üissingsche Courant Derde Blad Zaterdag 27 October 1923, No. 254 FEUILLETON ZIJN PROEFJAAR. Het leven in de Hoofdstad VAN DE VAN TE WATERLATING STOOMSCHIP „SLAMAT." Hedenmiddag werd te water gelaten het duhbelschroefstoomschip „Slamat", bestemd voor .het passagiers-, mail- en goederenvervoer naar Nederlandsch Oost-Indië, in aanbouw bij de Konink lijke Maatschappij „de Schelde" alhier, voor rekening van de Stoomvaart- Maatschappij „Rotteirdamsche Lloyd". De laatste beletselen werden wegge nomen door den heer Willen Ruijs Jr. Het schip, voorzien van negen wa terdichte schotten, is opgenomen in de hoogste klasse-van „Bureau Veritas". Ofschoon de toepassing van het In ternationale verdrag voor de beveiliging van menschenlevens op zee nog niet wettelijk verplicht is, is de plaatsing der waterdichte schotten en der bvand- schotten toch op de grondslagen van dit verdrag gebaseerd. De hoofdafmetingen zijn Lengte op de lastlijn 500 Eng. voeten grootste wijdte 61-Enn. voeten 8V2 duim holte tot opperdek 37 Eng. voeten 11 duim bruto inhoud 11.500 register ton. Boven liet opperdek bevinden zich 3 bovenbouwdekken, waarvan de onder linge afstand 8'—0" bedraagt behalve ter plaatse van de rookkamer en social hall ie klasse waar deze hoogte 10'0" is. In de bovenbouwen zijn de salons en hutten voor 146 passagiers le klasse ondergebracht, terwijl deze inrichtingen geheel zijn afgesloten van het verkeer met het personeel, zoodat de passagiers geheel vrij zijn. De le klasse eetsalon bevindt zich op liet opperdek midscheeps, de betimme ring wordt uitgevoerd door de firma Mutters te 's-Gravenhage. Aan den achterkant dwarscheeps is een groot buffet geplaatst met aan weerszijden dubbele deuren mét ruit- verdeeling, weike toegang tot de salon geven. Het ameublement bestaat uit kleine en groote tafels, omgeven .door gemak kelijke armstoelen. Het plafond is ver deeld a caissons in het midden .daar van bevindt zich de groote luchtopening omgeven door een balustrade, aan welks achtereinde een ruimte gereser veerd is voor eenige muzikanten. De bakboordszijde van middenopper dek, benevens het dek daarboven, zijn .ingericht met hutten voor één en twee personen, met sierlijke stalen couchet tes .spiegelkasten, sanitaire toiletkasten met centrale waterleiding, automatisch sluitende kranen etc. Stoomverwarming en lelectrische ven tilatoren zorgen verder voor een aan gename temperatuur in elk klimaat. De hutten zijn allen van groote afme tingen, voorzien van groote „Stone's Patent" schuiframen. In 't geheel zijn er 60 tweepersoons- en 26 éénpersoonshutten, waarvan 6 tweepersoons op het opperdek, 51 twee persoons en 14 éénpersoons op het brugdek, 2 tweepersoons luxe hutten op het promenadedek en 1 tweepersoons- benevens 12 éénpersoonshutten op het sloependek. Op het promenadedek .bevinden zich de social hall en de rookkamer met bij- behoorende vestibule's. Deze salons worden door de firma Mutters betim merd. De wanden zijn ingedeeld met groote ramen, afgewisseld met panee- len, terwijl boven deze salons groote koepels zijn aangebracht van gekleurd in lood gezet en gebrand glas. Het meubilair bestaat uit gemakke lijke fauteuils, tafels, schrijftafels, een vleugel enz., terwijl de verl.ichtingsor- 39) Dora opende de enveloppe en vond een velletje met het handschrift van haar tante, slechts met deze woorden „Lees toch het verschrikkelijke bericht, dat ik juist ontving. Ik