150 100 25 IAHIESTRUT 8 d !EN, Ine Pils, ewaters KnrM^a"oaqnn ijleveldt ER,e ;acao De Vrouwe van Darracourt MAANDAG IEUW No. 3253 edere. noeder Ind- en landziekte. low 321. bnilesschen. Gedistilleerd, Sitinifirma f. VIN DE fïLDE Ir., tliini Markt 58, Viininon. Tilaiosn tntirc. 10 Varscbiint dasiliiks, sitgizanderd op Zondig sti algemeen erkende Christelijke leesidagen BINNENLAND FEUILLETON HViiTMlWUni ÜW» Ie ge- rs a tin ten hoogste at de kwaal vtnd' L' car, tot de AMSTERDAM. A C BENIEST, binnen enkele puisten, negen vinnen, fijt, lik en,winterhanden, open beenen, borsten, ring-, rdworm, brand- nen enkele dagen g kon brengen, echte Winsumer zou deze zalf enkel huis- itbreken, is f 0 75 en f 1-35, er bus, hoe vöor- t gebruik ar bij Drogisten. J. C. DE VRIES um (Gr 1de H 50 Middelburg I te Oost-Souburg |5 voor Tandheel- gndige ziekten iede- p uur en Dinsdag- Eldags 3-5 uur. (oRES voor: |an de ei chen, die. pandam.) n Gewone Bus. 12 50 ft 35. f0 75 f 0.32 P. L. DE ABONNEMENTSPRIJSVoor Yll»»ingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België ƒ4.15. Voor overige landen der Poat-Unie 4.70. AfzonderHJke nummer» 5 cent ADVERTENTIEPRIJSVan 14 regels 1.10; voor iedere regel merr 26 ct. Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs Reclames 52 ct. per regel.—Dienstaanbiedingenen -aanvragen 13 ct. per regel L t abonné's, In 't bezit eener toll*, z0n ORATIS verze- erd tegen ongelukken voor I gulden bij levens lange ongeschikt heid tot werken 4# Uil een ongeluk UUU gulden bi] verlies van een hand, voet of oog gulden bO verlies van een duim gulden bij verlies van een wijsvinger gulden bij verlies van eiken anderen vinger Sluiting van de zitting van de Staten-Generaal. Met het gebruikelijke ceremonieel heeft de minister van binnenlandsehe zaken zich Zaterdagmiddag van het Koinklijk Paleis in het Noordeinde be geven naar 'het gebouw "der Tweede Kamer ter stuiting van de zitting der Staten-Oeneiaal. Z. Exc., die het mi- ninsterieel gala droeg, was gezeten in een gala-hm-frijtuig, dat werd geëscor teerd door een afdeeling cavallerie. Naast ieder portier ging een lakei. Het begeleidende escorte had te voren de eerewacht betrokken bij het Paleis en deed zulks tijdens de plechtigheid in het Kamergebouw ook op het Binnenhof, waar verder een wacht jagers aanwezig was. De zitting werd bijgewoond door het Eeiste Kamerlid De Boer en de leden der Tweede Kamer de heeren Fock, Stulemejjer, Bulten, Haazevoet, Engels, Lobman, Heemskerk. Van Wijnbergen, Van der Molen, Dymaer van Twist, Van Stapele. Deckers, L. M. Hermans, Ger hard, Ter Hall, Braat, Oud en Teenstra. De Wielingen-kwestie. Alle Belgische bladen bevestigen het bericht dat de Belgische ministerraad het officieuze arbitragevoorstel van En geland inzake de Wielingen van de iiand heeft gewezen. De credietovereeenkomst met Duitschland. De Duitsche delegatie deelt mede: De Duitsche regeering heeft aan de Nederlandsche regeering overhandigd de opgave van leden van het Fr.euhand- gesellschaft, waarvan sprake is in de Duitsch-Nederlandsche crediet-over- eenkomst. Verder heeft de Duitsche re dering medegedeeld, dat de statuten van het Truehand-gesellschaft goedge keurd zijn door- de betrokken Duitsche ministeries. Gezantschap bij het Vaticaan. Naar ..de Tijd" verneemt, zal bij de a.s. Dinsdag in te dienen Staatsbegroo- ting worden voorgesteld den tijdeiijken gezanztschapspost bij het Vaticaan om te