voetolmd!
iNo 45
62e Jaargang^
S924
diertntiii
Maatschappij tan
mmrt
VRIJD&O 22 PEBRU4RI
I ^familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70,
regel meer 26 cent.
figMEENTEBESTUUR
BINNENLAND
Stads- en Provincietiieuws
tasctije met inhoud ba I
raat 48 ZWarte JI
aas, Begonialaan °0 I
d. Heijde, Vrijdom!1
\uto's en fietsen i
T" 5.52 "Ur
!3 5.53 I)'
TE VLISSINGEN.
v.m. n.m
2.21 2.49
2-58 3.24
N D A
kelljkheden, Openbare!
irgaderingen enz, I
lederen avond bios. I
aanvang.8 uur.
srdag- en Zondagmis
Dagelijks bioscoop. I
avonds 8 uur. I
irdag- en Zondagmis
Uitvoering Man.
T „Tovido", Concert-
lub „Ons Genoegen"
de Ruyter", 8 uur.
Bal-masqué, ho-
g, C. C. v. A., Con-1
ir.
bal. Marine Sanato-1
)ude Vriendschap".
Vroolijke avond 1
schap", 8 uur.
dansclub „Mignon"
37 uur.
Voorstelling Pisuis-1
iw, 8 uur.
Verhuur, Koop en Verkoop
en DIenstaanvragen, euz,
tbetallng, van i-5 regels
regel meer 15 cent
vragen tegen half
een
'ONïNG
'ijs ongeveer 20 of 25
nd.
No. 92, bureau
wegens vertrek, een
gevestigde
JENWINKEL,
lakken voorzien, elee-
rioleering.
letter Q, bureau I
ERK VROUW
evraagd.
u ,,Vliss. Courant".
EERDE ETAGE
te huur op besten
gemakken voorzien,
per maand. Brieven
„Vliss, Courant".
ERKVROUW
den Zaterdag.
„VJiss. Courant".
INWONING
nsch. Omtrek Zee-
reven letters j. W.,
gsche Courant".
groot
DIEPINGSHUIS,
lie gemakken. Direct
sstraat 164.
ruim
diepingshuis.
bureau „Vlissingschc
DERSLEERLING
es: HEIJMAN, Paar-
iddelb. - Rotterdam
gelegen plaatsen.
T. SIM.
iari T-a.
T. ME
Y.m nu
8
8
V. Transport- en ®Ij)
Erven 9. VOS,
EE^HJOBN, TeL 153
OiCEBHOar.Tel. 2f
iOlrSSHElC.W.l»1'
LISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTS-PR1JS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal-
hlren f 2.20 per drie maanden. Franco
IHoor bét geheele rijk: ƒ2.50. Week-abon-
I ementen V cent, alles bij vooruitbetaling.
I Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIE-PRIJS
Vall i4 regels 1.10 voor iedere
,.«4 mter 26 centbij abonnement spe-
I fe priizen. Reclames 52 cent per regel
I Kleine Advertenties betreffenae Huur en
I Verhuur Koop en Verkoop, Dienstaanbie-
1 a-rnnen én Dienstaanvragen, enz., prijs, bij
1 vooruitbetaling van 1-5 regels ƒ0.75, elke
AFSLUITING VLISS1NGSCHE
ZANDWEG.
Rure. en Weth. van Vlissingen brengen
Iopenbare kennis, dat door hen, krach-
Itens een aan hen door Gedeputeerde Sta
tten van Zeeland verleende vergunning, in
I verband met het aanbrengen van een ver
harding met steenslag, de Viissingsche
I Zandweg, voor het openbaar verkeer met
I rii- en voertuigen en vee is afgesloten van
I 23 Februari tot en met 5 April 1924.
I Vlissingen, 21' Februari 1924.
Burg. en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEREN,
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
la Cent.
kameroverzicht.
Tweede Kamer.
Zitting van Donderdagmiddag.
Algemeen debat.
Wij zijn nu vier moties rijk. Er waren
er al drie en mej. Westerman vroeg de
hare van 23 Januari j.l. ook te behan
delen. Aldus geschiedde. De vier luidden
(hans aldus.
