E_NQM
eine Winst"
ENVESTEN
VL1SS1NGSCHE COURANT
iOOO
150
25
en Jongenstruien
lilii
iQO
B.J.MEIJER, Walstraat 31.
>.maa=
lO NOVEMBER
Eerste Blad
De Firma H. BRONS Jr., Rotterdam
soorten.
.RE WOLLER
tte Loopjongen
ienstbode
sche Maatschappij van
Stoomvaar!
No266<
litpave: Firma F. VAH BE VELDE Ir Jatstraat 58, Vlissingen. Iel. Interc. 10. Postrekening 66287
Verschijnt dagelijks, uitgezonderd op Zondag en algemeen erkende Christelijke Feestdagen
GEMEENTEBESTUUR
LIJDELIJK VERZET
Beursbeschouwingen
BINNENLAND
ïUWENDIJK.
r mouwen f 5.-
ïouwen f 7.-
Blauwe-, Grijze-
UVitte Wollen
gevraagd.
ERTENS, Spuistr. 56
d tegen 15 November
nber een
ureau „Vliss. Courant"
-Middelb. - Rotterdam,
[engelegen plaatsen.
VAN PASSAGIERS
3EREN EN VEE.
T. Wli.
v.n. Mr
8
ember I'
12
13 - I 8
kl5 8
16 - 8
nnaties te bekomen
N.V. Transport- en Eip
h. Erven G. VOS, Tel.
B. EENHOORN, Tel.163.
V. OOSTEKHOUT, Tel. 282.
T. BOtt
Ï.B. III
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20
per 3 maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België 4.15.
Voor overige landen der Post-Unie 4.70. Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 14 regels 1.10voor iederen regel meer 26 ct
Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs.
Reclames 52 cent per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regei
De abonné's in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken.
vUU een ongeluk. (IUH
gulden bij verlies
van een hand,
voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
gulden bij verlies
van een
wijsvinger.
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger.
Pit nummer bestaat uit 3 bladen
BEKENDMAKING.
Burg. en Weth. van Vlissingen maken
bekend, dat
a. in de vergadering van den Raad dezer
gemeente d.d. 26 October ji. tot voorzit
ters en leden der vaste commissiën uit zijn
midden zijn benoemd
in de commissie voor
de Strafverordeningen De Burgemees
ter, ambtshalve Voorzitter, leden de heeren
P. G. Laernoes, A. Stayerman, L. P. van
Oorschot en H. Al. W. L. van Bennekom
de Gemeentewerken de heer J. G. van
Niftrik Jr.. Voorzitter, leden de heeren G.
F. Lmdeijer, M. Laernoes, G. van de Putte,
J. Post en P. G. Laernoes
de Financiën de heer W. L. Huson,
Voorzitter, leden de heeren A. Staverman,
P. Landsman, A. C. van Hal, F. L. Hense!
en S. J. Hillinga
het Havenbedrijfleden de heeren M.
Laernoes, J. G. van Niftrik Jr., H. M. W. L.
van Bennekom, W. L. Huson, J. de Meij
en L. P. van Oorschot
het Grondbedrijfleden de heeren W.
L. Huson, J. de Meij. G. van de Putte, H.
C. V. Sorel en W. de Ridder
de Badexploitatie leden de heeren M. J.
Harts, F. L. Hensel, M. Laernoes en E.
Andriessen
de Groente- en Fruitveiling leden de
heeren M. J. Harts, G. F. Lindeijer, G. van
de Putte en S. J. Hillinga
de Oudheidkundige verzameling leden
de heeren A. Staverman en P. Landsman
het Woningbedrijfleden de heeren W.
L. Huson, J. de Meij, G. van de Putte, H.
C. V. Sorel en W. de Ridder
b. door dit college is benoemd tot
Voorzitter van de commissie voor het Ha
venbedrijf de Burgemeester
het Grondbedrijfde heer J. G. van
Niftrik Jr., Wethouder
de Badexploitatie de Burgemeester
de Groente- en Fruitveiling de heer J.
