No 284 1922 VRIJDAG 1 DECEMBER QEMEENTEBESTUUR BINNENLAND Stads- enProvincienieuws VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren ƒ2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Week-abon nementen 17 cent, alles bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE-PRIJS. Van 14 regels 1.10 voor iedere regel meer 26 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel Dienstaanbiedingen en dienstaanvrage» van 1—5 regels 65 cent iedere regel meer 13 cent, bij contante betaling. Familieberichten van 16 regels 1.70, iedere regel meer 26 cent. DIENSTPLICHT. Oproeping tot den werkelijken dienst. De Burgemeester van Vlissingen, gelet op het schrijven van den Commandant van het Bataljon Wielrijders 2e schoolcampag- nie, dato 24 November jl., roept bij dezen op tot den werkelijken dienst, ingevolge aanschrijving van het Departement van Oorlog, d.d. 20 November 1922, afd. Dienstplicht no. 11 O., op grond van art. 31 der Dienstplichtwet JAN CORNEL1S FREDERIK HLilJSMAN, milicien-soldaat der lichting 1920, lotingsnummer 97, be- hoorende tot het Bataljon Wielrijders 2e schoolcompagnie, uit de gemeente Apel doorn, ingeschrevene in het verlofgangers- register dezer gemeente, en gelast hem om op 20 Maart 1923 bij zijn korps te 's-Her- togenbosch aanwezig te zijn. Vlissingen, 1 December 1922. De Burgemeester voornoemd. M. l.AERNOES. L.B 500 KAMEROVERZICHT. Tweede Kamer. Vergadering van Donderdag. Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Minister de Visser heeft het hard te verantwoorden over de bezuiniging op de afdeeling Kpnsten en Weten schappen. Op die 3 miilioen 84 duizend gulden heeft de minister 13 f, dat is 40 duizend gulden, moeten bezuinigen. Nu is het waar, dat in het algemeen voor deze afdeeling niet heel veel wordt beschikbaar gesteld. Vijftig mille is ook niet veel het departement van oor log geeft dit bedrag uit voor veredeling van het paarden-ras Die post blijft, -maar de post voor veredeling van het volk moet schade lijde.i. Het was het verwijt van den heer Kleerekoper, dat de minister ook op dezen post automa tisch heeft bezuinigd juist bij deze af deeling had men de uiterste omzichtig heid moeten betrachten, meende hij; een opvatting die bij den heer Rutgers geen steun kreeg. Deze afgevaardigde kan zich met verschillende posten bij deze afdeeling niet vereenigen en dus had hij niet zooveel hartzeer dat ook hier het bezuinigingsmes werd gehanteerd. De minister kon zich er op beroepen, dat het bezuinigde percentage bij deze afdeeling is gebleven beneden het alge- meene percentage. Het was onmogelijk hier de handen af te houden, want het onmiddellijk gevolg zou geweest zijn, dat op andere posten nog meer moest zijn bezuinigd. Een oppervlakkig gekib bel over de waarde van de Kunst tus- schen de heeren Rutgers en Marchant had al daarom geen waarde, omdat de opvattingen over Kunst bij die beide heeren wel zeer uitéén loopt. Hetzelfde is het geval ten aanzien van de volksuniversiteiten. De heer Zijl stra meent, dat die naam niet juist is het zijn geen universiteiten en zij zijn niet voor liet volk. Juist daarom wenschte hij, dat deze instellingen zul len trachten haar eigen kosten te dek ken. Hij had dus tegen vermindering van de subsidies geen bezwaar en hij wilde liet bedrag over alle dergelijke instellingen gelijkelijk verdeelcn. Et zijn thans naast de zeven die steun krijgen, nog twaalf andere die dezen nog moeten missen. Dit betoog gaf den heer Kleereko per aanleiding om bij den minister aan te dringen op het bestudeeren van het onderwerp onderwijs aan ouderen. In de behoefte daaraan voorziet de volks universiteit eenigszins. Het debat dat over de verlaging der subsidies voor de orkesten viel te duchten, werd aanstonds in een andere richting geleid