R 150 sterd door «ziekten. DINSDAG 7 DECEMBER. ft 88e Jaargang BINNENLAND FEUILLETON Stads= en Provincienieuws die in plaatsen legen is rbonden cï ge- 1000.— sterdam. fi/smliflsliM en klaagt. aan nierziekie urer.d uit. Qui- menscfaen in en dorpen van en door deze n moet gevaar kek waal dringt ir door, tot dat itdekt, dat hij aar dan is het en nierkwaal? ren of U aan f niet? ge kenteekenen lillende deelen maak in den aan roehele en 01:- urine, alge zwakte err aller, onder de die aan pijn umatiek, jicht, n blaassteenen, as, spieren e» gaan hieronder ivolg van don wakke en zieke ijnse'en beiee- eren zwak en en versterkten het te laat is naar Uwen hem een d»os en Blaaspillen, r nier- en blsas- igesteld ■een volkomen illlig hoe lang iekte is aange- lOet er voorai n de echte DE rangt in doozen iw met goud- ipeciaai blauw ige moeilijkhc- crijgen van de Nier- en Blaas- zendt dan het iE WITT Co. aarna u onmid- wordt toege- 5 en 2.75 per Vlissingen bij Lepelstraat 13 1ELER, Wal- lELSE, drogist. een net burger S JE ing. Brieven No. 5. Courant". taf iilsclsppii mil burg-Rottsrdaffi :gen plaatsen. PASSAGIERS, EN VEE. m. I. B«tL her .a. ii 3 m 8 8 8 O n wordt Woens- ag 12 uur v.m iddelburg men ■J.V. Transp en Erven G VOS., te Middelburg Tel. 153; <e OOSTERHOUT, ordrecht Gebrs 101. •«-No* 289' VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren f2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk f 2 50 Voor België f 4.15. Voor overige landen der Post-Unie f 4.70. Afzonderlijke nummers 5 cent. BHfisvsFinai F. ifftH DE VELOË Ir, Kbin Markt 58, ïlissiwa. Feilloos Islort. 10. ADVERTENTIEPRIJS: Van 14 regels f 1.10 voor iedere regel meer 26 ct. Familieberichten van 1—6 regels f 1.70. Bij abonnement speciale prijs. Reclames 52 ct. per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regel. tosekijBt dagelijks, Bitgeziidiri ip Mg ei alginen erkend? Christelijke Feesteen. 0e abonné's, in 't bezit eener Polis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: I JanflKgQOM* JjflMOUaN gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken 500 gulden bij dood door een ongeluk. gulden bij verlies van een hand, voet of oog. gulden bij verlies van een duim. 1 SftiTS gulden bq verlies vas een I Tjt ;y| wijsvinger. s&J$J gulden bij verlies van eiken anderen vinger. immupuj mtmmmimmm Vrije uivoer van Dultsche en Belgische kolen. Gelijk bekend is, is sedert geruimen lijd de invoer van Amerikaanschc en Engelsche kolen geheel vrij enkel zijn er met het oog op het vervoerverbod enkele formaliteiten te vervullen. Thans deelt de rijks-kolendistributie mede, dat een zelfde standpunt wordt inge zien ten opzichte van.de Duitsche en Belgische kolen. Iedereen kan derhalve buiten de hoeveelheden door de rijks- kolendistributie zelf geimporteerd zoo veel kolen aanvoeren als hij zelf wenscht. Enkel is er rekening mede te houden, dat tijdig vervoervergmtnirtg wordt aangevraagd. Kosten van mobilisatie en demobilisatie. fn de Memorie van Antwoord (Twee de Kamer) betreffende liet wetsvoor stel tot wijziging van hoofdstuk VIII der Staatsbegrooting, deelt de minister van oorlog mede, de vraag, of uit het totaalbedrag ad 5,865,000 van de uit gaven, die in de Memorie van i oelich- ting zijn vermeid, alle kosten kunnen worden bestreden, die nog uit de mo bilisatie en demobilisatie zullen voort vloeien, tot zijn leed-wezen niet beves tigend te kunnen beantwoorden. Ook op administratief gebied doen de ge volgen van den crisistoestand zich nog steeds gevoelen. Telkens blijkt, dat niet alleen bij het leger, maar ook bij ander Rijksadministratiën en bij gemeente besturen