IEAUX 1
tEE binnen
Ell POORTEN
IEAUX
1AIV
landel
TSLETTERS
WOENSDAG 28 NOVEMBER
mo 28!
NIERSE,
H TAAI TAAI
>erbollen
JT8MA,
GEMEENTEBESTUUR
BINNENLAND
jeukende Wintervoeten
CD [ZD
[TEN
\pparaat
te-Mesjes
BRIL",
Icobstraat 14
>1923:
S?
as
P-ISSINGEN
•1
[ens-,
03
=3
CP
Cartes
AARDEWERK
CD*
>uders
al
CD
ffeuilles
Vlechtdoozen
CD
s
nains en bloes.
rnituren
N -w
S3
3
uwdoos
CT»
Nieuw
§5
oö
Shawls f 1.25
- 0.30
- 1.—
- 0.50
- 1.25
- 4.50
MIDDELBURG
\COBSTRAAT
loote keuze
1ER1ËN
DZEN ZEEP
ODEURS
ÏLACONS
I DE COLOGNE
SIERSPELDEN
JERWAREN
ILLI E R S
IMBANDEN
VOOR
jer ons.
cent per ons.
cent per ons,
cent per ons.
Aanbevelend.
AAT.
VLÏSSINGSCHE COURANT
VERVOER HERKAUWENDE DIEREN
EN VARKENS.
De Burgemeester van Vlissingen brengt
ter algemèene kennis, dat de Minister van
Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft
goedgevonden
A. In 'te trekken zijn beschikking van 26
October 1923, Directie van den Landbouw,
No. 2199, 3e af deeling, laatstelijk gewijzigd
bij ziin beschikking van 7 November 1923,
Directie van den Landbouw, No. 2177, 3e
afdeeling, waarbij het vervoer'van herkau
wende dieren en varkens naar bepaalde
gedeelten des' Rijks werd verboden
B. met ingang van 26 November 1923,
het vervoeren of doen vervoeren van her
kauwende dieren en varkens, uit het ove
rige gedeelte des Rijks, te verbieden naar
een kring, omvattende de provinciën
Friesland, Groningen, Drenthe, de provin
ciën Overijssel en Gelderland, voor zoover
deze gelegen zijn ten oosten van den IJssel
en den Rijn, en ten zuiden van de Waal,
alsmede de provinciën Limburg, Noord-
Brabant en Zeeland.
C. te bepalen, dat, wanneer bijzondere
redenen afwijking van het sub B. bedoelde
verbod noodzakelijk irnaken, zoodanige af
wijking kan worden toegestaan door den
Commissaris der Koningin in de provincie
van bestemming, onder de door den be
trokken Inspecteur van den Veeartsenijkun-
digen Dienst aan te geven voorwaaiden.
Vlissingen, 27 November 1923.
De Burgemeester voornoemd,
M. LAERNOES, L.B.
De kabinetscrisis.
„De Tijd" verneemt, dat in parle
mentaire kringen het gerucht gaat, dat
het kabinetBeelaerts van Blokland
binnen zeer korten tijd tot stand zal
komen. De bedoeling zou zijn, het ge
tal departementen tot 8 in te krimpen
door samenvoeging van onderwijs en
binnenlandsche zaken en overbrenging
van landbouw naar arbeid en de ver-
eeniging van oorlog-marine tot één de
partement van defensie.
De nieuwe ministers zouden waar
schijnlijk zijn minister-president en
buitenlandsche zaken Beelaerts van
Blokland, justitie, mr. dr. W. van Sons-
beek, burgemeester van Breda, binnen
landsche zaken en onderwijs dr. F.
graaf van Lijnden van Sandenbitrg,
Commissaris der Koningin in Utrecht,
financiën mr. R. J. H. Patijn, het oud-
Kamerlid, of mr. dr. A. van Doorninck,
de nieuwe thesaurier-generaal van fi
nanciën waterstaat prof. van Swaay,
aan wien echter de giro-zaak in den
weg zou staan koloniën dr. H. Lo-
vink, lid van de Tweede Kamer.
Voor defensie en arbeid worden on
waarschijnlijke namen genoemd.
