1600 500 150 100 25 reclame en bal >elen. ast. e—No. 277- 58e Jaargang rouwestraatc 'IE. jsirririedhigert ienstbode J VAM PASSABlERSi DINSDAG ftipsFku F. VIIII IlISi If, Iliiss II, liisÉp. ?aMw taint. II 33 NOVEMBER. IMjit Mfe ë'mméïi m m sipasss srksaie Glristeiss fsssthp GEMEENTEBESTUUR -BiNNËNr^r roeven in de geiend), die redden meet it niet noodig niet te ovtr- uimmn.M ju I, ,«1», bw— 1930! van de e Seriefilm. BELLAMY"- ekjes 30 ct. DIRECTIE. .RD EN' 'oor h«n dis pgf ïO cent per poni |iO '5 ►O k«rder bil [stent van er, Kom- lenz. lis op aanvraag. 154, Lstnwarrfsn [an de beproefde tegen faoföst. een minderwaar- ,'ybert tabletten. Jtoezea eest ld fabriekgmerk. on van de Marine PKAMER TE HUUR, Eiland, 4 4 pa len no. 18, Burew Int". Istaanvragen, lomend MEISJE |reau „Vliss. Ct- I aan tegen l5 Febi IR. K. MEISJE. Innende koken, ftt. L. K., Boekh. 6 ergen op Zoom. hi Maitsehippü ItooDifiirt liddslburB-Hsdsrlt® Ongelegen plaatsen. Ieren eh vee. f, 8I& (I r*855 8 7. Hit. vembei i.a. 23 25 8 26 22 8 Ringen worm aterdag 12 ««r v ffl' ar Middelburg bekomen dam N V. Transp W n v b Erven G VUb. Kis- te Middelburg fe'OOSTERHÓUX Dordrecht GeW Tel. 101. VL1SSINGSCHE COURANT *BONWSMENTSPRUS; Vcor Vlisstrrgen sntie gemeenten op Walcheren /2.20 er drie msstidan. franco door bei geheele *{jk 12.60. Voor BelgiE 4.15. Voor overige landen der Post-Usue ƒ4.70. - Afeondwl^&e utanmers 5 cent ADVKR TENTIEHVSVaal4 regels f 1.10; voor tedere regel meer 26 ct. PamsIiebericfeteB rtm l6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs Reciarae» 52 et per regal,JJlRnstaanbiediagcn en -aanvragen 13 ct. perregti Cm «bonné'a, in '1 baadt eener rijs, *fla GRATIS ve«a- wfl **gen once1 ukken voor- gulden bij levens lange ongeaehikt- Steld rot werken gulden b| dood sloor een ongeluk gulden resrlie® van eeu band, voet o? oog guides bi8 versla* se* dsSat galden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verliet van eiken anderen virger RIJKSBELASTINGEN. Burg. en Weth. van Vlissingen brengen algemeene kennis, dat met ingang van December 1920 het kantoor van den Ont vanger der directe belastingen en accijn- jem te Vlissingen zal zijn geopend dage- l|ks behalve des Zaterdags van voormiddag 9 uur121/*» uur en des na middags 2 uur5 uur en des Zaterdags van voormiddag 9 uuri2V2 uur, ter-wijl ontvangst van directe belastingen zit ting 2al gehouden worden des Dinsdags, Woensdags, Donderdags en Vrijdags van des voormiddags 9 uur tot des namiddags i2l/2 uur en des namiddags van 2 uur3 utir. Vlissingen, 23 November 1920. Burg. en Weth. voornoemd. VAN WOELDEREN De Secretaris, F. BISSCHOP. verbond. De besprekingen liepen over 5 worde.-,, rvei.min een bepaling in de veror- overteg niet (fe werkgevers tot j ilening behoeft voor te; komen, dat van her INLEVERING ONDERSCHEIDINGS- TEEKENEN BRANDWEER. Burg. en Weth. van Vlissingen, brengen 1er kennis van het eervol ontslagen be velvoerend en ander personeel van de brandweer dezer gemeente, dat nog ge durende deze week op eiken werkdag van tot 12 uur en 2 tot 5 Uur gelegenheid bestaat de onder dit personeel nog berus tende onderscheidingsteekenen in het Dis- icributiegebouw (Wühelrninastraat) in te leveren. Vlissingen, 23 November 1920. Burg', en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN. De Secretaris, F. BISSCHOP. Nederland en België. De correspondent -van de „N. R. Ct." Brussel meldt jaspar, de nieuwe minister van bui- tertlandsche zaken, neemt als kabinets chef baron Gustave Guillaiime, attaché "i de Belgische legatie in Den Haag. Men meent in. dit feit een aanwijzing te aien van het spoedig hervatten van de besprekingen met Nederland. De rijksmiddelen. 