een achterstand is ontstaan., waardoor de tijdige indiening en ver rekening van vorderingen worden be moeilijkt. Dus kan de toezegging, dat voor de fciervoren bedoelde kosten geen gelden meer zullen worden aangevraagd, voorshands nog niet worden gegeven. Belangrijke verhooging accijns op gedistilleerd. De Haagsche redacteur van „de Maasbode" schrijft Binnen enkele -dagen zal een wets ontwerp worden ingediend, waarbij de accijns op gedistilleerd zeer be langrijk zal worden verhoogd. Wan neer dit ontwerp tot wet zal worden verheven, zulten tevens maatregelen worden genomen om de voorraden gedistilleerd, welke thans reeds met speculatieve oogmerken worden opge kocht, onder de verhoogde accijnsbe- palingen te doen vallen. De Ziektewet-Taïma. De Hooge Raad van Arbeid heeft een nader advies vastgesteld omtrent het bij -den raad aanhangige ontwerp t-ot wijziging van de Ziektewet-Talma. In zijn eerste advies over deze aan gelegenheid had de meerderheid van den Raad de wenschelijkheid uitgespro ken, dat de minister van arbeid, alvo rens tot invoering van de Ziektewet- Tatma over te gaan, met spoed zou onderzoeken, hoeveel arbeiders collec tieve arbeidsovereenkomsten of andere regelingen recht op ziekengelduitkee- ringen kunnen- doen gelden en op welke wijze deze uitkeeringen zijn geregeld. In zijn tweede advies heeft de groote ie ffouwe vsn Innend door CHARLES GARVICE. Geautoriseerde vertaling ran f. P. WESSELINK—VAN ROSSb'M. 73) (Nadruk verboden.) Marie Verner trok zich van hem terug. „Die oude vrouw kijkt door het raam", zeide zij. „Ik zal nu naar boven gaan, en haar vertellen, dat u zoo woedend bent, omdat Harry Herne haar bedrogen heeft, dat u van pian bent hem dadelijk door de politie te laten achtervolgen. Dat zal maken, dat zij gauw naar u zal laten vragen. Alerte liep op en neer met zijn lang hamen, sluipenden stap. Wat zou hij die duivelin moeten betalen, zij, die het pian beraamd en uitgevoerd had Terwijl hij over dit belangrijk punt nadacht, kwam Marie Verner naar hem terug. „Zij heeft mij gevraagd, om u te toepen. U zult haar in de kleine ont vangkamer vinden. Pas op uw tellen." Lucille had naar Merle gevraagd, ntaar wat ze doen of zeggen moest, meerderheid van den Raad, op grond van de bedenkingen, die de minister van arbeid tegen het afwachten van de resultaten van een dergelijk tijdroovend onderzoek heeft ontwikkeld, uitgespro ken, omtrent het al of niet verkiezen van een ander stelsel van ziekteverze kering dan in de wet-Talma is be lichaamd, niet behoed te worden uit gesteld, totdat resultaten van het in het eerste advies van den Raad gevraagde onderzoek bekend zulien zijn. De meerderheid van den Raad achtte het echter wél gewenscht. de beslis sing omtrent een eventueele wijziging van het stelsel van ziekteverzekering en van artikel 92 van de geldende Ziektewet, waarover de minister vra gen aan den Raad had voorgelegd, uit te stellen tot uiterlijk 1 Aprii 1921, in. de verwachting, dat op dat tijdstip de resultaten van de onderhandelingen over een nieuwe regeling der zieken- gelduitkcering, welke op 't oogcnbllk tusschen verschillende werkgevers- en werknemers-organisaties gevoerd wor den, bekend zullen zijn. De katholieke.; en de Zondagsviering. „St. Bavo" meldt dat de bepaling over de Zondagsviering van katholieke zijde als volgt is geformuleerd Tot de taak der geestelijke adviseurs behoort ook ervoor te waken dat de Zondag word! gevierd als de dag des Heeren, en hun vereenigingen de Zon dagsrust voor anderen niet onmogelijk makendaarom zuilen zij het houden van vergaderingen op Zondag zooveel mogelijk tegengaan, en