150
100
25
IAHIESTRUT 8 d
!EN,
Ine Pils,
ewaters
KnrM^a"oaqnn
ijleveldt
ER,e
;acao
De Vrouwe van Darracourt
MAANDAG
IEUW
No. 3253
edere.
noeder
Ind- en landziekte.
low 321.
bnilesschen.
Gedistilleerd,
Sitinifirma f. VIN DE fïLDE Ir., tliini Markt 58, Viininon. Tilaiosn tntirc. 10
Varscbiint dasiliiks, sitgizanderd op Zondig sti algemeen erkende Christelijke leesidagen
BINNENLAND
FEUILLETON
HViiTMlWUni ÜW»
Ie ge-
rs a tin
ten hoogste
at de kwaal
vtnd' L' car, tot de
AMSTERDAM.
A C BENIEST,
binnen enkele
puisten, negen
vinnen, fijt, lik
en,winterhanden,
open beenen,
borsten, ring-,
rdworm, brand-
nen enkele dagen
g kon brengen,
echte Winsumer
zou deze zalf
enkel huis-
itbreken,
is f 0 75 en f 1-35,
er bus, hoe vöor-
t gebruik
ar bij Drogisten.
J. C. DE VRIES
um (Gr
1de H 50 Middelburg
I te Oost-Souburg
|5 voor Tandheel-
gndige ziekten iede-
p uur en Dinsdag-
Eldags 3-5 uur.
(oRES voor:
|an de ei chen, die.
pandam.)
n
Gewone Bus.
12 50
ft 35.
f0 75
f 0.32
P. L. DE
ABONNEMENTSPRIJSVoor Yll»»ingen en de gemeenten op Walcheren 2.20
per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.50. Voor België ƒ4.15.
Voor overige landen der Poat-Unie 4.70. AfzonderHJke nummer» 5 cent
ADVERTENTIEPRIJSVan 14 regels 1.10; voor iedere regel merr 26 ct.
Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs
Reclames 52 ct. per regel.—Dienstaanbiedingenen -aanvragen 13 ct. per regel
L t abonné's, In 't bezit eener
toll*, z0n ORATIS verze-
erd tegen ongelukken voor
I gulden bij levens
lange ongeschikt
heid tot werken
4# Uil een ongeluk UUU
gulden bi] verlies
van een hand,
voet of oog
gulden bO verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
Sluiting van de zitting van de
Staten-Generaal.
Met het gebruikelijke ceremonieel
heeft de minister van binnenlandsehe
zaken zich Zaterdagmiddag van het
Koinklijk Paleis in het Noordeinde be
geven naar 'het gebouw "der Tweede
Kamer ter stuiting van de zitting der
Staten-Oeneiaal. Z. Exc., die het mi-
ninsterieel gala droeg, was gezeten in
een gala-hm-frijtuig, dat werd geëscor
teerd door een afdeeling cavallerie.
Naast ieder portier ging een lakei. Het
begeleidende escorte had te voren de
eerewacht betrokken bij het Paleis en
deed zulks tijdens de plechtigheid in het
Kamergebouw ook op het Binnenhof,
waar verder een wacht jagers aanwezig
was.
De zitting werd bijgewoond door het
Eeiste Kamerlid De Boer en de leden
der Tweede Kamer de heeren Fock,
Stulemejjer, Bulten, Haazevoet, Engels,
Lobman, Heemskerk. Van Wijnbergen,
Van der Molen, Dymaer van Twist, Van
Stapele. Deckers, L. M. Hermans, Ger
hard, Ter Hall, Braat, Oud en Teenstra.
De Wielingen-kwestie.
Alle Belgische bladen bevestigen het
bericht dat de Belgische ministerraad
het officieuze arbitragevoorstel van En
geland inzake de Wielingen van de
iiand heeft gewezen.
De credietovereeenkomst met
Duitschland.
De Duitsche delegatie deelt mede:
De Duitsche regeering heeft aan de
Nederlandsche regeering overhandigd
de opgave van leden van het Fr.euhand-
gesellschaft, waarvan sprake is in de
Duitsch-Nederlandsche crediet-over-
eenkomst. Verder heeft de Duitsche re
dering medegedeeld, dat de statuten
van het Truehand-gesellschaft goedge
keurd zijn door- de betrokken Duitsche
ministeries.
