S§@ «IttariUuiA I920 ZATERDAG 17 APRIL. Bij deze Couïsnl bishooit een B'poepel Duty's Scheepvaart. Opgave der personen, |Fi. KIKHliVil BtBi 1 ZITKAMERS en fEfiTKAMERS. Stads- fnProvincienieuws «e#afcsfiSS66iii VLISSHNGSCHE COURANT ADVERTENTIE-PR? JS Van 14 regels: ƒ1.—-; voor iedere tegel meer '24 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 48 cent per regel Dienstaanbiedingen en dienstaanvrager? van j_5 regels 50 cet$ iedere regel iweer 12. ceftt, bij contante totaling. Familieberichten van 16 regels f1*85, leden: regel meer 24 cent. ABONNEMENTS PRIJS Voor Vlisstogen en gemeenten <©p 'Wal cheren fZ.<pcr drie maanden. 'Franco «door het gefoedle rijk ƒ2.30. Weekabon nementen 1-5 -cent. Afzonderlijke mmmers 4 cent FONDS VOOR HET GEJVfEEftTE- ZIEKENHUiS. O Ti t va n g e n b ij d rag e n Vorige «jpgaVc l' 17148.93 J. A, :R„ Amsterdam 2.50 Offlgevalèfnverz. „Fatum" 25. Atej.. W.,«"pen Haag1 J- T., Kïalingscheveer 5.— Opbrengst lezing jhr. de 'Jonge van Éjieineêt 12.35 N.V. ,!Le Ripolin", Amsterdaln 5^(1 IDdo'r tusschenkomsï Firma D-öhsmye Z.& Cto5. Totaal 17224.78 Heeft, mag men wagen; de lieillooze ■strijd tusschen .Werkgevers en werkne mers in liet havenbedrijf nog niet lang genoeg geduurd? Of moet het eerst zoover komen mét de voorziening van onze eerste behoeften voor levensonder houd, door het «uitbreken der noodige aanvoeren van taverzee, gelijk wij allen ervaren hebben tijdens de laatste oor logsjaren, toen «tók Nederland niet ver meer af was wantijen toestand van hon gersnood Wij geloóven zulks niet, want indien siiat salie teeltenen bedrie gen, dan wijst ter 'alles op dat de sta- kinsbeweging in bóns land op scheep vaartgebied aan tbeteekenis sterk af neemt en wit Richt binnen eenigen tijd tot het verledensiötbeliooren. Ongetwijfeld zou dit een heugelijk feit zijn, want Kan niets heeft ons land zoo zeer betaeite om tot meer normale verhoudingen an diet tot op zijn grond vesten geschokte economische leven te rug te keeren, öansaan arbeid en aan orde. Meer dar. .welk land ook. moet de welvaart en de voorspoed onzer burgers komen van het vrije', verkeer ter zee. Te .allen tijde is IdüiiVaitü's glorie en rijk dom afhankelijk geweest van zijn zee- vaart. Wanneer deze.-taande of tot stil - startd gedoemd -werd, daalde aan stonds op onrustbarende wijze het peil van het welzijn des volks in al zijn ■groepeeringen. Heel onze vaderland- sche geschiedenis staat in liet teeken .dier nauwe vereeniging van zeebedrijf ten volkswelstand. De 'ligging van het land, dé: aard zijner inwoners, zijn ver leden, beden en toekomst, het gewaagt alles-en zat gewagen van enge betrek kingen ine) de buren. Kwijnend en het gebrék nabij, toen tijden-s en door den groeten krijg ons de zeewegen werden afgesloten, herleeft 's lands welvaart en gef.uk weder, nadat dc beletselen de eene voor, de andere na werden opge heven. .„Navigare necesse", zeiden de ouden, en onze groote Huig de .Groot heeft hel i,varen is noodzaak", voor ons land rot een Gonditio sine qua non, tof een bestaansvoorwaarde vastgelegd in zijn thans nog de,wereld der gelee.r.