1600
500
150
100
25
reclame
en bal
>elen.
ast.
e—No. 277-
58e Jaargang
rouwestraatc
'IE.
jsirririedhigert
ienstbode
J VAM PASSABlERSi
DINSDAG
ftipsFku F. VIIII IlISi If, Iliiss II, liisÉp. ?aMw taint. II
33 NOVEMBER.
IMjit Mfe ë'mméïi m m sipasss srksaie Glristeiss fsssthp
GEMEENTEBESTUUR
-BiNNËNr^r
roeven in de
geiend), die
redden meet
it niet noodig
niet te ovtr-
uimmn.M ju I, ,«1», bw—
1930!
van de
e Seriefilm.
BELLAMY"-
ekjes 30 ct.
DIRECTIE.
.RD EN'
'oor h«n dis
pgf
ïO cent per poni
|iO
'5
►O
k«rder bil
[stent van
er, Kom-
lenz.
lis op aanvraag.
154, Lstnwarrfsn
[an de beproefde
tegen faoföst.
een minderwaar-
,'ybert tabletten.
Jtoezea eest
ld fabriekgmerk.
on van de Marine
PKAMER TE HUUR,
Eiland, 4 4 pa
len no. 18, Burew
Int".
Istaanvragen,
lomend MEISJE
|reau „Vliss. Ct-
I aan tegen l5 Febi
IR. K. MEISJE.
Innende koken,
ftt. L. K., Boekh. 6
ergen op Zoom.
hi Maitsehippü
ItooDifiirt
liddslburB-Hsdsrlt®
Ongelegen plaatsen.
Ieren eh vee.
f, 8I&
(I r*855
8
7. Hit.
vembei
i.a.
23
25
8
26
22
8
Ringen worm
aterdag 12 ««r v ffl'
ar Middelburg
bekomen
dam N V. Transp W
n v b Erven G VUb.
Kis- te Middelburg
fe'OOSTERHÓUX
Dordrecht GeW
Tel. 101.
VL1SSINGSCHE COURANT
*BONWSMENTSPRUS; Vcor Vlisstrrgen sntie gemeenten op Walcheren /2.20
er drie msstidan. franco door bei geheele *{jk 12.60. Voor BelgiE 4.15.
Voor overige landen der Post-Usue ƒ4.70. - Afeondwl^&e utanmers 5 cent
ADVKR TENTIEHVSVaal4 regels f 1.10; voor tedere regel meer 26 ct.
PamsIiebericfeteB rtm l6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs
Reciarae» 52 et per regal,JJlRnstaanbiediagcn en -aanvragen 13 ct. perregti
Cm «bonné'a, in '1 baadt eener
rijs, *fla GRATIS ve«a-
wfl **gen once1 ukken voor-
gulden bij levens
lange ongeaehikt-
Steld rot werken
gulden b| dood
sloor
een ongeluk
gulden resrlie®
van eeu band,
voet o? oog
guides bi8 versla*
se* dsSat
galden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verliet
van eiken
anderen virger
RIJKSBELASTINGEN.
Burg. en Weth. van Vlissingen brengen
algemeene kennis, dat met ingang van
December 1920 het kantoor van den Ont
vanger der directe belastingen en accijn-
jem te Vlissingen zal zijn geopend dage-
l|ks behalve des Zaterdags van
voormiddag 9 uur121/*» uur en des na
middags 2 uur5 uur en des Zaterdags
van voormiddag 9 uuri2V2 uur, ter-wijl
ontvangst van directe belastingen zit
ting 2al gehouden worden des Dinsdags,
Woensdags, Donderdags en Vrijdags van
des voormiddags 9 uur tot des namiddags
i2l/2 uur en des namiddags van 2 uur3
utir.
Vlissingen, 23 November 1920.
Burg. en Weth. voornoemd.