Gezantschap bij het Vaticaan.
Naar ..de Tijd" verneemt, zal bij de
a.s. Dinsdag in te dienen Staatsbegroo-
ting worden voorgesteld den tijdeiijken
gezanztschapspost bij het Vaticaan om
te zetten in een definitieven
V ermogensaan wasbelasting.
Ingetrokken is het bij Koninklijke
Boodschap van 21 Augustus 1919 inge
diende ontwerp van wet tot heffing
van een vermogensbelasting.
Bezuiniging defensieuitgaven.
De Haagsche redacteur van „de
Maasbode" schrijft
Als bezuinigingsmaatregel is de mi
nister van oorlog voornemens het aan
tal muziekkorpsen bij het leger terug te
brengen tot vier, dat is één per divisie
inplaats van één per brigade, zooals
thans.
De ooriogsbegrooting voor 1921
wijst een eindcijfer aan van bijna 74
millioen. De begrooting voor 1920
werd vastgesteld op een eindbedrag
door
CHARLES GARVICE.
Geautoriseerde vertaling van
I. P. WESSEL1NKVAN ROSSUM. -
10) (Nadruk verboden.)
„O, neen, zeker niet als vriend. Hij
vergezelde uw oom soms bij het rijden
of visschcn. Ik geloof, dat hij het meest
in de stallen was."
..Hij was noch vriend, noch knecht.
Mag ik vragen wat u omtrent dien
Harry Heine hebt gehoord, miss Dar
racourt
Lucille doorstond zijn onderzoek
want het was een onderzoek kalm,
„ik heb niets gehoord"', zei ze rustig.
Mijnheer Head scheen een zucht van
verlichting te slaken.
•Hij was zonder twijfel zeer nuttig
voor uw oom", zei hij, eenigszins zon
der verband.
„Dan zou hij waarschijnlijk ook nut-
8 v°or mij kunnen zijn", zei Lucille.
MlJ"iieer Head beet zich op de lippen
en schoof met zijn voeten, alsof hij
eemgszins boos was.
u'aarS(-'hijnlijk wel maar toch
Keioot ik, miss Darracourt, dat ik u
j"°et aanraden, hem niet in uw dienst
te nemen."
daarom niet?" vroeg Lucille, haar
van 50 imillioen. Met de onlangs bij
suppie-toire begrooting voor het loo-
pende jaar aangevraagde 35 millioen
voor militaire uitgaven maakt dit teza
men een bedrag van 85 millioen. In ver
gelijking hiermede is de begrooting
voor 1921 dus 11 millioen lager dan die
van het loopende jaar.
De marine-begrooting voor 1921 is
ruim 4 millioen hooger dan die voor
1920 van deze 4 millioen komt onge
veer 2)4 millioen ten laste van de zui
ver militaire uitgaven.
Herziening van de Gemeentewet.
De Staatscommmissie tot voorberei
ding van de herziening van de gemeen
tewet heeft haar werkzaamheden be
ëindigd en is uiteengegaan.
De burgerwachten.
Naar aanleiding van de bewering
van „het Volk" clart op de ontwerp
begroting van binnenlandsehe zaken
voor 1921 een post voor de burger
wacht wordt uitgetrokken van ongeveer
anderhalt millioen gulden, merkt de
„Residentiebode" op, dat het hier een
voudig een administratieven maatregel
betreft. De uitrusting en bewapening
der burgerwacht stond tot nog toe on
der „oorlog" en wordt nu naar binnen
landsehe zaken overgebracht.
Loonregeling spoorwegpersoneel.
Aam het centraal bureau der Neder-
iandsche spoorwegen te Utrecht had
een onderhoud plaats van vertegen
woordigers der vijf groote personeel-
organisaties met de directie over het
verstrekken van een voorschot op de
komende loonsherziening.
De directie deelde mede, dat eerst de
beslissing van den Lo,onraad bekend
moet zijn, welke Woensdag wordt ver
wacht en dat zij een .week later haar
besluit, ter zake zal bekend maken.
„De Nederlander".
Met ingang van 1 November a.s. zal
als hoofdredcdacteur van het dagblad
„de Nederlander" aanvankelijk' als
medewerker van den heer De Savornin
Lohman optreden prof. dr. j. R.