G. van Niftrik Jr., Wethouder
de Oudheidkundige verzamelingde
Burgemeester
het Woningbedrijfde heer J. G. van
Niftrik Jr., Wethouder.
Vlissingen, 9 November 1923.
Burg. en Weth. van Vlissingen,
VAN WOELDEREN,
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
De natuurlijke historie leerde ons als
kinderen reeds, dat eik dier er zijn eigen
wijze van verdediging op na houdt. De
leeuw door verwoeden strijd, het hert
door overijlde vlucht, het stekelvarken
door zich doodstil als een bal op te
rollen, kortom elk dierlijk wezen ver
houdt zich in aanval of verdediging ge
heel en ai naar zijn zeer onderscheiden
aard. Ook de mensch kent die groote
uiteenloopende onderscheidenheid,waar
het geldt het uiterste te beproeven in
den strijd hetzij om iets te winnen, te
veroveren, hetzij om iets niet te verlie-
ezn, te behouden. Deze zal door krach
tige, stoere, gewelddadige daden zijn
doel nastreven, gene zal dit trachten te
bereiken met koele berekening, langs
kronkelende paden, een ander weer zal
eiken aanval met tegenaanval beant
woorden, weer een ander voelt zich het
krachtigst in een openlijk medegeven,
maar gepaard gaand met een heimelijk
verzet. Dat lijdelijk toegeven, althans
niet krachtig terugdringen, maar niet
temin zich zoo taai mogelijk vastklam
pen aan het bestaande, is wat in den
laatsten tijd op allerlei gebied van den
maatschappelijken strijd weder sterk op
den voorgrond treedt en hetgeen we
het lijdelijk verzet noemen.
Die strijdwijze is een wijze van strij
den zonder merkbare wapenen zij kan
inderdaad onoverwinlijk blijken, of
schoon zij meestentijds slechts tot een
uitstel van de nederlaag, tot een ver
lenging, vaak even noodeioos als pijn
lijk, van moeilijke toestanden lijdt. Een
leerzaam voorbeeld geeft, in het groot,
te dien aanzien het Roerconflict te aan
schouwen, waarbij het van Berlijn uit
gesteunde, zwaar betaalde en aange
vuurde lijdelijk verzet, Duitschland op
een financieele om van de staatkun
dige niet te spreken catastrophe te
staan gekomen is, grooter cran iemand
zich, nauwelijks een half jaar geleden,
had durven voorstellen. Toch ook kent
de allerjongste tijd voorbeelden van wel
degelijk lijdelijk verzet-successen, en
meer dan één strijd is geëindigd ten
gunste van hen, die van dit taaiste aller
moderne wapens gebruik maakten.
Wij zullen de laatsten zijn om te ont
kennen, dat in een conflict van belan
gen, bij gebrek aan nobeler wapentuig,
in het uiterste geval niet naar dit ge
vaarlijk wapen begrijpelijker wijze kan
gegrepen worden. Maar gevaarlijk is
het er niet minder om. Want dit ver
weermiddel is als een tweesnijdend
zwaard. Het wondt zoowel den aanval
ler als den verdediger, indien niet met
de uiterste omzichtigheid daarmede
wordt omgegaan. Immers, juist omdat
elk arsenaal, zoo ledig en'ontdaan niet
wezen kan van deugdelijk wapentuig,
of het herbergt nog wel de wapenen
van lijdelijk verzet, wordt naar dit laat
ste strijdmiddel maar ai te vaak, en al
te lichtzinnig gegrepen, en wordt niet
beseft, dat het gebruik zoo spoedig in
misbruik ontaai dt.
In schier elke denkbare positie van
de maatschappij zal men, komt het tot
een belangenstrijd, kunnen ontwaren,
hoe er immer gelegenheid is in lijdelijk
verzet te komen. De reden hiervan is
deze, dat nu eenmaal nooit geheel en
al nauwkeurig een positie, een werk
kring, hoog of iaag, groot of klein voor
geschreven en afgebakend kan zijn.
