fuller
j
ilhouder
ERKMEISJE
1
VGEN
m
)EELEN
JEBMAN.
pondent(e)
IRMEISJE
omvaart
Brieven uit de Hofstad
No. J61
•laar&BUnUflt
NIEUW
so.
ook de „Swan"-
ihouder in
oorradig.
n een
)uders.
subiet
aiaant?
rag®?*
3, in een zaak
Hikelen. Ver-
35,— èf45._-
iK. Borgstor-
00in con-
Brieven No.
ireau „Vliss.
bedrijf hier ter siede
directe indiensttre-
end met machine-
Holiandscbe, Fran-
sche handelscorres-
fieven onder letter
/liss. Courant".
:vraagd een nette
eritzaamheden, niet
lar.
el du Commere".
res Maison LAM-
Hilst.
n'savondstusschen
gevraagd een flink
rerval. Aanmelding
frouw Grand Hotel,
de vacantie of voor
resWalstraat 36. 1
n, Ml d de lbu rg
otterdam.
T, 1144.
1. KMI.
Juli
r.«. lil
ris. nr
12
7
13
7
15
7
16
7
ïgen wordt Woens-
erdag 12 uur v m,
te bekomen:
N.V. Transport en
n.v.h.ErvenG.VOSjf
B. EENHOORN!
AN OOS fERHOUT f
ABONNEMENTSPRIJSVoor Vlissingen en de gemeenten op Walcheren 2.20
per drie maanden. Franco door het geheele rijk ƒ2.50. Voor België ƒ3.70
Voor overige landen der Post-Ünie ƒ4.70. - Afzonderlijke nummers 5 cent
lp?iïlm I KM I VH0£ k„ lliiai lakt S3, Vlissiassn. Wm Inters. !9
Oe abonné's, in 't bezit eenei
Wil», zijn GRATIS verze-
I gulden bij iSVens-
lanre -,T**'k-ikt-
1 d tot werke
gulden bij dood
door
pen ongeluk
gulden verlies
van een hand,
voet of oog
lO JLLI.
ADVERTENTIEPRIJSVan 1—4 regels 1.10; voor iedere regel meer 26 ct.
Familieberichten van 1—6 regels ƒ1.70. Bij abonnement speciale prijs
Reclames 52 ct. per regel. Dienstaanbiedingen en -aanvragen 13 ct. per regel
Mït Égslijh, sit|g?.en3erd op Zondag algssesB iM Ohristeliike leesmap
gulden bij verlies
van eiken
anderen vinger
gulden bij verlies
van
een duim
gulden bij verlies
van eer.
wijsvinger
lij dezeCoursnt bihcoit m Bijmpl
fitting centraal stembureau
VERKIEZING GEMEENTERAAO.
De Voorzitter van het Centraal Stem
bureau voor de verkiezing van de leden
van den Gemeenteraad maakt bekend, dat
het Centraal Stembureau eene zitting zal
houden in het gemeentehuis (trouwzaal)
en Woensdag 14 :!i a.s., des namiddags
3 uur, ter ben an een lid van den
Gc •e nteraa'v ct vertrek uit deze
gemeente va1 1 Baard.
VlissiöV. ti,
oornoemd.
WOELDEREN.
f- «VOORZIENING.
Burg. en Vv.. h. van Vüssu gen maken
kekend dat de Minister van J•omv, Nij
verheid en Handel heeft goe evondert, te
feepalen, dat met ingang van Ï2 dezer de
wittebroodkaart, de wittebroodaanvullings-
faart en de dagbroodkaart zal worden op
geheven en mag mitsdien wittebrood wor
den verkocht zonder inname van bonnen.
De laatste verstrekking van regeerings-
ftroem op ingeleverde bonnen heeft plaats
•p bonnen van het 142e tijdvak. De groene
cn roode bonnen respectievelijk van het
143e en 144e tijdva?< zijn ONGELDIG.
Gedurende den termijn van 12 Juli12
September 1920 zal den bakkers worden
verstrekt het gemiddelde van het kwan
tum bloem over de ingeleverde bonnen van
het 140e en 141e tijdvak plus 10 met het
oog op het verblijf van vreemdelingen in
deze gemeente, behoudens goedkeuring van
het Rijksbureau voor de distributie van
graan en meel te 's^Gravenhage.
