IEAUX 1 tEE binnen Ell POORTEN IEAUX 1AIV landel TSLETTERS WOENSDAG 28 NOVEMBER mo 28! NIERSE, H TAAI TAAI >erbollen JT8MA, GEMEENTEBESTUUR BINNENLAND jeukende Wintervoeten CD [ZD [TEN \pparaat te-Mesjes BRIL", Icobstraat 14 >1923: S? as P-ISSINGEN •1 [ens-, 03 =3 CP Cartes AARDEWERK CD* >uders al CD ffeuilles Vlechtdoozen CD s nains en bloes. rnituren N -w S3 3 uwdoos CT» Nieuw §5 oö Shawls f 1.25 - 0.30 - 1.— - 0.50 - 1.25 - 4.50 MIDDELBURG \COBSTRAAT loote keuze 1ER1ËN DZEN ZEEP ODEURS ÏLACONS I DE COLOGNE SIERSPELDEN JERWAREN ILLI E R S IMBANDEN VOOR jer ons. cent per ons. cent per ons, cent per ons. Aanbevelend. AAT. VLÏSSINGSCHE COURANT VERVOER HERKAUWENDE DIEREN EN VARKENS. De Burgemeester van Vlissingen brengt ter algemèene kennis, dat de Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft goedgevonden A. In 'te trekken zijn beschikking van 26 October 1923, Directie van den Landbouw, No. 2199, 3e af deeling, laatstelijk gewijzigd bij ziin beschikking van 7 November 1923, Directie van den Landbouw, No. 2177, 3e afdeeling, waarbij het vervoer'van herkau wende dieren en varkens naar bepaalde gedeelten des' Rijks werd verboden B. met ingang van 26 November 1923, het vervoeren of doen vervoeren van her kauwende dieren en varkens, uit het ove rige gedeelte des Rijks, te verbieden naar een kring, omvattende de provinciën Friesland, Groningen, Drenthe, de provin ciën Overijssel en Gelderland, voor zoover deze gelegen zijn ten oosten van den IJssel en den Rijn, en ten zuiden van de Waal, alsmede de provinciën Limburg, Noord- Brabant en Zeeland. C. te bepalen, dat, wanneer bijzondere redenen afwijking van het sub B. bedoelde verbod noodzakelijk irnaken, zoodanige af wijking kan worden toegestaan door den Commissaris der Koningin in de provincie van bestemming, onder de door den be trokken Inspecteur van den Veeartsenijkun- digen Dienst aan te geven voorwaaiden. Vlissingen, 27 November 1923. De Burgemeester voornoemd, M. LAERNOES, L.B. De kabinetscrisis. „De Tijd" verneemt, dat in parle mentaire kringen het gerucht gaat, dat het kabinetBeelaerts van Blokland binnen zeer korten tijd tot stand zal komen. De bedoeling zou zijn, het ge tal departementen tot 8 in te krimpen door samenvoeging van onderwijs en binnenlandsche zaken en overbrenging van landbouw naar arbeid en de ver- eeniging van oorlog-marine tot één de partement van defensie. De nieuwe ministers zouden waar schijnlijk zijn minister-president en buitenlandsche zaken Beelaerts van Blokland, justitie, mr. dr. W. van Sons- beek, burgemeester van Breda, binnen landsche zaken en onderwijs dr. F. graaf van Lijnden van Sandenbitrg, Commissaris der Koningin in Utrecht, financiën mr. R. J. H. Patijn, het oud- Kamerlid, of mr. dr. A. van Doorninck, de nieuwe thesaurier-generaal van fi nanciën waterstaat prof. van Swaay, aan wien echter de giro-zaak in den weg zou staan koloniën dr. H. Lo- vink, lid van de Tweede Kamer. Voor defensie en arbeid worden on waarschijnlijke namen genoemd. Voor defensie zou gepoogd worden den heer H. Colijn te krijgen en voor arbeid mr. dr. A. L. Scholtens, secre taris-generaal van het departement van arbeid, of oud-minister Posthuma. Het kabinet zou aldus bestaan uit 2 katholieken, 2 christ.