WOENSDAG 18 APRIL.
No 91a 61* Jaargang 1923
BINNENLAND
Stads* en Provincienieuws
VL1SSLNGSCHE COURANT
ABOrsWJMËNTS-PRlJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal-
iberai 2-2® per drie maanden. Franco
rtaor het geheele rijk ƒ2.50. Week-abon-
aemertten 17 cent, alies bij vooruitbetaling,
feonderlijké nummers 5 cent
ADVERTENTIE-PRIJS.
Van 14 regels 1.10 voor iedere
iege'1 meer 26 centbij abonnement spc-
dale prijzen. Reclames 52 cent per i gel
trJenataanbiedingen en dienstaanvragen
V-MI 15 regels 65 centiedere regel meer
»3 cent, bij contante betaling.
KAMEROVERZICHT.
Tweede Kamer.
Vergadering van Dinsdag.
Wijziging der Kieswet
De Kamer heeft drie weken rust K0-
nomen om zich voor te -bereiden op de
behandeling van het ingewikkelde ont
werp dat de evenredige verkiezing der
Eerste Kamerleden regelt. Een diepzin
nige technische kwestie, die slechts voor
eenige ingewijden te begrijpen is. De
provinciën worden in vier afdeelingen
samengevoegd. Om de twee jaar treden
de leden van twee dier afdeelingen af.
Dit is eigenlijk de hoofdzaak en voor
.de rest is het techniek van de meest
interessante soort. Een stem van een
lid der Provinciale Staten is in de eene
provincie bijvoorbeeld meer waard dan
in een andere provincie. Zoek het dus
maar uit 1
Provinciale candidaatstelling blijft in
dit stelsel mogelijk. Dezelfde partij zal
in iedere provincie een lijst indienen en
deze lijst kan in andere provincies van
de zeilde -groep de zelfde zijn maar het
behoeft niet.
De vier groepen zijn
1. Noord-Brabant, Zeeland-, Utrecht
en Limburg, die te samen 13 ieden der
Eerste Kamer kiezen
2. Gelderland, Overijsei, Groningen
en Drente, die eveneens 13 leden kie
zen
3. Noord-Holland en Friesland,
1. Zuid-Holland, welke groepen er
elk 12 zullen aanwijzen.
Tegen allerlei details werden bezwa
ren geopperd maar de tegenstanders
stappen ten slotte daarover heen omdat
zij in het algemeen de tot standkoming
van een evenredig stelsel gewenscht
achten. Spoed is dringend noodig om
dat de Eerste Kamer niet moet aftreden
zonder dat een -evenredig stelsel in ge
reedheid is gebracht.
Er zijn tal van amendementen inge
diend, die het stelsel op belangrijke
punten aantasten, zoodat het zwaarte
punt der -behandeling naar d-ie amen
dementen is verschoven.
-De Regeering is uitgegaan van de
gedachte dat zooveel mogelijk het pro
vinciaal verband dient gehandhaafd te
worden. De elf provincies zijn er tot
vier gemaakt. Daarmede is van dit ver
band niet veel over volgens sommige
leden echter nog genoeg.
Eén ding is wel zeker iedere wijzi
ging in dit stelsel is gevaarlijk, omdat
zij nieuwe fouten invoert. De Minister
had dan ook bezwaar tegen de vér
strekkende amendementen -die niet on
middellijk zijn te to-eoord-eelen.
Het eerste amendement was van den
her Van den Heuvel om verbinding van
lijsten -binnen denzelfden kieskring niet
toe te laten omdat zeer heterogene par
tijen in -d-ie verbinding een middel zien
om elkaar te steunen, hetgeen niet wen-
scheiijk is. Bovendien moet het indienen
van lijsten niet noodeloos worden aan
gemoedigd, hetgeen geschiedt als ver
binding weer mogelijk is. Het indienen
van zgn. biilijsten zou dan ook verbo
den zijn. Wat in Amsterdam gebeurt,
dat allerlei lijsten- verbonden worden,
wil men voorkomen. De heer Snoeck
Henkemans erkende dat het in Amster
dam tot een exces is gekomen maar
voor raadsverkiezingen achtte hij het
vetbod van lljst-verbindin-g overdreven.
De Minister had tegen het verbin
dingsverbod geen bezwaar, zoodat dit
werd- aangenomen. Bijlijsten en verbin
ding van lijsten in één kieskring zijn
dus voortaan verboden. Het maximum
aantal candidaten is nu echter tot twin
tig verhoogd.
