ZATERDAG Ï3 MAART. »8e «J aargarsg gjj Jeze Coüf?nl behoort een Bijvoegsel. cameroverzTcht. BINNENLAND CS 62 ryv-r >t>-i >20 VL1SSINGSCHE COURANT ADVERTENTIE-PRIJS Van 4 regels ƒ1.— voor iedere rPoel meer 24 centbij abonnement spe- -iale prijzen. Reclames 48 cent per regel Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen "an 5 regels 50 centiedere regel meer 12 cent, bij 'contante betaling. Familieberichten van 16 regels 1.55, iedere regel meer 24 cent. ABONNEMENTS-PRÏjS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal keren 2.per drie maanden. Franco joor het gelieele rijk: ƒ2.30. Week-abon- jementen 15 cent. Afzonderlijke nummers t cent. FONDS VOOR HET GEMEENTE ZIEKENHUIS. Ontvangen b ij dragen: Vorige opgave 11984.89 M. L., alhier 200. H. P. M. Zn., Den Haag 30. Oebr. K., Rotterdam 50.— Totaal 12264.89 6emsente-Z[ekenhüis Liefdadigheid en vrijheidszin, dat zijn naar getuigenis van landzaat en van vreemdeling te allen tijde in deze lage landen aan de zee, de sterkst spre kende karaktertrekken van ons volk geweest. Voor onze vrijheid begonnen we een strijd, die tachtig jaren duren zou, aleer het dierbare pand veroverd en bevestigd kon worden. Ons kleine land bleek in den loop der eeuwen groot genoeg om er ontelbaar vele .vluchtelingen ten veiligen herberg te strekken. Verdreven van huis en haard, vonden duizenden en duizenden poli tieke bannelingen hier een rustige steê, om er te arbeiden, om er met vrouw en kroost veilig te verblijven, om er ten leste als in een tweede vaderland het moegestreden hoofd voor eeuwig ter ruste te leggen. De aloude vrijheidszin, die wij ons zeiven veroverden, en waar van wij altijd anderen de gulden vruch ten in ruime weldaad deden ontvan- «c, zij is en blijve ons het hechtste na tionale cement, dat alle bewoners dezer Nederlandsche gewesten tot een geheel en onverdeelbaar volk maakt. Maar naast dien vrijheidszin heeft ook door de eeuwen heen de drang der liefdadigheid zich in alle Nederlandsche oorden doen kennen en doen eeren. Geen droeve gebeurtenis kan hier of daar een deeL van ons volk teisteren, of van alle zijden komt; met den drang van het milddadig hart, de hulp in el- ken vorm,-nood en tranen stelpen. En geldt het vreemden, dan is die drang tot liefdadigheid voorzeker niet minder, en komt zij gewis niet geringer tot uiting in hulpbetoon, in steun met woord en daad. Vraagt het eens de ontelbaar vele moeders in de landen rondom ons en nog verder, of er door kaar tevergeefs werd aangeklopt aan Holland's deur voor het arme, ver kommerde, hongerige kind. Vraagt het waar en wie gij wilt, overal zal men u naast 's lands vrijheid, den liefdadig heidszin zijner inwoners prijzen. Dat is een eerenaam, dien wij hebben op te houden naar buiten en naar binnen, zoowel voor den vreemde als voor ons zelf. Want ook liefdadigheid moet en zal blijven een nationaal kenmerk van onzen aard. Door daaraan vast te hou den, haar te betrachten en aan te kwee ken, bevorderen wij ons eigen geluk en dat van anderen. Waar nooddruttigen om bijstand, waar armen om steun, waar zieken om verzorging en hulp 'tagen, daar mag het Nederlandsche kart, noch de helpende hand zich af renden. Veel, zeer veel wordt er reeds ge daan op het gebied van het sociale hulpbetoon, en toch is dat alles nog verre van genoeg.,"Steeds worden wij "a eens door dif, dan weer door iets anders er aan herinnerd, hoe gebrekkig, hoe onvoldoende ook de liefderijkst geboden hulp soms is. Stemt dit de wankelmoedigen tot verslapping hun- ner helpende krachten, de ware menschlievendheid vindt juist in tegen spoed