WOENSDAG 18 APRIL. No 91a 61* Jaargang 1923 BINNENLAND Stads* en Provincienieuws VL1SSLNGSCHE COURANT ABOrsWJMËNTS-PRlJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal- iberai 2-2® per drie maanden. Franco rtaor het geheele rijk ƒ2.50. Week-abon- aemertten 17 cent, alies bij vooruitbetaling, feonderlijké nummers 5 cent ADVERTENTIE-PRIJS. Van 14 regels 1.10 voor iedere iege'1 meer 26 centbij abonnement spc- dale prijzen. Reclames 52 cent per i gel trJenataanbiedingen en dienstaanvragen V-MI 15 regels 65 centiedere regel meer »3 cent, bij contante betaling. KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer. Vergadering van Dinsdag. Wijziging der Kieswet De Kamer heeft drie weken rust K0- nomen om zich voor te -bereiden op de behandeling van het ingewikkelde ont werp dat de evenredige verkiezing der Eerste Kamerleden regelt. Een diepzin nige technische kwestie, die slechts voor eenige ingewijden te begrijpen is. De provinciën worden in vier afdeelingen samengevoegd. Om de twee jaar treden de leden van twee dier afdeelingen af. Dit is eigenlijk de hoofdzaak en voor .de rest is het techniek van de meest interessante soort. Een stem van een lid der Provinciale Staten is in de eene provincie bijvoorbeeld meer waard dan in een andere provincie. Zoek het dus maar uit 1 Provinciale candidaatstelling blijft in dit stelsel mogelijk. Dezelfde partij zal in iedere provincie een lijst indienen en deze lijst kan in andere provincies van de zeilde -groep de zelfde zijn maar het behoeft niet. De vier groepen zijn 1. Noord-Brabant, Zeeland-, Utrecht en Limburg, die te samen 13 ieden der Eerste Kamer kiezen 2. Gelderland, Overijsei, Groningen en Drente, die eveneens 13 leden kie zen 3. Noord-Holland en Friesland, 1. Zuid-Holland, welke groepen er elk 12 zullen aanwijzen. Tegen allerlei details werden bezwa ren geopperd maar de tegenstanders stappen ten slotte daarover heen omdat zij in het algemeen de tot standkoming van een evenredig stelsel gewenscht achten. Spoed is dringend noodig om dat de Eerste Kamer niet moet aftreden zonder dat een -evenredig stelsel in ge reedheid is gebracht. Er zijn tal van amendementen inge diend, die het stelsel op belangrijke punten aantasten, zoodat het zwaarte punt der -behandeling naar d-ie amen dementen is verschoven. -De Regeering is uitgegaan van de gedachte dat zooveel mogelijk het pro vinciaal verband dient gehandhaafd te worden. De elf provincies zijn er tot vier gemaakt. Daarmede is van dit ver band niet veel over volgens sommige leden echter nog genoeg. Eén ding is wel zeker iedere wijzi ging in dit stelsel is gevaarlijk, omdat zij nieuwe fouten invoert. De Minister had dan ook bezwaar tegen de vér strekkende amendementen -die niet on middellijk zijn te to-eoord-eelen. Het eerste amendement was van den her Van den Heuvel om verbinding van lijsten -binnen denzelfden kieskring niet toe te laten omdat zeer heterogene par tijen in -d-ie verbinding een middel zien om elkaar te steunen, hetgeen niet wen- scheiijk is. Bovendien moet het indienen van lijsten niet noodeloos worden aan gemoedigd, hetgeen geschiedt als ver binding weer mogelijk is. Het indienen van zgn. biilijsten zou dan ook verbo den zijn. Wat in Amsterdam gebeurt, dat allerlei lijsten- verbonden worden, wil men voorkomen. De heer Snoeck Henkemans erkende dat het in Amster dam tot een exces is gekomen maar voor raadsverkiezingen achtte hij het vetbod van lljst-verbindin-g overdreven. De Minister had tegen het verbin dingsverbod geen bezwaar, zoodat dit werd- aangenomen. Bijlijsten en verbin ding van lijsten in één kieskring zijn dus voortaan verboden. Het maximum aantal candidaten is nu echter tot twin tig verhoogd. Tegen den stemplicht is de heer