S§@ «IttariUuiA
I920
ZATERDAG 17 APRIL.
Bij deze Couïsnl bishooit een B'poepel
Duty's Scheepvaart.
Opgave der personen,
|Fi. KIKHliVil BtBi
1 ZITKAMERS en
fEfiTKAMERS.
Stads- fnProvincienieuws
«e#afcsfiSS66iii
VLISSHNGSCHE COURANT
ADVERTENTIE-PR? JS
Van 14 regels: ƒ1.—-; voor iedere
tegel meer '24 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 48 cent per regel
Dienstaanbiedingen en dienstaanvrager?
van j_5 regels 50 cet$ iedere regel iweer
12. ceftt, bij contante totaling.
Familieberichten van 16 regels f1*85,
leden: regel meer 24 cent.
ABONNEMENTS PRIJS
Voor Vlisstogen en gemeenten <©p 'Wal
cheren fZ.<pcr drie maanden. 'Franco
«door het gefoedle rijk ƒ2.30. Weekabon
nementen 1-5 -cent. Afzonderlijke mmmers
4 cent
FONDS VOOR HET GEJVfEEftTE-
ZIEKENHUiS.
O Ti t va n g e n b ij d rag e n
Vorige «jpgaVc l' 17148.93
J. A, :R„ Amsterdam 2.50
Offlgevalèfnverz. „Fatum" 25.
Atej.. W.,«"pen Haag1
J- T., Kïalingscheveer 5.—
Opbrengst lezing jhr. de 'Jonge
van Éjieineêt 12.35
N.V. ,!Le Ripolin", Amsterdaln 5^(1
IDdo'r tusschenkomsï Firma
D-öhsmye
Z.& Cto5.
Totaal 17224.78
Heeft, mag men wagen; de lieillooze
■strijd tusschen .Werkgevers en werkne
mers in liet havenbedrijf nog niet lang
genoeg geduurd? Of moet het eerst
zoover komen mét de voorziening van
onze eerste behoeften voor levensonder
houd, door het «uitbreken der noodige
aanvoeren van taverzee, gelijk wij allen
ervaren hebben tijdens de laatste oor
logsjaren, toen «tók Nederland niet ver
meer af was wantijen toestand van hon
gersnood Wij geloóven zulks niet,
want indien siiat salie teeltenen bedrie
gen, dan wijst ter 'alles op dat de sta-
kinsbeweging in bóns land op scheep
vaartgebied aan tbeteekenis sterk af
neemt en wit Richt binnen eenigen tijd
tot het verledensiötbeliooren.
Ongetwijfeld zou dit een heugelijk
feit zijn, want Kan niets heeft ons land
zoo zeer betaeite om tot meer normale
verhoudingen an diet tot op zijn grond
vesten geschokte economische leven te
rug te keeren, öansaan arbeid en aan
orde. Meer dar. .welk land ook. moet de
welvaart en de voorspoed onzer burgers
komen van het vrije', verkeer ter zee. Te
.allen tijde is IdüiiVaitü's glorie en rijk
dom afhankelijk geweest van zijn zee-
vaart. Wanneer deze.-taande of tot stil -
startd gedoemd -werd, daalde aan
stonds op onrustbarende wijze het peil
van het welzijn des volks in al zijn
■groepeeringen. Heel onze vaderland-
sche geschiedenis staat in liet teeken
.dier nauwe vereeniging van zeebedrijf
ten volkswelstand. De 'ligging van het
land, dé: aard zijner inwoners, zijn ver
leden, beden en toekomst, het gewaagt
alles-en zat gewagen van enge betrek
kingen ine) de buren. Kwijnend en het
gebrék nabij, toen tijden-s en door den
groeten krijg ons de zeewegen werden
afgesloten, herleeft 's lands welvaart en
gef.uk weder, nadat dc beletselen de
eene voor, de andere na werden opge
heven. .„Navigare necesse", zeiden de
ouden, en onze groote Huig de .Groot
heeft hel i,varen is noodzaak", voor
ons land rot een Gonditio sine qua non,
tof een bestaansvoorwaarde vastgelegd
in zijn thans nog de,wereld der gelee.r.-
den met bewondering vervullende (ge
schriften.
