R
150
sterd door
«ziekten.
DINSDAG
7 DECEMBER.
ft
88e Jaargang
BINNENLAND
FEUILLETON
Stads= en Provincienieuws
die in
plaatsen
legen is
rbonden
cï ge-
1000.—
sterdam.
fi/smliflsliM
en klaagt.
aan nierziekie
urer.d uit. Qui-
menscfaen in
en dorpen van
en door deze
n moet gevaar
kek waal dringt
ir door, tot dat
itdekt, dat hij
aar dan is het
en nierkwaal?
ren of U aan
f niet?
ge kenteekenen
lillende deelen
maak in den
aan
roehele en 01:-
urine, alge
zwakte err
aller, onder de
die aan pijn
umatiek, jicht,
n blaassteenen,
as, spieren e»
gaan hieronder
ivolg van don
wakke en zieke
ijnse'en beiee-
eren zwak en
en versterkten
het te laat is
naar Uwen
hem een d»os
en Blaaspillen,
r nier- en blsas-
igesteld
■een volkomen
illlig hoe lang
iekte is aange-
lOet er voorai
n de echte DE
rangt in doozen
iw met goud-
ipeciaai blauw
ige moeilijkhc-
crijgen van de
Nier- en Blaas-
zendt dan het
iE WITT Co.
aarna u onmid-
wordt toege-
5 en 2.75 per
Vlissingen bij
Lepelstraat 13
1ELER, Wal-
lELSE, drogist.
een net burger
S JE
ing. Brieven No.
5. Courant".
taf
iilsclsppii
mil
burg-Rottsrdaffi
:gen plaatsen.
PASSAGIERS,
EN VEE.
m.
I. B«tL
her
.a. ii
3 m
8
8
8
O
n wordt Woens-
ag 12 uur v.m
iddelburg
men
■J.V. Transp en
Erven G VOS.,
te Middelburg
Tel. 153; <e
OOSTERHOUT,
ordrecht Gebrs
101.
•«-No* 289'
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren f2.20
per drie maanden. Franco door het geheele rijk f 2 50 Voor België f 4.15.
Voor overige landen der Post-Unie f 4.70. Afzonderlijke nummers 5 cent.
BHfisvsFinai F. ifftH DE VELOË Ir, Kbin Markt 58, ïlissiwa. Feilloos Islort. 10.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 14 regels f 1.10 voor iedere regel meer 26 ct.
Familieberichten van 1—6 regels f 1.70. Bij abonnement speciale prijs.
Reclames 52 ct. per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regel.
tosekijBt dagelijks, Bitgeziidiri ip Mg ei alginen erkend? Christelijke Feesteen.
0e abonné's, in 't bezit eener
Polis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
I JanflKgQOM* JjflMOUaN
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken
500
gulden bij dood
door
een ongeluk.
gulden bij verlies
van een hand,
voet of oog.
gulden bij verlies
van
een duim.
1 SftiTS gulden bq verlies
vas een
I Tjt ;y| wijsvinger. s&J$J
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger.
immupuj mtmmmimmm
Vrije uivoer van Dultsche en Belgische
kolen.
Gelijk bekend is, is sedert geruimen
lijd de invoer van Amerikaanschc en
Engelsche kolen geheel vrij enkel zijn
er met het oog op het vervoerverbod
enkele formaliteiten te vervullen. Thans
deelt de rijks-kolendistributie mede,
dat een zelfde standpunt wordt inge
zien ten opzichte van.de Duitsche en
Belgische kolen. Iedereen kan derhalve
buiten de hoeveelheden door de rijks-
kolendistributie zelf geimporteerd zoo
veel kolen aanvoeren als hij zelf
wenscht. Enkel is er rekening mede te
houden, dat tijdig vervoervergmtnirtg
wordt aangevraagd.
Kosten van mobilisatie en
demobilisatie.
fn de Memorie van Antwoord (Twee
de Kamer) betreffende liet wetsvoor
stel tot wijziging van hoofdstuk VIII
der Staatsbegrooting, deelt de minister
van oorlog mede, de vraag, of uit het
totaalbedrag ad 5,865,000 van de uit
gaven, die in de Memorie van i oelich-
ting zijn vermeid, alle kosten kunnen
worden bestreden, die nog uit de mo
bilisatie en demobilisatie zullen voort
vloeien, tot zijn leed-wezen niet beves
tigend te kunnen beantwoorden. Ook
op administratief gebied doen de ge
volgen van den crisistoestand zich nog
steeds gevoelen. Telkens blijkt, dat niet
alleen bij het leger, maar ook bij ander
Rijksadministratiën en bij gemeente
besturen een achterstand is ontstaan.,
waardoor de tijdige indiening en ver
rekening van vorderingen worden be
moeilijkt.