- den met bewondering vervullende (ge schriften. Inderdaad, 'indien wij den voorsprong welke het lot ons thans 'boven zoovee! andere naties 'heeft vergund te heb ben, ook behouden willen, indien ons land zich zijn plaats in de wereld te midden der andere-volken wtl! behouden zien, incfien wij uit de chaotische beroe ringen, welke momenteel het deel van zooveel rijken zijn,.ongeschonden wen- rschen te voorschijn te treden, dan is het zaak om met alle kracht en inspanning ■dewoorwaarden daartoe -te scheppen en te'bevestigen. Dc voornaamste daan an ts ecfc'er, dat wij ongestoord kunnen varen ten blijven varen. De ooriogsbe- lemmeritfgen zijn weggenomen en in dien nu niet door andere omstandighe den, eigenwillig en bedroevend levens, liet herstel onzer navigatie wordt tegen gehouden, dan mag met reden worden verwacht, dat wij spoediger en volledi ger ons uit den gconomischen oortogs» druk zullen kunnen opheffen, als eenig ander volk ter wereld. Hoe kiachtig reeds onze scheepvaart zich hersteld heeft sedert de wereld- !<rijg feitelijk beëindigd werd, blijkt ten duidelijkste uit de desbetreffende opga- vcn nopfvm jigj verkegr jn de havens van 'Rotterdam en Amsterdam. Een ge.- lukkige omstandigheid daarbij is, dat ïn weerwil der waarlijk 'niet geringe "verhezen door de Nedertandsclie vloot gedurende den oorlog geleden, liet draagvermogen daarvan thans zelfs nog groofer is, dan vóór den oorlog. De geleden verliezen aan Scheepsruimte werdén namelijk door aankoop en aan bouw dermate goedgemaakt, dat het draagvermogen onzer vloot momenteel niet m'thder dan 2.25 millioen ton be loopt. Dat de nieuw verworven tonnage inmiddels aanzienlijke kosten heeft ge vergd, valt met de enorme stijging van materialen en arbeidsloonen niet te ver wonderen. Dat echter de Nedcrlandsche reederijen deze aanmerkelijke bedragen hebben kunnen en gaarne kunnen ge ven, is een omstandigheid die tot dank baarheid stemmen moet. Want wij moe ten voor de eerstvolgende toekomst be reid en ook gereed kunnen zijn 0111, waar dc Duitsche koopvaardijvloot vrij wel als uitgeschakeld beschouwd kan worden, het te verwachten enorm druk ke vrachtvaarverkecr voor de centrale landen meester te worden. Onze reede rijen spannen daartoe alle kracht in, en dat zij dit ook vooral op financieel ge bied kunnen, valt te danken aan de uit nemende zaken, door hen gemaakt, maar bovendien aan de uitnemende wijze waarop de meeste harer de be haalde winsten aangewend hebben ter versterking van het bedrijf. Daardoor zijn zij in staat gesteld om voor de uit breiding der vloot de reusachtige kapi talen aan te wenden, die daarvoor in dezen tijd noodig zijn. Dit is voorname lijk een natuurlijk eigenbelang, doch nauw daarbij verbonden is het een al gemeen belang, waarvan ons land in groote mate profiteert. Het moet, gaat liet onze scheepvaart wel, ook ons volk wel gaan. Dat de winsten der groote reederijen aanleiding waren tot het postvatten hij velen eener meening, dat deze schrome lijk buitensporig genoemd kunnen wor den, valt, oppervlakkig beschouwd, te verklaren, doch is niettemin onjuist. Er zijn toen niet veel bedrijven, waarbij de risico's zulk een overwegende -plaats innemen. Het wisselvallige en onzekere dient derhalve gecompenseerd te wor den door factoren, waardoor, mocht tegenslag als anderszins optreden, de bedrijfsresultaten toch loonend blijven. Tot deze factoren behoort voornamelijk de mogelijkheid door hef vaststellen van hoogere vrachtprijzen de door de tijdsomstandigheden optredende moei lijkheden van financieeien aard, te bo ven te kómen. Door de vrachtprijzen van thans' te vergelijken met die van vroeger, en daarbij niet ten volle reke ning te houden met die enorm gestegen onkosten, wordt dc zaak allerminst zui ver gesteld. Het zou ons te ver voeren een en ander in