E_NQM eine Winst" ENVESTEN VL1SS1NGSCHE COURANT iOOO 150 25 en Jongenstruien lilii iQO B.J.MEIJER, Walstraat 31. >.maa= lO NOVEMBER Eerste Blad De Firma H. BRONS Jr., Rotterdam soorten. .RE WOLLER tte Loopjongen ienstbode sche Maatschappij van Stoomvaar! No266< litpave: Firma F. VAH BE VELDE Ir Jatstraat 58, Vlissingen. Iel. Interc. 10. Postrekening 66287 Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen GEMEENTEBESTUUR LIJDELIJK VERZET Beursbeschouwingen BINNENLAND ïUWENDIJK. r mouwen f 5.- ïouwen f 7.- Blauwe-, Grijze- UVitte Wollen gevraagd. ERTENS, Spuistr. 56 d tegen 15 November nber een ureau „Vliss. Courant" -Middelb. - Rotterdam, [engelegen plaatsen. VAN PASSAGIERS 3EREN EN VEE. T. Wli. v.n. Mr 8 ember I' 12 13 - I 8 kl5 8 16 - 8 nnaties te bekomen N.V. Transport- en Eip h. Erven G. VOS, Tel. B. EENHOORN, Tel.163. V. OOSTEKHOUT, Tel. 282. T. BOtt Ï.B. III ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België 4.15. Voor overige landen der Post-Unie 4.70. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIEPRIJS: Van 14 regels 1.10voor iederen regel meer 26 ct Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 52 cent per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regei De abonné's in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken. vUU een ongeluk. (IUH gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. gulden bij verlies van een wijsvinger. gulden bij verlies van eiken anderen vinger. Pit nummer bestaat uit 3 bladen BEKENDMAKING. Burg. en Weth. van Vlissingen maken bekend, dat a. in de vergadering van den Raad dezer gemeente d.d. 26 October ji. tot voorzit ters en leden der vaste commissiën uit zijn midden zijn benoemd in de commissie voor de Strafverordeningen De Burgemees ter, ambtshalve Voorzitter, leden de heeren P. G. Laernoes, A. Stayerman, L. P. van Oorschot en H. Al. W. L. van Bennekom de Gemeentewerken de heer J. G. van Niftrik Jr.. Voorzitter, leden de heeren G. F. Lmdeijer, M. Laernoes, G. van de Putte, J. Post en P. G. Laernoes de Financiën de heer W. L. Huson, Voorzitter, leden de heeren A. Staverman, P. Landsman, A. C. van Hal, F. L. Hense! en S. J. Hillinga het Havenbedrijfleden de heeren M. Laernoes, J. G. van Niftrik Jr., H. M. W. L. van Bennekom, W. L. Huson, J. de Meij en L. P. van Oorschot het Grondbedrijfleden de heeren W. L. Huson, J. de Meij. G. van de Putte, H. C. V. Sorel en W. de Ridder de Badexploitatie leden de heeren M. J. Harts, F. L. Hensel, M. Laernoes en E. Andriessen de Groente- en Fruitveiling leden de heeren M. J. Harts, G. F. Lindeijer, G. van de Putte en S. J. Hillinga de Oudheidkundige verzameling leden de heeren A. Staverman en P. Landsman het Woningbedrijfleden de heeren W. L. Huson, J. de Meij, G. van de Putte, H. C. V. Sorel en W. de Ridder b. door dit college is benoemd tot Voorzitter van de commissie voor het Ha venbedrijf de Burgemeester het Grondbedrijfde heer J. G. van Niftrik Jr., Wethouder de Badexploitatie de Burgemeester de Groente- en Fruitveiling de heer J. G. van Niftrik Jr., Wethouder de Oudheidkundige verzamelingde Burgemeester het Woningbedrijfde heer J. G. van Niftrik Jr., Wethouder. Vlissingen, 9 November 1923. Burg. en Weth. van Vlissingen, VAN WOELDEREN, De Secretaris, F. BISSCHOP. De natuurlijke historie leerde ons als kinderen reeds, dat eik dier er zijn eigen wijze van verdediging op na houdt. De leeuw door verwoeden strijd, het hert door overijlde vlucht, het stekelvarken door zich doodstil als een bal op te rollen, kortom elk dierlijk wezen ver houdt zich in aanval of verdediging ge heel en ai naar zijn zeer onderscheiden aard. Ook de mensch kent die groote uiteenloopende onderscheidenheid,waar het geldt het uiterste te beproeven in den strijd hetzij om iets te winnen, te veroveren, hetzij om iets niet te verlie- ezn, te behouden. Deze zal door krach tige, stoere, gewelddadige daden zijn doel nastreven, gene zal dit trachten te bereiken met koele berekening, langs kronkelende