's Rijks middelen hebben gedurende October 1920 opgebracht ƒ37.509.737.10 tegen 32.432.085.61 in dezelfde maand van 1919. Het der raming bedraagt de som van ƒ25.803.041.67. De opbrengst over de eerste 10 maanden van 1920 bedroeg de som van 360.051.771.73 tegen in het zelfde tijdvak van 1919 263.328.039.29. De opbrengst over de maand October 1920 verdeelt zich, vergeleken met die in dezelfde maand van 1919, als volgt: 1920 1919 Grondbelasting f 755.737 j 760.493 Personeele belast. 2.906.734 2.535.437 fnkomstenbelasting 8.238.187 3.601.893 Div. en tanh'èmbel. 4.133.597 1.780.08! Vermogensbelasting 857.410 573.256 Accijns op Suiker 3.149.494 3.258.063 Idem Wijn 4.330.223 4.073.972 Idem Zout 151.768 174.383 Idem Bier 405.208 191.981 Idem Geslacht 1.230.800 1.373.168 Belast, op speelkaarten 24.547 Zegelrechten 2.561.970 2.279.832 Registratierechten 3.580.975 5.369.202 Successierechten 2.070.868 3.385.994 Invoerrechten 3.847.790 2.954.328 Bel. op goud en zilver 85.855 85.708 Essaailoon 96 80 Statistiekrecht 494.528 412.322 Recht op de mijnen 83.566 Domeinen 213.203 204.892 Staatsloterij 211.060 169.104 Jacht en visscherg 8.739 8.304 Doodsgelden 216.274 161.830 De ex-keizerin. Naar uit Doorn wordt gemeld, werd de ex-Duitsche kroonprins gisterenmid dag weder aldaar verwacht tot het brengen van een bezoek aan zijn moe der, wier toestand eenige verbetering Reeft ondergaan. De Rijkskolendistributie. Volgens „de Maasbode" bestaan er plannen, om met ingang van 1 April 'an het volgend jaar de Kodibu (rijks kolendistributie) te heffen, op wel ken datum men tevens voornemens is de huisbrandrantsoeneering af te schaf fen en tot opheffing der brandstoffen- eor-missies over te gaan. Ziekteverzekering. Naar ,.bct Volk" verneemt, heeft te Amsterdam, op initiatief van het be- 'hiur van het Ned. Verbond van Vak verenigingen, een besturenvergadering plaats gehad van de vier volgende vak- Wntralen het N. V. V., het N. A. S„ het K. Vakbureau en het Neutrale Vak- de m stand te brengen ziekteverzekering voor de arbeiders. De vier besturen hebben in principe besloten, voor deze zaak samen te werken. Het Christelijk Vakverbond, dat even eens was uitgenoodigd, had- bericht gezonden, aan' deze zaak niet te willen medewerken. Uit elke vakcentrale zijn twee perso nen aangewezen, die zich tot een com missie zullen vereenigen, om, gezamen lijk met een gemengde commissie uit dt werkgeversorganisaties, de regeling voor een premievrije ziekteverzekering te ontwerpen op de basis van 80 van het loon gedurende 26 weken per jaar. Vee- en vleeschprijzen. In de Betuwe zijn de prijzen der vette varkens steeds dalend. Per levend pond wordt ten hoogste voor de besie kwaliteit 82 cents betaald. De prijs van hel vletscb onderging bij de slagers echter geen verlaging. Voor het Marine-monument. De opbrengst van de inzameling, gehouden bij de uitvoeringen, gegeven door het eerste Nederlandsehe Revue- en Operette-gezelschap onder directie van Henri ter Hall, ten bate van liet rnarine-monumentfomls, heeft f 4534.75 bedragen. VOORSTELLEN AAN DEN GEMEENTERAAD. Door Berg. en Weth. zijn nog de volgen de voorstellen aan den gemeenteraad ge daan In de laatste jaren wordt door handel en - Industrie meer en meer gebruik gemaakt f ordening vervalt die vu regeling van van door mechanische kracht voortbcwo- gen vervoermiddelen (vrachtauto's). Reeds vari den aanvang af ging ons col lege na, welke gevolgen dit verkeer had, ten opzichte van de