bijzonderheden uiteen te zetten. Doeli wel kan worden gecon stateerd, dat de in den lande tamelijk verspreide meening van overmatige winsten, grootendeels op misverstand en op misplaatste afgunst berust. Waar het zulk een belangrijke tak van bedrijf geldt, bij welks voorspoed tal van krin gen onzer bevolking baat vinden, hoede men zich meer dan ooit voor een klein geestige wijze van beoordeeling. Gun nen wij liever aan de mannen, die schrander en voortvarend ons econo misch leven in de banen van het herstel trachten te leiden, het aan zulk een om- vvangrijke taak evenredig gewin. Het vorige jaar zag reeds, zeer ten •vpordeelc .van ons land, verscheidene nieuwe scheepvaartlijnen geopend wor den, zoo onder meer een lijn naar Oost- Azië, naar Britsch-Indië, naar Zuid- Afrika, naari Guatamala, nieuwe ver bindingen op Tréport, op Duinkerken, op Belfast, op Havre, op Liverpool en meer nog. Bij .den aanvang dezes jaars waren voor onze handelsvloot niet minder dan 158 -schepen boven de 500 ton in aanbouw, een cijfer dat ongetwij feld ten duidelijkste spreekt van Hol- landschen ondernemingsgeest en van flink aanpakken. Waar dc bedrijfslei ders en werkgevers altjus voorgaan, is liet dubbel fe* betreuren, wanneer door arbeidsonlusf bij de werknemers de groote voordeeien eener zich krachtig sytbreidende beweging op scheepvaart- gtibied voor land en volk in gevaar ge bracht worden, of bij de hevige buiten- land&phe mededinging welke te ver wachten is, wellicht geheel verloren zouden gaan. Slechts door eendrachtig samenstreyen naar verbetering door al le groepen «Jnzer samenleving zal de levensstandaard van allen, en dus ook der werknemers tot hooger pel! kunnen worden opgevoerd. BINNENLaNU De Koninklijke familie naar Het Loo. In het begin van Mei wordt de Ko ninklijke familie weer op Het Loo ver wacht voor het gewone zomerverblijf. Zooals men weet, is gedurende heel den mobilisatietijd afgeweken van haar ge woonte om het grootste gedeelte van het jaar op Het Loo te vertoeven. Tweede Kamer. Te kwart over één werd de vergade ring gisteren tot 1.25 geschorst, omdat het vereischte aantal leden niet aanwe zig was. Aan de orde was de Lager Onderwijswet. De heer Van Zadelhoff betoogde, dat liet ontwerp niet voldoende doortrokken is van de socialistische denkbeelden, die toch in de toekomst de maatschap pij zullen beheerschen. De drang naar de onderwijshervorming is een gevolg van de sociaal-democratische actie. Spr. betwistte den heer Van Wijnber gen, dat den katholieken de eerste prijs toekomt op onderwijsgebied. De heer Rutgers bestreed de bewe ring van den heer v. d. Laar, dat het ontwerp strijdig zou zijn met het anti- rev. beginsel van Groen van Prinstcrer. Voorts betoogde hij, dat het ontwerp volkomen in overeenstemming is met liet beginsel van art. 162 der Grondwet. Colijn en de politiek. De ..Tijd" verneemt nog, uat binnen één a twee jaren de directie van de Bataafsche Petroleum Maatschappij liet niet meer noodzakelijk zal maken, dat de lieer Colijn voortdurend te Londen aanwezig moet zijn. Hij zal zich dan weer in patria vestigen en 'neeit onder Wassenaar reeds veel terrein gekocht, om zich daar een villa te bouwen. -Het spreekt vanzelf, dat de heer Colijn zich dan meet daadwerkelijk .dan nu met de dagelijksclK- leiding der anti-revolutio naire partij zal kunnen bezig houden. Dr. H. W. Ph. E. van den Berg van Eysinga. 