Tegen den stemplicht is de heer Beu-
mer weer ten strijde getrokken, nu de
Provinciale Statenverkiezingen de
dwaasheid van dien plicht weer hebben
aangewezen. Vijf A zeshonderdduizend
kiezers zijn thuisgebleven. Het is -dus
maar beter dien plicht af t-e schaffen
omdat van een strafvervolging -geen
sprake meer kan zijn vooral in de
groote steden. Ook de sociaal-democra
ten zijn tot afschaffing bekeerd omdat
de handhaving een dwaasheid, is. Alleen
-de heer Snoeck Henkemans is nog vóór
handhaving en de heer Schokking ver
weet de Re-geering dat zij in den aan
vang de overtreding met voldoende
heeft gestraft. Daardoor is de stemplicht
mislukt. Volgens den iheer Bomans is de
sanctie op de overtreding niet sterk
genoeg geweest. -Had de Re-geering,
aldus ook de heer Dresslhuiis, alles ge
daan om dezen plicht te handhaven,
dan was het anders geloopen. De Mi
nister ziet geen goed- middel tot hand
having van den stemplicht en de Kamer
moej dus maar beslissen.
Morgen stemming.
De Statenverkiezingen.
Bij vergelijking der officieele cijfers
voor de provincie Noord-Brabant is ge
bleken, dat het totaal der uitgebrachte
stemmen slechts 33 van de reeds gepu
bliceerde cijfers afwijkt.
Toch zijn enkele kleine stemverschil-
ien geconstateerd', die tot gevolg heb
ben, dat de Katholieken een zetel -meer
krijgen, dus 52 in plaats van 51 en dat
de Vrijheidsbond niet twee, doch één
zetel heeft.
De toewijzing van dezen overschot-
zetel aan de Katholieken is geschied bij
slechts een -heel gering sfemmenverschil
met een overschot van den Vrijheids
bond.
Universitair collegegeld.
Ingediend is een wetsontwerp tot
verhoogin-g van het universitair college
geld van 200 op 300 en het examen
geld van 50 op 60. Inschrijving bij
den rector magnificus zal 10 kosten.
Het regeeringsjubiieum van H. M.
de Koningin.
Burg. en Weth. van Amsterdam stel
len den gemeenteraad voor 50.000 be
schikbaar te stellen voor feestelijkheden
ter gelegenheid van het regeerings
jubiieum van H. M. de Koningin.
Het college van Burg. en Weth. is
van meening dat Amtserdam, wat de
viering van dit feest betreft, niet mag
achterblijven. Het ligt in het voornemen
ter gelegenheid van het feest aan de
schoolkinderen een gedenkplaat aan te
biden, waarvoor 'n bedrag van 10.000
benoodigd zal zijn.
Bezuinlgings-congres.
De minister van financiën, jhr. mr. de
Geer, heeft gisteren het bezuinigings
congres te Amsterdam met een rede
geopend, waarin hij er op wees, dat,
wanneer in dezen tijd van bezuiniging
sprake is, daarbij niet steeds ean het
zelfde gedacht wordt.
Men kan er mede -bedoelen een inper
king van behoeften een zich ontzeggen
van genot en comfort een niet in zoo
ruime mate behartigen yan sommige
belangen als tot dusver gebruikelijk
was een lager stellen van het volstrek
te minimum, waaraan d-e verzorging
van een bepaald -deel der staatstaak
toehoort te voldoen.
Men kan er ooik mee bedoelen het
streven om tegen geringe offers even
goede, zoo mogelijk nog -betere resul
taten te -bereiken.
Dit laatste streven vormt den grond
slag van het congres, over welks tot
standkoming de re-geering zich warm
verheugt. Van zijn handelingen za! zij
grondig kennis némen.
Vervolgens werd behandeld het prae-
advies van ingenieur J. H. Coops, over
„Productie-controle als functie van be
drijfsbeheer".
OPENING VAN HET NIEUWE
GEDEELTE DER DE RUYTERSCHOOL
In tegenwoordigheid van liet bestuur
der school en enkele genoodigden, had
hedenmiddag de opening plaats van het
nieuwe gedeelte van de „de Ruyter-
school" alhier, welk gedeelte speciaal
bestemd is voor de practische lessen
van de toekomstige machinisten der
Kon. Paketvaartmaatschappij en van de
JavaChinaJapan-Lijn, welke 'beide
maatschaDpijen dan ook de kosten van
dezen aanbouw voor haar rekening
hebben genomen.