VAN WOELDEREN
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
verbond. De besprekingen liepen over 5 worde.-,, rvei.min een bepaling in de veror-
overteg niet (fe werkgevers tot j ilening behoeft voor te; komen, dat van her
INLEVERING ONDERSCHEIDINGS-
TEEKENEN BRANDWEER.
Burg. en Weth. van Vlissingen, brengen
1er kennis van het eervol ontslagen be
velvoerend en ander personeel van de
brandweer dezer gemeente, dat nog ge
durende deze week op eiken werkdag van
tot 12 uur en 2 tot 5 Uur gelegenheid
bestaat de onder dit personeel nog berus
tende onderscheidingsteekenen in het Dis-
icributiegebouw (Wühelrninastraat) in te
leveren.
Vlissingen, 23 November 1920.
Burg', en Weth. voornoemd,
VAN WOELDEREN.
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
Nederland en België.
De correspondent -van de „N. R. Ct."
Brussel meldt
jaspar, de nieuwe minister van bui-
tertlandsche zaken, neemt als kabinets
chef baron Gustave Guillaiime, attaché
"i de Belgische legatie in Den Haag.
Men meent in. dit feit een aanwijzing te
aien van het spoedig hervatten van de
besprekingen met Nederland.
De rijksmiddelen.
's Rijks middelen hebben gedurende
October 1920 opgebracht ƒ37.509.737.10
tegen 32.432.085.61 in dezelfde
maand van 1919.
Het der raming bedraagt de som
van ƒ25.803.041.67.
De opbrengst over de eerste 10
maanden van 1920 bedroeg de som
van 360.051.771.73 tegen in het zelfde
tijdvak van 1919 263.328.039.29.
De opbrengst over de maand October
1920 verdeelt zich, vergeleken met die
in dezelfde maand van 1919, als volgt:
1920 1919
Grondbelasting f 755.737 j 760.493
Personeele belast. 2.906.734 2.535.437
fnkomstenbelasting 8.238.187 3.601.893
Div. en tanh'èmbel. 4.133.597 1.780.08!
Vermogensbelasting 857.410 573.256
Accijns op Suiker 3.149.494 3.258.063
Idem Wijn 4.330.223 4.073.972
Idem Zout 151.768 174.383
Idem Bier 405.208 191.981
Idem Geslacht 1.230.800 1.373.168
Belast, op speelkaarten 24.547
Zegelrechten 2.561.970 2.279.832
Registratierechten 3.580.975 5.369.202
Successierechten 2.070.868 3.385.994
Invoerrechten 3.847.790 2.954.328
Bel. op goud en zilver 85.855 85.708
Essaailoon 96 80
Statistiekrecht 494.528 412.322
Recht op de mijnen 83.566
Domeinen 213.203 204.892
Staatsloterij 211.060 169.104
Jacht en visscherg 8.739 8.304
Doodsgelden 216.274 161.830
De ex-keizerin.
Naar uit Doorn wordt gemeld, werd
de ex-Duitsche kroonprins gisterenmid
dag weder aldaar verwacht tot het
brengen van een bezoek aan zijn moe
der, wier toestand eenige verbetering
Reeft ondergaan.
De Rijkskolendistributie.
Volgens „de Maasbode" bestaan er
plannen, om met ingang van 1 April
'an het volgend jaar de Kodibu (rijks
kolendistributie) te heffen, op wel
ken datum men tevens voornemens is
de huisbrandrantsoeneering af te schaf
fen en tot opheffing der brandstoffen-
eor-missies over te gaan.
Ziekteverzekering.
Naar ,.bct Volk" verneemt, heeft te
Amsterdam, op initiatief van het be-
'hiur van het Ned. Verbond van Vak
verenigingen, een besturenvergadering
plaats gehad van de vier volgende vak-
Wntralen het N. V. V., het N. A. S„ het
K. Vakbureau en het Neutrale Vak-
de m
stand te brengen ziekteverzekering
voor de arbeiders.
