sqirée-oansanteE biedingen tanvragen isfbode van 194 61e Jaargang ZATERDAG 18 AUGUSTUS GRAND HOTEL? GEMEENTEBESTUUR Rood - Wit - Blauw BINNENLAND Beursbeschouwingen E VLISSINGEN. v.m. 6.11 7.05 8.05 n.m. 6.3,1 7.22 8.34 ■I D A. rijkheden, Openbare gaderingen enz. lederen avond bio»- aanvang 8 uur. dag- en Zondagmid- Dagelijks bioscoop avonds 8 uur. dag- en Zondagrraó- jks concert van 8 lag Soirée dansante. Solistenavond. Dagelijks concert ?n Solistenavond. itkring „het Zuiden). Zaterdags, matinée Soirée dansante, ►ains, 8 uur. BURG. Concert Middel- )rps en Zuid-Beve- koor, Schuttershof, J met et" I figs te langeboden een iWAGEN ■OGAARD, Slijk- Iral op de voeten 1 hun jeugd, gebreken baat te Bellamypark. Burgermeisjes Jamilie-kwestie) in klein gezin Ie huishouding, paaien. Brieven /liss. Courant". ^agd een Islraat 145. bib.-Rotterdam |gen plaatsen. PASSAGIERS EN VEE. v. Hill I v.bi. uur Rott. t.m. Mt 9 >1923» VUSSHNGSCHE COURANT BIJ D!T NUMMER BEHOORT EEN BIJVOEGSEL. ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Week-abon- ïementen 17 cent, alles bij vooruitbetaling, 'dzonderlijk* nuramus 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS. Van 14 regels 1.10 voor iedere tegel meer 26 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen van 1—5 regels 65 centiedere regel meer IC cent, bij contante betaling. Familieberichten van 16 regels 1.70, Iedere regel meer 26 cent 18 Augustus. AANGIFTE VAN LEERLINGEN (jongens en meisjes) VOOR DEN VERVOLG CURSUS (HERHALINGSCURSUS) ALHIER. Burgemeester en Wethouders van Vlis singen maken bekend, dat tot het in ont vangst nemen der aangiften van leerlin gen (jongens en meisjes) voor bovenge- noemden cursus zitting zal gehouden wor den door het Hoofd van dien cursus, den heer J. E. van der Slikke, aan school F, Joost de Moorstraat, ten diens huize, vanaf Maandag 20 Augustus a.s. tot en met Za terdag 25 Augustus a.s., des avonds van 7 tot 8 uur. Zij, die in het bezit van een trouwboekje zijn, worden verzocht dit bij de aangifte mede te brengen. Vlissingen, 17 Augustus 1923. Burg. en Weth. van Vlissingen, VAN WOELDEREN. De Secretaris, M. VAN PER BEKE CALLENFELS, L.S. DIENTSPLICHT. Vrijstelling wegens kostwinnerschap. De Burgemeester van Vlissingen brengt ingevolge artikel 44, tweede lid van het Dienstplichtbesluit, ter openbare kennis, dat door den Minister van Oorlog bij beschik king van 10 Augustus 1923, no. 242 van den dienstplicht met ingang van 2 October 1923 voor een jaar is vrijgesteld wegens kostwinnerschap, de ingeschrevene voor den dienstplicht dezer gemeente, lichting 1922 Hendrik Cornelis Gerardus Piera. Tegen deze uitspraak kunnen vanaf he den binnen tien dagen bij de Kroon in be roep komen, de ingeschrevene wien detiit- spraak geldt, elk der overige voor deze ge meente voor dezelfde lichting ingeschreven personen, of de wettige vertegenwoordiger. Het verzoekschrift, dat niet redenen om kleed moet zijn, moet worden ingediend bij den Burgemeester ter Secretarie dezer ge meente. De Burgemeester zorgt voor de doorzen ding van het verzoekschrift. Vlissingen, 18 Augustus 1923. De Burgemeester voornoemd, VAN WOELDEREN. 8 I bekomen transport- en Exp G. VOS, Tel. teOORN, Tel. 153'. feRHOUT, Tel. 822. ENHEK, Tel. 101. HINDERWET. Kennisgeving. Burg. en Weth. van Vlissingen, gezien de artikelen 6 en 7 der Hinderwet, geven bij dezen kennis, dat bij hen is ingekomen een verzoek van de Stoomvaart-Maat schappij „Zeeland" Wm. H. Müller Co., alhier, om vergunning tot het uitbreiden der bestaande smederij, bankwerkerij enz. door het bijplaatsen van één electro-motor van 15 P.K. en één electromiotor van 7/2 P.K., in het perceel kadastraal bekend ge meente Vlissingen, sectie C no. 