Van mr. Troelstra
De Kamer,
van oordeel, dat een staatscommissie
dient na te gaan welke bezuinigingen
in zake het lager onderwijs mogelijk en
gewenscht zijn op den grondslag der
pacificatie en zonder aanranding van de
kwaliteit van het onderwijs,
en dat eerst daarna omtrent aange
kondigde plannen tot bezuiniging, als
verhooging van den leeftijd van toela
ting en afschaffing van het zevende
leerjaar kan worden beslist,
gaat over tot de orde van den dag.
Van mej. Groeneweg
De Kamer,
van oordeel, dat de rechtspositie van
de vrouwelijke rijksambtenaren, even
ais die van de mannelijke, dient gere
geld te worden bij de wet en niet bij
aigemeenen maatregel van bestuur,
gaat over tot de orde van den dag.
Van den heer Wijnkoop
De Kamer,
van oordeel, dat in de huidige om
standigheden het voortduren van groote
tekorten op de begrooting inzonderheid
de arbeidersklasse aan het gevaar van
de inflatie van het ruilmiddel blootstelt,
waardoor de niet-bezitters aan grootere
verarming worden prijsgegeven,
van oordeel, dat het derhalve mede in
het belang der niet-bezittende klasse,
vooral der arbeiders en kleine boeren is,
thans zoo spoedig mogelijk tot een be
langrijke vermindering der tekorten te
geraken,
spreekt als haar meening uit, dat dat
doel, behalve door afbraak van de mili
taire en maritieme uitgaven, slechts mag
worden nagestreefd door het groote
bezit zwaarder lasten op te leggen, en
acht een gedwongen leening tegen zeer
laag rentetype ten laste van de vermo
gens boven een bepaald minimum, een
der noodzakelijke middelen om tot dit
doel te geraken.
Van mej. Westerman
De Kamer,
van oordeel, dat het voornemen der
regeering, om behoudens enkele uit-
zonderings-maatregelen het huwen
der ambtenares op zichzelf aanleiding te
doen zijn tot ontslag, geen aanbeveling
verdient,
verzoekt de regeering dit voornemen
"iet tot uitvoering te brengen en
gaat over tot de orde van den dag.
Van de replieken valt overigens niet
veel te verhalen.
De heer Schouten hield een forsch
betoog tegen de plannen-fabrikanten
van links en hij hield vol dat ieder die
oppositie voerde verplicht was een vol
ledig plan tegenover dat dèr Regeering
P.'a?'sen- De heer Marchant bleef dit
onbillijk vinden omdat de Kamer geen
onderzoek kan instellen. Zij kan alleen
groote lijnen aangeven voor de uitvoe
ring van het plan.
Art. 40 gaf mr. Marchant thans nu hij
Seen juridische argumenten meer over
"ad, aanleiding om allerlei zwaarwich-
hge theoriën te verkondigen. Meer dan
oen gave gulden was een gaaf rechts
bewustzijn van de overheid waard en
j^om mocht zij niet aan een recht
v„p b ^atz zat weer tusschen de twee
en de politiek en haar feministi-
af\4 ■■aard' D'fmaal koos zij aldus
van de gehuwde ambtenares
vrü V'j billijk, maar zij wilde liever
d ln bet algemeen laten aan de
ambtenares om te beoordeelen of zij al
dan niet in functie wil blijven. De
overheid moet zich daarmede niet inla
ten hier is een taak voor de geeste
lijkheid. Het zijn slechts weinige femi
nisten die de vrijheid van beslissen wil
len en de Regeering moet die niet tegen
gaan want het moederlijk instinct zal
ten slotte de zaak in het reine brengen.
Ontslag baart verzet en maakt marte
laren. Dat wil mej. Katz niet.
Prins Hendrik naar Spanje.
Naar wij vernemen zal Prins Hendrik
wiens bezoek aan Spanje onlangs is
aangekondigd, den 3en Maart 's-Gra-
venhage verlaten, ten einde zich te
Marseille in te schepen op Hr. Ms.
pantserschip „Heemskerck", waarmede
de Prins zich naar Barcelona zal bege
ven, alwaar zijn reis door Spanje een
aanvang zal nemen.
De subsidieering van den scheepsbouw.