De vier besturen hebben in principe
besloten, voor deze zaak samen te
werken.
Het Christelijk Vakverbond, dat even
eens was uitgenoodigd, had- bericht
gezonden, aan' deze zaak niet te willen
medewerken.
Uit elke vakcentrale zijn twee perso
nen aangewezen, die zich tot een com
missie zullen vereenigen, om, gezamen
lijk met een gemengde commissie uit
dt werkgeversorganisaties, de regeling
voor een premievrije ziekteverzekering
te ontwerpen op de basis van 80 van
het loon gedurende 26 weken per jaar.
Vee- en vleeschprijzen.
In de Betuwe zijn de prijzen der
vette varkens steeds dalend. Per levend
pond wordt ten hoogste voor de besie
kwaliteit 82 cents betaald. De prijs van
hel vletscb onderging bij de slagers
echter geen verlaging.
Voor het Marine-monument.
De opbrengst van de inzameling,
gehouden bij de uitvoeringen, gegeven
door het eerste Nederlandsehe Revue-
en Operette-gezelschap onder directie
van Henri ter Hall, ten bate van liet
rnarine-monumentfomls, heeft f 4534.75
bedragen.
VOORSTELLEN AAN DEN
GEMEENTERAAD.
Door Berg. en Weth. zijn nog de volgen
de voorstellen aan den gemeenteraad ge
daan
In de laatste jaren wordt door handel en -
Industrie meer en meer gebruik gemaakt f ordening vervalt die vu regeling van
van door mechanische kracht voortbcwo-
gen vervoermiddelen (vrachtauto's).
Reeds vari den aanvang af ging ons col
lege na, welke gevolgen dit verkeer had,
ten opzichte van de openbar» Hrnter
wegen.
De toeneming ran het bezigen van Vlissingen.
vrachtauto's als vervoermiddel maakt het j 'n hcf oorspronkelijk ontwerp zijn, in
noodzakelijk, in het belang van onze kunst- j verband met de door de commissie voor de
wegen, in deze regelend op te treden i strafverordeningen geopperde bezwaren
Het liet zich inmiddels aanzien dat het enkele veranderingen aangebracht terwijl
nnondl» 1t Ca 'j 1 C?P fPrtaMtP VOll OOoil
in de verordening neergelegde verbod van
liét verkeer van voert i-.igen of enkele stra
ten en wegen, onthef ürg kan worden ver-
leem?.
Baseert de raad cV- erordening echter
op art. 8 der genoemde wet, dart rust op
de gemeente de verachting wil ten
overtreding van de desbetreffende bepaling
met succes kunnen worden vervolgd de
wettelijke waarschuw igsbordeo te plaat
sen en de mogelijkheid van het verleenen
van de bovengenoemde ontheffing' in de
verordening mogelijk maken.
Het gemeentebesfui'r van Leiden heeft
zich, blijkens een dagbladbericlit, bij den
wensch van (jed. Stat m van Zuid-Holland
neergelegd, aangezien het hun was geble
ken, dat ook de rmY isrer van waterstaat
de verordening niet (elaatbaar achtte en
dat de kans, dat de firoon de verordening
zou handhaven uiiers v gering was.
Het gemeentebestu -:- var. blijmegen heelt
echter de verorden.-"g niet ingetrokken,
waarop <ied. Staten v«r> Gelderland hebben
medegedeeld, dat de verordening ter ver
nietiging zal worden voorgedragen. Een
beslissing 'm deze is, yoor zoover ons be
kend, nog niet gevallen.
Het wil ons voc komen, dat ir. deze
quaestie het meest te zeggen valt vóór de
opvatting van Ged. Skaten.
Daarom hebben wn bij de samenstelling
van de verordening rekening gehouden met
de zienswijze van der. minister van water
staat en op die van Ged. Staten van Znid-
HoJland en die van O» Iderland.
