1000 25 cnn^^nn De Vrouwe van Darracourt MAANDAG 3Se Jaargang: xoao IlilHifirm F. fü DE VELDE It., Iliini Markt 58, Vlissingin. Iiliiocn htire. 10 Virscbijnt dagilijks, litgizondird op Zondag in ilgomoon orkenda Christelijk! feestdagen UUU een ongeluk uUU BINNENLAND FEUILLETON Mo. 334 VLISSINGSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS: Voor Vliitingen en de gemeenten op Walcheren 42.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 12.50. Voor BelgiS ƒ4.15. Voor overige landen der Poat-Unle 4.70. Aizonderljke nummers 5 cent ADVERTENTIEPRIJSVan 1—4 regels ƒ1.10: voor iedere regel meer 26 ct. Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs Reclames 52 ct. per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regel De ebonné's, In 't bezit eener aclis, zijn GRATIS verze kerd tegen ongelukken voor: gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken gulden bij verlies van een hand, voet of oog I gulden bij verlies - van een duim gulden bQ verlies van een wijsvinger gulden bi] verlies van eiken anderen vinger Een adres over het duurtevraagstuk. Door het N. V. V. en de S. D. A. P. is aan de regeering een adres gericht-, omtrent het duurtevraagstuk. Na uit voerig de stijging der levensmiddelen prijzen uiteengezet te hebben, komt men tot de slotsom, dat met nadruk liet een of het ander moet worden geëischt of uit de schatkist moet geld worden bij gepast in zulk een mate, dat de prijs in geen geval hooger wordt dan hij vóór Mei 1920 was, óf de regeering moet een politiek volgen, waardoor de van over zee komende granen de inlandsche in prijs drukken, inplaats van opdrijven, zoódat op deze wijze prijsdaling moge lijk wordt. Zijn de vrachtprijzen der schepen voor dat laatste 'n belemmering dan grijpe de regeering naar groote middelen, waardoor de transatlantische vaart uit de handen van de kapitalisti sche exploitatie komt en in die der ge meenschap worde overgebracht, zoodat aan de exhorbitante winsten der ree- ders, ten koste van de groote massa, een einde wordt gemaakt. De melkprijzen, gaat het adres voort zijn ontzettend hoog en dreigen, met góedvinden alweder van den minister van Landbouw enz. dezen winter schan delijk hoog te worden. Dit gaat ten koste van de gezondheid en den groei der volkskinderen en dus van het ko mende geslacht, en is noodlottig voor alle zieken en zwakken in de_min-ge- goeden klasse der samenleving. Daarentegen worden door vele vet- weiers nog steeds onevenredig hooge winsten gemaakt. De kaas ligt in de pakhuizen zij wordt vastgehouden in de hoop op nieuwe uitvoeren, terwijl door overvloedige uitgifte van consen ten de uitvoer nog steeds doorgaat. Niet alleen is daardoor de kaas duur, doch de boeren onthouden zich boven dien van melkverkoop en laten van de melk liever kaas maken, saboteeren al- zoo de melkvoorziening. En al deze hooge prijzen veroorzaken weer hooge landhuren en koopprijzen, zoodat in dezen nieuwen cirkelgang de grond eigenaren nog steeds rijken worden. Atet aandrang wordt van de regeering gevraagd een zuivelpoiitiek, die o.a. met behulp van een verbod van uitvoer zoolang de prijzen niet beduidend lager worden, de algemeene volksbelangen dient, in stede van die eener bepaalde groep van producenten en grondbezit ters. Scheepvaartbeweging. Gedurende de afgeloopen week zijn den Nieuwen Waterweg binnegekomen 144 schepen, waarvan 2 zeilschepen en 4 zeelichters. Hiervan waren bestemd voor Rotterdam, met inbegrip van Hoek van Holland 136 schepen, metende 184.837 netto reg. tons. Gedurende hetzelfde tijdvak van 1919 kwamen dn Nieuwen Waterweg binnen 103 schepen, waarvan 2 zeilschepen. Hiervan waren bestemd voor Rotter door CHARLES GARVICE. Geautoriseerde vertaling van I. P. WESSEL1NKVAN ROSSUM. 