Voor defensie zou gepoogd worden
den heer H. Colijn te krijgen en voor
arbeid mr. dr. A. L. Scholtens, secre
taris-generaal van het departement van
arbeid, of oud-minister Posthuma.
Het kabinet zou aldus bestaan uit 2
katholieken, 2 christ.-hist., 2 anti-rev.
en 2 liberalen
De „Tijd" geeft echter bovenstaande
mededeeling, gelijk het blad ze opving,
en voor niet meer dan voor geruchten
in parlementaire kringen.
Het spionnage-geval.
Maandagmiddag zijn de beide uit de
preventieve hechtenis te Maastricht ont
slagen onderofficieren B. en S. op het
regimentsbureau in de nieuwe kazerne
in de Kommen, in bijzijn van de officie
ren weder gerehabiliteerd. Het schijnt
dat zij slechts aan sergeant-majoor T„
die nog in arrest is, nu en dan aan
schrijvingen en voorschriften in bruik
leen hebben afgestaan, die hij, onder
het motief op de hoogte te willen blij
ven, aan hen ter inzage vroeg. Zoonis
men weet was T. eenige maanden gele
den op wachtgeld gesteld, doch nog
resërve-plichtig, zoodat zij daarin ab
soluut geen kwaad zagen.
Opheffing gemeentelijke groentehai.
Burg. en Weth. van Groningen stel
len den gemeenteraad voor tot ophef
fing van de gemeentelijke groentehal.
De Volkswoning.
Wij ontvingen het eerste nummer
van „de Volkswoning", maandblad ge
wijd aan de belangen der volkshuis
vesting.
Dit maandblad zal de denkbeelden
propageeren welke leven in de meer
gematigde kringen aan socialistische
woningpolitiek zal het blad niet doen.
Voor belanghebbenden deelen wij
mede, dat het redactie-adres is Brug
straat 3 te 's-Bosch en het adres van
administratie Kromme Nieuwegracht
21, Utrecht.
VOORSTELLEN
AAN DEN GEMEENTERAAD.
'Door Burg. en Weth. is nog het vol
gende voorste! aan den gemeenteraad
gedaan
Naar aanleiding van het ingekomen
adres van het bestuur van den Vlissing-
schen Bestuurdersbond betreffende het
instellen eener steunregeling en het
ontwerpen van plannen voor het weder
in werking doen treden eefier werkver
schaffing, hebben wij de eer U voor te
stellen met ingang van 3 December a.s.
wederom met een werkverschaffing een
aanvang te doen maken, overeenkom
stig het door ons daaromtrent inge
wonnen advies der commissie van ad
vies voor de crisiswerkloosheid en wel
volgens de door deze commissie voor
gestelde regeling, waarmede wij ons
geheel kunnen vereenigen.
Het rapport der commissie leggen
wij hierbij over.
Dit rapport, behelzend het advies tot
het wederom instellen eener werkver
schaffing, luidt als volgt
Onder terugzending van het in han
den der commissie van advies voor de
crisiswerkloosheid gestelde adres van
het bestuur van den Vlissingschen Be
stuurdersbond, betreffende het instel
len eener steunregeling en het ontwer
pen van plannen voor het weder in
werking doen treden eener werkver
schaffing, hebben wij de eer U het vol
gende te berichten en te adviseeren
ie. De meerderheid onzer commissie
geeft boven de invoering eener steun
regeling, de voorkeur aan het weder
instellen eener wrkverschaffing, waar
door aan de werkloozen de gelegen
heid wordt gegeven om voor den ver
leenden steun een tegenprestatie te
geven.
Wij adviseeren U derhalve te bevor
deren, dat evenals verleden jaar, ook
gedurende dezen winter een werkver
schaffing worde in het leven geroepen.
2e. Hoewel te dezer stede de crisis
werkloosheid niet zoo groot blijkt te
zijn als het vorig jaar, komt het ons
toeh gewenscht voor, dat voor dege
nen, die wél crisiswerkloozen zijn de
gelegenheid om tot de werkverschaf
fing toegelaten te worden niet langer
worde uitgesteld.