paden, een ander weer zal eiken aanval met tegenaanval beant woorden, weer een ander voelt zich het krachtigst in een openlijk medegeven, maar gepaard gaand met een heimelijk verzet. Dat lijdelijk toegeven, althans niet krachtig terugdringen, maar niet temin zich zoo taai mogelijk vastklam pen aan het bestaande, is wat in den laatsten tijd op allerlei gebied van den maatschappelijken strijd weder sterk op den voorgrond treedt en hetgeen we het lijdelijk verzet noemen. Die strijdwijze is een wijze van strij den zonder merkbare wapenen zij kan inderdaad onoverwinlijk blijken, of schoon zij meestentijds slechts tot een uitstel van de nederlaag, tot een ver lenging, vaak even noodeioos als pijn lijk, van moeilijke toestanden lijdt. Een leerzaam voorbeeld geeft, in het groot, te dien aanzien het Roerconflict te aan schouwen, waarbij het van Berlijn uit gesteunde, zwaar betaalde en aange vuurde lijdelijk verzet, Duitschland op een financieele om van de staatkun dige niet te spreken catastrophe te staan gekomen is, grooter cran iemand zich, nauwelijks een half jaar geleden, had durven voorstellen. Toch ook kent de allerjongste tijd voorbeelden van wel degelijk lijdelijk verzet-successen, en meer dan één strijd is geëindigd ten gunste van hen, die van dit taaiste aller moderne wapens gebruik maakten. Wij zullen de laatsten zijn om te ont kennen, dat in een conflict van belan gen, bij gebrek aan nobeler wapentuig, in het uiterste geval niet naar dit ge vaarlijk wapen begrijpelijker wijze kan gegrepen worden. Maar gevaarlijk is het er niet minder om. Want dit ver weermiddel is als een tweesnijdend zwaard. Het wondt zoowel den aanval ler als den verdediger, indien niet met de uiterste omzichtigheid daarmede wordt omgegaan. Immers, juist omdat elk arsenaal, zoo ledig en'ontdaan niet wezen kan van deugdelijk wapentuig, of het herbergt nog wel de wapenen van lijdelijk verzet, wordt naar dit laat ste strijdmiddel maar ai te vaak, en al te lichtzinnig gegrepen, en wordt niet beseft, dat het gebruik zoo spoedig in misbruik ontaai dt. In schier elke denkbare positie van de maatschappij zal men, komt het tot een belangenstrijd, kunnen ontwaren, hoe er immer gelegenheid is in lijdelijk verzet te komen. De reden hiervan is deze, dat nu eenmaal nooit geheel en al nauwkeurig een positie, een werk kring, hoog of iaag, groot of klein voor geschreven en afgebakend kan zijn. Altijd en overal zullen er ruimten, spe lingen te over zijn, welke door onge schreven, maar niet minder zedelijk tot verplichting bindende wetten, aange vuld moeten worden, wil ons werk zoo volmaakt mogelijk zijn. Het lijdelijk verzet riu is er juist op ingericht die ongeschreven verplichtingen niet na te komen, haar zedelijke rechten op ver vulling te ontkennen, en niét de instor ting van dit deel in het groot geheel, dit laatste in zijn ganschen omvang te treffen en te doen ineenstorten. Elke strijd dan ook met het wapen van het lijdelijk verzet gewonnen, beteekent toch verlies aan innerlijke waarde bij zijn hanteerders zij hebben misdreven tegenover het wellicht kostbaarste be zit eener goede geordende maatschap pelijke samenstelling, te weten, dat bo ven wetboeken en justitieele voorschrif ten, boven neergeschreven regelen en bepalingen, de goede trouw als een lichtend baken hoog boven de onstui mige baren van tweespalt, twist en strijd, behoort te blijven glanzen. Als deze in de menschenwereld verloren gaat en het heeft er helaas meer en meer den schijn van dan ondermijnt zij hare eigen grondvesten en wordt liet geheele onderlinge verband en de hechtheid van het maatschappelijk bouwwerk jammerlijk voorgoed ver broken De effectenbeurs niet door buitenlandsche factoren beïn vloed. Wat is er gaande met Koninklijke Iets over het rubberverbruik van automobie len. Het teveel aan scheeps- ruimte. Geen belangstelling voor Amerikanen. Het uitstel der nieuwe Indische leening in Amerika. Tegenstrijdige be richten over Mexico. Het is wel opmerkelijk dat de