Z. K. H. Prins Hendrik, bescherm
heer van de vereeniging Zeevaartschool
alhier, heeft de uitnoodiging van het be
stuur, om dit nieuwe gedeelte der school
te willen openen, welwillend aanvaard.
Met den trein van 12.59 kwam de
Prins hier hedenmiddag aan.
De Commissaris der Koningin was te
Middelburg in den trein gestapt.
Bij aankomst alhier werd de Prins
verwelkomd door den burgemeester,
den commandant der marine en door
den voorzitter der vereeniging Zee
vaartschool, den heer mr. J. Smit Azn.
De Prins was vergezeld van zijn ad
judant den kapt, ter zee jhr. Laman
T rip.
In 4 gereedstaande auto's werd langs
Prins Hendrikweg en Singel gereden
naar het Strandhotel, alwaar Z. K. H.
een lunch werd aangeboden.
Van het stadhuis, den St. Jacobsforen
en verschillende rijksgebouwen en ma»
rine-schepen wapperden de vlaggen.
Na -de lunch werd naar de De Ruyter-
school gereden en eerst het nieuwe ge
deelte van de school bezichtigd. Ver
volgens vereenigden alle genoodigden
zich in een der lokalen van de school,
waar het eerst het woord werd- gevoerd
door-den heer W. K. Hummel, directeur
van de Kon. Paketvaart-maatschappij,
die ongeveer als volgt sprak
Koninklijke Hoogheid,
Mijne Heeren,
Het bestuur van de „de Ruyterschool"
heeft mij uitgenoodigd bij de voltooiing
van de uitbreiding der school een en an
der mede te deelen omtrent de geschie
denis van dezen nieuwen aanbouw en
het is mij een groot voorrecht daaraan
gevolg te mogen geven.
Er zijn maar betrekkelijk weinig Ne
derlanders, die beseffen welk een moei
lijke en verantwoordelijke taak den
.seheepsmachinist is toevertrouwd. Velen
vergelijken zijn werk met dat van den
machinist op een locomotief en verge
ten daarbij geheel, dat deze laatste
steeds beschikt over de hulp van knappe
ingenieurs en werklieden en goed ge
outilleerde werkplaatsen, terwijl daar
entegen de machinist op zee alle bij zijn
machines voorkomende moeilijkheden
zelf moet overwinnen en bij belangrijke
averijen uitsluitend is aangewezen op
zijn eigen kennis, ervaring en handig
heid en op de uiteraard gebrekkige
hulpmiddelen, die aan boord aanwezig
zijn. De seheepsmachinist moet de
theorie van zijn vak goed onder de knie
li ebben, want van hem wordt verwacht,
dat hij niet alleen zijn machine laat
draaien, maar dat tui door nadenken en
beproeven zal trachten de gunstigste
economische resultaten te krijgen.
Breekt een belangrijk machinedeel, dan
moet hij de bekwaamheid bezitten om
zijn machine tenminste zoover te her
stellen dat een veilige haven kan wor
den bereikt. Hij moet gezag kunnen uit
oefenen over stokers en tremmers van
allerlei landaard en hij moet bovendien
de handen uit de mouwen kunnen ste
ken en aan de werkbank zich de meer
dere van zijn ondergeschikten toonen.
Van zijn kennis, bekwaamheid, karak
tereigenschappen hangt de veiligheid
van het schip van de opvarenden voor
een groot deel af en -hij draagt dus te
samen met den gezagvoerder een groote
verantwoordelijkheid. Het is dan ook te
begrijpen, dat niet alleen de reeder
hooge eischen stelt aan zijn machine-
personeel, maar dat ook de regeering
waarborgen verlangt dat op ieder schip
een voldoend aantal machinisten aan
wezig zijn, wier theoretische bekwaam
heid moet blijken uit het afleggen van
door de regeering gevorderde examens,
terwijl door het eischen van een in fa
briek doorgebrachten werktijd waar
borgen voor practische bekwaamheden
worden verkregen.