nieuw voedsel, nieuwen lust en nieuwe kracht tot inspanning. Zij is in nrae naastenliefde even sterk, even duurzaam als het geloof dat bergen v"zetten kan. bergen verzetten, ja dat wordt zoo menigmaal in het dagelijkse!) leven van ons geloof, van ons vertrouwen, van ons streven en werken en steunen op e'gen kracht gevraagd. Het waarachtig g ooven in het goede der voorgeno men taak, het gegrond vertrouwen, het el alle krachten streven, zij dragen 00 menigwerf den palm der moeizaam bevochten overwinning weg, waar wei feling en wankelmoedigheid recht streeks naar de nederlaag zouden heb ben gevoerd. _Het is die kracht van de overtuiging, het is dat geloof aan de eindelijke zegepraal, die zoowel in het leven der volken, getuige de zege der Entente, als in het bestaan van elk on zer afzonderlijk, onontbeerlijk is voor het welslagen van alles wat wij onder nemen en beginnen. Hoe wordt die kracht nog versterkt, waar het een algemeen erkend nóbel, nuttig en weldadig doel betreft, als de totstandkoming van een inrichting, waar de lijdende menschheid herstel, levenslust en levenskracht hervinden kan. Een ziekenhuis, de plaats onzer inwoning waardig, waardig naar de beteekenis van de meestbevolkte stad in onze provincie van niet minder dan ruim 22 duizend zielen, waardig niet minder naar de eischen door de moder ne krankenverpleging aan zulk een inrichting in een land als het onze te stellen. Waarmede we ons tot nu toe ais Gemeente-Ziekenhuis moesten be helpen, dient als totaal verouderd te worden afgedaan. De tijden eischen een gansch andere huisvesting voor de gemeentelijke ziekenverzorging als in het welhaast een eeuw bestaande Ge meente-gasthuis, gelijk wij dit thans hebben, mogelijk is. Een nieuw zieken huis verrijze derhalve, een dat aan de rechtmatige eischen der bevolking vol doen kan, en dat zijn veld van arbeid niet slechts tot de inwoners der stad, maar ook buiten de gemeentelijke, ja buiten de provinciale grenzen vermag te hebben. Een ziekenhuis dat nevens de reeds van particuliere zijde bestaan de en hoogelijk gewaardeerd worden de ziekenverpleging, een sieraad van stad en van provincie kan worden, en een weldaad aan allen die er om ver zorging komen zullen. Het is waarlijk geen geringe taak, zdlk een monument van rechtgeaarden burgerzin te doen verrijzen. Immers de gemeentelijke financiën zijn er aller minst naar om voor de bedragen waar om het hier gaat ten stadhuize te ko men aankloppen, en het particulier ini tiatief wordt daardoor van zelf op den voorgrond geschoven. Het is een eere- taak, die haar door de omstandighe den op de schouders wordt gelegd, maar toch ook. een taak, die wel te dragen zal zijn, zoo maar elk die zich daartoe geroepen gevoelt en wiens middelen er toe 'rn staat stellen, een steentje bijdraagt. Ook hier geldt het vóór alles dat vele lianden het werk ücht maken. Maar bovenal wordt de steun verwacht van hen, die met aard- sche goederen ruim gezegend, reeds zoo menigmaal niet te vergeefs een beroep op hun weldadigheidszin lieten doen, en waarvan men er gelukkig nog velen in onze stad, in onze provincie, in ons land vinden kan. Want het geldt hier een zoo algemeen belang, een be lang van zulk -een wijde strekking, dat ruime steun van allen in den lande ge rechtvaardigd mag heeten, en naar wij hopen 'en verwachten ook niet zal uit blijven. Immers, \wij wezen er in den aanvang op hoe de geest van vrijheid en weldadigheid wereeend, een naar waarheid nationaal kenmerk dragen. En hei is een gerechtvaardigd geloof in de stuwkracht van den geest, dat deze, als zoo menig keer, ook nu