Door eigen kracht DINSDAG 3D MAART. 76 S8e «Joeir^s&xi^ 19250 GEMEENTEBESTUUR BINNENLAND %3MMMk)ft WWW* VL1SSIINCSCHE COURANT advertentie-prijs Van 1—4 regels ƒ1.— voor iedere reeel meer 24 centbij abonnement spe- ,?ale prijzen. Reclames 48 cent per regel Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen "an i—5 regels 50 centiedere regel meer 12 cent. bij contante betaling. Familieberichten van 1—6 regels 1.5a, iedere regel meer 24 cent. abonnements prijs Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren 2.per drie maanden. Franco door het geheele rijk 2.30. Week-abon- nementen 15 cent. Afzonderlijke nummers 4 cent. FONDS VOOR HET GEMEENTE ZIEKENHUIS. Ontvangen b ij dragen; Vorige opgave 14439.64 Door tusschen komst van den lieer J. G? van Niftrik zijn de volgende giften voor liet Gemeente-Ziekenhuis ont vangen van L. S. Co., Utrecht 500.— Mij. t- v. v. G., enz. Dordrecht 100. N.V. G. G. Mij., Amsterdam 100. \V. H. B.'s Kolenhandel, A'dam 50.— Dr. G. G. Co., Amsterdam 25. E. Co., Rotterdam 10. G. H., Rotterdam 10. Gebr. de J., Rotterdam 10. E. L. I., Leiden'0. J. v. d. M.. Amersfoort 10. W. di v. R„ Rotterdam10. J. H., Bilthoven 2.50 W. <S Co., Rotterdam t Bovendien ontvangen 29 Maart N. N., alhier 50. Opbrengst verloting Dansclub „Excelsior". 18.25 Totaal 15346.39 PLAATSELIJKE BELASTINGEN. Burg. en Weth. van Vlissingen brengen ter algemeene kennis, dat bi] Koninklijk be sluit zijn goedgekeurd de besluiten lo. tot heffing van opcenten op de hoofd- som der dividend- en tantième-belasting 2o. tot heffing van rechten ter gemeente secretarie onder den naam van leges 3o. tot heffing van kade- en liggeld der. vaartuigen, middellijk of onmiddellijk aan liggende aan de kaden der Voorhaven of aan de Engelsche kade dat het besluit sub 1 in werking is ge- freden den 1 Januari jl. sub 2 den len April 1920 en sub 3 den l'2en April 1020 in Wer king zullen treden. Vlissingen, 30 Maart 1920. %J3urg. en Weth. voornoemd, VAN WOELDEREN. De Secretaris, F. BISSCHOP. ONVEILIGHEID VAARWATER. Schietoefeningen. De Burgemeester van Vlissingen maakt aan zeevarenden bekend, dat op 13, 14, 15 en 16 April e.k. te Naarden schietoefeningen met geschut worden gehouden. De voor de veiligheid te nemen voorzorgsmaatregelen liggen voor belanghebbenden ter Secretarie dezer gemeente ter inzage. Vlissingen, 30 Maart 1920. De Burgemeester voornoemd, VAN WOELDEREN. Een departement van landsverdediging. Het Haagsch Correspondentiebiireau seint Naar wc vernemen is met ingang van 31 Maart benoemd tot minister van oorlog en minister van marine aci Jnte- Romas van 55. ABT. 59) 't Was soms. .of hij het geld ging haten. Thans het aanraken, liet ten zij nen nutte gebruiken liever honger lijden. 't Mocht gerust op de Duitsche B'ank blijven liggen en interest op in terest maken. Het hongerlijden was daarom toch nog niet noodig. Integendeel, de zaak ging voortdu rend beter en thans kon de nieuwbak ken doctor immers ook eens in ernst beproeven, waarmee hij vroeger voor de grap eens was begonnen, maar dat hij weer had laten liggen het uitvinden van een paar nieuwe kleurmengingen en een volkomen onschadelijk bleek middel. Er was immers ruimte genoeg in huis om zich een klein laboratorium in te richten, en toen alles in orde was, en Rudolf Miillenhof zich gereed maakte om zijn eerste proef te nei.nen, gevoelde hij sinds langen tijd weer voor de eer ste maal. dat er toch nog ietsjwas, dat hem plezier kon doen. Het onschadelijk bleekmiddel