7 Te Zutplven is op 51 -jarigen leeftijd ■overleden dr. i.i. W. Rh. E. van den j Bergh van Eysinga. Hij werd fh 1892 predikant te Stiens en vertrok vier vaar later naar Zutphen. Zijn werkzaamheden heeft hij echter niet tot die provincieplaats bepaald. Hij trad in bet heeie land op, zoowel in kerk als vergaderzaal, met religieuse, •wijsgeerige en sociale redevoeringen. Bezoldiging gemeente-ambtenaren. ■Op de vragen van den heer Ter Hall,, betreffende de bezoldiging van de ge meente-ambtenaren heeft de minister van binnenlamdsche zaken geantwoord Het rappor! der «taatscommissie tot het instellen van een .onderzoek naar de bezoldiging van 'burgemeesters, ambtenaren en werklieden in dienst dei- gemeenten. kan hoogstwaarschijnlijk nog in het eerste halfjaar van 1920 te gemoet gezien worden. in verband hiermede acht de onder- geteekende voor de indiening van een onfwerp-noodwet te minder termen aan wezig, omdat in den laafsten tijd zeer vele verhoogingen van wedden ten be hoeve van personeel in gemeentelijken dienst haar beslag hebben gekregen. Leeftijdsgrens voor bioscoopbezoek. Op verzoek van de bioscoop-com missie had te Nijmegen de commissie voor de strafverordeningen voorge steld de leeftijdsgrens voor bioscoop bezoek te brengen van 15 op 16 jaar. De lieer Vriens, lid der bioscoop-com missie, stelde in de gisteren gehouden vergadering aan den gemeenteraad voor den leeftijdsgrens te bepalen op 18 jaar en ondanks krachtige bestrij ding door den voorzitter, werd dit amendement aangenomen met 14 légen 12 stemmen. van advies, beslaande uit vooraan staande personen op handelsgebied, waarvoor slechts de werkking van de thans bestaande commissie van advies tot uitvoering der wet op de O. W,- belastiiig behoefde te worden uitge breid. De Vereeniging meent dat langs dezen weg een betere waarborg voor de juiste'berechting van geschillen over afschrijving zou kunnen worden verkre- i gen en verzoekt den minister hare be zwaren en denkbeelden in overweging te willen nemen. Geschillen over belasting-aanslagen. De Vereeniging van Nederlandsche Accountants, gevestigd te Rotterdam, heeft dezer dagen een adres tot den minister van financiën gericht, waarin zij wijst op .de bezwaren die verbonden zijn aan de tegenwoordige wettelijke regeling volgens welke belastingplich tigen, die een geschil met den fiscus over de hoegrootheid van" afschrijvin gen voor den Raad van Beroep voor de Directe Belastingen willen brengen, verplicht zijn 25 van dat gedeelte van den aanslag, waarvoor zij in het ongelijk worden gesteld, bij te betalen. Naar het oordeel der vereeniging is het gevolg van deze voorschriften 0.111. dat belanghebbenden vaak liet beroep op den Raad van Beroep alzien, zoo dat die 25 verhooging een ernstige belemmering zijn voor het verkrijgen van een onpartijdige uitspraak. Adressante meent, dat de oplossing ter tegemoetkoming aan deze bezwa ren gevonden zou kunnen worden door óf de regeling 25 ai te schaffen, waarvoor slechts de werkkring van de noodig zijn, óf den belastingplichtige het recht toe te kennen de tusschen- komst ii) te roepen van een commissie Mr. A. J. Roest. De oud-bu®meester van Den Haag en oud-commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, de heer mr. A. J. Roest is al sinds verscheidene maanden ernstig ongesteld. De laatste dagen is de toestand echter zeer verergerd, zoo dat zeer weinig hoop op herstel wordt gegeven. Mr. Roest is lijdende aan verschillen de ouderdomsgebreken, gepaard gaan de met een snel verval van krachten. Salarissen