Wij adviseeren U daarom daarmede
een aanvang te doen nemen met ingang
van Maandag 3 December a.s.
3e. De ondervinding, het vorig jaar
bij den aanvang van de werkverschaf
fing opgedaan, toen nl. plotseling een
groot aantal werkloozen zich tegelijk
voor de werkverschaffing hebben aan
gemeld, heeft geleerd, dat het niet mo
gelijk is, in korten tijd te onderzoeken
of ailen die zich aanboden werkelijk
crisiswerkloozen waren.
Hierdoor zijn personen toegelaten,
die niet bij een werkverschaffing voor
crisiswerkloozen thuis behoorden en
dus buiten de bemoeiing onzer com
missie vielen. Niet alleen was liet moei
lijk de eenmaal toegeiatenen later weer
den toegang te weigeren, doch dit feit
maakte het lastig degenen zich na hen
aanmeldden en in een zelfde geval ver
keerden, af te wijzen.
Met de afwikkeling der werkver
schaffing, die geleidelijk heeft plaats
„gehad, is daarom meer systematisch te
werk gegaan, welk systeem onze com
missi e nu weder bij de ontrolling der
werkverschaffing zou willen toepassen
en hetwelk geheel in de lijn ligt van de
ministerieele regeling.
Wij adviseeren U derhalve, hierom
trent te willen goedkeuren, dat in de
eerste plaats worden toegelaten, die
crisiswerkloozen welke zich tegen
werkloosheid hebben verzekerd, alszoo
de z.g. georganiseerden.
Zij hebben bewezen gedurende den
tijd, dat zij werk hadden, voorzorgs
maatregelen tegen slechtere tijden te
nemen. (Het is de bedoeling de enkelen,
die kunnen aantoonen, dat zij uit prin-
cipieele overwegingen zich niet bij
eenige organisatie hebben aangesloten,
bij de georganiseerden niet achter te
stellen).
Wat de overigen betreft, van deze
dienen de omstandigheden nauwkeurig
nagegaan te worden, ten einde te be-
oordeelen, of zij tot de crisiswerkloozen
kunnen worden gerekend.
Wordt deze gedragslijn gevolgd, dan
zal het aantal te werk gestelden bij den
aanvang der werkverschaffing zeer
klein zijn, nl. pl.m. 14. Naar de om
standigheden zal zich daarna dit aan
tal wekelijks uitbreiden, naar bevin
ding onzer commissie.
4e. Wij stelleu U voor, het loon voor
de werkverschaffing onder dezelfde
restrictie voor regendagen als verleden
jaar weder te bepalen op 18 per
week, met dien verstande echter, dat
kostgangers slechts 4 dagen per week
zullen mogen werken en dus 2/3 van
het weekloon van gezinshoofden zul
len ontvangen.
Hierbij stellen wij U voor, inwonen
de zoons, die geregeld een behoorlijke
bijdrage als kostgeld aan hun ouders
afdragen, in afwijking met de bepaling
van verleden jaar, toen zij niet voor de
werkverschaffing in aanmerking kwa
men, tenzij zij kostwinner voor het ge
zin waren, thans ais kostgangers te
beschouwen, daar dit ons alleszins bil
lijk voorkomt.
5e. Behalve de reeds genoemde be
perkingen voor de toelating stellen
wij U voor, ons te machtigen niet tot
deelneming aan de werkverschaffing
toe te laten
Zij, die bijna doorloopend werkloos
zijn, nooit geregeld werk hebben of
geregeld door een armbestuur worden
ondersteund en zij, die de werkver
schaffing als een verbetering hunner
betrekking beschouwen.
Voorts in den regel niet toe te laten:
hoofden van gezinneh wier gezinsinko
men meer dan ƒ30 per week bedraagt
Daar de grensgevallen in het bijzon
der met het oog op de groote gezinnen
zeer moeilijk te beoordeelen zijn, ge
ven wij U in overweging onze commis
sie te machtigen, indien zij van de
wenschelijkheid daarvan overtuigd is.
ook personen toe te laten, wier gezins
inkomen eenigszins grooter is dan ƒ30.