1355, plaat selijk gemerkt Buitenhaven no. 17 dat dit verzoek met de bijlagen, te be ginnen met Maandag den 20en Augustus 1923 op de Gemeente-Secretarie, 3e afdee- ling, ter visie zal gelegd worden en dat den veertienden dag na dien, zijnde den 3en September 1923, ten Raadhuize, des namiddags ten 3 ure, gelegenheid zal ge geven worden om .bezwaren tegen het uit breiden dier inrichting in te brengen, zul lende zij die niet overeenkomstig Art. 7 der Hinderwet voor het Gemeentebestuur of een of meer zijner leden zijn verschenen, teneinde hunne bezwaren mondeling toe te lichten, niet tot beroep gerechtigd zijn, ter wijl gedurende drie dagen voor dat tijdstip, ter Gemeente-Secretarie, 3e afdeeling van de ter zake ingekomen schrifturen kennis kan genomen worden. Vlissingen, den 18 Augustus 1923. Burg. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN. De Secretaris, AL VAN DER BEKE CALLENFELS, L.S. Nog een luttel aantal dagen scheiden ons van de feestelijke en plechtige her denking van den dag, waarop een kwart eeuw geleden onze Koningin het be wind des Staats in handen nam. Hoe heel Nederland dien gedenkwaardigen dag zal vieren, valt uit de talrijke berichten dienaangaande reeds meegedeeld, ge makkelijk te bevroeden. Niet zoozeer zal daarbij bet lieden met zijn zoo groote zorgen en moeilijkheden in onze gedachten, op den voorgrond treden, dan wel het verleden, de thans afgeloo- pen vijf-en-twintig jaren van de, in zoo heel veel' opzichten immers gelukkige koninklijke regeertaak. En onze vlag zal van den Dollard tot Zeeuwsch-Vlaan- deren van de tinnen der torens, van de daken der huizen worden uitgestoken, ten teeken onzer groote erkentelijkheid en van onze gemeenschappelijke natio nale vreugde. Onze vlag, zij zal haar fiere banen van rood en wit en blauw doen wapperen overal, zij zal haar fris- sche kleuren prijsgeven aan de blije winden, die over Neerlands steden en dorpen, landouwen en, wateren zullen waaien, zij zal haar dierbaar dundoek het lied doen aanheffen vanaf de mas ten onzer vaderlandsche bodems, die de oceanen doorklieven, van Noord tot Zuid, van Oost tot West over gansch den aardbol, het lied van Oud-Neer- iands 'roem en van Jong-Neerlands plicht, zich een waardig nazaat te be- toonen van een groot voorgeslacht. Onze vlag... rood, wit blauw! Zijn dat waarlijk hare kleuren? Vreemde vraag inderdaad, maar die nochtans juist heden ten dage aan de orde ge steld is door menigeen, niet zoozeer om iiaar waarde te miskennen of haar kleu ren te misprijzen, dan wel uit overwe gingen van meer historischen aard. De zulken achten het feit, dat het „Oranje- blanche-bleu", waarvan de oude kro nieken en. geschiedbladen gewagen, de aanwijzing bevat, dat het sterkere rood in onze vlag voor het zwakkere o-ranje, dat het hardere blauw, door het flet sere „bleu" moet wijken, het „bleu", welk Fransoh woord, wel volgens het woordenboek „blauw" beteekent, maar volgens de kleurkaart van oud ge bruik, een valer tint aangeeft. Onze vlag, en de voorstanders dier wijziging, meenen daarmede historisch te zijn, zou dus een veel zachter geheel, en bedekter indruk moeten te zien geven. Nu is het eigenaardige van deze opvatting, dat zij reeds meermalen bij groote feestelijke nationale herdenkingsdagen te berde gekomen is. Zoo ook, nu zestig jaren geleden, bij onze toenmaals gevierde vijftigjarige vrijmaking van bet Napo leontische juk. En niemand minder dan de grootmeester onzer vaderlandsche historie, Fruin, heeft zijn afdoend oor deel over deze kwestie geuit. En dan blijkt, dat inderdaad in de eerste jaren van onzen opstand tegen Spanje, het „Oranje-Blanje-Bieu" de driekleur van het verzet, de vaan van het zich ont worstelend en zich vormend