De bakkers mogen van hunne toegewe
zen voorraden ontvangen regeeringsbloem,
welke voor elk nieuw te beginnen'tijdvak
wordt verstrekt hoogstens een negende per
dag verwerken, b.v. een bakker, die per
tijdvak 1800 K.G. bloem ontvangt mag da
gelijks slechts 200 zegge twee honderd K.G.
regeeringsbloem verwerken.
Indien een bakkers debiet grooter wordt
en noodzakelijk ten dienste van broodver-
koop voor de bevolking van Vlissingen
meer wenscht te ontvangen kan hij zulks
schriftelijk verzoeken aan den comptabel
ambtenaar van het tijdelijk distributiebe
drijf dezer gemeente, afdeeling „bloem en
meel", tegen den voorloopig vastgestelde»
prijs van ƒ50 zegge vijftig gulden per 100
K.G. plus de gebruikelijke onkosten. Zoo
dra de aanvragen dan door het Rijksbureau
voor de distributie van graan en meel te
's-Gravenhage zijn goedgekeurd en de zen
ding is aangekomen, kan deze in ontvangst
worden genomen, er rekening mede hou
dende dat elke aanvraag voor extraver
strekking opnieuw behoort te worden ge
daan door den desbetreffenden bakker.
De controle op de goede naleving van
het vorengenoemde zal geschieden door
den ambulanten ambtenaar ten bureele van
den controleur der gemeentebelastingen al
hier, die tevens belast is met de controle
inzake bloem- en meeldistributie.
Waar de broodvoorziening in de ge
meente Amsterdam de tevredenheid van
den Minister voornoemd verwierf, vertrou
wen wij dat de bakkers te dezer stede zul
len medewerken om de nieuwe wijze van
broodvoorziening alhier te doen gelukken.
Vlissingen, 10 Juli 1920,
Burg. en Weth. van Vlissingen,
VAN WOELDEsREN,
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
WIJZIGING ROUTE ELECTRISCHE
TRAM.
Burg. en Weth. van Vlissingen brengen
ter openbare kennis, dat ter bevordering
van het veilig verkeer in de stad wegens
de kermis, de lijn van de electrische tram
«aar het station v.v. vanaf Woensdag 14
Juli a.s. tot en met Dinsdag 27 Juli d.a.v.
Biet verder rijdt dan het Betje Wolffplein.
Vlissingen, 8 Juli 1920.
Burg. en Weth. voornoemd,
J. G. VAN N1FTRIK Jr., L.B.
De Secretaris,
F. BISSCHOP.
Geen staking.
Het huis van Jan de Witt.
Wij blijven dus verschoond van een
tramstaking. De vrede is geteekend en
gelijk het gaat bij een dergelijke vrede
tusschcn de overheid en een particuliere
maatschappij van den aard als de H. T.
M., heeft de overheid het loodje gelegd.
Nog zes jaar zullen we hebben te zuch
ten onder de .tirannie van de directie,
zullen we als haringen in een ton opge
propt vervoerd worden in de tramwa
gens, zal het materiaal al slechter en
slechter worden en hebben we vast en
zeker het vooruitzicht, dat als in 1926
de gemeente de gansche zaak over-
nefm'> ze kan beginnen met schatten
gelds uit te geven voor nieuw materieel.
Het gevolg zal dan zijn, dat het een
scnade-post wordt, dit bedrijf, of dat
net publiek nog hooger tarief moet
gaan betalen.
slechtering en we mógen hopen, dat ze
de laatste tegenstanders tegen overne
ming van de tram zal overtuigen.
Van de uitsluiting in het bouwbedrijf
valt niets nieuws te vertellen. Dagelijks
zwermen de uitgeslotenen rond om te
trachten tegen te gaan, dat hier en daar
wordt gewerkt. Tot nog toe hebben de
pogingen van minister Aalberse niet
veel succes.- De patroons hebben zicli
voorgenomen om nu voorgoed een eind
te maker, aan liet voortdurend opdrijven
van de loonen, waardoor blijvend een
zeer slechte toestand wordt geschapen.
Het blijft hard tegen hard gaan en het
valt niét te betwijfelen, of de arbeiders
dit ooit kunnen winnen. Intusschen valt
de stagnatie juist in dit bedrijf te be
treuren, maar wanneer het op den tof
nu toe gevolgden voet zou voortgaan,
zou in de toekomst nog veel meer blij
vende misère zijn te betreuren, wanneer
de prijzen van de woningen abnormaal
hoog zijn.
Het prachtige zomerweer is plotse
ling in een guur najaartje veranderd.