Verleden jaar was die grens op ƒ36
gesteld. Ten opzichte van kleine gezin
nen wordt nu deze grens door ons te
hoog gevonden. Wij achten het echter
zeer gewenscht zooals reeds gezegd
hieraan niet voor alle gevallen ge
bonden te zijn, hetgeen ons uit een
praktisch oogpunt, in het bijzonder ten
behoeve van groote gezinnen noodig
voorkomt.
6e. Bovendien stellen wij U voor, de
verleden jaar geldende redenen van uit
sluiting, die hier nog niet genoemd zijn,
ook thans van kracht te doen zijn n.l.
voor hen die
a. te jong zijn en dus geen crisis
werkloozen genoemd kunnen worden
b. de leeftijdsgrens van 65 jaar heb
ben overschreden
c. vrijwillig werkloos zijn
d. physiek niet geschikt zijn
e. te kort in Vlissingen wonen, (n.l.
na 1 Januari 1923) tenzij zij, ten ge
noegen van onze commissie kunnen
aantoonen, dat zij zich, wegens het be
komen van werk, tijdelijk in een andere
gemeente hebben gevestigd.
7e. Ten behoeve van de crisiswerk
loozen, die wij niet geschikt achten
voor deelneming aan de werkverschaf
fing maar toch naar onze meening
in de termen vallen om gesteund te
worden stellen wij ons voor, U, zoo
noodig, nadere voorstellen te doen.
De Commissie van advies voor de
Crisiswerkloosheid.
Door de Kon. Maatschappij „de SclïeMe",
scheepsbouw- en werktuigen fabriek, alhier,
is tot ons een verzoek gericht om van de
gemeente in koop te mogen ontvangen een
gedeelte van de Dokkade, lang 71'/2 Me
ter en breed 1! Meter, terwijl zij later
heeft medegedeeld dat zoo noodig met een
breedte van IOV2 Meter kan worden vol
staan.
Deze strook, strekkende langs de water
zijde, heeft adressante noodig om onge
stoord te kunnen laten arbeiden op sche
pen, liggende langs het gedeelte van de
Dokkade, dat door verlegging van de
schipbrug voor haar bedrijf beschikbaar is
gekomen.
Volgens het met den Staat der Neder
landen en adressante gesloten erfpachts
contract, zal laatstgenoemde verplicht zijn,
wanneer zij het aangevraagde perceel
grond in eigendom heeft verkregen, dit
aan den Staat over te dragen, die het dan
weder in zijn erfpacht opneemt.
Het verlangde stuk grond behoort echter
niet geheel in eigendom aan de gemeente.
Blijkens een van den hoofdingenieur van
den rijkswaterstaat, alhier, ontvangen
schrijven, behoort een gedeelte van deze
kade, van den waterkant af gerekend fot
aan een lijn getrokken op. 1.80 M. achter
den voorkant van den betonmuur ten wes
ten en op 1 M. achter den voorkant van
den basaltmuur ten Oosten van de voor
malige ligplaats van de Schipbrug, in
eigendom toe aan het rijk.
Adressante, die hiermede in kennis is
gesteld, wenscht thans een gedeelte van
de Dokkade te koopen, hetwelk uitsluitend
gemeente-eigendom is en op een overge
legde situatieteekening nader is aangege
ven.
Het genoemde kadegedeelte zal een
lengte bezitten van 7!'/2 M. en een breedte
van 9/2 M., zoodat het in koop gevraagde
stuk grond een oppervlakte heeft van
679.25 Ml (rond 680 Ml)
Alvorens echter tot verkoop hiervan zal
kunnen worden overgegaan, zal onttrek
king aan den openbaren dienst moeten
plaats hebben.
Tegen het voornemen daartoe waar
van op 21 September jl. door ons krachtens
de circulaire van Ged. Staten van Zeeland
van 8 Augustus 1879, no. 5 (Provinciaal
no. 73 van 1879) openbare kennisgeving
is geschied en bovendien nog door ons
aan de eigenaars en bewoners der aan de
Dokkade gelegen perceelen door toezen
ding van een afschrift dezer kennisgeving
mededeeling heeft plaats gehad zijn een
drietal bezwaarschriften ingediend, welke
worden overgelegd.