21) (Nadruk verboden.) ..Ja, ik ben het", zei hij gemelijk en op somber klagenden toon. ,.lk ver moed, dat je niet verwachtte mij hier te zien." Hij zag op haar neer met gloeiende oo'gen. Dat deed ik zeker niet", stemde zij yroolijk toe. ..Maar onverwacht geluk is dubbel geluk, zooals je weet. Hoe kwam je hier? Wist je Hij liet haar handen los en stak de zijne in den zak. .Neen, je verwachtte mij niet, dat geloof ik wel", zei hij fronsend. „Je verlangde nief naar mij, anders zou je niet vragen, hoe ik het wist." ■.Maar je hebt mijn vraag niet be antwoord", zei zij vroolijk. „Hoe wist je het?" ■Hoe ik het wist hervatte hij. ■■Hoe zou ik het weten Daar was maar een weg. Waarom schreef je niet en vertelde mij, dat je vertrokken w¥..en waarheen -ij fronste de wenkbrauwen en keek oerouwvol. "Waarom ik niet schreef Ik had et moeten doen natuurlijk had ik dam. met inbegrip van Hoek van Hol land 95 schepen. Sedert 1 Januari zijn aangekomen Schepen N. R. T. N. Waterweg 1920 4207 5.431.516 1919 3111 3.615.918 Nu +1096 4- 1.815.598 tegen vorige week-f- 1055 -j- 1.753.008 Rotterdam 1920 3953 5.225.557 1919 3038 3.582.149 Nu 4- 915 tegen vorige week-)- 880 1.643.408 1,583.421 Rotterdam en Antwerpen. Gedurende de maand September zijn te Antwerpen aangekomen 597 schepen waarvan 555 stoomschepen en 42 zeil schepen, totaal 866.448 netto tons. Wij laten hieronder een vergelijken den staat volgen van de havenbewe ging van Rotterdam en Antwerpen Rotterdam Antwerpen schep. n. r. t. -schep. n. r. t. Januari 423 538.246 570 721.221 Februari 296 432.972 613 698.236 Maart 155 237.934 691 838.257 April 181 325.560 648 899.744 Mei 482 582.057 705 936.653 Juni 566 755.508 701 1.007.698 Juli 568 660.036 665 1.003.741 Augustus 631 815.066 648 933.220 Sept. 611 820.192 597 866.448 Totaal 3931 5.167.571 5838 7.905.218 De voor Antwerpen opgegeven cij fers der netto tonnenmaat zijn die vol gens Belgische berekening. Om deze gelijk te maken met de hier gebruikelijke berekening, moeten deze cijfers met 15 c"c worden verminderd. De staking in de haven te Amsterdam geëindigd. De stakende boofwerkers hielden Zaterdagmorgen in Handwerkers Vriendenkring een vergadering ter be spreking van de gevoerde briefwisse ling tnsschen de Federatie van Trans portarbeiders en de Scheepvaartveree- niging, en wat verder te doen stond. Na langduruige discussies werd be sloten de staking op te heffen en zich Maandagmorgen weer bij de H. A. R. aan te melden. Een koninklijke gift. Een milde gever, wiens naam voor- loopig niet mag worden genoemd, schonk aan de Ned. Hervormde Diako- nesseninrichting te 's-Gravenhage, ten behoeve van den nieuwen bouw de kapi tale som van 100.000. Daardoor is de vervulling van den wensch om aan het bestaande ziekenhuis een vleugel aan te bouwen eerlang mogelijk. Een 7 leening. De 7 leening van 3 millioen gul den voor de gemeente Dordrecht is zoodanig overteekend, dat slechts een gering percentage kan worden toege wezen. Waar de leeningen van Haarlem en maar ik had er geen tijd voor Alles ging zoo haastig Ik was van plan vandaag te schrijven, Sinclair." „Werkelijk vervolgde hij met een lach vol twijfel, zijn oogen nog steeds ernstig op haar gericht. „Het was werkelijk mijn plan. Ik zou vanavond geschreven hebben. Wanneer je gewacht had, zou je een brief hebben gehad zulk een heer lijk briefje 1" Zij lachte hem zoo be koorlijk toe. „Op je woord van eer „Zoo waar als ik leef', antwoordde zij, hem toeknikkend. „Dan is het jammer, dat je niet eer der hebt geschreven", zei hij somber. „Dan had je mij de moeite en de kos ten bespaard van de reis naar dat af schuwelijke St. Malo." „Ben je daar geweest?" zei ze, de wenkbrauwen ophalende. „Mijn arme Sinclair 1" „Ja, ik ben er geweest. Wat kon ik anders doen Jij had mijn drie laat ste brieven niet beantwoord. Ik wist niet of je dood of levend waart. Of je mij verstóoten liadt of niet 1" „Jou verstooten, mijn beste Sin clair fluisterde zij, met een wereld van verwijt in haar blik. „Maar hoe kon ik dat weten herhaalde hij hartstochtelijk. „Ik wachtte en wachtte, en