openbar» Hrnter wegen. De toeneming ran het bezigen van Vlissingen. vrachtauto's als vervoermiddel maakt het j 'n hcf oorspronkelijk ontwerp zijn, in noodzakelijk, in het belang van onze kunst- j verband met de door de commissie voor de wegen, in deze regelend op te treden i strafverordeningen geopperde bezwaren Het liet zich inmiddels aanzien dat het enkele veranderingen aangebracht terwijl nnondl» 1t Ca 'j 1 C?P fPrtaMtP VOll OOoil in de verordening neergelegde verbod van liét verkeer van voert i-.igen of enkele stra ten en wegen, onthef ürg kan worden ver- leem?. Baseert de raad cV- erordening echter op art. 8 der genoemde wet, dart rust op de gemeente de verachting wil ten overtreding van de desbetreffende bepaling met succes kunnen worden vervolgd de wettelijke waarschuw igsbordeo te plaat sen en de mogelijkheid van het verleenen van de bovengenoemde ontheffing' in de verordening mogelijk maken. Het gemeentebesfui'r van Leiden heeft zich, blijkens een dagbladbericlit, bij den wensch van (jed. Stat m van Zuid-Holland neergelegd, aangezien het hun was geble ken, dat ook de rmY isrer van waterstaat de verordening niet (elaatbaar achtte en dat de kans, dat de firoon de verordening zou handhaven uiiers v gering was. Het gemeentebestu -:- var. blijmegen heelt echter de verorden.-"g niet ingetrokken, waarop <ied. Staten v«r> Gelderland hebben medegedeeld, dat de verordening ter ver nietiging zal worden voorgedragen. Een beslissing 'm deze is, yoor zoover ons be kend, nog niet gevallen. Het wil ons voc komen, dat ir. deze quaestie het meest te zeggen valt vóór de opvatting van Ged. Skaten. Daarom hebben wn bij de samenstelling van de verordening rekening gehouden met de zienswijze van der. minister van water staat en op die van Ged. Staten van Znid- HoJland en die van O» Iderland. Op grond van het bovenstaande wordt ter vaststelling aangc »oden een ontwerp- verordening, regelend: bet verkeer op de I wegen, met voertuigen, rijtuigen, motor- i rijtuigen, rijwielen en bandkarren, zulks in het belang van de instvhdbouding en hruik- j baarheid van de wegeu alsmede in he.t be- lang van de vrijheid m veiligheid van het verkeer op de wegen. Bij de inwerking tre£i»g der nieuwe yer- liet verkeer op de wegen,[in verband met hef gebruik van motorrijtuigen en rijwielen dd. 8 October 1909, zooak: die verordening na der is gewijzigd, bene- ens éeriige artikelen en gedeelten van arh^len der algemeene mriicriihig van y-öïrffc voo: ite gémcente spoedig voorschriften omtrent de- ;elegenheici zo» vaststellen, zoodat Rijk vrij ze aangelegenheid wij ons onthielden in deze een ontwerp verordening bij uwen raad ter tafel te brengen. Naar wij echter van dc Vereenigïng van Nederlandsehe Gemeenten vernamen zou het, volgens door hen aan het departement van waterstaat verkregen inlichtingen, nog wel eenigen 'ijj vorderen alvorens Je n et het samenstellen van algemeene voorschrif ten voor het verkeer met vrachtauto's be laste commissie met haar arbeid gereed zal komen. Wij meenen daarom niet langer met een voorstel tot vaststelling eener verordening, die genoemde aangelegenheid zal regelen, te mogen wachten totdat die Rijks-voor schriften tot stand zullen zijn gekomen, te meer, nu uit uwe vergadering ook stem men zijn opgegaan om dienaangaande voorschriften in het leven te roepen. Het kwam ons verder wenscbelijk voor in deze verordening ook voorschriften op te nemen, betreffende voertuigen met dierlijke trekkracht, benevens enkele bepalingen r de redattie van eenige artikelen is gewij zigd. Zoo is ero.a. in