effec tenbeurs zich de laatste weken nage noeg geheel onttrokken heeft aan den depiorabelen toestand, welke over onze Oostgrenzen heerscht en die toch zon der eenigen twijfel een ook voor ons land gevaarlijke phase is ingetreden. De splijtzwam der politieke verdeeld heid werkt rusteloos voort uit een door financieele en economische ellende vruchtbaar gemaakten bodem. Dat het de regeering nog zal gelukken haar gezag in de opstandige staten te doen gelden en intusschen door de nieuwe geldpolitiek voor de bevolking betere levensvoorwaarden te scheppen, wordt al meer betwijfeld. De eerste goud- markleening ten bedrage van 300 mil- lioen is reeds geheel uitgegeven, maar bleek niet voldoende, zoodat nu reeds tot de emissie van een tweede goudlee- ning besloten werd. Het heet nu dat op 15 dezer de Rentebiijetfen in omloop zullen worden gebracht en de uitgifte der papiermarken tegelijkertijd zal worden stopgezet, met het oog waarop de dagelijksche waardedaling in het buitenland tot staan is gekomen, maar een stabiele wisselkoers hoe dan ook de landsmunt moge worden genoemd, Papiermark, Rentemark, of Neumark kan, alieen worden behouden door een evenwicht tusschen ontvangsten en uitgaven, dat zonder hulp van buiten in Duitschland vooreerst niet mogelijk schijnt. Én de indruk is nog niet weg genomen, dat Duitschland den „tiet- stand" der economische ellende nog zal moeten passeeren, een uitzicht dat elk optimisme uitsluit. Ook de boog van het pessimisme kan echter niet altijd gespannen zijn en op de beurzen heeft men reeds zoo lang zich op ernstige gebeurtenissen voorbereid, dat deze thans weinig indruk meer maken. Ook de andere factoren, de onzekere politieke toestand in ons land, de pro tectionistische beweging in Engeland en de zwakke Sferlingkoers, welke tusschen ƒ11.52 en ƒ11.54 schommelt, werden vrijwel geheel genegeerd, zoo dat de meer interne factoren tot volle gelding konden komen. Dit geldt in de eerste plaats van den handel in Petro- leumwaarden. inzonderheid van Ko ninklijke, welke nu in een maand tijds circa 50 gestegen zijn. In het begin des jaars was de noteering 424 S, daarna is in verband met de voortdu rende daling der prijzen een daling ge volgd tot 322 op 2 Augustus en op 9 October was de koers nog slechts 10 daarboven. Sindsdien kwam de olieprijs tot staan en volgden de gun stige berichten over den toestand en de vooruitzichten van de Koninkiijke- Shell elkaar met periodieke regelmaat op. In ons vorig overzicht vermeldden wij de tegenspraak van het gerucht volgens hetwelk de Kon /Shell belang zou verwerven bij de Anglo-Persian Cy., welke door de Engelsche regeering gecontroleerd wordt, sedert heeft de heer Deterding toegegeven dat inder daad met de Engelsche regeering over de overneming van een bedrag gewone aandeelen onderhandeld wordt, terwijl meerdere mededeelingen door den heer Deterding zijn verstrekt, waarin men een aanleiding heeft gezien de aan deelen Koninklijke op te zetten hoewel buitenstaanders uiteraard slecht kun nen beoordeelen of de mededeelingen van den heer Deterding als een hausse- dan wei als een baisse-argument moe ten dienst doen. Geloofwaardiger is het dan ook, dat de leiding der Kon.- Shell voor de op handen zijnde trans acties een hoogere noteering voor haar aandeelen noodig heeft en sinds eeni gen tijd bezig is die te verkrijgen. Ware dit niet het geval, dan zoude de heer Deterding vermoedelijk niet hebben verteld, dat de zaken in het ioopende jaar gunstiger zijn geweest dan in het vorig jaar, want ten behoeve van het publiek worden dergelijke mededeelin gen gewoonlijk niet verstrekt. Ondanks de stellige uitspraak van den heer De terding, dat niet tot een uitgifte van nieuwe aandeelen zou worden beslo ten, bleef men op de beurs toch aan de mogelijkheid van een claim vasthou den. De ware reden der koersrijzing zal allicht spoedig blijken. De overige locale afdeelingen hebben een zeer kalm verloop gehad, hetgeen voor Rubbers, Tabakken en Scheep- vaartaandeelen