sqirée-oansanteE
biedingen
tanvragen
isfbode
van
194
61e Jaargang
ZATERDAG 18 AUGUSTUS
GRAND HOTEL?
GEMEENTEBESTUUR
Rood - Wit - Blauw
BINNENLAND
Beursbeschouwingen
E VLISSINGEN.
v.m.
6.11
7.05
8.05
n.m.
6.3,1
7.22
8.34
■I D A.
rijkheden, Openbare
gaderingen enz.
lederen avond bio»-
aanvang 8 uur.
dag- en Zondagmid-
Dagelijks bioscoop
avonds 8 uur.
dag- en Zondagrraó-
jks concert van 8
lag Soirée dansante.
Solistenavond.
Dagelijks concert
?n Solistenavond.
itkring „het Zuiden).
Zaterdags, matinée
Soirée dansante,
►ains, 8 uur.
BURG.
Concert Middel-
)rps en Zuid-Beve-
koor, Schuttershof,
J met
et" I
figs te
langeboden een
iWAGEN
■OGAARD, Slijk-
Iral op de voeten
1 hun jeugd,
gebreken baat te
Bellamypark.
Burgermeisjes
Jamilie-kwestie)
in klein gezin
Ie huishouding,
paaien. Brieven
/liss. Courant".
^agd een
Islraat 145.
bib.-Rotterdam
|gen plaatsen.
PASSAGIERS
EN VEE.
v. Hill
I v.bi. uur
Rott.
t.m. Mt
9
>1923»
VUSSHNGSCHE COURANT
BIJ D!T NUMMER BEHOORT EEN
BIJVOEGSEL.
ABONNEMENTS PRIJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
cheren 2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk 2.50. Week-abon-
ïementen 17 cent, alles bij vooruitbetaling,
'dzonderlijk* nuramus 5 cent.
ADVERTENTIE-PRIJS.
Van 14 regels 1.10 voor iedere
tegel meer 26 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel
Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen
van 1—5 regels 65 centiedere regel meer
IC cent, bij contante betaling.
Familieberichten van 16 regels 1.70,
Iedere regel meer 26 cent
18 Augustus.
AANGIFTE VAN LEERLINGEN (jongens
en meisjes) VOOR DEN VERVOLG
CURSUS (HERHALINGSCURSUS)
ALHIER.
Burgemeester en Wethouders van Vlis
singen maken bekend, dat tot het in ont
vangst nemen der aangiften van leerlin
gen (jongens en meisjes) voor bovenge-
noemden cursus zitting zal gehouden wor
den door het Hoofd van dien cursus, den
heer J. E. van der Slikke, aan school F,
Joost de Moorstraat, ten diens huize, vanaf
Maandag 20 Augustus a.s. tot en met Za
terdag 25 Augustus a.s., des avonds van 7
tot 8 uur.
Zij, die in het bezit van een trouwboekje
zijn, worden verzocht dit bij de aangifte
mede te brengen.
Vlissingen, 17 Augustus 1923.
Burg. en Weth. van Vlissingen,
VAN WOELDEREN.
De Secretaris,
M. VAN PER BEKE CALLENFELS, L.S.
DIENTSPLICHT.
Vrijstelling wegens kostwinnerschap.
De Burgemeester van Vlissingen brengt
ingevolge artikel 44, tweede lid van het
Dienstplichtbesluit, ter openbare kennis, dat
door den Minister van Oorlog bij beschik
king van 10 Augustus 1923, no. 242 van
den dienstplicht met ingang van 2 October
1923 voor een jaar is vrijgesteld wegens
kostwinnerschap, de ingeschrevene voor
den dienstplicht dezer gemeente, lichting
1922 Hendrik Cornelis Gerardus Piera.
Tegen deze uitspraak kunnen vanaf he
den binnen tien dagen bij de Kroon in be
roep komen, de ingeschrevene wien detiit-
spraak geldt, elk der overige voor deze ge
meente voor dezelfde lichting ingeschreven
personen, of de wettige vertegenwoordiger.
Het verzoekschrift, dat niet redenen om
kleed moet zijn, moet worden ingediend bij
den Burgemeester ter Secretarie dezer ge
meente.
De Burgemeester zorgt voor de doorzen
ding van het verzoekschrift.
Vlissingen, 18 Augustus 1923.
De Burgemeester voornoemd,
VAN WOELDEREN.
8
I bekomen
transport- en Exp
G. VOS, Tel.
teOORN, Tel. 153'.
feRHOUT, Tel. 822.