Waar de Staat zulke eischen stelt,
ligt het voor de hand dat hij ook de ge
legenheid behoort te scheppen om aan
die eischen te voldoen en het doet ons
leed niet ie kunnen verklaren, dat het
onderwijs voor seheepsmachinist hier te
lande afdoende is geregeld. Er zijn en
kele scholen waar theoretisch en prac-
tisch onderwijs voor seheepsmachinist
wordt gegeven, maar deze zijn bij lange
na niet voldoende om te voorzien in de
jaarlijks terugkeerende behoefte aan
machinisten voor onze koopvaardij
vloot, ook al omdat sommige dezer
scholen zich hoofdzakelijk toeleggen op
het vormen van andere technici en de
scheepsmachinistenopleiding voor hen
bijzaak is. De groote massa der
scheepsmachinisten is afkomstig van
ambachtsscholen en opleidingsscholen
voor werklieden, waar natuurlijk het
theoretisch onderwijs niet ver genoeg
gaat, wat dan zoo goed mogelijk ge
compenseerd wordt door het bijwonen
der avondcursussen en door particulie
re lessen. De resultaten van dit onder
wijs zijn onbevredigend, zooa-ls duide
lijk blijkt uit de jaarverslagen der exa
mencommissie. Het is spr. bekend, dat
de regeering aan deze zaak haar aan
dacht wijdt en dat wij dus mogen ver
wachten, dat de naaste toekomst ver
betering in dezen toestand zal brengen,
maar inmiddels zijn de reederijen ge
noodzaakt zelf in de bestaande leemte
te voorzien. De groote stoomvaart
maatschappijen, welke hun bedrijf in
Nederland hebben, kunnen dit doen
door on-derwijs te doen geven, door hun
technische stof en de practische be
kwaamheden te ontwikkelen in hun
eigen werkplaatsen. De Kon. Paket-
vaart-Maatschappij- en Java-China
Japan-Lijn, die hun hoofdbedrijf in
Ned.-Indië en Oost-Azië hebben, be
schikken hier niet over dergelijke hulp
middelen en zij hebben daarom samen
werking gezocht met bestaande onder
wijsinrichtingen. Daaronder nam na
tuurlijk de „de Ruyterschool" steeds een
eerste plaats in wegens den goeden
naam, dien zij zich had veroverd, als
opleiding zoowel voor stuurlieden als
machinisten.
Een bezwaar was, dat die school niet
ingericht was voor het geven van onder
wijs in de praktijk, doch aan dit bezwaar
werd in 1912 belangrijk tegemoet geko
men, doordat het bestuur der uitsteken
de ambachtsschool te Middelburg gene
gen werd bevonden op zekere voor
waarden aan die school een speciale in
richting te scheppen voor de practische
opleiding van de machinistenleerlingen
der beide genoemde maatschappijen, die
hun theoretisch onderricht aan de „de
Ruyterschool" te Vlissingen ontvingen.
Dank zij de moeite die directeuren en
leeraren van beide onderwijsinrichtin
gen zich voor die opleiding getroostten,
heeft zij tot nu toe tot volle tevreden
heid gewerkt. De goede resultaten bii
de examens bereikt, gaven dan ook de
directies der stoomvaartlijnen aanlei
ding om te overwegen of het niet mo
gelijk zou zijn een grooter aantal-' hun
ner leerlingen dan tot dusver hier te
doen opleiden. Toen bij de daarover ge
houden besprekingen bleek, dat daar
voor de „de Ruyterschool" moest wor
den vergroot, lag het voor de hand, dat
men nog een stap verder wenschte te
gaan en die vergrooting zoo wilde in
richten, dat ook de practische oplei-
dnig te Vlissingen zou plaats hebben
waardoor het bezwaar van het heen en
weer reizen tusschen de beide steden,
wat tijdverlies gaf, werd ondervangen,
terwijl ook het toezicht op de leerlingen
gemakkelijker zou worden gemaakt.
Het bestuur van de „de Ruyterschool"
bleek genegen aan haar school de ver
langde uitbreiding te geven, mits het
voor haar onoverkomelijke financieele
bezwaar door de stoomvaartmaatschap
pijen werd uit den weg geruimd. En zoo
kwam in 1921 de overeenkomst tot
stand, waarbii de stoomvaartmaat
schappijen zich verbonden den bouw
voor hun rekening te doen uitvoeren,
terwijl na overdracht van die uitbrei
ding aan de school, de rechten der
stoomvaartmaatschappijen zouden wor
den gewaarborgd door een rentelooze
hypotheek oo gebouw en grond.
