1000
25
cnn^^nn
De Vrouwe van Darracourt
MAANDAG
3Se Jaargang:
xoao
IlilHifirm F. fü DE VELDE It., Iliini Markt 58, Vlissingin. Iiliiocn htire. 10
Virscbijnt dagilijks, litgizondird op Zondag in ilgomoon orkenda Christelijk! feestdagen
UUU een ongeluk uUU
BINNENLAND
FEUILLETON
Mo. 334
VLISSINGSCHE COURANT
ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vliitingen en de gemeenten op Walcheren 42.20
per drie maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor BelgiS ƒ4.15.
Voor overige landen der Poat-Unle 4.70. Aizonderljke nummers 5 cent
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—4 regels ƒ1.10: voor iedere regel meer 26 ct.
Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs
Reclames 52 ct. per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regel
De ebonné's, In 't bezit eener
aclis, zijn GRATIS verze
kerd tegen ongelukken voor:
gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken
gulden bij verlies
van een hand,
voet of oog
I gulden bij verlies -
van
een duim
gulden bQ verlies
van een
wijsvinger
gulden bi] verlies
van eiken
anderen vinger
Een adres over het duurtevraagstuk.
Door het N. V. V. en de S. D. A. P.
is aan de regeering een adres gericht-,
omtrent het duurtevraagstuk. Na uit
voerig de stijging der levensmiddelen
prijzen uiteengezet te hebben, komt men
tot de slotsom, dat met nadruk liet een
of het ander moet worden geëischt of
uit de schatkist moet geld worden bij
gepast in zulk een mate, dat de prijs in
geen geval hooger wordt dan hij vóór
Mei 1920 was, óf de regeering moet een
politiek volgen, waardoor de van over
zee komende granen de inlandsche in
prijs drukken, inplaats van opdrijven,
zoódat op deze wijze prijsdaling moge
lijk wordt. Zijn de vrachtprijzen der
schepen voor dat laatste 'n belemmering
dan grijpe de regeering naar groote
middelen, waardoor de transatlantische
vaart uit de handen van de kapitalisti
sche exploitatie komt en in die der ge
meenschap worde overgebracht, zoodat
aan de exhorbitante winsten der ree-
ders, ten koste van de groote massa,
een einde wordt gemaakt.
De melkprijzen, gaat het adres voort
zijn ontzettend hoog en dreigen, met
góedvinden alweder van den minister
van Landbouw enz. dezen winter schan
delijk hoog te worden. Dit gaat ten
koste van de gezondheid en den groei
der volkskinderen en dus van het ko
mende geslacht, en is noodlottig voor
alle zieken en zwakken in de_min-ge-
goeden klasse der samenleving.
Daarentegen worden door vele vet-
weiers nog steeds onevenredig hooge
winsten gemaakt. De kaas ligt in de
pakhuizen zij wordt vastgehouden in
de hoop op nieuwe uitvoeren, terwijl
door overvloedige uitgifte van consen
ten de uitvoer nog steeds doorgaat.
Niet alleen is daardoor de kaas duur,
doch de boeren onthouden zich boven
dien van melkverkoop en laten van de
melk liever kaas maken, saboteeren al-
zoo de melkvoorziening. En al deze
hooge prijzen veroorzaken weer hooge
landhuren en koopprijzen, zoodat in
dezen nieuwen cirkelgang de grond
eigenaren nog steeds rijken worden.
Atet aandrang wordt van de regeering
gevraagd een zuivelpoiitiek, die o.a.
met behulp van een verbod van uitvoer
zoolang de prijzen niet beduidend lager
worden, de algemeene volksbelangen
dient, in stede van die eener bepaalde
groep van producenten en grondbezit
ters.
Scheepvaartbeweging.
Gedurende de afgeloopen week zijn
den Nieuwen Waterweg binnegekomen
144 schepen, waarvan 2 zeilschepen en
4 zeelichters. Hiervan waren bestemd
voor Rotterdam, met inbegrip van Hoek
van Holland 136 schepen, metende
184.837 netto reg. tons.