politie-personeel. Burg. en Welti, van 's-Gravenhage hebben aan den gemeenteraad een nieuwe salariee-ring van het politic- personeel voorgesteld, waarvan de meerdere kosten ongeveer GOO.OOO zuilen bedragen. Dc volgende jaarwedden «orden voorgesteld hoofdinspecteur f 4500 5500, inspecteur ie klasse 3400 f 3800, inspecteur 2e klasse f 2950 3350, inspecteur 3e klasse f 2500 2900, adspiram-inspeeteur 2000 2200, alles per jaar brigadier 43.50 f 48.50, agent ie klasse 39.50 41.50, agent 2e klasse 35.50—38.50 alles per week. Voorts vragen zij mach tiging bij de Kroon stappen te doen, opdat de hoofdcommissaris f 8000 9000, en de commissarissen 5000 6000 zullen krijgen. Schoolreisjes weer tegen verlaagd tarief Het hoofdbestuur van „Volksander- wijs" heeft zich namens zijn .28.000 leden, waarvan 27.000 ouders van schoolgaande kinderen, tot de centrale administratie der spoorwegen gewend, om in het belang van liet schoolkind, zoowel van het openbaar als het bij zonder onderwijs, ter bevordering van een deugdelijk aanschouwelijk onder wijs door middel van schoolreisjes, de tarieven voor het reizen per trein van schoolklassen te bepalen voor kinderen beneden 10 jaar op een vierde der ge wone reisfarieven, en voor .kindéren boven dien 'teeltijd op de helft daarvan. Zuinig zijn. Burg. en Weth. van Enschedé heb ben de volgende circulaire verzonden aan alle takken van dienst der ge meente Hoewel de Oorlogstoestand is geëin digd, is de financieele positie, waarin de gemeente verkeert, van dien aard, dat meer dan ooit met den meesten ernst, waar eenigszins mogelijk, naar beztiiniging en vereenvoudiging in het beheer der verschillende bedrijven en inrichtingen moet worden gestreefd. In aansluiting op onze circulaire van 17 April 1918 doen wij met het oog daarop een beroep op de medewerking van allen, die in gemeentedienst werk zaam zijn. Niet alleen wordt verwacht, dat ieder zicii met volle kracht aan de hem op gedragen taak zal wijden, doch tevens wordt verlangd, dat door ieder in het gebruik van materialen de grootst mo gelijke zuinigheid wordt betracht. Voorts zal het zeer op prijs gesteld worden, indien door bevoegde autori teiten wenken worden gegeven, welke tot besparing van materialen en tot voorkomen van overtoiligen arbeid en van tijdsverspilling kunnen leiden. Gas- en electriciteitsprijzen. De gasprijzen te Gouda zullen wor den gebracht op 16 cent per M". Voor muntgas op 17 cent per M". De prijzen van het eleetrisch licht blijven ongewij zigd, dus 35 cent per K.W.U. die zich in deze gemeente hebben gevestigd of deze hebben verlaten, gedurende de le helft der maand April. INGEKOMEN: G. K. van den Berg, vleeschhouwer, Waalstraat 62, van Koudekerke. C. Burke, scheepstimmerman. Kromme Elleboog 7, van Ostende. J. Dekker, werkman, Nieuwstraat 14, van Oost- en West-Souburg. J. Geschiere, werkman, Nieuwstraat 14, van Oost- en West-Souburg. A. J. Kuypers, sergeant infanterie, Ver- kiiij 1 Quakkelaarstraat 21c, van Middel burg. C. J. M. Schraven, matroos.- Dijkstraat 16, van Rotterdam. H. W. van Aalst, bootwerker, Lange Zelke 2, van Ter Neuzen. Mej. J. H. Kromjong, rijgster, Hellebar- diierstraat 8, van Rotterdam. A. Lonwerse, opperman, Nieuwstraat 81, van Veere, MIDDELBURG. 