Altijd en overal zullen er ruimten, spe
lingen te over zijn, welke door onge
schreven, maar niet minder zedelijk tot
verplichting bindende wetten, aange
vuld moeten worden, wil ons werk zoo
volmaakt mogelijk zijn. Het lijdelijk
verzet riu is er juist op ingericht die
ongeschreven verplichtingen niet na te
komen, haar zedelijke rechten op ver
vulling te ontkennen, en niét de instor
ting van dit deel in het groot geheel,
dit laatste in zijn ganschen omvang te
treffen en te doen ineenstorten. Elke
strijd dan ook met het wapen van het
lijdelijk verzet gewonnen, beteekent
toch verlies aan innerlijke waarde bij
zijn hanteerders zij hebben misdreven
tegenover het wellicht kostbaarste be
zit eener goede geordende maatschap
pelijke samenstelling, te weten, dat bo
ven wetboeken en justitieele voorschrif
ten, boven neergeschreven regelen en
bepalingen, de goede trouw als een
lichtend baken hoog boven de onstui
mige baren van tweespalt, twist en
strijd, behoort te blijven glanzen. Als
deze in de menschenwereld verloren
gaat en het heeft er helaas meer en
meer den schijn van dan ondermijnt
zij hare eigen grondvesten en wordt
liet geheele onderlinge verband en de
hechtheid van het maatschappelijk
bouwwerk jammerlijk voorgoed ver
broken
De effectenbeurs niet door
buitenlandsche factoren beïn
vloed. Wat is er gaande met
Koninklijke Iets over het
rubberverbruik van automobie
len. Het teveel aan scheeps-
ruimte. Geen belangstelling
voor Amerikanen. Het uitstel
der nieuwe Indische leening in
Amerika. Tegenstrijdige be
richten over Mexico.
Het is wel opmerkelijk dat de effec
tenbeurs zich de laatste weken nage
noeg geheel onttrokken heeft aan den
depiorabelen toestand, welke over onze
Oostgrenzen heerscht en die toch zon
der eenigen twijfel een ook voor ons
land gevaarlijke phase is ingetreden.
De splijtzwam der politieke verdeeld
heid werkt rusteloos voort uit een door
financieele en economische ellende
vruchtbaar gemaakten bodem. Dat het
de regeering nog zal gelukken haar
gezag in de opstandige staten te doen
gelden en intusschen door de nieuwe
geldpolitiek voor de bevolking betere
levensvoorwaarden te scheppen, wordt
al meer betwijfeld. De eerste goud-
markleening ten bedrage van 300 mil-
lioen is reeds geheel uitgegeven, maar
bleek niet voldoende, zoodat nu reeds
tot de emissie van een tweede goudlee-
ning besloten werd. Het heet nu dat op
15 dezer de Rentebiijetfen in omloop
zullen worden gebracht en de uitgifte
der papiermarken tegelijkertijd zal
worden stopgezet, met het oog waarop
de dagelijksche waardedaling in het
buitenland tot staan is gekomen, maar
een stabiele wisselkoers hoe dan ook
de landsmunt moge worden genoemd,
Papiermark, Rentemark, of Neumark
kan, alieen worden behouden door
een evenwicht tusschen ontvangsten en
uitgaven, dat zonder hulp van buiten
in Duitschland vooreerst niet mogelijk
schijnt. Én de indruk is nog niet weg
genomen, dat Duitschland den „tiet-
stand" der economische ellende nog zal
moeten passeeren, een uitzicht dat elk
optimisme uitsluit. Ook de boog van
het pessimisme kan echter niet altijd
gespannen zijn en op de beurzen heeft
men reeds zoo lang zich op ernstige
gebeurtenissen voorbereid, dat deze
thans weinig indruk meer maken.