Gedurende hetzelfde tijdvak van 1919
kwamen dn Nieuwen Waterweg binnen
103 schepen, waarvan 2 zeilschepen.
Hiervan waren bestemd voor Rotter
door
CHARLES GARVICE.
Geautoriseerde vertaling van
I. P. WESSEL1NKVAN ROSSUM.
21) (Nadruk verboden.)
..Ja, ik ben het", zei hij gemelijk en
op somber klagenden toon. ,.lk ver
moed, dat je niet verwachtte mij hier
te zien." Hij zag op haar neer met
gloeiende oo'gen.
Dat deed ik zeker niet", stemde zij
yroolijk toe. ..Maar onverwacht geluk
is dubbel geluk, zooals je weet. Hoe
kwam je hier? Wist je
Hij liet haar handen los en stak de
zijne in den zak.
.Neen, je verwachtte mij niet, dat
geloof ik wel", zei hij fronsend. „Je
verlangde nief naar mij, anders zou je
niet vragen, hoe ik het wist."
■.Maar je hebt mijn vraag niet be
antwoord", zei zij vroolijk. „Hoe wist
je het?"
■Hoe ik het wist hervatte hij.
■■Hoe zou ik het weten Daar was
maar een weg. Waarom schreef je
niet en vertelde mij, dat je vertrokken
w¥..en waarheen
-ij fronste de wenkbrauwen en keek
oerouwvol.
"Waarom ik niet schreef Ik had
et moeten doen natuurlijk had ik
dam. met inbegrip van Hoek van Hol
land 95 schepen.
Sedert 1 Januari zijn aangekomen
Schepen N. R. T.
N. Waterweg 1920 4207 5.431.516
1919 3111 3.615.918
Nu +1096 4- 1.815.598
tegen vorige week-f- 1055 -j- 1.753.008
Rotterdam 1920 3953 5.225.557
1919 3038 3.582.149
Nu 4- 915
tegen vorige week-)- 880
1.643.408
1,583.421
Rotterdam en Antwerpen.
Gedurende de maand September zijn
te Antwerpen aangekomen 597 schepen
waarvan 555 stoomschepen en 42 zeil
schepen, totaal 866.448 netto tons.
Wij laten hieronder een vergelijken
den staat volgen van de havenbewe
ging van Rotterdam en Antwerpen
Rotterdam Antwerpen
schep. n. r. t. -schep. n. r. t.
Januari 423 538.246 570 721.221
Februari 296 432.972 613 698.236
Maart 155 237.934 691 838.257
April 181 325.560 648 899.744
Mei 482 582.057 705 936.653
Juni 566 755.508 701 1.007.698
Juli 568 660.036 665 1.003.741
Augustus 631 815.066 648 933.220
Sept. 611 820.192 597 866.448
Totaal 3931 5.167.571 5838 7.905.218
De voor Antwerpen opgegeven cij
fers der netto tonnenmaat zijn die vol
gens Belgische berekening.
Om deze gelijk te maken met de hier
gebruikelijke berekening, moeten deze
cijfers met 15 c"c worden verminderd.
De staking in de haven te Amsterdam
geëindigd.
De stakende boofwerkers hielden
Zaterdagmorgen in Handwerkers
Vriendenkring een vergadering ter be
spreking van de gevoerde briefwisse
ling tnsschen de Federatie van Trans
portarbeiders en de Scheepvaartveree-
niging, en wat verder te doen stond.
Na langduruige discussies werd be
sloten de staking op te heffen en zich
Maandagmorgen weer bij de H. A. R.
aan te melden.
Een koninklijke gift.
Een milde gever, wiens naam voor-
loopig niet mag worden genoemd,
schonk aan de Ned. Hervormde Diako-
nesseninrichting te 's-Gravenhage, ten
behoeve van den nieuwen bouw de kapi
tale som van 100.000. Daardoor is de
vervulling van den wensch om aan het
bestaande ziekenhuis een vleugel aan te
bouwen eerlang mogelijk.