gemeene- best der Vrije Nederlanden is geweest. Dit toch waren de kleuren van Willem den Zwijgers livrei, en „knechten" van den Vader des Vaderlands wilden toen wel al de zijnen wezen. Lang echter hebben zich deze kleuren niet gehand haafd, en zulks niet uit overwegingen van veranderd politiek inzicht, van ver zet tegen prins eil stadhouder. Integen deel, de historie is daar om te bewijzen, hoe onze vlag, juist toen het Oranje- Huis hier hooger dan ooit in aanzien was, en de tachtigjarige oorlog nog geenszins beëindigd kon worden, het Blauw-Wit-Rood, reeds voorgoed de nationale vlag geworden was. Wat men den ouden Hollanders ook verwijten mag, geenszins gebrek aan realiteit, aan open oog voor de practische zijde van hun in zooveel' opzichten zoo moei lijk bestaan. Het is diezelfde karakter trek in het groote en het kleine aan den dag tredend en die de Vereenigde Pro vinciën aan hun onafhankelijkheid en duurzame vrijheid ïiielp, welke zich ook hierin niet verloochende. Die fletsere kleuren toch bleken te weinig bestand tegen weer en wind, tegen het gestaag ontplooien en ontplooid houden, gelijk toen meer dan ooit dwingende nood zaak en voorschrif heeten mocht. En ais van zelf deed zich het hardere rood en het sterkere blauw als practische oplos sing aan de hand En van toen af zijn het Rood-Wit-Blauw de krachtige kleu ren geworden en gebleven, de eeuwen dooir tot op dezen dag, van het schoon symbool van nationale eenheid en Ne- derlandsche eendracht, waaronder en waaromheen we ons straks zullen scha ren, en vereenigd blijven, als we, in dankbare erkentelijkheid, hef Feest van onze Koningin, zullen vieren. Een nieuwe postzegel. Binnenkort zal worden uitgegeven een nieuwe postzegel van 35 cent, die kan dienen voor de frankeering van aangeteekende brieven van enkelvou dig gewicht voor het buitenland. Het zeerecht. Uit Stockholm wordt gemeld: De con ferentie van de internationale commis sie voor het zeerecht is Woensdag te Gothenburg geopend. Aanwezig waren afgevaardigden van België, Denemar ken. Engeland, Frankrijk, Duitschland, Nederland, Italië, Japan, Noorwegen, Polen en Zweden. De Zweedsche ex- minister Eliel Löfgren werd tot voorzit ter gekozen, tot ondervoorzitters wer den. gekozen o.a. Sir Norman Hill en Sir Alan Anderson, Engeland dr. C. D. Asser, Holland en Francisca Berlin- gieri, Italië. Begrafenis J. T. Cremer. Onder enorme belangstelling is giste ren op de begraafplaats Westerveld te Driehuizen het stoffelijk overschot van den heer J. T. Cremer aan den schoot oer aarde toevertrouwd. Het graf was geheel met dennegroen bekleed het uitgegraven zand onder bloemen en groen verborgen. Om de groeve lagen de kransen bij tientallen. Het tuinperso- neel van. Duin- en Kruidberg droeg de kist, de koetsier van het landgoed reed de rouwkoets. Een groote rij kransdra- gers ging aan den stoet vooraf. Reeds lang voor het uur der begra fenis had zich een groote menigte op het kerkhof verzameld. Honderden volgden nog in den stoet. Het is on doenlijk alle belangstellenden en vrien den op te sommen. Aan het graf werd het woord gevoerd door minister Colijn namens de regee ring, door dr. C. J. K. van Aalst na mens de Nederl. Handel Maatsch. door dr. C. W. Jansen, namens het Koloniaal Instituut, en ten slotte door ds. Van den Bergh van Eysinga namens de kerke lijke gemeente te Santpoort. De oudste zoon van den overledene, de heer Herbert Cremer, dankte, mede namens zijn moeder, die de teraardebe stelling; bijwoonde, en de andere kinde ren, voor de eer aan zijn vader be wezen. Het gevaar van de autobussen. Onder het opschrift „de sinistre pas sagier" bevat „de Tel." een artikel, naar aanleiding van de verschrikkelijke autoramp te Saint