zetten in een definitieven V ermogensaan wasbelasting. Ingetrokken is het bij Koninklijke Boodschap van 21 Augustus 1919 inge diende ontwerp van wet tot heffing van een vermogensbelasting. Bezuiniging defensieuitgaven. De Haagsche redacteur van „de Maasbode" schrijft Als bezuinigingsmaatregel is de mi nister van oorlog voornemens het aan tal muziekkorpsen bij het leger terug te brengen tot vier, dat is één per divisie inplaats van één per brigade, zooals thans. De ooriogsbegrooting voor 1921 wijst een eindcijfer aan van bijna 74 millioen. De begrooting voor 1920 werd vastgesteld op een eindbedrag door CHARLES GARVICE. Geautoriseerde vertaling van I. P. WESSEL1NKVAN ROSSUM. - 10) (Nadruk verboden.) „O, neen, zeker niet als vriend. Hij vergezelde uw oom soms bij het rijden of visschcn. Ik geloof, dat hij het meest in de stallen was." ..Hij was noch vriend, noch knecht. Mag ik vragen wat u omtrent dien Harry Heine hebt gehoord, miss Dar racourt Lucille doorstond zijn onderzoek want het was een onderzoek kalm, „ik heb niets gehoord"', zei ze rustig. Mijnheer Head scheen een zucht van verlichting te slaken. •Hij was zonder twijfel zeer nuttig voor uw oom", zei hij, eenigszins zon der verband. „Dan zou hij waarschijnlijk ook nut- 8 v°or mij kunnen zijn", zei Lucille. MlJ"iieer Head beet zich op de lippen en schoof met zijn voeten, alsof hij eemgszins boos was. u'aarS(-'hijnlijk wel maar toch Keioot ik, miss Darracourt, dat ik u j"°et aanraden, hem niet in uw dienst te nemen." daarom niet?" vroeg Lucille, haar van 50 imillioen. Met de onlangs bij suppie-toire begrooting voor het loo- pende jaar aangevraagde 35 millioen voor militaire uitgaven maakt dit teza men een bedrag van 85 millioen. In ver gelijking hiermede is de begrooting voor 1921 dus 11 millioen lager dan die van het loopende jaar. De marine-begrooting voor 1921 is ruim 4 millioen hooger dan die voor 1920 van deze 4 millioen komt onge veer 2)4 millioen ten laste van de zui ver militaire uitgaven. Herziening van de Gemeentewet. De Staatscommmissie tot voorberei ding van de herziening van de gemeen tewet heeft haar werkzaamheden be ëindigd en is uiteengegaan. De burgerwachten. Naar aanleiding van de bewering van „het Volk" clart op de ontwerp begroting van binnenlandsehe zaken voor 1921 een post voor de burger wacht wordt uitgetrokken van ongeveer anderhalt millioen gulden, merkt de „Residentiebode" op, dat het hier een voudig een administratieven maatregel betreft. De uitrusting en bewapening der burgerwacht stond tot nog toe on der „oorlog" en wordt nu naar binnen landsehe zaken overgebracht. Loonregeling spoorwegpersoneel. Aam het centraal bureau der Neder- iandsche spoorwegen te Utrecht had een onderhoud plaats van vertegen woordigers der vijf groote personeel- organisaties met de directie over het verstrekken van een voorschot op de komende loonsherziening. De directie deelde mede, dat eerst de beslissing van den Lo,onraad bekend moet zijn, welke Woensdag wordt ver wacht en dat zij een .week later haar besluit, ter zake zal bekend maken. „De Nederlander". Met ingang van 1 November a.s. zal als hoofdredcdacteur van het dagblad „de Nederlander" aanvankelijk' als medewerker van den heer De Savornin Lohman optreden prof. dr. j. R. Slotemaker de Bruine. Schdepvaartbeweging. Gdurende de afgeloopen week zijn den Nieuwen Waterweg ingekomen 175 schepen (42 Nederlandsche. 