Een 7 leening.
De 7 leening van 3 millioen gul
den voor de gemeente Dordrecht is
zoodanig overteekend, dat slechts een
gering percentage kan worden toege
wezen.
Waar de leeningen van Haarlem en
maar ik had er geen tijd voor Alles
ging zoo haastig Ik was van plan
vandaag te schrijven, Sinclair."
„Werkelijk vervolgde hij met een
lach vol twijfel, zijn oogen nog steeds
ernstig op haar gericht.
„Het was werkelijk mijn plan. Ik
zou vanavond geschreven hebben.
Wanneer je gewacht had, zou je een
brief hebben gehad zulk een heer
lijk briefje 1" Zij lachte hem zoo be
koorlijk toe.
„Op je woord van eer
„Zoo waar als ik leef', antwoordde
zij, hem toeknikkend.
„Dan is het jammer, dat je niet eer
der hebt geschreven", zei hij somber.
„Dan had je mij de moeite en de kos
ten bespaard van de reis naar dat af
schuwelijke St. Malo."
„Ben je daar geweest?" zei ze, de
wenkbrauwen ophalende. „Mijn arme
Sinclair 1"
„Ja, ik ben er geweest. Wat kon ik
anders doen Jij had mijn drie laat
ste brieven niet beantwoord. Ik wist
niet of je dood of levend waart. Of je
mij verstóoten liadt of niet 1"
„Jou verstooten, mijn beste Sin
clair fluisterde zij, met een wereld
van verwijt in haar blik.
„Maar hoe kon ik dat weten
herhaalde hij hartstochtelijk. „Ik
wachtte en wachtte, en ten slotte kon
ik het njet langer uithouden, daarom
ging ik en
„En vertelde men je het adres
waar ik was heengegaan
Dordrecht zoo'n groot succes hebben
opgeleverd, blijkt wel voldoende dat
men niet bevreesd is voor de crediet-
waardigheid der gemeenten en is het
wel te verwachten dot onze gemeente
er ten slotte ook in zaj slagen haar lee
ning geplaatst te krijgen.
Ter verbetering v.in een bericht in
ons vorig nummer dient gemeld te wor
den dat op de 6/2 leening der ge
meente Groningen werkelijk voor
2.600.000 is ingeschreven. De leening
bedroeg echter niet f 639.500, maar
6.359.000.
LEVENDE OF DOODE STAD.
De „Nieuwe Ct." heeft reeds in me
nig artikel blijk gegeven, dat zij veei
voelt voor de belangen van Vlissingen.
Zij is eveneens krachtig opgekomen
voor het behoud van de maatschappij
„Zeeland" ie dezer stede.
Thans treffen wij weer een artikel
aan onder bovenstaand opschrift en
het Haagsche blad en dit artikel zal
wel algemeene instemming vinden bij
onze lezers, waarom wij er het voor
naamste gedeelte uit overnemen.
De „Nieuwe Ct." schrijft o.a. het
volgende
Wij hebben vernomen, dat er kans
bestaat dat weldra Vlissingen weer
een directe verbinding met Berlijn
krijgt. Dat is een hoopgevend teeken,
een goed voorteeken. Het bewijst, dat
de actie voor Vlissingen niet slechts
beschikt over kracht en ijver, maar ook
over argumenten.
Meer is het nog niet. Er zal nog heel
wat van de energie van Burg. en Weth.
van Vlissingen en van heel de gemeen
te worden gevraagd in den strijd tegen
de mogelijkheid, dat Vlissingen terug
zinkt in de meer eerwaardige dan be
nijdenswaardige positie van een Brou
wershaven, voordat men spreken kan
van doorslaand succet
Het is een sterk verbreide dwaling,
dat tengevolge van diïWoncurrentie der
Great Eastern het aantal passagiers
der „Zeeland" sterk en duurzaam is
afgenomen. De cijfers wijzen het te
gendeel uit. Men oordeele zelf en houde
bij dit staatje in 't oog, dat de Hoek
van Holland-verbinding in 1892 in haar
htiidigen vorm werd geopend.