Ook de andere factoren, de onzekere
politieke toestand in ons land, de pro
tectionistische beweging in Engeland
en de zwakke Sferlingkoers, welke
tusschen ƒ11.52 en ƒ11.54 schommelt,
werden vrijwel geheel genegeerd, zoo
dat de meer interne factoren tot volle
gelding konden komen. Dit geldt in de
eerste plaats van den handel in Petro-
leumwaarden. inzonderheid van Ko
ninklijke, welke nu in een maand tijds
circa 50 gestegen zijn. In het begin
des jaars was de noteering 424 S,
daarna is in verband met de voortdu
rende daling der prijzen een daling ge
volgd tot 322 op 2 Augustus en op
9 October was de koers nog slechts
10 daarboven. Sindsdien kwam de
olieprijs tot staan en volgden de gun
stige berichten over den toestand en
de vooruitzichten van de Koninkiijke-
Shell elkaar met periodieke regelmaat
op. In ons vorig overzicht vermeldden
wij de tegenspraak van het gerucht
volgens hetwelk de Kon /Shell belang
zou verwerven bij de Anglo-Persian
Cy., welke door de Engelsche regeering
gecontroleerd wordt, sedert heeft de
heer Deterding toegegeven dat inder
daad met de Engelsche regeering over
de overneming van een bedrag gewone
aandeelen onderhandeld wordt, terwijl
meerdere mededeelingen door den heer
Deterding zijn verstrekt, waarin men
een aanleiding heeft gezien de aan
deelen Koninklijke op te zetten hoewel
buitenstaanders uiteraard slecht kun
nen beoordeelen of de mededeelingen
van den heer Deterding als een hausse-
dan wei als een baisse-argument moe
ten dienst doen. Geloofwaardiger is
het dan ook, dat de leiding der Kon.-
Shell voor de op handen zijnde trans
acties een hoogere noteering voor haar
aandeelen noodig heeft en sinds eeni
gen tijd bezig is die te verkrijgen. Ware
dit niet het geval, dan zoude de heer
Deterding vermoedelijk niet hebben
verteld, dat de zaken in het ioopende
jaar gunstiger zijn geweest dan in het
vorig jaar, want ten behoeve van het
publiek worden dergelijke mededeelin
gen gewoonlijk niet verstrekt. Ondanks
de stellige uitspraak van den heer De
terding, dat niet tot een uitgifte van
nieuwe aandeelen zou worden beslo
ten, bleef men op de beurs toch aan de
mogelijkheid van een claim vasthou
den. De ware reden der koersrijzing zal
allicht spoedig blijken.
De overige locale afdeelingen hebben
een zeer kalm verloop gehad, hetgeen
voor Rubbers, Tabakken en Scheep-
vaartaandeelen gemakkelijk te verkla
ren valt uit de afwezigheid van nieuwe
gezichtspunten. De rubberprijs blijft
nog zwak, de voorraden in Londen stij
gen nog, de export van rubber uit de
Engelsche voortbrengingsgebieden is
echter voor de twee maanden welke
ons nog van het einde des jaars schei
den van 65 tot 60 der standaard
productie verminderd, zoodat men in
rubberkringen geen verdere daling ver
wacht.
Uit de Engelsche productiegebieden
zal voor de nog restende maanden van
het ioopende jaar niet worden ver
hoogd evenals de prijs van de petro
leum zal echter ook de toekomstige
prijsloop van rubber voornamelijk van
het verbruik in Amerika afhangen.