44 Engel- sche, 10 Amerikaansche, 5 Zweedsche, 2 Deensche. 16 Noorsche, 18 Fransehe, 1 Belgisch, 1 Griekseh, 1 Russisch, 3 Potugeesche. 28 Duitsche, 3 Japannee- sche en 2 Italiaansche). Hiervan waren voor Rotterdam bestemd 154 schepen. In hetzelfde tijdperk van 1919 kwa men binnen 117 schepen. Hiervan wa ren voor Rotterdam bestemd 104 sche pen. Sedert 1 Januari zijn aangekomen Schepen N. R. T. N. Waterweg 1920 4328 5,095,555 1919 3380 3,353,665 Rotterdam 1920 382a 4,639,752 1919 2930 3,299,552 mooie wenkbrauwen fronsend. „Is er iets tegen hem Heeft hij een slecht karakter Mijnheer Head verkoos enkel ant woord te geven op de laatste vraag. „Een slecht karakter Neen, o neen", zei hij langzaam. „Neen, ik geloof niet, dat hij een slecht karakter heeft." „Mijn oom zou hem zeker niet tot zijn gunsteling gemaakt hebben, wan neer hij dat had", zei Lucille, iets uit de hoogte als een echte Darracourt. „Zeker niet", stemde mijnheer Head gedwee toe. „Zeer juist, hm hij vouwde en ontvouwde de lijst. „Ik zal zijn naam hier bij schrijven als u dat wilt, maar in welke kwaliteit?" Lucille zweeg. Er lag iets geheim zinnigs over dien Harry Herne, maar van één ding was zij zeker hoewel zij moeilijk zou hebben kunnen zeggen waarom dat er niets slechts van hein te zeggen viel, tenzij dat gezicht, dat met zulk een edele uitdrukking, op haar trad neergezien, een masker was ge weest. „Geef mij de lijst, alstublieft'', zei ze, „ik zal er eens over nadenken." Mijnheer Head gaf de lijst terug, hij voelde zich een weinig verlegen, in verwarring gebracht. Dat schoolmeisje, dat zijn groot nieuws verleden week schuw, blozend en bevend had ontvan gen, was plotseling opgebloeid tot een koninklijke vrouw. Haar „Geef mij die lijst als 't u blieft", was zoo vol rustige waardigheid, dat het den rechtsgeleer- De nieuwe hoofdcommissaris van politie te 's-Gravenhage. De heer Van 't Sant, hoofdcommissa ris, van politie te Utrecht, is benoemd tot hoofdcommissaris van polite te 's- Gravenhage. De heer Van 't Sant werd 11 Febru ari 1883 te Den Hr'.der geboren en is dus pas 37 jaar oud. Hij kwam 1 Mei '1906 bij de Rotter damsche politie ais inspecteur-titulair in dienst, werd in 1907 benoemd tot inspecteur 3e klasse en in 1910 tot chef van de' Rotterdamsche rivierpolitie,wel ke tak van dienst door hem geheel werd gereorganiseerd en waarbij door hem ook werd opgericht de draadlooze tele grafie op kleinen afstand voor den dienst. Deze functie bekleedde de heer Van 't Sant, totdat hij op 17 November 1916 door de Koningin benoemd werd tot hoofdcommissaris van politie. Gedurende de vier jaren zijner werkzaamheid werd te Utrecht o.a. de bereden brigade opgericht, een cursus georganiseerd voor de opleiding van het politiepersoneel, de rijwielbrigade belangrijk uitgebreid, een vrouwelijke politie-assistenté benoemd, enz. EEN NATIONALE MOGELIJKHEID. De „Nieuwe Ct." geeft blijk van warme sympathie voor onze provincie en het doet ons goed dat het Haagsche blad zoo met klem van redenen de noodzakelijkheid aantoont dat Vlissin- gen moet geholpen worden en dat dit mogelijk is wordt thans in een artikel onder bovenstaand opschrift aange toond. Wij nemen dit artikel met voile in stemming over en wij hopen, dat de regeering met de door „de Nieuwe Courant" aangevoerde argumenten re kening zal houden. Een blik op de kaart van Zeeland en die ééne spoorweg naar Vlissingen valt terstond in 't oog, voornamelijk omdat het