Beu- mer weer ten strijde getrokken, nu de Provinciale Statenverkiezingen de dwaasheid van dien plicht weer hebben aangewezen. Vijf A zeshonderdduizend kiezers zijn thuisgebleven. Het is -dus maar beter dien plicht af t-e schaffen omdat van een strafvervolging -geen sprake meer kan zijn vooral in de groote steden. Ook de sociaal-democra ten zijn tot afschaffing bekeerd omdat de handhaving een dwaasheid, is. Alleen -de heer Snoeck Henkemans is nog vóór handhaving en de heer Schokking ver weet de Re-geering dat zij in den aan vang de overtreding met voldoende heeft gestraft. Daardoor is de stemplicht mislukt. Volgens den iheer Bomans is de sanctie op de overtreding niet sterk genoeg geweest. -Had de Re-geering, aldus ook de heer Dresslhuiis, alles ge daan om dezen plicht te handhaven, dan was het anders geloopen. De Mi nister ziet geen goed- middel tot hand having van den stemplicht en de Kamer moej dus maar beslissen. Morgen stemming. De Statenverkiezingen. Bij vergelijking der officieele cijfers voor de provincie Noord-Brabant is ge bleken, dat het totaal der uitgebrachte stemmen slechts 33 van de reeds gepu bliceerde cijfers afwijkt. Toch zijn enkele kleine stemverschil- ien geconstateerd', die tot gevolg heb ben, dat de Katholieken een zetel -meer krijgen, dus 52 in plaats van 51 en dat de Vrijheidsbond niet twee, doch één zetel heeft. De toewijzing van dezen overschot- zetel aan de Katholieken is geschied bij slechts een -heel gering sfemmenverschil met een overschot van den Vrijheids bond. Universitair collegegeld. Ingediend is een wetsontwerp tot verhoogin-g van het universitair college geld van 200 op 300 en het examen geld van 50 op 60. Inschrijving bij den rector magnificus zal 10 kosten. Het regeeringsjubiieum van H. M. de Koningin. Burg. en Weth. van Amsterdam stel len den gemeenteraad voor 50.000 be schikbaar te stellen voor feestelijkheden ter gelegenheid van het regeerings jubiieum van H. M. de Koningin. Het college van Burg. en Weth. is van meening dat Amtserdam, wat de viering van dit feest betreft, niet mag achterblijven. Het ligt in het voornemen ter gelegenheid van het feest aan de schoolkinderen een gedenkplaat aan te biden, waarvoor 'n bedrag van 10.000 benoodigd zal zijn. Bezuinlgings-congres. De minister van financiën, jhr. mr. de Geer, heeft gisteren het bezuinigings congres te Amsterdam met een rede geopend, waarin hij er op wees, dat, wanneer in dezen tijd van bezuiniging sprake is, daarbij niet steeds ean het zelfde gedacht wordt. Men kan er mede -bedoelen een inper king van behoeften een zich ontzeggen van genot en comfort een niet in zoo ruime mate behartigen yan sommige belangen als tot dusver gebruikelijk was een lager stellen van het volstrek te minimum, waaraan d-e verzorging van een bepaald -deel der staatstaak toehoort te voldoen. Men kan er ooik mee bedoelen het streven om tegen geringe offers even goede, zoo mogelijk nog -betere resul taten te -bereiken. Dit laatste streven vormt den grond slag van het congres, over welks tot standkoming de re-geering zich warm verheugt. Van zijn handelingen za! zij grondig kennis némen. Vervolgens werd behandeld het prae- advies van ingenieur J. H. Coops, over „Productie-controle als functie van be drijfsbeheer". OPENING VAN HET NIEUWE GEDEELTE DER DE RUYTERSCHOOL In tegenwoordigheid van liet bestuur der school en enkele genoodigden, had hedenmiddag de opening plaats van het nieuwe gedeelte van de „de Ruyter- school" alhier, welk gedeelte speciaal bestemd is voor de practische lessen van de toekomstige machinisten der Kon. Paketvaartmaatschappij en van de JavaChinaJapan-Lijn, welke 'beide maatschaDpijen dan ook de kosten van dezen aanbouw voor haar rekening hebben