Hierover wordt zeer verschillend ge
oordeeld. Een vooraanstaand deskun
dige in Londen heeft zich onlangs in
optimistischen geest uitgelaten over
het toekomstig verbruik in Amerika, en
wel met het oog op de enorme uitbrei
ding van het automobilisme, dat als
bekend de grootste rubberverbruikster
is 75 der geheele rubberproductie
is voor de banden-fabricage benoo-
digd. Aan het einde van 1922 waren er
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Beëedigd Makelaar in Assurantiën,
geeft hiermede kennis, tot haren vertegenwoordiger voor
Walcheren te hebben aangesteld, den Heer
Belast zich met het sluiten van ALLE VERZEKE
RINGEN, onverschillig van welken aard.
in de Ver. Staten 12.250.000 automo
bielen ingeschreven en de productie
voor het ioopende jaar zai niet minder
dan 3.500.000 bedragen, zoodat er bij
het einde van 1923, in aanmerking ge
nomen vervanging en export, circa
14.000.000 zullen zijn. Buiten Amerika
zijn er ongeveer 2.500.000 automobie
len, in totaal zullen er tegen het einde
van dit jaar derhalve 16.000.000 van
die vehikels in gebruik zijn tegen
2.000.000 in het laatste jaar vóór den
oorlog. De productie in één jaar is
thans nagenoeg tweemaal zoo groot
als het totaal aantal dat vóór den oor
log in gebruik was. Van belang is ook,
dat sinds den laatsten tijd per band
een grootere hoeveelheid rubber ver
werkt wordt, hetgeen o.m. ook verband
houdt met de sterke ontwikkeling van
het auto-busverkeer, waarvoor meeren-
deeis zware banden worden gebruikt.
De mindere aankoopen van Amerika
worden daarom door dezen deskundige
ais een tijdelijk verschijnsel beschouwd,
waarop in het eerste halfjaar weer
grootere aankoopen zullen volgen.
Minder gunstig wordt er geoordeeld
over de vooruitzichten der Scheep
vaart. De tonnemaat der wereldvloot
is thans circa 16 miliioen ton grooter
dan vóór den oorlog, waarbij welis
waar in aanmerking moet worden ge
nomen dat veel schepen niet meer zee
waardig zijn en bij den siooper terecht
komen, maar uit welk cijfer toch wel te
zien is hoe groot de opleving in de
Scheepvaart moet zijn alvorens het sur
plus geheel is verdwenen.
Voor Suikerwaarden houdt de vaste
stemming aan, vooral wegens de hoo
gere noteeringen, welke van Amerika
geseind worden, zoomede in verband
met den tegenvallenden bietsuikeroogst
hier en elders. De willige New-York-
sche koersen van de vorige week be-
hooren alweer tot het verleden. Wel
wordt telkens van een willige markt
gerept, de noteeringen van hier be
kende fondsen zijn de laatste dagen
eerder iets afgebrokkeld. Ten onzent
heeft men de kat uit den boom geke
ken, vermoedelijk ook al omdat de
hooge dollarkoers de winstkansen van
speculatieve transacties in Amerikanen
nog onzekerder maakt dan ze anders
reeds zijn.
Van Staatsfondsen waren Nederlan
ders en Nederl. Indië iets hooger, nu
de nieuwe leening van Nederl. Indië in
Amerika op de hervorming van het ka
binet moet wachten. In Mexicanen
gaat nagenoeg niets meer om. De be
richten uit en over dat land blijven te
genstrijdig. Eenerzijds wordt gemeld
dat er in den financieelen toestand een
ongunstige wending gekomen is, an
derzijds worden deze berichten als ten
dentieus gekarakteriseerd en wordt
medegedeeld dat het grootste deel der
voor de rentebetaling benoodigde gel
den reeds aanwezig en ter beschikking
is.
De malaise in handel en bedrijf fee-
kent zich nog steeds af in een ruime
geldmarkt geld op prolongatie a 2 a
3 gemakkelijk verkrijgbaar.
Autobusverkeer.
Blijkens het voorloopig verslag van
de afdeelingen der Tweede Kamer over
hoofdstuk Waterstaat van de Staats
begroting voor 1922, vestigden ver
scheidene leden de aandacht op de on
eerlijke concurrentie, door autobussen
aan intercommunale tramwegen aan
gedaan, doordat zij vooral op de druk
ke uren het verkeer aan de tramwegen
onttrekken en daarentegen in de niet-
voordeelige uren, b.v. de vroege och-
tenduTen, de tramwegen voor de ver-
keersbehoeften laten opkomen. Op die
wijze zullen vele tramwegen niet kun
nen blijven bestaan.
