labuse STOUT euw 'KAMÉRS WOENSDAG 29 NOVEMBER JURGENS7 No 282 EMIE'S. QUO sr's Artikelen e Maatschappij ran oomvaart BINNENLAND Stads- en Provincienieuws WKÈÈÊm A. j. P. s KERSTPUDDING rozijntjes en Ifég&sS&s. gfes. mm skoopjc tig cent. Gulden. R I E 2. 11a. ge vergissing, imakelaar. an Red House, ntig unr Koning, van den Dokter. heel gratis het Is Ondergang") FFER Jr., groot 'emie nog een ton's Scheur- ïd postwissel of tegezonden door Amsterdam. S. Rembours- Floramije en Arurea voorhanden bij GERMAN, Bellamypark 37. iok met keuken, au ,,Vliss. Courant". t bouwdoozen Is gewild en steed5 oigen koopen. ss. Boekh. ey mestdagh. »e Speler iddelb. - Rotterdam gelegen plaatsen. tan passaoiers ren en vee. nber t. «lit t.® tir t, li« Yl. M VLISSIiNGSCHE COURANT ABONNEMENTS PRIJS \toor Vlissingen en genieenten op Wal cheren ƒ2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Week-abon- nementen 17 cent, alles bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIE PRIJS. Van 1—4 regels 1.10 voor iedere regel meer 26 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen van 15 regels 65 centiedere regel meer 13 cent, bij contante betaling. Familieberichten van 16 regels 1-70, iedere regel meer 26 cent. KAMEROVERZICHT. tweede kamer. Onderwijsbegrooting. Vergadering van Dinsdag. Aan de onderwijsbegrooting is het belangrijkste punt ontnomen, n.l. de bezuiniging die straks bij de herziening van de Lager Onderwijswet aan de orde zal komen. Wat er nu overblijft zijn detailpunten, enstokpaardjes. Tot de laatste categorie behoort de verde diging der vereenvoudigde spelling ge lijk die al sinds jaar en dag door den heer K Ter Laan wordt gegeven. De minister heeft over dit onderwerp nog geen vaste meening wat vooral te wij ten is aan de omstandigheid, dat 'ie vereenvoudigers het onderling niet eens zijn. Nu is er weer een stelsel door het Alg. Nederlandsch Verbond ontworpen en de minister wil dit nu eens nader overwegen. Hij kan echter geen posi tieve toezegging omtrent een spoedige oplossing geven. Min of meer vermakelijk is de tegen stelling die de heer Schaper vormt te genover den heer Ter Laan. De heer Schaper is tegen de „lik-spelling" zoo als hij de Kollewijnsche noemt. Over studiebeurzen en dergelijke kib belden de heeren Ter Laan en 'Wijn bergen. De eerste wenschte vee! meer te geven naar het oordeel van den laatste is de minister gul genoeg gezien de schatkist Bij de universiteiten het gewone ver loop hier en daar wordt eenige veran dering bepleit of. afgekeurd. De heer Beumer achtte de instelling van professoraten in kindergeneeskunde niet gewenscht. hetgeen de minister weer tegensprak omdat deze weten schap een examen-vak is geworden. De heer Duymaer van Twist pleitte voor de zooveelste maal voor een professo raat in de homoeopathie aan de UtrechtsOhe universiteit. De minister is nog altijd de aanstelling daarvan aan het overwegen. Nopens de Groningsche universiteit is alleen een debat gevoerd over het on derwijs in huid- en geslachtsziekten. De moeilijkheden van de regeling daarvan schuilen in het verschil van meening bij de keuze van een lector. De Hollander, die aangesteld werd bedankte, over de keuze van een buitenlander werd men het niet eens. Volgens mevrouw de Vries Brums was een der voornaamste oorzaken van het geschil gelegen in de omstandigheid dat de Regeering een te laag bedrag voor dit onderwijs beschikbaar gesteld heeft. De Minister ontkende dit er is nog steeds niet een persoon gevonden dien men algemeen geschikt acht voor het lectoraat. Een geldkwestie is hierbij niet gerezen. Mevrouw De VriesBruins en de Minister hebben gekibbeld over de verlenging van de schooluren van 50 tot 60 minuten. Volgen., de afgevaar digde was dit een verslechtering, vol gens den minister was dit niet 't geval. Oorspronkelijk heeft men de uren van 60 op 50 minuten gebracht om de leer lingen te doen herademen, maar daar van is nooit iets terecht gekomen. Men hield geen pauzes maar ging 's morgens en 's middags een half uur vroeger naar huis. Van het harder werken, te