Stads= ea Provincienie u ws SPORT deelen Ged. Staten mede, dat zij de aandacht der gemeentebesturen op Zuid-Beveéand, die door een contract reet de Mabeg verhinderd zouden zijn toestemming tcrt liet leggen van elec- trische kabels te verleerten, daarop 'hebben gevestigd. En verder, dat het verslag en de -balans en de winst- en verliesrekening van de P, Z. E. M. achter het jaarver stag van de provincie zijn opgenomen. De voorzitter stelt voor het schrijven voor kennisgeving aan te nemen. De heer De Veer zegt, dat het blij kens het algemeen verslag van de Tweede Kamer over de Rijkseiectrici- teitsvoorzicning, lang niet zeker is dat de desbetreffende wet zonder wijzigin gen wordt aangenomen en hij vraagt of het bestuur van de P. Z. E. M. daar mede wet rekening houdt en of het wel gewenscht is, gezien dien stand van zaken, tot uitvoering dier plannen over fe gaan. De heer Welleman noemt de tussehen het rijk en de P. Z. E. M. tot stand ge komen overeenkomst een gelukkige. Het is een een goede oplossing der ge rezen moeilijkheden. Spreker juicht de plannen voor het noordelijk gedeelte van de provincie en de eigen centrale voor Zecuwsch-Vlaandercn toe, maar meent dat het middengedeehe, Walche ren en de He vel an dep niet zoo goed zullen worden geholpen met het rijks hoogspanningsnet, dan met een eigen centrale, en hij denkt, dat het eerste ook minder bedrijfszekerheid heeft. In de groots lijnen zai de wet wel onver anderd blijven. Spreker zal gaarne zien dal de P. Z. E. M, zorgt dat Ged. Sta ter. steeds op de hoogte van den toe- stand zijn. en hij zou het op prijs stel ten, dat Ged. Staten niet wachten tot de zomervergadering om de Prov. Sta ten over den stand van zaken in te lichten, maar dat zij dit ook tusschen- tiids deden. De contracten met de Mabeg besprekende, zegt spreker dat C-ed. Staten beter hadden gedaan daar over nog niet aan de gemeentebesturen te schrijven. De P. E. Z. M. moet trach ten met de Mabeg tot een vriendschap pelijke overeenkomst te geraken. De heer Dieleman, lid van Ged. Sta ten, wijst er op, dat waar de heer De Veer wachten aanraadt, de heer Wel leman juist de plannen zeer toejuicht. De provincie heeft als grootste aan deelhoudster de beslissende stem in de P. Z. E. M., de afgevaardigde houdi daarvoor eerst ruggespraak mei Ged Staten. Toen men in Augustus bij Wa terstaat zeide te denken dat in Decem ber de wet zou zijn behandeld, meende wet, al of niet gewijzigd. Een kabel het verder uitwerken der plannen. Nu blijkt echter, dat de we! deze maand nog niet in behandeling komt, vele plannen zijn gereed en wachten, slechts op de beslissing der commissarissen van de P. Z. E. M., vele gemeenten willen niet langer wachten en zouden eigen centrales gaan oprichten. .Voor Zceirwsch-Vlaanèlercn zal de totstand koming der electriciteitsvoorziening van groot belang zijn, maar ook voor het middendeel der provincie. De plan nen moeten uitgevoerd worden, zoowel bij afstemmen en als bij aannemen der wet, al of ninet gewijzigd. Een kabel door de Westersehelde werd door de deskundigen voorlichters van den mi nister onmogelijk geacht en men moet zich bij dat advies neerleggen. De plan nen zijn in overleg mei dep, minister zoo gemaakt, dat men in beide gevallen kan voortwerken. Ged. Staten en de P. Z. E. M. zullen met de Mabeg on derhandelen. De heer De Veer meent dat een rijks hoogspanningskabel duurder zal zijn