4
508
190
25
rwijzers
SSSiilQO
MEISJE
istbode
VRIJDAG
13 AUGUSTUS.
teiij Van de Velde
DE PROEFTOCHT
..PRINSES JÜUANR".
FEUILLETON
ESTER en WET-
an VLISSINGEN,
icitanten op voor de
van
RWIJZER
en-
tWUZERES
nbare lagere school
en. hoofd de heer
n.l, 2 ONDERWIJ-
in het bezit der akten
3 ONDERWIJZERS
der akte j, terwijl
tot aanbeveling zal
is geplaatst in de 2e
ie zenden aan den
vóórl8Augustusa.s.
OH! OH.'
b ik een jeuk
CH (wettig gedepo-
direct, geneest huid
jes, Excema, roode
:ende wonden.
25, Proeffi. FI. J.~,
j. S A N IT A S
Goedgekeurd.
e n, St. Jacobstr. I
a m, Amstelstraat 21
(werk en Prijscou-
inlichtingen wordt
gen toezending van
;els aan ons Hoofd-
1TAS Box 339, Am-
No»
B.t&m t&Bmr&euam
-s^aso1
(DER TE GROOT
SDER TE KLEIN
t tot 4 uur. Te be
au „Vliss. Courant".
■I WESTEN, Wilitel-
vraagt een
jen uren 7.30—12 vut,
beneden 15 jaar.
lts Maatschappij
toomvsart
Uiddelburg-Retterdf
ngelegen plaatsen-
VAN PASSAGIERS,
EREN EN VEE.
t.iiü.
r.t. ut na. w
i
I
snuggere lui
iedézaif's resultaat
'rooiijke bui.
de Gedé 45 ets. I
ARMAND BENIEST, I
am
sfaarwrag®».
stbode
gevraagd voor de
en een geheelen da?
Adresbur. .Vliss.
lin gezin, te Middel-
gevraagd tegen No-
unnende koken, tegen
net waschgeid van
et opslag Blieven
tbode", bureau. NfiA-
lourant*, Middelburg.
een net
Augustus
13
16
17
19
8
8
ringen wordt Woens-
iterdag 12 uur v
bekomen
lam N V. Trunsp.es
i. v.h. Erven G VOS,
018; te Middelburg
ORN, Tel. 153ie
'AN OOSTERHOUT
[e Dordrecht Gebr
K, Tel. 101.
VLISSINGSCHE COURANT
artMMPMPNTSPRliS: Voor VHutagen en de gemsenisn op Walcheren ƒ2.20
fr drie maanden Franco door het geheele rp 2.50. Voor BelgiE ƒ4.15.
Voor over'gs landen der Poet-Unie ƒ4.70. - Aizonaerlgke nummers 5 cent
iüynRiaa F. VH 58, Itaffljai. Iiliiew htwJB
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—4 regels 1.10; voor iedere regel meer 25 ct.
Familieberichten van 1—6 regels 1.70. Bij abonnement speciale prijs
Reclames 52 ct. per regel.—Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regel
fsrsÉjn! Ésplijs?, aitesisBéeri 9? tem 80 iïwm srkés Chtistelijke Seestilip
imjlMI III H»7l)llll«ll«imWiliWWIR
gulden bfl levens
lange ongeschikt
heid tol werken
gulden bij dood
door
een ongeluk
*|tfïflBBl(ien b'ï verlies A If f%
"O S j van een hand, 3 "Tj E g
tl lilI voet oS oog luU
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van een
wijsvinger
gulden bij verlies
van eiken
anderen viijger
•rawnw.k A\U' b-vt. r Prti<1WBi»iTllMnianiWtWWfWBlMHPIf "im-Miyg
van de mailboot
Hot was gisteren een bijzondere dag
,nor de stoomvaartmaatschappij „Zee
land" Een van de nieuw gebouwde
stoomschepen, welke de plaats moeten
innemen van de in den oorlog verloren
gegane schepen, zou den officieelen
proeftocht doen, om daarna door de
maatschappij te worden overgenomen.