ENHEK, Tel. 101.
HINDERWET.
Kennisgeving.
Burg. en Weth. van Vlissingen, gezien
de artikelen 6 en 7 der Hinderwet, geven
bij dezen kennis, dat bij hen is ingekomen
een verzoek van de Stoomvaart-Maat
schappij „Zeeland" Wm. H. Müller Co.,
alhier, om vergunning tot het uitbreiden
der bestaande smederij, bankwerkerij enz.
door het bijplaatsen van één electro-motor
van 15 P.K. en één electromiotor van 7/2
P.K., in het perceel kadastraal bekend ge
meente Vlissingen, sectie C no. 1355, plaat
selijk gemerkt Buitenhaven no. 17
dat dit verzoek met de bijlagen, te be
ginnen met Maandag den 20en Augustus
1923 op de Gemeente-Secretarie, 3e afdee-
ling, ter visie zal gelegd worden en dat
den veertienden dag na dien, zijnde den
3en September 1923, ten Raadhuize, des
namiddags ten 3 ure, gelegenheid zal ge
geven worden om .bezwaren tegen het uit
breiden dier inrichting in te brengen, zul
lende zij die niet overeenkomstig Art. 7 der
Hinderwet voor het Gemeentebestuur of
een of meer zijner leden zijn verschenen,
teneinde hunne bezwaren mondeling toe te
lichten, niet tot beroep gerechtigd zijn, ter
wijl gedurende drie dagen voor dat tijdstip,
ter Gemeente-Secretarie, 3e afdeeling van
de ter zake ingekomen schrifturen kennis
kan genomen worden.
Vlissingen, den 18 Augustus 1923.
Burg. en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEREN.
De Secretaris,
AL VAN DER BEKE CALLENFELS, L.S.
Nog een luttel aantal dagen scheiden
ons van de feestelijke en plechtige her
denking van den dag, waarop een kwart
eeuw geleden onze Koningin het be
wind des Staats in handen nam. Hoe heel
Nederland dien gedenkwaardigen dag
zal vieren, valt uit de talrijke berichten
dienaangaande reeds meegedeeld, ge
makkelijk te bevroeden. Niet zoozeer
zal daarbij bet lieden met zijn zoo
groote zorgen en moeilijkheden in onze
gedachten, op den voorgrond treden,
dan wel het verleden, de thans afgeloo-
pen vijf-en-twintig jaren van de, in zoo
heel veel' opzichten immers gelukkige
koninklijke regeertaak. En onze vlag zal
van den Dollard tot Zeeuwsch-Vlaan-
deren van de tinnen der torens, van de
daken der huizen worden uitgestoken,
ten teeken onzer groote erkentelijkheid
en van onze gemeenschappelijke natio
nale vreugde. Onze vlag, zij zal haar
fiere banen van rood en wit en blauw
doen wapperen overal, zij zal haar fris-
sche kleuren prijsgeven aan de blije
winden, die over Neerlands steden en
dorpen, landouwen en, wateren zullen
waaien, zij zal haar dierbaar dundoek
het lied doen aanheffen vanaf de mas
ten onzer vaderlandsche bodems, die
de oceanen doorklieven, van Noord tot
Zuid, van Oost tot West over gansch
den aardbol, het lied van Oud-Neer-
iands 'roem en van Jong-Neerlands
plicht, zich een waardig nazaat te be-
toonen van een groot voorgeslacht.
Onze vlag... rood, wit blauw! Zijn
dat waarlijk hare kleuren? Vreemde
vraag inderdaad, maar die nochtans
juist heden ten dage aan de orde ge
steld is door menigeen, niet zoozeer om
iiaar waarde te miskennen of haar kleu
ren te misprijzen, dan wel uit overwe
gingen van meer historischen aard. De
zulken achten het feit, dat het „Oranje-
blanche-bleu", waarvan de oude kro
nieken en. geschiedbladen gewagen, de
aanwijzing bevat, dat het sterkere rood
in onze vlag voor het zwakkere o-ranje,
dat het hardere blauw, door het flet
sere „bleu" moet wijken, het „bleu",
welk Fransoh woord, wel volgens het
woordenboek „blauw" beteekent, maar
volgens de kleurkaart van oud ge
bruik, een valer tint aangeeft. Onze
vlag, en de voorstanders dier wijziging,
meenen daarmede historisch te zijn, zou
dus een veel zachter geheel, en bedekter
indruk moeten te zien geven. Nu is het
eigenaardige van deze opvatting, dat zij
reeds meermalen bij groote feestelijke
nationale herdenkingsdagen te berde
gekomen is. Zoo ook, nu zestig jaren
geleden, bij onze toenmaals gevierde
vijftigjarige vrijmaking van bet Napo
leontische juk. En niemand minder dan
de grootmeester onzer vaderlandsche
historie, Fruin, heeft zijn afdoend oor
deel over deze kwestie geuit. En dan
blijkt, dat inderdaad in de eerste jaren
van onzen opstand tegen Spanje, het
„Oranje-Blanje-Bieu" de driekleur van
het verzet, de vaan van het zich ont
worstelend en zich vormend gemeene-
best der Vrije Nederlanden is geweest.