Inderdaad, 'indien wij den voorsprong
welke het lot ons thans 'boven zoovee!
andere naties 'heeft vergund te heb
ben, ook behouden willen, indien ons
land zich zijn plaats in de wereld te
midden der andere-volken wtl! behouden
zien, incfien wij uit de chaotische beroe
ringen, welke momenteel het deel van
zooveel rijken zijn,.ongeschonden wen-
rschen te voorschijn te treden, dan is het
zaak om met alle kracht en inspanning
■dewoorwaarden daartoe -te scheppen en
te'bevestigen. Dc voornaamste daan an
ts ecfc'er, dat wij ongestoord kunnen
varen ten blijven varen. De ooriogsbe-
lemmeritfgen zijn weggenomen en in
dien nu niet door andere omstandighe
den, eigenwillig en bedroevend levens,
liet herstel onzer navigatie wordt tegen
gehouden, dan mag met reden worden
verwacht, dat wij spoediger en volledi
ger ons uit den gconomischen oortogs»
druk zullen kunnen opheffen, als eenig
ander volk ter wereld.
Hoe kiachtig reeds onze scheepvaart
zich hersteld heeft sedert de wereld-
!<rijg feitelijk beëindigd werd, blijkt ten
duidelijkste uit de desbetreffende opga-
vcn nopfvm jigj verkegr jn de havens
van 'Rotterdam en Amsterdam. Een ge.-
lukkige omstandigheid daarbij is, dat
ïn weerwil der waarlijk 'niet geringe
"verhezen door de Nedertandsclie vloot
gedurende den oorlog geleden, liet
draagvermogen daarvan thans zelfs
nog groofer is, dan vóór den oorlog. De
geleden verliezen aan Scheepsruimte
werdén namelijk door aankoop en aan
bouw dermate goedgemaakt, dat het
draagvermogen onzer vloot momenteel
niet m'thder dan 2.25 millioen ton be
loopt. Dat de nieuw verworven tonnage
inmiddels aanzienlijke kosten heeft ge
vergd, valt met de enorme stijging van
materialen en arbeidsloonen niet te ver
wonderen. Dat echter de Nedcrlandsche
reederijen deze aanmerkelijke bedragen
hebben kunnen en gaarne kunnen ge
ven, is een omstandigheid die tot dank
baarheid stemmen moet. Want wij moe
ten voor de eerstvolgende toekomst be
reid en ook gereed kunnen zijn 0111,
waar dc Duitsche koopvaardijvloot vrij
wel als uitgeschakeld beschouwd kan
worden, het te verwachten enorm druk
ke vrachtvaarverkecr voor de centrale
landen meester te worden. Onze reede
rijen spannen daartoe alle kracht in, en
dat zij dit ook vooral op financieel ge
bied kunnen, valt te danken aan de uit
nemende zaken, door hen gemaakt,
maar bovendien aan de uitnemende
wijze waarop de meeste harer de be
haalde winsten aangewend hebben ter
versterking van het bedrijf. Daardoor
zijn zij in staat gesteld om voor de uit
breiding der vloot de reusachtige kapi
talen aan te wenden, die daarvoor in
dezen tijd noodig zijn. Dit is voorname
lijk een natuurlijk eigenbelang, doch
nauw daarbij verbonden is het een al
gemeen belang, waarvan ons land in
groote mate profiteert. Het moet, gaat
liet onze scheepvaart wel, ook ons volk
wel gaan.
Dat de winsten der groote reederijen
aanleiding waren tot het postvatten hij
velen eener meening, dat deze schrome
lijk buitensporig genoemd kunnen wor
den, valt, oppervlakkig beschouwd, te
verklaren, doch is niettemin onjuist. Er
zijn toen niet veel bedrijven, waarbij de
risico's zulk een overwegende -plaats
innemen. Het wisselvallige en onzekere
dient derhalve gecompenseerd te wor
den door factoren, waardoor, mocht
tegenslag als anderszins optreden, de
bedrijfsresultaten toch loonend blijven.
Tot deze factoren behoort voornamelijk
de mogelijkheid door hef vaststellen
van hoogere vrachtprijzen de door de
tijdsomstandigheden optredende moei
lijkheden van financieeien aard, te bo
ven te kómen. Door de vrachtprijzen
van thans' te vergelijken met die van
vroeger, en daarbij niet ten volle reke
ning te houden met die enorm gestegen
onkosten, wordt dc zaak allerminst zui
ver gesteld. Het zou ons te ver voeren
een en ander in bijzonderheden uiteen
te zetten. Doeli wel kan worden gecon
stateerd, dat de in den lande tamelijk
verspreide meening van overmatige
winsten, grootendeels op misverstand
en op misplaatste afgunst berust. Waar
het zulk een belangrijke tak van bedrijf
geldt, bij welks voorspoed tal van krin
gen onzer bevolking baat vinden, hoede
men zich meer dan ooit voor een klein
geestige wijze van beoordeeling. Gun
nen wij liever aan de mannen, die
schrander en voortvarend ons econo
misch leven in de banen van het herstel
trachten te leiden, het aan zulk een om-
vvangrijke taak evenredig gewin.