De nieuwe ..Prinses Juliana" is ge
bouwd op de werf der Kon. Maatsch.
de Scheide" aihier, geheel volgens de
teekeningen van het oorspronkelijke
schip, dat destijds werd vervaardigd
door de Fairfield Shipbuilding Yard te
Gov an (bij Glasgow).Deze maatschap
pij heeft de teekeningen welwillend af
gestaan aan „de Schelde" en op enkele
kleine uitzonderingen na is de „Prinses
Juliana" dan ook geheel gelijk aan de
„Prinses Juliana", welke der. Ien Fe
bruari 1916 onder de Engelsche kust
op een mijn is geioopen en, na langdu
rige vergeefsche pogingen tot berging
van het schip, aan de golven moest
worden prijsgegeven.
Niettegenstaande het groote verlies,
dat deze .maatschappij gedurende den
oorlog geleden heeft (wij brengen hier
nog in herinnering dat o.a. een der
stoomschepen, die invalide krijgsge
vangenen vervoerde, werd getorpe
deerd) en de tegenwoordige economi
sche toestand, heeft de raad van com
missarissen toch besloten voort te gaan
de VlissingenFolkestone Lijn op de
meest energieke wijze te ontwikkelen,
overtuigd zijnde, dat de algemeen be
kend staande goede reputatie, die deze
veilige route neeft, zonder twijfel in
den loop van tijd het groot aantal pas
sagiers van vóór den oorlog wederom
zal terugbrengen.
De nieuwe „Prinses Juliana" is een
prachtig stoomschip en er is dan ook
een algemeene roep over de soliede en
degelijke afwerking.
De Kon. Maatsch. „de Schelde", die
reeds zoovele jaren onze nahonaie in
dustrie op scheepbouwgebied op schit
terende wijze hoog houdt, heeft ook
hiermede weer alle eer ingelegd.
Het schip heeft een lengte van 364
voet, een breedte van 45.4 voet en een
diepte van 25.10 voet, het schip een
vaart gegeven van 10.000 tonnen.
De „Prinses Juiiana" is gebouwd
onder Lloyds toezicht en mag 800
passagiers vervoeren.
Hoewel wij bij het te water laten van
de „Prinses Juliana" op 13 Maart j.i.
een beschrijving er vaft gegeven heb
ben, mogen nog wei enkele bijzonder
heden in de herinnering worden terug
geroepen.
Er zijn vijf dekken. Het zeer ruime
Promenadek (oppervlakte 5400 vierk.
voet) overdekt door het sioependeki
biedt den passagiers een uitmuntende
gelegenheid om beschut te genieten van
frissche zeelucht en vergezichten.
Het nieuwe stoomschip is bestemd
De Diamanten van Ladv
Valworth.
Kaar het Engelsch van Mrs. HUNGERFORB
Vertaald door
f. P. WESSELINK VAN ROSSUM.
27) (Nadruk verboden.)
Die goedkeuring veranderde mrs.
Brand's wrok wel een beetje. Alles wel
beschouwd was zij misschien wel wat
hard geweest in haar oordeel over Mil-
licent. Het moest voor haar wel een
vervelende middag zijn geweest om een
oude vrouw te gaan opzoeken zij was
waarschijnlijk van de Duran's regel
recht naar huis gekomen met Nadine,
die de correctheid in persoon was, zoo
wel als de veiligheid en alles wat maar
wenscheiijk was voor die dolleman van
een Millicent. Zij voelde zich op dit
oogenblik zeer dankbaar tegenover Na
dine, die ook overigens zeer gunstig
aangeschreven stond.
„Ik geloof, dat je gelijk hebt", zei
ze. „En wat Nadine Roche -betreft, haar
vriendinnetje, ik had je al lang eens
over haar willen spreken. Het is zulk
een lief meisje zoo zacht zoo
welopgevoed maar arm, weet je.