In een dezer bezwaarschriften, hetwelk
door den heer mr. J. Adriaanse, te Mid
delburg, namens mevrouw de weduwe
MartinVermeulen, eigenaresse der per
ceelen Dokkade 31 en 33 (kadastraal be
kend sectie D no. 21 en 22) is ingediend,
wordt aangevoerd, dat, wanneer eenmaal
de 11 Meter der Dokkade fabrieksterrein is
geworden het vanzelf spreekt, dat dan
schuttingen of afheiningen zullen worden
geplaatst en het terrein een stapelplaats
wordt.
Voorts dat „dus niet alleen dan de
mooie breede straatweg wordt weggeno
men met overlating van een betrekkelijk
smal deel, waarin zelfs een rijtuig, auto
mobiel, vrachtwagen niet meer kan kee-
ren, maar het uitzicht ook in zooverre te
loor gaat en het totaal zal een aspect ge
ven, waardoor de aan mevr. de weduwe
Marl in toebehoorende panden aan 'e
Dokkade sectie D 21 en 22, maar speciaal
die van D 21, het Beeldenhuis, zoodanig
zakken zal, dat zeker dit perceel feitelijk
onbewoonbaar wordt voor iemand, die an
ders wel in staat zou zijn dit mooie ge
bouw te bewonen".
De heer J. Spuyman, bewoner van het
benedengedeelte van het perceel Dokkade
no. 33, verklaart zich in zijn adres tegen
onttrekking van het meergenoemde kade
gedeelte aan den openbaren dienst, omdat
bij een eventueelen verkoop de omstandig
heden van het bewonen der Dokkade
vooral wat stand en uitzicht betreft ten
nadeele van betrokkenen zullen veranderen
en aan de Kon. Maatschappij „de Schelde"
de macht in handen wordt gegeven de be
woners van de Dokkade te dwingen te
verhuizen, hetgeen met onkosten gepaard
zal gaan.
Het derde omtrent deze aangelegenheid
ontvangen schrijven is afkomstig van den
hoofdingenieur van den rijkswaterstaat
alhier.,
Hierin wordt verzocht zoodanige maat
regelen te nemen, dat 's rijks rechten niet
verkort worden.
De Kon. Maatschappij „de Schelde", die
met dit schrijven door ons in kennis werd
gesteld, verklaarde zich bereid, behoudens
nadere regeling met de regeering, aan de
in deze missive gestelde voorwaarden te
zullen voldoen.
Tegenover het door adressante in koop
gevraagde perceel grond zijn aan de Dok
kade gelegen 9 perceelen, waarvan er
reeds 5 in eigendom aan haar toebehooren.
Van de 4 andere perceelen behoort er
een in eigendom toe aan den rijkswater
staat en drie aan particulieren.
Door het verplaatsen van de schipbrug
is het openbaar verkeer op de Dokkade tot
een minimum beperkt, zoodat het zich al
leen bepaalt tot dat, hetwelk met de be
woners van bovengenoemde perceelen ver
band houdt.
Het gedeelte van de Dokkade, dat voor
openbaar verkeer overblijft zal nog over
een breedte van 7'/2 M. beschikken, zoo
dat na aftrek van een trottoirbreedte van
1.50 M., nog 6 M. voor het verkeer met rij
en voertuigen beschikbaar blijft.
Naar onze meening is een straatbreedte
van 6 M. voor het verkeer van rij- en
voertuigen aldaar ter plaatse voldoende,
zoodat wij het door mr. Adriaanse in zijn
bezwaarschrift genoemde bezwaar niet
kunnen deelen.
Tegen inwilliging van het door de Kon.
Maatschappij „de Schelde" voornoemd
gericht verzoek, bestaat dan ook bij ons
geen bezwaar, daar de belangen van het
openbaar verkeer aldaar hierdoor niet
zullen worden geschaad.
De andere door reclamanten ingediende
bezwaren zijn waar .'zij niet het open
baar verkeer betreffen' niet ter zake
'dienende.
De door adressanten geopperde bezwa
ren, inzake de waardevermindering der
panden zijn naar onze meening te wijten
aan het feit, dat de fabriek onmiddellijk
aan hunne perceelen belendt.