Saveur. Het artikel, dat wij in zijn geheel zui len overnemen, behoeft geen toelich ting. Het luidt als volgt Wij willen aannemen, dat de ontzet tende ramp bij Saint-Saveur niet te wij ten was aan een fout van den chauffeur, die den noodlottigen wagen met toeris ten het ravijn inreed. We geven daar enboven toe dat een ramp als die in Zuid-Frankrijk, waarbij een automobiel in een ravijn van bijna 100 meter diep te valt, in ons land niet kan voorko men. Maar het gebeurde wijst ons on willekeurig op een gevaar, dat bij het toenemend autobussen-verkeer, ook in ons land niet denkbeeldig is, De autobussen bieden vooral den be woners van het platteland veei gemak en zij brengen verbindingen tot stand, die op andere wijze onbestaanbaar zou den wezen. Maar de vraag komt naar voren of de reizigers, die van de bussen gebruik maken, altijd wel reden hebben zich in die vehikels veilig te gevoelen. Wij meenen, die vraag ontkennend te moeten beantwoorden en zijn van oor deel, dat niet overal voldoende voor de zekerheid van de passagiers gezorgd wordt. Een Ford-truck is een met zorg ge construeerd artikel, dat wanneer het op de juiste wijze wordt aangewend een voorwerp van buitengewoon veel nut kan wezen. Maar een Ford-truck evenais in het algemeen alle chassis van vrachtwagens wordt een onding, wanneer die wordt voorzien van een zorgeloos in elkaar getimmerde omni bus-carrosserie en de mechanische om nibus wordt een levensgevaarlijk ver voermiddel-, wanneer ze sterk wordt overbelast en met te groote snelheden over de wegen wordt voortgedreven. Het aantal ongelukken met motor bussen, dat de laatste weken te vermel den was, mag geen verwondering wek ken, wanneer men Iet op overbelasting, snelheid en soms zelfs onbedrevenheid1 van bestuurders, een en ander te wijten aan een bijna ongebreidelde concur rentie tusschen de exploitanten van motorbussen. Wij geven onmiddellijk toe, dat er vele serieuze lieden zijn die met autobussen van uitnemende con structie een personendienst tusschen af gelegen plaatsen organiseeren. Op hen slaat niet ons verwijt aangaande over belasting en slechte constructie. Maar een feit is dat op vele plaatsen voldoen de toezicht op snelheid ontbreekt. Wij weten, dat tusschen twee concurrenten op eenzelfde traject geregeld 'n doods- gevaarlljke race plaats vindt met voi- beladen auto-bussen, waarbij de veilig heid van het verkeer en het leven van passagiers en andere weggebruikers herhaaldelijk in gevaar wordt gebracht. Een ramp als in Zuid-Frankrijk heb ben we hier gelukkig nog niet gehad, maar ons land met zijn vele smalle, kronkelende wegen en dijken, begrensd door stooten en vaarten is een terrein, waarop het minste ongeluk, de gering ste onachtzaamheid onmiddellijk kan gedijen tot een ramp van een omvang ais die te Saint-Saveur. Een streng politietoezicht alleen kan dit voorkomen. En wanneer we spreken van streng toezicht, dan hebben we niet het oog op een jagerij van landelijke veldwachters, die zich met hun bazaar-horloge een zekere reputatie hebben verworven bij totaal gevaarlooze overtredingen van maximum-snelheden voor automobilis ten, maar dan denken we aan een doel matig toezicht op het vervoer van per sonen per autobus, waarin naast chauf feurs en passagiers altijd nog een sinis tere medereiziger is. De onkwestbare, grijnzende reiziger met de zeis. Een nieuw kustlicht te Egmond a Zee. Te 'Egmond aan Zee is het nieuwe electrische kustlicht ontstoken in het bijzijn van twee ingenieurs der rijks- kust'verlichting. Het licht was sinds Juni 1922 door verbouwing van den kjst- lichttoren gebiuscht. De lichtsterkte is 100.000 kaarsen. Het licht is zichtbaar bij helder weer op 18 8/10 zeemijlen. Het karakter van het licht