genomen. Z. K. H. Prins Hendrik, bescherm heer van de vereeniging Zeevaartschool alhier, heeft de uitnoodiging van het be stuur, om dit nieuwe gedeelte der school te willen openen, welwillend aanvaard. Met den trein van 12.59 kwam de Prins hier hedenmiddag aan. De Commissaris der Koningin was te Middelburg in den trein gestapt. Bij aankomst alhier werd de Prins verwelkomd door den burgemeester, den commandant der marine en door den voorzitter der vereeniging Zee vaartschool, den heer mr. J. Smit Azn. De Prins was vergezeld van zijn ad judant den kapt, ter zee jhr. Laman T rip. In 4 gereedstaande auto's werd langs Prins Hendrikweg en Singel gereden naar het Strandhotel, alwaar Z. K. H. een lunch werd aangeboden. Van het stadhuis, den St. Jacobsforen en verschillende rijksgebouwen en ma» rine-schepen wapperden de vlaggen. Na -de lunch werd naar de De Ruyter- school gereden en eerst het nieuwe ge deelte van de school bezichtigd. Ver volgens vereenigden alle genoodigden zich in een der lokalen van de school, waar het eerst het woord werd- gevoerd door-den heer W. K. Hummel, directeur van de Kon. Paketvaart-maatschappij, die ongeveer als volgt sprak Koninklijke Hoogheid, Mijne Heeren, Het bestuur van de „de Ruyterschool" heeft mij uitgenoodigd bij de voltooiing van de uitbreiding der school een en an der mede te deelen omtrent de geschie denis van dezen nieuwen aanbouw en het is mij een groot voorrecht daaraan gevolg te mogen geven. Er zijn maar betrekkelijk weinig Ne derlanders, die beseffen welk een moei lijke en verantwoordelijke taak den .seheepsmachinist is toevertrouwd. Velen vergelijken zijn werk met dat van den machinist op een locomotief en verge ten daarbij geheel, dat deze laatste steeds beschikt over de hulp van knappe ingenieurs en werklieden en goed ge outilleerde werkplaatsen, terwijl daar entegen de machinist op zee alle bij zijn machines voorkomende moeilijkheden zelf moet overwinnen en bij belangrijke averijen uitsluitend is aangewezen op zijn eigen kennis, ervaring en handig heid en op de uiteraard gebrekkige hulpmiddelen, die aan boord aanwezig zijn. De seheepsmachinist moet de theorie van zijn vak goed onder de knie li ebben, want van hem wordt verwacht, dat hij niet alleen zijn machine laat draaien, maar dat tui door nadenken en beproeven zal trachten de gunstigste economische resultaten te krijgen. Breekt een belangrijk machinedeel, dan moet hij de bekwaamheid bezitten om zijn machine tenminste zoover te her stellen dat een veilige haven kan wor den bereikt. Hij moet gezag kunnen uit oefenen over stokers en tremmers van allerlei landaard en hij moet bovendien de handen uit de mouwen kunnen ste ken en aan de werkbank zich de meer dere van zijn ondergeschikten toonen. Van zijn kennis, bekwaamheid, karak tereigenschappen hangt de veiligheid van het schip van de opvarenden voor een groot deel af en -hij draagt dus te samen met den gezagvoerder een groote verantwoordelijkheid. Het is dan ook te begrijpen, dat niet alleen de reeder hooge eischen stelt aan zijn machine- personeel, maar dat ook de regeering waarborgen verlangt dat op ieder schip een voldoend aantal machinisten aan wezig zijn, wier theoretische bekwaam heid moet blijken uit het afleggen van door de regeering gevorderde examens, terwijl door het eischen van een in fa briek doorgebrachten werktijd waar borgen voor practische bekwaamheden worden verkregen. Waar de Staat zulke eischen stelt, ligt het voor de hand dat hij ook de ge legenheid behoort te scheppen om aan die eischen te voldoen en het doet ons leed niet ie kunnen verklaren, dat het onderwijs voor seheepsmachinist hier te lande afdoende is geregeld. Er zijn en kele scholen waar theoretisch en prac- tisch onderwijs