meer als dit voor bezuiniging geschiedt, zal men niet doodgaan. ties tfl be. omen sj.V. Tran>p. en IMP Erven 8. VOS, Tel 3. EENHOORN, Tel. 16» OOSTERHOUT, Te282 b pUITENHEK.Tel. 10 Een dreigend loonconflict bij de Koopvaardij. De Bond van Werkgevers in de Koopvaardij heeft onderhandelingen gevoerd met den Centralen Bond van Transportarbeiders, den Ned. R. Katli. Bond van Transportarbeiders „St. Bo- nifacius" en den Ned. Bond van Christ. Fabrieks- en Transportarbeiders over de voortzetting van de met genoemde organisaties en de reeders gesloten overeenkomst, welke per 15 October jl. afliep. Gedurende de onderhandelingen werd deze overeenkomst nog voor eeni- gen tijd gecontinueerd. De werkgevers hadden voorgesteld om met ingang an 1 November be langrijke wijzigingen in de dienstvoor- waarden, verlaging van de vergoeding voor overwerk en verlaging der gages met 15 per maand 10 voor bevaren jongens, voor onbevaren jongens niets). De organisaties van mindere scheoelingen hebben deze voorstellen afgewezen en eischten ongewijzigde handhaving der dienstvoorwaarden. waartegenover zij bereid zouden zijn een gageverlaging van ƒ5, ingaande 1 December, en een tweede verlaging, van ƒ5, ingaande I April 1923, in hun le denvergaderingen te verdedigen. De reeders meenden op deze voor stellen niet te kunnen ingaan. De ver dere onderhandelingen leidden niet tot het gewenschte resultaat. Ten slotte hebben de werkgevers een uiterste po ging gedaan om tot overeenstemming te komen door voor te stellen een overeenkomst aan te gaan op de na volgende voorwaarden de eiscli tot handhaving der dienstvoorwaarden zou worden ingewilligd, de gageverlaging zou worden ingevoerd in twee étappes, te weten ƒ10, ingaande 15 December en ƒ5 ingaande 15 Maart a.s., terwijl de vergoeding voor overwerk overeen komstig de oorspronkelijke voorstellen zou worden gehandhaafd, met uitzon dering van die voor het doen van wachtdienst voor matrozen op de gage, welkp gelijk gebracht zou worden met de vergoeding van de gewone matro zen. De bestaande loonen en arbeids voorwaarden zouden dan tot 15 Decem ber ongewijzigd van kracht blijven. Een en ander onder voorwaarde, dat de besturen der betreffende organisaties zich bereid zouden verklaren deze voor stellen in hun respectieve ledenverga deringen te verdedigen. Nadat de besturen zich hiertoe niet bereid verklaarden, hebben de reeders in een inmiddels gehouden vergadering hun standpunt definitief bepaald, het geen in den navolgenden brief aan de betreffende organisaties tot uiting komt „In aansluiting aan ons jongste schrijven willen wii niet nalaten u mede te deelen, dat wij van het verloop der besprekingen met u op 21 dezer aan de betrokken reederijen verslag hebben ge daan. Gelijk wij verwachtten heeft dit echter geen wijziging in het door hen ingenomen standpunt kunnen brengen. In onze besprekingen hebben wij u er reeds op gewezen, dat de verhouding tusschen de te bedingen vrachten en de exploitatiekosten der schepen reeds sinds geruimen tijd zoo ongunstig is,dat 't in de vaart houden onzer schepen hoe langer hoe bezwaarlijker wordt. Voorts weZen wij u er op, dat in vrijwel alle zeevarende landen de gages der zee lieden, in vele landen zelfs zeer aan zienlijk, lager zijn dan de door ons voorgestelde, dat het ook velen buiten- landschen reeders eerder mogelijk is, hun schepen in de vaart te houden dan aan Nederlandsche reeders. De door ons voorgestelde gageverlaging is naar onze meening dus evenzeer in het be lang der zeelieden als in dat der ree ders. Immers bij niet-verlaging der ex ploitatiekosten stijgt het gevaar, dat meer en meer schepen naar het buiten land zullen moeten worden verkocht of moeten worden opgelegd en dat de werkeloosheid onder de zeelieden zal toenemen. Onder deze omstandigheid achten de reeders het noodzakelijk om, zij het dan zonder uw medewerking, stappen te doen, die naar hun meening tot vergrooting der bestaansmogelijk heid hunner ondernemingen zullen lei den. Zij hebben dientengevolge beslo ten om met ingang van 1 December