ben geheel bui ten mezelf en wilde haast niet naar de kerk, omdat ik niet weet, hoe ik mezelf kalm zal houden". Dat klonk alarmeevend t Een tweede brief lag er bij en toen Dora naar de onderteekening keek, zag zij dat deze van juffrouw Wolf was, de huishoud ster van Spalding. De brief was aan mevrouw Schottelius gericht en luidde „Hooggeachte Mevrouw Al word ik honderd jaar, dan nog zal ik dit verschrikkelijke oogenblik niet vergeten Mijn knieën knikken no.g, ais ik eraan terugdenk. Het was me al op gevallen, dat de .bergraad buitenge woon vroeg opstond en zelf naar de keuken ging om koffie te bestellen. Daarna kwam de graaf en stalde zijn paard bij ons. Hij ging met mijnheer Spalding naar het berkenboschje. Ze wisten natuurlijk niet dat .ik hen na keek. Er g.ihgen slechts' een paar minu ten voorbij toen hoorde ik schieten en na een kwartier droeg graaf Klinter met een vreemden hear mijnheer Spalding binnen, een militaire dokter liep er naast*. namenten in den stijl van 't geheel zijn. Op dit dek bevindt zien ook de smaakvol in eikenhout met platanen paneelwerk en ebbenhouten encadree- rin.g betimmerde kinderkamer, met daar achtergelegen luxe hutten, waaraan af zonderlijke toiletkamers verbonden zijn. Al deze hutten, verblijven en salons zijn bereikbaar langs ruime gemakke lijke trappen van teakhout met India- rubber tree-bedekkingen. Op 't middensloependek bevindt zich verder het fraai betimmerde verblijf van den kommandant, de kaartenkamer, de kommandobrug, de verblijven' van offi cieren, machinisten en leerlingen, bene vens het station voor draadlooze teie- graphie. De tien reddingbooten op het mid densloependek, zoomede de redding boot boven 't promenadedek 2e klasse, benevens de vier reddingbooten op achterstoepiendek met de jol en de mo torgiek, voldoen ten volle aan de bepa lingen omtrent reddingsmiddelen. 'De talrijke toiletkamers, badkamers, en W. C.'s zijn zeer geriefelijk ingericht en voorzien van de laatste verbeterin gen. Op het opperdek bevinden zich het informatie-ibuireau van den administra teur en .den restaurateur, benevens de zeer doelmatige .ingerichte coiffeurssa lon, voorzien van de nieuwste toestel len. Verder het verblijf van den dokter met de goed ingerichte apotheek en operatiekamer. De kombuizen, .bakkerij met stoom- bakoven en electrisch: gedreven kook- en kneedmachines zijn allen van het nieuwste systeem en ingericht om voor 700 opvarenden te kunnen zorgen. De electrische wasch- en strijkinrich- ting, voorzien van de nieuwste toestel len, is speciaal bestemd ten dienste van de passagiers. Die tweede klasse inrichting bevat salons en hutten voor 162 passagiers. De ruime eetsalon bevindt zich op liet bovendek en is betimmerd in gepo litoerd mahoniehout met ebbenhouten inlegwerk, terwijl .de mahonietafels met gemakkelijke armstoelen plaats bieden voor 164 personen. De rookkamer .bevindt zicli op het brugdek en is uitgevoerd in oud eiken hout met lincustra paneel- en inleg werk, terwijl het geheel is gemeubileerd met schrijf- en speeltafels, omgeven door sofa's en fauteuils. Een communicatiedeur van S. B. geeft toegang tot het damessalon, betimmerd in satijnhout met palissander met gede coreerd plafond. Schrijftafels, divans, fauteuils, plano, enz. strekken tot comfort. De andere commiinicatiedeur aan B. B. geeft toegang tot het kaartsalon, betimmerd als de rookkamer met gede coreerd plafond. Op