Dus kan de toezegging, dat voor de
fciervoren bedoelde kosten geen gelden
meer zullen worden aangevraagd,
voorshands nog niet worden gegeven.
Belangrijke verhooging accijns op
gedistilleerd.
De Haagsche redacteur van „de
Maasbode" schrijft
Binnen enkele -dagen zal een wets
ontwerp worden ingediend, waarbij
de accijns op gedistilleerd zeer be
langrijk zal worden verhoogd. Wan
neer dit ontwerp tot wet zal worden
verheven, zulten tevens maatregelen
worden genomen om de voorraden
gedistilleerd, welke thans reeds met
speculatieve oogmerken worden opge
kocht, onder de verhoogde accijnsbe-
palingen te doen vallen.
De Ziektewet-Taïma.
De Hooge Raad van Arbeid heeft een
nader advies vastgesteld omtrent het
bij -den raad aanhangige ontwerp t-ot
wijziging van de Ziektewet-Talma.
In zijn eerste advies over deze aan
gelegenheid had de meerderheid van
den Raad de wenschelijkheid uitgespro
ken, dat de minister van arbeid, alvo
rens tot invoering van de Ziektewet-
Tatma over te gaan, met spoed zou
onderzoeken, hoeveel arbeiders collec
tieve arbeidsovereenkomsten of andere
regelingen recht op ziekengelduitkee-
ringen kunnen- doen gelden en op welke
wijze deze uitkeeringen zijn geregeld.
In zijn tweede advies heeft de groote
ie ffouwe vsn Innend
door
CHARLES GARVICE.
Geautoriseerde vertaling ran
f. P. WESSELINK—VAN ROSSb'M.
73) (Nadruk verboden.)
Marie Verner trok zich van hem
terug.
„Die oude vrouw kijkt door het
raam", zeide zij. „Ik zal nu naar boven
gaan, en haar vertellen, dat u zoo
woedend bent, omdat Harry Herne haar
bedrogen heeft, dat u van pian bent
hem dadelijk door de politie te laten
achtervolgen. Dat zal maken, dat zij
gauw naar u zal laten vragen.
Alerte liep op en neer met zijn lang
hamen, sluipenden stap. Wat zou hij
die duivelin moeten betalen, zij, die het
pian beraamd en uitgevoerd had
Terwijl hij over dit belangrijk punt
nadacht, kwam Marie Verner naar hem
terug.
„Zij heeft mij gevraagd, om u te
toepen. U zult haar in de kleine ont
vangkamer vinden. Pas op uw tellen."
Lucille had naar Merle gevraagd,
ntaar wat ze doen of zeggen moest,
meerderheid van den Raad, op grond
van de bedenkingen, die de minister
van arbeid tegen het afwachten van de
resultaten van een dergelijk tijdroovend
onderzoek heeft ontwikkeld, uitgespro
ken, omtrent het al of niet verkiezen
van een ander stelsel van ziekteverze
kering dan in de wet-Talma is be
lichaamd, niet behoed te worden uit
gesteld, totdat resultaten van het in het
eerste advies van den Raad gevraagde
onderzoek bekend zulien zijn.
De meerderheid van den Raad achtte
het echter wél gewenscht. de beslis
sing omtrent een eventueele wijziging
van het stelsel van ziekteverzekering
en van artikel 92 van de geldende
Ziektewet, waarover de minister vra
gen aan den Raad had voorgelegd, uit
te stellen tot uiterlijk 1 Aprii 1921, in.
de verwachting, dat op dat tijdstip de
resultaten van de onderhandelingen
over een nieuwe regeling der zieken-
gelduitkcering, welke op 't oogcnbllk
tusschen verschillende werkgevers- en
werknemers-organisaties gevoerd wor
den, bekend zullen zijn.
De katholieke.; en de Zondagsviering.
„St. Bavo" meldt dat de bepaling
over de Zondagsviering van katholieke
zijde als volgt is geformuleerd
Tot de taak der geestelijke adviseurs
behoort ook ervoor te waken dat de
Zondag word! gevierd als de dag des
Heeren, en hun vereenigingen de Zon
dagsrust voor anderen niet onmogelijk
makendaarom zuilen zij het houden
van vergaderingen op Zondag zooveel
mogelijk tegengaan, en zeker het ge
bruik van publieke vervoermiddelen,
zooveel zij slechts kunnen, verbieden.