Dit toch waren de kleuren van Willem
den Zwijgers livrei, en „knechten" van
den Vader des Vaderlands wilden toen
wel al de zijnen wezen. Lang echter
hebben zich deze kleuren niet gehand
haafd, en zulks niet uit overwegingen
van veranderd politiek inzicht, van ver
zet tegen prins eil stadhouder. Integen
deel, de historie is daar om te bewijzen,
hoe onze vlag, juist toen het Oranje-
Huis hier hooger dan ooit in aanzien
was, en de tachtigjarige oorlog nog
geenszins beëindigd kon worden, het
Blauw-Wit-Rood, reeds voorgoed de
nationale vlag geworden was. Wat men
den ouden Hollanders ook verwijten
mag, geenszins gebrek aan realiteit,
aan open oog voor de practische zijde
van hun in zooveel' opzichten zoo moei
lijk bestaan. Het is diezelfde karakter
trek in het groote en het kleine aan den
dag tredend en die de Vereenigde Pro
vinciën aan hun onafhankelijkheid en
duurzame vrijheid ïiielp, welke zich ook
hierin niet verloochende. Die fletsere
kleuren toch bleken te weinig bestand
tegen weer en wind, tegen het gestaag
ontplooien en ontplooid houden, gelijk
toen meer dan ooit dwingende nood
zaak en voorschrif heeten mocht. En ais
van zelf deed zich het hardere rood en
het sterkere blauw als practische oplos
sing aan de hand En van toen af zijn
het Rood-Wit-Blauw de krachtige kleu
ren geworden en gebleven, de eeuwen
dooir tot op dezen dag, van het schoon
symbool van nationale eenheid en Ne-
derlandsche eendracht, waaronder en
waaromheen we ons straks zullen scha
ren, en vereenigd blijven, als we, in
dankbare erkentelijkheid, hef Feest van
onze Koningin, zullen vieren.
Een nieuwe postzegel.
Binnenkort zal worden uitgegeven
een nieuwe postzegel van 35 cent, die
kan dienen voor de frankeering van
aangeteekende brieven van enkelvou
dig gewicht voor het buitenland.
Het zeerecht.
Uit Stockholm wordt gemeld: De con
ferentie van de internationale commis
sie voor het zeerecht is Woensdag te
Gothenburg geopend. Aanwezig waren
afgevaardigden van België, Denemar
ken. Engeland, Frankrijk, Duitschland,
Nederland, Italië, Japan, Noorwegen,
Polen en Zweden. De Zweedsche ex-
minister Eliel Löfgren werd tot voorzit
ter gekozen, tot ondervoorzitters wer
den. gekozen o.a. Sir Norman Hill en
Sir Alan Anderson, Engeland dr. C. D.
Asser, Holland en Francisca Berlin-
gieri, Italië.
Begrafenis J. T. Cremer.
Onder enorme belangstelling is giste
ren op de begraafplaats Westerveld te
Driehuizen het stoffelijk overschot van
den heer J. T. Cremer aan den schoot
oer aarde toevertrouwd. Het graf was
geheel met dennegroen bekleed het
uitgegraven zand onder bloemen en
groen verborgen. Om de groeve lagen
de kransen bij tientallen. Het tuinperso-
neel van. Duin- en Kruidberg droeg de
kist, de koetsier van het landgoed reed
de rouwkoets. Een groote rij kransdra-
gers ging aan den stoet vooraf.
Reeds lang voor het uur der begra
fenis had zich een groote menigte op
het kerkhof verzameld. Honderden
volgden nog in den stoet. Het is on
doenlijk alle belangstellenden en vrien
den op te sommen.
Aan het graf werd het woord gevoerd
door minister Colijn namens de regee
ring, door dr. C. J. K. van Aalst na
mens de Nederl. Handel Maatsch. door
dr. C. W. Jansen, namens het Koloniaal
Instituut, en ten slotte door ds. Van den
Bergh van Eysinga namens de kerke
lijke gemeente te Santpoort.
