ZATERDAG Ï3 MAART.
»8e «J aargarsg
gjj Jeze Coüf?nl behoort een Bijvoegsel.
cameroverzTcht.
BINNENLAND
CS
62
ryv-r >t>-i
>20
VL1SSINGSCHE COURANT
ADVERTENTIE-PRIJS
Van 4 regels ƒ1.— voor iedere
rPoel meer 24 centbij abonnement spe-
-iale prijzen. Reclames 48 cent per regel
Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen
"an 5 regels 50 centiedere regel meer
12 cent, bij 'contante betaling.
Familieberichten van 16 regels 1.55,
iedere regel meer 24 cent.
ABONNEMENTS-PRÏjS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
keren 2.per drie maanden. Franco
joor het gelieele rijk: ƒ2.30. Week-abon-
jementen 15 cent. Afzonderlijke nummers
t cent.
FONDS VOOR HET GEMEENTE
ZIEKENHUIS.
Ontvangen b ij dragen:
Vorige opgave 11984.89
M. L., alhier 200.
H. P. M. Zn., Den Haag 30.
Oebr. K., Rotterdam
50.—
Totaal 12264.89
6emsente-Z[ekenhüis
Liefdadigheid en vrijheidszin, dat
zijn naar getuigenis van landzaat en
van vreemdeling te allen tijde in deze
lage landen aan de zee, de sterkst spre
kende karaktertrekken van ons volk
geweest. Voor onze vrijheid begonnen
we een strijd, die tachtig jaren duren
zou, aleer het dierbare pand veroverd
en bevestigd kon worden. Ons kleine
land bleek in den loop der eeuwen
groot genoeg om er ontelbaar vele
.vluchtelingen ten veiligen herberg te
strekken. Verdreven van huis en haard,
vonden duizenden en duizenden poli
tieke bannelingen hier een rustige steê,
om er te arbeiden, om er met vrouw en
kroost veilig te verblijven, om er ten
leste als in een tweede vaderland het
moegestreden hoofd voor eeuwig ter
ruste te leggen. De aloude vrijheidszin,
die wij ons zeiven veroverden, en waar
van wij altijd anderen de gulden vruch
ten in ruime weldaad deden ontvan-
«c, zij is en blijve ons het hechtste na
tionale cement, dat alle bewoners dezer
Nederlandsche gewesten tot een geheel
en onverdeelbaar volk maakt.
Maar naast dien vrijheidszin heeft
ook door de eeuwen heen de drang der
liefdadigheid zich in alle Nederlandsche
oorden doen kennen en doen eeren.
Geen droeve gebeurtenis kan hier of
daar een deeL van ons volk teisteren,
of van alle zijden komt; met den drang
van het milddadig hart, de hulp in el-
ken vorm,-nood en tranen stelpen. En
geldt het vreemden, dan is die drang
tot liefdadigheid voorzeker niet minder,
en komt zij gewis niet geringer tot
uiting in hulpbetoon, in steun met
woord en daad. Vraagt het eens de
ontelbaar vele moeders in de landen
rondom ons en nog verder, of er door
kaar tevergeefs werd aangeklopt aan
Holland's deur voor het arme, ver
kommerde, hongerige kind. Vraagt het
waar en wie gij wilt, overal zal men
u naast 's lands vrijheid, den liefdadig
heidszin zijner inwoners prijzen. Dat is
een eerenaam, dien wij hebben op te
houden naar buiten en naar binnen,
zoowel voor den vreemde als voor ons
zelf. Want ook liefdadigheid moet en
zal blijven een nationaal kenmerk van
onzen aard. Door daaraan vast te hou
den, haar te betrachten en aan te kwee
ken, bevorderen wij ons eigen geluk en
dat van anderen. Waar nooddruttigen
om bijstand, waar armen om steun,
waar zieken om verzorging en hulp
'tagen, daar mag het Nederlandsche
kart, noch de helpende hand zich af
renden.