weer bergen verzetten zal, en over alle be zwaren heen, een, Vlissingen en zijn inwoners waardig, Gemeentelijk Zie kenhuis za! doen verrijzen. TWEEDE KAMER. Vergadering van Vrijdag. De discussie naar aanleiding van de interpellatieMarchant over cle sta king der havenarbeiders en de houding der Regeering" daartegenover, .dwaalde natuurlijk steeds meer af van de eigen lijke kwestie. De heer Braufigam was niet voorbereid op de vragen van den heer Marchant. Daarom kwam vandaag de heer Oudegeest het nog eens over doen. Hij was van oordeel, dat de Regeering had te overwegen wat haar te doen staat als de levensmiddelen- aanvoer in gevaar komt. Zal ze dan beslag leggen op de schepen Ze kan daarmede ni.et wachten tot het tekort gekomen is. Het was hem ook niet dui delijk bij wien de minister zijn licht had opgestoken. Overigens was dit'-betoog een kibbe larij met den heer Kolthek. De heer A. P. Staalman verklaarde zich voor wettelijk verplichte arbitrage en daarbij strafbaarstelling van deelne ming aan een'staking. De minister heeft den onafwijsbaren plicht om hier in te grijpen omdat de levensmiddelen- aanvoer in gevaar komt. Overigens wenschte hij dat de Regeering onmid dellijk ingreep en keurde hij de hou ding van den heer Nijgh af. Onrechtmatig achtte de heer Smeenk de staking. Z.i. moest deze eerst wor den opgeheven en dan zou een arbi traire beslissing moeten worden geno men, waarbij alle tleonomische factoren overwogen moeten worden. De heer Treub wenschte zich niet over het ge schil uit te laten omdat hij als voorzit ter van den Loonraad van het spoor wegpersoneel buiten deze kwestie bleef èn omdat hij voorzitter is van de stoomvaartmaatschappij „Nederland". Alleen wenschte hij een waarschu wend woord te laten Jiooren tegen het opdrijven van de looneischen, die ten slotte de productie in gevaar kunnen brengen. Het ware z.i. gewenscht dat de arbeiders dit eindelijk eens inzagen. Volgens den heer Trpelstra staat de minister Aalberse op oud-liberaal standpunt. Hij wenscht zich te onthou den bij dit conflict zoolang niet beide partijen zich bereid verklaren om de bemiddeling te aanvaarden. Zonder daarvoor eenige opdracht te hebben, meende hij mede wel te kunnen ver klaren dat een vootstel om 7.50 gld. per dag te geven de arbeiders vra gen 8 gld., de werkgevers willen 7 gld. geven - - zeer waarschijnlijk tot oplos sing van het conflict zou leiden. Vervolgens stelde hij in het licht hoe gevaarlijk het politiek dilettantisme is van den heer Nijgh en hoe onhoudbaar het neutraliteitsstandpunt van den mi nister was. Hij wenschte evenais de heer Marchant, dat de Regeering een oordeel za! uitspreken en dan afwach ten of beide partijen het aanvaarden. Volgens den heer Wijnkoop was de Federatie bereid bemiddeling te aan vaarden. Ten slotte stelde de heer Nolens den minister een vraag. Hij had een slech ten indruk van de werkgevers, omdat zij de machtskwestie hadden gesteld namens alle werkgevers in het land. Nu achtte hij het noodig een wettelijke re geling voor verplichte arbitrage te ma ken. Intusschen vroeg hij ook een po ging om tot arbitrage te komen in deze staking. Minister Aalberse verklaarde dat het volkomen onjuist is dat de werkgevers verklaard hadden hoogere loonen te willen betalen als de Rtgeering de ver antwoordelijkheid wilde dragen. Als de arbeiders arbitrage willen, dan is de minister bereid die door te zetten. Dat is dus het resultaat van het debat. DE MAILBOOT „PRINSES JULIANA". Van de we-rf der Kon. Maatsch. „de Scjjelde'' werd hedenmiddag te water gelaten het dubbelschroefstoomschip „Prinses