Haar vader, generaal Roche, stierf plot-
en de fami,ie bleef onverzorgd
hu ÏÜ-i-T-een zeer ftowoon verschijnsel
moeTt ia'ren, z00dat het arme kin(i
moest gaan les geven om rond te ko
als nachtboot en de uiterste zorgen
zijn besteed aan de slaapcovnpartimen-
ten.
Voor de eerste klasse op het prome
nadedek zijn 4 twee persoonshutten,
gelegen in hef midden van het schip.
Op het bovendek zijn drie groote dek
huizen, waarin zich de zeer luxueus in
gerichte en ruime rooksalon. voorzien
van buffet, verder een vorstelijke suite,
bestaande uit salon, slaapkamer en
badkamer, twee „suites de luxe" met
salon, slaapkamer en- toilet en 27 twee-
persaonsdekhutten, benevens twee één-
persoonshutfen en een vierpersoonshuf,
bevinden.
Ieder dekhuis staat binnendoor met
het hoofddek in verbinding, zoodat het
groote en gezellig ingerichte restau
rant met keurige mahoniehouten betim
mering, hetwelk voor meer dan 80 per
sonen zitplaats aanbiedt en op het
hoofddek gelegen is, behalve van het
„Salonartiges Treppenhaus" ook ge
makkelijk van elders te bereiken valt.
Op laatstgenoemd dek zijn bovendien
gelegen een damessalon, 26 hutten
met één bed, 32 met twee bedden en 4
met drie bedden en op het benedendek
12 hutten met één'bed, 26 met twee
bedden en 4 met vier bedden. Een aan
tal dezer hutten zijn door een deur met
elkander verbonden.
De toiletgelegenheden zijn zoodanig
verdeeld, dat men er steeds een op
korten afstand van iedere hut aantreft.
De compartimenten voor dames zijn
geheel gescheiden van de andere hut
ten en bestaan 'uit een gezellig inge
richt salon (die indien noodig veran
derd kan worden in ieen slaapsalon met
8 bedden) en 8 hutten met twee bed
den.
Een toiletgeiegervheid is in de onmid
dellijke nabijheid en de hut van de ste
wardesses is vlak bij, zoodat zij elk
oogenblik ter beschikking van de da
mes zijn.
Alle hutten zijn. voorzien van electri-
sche schellen en kunnen verwarmd
worden door afzonderlijke stoomver-
warmer.
De tweede klasse afdeeling bevat
ook een dekhuis, waarin zich een flinke
ruime rooksalon, benevans twee ruime
dekhutten (met ieder 12 bedden) be
vinden. Verder bevinden zich op het
hoofddek de eetsalon, waarin 28 zit
plaatsen, een ruime damessalon en zes
vierpersoonshutfen, terwijl op het be
nedendek 3 tweepersoonshutten, 6 vier-
persoonshutten en 3 zespersoonshutten
zijn gelegen.
De eerste klasse biedt dus slaapge
legenheid voor 270 personen, de twee
de klasse voor ongeveer 124.
Voor toevoer van frissche iucht resp.
voor de afvoer, hetgeen door 4 groote
ventilators ieder van 25 P. K„ alsmede
door een 4 tai kleinere geschiedt, is
voor alle verblijven, zoowel die van de
lste als van <d<^ 2e klasse, in ruime
mate gezorgd.
Er zijn voor deze ventilators en het
licht 3 dynamo's van 750 ampères.
De betimmering van het geheele
schip is toevertrouwd geweest aan de
men met het Kleine inkomen, dat zij en
haar moeder bezitten."