zeker het ge bruik van publieke vervoermiddelen, zooveel zij slechts kunnen, verbieden. Loonregeling spoorwegpersoneel. Gisterennamiddag heeft de minister van waterstaat ontvangen de vertegen woordigers der spoorwegdirecties, de heeren Kalff en mr. Van Manen en verder dè heeren Van der Vegt, voor- ziter, en Bartelink, lid van den Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten, in verband met de kwestie der loonre geling van het spoorwegpersoneel. Bij het onderhoud was voorts tegen woordig de ehei van de afdeeiing spoorwegen van 's ministers departe ment, de administrateur mr. dr. O. van der Meulen. Vrij spoorwegvervoer voor politie personeel. In aansluiting met een vorig bericht betreffende inkrimping en opheffing van dit vrij vervoer, meldt men ons nog: Door de Nederlandsclie Spoorwegen werd tot dusverre met het doel om een bewijs van erkenning te geven voor de diensten, die dikwijls door het perso neel der politie (politie, marechaussee, rijks- en gemeenteveldwachters) moe ten worden verricht tot handhaving der orde aan de stations en halten der Mij., vrij vervoer verleend, indien het zich met verlof op reis begeeft, voor niet meer dan zes reizen per kalenderjaar. De directie heeft besloten, in verband met de steeds stijgende exploitatiekos ten, tot een beperking van het aantal uit te geven bewijzen van vrij vervoer. In verband daarmede zal het vrij ver voer, dat wordt verstrekt voor verlof- reizen ten behoeve van het hierboven wist zij zelf niet. Met looden schreden bgaf zij zich naar de ontvangkamer en leunde tegen het venster, met een gelaat, zonder de minste uitdrukking, en zoo koud als van een marmeren beeld. Toen Merle binnenkwam draaide zij zich zoo, dat het licht achter haar viel. Hij kwam, vatte haar 'hand, en stond naast haar, met ernstig en sym pathiek gelaat. „U hebt naar mij gevraagd?" zeide hij zacht, met (cederen eerbied. „Ja ik wenschte u te spreken". Het scheen bijna of zij niet verder kon, en hij wachtte eenige oogenblik- ken met neergeslagen oogen. „ik wenschte u te vragen, wat u van plan bent te doen, Lord Merle", zeide zij ten laatste. „Er is slechts één ding, dat ik kan doen", antwoordde hij met kennelijke verontwaardiging. „Géén man, die zoo laag gehandeld heeft, moest ongestraft blijven. IX' politie zal hem spoedig op het spoor zijn en hem aan het gerecht overleveren. Wat het arme meisje be treft, dat hij bedrogen en gelokt heeft om medeplichtige aan zijn misdaad te zijn, voor haar koester ik slechts me delijden en ik zal trachten te bewerken dat zij niet gestraft wordt." Weer ging een lichte trilling door haar. bedoeld personeel geleidelijk worden verminderd en wel zoodanig, dat zal worden afgegeven over 1921 vrij ver voer voor hoogstens 6 reizen 1922 voor 4 reizen en 1923 voor 2 reizen, ter wijl met ingang van t Januari 1924 de gunst van vrij vervoer geheel zal zijn ingetrokken. Verder is bepaald, dat over 1921, 1922, 1923 te verleenen vrij vervoer zal worden beperkt tot de personen, die op 31 December daarvoor in aanmerking komen. DE „ZEELAND". De reizende redacteur van het „Haar lem's Dagblad" "eeft een bezoek ge bracht aan onze gemeente en dit gold vooral de maatschappij „Zeeland". Aan zijn beschouwing ontleenen wij het volgende Wie de suggestieve aanplakplaat ziet van den trouwhartigen zeeman, die, met het bovenlijf uit de Noordzee ste kend, met zijn armen de route Vlissin genFolkestone omvat, denkt er licht niet over na welk een strijd het nu al 45 jaar heeft gekost aan de maatschappij „Zeeland" om, symboliek gesproken, den zeeman de armen om die havenste den te doen houden. Want het is