Juliana", in aanbouw voor re kening van de stoomvaart-maatschap pij „Zeeland" voor haren maildienst VlissingenFolkestone. Door mevrouw M. de Meester—Kruyt, echtgenoote van den directeur der maatschappij „Zeeland", werden de laatste beletselen voor het tewater gaan, weggenomen. Het schip is gebouwd onder speciaal toezicht van Lloyd's en voldoet ten voile aan de eischen voor klasse ,,A" Kanaaldienst. De hoofdafmetingen zijn Lengte over alles 363'-0" lengte op de water lijn 358'-0" breedte op buitenkant spanten 42-6" holte van kiel tot op perdek in de zijde 25'-0". Het schip is bruto registerton 3000. Onder het opperdek bevinden zich 2 doorloopende dekken, hoofdzakelijk bestemd voor passagiershutten en ver blijven der schepelingen. De bovenbouw bestaat behalve uit een bak, lang 60'-0", uit een promena dedek voor de le klasse, ter lengte van 186'-0" en het daar boven gelegen sioependek, terwijl achterop een ruim dekhuis voor de 2e klasse is aange bracht, met daarboven gelegen prome nadedek. Op het achterschip bevindt zich nog een afzonderlijk dekhuis voor de stoommachine en verhaailier. Er zijn in 't geheel 11 waterdichte schotten, die tot het eerste dek boven de water lijn zijn opgetrokken, behalve het aan varingsschot en de schotten nos. 2 en 4, welke tot het opperdek doorloopen. De waterdichte schotten in de pas sagiersruimte zijn alle ontworpen zon der deuren, wat aan de veiligheid der passagiers zeer ten goede komt. Het sioependek biedt ruimte voor dertien groote reddingbooten, waarvan acht stuks onder Welin's Davits. De meeste dier booten kunnen zoo noodig a.an beide zijden te water worden ge laten, door middel van rails, waarover de booten van het eene boord naar het andere snel verplaatst kunnen worden. Het schip wordt gestuurd door mid del van een gebalanceerd roer, onge veer 10 ton wegende, met stalen koning van 40 cM. diameterr. De stoomstuurmachine is geleverd door de firma John Hastie. Vanaf de kommandobrug wordt deze machine bewogen door een telemotor op deze brug bevindt zich tevens o.a. de roerrverklikker en toestellen tot op nemen der onderwater-kloksignalen. Voor reserve-stuurinrichtingen zijn aanwezig een stuurkolom op het ach terpromenadedek, werkende op de stuurmachine en een handstuurinrich ting in het stuurhuis. De beide stoklooze ankers worden bediend door een stoomankerspil van de firma Clarke Chapman. Voor het lossen en laden zijn twee 3-tons stoom- lieren aanwezig. In het voorschip be vinden zich drie laadruimen en in het achterschip twee, terwijl de totale ca paciteit 150 ton bedraagt bij een gemiddelden diepgang van het schip van 12'-6". Voor het verhalen is op den bak een stoom-kaapstander geplaatst en ach terop een verhaailier in het stuurhuis. Het schip wordt voorzien van een in stallatie voor draadiooze telegrafie, benevens van een noodverlichting, wel ke automatisch wordt ingeschakeld. De bemanning, inciusief officieren, bestaat uit 70 personen. Er zulien in 't geheel slaapplaatsen zijn voor 267 eerste klasse passagiers, waarvan 41 de beschikking kunnen hebben over éénpersoonshutten en de anderen over tweepersoonshutten. De vestibule, eetsalon, rookkamer en de luxeverblijven worden betimmerd door de firma Mutters te 's-Graven- hage. In het achterschip bevinden zich de hutten voor 110 tweede klasse passa giers. De tweede klasse eetsalon en rook kamer worden betimmerd door de Maatsch. „de Schelde". Het schip wordt geheel electrisch verlicht. De dynamo's zijn vervaardigd door de firma Alien Son Cy. Ltd., terwijl de installatie wordt verricht door de firma Van Rietschoten en