dan een eigen centrale voor het mid dengedeelte. De heer Dieleman zegt, dat dif ook met den minister is besproken. Thans wordt het schrijven van com missarissen der P. Z. E. M. voor kennis geving aangenomen. De verkeersmiddelen. Het tweede punt vormden de voor stellen van de commissie, welke een on derzoek instelt naar de mogelijkheid eener reorganisatie der verkeersmidde len. Het algemeen verslag vermeldt in hoofdzaak alleen opmerkingen, die ook uit de hier volgende discussies zullen blijken en opname van het verslag zou dan ook bij dit en vele der nog later te behandelen voorstellen slechts tot her halingen aanleiding geven. De stoombootdiensten op de Ooster- en Wester-Schetde. Het eerst is aan d'e orde het voorstel der commissie om op de stoombootlij- nen een dienstregeling in te voeren be ter of in elk geval niet ongunstiger dan vóór den oorlog. De heer Lindeijer, lid der commissie, zegt, dat men steeds veei gehoord heeft over slechte verbindingen in Zeeland, Ged. Staten erkenden de klachten steeds als juist, maar onderwijl ondervonden nijverheid en handel veel schade er van. Bij ieder definitief voorstel heeft de commissie rekening gehouden met den financieelen toestand der provincie. Men vraagt een dienst, minstens gelijk met dien van vóór den oorlog, maar eigenlijk moest hij uitgebreider zijn, want dit zou zijn in het belang van de bronnen van welvaart. Het is niet juist, dat de diensten op de Westersehelde ge lijk slaan met die van 1916, wat trou wens zou beteekenen met het minst gunstige oorlogsjaar. Op de Ooster- Schelde werd in 1914 iederen dag twee maal in beide richtingen gevaren, in 1916 werd het grootste deel van het jaar in de week iederen dag tweemaal in beide richtingen gevaren en Zondags éénmaal, alleen in de maand Mei iede ren dag éénmaal, maar dan bovendien nog écnmeal van Zierikzee naar Kat- sehe veer en terug. En tegenwoordig is het heel wat minder. Om een vergade ring te Zierikzee bij te wonen heeft men vanuit Walchen meestat 3 dagen nco- dig. De verbinding met den trein te Goes is op vele dagen niet aanwezig. Op de lijn HanswecrtWalzoorden is 3e dienst gelijk aan dien van 1914 en 1916, op de lijn Vlissingen-Breskens werd in 1914 6 maal, een deel van 1916 5 maal en een ander deel 4 maal heen en weer gevaren en nu 7 maal, dit is de cenige vermeerdering. Op de lijn Vlis- singen-Terneuzen gingen het grootste deel van 1916 4 of 5 booten heen en weer, slechts korten tijd 3 en nu iede ren dag maar 3, hetgeen te weinig is. Om dit te vermeerderen is geen uitbrei ding van het materiaal noodig, doch het kan gevonden worden door beper king van den dienst Terneuzen-Hans- weert, op welke lijn het verkeer niet groot is, het is gemiddeld 35 personen per reis, terwijl -dit op de Oostersehelde 50 is, dus is deze stiefmoederlijk be deelde lijn veel belangrijker. Als men over Walzoorden reist, is men slechts een half uur later te Ter- neuzen en voor hen, die bijv. te Zaam- slag moeten zijn. is de reis even lang of over Walzoorden nog korter. Spr. meent, daf op de lijn Terneuzen-Hans- weert twee booten kunnen vervallen en daardoor één meer kan varen op de lijn Terneuzen-Vlissingen, die, komende van Terneuzen, aansluit op den trein,die te 7.03 naar Roosendaal vertrekt en terugkeerende op den te Vlissingen om 7.3ö aankomenden trein. De onderlinge verbindingen in Zeeland zullen daarbij ook veel winnen. De heer