a.s. de schepelingen aan te monsteren op de u d.d. 11 October jl. aangeboden voorwaarden, met dien verstande, dat geen wijziging zal worden gebracht in het bestaande dienstreglement en de vergoeding voor wachtdienst aan ma trozen op de gage dezelfde zal zijn als aan de overige matrozen. De Centrale Bond van Transportar beiders, de Ned. Federatie van Trans portarbeiders en de Ned, Zeeliedenver- eeniging „Eendracht" hebben besloten tot actie tegen de aangekondigde gage verlaging voor'de zeelieden. Overcompleet aan postpersoneel. Het aantal overcomplete ambtenaren bedraagt thans reeds ongeveer 1000 en bij de komende centralisatie van tien postcheque- en girodienst zal dit aantal nog aanmerkelijk toenemen. De posterijen, telegraaf en telefonie. De opbrengst der posterijen bedroeg over de maand October ƒ3.972.339. terwijl de raming ƒ4.436.666 was. Dc telegraaf leverde op ƒ493.542 bij een raming van 772.500 en de telefoon I 1 133.778, terwijl de raming bedroeg ƒ1.410.633. Alle opbrengsten bleven dus beneden de raming en eveneens bij de opbrengst in dezelfde maand van 1921. Opheffing raad van arbeid te Zaandam. Aan alle ambtenaren en beambten van den Raad van Arbeid te Zaandam is in verband met de opheffing eervol ontslag aangezegd per I Januari a.s. PROVINCIALE STATEN. De electriciteitsvoorziening. Door Ged. Staten wordt overgelegd een schrijven van de directie der P. Z. E. M. omtrent de werkzaamheden der vennootschap sedert de zomerzitting der Staten en verder een schrijven van die N. V. en eveneens van prof. Feldmann en den directeur der N.V. aan den raad van commissarissen inzake de wensche- lijkheid ook in Zeeland de tusschen- komst van de gemeenten voor de leve ring van stroom aan particulieren uit te schakelen. Uit eerstbedoeld schrijven blijkt o.a., dat tot 31 October in afgeronde som men was besteed cjmtrale te West- dorpe ƒ652.200; lioogspanningsaanleg met toebehooren ƒ332 000 laagspan- ningsaanleg met toebehooren 15.900; magazijngoederen 154.000 en diverse uitgaven ƒ35.500, totaal ƒ1.190.000, nog beschikbaar bij kassiers en in kas ƒ9.900, totaal 1.200.000. Van het be schikbaar gestelde bedrag ad ƒ2.700.000 rest dus nog ƒ1.500.000, waarvoor de raad van commissari sen vertrouwt dat de definitieve electrifi- catie van Zeeuwsch-Vlaanderen verder zal kunnen tot stand komen. De ƒ1.200.000 bestaat uit het aandeelen kapitaal dat voor de helft of 1.000.000 is gestort en ƒ200.000 door de provin cie geleend. De lijnen, behoorende tot den eersten uitbouw, die van de centrale naar Sas van Gent, die van de Centrale over Westdorpe, Drie-Schouwen, Zuiddorpe, Koewacht en St. Jansteen naar Hulst, die van de centrale over Sluiskil, Drie wegen, Terneuzen en Othene naar Zaamslag, en van de centrale over Phi lippine, ljzendijke en Schoondijke naar Breskens met zijtakken van Philippine naar Hoek en van Buitenlust naar Groede zijn thans nagenoeg gereed, de aansluitingen aan de stations moeten nog gemaakt worden, evenals de ver bindingen met de kanaalkruisingen. Van den verderen uitbouw die in lucht- leiding wordt uitgevoerd, is de lijn ljzendijkeBiervliet zoogoed als ge reed daarna komt het eerst in aan merking de aftakking van deze lijn naar Hoofdplaat. Behalve met de vroeger reeds genoemde gemeenten zijn thans ook met Philippine en Hoofdplaat stroomleveringscontracten afgesloten, benevens met de N.v. „van Melle's Confectionery Works"-v? Breskens, die in de gemeente Breskens stroom levert aan particulieren. Met de gemeenten Sas van Gent. Terneuzen, Zaamslag, Overslag, Hulst, Clinge en Graauw en Langenclam, alsook met diverse in dustrieën, zijn meer of minder verge vorderde onderhandelingen gaandr. Verwacht wordt dat in januari 1923 de inbedrijfstelling der centrale zal kun nen plaats hebben. Commissarissen ho pen dat, nu de gemeenten in Zeeuwsch- Vlaanderen alle zullen medehelpen het bedrijf tot bloei te brengen, en het voor beeld volgen o.a. van Biervliet, waar d" electrificatie zeer populair is, dank zij de vlijtige en practische aanmoediging van de zijde van het dagelijksch