Thans is de bouw gereed, en kan ze
dus aan het bestuur der school worden
overgedragen, waardoor de opleiding
van een gnooter aantal der leerlingen
op degelijke wiize kan worden ter hand
genomen. Over de te verkrijgen resulta
ten verkeert spr. niet in het onzekere.
Waar door de toewijding van directeur
en leeraren en de voortdurende zorgen
van het bestuur der school reeds in het
verleden zulke goede uitkomsten gaf,
daar staat het wel vast dat met de ver-
groote iocalitekt en de verbeterde hulp
middelen geheel zal worden voldaan aan
hetgeen daar van de zijde der maat
schappijen wordt verwacht. Het is dan
ook met vol vertrouwen op de toekomst
dat spr. namens de beide stoomvaart
maatschappijen het nieuwe gebouw aan
het bestuur van de „de Ruyterschool"
overdraagt.
Na deze toespraak werd het woord
gevoerd door den voorzitter der ver
eeniging Zeevaartschool, den heer mr. J.
Smit Azn.. die de volgende rede hield
Koninklijke Hoogheid,
Mijne Heeren,
Vergunt mij, op dezen voor onze
school zoo gewichtigen dag, namens het
bestuur der vereeniging een enkel
woord te zeggen.
Met dankbaarheid' vernamen wij uit
den mond van den heer Hummel, den
directeur der Kon. Paketvaart-Maat-
schappij, dat de lessen, die sinds 1 Mei
1912 aan de toekomstige machinisten
van de Kon. Paketvaart-Maatschappij
zijn gegeven, en sinds 1 September
1914 aan die van de JavaChinaJa
pan-Lijn, zulke goede vruchten hebben
gedragen, dat dit aan beide maatschap
pijen aanleiding gegeven heeft, thans in
nóg grootere mate dan voorheen de op
leiding hunner machinisten aan onze
school in handen te geven.
Zooals de her Hummel reed® met een
enkel woord aanstipte, zou het onze
vereeniging niet mogelijk geweest zijn,
zich de voor een zoo groote uitbreiding
onzer school noodige gelden te ver
schaffen.
Ons past hulde te betuigen aan de
directiën der beide stoomvaartmaat
schappijen, die op zoo onbekrompen'
wijze de geldelijke gevolgen dezer uit
breiding geheel voor hare rekening
hebben genomen.
Onze dankbaarheid voor dit groote
geschenk zal, naar wij hopen, bewezen
worden, doordat directeur en leeraren
er een eer in zullen stellen, met onver
flauwde zore de leerlingen der beide
maatschappijen op te leiden, en door
dat het bestuur der school evenals tot
nu toe met groot genoegen bereid zal
zijn, de leiding van dit onderwijs in
overleg met de directiën der stoom
vaartmaatschappijen te regelen.
Gaarne maak ik van deze gelegen
heid gebruik, een en ander te memoree-
ren uit de geschiedenis van deze onder-
wiis-instelling, die thans bijna 20 jaren
bestaat.
In 1903 werd de stuurlieden-cursus
geopend door onzen toenmaligen voor
zitter, den heer C. L. van Woelderen,
directeur van de Stoomvaart-Maat
schappij „Zeeland". Wij begonnen toen
met 3 leeraren en 17 leerlingen thans
zijn er 16 leeraren en 170 teerlingen.
In 1907 werd de machinisten-cursus
ingesteld.
In 1912 de cursus voor de Kon. Pa
ketvaart-Maatschappij en in 1914 die
voor de Java-ChinaJapan-Lijn.
Sedert de oprichting der school heb
ben 1182 stuurlieden en 921 machinis
ten hunnp opleiding aan haar te danken.
De uitbreiding, die wij zooeven be
zichtigd hebben, is een werkplaats voor
metaalbewerking in den ruimsten zin,
geschikt voor 50 leerlingen gelijktijdig.
Centrale verwarming, electrische be
weegkracht en verlichting en rookaf-
zuiging maken het geheel tot een voU
ledige moderne inrichting.
De architecten, hef bouwkundig bu
reau J. P. Stok Wz. te Rotterdam en de
aannemer, de heer W. Anker te Vlis
singen, mogen met voldoening op hun
arbeid terugzien
Het zij mij vergund, Koninklijke
Hoogheid, hier in herinnering te bren
gen, dat het reeds 14 jaren geleden is,
dat U ons de eer heeft aangedaan, hel
Beschermheerschap over deze school te
aanvaarden.
