fuller j ilhouder ERKMEISJE 1 VGEN m )EELEN JEBMAN. pondent(e) IRMEISJE omvaart Brieven uit de Hofstad No. J61 •laar&BUnUflt NIEUW so. ook de „Swan"- ihouder in oorradig. n een )uders. subiet aiaant? rag®?* 3, in een zaak Hikelen. Ver- 35,— èf45._- iK. Borgstor- 00in con- Brieven No. ireau „Vliss. bedrijf hier ter siede directe indiensttre- end met machine- Holiandscbe, Fran- sche handelscorres- fieven onder letter /liss. Courant". :vraagd een nette eritzaamheden, niet lar. el du Commere". res Maison LAM- Hilst. n'savondstusschen gevraagd een flink rerval. Aanmelding frouw Grand Hotel, de vacantie of voor resWalstraat 36. 1 n, Ml d de lbu rg otterdam. T, 1144. 1. KMI. Juli r.«. lil ris. nr 12 7 13 7 15 7 16 7 ïgen wordt Woens- erdag 12 uur v m, te bekomen: N.V. Transport en n.v.h.ErvenG.VOSjf B. EENHOORN! AN OOS fERHOUT f ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20 per drie maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Voor België ƒ3.70 Voor overige landen der Post-Ünie ƒ4.70. - Afzonderlijke nummers 5 cent lp?iïlm I KM I VH0£ k„ lliiai lakt S3, Vlissiassn. Wm Inters. !9 Oe abonné's, in 't bezit eenei Wil», zijn GRATIS verze- I gulden bij iSVens- lanre -,T**'k-ikt- 1 d tot werke gulden bij dood door pen ongeluk gulden verlies van een hand, voet of oog lO JLLI. ADVERTENTIEPRIJSVan 1—4 regels 1.10; voor iedere regel meer 26 ct. Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs Reclames 52 ct. per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regel Mït Égslijh, sit|g?.en3erd op Zondag algssesB iM Ohristeliike leesmap gulden bij verlies van eiken anderen vinger gulden bij verlies van een duim gulden bij verlies van eer. wijsvinger lij dezeCoursnt bihcoit m Bijmpl fitting centraal stembureau VERKIEZING GEMEENTERAAO. De Voorzitter van het Centraal Stem bureau voor de verkiezing van de leden van den Gemeenteraad maakt bekend, dat het Centraal Stembureau eene zitting zal houden in het gemeentehuis (trouwzaal) en Woensdag 14 :!i a.s., des namiddags 3 uur, ter ben an een lid van den Gc •e nteraa'v ct vertrek uit deze gemeente va1 1 Baard. VlissiöV. ti, oornoemd. WOELDEREN. f- «VOORZIENING. Burg. en Vv.. h. van Vüssu gen maken kekend dat de Minister van J•omv, Nij verheid en Handel heeft goe evondert, te feepalen, dat met ingang van Ï2 dezer de wittebroodkaart, de wittebroodaanvullings- faart en de dagbroodkaart zal worden op geheven en mag mitsdien wittebrood wor den verkocht zonder inname van bonnen. De laatste verstrekking van regeerings- ftroem op ingeleverde bonnen heeft plaats •p bonnen van het 142e tijdvak. De groene cn roode bonnen respectievelijk van het 143e en 144e tijdva?< zijn ONGELDIG. Gedurende den termijn van 12 Juli12 September 1920 zal den bakkers worden verstrekt het gemiddelde van het kwan tum bloem over de ingeleverde bonnen van het 140e en 141e tijdvak plus 10 met het oog op het verblijf van vreemdelingen in deze gemeente, behoudens goedkeuring van het Rijksbureau voor de distributie van graan en meel te 's^Gravenhage. De bakkers mogen van hunne toegewe zen voorraden ontvangen regeeringsbloem, welke voor elk nieuw te beginnen'tijdvak wordt verstrekt hoogstens een negende per dag verwerken, b.v. een bakker, die per tijdvak 1800 K.G. bloem ontvangt mag da gelijks slechts 200 zegge twee honderd K.G. regeeringsbloem verwerken. Indien een bakkers debiet grooter wordt en noodzakelijk ten dienste van broodver- koop voor de bevolking van Vlissingen meer wenscht te ontvangen kan hij zulks schriftelijk verzoeken aan den comptabel ambtenaar van het tijdelijk distributiebe drijf dezer gemeente, afdeeling „bloem en meel", tegen den voorloopig vastgestelde» prijs van ƒ50 zegge