Veel, zeer veel wordt er reeds ge
daan op het gebied van het sociale
hulpbetoon, en toch is dat alles nog
verre van genoeg.,"Steeds worden wij
"a eens door dif, dan weer door iets
anders er aan herinnerd, hoe gebrekkig,
hoe onvoldoende ook de liefderijkst
geboden hulp soms is. Stemt dit de
wankelmoedigen tot verslapping hun-
ner helpende krachten, de ware
menschlievendheid vindt juist in tegen
spoed nieuw voedsel, nieuwen lust en
nieuwe kracht tot inspanning. Zij is in
nrae naastenliefde even sterk, even
duurzaam als het geloof dat bergen
v"zetten kan.
bergen verzetten, ja dat wordt zoo
menigmaal in het dagelijkse!) leven van
ons geloof, van ons vertrouwen, van
ons streven en werken en steunen op
e'gen kracht gevraagd. Het waarachtig
g ooven in het goede der voorgeno
men taak, het gegrond vertrouwen, het
el alle krachten streven, zij dragen
00 menigwerf den palm der moeizaam
bevochten overwinning weg, waar wei
feling en wankelmoedigheid recht
streeks naar de nederlaag zouden heb
ben gevoerd. _Het is die kracht van de
overtuiging, het is dat geloof aan de
eindelijke zegepraal, die zoowel in het
leven der volken, getuige de zege der
Entente, als in het bestaan van elk on
zer afzonderlijk, onontbeerlijk is voor
het welslagen van alles wat wij onder
nemen en beginnen.
Hoe wordt die kracht nog versterkt,
waar het een algemeen erkend nóbel,
nuttig en weldadig doel betreft, als de
totstandkoming van een inrichting,
waar de lijdende menschheid herstel,
levenslust en levenskracht hervinden
kan. Een ziekenhuis, de plaats onzer
inwoning waardig, waardig naar de
beteekenis van de meestbevolkte stad
in onze provincie van niet minder dan
ruim 22 duizend zielen, waardig niet
minder naar de eischen door de moder
ne krankenverpleging aan zulk een
inrichting in een land als het onze te
stellen. Waarmede we ons tot nu toe
ais Gemeente-Ziekenhuis moesten be
helpen, dient als totaal verouderd te
worden afgedaan. De tijden eischen
een gansch andere huisvesting voor de
gemeentelijke ziekenverzorging als in
het welhaast een eeuw bestaande Ge
meente-gasthuis, gelijk wij dit thans
hebben, mogelijk is. Een nieuw zieken
huis verrijze derhalve, een dat aan de
rechtmatige eischen der bevolking vol
doen kan, en dat zijn veld van arbeid
niet slechts tot de inwoners der stad,
maar ook buiten de gemeentelijke, ja
buiten de provinciale grenzen vermag
te hebben. Een ziekenhuis dat nevens
de reeds van particuliere zijde bestaan
de en hoogelijk gewaardeerd worden
de ziekenverpleging, een sieraad van
stad en van provincie kan worden, en
een weldaad aan allen die er om ver
zorging komen zullen.
Het is waarlijk geen geringe taak,
zdlk een monument van rechtgeaarden
burgerzin te doen verrijzen. Immers de
gemeentelijke financiën zijn er aller
minst naar om voor de bedragen waar
om het hier gaat ten stadhuize te ko
men aankloppen, en het particulier ini
tiatief wordt daardoor van zelf op den
voorgrond geschoven. Het is een eere-
taak, die haar door de omstandighe
den op de schouders wordt gelegd,
maar toch ook. een taak, die wel te
dragen zal zijn, zoo maar elk die zich
daartoe geroepen gevoelt en wiens
middelen er toe 'rn staat stellen, een
steentje bijdraagt. Ook hier geldt het
vóór alles dat vele lianden het werk
ücht maken. Maar bovenal wordt de
steun verwacht van hen, die met aard-
sche goederen ruim gezegend, reeds
zoo menigmaal niet te vergeefs een
beroep op hun weldadigheidszin lieten
doen, en waarvan men er gelukkig nog
velen in onze stad, in onze provincie,
in ons land vinden kan. Want het geldt
hier een zoo algemeen belang, een be
lang van zulk -een wijde strekking, dat
ruime steun van allen in den lande ge
rechtvaardigd mag heeten, en naar wij
hopen 'en verwachten ook niet zal uit
blijven. Immers, \wij wezen er in den
aanvang op hoe de geest van vrijheid
en weldadigheid wereeend, een naar
waarheid nationaal kenmerk dragen.
En hei is een gerechtvaardigd geloof
in de stuwkracht van den geest, dat
deze, als zoo menig keer, ook nu weer
bergen verzetten zal, en over alle be
zwaren heen, een, Vlissingen en zijn
inwoners waardig, Gemeentelijk Zie
kenhuis za! doen verrijzen.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Vrijdag.