deze Nederlandsclie onderneming niet altijd voor den wind gegaan Dat begon al bij dé oprichting, toen het Rotterdam stak, dat Vlissingen een verbinding met En geland kreeg en er daar alles gedaan werd om de nieuwe lijn te doen misluk ken. Er zijn heel waf intriges op touw, gezet, om aan de verbinding Hoek-van- Holand—Harwich de voorkeur te doen geven. Het was dikwijls een strijd op leven en dood. Was de Vlissingsche lijn eens zoo gelukkig na heel wat getob een paar gunstige jaren te hebben, dan kwam er weer een z»t van de tegen partij, waardoor het geheele bestaan der maatschappij in evaar werd ge bracht. Daaraan deed c Hollandsche IJzeren Spoorweg Mij., welke samen werkte met de Hoeklij,., braaf mee, ter wij de lijn van Vlissingen door de Staatsspoor gesteund werd. Het uit sparen van een paar uur op de verbin ding met Hamburg was reeds in staat om een van de beide maatschappijen zulk een voorsprong te verschatten, dat dit voor de tegenpartij den ondergang zou beteekend hebben indien er geen tegenzet te bedenken ware, die 't voor deel van den coi current weer kon te niet doen. Zoo is het een voortdurende strijd geweest, waarb-j de Vlissingsche route herhaaldelijk ir. het nadeel was, ook door allerlei bijkomende misère. Het beheer in het begin van Amsterdam uitgevoerd door de directie van de Kon. Nederlandsclie Stoombootmaatschappij, bleek aanleiding tot veel moeilijkheden te geven. De schepen. Anerikaansche blokkade-brekers, bleken ware kolen- verslinders te zijn, zoojat de kolenreke- ning een leelijke schad^xisf werd en hef noodzakelijk maakte, dat heel gauw moest worden overgegaan tot aanschaf fing van nieuwe booten. Dan kwam het tweemaal herhaald onheil voor, dat de pier, waar de booten aanlegden, af brandde, een ware rarnD voor de stoom vaartmaatschappij r>eland", omdat de Engelsche maatschappij, die belang in de onderneming had, omdat zij pas- „Neen", fluisterde zij smartelijk, het haar van het voorhoofd strijkend, alsof het gewicht van de zware krullen haar te zeer drukte. U moet hem vrij laten. U u weet niet alles Ik kan het u niet zeggen. Het zou mij dooden om het u te vertellen Vraag mij niet, waarom ik voor hem pleit, maar ik pieit voor hem." Hij keek haar vo! begeerte aan. Wekenlang, eigenlijk sedert hij haar ontmoet had, had zij hem koud behan deld, soms met minachting, maar altijd met ijzige behoedzaamheid. Nu knielde zij, als het ware, aan zijn voeten. Het was een zoet gevoel, en hij genoot er innerlijk van. „U pleit voor hem voor een man, die u bedrogen heeft, een onschuldig meisje ongelukkig gemaakt en zich ver laagd heeft tot een lagen, gemeenen diefstal zeide hij langzaam. „U. miss Darracourt Zij sidderde en huiverde van de met opzet boosaardige woorden. „Ja, ik zeide zij. „ik pleit niet voor hem. Nog eens, vraag mij niet waarom. Lord Merle, "hij is in uw macht. Wees barmhartig „En waarom zou ik dat zeide hij vast, maar zacht. „Hij heeft mij besto len, en hij heeft u bedrogen. Hij moet gestraft worden, het is een plicht te- sagiers en goederen van de Vlissing sche route vervoerde langs haar lijnen naar Londen, lang treuzelde met den wederopbouw van de pier, waardoor liet goederenvervoer cn tijdlang stop moest staan. Zoo is de geschiedenis der Stoomv. Mij. „Zeeland" van bijna een halve eeuw een verhaal van voortduren de moeilijkheden en tegenslag gewor den. Ondanks deze moeilijkheden heeft het de maatschappij niet ..an steun ontbro ken. Met bijzondere dankbaarheid her denkt men te Vlissingen het initiatief tot de stichting der lijn, genomen door mr. G. A. Fokke-, Kamerlid voor Mid delburg en daarbij zeer krachtig