Het vervoer over Vlissingen beliep in
reizigers tonnen
goederen
1880 59.425 35.425
1885 68.308 30.030
1890 76.333 44.69S
1895 73.164 70.071
1900 95.227 55.626
1905 102.166 52.602
1909 128.751 56.342
1910 148.842 57.277
1911 154.801 61.183
1912 158.811 62.844
1913 169.708 70.901
1914 200.58 77.827
Deze cijfers zijn naar onze mcening
duidelijk, vooral als men in aanmerking
neemt, voor zoover het goederenver
voer betreft dat de toestand in Queens-
borougn op het goederenverkeer een
beperkenden invloed had. Dat de toe
„Ja", stemde hij droevig toe. „Zij
vertelden het mij na een poosje. Ver
vloekt, zij waren niet eens beleefd en
ik moest het uit hen trekken. Ik zei
hen, dat je mijn zuster waart."
Zij lachte zachtjes.
„En ik ben blond en jij bent zoo
donker als een zigeuner
Hij schopte nijdig tegen de droge
graszoden.
„Het was het eenige middel om
eenige inlichtingen van hen te verkrij
gen", zei hij. „En daarmee was het
nog niet gemakkelijk voor me. Hoe
kwam je er toe Waarom verliet je
St. Malo om hierheen te gaan
Zij lachte.
„Waarom ik mij kon losrukken van
die heerlijke school te St. Malo. dat
opstaan om zes uur met niet half ge
noeg eten en genoeg verveling om
iemand gek te maken? Wat een vraag!
Waarom ik hier heen ging Omdat
de meesteres van de plaats mij daartoe
inviteerde. Zou jij niet zijn gegaan,
Sinclair
„Wanneer ik in jouw plaats was
geweest en jij in de mijne, zou ik een
enkel regeltje hebben geschreven om
dit te zeggen", antwoordde hij, „voor
al wanneer jij gezwoegd en gesloofd
heb voor het jouwe
„Goed, maar ik zeg dat ik vandaag
zou geschreven' hebben. Wij waren in
zulk een drukte, dat er geen minuut
kon overschieten."
„Och," zei hij gemelijk, „altijd het
zelfde excuus. Geen tijd. Geen lust,
neming niet alleen te verklaren is uit
de ramp van de „Berlin" met hare ge
volgen, blijkt volstrekt overtuigend uit
de gestadigheid van den groei. Het is
trouwens een vrijwel algemeen bekend
leit, dat verschillende Britsche maat
schappijen als het ware gereedstonden
om een K a n a al-dienst op Vlissin
gen te openen, als de „Zeeland" werd
verplaatst.
Na dan een betoog van den heer
Luden, die tegen een beschouwing
van de „Nieuwe Ct." was opgekomen,
te hebben weerlegd, vervolgt de „Nieu
we Courant"
De Vlissinger route dankt haar po
pulariteit voor een geenszins onbelang
rijk deel aan haar groote veiligheid en
bedrijfszekerheid en in de oogen van de
gewezen vijanden van België heeft deze
nog op de andere Kanaalroutes boven
dien nog voor, dat ze in handen is van
een Nederlandsche onderneming. Fi
nancieel is het ook van beteekenis of
de reizigers uit Duitschland slechts van
Salzbergen tot den Hoek van Neder
landsche ondernemingen worden ver
voerd of van de Duitsche grens tot Fol
kestone.
Wij zouden er nog op kunnen wijzen,
dat de meening, alsof de Vlissingsche
verbinding alleen voor Zuid-Duitsch-
land korter is dan die over den Hoek,
niet juist is. Doordat Vlissingen dichter
bij Londen ligt, is de verbinding van
een aantal Noord-Duitsche plaatsen
met Londen over Vlissingen stellig niet
langer dan die r er dan Hoek.