vijftig gulden per 100 K.G. plus de gebruikelijke onkosten. Zoo dra de aanvragen dan door het Rijksbureau voor de distributie van graan en meel te 's-Gravenhage zijn goedgekeurd en de zen ding is aangekomen, kan deze in ontvangst worden genomen, er rekening mede hou dende dat elke aanvraag voor extraver strekking opnieuw behoort te worden ge daan door den desbetreffenden bakker. De controle op de goede naleving van het vorengenoemde zal geschieden door den ambulanten ambtenaar ten bureele van den controleur der gemeentebelastingen al hier, die tevens belast is met de controle inzake bloem- en meeldistributie. Waar de broodvoorziening in de ge meente Amsterdam de tevredenheid van den Minister voornoemd verwierf, vertrou wen wij dat de bakkers te dezer stede zul len medewerken om de nieuwe wijze van broodvoorziening alhier te doen gelukken. Vlissingen, 10 Juli 1920, Burg. en Weth. van Vlissingen, VAN WOELDEsREN, De Secretaris, F. BISSCHOP. WIJZIGING ROUTE ELECTRISCHE TRAM. Burg. en Weth. van Vlissingen brengen ter openbare kennis, dat ter bevordering van het veilig verkeer in de stad wegens de kermis, de lijn van de electrische tram «aar het station v.v. vanaf Woensdag 14 Juli a.s. tot en met Dinsdag 27 Juli d.a.v. Biet verder rijdt dan het Betje Wolffplein. Vlissingen, 8 Juli 1920. Burg. en Weth. voornoemd, J. G. VAN N1FTRIK Jr., L.B. De Secretaris, F. BISSCHOP. Geen staking. Het huis van Jan de Witt. Wij blijven dus verschoond van een tramstaking. De vrede is geteekend en gelijk het gaat bij een dergelijke vrede tusschcn de overheid en een particuliere maatschappij van den aard als de H. T. M., heeft de overheid het loodje gelegd. Nog zes jaar zullen we hebben te zuch ten onder de .tirannie van de directie, zullen we als haringen in een ton opge propt vervoerd worden in de tramwa gens, zal het materiaal al slechter en slechter worden en hebben we vast en zeker het vooruitzicht, dat als in 1926 de gemeente de gansche zaak over- nefm'> ze kan beginnen met schatten gelds uit te geven voor nieuw materieel. Het gevolg zal dan zijn, dat het een scnade-post wordt, dit bedrijf, of dat net publiek nog hooger tarief moet gaan betalen. slechtering en we mógen hopen, dat ze de laatste tegenstanders tegen overne ming van de tram zal overtuigen. Van de uitsluiting in het bouwbedrijf valt niets nieuws te vertellen. Dagelijks zwermen de uitgeslotenen rond om te trachten tegen te gaan, dat hier en daar wordt gewerkt. Tot nog toe hebben de pogingen van minister Aalberse niet veel succes.- De patroons hebben zicli voorgenomen om nu voorgoed een eind te maker, aan liet voortdurend opdrijven van de loonen, waardoor blijvend een zeer slechte toestand wordt geschapen. Het blijft hard tegen hard gaan en het valt niét te betwijfelen, of de arbeiders dit ooit kunnen winnen. Intusschen valt de stagnatie juist in dit bedrijf te be treuren, maar wanneer het op den tof nu toe gevolgden voet zou voortgaan, zou in de toekomst nog veel meer blij vende misère zijn te betreuren, wanneer de prijzen van de woningen abnormaal hoog zijn. Het prachtige zomerweer is plotse ling in een guur najaartje veranderd. Het is merkwaardig welk een enormen invloed dit aanstonds in de residentie heeft. Zondag voor een week was het ontzaglijk druk aan den boulevard en den laatsten Zondag leek het er uitge storven. Wat dit verschil beteekent voor de inkomsten van de bad- en aanver wante bedrijven, ligt voor de hand. Niet vele van zulke ongeluksdagen, juist op den Zondag, zijn noodig, ,ónt al deze bedrijven een nek-slag te geven, waar van zij de gevolgen moeilijk te boven kunnen komen. Aan de andere zijde van het Verver- schingskanaal, dat nog altijd zijn geu