is elke 15 sec. helder 8 sec., duister 2 sec., hel der 3 sec., duister 2 sec. Het maakt een schitterend effect, niet alleen uit zee gezien, maar ook over het dorp. Bij storingen van het eiectrisch licht wordt het door blauw gaslicht vervangen. De faillissementsaanvrage van Broekhuys. De faillissementsaanvrage van den heer W. H. Broekhuys door een Haag- sche tuiniersfirma kon gisteren voor de Haagsche rechtbank niet worden be handeld, aangezien het bleek, dat de heer Broekhuys op het oogenblik van de faillissementsaanvrage te Heerlen woonde. De rechtbank stond voorioopig 14 dagen uitstel toe op verzoek van mr. Smalhout, optredend voor de aan vraagster. Het politieke aspect. De da ling der Francs. De toestand in eigen land. De nieuwe mi nister van financiën. De da lende korenprijzen. De Am- sterdamsche fondsenmarkt. Bij al de belangrijke gebeurtenissen, welke er in de laatste weken hebben plaats gehad, is er in den algemeenen toestand niet de minste verbetering ge komen, hetgeen door de beurzen weer spiegeld wordt in krimpenden handel en dalende koersen. Het is waarlijk geen genoegen, in den tegenwoordigen tijd fondsenhouder te zijn, want zelfs de beste waarden brengen ieder week opnieuw een offer aan de sleepende malaise. De kabinetswisseling in Duitschland heeft op de beurzen nagenoeg geen in vloed gehad, evenmin de publiceering der geel- en witboeken, waaruit op nieuw gebleken is, dat tusschen bet Fransche en Engelsche standpunt moeilijk een verzoening zal kunnen worden tot stand gebracht. Alles wacht op een beslissende daad van den En- geischen premier, die echter nog wei eenigen tijd op zich zal laten wachten, zoo er al op gehoopt mag worden. In- tusschen wordt de economische toe stand in Duitschland meer en meer on houdbaar. zooals dagelijks uit de bla den is te lezen. Ook van de drastische maatregelen, waartoe de nieuwe regee ring nu besloot, inzake belastinghef fing etc., verwacht men geen blijvende uitkomst, hoogstens een verschuiving van de finale krach. Duitschland kan evenmin zichzelf op de been helpen als Oostenrijk dit kon, dat in het hoogst van den economischen nood' door de geallieerden gesteund werd met leenin gen en kwijtschelding van schuld. De verwarring dreigt nu nog grooter te worden door de daling der Franken- koersen, waarvan de Fransche deze week beneden 14 ct. terugging en de Belgische tot W/2 ct„ zoodat dezer da gen ook Brussel zijn „wisselpaniek" had, tengevolge van de preventieve maatregelen der regeering, die de da ling toeschrijft aan politieke pressie van buitenaf. Het ligt voor de hand dat op deze wijze de verdere daling niet wordt gestuit. Tijdelijk kan dit mogeliik zijn., het water zoekt ten slotte zijn eigen niveau en als in het buitenland het aanbod van francs blijft toenemen, moet de kunstmatige dam, door de re geering opgeworpen, bezwijken. Wij hebben er vroeger al op gewezen dat de economische toestand van België niet slecht is, dat de moeilijkheden voor namelijk schuilen in het achterwege blijven der Duitsehe schadeloosstellin gen, waarop de budgetten der regeering zijn gebaseerd. De waarde der valuta wordt in laatste instantie bepaald door do mate van het vertrouwen in de cre- dietwaardigheid van een staat en het is dit vertrouwen dat door de Ruhrpolitiek een geduchten knak heeft gekregen. De INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Voet specialist van de Dr. Scholts- school te Londen houdt zit ting bij TIMMERMAN, Bellamypark, Woensdag 22 Aug. a.s. van 2 7 uur, Donderdag 23 Aug. van 9-12 en 2-5 uur. GRATIS CONSULT voor alle voo>komende voetgebreken. Aisprake voor bepaalde uren vanaf heden. Voetreizigers en wandelaars, zijn Uw voeten gevoelig, branderig, stuk ef geblaard, is