Slotemaker de Bruine.
Schdepvaartbeweging.
Gdurende de afgeloopen week zijn
den Nieuwen Waterweg ingekomen 175
schepen (42 Nederlandsche. 44 Engel-
sche, 10 Amerikaansche, 5 Zweedsche,
2 Deensche. 16 Noorsche, 18 Fransehe,
1 Belgisch, 1 Griekseh, 1 Russisch, 3
Potugeesche. 28 Duitsche, 3 Japannee-
sche en 2 Italiaansche). Hiervan waren
voor Rotterdam bestemd 154 schepen.
In hetzelfde tijdperk van 1919 kwa
men binnen 117 schepen. Hiervan wa
ren voor Rotterdam bestemd 104 sche
pen.
Sedert 1 Januari zijn aangekomen
Schepen N. R. T.
N. Waterweg 1920 4328 5,095,555
1919 3380 3,353,665
Rotterdam 1920 382a 4,639,752
1919 2930 3,299,552
mooie wenkbrauwen fronsend. „Is er
iets tegen hem Heeft hij een slecht
karakter
Mijnheer Head verkoos enkel ant
woord te geven op de laatste vraag.
„Een slecht karakter Neen, o neen",
zei hij langzaam. „Neen, ik geloof niet,
dat hij een slecht karakter heeft."
„Mijn oom zou hem zeker niet tot
zijn gunsteling gemaakt hebben, wan
neer hij dat had", zei Lucille, iets uit
de hoogte als een echte Darracourt.
„Zeker niet", stemde mijnheer Head
gedwee toe. „Zeer juist, hm hij
vouwde en ontvouwde de lijst. „Ik zal
zijn naam hier bij schrijven als u dat
wilt, maar in welke kwaliteit?"
Lucille zweeg. Er lag iets geheim
zinnigs over dien Harry Herne, maar
van één ding was zij zeker hoewel
zij moeilijk zou hebben kunnen zeggen
waarom dat er niets slechts van hein
te zeggen viel, tenzij dat gezicht, dat
met zulk een edele uitdrukking, op haar
trad neergezien, een masker was ge
weest.
„Geef mij de lijst, alstublieft'', zei ze,
„ik zal er eens over nadenken."
Mijnheer Head gaf de lijst terug, hij
voelde zich een weinig verlegen, in
verwarring gebracht. Dat schoolmeisje,
dat zijn groot nieuws verleden week
schuw, blozend en bevend had ontvan
gen, was plotseling opgebloeid tot een
koninklijke vrouw. Haar „Geef mij die
lijst als 't u blieft", was zoo vol rustige
waardigheid, dat het den rechtsgeleer-
De nieuwe hoofdcommissaris van
politie te 's-Gravenhage.
De heer Van 't Sant, hoofdcommissa
ris, van politie te Utrecht, is benoemd
tot hoofdcommissaris van polite te 's-
Gravenhage.
De heer Van 't Sant werd 11 Febru
ari 1883 te Den Hr'.der geboren en is
dus pas 37 jaar oud.
Hij kwam 1 Mei '1906 bij de Rotter
damsche politie ais inspecteur-titulair
in dienst, werd in 1907 benoemd tot
inspecteur 3e klasse en in 1910 tot chef
van de' Rotterdamsche rivierpolitie,wel
ke tak van dienst door hem geheel werd
gereorganiseerd en waarbij door hem
ook werd opgericht de draadlooze tele
grafie op kleinen afstand voor den
dienst. Deze functie bekleedde de heer
Van 't Sant, totdat hij op 17 November
1916 door de Koningin benoemd werd
tot hoofdcommissaris van politie.
Gedurende de vier jaren zijner
werkzaamheid werd te Utrecht o.a. de
bereden brigade opgericht, een cursus
georganiseerd voor de opleiding van
het politiepersoneel, de rijwielbrigade
belangrijk uitgebreid, een vrouwelijke
politie-assistenté benoemd, enz.
EEN NATIONALE MOGELIJKHEID.
De „Nieuwe Ct." geeft blijk van
warme sympathie voor onze provincie
en het doet ons goed dat het Haagsche
blad zoo met klem van redenen de
noodzakelijkheid aantoont dat Vlissin-
gen moet geholpen worden en dat dit
mogelijk is wordt thans in een artikel
onder bovenstaand opschrift aange
toond.