ten slotte kon ik het njet langer uithouden, daarom ging ik en „En vertelde men je het adres waar ik was heengegaan Dordrecht zoo'n groot succes hebben opgeleverd, blijkt wel voldoende dat men niet bevreesd is voor de crediet- waardigheid der gemeenten en is het wel te verwachten dot onze gemeente er ten slotte ook in zaj slagen haar lee ning geplaatst te krijgen. Ter verbetering v.in een bericht in ons vorig nummer dient gemeld te wor den dat op de 6/2 leening der ge meente Groningen werkelijk voor 2.600.000 is ingeschreven. De leening bedroeg echter niet f 639.500, maar 6.359.000. LEVENDE OF DOODE STAD. De „Nieuwe Ct." heeft reeds in me nig artikel blijk gegeven, dat zij veei voelt voor de belangen van Vlissingen. Zij is eveneens krachtig opgekomen voor het behoud van de maatschappij „Zeeland" ie dezer stede. Thans treffen wij weer een artikel aan onder bovenstaand opschrift en het Haagsche blad en dit artikel zal wel algemeene instemming vinden bij onze lezers, waarom wij er het voor naamste gedeelte uit overnemen. De „Nieuwe Ct." schrijft o.a. het volgende Wij hebben vernomen, dat er kans bestaat dat weldra Vlissingen weer een directe verbinding met Berlijn krijgt. Dat is een hoopgevend teeken, een goed voorteeken. Het bewijst, dat de actie voor Vlissingen niet slechts beschikt over kracht en ijver, maar ook over argumenten. Meer is het nog niet. Er zal nog heel wat van de energie van Burg. en Weth. van Vlissingen en van heel de gemeen te worden gevraagd in den strijd tegen de mogelijkheid, dat Vlissingen terug zinkt in de meer eerwaardige dan be nijdenswaardige positie van een Brou wershaven, voordat men spreken kan van doorslaand succet Het is een sterk verbreide dwaling, dat tengevolge van diïWoncurrentie der Great Eastern het aantal passagiers der „Zeeland" sterk en duurzaam is afgenomen. De cijfers wijzen het te gendeel uit. Men oordeele zelf en houde bij dit staatje in 't oog, dat de Hoek van Holland-verbinding in 1892 in haar htiidigen vorm werd geopend. Het vervoer over Vlissingen beliep in reizigers tonnen goederen 1880 59.425 35.425 1885 68.308 30.030 1890 76.333 44.69S 1895 73.164 70.071 1900 95.227 55.626 1905 102.166 52.602 1909 128.751 56.342 1910 148.842 57.277 1911 154.801 61.183 1912 158.811 62.844 1913 169.708 70.901 1914 200.58 77.827 Deze cijfers zijn naar onze mcening duidelijk, vooral als men in aanmerking neemt, voor zoover het goederenver voer betreft dat de toestand in Queens- borougn op het goederenverkeer een beperkenden invloed had. Dat de toe „Ja", stemde hij droevig toe. „Zij vertelden het mij na een poosje. Ver vloekt, zij waren niet eens beleefd en ik moest het uit hen trekken. Ik zei hen, dat je mijn zuster waart." Zij lachte zachtjes. „En ik ben blond en jij bent zoo donker als een zigeuner Hij schopte nijdig tegen de droge graszoden. „Het was het eenige middel om eenige inlichtingen van hen te verkrij gen", zei hij. „En daarmee was het nog niet gemakkelijk voor me. Hoe kwam je er toe Waarom verliet je St. Malo om hierheen te gaan Zij lachte. „Waarom ik mij kon losrukken van die heerlijke school te St. Malo. dat opstaan om zes uur met niet half ge noeg eten en genoeg verveling om iemand gek te maken? Wat een vraag! Waarom ik hier heen ging Omdat de meesteres van de plaats mij daartoe inviteerde. Zou jij niet zijn gegaan, Sinclair „Wanneer ik in jouw plaats was geweest en jij in de mijne, zou ik een enkel regeltje hebben geschreven om dit te zeggen", antwoordde hij, „voor al wanneer jij gezwoegd en gesloofd heb voor het jouwe „Goed, maar ik zeg dat ik vandaag zou geschreven' hebben. Wij waren in zulk een drukte, dat er geen minuut kon overschieten." „Och," zei hij gemelijk, „altijd het zelfde excuus. Geen tijd. Geen lust, neming niet alleen te verklaren is uit de ramp van de „Berlin" met hare ge volgen, blijkt volstrekt overtuigend uit de gestadigheid van den groei. Het is