de eenige verbinding is met het vasteland. Wat de „verbinding" dooi de Rotterdamsche Tramweg-Mij. be duidt, daarover'behoeven wij niet in den breede te spreken. Wij weten niet. of dit alleen aan de betrokken onderne ming ligt. Maar men kan het feit con- stateeren, dat deze verbinding op verre na niet in staat is te voldoen aan de be hoeften van het land, dat historisch, moreel en economisch een der belang rijkste deelen van Nederland voor alles Nederlandsoh, wenscht te zijn en te blij ven. Ware Zeeland in plaats van Neder landsoh Belgisch gebied, dan zou de ontwikkeling van de haven van Vlissin gen een heel ander aspect hebben ge kregen. Wat Cuxhaven voor Hamburg, Bremerhafen voor Bremen was vóél den oorlog, wat de Hoek van Holland voor Rotterdam kan -worden, dat zou ongetwijfeld Vlissingen voor Antwerpen zijn geworden haven van inscheping en ontscheping voor de passagiers van de booten wier thuishaven Antwerpen is, los- en laadplaats voor goederen, die om de raarktconjunct-uur uit te bui ten het snelst mogelijke verkeer behoe de trof. „Er is niet veel anders", zeide hij. „Of ja, ik heb bij de plaatselijke bank hier een bedrag gedeponeerd, dat mij voldoende toescheen voor uw -oogen- blikkelijke behoeften drie duizend pond. Hier is het chèqueboek, miss Darracourt. Wanneer u meer verlangt ik bedoel in contant geld hebt u mij slechts te schrijven of te telegrafee- ren. Ik zal u binnenkort een opgave doen toekomen van uw geheele inko men uit de verschillende bronnen. U zult zien, dat het zeer groot is, uw oom heeft ver beneden zijn middelen ge leefd." „ik zal niet weten, wat er mee te doen", zei Lucille. „De plaats zal een groot gedeelte daarvan eischen", zei mijnheer Head met een glimlach. „U wilt natuurlijk een huis in (ie Stad hebben, en nu er zijn een overvloed van manieren om zelfs zulk een groot inkomen als het uwe te gebruiken, miss Darracourt". Hij keek óp zijn horloge. „Wij hebben nog een kwartier.Wilt u soms een wan deling maken over de plaats, zal ik u de stallen laten zien Zij worden als buitengewoon mooi geroemd. Uw oom besteedde er een groot kapitaal aan, en er is een prachtige stoeterij Lucille zeide, dat zij gaarne met hem mee zou gaan wandelen over de plaats en zoo liepten zij naar buiten. „Ik vrees, dat u Darracourt op het oogenblik vrij eenzaam zult vinden", ven en meer nog, in dat geval zou voor den omslag van tal van goederen uit transatlantische in binnenschepen onge twijfeld de haven van Vlissingen zijn gebezigd, die een betere verbinding met den Rijn heeft, een veiliger weg die te vens korter is, dan Antwerpen. Men vermijdt de vaart Over de woe lige Schelde en neemt in plaats daar van de route door het kanaal naar Veere en de thans verlichte en betonde Zandstreek naar de Oostersclielde waar de route aansluit bij die. van Antwer pen. Deze route is 52 mijlen korter dan die van de Belgische Scheldestad. Indien Walcheren Belgisch was, dan zou van de groote voordeelen, die de haven biedt ongetwijfeld al het profijt zijn getrokken, dat daarvan te krijgen Was. En nu Wij willen even opkomen tegen de o.i..onjuiste voorstelling, alsof enkel een gewestelijk belang in het spel zou zijn bij het verlangen van Vlissingen om de „Zeeland" te behouden Wij hebben in een vorig artikel er reeds de aandacht op gevestigd, dat de Nederlandsche verbinding omdat ze Kanaal-route is, kan concurreeren met buitenlandsche, in dit gevat Belgische en