gemakkelijk te verkla ren valt uit de afwezigheid van nieuwe gezichtspunten. De rubberprijs blijft nog zwak, de voorraden in Londen stij gen nog, de export van rubber uit de Engelsche voortbrengingsgebieden is echter voor de twee maanden welke ons nog van het einde des jaars schei den van 65 tot 60 der standaard productie verminderd, zoodat men in rubberkringen geen verdere daling ver wacht. Uit de Engelsche productiegebieden zal voor de nog restende maanden van het ioopende jaar niet worden ver hoogd evenals de prijs van de petro leum zal echter ook de toekomstige prijsloop van rubber voornamelijk van het verbruik in Amerika afhangen. Hierover wordt zeer verschillend ge oordeeld. Een vooraanstaand deskun dige in Londen heeft zich onlangs in optimistischen geest uitgelaten over het toekomstig verbruik in Amerika, en wel met het oog op de enorme uitbrei ding van het automobilisme, dat als bekend de grootste rubberverbruikster is 75 der geheele rubberproductie is voor de banden-fabricage benoo- digd. Aan het einde van 1922 waren er INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Beëedigd Makelaar in Assurantiën, geeft hiermede kennis, tot haren vertegenwoordiger voor Walcheren te hebben aangesteld, den Heer Belast zich met het sluiten van ALLE VERZEKE RINGEN, onverschillig van welken aard. in de Ver. Staten 12.250.000 automo bielen ingeschreven en de productie voor het ioopende jaar zai niet minder dan 3.500.000 bedragen, zoodat er bij het einde van 1923, in aanmerking ge nomen vervanging en export, circa 14.000.000 zullen zijn. Buiten Amerika zijn er ongeveer 2.500.000 automobie len, in totaal zullen er tegen het einde van dit jaar derhalve 16.000.000 van die vehikels in gebruik zijn tegen 2.000.000 in het laatste jaar vóór den oorlog. De productie in één jaar is thans nagenoeg tweemaal zoo groot als het totaal aantal dat vóór den oor log in gebruik was. Van belang is ook, dat sinds den laatsten tijd per band een grootere hoeveelheid rubber ver werkt wordt, hetgeen o.m. ook verband houdt met de sterke ontwikkeling van het auto-busverkeer, waarvoor meeren- deeis zware banden worden gebruikt. De mindere aankoopen van Amerika worden daarom door dezen deskundige ais een tijdelijk verschijnsel beschouwd, waarop in het eerste halfjaar weer grootere aankoopen zullen volgen. Minder gunstig wordt er geoordeeld over de vooruitzichten der Scheep vaart. De tonnemaat der wereldvloot is thans circa 16 miliioen ton grooter dan vóór den oorlog, waarbij welis waar in aanmerking moet worden ge nomen dat veel schepen niet meer zee waardig zijn en bij den siooper terecht komen, maar uit welk cijfer toch wel te zien is hoe groot de opleving in de Scheepvaart moet zijn alvorens het sur plus geheel is verdwenen. Voor Suikerwaarden houdt de vaste stemming aan, vooral wegens de hoo gere noteeringen, welke van Amerika geseind worden, zoomede in verband met den tegenvallenden bietsuikeroogst hier en elders. De willige New-York- sche koersen van de vorige week be- hooren alweer tot het verleden. Wel wordt telkens van een willige markt gerept, de noteeringen van hier be kende fondsen zijn de laatste dagen eerder iets afgebrokkeld. Ten onzent heeft men de kat uit den boom geke ken, vermoedelijk ook al omdat de hooge dollarkoers de winstkansen van speculatieve transacties in Amerikanen nog onzekerder maakt dan ze anders reeds zijn. Van Staatsfondsen waren Nederlan ders en Nederl. Indië iets hooger, nu de nieuwe leening van Nederl. Indië in Amerika op de hervorming van het ka binet moet wachten. In Mexicanen gaat nagenoeg niets meer om. De be richten uit en over dat land blijven te genstrijdig. Eenerzijds wordt gemeld dat er in den financieelen toestand een ongunstige wending gekomen is, an derzijds worden deze berichten als ten dentieus gekarakteriseerd en wordt medegedeeld dat het grootste deel der voor de rentebetaling benoodigde gel den reeds aanwezig en ter beschikking is. De malaise in handel en bedrijf fee- kent