Aangaande het benemen van het uit
zicht kunnen wii reeds opmerken, dat dit
reeds ontnomen is door de lirging der
schepen van genoemde maatschappij aan
het bovenbedoelde kadegedeelte, waardoor
zij, door verplaatsing van de schipbrug, in
de gelegenheid is gesteld.
1 en einde van onze zijde aan het be
zwaar van reclamanten, wat het uitzicht
betreft, eenigszins tegemoet te komen,
hebben wij in het ontwerp-besluit de na
volgende voorwaarde opgenomen „de
afrastering van het verkochte stuk grond,
welke zoo weinig mogelijk gezichtsbelem
mering mag veroorzaken, moet plaats
hebben volgens een vóóraf door Burg. en
Weth. goed te keuren plan".
In verband met de prijzen, welke in den
laatsten tijd voor grond, als de onderwer-
pelijke, worden betaald, komt ons een
prijs van ƒ10 per Ml billijk voor.
Wij hebben de eer U mitsdien voor te
stellen aan het overgelegde ontwerp-be
sluit uwe goedkeuring wel te willen ver-
ieenen.
PROVINCIALE STATEN.
Subsidie autobusdiensten.
in verband met verschillende aanvra
gen om subsidie voor autobus- of omni
busdiensten merken Ged. Staten het
volgende op
De dienst van de N. V. Automobiel
en rijtuighandel te Neuzen, loopende
van Axel naar Hulst, en de gemeenten
Zuiddorpe, Koewacht en St. Jansteen
van haar eerste openbaar vervoermid
del, komt h.i. in aanmerking voor sub
sidie.
Hetzelfde is het geval met den dienst
van Graauw op Huist van A. Poppe te
Graauw, die Graauw en Langendam
een openbaar vervoermiddel brengt.
Ook stellen zij voor subsidie te ver-
leencn aan G. v. d. Klundert te Oud-
Vossemeer voor een dienst van St. An-
naland over Oud-Vossemeer naar Tho-
len, waardoor het isolement van St. An-
naiand wordt opgeheven.
Afwijzend stellen Ged. Staten voor te
beschikken op de volgende verzoeken.
Van de N.V. „G.R.A.M." te Goes voor
den autodienst tusschen Goes en Wol-
pliaartsdijksche Veer, omdat reeds aan
Krijger subsidie is verleend en de ont
stane concurrentie alleen tengevolge
heeft, dat beide diensten samen passa
giers vervoeren, die best door een kun
nen worden vervoerd. De concurrentie
mag tijdelijk voor het publiek voordeel
opleveren, maar de kans is zeer groot
dat een der ondernemingen moet ver-
INGEZONDEN .MEDEDEELINGEN.
en gesprongen winterhanden geneest
men met Purol. nl doozen van 30, 60 en
90 ets. Bij apothekers en drogisten.
dwijnen en dan gaan de tarieven toch
weer naar boven. Waar de GRAM nu
voor ƒ3000 de post vervoert, waarvoor
Krijger 4000 kreeg, zou de provincie
juist betalen, wat het rijk uitspaart.
Van N. KraanStasmann te Utrecht
voor autobusdiensten tusschen Ierseke
en Goes en tusschen Wemeldinge en
Vlake, daar reeds steun wordt verleend
aan diensten tusschen Ierseke en het
station Kruiningen;Ierseke en een
omnibusdienst tusschen Wemeldinge en
Vlake, en de trein voldoende verbinding
met Goes geeft, terwijl bovendien niet
blijkt dat werkelijk behoefte aan een
provinciaal subsidie bestaat.
Van H. Castel te Veere, A. J. Sturm
te Middelburg en G. de Pagter te Dom
burg, vormende de vennootschap on
der firma „De Nieuwe Onderneming"
voor de liinen MiddelburgDomburg
en MiddelburgVeere, omdat de N.V.
Walcheren reeds subsidie krijgt en de
Nieuwe Onderneming geweigerd heeft
om een exploitatie-rekening over te leg
gen niettegenstaande zij dit eerst had
toegezegd, waardoor niet is na te gaan
of er werkelijk behoefte bestaat aan den
gevraagden steun.