Van der Wcijde, eveneens lid der commissie, wil vooral de aanslui ting van Schouwen op den spoorweg te Goes verbeteren, door cijfers toont hij aan hoe slecht deze vebinding thans is. Twee diensten per dag zijn zeer noodrg. Vooral Donderdags is het lastig, dat men de eene keer alleen van Zierikzee en de andere keer van Middelburg op één dag heen en weer kan reizen. De heer Nolson bestrijdt opheffing van diensten op de lijn Neuzen-Hans- weertook weer aan de hand van cij fers. Het verder reizen per tram is dik wijls zeer lastig. De heer Vienings verdedigt ook het onveranderd laten van de diensten op deze lijn. De heer Hensel zegt, dat men van alle zijden om een betere dienstregeling vraagt en hij handhaaft zijn motie om nogmaals bij de regeering aan te klop pen om ook voor den dienst op de Oos tersehelde subsidie te verleenen. De heer Van Rompu, lid van Ged. Staten, zet het standpunt van dat col lege nader uiteen. Hij zal niet ingaan op de cijfers, door den heer Lindeijer genoemd, maar meent dat 1914 en 1916 vrijwel gelijk waren, Zeeuwsch-Vlaan- deren is met zijn verbindingen nu te vreden. Als de financiën van de provin- eié dit toelaten, zullen Ged. Staten al les doen, om de diensten nog te verbe teren. De dienstregelingen moet men echter aan Ged. Staten overlaten, de hooge kosten van den dienst op de Oostersehelde laten uitbreiding van den dienst op die lijn niet toe. De voorzitter zegt, dat men er verder de dienstregeling buiten moet laten, die behoort aan de beslissing van Ged. Sta ten. De heer Vienings vraagt of Ged. Sta ten kunnen zeggen hoe een subsidie aanvrage voor de Oostersehelde ver moedelijk door de regeering zal worden ontvangen. Bij de Westersehelde was de annexatiekwestie mede in het spel, maar daarvan is thans geen sprake. De heer Lindeijer zegt tegen den heer Nolson, dat hij op de lijn Vlissingen Terneuzen niet tot 5 maar tot 4 dien sten in beide richtingen wil komen. De hoofdmotieven heeft de heer Van Rom pu niet beantwoord. Toen men de af wijzende houding van Ged. Staten ver nam is de commissie weer' gaan over wegen en heeft toen een voorste! uitge werkt, waarbij werd aangetoond, dat een uitbreiding op de lijn Terneuzen- Vlissingen niet kan worden gemist. Spr. verzoekt het voorstel in twee dee len in stemming te brengen en wel eerst te beslissen over de uitbreiding van den dienst op de lijn Terneuzen- Vlissingen en dan over het voorstel om bij den Oosterschelde-aienst dagelijks een boot te doen varen in beide richtin gen en bovendien een van Zierikzee naar Kortgene en terug. De heer j. W. van Oeveren dringt krachtig aan op aanneming van dit laatste voorstel en van de motie-Hensel. De heer Van der Weijde vraagt de motie-Hensel hel laatst in stemming te brengen. De heer Van Rompu wijst nog eens op het ontbreken van lichten bij de haven van Zierikzee. Als dit niet ver beterd wordt door de gemeente, zal de verbinding slecht blijven. Hij zegt dat aanneming van het voorstel inzake de lijn Terneuzen-Vlissingen, den gehee- len dienst op de Westersehelde in de war zal sturen. Thans wordt tot stemming overge gaan. Het voorstel inzake de Wester sehelde wordt verworpen met 24 tegen 16 stemmen. Vóór stemmen de heeren Welleman, Van der Weijde,Timmerman, Hensel, Dieleman, Adriaanse, Van Nif- trik, De Meij, J. W. van Oeveren, On- derdijk, Erasmus, Dixhoorn, Moetker, Lindeijer, Overhof en Vogelaar. Het voorstel