ge steund door zijnen -pvolger mr. Tak van Poortvliet en de hulp in woord niet alleen, maar ook metterdaad verleend door wijlen Prins Hendrik, den toenma- ligen stadhouder van Luxemburg, die in een zeer moeilijke periode zelfs er toe overging om een leening van ƒ3.200.000 te garandeeren en dat op een oogenblik, dat de zaken er slecht voor stonden. Men had gedurende den winter van 1875'76 den dienst zelfs voor een half jaar moeten stopzetten. De geldmiddelen waren nagenoeg uitgeput, een poging om in Engeland een leening te sluiten vras mislukt en de Kon. Nederl. Stoombootmaatschappij weigerde verdere voorschotten te ver leenen. De krachtige bijstand van den Prins maakte het mogelijk, dat nieuwe minder-kolen-verslind :nde en sneller loopende booten werden gebouwd en de banden met de Amsterdamsche Stoombootmaatschappij werden verbro ken, zoodat de maatschappij zelfstandig werd. Een belangrijke steun is het voor deze Nederlandsclie onderneming steeds geweest, dat de maatschappij, sedert 1876 het postvervoer kreeg. Op de naamplaat van de maatschap pij aan het kantoor te Viissingen staat dan ook met eenige i ierheid vermeld Kon. Nederiandsche Pus^vaart. Doch j niet alleen voor Nederland verwierf de „Zeeland" het postvervoer, ook voor Rusland, Scandinavië, Oostenrijk en Zuid-Duitschland, later ook voor Noord-Duitschland, Amerika en andere landen, zoodat men in 1898 kon zegen, dat alle buitenlandsche mails en de Ne deriandsche mail (uitgezonderd de En gelsche mail voor Rotterdam, Den Haag, Leiden, Haarlem en Amsterdam, welke sedert dat jaar door de Hoeklijn wordt vervoerd) door de „Zeeland" werden overgebracht. Welk een be langrijke zaak dit voer de maatschap pij is, blijkt wei hieruit, dat in het jaar vóór den oorlog ruim zier millioen kilo gram poststukken werden vervoerd. Toen de oorlog op het uitbreken stond, zag het er voor de „Zeeland" kwaad uit. Op dien gedenkwaardigen 31 Juli 1914 dacht men te Vlissingen niet anders, of de dienst op Engeland zou moeten woraen gestaakt, of, wat ■log erger was, nat Nedériand in den oorlog betrokken zou worden en dat de strijd dan het eerst in de buurt van Vlissingen zou ontbranden. Maar de loop van zaken zou een geheel andere worden. Het eerste jaar van den oorlog werd zelfs een buitengewoon voordeelig aar, maar het was meer dan een par ticulier, het was een nationaal belang, genover de maatschappij, hem over te leveren aan bet gerecht." Zij drong zich tegen het raam en wrong in angst de handen. In haar geest zag zij <de slanke gestalte van Harry Herne, den man, die zij liefhad, gebogen door schande, de polsen ge boeid. „Vroeger, niet zoo heel lang geleden, kon een man ontsnappen, er waren landen waarheen hij kon vluchten en veilig zijn. Maar zoo is het nu niet meer. Aan de gerechtigheid moet vol daan worden, en dat zal niet zijn, voor dat Harry Herne het gevangenispak draagt", ging Lord Merle voort. De woorden, langzaam gesproken, met wraakzuchtige duidelijkheid, sne den baar door het hart. „O, houd op houd op klaagde zij treurig. „Lord Merle, u u hebt gezegd, dat dat u mijn. vriend bent". „Ja mompelde hij, haar hand vattende, die als vuur in zijn greep brandde. „Wees mijn vriend", ging zij heesch voort. „Ik ik weet, dat ik uw vriend schap afgewezen heb, dat ik koud te gen u geweest ben, maar maar ver geef mij". Zij boog het trotsche hoofd omlaag, „ik vraag u dit als een gunst -U zult mij dit niet weigeren „ik kan u niets weigeren dan dit dat onder onze neutrale vlag de eenige postverbinding tusschen Centraal Euro pa en Engeland vrijwel regelmatig dienst kon blijven doen. Daartegenover staa,, dat