het ruime promenadedek bevindt zich het veranda-café met teakhout be timmerd en gemeubileerd met rieten stoelen, teakhouten rustbanken en tafels. Op het tusschen-, opper- en brugdek bevinden zich de ruime hutten voor twee, drie en vier personen, ingericht met sierlijke stalen couchettes, sanitaire toiletkasten, spiegel, kasten, enz. en voorzien van groote metalen patrijs poorten van 16" schoon glas of recht-, hoekige ramen. Verlichting en ventilatie evenals die van de le klasse. In 't geheel zijn er 10 vierpersoons- hutten, 12 driepersoonshutten, 43 twee persoonshutten,' waarvan op tusschen- dek 4 vierpersoons, 3 driepersoons en 19 tweepersoonshutten op opperdek 4 vierpersoons-, 7 driepersoons- en 22 tweepersoonshutten op campagnedek 2 vierpersoons-, 2 driepersoons en 2 tweepersoonshutten. De geriefelijk ingerichte toiletkamers, badkamers en W. C.'s zijn voorzien van de nieuwste verbeteringen. 'De derde klasse bevindt zich in het achterschip en bevat salons en hutten voor 69 passagiers. Het eetsalon en de rookkamer zijn beide betimmerd met paneelwerk, smaakvol beschilderd en Ik kan u n.iet zeggen, hoe ik schrok. Het geheele gelaat en zijn overhemd vol bloed, terwijl hij zoo bewegingloos lag als een stuk hout. Hij ,gaf geen ge luid. Zoo brachten zij hem in zijn slaapkamer en graaf Klinter telefoneer de 0111 doktoren. Zoo opgewonden heb ik den graaf nog nooit gezien. Hij zei me, dat ik hem zweren moest, niemand te vertellen wat er voorgevallen was er zou worden gezegd, dat de berg raad' van zijn paard was gevallen en aan zijn hoofd was gewond. Dat is echter natuurlijk niet waar en u moet ik de waarheid wel zeggen, want u bent mijn beschermster. Verder op den dag ben ik zoowat alles te weten gekomen. Er is een duel geweest tusschen den bergraad en kapitein Kersten en wel om mevrouw Glover. Mijnbeer Spalding heeft een schot in het hoofd. In den ochtend zijn er nog twee dokters geko men en met 'den militairen arts zijn ze wel een uur in de ziekenkamer geweest en zij hebben gezegd, dat niet alle hoop opgegeven behoefde te worden en dat de bergraad misschien nog gered, kon wonden. Hoe alles zich precies heeft toegedragen, kan ik u niet zeggen, want dat weet ,ik zelf niet. Met kapitein Kersten is er ook iets niet in orde hij is in het sanatorium opgenomen. 's Middags -kwam mevrouw Glover en toen ze de trappen afging, snikte ze en zei tweemaal „En om mijnentwille zou hij gestorven zijn I Ik zou nooit meer een gelukkig uur gehad' .hebben Maar zoo gaat het altijd eerst veroor- voorzien van eiken meubelen op het opperdek, het brugdek en liet achter promenadedek bevinden zich de ruime hutten ingericht voo.r vier-, drie- en tweepersonen en voorzien van stalen couchettes, sanitaire toilettafels, kleer kasten en stoomverwarming, geventi leerd door groote metalen patrijspoor ten van 16" glas diameter. In 't geheel zijn er 9 vierpersoons-, 3 driepersoons en 12 tweepersoonshutten, terwijl ruime toiletkamers met badka mers en W. C.'s ten dienste van de pas sagiers zijn. In het voortusschendek bevindt zich het troepenverblijf voor 50 man met stalen couchettes, tafels en banken. Onder den bak zijn de .goed ingerich te verblijven en messrooms onderge bracht voor 12 onderofficieren, 16 ma trozen en de noodige oliemannen en stokers. In het voorschip bevinden zich verder de twee volkskombuizen, de lampen kamer, bootsmansbergplaats en zeil- kooi. In het