inzake de Oostersehelde waarbij de heer Blum zich van stem ming onthoudt, wordt aangenomen met 31 tegen 8 stemmen, die der heeren De Veer, de Casembroot, Sprenger, Fruijtier, Dumolèijn, Van Rompu, Kake- beeke en Hendrikse. Bij de stemming over de motie-Hen sel zegt de heer Vienings geen ant woord op zijn vraag te hebben gekre gen cn onthoudt zich van stemming, dc overige 39 leden stemmen alle voor. Dc boot der lijn Walsoorden- Hansweert. Het tweede voorstel der commissie was dat, om de boot der genoemde lijn door een grootere te vervangen. De heer Van Dixhoorn, lid der com missie, zegt dat, nu de mobilisatie- drukte voorbij is, de ruimte voor de passagiers vrij goed is, al ondervindt men nog menigmaal last van gebrek aan ruimte. Maar de economische wel vaart wordt belemmerd door gebrek aan laadruimte, bijv. groote verhuiswa gens kunnen niet geladen worden en gingen soms over België of de verhui zing moet per schip geschieden. Een grootere boot is dringend noodig en spr. wijst op die aan den Moerdijk, een motorboot met beneden ruimte voor de passagiers en bovenop desnoods voor 10 auto's of wagens. De heer Van Rompu, lid van Ged. Staten, zegt, dat de WesterscheLde een heel ander vaarwater is dan de Moer dijk, en ongeschikt voor zulk een mo torboot, terwijl ook de haven van Wals oorden het gebruik van -zulk een schip niet toelaat. De heer Van Dixhoorn geeft toe, dat er bezwaren zijn, maar men had er re kening mede moeten houden bij het ver bouwen van den steiger te Walzoorden. Het voorste! wordt verworpen met 25 tegen 15 stemmen. Vóór stemmen de heeren Welleman, Van der Weijde, Hen sel, Dieleman, Adriaanse, Van Niftrik, Mulder, De Meij, Onderdijk, Erasmus, Waesberghe, Van Dixhoorn, Lindeijer, Overhof en Duinoleijn. De liaven en zivaaiplaats te Zierikzee. Het derde voorstel der commissie was dat, tot overname in onderhoud bij de provincie van de haven en de zwaai- plaats te Zierikzee. De heer Timmerman zegt, dat de kos ten voor de gemeente Zierikzee zeer zijn gestegen, tengevolge van het in dienst nemen der nieuwe sehroeiboo- ten, en het is niet een belang alleen voor Zierikzee, maar ook voor geheel Schou wen en ook voor Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland en dan kan Zierikzee, met zijn 7000 inwoners, toch niet alle kosten dragen. Het ontsteken van licht is moeilijk, daar niemand in de buurt woont en het ontseken en dooven van uit Zierikzee, dus van een grooten af stand zou moeten geschieden. De heer Van Niftrik zegt, dat de ha ven aan de eischen des tijds votdoet, maar zij is niet alleen een belang voor Zierikzee, niet alleen voor Schouwen, maar evengoed voor Walcheren. Zierik zee is voor zijn handel op Rotterdam aangewezen, maar het moet het doe! j zijn, alle dcelen van Zeeland zoovee! mogelijk rond het voornaamste deel te concentreeren. De lichten moeten voor rekening der Provincie komen. De heer Moelker meent, dat een bij de haven wonend persoon met een bootje het licht best kan ontsteken. De heer Vai Rompu, lid van Ged. Sta ten, houdt een geschiedkundige be schouwing over de haven en zegt, dat het bestaande licht geen havenlicht is. doch een baken in zee. De gemeente gaf van 1910 tot 1916 slechts 11.800 voor de haven uit, dit had 10 maal zooveel moeten zijn. De heer De Casembroot, lid van Ged. Staten, zegt. dat het gemeentebestuur steeds tegenwerkt, waarom wc.'t spr. niet. Bij de keuze der nieuwe