In het Engelsche Lagerhuis heeft
Shaw, de minister van arbeid, in ant
woord op een vraag, waarin er op ge
wezen werd dat de Nederlandsche re
geering de werkloozen ondersteunde
door aan de Nederlandsche scheepsbou
wers 30 subsidie op de ioonen, in het
scheepsbouwbedrijf betaald, te geven
en dat dit oorzaak was dat in Nederland
veel schepen voor Engelsche rekening
worden gebouwd, geantwoord dat bij
zijn weten het niet een algemeene regel
van de Nederlandsche regeering was
subsidies te geven op de ioonen, be
taald voor den bouw of het herstel van
schepen, maar dat deze steun alleen in
op zichzelf staande.gevallen verleend
werd. De Engelsche regeering zag ver
schillende maatregelen onder de oogen,
die konden strekken tot steun van de
werkloozen in het scheepsbouwbedrijf,
maar er waren bezwaren om tot dat
doel subsidie op de ioonen te geven.
Rijwielbelasting.
Blijkens het voorloopig verslag van
de atdeelingen der Tweede Kamer om
trent het wetsontwerp tot heffing eener
belasting op rijwielen werden door ver
schillende leden ernstige bezwaren te
gen dit wetsontwerp aangevoerd. H.i.
behoort een belasting die is afgeschaft
(enkele jaren geleden is het rijwiel als
grondslag der personeele belasting ver
vallen) niet na zoo korten tijd opnieuw
te worden ingevoerd, te minder, omdat
daardoor groote belangen worden aan
getast. Het rijwiel wordt terecht ge
noemd „het paard van de democratie".
Bovendien wordt bij deze belasting
geen rekening gehouden met draag
kracht. Het bedrag der belasting is ook
te hoog in verhouding tot de waarde
van het rijwiel vele rijwielen worden
voor 30 aangeschaft. Ook de innings-
kosten zouden h.i. niet meevallen.
Deze leden zouden er geen bezwaar
tegen hebben indien alleen rijwielen,
die ter ontspanning worden gebezigd,
worden belast. Met een heffing echter
als in het onderhavige wetsontwerp
konden zij zich niet vereenigen. Zij
verklaarden dan ook hun stem daaraan
niet te kunnen geven.
Andere leden verklaarden in de tegen
woordige tijdstomstandigheden, nu een
groot teljort op de staatsbegrooting
moet worden gedekt, met deze belas
ting te kunnen medegaan. Men is thans
genoodzaakt genoegen te nemen met
maatregelen, waartegen men in normale
tijden bezwaar zou hebben. De vroegere
rijwielbelasting in de wet op de perso
neele belasting werd afgeschaft, toen de
financieele toestand gunstiger was. De
wijze van inning der thans voorgestelde
belasting is eenvoudig, de controle kan
eveneens eenvoudig zijn en de uitvoe
ring veroorzaakt aan de houders van
rijwielen weinig last. Voor de meesten
zal de daardoor veroorzaakte vermeer
dering van belastingdruk van weinig
beteekenis zijn, niemand zal er door
genoodzaakt worden zijn rijwiel af te
schaffen. Bovendien is het billijk, dat de
rijwielhouders eenige vergoeding aan
het rijk betalen voor de kosten, aan de
rijwielpaden besteed. Het maken van
een onderscheiding naarmate de rijwie
len al dan niet in bedrijf of beroep ge
bruikt worden, ware zeer moeilijk.
Sommige leden zouden tegen deze
belasting geen bezwaar hebben indien
daarbij een zekere progressie werd
voorgesteld andere leden hadden te
gen dit en andere dergelijke denkbeel
den bezwaar, omdat de kosten van per
ceptie er belangrijk door zouden stijgen
en de controle veel moeilijker zou
worden.
Sommige leden wenschten in het
wetsontwerp een termijn te zien opge
nomen, waarna deze heffing zou verval
len, tenzij wederom tot verlenging werd
besloten.
Sommige leden vroegen of door de
totstandkoming van dit wetsontwerp de
Provinciale Staten de bevoegdheid zou
den verliezen om zooals in Noord-
Brabant weggeld te heffen van rijwie
len, waarmede van de provinciale we
gen wordt gebruik gemaakt. Eenige
andere leden zouden het vervallen van
dit weggeld op rijwielen in Noord-
Brabant niet betreuren, omdat dit aan
het publiek veel last veroorzaakt.