midden-tusschendek bevinden zich de verblijven en wascivkamers voor koks, bakkers, hofmeesters en baboes. In liet achterschip de verblijven en de waschkamers voor 107 Javaansche be dienden en 6 Chineesche wasschers. Verder op achterpromenadek de hos pitalen met badkamers, W. C. en het verblijf voor de ziekenverplegers. Zeer groote vries- en koelkamers, in gericht door de „Gesellschaft fiirLinde's Eismascihiinen", bevinden zich op het mid.den-onder.dek, terwijl flinke ruimten bestemd zijn voor het bergen van. de mail, de bagage en de proviand. De zoetwaterberging is zeer ruim en wel ongeveer 285 ton vooruit en 512 ton in de midscheeps. De laad- en lositirlchting bestaat uit .een zware laadboom van 30 ton, 3 laadboomen van 5 ton met 3 horizon tale stoomlieren van 8" X 14", 4 laad boomen van 3 ton met 4 horizontale stoomlieren van 7" X 12" en 4 laad boomen van 2 ton met 4 horizontale stoomlieren van 6" X 10", berekend voo.r een gereduceerde stoomdruk van 100 Ibs. Een patent stoomankerspil met kaap stander is op den bak opgesteld, terwijl op het achterbrugdek zich 2 stoom- kaapstanders bevinden. De bunkers kunnen zoowei voor ko len ais voor olie worden gebruikt. De ketels zullen voorloopig met olie wor den gestookt, waarvan 2300 ton in de bunkers kan worden medegenomen. Machines en ketels. De machine-installatie bestaat uit 2 stel van het meest moderne type Par son's stoomturbines met dubbele tand wieloverbrenging. leder stel bestaat uit een hoogedruk en. een Iagedruk turbine, in we'lke laatste ook de achteruitturbirïe zich bevindt. Zij zijn.naast' elkaar in de machinekamer opgesteld en zullen bij 3200, resp. 2200 omwentelingen per minuut van de turbines, 7000 aspaarde- krachten ontwikkeien, waarbij de schroeven 90 omw. maken en. het schip een vaairsnelheid geven van 15 knoo- pen. Condensors van pl.m. 4040 vierk. voet verkoelend oppervlak zijn onder de iagedruk turbines gebouwd, twee 17" centrifugaalpompen, gedreven door in gesloten. compound stoonfmachine, le veren het noodige koelwater. Een badpomp en lenspomp worden door ieder stel turbines gedreven., De schroefassen zijn 16" dik, en 36' 7" lang. De schroefaskokers zijn voorzien van Cedervall's Patent Pakkingringen aan vóór- en achterzijde. De beide schroeven draaien buiten waarts en hebben elk vier bladen van Stone en Martinbrons. in liet achterketelruim zijn opgesteld drie dubbele ketels van 15'0" gem. diam. 21'2" lengte en in het voor- ketelruim twee enikelle ketels van 15' 0" diam. bij 12'1" lengte, gevende een totaal verwarmd, oppervlak van zaken zulke dames ellende en dan zijn ze buiten zichzelve. U zult mevrouw natuurlijk niets vertellen en bier wordt ook alles doodgezwegen. Twee dokters zijn tot den avond bij mijnheer Spalding gebleven, toen .is hij eenigen tijd bij bewustzijn geweest en ik moest gauw wat bouillon maken. Nu slaapt hij en .de militaire dokter is bij hem. Het ,is middernacht en ik vind nu gele.genheid, u een -en ander te schrijven. Vergeef me, als ik alles niet even .duidelijk heb verteld, maar nog steeds duizelt het m>j. Ik ben haast bang, om naar bed te igaan, want ik vrees aan houdend het bloedende gezicht van mijnheer Spalding in mijn droom te zien, zooals ze hem thuisbrachten. Ze kwamen door de achtetdeur en de dienstmeisjes hebben niets gezien. Als hij nu maar niet sterft Wat kan ik. Nu moet ik den bnief sluiten, want hij moet nog naar .het