booten i het gemeentebestuur gekend, doch bij de eerste tocht zat men reeds aan den grond. Reeds toen heeft men er zich over uitgelaten, dat men de provincie wel zou nopen, het onderhoud over te nemen en als het voorstel aangenomen wordt, zal men zeggen, zie je wél, wij hebben het zoover gekregen. De heer Van Nittrik, lid der eommb- sie, zegt, dat de Ged. Staten wettelijk in hun recht zijn, maar moreel niet. Z e- rikzee kan riet 10 maal zooveel beta len. De havens van Bresken Neu/en, Hansweert enz. worden door Int Rijk uitgebaggerd, het is billijk dat de pro vincie Zierikzee helpt De heer Timmerman zegt, dat de ge meente ook nog groote kosten aan de havendiiken heeft. Het voorstel wordt aangenomen met 23 tegen 17 stemmen tegen stemmen de heeren Blum, Lants'neer, De Veer. De Casembroot, Sprenger, Stieger, Vie nings, Dekker, Nolson, Van Alten, Waesberghe, Fruijtier. Vogelaar, Du molèijn, Van Rompu, Kakebeeke en Hendrikse. Goede aansluitingen. Het vierde voorstel der commissie, dat inzake verzekering van goede aan sluiting van booten en trammen enz. onderling en aan de spoorwegen, wordt ingetrokken, daar Ged. Staten reeds veel verbeteringen hebben aangebracht. Veer VeereKamperland. Het volgende voorstel der commissie was, dat tot overneming van het veer Veere—-Kamperland door de provincie. De heer Van der Weijde, lid der.com missie, begrijpt niet, dat Ged. Staten niet inzien, dat de toestand aan dal veer slecht is. Het westen van Noord- Bcveland is aangewezen op Middelburg voor handel, schoolbezoek enz. enz.. De provincie heeft het belang van het veer erkend door aanbrengen en later ver plaatsen van den steiger te Kamper land. Bijna de helft van de bevolking van Noord-Beveland heeft belang bij dit veer. Bij goede exploitatie zal het verkeer nog toenemen. De heer Verhorst zegt ook, dat het veer van groot belang is, er is over deze zaak een heel dossier van tussehen Burg. en Weth. en Ged. Staten gevoerde correspondentie. De heer Van Rompu, lid van'Ged. Staten, waarschuwt tegen de hooge kosten, het inrichten van een dien'st met een motorboot zal 100.000 kosten cn het jaariijksdi tekort zal 12000 bedra gen. De heer Van der Weijde acht deze ge tallen veel te hoog hij schat het jaar- lijksch deficit op f2500. Men kan het veer ook door een ander doen exploi- teeren, maar onder strenge controle van de provincie. Het voorstel wordt aangenomen met 33 tegen 7 stemmen, die der heeren Blum, de Casembroot, Sprenger, Waes berghe, Fruijtier, Dumolèijn en Van Rompu. De vergadering wordt hierop te kwart voor zes gesloten en de Voigende bijeenkomst bepaald op hedenmorgen 10 uur. VLISSINGEN, 14 DECEMBER. Door den penningmeester voor Ween- sche kinderen is ontvangen van 2 tot 12 December van Q. I NN. f 1 Sint Nicolaas ƒ214.75 D. Cons, ƒ15; NN ƒ,2 J. v. R. 10 totaal f 243.75. Op 13 December opbrengst lijsten in winkels enz. ƒ60.96. Totaal ƒ304.71. Hoewei de dooi is ingetreden herin neren wij de ingezetenen aan de des betreffende bepalingen van dc politie verordening, dat men verplicht is bij gladheid tie straten langs. de huizen met asch of zand te bestrooien. Indien hieraan niet voldaan wordt beloopt men de kans bekeurd te worden. De /dames-zangvereeniging ,,het Eiland", directeur de heer j. A. Hol- laers, geeft Zaterdag 13 December, des avonds 8 uur, in het Concergebouw aan de Emmastraat een opvoering van de operette „Rosa de Schoone