opgenomen, dat de ver bodsbepalingen in de artikelen 11 en 15 niet van toepassing zijn op motorrijtuigen en rijwielen, waarmede aan de hand geloopen wordt. Een maximum-snelheid van 10 K-M. voor te schrijven voor tie Boulevards Everfsen, Bankert en de Ruyter. de oprit naar het Grand Hotel, de Aagje Dekenstraat en de Badhuisstraat achtte de commissie onnoo- dig, met het oog op de breedte van die straten. Verder is ook de bepaling, om met ge laden rijtuigen anders dan stapvoets te rij den, tenzij de overbrenging van het ge wicht op de assen geschiedt door middel van veeren, niet in het aangeboden ontwerp opgenomen, aangezien de com missie in de praktijk hiervan geen resultaat verwachtte. Ook werd door de commissie de wen- schelijkheid betoogd, om tie verschillende verbodsbepalingen ten aanzien van het be rijden van straten met motorrijtuigen, rij het belang van de vrijheid en veiligheid van biigen en rijwielen alleen van toepassing - 5 ft. verklaren op het doorgaand verkeer en j niet b.v. op het berijden van een voor rij— j tuigen gesloten straat met een rijtuig om een persoon die in die straat woont, te be- j zoeken. Ons college is er echter niet in ge- slaagd om een goede oplossing ten aan- der verordening j zien van Punt vinden. Het wil ons voorkomen, dat het opne men van een dergelijke bepaling moeilijk heden met zich zal medebrengen bij het constateeren van overtredingen. "Wij kunnen met het oog op de plaats- het verkeer op de wegen, zoowel met mo torrijtuigen en rijwielen als met rijtuigen. Deze voorschriften steunen gedeeltelijk op de artikelen 7 en 8 der Motor- en Rij- wielwet en gedeeltelijk op artikel 135 der Gemeentewet. Bij het samenstellen hebben wij met de in het rapport over het ,5 eerste Nederlandsehe Wegencongres voor- komende ontwerp-verordening op den weg, voorzoover deze betrekking heeft op het verband tusschen weg en voertuig rekening - - gehouden. Voorts hebben wij de bestaande ruimte onmogelijk de geheele verordening voorschriften, voorkomende in de verorde- opnemen. ning tot regeling van het verkeer op de Enkele artikelen, welke van algemeen be wegen, in verband met het gebruik van 'anS zÜn' zullen wij echter publiceeren en motorrijtuigen en rijwielen en die, welke i we' artikelen die betrekking hebben zijn opgenomen in de algemeene verorde ning van politie zij het dan ook niet ongewijzigd in het ontwerp der nieuwe verordening opgenomen, teneinde de ge heele materie in één reeks van voorschrif ten te verzorgen, welke tevens een afzon derlijk hoofdstuk van de nieuwe algemeene verordening van politie kan vormen, welke thans in bewerking is en hare voltooiing na dert. Blijkens de dagbladen heeft zich tusschen Ged. Staten van Zuid-Holland en het ge meentebestuur van Leiden een verschil van rneening voorgedaan over de vraag, of een door dat bestuur vastgestelde verordening steunde op artikel 7 dan wel op artikel 8 der Motor- en Rijwielwet. Eenzelfde geval doet zich voor tusschen Ged. Staten van Gelderland en het gemeentebestuur van Nijmegen. De beteekenis van genoemd verschil van zienswijze is deze, dat, indien de verorde- ning zijn grond vindt in artikel 7 der Mo tor- eri Rijwielwet, voor het vrachtverkeer b.v. geen waarschuwingsborden op de straten en wegen behoeven geplaatst te - op het verkeer met motorrijtuigen en rij- I wielen. J Deze luiden als volgt Artikel 11. Het is verboden de navolgen de, voor het verkeer met motorrijtuigen of rijwielen, gesloten wegen te berijden a. met motorrijtuigen op meer dan twee wielen, welke op zichzelf of waarvan de lading