Loonregeling spoorwegpersoneel.
Gisterennamiddag heeft de minister
van waterstaat ontvangen de vertegen
woordigers der spoorwegdirecties, de
heeren Kalff en mr. Van Manen en
verder dè heeren Van der Vegt, voor-
ziter, en Bartelink, lid van den Raad
van Toezicht op de Spoorwegdiensten,
in verband met de kwestie der loonre
geling van het spoorwegpersoneel.
Bij het onderhoud was voorts tegen
woordig de ehei van de afdeeiing
spoorwegen van 's ministers departe
ment, de administrateur mr. dr. O. van
der Meulen.
Vrij spoorwegvervoer voor politie
personeel.
In aansluiting met een vorig bericht
betreffende inkrimping en opheffing
van dit vrij vervoer, meldt men ons nog:
Door de Nederlandsclie Spoorwegen
werd tot dusverre met het doel om een
bewijs van erkenning te geven voor de
diensten, die dikwijls door het perso
neel der politie (politie, marechaussee,
rijks- en gemeenteveldwachters) moe
ten worden verricht tot handhaving der
orde aan de stations en halten der Mij.,
vrij vervoer verleend, indien het zich
met verlof op reis begeeft, voor niet
meer dan zes reizen per kalenderjaar.
De directie heeft besloten, in verband
met de steeds stijgende exploitatiekos
ten, tot een beperking van het aantal
uit te geven bewijzen van vrij vervoer.
In verband daarmede zal het vrij ver
voer, dat wordt verstrekt voor verlof-
reizen ten behoeve van het hierboven
wist zij zelf niet. Met looden schreden
bgaf zij zich naar de ontvangkamer en
leunde tegen het venster, met een
gelaat, zonder de minste uitdrukking,
en zoo koud als van een marmeren
beeld. Toen Merle binnenkwam draaide
zij zich zoo, dat het licht achter haar
viel. Hij kwam, vatte haar 'hand, en
stond naast haar, met ernstig en sym
pathiek gelaat.
„U hebt naar mij gevraagd?" zeide
hij zacht, met (cederen eerbied.
„Ja ik wenschte u te spreken".
Het scheen bijna of zij niet verder
kon, en hij wachtte eenige oogenblik-
ken met neergeslagen oogen.
„ik wenschte u te vragen, wat u van
plan bent te doen, Lord Merle", zeide
zij ten laatste.
„Er is slechts één ding, dat ik kan
doen", antwoordde hij met kennelijke
verontwaardiging. „Géén man, die zoo
laag gehandeld heeft, moest ongestraft
blijven. IX' politie zal hem spoedig op
het spoor zijn en hem aan het gerecht
overleveren. Wat het arme meisje be
treft, dat hij bedrogen en gelokt heeft
om medeplichtige aan zijn misdaad te
zijn, voor haar koester ik slechts me
delijden en ik zal trachten te bewerken
dat zij niet gestraft wordt."
Weer ging een lichte trilling door
haar.
bedoeld personeel geleidelijk worden
verminderd en wel zoodanig, dat zal
worden afgegeven over 1921 vrij ver
voer voor hoogstens 6 reizen 1922
voor 4 reizen en 1923 voor 2 reizen, ter
wijl met ingang van t Januari 1924 de
gunst van vrij vervoer geheel zal zijn
ingetrokken.
Verder is bepaald, dat over 1921,
1922, 1923 te verleenen vrij vervoer zal
worden beperkt tot de personen, die op
31 December daarvoor in aanmerking
komen.
DE „ZEELAND".
De reizende redacteur van het „Haar
lem's Dagblad" "eeft een bezoek ge
bracht aan onze gemeente en dit gold
vooral de maatschappij „Zeeland".