trouwens een vrijwel algemeen bekend leit, dat verschillende Britsche maat schappijen als het ware gereedstonden om een K a n a al-dienst op Vlissin gen te openen, als de „Zeeland" werd verplaatst. Na dan een betoog van den heer Luden, die tegen een beschouwing van de „Nieuwe Ct." was opgekomen, te hebben weerlegd, vervolgt de „Nieu we Courant" De Vlissinger route dankt haar po pulariteit voor een geenszins onbelang rijk deel aan haar groote veiligheid en bedrijfszekerheid en in de oogen van de gewezen vijanden van België heeft deze nog op de andere Kanaalroutes boven dien nog voor, dat ze in handen is van een Nederlandsche onderneming. Fi nancieel is het ook van beteekenis of de reizigers uit Duitschland slechts van Salzbergen tot den Hoek van Neder landsche ondernemingen worden ver voerd of van de Duitsche grens tot Fol kestone. Wij zouden er nog op kunnen wijzen, dat de meening, alsof de Vlissingsche verbinding alleen voor Zuid-Duitsch- land korter is dan die over den Hoek, niet juist is. Doordat Vlissingen dichter bij Londen ligt, is de verbinding van een aantal Noord-Duitsche plaatsen met Londen over Vlissingen stellig niet langer dan die r er dan Hoek. Afgezien van het verkeer uit de Noor delijke Nederlandsche provincies zou den wij, wanneer dan het verkeer met Engeland op een haven moest worden geconcentreerd, liever Vlissingen dan dan Hoek hebben verkozen, omdat blij kens de verkeerscijWs van 19i3 en in verband met de omstandigheid, dat Vlissingen met andere Kanaalhavens kan concurreeren, het voordeel van een gecombineerd verkeei over naar alle waarschijnlijkheid g.oo.er zou zijn dan bij een concertrade aan dc-n Hoek. Bovendien is de afstand Vlissingen BoxtelWezel even groot als die van Hoek van Holland naar Bentheim, zoo dat, voor zoover de reizigers van en naar Duitschland betreft, de inkomsten van dit verkeer gelijk zijn voor de spoorwegmaatschappijen. In 1913 stond er tegenover 106.000 reizigers over Vlissingen en den Hoek in NederlandschEngelsch verkeer, 185.000 in internationaal verkeer. Daar overtrof de Vlissingsche route die van den Hoek met bijna 80.000 rei zigers, en dat men ook uit Noord- Duitschland de voorkeur gaf aan de Vlissingsche route blijkt uit het feit, dat in Noord-Duitsch verkeer 95.000, in Zuid-Duilsch verkeer 36.000 en in verkeer met België een duizendtal rei zigers werd vervoerd. Wij willen evenwel, zooals wij reeds deden uitkomen, niet napleiten in een zaak die reeds beslist is en willen dus tot de quaestie der Zeeland in dit ver band het zwijgen verder doen. meen je Het is hard, erg hard Be denk eens, wat ik voor jou heb ge daan. Marie, ben je dat vergeten Hij kwam dichter bij, hij keek woest op haar neer, half smeekend met sa mengetrokken lippen. „Ben je de oude tijden vergeten? Toen wij alles voor elkaar waren Ik wou, dat zij terug keerden Toen was ik gelukkig maar jij was niet voldaan Jij moest en zou naar school om een dame te worden en ik nu, ik was dwaas genoeg je te laten gaan. Je wist, dat ik je niets kon weigeren „Je bent altijd de beste, liefste jon gen geweest, Sinclair 1" fluisterde zij liefkoozend, terwijl zij de hand op zijn arm legde. Zijn hand bedekte de hare en lief koosde die met vriendelijke, koorts achtige onrust, het gevoig van zijn twijfel in haar. „Ik was een dwaas", mompelde hij. „Ik had je moeten trouwen. Je was oud genoeg achttien jaar. Dan was ik zeker van je geweest. Ja, ik was een dwaas." „En ben je dan nu niet zeker van mij fluisterde zij. terwijl zij vrees achtig rondkeek. Lucille, Harry Heme of een van de dienstboden zou te voorschijn kunnen komen en haar tête a tête ontdekken met dit jongmensch. „Zeker van jou Neen, dat ben ik niet", antwoordde hij. „Ik was nooit zeker van je. Ik voelde altijd, dat je mij tusschen de vingers zoudt kunnen In de plannen van Vlissingen's ge meentebestuur bekleedt het verkeer met Engeland een betrekkelijk onderge