Wij nemen dit artikel met voile in
stemming over en wij hopen, dat de
regeering met de door „de Nieuwe
Courant" aangevoerde argumenten re
kening zal houden.
Een blik op de kaart van Zeeland en
die ééne spoorweg naar Vlissingen valt
terstond in 't oog, voornamelijk omdat
het de eenige verbinding is met het
vasteland. Wat de „verbinding" dooi
de Rotterdamsche Tramweg-Mij. be
duidt, daarover'behoeven wij niet in den
breede te spreken. Wij weten niet. of
dit alleen aan de betrokken onderne
ming ligt. Maar men kan het feit con-
stateeren, dat deze verbinding op verre
na niet in staat is te voldoen aan de be
hoeften van het land, dat historisch,
moreel en economisch een der belang
rijkste deelen van Nederland voor alles
Nederlandsoh, wenscht te zijn en te blij
ven.
Ware Zeeland in plaats van Neder
landsoh Belgisch gebied, dan zou de
ontwikkeling van de haven van Vlissin
gen een heel ander aspect hebben ge
kregen. Wat Cuxhaven voor Hamburg,
Bremerhafen voor Bremen was vóél
den oorlog, wat de Hoek van Holland
voor Rotterdam kan -worden, dat zou
ongetwijfeld Vlissingen voor Antwerpen
zijn geworden haven van inscheping
en ontscheping voor de passagiers van
de booten wier thuishaven Antwerpen
is, los- en laadplaats voor goederen,
die om de raarktconjunct-uur uit te bui
ten het snelst mogelijke verkeer behoe
de trof.
„Er is niet veel anders", zeide hij.
„Of ja, ik heb bij de plaatselijke bank
hier een bedrag gedeponeerd, dat mij
voldoende toescheen voor uw -oogen-
blikkelijke behoeften drie duizend
pond. Hier is het chèqueboek, miss
Darracourt. Wanneer u meer verlangt
ik bedoel in contant geld hebt u
mij slechts te schrijven of te telegrafee-
ren. Ik zal u binnenkort een opgave
doen toekomen van uw geheele inko
men uit de verschillende bronnen. U zult
zien, dat het zeer groot is, uw oom
heeft ver beneden zijn middelen ge
leefd."
„ik zal niet weten, wat er mee te
doen", zei Lucille.
„De plaats zal een groot gedeelte
daarvan eischen", zei mijnheer Head
met een glimlach. „U wilt natuurlijk
een huis in (ie Stad hebben, en nu er
zijn een overvloed van manieren om
zelfs zulk een groot inkomen als het
uwe te gebruiken, miss Darracourt".
Hij keek óp zijn horloge. „Wij hebben
nog een kwartier.Wilt u soms een wan
deling maken over de plaats, zal ik u
de stallen laten zien Zij worden als
buitengewoon mooi geroemd. Uw oom
besteedde er een groot kapitaal aan, en
er is een prachtige stoeterij
Lucille zeide, dat zij gaarne met hem
mee zou gaan wandelen over de plaats
en zoo liepten zij naar buiten.
„Ik vrees, dat u Darracourt op het
oogenblik vrij eenzaam zult vinden",
ven en meer nog, in dat geval zou voor
den omslag van tal van goederen uit
transatlantische in binnenschepen onge
twijfeld de haven van Vlissingen zijn
gebezigd, die een betere verbinding met
den Rijn heeft, een veiliger weg die te
vens korter is, dan Antwerpen.
Men vermijdt de vaart Over de woe
lige Schelde en neemt in plaats daar
van de route door het kanaal naar
Veere en de thans verlichte en betonde
Zandstreek naar de Oostersclielde waar
de route aansluit bij die. van Antwer
pen. Deze route is 52 mijlen korter dan
die van de Belgische Scheldestad.
Indien Walcheren Belgisch was, dan
zou van de groote voordeelen, die de
haven biedt ongetwijfeld al het profijt
zijn getrokken, dat daarvan te krijgen
Was.
