labuse
STOUT
euw
'KAMÉRS
WOENSDAG 29 NOVEMBER
JURGENS7
No 282
EMIE'S.
QUO
sr's Artikelen
e Maatschappij ran
oomvaart
BINNENLAND
Stads- en Provincienieuws
WKÈÈÊm
A. j. P. s KERSTPUDDING rozijntjes en
Ifég&sS&s.
gfes.
mm
skoopjc
tig cent.
Gulden.
R I E 2.
11a.
ge vergissing,
imakelaar.
an Red House,
ntig unr Koning,
van den Dokter.
heel gratis het
Is Ondergang")
FFER Jr., groot
'emie nog een
ton's Scheur-
ïd postwissel of
tegezonden door
Amsterdam.
S. Rembours-
Floramije en Arurea
voorhanden bij
GERMAN,
Bellamypark 37.
iok met keuken,
au ,,Vliss. Courant".
t bouwdoozen
Is gewild en steed5
oigen koopen.
ss. Boekh.
ey mestdagh.
»e Speler
iddelb. - Rotterdam
gelegen plaatsen.
tan passaoiers
ren en vee.
nber
t. «lit
t.® tir
t, li«
Yl. M
VLISSIiNGSCHE COURANT
ABONNEMENTS PRIJS
\toor Vlissingen en genieenten op Wal
cheren ƒ2.20 per drie maanden. Franco
door het geheele rijk ƒ2.50. Week-abon-
nementen 17 cent, alles bij vooruitbetaling.
Afzonderlijke nummers 5 cent.
ADVERTENTIE PRIJS.
Van 1—4 regels 1.10 voor iedere
regel meer 26 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 52 cent per regel
Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen
van 15 regels 65 centiedere regel meer
13 cent, bij contante betaling.
Familieberichten van 16 regels 1-70,
iedere regel meer 26 cent.
KAMEROVERZICHT.
tweede kamer.
Onderwijsbegrooting.
Vergadering van Dinsdag.
Aan de onderwijsbegrooting is het
belangrijkste punt ontnomen, n.l. de
bezuiniging die straks bij de herziening
van de Lager Onderwijswet aan de orde
zal komen. Wat er nu overblijft zijn
detailpunten, enstokpaardjes. Tot
de laatste categorie behoort de verde
diging der vereenvoudigde spelling ge
lijk die al sinds jaar en dag door den
heer K Ter Laan wordt gegeven. De
minister heeft over dit onderwerp nog
geen vaste meening wat vooral te wij
ten is aan de omstandigheid, dat 'ie
vereenvoudigers het onderling niet eens
zijn. Nu is er weer een stelsel door het
Alg. Nederlandsch Verbond ontworpen
en de minister wil dit nu eens nader
overwegen. Hij kan echter geen posi
tieve toezegging omtrent een spoedige
oplossing geven.
Min of meer vermakelijk is de tegen
stelling die de heer Schaper vormt te
genover den heer Ter Laan. De heer
Schaper is tegen de „lik-spelling" zoo
als hij de Kollewijnsche noemt.
Over studiebeurzen en dergelijke kib
belden de heeren Ter Laan en 'Wijn
bergen. De eerste wenschte vee! meer
te geven naar het oordeel van den
laatste is de minister gul genoeg gezien
de schatkist
Bij de universiteiten het gewone ver
loop hier en daar wordt eenige veran
dering bepleit of. afgekeurd. De
heer Beumer achtte de instelling van
professoraten in kindergeneeskunde
niet gewenscht. hetgeen de minister
weer tegensprak omdat deze weten
schap een examen-vak is geworden. De
heer Duymaer van Twist pleitte voor
de zooveelste maal voor een professo
raat in de homoeopathie aan de
UtrechtsOhe universiteit. De minister is
nog altijd de aanstelling daarvan aan
het overwegen.
Nopens de Groningsche universiteit is
alleen een debat gevoerd over het on
derwijs in huid- en geslachtsziekten. De
moeilijkheden van de regeling daarvan
schuilen in het verschil van meening bij
de keuze van een lector. De Hollander,
die aangesteld werd bedankte, over de
keuze van een buitenlander werd men
het niet eens.