Afgezien van het verkeer uit de Noor
delijke Nederlandsche provincies zou
den wij, wanneer dan het verkeer met
Engeland op een haven moest worden
geconcentreerd, liever Vlissingen dan
dan Hoek hebben verkozen, omdat blij
kens de verkeerscijWs van 19i3 en in
verband met de omstandigheid, dat
Vlissingen met andere Kanaalhavens
kan concurreeren, het voordeel van een
gecombineerd verkeei over
naar alle waarschijnlijkheid g.oo.er zou
zijn dan bij een concertrade aan dc-n
Hoek.
Bovendien is de afstand Vlissingen
BoxtelWezel even groot als die van
Hoek van Holland naar Bentheim, zoo
dat, voor zoover de reizigers van en
naar Duitschland betreft, de inkomsten
van dit verkeer gelijk zijn voor de
spoorwegmaatschappijen.
In 1913 stond er tegenover 106.000
reizigers over Vlissingen en den Hoek
in NederlandschEngelsch verkeer,
185.000 in internationaal verkeer.
Daar overtrof de Vlissingsche route
die van den Hoek met bijna 80.000 rei
zigers, en dat men ook uit Noord-
Duitschland de voorkeur gaf aan de
Vlissingsche route blijkt uit het feit,
dat in Noord-Duitsch verkeer 95.000,
in Zuid-Duilsch verkeer 36.000 en in
verkeer met België een duizendtal rei
zigers werd vervoerd.
Wij willen evenwel, zooals wij reeds
deden uitkomen, niet napleiten in een
zaak die reeds beslist is en willen dus
tot de quaestie der Zeeland in dit ver
band het zwijgen verder doen.
meen je Het is hard, erg hard Be
denk eens, wat ik voor jou heb ge
daan. Marie, ben je dat vergeten
Hij kwam dichter bij, hij keek woest
op haar neer, half smeekend met sa
mengetrokken lippen. „Ben je de oude
tijden vergeten? Toen wij alles voor
elkaar waren Ik wou, dat zij terug
keerden Toen was ik gelukkig
maar jij was niet voldaan Jij moest
en zou naar school om een dame te
worden en ik nu, ik was dwaas
genoeg je te laten gaan. Je wist, dat
ik je niets kon weigeren
„Je bent altijd de beste, liefste jon
gen geweest, Sinclair 1" fluisterde zij
liefkoozend, terwijl zij de hand op zijn
arm legde.
Zijn hand bedekte de hare en lief
koosde die met vriendelijke, koorts
achtige onrust, het gevoig van zijn
twijfel in haar.
„Ik was een dwaas", mompelde hij.
„Ik had je moeten trouwen. Je was
oud genoeg achttien jaar. Dan was
ik zeker van je geweest. Ja, ik was
een dwaas."
„En ben je dan nu niet zeker van
mij fluisterde zij. terwijl zij vrees
achtig rondkeek. Lucille, Harry Heme
of een van de dienstboden zou te
voorschijn kunnen komen en haar tête
a tête ontdekken met dit jongmensch.
„Zeker van jou Neen, dat ben ik
niet", antwoordde hij. „Ik was nooit
zeker van je. Ik voelde altijd, dat je
mij tusschen de vingers zoudt kunnen
In de plannen van Vlissingen's ge
meentebestuur bekleedt het verkeer met
Engeland een betrekkelijk onderge
schikte. positie.
Wij hebben daar reeds op gewezen.
Men denkt daar in de eerste plaats aan
de mogelijkheid aanloophaven voor
snelverkeer te worden en die plannen
beloven succes, mits slechts de verbin
dingen worden geschapen met
Zeeuwsch-Vlaanderen en via Zeeuwsch-
Vlaanderen met de Belgische kust,
Gent, Antwerpen en Parijs, dat voor
de meeste transatlantische reizigers het
zinnebeeld is van dat Europa, dat zij
hebben gemist in de binnenlanden of
waarnaar ze althans als de speeifiek-
Europeesche stad hebben verlangd.