De oudste zoon van den overledene,
de heer Herbert Cremer, dankte, mede
namens zijn moeder, die de teraardebe
stelling; bijwoonde, en de andere kinde
ren, voor de eer aan zijn vader be
wezen.
Het gevaar van de autobussen.
Onder het opschrift „de sinistre pas
sagier" bevat „de Tel." een artikel,
naar aanleiding van de verschrikkelijke
autoramp te Saint Saveur.
Het artikel, dat wij in zijn geheel zui
len overnemen, behoeft geen toelich
ting. Het luidt als volgt
Wij willen aannemen, dat de ontzet
tende ramp bij Saint-Saveur niet te wij
ten was aan een fout van den chauffeur,
die den noodlottigen wagen met toeris
ten het ravijn inreed. We geven daar
enboven toe dat een ramp als die in
Zuid-Frankrijk, waarbij een automobiel
in een ravijn van bijna 100 meter diep
te valt, in ons land niet kan voorko
men. Maar het gebeurde wijst ons on
willekeurig op een gevaar, dat bij het
toenemend autobussen-verkeer, ook in
ons land niet denkbeeldig is,
De autobussen bieden vooral den be
woners van het platteland veei gemak
en zij brengen verbindingen tot stand,
die op andere wijze onbestaanbaar zou
den wezen. Maar de vraag komt naar
voren of de reizigers, die van de bussen
gebruik maken, altijd wel reden hebben
zich in die vehikels veilig te gevoelen.
Wij meenen, die vraag ontkennend te
moeten beantwoorden en zijn van oor
deel, dat niet overal voldoende voor de
zekerheid van de passagiers gezorgd
wordt.
Een Ford-truck is een met zorg ge
construeerd artikel, dat wanneer het
op de juiste wijze wordt aangewend
een voorwerp van buitengewoon veel
nut kan wezen. Maar een Ford-truck
evenais in het algemeen alle chassis van
vrachtwagens wordt een onding,
wanneer die wordt voorzien van een
zorgeloos in elkaar getimmerde omni
bus-carrosserie en de mechanische om
nibus wordt een levensgevaarlijk ver
voermiddel-, wanneer ze sterk wordt
overbelast en met te groote snelheden
over de wegen wordt voortgedreven.
Het aantal ongelukken met motor
bussen, dat de laatste weken te vermel
den was, mag geen verwondering wek
ken, wanneer men Iet op overbelasting,
snelheid en soms zelfs onbedrevenheid1
van bestuurders, een en ander te wijten
aan een bijna ongebreidelde concur
rentie tusschen de exploitanten van
motorbussen. Wij geven onmiddellijk
toe, dat er vele serieuze lieden zijn die
met autobussen van uitnemende con
structie een personendienst tusschen af
gelegen plaatsen organiseeren. Op hen
slaat niet ons verwijt aangaande over
belasting en slechte constructie. Maar
een feit is dat op vele plaatsen voldoen
de toezicht op snelheid ontbreekt. Wij
weten, dat tusschen twee concurrenten
op eenzelfde traject geregeld 'n doods-
gevaarlljke race plaats vindt met voi-
beladen auto-bussen, waarbij de veilig
heid van het verkeer en het leven van
passagiers en andere weggebruikers
herhaaldelijk in gevaar wordt gebracht.
Een ramp als in Zuid-Frankrijk heb
ben we hier gelukkig nog niet gehad,
maar ons land met zijn vele smalle,
kronkelende wegen en dijken, begrensd
door stooten en vaarten is een terrein,
waarop het minste ongeluk, de gering
ste onachtzaamheid onmiddellijk kan
gedijen tot een ramp van een omvang
ais die te Saint-Saveur.
Een streng politietoezicht alleen kan
dit voorkomen.
En wanneer we spreken van streng
toezicht, dan hebben we niet het oog op
een jagerij van landelijke veldwachters,
die zich met hun bazaar-horloge een
zekere reputatie hebben verworven bij
totaal gevaarlooze overtredingen van
maximum-snelheden voor automobilis
ten, maar dan denken we aan een doel
matig toezicht op het vervoer van per
sonen per autobus, waarin naast chauf
feurs en passagiers altijd nog een sinis
tere medereiziger is.
De onkwestbare, grijnzende reiziger
met de zeis.
Een nieuw kustlicht te Egmond a Zee.