ren verspreidt, blijft het gore monster, de kruiser „Hildebrandt", nog altijd het panorama ontsieren. Telkens meldt de pers, riat nieuwe pogingen worden aan gewend om deze ontsiering te verwijde ren, maar een bezoek ter plaatse heeft ons nog geen vertrouwen ingeboezemd, dat zulks mogetijk zal zijn. Wanneer in den winter eens een krachtige storm waait, en de golven hoog-öp worden gejaagd, komt het schip misschien los ser. Het zit met zijn achtersteven echter reeds vier meter diep in 't zand gezakt. Met het oog hierop hebben twee zand zuigers geruimen tijd zand weggezogen. Of dat helpt, valt niet te constateeren. Wanneer het laag water is, ligt het schip midden op het strand en kan men er aan alle kanten om heen wandelen. Het is een afschuwelijk ieelijk, vies schip, grauwig-zwart, grootendeels ver roest, een toonbeeld van den armzaligen zee-oorlog, die zooveel ellende over de wereld heeft gebracht. Het verongelukte schip heeft in zijn hulpbehoevendheid iets tragisch, iets sombers en het is ook hierom dat wij zoo graag deze altijd weer treurige herinneringen wekkende overblijfselen uit den oorlogstijd, zoo spoedig mogelijk zagen verdwijnen. De Tweede Kamer heeft toch in principe althans besloten tot aankoop van het huis waarin waarschijnlijk Jan de Witt eenmaal woonde. Zeker is dit historische feit nog niet eens. Hef is best mogelijk, dat hij juist hef huis er naast heeft bewoond en dan is dit his torische huis juist gesloopt. Het is ech ter niet uit piëteit voor de Witt dat de Kamer het huis Kneuterdijk 6 heeft ge kocht. Veeleer was het voorstel dat van één der Kamerleden uitging een middel om van een duur regeerings- voorstel af te komen. De regeering had een tweetal villa's als huisvesting voor den Raad van State op het oog, die veel te mooi, veel te duur, maar half geschikt waren en die bovendien een terrein in beslag namen, dat op een der duurste punten van Den Haag ligt. Hoe de Re geering het in haar hoofd heeft kunnen halen om dat terrein en die villa's uit te kiezen, is een raadsel. Het is nu alleen de vraag of het huis van de Witt geschikt is fe maken. Het is een oude cavalje en het zal dus heel wat geld kosten eer het bewoonbaar is. Was het nu wel noodig om voor den Raad van State een zoo groote uitgaaf te doen We zullen geen kwaad zeggen van dit hooge college, maar veel te be- teekenen heeft het noch in het staats rechterlijke leven noch in het maat schappelijke leven en dus kon het wel met een bescheiden localiteit tevreden zijn. De Tweede Kamer die in een gedeel te van haar gebouw onderdak biedt voor dezen Raad, wil de gast graag kwijt, hetgeen al weer te begrijpen is. Het komt ons voor dat gemakkelijk een localiteit te vinden ware geweest als men niet te veel notitie had genomen van de hooge wenschen van den Raad zelf, die heel veel noten op zijn zang De Kneuterdijk die vroeger één der deftigste woonwijken was, is in enkela jaren geheel een kantoor-hoek gewor- nog meer liet geval zijn. Het huis van ae Witt, waar de Amerikaansche lega tie in woonde, was het laatste dat nog woonhuis was Drie banken hebben er hun kantoor en de rest is winkelhuis. Sic transit i Ook van den allerdeftig- sfen Vijverberg is niet veel meer over de oude heerenhuizen zijn of kantoren of winkels geworden. Waarlijk, Den Haag krijgt zoo iets van een city. De rijke lieden zoeken meer den buitenkant, waar het wei zoo aangenaam is. Zoo veranderen inderdaad cle tijden, zij het niet altijd ten goede. EIBER. KAMER VAN KOOPHANDEL. Zitting van Vrijdag 9 Juli, des avonds 8 irur. Voorzitter de heer J. G. van Niftrik. Tegenwoordig 6 leden. Afwezig de heeren Van Raalte, Dommisse en Klij- berg. De noluien van de vorige vergadering werden