Op grond van het bovenstaande wordt
ter vaststelling aangc »oden een ontwerp-
verordening, regelend: bet verkeer op de
I wegen, met voertuigen, rijtuigen, motor-
i rijtuigen, rijwielen en bandkarren, zulks in
het belang van de instvhdbouding en hruik-
j baarheid van de wegeu alsmede in he.t be-
lang van de vrijheid m veiligheid van het
verkeer op de wegen.
Bij de inwerking tre£i»g der nieuwe yer-
liet
verkeer op de wegen,[in verband met hef
gebruik van motorrijtuigen en rijwielen dd.
8 October 1909, zooak: die verordening na
der is gewijzigd, bene- ens éeriige artikelen
en gedeelten van arh^len der algemeene
mriicriihig van y-öïrffc voo: ite gémcente
spoedig voorschriften omtrent de-
;elegenheici zo» vaststellen, zoodat
Rijk vrij
ze aangelegenheid
wij ons onthielden in deze een ontwerp
verordening bij uwen raad ter tafel te
brengen.
Naar wij echter van dc Vereenigïng van
Nederlandsehe Gemeenten vernamen zou
het, volgens door hen aan het departement
van waterstaat verkregen inlichtingen, nog
wel eenigen 'ijj vorderen alvorens Je n et
het samenstellen van algemeene voorschrif
ten voor het verkeer met vrachtauto's be
laste commissie met haar arbeid gereed zal
komen.
Wij meenen daarom niet langer met een
voorstel tot vaststelling eener verordening,
die genoemde aangelegenheid zal regelen,
te mogen wachten totdat die Rijks-voor
schriften tot stand zullen zijn gekomen, te
meer, nu uit uwe vergadering ook stem
men zijn opgegaan om dienaangaande
voorschriften in het leven te roepen.
Het kwam ons verder wenscbelijk voor
in deze verordening ook voorschriften op te
nemen, betreffende voertuigen met dierlijke
trekkracht, benevens enkele bepalingen r
de redattie van eenige artikelen is gewij
zigd.
Zoo is ero.a. in opgenomen, dat de ver
bodsbepalingen in de artikelen 11 en 15 niet
van toepassing zijn op motorrijtuigen en
rijwielen, waarmede aan de hand geloopen
wordt.
Een maximum-snelheid van 10 K-M. voor
te schrijven voor tie Boulevards Everfsen,
Bankert en de Ruyter. de oprit naar het
Grand Hotel, de Aagje Dekenstraat en de
Badhuisstraat achtte de commissie onnoo-
dig, met het oog op de breedte van die
straten.
Verder is ook de bepaling, om met ge
laden rijtuigen anders dan stapvoets te rij
den, tenzij de overbrenging van het ge
wicht op de assen geschiedt door middel
van veeren, niet in het aangeboden
ontwerp opgenomen, aangezien de com
missie in de praktijk hiervan geen resultaat
verwachtte.
Ook werd door de commissie de wen-
schelijkheid betoogd, om tie verschillende
verbodsbepalingen ten aanzien van het be
rijden van straten met motorrijtuigen, rij
het belang van de vrijheid en veiligheid van biigen en rijwielen alleen van toepassing
- 5 ft. verklaren op het doorgaand verkeer en
j niet b.v. op het berijden van een voor rij—
j tuigen gesloten straat met een rijtuig om
een persoon die in die straat woont, te be-
j zoeken. Ons college is er echter niet in ge-
slaagd om een goede oplossing ten aan-
der verordening j zien van Punt vinden.
Het wil ons voorkomen, dat het opne
men van een dergelijke bepaling moeilijk
heden met zich zal medebrengen bij het
constateeren van overtredingen.
"Wij kunnen met het oog op de plaats-
het verkeer op de wegen, zoowel met mo
torrijtuigen en rijwielen als met rijtuigen.