een breedte van 2 Meter te boven gaat Acasialaan, Anjelierenlaan, Asterlaan, Bosthjeslaan, Breewaterstraat, Crocuslaan, Dahlialaan, Geraniumlaan, Groenewoud, Hyacintenlaan, Kleine Kerkstraat, Koe straat, Kolvenierstraat, Koudenhoek, Leliën- laan, Madelievenlaan, Margrietenlaan, Nar- cissenlaan, Onderstraat, Papaverlaan, Pe- perdijk, Pioenlaan, Primulalaan, Residalaan, Rozengracht, Seringenlaan, Slijkstraat, Tul penlaan, Violenlaan, Vlamingstraat, VV'age- naarstraat, Walstraat b. met motorrijtuigen op meer dan twee wielen met eeri eigen gewicht van meer dan 1500 Kilogram Aagje Dekenstraat, Badhuisstraat, Bella- mypark. Boulevard Bankert, Boulevard Evertsen, Boulevard de Ruyter, Coosje Buslcenstraat, Dijkstraat, Ho be in straat, Joost de Moorstraat, Lampsensstraat, Nieu- wendijk, Paul Krugerstraat, Singehveg, Van Dishoeckstraat c. met alle motorrijtuigen. Achter de Kerk, die gedeelten van het Bellamypark, vroeger bekend onder den naam van Behamykade tn Bierkade, Beursstraat, Branderijstraat, B reeslop, Donnanslop, Franse he Kerk slop, Fransche Kerkstraat, Gevangenhuissti-aat, Hellebar- dierstraat, Hobeinslop, Hobeinsteeg, Jan Altemanstraat, Kaaskadestraat, Keizers- slop. Kerkstraat, Korte Zelke, Kromme Elle boog, Lange Zelke, Lombardstraat, Molen straat, Noordstraat, Noordzeestraat, Pro vooststraat, Rioolstraat, Samaritaanslop, Sa razijn straat, Schoolstraat, Schuitvlof- straat, St. Jacobstraat, Vrouweslop, Vrou westraat, Vrijgang en gedurende de maan den Mei tot en met September des Zon dagsmiddags na 2 uur het niet verbreede en onbebouwde gedeelte van den Boule vard Bankert, zoomede het niet verbreede en onbebouwde gedeelte van den Boule vard Everfsen d. met rijwielen en motorrijtuigen. 1. hel gedeelte van den Boulevard Everf sen, begrensd door het Strand-Hotel, hef Badpaviljoen, het Wilhelminapaviijo^n en de z.g. Steenen Trap, gedurende den tijd dat aldaar concerten worden gegeven e. met motorrijtuigen op meer éten twee wielen. J, het niet verbreede en onbebouwde ge deelte van den Boulevard Bankert 2. hef niet verbreede en onbebouwde gedeelte van den Boulevard Evertsen 3. dc Park laan 4. De Rotonde rond den z.g. Gevangen- toren aan cien Boulevard de Ruyter. Het bepaalde sub b is niet van toepas sing op personen-motorrijtuigen met min der dan 9 zitplaatsen. Het verbod in dit artikel is niet van toe passing op motorrijtuigen en rijwielen, waarmede aan de hand geloopen wordt. Artikel 15. Met is verboden de navol gende wegen des Zaterdags ran 7 tot 10 uur des namiddags te berijden met rijwie len 1. de St. Jacobstraat2. de Kerkstraat. Het verbod in dit artikel is niet van toe passing op rijwielen, waarmede aan dc hard wr-rdt. Artikel 16. Voor het doorgaand verkeer met andere dan de in artikel II, sub b ge noemde motorrijtuigen en rijwielen blijven opengesteld de navolgende wegen Ko ningsweg, Aagje Dekenstraat, Badhuis straat, Sin gel weg, Koudekerkscbe straat weg. Artikel 18. De navolgende wegen mogen niet met rijtuigen bereden worden 1. het niet verbreede en onbebouwde ge deelte van den Boulevard Bankert2. het niet verbreede en onbebouwde gedeelte van den Boulevard Evertsen 3. de St. Jacob straat en de Kerkstraat, des Zaterdags van 7 tot 10 uur des namiddags4. het ge deelte van den boulevard Evertsen, be grensd door het Strand-Hotel, het Bad paviljoen, het Wilhelminapaviljoen en de z.g.n. Steenen Trap, gedurende den tijd, dat aldaar concerten worden gegeven 5. De Rotonde rond den z.g. Gevangentoren aan den Boulevard de Ruyter. Van het bepaalde bij dit artikel kan doo*- Burg. en