had hij spelend gevonden. Hij nam er patént op cn de oude Plannensclimidt sloeg zich van plezier op de knie. Nu zijn we er mooi uit En als rim, luitenant-generaal W. F. Pop, chef van den generalen staf. De bedoeling is later over te gaan tot het instellen van een departement van landsverdediging. Een Zweedsclie kruiser te Vlissingen. De redacteur van „de ALaasbode" te Brussel d.d. dezer De bladen maken melding var, een incident, dat te Vlissingen heeft plaats gehad. Te Antwerpen werd n.I. vandaag de Zweedsche kruiser „Fvlga" verwacht. De Zweden zouden feestelijk ontvangen worden door de Antwerpsche autori teiten. Te vier uur werd te Antwerpen een telegram ontvangen dat de „Fylga" hedenmorgen 8 uur te Vlissingen lag, waar het schip door de Nederlandsche marine-autoriteiten werd aangehouden. De bladen herinneren er aan, dat oor logsschepen, die de Schelde op willen varen,eerst de toestemming moeten vragen van de Nederlandsche regee ring. Énkele maanden geleden had een soortgelijk incident plaats, nl. met het lialiaansche schooischip „Feruecio". De kapitein van het schooischip had echter spoedig toestemming gevraagd en ver kregen. (De „Fyga" is reeds gisterenmiddag van hier naar Antwerpen opgestoomd.) Opruiing. Onder dit opschrift schrijft het ,,N. v. d. D." het volgende.: „Handen af van Duitschland", zegt een hoofdartikel van de „Tribune", het „revolutioanir-socialistisch volksblad" een hoofdartikel waarin met de neutra liteit der Nederlandsche regeering te genover de partijen in Duitschland de spot gedreven wordt en dat de vraag stelt „Wat zullen de arbeiders doen Het antwoord geeft 't artikel zelf en het is, gelijk men verwachten zou staken. Maar nog iets meer „Bij even- ttieele mobilisatie dan hebben wij wederom slechts te wijzen op het lich tende voorbeeld der gewapende arbei ders van Rijnjand-Westfaleni" Dat mag maar. Abet zulke dingen mag dag aan dag het naïeve deel van 't publiek bewerkt, vergiftigd worden. Een gewoon menseh ziet in zulke voorden aanhitsing tot oproer de overheid laat dit echter kalm zijn gang gaan. Toch komt iemand die een brood wegneemt, omdat hij honger heejt, of iemand die van een wegens diefstal veroordeelde schrijft, dat hij een dief is, in de gevangenis maar dat andere mag. Het lijkt soms wat vreemd, maar ons vrije land wordt door juristen gere geerd, dat zal wel de oplossing zijn. De arrestatie van Louis de Visser. Toen de communisten Zondag te Heerlen een openbare vergadering wil den houden in „Ons Huis", waarin als spreker zou optreden Louis de Visser, werd hun dit door de politie belet. De communistische leider, Louis de Visser, is gearresteerd, toen hij op de eerste sommatic de zaal niet wilde verlaten. 'Laat in den avond is hij daarop vrij gelaten en op straat door verschillende personen ernstig mishandeld, zoodat-de politie tusschenbeide moest komen.Ook in hotel „Germania", waar hij den nacht wilde doorbrengen, werd hij door ver schillende tc-genstanders opgewacht en met gummistokken geslagen, bij de po litie vond hij ten slotte Onderdak. Ook ontstond een relletje op de Heer- nat met het goedkoopere meekraprood nu ook nog gelukt, kan niemand meer met ons concurreeren o. ja, waarom zou ik ook niet doctor zeggen"! Een paar dagen later zei dat het gansche personeel, en als de jonge chef zich zoo hoorde roepen, keek hij menig maal om, .alsof er .een ander bedoeld werd. Een ander was het dan eigenlijk ook niet zoo 'Wat was er nog van den mooien Rudi