Uw huid op een of andere plaats gesmet of stukge- loopen en heeft U last van zonne brand, gebruik dan de heerlijk ver zachtende en snel genezende huidzalf Purol. In doozen van 30, 60 en 90 ets Pharmac. fabriek A. Mijnhardt, Zeist. Bij apothekers en drogislen. daling der Francs moet in het binnen land onvermijdelijk tot een prijsstijging der goederen leiden en wanneer een maal de eerste rondP in den vicieuzen cirkel der inflatie gedaan is, kan men dit ziekteproces moeilijk stuiten. Waar de gevolgen der Duitsehe inflatie voor de landen met waardevaste valuta nog versch in het geheugen liggen, is het begrijpelijk dat de loop der Belgische en Fransche wisselkoersen door handel en industrie ten onzent met zorg wordt gadegslagen. In ons eigen land is men ook ove rigens van de vooruitzichten op finan cieel en economisch gebied verre van zeker. De persoonswisseling in. het mi nisterie van financiën heeft op den be- denkelijken toestand van onze schatkist een fel licht geworpen, wijl tezelfder tijd bekend werd dat door den thans afge treden functionaris niet slechts voor 1923 een groot tekort op de begrooting is gelaten (dat op ƒ120 millioen ge raamd wordt-, maar ook voor 1924 geen ander resultaat kan worden ver kregen dan een. nieuw deficit van wei nig minder dan 150 millioen, waar mede dus aan alle verwachtingen, bij het optreden van den heer De Geer ge koesterd, de bodem is ingeslagen. De heer Colijn moet dus opnieuw be ginnen en heeft een heel wat moeilijker taak dan zijn voorganger, toen deze aan het bewind kwam, want hoe langer een ongezonde financieele toestand wordt bestendigd, hoe moeilijker het is om de zieke plekken uit te snijden. Er schijnt nauwelijks aan te worden ge twijfeld of de heer Colijn zat slagen in hetgeen thans door hem wordt onder nomen. Afgaande op hetgeen den iaat- sten tijd door hem is gezegd en ge schreven, mag inderdaad worden ver wacht dat hij niet de tactiek van den zachten dokter zal volgen, maar radi caal zal ingrijpen, om zoo noodig met amputatie van veel wat noodig en wenscheiijk geacht wordt, het aller- noodigste voor ons volksbestaan te be houden. Voor den handel is het van be- teekenis dat de heer Colijn als directeur der Bataafsche petroleum Maatschappij een zoo breeden blik op de economische verhoudingen heeft Verkregen, dat van hem geen bezuinigingsmaatregelen, of belastingontwerpen behoeven te wor den verwacht, die aan handel en bedrijf nieuwe lasten opleggen. Opmerkelijk is bijv. dat zijn eerste werk geweest is de intrekking van het wetsontwerp op de heffing van rechten op zeebrieven, waartegen in scheepvaartkringen sterke oppositie was gerezen. Dit streven, om handel en bedrijf den weg naar nieuwe ontplooiing weer mogelijk te maken, bemoeilijkt echter niet weinig zijn taak en zal hem allicht voor de noodzakelijk heid plaatsen breede categorieën der bevolking tot beperking der uitgaven te dwingen. De heer Colijn heeft de gave ook in een wereld van schijntoestanden de werkelijkheid te zien, maar het lijdt geen twijfel of zijn werkelijkheidspoli tiek zal nog vele illusies verloren doen gaan. De Amerikaansche markt behield ook in de afgeloopen week haar ongeani meerd: aanzien. De daling .der stapel producten, als suiker, koper, graan, etc. blijft in strijd met de telkens herhaalde verzekeringen dat men slechts met een tijdelijke onderbreking der hoogcon junctuur te doen heeft. Vooral de daling der graanprijzen baart zorg, wijl hier door de financieele positie der landbou wers, die een groot deel der Amerikaan sche bevolking uitmaken, wordt aange tast. Uit de verslagen der hypotheek banken, die in Amerika werken, is

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1923 | | pagina 1