Slaapster." De uitvoering wordt met een bal besloten. De broodprijzen te Middelburg zijn gisteren weer met 2 cent afgeslagen en betaalt men daar thans voor het wit tebrood 30 cent per 800 gram. Een der bakkers verkoopt het zelfs voor 26 cent. Hier ter stede bedraagt de prijs nog 34 cent per 800 gram. Verzilvering van suikerbons. De aandacht van winkeliers en gros siers wordt er op gevestigd, dat de gelegenheid tot verzilveren van suiker bons der 15e periode voor hen open blijft tot 25 December a.s. en wel ten kantore der Nederlandsche Uitvoer- maafschappjj te 's-Gravenhage. KERK- EN SCHOOLNIEUWS. Ned. Herv. Kerk. Beroepen te Roo- zendaal (Geld.f toez., ds. J. Gouver neur te Zierikzee. Geref. Kerken. Beroepen te Melisker- ke ds. H. Brinkman te Westerlee, Doopsgcz. Kerk. De Doopsgezinde gemeente te Aardenburg besloot weer te trachten een eigen predikant te krij gen. (De Gemeente heeft thans met Middelburg gèzamelijk één predikant). Ds. Koekebakker zal zijn werk, tot de komst van zijn opvolger, te Aardenburg blijven voortzetten. - - Door het bestuur der Vereeniging voor Handelsonderwijs te Middelburg is benoemd tot leeraar in het Neder- landscli aan .de Middelbare Handels- dag- en avondschool de heer M. J. F. Robijns, leeraar M. O., thans hoofd der school der schoolvereeniging Insti tuut Walters te 's-Gravenhage. De afdeeling Haarlem van den Bond van Ned. Onderwijzers heeft zich in meerderheid verklaard vóór afschaffing van de motie, om niet te solliciteeren voor hoofd dor school Eveneens was de meerderheid er voor, om de hoofden toe te laten in den bond. Veder verklaarde de vergadering zich veór fusie met het N'.O.G. en andere onverwijzersorgari- saties, na aansluiting bil het NV.V Blijkens opgave in het ..Weekblad voor Gymnasiaal en Midd. Onderwijs" onder het opschrift De aftakeling van ons Middelbaar Onderwijs, -zijn aan de R.H.B.S. te Vlissingen, Breda, Tiel en de G.HJB.S. te Sneek 16 leerkrachten werkzaam, onbevoegd in het hun opge dragen vak, waarvan aan de R. H. B. school alhier 5 leerkrachten. RECHTSZAKEN. Kindermoord. J. v. d. G., 61 jaar, smid te Nieuw koop, had bij zijn dochter een kind verwekt. Hij .had zijn dochter verzocht hare zwangerschap te verzwijgen en nr.,. ui—u..», w.»m I..S liet kind, toen het jl. Februari levend geboren was, in, een bak gelegd err onverzorgd in de onverwarmde sme derij gelegd en gelaten. Het kind was gestorven. Bekl. had liet lijkje daarna ■begraven om geboorte cn sterven te verhelen. Het Amsterdamschc Hof had bekl. veroordeeld rot 8 jaar gevange nisstraf, onder gedeeltelijke aïtrek van voorarrest. Tegen dit vonnis was cassatie aan- geteekend en gisteren werd deze zaak voor den Hoogen Raad behandeld. Het. O. M. zal 20 dezer uitspraak doen. De moord op korporaal Vos. De Hooge Raad heeft verworpen iiet beroep van A. S., arbeider re Belling- wolde, door het gerechtshof te Arnhem tot levenslange gevangenisstraf veroor deeld, wegens moord op korporaal Vos, toen, deze op 31 Augustus 1919 per fiets van Deventer naar de Harskamp terugkeerde. MARINE EN LEGES. Bij hei departement van marine is telegrafisch bericht ontvangen, dat Harer Majesteits pantserdeksctiip .Zee land", onder bevel van kapitein ter zee D. Keus, Zaterdag van Malaga is ver trokken; De luitenants ter zee 3e klasse H. T. de Booij, van Hr. Ms. Z 1, G. E. Rot gans van Hr. Ms. „Medusa", en H. Wit te, van Hr. Ms. 7. 