-hist., 2 anti-rev. en 2 liberalen De „Tijd" geeft echter bovenstaande mededeeling, gelijk het blad ze opving, en voor niet meer dan voor geruchten in parlementaire kringen. Het spionnage-geval. Maandagmiddag zijn de beide uit de preventieve hechtenis te Maastricht ont slagen onderofficieren B. en S. op het regimentsbureau in de nieuwe kazerne in de Kommen, in bijzijn van de officie ren weder gerehabiliteerd. Het schijnt dat zij slechts aan sergeant-majoor T„ die nog in arrest is, nu en dan aan schrijvingen en voorschriften in bruik leen hebben afgestaan, die hij, onder het motief op de hoogte te willen blij ven, aan hen ter inzage vroeg. Zoonis men weet was T. eenige maanden gele den op wachtgeld gesteld, doch nog resërve-plichtig, zoodat zij daarin ab soluut geen kwaad zagen. Opheffing gemeentelijke groentehai. Burg. en Weth. van Groningen stel len den gemeenteraad voor tot ophef fing van de gemeentelijke groentehal. De Volkswoning. Wij ontvingen het eerste nummer van „de Volkswoning", maandblad ge wijd aan de belangen der volkshuis vesting. Dit maandblad zal de denkbeelden propageeren welke leven in de meer gematigde kringen aan socialistische woningpolitiek zal het blad niet doen. Voor belanghebbenden deelen wij mede, dat het redactie-adres is Brug straat 3 te 's-Bosch en het adres van administratie Kromme Nieuwegracht 21, Utrecht. VOORSTELLEN AAN DEN GEMEENTERAAD. 'Door Burg. en Weth. is nog het vol gende voorste! aan den gemeenteraad gedaan Naar aanleiding van het ingekomen adres van het bestuur van den Vlissing- schen Bestuurdersbond betreffende het instellen eener steunregeling en het ontwerpen van plannen voor het weder in werking doen treden eefier werkver schaffing, hebben wij de eer U voor te stellen met ingang van 3 December a.s. wederom met een werkverschaffing een aanvang te doen maken, overeenkom stig het door ons daaromtrent inge wonnen advies der commissie van ad vies voor de crisiswerkloosheid en wel volgens de door deze commissie voor gestelde regeling, waarmede wij ons geheel kunnen vereenigen. Het rapport der commissie leggen wij hierbij over. Dit rapport, behelzend het advies tot het wederom instellen eener werkver schaffing, luidt als volgt Onder terugzending van het in han den der commissie van advies voor de crisiswerkloosheid gestelde adres van het bestuur van den Vlissingschen Be stuurdersbond, betreffende het instel len eener steunregeling en het ontwer pen van plannen voor het weder in werking doen treden eener werkver schaffing, hebben wij de eer U het vol gende te berichten en te adviseeren ie. De meerderheid onzer commissie geeft boven de invoering eener steun regeling, de voorkeur aan het weder instellen eener wrkverschaffing, waar door aan de werkloozen de gelegen heid wordt gegeven om voor den ver leenden steun een tegenprestatie te geven. Wij adviseeren U derhalve te bevor deren, dat evenals verleden jaar, ook gedurende dezen winter een werkver schaffing worde in het leven geroepen. 2e. Hoewel te dezer stede de crisis werkloosheid niet zoo groot blijkt te zijn als het vorig jaar, komt het ons toeh gewenscht voor, dat voor dege nen, die wél crisiswerkloozen zijn de gelegenheid om tot de werkverschaf fing toegelaten te worden niet langer worde uitgesteld. Wij adviseeren U daarom daarmede een aanvang te doen nemen met ingang van Maandag 3 December a.s. 3e. De ondervinding, het vorig jaar bij den aanvang van de werkverschaf fing opgedaan, toen nl. plotseling een groot aantal werkloozen zich tegelijk voor de