En nu
Wij willen even opkomen tegen
de o.i..onjuiste voorstelling, alsof enkel
een gewestelijk belang in het spel zou
zijn bij het verlangen van Vlissingen
om de „Zeeland" te behouden
Wij hebben in een vorig artikel er
reeds de aandacht op gevestigd, dat de
Nederlandsche verbinding omdat ze
Kanaal-route is, kan concurreeren met
buitenlandsche, in dit gevat Belgische
en Fransehe lijnen, en in zoover dient
Vlissingen en de Zeeland" een natio
naal belang en is het behoud daarvan
naar onze meening evenzeer een natio
naal belang.'
Het is juist wat een inzender
in „de Nieuwe Ct." zegt, dat rei
zigers uit de beide Hollands en de pro
vincie Utrecht de „Great Eastern" als
de kortste verbinding zullen kiezen,
maar die komt niet in aanmerking voor
het verkeer dat thans de verbindingen
over Ostende en Calais naar zich trek
ken en dat de Belgen en Engelschen van
deze lijnen geen gebruik zullen maken
indien de spoorwegmaatschappijen
Vlissingen goed bediènén omdat de lijn'
Nederlandsch is, dat is ten minste aan
sterken twijfel onderhevig.
De „Zeeland" heeft een zeer goede
reputatie, omdat er nooit ongelukken
gebeurd zijn, en de vaart nimmer stil
lag.
Zoogoed als wij een Britsche lijn kie
zen wanneer die ons beter bedient, zoo
goed zullen Britten en Belgen de Ne
derlandsche lijn nemen als die het best
aan luin verkeersbehoeften tegemoet
komt en hier komen wij aan het zwakke
punt voor Vlissingen niet slechts dat
de eene bestaande lijn onvoldoende be
diend wordt, er zijn nog steeds geen
behoorlijke verbindingen naar het Zui
den.
Vooral indien Vlissingen inderdaad
succes wil beleven van de pogingen,
die zijn ijverige burgemeester en actief
dagelijkse!) bestuur doen om aanloop
haven van het transatlantische snelver
keer te worden, zat men niet slechts
een goede verbinding over het Kanaal,
maar ook een snelle verbinding via
Zeeuwsch-Vlaanderen met Gent, Brug
ge en Antwerpen moeten hebben.
Plannen, in die richting ingediend bij
de Staten van Zeeland door den heer
merkte hij op. „Maar binnenkort zullen
de families uit den omtrek u komen
bezoeken. Er zijn aardige menschen
onder.
Hij noemde de namen van sommige,
natuurlijk alle vreemden voor Lucille.
„Lady Faiiey van de Grange is hier
de toonaangeefster of wat moet ik
liever zeggen. Zij was de voornaamste
vrouw, die hier tot u kwam."
„En zal dat blijven, dunkt mij", zei
Lucille glimlachend.
„De meesteres van Darracourt moet
natuurlijk in Darracourt regeeren",
antwoordde de rechtsgeleerde met
overtuiging.
Hij leidde haar door een lange, ge
welfde gan-g naar een bestrate binnen
plaats. Daar omheen waren de stallen
gebouwd. Alles was plein, de wit stec-
nen omraming van de roode gebouwen
ais sneeuw, elke deur en elk venster
kozijn glanzend als pas geschilderd,
Een aanta! hendén sprongen hem te
gemoet, en omringden Lucille, blaffend
tegen haar opspringend drie of vier
stalknechts kwamen door de open stal
deuren af op het leven, dat zij maak
ten.
Lucille stond omringd door de hon
den. waarvan zij enkele den gladden
kop streelde, te genieten van hun luid
ruchtige ontvangst. Op dat oogenblik
weerklonk een stevige, snelle voetstap
over de geplaveide binnenplaats, bege
leid door ieen melodieus gefluit. Lucille
wendde zich om en zag Harry Heme
Van Niftrik, wethouder van Vlissingen,
zien er in één 'opzicht een beetje ge
vaarlijk uit. Ze zouden Zeeland be
langrijk enger in contact brengen met
België dan met Nederland. In deze
plannen is o.a. opgenomen een spoor-
weg-pontveer van de uit te breiden
VHssingsche haven naar die van Bres-
kens, (ook het motorverkeer schreeuwt
om een dergelijke verbinding) van daar
spoorwegverbindingen met Knockè en
de kust. met Brugge, Gent en het
Vlaamsche hoofd van Antwerpen, dat
door een tunnel, ,naar men weet, onder
de Schelde door met de stad zal wor
den verbonden.