station." Dora las den brief twéémaal, totdat zij den inhoud volledig begreep. Zij keek naar den .datum de brief was twee dagen igeleden geschreven. Hij was met de eerste post gekomen, toen Dora .reeds op weg was. Dus een .duel, terwille van mevrouw Glover. En deze virouw jammerde en riep, dat hij zijn leven om harentwille verloor. Ja, waarom had. zij hem dan genoodzaakt, zijn leven voor haar .op het spel te zetten Die ellendige, ko kette vrouw, die zoo ongenaakbaar hoog deed en daardoor juist alle man- 21339 vierk. voet en een roosteropper- vlak vani 504 vierk. voet. De groote stoomketels hebben, elk een gewicht van pl.m. 80 ton. 'De stoomdruk is 200 Ibs. vierk." De ketels zijn voorzien van Howden geforceerde trekinriohting, waarvoor in de machinekamer is opge steld een fan 90 diam., gedreven door twee ingesloten stoommachines en in het voorketelruim een fan 63" diam., gedreven door één ingesloten machine. De ventilatie der stookplaatsen ge schiedt volgens Martin's systeem met diep doorgetrokken ventilatieschotten en verudbbelden schoorsteen. De beide schoorsteenen hebben een doorsnede van 13'O" en reiken tot 100 voet boven de roosters. Ter verwijdering van asch bevindt zich op elk van de beide stookplaatsen een aschwiptoestel van het nieuwste systeem met bijbehoorende hydraulische beweeginrichting. Voor havengebruik is in de machine kamer opgesteld een hulpcondensor met lucht-, circulatie- en voedingspompen. Aan hu'lpwerktuigen zijn verder aan wezig twee onafhankelijke pompen voor ketelvoeding, een persvoedingwa- ter-voorwarmer, een open olieafschei- der „Schelde"-model, twee Weir's dual luchtpompen, 3 smeeroliepompen, 2 oliekoelers, 2 .duplex baliastpompen te vens .ingericht ais hulplenspompen en diekwaschpompen, een 40 tons verdam per, een 12 tons drinkwater-distilieer- toestel. Voorts een volledige oliestook inrichting met olieovernamepompen, stookpompen en voorwarmers. Behalve een pomp aan elke hoofdas, en de baliastpompen, dient voor het ge ven van water aan dek, een hoogedruk centrifuggaalpomp, gedreven door een electromotor, terwijl voor de warmwa tervoorziening der baden een afzonder lijke electrisch gedreven centrifugaal- pomp is geplaatst. Voor de zoetwater-verzorging in liet schip zijn twee speciale pompen opge steld. Voorliet uitvoeren van kleine herstel lingen aan boord dienen een mecha nisch aangedreven draaibank en boor machine. Een Linde's koelmachine dient tot het on temperatuur houden van vries- en koelkamer. De electrische centrale bestaat uit twee dynamo's, gedreven door com pound stoommachines voor 1150 Amp. liii 65 Volt spanning. Deze machines zijn evenals het groo te schakelbord opgesteld in het achter gedeelte van de machinekamer. De centrale levert de stroom voor de ruim 2000 lampen, 200 ventilatiewaai- ers, verscheidene electrische sigaren aanstekers, een vijftiental electrische toestellen voor den scheepsdienst en voor de draadlooze telegraphie. Om in geval van nood de draadlooze telegrafie en een gedeeltelijke verlich ting te kunnen volhouden, is op het sloependek een accumulatorenbatterij en een dynamo, gedreven door een olie motor, geplaatst, welke steeds werlc- klaar gehouden wordt. Een stoombrandbluschinrichting voor alle ruimen is aangebracht. De stuurmaehine is een Brown's pa tent Steam Tiller type direct op den roerkoning aangebracht. Deze wordt van de brug af 'bediend door middel van een