Hou- wens te Rotterdam. Aan de ventilatie van alle mogelijke gedeelten en in het bijzonder aan de volksverblijven, is de meeste aandacht besteed. De hoofdwerkfuigen zijn twee triple expansie machines met twee L. D. cy linders en vier krukken, gebalanceerd volgens het Yarrow-Schlick en Twee- dig Systeem. De cilinders zijn van de volgende afmetingen De H. D. 28 inches M. D. 43'/2 inches en twee L. D. 49 inches met 33 inches gemeenschappelijke slag. Alle cylinders zijn voorzien van voeringen. De H. D. cilinder heeft een ronde stoomschuif van 23 inches Jiam., de M. D. cilinder heeft twee ronde stoom- schuiven, elk van \sy2 inches diam. en de L. D. cilinders elk een vlakke schuif met ontlastring. De M. D. en L.D. stoomschuiven zijn voorzien van even- wichts-cyiinders. De aanzetmachine heeft twee cilinders, terwijl iedere machine van een Aspinall regulateur is voorzien. De machines zijn ontworpen voor ongeveer 180 omw. per minuut, waar bij 10.000 l.P.K. totaal kunnen ontwik keld worden. Elk der machines treeft een conden sor met een verkoelend oppervlak van 5150 vierk. voet en zijn afzonderlijk opgesteld. De door de machines ontwikkelde kracht wordt door de stalen assen op de bronzen schroeven overgebracht. De schroefas is zoowe! binnen als buiten boord voorzien van een Cedervall's pakkingring. De hoofdmachines drijven geen pom pen. De volgende hulpwerktuigen zijn geplaatst in de zijde der machineka mer twee dubbele luchtpompen, twee circulatiepompen, twee hoofdvoedings- pompen, twee lmlpvoedingspompen, een zoutwaterpomp, een Sanitary- pomp, een zoetwaterpoinp, een voe- dingwatervoorwarmer en twee voe- dingwaterfilters. Voor de complete etectrische instal latie zijn drie gesloten machines met dynamo's, welke elk in staat zijn te leveren 750 Amp. bij 100 Volts. De ketel-installatie bestaat uit vier dubbele ketels, welke allen van 6 ge golfde vuren zijn voorzien. Dezè ketels bevinden zich twee aan twee in afzon derlijke keteiruimen en hebben een diam. van 14'-6" en zijn 20'-0" lang. Het totaal roosteroppervlakte is 616 vierk. en het verwarmd oppervlak 19440 vierk. de stoomdruk is 190 lbs .per vierk. Toegepast is Howdens geforceerde trekking met Silley's palent vlamdeu- ren. Voor den luchttoevoer van elk der vier stookplaatsen zorgt een electrisch gedreven fan, geplaatst in fankamers op het promenadedek, zoo ingericht dat bij het defect raken van een fan, een andere twee stookplaatsen bedie nen kan. In de keteiruimen bevinden zich See's aschejectors, waarvoor op een der stookplaatsen een krachtige af zonderlijke pomp aanwezig is. Boven dien kan de asch met handwip-toestel- len verwijderd worden. Voor iedere twee ketels is een schoorsteen be schikbaar, waarvan de eerste schoor steen voorzien is van twee fluiten. Ten slotte dient nog te worden ver meld, dat het schip evenals de overige schepen der Maatschappij, speciaal wordt ingericht voor het vervoer der groote mails tusschen Engeland en het vasteland viee-versa. Daartoe bevinden zich aan boord een groot postkantoor en daaraan gren zende mailkamers, voldoende om de grootste mails te kunnen bergen. De „Prinses Juliana" is een zuster schip van het gelijknamige stoomschip van de Maatsch. „Zeeland", dat tij dens den oorlog verloren ging alleen zijn hier en daar nog eenige verbete ringen aangebracht als resultaat van de langjarige ervaring van de maatsch. „Zeeland" op het gebied van het rei- zigersvervoer over zee. Holland te Weenen. Blijkens een van Harer Majesteits gezant te Weenen ontvangen telegram heeft de burgemeester dier stad hem medegedeeld, dat ter