Het is merkwaardig welk een enormen
invloed dit aanstonds in de residentie
heeft. Zondag voor een week was het
ontzaglijk druk aan den boulevard en
den laatsten Zondag leek het er uitge
storven. Wat dit verschil beteekent voor
de inkomsten van de bad- en aanver
wante bedrijven, ligt voor de hand. Niet
vele van zulke ongeluksdagen, juist op
den Zondag, zijn noodig, ,ónt al deze
bedrijven een nek-slag te geven, waar
van zij de gevolgen moeilijk te boven
kunnen komen.
Aan de andere zijde van het Verver-
schingskanaal, dat nog altijd zijn geu
ren verspreidt, blijft het gore monster,
de kruiser „Hildebrandt", nog altijd het
panorama ontsieren. Telkens meldt de
pers, riat nieuwe pogingen worden aan
gewend om deze ontsiering te verwijde
ren, maar een bezoek ter plaatse heeft
ons nog geen vertrouwen ingeboezemd,
dat zulks mogetijk zal zijn. Wanneer in
den winter eens een krachtige storm
waait, en de golven hoog-öp worden
gejaagd, komt het schip misschien los
ser. Het zit met zijn achtersteven echter
reeds vier meter diep in 't zand gezakt.
Met het oog hierop hebben twee zand
zuigers geruimen tijd zand weggezogen.
Of dat helpt, valt niet te constateeren.
Wanneer het laag water is, ligt het
schip midden op het strand en kan men
er aan alle kanten om heen wandelen.
Het is een afschuwelijk ieelijk, vies
schip, grauwig-zwart, grootendeels ver
roest, een toonbeeld van den armzaligen
zee-oorlog, die zooveel ellende over de
wereld heeft gebracht. Het verongelukte
schip heeft in zijn hulpbehoevendheid
iets tragisch, iets sombers en het is ook
hierom dat wij zoo graag deze altijd
weer treurige herinneringen wekkende
overblijfselen uit den oorlogstijd, zoo
spoedig mogelijk zagen verdwijnen.
De Tweede Kamer heeft toch in
principe althans besloten tot aankoop
van het huis waarin waarschijnlijk Jan
de Witt eenmaal woonde. Zeker is dit
historische feit nog niet eens. Hef is
best mogelijk, dat hij juist hef huis er
naast heeft bewoond en dan is dit his
torische huis juist gesloopt. Het is ech
ter niet uit piëteit voor de Witt dat de
Kamer het huis Kneuterdijk 6 heeft ge
kocht. Veeleer was het voorstel dat
van één der Kamerleden uitging een
middel om van een duur regeerings-
voorstel af te komen. De regeering had
een tweetal villa's als huisvesting voor
den Raad van State op het oog, die veel
te mooi, veel te duur, maar half geschikt
waren en die bovendien een terrein in
beslag namen, dat op een der duurste
punten van Den Haag ligt. Hoe de Re
geering het in haar hoofd heeft kunnen
halen om dat terrein en die villa's uit
te kiezen, is een raadsel.
Het is nu alleen de vraag of het huis
van de Witt geschikt is fe maken. Het
is een oude cavalje en het zal dus heel
wat geld kosten eer het bewoonbaar is.
Was het nu wel noodig om voor den
Raad van State een zoo groote uitgaaf
te doen We zullen geen kwaad zeggen
van dit hooge college, maar veel te be-
teekenen heeft het noch in het staats
rechterlijke leven noch in het maat
schappelijke leven en dus kon het wel
met een bescheiden localiteit tevreden
zijn.
De Tweede Kamer die in een gedeel
te van haar gebouw onderdak biedt
voor dezen Raad, wil de gast graag
kwijt, hetgeen al weer te begrijpen is.
Het komt ons voor dat gemakkelijk een
localiteit te vinden ware geweest als
men niet te veel notitie had genomen
van de hooge wenschen van den Raad
zelf, die heel veel noten op zijn zang
De Kneuterdijk die vroeger één der
deftigste woonwijken was, is in enkela
jaren geheel een kantoor-hoek gewor-
nog meer liet geval zijn. Het huis van
ae Witt, waar de Amerikaansche lega
tie in woonde, was het laatste dat nog
woonhuis was Drie banken hebben er
hun kantoor en de rest is winkelhuis.