Te 'Egmond aan Zee is het nieuwe
electrische kustlicht ontstoken in het
bijzijn van twee ingenieurs der rijks-
kust'verlichting. Het licht was sinds Juni
1922 door verbouwing van den kjst-
lichttoren gebiuscht. De lichtsterkte is
100.000 kaarsen. Het licht is zichtbaar
bij helder weer op 18 8/10 zeemijlen.
Het karakter van het licht is elke 15
sec. helder 8 sec., duister 2 sec., hel
der 3 sec., duister 2 sec. Het maakt een
schitterend effect, niet alleen uit zee
gezien, maar ook over het dorp. Bij
storingen van het eiectrisch licht wordt
het door blauw gaslicht vervangen.
De faillissementsaanvrage van
Broekhuys.
De faillissementsaanvrage van den
heer W. H. Broekhuys door een Haag-
sche tuiniersfirma kon gisteren voor de
Haagsche rechtbank niet worden be
handeld, aangezien het bleek, dat de
heer Broekhuys op het oogenblik van
de faillissementsaanvrage te Heerlen
woonde.
De rechtbank stond voorioopig 14
dagen uitstel toe op verzoek van mr.
Smalhout, optredend voor de aan
vraagster.
Het politieke aspect. De da
ling der Francs. De toestand
in eigen land. De nieuwe mi
nister van financiën. De da
lende korenprijzen. De Am-
sterdamsche fondsenmarkt.
Bij al de belangrijke gebeurtenissen,
welke er in de laatste weken hebben
plaats gehad, is er in den algemeenen
toestand niet de minste verbetering ge
komen, hetgeen door de beurzen weer
spiegeld wordt in krimpenden handel
en dalende koersen. Het is waarlijk
geen genoegen, in den tegenwoordigen
tijd fondsenhouder te zijn, want zelfs
de beste waarden brengen ieder week
opnieuw een offer aan de sleepende
malaise.
De kabinetswisseling in Duitschland
heeft op de beurzen nagenoeg geen in
vloed gehad, evenmin de publiceering
der geel- en witboeken, waaruit op
nieuw gebleken is, dat tusschen bet
Fransche en Engelsche standpunt
moeilijk een verzoening zal kunnen
worden tot stand gebracht. Alles wacht
op een beslissende daad van den En-
geischen premier, die echter nog wei
eenigen tijd op zich zal laten wachten,
zoo er al op gehoopt mag worden. In-
tusschen wordt de economische toe
stand in Duitschland meer en meer on
houdbaar. zooals dagelijks uit de bla
den is te lezen. Ook van de drastische
maatregelen, waartoe de nieuwe regee
ring nu besloot, inzake belastinghef
fing etc., verwacht men geen blijvende
uitkomst, hoogstens een verschuiving
van de finale krach. Duitschland kan
evenmin zichzelf op de been helpen als
Oostenrijk dit kon, dat in het hoogst
van den economischen nood' door de
geallieerden gesteund werd met leenin
gen en kwijtschelding van schuld. De
verwarring dreigt nu nog grooter te
worden door de daling der Franken-
koersen, waarvan de Fransche deze
week beneden 14 ct. terugging en de
Belgische tot W/2 ct„ zoodat dezer da
gen ook Brussel zijn „wisselpaniek"
had, tengevolge van de preventieve
maatregelen der regeering, die de da
ling toeschrijft aan politieke pressie
van buitenaf. Het ligt voor de hand dat
op deze wijze de verdere daling niet
wordt gestuit. Tijdelijk kan dit mogeliik
zijn., het water zoekt ten slotte zijn
eigen niveau en als in het buitenland
het aanbod van francs blijft toenemen,
moet de kunstmatige dam, door de re
geering opgeworpen, bezwijken. Wij
hebben er vroeger al op gewezen dat
de economische toestand van België
niet slecht is, dat de moeilijkheden voor
namelijk schuilen in het achterwege
blijven der Duitsehe schadeloosstellin
gen, waarop de budgetten der regeering
zijn gebaseerd. De waarde der valuta
wordt in laatste instantie bepaald door
do mate van het vertrouwen in de cre-
dietwaardigheid van een staat en het is
dit vertrouwen dat door de Ruhrpolitiek
een geduchten knak heeft gekregen. De
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Voet
specialist
van de
Dr. Scholts-
school te Londen houdt zit
ting bij TIMMERMAN,
Bellamypark, Woensdag 22 Aug.
a.s. van 2 7 uur, Donderdag 23
Aug. van 9-12 en 2-5 uur.