De discussie naar aanleiding van de
interpellatieMarchant over cle sta
king der havenarbeiders en de houding
der Regeering" daartegenover, .dwaalde
natuurlijk steeds meer af van de eigen
lijke kwestie. De heer Braufigam was
niet voorbereid op de vragen van den
heer Marchant. Daarom kwam vandaag
de heer Oudegeest het nog eens over
doen. Hij was van oordeel, dat de
Regeering had te overwegen wat haar
te doen staat als de levensmiddelen-
aanvoer in gevaar komt. Zal ze dan
beslag leggen op de schepen Ze kan
daarmede ni.et wachten tot het tekort
gekomen is. Het was hem ook niet dui
delijk bij wien de minister zijn licht had
opgestoken.
Overigens was dit'-betoog een kibbe
larij met den heer Kolthek.
De heer A. P. Staalman verklaarde
zich voor wettelijk verplichte arbitrage
en daarbij strafbaarstelling van deelne
ming aan een'staking. De minister
heeft den onafwijsbaren plicht om hier
in te grijpen omdat de levensmiddelen-
aanvoer in gevaar komt. Overigens
wenschte hij dat de Regeering onmid
dellijk ingreep en keurde hij de hou
ding van den heer Nijgh af.
Onrechtmatig achtte de heer Smeenk
de staking. Z.i. moest deze eerst wor
den opgeheven en dan zou een arbi
traire beslissing moeten worden geno
men, waarbij alle tleonomische factoren
overwogen moeten worden. De heer
Treub wenschte zich niet over het ge
schil uit te laten omdat hij als voorzit
ter van den Loonraad van het spoor
wegpersoneel buiten deze kwestie bleef
èn omdat hij voorzitter is van de
stoomvaartmaatschappij „Nederland".
Alleen wenschte hij een waarschu
wend woord te laten Jiooren tegen het
opdrijven van de looneischen, die ten
slotte de productie in gevaar kunnen
brengen. Het ware z.i. gewenscht dat
de arbeiders dit eindelijk eens inzagen.
Volgens den heer Trpelstra staat de
minister Aalberse op oud-liberaal
standpunt. Hij wenscht zich te onthou
den bij dit conflict zoolang niet beide
partijen zich bereid verklaren om de
bemiddeling te aanvaarden. Zonder
daarvoor eenige opdracht te hebben,
meende hij mede wel te kunnen ver
klaren dat een vootstel om 7.50 gld.
per dag te geven de arbeiders vra
gen 8 gld., de werkgevers willen 7 gld.
geven - - zeer waarschijnlijk tot oplos
sing van het conflict zou leiden.
Vervolgens stelde hij in het licht hoe
gevaarlijk het politiek dilettantisme is
van den heer Nijgh en hoe onhoudbaar
het neutraliteitsstandpunt van den mi
nister was. Hij wenschte evenais de
heer Marchant, dat de Regeering een
oordeel za! uitspreken en dan afwach
ten of beide partijen het aanvaarden.
Volgens den heer Wijnkoop was de
Federatie bereid bemiddeling te aan
vaarden.
Ten slotte stelde de heer Nolens den
minister een vraag. Hij had een slech
ten indruk van de werkgevers, omdat
zij de machtskwestie hadden gesteld
namens alle werkgevers in het land. Nu
achtte hij het noodig een wettelijke re
geling voor verplichte arbitrage te ma
ken. Intusschen vroeg hij ook een po
ging om tot arbitrage te komen in deze
staking.
Minister Aalberse verklaarde dat het
volkomen onjuist is dat de werkgevers
verklaard hadden hoogere loonen te
willen betalen als de Rtgeering de ver
antwoordelijkheid wilde dragen. Als de
arbeiders arbitrage willen, dan is de
minister bereid die door te zetten.
Dat is dus het resultaat van het
debat.
DE MAILBOOT „PRINSES JULIANA".
Van de we-rf der Kon. Maatsch. „de
Scjjelde'' werd hedenmiddag te water
gelaten het dubbelschroefstoomschip
„Prinses Juliana", in aanbouw voor re
kening van de stoomvaart-maatschap
pij „Zeeland" voor haren maildienst
VlissingenFolkestone.
Door mevrouw M. de Meester—Kruyt,
echtgenoote van den directeur der
maatschappij „Zeeland", werden de
laatste beletselen voor het tewater
gaan, weggenomen.
Het schip is gebouwd onder speciaal
toezicht van Lloyd's en voldoet ten
voile aan de eischen voor klasse ,,A"
Kanaaldienst.
De hoofdafmetingen zijn Lengte
over alles 363'-0" lengte op de water
lijn 358'-0" breedte op buitenkant
spanten 42-6" holte van kiel tot op
perdek in de zijde 25'-0".