Weth. ontheffing worden ver leend. Aan het besluit tot ontheffing kunnen voorwaarden worden verbonden. Artikel 19. De navolgende wegen mogen door rijtuigen slechts in de hieronder aan gegeven richting worden bereden 1. de St. Jacobstraat in de richting van de Kleine of Ritthemsche Markt 2. de Kerkstraat in de richting van de Oude Markt 3. de Kromme Elleboog in de richting van de Noordstraatde Vrouwesfraat in de rich ting van de Oude Markt5. de Lange Zel ke in de richting van de Noordstraat6. de Kolvenierstraat in de richting van de Noordstraat. Artikel 20. Het is verboden met motor rijtuigen en rijwielen met grootere snelheid dan 10 K.M. per uur te rijden op de navol gende wegen de Kolvenierstraat, de Wal straat, het Groenewoud. Nadat door uwen raad in uw vergadering van 29 October jl. ons voorstel inzake het verleenen van 25 subsidie aan de ver- eeniging „Zeevaartschool" in de kosten der „De Ruyterschool", overeenkomstig de Nijverheids-onderwijswet, werd verworpen, zijn naar aanleiding van dit besluit aan U 'n drietal verzoekschriften, die aan den raad worden overgelegd, gezonden. Uit een dezer adressen, dat afkomstig is van het Nederlandsehe loodsencorps, alhier, zal U blijken, dat aan U verzocht wordt, om ten spoedigste zoodanige schikkingen te treffen, dat de zeevaartschool, die door hen een belangrijk en nuttig nationaal hul- deblijk wordt genoemd, voor deze ge meente behouden blijft. Het tweede door de vertegenwoordiging Vlissingen der Vereeniging van scheeps- bouwwerktuigkundigen ingediend adres houdt het verzoek in, mede te werken tot behoud der Zeevaartschool, door alsnog de gevraagde subsidie-verhooging toe te staan en het besluit daartoe te willen treffen in uw eerstkomende vergadering. Aan laatstgenoemd adres wordt adhaesïe betuigd door de Vereeniging van Scheeps- werktuigkundigen te Rotterdam, die er op wijst, dat sluiting der Vljssingsche school aan de Nederlandsehe koopvaardijvloot een aanmerkelijk aantal goede krachten zal ontnemen en daarom met aandrang ver zoekt het belang der koopvaardij en dat van vele Vlissingers te willen behartiger» door aan het voortbestaan der school mede te werken. Wij kunnen, waar wij ook het door uwen raad genomen besluit ten zeerste betreuren, niet anders dan ten volle instemmen met- den inhoud der verzoekschriften door adressanten aan U gericht en zouden hel een onoverkomelijk nadeel voor onze ge meente achten, wanneer de minister-van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mocht besluiten, zooals in zijne missive van 12 October 1920, no. 96902, afdeeïing N. HL O. is vermeld, om de Zeevaartschool te dezer stede op te heffen, c.q. naar een andere gemeente over te brengen. Wij wcnschen op deze zinsnede nog eens de volle aandacht van uw college te ves tigen daar het niet is uitgesloten, dat cfc minister aan deze overweging gevolg geeft, temeer omdat verschillende gemeenten het op zeer hoogen prijs zouden stellen een in stelling, zooals deze zeevaartschool is, bin nen hun grenzen gevestigd te zien. Wanneer wij nagaan, dat door deze oii derwijs-inrichting tot l januari 1920 ;nf.r 1572 leerlingen, w.o. 63*8 herkomstig uif Vlissingen, les is gegeven, door 934 niet- Vfissingsche leerlingen aan kostgelden en verteringen minstens ƒ420.000 is uitgege ven en dat thans deze school door 66 niet- Vlissingsche leerlingen, die in deze gemeen te in kosthuizen wonen en 21 Vliss'mgscbe leerlingen, die bij hun ouders inwonen, de meesten ook legen eenige vergoeding, wordt bezocht en aan kostgeld en andere uitgaven betalen een bedrag van