gelezen en goedgekeurd. Mededeeling werd gedaan van een op 1 Juni van den minister van bnitenland- sche zaken ontvangen telegram, dat hij op Zaterdag 5 Juni de commissie door de Kamer benoemd ter bespreking van de verkeersmoeilijkheden Engeland Nederland, gaarne zou ontvangen. Verder van een schrijven van het be stuur der Nederlandsche Kamer van Koophandel te Londen, dat zij in hef bezit kwam van een afschrift van het adres der Vlissingsche Kamer aan den minister van buitenlandsche zaken in verband met de verkeersmoeilijkheden, en dat zij kan mededeelen, dat de kwes tie „paspoortmoeilijkheden" door de Kamer aanhangig is gemaakt bij de Maatschappij van nijverheid en export, voor bespreking op de jaarvergadering dier maatschappij, alsook op de bijeen komst van Nederlandsche Kamers van Koophandel in den vreemde, zal voor dragen. De voorzitter der Londensche Kamer heeft zich persoonlijk bij den secretaris generaal van buitenlandsche zaken over den thans bestaanden toestand be klaagd en is deze kort na dit onderhoud naar Londen overgekomen in verband met die paspoortkwestie. De Kamer is zeer doordrongen van de wenschelijkheid van een verandering in den bestaanden toestand, en zal niets onbeproefd laten om het verkeer tus- schen beide landen te bevorderen. Ook de Kamer van Koophandel te Folkestone bericht de ontvangst van een schrijven van de Kamer te Vlissin gen en deelt bovendien mede, dat in een vergadering van die Kamer op 29 Juni een motie is aangenomen, waarin de beste dank van de Kamer wordt ge bracht aan de Vlissingsche Kamer voor haar poging om opheffing van de moei lijke paspoortbepaiingen en waarin ver zekerd wordt, dat de Kamer te Folke stone die te Vlissingen bij voortduring zal steunen. De secretaris deelt bovendien mede, dat de Kamer zich gewend heeft tot den eersten minister, tot den president van den Board of Trade en tot den consui- generaai voor Nederland en Luxemburg, met een verzoek om den bestaanden toestand len spoedigste te veranderen, maar als zij iets meer kan doen om het gewenschte resultaat te bereiken, geeft zij de verzekering, dat te zullen doen. De voorzitter deelde mede, dat hij niet den heer Van Raalte een bezoek heeft gebracht bij den minister yan bui tenlandsche zaken en dat de minister een zeer gunstig antwoord heeft gege ven op het verzoek om het verkrijgen van passen te. vergemakkelijken en hij twijfelde er niet aan of de pogingen bij den minister aangewend, zuilen het ge wenschte succes hebben om het verkrij gen van passen fussehen Engeland en Nederland te vergemakkelijken. Ingekomen was een schrijven van de Credito italiano te Milaan inzake de economische betrekkingen tusschen Ne derland en Italië en hunne ontwikkeling, en waarin naar aanleiding van een ver slag over deze aangelegenheid, de me dewerking der Kamer wordt ingeroepen, welke op hoogen prijs zal. worden ge steld. Dit stuk zal aan de leden ter kennis making worden rondgezonden. Verder een jaarverslag van den dienst der werkloosheidsverzekering en ar beidsbemiddeling in 19)8, Van de Kamer van Koophandel te Vlaardingen was een verzoek ingeko men adhaesie te betuigen aan haar ge zonden adres aan den minister van wa terstaat betreffende staangeld voor wa gons op Zaterdagmiddag. Het adres verzoekt om des Zaterdags reeds vanaf 12 uur, in plaats vanaf 7 uur vrijstel ling van staangeld te verleenen, in ver- Aan dit adres is reeds adhaesie be tuigd. Ter kennisneming was ontvangen een afdruk van een adres door de Kamer te Rotterdam gezonden aan de Tweede Kamer, waarin aangedrongen wordt op spoedige behandeling van de wet tot herziening van verschillende titels van het tweede boek van het wetboek van koophandel. Van den