zich nog steeds af in een ruime geldmarkt geld op prolongatie a 2 a 3 gemakkelijk verkrijgbaar. Autobusverkeer. Blijkens het voorloopig verslag van de afdeelingen der Tweede Kamer over hoofdstuk Waterstaat van de Staats begroting voor 1922, vestigden ver scheidene leden de aandacht op de on eerlijke concurrentie, door autobussen aan intercommunale tramwegen aan gedaan, doordat zij vooral op de druk ke uren het verkeer aan de tramwegen onttrekken en daarentegen in de niet- voordeelige uren, b.v. de vroege och- tenduTen, de tramwegen voor de ver- keersbehoeften laten opkomen. Op die wijze zullen vele tramwegen niet kun nen blijven bestaan. Zeer vele leden, die erkenden, dat het autobusverkeer in vele gevallen aan het publiek goede diensten bewijst, vooral tusschen gemeenten, die nog niet van een tramverbinding zijn voor zien, waren desniettemin van oordeel, dat dringend behoefte bestaat aan voorschriften voor de veiligheid van het publiek, zoowei ten aanzien van de stevigheid van de constructie der voer tuigen, als met het oog op brandge vaar in verband met de ligging van de benzinereservoirs en het rooken in de wagens. Ook werd betoogd, dat voor schriften noodig zijn met het oog op de zedelijkheid in verband met het rijden des avonds met overvolle en niet ver lichte autobussen. De hier aan het woord zijnde leden waren voorts van oordeel, dat de auto bussen voor het gebruik maken van de wegen een retributie of belasting be- hooren te betalen en dat voorschriften voor een maximum belasting op vele wegen, vooral in veenpolders, vereischt zijn. Ook werd gewezen op het gevaar, dat voor het publiek kan voortspruiten uit het onverantwoordelijk woest rijden van autobussen uit onderlinge concur rentiezucht. Opgemerkt werd, dat de noodzakelij ke regelingen op dit gebied niet kun nen uitgaan van de gemeenten, omdat er eenheid van voorschriften moet zijn, niet alleen intercommunaal maar ook interprovinciaal. Aangezien de wet be treffende de openbare middelen van vervoer van 23 April 1880 (Stbl. no. 67) voor het in werking brengen daar van geen vergunning eischt, zal het gewenscht zijn ten opzichte van deze aangelegenheid een nadere wettelijke voorziening te treffen, waarin in de eerste plaats bepalingen zullen moeten voorkomen ten aanzien van de rechts persoonlijkheid van de onderneming, een waarborgsom tegen ongelukken, een concessie met regeling van de aan sprakelijkheid bij schade, de wijze van keuring van de motoren en de voertui gen, alsmede ten aanzien van de ge schiktheid en de bekwaamheid van de bestuurders. Ons nationale vermogen. In de „Haagsche Post" komen een aantal, tabellen voor, die een aardigen kijk geven op het nationale vermogen van ons land en op de individueele ver mogens der miilionairs. In het belasting jaar 1915/1916 be droeg het totaal aantal aangeslagenen in de vermogensbelasting ruim 89.000 met een totaalvermogen van ruim 7300, miliioen in 1920—1921 waren die cijfers ruim 159.000 en ongeveer 13.590 miliioen en in 1229/1923 waren ze juim 161.000 en bijna 12.324 miliioen. Men bedenke bij dit alles, dat de ver mogens beneden 16.000 vrij zijn van Vermogensbelasting. Uit een ander staatje blijkt, dat de vermindering van het totaalbedrag in de laatste jaren het gevolg is van de afneming der vermogens boven de 50.000, die natuurlijk een verschuiving ten gunste van de lagere groepen ten gevolge heeft gehad. Wat nu het aantal miilionairs be treft, dat bedroeg in 1915/1916 608 met een totaal vermogen van bijna 1254 miliioen in het recordjaar 1920/1921 bedroegen die getallen 1239 en ruim 2704 miliioen in 1922/1923 waren zij 966 en ruim 2072 miliioen. Op dit moment vertegenwoordigt dus 0.6 der aangeslagenen een ver mogen dat juist 1/6 bedraagt van het totaal-vermogen der aangeslagenen. En dit terwijl de.twee malaise-jaren het aantal miilionairs even sterk hebben doen afnemen als het is toegenomen tusschen 1895 en 1S17

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1923 | | pagina 1