Dat de belasting zal worden geheven
door middel van merken, geschikt om
aan een rijwiel te worden bevestigd,
werd met instemming begroet. Ge
vraagd werd of iemand die twee rijwie
len heeft, met één merk zal kunnen vol
staan, dat beurtelings op één der rijwie
len kan worden bevestigd en of bij den
aankoop van een nieuw rijwiel in den
loop van het belastingjaar het merk van
het oude rijwiel daarop kan worden
overgebracht.
Verscheidene leden verlangden een
vrijstelling voor driewielers van ge-
brekkigen.
De bezuiniging op den maildienst.
Aangaande dé bezuiniging op den
maildienst der stoomvaart-maatschappij
„Nederland", meldt het „Hbld.", dat de
proef gemakkelijk wordt gemaakt door
de verbeterde outillage der havens van
Batavia en Soerabaja, waardoor het
mogelijk is, het verblijf der schepen al
daar met een week te verkorten. De
maatregel beteekent geen inkrimping
op den passagiersdienst hetzelfde aan
tal afvaarten wordt gehandhaafd, doch
in de practijk zal het daarop neerkomen
dat het aantal passagiers, per boot ge
middeld door de „Nederland" vervoerd,
thans door zeven schepen wordt over
gebracht. Mocht intusschen het aantal
reizigers zoo toenemen, dat weder een
achtste boot in de vaart moet komen,
dan zal dienovereenkomstig worden
gehandeld, want de passagiersvloot der
Maatschappij zal niet worden inge
krompen.
Op 12 April valt de „Grotius" bin
nen, die wordt voorloopig opgelegd, op
26 April arriveert de „Koningin der Ne
derlanden", 10 Mei d.a.v. vaart die boot
weer uit. Met het vertrek van dit schip
zat de proef beginnen.
Tram en autobussen.
Ook de Nijmeegsche gemeentetram
ondervindt groote concurrentie van de
autobussen, vooral op de lijn van het
Hunerpark naar Beek. De autobussen
vangen aan de grens de passagiers, die
uit de Kleefsche tram komen, op en
trachten ook aan de andere halte-pun
ten van de tram hun slag te slaan. Het
vervoer is de laatste maanden dan ook
verre achtergebleven bij dat van het
vorige jaar, wat de Nijmeegsche tram-
dienst allerminst kan lijden, want het
tekort daarvan bedraagt reeds 200.000
per jaar in de Woensdag gehouden
raadsvergadering is op voorstel van
Burg. en Weth. besloten tot verlaging
van de tarieven op genoemde lijn,waar
door deze wat den prijs betreft, eeniger-
mate kan concurreeren met de autobus
sen, ai vervoeren ze de passagiers nog
iets goedkooper Wethouder Struik
Daim deelde mede, dat overleg wordt
gepleegd met de directie van de Kleef
sche tram om doorgaande biljetten
KleefStation Nijmegen en omgekeerd
uit te geven, hetgeen, naar men ver
wacht, er mede toe zal bijdragen, dat
zij die uit Duitschland komen, aan de
Nederlandsche grens niet stappen in de
gereedstaande autobussen.
Gedenkpenning tiende Nederlandsche
Jaarbeurs.
Door den raad van beheer van de
vereeniging tot het houden van Jaar
beurzen in Nederland is aan de N. V.
Kon. Ned. Edelmetaalbedrijven Van
Kempen, Begeer Vos opdracht gege
ven ter gelegenheid van de tiende Ne
derlandsche Jaarbeurs een gedenkpen
ning te slaan, van welken penning het
modelé vervaardigd werd door den
heer Chr. van der Hoef, beeldhouwer te
Amsterdam.
Huurverhooging te Amsterdam.
Volgens een beschikking van minister
Aaiberse mogen van 1 Mei a.s. af de
huren te Amsterdam met 50 boven
den huurprijs van i Januari 1916 en
met 37y2 boven dien van 1 Januari
1918 verhoogd worden.
De verhooging drukt zoowel de ar
beidersklasse als den middenstand. Alle
groepen der bevolking worden er door
getroffen. De Amsterdamsche bevol
king zal nu vier millioen meer huur
moeten betalen.
Subsidie burgerwacht.