door de mededeeling van den minister. De groote moeilijk heden die als gevolg va.i deze veria- Ring zijn gerezen, hadden den minis ter zeer bezorgd gemaakt. Hem bleek, dat de orkesten den winter waren inge gaan in de stellige overtuiging dat de zelfde salarissen die zeer laag zijn -— zouden worden betaald. Het was dus een schrijnend onrecht dat daaraan de bodem werd ingeslagen. Toen is de minister aan het zoeken gegaan of hij op andere posten het bedrag nog kon vinden. Dat gelukte echter niet en de eenige oplossing was, dat het subsidie voor de Nationale Opera werd opgehe ven en dit bedrag juist ook 30 mille aan de orkesten werd gegeven. Deze Opera bestaat nog nauwelijks, al be- 'cekent deze opheffing van het subsi die natuurlijk de dood voor de Opera. Verleden jaar heeft de minister met vuur dit subsidie verdedigd, zelfs tegen zijn vrienden en het moest hem dus wel aan het hart gaan dat hij thans dezen post moest schrappen. Natuur lijk gingen deze wijzigingen velen ter harte, omdat zij begrijpen dat in lengte van jaren geen post meer is te wachten voor de Opera. Om nu het beginsel te handhaven, verdedigden de heeren Kleerekoper en Dresselhuijs het hand haven van een memorie post als begin sel. De minister erkende, dat hij niet heeft getornd aan het beginsel der sub- sidieering van de Opera en dat hij dus bereid was een memoriepost voor de Opera op de begrooting te plaatsen. Met die oplossing bleek iedereen te vreden. De vreugde van de rechterzijde dat de Opera geen steun meer krijgt, blijft, maar het beginsel is gehand haafd en de orkesten zijn gered. Kalm was dus het einde van deze af deeling en het hoofdstuk werd goe Ige- keurd. Daarna kabbelde de begrooting van Waterstaat weer rustig voort. Het waren de vrachtauto's die de aandacht van eenige leden hadden. De heeren Rutgers van Rozenburg en Weitkamp wenschten de bepaling van 'n maximum-gewicht voor deze auto's, met het oog op de vernieling der we gen. Een algemeen puntje raakte de heer Van den Tempel aan, toen hij op werk verruiming aandrong. Z.i. liet de sa menwerking tusschen Waterstaat en Binnenlandsche Zaken te wenschen over. Hij wees daarbij reeds op de wijze waarop de Vlissingsche haven wordt behandeld, een wijze, die hij niet in 's lands belang achtte. Minister van Swaay heeft zich ver klaard vóór werkverruiming en het uit voeren van productieve werken, maar hij mag niet boven zijn begrooting gaan. Hij moet daarbij voorzichtig zijn om nfet te ver te gaan en onvermijde lijk komt hij voor een keuze van wer ken die min of meer urgent zijn. De begrooting voor posterijen, telegrafie en telefonie. Bij de Tweede Kamer is een wets ontwerp ingekomen tot regeling van de inkomsten en uitgaven van de poste rijen, de telegrafie en telefonie voor het dienstjaar 1923. De minister van waterstaat deelt mede, dat hij bij het samenstellen de zer begrooting zich als eerste vraag gesteld heeft hoe op de uitvoering van den dienst kan worden bezuinigd, zon der dat het algemeen belang en het be lang van het personeel wordt geschaad. Hij betoogt dat de juiste middenweg slechts proefondervindelijk kan worden gevonden, zoodat derhalve onmogelijk met juistheid te voorspellen schijnt waarop gerekend dient te worden. De onverwerpelijke begrooting dient bij zoo weinig uitzicht op de toekomst noodwendig de sporen daarvan te dra gen. Slechts één hoofdmotief kan gel den voorzichtigheid. Het kan dan ook voldoening wekken dat de geraamde exploitatie-inkomsten in 1923 de exploitatieuitgaven kunnen dekken. Wel is waar sluit de onderwer- pelijke begrooting met een bescheiden winstcijfer, onder de tegenwoordige omstandigheden durft de minister ech ter geen ander beeld te geven dan in deze begrooting is geschied. Zou echter volgens een nader te val len beslissing