Het schip is bruto registerton 3000.
Onder het opperdek bevinden zich 2
doorloopende dekken, hoofdzakelijk
bestemd voor passagiershutten en ver
blijven der schepelingen.
De bovenbouw bestaat behalve uit
een bak, lang 60'-0", uit een promena
dedek voor de le klasse, ter lengte van
186'-0" en het daar boven gelegen
sioependek, terwijl achterop een ruim
dekhuis voor de 2e klasse is aange
bracht, met daarboven gelegen prome
nadedek. Op het achterschip bevindt
zich nog een afzonderlijk dekhuis voor
de stoommachine en verhaailier. Er zijn
in 't geheel 11 waterdichte schotten,
die tot het eerste dek boven de water
lijn zijn opgetrokken, behalve het aan
varingsschot en de schotten nos. 2 en 4,
welke tot het opperdek doorloopen.
De waterdichte schotten in de pas
sagiersruimte zijn alle ontworpen zon
der deuren, wat aan de veiligheid der
passagiers zeer ten goede komt.
Het sioependek biedt ruimte voor
dertien groote reddingbooten, waarvan
acht stuks onder Welin's Davits. De
meeste dier booten kunnen zoo noodig
a.an beide zijden te water worden ge
laten, door middel van rails, waarover
de booten van het eene boord naar het
andere snel verplaatst kunnen worden.
Het schip wordt gestuurd door mid
del van een gebalanceerd roer, onge
veer 10 ton wegende, met stalen koning
van 40 cM. diameterr.
De stoomstuurmachine is geleverd
door de firma John Hastie.
Vanaf de kommandobrug wordt deze
machine bewogen door een telemotor
op deze brug bevindt zich tevens o.a.
de roerrverklikker en toestellen tot op
nemen der onderwater-kloksignalen.
Voor reserve-stuurinrichtingen zijn
aanwezig een stuurkolom op het ach
terpromenadedek, werkende op de
stuurmachine en een handstuurinrich
ting in het stuurhuis.
De beide stoklooze ankers worden
bediend door een stoomankerspil van
de firma Clarke Chapman. Voor het
lossen en laden zijn twee 3-tons stoom-
lieren aanwezig. In het voorschip be
vinden zich drie laadruimen en in het
achterschip twee, terwijl de totale ca
paciteit 150 ton bedraagt bij een
gemiddelden diepgang van het schip
van 12'-6".
Voor het verhalen is op den bak een
stoom-kaapstander geplaatst en ach
terop een verhaailier in het stuurhuis.
Het schip wordt voorzien van een in
stallatie voor draadiooze telegrafie,
benevens van een noodverlichting, wel
ke automatisch wordt ingeschakeld.
De bemanning, inciusief officieren,
bestaat uit 70 personen.
Er zulien in 't geheel slaapplaatsen
zijn voor 267 eerste klasse passagiers,
waarvan 41 de beschikking kunnen
hebben over éénpersoonshutten en de
anderen over tweepersoonshutten.
De vestibule, eetsalon, rookkamer en
de luxeverblijven worden betimmerd
door de firma Mutters te 's-Graven-
hage.
In het achterschip bevinden zich de
hutten voor 110 tweede klasse passa
giers.
De tweede klasse eetsalon en rook
kamer worden betimmerd door de
Maatsch. „de Schelde".
Het schip wordt geheel electrisch
verlicht. De dynamo's zijn vervaardigd
door de firma Alien Son Cy. Ltd.,
terwijl de installatie wordt verricht
door de firma Van Rietschoten en Hou-
wens te Rotterdam. Aan de ventilatie
van alle mogelijke gedeelten en in het
bijzonder aan de volksverblijven, is de
meeste aandacht besteed.
De hoofdwerkfuigen zijn twee triple
expansie machines met twee L. D. cy
linders en vier krukken, gebalanceerd
volgens het Yarrow-Schlick en Twee-
dig Systeem. De cilinders zijn van de
volgende afmetingen
De H. D. 28 inches M. D. 43'/2
inches en twee L. D. 49 inches met 33
inches gemeenschappelijke slag. Alle
cylinders zijn voorzien van voeringen.
De H. D. cilinder heeft een ronde
stoomschuif van 23 inches Jiam., de
M. D. cilinder heeft twee ronde stoom-
schuiven, elk van \sy2 inches diam. en
de L. D. cilinders elk een vlakke schuif
met ontlastring. De M. D. en L.D.
stoomschuiven zijn voorzien van even-
wichts-cyiinders. De aanzetmachine
heeft twee cilinders, terwijl iedere
machine van een Aspinall regulateur is
voorzien.