voor seheepsmachinist wordt gegeven, maar deze zijn bij lange na niet voldoende om te voorzien in de jaarlijks terugkeerende behoefte aan machinisten voor onze koopvaardij vloot, ook al omdat sommige dezer scholen zich hoofdzakelijk toeleggen op het vormen van andere technici en de scheepsmachinistenopleiding voor hen bijzaak is. De groote massa der scheepsmachinisten is afkomstig van ambachtsscholen en opleidingsscholen voor werklieden, waar natuurlijk het theoretisch onderwijs niet ver genoeg gaat, wat dan zoo goed mogelijk ge compenseerd wordt door het bijwonen der avondcursussen en door particulie re lessen. De resultaten van dit onder wijs zijn onbevredigend, zooa-ls duide lijk blijkt uit de jaarverslagen der exa mencommissie. Het is spr. bekend, dat de regeering aan deze zaak haar aan dacht wijdt en dat wij dus mogen ver wachten, dat de naaste toekomst ver betering in dezen toestand zal brengen, maar inmiddels zijn de reederijen ge noodzaakt zelf in de bestaande leemte te voorzien. De groote stoomvaart maatschappijen, welke hun bedrijf in Nederland hebben, kunnen dit doen door on-derwijs te doen geven, door hun technische stof en de practische be kwaamheden te ontwikkelen in hun eigen werkplaatsen. De Kon. Paket- vaart-Maatschappij- en Java-China Japan-Lijn, die hun hoofdbedrijf in Ned.-Indië en Oost-Azië hebben, be schikken hier niet over dergelijke hulp middelen en zij hebben daarom samen werking gezocht met bestaande onder wijsinrichtingen. Daaronder nam na tuurlijk de „de Ruyterschool" steeds een eerste plaats in wegens den goeden naam, dien zij zich had veroverd, als opleiding zoowel voor stuurlieden als machinisten. Een bezwaar was, dat die school niet ingericht was voor het geven van onder wijs in de praktijk, doch aan dit bezwaar werd in 1912 belangrijk tegemoet geko men, doordat het bestuur der uitsteken de ambachtsschool te Middelburg gene gen werd bevonden op zekere voor waarden aan die school een speciale in richting te scheppen voor de practische opleiding van de machinistenleerlingen der beide genoemde maatschappijen, die hun theoretisch onderricht aan de „de Ruyterschool" te Vlissingen ontvingen. Dank zij de moeite die directeuren en leeraren van beide onderwijsinrichtin gen zich voor die opleiding getroostten, heeft zij tot nu toe tot volle tevreden heid gewerkt. De goede resultaten bii de examens bereikt, gaven dan ook de directies der stoomvaartlijnen aanlei ding om te overwegen of het niet mo gelijk zou zijn een grooter aantal-' hun ner leerlingen dan tot dusver hier te doen opleiden. Toen bij de daarover ge houden besprekingen bleek, dat daar voor de „de Ruyterschool" moest wor den vergroot, lag het voor de hand, dat men nog een stap verder wenschte te gaan en die vergrooting zoo wilde in richten, dat ook de practische oplei- dnig te Vlissingen zou plaats hebben waardoor het bezwaar van het heen en weer reizen tusschen de beide steden, wat tijdverlies gaf, werd ondervangen, terwijl ook het toezicht op de leerlingen gemakkelijker zou worden gemaakt. Het bestuur van de „de Ruyterschool" bleek genegen aan haar school de ver langde uitbreiding te geven, mits het voor haar onoverkomelijke financieele bezwaar door de stoomvaartmaatschap pijen werd uit den weg geruimd. En zoo kwam in 1921 de overeenkomst tot stand, waarbii de stoomvaartmaat schappijen zich verbonden den bouw voor hun rekening te doen uitvoeren, terwijl na overdracht van die uitbrei ding aan de school, de rechten der stoomvaartmaatschappijen zouden wor den gewaarborgd door een rentelooze hypotheek oo gebouw en grond. Thans is de bouw gereed, en kan ze dus aan het bestuur der school worden overgedragen, waardoor de opleiding van een gnooter aantal der