Reeds vele malen hebben wij door
uwe aanwezigheid hier gelegenheid ge
had, Uwe Koninklijke belangstelling in
de lotgevallen dezer school op prijs te
stellen.
Van het gebouw, waarin wij ons thans
bevinden, heeft U den eersten steen ge
legd.
Wij waardeeren het daarom ten zeer
ste, dat uwe K. H. U bereid verklaard
heeft, persoonlijk op dezen gewichtigen
dag van uwe belangstelling blijk te ge
ven.
Mag ik U thans verzoeken, het nieu
we gedeelte der school voor geopend te
verklaren
Hierna verklaarde Z. K. H. Prins
Hendrik met eenige toepasselijke woor
den het nieuwe gedeelte der school voor
geopend.
Vervolgens werd een rondgang door
de school gemaakt en aan den Prins
verschillende grafische tabellen ver
toond, waarop duidelijk te zien is de
groei en de resultaten van de vereeni
ging Zeevaartschool.
Met den trein van 4.53 keerde de
Prins hedenmiddag weder naar de re
sidentie terug.
VLISSINGEN, 18 APRIL
Huldeblijk H. M. de Koningin.
In een te Middelburg gehouden ver
gadering van het comité voor het album
aan H. M. de Koningin, werd medege
deeld dat 48 lijsten met 2923 namen
zijn in-gediend.
Naar wij vernemen zal Maandag a.s.
in het Concertgebouw een vergadering
worden gehouden, waarin toesproken
zal worden op welke wijze hier ter
stede de handteekeningen zullen wor
den verzameld.
De handtee-keningen moeten hier be
gin Mei bijeen zijn en zullen deze
vooral bijeengebracht worden door
persoonlijk bezoek van de comité-leden.
Op bedoelde vergadering zullen
daaromtrent wel nadere mededeelingen
worden gedaan.
Alhambra-theater.
We hoorden gisterenavond bij de
vertooning der film „Mooi Nederland"
van de vereeniging Nederland in den
Vreemde, die eenige voorstellingen
loopt als extra-nummer voor rekening
van het -departement Vlissin-gen van de
Maatschappij Tot Nut van het Alge
meen, de opmerking maken, dat ons
land toch werkelijk wel mooie plekjes
heeft. Dit is helaas aan velen onbekend,
die wel het buitenland -beweren te ken
nen. Een kij-kje in bovengenoemde bios
coop zal hun onwetendheid verdrijven,
als ze daar die reeks beelden op het
doek gebracht zien, waar de -kaas-berei
ding in Noord-Holland ons voor oogeh
getooverd wordt in ongeveer haar hee-
len omvang, van het melken der koeien
tot het -gereedmaken voor de verzen
ding naar onze tropische bezittingen,
met als tussohenbeelden o.a. het vervoer
naar en het wegen op de waag te Alk
maar. Naast de kaasfatoricatie wordt in
Zuid-Holland fijne vruchtenteelt als die
van de druiven getoond, waarvan we de
goedgevulde, schitterende broeikassen
zien met dé zwaarbeladen trossen, het
verpakken en het vervoer der vruchten.
Maar ook wordt ons een blik gegund
op de oester-cultuur, die gelegenheid
biedt een beeld te geven van het opha
len opscheppen is misschien juister
dezer, vooral in het buitenland veel
geliefde dieren. Dat met de -bloembollen
zijn de voornaamste bodemvoortbreng
selen, welke ons land in den vreemde
bekendheid geven. Maar naast deze
projecties op het witte doek zagen we
interessante beelden uit verschillende
provincies, die ons schoone gebouwen
uit Delft, Gouda, Haarlem, Arnhem,
prachtig vee (schapen, koeien uit
Friesland, paarden uit Zeeu-wsch-Vlaan-
deren, varkens) lieten zien, die ons af
beeldingen brachten van mooie land
schappén (wandelingen -om Arnhem
bijv.) en eigenaardigheden uit sommige
provincies, waarbij we denken aan het
tochtje om Utrecht door de grachten
om deze bisschopsstad en dat in pun
ters in het lage land van Overijsei. Wie
al deze beelden gezien beeft, kan gerust
zeggen laten we eerst het schoone
van het eigen land ieeren kennen en
daarna nas naar het buitenland gaan.
Deze film, die werd voorafgegaan door
een der groote paramountsfil-ms Ver
boden vruchten, had als muzikale toe
geleiding óf een der volksliederen óf
Schoon Holland óf het Zeeuwsche
Volkslied.