Volgens mevrouw de Vries Brums
was een der voornaamste oorzaken van
het geschil gelegen in de omstandigheid
dat de Regeering een te laag bedrag
voor dit onderwijs beschikbaar gesteld
heeft. De Minister ontkende dit er is
nog steeds niet een persoon gevonden
dien men algemeen geschikt acht voor
het lectoraat. Een geldkwestie is hierbij
niet gerezen.
Mevrouw De VriesBruins en de
Minister hebben gekibbeld over de
verlenging van de schooluren van 50
tot 60 minuten. Volgen., de afgevaar
digde was dit een verslechtering, vol
gens den minister was dit niet 't geval.
Oorspronkelijk heeft men de uren van
60 op 50 minuten gebracht om de leer
lingen te doen herademen, maar daar
van is nooit iets terecht gekomen. Men
hield geen pauzes maar ging 's morgens
en 's middags een half uur vroeger naar
huis. Van het harder werken, te meer
als dit voor bezuiniging geschiedt, zal
men niet doodgaan.
ties tfl be. omen
sj.V. Tran>p. en IMP
Erven 8. VOS, Tel
3. EENHOORN, Tel. 16»
OOSTERHOUT, Te282
b pUITENHEK.Tel. 10
Een dreigend loonconflict bij de
Koopvaardij.
De Bond van Werkgevers in de
Koopvaardij heeft onderhandelingen
gevoerd met den Centralen Bond van
Transportarbeiders, den Ned. R. Katli.
Bond van Transportarbeiders „St. Bo-
nifacius" en den Ned. Bond van Christ.
Fabrieks- en Transportarbeiders over
de voortzetting van de met genoemde
organisaties en de reeders gesloten
overeenkomst, welke per 15 October jl.
afliep. Gedurende de onderhandelingen
werd deze overeenkomst nog voor eeni-
gen tijd gecontinueerd.
De werkgevers hadden voorgesteld
om met ingang an 1 November be
langrijke wijzigingen in de dienstvoor-
waarden, verlaging van de vergoeding
voor overwerk en verlaging der gages
met 15 per maand 10 voor bevaren
jongens, voor onbevaren jongens
niets). De organisaties van mindere
scheoelingen hebben deze voorstellen
afgewezen en eischten ongewijzigde
handhaving der dienstvoorwaarden.
waartegenover zij bereid zouden zijn
een gageverlaging van ƒ5, ingaande 1
December, en een tweede verlaging, van
ƒ5, ingaande I April 1923, in hun le
denvergaderingen te verdedigen.
De reeders meenden op deze voor
stellen niet te kunnen ingaan. De ver
dere onderhandelingen leidden niet tot
het gewenschte resultaat. Ten slotte
hebben de werkgevers een uiterste po
ging gedaan om tot overeenstemming
te komen door voor te stellen een
overeenkomst aan te gaan op de na
volgende voorwaarden de eiscli tot
handhaving der dienstvoorwaarden zou
worden ingewilligd, de gageverlaging
zou worden ingevoerd in twee étappes,
te weten ƒ10, ingaande 15 December
en ƒ5 ingaande 15 Maart a.s., terwijl
de vergoeding voor overwerk overeen
komstig de oorspronkelijke voorstellen
zou worden gehandhaafd, met uitzon
dering van die voor het doen van
wachtdienst voor matrozen op de gage,
welkp gelijk gebracht zou worden met
de vergoeding van de gewone matro
zen. De bestaande loonen en arbeids
voorwaarden zouden dan tot 15 Decem
ber ongewijzigd van kracht blijven.
Een en ander onder voorwaarde, dat de
besturen der betreffende organisaties
zich bereid zouden verklaren deze voor
stellen in hun respectieve ledenverga
deringen te verdedigen.