Het vorige jaar zag reeds, zeer ten
•vpordeelc .van ons land, verscheidene
nieuwe scheepvaartlijnen geopend wor
den, zoo onder meer een lijn naar Oost-
Azië, naar Britsch-Indië, naar Zuid-
Afrika, naari Guatamala, nieuwe ver
bindingen op Tréport, op Duinkerken,
op Belfast, op Havre, op Liverpool en
meer nog. Bij .den aanvang dezes jaars
waren voor onze handelsvloot niet
minder dan 158 -schepen boven de 500
ton in aanbouw, een cijfer dat ongetwij
feld ten duidelijkste spreekt van Hol-
landschen ondernemingsgeest en van
flink aanpakken. Waar dc bedrijfslei
ders en werkgevers altjus voorgaan, is
liet dubbel fe* betreuren, wanneer door
arbeidsonlusf bij de werknemers de
groote voordeeien eener zich krachtig
sytbreidende beweging op scheepvaart-
gtibied voor land en volk in gevaar ge
bracht worden, of bij de hevige buiten-
land&phe mededinging welke te ver
wachten is, wellicht geheel verloren
zouden gaan. Slechts door eendrachtig
samenstreyen naar verbetering door al
le groepen «Jnzer samenleving zal de
levensstandaard van allen, en dus ook
der werknemers tot hooger pel! kunnen
worden opgevoerd.
BINNENLaNU
De Koninklijke familie naar Het Loo.
In het begin van Mei wordt de Ko
ninklijke familie weer op Het Loo ver
wacht voor het gewone zomerverblijf.
Zooals men weet, is gedurende heel den
mobilisatietijd afgeweken van haar ge
woonte om het grootste gedeelte van
het jaar op Het Loo te vertoeven.
Tweede Kamer.
Te kwart over één werd de vergade
ring gisteren tot 1.25 geschorst, omdat
het vereischte aantal leden niet aanwe
zig was. Aan de orde was de Lager
Onderwijswet.
De heer Van Zadelhoff betoogde, dat
liet ontwerp niet voldoende doortrokken
is van de socialistische denkbeelden,
die toch in de toekomst de maatschap
pij zullen beheerschen. De drang naar
de onderwijshervorming is een gevolg
van de sociaal-democratische actie.
Spr. betwistte den heer Van Wijnber
gen, dat den katholieken de eerste prijs
toekomt op onderwijsgebied.
De heer Rutgers bestreed de bewe
ring van den heer v. d. Laar, dat het
ontwerp strijdig zou zijn met het anti-
rev. beginsel van Groen van Prinstcrer.
Voorts betoogde hij, dat het ontwerp
volkomen in overeenstemming is met
liet beginsel van art. 162 der Grondwet.
Colijn en de politiek.
De ..Tijd" verneemt nog, uat binnen
één a twee jaren de directie van de
Bataafsche Petroleum Maatschappij liet
niet meer noodzakelijk zal maken, dat
de lieer Colijn voortdurend te Londen
aanwezig moet zijn. Hij zal zich dan
weer in patria vestigen en 'neeit onder
Wassenaar reeds veel terrein gekocht,
om zich daar een villa te bouwen. -Het
spreekt vanzelf, dat de heer Colijn zich
dan meet daadwerkelijk .dan nu met de
dagelijksclK- leiding der anti-revolutio
naire partij zal kunnen bezig houden.
Dr. H. W. Ph. E. van den Berg van
Eysinga. 7
Te Zutplven is op 51 -jarigen leeftijd
■overleden dr. i.i. W. Rh. E. van den
j Bergh van Eysinga.
Hij werd fh 1892 predikant te Stiens
en vertrok vier vaar later naar Zutphen.
Zijn werkzaamheden heeft hij echter
niet tot die provincieplaats bepaald. Hij
trad in bet heeie land op, zoowel in
kerk als vergaderzaal, met religieuse,
•wijsgeerige en sociale redevoeringen.