telemotor, doch kan ook behandeld worden van liet achtersloependek. De groote wielen voor de handstuurbeweging zijn ge plaatst in de stuurkamer. De brug is met 'het achterstuurstation verbonden, door een electrische tele graaf. Op de commando-brug zijn nog aan gebracht telegrafen en spreekbuizen naar de machinekamer, een electrische verhaaltelegraaf naar het achterschip en een spreekbuis naar den bak. Ook is een toestel voor onderwater- kioksignalen aanwezig. nen naar zich toe trok 'Hij had zijn leven voor Barbara Glo- ver willen geven, voor de vrouw die hij liefhad 'En dezen man wilde Dora vertrou wen, in hem wilde ze gelooven, door hem hoopte ze gelukkig te worden, door hém, die met haar gespeeld had Haar had hij teederlieden gezegd, terwijl de gedachten aan de weduwe zijn hart vervulden Hij was slim, deze man hij had zich een .reserve voorbehouden, voor het geval, dat de zaak met mevrouw Glover mislukken zou. Ginds, bij de weduwe waren zijn gedachten, als echter zijn hoop daar niet verwezenlijkt zou wor den, dan ihad hij altijd, nog de meeste res in Saarkirchen met het vele geld, die hij kon trouwen, om zich eenigszins schadeloos te stellen voor het verlies, dat hij geleden had. „Ze zijn allen slecht, erbarmelijk slecht en de gevoelens van een virouw zijn hem niets Schandelijk had hij gehandeld tegen over haar, gespeeld had :hij met haar gevoelens, lompe, tactlooze toespelin gen had hij tegen haar gemaakt, na tuurlijk met de bedoeling, haar te lok ken. Hoe haatte zij hem In dit oogen blik wenschte ze, dat hij de slechte streek, die hij tegenover haar had uit gehaald, met zijn leven betalen moest... Dora ontstelde over de vreeselijke gedachten .die door haar hoofd gingen en ze brak los in een wild snikken. Alles in haar was verscheurd en ge- Op de vrijgekomen helling zal spoe dig de kiel gelegd worden voor het mailschip „Wajang", gedreven door Schelde-Sulzer Dieselmotoren, en even eens bestemd- voor de stoomvahrt-maat- schappij „Rotterdamsche Lloyd". Mundus vult decipi, decipeatur ergo. Deze spreuk is gelukkig ook hier eens door een klein mannetje in toepassing gebracht de moderne Diogenes die onder 't voortrollen van een ton dezer dagen van uit de Hoofdstad een reis om de wereld is gaan maken. De Nieuw- markt was zijn uitgangspunt et} van daar uit begon hij de exploitatie zijner ton-onderneming, zijnde het verkoopen van prentbriefkaarten. Op deze wijze zal hij in de vijf werelddeelen zijn kostje opscharrelen' geloove wie het wil. Zonder een cent is hij de onderne ming begonnen, nu dat komt meer voor. En op de Nieuwmarkt haalde hij een paar aardige centen al binnen. Zoo lang het zaakje loopt zal hij zijn ton wei laten rollen, maar dat hij de gren zen zal passeeren enfin, 'de wereld wil laat ze dan. Zoo denk ik er ook over ten op zichte van de Beursbank. Daar heeft men ook de „tonnen" laten rollen .in verkeerde richting. Veel medelijden met 'de slachtoffers 'heb ik niet. Hij die op een makkelijke manier ten koste van het ongeluk van een ander in buiten- landsche fondsen of valuta speculeert in plaats van zijn geld in productieve ondernemingen te storten, krijgt niet meer dan zijn verdiende loon, wanneer hij geruïneerd wordt. Zij hebben hier ter stede ook een Buiteniandsche bank gehad. Misschien bestaat ze nog, doch .dit doet niets ter zake, een onderne ming waarbij elk geëmployeerde ook voor eigen .rekening speculeerde en... slachtoffers