De gemeenteraad te Maastricht heeft
met 16 tegen 4 stemmen aangenomen
een voorstel van den heer Panhuizen
(S. D. A. P.) om de subsidie van 1200
aan de burgerwacht niet meer te ver-
leenen. Voor de afschaffing stemden 7
sociaal-democraten, 4 katholieke de
mocraten, 3 belastingbetalers en 2 ka
tholieken.
vlissingen, 22 februari.
Onze haven.
In de heden gehouden vergadering
werd door den. burgemeester beant
woord de vraag door den heer P. G.
iftGEZQ^DEN i¥!ED£DEELI?4g£m
Laernoes gedaan, welke vraag wij reeds
hebben opgenomen, doch nog eens zul
len herhalen.
De vraag luidde
„Is het Burg. en Weth. bekend of uit
de memorie van antwoord inzake de
waterstaatsbegrooting, waarin gespro
ken wordt over den voorbereidingsar
beid der werken voor de havenverbete
ring te Vlissingen moet worden afge
leid dat de kosten van de schadever
goeding der opstallen van de maatsch.
„Zeeland", begroot op 275.000, voor
rekening onzer gemeente zullen komen
en zoo ja, wanneer dit bedrag dan ge
stort moet worden."
De burgemeester heeft het volgende
antwoord gegeven
Wij kunnen op deze vraag tot ons
genoegen het geruststellend antwoord
geven, dat mede op grond van door ons
ingewonnen rechtsgeleerde adviezen
juridisch vaststaat, dat de gemeente
Vlissingen tot geenerlei schadevergoe
ding aan de Stoomvaart Maatschappij
„Zeeland" verplicht is voor het sioopen
van haar opstal op het erfpachtsterrein
door het Rijk ten behoeve van de ha
venverbetering art. 4 van ons huur
contract met deze maatschappij heeft
.dit uitdrukkelijk vastgelegd. Wei heeft
in den afgeloopen zomer een gedach-
tenwisseling van den minister van wa
terstaat met ons over deze aangelegen
heid plaats gehad, waarbij wij echter
de juiste positie der gemeente hebben
uiteengezet.
Wij merken dan ook nog op, dat de
minister in zijn memorie van antwoord
de gemeente Vlissingen niet noemt.
's Levens Lentetijd.
Met bovenstaand onderwerp trad
gisterenavond in de Nieuwe Middelkerk
voor het Comité van Winterlezingen op
ds. T. Ferwerda, Geref. predikant te
Amsterdam.
Na opening op de gebruikelijke wijze
vestigde spreker de aandacht van zijn
talrijk gehoor op een reeds enkele
10-tallen jaren geleden verschenen boek
van Montgomerry „Verkeerd begre
pen". Deze Engelsche roman schildert
in aandoenlijke trekken het lijden van
een knaap, die vroeg zijn moeder ver
loor, en door zijn gouvernante in zijn
wilden jongensaard, niet wordt begre
pen. De gouvernante en ook zijn vader
trokken steeds zijn broertje voor, die
een zachter karakter had. Tot de knaap
eën ongeluk krijgt, waaraan hij stierf.
In zijn koortsijlèn bleek het zijn vader
hoe hij, hoewel onbewust, zijn zoontje
een bitter zielelijden had aangedaan, en
hoe lief hij zijn vader had gehad, doch
hij was niet begrepen geworden.
Naar aanleiding van deze geschiede
nis wees spreker er op, hoe ontzaglijk
moeilijk het is, de kinderziel te verstaan.
Wie kinderen te verzorgen en op te voe
den heeft, moet ze kennen. In het bij
zonder geldt dit van de opgroeiende
jeugd. Meer dSn voorheen staat het
vraagstuk der opvoeding in het centrum
der belangstelling, 's Levens lentetijd
omvat die periode, waarin de kinder
schoen te klein wordt, en de jongen en
het meisje gereed staan vol idealen het
bruisende, volle leven in te treden.
's Levens lente is vol van boeiende
bekoring, maar het is ook bij uitstek de
critieke tijd voor de rijpende jeugd.
Deze periode is vaak voor het gan-
sche leven beslissend. Tal van nieuwe
indrukken worden in zich opgenomen,
en deze kunnen leiden tot verschillende
kwade uitwassen, waarmede de verzor
gers terdege rekening dienen te houden.