overgebleven Wat Het heimelijke roepen daarbinnen, waar de ziel van een mensch zit Kom toch terug, Kathe 1 Hoor je 't niet? Terug komen moet je 1 't Was Paschen geworden en „vröo- lijke Paaschdagen". had de oude boek houder hem des Zaterdags na 't sluiten van 't kantoor gewenscht en er met een dankbaren blik naar den blauwen he mel aan toegevoegd Morgen wordt er weer eens een groote w andeling gemaakt. Zoo achter Machnon over het Teltonkanaa! naar den Havei en dan naar Potsdam Zoo iels moest u ook eens doen. doctor. Dat houdt lichaam en ziel jong En knikkend en guitig met de oogen knippend was hij heengegaan. Rudolf Miillenhof echter moest aan der volgen den morgen denken. En als ïif\ nu zoo iets ook eens deed? Zijn laatste uitstapje was dat van den vorigen zomer over de Miiggelbergen geweest. Toen ging hij trouwens niet lerbaan tusschen een 10-tal communis ten en leden van de vrijwillige burger wacht. Na een vechtpartij moesten de eersten het hazenDad kiezen. Geen vrouwen als candidaat. De anti-rev. kiesverenigingen te Berke! en Rodenrijs heeft onder haar leden een referendum gehoucjen over de kwestie, of vrouwen tot candidaat mogen gesteld worden voor een of andere bestuursfunctie (Kamer, Raad enz.). Dc uitslag was, dat 91 zich et tegen en 3 er zich voor verklaarden 15 waren in blanco. Op een biljet stond te lezen tegen 1 Tim. 2 vs. 11 en 12. Op een ander stond „Als het gaat over „geoor loofd" moet men zich dan plaatsen op bijbelsch standpunt of dat der „rede" Ik wenschte, dat dame Groengweg zóó lang alleen bleef staan in de Tweede Kamer, dat ze zich zelf ging schamen en wegliep". De bouwvakstaking te Nijmegen geëindigd. De staking in de bouwvakken te Nijmegen is Zaterdagavond geëindigd, na zeven weken. Het loon is bepaald voor "geschoolde arbeiders op 73 cent per uur, voor ongeschoolde op 70 cent met terugwerkende kracht voor de we ken, waarin gewerkl is tusschen 1 Ja nuari en 7 Februari. Teruggetrokken is het voorstel der werknemers om uit te betalen op katholieke feestdagen, eveneens in de vacantiedagen en in het loopen naar en van het werk komt geen verandering. De eisch was daarvoor telkens een uur vergoeding. DE „ZEE-AND". Wij hadden reeds meermalen gele-1 genheid te wijzen op de krachtige ver dediging, welke Zeeuwsche belangen steeds vinden var. den heer C. K. Eiout, den bekenden Hoefijzer-cojrespondent van het „Hbld." Zijn hart klopt nog steeds warm voor zijn geboortegrond en waar 'hij kan, staat hij op de bres voor onze provincie. In „de Toorts" van Zaterdag 27 Maart komt een artikel voor onder den titel ..Klein- en Groot-Nederlanders". Aan dat artikel ontleenen wij het volgende Klein-Nederlanderv. We hebben er "alfijd"nog.'helaas, in" menigte. Onze Regeering toom. in het binnen land. zeer stellig genoeg haar nationaal besef. Maar zoo is 'het niet met alle machthebbers. Reeds eenige malen heb ik aanleiding gevonden om in „De Toorts" te wijzen op het bedreigen van nationale belan gen door de houding van onze te kwa der ure gefusioneerde spoorwegdirec ties tegenover de provincie Zeeland op het punt van de dienstregeling op de Zeeuwsche lijn en van de beoogde ver plaatsing der maatschappij „Zeeland". Nu is er, in het „Handelsblad" van 6 en 11 Maart, een polemiek over dat ver plaatsingsplan gevoerd tusschen mr. E. Fokker, president-commissaris van de. Zeeland" en iemand die zich teekent Kalff. en die het standpunt der spoor wegdirecties verdedigt. Reeds vóór die polemiek ontving