werkverschaffing hebben aan gemeld, heeft geleerd, dat het niet mo gelijk is, in korten tijd te onderzoeken of ailen die zich aanboden werkelijk crisiswerkloozen waren. Hierdoor zijn personen toegelaten, die niet bij een werkverschaffing voor crisiswerkloozen thuis behoorden en dus buiten de bemoeiing onzer com missie vielen. Niet alleen was liet moei lijk de eenmaal toegeiatenen later weer den toegang te weigeren, doch dit feit maakte het lastig degenen zich na hen aanmeldden en in een zelfde geval ver keerden, af te wijzen. Met de afwikkeling der werkver schaffing, die geleidelijk heeft plaats „gehad, is daarom meer systematisch te werk gegaan, welk systeem onze com missi e nu weder bij de ontrolling der werkverschaffing zou willen toepassen en hetwelk geheel in de lijn ligt van de ministerieele regeling. Wij adviseeren U derhalve, hierom trent te willen goedkeuren, dat in de eerste plaats worden toegelaten, die crisiswerkloozen welke zich tegen werkloosheid hebben verzekerd, alszoo de z.g. georganiseerden. Zij hebben bewezen gedurende den tijd, dat zij werk hadden, voorzorgs maatregelen tegen slechtere tijden te nemen. (Het is de bedoeling de enkelen, die kunnen aantoonen, dat zij uit prin- cipieele overwegingen zich niet bij eenige organisatie hebben aangesloten, bij de georganiseerden niet achter te stellen). Wat de overigen betreft, van deze dienen de omstandigheden nauwkeurig nagegaan te worden, ten einde te be- oordeelen, of zij tot de crisiswerkloozen kunnen worden gerekend. Wordt deze gedragslijn gevolgd, dan zal het aantal te werk gestelden bij den aanvang der werkverschaffing zeer klein zijn, nl. pl.m. 14. Naar de om standigheden zal zich daarna dit aan tal wekelijks uitbreiden, naar bevin ding onzer commissie. 4e. Wij stelleu U voor, het loon voor de werkverschaffing onder dezelfde restrictie voor regendagen als verleden jaar weder te bepalen op 18 per week, met dien verstande echter, dat kostgangers slechts 4 dagen per week zullen mogen werken en dus 2/3 van het weekloon van gezinshoofden zul len ontvangen. Hierbij stellen wij U voor, inwonen de zoons, die geregeld een behoorlijke bijdrage als kostgeld aan hun ouders afdragen, in afwijking met de bepaling van verleden jaar, toen zij niet voor de werkverschaffing in aanmerking kwa men, tenzij zij kostwinner voor het ge zin waren, thans ais kostgangers te beschouwen, daar dit ons alleszins bil lijk voorkomt. 5e. Behalve de reeds genoemde be perkingen voor de toelating stellen wij U voor, ons te machtigen niet tot deelneming aan de werkverschaffing toe te laten Zij, die bijna doorloopend werkloos zijn, nooit geregeld werk hebben of geregeld door een armbestuur worden ondersteund en zij, die de werkver schaffing als een verbetering hunner betrekking beschouwen. Voorts in den regel niet toe te laten: hoofden van gezinneh wier gezinsinko men meer dan ƒ30 per week bedraagt Daar de grensgevallen in het bijzon der met het oog op de groote gezinnen zeer moeilijk te beoordeelen zijn, ge ven wij U in overweging onze commis sie te machtigen, indien zij van de wenschelijkheid daarvan overtuigd is. ook personen toe te laten, wier gezins inkomen eenigszins grooter is dan ƒ30. Verleden jaar was die grens op ƒ36 gesteld. Ten opzichte van kleine gezin nen wordt nu deze grens door ons te hoog gevonden. Wij achten het echter zeer gewenscht zooals reeds gezegd hieraan niet voor alle gevallen ge bonden te zijn, hetgeen ons uit een praktisch oogpunt, in het bijzonder ten behoeve van groote gezinnen noodig voorkomt. 