Sic transit i Ook van den allerdeftig-
sfen Vijverberg is niet veel meer over
de oude heerenhuizen zijn of kantoren
of winkels geworden. Waarlijk, Den
Haag krijgt zoo iets van een city. De
rijke lieden zoeken meer den buitenkant,
waar het wei zoo aangenaam is. Zoo
veranderen inderdaad cle tijden, zij het
niet altijd ten goede. EIBER.
KAMER VAN KOOPHANDEL.
Zitting van Vrijdag 9 Juli, des avonds
8 irur.
Voorzitter de heer J. G. van Niftrik.
Tegenwoordig 6 leden. Afwezig de
heeren Van Raalte, Dommisse en Klij-
berg.
De noluien van de vorige vergadering
werden gelezen en goedgekeurd.
Mededeeling werd gedaan van een op
1 Juni van den minister van bnitenland-
sche zaken ontvangen telegram, dat hij
op Zaterdag 5 Juni de commissie door
de Kamer benoemd ter bespreking van
de verkeersmoeilijkheden Engeland
Nederland, gaarne zou ontvangen.
Verder van een schrijven van het be
stuur der Nederlandsche Kamer van
Koophandel te Londen, dat zij in hef
bezit kwam van een afschrift van het
adres der Vlissingsche Kamer aan den
minister van buitenlandsche zaken in
verband met de verkeersmoeilijkheden,
en dat zij kan mededeelen, dat de kwes
tie „paspoortmoeilijkheden" door de
Kamer aanhangig is gemaakt bij de
Maatschappij van nijverheid en export,
voor bespreking op de jaarvergadering
dier maatschappij, alsook op de bijeen
komst van Nederlandsche Kamers van
Koophandel in den vreemde, zal voor
dragen.
De voorzitter der Londensche Kamer
heeft zich persoonlijk bij den secretaris
generaal van buitenlandsche zaken
over den thans bestaanden toestand be
klaagd en is deze kort na dit onderhoud
naar Londen overgekomen in verband
met die paspoortkwestie.
De Kamer is zeer doordrongen van de
wenschelijkheid van een verandering in
den bestaanden toestand, en zal niets
onbeproefd laten om het verkeer tus-
schen beide landen te bevorderen.
Ook de Kamer van Koophandel te
Folkestone bericht de ontvangst van
een schrijven van de Kamer te Vlissin
gen en deelt bovendien mede, dat in een
vergadering van die Kamer op 29 Juni
een motie is aangenomen, waarin de
beste dank van de Kamer wordt ge
bracht aan de Vlissingsche Kamer voor
haar poging om opheffing van de moei
lijke paspoortbepaiingen en waarin ver
zekerd wordt, dat de Kamer te Folke
stone die te Vlissingen bij voortduring
zal steunen.
De secretaris deelt bovendien mede,
dat de Kamer zich gewend heeft tot den
eersten minister, tot den president van
den Board of Trade en tot den consui-
generaai voor Nederland en Luxemburg,
met een verzoek om den bestaanden
toestand len spoedigste te veranderen,
maar als zij iets meer kan doen om het
gewenschte resultaat te bereiken, geeft
zij de verzekering, dat te zullen doen.
De voorzitter deelde mede, dat hij
niet den heer Van Raalte een bezoek
heeft gebracht bij den minister yan bui
tenlandsche zaken en dat de minister
een zeer gunstig antwoord heeft gege
ven op het verzoek om het verkrijgen
van passen te. vergemakkelijken en hij
twijfelde er niet aan of de pogingen bij
den minister aangewend, zuilen het ge
wenschte succes hebben om het verkrij
gen van passen fussehen Engeland en
Nederland te vergemakkelijken.
Ingekomen was een schrijven van de
Credito italiano te Milaan inzake de
economische betrekkingen tusschen Ne
derland en Italië en hunne ontwikkeling,
en waarin naar aanleiding van een ver
slag over deze aangelegenheid, de me
dewerking der Kamer wordt ingeroepen,
welke op hoogen prijs zal. worden ge
steld.
Dit stuk zal aan de leden ter kennis
making worden rondgezonden.
Verder een jaarverslag van den dienst
der werkloosheidsverzekering en ar
beidsbemiddeling in 19)8,
Van de Kamer van Koophandel te
Vlaardingen was een verzoek ingeko
men adhaesie te betuigen aan haar ge
zonden adres aan den minister van wa
terstaat betreffende staangeld voor wa
gons op Zaterdagmiddag. Het adres
verzoekt om des Zaterdags reeds vanaf
12 uur, in plaats vanaf 7 uur vrijstel
ling van staangeld te verleenen, in ver-
Aan dit adres is reeds adhaesie be
tuigd.