Er komen hier natuurlijk ook gewes
telijke belangen in het spel, maar meer,
dan die moeten de nationale gelden, en
uit nationaal oogpunt is juist daarom
Vlissingen zoo belangrijk, omdat de
ontwikkeling van deze haven niet zoq
geschieden ten nadeele van andere Ne
derlandsche havens, maar in concurren
tie met andere buitenlandsche havens.
Wij verwachten zelfs van een ontwik
keling van Vlissingen voordeelen ook
voor de bestaande groote Nederland
sche havens.
Amsterdam en Rotterdam werken el
kaar feitelijk in de hand, de bloei van
beide maakt de frequente verbindingen
noodzakelijk, een sterkere ontwikkeling
van Vlissingen zou, wij twijfelen er niet
aan, er per saldo toe leiden, dat snellere
en betere verbindingen met de Holland-
sche provinciën worden geschapen, en
daardoor de band tusschen overig Ne
derland en Zeeland worden versterkt.
Indien Vlissingen op de wijze/zooals
dat is ontworpen door den heer Van
Nit'trik, volgens de plannen waarvan
wij in ons artikel van 1 September ge
wag maakten, het knooppunt werd van
groote verkeerswegen, dan zou mede
met 't oog op de belangen van ons mo-
torverkeer de voortzetting dier verbin
ding, naar het hart van Holland, uit
den aard der zaak moeten volgen.
Er is thans meer dan te voren haast
bij deze zaak. Wij hebben gelezen, dat
in België thans weer ernstig wordt ge
sproken over de mogelijkheid van een
verbinding voor een groot scheepvaart
verkeer tusschen Antwerpen en Zee-
brugge. Indien een dergelijke verbin
ding tot stand komt, dan zouden de
kansen voor Vlissingen als aanloopha
ven voor transatlantisch snelverkeer er
natuurlijk niet grooter op worden. Zee-
brugge zou dan het Cuxhafen van Ant
werpen kunnen worden maar een der
gelijk kanaal is er nog niet. De haven
van Vlissingen is ongetwijfeld beter
dan die van Zeebrugge. De verbinding
van Vlissingen naar Antwerpen en den
Rijn zijn er wel. Men kan dus zich een
zeer belangrijken voorsprong verzeke
ren, indien men thans de zaak aanvat
nu de uiterst belangrijke psychologi
sche factoren ook nog medewerken.
Dat heeft men in Vlissingen ingezien,
men vraagt daar niet dat anderen het
doorglippen zélfs na alles wat ik
voor je gedaan had. En nu ben ik nog
minder zeker van je dan ooit. Terwijl
je op school was, was je tamelijk vei
lig, maar hier op deze groote plaats,
te midden van een aantal pronkers,
schijn je zooveel verder van mij te
staan
Zij keek met een lieve, onschuldige
uitdrukking van verwijt naar zijn
somber, twijfelend voorkomen.
„Wat ben je onrechtvaardig tegen
over mij, Sinclair fluisterde zij. „Je
bent boos. omdat ik hier kwam en
omdat ik niet schreef. Maar dat was
toch heel natuurlijk en je mag mij
niet van trouweloosheid beschuldi
gen. Dat is wreed en onrechtvaar
dig 1"
„O zuchtte hij diep., „wanneer ik
dat maar kon gelooven Maar ik heb
altijd aan je getwijfeld, Marie, altijd!"
..Dat weet ik", fluisterde zij verwij
tend, met tranen in de oogen door
zijn onrechtvaardigheid, terwij'l zij al
dien tijd een middel trachtte te beden
ken om hem van de plaats te krijgen,
„jij bent het die de oude tijden ver
geten bent, toen wij alles voor elkaar
waren ik niet
„Jij miet zeide hij met koortsigen
gloed. „Zeg het nog eens, Marie. Zeg
dat je mij liefhebt 1"
Zij nestelde zich dichter tegen hem
aan, en keek hem met een kinderlij
ken blik, vo! vertrouwen in het ge
laat.
(Wordt vervolgd).