ik, d.d. 4 Maart, een schrijven van 'n zeer bekend notabele te Vlissingen met verzoek om publicatie, aan welk verzoek ik al lang gevolg zou hebben gegeven, indien inmiddels niet andere onderwerpen den voorrang had den geëischt. Bedoeld schrijven, geti teld ..Het zinkende schip" luidt aldus Alles hier op aarde heeft zijn tijd van opgang er. bloei, van achteruit gang en verzinking. alleen. De lente hing in teere, groene sluiers over boom en struik, toen hij den vol genden morgen zijn wandeling begon. De vogels jubelden en vlogen bedrijvig heen en wfer. Ze hadden 't druk met het bouwen van hun nesten. En de zon vulde het woud met een'gouden glans. Hij klemde de tanden op elkaar en had ook maar 't liefst oogen en ooren stijf gesloten om niets te hooren, niets te zien. \pam hij zag en hoorde immers altijd slechts dat ééne hoe hij niet Kathe Eilert door het woud was ge gaan. Wat kon ze zich verheugen Het was, alsof de z.on helderder scheen, als ze. lachte. En als ze bloosde, als haar het war me bloed van de slapen in de wangen neerschoot en het kuiltje in haar kin dieper werd. EenmaaJ had ze gebloosd. Een paar wandelaars was hun in vlug tempo voorbijgegaan en had gezongen: Ik had een wapenbroeder Geen dapperder dan hij Toen had hij haar lachend bij de hand gevat en met de anderen meege zongen „Hij liet voor 't land zijn leven, Is in den strijd gebleven Zoo waren ook zij verder gemar cheerd, tot zij met een schelnischen blos haar hand uit de zijne had getrokken en de helling was afgeloopen. En hij had haar niet weerhouden 1 de kameraad. Hij had er geen betere i weergevonden en zou er nooit een bete- 1 De Hollandsche Spoorweg-Maat schappijen ontkomen niet aan die we reld-orde. Eenmaal was haar bestaan schitte rend en veel heeft het reizend publiek aan haar te danken gehad, toen de maatschappijen met elkaar concur reerden om de grootste snelheid te ontwikkelen, liet meeste comfort aan te bieden. Maar de oorlog is gekomen en daarmede de oeconomische crisis en daartegen waren dé maatschappijen niet opgewassen. Misschien ware het. beter geweest van de Regeering om de Maatschap pijen niet aan deze krachttoer bloot te stellen en de spoorwegen tijdelijk in dienst te stellen van het Rijk. Nu eclj.er zijn de spoorwegmaat schappijen, om hun leven te rekken, verschillende verkeerde middelen toe gaan passen. De eerste groote fout was de fusie, daarmede ging het groote beginsel verloren, dat de waarborg was voor een goede exploitatie bij tiet uitgeven der concessies. En eenmaal de eerste stap in ver keerde richting gedaan, volgt de eene (out op de andere. Een van die fouten is de concen tratie van het internationale verkeer op Engeland over den Hoek van Holland. Niet alleen dat daardoor 'net groot ste deel van dat verkeer voor ons land verloren zal gaan, maar daar door wordt het verkeer door Zeeland en daarmede de economische positie dier provincie ernstig bedreigd. De Spoorweg-Maatschappijen ver staan slecht de teekenen des tijds, gevoelen niet hoe juist in dezen tijd in het geheele land een behoefte be staat om aan de Zeeuwen te toonen, hoezeer op prijs gesteld wordt hun aanhankelijkheid en trouw aan Hol land in de ure des 'gevaars. Wanneer zij daarvan iets hadden verstaan dan hadden zii de kaart van Zeeland voor zich genonien om maatregelen te overwegen den ach terstand in die provincie in te halen. AAaar de tijd der Spoorweg-Maat schappijen spoedt ten einde, zij zijn onbekwaam om de groote taak die op haar rust