Nadat de besturen zich hiertoe niet
bereid verklaarden, hebben de reeders
in een inmiddels gehouden vergadering
hun standpunt definitief bepaald, het
geen in den navolgenden brief aan de
betreffende organisaties tot uiting
komt
„In aansluiting aan ons jongste
schrijven willen wii niet nalaten u mede
te deelen, dat wij van het verloop der
besprekingen met u op 21 dezer aan de
betrokken reederijen verslag hebben ge
daan. Gelijk wij verwachtten heeft dit
echter geen wijziging in het door hen
ingenomen standpunt kunnen brengen.
In onze besprekingen hebben wij u er
reeds op gewezen, dat de verhouding
tusschen de te bedingen vrachten en de
exploitatiekosten der schepen reeds
sinds geruimen tijd zoo ongunstig is,dat
't in de vaart houden onzer schepen hoe
langer hoe bezwaarlijker wordt. Voorts
weZen wij u er op, dat in vrijwel alle
zeevarende landen de gages der zee
lieden, in vele landen zelfs zeer aan
zienlijk, lager zijn dan de door ons
voorgestelde, dat het ook velen buiten-
landschen reeders eerder mogelijk is,
hun schepen in de vaart te houden dan
aan Nederlandsche reeders. De door
ons voorgestelde gageverlaging is naar
onze meening dus evenzeer in het be
lang der zeelieden als in dat der ree
ders. Immers bij niet-verlaging der ex
ploitatiekosten stijgt het gevaar, dat
meer en meer schepen naar het buiten
land zullen moeten worden verkocht of
moeten worden opgelegd en dat de
werkeloosheid onder de zeelieden zal
toenemen. Onder deze omstandigheid
achten de reeders het noodzakelijk om,
zij het dan zonder uw medewerking,
stappen te doen, die naar hun meening
tot vergrooting der bestaansmogelijk
heid hunner ondernemingen zullen lei
den. Zij hebben dientengevolge beslo
ten om met ingang van 1 December a.s.
de schepelingen aan te monsteren op
de u d.d. 11 October jl. aangeboden
voorwaarden, met dien verstande, dat
geen wijziging zal worden gebracht in
het bestaande dienstreglement en de
vergoeding voor wachtdienst aan ma
trozen op de gage dezelfde zal zijn als
aan de overige matrozen.
De Centrale Bond van Transportar
beiders, de Ned. Federatie van Trans
portarbeiders en de Ned, Zeeliedenver-
eeniging „Eendracht" hebben besloten
tot actie tegen de aangekondigde gage
verlaging voor'de zeelieden.
Overcompleet aan postpersoneel.
Het aantal overcomplete ambtenaren
bedraagt thans reeds ongeveer 1000 en
bij de komende centralisatie van tien
postcheque- en girodienst zal dit aantal
nog aanmerkelijk toenemen.
De posterijen, telegraaf en telefonie.
De opbrengst der posterijen bedroeg
over de maand October ƒ3.972.339.
terwijl de raming ƒ4.436.666 was. Dc
telegraaf leverde op ƒ493.542 bij een
raming van 772.500 en de telefoon
I 1 133.778, terwijl de raming bedroeg
ƒ1.410.633. Alle opbrengsten bleven
dus beneden de raming en eveneens bij
de opbrengst in dezelfde maand van
1921.
Opheffing raad van arbeid te Zaandam.
Aan alle ambtenaren en beambten
van den Raad van Arbeid te Zaandam
is in verband met de opheffing eervol
ontslag aangezegd per I Januari a.s.
PROVINCIALE STATEN.
De electriciteitsvoorziening.
Door Ged. Staten wordt overgelegd
een schrijven van de directie der P. Z.
E. M. omtrent de werkzaamheden der
vennootschap sedert de zomerzitting der
Staten en verder een schrijven van die
N. V. en eveneens van prof. Feldmann
en den directeur der N.V. aan den raad
van commissarissen inzake de wensche-
lijkheid ook in Zeeland de tusschen-
komst van de gemeenten voor de leve
ring van stroom aan particulieren uit te
schakelen.