4, worden 18 Decem ber a.s. gesteld ter beschikking en zijn bestemd om op 15 Januari 192! per particulier stoomschip „Patria" van de Rotterdamsche Lloyd naar Oost-lndië te vertrekken. Bij Kon, besluit is met ingang van 1 Januari bevorderd tot vice-admiraal, de schout-bij-nacht J.Soutendam, comman dant der marine te Willemsoord. De bevolen ter beschikkingstelling op 14 December van de luitenant ter zee 2e klasse H. G. de Bruijne en de officie ren-vlieger 2e klasse E. E. de Jong en H. W. J. van Doorn is ingetrokken en van eerstgenoemde tevens de aanwij zing voor uitzending naar Oost-lndië, terwijl van de twee laatstgenoemden de uitzending naar Oost-lndië op 8 Januari 192! gehandhaafd bijlft. Buiten de kazerne slapen. Door den minister van oorlog is be paald daf de thans in verschillende gar nizoenen genomen proef tot het doen overnachten van dienstplichtigen bui ten de kazerng voorloopig in allé garni zoenen kan worden toegepast. Aan alle dienstplichtigen kan der halve worden vergund, buiten de ka zerne te overnachten. Herhalingsoefeningen in 1921. Het moet niet in het voornemen Uk gen om in 1921 z.g. herhalingsoefenin gen te doen plaats vinden voor het re- servepersoneel (hieronder ook te begrij pen, z.g. personeel in reserve), dat in 't genot van groot verlof is. Onder her- halings-oefeningen worden niet begre pen de zes weken werkelijke dienst, welke res.-serg. (vaandrigs) en res,- wachtmeesters (kornetten) binnen an derhalf jaar na hunne aanstelling als zoodanig in dien rang moeten volbren gen. Tot het voldoen aan de verplich ting om deze zes weken te dienen, be hoort het daarvoor in aanmerking ko mende personeel in 1921 wél onder de wapenen te worden geroepen. Het tijd stip van opkomst voor deze verplich ting behoort te worden vastgesteld, voor zooveel de belangen van den dienst dit toelaat, in overleg met de betrokkenen. Aan den eisch, dat be doelde zes weken onafgebroken belmo ren te worden vervuld, behoeft niet te worden vastgehouden de tijd reeds in den rang in werkelijken dienst doorge bracht, mag derhalve in mindering wor den gebracht. Boksen, Worstelen en Gewichtheffen. Gisternavond hadden in de groote zaal van ,,de Oude Vriendschap" voor een .stampvolle zaal de aangekondigde boks- cn worstelwedstrijden en ge wichtheffen plaats. Begonnen werd met gewichtheffen, waarmede de eerste prijs werd behaald door Giltjcs (drukken 58 en stooten 77 K.G.) en de tweede prijs De Ridder (drukken 54 en stooten 77 K.G.) Daarna werd begonnen met licht ge wicht worstelen. Beun wint van Blo- keeris, Giltjes van Liebers, Blokeeris van Kruidenier. In de finale Beun en Giltjes, welke door Beun werd gewon nen, zoodat de eerste prijs werd behaald door Beun en de tweede door Giltjes. Middengewicht worstelen: Neijts wint van Sloots, Kasteelen van De Ridder, Smits van Schroevers, Kunst yau Sloots. in de finale komen Neijts, Kas teelen, Smit en Kunst. Zwaar gewicht worstelen .Oliesla gers wint van Kastanje, Bolte van Kas tanje. In dc finale komen Olieslagers en Bolte. Vervolgens werd begonnen met het middengewicht boksen, 8 ronden van 2 min., voor meer geoefenden Van Mil wint van De Ridder, Sloots van Schou ten op punten, Smit van Schroevers, Braat van Starink, wegens opgeven van Starink De Ridder en Schroevers werden gedisqualificeerd wegens het slaan onder den gordel. Demi-finale

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 2