Nog stellen Ged. Staten voor alleen
voor 1924 een subsidie van 500 te
verleenen aan J. Leendertse te Wemel
dinge voor den auto- en wagendienst
van Wemeldinge naar Vlake en aan
A. Frederikse te Ierseke voor den omni
busdienst van Ierseke naar de stations
KruiningenIerseke en Vlake.
Brug over de Eendracht.
Nu 't rapport der commissie tot on
derzoek der vraag of afdamming van de
Eendracht en de Zandkreek uitvoerbaar
en gewenscht kan zijn, aan de voorkeur
van overbrugging de voorkeur geeft,
stellen Ged. Staten voor den brugbouw
vanwege de provincie te steunen. De
kosten worden geraamd op 579.000,
het brugfonds van de gemeente Tholen
bedroeg op 31 December 1922 een som
van 24.295, blijft 554.705, waarvan
de provincie hoogstens een derde of
134.092 zou moeten bijdragen.
Ged. Staten willen de brug ingericht
zien ook voor spoorwegverkeer mits
het rijk bij een concessie voor een
spoorweg op Tholen den eisch stelt, dat
de concessionaris de helft der kosten
van de brug betaalt.
Op billijkheidsgronden willen Ged.
Staten Tholen nie. in den weg staan
om bruggeld te heffen.
Sanatorium Zeeland.
Ook nu de plannen van het bestuur
van de Vereeniging Sanatorium Zeeland
zijn teruggebracht van 100 op 50 bed
den en het kapitaal van 750.000 op
300.000, waardoor de gevraagde jaar-
iijksche garantie 17.200 is geworden,
meenen Ged. Staten dat toch de garan
tie niet kan worden gegeven. Als wer
kelijk in andere sanatoria ruimte tekort
is, zou dit voor het rijk zelf reden moe
ten zijn garant të blijven. Doet de pro
vincie dit dan mist het rijk een prikkel
plaatsen te bezetten ais de omstandig
heden zich wijzigen. De rijksverzeke
ringsbank behoeft zich om de soliditeit
der onderneming niet meer te bekom
meren, terwijl het bestuur der vereeni
ging ten slotte minder aanleiding heeft,
om bij den bouw en de exploitatie de
noodige zuinigheid te betrachten. Waar
van de andere provincies alleen Zuid-
Holland, waarmede Zeeland zich wat
betreft financieele draagkracht zeker
niet zal kunnen vergelijken, geen enkele
garant blijft voor sanatoria, achten
Ged. Staten den vorm waarin steun
wordt gevraagd niet de meest juist ge
kozene. Toch ontveinzen Ged. Staten
zich geenszins, dat bij tot standkoming
van het onderhavige sanatorium zeer
zeker een provinciaal belang is betrok
ken, namelijk in dien zin, dat daardoor
de mogelijkheid wordt in het leven ge
roepen, dat de Zeeuwen in hun eigen
omgeving worden verpleegd. Dat be
lang wettigt financieelen steun vanwege
de provincie, doch in den vorm van een
subsidie, welke Ged. Staten voorstellen
te bepalen op 0.25 per patiënt en per
verpleegdag, doch alleen voor patiënten
uit Zeeland, voor wie niet door of van
wege het rijk betaald wordt (dus bijv.
geen patiënten van de Raden van Ar
beid).
Weg IjzendijkeBelgische grens.
Ged. Staten stellen voor o.a. om
goede aansluiting te krijgen op de
nieuwe breede keibaan in België, den
weg IjzendijkeBelgische grens spoe
diger te verbeteren en daarvoor over
twee jaar 47.300 te bestemmen, afge
zien van de onteigeningskosten van
gronden tot opheffing van het zeer
bochtige traject bij de Balhofstede. De
bedoeling is den weg te verbreeden 4
Meter en een rijwielpad van 1.50 M.
Veer StavenisseZijpe.
Na onderhandeling van de commissie
van toezicht op de prov. stoomboot
diensten met den directeur der Rotter-
damsche tramwegmaatschappij, waar-