Deze voorschriften steunen gedeeltelijk
op de artikelen 7 en 8 der Motor- en Rij-
wielwet en gedeeltelijk op artikel 135 der
Gemeentewet.
Bij het samenstellen
hebben wij met de in het rapport over het ,5
eerste Nederlandsehe Wegencongres voor-
komende ontwerp-verordening op den weg,
voorzoover deze betrekking heeft op het
verband tusschen weg en voertuig rekening - -
gehouden. Voorts hebben wij de bestaande ruimte onmogelijk de geheele verordening
voorschriften, voorkomende in de verorde- opnemen.
ning tot regeling van het verkeer op de Enkele artikelen, welke van algemeen be
wegen, in verband met het gebruik van 'anS zÜn' zullen wij echter publiceeren en
motorrijtuigen en rijwielen en die, welke i we' artikelen die betrekking hebben
zijn opgenomen in de algemeene verorde
ning van politie zij het dan ook niet
ongewijzigd in het ontwerp der nieuwe
verordening opgenomen, teneinde de ge
heele materie in één reeks van voorschrif
ten te verzorgen, welke tevens een afzon
derlijk hoofdstuk van de nieuwe algemeene
verordening van politie kan vormen, welke
thans in bewerking is en hare voltooiing na
dert.
Blijkens de dagbladen heeft zich tusschen
Ged. Staten van Zuid-Holland en het ge
meentebestuur van Leiden een verschil van
rneening voorgedaan over de vraag, of een
door dat bestuur vastgestelde verordening
steunde op artikel 7 dan wel op artikel 8
der Motor- en Rijwielwet. Eenzelfde geval
doet zich voor tusschen Ged. Staten van
Gelderland en het gemeentebestuur van
Nijmegen.
De beteekenis van genoemd verschil van
zienswijze is deze, dat, indien de verorde-
ning zijn grond vindt in artikel 7 der Mo
tor- eri Rijwielwet, voor het vrachtverkeer
b.v. geen waarschuwingsborden op de
straten en wegen behoeven geplaatst te
- op het verkeer met motorrijtuigen en rij-
I wielen.
J Deze luiden als volgt
Artikel 11. Het is verboden de navolgen
de, voor het verkeer met motorrijtuigen of
rijwielen, gesloten wegen te berijden
a. met motorrijtuigen op meer dan twee
wielen, welke op zichzelf of waarvan de
lading een breedte van 2 Meter te boven
gaat
Acasialaan, Anjelierenlaan, Asterlaan,
Bosthjeslaan, Breewaterstraat, Crocuslaan,
Dahlialaan, Geraniumlaan, Groenewoud,
Hyacintenlaan, Kleine Kerkstraat, Koe
straat, Kolvenierstraat, Koudenhoek, Leliën-
laan, Madelievenlaan, Margrietenlaan, Nar-
cissenlaan, Onderstraat, Papaverlaan, Pe-
perdijk, Pioenlaan, Primulalaan, Residalaan,
Rozengracht, Seringenlaan, Slijkstraat, Tul
penlaan, Violenlaan, Vlamingstraat, VV'age-
naarstraat, Walstraat
b. met motorrijtuigen op meer dan twee
wielen met eeri eigen gewicht van meer
dan 1500 Kilogram
Aagje Dekenstraat, Badhuisstraat, Bella-
mypark. Boulevard Bankert, Boulevard
Evertsen, Boulevard de Ruyter, Coosje
Buslcenstraat, Dijkstraat, Ho be in straat,
Joost de Moorstraat, Lampsensstraat, Nieu-
wendijk, Paul Krugerstraat, Singehveg,
Van Dishoeckstraat
c. met alle motorrijtuigen.