minister van landbouw, nij verheid en handel was een verzoek in gekomen om te willen benoemen twee leden uit deze Kamer, welke zitting zul len nemen ;n de commissie, welke be noemd moet worden, in verband met de reorganisatie van de Kamers van Koop handel. De minister wijst er op, dat de grond slag der wet op de Kamers van Koop handel is, dat elke Kamer een gebied zal. krijgen zoo, dat de gebieden van de gezamenlijke Kamers het geheele land zullen omvatten, dat de Kamers finan cieel voldoende krachtig moeten zijn, zoodat elk gebied een zekeren omvang moet hebben en dus de nieuwe Kamers veel geringer in aantal zullen zijn dan de bestaande. Het is het voornemen van den minister een Kamer in te stellen voor de gemeenten, vermeld op een bij gaande lijst (alle gemeenten van de Zeeuwsche eilanden) welke Kamer dan in de plaats moet treden van die te Vlissingen en te Middelburg. Ingevolge de wet zal de inrichting van het Handelsregister, het opmaken van de kiezerslijst voor en de verdere regeling van de eerste verkiezing en de eerste samenkomst van de nieuwe Ka mers in handen worden gesteld van een commissie voor elke nieuwe Kamer. Het is de bedoeling voor de Zeeuwsche eilanden een commissie in te stellen bestaande uit 5 leden, van wie twee lid der Vlissingsche Kamer zullen zijn. De minister vraagt, w.ie voor dit lid maatschap worden voorgesteld en zal tevens gaarne vernemen, of het gebied der nieuwe Kamer, zooals het op be doelde lijst is beschreven, de Kamer tot opmerkingen aanleiding geeft. Indien de namen van de personen, die voor een benoeming tot lid eener commissie in aanmerking wenschen te komen, aan den minister bekend is, dan is hij voornemens hen te verzoeken ge zamenlijk een voorstel tot benoeming van een secretaris te doen. i Het ligt in de reden, dat voor secre taris meestal een secretaris van een der bestaande Kamers van Koophandel en Fabrieken zal worden aanbevolen. Mochten e'r echter secretarissen van Kamers van Koophandel zijn, die een benoeming tot secretaris van de com missie niet wenschen of daarvoor bijv. indien meerdere Kamers in een districts kamer worden vereenigd, niet in aan merking komen en mocht de Kamer al hier het in zulk een geval toch nuttig oordeeien, dat haar secretaris in dé commissie zifting krijgt, dan zal de mi nister bij wijze van uitzondering een daartoe gedaan behoorlijk gemotiveerd voorstel, gaarne in overweging nemen. De voorzitter had gehoopt, dat er in Vlissingen een Kamer zou worden ge vestigd, doch de minister heeft ge meend, dat de Kamer voor de eilanden te Middelburg zal moeten worden ge vestigd. Nu moeten uit deze Kamer twee le den worden gekozen, die in de commis sie zitting hebben. De voorzitter wees er op, dat de be voegdheid van de nieuwe Kamer veel grooter wordt, terwijl zij ook subsidies kunnen toekennen en bestuursbevoegd heid hebben, terwijl de tegenwoordige Kamers uitsluitend adviseerend kunnen optreden. De voorzitter deelt mede, dat het ge meentebestuur ook nog pogingen in het werk heeft gesteld om een Kamer te Vlissingen te vestigen, als zijnde de be langrijkste industriestad in Zeeland. Het heeft evenwel niet mogen baten, de minister heeft gemeend dat er in de hoofdstad van de provincie een Kamer moet gevestigd worden. Tot leden der commissie werden be noemd de heeren Van Raalte met 6 e« Van Niftrik met 5 stemmen. Op den heer Beijerman was f stem uitgebracht. De heer Van Niftrik verklaarde zich bereid de benoeming aan te nemen en hij geloofde, dat de heer Van Raalte dit eveneens zou doen. De openbare vergadering werd hier na gesloten. DE VERKEERSMIDDELEN IN ZEELAND. De commissie, welke in de najaars vergadering van de Provinciale Staten werd benoemd, ten einde een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheid eener "rinialg» vprlrppfg- INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. 