behoorlijk te volvoeren. Voor en aleer doei' die maatschap- -pijen nog meer kwaad wordt gr sticht, behoort de Regeering in te grijpen om zoo spoedig mogelijk een voorstel te doen aan de Volksverte genwoordiging tot naasting. Wanneer de spoorwegen in Hol land zullen gebracht zijn onder de leiding van een bekwaam direfteur- generaal, dan zal de dienst zóó kun nen worden ingericht, dat hij voldoet aan den eersten en grootsten eisch dat zij bevorderen 's Lands belang, dat alle deelen van het Rijk tot bloei worden gebracht. De tijd is voorbij, dat vóór alles ge71 wordt op de belangen van de aandeelhouders. In dit stuk wordt terecht het zwaarte punt van een goede .verkeerspoiitiek ge legd in het nationale moment. En het is dat moment dat, in het antwoord van den heer Kalff aan mï. Fokker, te zeer is miskend. Zeker, het stuk van den lieer Kalff Is in alle opzic!\en veel beter dan wat de heer Van Kretschmar in der tijd in het zelfde blad schreef. Flet is, ten aanzien van de feitelijke overwegingen, veel sterker geargumenteerd. En terwijl de heer Van Kretschmar het nationale mo tief ronduit verwierp als iets waardoor rer vinden. In goede en booze dagen hand in hand door 't leven gaan. ja, nu begreep hij, hoe ze het meende thans nu ze voor hem verloren was. En hij dacht er in 't geheel niet aan, dat verloren dingen misschien toch nog eenmaal teruggevonden kunnen wor den. Zij zelf had zeker al lang alles ver loren, wat ze voor hem bezeten had en wat hij in ijdeie dwaasheid had ver speeld. En als hij nu kwam en haar een geheel zou kunnen bieden, dat zij ook als zoodanig zou moeten beschouwen dan kwam hij te laat. Niet lettend op den breeden hoofd weg dwaalde hij langs smalle paadjes links en rechts door 't bosch. Als iemand geen vast doel heeft, is het im mers maar het best, dat hij maar wat gaat dwalen. Eindelijk kwam hij aan een kruisweg bij een wegwijzer en nu keek hij toch op. Naar Liepow las hij en langzaam vertrokken zich zijn lippen tot een bit teren glimlach. Naar Liepow dat was ook een dwaalweg geweest, waar zijn ijdelheid hem op had gedreven. Hij wilde afdraaien en ging toch rechtuit. Waarom zou hij ook nog niet eens naar Liepow gaan, terwijl hij toch reeds ge daan had, alsof hij de toekomstige be zitter er van v;as. Eenmaal had hij nog iets over den verkoop van het landgoed een berichtje in de courant gelezen, waarin gezegd werd, dat liet in parti culier bezit was overgegaan. Aan wien zakenmenschen zich niet kunnen laten ophouden, tracht de heer Kalff het al thans nog in overeenstemming te bren gen met de commercieele overwegin gen. Maar veel meer dan dat doet hij ook niet. Zijn redeneering is deze Afgezien van financieelé overwegin gen die vóór een verplaatsing der „Zee land" naar Rotterdam pleiten, dringt de noodzakelijkheid van die verplaat sing zich op, aangezien Duitschland, dat zijn spoorwegen nu in één hand heeft en om der zuinigheid wille eiken treinkilometer moet wikken en wegen, geen duhbele route naar Engeland door Holland meer wil helpen onderhouden. En dap moeten wij die route kiezen die voor de groote plaatsen in Holland zelf het gunstigst is. Da.t is die over Rotter dam. Het eenige middel tot behoud van de „Zeeland" is dus juistverplaatsing naar Rotterdam. Dat is zeker een ver lies voor Vlissingen (niet voor Zeeland, zoo beweert de heer Kalff, die verze kert dat de drie gewone sneltreinen op de'Zeeuwsche lijn hersteld zullen wor den zoodra de dienstregeling „kan" worden