de herziening van de classificatie der gemeenten tot stand kómen, dan zou het winstcijfer het thans geraamde bedrag aanmerkelijk overtreffen. Medegedeeld wordt, dat de exploita tie-inkomsten van post, telegraaf en telefoon te zamen ruim 6'/2 miilioen lager zijn geraamd dan voor 1922, ter wijl voor dat jaar een verlies van ruiin 2' 2 miilioen was begroot, een resultaat in hoofdzaak te danken aan de bespa ring op do exploitatie-uitgaven, welke niet afhankelijk zijn van in vorige jaren getroffen maatregelen Deze besparing moge bij den eersten oogopslag nog gering schijnen, in werkelijkheid betee- kenf dat echter een zeer groot bedrag. Bij de beoordeeling van deze zaak gelden allerlei factoren, welke de mi nister i.i den breede beschrh'ft. Verder zet de minister uiteen op wel ke wijze vereenvoudiging van den dienst, en intensiever ex-pioitatie en opvoering van arbeidsproductie wer den ca zullen worden verkregen dat bij liet kiezen van nieuwe of andere hulpmiddelen ten behoeve van de dienstuitvoering er voortdurend aan dacht aan wordt geschonken of de be staande middelen, waarmede de post wordt vervoerd, wel economisch zijn. Marinebegrooting. In zijn memorie van antwoord op het vuorioopig verslag over de begrooting van marine deelt de minister mede. dat de beginselen en richtlijnen van liet te genwoordig kabinet op het gebied van onze maritieme defesie onveranderd in het ontwerp-Vlootwet belichaamd zijn. De staatscommissie-Patijn zal echter met bekwamen spoed onderzoeken, in welk tempo de uitvoering van het werk program, in het ontwerp-Vlootwet neergelegd, zal geschieden, zulks met handhaving van de schcepstypen en van den termijn van aanbouw van zes jaar. Wat de organisatie van en het be heer over personeel en materieel be treft, meent de minister lo. dat de op leidingen behooren te worden versoberd en voor zoover mogelijk moeten worden gecentraliseerd 2ó. dat het marine etablissement te Amsterdam zoo spoe dig mogelijk tot den kleinst mogelijken omvang moet worden teruggebracht en dat ook de administratieve dienst al daar moet worden ingekrompen. Indien zich geen onverhoopte tegen vallers voordoen, zal de „Java" eind 1923 voor den proeftocht gereed zijn, terwijl, tengevolge van den brand bij Werkspoor, de „Sumatra" eerst i.i het voorjaar van 1925 haar proeftocht zal kunnen houden. De minister acht de bestaande Rijks werven onmisbaar voor een behoorlijk en economisch onderhoud van de vloot. De aanschaffing van geschut wordt verminderd met 132.000 de post- aanbouw en aankoop van gebouwen verhoogd met 155.0U0. De ex-keizer De correspondent van de „N. R. Ct." te Brussel meldt De minister van buitenalndsche za ken heeft geantwoord op het protest van den socialistischen afgevaardigde Pierard tegen het feit, dat de autoritei ten te Doorn den gewezen keizer bij zijn huwelijk „keizer van Duitsehland en koning van Pruisen" hebben genoemd, en de vraag of er geen aanleiding was, den heer van Doorn beseheidenlijk te wijzen op den waren toestand. De heer Jaspar heeft gezegd dat in een door België geteekende heilige acte Willem II van Hohenzollern beschul digd wordt de internationale moraal en het heilige gezag van de verdragen zwaar te hebben beleedjgd. Het doet er weinig tóe dat aciiterM Te zijnen laste is vastgesteld dat hij in een acte van den burgerlijken stand zich een hoeda nigheid heeft toegeëigend die niet meer de zijne is en die op de openbare mee ning in Duitsehland geen enkelen in druk heeft kunnen maken. Voor de slachtoffers van de „Amsterdammer" Bij de tegenwoordige uitgevers van „De Amsterdammer", het Christelijk Volksdagblad, bestaat, naar de „Stan daard" meldt, het voornemen om de evenfueele exploitatiewinst door de uit gave van genoemd dagblad te maken, tot en met het jaar 1932, dus