leerlingen op degelijke wiize kan worden ter hand genomen. Over de te verkrijgen resulta ten verkeert spr. niet in het onzekere. Waar door de toewijding van directeur en leeraren en de voortdurende zorgen van het bestuur der school reeds in het verleden zulke goede uitkomsten gaf, daar staat het wel vast dat met de ver- groote iocalitekt en de verbeterde hulp middelen geheel zal worden voldaan aan hetgeen daar van de zijde der maat schappijen wordt verwacht. Het is dan ook met vol vertrouwen op de toekomst dat spr. namens de beide stoomvaart maatschappijen het nieuwe gebouw aan het bestuur van de „de Ruyterschool" overdraagt. Na deze toespraak werd het woord gevoerd door den voorzitter der ver eeniging Zeevaartschool, den heer mr. J. Smit Azn.. die de volgende rede hield Koninklijke Hoogheid, Mijne Heeren, Vergunt mij, op dezen voor onze school zoo gewichtigen dag, namens het bestuur der vereeniging een enkel woord te zeggen. Met dankbaarheid' vernamen wij uit den mond van den heer Hummel, den directeur der Kon. Paketvaart-Maat- schappij, dat de lessen, die sinds 1 Mei 1912 aan de toekomstige machinisten van de Kon. Paketvaart-Maatschappij zijn gegeven, en sinds 1 September 1914 aan die van de JavaChinaJa pan-Lijn, zulke goede vruchten hebben gedragen, dat dit aan beide maatschap pijen aanleiding gegeven heeft, thans in nóg grootere mate dan voorheen de op leiding hunner machinisten aan onze school in handen te geven. Zooals de her Hummel reed® met een enkel woord aanstipte, zou het onze vereeniging niet mogelijk geweest zijn, zich de voor een zoo groote uitbreiding onzer school noodige gelden te ver schaffen. Ons past hulde te betuigen aan de directiën der beide stoomvaartmaat schappijen, die op zoo onbekrompen' wijze de geldelijke gevolgen dezer uit breiding geheel voor hare rekening hebben genomen. Onze dankbaarheid voor dit groote geschenk zal, naar wij hopen, bewezen worden, doordat directeur en leeraren er een eer in zullen stellen, met onver flauwde zore de leerlingen der beide maatschappijen op te leiden, en door dat het bestuur der school evenals tot nu toe met groot genoegen bereid zal zijn, de leiding van dit onderwijs in overleg met de directiën der stoom vaartmaatschappijen te regelen. Gaarne maak ik van deze gelegen heid gebruik, een en ander te memoree- ren uit de geschiedenis van deze onder- wiis-instelling, die thans bijna 20 jaren bestaat. In 1903 werd de stuurlieden-cursus geopend door onzen toenmaligen voor zitter, den heer C. L. van Woelderen, directeur van de Stoomvaart-Maat schappij „Zeeland". Wij begonnen toen met 3 leeraren en 17 leerlingen thans zijn er 16 leeraren en 170 teerlingen. In 1907 werd de machinisten-cursus ingesteld. In 1912 de cursus voor de Kon. Pa ketvaart-Maatschappij en in 1914 die voor de Java-ChinaJapan-Lijn. Sedert de oprichting der school heb ben 1182 stuurlieden en 921 machinis ten hunnp opleiding aan haar te danken. De uitbreiding, die wij zooeven be zichtigd hebben, is een werkplaats voor metaalbewerking in den ruimsten zin, geschikt voor 50 leerlingen gelijktijdig. Centrale verwarming, electrische be weegkracht en verlichting en rookaf- zuiging maken het geheel tot een voU ledige moderne inrichting. De architecten, hef bouwkundig bu reau J. P. Stok Wz. te Rotterdam en de aannemer, de heer W. Anker te Vlis singen, mogen met voldoening op hun arbeid terugzien Het zij mij vergund, Koninklijke Hoogheid, hier in herinnering te bren gen, dat het reeds 14 jaren geleden is, dat U ons de eer heeft aangedaan, hel Beschermheerschap over deze school te aanvaarden. Reeds vele malen hebben wij door uwe aanwezigheid hier gelegenheid ge had, Uwe Koninklijke belangstelling in de lotgevallen dezer school op prijs