GRATIS CONSULT
voor alle voo>komende voetgebreken.
Aisprake voor bepaalde uren vanaf
heden.
Voetreizigers en wandelaars,
zijn Uw voeten gevoelig, branderig,
stuk ef geblaard, is Uw huid op een
of andere plaats gesmet of stukge-
loopen en heeft U last van zonne
brand, gebruik dan de heerlijk ver
zachtende en snel genezende huidzalf
Purol. In doozen van 30, 60 en 90
ets Pharmac. fabriek A. Mijnhardt,
Zeist. Bij apothekers en drogislen.
daling der Francs moet in het binnen
land onvermijdelijk tot een prijsstijging
der goederen leiden en wanneer een
maal de eerste rondP in den vicieuzen
cirkel der inflatie gedaan is, kan men
dit ziekteproces moeilijk stuiten. Waar
de gevolgen der Duitsehe inflatie voor
de landen met waardevaste valuta nog
versch in het geheugen liggen, is het
begrijpelijk dat de loop der Belgische
en Fransche wisselkoersen door handel
en industrie ten onzent met zorg wordt
gadegslagen.
In ons eigen land is men ook ove
rigens van de vooruitzichten op finan
cieel en economisch gebied verre van
zeker. De persoonswisseling in. het mi
nisterie van financiën heeft op den be-
denkelijken toestand van onze schatkist
een fel licht geworpen, wijl tezelfder tijd
bekend werd dat door den thans afge
treden functionaris niet slechts voor
1923 een groot tekort op de begrooting
is gelaten (dat op ƒ120 millioen ge
raamd wordt-, maar ook voor 1924
geen ander resultaat kan worden ver
kregen dan een. nieuw deficit van wei
nig minder dan 150 millioen, waar
mede dus aan alle verwachtingen, bij
het optreden van den heer De Geer ge
koesterd, de bodem is ingeslagen.
De heer Colijn moet dus opnieuw be
ginnen en heeft een heel wat moeilijker
taak dan zijn voorganger, toen deze
aan het bewind kwam, want hoe langer
een ongezonde financieele toestand
wordt bestendigd, hoe moeilijker het is
om de zieke plekken uit te snijden. Er
schijnt nauwelijks aan te worden ge
twijfeld of de heer Colijn zat slagen in
hetgeen thans door hem wordt onder
nomen. Afgaande op hetgeen den iaat-
sten tijd door hem is gezegd en ge
schreven, mag inderdaad worden ver
wacht dat hij niet de tactiek van den
zachten dokter zal volgen, maar radi
caal zal ingrijpen, om zoo noodig met
amputatie van veel wat noodig en
wenscheiijk geacht wordt, het aller-
noodigste voor ons volksbestaan te be
houden. Voor den handel is het van be-
teekenis dat de heer Colijn als directeur
der Bataafsche petroleum Maatschappij
een zoo breeden blik op de economische
verhoudingen heeft Verkregen, dat van
hem geen bezuinigingsmaatregelen, of
belastingontwerpen behoeven te wor
den verwacht, die aan handel en bedrijf
nieuwe lasten opleggen. Opmerkelijk is
bijv. dat zijn eerste werk geweest is de
intrekking van het wetsontwerp op de
heffing van rechten op zeebrieven,
waartegen in scheepvaartkringen sterke
oppositie was gerezen. Dit streven, om
handel en bedrijf den weg naar nieuwe
ontplooiing weer mogelijk te maken,
bemoeilijkt echter niet weinig zijn taak
en zal hem allicht voor de noodzakelijk
heid plaatsen breede categorieën der
bevolking tot beperking der uitgaven te
dwingen. De heer Colijn heeft de gave
ook in een wereld van schijntoestanden
de werkelijkheid te zien, maar het lijdt
geen twijfel of zijn werkelijkheidspoli
tiek zal nog vele illusies verloren doen
gaan.
De Amerikaansche markt behield ook
in de afgeloopen week haar ongeani
meerd: aanzien. De daling .der stapel
producten, als suiker, koper, graan, etc.
blijft in strijd met de telkens herhaalde
verzekeringen dat men slechts met een
tijdelijke onderbreking der hoogcon
junctuur te doen heeft. Vooral de daling
der graanprijzen baart zorg, wijl hier
door de financieele positie der landbou
wers, die een groot deel der Amerikaan
sche bevolking uitmaken, wordt aange
tast. Uit de verslagen der hypotheek
banken, die in Amerika werken, is