Van groot belang is ook hoe de
verstandelijke ontwikkeling zich in dit
tijdperk zal ontploooien.
Zij gaan oordeelen op grond van
eigen inzicht. Was vroeger het woord
van vader en moeder van gezag, thans
wordt dit anders. Zij gaan zelf naden
ken en vormen zich een oordeel, dat
dikwijls zeer onbekookt is. Dit doet
de ouders vaak pijn, doch is een ziel
kundig verschijnsel. Merkwaardig is
ook, hoe in dezen tijd van overgang bij
onze jonge menschen de fantasie, de
verbeelding, zich ontwikkelt en hen
parten speelt. Juist in deze dagen wordt
van de ouders en de opvoeders de
grootste voorzichtigheid en wijsheid
gevraagd, zullen hen de teugels niet uit
de handen glippen.
In deze periode bruist het jonge le
ven ais een kokende zee. Het ontwakend
leven snakt naar ruimte geen idealen
zijn te stout en al wijder wordt de
horizon. Het is de periode van den
wordenden man en de rijpende vrouw.
Zij staan op den tweesprong des levens
en wel hen, die in deze de goede keuze
doen.
Spreker besprak vervolgens de zeer
moeilijke taak der opvoeding. Met
vroeger vergeleken, zeggen velen, is de
jeugd tegenwoordig zeer in haar nadee!
veranderd. Maar met dit te beweren
moeten wij erg voorzichtig zijn. Er be
staat bij ouderen een neiging om het
verleden altijd beter te achten dan het
heden. Doch zeker is dat de jeugd in
dezen tijd door tallooze gevaren wordt
bedreigd. Barre winterstormen loeien
door den lente-tijd van onze rijpende
jeugd. In driesten overmoed worden
door de ouderen helaas met dans,
schaamtelooze lectuur, bioscopen, enz.
de jongens en meisjes vergiftigd, en
daarom moeten de jongeren niet alleen
beschermd worden tegen zichzelf maar
niet minder tegen de ouderen. Het is
een strijd op leven en dood, waarin
vaak meer dan wij vermoeden, het jonge
leven gewikkeld is.
Inzonderheid voor den Christen ligt
hierin iets bijna angstwekkends. Het
jonge leven wordt omringd door zoo
veel geestelijke en zedelijke gevaren.
Voor de opvoeding der jeugd in 's
levens Meimaand is noodig een warme
liefde en een groot geloof.
Spreker besloot zijn boeiende rede
met te wijzen op Hem, Die ook voor het
moeilijke werk der opvoeding de wijs
heid en de kracht schenken kan, om
den jongeling en het meisje op te voe
den tot sieraden van staat, kerk en
maatschappij.
De nood in Saksen.
Voor een ruim aantal toehoorders
trad gisterenavond in de Nieuwe Kerk
alhier op ds. Fröhlich, predikant te
Leipzig, die over den nood in Saksen
spreken zou. Na een inleidend woord
van ds. C. L. Voorhoeve begon ds.
Fröhlich allereerst met een woord van
oprechten dank namens 1500 Saksische
predikanten voor hetgeen in Holland
was gedaan. Toen de hulp kwam, had
men het juiste gevoel van één alge
meene Christelijke Kerk. Spr. zeide
voorts, dat men zich vergiste, wanneer
men dacht, dat de nood in Duitschland
overal even erg was. Door de commu
nistische regeering in Saksen werd de
kerk zoo klein mogelijk gehouden en
werd niets meer dan het eenmaal be
paalde uitgekeerd. Met het waardeloos
worden van het geld beteekend'e die
steun niets. Predikanten moesten dan
ook bijverdiensten zoeken velen gin
gen werken op kantoren en in de mij
nen. Hij zelf vond werk in een ijzer
gieterij en behalve zijn acht uren wer
ken daar, had hij voor zijn pastorale
plichten te zorgen. Ook de vrouwen en
niet het minst de kinderen hebben de
ellende aan den lijve gevoeld. De oudere
menschen bleven op God's hulp ver
trouwen, de kinderen riepen om brood
en om melk. Huisraad en sieraden wer
den verkocht en nog moest men schul
den maken, om eiken dag iets te eten
te hebben. Niet alleen lichamelijk, ook
geestelijk is er geleden men had geen