de Neder landsclie regeering hc belang van het onderhouden van die verbinding niet 00 hoog heeft gesci.at, aldus deelde de directeur van de „Zeeland" mee, dat zij zelf het oorlogsrisico voor die vaart heeft gedekt, wa! in andere staten, oor logvoerende of neutrale, als vanzelf sprekend geschiedde. De Molestpremie van 5 per reis zou nl. tengevolge gehad hebben, da! alleen aan premie het schip in 20 rei zen of ongeveer een maand varen op nieuw zou moeten zijn betaald. Dit kon de Stoomvaart-Maatschappij ..Zeeland" niet opbrengen en toen ach tereenvolgens vier ha >er beste schepen op mijnen bleven, waren de behaalde gunstige resultaten van vroeger jaren daarmee als weggevaagd. Er is aanleiding om thans de aan dacht op deze Nederlandsclie stoom vaartlijn te vestigen, omdat zij de nieu we schepen in de vaait gaat brengen. De oorlogsverliezen moeten aangevuld worden, de eerste nicwe boot is nu in de vaart gebracht. Daarom heb ik eens verlof gevraagd om een kijkje te nemen op de nieuwe „Prinsen Juliana" en met een het een-en-ander van de onderne ming te vernemen Vervolgens geeft de redacteur een beschrijving van de Prinses Juliana" en hij zegt dat het piettig stemt, dat dit fraaie schip geheel in Nederland ge bouwd is. Van deze beschrijving behoeven wij niets over te nemen, omdat wij zoowel 1 ij het te water 'aten op 13 Maart ais bij den officieelcn proeftocht op 12 Augustus, een zeer uitvoerig bericht daaromtrent hebben opgenomen. De redacteur eindig' zijn artikel, dat hij er mede wi! v -isiaan als zijn totaal indruk te verklaren, dat deze onderne ming van zuiver Nederlandschen aard den steun van aile landgenooten ver dient, omdat zij den re.ziger een groote mate van comfort en een maximum van veiligheid biedt bij der. overtocht over de Noordzee. VLISSINGEN, 7 DECEMBER. Ons garnizoen blijft behouden. De burgemeester heeft heden van het Kamerlid Henri ter Hall een tele gram ontvangen, waarin wordt mede gedeeld dat het garnizoen voor Vlissin gen behouden blijft Zooals bekend heeft de heer Ter Hall in verband met de loopende geruchten vragen aan den minister van oorlog gesteld, in hoeverre de plannen tot op heffing van het garnizoen alhier op waartieid berustten. Uit dit telegram dat de burgemeester thans van den heer Ter Hall heeft ont vangen, valt dus op te maken dat de minister aan genoemd Kamerlid de verzekering 'heeft gegeven dat het gar nizoen hier zal gevestigd blijven en daarvan onmiddellijk per draad aan alleen", zeide hij, haar doordringend gadeslaande. „Maar het is dit juist dit alleen, dat ik u vraagklaagde zij. „O, wat kan deze ellendige hoop zilver voor u uitmaken. Het is niets „Neen," stemde hij toe, „het is niets. Ik denk daar niet over. Het is, omdat deze man eens een onschuldig meisje bedrogen en haar verteld heeft, dat mij zoo op mijn stuk doet staan. Miss Da- racourt, wees mij dankbaar, dat ik voor hem gewaarschuwd heb „Ja, ja, ik weet het 1" stemde zij toe. „Dat ik u zeide, dat hij een slecht karakter had en niet te vertrouwen was. Ik vrees, dat hij u ook bestolen heeft." „Mij bestolen 1" herhaalde zij half onbewust. „Ja, hij heeft mij bestolen 1 Hij heeft mij a! het geloof en vertrou wen in de menschen ontnomen 1" ging zij voort, als tot zichzelf sprekend. „En toch vraagt u mij hem te spa ren „Ja, ik vraag, !k smeek het u riep zij, de handen uitstrekkende. Hij greep die, en hield ze in zijn dunne, koude handen en nu liet zij dit toe. „Ik vraag het als een gunst. Spaar hem, laat hem vrij gaan, en ik wil O, Lord Merle, u kunt niet begrijpen, hoe dankbaar ik zal zijn (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1