Fransehe lijnen, en in zoover dient Vlissingen en de Zeeland" een natio naal belang en is het behoud daarvan naar onze meening evenzeer een natio naal belang.' Het is juist wat een inzender in „de Nieuwe Ct." zegt, dat rei zigers uit de beide Hollands en de pro vincie Utrecht de „Great Eastern" als de kortste verbinding zullen kiezen, maar die komt niet in aanmerking voor het verkeer dat thans de verbindingen over Ostende en Calais naar zich trek ken en dat de Belgen en Engelschen van deze lijnen geen gebruik zullen maken indien de spoorwegmaatschappijen Vlissingen goed bediènén omdat de lijn' Nederlandsch is, dat is ten minste aan sterken twijfel onderhevig. De „Zeeland" heeft een zeer goede reputatie, omdat er nooit ongelukken gebeurd zijn, en de vaart nimmer stil lag. Zoogoed als wij een Britsche lijn kie zen wanneer die ons beter bedient, zoo goed zullen Britten en Belgen de Ne derlandsche lijn nemen als die het best aan luin verkeersbehoeften tegemoet komt en hier komen wij aan het zwakke punt voor Vlissingen niet slechts dat de eene bestaande lijn onvoldoende be diend wordt, er zijn nog steeds geen behoorlijke verbindingen naar het Zui den. Vooral indien Vlissingen inderdaad succes wil beleven van de pogingen, die zijn ijverige burgemeester en actief dagelijkse!) bestuur doen om aanloop haven van het transatlantische snelver keer te worden, zat men niet slechts een goede verbinding over het Kanaal, maar ook een snelle verbinding via Zeeuwsch-Vlaanderen met Gent, Brug ge en Antwerpen moeten hebben. Plannen, in die richting ingediend bij de Staten van Zeeland door den heer merkte hij op. „Maar binnenkort zullen de families uit den omtrek u komen bezoeken. Er zijn aardige menschen onder. Hij noemde de namen van sommige, natuurlijk alle vreemden voor Lucille. „Lady Faiiey van de Grange is hier de toonaangeefster of wat moet ik liever zeggen. Zij was de voornaamste vrouw, die hier tot u kwam." „En zal dat blijven, dunkt mij", zei Lucille glimlachend. „De meesteres van Darracourt moet natuurlijk in Darracourt regeeren", antwoordde de rechtsgeleerde met overtuiging. Hij leidde haar door een lange, ge welfde gan-g naar een bestrate binnen plaats. Daar omheen waren de stallen gebouwd. Alles was plein, de wit stec- nen omraming van de roode gebouwen ais sneeuw, elke deur en elk venster kozijn glanzend als pas geschilderd, Een aanta! hendén sprongen hem te gemoet, en omringden Lucille, blaffend tegen haar opspringend drie of vier stalknechts kwamen door de open stal deuren af op het leven, dat zij maak ten. Lucille stond omringd door de hon den. waarvan zij enkele den gladden kop streelde, te genieten van hun luid ruchtige ontvangst. Op dat oogenblik weerklonk een stevige, snelle voetstap over de geplaveide binnenplaats, bege leid door ieen melodieus gefluit. Lucille wendde zich om en zag Harry Heme Van Niftrik, wethouder van Vlissingen, zien er in één 'opzicht een beetje ge vaarlijk uit. Ze zouden Zeeland be langrijk enger in contact brengen met België dan met Nederland. In deze plannen is o.a. opgenomen een spoor- weg-pontveer van de uit te breiden VHssingsche haven naar die van Bres- kens, (ook het motorverkeer schreeuwt om een dergelijke verbinding) van daar spoorwegverbindingen met Knockè en de kust. met Brugge, Gent en het Vlaamsche hoofd van Antwerpen, dat door een tunnel, ,naar men weet, onder de Schelde door met de stad zal wor den