Ter kennisneming was ontvangen een
afdruk van een adres door de Kamer
te Rotterdam gezonden aan de Tweede
Kamer, waarin aangedrongen wordt op
spoedige behandeling van de wet tot
herziening van verschillende titels van
het tweede boek van het wetboek van
koophandel.
Van den minister van landbouw, nij
verheid en handel was een verzoek in
gekomen om te willen benoemen twee
leden uit deze Kamer, welke zitting zul
len nemen ;n de commissie, welke be
noemd moet worden, in verband met de
reorganisatie van de Kamers van Koop
handel.
De minister wijst er op, dat de grond
slag der wet op de Kamers van Koop
handel is, dat elke Kamer een gebied zal.
krijgen zoo, dat de gebieden van de
gezamenlijke Kamers het geheele land
zullen omvatten, dat de Kamers finan
cieel voldoende krachtig moeten zijn,
zoodat elk gebied een zekeren omvang
moet hebben en dus de nieuwe Kamers
veel geringer in aantal zullen zijn dan
de bestaande. Het is het voornemen
van den minister een Kamer in te stellen
voor de gemeenten, vermeld op een bij
gaande lijst (alle gemeenten van de
Zeeuwsche eilanden) welke Kamer dan
in de plaats moet treden van die te
Vlissingen en te Middelburg.
Ingevolge de wet zal de inrichting
van het Handelsregister, het opmaken
van de kiezerslijst voor en de verdere
regeling van de eerste verkiezing en de
eerste samenkomst van de nieuwe Ka
mers in handen worden gesteld van een
commissie voor elke nieuwe Kamer.
Het is de bedoeling voor de Zeeuwsche
eilanden een commissie in te stellen
bestaande uit 5 leden, van wie twee lid
der Vlissingsche Kamer zullen zijn.
De minister vraagt, w.ie voor dit lid
maatschap worden voorgesteld en zal
tevens gaarne vernemen, of het gebied
der nieuwe Kamer, zooals het op be
doelde lijst is beschreven, de Kamer tot
opmerkingen aanleiding geeft.
Indien de namen van de personen,
die voor een benoeming tot lid eener
commissie in aanmerking wenschen te
komen, aan den minister bekend is, dan
is hij voornemens hen te verzoeken ge
zamenlijk een voorstel tot benoeming
van een secretaris te doen.
i Het ligt in de reden, dat voor secre
taris meestal een secretaris van een der
bestaande Kamers van Koophandel en
Fabrieken zal worden aanbevolen.
Mochten e'r echter secretarissen van
Kamers van Koophandel zijn, die een
benoeming tot secretaris van de com
missie niet wenschen of daarvoor bijv.
indien meerdere Kamers in een districts
kamer worden vereenigd, niet in aan
merking komen en mocht de Kamer al
hier het in zulk een geval toch nuttig
oordeeien, dat haar secretaris in dé
commissie zifting krijgt, dan zal de mi
nister bij wijze van uitzondering een
daartoe gedaan behoorlijk gemotiveerd
voorstel, gaarne in overweging nemen.
De voorzitter had gehoopt, dat er in
Vlissingen een Kamer zou worden ge
vestigd, doch de minister heeft ge
meend, dat de Kamer voor de eilanden
te Middelburg zal moeten worden ge
vestigd.
Nu moeten uit deze Kamer twee le
den worden gekozen, die in de commis
sie zitting hebben.
De voorzitter wees er op, dat de be
voegdheid van de nieuwe Kamer veel
grooter wordt, terwijl zij ook subsidies
kunnen toekennen en bestuursbevoegd
heid hebben, terwijl de tegenwoordige
Kamers uitsluitend adviseerend kunnen
optreden.
De voorzitter deelt mede, dat het ge
meentebestuur ook nog pogingen in het
werk heeft gesteld om een Kamer te
Vlissingen te vestigen, als zijnde de be
langrijkste industriestad in Zeeland.
Het heeft evenwel niet mogen baten, de
minister heeft gemeend dat er in de
hoofdstad van de provincie een Kamer
moet gevestigd worden.
Tot leden der commissie werden be
noemd de heeren Van Raalte met 6 e«
Van Niftrik met 5 stemmen.
Op den heer Beijerman was f stem
uitgebracht.
De heer Van Niftrik verklaarde zich
bereid de benoeming aan te nemen en
hij geloofde, dat de heer Van Raalte
dit eveneens zou doen.