Aan zijn beschouwing ontleenen wij
het volgende
Wie de suggestieve aanplakplaat ziet
van den trouwhartigen zeeman, die,
met het bovenlijf uit de Noordzee ste
kend, met zijn armen de route Vlissin
genFolkestone omvat, denkt er licht
niet over na welk een strijd het nu al 45
jaar heeft gekost aan de maatschappij
„Zeeland" om, symboliek gesproken,
den zeeman de armen om die havenste
den te doen houden. Want het is deze
Nederlandsclie onderneming niet altijd
voor den wind gegaan Dat begon al bij
dé oprichting, toen het Rotterdam stak,
dat Vlissingen een verbinding met En
geland kreeg en er daar alles gedaan
werd om de nieuwe lijn te doen misluk
ken. Er zijn heel waf intriges op touw,
gezet, om aan de verbinding Hoek-van-
Holand—Harwich de voorkeur te doen
geven. Het was dikwijls een strijd op
leven en dood. Was de Vlissingsche lijn
eens zoo gelukkig na heel wat getob
een paar gunstige jaren te hebben, dan
kwam er weer een z»t van de tegen
partij, waardoor het geheele bestaan
der maatschappij in evaar werd ge
bracht. Daaraan deed c Hollandsche
IJzeren Spoorweg Mij., welke samen
werkte met de Hoeklij,., braaf mee, ter
wij de lijn van Vlissingen door de
Staatsspoor gesteund werd. Het uit
sparen van een paar uur op de verbin
ding met Hamburg was reeds in staat
om een van de beide maatschappijen
zulk een voorsprong te verschatten, dat
dit voor de tegenpartij den ondergang
zou beteekend hebben indien er geen
tegenzet te bedenken ware, die 't voor
deel van den coi current weer kon te
niet doen. Zoo is het een voortdurende
strijd geweest, waarb-j de Vlissingsche
route herhaaldelijk ir. het nadeel was,
ook door allerlei bijkomende misère.
Het beheer in het begin van Amsterdam
uitgevoerd door de directie van de Kon.
Nederlandsclie Stoombootmaatschappij,
bleek aanleiding tot veel moeilijkheden
te geven. De schepen. Anerikaansche
blokkade-brekers, bleken ware kolen-
verslinders te zijn, zoojat de kolenreke-
ning een leelijke schad^xisf werd en hef
noodzakelijk maakte, dat heel gauw
moest worden overgegaan tot aanschaf
fing van nieuwe booten. Dan kwam het
tweemaal herhaald onheil voor, dat de
pier, waar de booten aanlegden, af
brandde, een ware rarnD voor de stoom
vaartmaatschappij r>eland", omdat
de Engelsche maatschappij, die belang
in de onderneming had, omdat zij pas-
„Neen", fluisterde zij smartelijk, het
haar van het voorhoofd strijkend, alsof
het gewicht van de zware krullen haar
te zeer drukte. U moet hem vrij laten.
U u weet niet alles Ik kan het u
niet zeggen. Het zou mij dooden om
het u te vertellen Vraag mij niet,
waarom ik voor hem pleit, maar ik
pieit voor hem."
Hij keek haar vo! begeerte aan.
Wekenlang, eigenlijk sedert hij haar
ontmoet had, had zij hem koud behan
deld, soms met minachting, maar altijd
met ijzige behoedzaamheid. Nu knielde
zij, als het ware, aan zijn voeten. Het
was een zoet gevoel, en hij genoot er
innerlijk van.
„U pleit voor hem voor een man,
die u bedrogen heeft, een onschuldig
meisje ongelukkig gemaakt en zich ver
laagd heeft tot een lagen, gemeenen
diefstal zeide hij langzaam. „U. miss
Darracourt
Zij sidderde en huiverde van de met
opzet boosaardige woorden.
„Ja, ik zeide zij. „ik pleit niet voor
hem. Nog eens, vraag mij niet waarom.
Lord Merle, "hij is in uw macht. Wees
barmhartig
„En waarom zou ik dat zeide hij
vast, maar zacht. „Hij heeft mij besto
len, en hij heeft u bedrogen. Hij moet
gestraft worden, het is een plicht te-
sagiers en goederen van de Vlissing
sche route vervoerde langs haar lijnen
naar Londen, lang treuzelde met den
wederopbouw van de pier, waardoor
liet goederenvervoer cn tijdlang stop
moest staan. Zoo is de geschiedenis der
Stoomv. Mij. „Zeeland" van bijna een
halve eeuw een verhaal van voortduren
de moeilijkheden en tegenslag gewor
den.