„Een droevige geschiedenis, maar
een zeer veel voorkomende. Bedoel je,
dat ik haar zou helpen Wou je
mijn beiangsgtelling voor baar opwek
ken Maar ik zie werkelijk niet in,
hoe ik zou kunnen helpen. Wanneer
geld
„O neen. Niets van dien aard, maar
ZJJ zag er onlangs wat bleek uit, en nu
ae season ten einde loopt en Millicent
e,n 1 bij je zullen komen logeeren,
ciacnt Ik er over, hoe vriendelijk het
van je zou zijn, wanneer je het arme
kina ook inviteerde om daar te komen
al was net alleen maar om haar van
de frissche lucht te laten genieten. Het
trof mij werkelijk, zoo slecht als zij er
uitzag, en Millicent zot, het heerlijk
vinden, wanneer je haar een poosje kon
logeeren.'
„Wel natuurlijk, natuurlijk" zei lady
Valworth vriendelijk. „Alles wat die
lieve Millicent genoegen kan doen doe
ik graag en bovendien, alles wat jé mii
van miss Roche verteld hebt, heeft mijn
belangstelling opgewekt."
„Zij is je belangstelling wel waard",
begon mrs. Brand met warmte, toen
voetstappen buiten op het portaal haar
deden ophouden. „Ah, daar komt zij
vermoedelijk. Nu kun je zelf zien, welk
een bijzonder lief persoontje het is."
Door de opengaande deur kwamen
ae beide meisjes binnen. Millicent glim
lachend, een beetje ondeugend, mis
schien om zich te wapenen tegen de
firma H. P. Mutters <S Zoon te 's-Gra-
venhage, een firma die op dit gebied
een reputatie heeft en reeds voor tal
van groote mailbooten voor de Holland
Amerika lijn, de „Rotte.rdamsche Llovd"
er, de „Nederland" beeft geleverd en
dat steeds op zulk een wijze, dat ook
hier weer de vaderiandsche industrie
niet ten achter blijft bij de buitenland-
sche.
Ten einde de vaart, zoowel bij dag
als bij nacht, zoo veilig mogelijk te ma
ken, heeft de maatschappij kosten noch
moeite gespaard, om alle booten zoo
danig uit te rusten, dat zij daarin door
geen enkele stoomvaartlijn zal worden
overtroffen.
Hoewel er volgens de wettelijke be
palingen voor hef type der nachtbootcn
8 waterdichte schotten moeten zijn, is
dit aantal met 3 overschreden, die van
zoodanige afmetingen zijn dat het drijf-
vennogen van het schip gewaarborgd
blijft, ook wanneer de beiue grootste,
naast elkaar gelegen afdeelitigen vol
water staan.
In alle hutten zijn, op voor de hand
liggende plaatsen, reddinggordels aan
wezig. De wijze, hoe deze gordels moe
ten worden aangelegd, wordt duidelijk
gemaakt door de in elke hut aange
brachte aanwijzing, waarop door pho
to's (met bijschrift) een en ander is
voorgesteld. Voor eiken passagier en
iederen opvarende is minstens één gor
del aanwezig.
Er is zorg gedragen, dat ten aiien
tijde voor iedereen aan boord ruim
schoots plaats in de reddingsbooten
aanwezig is. Alle reddingsbooten, 13 in
getai, bevinden zich op het bootdek.
Bovendien kunnen deze reddingsboo
ten, uitgezonderd 2 en de vlotten, inge
val van scheepsramp, zoowel aan bak
boord- als aan stuurboordzijde te wa
ter worden gelaten.
Verder zijn alie bogten der maat
schappij voorzien van %raaülooze tele
grafie.
De ambtenaren voor dezen dienst zijn
thans niet meer in rijksdienst, doch bij
de maatschappij.
Om gewaarborgd te zijn, dat bij
een scheepsramp deze toestellen steeds
bruikbaar zuilen zijn, heeft de maat
schappij haar schepen laten voorzien
van een sterke accumulatoren-batterij,
geplaatst naast het telegraafkantoor,
dus hoog boven water.
Alocht de scheepsdynamo, ook zon
der scheepsramp, onklaar worden, dan
wordt geheel automatisch de accumu
latoren-batterij ingeschakeld en heeft
er dus geen oogenblik stoornis plaats.