Uit eerstbedoeld schrijven blijkt o.a.,
dat tot 31 October in afgeronde som
men was besteed cjmtrale te West-
dorpe ƒ652.200; lioogspanningsaanleg
met toebehooren ƒ332 000 laagspan-
ningsaanleg met toebehooren 15.900;
magazijngoederen 154.000 en diverse
uitgaven ƒ35.500, totaal ƒ1.190.000,
nog beschikbaar bij kassiers en in kas
ƒ9.900, totaal 1.200.000. Van het be
schikbaar gestelde bedrag ad
ƒ2.700.000 rest dus nog ƒ1.500.000,
waarvoor de raad van commissari sen
vertrouwt dat de definitieve electrifi-
catie van Zeeuwsch-Vlaanderen verder
zal kunnen tot stand komen. De
ƒ1.200.000 bestaat uit het aandeelen
kapitaal dat voor de helft of 1.000.000
is gestort en ƒ200.000 door de provin
cie geleend.
De lijnen, behoorende tot den eersten
uitbouw, die van de centrale naar Sas
van Gent, die van de Centrale over
Westdorpe, Drie-Schouwen, Zuiddorpe,
Koewacht en St. Jansteen naar Hulst,
die van de centrale over Sluiskil, Drie
wegen, Terneuzen en Othene naar
Zaamslag, en van de centrale over Phi
lippine, ljzendijke en Schoondijke naar
Breskens met zijtakken van Philippine
naar Hoek en van Buitenlust naar
Groede zijn thans nagenoeg gereed, de
aansluitingen aan de stations moeten
nog gemaakt worden, evenals de ver
bindingen met de kanaalkruisingen.
Van den verderen uitbouw die in lucht-
leiding wordt uitgevoerd, is de lijn
ljzendijkeBiervliet zoogoed als ge
reed daarna komt het eerst in aan
merking de aftakking van deze lijn naar
Hoofdplaat. Behalve met de vroeger
reeds genoemde gemeenten zijn thans
ook met Philippine en Hoofdplaat
stroomleveringscontracten afgesloten,
benevens met de N.v. „van Melle's
Confectionery Works"-v? Breskens, die
in de gemeente Breskens stroom levert
aan particulieren. Met de gemeenten
Sas van Gent. Terneuzen, Zaamslag,
Overslag, Hulst, Clinge en Graauw en
Langenclam, alsook met diverse in
dustrieën, zijn meer of minder verge
vorderde onderhandelingen gaandr.
Verwacht wordt dat in januari 1923 de
inbedrijfstelling der centrale zal kun
nen plaats hebben. Commissarissen ho
pen dat, nu de gemeenten in Zeeuwsch-
Vlaanderen alle zullen medehelpen het
bedrijf tot bloei te brengen, en het voor
beeld volgen o.a. van Biervliet, waar d"
electrificatie zeer populair is, dank zij
de vlijtige en practische aanmoediging
van de zijde van het dagelijksch be
stuur.
Wat de middengroep betreft, daar
omtrent is op dit oogenblik nog niets
definitiefs te zeggen. De financieele
positie van rijk en provincie maken dat
met de noodige omzichtigheid moet
worden te werk gegaan.
Mogelijk is een eigen centrale te
Middelburg voor Walcheren, Zuid- en
Noord-Beveland ook kan men Zuid-
Beveland ten oosten van het kanaal bij
de noordgroep voegen en van uit Bra
bant trachten te voorzien. De derde
mogelijkheid is overneming van de
centrale te Vlissingen, hetzij ter voor
ziening van de geheele middengroep,
waartoe een aanzienlijke uitbreiding
der centrale noodig zou zijn, hetzij (er
voorziening dier groep zonder ooste
lijk Zuid-Beveland, hetzij, ook alteen
ter voorziening van Walcheren, in welk
geval geheel Zuid- en Noord-Beveland
vanuit Brabant zou moeten worden
voorzien.
De onderhandeling met de N.V., die
de centrale te Vlissingen exploiteert,
en dc dientengevolge vereischte uitge
breide onderzoekingen, zijn zoo goed
als ten einde gebracht. Inzake de
noordgroep verwijzen commissarissen
naar hun antwoord op de vragen van
den heer Welleman, en zeggen dat .e
groote haast met een en ander niet ge
wenscht zou zijn.