verbonden. Bovendien heeft de heer Van Niftrik behalve tal van verkeersverbeteringen voor geheel Zeeland nog een klein lijn tje ontworpen, dat bij Woensdrecht van den spoorweg naar Roosendaal in zuidelijke richting afgaat naar Antwer pen en ook Bergen op Zoom een di recte verbinding met deze stad geven zou. Ware Zeeland niet zoo goed Neder landsch. dan zouden wij deze spoor wegverbindingen een gevaar achten, omdat ze zouden kunnen werken als de magneet, die zuidelijk Zeeland naar België kon trekken. Nu hebben wij voldoefide vertrouwen in de kracfit van het Nederlanderschap der Zeeuwen om deze. nationale mogelijkheid te beplei ten# Men bedenke wat de tijdwinst zou beteekenen, indien transatlantische booten niet naar Antwerpen behoefden op te stoomen, met de kans op vertra ging door mist. Men verlieze niet uit het oog, dat de binnenvaartwegen van Vlissingen naar den Rijn beter zijn dan die van Antwer pen, en bovenal houde men rekening met den psychologischen factor die den Duitschen reederijen het aanloopen van Belgische en Fransehe havens moeilijk maakt. Er is thans door burgemeester Vatt Woelderen in Duitschland voor de mo gelijkheden. die Vlissingen biedt, pro paganda gemaakt, en dat zaad is, naar ons bleek, in zeer goede aarde gevallen. Daartoe droeg ook de omstandig heid bij, dat Vlissingen in de onmid dellijke nabijheid van de haven een groot vliegveld heeft, waarschijnlijk het beste van heel Nederland op de grens van deze gemeente en Souburg. De luchtpost naar Engeland volgt met het <>og np de wensehelijkheid van nood- landings-terreinen, de kustlijn tot aan het Kanaal. Waarschijnlijk zal binnen afzienbaren tijd naast het pos-t-snelverkeer een „boemel-verkeer" worden ingesteld dat Vlissingen aandoet, en ook hierin kan een middel zijn gelegen om Vlissingen als verkeerseentrum meer beteekenis te geven. Een dergelijke nationale mogelijkheid moet, naar onze meening, worden aan gegrepen. Zeeland heeft er recht op dat liet zicli zuiver Nederlandsch voelend, in Nederland een minstens even goede kans krijgt als het hebben zou, wan neer het Belgisch gebied ware. Vlissingen alleen, zelfs Zeeland al- op hen toekomen. Hij bleef staan, toen hij haar zag een warme blos kwam over zijn verbrand gelaat en een snelle flikkering verhelderde zijn donkere oogen. Toen hij zag, dat de honden het haar lastig maakten, hief hij de zweep op, die hij bij zich had, klapte er luid mee en riep hen op een meer fermen dan harden toon. Aanstonds, alsof zij bij een koord waren getrokken, verwij derden de honden zich van Lucille, en legden zich gedwee maar vriendelijk kruipend aan. zijn voeten neer. Zooals hij daar stond, rechtop en krachtig, met de honden naast zich, was hij een beeld van Engelsche man nelijkheid en Lucille nam dit, met een vrouwelijk oog, snel in alle kleingheden in zich op. Mijn,he r Head verschoot van kleur, op het zien van den jongen- man, en gaf hem een kort knikje. Harry Herne nam zijn hoed af en bleef bewegen- loos staan, zijn óogen op den grond gericht. Lucille was van plan- geweest zijn groet niet te beantwoorden. Hij was haar knecht, niets meer, en er bestond geen enkele reden om te groeten, en toch, voor zij het zelf wist, had zij haar hoofd gebogen. „Goeden morgen, Herne", zei mijn heer Head koeltjes. „Ik kwam met miss Darracourt de stallen bekijken, maar uw honden lieten ons niet door." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1