Bezoldiging gemeente-ambtenaren.
■Op de vragen van den heer Ter Hall,,
betreffende de bezoldiging van de ge
meente-ambtenaren heeft de minister
van binnenlamdsche zaken geantwoord
Het rappor! der «taatscommissie tot
het instellen van een .onderzoek naar
de bezoldiging van 'burgemeesters,
ambtenaren en werklieden in dienst dei-
gemeenten. kan hoogstwaarschijnlijk
nog in het eerste halfjaar van 1920 te
gemoet gezien worden.
in verband hiermede acht de onder-
geteekende voor de indiening van een
onfwerp-noodwet te minder termen aan
wezig, omdat in den laafsten tijd zeer
vele verhoogingen van wedden ten be
hoeve van personeel in gemeentelijken
dienst haar beslag hebben gekregen.
Leeftijdsgrens voor bioscoopbezoek.
Op verzoek van de bioscoop-com
missie had te Nijmegen de commissie
voor de strafverordeningen voorge
steld de leeftijdsgrens voor bioscoop
bezoek te brengen van 15 op 16 jaar.
De lieer Vriens, lid der bioscoop-com
missie, stelde in de gisteren gehouden
vergadering aan den gemeenteraad
voor den leeftijdsgrens te bepalen op
18 jaar en ondanks krachtige bestrij
ding door den voorzitter, werd dit
amendement aangenomen met 14 légen
12 stemmen.
van advies, beslaande uit vooraan
staande personen op handelsgebied,
waarvoor slechts de werkking van de
thans bestaande commissie van advies
tot uitvoering der wet op de O. W,-
belastiiig behoefde te worden uitge
breid. De Vereeniging meent dat langs
dezen weg een betere waarborg voor
de juiste'berechting van geschillen over
afschrijving zou kunnen worden verkre-
i gen en verzoekt den minister hare be
zwaren en denkbeelden in overweging
te willen nemen.
Geschillen over belasting-aanslagen.
De Vereeniging van Nederlandsche
Accountants, gevestigd te Rotterdam,
heeft dezer dagen een adres tot den
minister van financiën gericht, waarin
zij wijst op .de bezwaren die verbonden
zijn aan de tegenwoordige wettelijke
regeling volgens welke belastingplich
tigen, die een geschil met den fiscus
over de hoegrootheid van" afschrijvin
gen voor den Raad van Beroep voor
de Directe Belastingen willen brengen,
verplicht zijn 25 van dat gedeelte
van den aanslag, waarvoor zij in het
ongelijk worden gesteld, bij te betalen.
Naar het oordeel der vereeniging is
het gevolg van deze voorschriften 0.111.
dat belanghebbenden vaak liet beroep
op den Raad van Beroep alzien, zoo
dat die 25 verhooging een ernstige
belemmering zijn voor het verkrijgen
van een onpartijdige uitspraak.
Adressante meent, dat de oplossing
ter tegemoetkoming aan deze bezwa
ren gevonden zou kunnen worden door
óf de regeling 25 ai te schaffen,
waarvoor slechts de werkkring van de
noodig zijn, óf den belastingplichtige
het recht toe te kennen de tusschen-
komst ii) te roepen van een commissie
Mr. A. J. Roest.
De oud-bu®meester van Den Haag
en oud-commissaris der Koningin in de
provincie Zeeland, de heer mr. A. J.
Roest is al sinds verscheidene maanden
ernstig ongesteld. De laatste dagen is
de toestand echter zeer verergerd, zoo
dat zeer weinig hoop op herstel wordt
gegeven.
Mr. Roest is lijdende aan verschillen
de ouderdomsgebreken, gepaard gaan
de met een snel verval van krachten.
Salarissen politie-personeel.
Burg. en Welti, van 's-Gravenhage
hebben aan den gemeenteraad een
nieuwe salariee-ring van het politic-
personeel voorgesteld, waarvan de
meerdere kosten ongeveer GOO.OOO
zuilen bedragen.
Dc volgende jaarwedden «orden
voorgesteld hoofdinspecteur f 4500
5500, inspecteur ie klasse 3400
f 3800, inspecteur 2e klasse f 2950
3350, inspecteur 3e klasse f 2500
2900, adspiram-inspeeteur 2000
2200, alles per jaar brigadier 43.50
f 48.50, agent ie klasse 39.50
41.50, agent 2e klasse 35.50—38.50
alles per week. Voorts vragen zij mach
tiging bij de Kroon stappen te doen,
opdat de hoofdcommissaris f 8000
9000, en de commissarissen 5000
6000 zullen krijgen.