maakte, ik ken iemand die tot op middelbaren leeftijd het beroep van schoorsteenveger uitoefende. Toen hij zijn koetjes zoo'n beetje op het dro ge had en eigenaar was van een paar huisjes, gaf hij de schoorsteenvegerij er aan en zocht iets om op een makkelijke manier er wat bij te verdienen. Hij werd compagnon in een kaasexportzaak. De zaak liep aardig, maar de winst was bescheiden. Toen maakte hij kennis met een employé van bovenstaande bank, die hem vertelde van de groote winsten die met speculatie in effecten te maken zijn. Hij zocht 'een voorwend sel uit de kaaszaak los te komen en zijn centen terug te krijgen. Hij was te ze nuwachtig voor dat werk. Het lukte. Toen kocht en verkocht de ex-schoor- steenveger effecten, zonder de minste notie te hebben, waarin hij zijn geld stak, of het spoorwegen, mijnen, staats fondsen of wat ook waren. Hij deed eerst eig voorzichtig, verdiende niet onaardig. Toen waagde hij meer en... hij veegt nu weer schoorsteenen. Mun dus... och waarom ook niet. De failliete Broekhuys is nu in Eindhoven weer een nieuwe premieleening begonnen, de conservatorium-premieleening tot stich ting van een Zuid-Nederlandsch Con servatorium. De naam Broekhuys staaf er natuurlijk niet bij. In de annonces lezen wij Zij zijn eenvoudige musici, volgens de plaatselijke pers, jonge kunstenaars die een heerlijk ideaal na streven, die zich niet ontveinzen dat dergelijke premieleenmgen niet meer in een prima blaadje staan enz. Welk plaatselijk blad zou e.r zoo heerlijk in gevlogen zijn Intusschen wij kunnen nog een aanvulling geven de leiding van dit Conservatorium zal berusten bij de heeren Matthijs Vermeulen en Schro der, thans correspondent van „de Tele graaf" te Parijs. Broekhuys, die dus algemeen dood was verklaard komt wee.r spoken. Je ziet hem wel niet... maar hij is er toch en oefent zijn invloed uit. Precies dus als mijnijheer Peter Grimm, wiens wonderlijke avonturen na zijn „wijzer worden", zooals de dames en heeren sprongen, ais de snaren van een instru ment. Het was alles gebroken. Haar afgod was van het altaar gevallen en omdat hij van klei was, lag hij in scherven, Puinhoopen van verwachtin gen en .gevoelens rondom haar Dora sloot zich in haar kamer op, antwoordde tante Schottelius, toen die terugkeerde, slechts door .de deur en vertoonde zich niet weer voor 't avond geworden was. „U kan hier blijven, tante", zei Dora, toen ze 's avonds met een verstoord ge zicht de kamer op .en neer ging. „Maar ik moet naar huis, althans voor eenige dagen. De geheimraad is op reis, Spal ding kan geen dienst doen er moet iemand bij het werk zijn." „Maar als de jonge Kersten in Das burg is", meende mevrouw Schottelius, „dan zal de geheimraad daar toch ook wel zijn." „Dat geloof ik niet", wierp Dora te gen, „als dat zoo was, ,dan zou hij zeker het duel verhinderd hebben." „Ik laat je niet alleen gaan", zeide mevrouw Schottelius. „We zijn hier nu drie weken geweest en dat is alweer voldoende. Il< zou hier wel graag wat langer gebleven zijn, doch natuurlijk kan ik je n.iet in den steek laten. Je hebt nu eerst recht iemand om je heen noodig. We kunnen morgen vroeg al naar Munchen en gaan dan over Stutt gart, Karlsruhe en Trier naar huis." „Dat is misschien wel het .beste", zei Dora. „Bel den keliner alsublieft maar even en laat hem de rekening brengen,

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1923 | | pagina 9