vergiftigd, en daarom moeten de jongeren niet alleen beschermd worden tegen zichzelf maar niet minder tegen de ouderen. Het is een strijd op leven en dood, waarin vaak meer dan wij vermoeden, het jonge leven gewikkeld is. Inzonderheid voor den Christen ligt hierin iets bijna angstwekkends. Het jonge leven wordt omringd door zoo veel geestelijke en zedelijke gevaren. Voor de opvoeding der jeugd in 's levens Meimaand is noodig een warme liefde en een groot geloof. Spreker besloot zijn boeiende rede met te wijzen op Hem, Die ook voor het moeilijke werk der opvoeding de wijs heid en de kracht schenken kan, om den jongeling en het meisje op te voe den tot sieraden van staat, kerk en maatschappij. De nood in Saksen. Voor een ruim aantal toehoorders trad gisterenavond in de Nieuwe Kerk alhier op ds. Fröhlich, predikant te Leipzig, die over den nood in Saksen spreken zou. Na een inleidend woord van ds. C. L. Voorhoeve begon ds. Fröhlich allereerst met een woord van oprechten dank namens 1500 Saksische predikanten voor hetgeen in Holland was gedaan. Toen de hulp kwam, had men het juiste gevoel van één alge meene Christelijke Kerk. Spr. zeide voorts, dat men zich vergiste, wanneer men dacht, dat de nood in Duitschland overal even erg was. Door de commu nistische regeering in Saksen werd de kerk zoo klein mogelijk gehouden en werd niets meer dan het eenmaal be paalde uitgekeerd. Met het waardeloos worden van het geld beteekend'e die steun niets. Predikanten moesten dan ook bijverdiensten zoeken velen gin gen werken op kantoren en in de mij nen. Hij zelf vond werk in een ijzer gieterij en behalve zijn acht uren wer ken daar, had hij voor zijn pastorale plichten te zorgen. Ook de vrouwen en niet het minst de kinderen hebben de ellende aan den lijve gevoeld. De oudere menschen bleven op God's hulp ver trouwen, de kinderen riepen om brood en om melk. Huisraad en sieraden wer den verkocht en nog moest men schul den maken, om eiken dag iets te eten te hebben. Niet alleen lichamelijk, ook geestelijk is er geleden men had geen

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1924 | | pagina 1