Ten einde eike aanleiding tot paniek
te voorkomen, ingeval het electrisch
iicht plotseling mocht uitgaan, is bo
vendien door ,het geheele schip een
stelsel van noodverlichting (kenbaar
door roode gloeilampjes) aangebracht,
dat stroom ontvangt van de accumula
toren-batterij en dat steeds (met ae
gewone verlichting) bijstaat.
Bovendien bedient die accumulato
ren-batterij een stelsel van groote
alarm-bellen, welke over het geheele
schip verdeeld zijn en die uitsluitend
berisping, die haar wachtte. Nadine
kalm en lief ais gewoonlijk.
Lady Valworth hield het handje een
oogenblik vriendelijk vast en keek lang
naar het lieve gezichtje van het meisje.
Haar biapwe oogen, onschuldig als een
zomerlucht, haar zacht golvend haar,
de bekoorlijkheid van haar bewegSijk
mondje dat alles maakte een diepen
indruk op de moeder van Granit Boyle.
„Mrs. Brand vertelde mij, dat je er
wat bleek uitzag, lieve," begon zij, ter
wijl zij het meisje op een stoel naast
haar liet plaats nemen, „en dat ide Lon-
densche rook' de rozen van je wangen
heeft genomen. Natuurlijk kan ik niet
bij ondervinding spreken, omdat wij
elkaar nu voor het eerst ontmoeten,
maar ik vind wel, dat zulk een lief kind
als jij geen bedroefde oogen moest heb
ben."
Nadine lachte flauwtjes, maar terwijl
zij dit deed kwamen de tranen in haar
bedroefde oogen.
„Ben je we' sterk en gezond ver
volgde lady Valworth, die nog steeds
de hand van het meisje vasthield.
„ik geloof het wel. Het is heel vrien
delijk van u, dat u zich om mij bekom
mert. Alaar er scheelt mij werkelijk
niets dan dat dan dat ik
mij soms een beetje moe voel."
„Aloë. Ja, dat begrijp ik. Nu, er
wordt een plannetje voor je gemaakt,
een kleine samenzwering, die ik je zal
vertellen. Heb je ooit van Valworth
Park gehoord Ja Ik moet erkennen,
dat het een heei mooie plaats is, zeer
door den kapitein van af de brug in
werking kunnen gesteld worden, inge
val van werkelijk gevaar is men dus
onafhankelijk van het al of niet tijdig
waarschuwen van bedienden.
Op de brug bevinden zich de telefo
nen, waardoor het mogelijk is ae on-
denvaterkloksignaien, welke van af
vuurschepen of bepaalde plaatsen van
de kust kunnen gegeven worden, reeds
op grooten afstand op te vangen.
De schepen worden voortbewogen
door 2 machines van het triple-expan-
sie-stelse! met 4 cylinders. De schroe
ven zijn driebiadig en zorgvuldig ge
balanceerd. De aanzet-toestellen be
vinden zich tusschen de machines,
waardoor de machinist tijdens het ma
noeuvreeren het overzicht heeft over
beide machines. Alie hulpmachines zijn
in duplo en zoo ingericht, dat ingeval
er een defect aan de eene ontstaat, de
tweede het werk van beide kan ver
richten.
De stoom, noodig voor de machines,
welke 10.000 paardenkrachten kunnen
ontwikkelen, wordt geleverd door vier
groote dubbele ketels, weike met hei
nieuwste systeem van geforceerde trek
een capaciteit van 11.000 paarden
krachten hebben.
De maximum snelheid bedraagt 22.6
knoopen.
Wij hebben nog een kijkje in het zee
postkantoor genomen. De directeur van
het genoemde postkantoor, de heer
Van der Veer, behoorde mede onder ae
genoodigden. Hij verklaarde dat de in
richting van het postkantoor gehee!
naar wensch is en er met de eisc'nen
van de praktijk voldoende rekening is
gehouden.