6e. Bovendien stellen wij U voor, de verleden jaar geldende redenen van uit sluiting, die hier nog niet genoemd zijn, ook thans van kracht te doen zijn n.l. voor hen die a. te jong zijn en dus geen crisis werkloozen genoemd kunnen worden b. de leeftijdsgrens van 65 jaar heb ben overschreden c. vrijwillig werkloos zijn d. physiek niet geschikt zijn e. te kort in Vlissingen wonen, (n.l. na 1 Januari 1923) tenzij zij, ten ge noegen van onze commissie kunnen aantoonen, dat zij zich, wegens het be komen van werk, tijdelijk in een andere gemeente hebben gevestigd. 7e. Ten behoeve van de crisiswerk loozen, die wij niet geschikt achten voor deelneming aan de werkverschaf fing maar toch naar onze meening in de termen vallen om gesteund te worden stellen wij ons voor, U, zoo noodig, nadere voorstellen te doen. De Commissie van advies voor de Crisiswerkloosheid. Door de Kon. Maatschappij „de SclïeMe", scheepsbouw- en werktuigen fabriek, alhier, is tot ons een verzoek gericht om van de gemeente in koop te mogen ontvangen een gedeelte van de Dokkade, lang 71'/2 Me ter en breed 1! Meter, terwijl zij later heeft medegedeeld dat zoo noodig met een breedte van IOV2 Meter kan worden vol staan. Deze strook, strekkende langs de water zijde, heeft adressante noodig om onge stoord te kunnen laten arbeiden op sche pen, liggende langs het gedeelte van de Dokkade, dat door verlegging van de schipbrug voor haar bedrijf beschikbaar is gekomen. Volgens het met den Staat der Neder landen en adressante gesloten erfpachts contract, zal laatstgenoemde verplicht zijn, wanneer zij het aangevraagde perceel grond in eigendom heeft verkregen, dit aan den Staat over te dragen, die het dan weder in zijn erfpacht opneemt. Het verlangde stuk grond behoort echter niet geheel in eigendom aan de gemeente. Blijkens een van den hoofdingenieur van den rijkswaterstaat, alhier, ontvangen schrijven, behoort een gedeelte van deze kade, van den waterkant af gerekend fot aan een lijn getrokken op. 1.80 M. achter den voorkant van den betonmuur ten wes ten en op 1 M. achter den voorkant van den basaltmuur ten Oosten van de voor malige ligplaats van de Schipbrug, in eigendom toe aan het rijk. Adressante, die hiermede in kennis is gesteld, wenscht thans een gedeelte van de Dokkade te koopen, hetwelk uitsluitend gemeente-eigendom is en op een overge legde situatieteekening nader is aangege ven. Het genoemde kadegedeelte zal een lengte bezitten van 7!'/2 M. en een breedte van 9/2 M., zoodat het in koop gevraagde stuk grond een oppervlakte heeft van 679.25 Ml (rond 680 Ml) Alvorens echter tot verkoop hiervan zal kunnen worden overgegaan, zal onttrek king aan den openbaren dienst moeten plaats hebben. Tegen het voornemen daartoe waar van op 21 September jl. door ons krachtens de circulaire van Ged. Staten van Zeeland van 8 Augustus 1879, no. 5 (Provinciaal no. 73 van 1879) openbare kennisgeving is geschied en bovendien nog door ons aan de eigenaars en bewoners der aan de Dokkade gelegen perceelen door toezen ding van een afschrift dezer kennisgeving mededeeling heeft plaats gehad zijn een drietal bezwaarschriften ingediend, welke worden overgelegd. In een dezer bezwaarschriften, hetwelk door den heer mr. J. Adriaanse, te