5è«*w4ot*p' middelen, koos in haar eerste vergade ring den heer mr. P. Dieleman tot voor zitter en den heer J. G. van Niftrik tot plaatsvervangend voorzitter, terwijl Geel. Staten den heer J. H. Magendans, commies ter provinciale griffie, tot se cretaris benoemden. Verder hebben in de commissie zitting de heeren Ph. van Dixhoorn, G. F. Lindeijer en A. van der Weijde. Door ieder der leden werden zijn per soonlijke inzichten en meeningen op het stuk der Zeeuwsche verkeersmiddelen neergelegd in een eigen rapport, welke rapportérwlan de basis vormden der te voeren besprekingen. De hoofdgedachte was hierbij, dat al lereerst diende te worden nagegaan welke verbeteringen dadelijk zouden kunnen worden ingevoerd, in hoeverre voorts de bestaande verkeersmiddelen verbetering of aanvulling zouden behoe ven en eindelijk, wat ter verbetering van het verkeer aan nieuwe verkeers middelen noodzakelijk of gewenscht zoude zijn, terwijl ten slotte daaraan beschouwingen konden worden toege voegd omtrent een deugdelijke oplos sing van het wegenvraagstuk, hoezeer ook naar de meening van sommige le den dit niet tot de opgedragen taak der commissie behoort. Omtrent de vraag hoever de taak der commissie, in verband met het besluit harer instelling, zich uitstrekte, werd eenstemmigheid verkregen op de vol gende formuleering A. In de eerste plaats zal moeten worden nagegaan, welke verbeteringen der verkeersmidde len onverwijld en zonder de uitvoering van omvangrijke werken dienen te wor± den tot stand gebracht voorstellen te dier zake moeten zoo spoedig mogelijk de Staten bereiken. B. in de tweede plaats zullen moeten worden verzameld en onder de aandacht der Staten ge bracht, zoowel alle in een verdere toe komst wenschelijk of ook noodzakelijk geachte wijzigingen in en aanvullingen van bestaande verkeersmiddelen, als ook de nuttig of wel noodig geoordeel de aanleg van nieuwe verkeersmiddelen. C. In de derde plaats behoort het we genvraagstuk besproken te worden,, waaromtrent een afzonderlijke nota aan' het eindrapport zou zijn toe te voegen. De besprekingen hebben aldus plaats dat eerst aan de orde komen de 1. In ternationale verbindingen (veerdienst op Engeland, spoor- en tramwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen, stoombootdienst Sluis-Brugge), vervolgens de 2. Inter provinciale verbindingen (spoorweg Vlissingen-Roosendaal, verbinding van riiolen en van Schouwen en Duiveland met Noord-Brabant, stoombootdiensten van Zijpe, van Zierikzee en van Middel- burg naar Rotterdam), waarna het eingenlijke 3. Provinciale verkeer (stoombootdiensten op Wester- en Oosterschelde, stoombootdienst Zijpe Anna Jacoba polder, lokaalspoor en tramwegen, veren, wagen- en autodien sten, kanalen) en ten slotte de onder scheidene 4. Wegen van elk der ge noemde categorieën. Uit den aard der zaak is de commis sie nog geenszins aan het einde harer beraadslagingen gekomen. Waar zij evenwel omtrent sommige hiervoren on der A. gegroepeerde punten tot een be slissing kwam, daar oordeelt zij, ter wille van de dringende noodzakelijkheid goed te doen met reeds nu ten aanzien dier punten voorstellen aan de Staten te doen. In de eerste plaats 'behooren de stoombootdiensten op Wester- en niet minder op Oosterschelde zoo spoedig mogelijk weder ten minste zoo te wor den ingericht als voor den oorlog hef gevai was. Vooral over de dienstrege lingen op de lijn VlissingenTerneuzen en van den dienst op de Oosterschelde wnrden.weel klachten vernomen rn de

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1