Bovendien heeft de heer Van Niftrik
behalve tal van verkeersverbeteringen
voor geheel Zeeland nog een klein lijn
tje ontworpen, dat bij Woensdrecht
van den spoorweg naar Roosendaal in
zuidelijke richting afgaat naar Antwer
pen en ook Bergen op Zoom een di
recte verbinding met deze stad geven
zou.
Ware Zeeland niet zoo goed Neder
landsch. dan zouden wij deze spoor
wegverbindingen een gevaar achten,
omdat ze zouden kunnen werken als
de magneet, die zuidelijk Zeeland naar
België kon trekken. Nu hebben wij
voldoefide vertrouwen in de kracfit van
het Nederlanderschap der Zeeuwen om
deze. nationale mogelijkheid te beplei
ten# Men bedenke wat de tijdwinst zou
beteekenen, indien transatlantische
booten niet naar Antwerpen behoefden
op te stoomen, met de kans op vertra
ging door mist.
Men verlieze niet uit het oog, dat de
binnenvaartwegen van Vlissingen naar
den Rijn beter zijn dan die van Antwer
pen, en bovenal houde men rekening
met den psychologischen factor die den
Duitschen reederijen het aanloopen van
Belgische en Fransehe havens moeilijk
maakt.
Er is thans door burgemeester Vatt
Woelderen in Duitschland voor de mo
gelijkheden. die Vlissingen biedt, pro
paganda gemaakt, en dat zaad is, naar
ons bleek, in zeer goede aarde gevallen.
Daartoe droeg ook de omstandig
heid bij, dat Vlissingen in de onmid
dellijke nabijheid van de haven een
groot vliegveld heeft, waarschijnlijk het
beste van heel Nederland op de grens
van deze gemeente en Souburg. De
luchtpost naar Engeland volgt met het
<>og np de wensehelijkheid van nood-
landings-terreinen, de kustlijn tot aan
het Kanaal.
Waarschijnlijk zal binnen afzienbaren
tijd naast het pos-t-snelverkeer een
„boemel-verkeer" worden ingesteld dat
Vlissingen aandoet, en ook hierin kan
een middel zijn gelegen om Vlissingen
als verkeerseentrum meer beteekenis te
geven.
Een dergelijke nationale mogelijkheid
moet, naar onze meening, worden aan
gegrepen.
Zeeland heeft er recht op dat liet
zicli zuiver Nederlandsch voelend, in
Nederland een minstens even goede
kans krijgt als het hebben zou, wan
neer het Belgisch gebied ware.
Vlissingen alleen, zelfs Zeeland al-
op hen toekomen. Hij bleef staan, toen
hij haar zag een warme blos kwam
over zijn verbrand gelaat en een snelle
flikkering verhelderde zijn donkere
oogen. Toen hij zag, dat de honden het
haar lastig maakten, hief hij de zweep
op, die hij bij zich had, klapte er luid
mee en riep hen op een meer fermen
dan harden toon. Aanstonds, alsof zij
bij een koord waren getrokken, verwij
derden de honden zich van Lucille, en
legden zich gedwee maar vriendelijk
kruipend aan. zijn voeten neer.
Zooals hij daar stond, rechtop en
krachtig, met de honden naast zich,
was hij een beeld van Engelsche man
nelijkheid en Lucille nam dit, met een
vrouwelijk oog, snel in alle kleingheden
in zich op.
Mijn,he r Head verschoot van kleur,
op het zien van den jongen- man, en
gaf hem een kort knikje. Harry Herne
nam zijn hoed af en bleef bewegen-
loos staan, zijn óogen op den grond
gericht.
Lucille was van plan- geweest zijn
groet niet te beantwoorden. Hij was
haar knecht, niets meer, en er bestond
geen enkele reden om te groeten, en
toch, voor zij het zelf wist, had zij haar
hoofd gebogen.
„Goeden morgen, Herne", zei mijn
heer Head koeltjes. „Ik kwam met
miss Darracourt de stallen bekijken,
maar uw honden lieten ons niet door."
(Wordt vervolgd.)