uitgebreid) maar „wat het zwaarste is, moet het zwaarste wegen". Ik geloof dat ik hiarmede de kern van 's heeren Kalff's betoog correct heb weergegeven. Nu is er in deze kern een duister punt en een leemte. Het duistere punt is dit Indien het werkelijk de Duitsche spoorwegautori teiten zijn en niet de Hollandsche die de twee routes tot ééne wiljen her leiden en indien het uitgesloten is, zoo als de heer Kalff beweert, dat die Duit sche autoriteiten meer clan ééne route willen bestendigen (een bestendiging die 'toch ook niet weinig een Duitsch belang ware), waarom blijft dan noch tans minister König zich standvastig verzetten tegen een verplaatsing van de „Zeeland"? Zou het ook mogelijk zijn, dat de heer Kalff zich een weinig vergist, en dè verlangens van de Hol landsche spoorwegen met die van de Duitsche verwart Or, zoo neen, ziet dan misschien de minister wat de heer Kalff en dit is ue leemte in zijn beloog niet ziet, nl. dat het, juist in dezen tijd, een belang is niet alleen voor Vlissingen (trouwens de grootste plaats van heel Zeeland, lmer Kalff niet alleen ^oor^de pro vincie Zeeland, maar 'n rèehtstreëkscii' nationaal belang, om den eenigen Ne- derlandschen concurrent van de Oostende-iijn niet van zijn plaats te ha len en niet, zoodoende, aan de Belgi sche lijn het kanaalverkeer van Zuid- Duitschland toe te werpen Want de Ylissingsche lijn is onze eenige kanaal- lijn, is daardoor ook veiliger en meer vaarvast dan de Hoeklijn, (die boven dien een lastig en vaak gevaarlijk bin nenvaren heeft aan den Hoek). En ze is dit, doordien de booten van en naar Vlissingen dicht onder de Belgische kust varen tot tusschen Biankenberghe en Oostende, precies evenzeer als de Oostende-lijn. Maar deze overweging van nationaal beiang ziet de heer Kalff over 't hoofd. De Regeering echter, gelukkig, blij- kelijk niet. Nu zou ik, ten slotte, den heer Kalft die, blijkens cien aanhef van zijn stuk, mijn beschouwingen geen antwoord, maar toch wel het lezen waard heeft gevonden, nog een gcynoedelijken raad willen geven. Verscheidene jaren geleden was er te Amsterdam een nieuwe directeur van openbare werken opgetreden (ik geloof, na een jaar zoowat) schreef hij een het landgoed was verkocht, had er niet bijgestaan en 't had hem verder ook niet geïnteresseerd. Het interesseerde hem ook thans .niet en het berouwde hem al haast, dat hij dezen weg gegaan was. toen hij plotse^ ling bij een opening in 't bosch kwam en een breede weide zag, die door een tak van den Have! werd doorsneden en zich thans in 't zonnelicht baadde. Op een kleine hoogte stond tusschen prachtig geboomte de oude, breede heerenhuizinge. Liepow was een prachtige bezitting en had daarom ook op freule Armgard zijn aantrekkingskracht uitgeoefend. Weer die bittere glimlach en dan een beweging met de hand voorbij Maar ook hij begon thans iets van de aantrekkingskracht te bespeuren, welkê van de oude bezitting uitging en over een groen grastapijt liep hij ver der, tot hij-de bijgebouwen en.daarach ter de heerenbehuizing duidelijk voor zich zag. En duidelijk zag hii thans ook een man, die langzaam cn. waardig de s.toep afkwam en nu om liet huis heen de richting naar het pad insloeg. Alsof de bliksem voor Item in den grond was geslagen, zoo was Rudolf Miillenhof blijven staan. Die gestalte de bewegingen de grootte a'Jes en al had hij ook het gezicht niet ge zien, dat was immers oom Jobst (Wordt vervo.lgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1