Zondag was de „Prinses Juliana"
naar Rotterdam vertrokken om in het
droogdok nog te worden schoonge
maakt en Woensdag kreeg de boot lig
plaats aan de Parkkade te Rotterdam.
De directies van 'de maatschappij „de
Schelde" en de „Zeeland" hadden
voor dezen officieelen proeftocht vele
autoriteiten uitgenoodigd, terwijl ook
ae pers, w,o. ook ons blad, door vele
journalisten was vertegenwoordigd.
Onder de vele autoriteiten noemen
wij in de eerste plaats den vertegen
woordiger van H. M. de Koningin, den
kapitein-luitenant ter zee Ten Broeke
Hoekstra. Dat H.M. de Koningin beiang
stelt in onze nationale lijn is hierdoor
weer voldoende bewezen. De regeering
toonde haar belangstelling eveneens en
zoo waren de iteeren König, minister
van waterstaat en Van IJsselsteijn, mi
nister van landbouw, nijverheid en han
del mede aanwezig. Verder de Commis
saris der Koningin in onze provincie,
de heer mr. H. J. Dijckmeester, de heer
Westerman, directeur-generaal der
posterijen Rammaert, oud-insp.-gene
raal van den rijkswaterstaat Van
Oordt, hoofdingenieur-directeur van
dezen dienst in onze provincie De
Vulder van Noorden, regeerings-com-
missaris bij de maatschappij „Zeeland";
jhr. Kretschmar van Veen, directeur-
generaal en Van Kraijen'noff, hoofa-
geschikt de blosjes op bleeke wangen
terug te brengen", zeide zij, terwij! zij
Nadine een zacht tikje op de wangen
gaf. „Wel, wat denk je van ons plan
netje Zou je graag voor een paar
weken bij mij komen in het Park
„Naar buiten gaan weer eens
groene velden zien boomen
bloemen stamelde Nadine zwak.
„En meer dan dat", lachte lady Val
worth vrooiijk. „Je zult niet enkel de
lammetjes tot gezelschap hebben Mil-
licent komt ook bij mij en nog verschei
dene anderen. Ook vrienden van je, bij
voorbeeld mr. Duran en zijn kleine
Clytie."
Waar waren thans die bleeke wan
gen en die kwijnende oogleden geble
ven Verdwenen. De oogleden waren
opgelicht en daaronder glinsterden een
paar groote, gretige, schitterende
oogen.
„Het is waar, lieve", babbelde lady
Valworth verder, die verheugd was
over het effect dat haar mededeeiing
had op het lieve kind naast haar, hoe
wel zij haar zenuwachtigheid geheel
verkeerd begreep.
„Om vérschillende redenen heb ik in
Auugstus miin huis altijd vol. In de
eerste plaats wegens de jacht op den
korhaan. dan omdat kapitein Boyle's
verjaardag van mijn zoon, lieve
in Augustus valt, en ik dan altijd mijn
groot'bal geef." Zij glimlachte bemin
nelijk en streelde Nadine's hand, alsof
het spreken over haar knappen zoon
haar aangenaam was. „Je ziet dus, dat
ambtenaar van de Staatsspoor
Verder het college van commissaris
sen van „de Schelde" en de „Zeeland"
en de directeuren, hoofdingenieurs en
inspecteurs van deze maatschappijen.
Uit Duitschland waren enkele hoog
geplaatste spoorweg- en post-autori-
teiten herwaarts gekomen, wc. de heer
Breussing, ministerial director van de
post en spoorwegen en de Duitsche
consul alhier maakte den tocht ook
mede.