over de tien komende jaren te doen besteden ten bate der slachtoffers. Van dit voor nemen is aan "t comité-Zijp mededee ling gedaan met de vraag of het zulk een steun zou wenschen te aanvaarden. Hef achtste Koloniehuis van het Centraal Genootschap. Het herstellingsoord van het burger weeshuis van Amsterdam te Bergen aan Zee is voor den tijd van 15 jaar verhuurd aan het Centraal Genootschap voor Kinderherstellings- en Vacantie- koionies. Dit in 1908 gebouwde en volgens de eischen des tijds ingericht herstellings oord is een ware aanwinst voor ge noemd genootschap. Het gebrek aan plaatsruimte aan zee is door dit acht ste koloniehuis weder voor eenigen tijd overwonnen. In de bosschen blijft ech ter het plaatsgebrek bestaan. Een reisgids. Door de Nederlandsche spoorwegen is uitgegeven een reisgids betreffende de treinverbindingen met het buiten land. Deze gids is aan de stations en de officieele reisbureaux verkrijgbaar voor 20 cent. De gids voldoet zeker in een behoefte en zal dus bij het reizend publiek wel belangstelling ontmoeten. VLISSINGEN, I DECEMBER. Een gecombineerde vergadering van Ziekenfondsen. In het Concertgebouw werd gisteren avond een vergadering gehouden, uit gaande van verschillende hier ter stede bestaande Ziekenfondsen, nl. de Zieken Wcerstandskas „Hulp naar Vermogen", Werkliedenvereeniging „Gelijke Plich tenGelijke Rechten". Werklieden vereeniging -„de Schelde", Zieken- en Ondersteuningsfonds werklieden Kon. Maatsch, „de Schelde" en Ziekenveree- niging „de Vooruitgang" tc Oost- en West-Souburg. De zeer druk bezochte vergadering werd met een kort inleidend woord geopend door den heer J. Marinissen waarna de spreker van dezen avond, de lieer Kuijer uit 's Gravenhage, secretaris van het Ned. Verbond van Ziekenfond sen en Kassen, 't woord verkreeg, die 't een verblijdend feit noemde dat het be sef in de kern, dat zijn de besturen der verschillende ziekenkassen, levendig is dat er medegeleefd moet worden en meer moet geweten. De arbeiders moe ten zelf medewerken om het voorge stelde doel, de invoering ecnev verbe terde Ziektewet, te bereiken. Het zal zijn hoorders niet onbekend zijn, dat er in ons land enkele -sociale wetten zijn bijv. Ongevallenwet, Ouderdoms- en Invaliditeitswet, wat de meesten echter niet weten is dat er ook een Ziektewet is aangenomen door de Tweede Kamel en door de Koningin op 5 Juni 1913 is bekrachtigd. Deze wet die eigenlijk de andere sociale wetten had moeten voorafgaan is nu, na ruim 9 jaar, nog niet in werking getreden. Deels noemde spreker dit ongelukkig, anderzijds ge lukkig. omdat de ziekenfondsen dezen tijd hebben te nutte gemaakt zich krachtiger aaneen te sluiten, en geza menlijk den strijd te voeren om ver schillende verbeteringen in de wet aangebracht te krijgen. Toch was het zeer noodzakelijk dat de ziekteverzekering wettelijk geregeld was. Spreker gaf een historisch overzicht van het ontstaan der Ziektewet, die ingediend is door minister Talma, en deze slaagde er in zijn ontwerp verwe zenlijkt te zien. in dit ontwerp zijn 176 artikelen en nu is een groot nadeel der Nederlandsche wetten dat ze voor den eenvoudigen man volkomen onbegrijpe lijk zijn en voor velerlei uitlegging vat baar zijn 100 advocaten halen er elk wat anders uit. De Ziektewet eischt dan ook nauwgezette bestudeering. Spreker meende dat de wet voor de aangesloten ziekenfondsen beslist onvoldoende was. De Ned. Bond van Ziekenfondsen heeft dit herhaalde malen aan de regeering kenbaar gemaakt, en verschillende wij zigingen voorgesteld. In 1918 werd door minister Aaiberse een audiëntie ver leend. die de erfenis van wijlen minister Talma had overgenomen. Bij deze ge legenheid werd op verschillende bezwa ren gewezen, o.a. dat- de ziekenfondsen elkanders leden niet met volle rechten