Naar aanleiding van de vraag of het
raadzaam zou zijn de gemeenten bij de
stroomlevering aan particulieren uit te
schakelen, zeggen commissarissen
mede onder verwijzing naar rapporten
van de heeren Edelman en Streefkerk,
dat daartegen geen overwegend be
zwaar zou zijn, njaar zij moeten er toch
op wij;en, dat men in Groningen het
wenschelijk geoordeeld heeft, deze
tweeërlei exploitatie van elkaar te
scheiden dat men in Gelderland pas
onlangs tot directe levering is overge
gaan dat het Limburgsche bedrijf er
nog niet van weten wil en dat ook in
de overige provinciën het door de P. Z.
Z. E. M. gekozen systeem gevolgd
wordt. Commissarissen zouden vooral
tijdens de bouwperiode een wijziging
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
van opzet en doel der N.V. niet willen
binnenhalen anderzijds echter dt ge
dachte evenmin reeds nu geheel willen
afwijzen, maar de zaak willen aanhou
den en in studie nemen, gelijk zij in een
afzonderlijk schrijven reeds te kennen
gaven.
Polderreglement.
Ter vaststelling wordt aangeboden
een reglement voor het waterschap
Schouwen, zooals het door de vergade
ring van dat waterschap is ontworpen
met die afwijking, dat Ged. Staten geen
aanleiding vinden voor dit waterschap
of tc stappen van den regel, dat be
stuursleden niet.in een rechtsgeding als
advocaat of procureur voor het water
schap mogen optreden.
Inzake het bijzonder reglement voor
het bestuur en beheer der waterkeering
van de calamiteuze polders Ser-Lip-
t-ens, Nieuw-Othene, Margaretha, Klei—
ne-Huissens en Eendragt is nog een
schrijven ingekomen van den dijkraad,
die bezwaar heeft tegen het niet conti-
nucere.i van de bestuursleden en de
ambtenaren van het oude waterschap.
Ged. Staten kunnen dit bezwaar niet
voelen en trouwens de Koningin moet
de bestuursleden von het nieuwe wa
terschap benoemen en moeten de pol
ders Ser-Lippens en Nieuw-Othene
daarbij toch ook medezeggingschap
hebben bij de aanbeveling van be
stuursleden.
Veer van *Veere op Kamperland.
Daar dc onderhandeling met den mi
nister van financiën, optredende voor
den staat der Nederlanden, ais gerech-
tigo'e tot he* veer van Veere op Kam
perland, r.iet tot een bevredigend resul
taat leidden, achten Ged. Staten geen
termen aanwezig om over te nemen
den eigendom van het veer Kamper
landVeere, waarvoor trouwens de
gevr; agde som van ƒ7500 hen zeer
hoog voorkomt, en stellen zij voor deze
mededeeling voor kennisgeving aan te
nemen.
VLISSINGEN, 29 NOVEMBER.
Onze haven.
Naar wij vernemen zijn door ver
schillende vereenigingen telegrammen
gezonden, om bij de Tweede Kamer
aan te dringen op spoedige uitvoering
der nieuwe havenwerken.
Door den Chr. Besturenbond is bet
volgende telegram verzonden
Dc Chr. Besturenbond te Vlissingen
dringt aan op zoo spoedig mogelijke
uitvoering der nieuwe havenwerken,
zijnde van groot belang voor onze stad.
In de „Aanteekeningen" in het ,Vad."
wordt ook onze haven behandeld.
Wij ontleenen daaraan het volgende
Wat blijft het met Vlissingen toch een
sukkelen Ais haven is het uitnemend
gelegen. Het gemak, waarmee de boo
ten van de „Zeeland" zelfs bij nood
weer er in- en uitloopen, zonder dat er
ooit een ongeluk bij is gebeurd, noen
een menseh het leven liet, bewijst dat
voldoende. Langs Vlissingen gaat de
drukke scheepvaart van Antwerpen de
Schelde op en af. Bij de bochten, die dit
water maakt, bij mist en ijsgang is de
vaart er vaak vol bezwaren. Had Vlis
singen een behoorlijke haven, dan zou
menig schip, op weg naar Antwerpen of
vandaar komende, zich te Vlissingen
ophouden. Voor de mailbooten zou het
een groot voordeel zijn, daar passa
giers te kunnen ontschepen of aan
boord nemen. Er zijn al verscheiden
groote buitenlandsclie lijnen, die Vlis
singen als aanloophaven zouden willen
gebruiken, indien er maar behoorlijk
geledenheid toe was. Ook als kolen- en
slookolic-haven zou Vlissingen aan de
internationale vaart goede diensten
kunnen bewijzen.