pl.m. ƒ11.000 pc- maand of ƒ132.000 per jaar. dan overdrijven wij niet. wanneer wij ver klaren, dat met de opheffing of verplaatsing dezer school zeer vele Vljssingsche belan- "°n gemoeid zijn en voor vele ingezetenen een belangrijke schade zou berokkkenen. Van de jaarwedden der leeraren komt bo vendien nog pl.m. 10 aan belasting m de gemeentekas terug. Een instelling als de Zeevaaartschool Waarvan tot 1 Januari 1920, 1350 leerlm- gen examen deden en van welk aantal 947. zijnde 70 slaagden, behoort in deze ge meente, op wier grondgebied de Kon. Mfj. „De Schelde" is gelegen, te blijven geves- yi Juist deze Maatschappij, welke onschat baar nut bewijst aan de leerlingen, door hen in de gelegenheid te stellen den botnv der schepen vanaf het leggen van do kiel tot aan hun geheele voltooiing dav aan dag te doen nagaan, alsmede de ligging dezer gemeente aan den breeden drukbevaren Scheldemond, waar alle soorten van sche pen van verschillende nationaliteit passee- ren, zijn gewichtige factoren, voor het be houd der zeevaartschool in Vlissingen. Hoewel wij de meening zijn toegedaan, dat van de provincie in het door ons te verleenen bedrag van het subsidie gee» bijdrage kan worden verwacht getuL gende hef voorstel van Gedep. Staten dii. 22 October 1920, no. 230 «aan de Staten dezer provincie orn afwijzend te beschik ken op het yerzoek van de vereenigirag „Zeevaartschool" alhier, strekkende tot het verkrijgen van een verhoogd subsidie voor het jaar 1919 geven wij U toch m overweging gezien de groote belangen die hierbij voor onze gemeente betrokken zijn op het door U in uw jongste ver gadering genomen besluit om geen 25 subsidie te verleenen, terug te komen. Wij zijn overtuigd, dat in verband roet den slechten financieelen toestand dezer gemeente het verhoogen van het subsidie met een bedrag van ƒ13560 een groot fi nancieel offer zal beteekenen, doordat deze uitgaven alleen door een hoogere opbrengst der plaatselijke directe belasting qaar hei inkomen, die reeds tot de uiterste grens is opgevoerd, kan worden gedekt, doch wij zouden het toch ten zeerste betreuren, dat een zoo bij uitstek voor deze gemeente nuttige instelling, aks de Zeevaartschool, voor Vlissingen zou verloren gaan. Op grond van hef bovenstaande stelten wij uwen raad voor aan de vereeniging „Zeevaartschool" overeenkomstig het over gelegde verzoek, voor het jaar 1921 «en verhoogd subsidie te verleenen ten bedrage van ƒ16925 en vervolgens zich bereid te verklaren jaarlijks 25 der netto kosten voor rekening der gemeente te nemen. S Na het vertrek van den onderwijzer in de gymnastiek aan de openbare lagere scholen, den heer A. C. Kiviet, deed zich bij ons de vraag voor, of het onderwijs In de vrije- en ordeoefeningen der gymnastiek ook in deze gemeente, evenals zulks het geval is in de meeste gemeenten, gegeven zou kunnen worden door de klasse-onder wijzersfessen), waardoor in de ontstane vacature niet zou behoeven te worden voorzien. Wij wonnen hierover het gevoelen in van de districts- en arrondissements-school- opzieners en van de commissie van toe zicht op het lager onderwijs, wier adviezen aan den raad worden overgelegd. Deze autoriteiten waren allen van oordeel, ebt wat het onderwijs aan de lagere scholen betreft, het allerminst noodzakelijk was voor vrije- en orde-oefeningen een vakon derwijzer te benoemen. Voorloopig werden daarom bedoelde lessen aan de klasseonderwijzers (essen) opgedragen. Voor het geven van de lessen in de gym nastiek aan de M.U.L.O. school E vonden

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1