Achter de Kerk, die gedeelten van het
Bellamypark, vroeger bekend onder den
naam van Behamykade tn Bierkade,
Beursstraat, Branderijstraat, B reeslop,
Donnanslop, Franse he Kerk slop, Fransche
Kerkstraat, Gevangenhuissti-aat, Hellebar-
dierstraat, Hobeinslop, Hobeinsteeg, Jan
Altemanstraat, Kaaskadestraat, Keizers-
slop. Kerkstraat, Korte Zelke, Kromme Elle
boog, Lange Zelke, Lombardstraat, Molen
straat, Noordstraat, Noordzeestraat, Pro
vooststraat, Rioolstraat, Samaritaanslop,
Sa razijn straat, Schoolstraat, Schuitvlof-
straat, St. Jacobstraat, Vrouweslop, Vrou
westraat, Vrijgang en gedurende de maan
den Mei tot en met September des Zon
dagsmiddags na 2 uur het niet verbreede
en onbebouwde gedeelte van den Boule
vard Bankert, zoomede het niet verbreede
en onbebouwde gedeelte van den Boule
vard Everfsen
d. met rijwielen en motorrijtuigen.
1. hel gedeelte van den Boulevard Everf
sen, begrensd door het Strand-Hotel, hef
Badpaviljoen, het Wilhelminapaviijo^n en
de z.g. Steenen Trap, gedurende den tijd
dat aldaar concerten worden gegeven
e. met motorrijtuigen op meer éten twee
wielen.
J, het niet verbreede en onbebouwde ge
deelte van den Boulevard Bankert
2. hef niet verbreede en onbebouwde
gedeelte van den Boulevard Evertsen
3. dc Park laan
4. De Rotonde rond den z.g. Gevangen-
toren aan cien Boulevard de Ruyter.
Het bepaalde sub b is niet van toepas
sing op personen-motorrijtuigen met min
der dan 9 zitplaatsen.
Het verbod in dit artikel is niet van toe
passing op motorrijtuigen en rijwielen,
waarmede aan de hand geloopen wordt.
Artikel 15. Met is verboden de navol
gende wegen des Zaterdags ran 7 tot 10
uur des namiddags te berijden met rijwie
len 1. de St. Jacobstraat2. de Kerkstraat.
Het verbod in dit artikel is niet van toe
passing op rijwielen, waarmede aan dc
hard wr-rdt.
Artikel 16. Voor het doorgaand verkeer
met andere dan de in artikel II, sub b ge
noemde motorrijtuigen en rijwielen blijven
opengesteld de navolgende wegen Ko
ningsweg, Aagje Dekenstraat, Badhuis
straat, Sin gel weg, Koudekerkscbe straat
weg.
Artikel 18. De navolgende wegen mogen
niet met rijtuigen bereden worden
1. het niet verbreede en onbebouwde ge
deelte van den Boulevard Bankert2. het
niet verbreede en onbebouwde gedeelte van
den Boulevard Evertsen 3. de St. Jacob
straat en de Kerkstraat, des Zaterdags van
7 tot 10 uur des namiddags4. het ge
deelte van den boulevard Evertsen, be
grensd door het Strand-Hotel, het Bad
paviljoen, het Wilhelminapaviljoen en de
z.g.n. Steenen Trap, gedurende den tijd,
dat aldaar concerten worden gegeven 5.
De Rotonde rond den z.g. Gevangentoren
aan den Boulevard de Ruyter.
Van het bepaalde bij dit artikel kan doo*-
Burg. en Weth. ontheffing worden ver
leend. Aan het besluit tot ontheffing kunnen
voorwaarden worden verbonden.
Artikel 19. De navolgende wegen mogen
door rijtuigen slechts in de hieronder aan
gegeven richting worden bereden 1. de
St. Jacobstraat in de richting van de Kleine
of Ritthemsche Markt 2. de Kerkstraat in
de richting van de Oude Markt 3. de
Kromme Elleboog in de richting van de
Noordstraatde Vrouwesfraat in de rich
ting van de Oude Markt5. de Lange Zel
ke in de richting van de Noordstraat6.
de Kolvenierstraat in de richting van de
Noordstraat.