herinnering aan de veie diensten door Nederland aan de noodlijdende Weensche bevolking en Weensche kinderen bewezen, de Stefaniestrasze aldaar, gelegen in de tweede wijk, herdoopt wordt in „Hoi- landische Strasze". Luchtpostdienst NederlandEngeland. In het Engelsche Lagerhuis heeft de onder-minister van de lucht, sprekende over den luchtpostdienst met Brussel en Parijs, gezegd, dat men een derge- lijken dienst met Holland en andere landen hoopte in te stellen. Geen Hollandsche melk naar België. Naar „de Tel." uit de beste bron verneemt, berusten de berichten uit Brussel, als zou melk van ons land naar België worden uitgevoerd, op misver stand of fantasie. Aan de fabrieken, welke toestemming gevraagd hadden, om melk naar België te mogen expor teeren, is officieel kennis .gegeven dat hiertoe géén vergunning kan worden verleend. Begrooting van de posterijen, telegrafie en telefonie. Aan het voorloopig verslag der Twee de Kamer over de begrooting van de posterijen, telegrafie en telefonie voor 1920, is door den heer Van Stapele een afzonderlijke motie toegevoegd, waarin hij, resumeerende, het volgende vast stelt 1. Dat er verandering moet komen in de verhouding van de bedrijfsleiding tot het departement. 2. Dat de werkwijze van het hoofd bestuur grondig moet worden herzien. 3. Dat aan het personeel meer invloed op den gang van zaken moet worden gegeven, waardoor zijn belangstelling voor den dienst wordt aangemoedigd. 4. Dat veel meer nieuw personeel moet worden in dienst genomen en dat daarbij zooveel mogelijk met de ver- keersuitbreiding behoort te worden re kening gehouden. 5. Dat door goede arbeidsvoorwaar den en goede salarieering getracht moet worden het peil van het personeel zoo hoog mogelijk op te voeren. 6. Dat het financieele beheer gron dig moe! worden herzien op den grond slag van geen levering, aan wie ook, beneden kostprijs. Enben ik van meening, dat, om al deze hervormingen tot stand te brengen, de benoeming van 'n commissie waarin naast vertegenwoordigers zitting heb ben personen uit de zakenwereld, als mede vertegenwoordigers van de orga nisaties van het personeel, het meest aangewezen thiddel is om het doel wat ik met deze nota beoog herstel van de goede en richtige functioneering van „het post-, telegraaf- en telefoonbedrijf, op de beste en snelste wijze te bereiken. De socialisatie-commissie. Thans kan worden medegedeeld, dat bij Kon. besluit is ingesteld een Staats commissie, aan welke wordt opgedra gen te onderzoeken door welke wet telijke maatregelen de voortbrenging en verdeeling van goederen meer dienstbaar kunnen worden gemaakt aan het algemeen belang. De Commissie is gemachtigd desge- wenscht partieele rapporten aan de Kroon uit te brengen of voorstellen aan de Kroon te doen. Aan de Commissie is de bevoegd heid verleend om buiten haar staande personen te hooren en inlichtingen te vragen. Bepaald is dat het uit te brengen advies zal worden vastgesteld bij meerderheid van stemmen, doch dat het den leden vrij staat luin gevoelen, in dien liet van dat der meerderheid af wijkt, door het indienen van afzonder lijke nota's aan de Kroon te doen kennen. Verder is bepaald dat de commissie haar vergaderingen zal houden te 's- Gravenhage ter plaatse door den voor zitter aan te wijzen. Sterke daling van den melkprijs. Als een bewijs hoe snel de melkprij zen dalen, meldt men aan de „Stand!" uit Polsbroek en omliggende gemeen ten, dat in November 1919 de prijs 16 cent per liter af boerderij bedroeg, in December en Jan. d.a.v. 15 ct., de eer-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1