Ondanks deze moeilijkheden heeft het
de maatschappij niet ..an steun ontbro
ken. Met bijzondere dankbaarheid her
denkt men te Vlissingen het initiatief
tot de stichting der lijn, genomen door
mr. G. A. Fokke-, Kamerlid voor Mid
delburg en daarbij zeer krachtig ge
steund door zijnen -pvolger mr. Tak
van Poortvliet en de hulp in woord niet
alleen, maar ook metterdaad verleend
door wijlen Prins Hendrik, den toenma-
ligen stadhouder van Luxemburg, die in
een zeer moeilijke periode zelfs er toe
overging om een leening van ƒ3.200.000
te garandeeren en dat op een oogenblik,
dat de zaken er slecht voor stonden.
Men had gedurende den winter van
1875'76 den dienst zelfs voor een
half jaar moeten stopzetten.
De geldmiddelen waren nagenoeg
uitgeput, een poging om in Engeland
een leening te sluiten vras mislukt en de
Kon. Nederl. Stoombootmaatschappij
weigerde verdere voorschotten te ver
leenen. De krachtige bijstand van den
Prins maakte het mogelijk, dat nieuwe
minder-kolen-verslind :nde en sneller
loopende booten werden gebouwd en
de banden met de Amsterdamsche
Stoombootmaatschappij werden verbro
ken, zoodat de maatschappij zelfstandig
werd. Een belangrijke steun is het voor
deze Nederlandsclie onderneming
steeds geweest, dat de maatschappij,
sedert 1876 het postvervoer kreeg.
Op de naamplaat van de maatschap
pij aan het kantoor te Viissingen staat
dan ook met eenige i ierheid vermeld
Kon. Nederiandsche Pus^vaart. Doch
j niet alleen voor Nederland verwierf de
„Zeeland" het postvervoer, ook voor
Rusland, Scandinavië, Oostenrijk en
Zuid-Duitschland, later ook voor
Noord-Duitschland, Amerika en andere
landen, zoodat men in 1898 kon zegen,
dat alle buitenlandsche mails en de Ne
deriandsche mail (uitgezonderd de En
gelsche mail voor Rotterdam, Den
Haag, Leiden, Haarlem en Amsterdam,
welke sedert dat jaar door de Hoeklijn
wordt vervoerd) door de „Zeeland"
werden overgebracht. Welk een be
langrijke zaak dit voer de maatschap
pij is, blijkt wei hieruit, dat in het jaar
vóór den oorlog ruim zier millioen kilo
gram poststukken werden vervoerd.
Toen de oorlog op het uitbreken
stond, zag het er voor de „Zeeland"
kwaad uit. Op dien gedenkwaardigen
31 Juli 1914 dacht men te Vlissingen
niet anders, of de dienst op Engeland
zou moeten woraen gestaakt, of, wat
■log erger was, nat Nedériand in den
oorlog betrokken zou worden en dat de
strijd dan het eerst in de buurt van
Vlissingen zou ontbranden. Maar de
loop van zaken zou een geheel andere
worden. Het eerste jaar van den oorlog
werd zelfs een buitengewoon voordeelig
aar, maar het was meer dan een par
ticulier, het was een nationaal belang,
genover de maatschappij, hem over te
leveren aan bet gerecht."
Zij drong zich tegen het raam en
wrong in angst de handen. In haar
geest zag zij <de slanke gestalte van
Harry Herne, den man, die zij liefhad,
gebogen door schande, de polsen ge
boeid.
„Vroeger, niet zoo heel lang geleden,
kon een man ontsnappen, er waren
landen waarheen hij kon vluchten en
veilig zijn. Maar zoo is het nu niet
meer. Aan de gerechtigheid moet vol
daan worden, en dat zal niet zijn, voor
dat Harry Herne het gevangenispak
draagt", ging Lord Merle voort.
De woorden, langzaam gesproken,
met wraakzuchtige duidelijkheid, sne
den baar door het hart.
„O, houd op houd op klaagde
zij treurig. „Lord Merle, u u hebt
gezegd, dat dat u mijn. vriend bent".
„Ja mompelde hij, haar hand
vattende, die als vuur in zijn greep
brandde.
„Wees mijn vriend", ging zij heesch
voort. „Ik ik weet, dat ik uw vriend
schap afgewezen heb, dat ik koud te
gen u geweest ben, maar maar ver
geef mij". Zij boog het trotsche hoofd
omlaag, „ik vraag u dit als een gunst
-U zult mij dit niet weigeren
„ik kan u niets weigeren dan dit
dat onder onze neutrale vlag de eenige
postverbinding tusschen Centraal Euro
pa en Engeland vrijwel regelmatig
dienst kon blijven doen.