Dan is er sedert den oorlog nog een
nationaal belang bijgekomen. Er is ge-
reede aanleiding geweest om te kennen
te geven, welke waarde de Schelde
voor ons land heeft. We hebben daar
de wereld van willen overtuigen. Is het
dan niet geraden voor die Schelde een
flinke haven aan haar mond in te rich
ten En moet het niet den indruk wek
ken, dat er ons toch eigenlijk niet zoo-
amandelen, 20 cent per pakje.
Reel. —0-5
deT^jdde^
ot levers zeer my
VLAARDinGEN
ortkanlen v5n^rtnk.5unltf{ht Zeep en Lus
Tegen leverkwalen,
galzucht, hartwater, verstopping en alle
voedingsstoornissen gebruike men de
zeer zacht werkende Foster's Mnagpi!-
len, welke geen krampen veroorzaken
en geen verstoppende reactie hebben.
Prijs 0.65 per flacon, alom verkrijg
baar.
zeggen het heeft met den aanleg van
die haven nog wel den tijd Zijn ook de
omstandigheden in de wereld nu juist
niet zoo, dat men in verschillende lan
den Vlissingen gaarne zou willen voort
helpen Is er geen gevaar, dat het
gunstige getij daar voor ons zal ver-
loopen
De minister voert argumenten voor
het uitstel aan, die op zich zelf niet
zonder beteekenis zijn. De herleving,
die men pas weer voor Vlissingen ver
wachtte, is uitgebleven. De maatschap
pij „de Schelde" heeft er van afgezien
aan de buitenhaven een nieuwe werf
aan te leggen. Maar heeft men niet ge
lezen, dat de Deensche werven het weer
aruk krijgen en de stoomschepen van
dc Deensche koopvaardijvloot nage
noeg alle weer in de vaart zijn Is er
dan reden voor ons om de toekomst
zwart in te zien De Nederlandsche
Spoorwegen schrikken terug voor de
uitgaven voor de emplacementen, die
een nieuwe haven noodig zou maken.
Bovendien is door de beperking van den
dienst der „Zeeland" het havenverkeer
al verminderd. Maar dit is redeneeren
in een cirkel. Door toedoen van de
Spoorwegen is de dienst der „Zeeland"
ingekrompen en de Spoorwegen hebben
zelfs hun dienst op Vlissingen inge
krompen. Zoo komt het. dat zc minder
belang hebben bij een uitbreiding van
hun terrein.
Ook het vraagstuk der werkeloosheid
mag hier wel worden overwogen. Er
zouden, zegt de Vlissingsche Bestuur-
dersbond, aanstonds 150 werkeloozen
aan den slag kunnen gaan, indien het
werk werd voortgezet,, gelijk het aan
vankelijk was ontworpen. En we mee-
nen ergens te hebben gelezen, dat de
grondwerkers aan de haven slechts een
rijksdaalder meer verdienen dan de
werkverschaffing te Vlissingen of te
Middelburg kost.
Op de begrooting van Waterstaat
moet bezuinigd worden, gelijk op alle
andere begrootingen. Maar de minister
maakt onderscheid op het eene werk
wordt wel, op het andere niet bezui
nigd. Aan den aandrang uit de Kamer
om op dezen en op dien post te schrap
pen, geeft hij hier toe, biedt hij daar
weerstand. En nu zouden we den mi
nister willen vragen zijn cr geen an
dere werken, waar uitstel minder kwaad
kon dan bij den aanleg van de nieuwe
haven te Vlissingen Zeeland is toch al
stiefmoederlijk van verkeersmiddelen
voorzien. We hoeven dat na het artikel