Schoolreisjes weer tegen verlaagd
tarief
Het hoofdbestuur van „Volksander-
wijs" heeft zich namens zijn .28.000
leden, waarvan 27.000 ouders van
schoolgaande kinderen, tot de centrale
administratie der spoorwegen gewend,
om in het belang van liet schoolkind,
zoowel van het openbaar als het bij
zonder onderwijs, ter bevordering van
een deugdelijk aanschouwelijk onder
wijs door middel van schoolreisjes, de
tarieven voor het reizen per trein van
schoolklassen te bepalen voor kinderen
beneden 10 jaar op een vierde der ge
wone reisfarieven, en voor .kindéren
boven dien 'teeltijd op de helft daarvan.
Zuinig zijn.
Burg. en Weth. van Enschedé heb
ben de volgende circulaire verzonden
aan alle takken van dienst der ge
meente
Hoewel de Oorlogstoestand is geëin
digd, is de financieele positie, waarin
de gemeente verkeert, van dien aard,
dat meer dan ooit met den meesten
ernst, waar eenigszins mogelijk, naar
beztiiniging en vereenvoudiging in het
beheer der verschillende bedrijven en
inrichtingen moet worden gestreefd.
In aansluiting op onze circulaire van
17 April 1918 doen wij met het oog
daarop een beroep op de medewerking
van allen, die in gemeentedienst werk
zaam zijn.
Niet alleen wordt verwacht, dat ieder
zicii met volle kracht aan de hem op
gedragen taak zal wijden, doch tevens
wordt verlangd, dat door ieder in het
gebruik van materialen de grootst mo
gelijke zuinigheid wordt betracht.
Voorts zal het zeer op prijs gesteld
worden, indien door bevoegde autori
teiten wenken worden gegeven, welke
tot besparing van materialen en tot
voorkomen van overtoiligen arbeid en
van tijdsverspilling kunnen leiden.
Gas- en electriciteitsprijzen.
De gasprijzen te Gouda zullen wor
den gebracht op 16 cent per M". Voor
muntgas op 17 cent per M". De prijzen
van het eleetrisch licht blijven ongewij
zigd, dus 35 cent per K.W.U.
die zich in deze gemeente hebben gevestigd
of deze hebben verlaten, gedurende de
le helft der maand April.
INGEKOMEN:
G. K. van den Berg, vleeschhouwer,
Waalstraat 62, van Koudekerke.
C. Burke, scheepstimmerman. Kromme
Elleboog 7, van Ostende.
J. Dekker, werkman, Nieuwstraat 14,
van Oost- en West-Souburg.
J. Geschiere, werkman, Nieuwstraat 14,
van Oost- en West-Souburg.
A. J. Kuypers, sergeant infanterie, Ver-
kiiij 1 Quakkelaarstraat 21c, van Middel
burg.
C. J. M. Schraven, matroos.- Dijkstraat
16, van Rotterdam.
H. W. van Aalst, bootwerker, Lange
Zelke 2, van Ter Neuzen.
Mej. J. H. Kromjong, rijgster, Hellebar-
diierstraat 8, van Rotterdam.
A. Lonwerse, opperman, Nieuwstraat 81,
van Veere,
MIDDELBURG.
1 Bekleed met moquette,
trijp, gobelin, leer, enz
Stalen franco.
j
A. Mommaas, sloeproeier, Groote Markt
17, van Ter Neuzen.
A. v. d. Wal, Breewaterstraat 14, van
Hr. Ms. „Hydra".
J. C. de Wilde, stuurman. Badhuisstraat
85, van Rotterdam.
Mej. M. L. J. Beije, onderwijzeres, Kas
teelstraat 61, van Heikenszand.
J. van Hal, zonder, Bouwen Ewoutstraat
40, v.an Sluis.
J. Lous, korporaal ziekenverpleger, Wal-
straat 85. van Hellevoetsluis.
P. A. Beun, scheepmaker, Bankertstraat
36, van Eindhoven.
G. H. ter Meulen, winkeldief, Walstraat
27, van Middelburg.
Wed. j. S. Berkel-Pelgrom, zonder, Wal
straat 101, van Rotterdam
J. v. Doorn, werkman, van Hoorn van
Burghstraat 31, van Ellewoutsdijk.