konden overnemen dat de uitvoering der wet zou ioopen over de Raden van Arbeid. Toen wilde minister Aaiberse echter op dit punt de wet niet wijzigen; wel werd tegemoet gekomen nan de bezwaren der doctoren, doch de arbei ders-ziekenfondsen kregen geen gehoor. In 't aanvankelijk ontwerpTalma was geen plaats gelaten voor de Zieken fondsen, doch op aandringen van de toen nog Kamerlid zijnde heeren Aai berse en dr. De Visser werd de wet op dit punt nog eenigszins gewijzigd. Iets werd toen bereikt doordat de besturen der ziekenfondsen medezeggingschap zouden hebben, doch dit was meer 'n schijn, hetwelk spreker nader uiteen zette. Spreker bezag nu de wet nader in zijn goede en kwade zijde. Het begin sel dat ieder die in loondienst is. ver plicht is tot verzekering juicht spreker toe, doch de schaduwzijde is dat he* absoluut buitengesloten is dat iemand die niet in loondienst is. zich verzekeren kan. Er buiten staan dus kleine nering doenden, zelfstandig werkende perso nen en eveneons losse arbeiders. Dit acht spreker niet goed. Een andere be paling is dat de contributie moet be taald worden door werkgever en werk nemer berden ieder voor de helft. Dit is een goed beginsel. Het is een onder deel van den arbeid en niet één werk gever kan dit cadeau geven. Moest de werkgever het geheel betalen, dan zou men dit toch op 't loon vinden. Boven dien behoudt men bij gelijke betaling het recht van medezeggingschap van de arbeiders en de bonden. Men kan daardoor het recht opeischen de gelden mede te beheeren. Nu kan men wel zeggen, dat de Staat alles moet betalen, maar dan betalen wij het toch dan zou het uitsluitend ambtenarij worden en dientengevolge de kosten voor de uit voering der wet veel hooger. Spreker wees op het verschil in be voegdheid der rijkskassen en die der particuliere kassen de eerste zouden gegadigden kunnen weigeren, de la,'ri sten moeten iedereen aannemen dit is een groot nadeel want de particuliere kassen zouden dan de stroppen krijgen. Het moet zijn gelijke monniken gelijke kappen. De ziekte-uitkeering zóu be dragen 70 Dit is verkeerd, daar men bij ernstige ziekte geen loon kan der ven. Spreker weet wel dat dit gedaan wordt om simulatie te voorkomen, er. erkend moet worden dat dit geschiedt, maar uit eigen ervaring weel spr. dat het aantal simulanten hoogsten 3 van de verzekerden bedraagt, en hc' aat niet op om dus zooveel anderen te straffen met inkorting van het loon. Wanneer de regeling gaat over de zie kenfondsen dan kan men verzekerd zijn van goede controle. Ook onderwierp spreker aan critiek de bepaling dat 180 ziekendagen worden uitgekeerd over 12 maanden. Dit is veel minder d:.a schillende ziekenfondsen nu reeds ge ven. Er zijn toch vele menschen die langer ziek zijn dan een half jaar, waarbij nog komt dat men in het 2e jaar maar 3 maanden uitkeering zou krijgen. Nu is het wel waar dat de In validiteitswet daarin voorziet, doch dit is maar schijn, wat spreker nader toe lichtte. De ziekenfondsen kunnen door onderlinge samenwerking bij weinig betalen veel geven, en bij de Invalidi teitswet krijgt men hij veel betalen slechts een klein beetje. Door de actie van den Ned. Bond van Ziekenfondsen is de bepaling dal een particulier ziekenfonds 5000 leden moet tellen nu teruggebracht op 20'. leden. In heel Nederland is geen zieken fonds met 5000 leden te vinden. Voor de richtige nakoming der verplichtingen door de ziekenfondsen moet een waar borgsom gestort worden bij de Raden van Arbeid. De hoegrootheid van dit bedrag is niet bekend, maar spreker weet. dat dit een zeer groote som zal zijn, die door geen enkele vereeni- ging opgebracht kan worden. Bij een uitkeering van 14 per week zou bij de Raden van Arbeid een bedrag ge stort moeten worden van 70 per lid. Door al deze