1 Bekleed met moquette, trijp, gobelin, leer, enz Stalen franco. j A. Mommaas, sloeproeier, Groote Markt 17, van Ter Neuzen. A. v. d. Wal, Breewaterstraat 14, van Hr. Ms. „Hydra". J. C. de Wilde, stuurman. Badhuisstraat 85, van Rotterdam. Mej. M. L. J. Beije, onderwijzeres, Kas teelstraat 61, van Heikenszand. J. van Hal, zonder, Bouwen Ewoutstraat 40, v.an Sluis. J. Lous, korporaal ziekenverpleger, Wal- straat 85. van Hellevoetsluis. P. A. Beun, scheepmaker, Bankertstraat 36, van Eindhoven. G. H. ter Meulen, winkeldief, Walstraat 27, van Middelburg. Wed. j. S. Berkel-Pelgrom, zonder, Wal straat 101, van Rotterdam J. v. Doorn, werkman, van Hoorn van Burghstraat 31, van Ellewoutsdijk. Mej. S. SluijterQtiivooy, zonder, Hya- cliintenJaan 16, van Rotterdam. I Buskop, arts, Koningsweg 29, van Utrecht. L. Jacobse, schilder, Breewaterstraat 15, van Den Haag. G. Steinhauser, bankwerker, Walstraat 9, van Rotterdam. J. J. Verkam, sergeant-bottelier K. M., Paardenstraat 35, van Amsterdam. L. C. H. Wiers, rijwielhersteller, Lepel straat 7. van Ter Neuzen. J. v. Bremen, opperman, Noordstraat 53, van Goes. Mej. Z. L. Kosten—v. Bloais, zonder, Verlaiij! Quakkelaarstraat 21 E, van Drei- sehor. M. Kokelaar, arbeider S. S., Emmastraat 20. van Eindhoven. M. Pikkaart, werkman, Seherminkelstraat 9, van Ellewoutsdijk. J. Evwaard, scheepstimmerman Belgisch Loodswezen, Noordstraat 53, van Ostende. P. üovers, scheepstimmerman Belgisch Loodswezen, Noordstraat 53, van Ostende. Atej. C. J. v. d. Hofstede, verpleegster, Hob ei n straat 77, van Elbnrg. F. Bennaars, machinist, Gravenstraat 20, van Bergen-op-Zoom. Mej. J. E. BrakshoofdenGroenendijk, zonder. Molenstraat 42, van Rotterdam. F. Ots, koffiehuishouder, Boulevard Ban- kert 90, van Rotterdam. Mej. G. v. d. SteegOtt, zonder, Ka naalstraat 62, van Oost- en West-Souburg. P. Vader, zonder, Kanaalstraat 62, van Oost- en West-Souburg. P. Klopmeijer, werkman, Prinsenstraat 24, van Oostkapelle. J. C. Baart, bankwerker, Kasteelstraat 118, van Utrecht. VERTROKKEN: W. J. Petiet, Verkuijl Quakkelaarstraat 88. naar Middelburg. R. v. a. Werf,Groote Markt 17, naar Amsterdam. J. J. Baljé, Evertsenstraat 9, naar Nieuw Lekkerland. A. P. Zeilmaker, Bellamypark 37, naar Den Haag. J. de Jong, Coosje Buskenstraat 53, naar Sneek. C. F. Weiland. Boulevard de Ruijter 52, naar Teteringen: J. Janse, Dijkstraat 93, naar Haarlem. H. Raaff, Ridderspoorlaan 25, naar Am sterdam. J. Bok, Korte Zelke 48, naar Rotterdam. R. Sindorn, Kanaalstraat 134, naar Am sterdam. B. Pop, Kromme Elleboog 7, naar Rot terdam. Mej. E. de Nooijerv. Belzen, Beurs straat 11naar Rotterdam. Wed. C. VenemaSpaeter, Noordstraat 40, naar Middelburg. J. P. Nonhebei, Boulevard Bankert 24, naar Lochum. B. J. v. Dierendonck, Glacisstraat 66. naar Hengelo. K. A. Lantinga, Paul Krugerstraat 7. naar Wedde. W. Jonker, Koudekerksche weg 72, naar Sliedrecht. VLISSINGEN, 17 APRIL. AGENDA VAN HET DISTRIBUTIE BEDRIJF MAANDAG 19 APRIL Normaal margarine. Boil no. 5 is geldig van 19 tot 26 de zer. Opp'lakbladen met bon no. 4 wor den op 20 dezer ingewacht. Rijkssuikerkaart. De minister van landbouw maakt be kend dat in het tijdvak van Maandag 19 tot en met Zondag 25 April e.k. geldig zullen zijn de bons no. 28 en 29 van de rijkssuikerkaart. In de heden gehouden algemeene vergadering van aandeelhouders der Vlissingsctie Duinwaterleiding-Maat schappij werden de balans en winst- en verliesrekening goedgekeurd en het di vidend over het jaar 1919, overeenkom stig liet voorstel van commissarissen, vastgesteld op 50 (vorig jaar 60). Tot commissaris werd herkozen de heer W. Sieger.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1