Daartegenover staa,, dat de Neder
landsclie regeering hc belang van het
onderhouden van die verbinding niet
00 hoog heeft gesci.at, aldus deelde
de directeur van de „Zeeland" mee, dat
zij zelf het oorlogsrisico voor die vaart
heeft gedekt, wa! in andere staten, oor
logvoerende of neutrale, als vanzelf
sprekend geschiedde.
De Molestpremie van 5 per reis
zou nl. tengevolge gehad hebben, da!
alleen aan premie het schip in 20 rei
zen of ongeveer een maand varen op
nieuw zou moeten zijn betaald.
Dit kon de Stoomvaart-Maatschappij
..Zeeland" niet opbrengen en toen ach
tereenvolgens vier ha >er beste schepen
op mijnen bleven, waren de behaalde
gunstige resultaten van vroeger jaren
daarmee als weggevaagd.
Er is aanleiding om thans de aan
dacht op deze Nederlandsclie stoom
vaartlijn te vestigen, omdat zij de nieu
we schepen in de vaait gaat brengen.
De oorlogsverliezen moeten aangevuld
worden, de eerste nicwe boot is nu in
de vaart gebracht. Daarom heb ik eens
verlof gevraagd om een kijkje te nemen
op de nieuwe „Prinsen Juliana" en met
een het een-en-ander van de onderne
ming te vernemen
Vervolgens geeft de redacteur een
beschrijving van de Prinses Juliana"
en hij zegt dat het piettig stemt, dat
dit fraaie schip geheel in Nederland ge
bouwd is.
Van deze beschrijving behoeven wij
niets over te nemen, omdat wij zoowel
1 ij het te water 'aten op 13 Maart ais
bij den officieelcn proeftocht op 12
Augustus, een zeer uitvoerig bericht
daaromtrent hebben opgenomen.
De redacteur eindig' zijn artikel, dat
hij er mede wi! v -isiaan als zijn totaal
indruk te verklaren, dat deze onderne
ming van zuiver Nederlandschen aard
den steun van aile landgenooten ver
dient, omdat zij den re.ziger een groote
mate van comfort en een maximum van
veiligheid biedt bij der. overtocht over
de Noordzee.
VLISSINGEN, 7 DECEMBER.
Ons garnizoen blijft behouden.
De burgemeester heeft heden van
het Kamerlid Henri ter Hall een tele
gram ontvangen, waarin wordt mede
gedeeld dat het garnizoen voor Vlissin
gen behouden blijft
Zooals bekend heeft de heer Ter Hall
in verband met de loopende geruchten
vragen aan den minister van oorlog
gesteld, in hoeverre de plannen tot op
heffing van het garnizoen alhier op
waartieid berustten.
Uit dit telegram dat de burgemeester
thans van den heer Ter Hall heeft ont
vangen, valt dus op te maken dat de
minister aan genoemd Kamerlid de
verzekering 'heeft gegeven dat het gar
nizoen hier zal gevestigd blijven en
daarvan onmiddellijk per draad aan
alleen", zeide hij, haar doordringend
gadeslaande.
„Maar het is dit juist dit alleen,
dat ik u vraagklaagde zij. „O, wat
kan deze ellendige hoop zilver voor u
uitmaken. Het is niets
„Neen," stemde hij toe, „het is niets.
Ik denk daar niet over. Het is, omdat
deze man eens een onschuldig meisje
bedrogen en haar verteld heeft, dat mij
zoo op mijn stuk doet staan. Miss Da-
racourt, wees mij dankbaar, dat ik voor
hem gewaarschuwd heb
„Ja, ja, ik weet het 1" stemde zij toe.
„Dat ik u zeide, dat hij een slecht
karakter had en niet te vertrouwen was.
Ik vrees, dat hij u ook bestolen heeft."
„Mij bestolen 1" herhaalde zij half
onbewust. „Ja, hij heeft mij bestolen 1
Hij heeft mij a! het geloof en vertrou
wen in de menschen ontnomen 1" ging
zij voort, als tot zichzelf sprekend.
„En toch vraagt u mij hem te spa
ren
„Ja, ik vraag, !k smeek het u riep
zij, de handen uitstrekkende.
Hij greep die, en hield ze in zijn
dunne, koude handen en nu liet zij dit
toe.
„Ik vraag het als een gunst. Spaar
hem, laat hem vrij gaan, en ik wil
O, Lord Merle, u kunt niet begrijpen,
hoe dankbaar ik zal zijn
(Wordt vervolgd.)