Zeer vele leden, die erkenden, dat het
autobusverkeer in vele gevallen aan
het publiek goede diensten bewijst,
vooral tusschen gemeenten, die nog
niet van een tramverbinding zijn voor
zien, waren desniettemin van oordeel,
dat dringend behoefte bestaat aan
voorschriften voor de veiligheid van
het publiek, zoowei ten aanzien van de
stevigheid van de constructie der voer
tuigen, als met het oog op brandge
vaar in verband met de ligging van de
benzinereservoirs en het rooken in de
wagens. Ook werd betoogd, dat voor
schriften noodig zijn met het oog op de
zedelijkheid in verband met het rijden
des avonds met overvolle en niet ver
lichte autobussen.
De hier aan het woord zijnde leden
waren voorts van oordeel, dat de auto
bussen voor het gebruik maken van de
wegen een retributie of belasting be-
hooren te betalen en dat voorschriften
voor een maximum belasting op vele
wegen, vooral in veenpolders, vereischt
zijn.
Ook werd gewezen op het gevaar,
dat voor het publiek kan voortspruiten
uit het onverantwoordelijk woest rijden
van autobussen uit onderlinge concur
rentiezucht.
Opgemerkt werd, dat de noodzakelij
ke regelingen op dit gebied niet kun
nen uitgaan van de gemeenten, omdat
er eenheid van voorschriften moet zijn,
niet alleen intercommunaal maar ook
interprovinciaal. Aangezien de wet be
treffende de openbare middelen van
vervoer van 23 April 1880 (Stbl. no.
67) voor het in werking brengen daar
van geen vergunning eischt, zal het
gewenscht zijn ten opzichte van deze
aangelegenheid een nadere wettelijke
voorziening te treffen, waarin in de
eerste plaats bepalingen zullen moeten
voorkomen ten aanzien van de rechts
persoonlijkheid van de onderneming,
een waarborgsom tegen ongelukken,
een concessie met regeling van de aan
sprakelijkheid bij schade, de wijze van
keuring van de motoren en de voertui
gen, alsmede ten aanzien van de ge
schiktheid en de bekwaamheid van de
bestuurders.
Ons nationale vermogen.
In de „Haagsche Post" komen een
aantal, tabellen voor, die een aardigen
kijk geven op het nationale vermogen
van ons land en op de individueele ver
mogens der miilionairs.
In het belasting jaar 1915/1916 be
droeg het totaal aantal aangeslagenen
in de vermogensbelasting ruim 89.000
met een totaalvermogen van ruim 7300,
miliioen in 1920—1921 waren die
cijfers ruim 159.000 en ongeveer 13.590
miliioen en in 1229/1923 waren ze
juim 161.000 en bijna 12.324 miliioen.
Men bedenke bij dit alles, dat de ver
mogens beneden 16.000 vrij zijn van
Vermogensbelasting.
Uit een ander staatje blijkt, dat de
vermindering van het totaalbedrag in
de laatste jaren het gevolg is van de
afneming der vermogens boven de
50.000, die natuurlijk een verschuiving
ten gunste van de lagere groepen ten
gevolge heeft gehad.
Wat nu het aantal miilionairs be
treft, dat bedroeg in 1915/1916 608
met een totaal vermogen van bijna 1254
miliioen in het recordjaar 1920/1921
bedroegen die getallen 1239 en ruim
2704 miliioen in 1922/1923 waren zij
966 en ruim 2072 miliioen.
Op dit moment vertegenwoordigt
dus 0.6 der aangeslagenen een ver
mogen dat juist 1/6 bedraagt van het
totaal-vermogen der aangeslagenen. En
dit terwijl de.twee malaise-jaren het
aantal miilionairs even sterk hebben
doen afnemen als het is toegenomen
tusschen 1895 en 1S17