Toen de genoodigden Woensdag
avond aan boord kwamen, baadde het
prachtige schip in een zee van licht en
de keurige afwerking kwam uiistekend
tot haar recht. Men zou nauwelijks
kunnen veronderstellen dat zulk een
zeekasteel is ingericht voor passagiers,
die slechts enkele uren aan boord ver
toeven. Doch de luxueuss inrichting
van het schip is, naast de veilige route
van den ,,Zeeland"-dienst. juist een
aanbeveling dat reizigers van het con
tinent de Vlissingsche route steeds
plachten te prefereeren voor hun reis
van en naar Engeland. Ais het verkeer
met Duitschland zich geleidelijk her
stelt, wat toch we! ais vaststaande mag
worden aangenomen, dan zal de „Zee
land" zeker weder een even drukken
dienst hebben als de laatste jaren voor
den oorlog.
Woensdagavond liet het weer zich
gunstig aanzien en de barometer liep
ook nog op, zoodat er goede teekenen
waren voor behoorlijk weer wij zijn
den laatsten tijd allesbehalve verwend.
De Maas lag zoo rustig en het water
kabbelde wei eenigszins, doch overi
gens was het zooais maar gewenscht
kon worden. Velen hebben dan ook bij
den heerlijken avond geprofiteerd van
den schilderachtigen aanblik, welke de
havens van de .Maasstad bij avond op
leveren, ais daar deze groote en kieine
schepen met hun ontelbare lichtjes iets
sprookjesachtigs lijken. De kleine pas
sagiersbootjes schieten ais notedopies
door het water met hun honderden
passagiers, die nog naar den overkant
moeten.
Donderdagmorgen was het voor hen
die den tocht door den Waterweg wil
den volgen, reeds vroeg dag. Want om
6 uur iiet commandant A. Buskop, die
gezagvoerder van de „Prinses Juliana"
is geworden, de trossen losgooien en
stoomde de boot langzaam aan weg.
Te ongeveer acht uur was men te Hoek
van Holland aangekomen en toen werd
de vaart er ingezet. Met een kolossale
snelheid doorkliefde het schip het wa
ter en werd gestoomd in de richting
van Scheveningen dat in de verte zicht
baar was en met kijkers zelfs zeer
goed te zien. Dan werd koers gezet in
de richting van het Maas-lichtschip en
met de groote snelheid welke het schip
ontwikkelde bleek toch hoe rustig het
op het water lag. Van het lichtschip
Alaas werd naar de Noord-Hinder ge
stoomd en dit nog steeds met onver
minderde volle kracht.
Even voor twaalf uur werd de vlag
van de „Zeeland" in top geheschen, ten
je niet veroordeeld zult zijn tot een ver
velend tête-a-têfe met een oude vrouw.
Er zal jeugd zijn, om je op te vroolijken
en dien vermoeiden trek uit je mooie
oogen te doen verdwijnen. Tot mijn
spijt zal mijn zoon niet bij ons komen
vóór den zeventienden den avond
vóór zijn verjaarfeest eigenlijk net
op het nippertje."
„Gaat hij weg?" fluisterde ftadine
om toch iets te zeggen, want om de
waarheid te zeggen luisterde zij niet
meer en kon zij er alleen maar aan
denken, dat Maurice Duran ook in het
Park zou zijn gedurende den tijd, dat
zij daar geïnviteerd was. Mocht zij die
uitnoodiging aannemen Kon zij het
wagen Maar o, het zou zoo heerlijk
wezen, een geheeleweek bij hem te
zijn misschien veertien dagen
„Ja", zei lady Valworth a propos
van haar-zoon, „hij gaat naar Zwitser
land, vertelde hij mij, met een paar van
zijn ongetrouwde vrienden. Natuurlijk
heeft hij veel vrienden. Wanneer je hem
zult ontmoeten" met een trotsch
glimlachje „zul je dat begrijpen. Dus
je komt, lieve AliUicent zal ontroost
baar zijn, wanneer je bedankt."
„Ik ik zou het heel graag
doen begon Nadine, hortend en
stootend, bang om te bedanken, maar
nog banger om het aan te nemen, aan
gezien de strijd met haar geweten nog
niet was beslist.
(Wordt vervolgd.)