De openbare vergadering werd hier
na gesloten.
DE VERKEERSMIDDELEN IN
ZEELAND.
De commissie, welke in de najaars
vergadering van de Provinciale Staten
werd benoemd, ten einde een onderzoek
in te stellen naar de mogelijkheid eener
"rinialg» vprlrppfg-
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
5è«*w4ot*p'
middelen, koos in haar eerste vergade
ring den heer mr. P. Dieleman tot voor
zitter en den heer J. G. van Niftrik tot
plaatsvervangend voorzitter, terwijl
Geel. Staten den heer J. H. Magendans,
commies ter provinciale griffie, tot se
cretaris benoemden. Verder hebben in
de commissie zitting de heeren Ph. van
Dixhoorn, G. F. Lindeijer en A. van der
Weijde.
Door ieder der leden werden zijn per
soonlijke inzichten en meeningen op het
stuk der Zeeuwsche verkeersmiddelen
neergelegd in een eigen rapport, welke
rapportérwlan de basis vormden der te
voeren besprekingen.
De hoofdgedachte was hierbij, dat al
lereerst diende te worden nagegaan
welke verbeteringen dadelijk zouden
kunnen worden ingevoerd, in hoeverre
voorts de bestaande verkeersmiddelen
verbetering of aanvulling zouden behoe
ven en eindelijk, wat ter verbetering
van het verkeer aan nieuwe verkeers
middelen noodzakelijk of gewenscht
zoude zijn, terwijl ten slotte daaraan
beschouwingen konden worden toege
voegd omtrent een deugdelijke oplos
sing van het wegenvraagstuk, hoezeer
ook naar de meening van sommige le
den dit niet tot de opgedragen taak der
commissie behoort.
Omtrent de vraag hoever de taak der
commissie, in verband met het besluit
harer instelling, zich uitstrekte, werd
eenstemmigheid verkregen op de vol
gende formuleering A. In de eerste
plaats zal moeten worden nagegaan,
welke verbeteringen der verkeersmidde
len onverwijld en zonder de uitvoering
van omvangrijke werken dienen te wor±
den tot stand gebracht voorstellen te
dier zake moeten zoo spoedig mogelijk
de Staten bereiken. B. in de tweede
plaats zullen moeten worden verzameld
en onder de aandacht der Staten ge
bracht, zoowel alle in een verdere toe
komst wenschelijk of ook noodzakelijk
geachte wijzigingen in en aanvullingen
van bestaande verkeersmiddelen, als
ook de nuttig of wel noodig geoordeel
de aanleg van nieuwe verkeersmiddelen.
C. In de derde plaats behoort het we
genvraagstuk besproken te worden,,
waaromtrent een afzonderlijke nota aan'
het eindrapport zou zijn toe te voegen.
De besprekingen hebben aldus plaats
dat eerst aan de orde komen de 1. In
ternationale verbindingen (veerdienst
op Engeland, spoor- en tramwegen in
Zeeuwsch-Vlaanderen, stoombootdienst
Sluis-Brugge), vervolgens de 2. Inter
provinciale verbindingen (spoorweg
Vlissingen-Roosendaal, verbinding van
riiolen en van Schouwen en Duiveland
met Noord-Brabant, stoombootdiensten
van Zijpe, van Zierikzee en van Middel-
burg naar Rotterdam), waarna het
eingenlijke 3. Provinciale verkeer
(stoombootdiensten op Wester- en
Oosterschelde, stoombootdienst Zijpe
Anna Jacoba polder, lokaalspoor en
tramwegen, veren, wagen- en autodien
sten, kanalen) en ten slotte de onder
scheidene 4. Wegen van elk der ge
noemde categorieën.
Uit den aard der zaak is de commis
sie nog geenszins aan het einde harer
beraadslagingen gekomen. Waar zij
evenwel omtrent sommige hiervoren on
der A. gegroepeerde punten tot een be
slissing kwam, daar oordeelt zij, ter
wille van de dringende noodzakelijkheid
goed te doen met reeds nu ten aanzien
dier punten voorstellen aan de Staten
te doen.
In de eerste plaats 'behooren de
stoombootdiensten op Wester- en niet
minder op Oosterschelde zoo spoedig
mogelijk weder ten minste zoo te wor
den ingericht als voor den oorlog hef
gevai was. Vooral over de dienstrege
lingen op de lijn VlissingenTerneuzen
en van den dienst op de Oosterschelde
wnrden.weel klachten vernomen rn de