Artikel 20. Het is verboden met motor
rijtuigen en rijwielen met grootere snelheid
dan 10 K.M. per uur te rijden op de navol
gende wegen de Kolvenierstraat, de Wal
straat, het Groenewoud.
Nadat door uwen raad in uw vergadering
van 29 October jl. ons voorstel inzake het
verleenen van 25 subsidie aan de ver-
eeniging „Zeevaartschool" in de kosten der
„De Ruyterschool", overeenkomstig de
Nijverheids-onderwijswet, werd verworpen,
zijn naar aanleiding van dit besluit aan U
'n drietal verzoekschriften, die aan den raad
worden overgelegd, gezonden.
Uit een dezer adressen, dat afkomstig is
van het Nederlandsehe loodsencorps, alhier,
zal U blijken, dat aan U verzocht wordt,
om ten spoedigste zoodanige schikkingen
te treffen, dat de zeevaartschool, die door
hen een belangrijk en nuttig nationaal hul-
deblijk wordt genoemd, voor deze ge
meente behouden blijft.
Het tweede door de vertegenwoordiging
Vlissingen der Vereeniging van scheeps-
bouwwerktuigkundigen ingediend adres
houdt het verzoek in, mede te werken tot
behoud der Zeevaartschool, door alsnog de
gevraagde subsidie-verhooging toe te staan
en het besluit daartoe te willen treffen in
uw eerstkomende vergadering.
Aan laatstgenoemd adres wordt adhaesïe
betuigd door de Vereeniging van Scheeps-
werktuigkundigen te Rotterdam, die er op
wijst, dat sluiting der Vljssingsche school
aan de Nederlandsehe koopvaardijvloot een
aanmerkelijk aantal goede krachten zal
ontnemen en daarom met aandrang ver
zoekt het belang der koopvaardij en dat
van vele Vlissingers te willen behartiger»
door aan het voortbestaan der school mede
te werken.
Wij kunnen, waar wij ook het door uwen
raad genomen besluit ten zeerste betreuren,
niet anders dan ten volle instemmen met-
den inhoud der verzoekschriften door
adressanten aan U gericht en zouden hel
een onoverkomelijk nadeel voor onze ge
meente achten, wanneer de minister-van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen,
mocht besluiten, zooals in zijne missive
van 12 October 1920, no. 96902, afdeeïing
N. HL O. is vermeld, om de Zeevaartschool
te dezer stede op te heffen, c.q. naar een
andere gemeente over te brengen.
Wij wcnschen op deze zinsnede nog eens
de volle aandacht van uw college te ves
tigen daar het niet is uitgesloten, dat cfc
minister aan deze overweging gevolg geeft,
temeer omdat verschillende gemeenten het
op zeer hoogen prijs zouden stellen een in
stelling, zooals deze zeevaartschool is, bin
nen hun grenzen gevestigd te zien.
Wanneer wij nagaan, dat door deze oii
derwijs-inrichting tot l januari 1920 ;nf.r
1572 leerlingen, w.o. 63*8 herkomstig uif
Vlissingen, les is gegeven, door 934 niet-
Vfissingsche leerlingen aan kostgelden en
verteringen minstens ƒ420.000 is uitgege
ven en dat thans deze school door 66 niet-
Vlissingsche leerlingen, die in deze gemeen
te in kosthuizen wonen en 21 Vliss'mgscbe
leerlingen, die bij hun ouders inwonen, de
meesten ook legen eenige vergoeding,
wordt bezocht en aan kostgeld en andere
uitgaven betalen een bedrag van pl.m.
ƒ11.000 pc- maand of ƒ132.000 per jaar.
dan overdrijven wij niet. wanneer wij ver
klaren, dat met de opheffing of verplaatsing
dezer school zeer vele Vljssingsche belan-
"°n gemoeid zijn en voor vele ingezetenen
een belangrijke schade zou berokkkenen.