schikte. positie. Wij hebben daar reeds op gewezen. Men denkt daar in de eerste plaats aan de mogelijkheid aanloophaven voor snelverkeer te worden en die plannen beloven succes, mits slechts de verbin dingen worden geschapen met Zeeuwsch-Vlaanderen en via Zeeuwsch- Vlaanderen met de Belgische kust, Gent, Antwerpen en Parijs, dat voor de meeste transatlantische reizigers het zinnebeeld is van dat Europa, dat zij hebben gemist in de binnenlanden of waarnaar ze althans als de speeifiek- Europeesche stad hebben verlangd. Er komen hier natuurlijk ook gewes telijke belangen in het spel, maar meer, dan die moeten de nationale gelden, en uit nationaal oogpunt is juist daarom Vlissingen zoo belangrijk, omdat de ontwikkeling van deze haven niet zoq geschieden ten nadeele van andere Ne derlandsche havens, maar in concurren tie met andere buitenlandsche havens. Wij verwachten zelfs van een ontwik keling van Vlissingen voordeelen ook voor de bestaande groote Nederland sche havens. Amsterdam en Rotterdam werken el kaar feitelijk in de hand, de bloei van beide maakt de frequente verbindingen noodzakelijk, een sterkere ontwikkeling van Vlissingen zou, wij twijfelen er niet aan, er per saldo toe leiden, dat snellere en betere verbindingen met de Holland- sche provinciën worden geschapen, en daardoor de band tusschen overig Ne derland en Zeeland worden versterkt. Indien Vlissingen op de wijze/zooals dat is ontworpen door den heer Van Nit'trik, volgens de plannen waarvan wij in ons artikel van 1 September ge wag maakten, het knooppunt werd van groote verkeerswegen, dan zou mede met 't oog op de belangen van ons mo- torverkeer de voortzetting dier verbin ding, naar het hart van Holland, uit den aard der zaak moeten volgen. Er is thans meer dan te voren haast bij deze zaak. Wij hebben gelezen, dat in België thans weer ernstig wordt ge sproken over de mogelijkheid van een verbinding voor een groot scheepvaart verkeer tusschen Antwerpen en Zee- brugge. Indien een dergelijke verbin ding tot stand komt, dan zouden de kansen voor Vlissingen als aanloopha ven voor transatlantisch snelverkeer er natuurlijk niet grooter op worden. Zee- brugge zou dan het Cuxhafen van Ant werpen kunnen worden maar een der gelijk kanaal is er nog niet. De haven van Vlissingen is ongetwijfeld beter dan die van Zeebrugge. De verbinding van Vlissingen naar Antwerpen en den Rijn zijn er wel. Men kan dus zich een zeer belangrijken voorsprong verzeke ren, indien men thans de zaak aanvat nu de uiterst belangrijke psychologi sche factoren ook nog medewerken. Dat heeft men in Vlissingen ingezien, men vraagt daar niet dat anderen het doorglippen zélfs na alles wat ik voor je gedaan had. En nu ben ik nog minder zeker van je dan ooit. Terwijl je op school was, was je tamelijk vei lig, maar hier op deze groote plaats, te midden van een aantal pronkers, schijn je zooveel verder van mij te staan Zij keek met een lieve, onschuldige uitdrukking van verwijt naar zijn somber, twijfelend voorkomen. „Wat ben je onrechtvaardig tegen over mij, Sinclair fluisterde zij. „Je bent boos. omdat ik hier kwam en omdat ik niet schreef. Maar dat was toch heel natuurlijk en je mag mij niet van trouweloosheid beschuldi gen. Dat is wreed en onrechtvaar dig 1" „O zuchtte hij diep., „wanneer ik dat maar kon gelooven Maar ik heb altijd aan je getwijfeld, Marie, altijd!" ..Dat weet ik", fluisterde zij verwij tend, met tranen in de oogen door zijn onrechtvaardigheid, terwij'l zij al dien tijd een middel trachtte te beden ken om hem van de plaats te krijgen, „jij bent het die de oude tijden ver geten bent, toen wij alles voor elkaar waren ik niet „Jij miet zeide hij met koortsigen gloed. „Zeg het nog eens, Marie. Zeg dat je mij liefhebt 1" Zij nestelde zich dichter tegen hem aan, en keek hem met een kinderlij ken blik, vo! vertrouwen in het ge laat. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1