Mid delburg, namens mevrouw de weduwe MartinVermeulen, eigenaresse der per ceelen Dokkade 31 en 33 (kadastraal be kend sectie D no. 21 en 22) is ingediend, wordt aangevoerd, dat, wanneer eenmaal de 11 Meter der Dokkade fabrieksterrein is geworden het vanzelf spreekt, dat dan schuttingen of afheiningen zullen worden geplaatst en het terrein een stapelplaats wordt. Voorts dat „dus niet alleen dan de mooie breede straatweg wordt weggeno men met overlating van een betrekkelijk smal deel, waarin zelfs een rijtuig, auto mobiel, vrachtwagen niet meer kan kee- ren, maar het uitzicht ook in zooverre te loor gaat en het totaal zal een aspect ge ven, waardoor de aan mevr. de weduwe Marl in toebehoorende panden aan 'e Dokkade sectie D 21 en 22, maar speciaal die van D 21, het Beeldenhuis, zoodanig zakken zal, dat zeker dit perceel feitelijk onbewoonbaar wordt voor iemand, die an ders wel in staat zou zijn dit mooie ge bouw te bewonen". De heer J. Spuyman, bewoner van het benedengedeelte van het perceel Dokkade no. 33, verklaart zich in zijn adres tegen onttrekking van het meergenoemde kade gedeelte aan den openbaren dienst, omdat bij een eventueelen verkoop de omstandig heden van het bewonen der Dokkade vooral wat stand en uitzicht betreft ten nadeele van betrokkenen zullen veranderen en aan de Kon. Maatschappij „de Schelde" de macht in handen wordt gegeven de be woners van de Dokkade te dwingen te verhuizen, hetgeen met onkosten gepaard zal gaan. Het derde omtrent deze aangelegenheid ontvangen schrijven is afkomstig van den hoofdingenieur van den rijkswaterstaat alhier., Hierin wordt verzocht zoodanige maat regelen te nemen, dat 's rijks rechten niet verkort worden. De Kon. Maatschappij „de Schelde", die met dit schrijven door ons in kennis werd gesteld, verklaarde zich bereid, behoudens nadere regeling met de regeering, aan de in deze missive gestelde voorwaarden te zullen voldoen. Tegenover het door adressante in koop gevraagde perceel grond zijn aan de Dok kade gelegen 9 perceelen, waarvan er reeds 5 in eigendom aan haar toebehooren. Van de 4 andere perceelen behoort er een in eigendom toe aan den rijkswater staat en drie aan particulieren. Door het verplaatsen van de schipbrug is het openbaar verkeer op de Dokkade tot een minimum beperkt, zoodat het zich al leen bepaalt tot dat, hetwelk met de be woners van bovengenoemde perceelen ver band houdt. Het gedeelte van de Dokkade, dat voor openbaar verkeer overblijft zal nog over een breedte van 7'/2 M. beschikken, zoo dat na aftrek van een trottoirbreedte van 1.50 M., nog 6 M. voor het verkeer met rij en voertuigen beschikbaar blijft. Naar onze meening is een straatbreedte van 6 M. voor het verkeer van rij- en voertuigen aldaar ter plaatse voldoende, zoodat wij het door mr. Adriaanse in zijn bezwaarschrift genoemde bezwaar niet kunnen deelen. Tegen inwilliging van het door de Kon. Maatschappij „de Schelde" voornoemd gericht verzoek, bestaat dan ook bij ons geen bezwaar, daar de belangen van het openbaar verkeer aldaar hierdoor niet zullen worden geschaad. De andere door reclamanten ingediende bezwaren zijn waar .'zij niet het open baar verkeer betreffen' niet ter zake 'dienende. De door adressanten geopperde bezwa ren, inzake de waardevermindering der panden zijn naar onze meening te wijten aan het feit, dat de fabriek onmiddellijk aan hunne perceelen belendt. Aangaande het benemen van het uit zicht kunnen wii reeds opmerken, dat dit reeds ontnomen is door de lirging der schepen van genoemde maatschappij aan het bovenbedoelde kadegedeelte, waardoor zij, door verplaatsing van de schipbrug, in de gelegenheid is gesteld. 