Mej. S. SluijterQtiivooy, zonder, Hya-
cliintenJaan 16, van Rotterdam.
I Buskop, arts, Koningsweg 29, van
Utrecht.
L. Jacobse, schilder, Breewaterstraat 15,
van Den Haag.
G. Steinhauser, bankwerker, Walstraat 9,
van Rotterdam.
J. J. Verkam, sergeant-bottelier K. M.,
Paardenstraat 35, van Amsterdam.
L. C. H. Wiers, rijwielhersteller, Lepel
straat 7. van Ter Neuzen.
J. v. Bremen, opperman, Noordstraat 53,
van Goes.
Mej. Z. L. Kosten—v. Bloais, zonder,
Verlaiij! Quakkelaarstraat 21 E, van Drei-
sehor.
M. Kokelaar, arbeider S. S., Emmastraat
20. van Eindhoven.
M. Pikkaart, werkman, Seherminkelstraat
9, van Ellewoutsdijk.
J. Evwaard, scheepstimmerman Belgisch
Loodswezen, Noordstraat 53, van Ostende.
P. üovers, scheepstimmerman Belgisch
Loodswezen, Noordstraat 53, van Ostende.
Atej. C. J. v. d. Hofstede, verpleegster,
Hob ei n straat 77, van Elbnrg.
F. Bennaars, machinist, Gravenstraat 20,
van Bergen-op-Zoom.
Mej. J. E. BrakshoofdenGroenendijk,
zonder. Molenstraat 42, van Rotterdam.
F. Ots, koffiehuishouder, Boulevard Ban-
kert 90, van Rotterdam.
Mej. G. v. d. SteegOtt, zonder, Ka
naalstraat 62, van Oost- en West-Souburg.
P. Vader, zonder, Kanaalstraat 62, van
Oost- en West-Souburg.
P. Klopmeijer, werkman, Prinsenstraat
24, van Oostkapelle.
J. C. Baart, bankwerker, Kasteelstraat
118, van Utrecht.
VERTROKKEN:
W. J. Petiet, Verkuijl Quakkelaarstraat
88. naar Middelburg.
R. v. a. Werf,Groote Markt 17, naar
Amsterdam.
J. J. Baljé, Evertsenstraat 9, naar Nieuw
Lekkerland.
A. P. Zeilmaker, Bellamypark 37, naar
Den Haag.
J. de Jong, Coosje Buskenstraat 53, naar
Sneek.
C. F. Weiland. Boulevard de Ruijter 52,
naar Teteringen:
J. Janse, Dijkstraat 93, naar Haarlem.
H. Raaff, Ridderspoorlaan 25, naar Am
sterdam.
J. Bok, Korte Zelke 48, naar Rotterdam.
R. Sindorn, Kanaalstraat 134, naar Am
sterdam.
B. Pop, Kromme Elleboog 7, naar Rot
terdam.
Mej. E. de Nooijerv. Belzen, Beurs
straat 11naar Rotterdam.
Wed. C. VenemaSpaeter, Noordstraat
40, naar Middelburg.
J. P. Nonhebei, Boulevard Bankert 24,
naar Lochum.
B. J. v. Dierendonck, Glacisstraat 66.
naar Hengelo.
K. A. Lantinga, Paul Krugerstraat 7.
naar Wedde.
W. Jonker, Koudekerksche weg 72,
naar Sliedrecht.
VLISSINGEN, 17 APRIL.
AGENDA VAN HET DISTRIBUTIE
BEDRIJF
MAANDAG 19 APRIL
Normaal margarine.
Boil no. 5 is geldig van 19 tot 26 de
zer. Opp'lakbladen met bon no. 4 wor
den op 20 dezer ingewacht.
Rijkssuikerkaart.
De minister van landbouw maakt be
kend dat in het tijdvak van Maandag 19
tot en met Zondag 25 April e.k. geldig
zullen zijn de bons no. 28 en 29 van
de rijkssuikerkaart.
In de heden gehouden algemeene
vergadering van aandeelhouders der
Vlissingsctie Duinwaterleiding-Maat
schappij werden de balans en winst- en
verliesrekening goedgekeurd en het di
vidend over het jaar 1919, overeenkom
stig liet voorstel van commissarissen,
vastgesteld op 50 (vorig jaar 60).
Tot commissaris werd herkozen de
heer W. Sieger.