Van de jaarwedden der leeraren komt bo
vendien nog pl.m. 10 aan belasting m
de gemeentekas terug.
Een instelling als de Zeevaaartschool
Waarvan tot 1 Januari 1920, 1350 leerlm-
gen examen deden en van welk aantal 947.
zijnde 70 slaagden, behoort in deze ge
meente, op wier grondgebied de Kon. Mfj.
„De Schelde" is gelegen, te blijven geves-
yi
Juist deze Maatschappij, welke onschat
baar nut bewijst aan de leerlingen, door
hen in de gelegenheid te stellen den botnv
der schepen vanaf het leggen van do kiel
tot aan hun geheele voltooiing dav aan dag
te doen nagaan, alsmede de ligging dezer
gemeente aan den breeden drukbevaren
Scheldemond, waar alle soorten van sche
pen van verschillende nationaliteit passee-
ren, zijn gewichtige factoren, voor het be
houd der zeevaartschool in Vlissingen.
Hoewel wij de meening zijn toegedaan,
dat van de provincie in het door ons te
verleenen bedrag van het subsidie gee»
bijdrage kan worden verwacht getuL
gende hef voorstel van Gedep. Staten dii.
22 October 1920, no. 230 «aan de Staten
dezer provincie orn afwijzend te beschik
ken op het yerzoek van de vereenigirag
„Zeevaartschool" alhier, strekkende tot
het verkrijgen van een verhoogd subsidie
voor het jaar 1919 geven wij U toch m
overweging gezien de groote belangen
die hierbij voor onze gemeente betrokken
zijn op het door U in uw jongste ver
gadering genomen besluit om geen 25
subsidie te verleenen, terug te komen.
Wij zijn overtuigd, dat in verband roet
den slechten financieelen toestand dezer
gemeente het verhoogen van het subsidie
met een bedrag van ƒ13560 een groot fi
nancieel offer zal beteekenen, doordat deze
uitgaven alleen door een hoogere opbrengst
der plaatselijke directe belasting qaar hei
inkomen, die reeds tot de uiterste grens is
opgevoerd, kan worden gedekt, doch wij
zouden het toch ten zeerste betreuren, dat
een zoo bij uitstek voor deze gemeente
nuttige instelling, aks de Zeevaartschool,
voor Vlissingen zou verloren gaan.
Op grond van hef bovenstaande stelten
wij uwen raad voor aan de vereeniging
„Zeevaartschool" overeenkomstig het over
gelegde verzoek, voor het jaar 1921 «en
verhoogd subsidie te verleenen ten bedrage
van ƒ16925 en vervolgens zich bereid te
verklaren jaarlijks 25 der netto kosten
voor rekening der gemeente te nemen.
S
Na het vertrek van den onderwijzer in
de gymnastiek aan de openbare lagere
scholen, den heer A. C. Kiviet, deed zich
bij ons de vraag voor, of het onderwijs In
de vrije- en ordeoefeningen der gymnastiek
ook in deze gemeente, evenals zulks het
geval is in de meeste gemeenten, gegeven
zou kunnen worden door de klasse-onder
wijzersfessen), waardoor in de ontstane
vacature niet zou behoeven te worden
voorzien.
Wij wonnen hierover het gevoelen in van
de districts- en arrondissements-school-
opzieners en van de commissie van toe
zicht op het lager onderwijs, wier adviezen
aan den raad worden overgelegd. Deze
autoriteiten waren allen van oordeel, ebt
wat het onderwijs aan de lagere scholen
betreft, het allerminst noodzakelijk was
voor vrije- en orde-oefeningen een vakon
derwijzer te benoemen.
Voorloopig werden daarom bedoelde
lessen aan de klasseonderwijzers (essen)
opgedragen.
Voor het geven van de lessen in de gym
nastiek aan de M.U.L.O. school E vonden