1 en einde van onze zijde aan het be zwaar van reclamanten, wat het uitzicht betreft, eenigszins tegemoet te komen, hebben wij in het ontwerp-besluit de na volgende voorwaarde opgenomen „de afrastering van het verkochte stuk grond, welke zoo weinig mogelijk gezichtsbelem mering mag veroorzaken, moet plaats hebben volgens een vóóraf door Burg. en Weth. goed te keuren plan". In verband met de prijzen, welke in den laatsten tijd voor grond, als de onderwer- pelijke, worden betaald, komt ons een prijs van ƒ10 per Ml billijk voor. Wij hebben de eer U mitsdien voor te stellen aan het overgelegde ontwerp-be sluit uwe goedkeuring wel te willen ver- ieenen. PROVINCIALE STATEN. Subsidie autobusdiensten. in verband met verschillende aanvra gen om subsidie voor autobus- of omni busdiensten merken Ged. Staten het volgende op De dienst van de N. V. Automobiel en rijtuighandel te Neuzen, loopende van Axel naar Hulst, en de gemeenten Zuiddorpe, Koewacht en St. Jansteen van haar eerste openbaar vervoermid del, komt h.i. in aanmerking voor sub sidie. Hetzelfde is het geval met den dienst van Graauw op Huist van A. Poppe te Graauw, die Graauw en Langendam een openbaar vervoermiddel brengt. Ook stellen zij voor subsidie te ver- leencn aan G. v. d. Klundert te Oud- Vossemeer voor een dienst van St. An- naland over Oud-Vossemeer naar Tho- len, waardoor het isolement van St. An- naiand wordt opgeheven. Afwijzend stellen Ged. Staten voor te beschikken op de volgende verzoeken. Van de N.V. „G.R.A.M." te Goes voor den autodienst tusschen Goes en Wol- pliaartsdijksche Veer, omdat reeds aan Krijger subsidie is verleend en de ont stane concurrentie alleen tengevolge heeft, dat beide diensten samen passa giers vervoeren, die best door een kun nen worden vervoerd. De concurrentie mag tijdelijk voor het publiek voordeel opleveren, maar de kans is zeer groot dat een der ondernemingen moet ver- INGEZONDEN .MEDEDEELINGEN. en gesprongen winterhanden geneest men met Purol. nl doozen van 30, 60 en 90 ets. Bij apothekers en drogisten. dwijnen en dan gaan de tarieven toch weer naar boven. Waar de GRAM nu voor ƒ3000 de post vervoert, waarvoor Krijger 4000 kreeg, zou de provincie juist betalen, wat het rijk uitspaart. Van N. KraanStasmann te Utrecht voor autobusdiensten tusschen Ierseke en Goes en tusschen Wemeldinge en Vlake, daar reeds steun wordt verleend aan diensten tusschen Ierseke en het station Kruiningen;Ierseke en een omnibusdienst tusschen Wemeldinge en Vlake, en de trein voldoende verbinding met Goes geeft, terwijl bovendien niet blijkt dat werkelijk behoefte aan een provinciaal subsidie bestaat. Van H. Castel te Veere, A. J. Sturm te Middelburg en G. de Pagter te Dom burg, vormende de vennootschap on der firma „De Nieuwe Onderneming" voor de liinen MiddelburgDomburg en MiddelburgVeere, omdat de N.V. Walcheren reeds subsidie krijgt en de Nieuwe Onderneming geweigerd heeft om een exploitatie-rekening over te leg gen niettegenstaande zij dit eerst had toegezegd, waardoor niet is na te gaan of er werkelijk behoefte bestaat aan den gevraagden steun. Nog stellen Ged. Staten voor