be stuur. Wat de middengroep betreft, daar omtrent is op dit oogenblik nog niets definitiefs te zeggen. De financieele positie van rijk en provincie maken dat met de noodige omzichtigheid moet worden te werk gegaan. Mogelijk is een eigen centrale te Middelburg voor Walcheren, Zuid- en Noord-Beveland ook kan men Zuid- Beveland ten oosten van het kanaal bij de noordgroep voegen en van uit Bra bant trachten te voorzien. De derde mogelijkheid is overneming van de centrale te Vlissingen, hetzij ter voor ziening van de geheele middengroep, waartoe een aanzienlijke uitbreiding der centrale noodig zou zijn, hetzij (er voorziening dier groep zonder ooste lijk Zuid-Beveland, hetzij, ook alteen ter voorziening van Walcheren, in welk geval geheel Zuid- en Noord-Beveland vanuit Brabant zou moeten worden voorzien. De onderhandeling met de N.V., die de centrale te Vlissingen exploiteert, en dc dientengevolge vereischte uitge breide onderzoekingen, zijn zoo goed als ten einde gebracht. Inzake de noordgroep verwijzen commissarissen naar hun antwoord op de vragen van den heer Welleman, en zeggen dat .e groote haast met een en ander niet ge wenscht zou zijn. Naar aanleiding van de vraag of het raadzaam zou zijn de gemeenten bij de stroomlevering aan particulieren uit te schakelen, zeggen commissarissen mede onder verwijzing naar rapporten van de heeren Edelman en Streefkerk, dat daartegen geen overwegend be zwaar zou zijn, njaar zij moeten er toch op wij;en, dat men in Groningen het wenschelijk geoordeeld heeft, deze tweeërlei exploitatie van elkaar te scheiden dat men in Gelderland pas onlangs tot directe levering is overge gaan dat het Limburgsche bedrijf er nog niet van weten wil en dat ook in de overige provinciën het door de P. Z. Z. E. M. gekozen systeem gevolgd wordt. Commissarissen zouden vooral tijdens de bouwperiode een wijziging INGEZONDEN MEDEDEELINGEN van opzet en doel der N.V. niet willen binnenhalen anderzijds echter dt ge dachte evenmin reeds nu geheel willen afwijzen, maar de zaak willen aanhou den en in studie nemen, gelijk zij in een afzonderlijk schrijven reeds te kennen gaven. Polderreglement. Ter vaststelling wordt aangeboden een reglement voor het waterschap Schouwen, zooals het door de vergade ring van dat waterschap is ontworpen met die afwijking, dat Ged. Staten geen aanleiding vinden voor dit waterschap of tc stappen van den regel, dat be stuursleden niet.in een rechtsgeding als advocaat of procureur voor het water schap mogen optreden. Inzake het bijzonder reglement voor het bestuur en beheer der waterkeering van de calamiteuze polders Ser-Lip- t-ens, Nieuw-Othene, Margaretha, Klei— ne-Huissens en Eendragt is nog een schrijven ingekomen van den dijkraad, die bezwaar heeft tegen het niet conti- nucere.i van de bestuursleden en de ambtenaren van het oude waterschap. Ged. Staten kunnen dit bezwaar niet voelen en trouwens de Koningin moet de bestuursleden von het nieuwe wa terschap benoemen en moeten de pol ders Ser-Lippens en Nieuw-Othene daarbij toch ook medezeggingschap hebben bij de aanbeveling van be stuursleden. Veer van *Veere op Kamperland. Daar dc onderhandeling met den mi nister van financiën, optredende voor den staat der Nederlanden, ais gerech- tigo'e tot he* veer van Veere op Kam perland, r.iet tot een bevredigend resul taat leidden, achten Ged. Staten geen termen aanwezig om over te nemen den eigendom van het veer Kamper landVeere, waarvoor trouwens de gevr; agde som van ƒ7500 hen zeer hoog voorkomt, en stellen zij voor deze mededeeling voor kennisgeving aan te nemen. VLISSINGEN, 29 NOVEMBER. Onze haven. Naar wij vernemen zijn door ver schillende vereenigingen telegrammen gezonden, om bij de Tweede Kamer aan te dringen op spoedige uitvoering der nieuwe havenwerken. Door den Chr. Besturenbond is bet volgende telegram verzonden Dc Chr. Besturenbond te Vlissingen dringt aan op zoo spoedig mogelijke uitvoering der nieuwe havenwerken, zijnde van groot belang voor onze stad. In de „Aanteekeningen" in het ,Vad." wordt ook onze haven