bepalingen wordt dus de medezeggenschap der ziekenfondsen zoo moeilijk mogelijk gemaakt. Boven dien is het niet noodig, want de zieken fondsen hebben in den loop der jaren bewezen zoo solide mogelijk ie zijn. De contributie zou door de Raden van Arbeid opgehaald moeten worden, dus het contact tusschen bestuur en leden wordt verbroken. Ook de uitbetaling en de stopzetting der uitkeering zou aan de Raden van Arbeid worden overgela ten. De besturen zouden dus niets meer te zeggen hebben. De ziekenfondsen bedanken daar voor natuurlijlit Uit dit alles blijkt wel dat de Ziek^byet niet veel goeds belooft voor de ziekenfondsen. Hoe dit komt, vraagt spreker. Nergens anders door dan dat de overheid steeds heeft verzuimd, zich op de hoogte te stellen tan het ziekenfondswezen in ons land Spreker is ervan overtuigd, dat wan neer minister Talma beter bekend was geweest met de zegenrijke werking dei- zoo vaak smadelijk bespotte „zieken- fondsjes" deze bewindsman krachtens zijn beginsel in de Ziektewet vee! meer ruimte zou hebben gelaten voor het historisch gewordene. In ons land zijn nu ongeveer 2500 kassen, met plm. 1.000.000 verzekerde arbeiders, die ruim 10.000.000 offeren voor hun naasten, die door ziekten worden getroffen. Er wordt tegenwoordig een krachti ge actie gevoerd door het Ned. Verbond van Ziekenfondsen met groot succes. Minister Aaiberse is het program met wenschen van den bond voorgelegd en deze heeft zeer gunstige toezeggingen gedaan. De Ziektewet zal belangrijk gewijzigd worden. Een vertegenwoordi ger van den bond heeft zitting verkre gen in den Hoogen Raad van Arbeid. Vervolgens behandelde spreker nu de actie van dc heeren Posthuma— Kupers met hun proeve van ziekteverzekering en hij noemde het opmerkelijk, dat een jaar nadat al deze verbeteringen door de actie van den bond zijn toegezegd de heer Posthuma op 't oorlogspad ver scheen. Breedvoerig besprak de heer Kuijer de bezwaren' welke tegen het ontwerpPosthuma bestaan. O.a. wees spreker er op dat in de wet-Talma een arbeider 4 dagen bij,een patroon in dienst moet zijn. bij Posthuma was dit oorspronkelijk 2 maanden. Iater terug gebracht op 1 maand. Dif is ontegen zeggelijk een groote verslechtering, te meer daar minister Aaiberse deze vier dagen heeft teruggebracht op I dag. Ook bij staking, uitsluiting en werke loosheid biedt het planPosthuma veel nadeelen. Spr. becritiseerde dat het Ned. Verbond bij de onderhandelingen tusschen dc werkgevers en Centraal Beheer niet gekend is. Men achtte het blijkbaar niet noodig een organisatie van meer dan 10.000 leden hierin te kennen. Hoe meer spreker kennis nam van het plan PosthumaKupers hoe minder het hem toelachte. Het brengt zeer belangrijken achteruitgang en in geen enkel opzicht verbetering. Wel geeft het een hoogere uitkeering bij ziekte en is het voor de arbeiders pre- mievrij, doch minister Aaiberse noemt dit terecht een stukje spek, dat den arbeiders wordt voorgehouden, om hen in de va! te doen Ioopen Het is dan ook alleen de bedoeling van den heer Posthuma om zijn zaak van Centraa' Beheer in stand te kunnen houden waarvan hij directeur is. De Ziektever zekering zou daar dan ondergebracht worden. Aile medezeggingschap ging daardoor te loor, en het spijt spreker dat er ook arbeiders-organisaties zijn, die sympathiek staan tegenover liet plan Posthuma. Minister Aaiberse staat nog op zijn eenmaal ingenomen standpunt, doch er dreigt gevaar, daar een zijner hoogste ambtenaren, mr. Groeneveld. heeft ver-, klaard te staan aan de zijde van mr. Posthuma. Opletten is dus noodzakelijk want het is niet denkbeeldig dat de minister nog overstag gaat, tenzij er van de ziekenfondsen een krachtige actie uitgaat om dit te verhinderen.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1922 | | pagina 1