alleen voor 1924 een subsidie van 500 te verleenen aan J. Leendertse te Wemel dinge voor den auto- en wagendienst van Wemeldinge naar Vlake en aan A. Frederikse te Ierseke voor den omni busdienst van Ierseke naar de stations KruiningenIerseke en Vlake. Brug over de Eendracht. Nu 't rapport der commissie tot on derzoek der vraag of afdamming van de Eendracht en de Zandkreek uitvoerbaar en gewenscht kan zijn, aan de voorkeur van overbrugging de voorkeur geeft, stellen Ged. Staten voor den brugbouw vanwege de provincie te steunen. De kosten worden geraamd op 579.000, het brugfonds van de gemeente Tholen bedroeg op 31 December 1922 een som van 24.295, blijft 554.705, waarvan de provincie hoogstens een derde of 134.092 zou moeten bijdragen. Ged. Staten willen de brug ingericht zien ook voor spoorwegverkeer mits het rijk bij een concessie voor een spoorweg op Tholen den eisch stelt, dat de concessionaris de helft der kosten van de brug betaalt. Op billijkheidsgronden willen Ged. Staten Tholen nie. in den weg staan om bruggeld te heffen. Sanatorium Zeeland. Ook nu de plannen van het bestuur van de Vereeniging Sanatorium Zeeland zijn teruggebracht van 100 op 50 bed den en het kapitaal van 750.000 op 300.000, waardoor de gevraagde jaar- iijksche garantie 17.200 is geworden, meenen Ged. Staten dat toch de garan tie niet kan worden gegeven. Als wer kelijk in andere sanatoria ruimte tekort is, zou dit voor het rijk zelf reden moe ten zijn garant të blijven. Doet de pro vincie dit dan mist het rijk een prikkel plaatsen te bezetten ais de omstandig heden zich wijzigen. De rijksverzeke ringsbank behoeft zich om de soliditeit der onderneming niet meer te bekom meren, terwijl het bestuur der vereeni ging ten slotte minder aanleiding heeft, om bij den bouw en de exploitatie de noodige zuinigheid te betrachten. Waar van de andere provincies alleen Zuid- Holland, waarmede Zeeland zich wat betreft financieele draagkracht zeker niet zal kunnen vergelijken, geen enkele garant blijft voor sanatoria, achten Ged. Staten den vorm waarin steun wordt gevraagd niet de meest juist ge kozene. Toch ontveinzen Ged. Staten zich geenszins, dat bij tot standkoming van het onderhavige sanatorium zeer zeker een provinciaal belang is betrok ken, namelijk in dien zin, dat daardoor de mogelijkheid wordt in het leven ge roepen, dat de Zeeuwen in hun eigen omgeving worden verpleegd. Dat be lang wettigt financieelen steun vanwege de provincie, doch in den vorm van een subsidie, welke Ged. Staten voorstellen te bepalen op 0.25 per patiënt en per verpleegdag, doch alleen voor patiënten uit Zeeland, voor wie niet door of van wege het rijk betaald wordt (dus bijv. geen patiënten van de Raden van Ar beid). Weg IjzendijkeBelgische grens. Ged. Staten stellen voor o.a. om goede aansluiting te krijgen op de nieuwe breede keibaan in België, den weg IjzendijkeBelgische grens spoe diger te verbeteren en daarvoor over twee jaar 47.300 te bestemmen, afge zien van de onteigeningskosten van gronden tot opheffing van het zeer bochtige traject bij de Balhofstede. De bedoeling is den weg te verbreeden 4 Meter en een rijwielpad van 1.50 M. Veer StavenisseZijpe. Na onderhandeling van de commissie van toezicht op de prov. stoomboot diensten met den directeur der Rotter- damsche tramwegmaatschappij, waar-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1923 | | pagina 1