behandeld. Wij ontleenen daaraan het volgende Wat blijft het met Vlissingen toch een sukkelen Ais haven is het uitnemend gelegen. Het gemak, waarmee de boo ten van de „Zeeland" zelfs bij nood weer er in- en uitloopen, zonder dat er ooit een ongeluk bij is gebeurd, noen een menseh het leven liet, bewijst dat voldoende. Langs Vlissingen gaat de drukke scheepvaart van Antwerpen de Schelde op en af. Bij de bochten, die dit water maakt, bij mist en ijsgang is de vaart er vaak vol bezwaren. Had Vlis singen een behoorlijke haven, dan zou menig schip, op weg naar Antwerpen of vandaar komende, zich te Vlissingen ophouden. Voor de mailbooten zou het een groot voordeel zijn, daar passa giers te kunnen ontschepen of aan boord nemen. Er zijn al verscheiden groote buitenlandsclie lijnen, die Vlis singen als aanloophaven zouden willen gebruiken, indien er maar behoorlijk geledenheid toe was. Ook als kolen- en slookolic-haven zou Vlissingen aan de internationale vaart goede diensten kunnen bewijzen. Dan is er sedert den oorlog nog een nationaal belang bijgekomen. Er is ge- reede aanleiding geweest om te kennen te geven, welke waarde de Schelde voor ons land heeft. We hebben daar de wereld van willen overtuigen. Is het dan niet geraden voor die Schelde een flinke haven aan haar mond in te rich ten En moet het niet den indruk wek ken, dat er ons toch eigenlijk niet zoo- amandelen, 20 cent per pakje. Reel. —0-5 deT^jdde^ ot levers zeer my VLAARDinGEN ortkanlen v5n^rtnk.5unltf{ht Zeep en Lus Tegen leverkwalen, galzucht, hartwater, verstopping en alle voedingsstoornissen gebruike men de zeer zacht werkende Foster's Mnagpi!- len, welke geen krampen veroorzaken en geen verstoppende reactie hebben. Prijs 0.65 per flacon, alom verkrijg baar. zeggen het heeft met den aanleg van die haven nog wel den tijd Zijn ook de omstandigheden in de wereld nu juist niet zoo, dat men in verschillende lan den Vlissingen gaarne zou willen voort helpen Is er geen gevaar, dat het gunstige getij daar voor ons zal ver- loopen De minister voert argumenten voor het uitstel aan, die op zich zelf niet zonder beteekenis zijn. De herleving, die men pas weer voor Vlissingen ver wachtte, is uitgebleven. De maatschap pij „de Schelde" heeft er van afgezien aan de buitenhaven een nieuwe werf aan te leggen. Maar heeft men niet ge lezen, dat de Deensche werven het weer aruk krijgen en de stoomschepen van dc Deensche koopvaardijvloot nage noeg alle weer in de vaart zijn Is er dan reden voor ons om de toekomst zwart in te zien De Nederlandsche Spoorwegen schrikken terug voor de uitgaven voor de emplacementen, die een nieuwe haven noodig zou maken. Bovendien is door de beperking van den dienst der „Zeeland" het havenverkeer al verminderd. Maar dit is redeneeren in een cirkel. Door toedoen van de Spoorwegen is de dienst der „Zeeland" ingekrompen en de Spoorwegen hebben zelfs hun dienst op Vlissingen inge krompen. Zoo komt het. dat zc minder belang hebben bij een uitbreiding van hun terrein. Ook het vraagstuk der werkeloosheid mag hier wel worden overwogen. Er zouden, zegt de Vlissingsche Bestuur- dersbond, aanstonds 150 werkeloozen aan den slag kunnen gaan, indien het werk werd voortgezet,, gelijk het aan vankelijk was ontworpen. En we mee- nen ergens te hebben gelezen, dat de grondwerkers aan de haven slechts een rijksdaalder meer verdienen dan de werkverschaffing te Vlissingen of te Middelburg kost. Op de begrooting van Waterstaat moet bezuinigd worden, gelijk op alle andere begrootingen. Maar de minister maakt onderscheid op het eene werk wordt wel, op het andere niet bezui nigd. Aan den aandrang uit de Kamer om op dezen en op dien post te schrap pen, geeft hij hier toe, biedt hij daar weerstand. En nu zouden we den mi nister willen vragen zijn cr geen an dere werken, waar uitstel minder kwaad kon dan bij den aanleg van de nieuwe haven te Vlissingen Zeeland is toch al stiefmoederlijk van verkeersmiddelen voorzien. We hoeven dat na het artikel

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1922 | | pagina 1