te stellen. Van het gebouw, waarin wij ons thans bevinden, heeft U den eersten steen ge legd. Wij waardeeren het daarom ten zeer ste, dat uwe K. H. U bereid verklaard heeft, persoonlijk op dezen gewichtigen dag van uwe belangstelling blijk te ge ven. Mag ik U thans verzoeken, het nieu we gedeelte der school voor geopend te verklaren Hierna verklaarde Z. K. H. Prins Hendrik met eenige toepasselijke woor den het nieuwe gedeelte der school voor geopend. Vervolgens werd een rondgang door de school gemaakt en aan den Prins verschillende grafische tabellen ver toond, waarop duidelijk te zien is de groei en de resultaten van de vereeni ging Zeevaartschool. Met den trein van 4.53 keerde de Prins hedenmiddag weder naar de re sidentie terug. VLISSINGEN, 18 APRIL Huldeblijk H. M. de Koningin. In een te Middelburg gehouden ver gadering van het comité voor het album aan H. M. de Koningin, werd medege deeld dat 48 lijsten met 2923 namen zijn in-gediend. Naar wij vernemen zal Maandag a.s. in het Concertgebouw een vergadering worden gehouden, waarin toesproken zal worden op welke wijze hier ter stede de handteekeningen zullen wor den verzameld. De handtee-keningen moeten hier be gin Mei bijeen zijn en zullen deze vooral bijeengebracht worden door persoonlijk bezoek van de comité-leden. Op bedoelde vergadering zullen daaromtrent wel nadere mededeelingen worden gedaan. Alhambra-theater. We hoorden gisterenavond bij de vertooning der film „Mooi Nederland" van de vereeniging Nederland in den Vreemde, die eenige voorstellingen loopt als extra-nummer voor rekening van het -departement Vlissin-gen van de Maatschappij Tot Nut van het Alge meen, de opmerking maken, dat ons land toch werkelijk wel mooie plekjes heeft. Dit is helaas aan velen onbekend, die wel het buitenland -beweren te ken nen. Een kij-kje in bovengenoemde bios coop zal hun onwetendheid verdrijven, als ze daar die reeks beelden op het doek gebracht zien, waar de -kaas-berei ding in Noord-Holland ons voor oogeh getooverd wordt in ongeveer haar hee- len omvang, van het melken der koeien tot het -gereedmaken voor de verzen ding naar onze tropische bezittingen, met als tussohenbeelden o.a. het vervoer naar en het wegen op de waag te Alk maar. Naast de kaasfatoricatie wordt in Zuid-Holland fijne vruchtenteelt als die van de druiven getoond, waarvan we de goedgevulde, schitterende broeikassen zien met dé zwaarbeladen trossen, het verpakken en het vervoer der vruchten. Maar ook wordt ons een blik gegund op de oester-cultuur, die gelegenheid biedt een beeld te geven van het opha len opscheppen is misschien juister dezer, vooral in het buitenland veel geliefde dieren. Dat met de -bloembollen zijn de voornaamste bodemvoortbreng selen, welke ons land in den vreemde bekendheid geven. Maar naast deze projecties op het witte doek zagen we interessante beelden uit verschillende provincies, die ons schoone gebouwen uit Delft, Gouda, Haarlem, Arnhem, prachtig vee (schapen, koeien uit Friesland, paarden uit Zeeu-wsch-Vlaan- deren, varkens) lieten zien, die ons af beeldingen brachten van mooie land schappén (wandelingen -om Arnhem bijv.) en eigenaardigheden uit sommige provincies, waarbij we denken aan het tochtje om Utrecht door de grachten om deze bisschopsstad en dat in pun ters in het lage land van Overijsei. Wie al deze beelden gezien beeft, kan gerust zeggen laten we eerst het schoone van het eigen land ieeren kennen en daarna nas naar het buitenland gaan. Deze film, die werd voorafgegaan door een der groote paramountsfil-ms Ver boden vruchten, had als muzikale toe geleiding óf een der volksliederen óf Schoon Holland óf het Zeeuwsche Volkslied.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1923 | | pagina 1