De machines zijn ontworpen voor
ongeveer 180 omw. per minuut, waar
bij 10.000 l.P.K. totaal kunnen ontwik
keld worden.
Elk der machines treeft een conden
sor met een verkoelend oppervlak van
5150 vierk. voet en zijn afzonderlijk
opgesteld.
De door de machines ontwikkelde
kracht wordt door de stalen assen op
de bronzen schroeven overgebracht. De
schroefas is zoowe! binnen als buiten
boord voorzien van een Cedervall's
pakkingring.
De hoofdmachines drijven geen pom
pen. De volgende hulpwerktuigen zijn
geplaatst in de zijde der machineka
mer twee dubbele luchtpompen, twee
circulatiepompen, twee hoofdvoedings-
pompen, twee lmlpvoedingspompen,
een zoutwaterpomp, een Sanitary-
pomp, een zoetwaterpoinp, een voe-
dingwatervoorwarmer en twee voe-
dingwaterfilters.
Voor de complete etectrische instal
latie zijn drie gesloten machines met
dynamo's, welke elk in staat zijn te
leveren 750 Amp. bij 100 Volts.
De ketel-installatie bestaat uit vier
dubbele ketels, welke allen van 6 ge
golfde vuren zijn voorzien. Dezè ketels
bevinden zich twee aan twee in afzon
derlijke keteiruimen en hebben een
diam. van 14'-6" en zijn 20'-0" lang.
Het totaal roosteroppervlakte is 616
vierk. en het verwarmd oppervlak
19440 vierk. de stoomdruk is 190 lbs
.per vierk.
Toegepast is Howdens geforceerde
trekking met Silley's palent vlamdeu-
ren. Voor den luchttoevoer van elk der
vier stookplaatsen zorgt een electrisch
gedreven fan, geplaatst in fankamers
op het promenadedek, zoo ingericht
dat bij het defect raken van een fan,
een andere twee stookplaatsen bedie
nen kan. In de keteiruimen bevinden
zich See's aschejectors, waarvoor op
een der stookplaatsen een krachtige af
zonderlijke pomp aanwezig is. Boven
dien kan de asch met handwip-toestel-
len verwijderd worden. Voor iedere
twee ketels is een schoorsteen be
schikbaar, waarvan de eerste schoor
steen voorzien is van twee fluiten.
Ten slotte dient nog te worden ver
meld, dat het schip evenals de overige
schepen der Maatschappij, speciaal
wordt ingericht voor het vervoer der
groote mails tusschen Engeland en het
vasteland viee-versa.
Daartoe bevinden zich aan boord een
groot postkantoor en daaraan gren
zende mailkamers, voldoende om de
grootste mails te kunnen bergen.
De „Prinses Juliana" is een zuster
schip van het gelijknamige stoomschip
van de Maatsch. „Zeeland", dat tij
dens den oorlog verloren ging alleen
zijn hier en daar nog eenige verbete
ringen aangebracht als resultaat van
de langjarige ervaring van de maatsch.
„Zeeland" op het gebied van het rei-
zigersvervoer over zee.
Holland te Weenen.
Blijkens een van Harer Majesteits
gezant te Weenen ontvangen telegram
heeft de burgemeester dier stad hem
medegedeeld, dat ter herinnering aan
de veie diensten door Nederland aan
de noodlijdende Weensche bevolking
en Weensche kinderen bewezen, de
Stefaniestrasze aldaar, gelegen in de
tweede wijk, herdoopt wordt in „Hoi-
landische Strasze".
Luchtpostdienst NederlandEngeland.
In het Engelsche Lagerhuis heeft de
onder-minister van de lucht, sprekende
over den luchtpostdienst met Brussel
en Parijs, gezegd, dat men een derge-
lijken dienst met Holland en andere
landen hoopte in te stellen.
Geen Hollandsche melk naar België.
Naar „de Tel." uit de beste bron
verneemt, berusten de berichten uit
Brussel, als zou melk van ons land naar
België worden uitgevoerd, op misver
stand of fantasie. Aan de fabrieken,
welke toestemming gevraagd hadden,
om melk naar België te mogen expor
teeren, is officieel kennis .gegeven dat
hiertoe géén vergunning kan worden
verleend.
Begrooting van de posterijen,
telegrafie en telefonie.
Aan het voorloopig verslag der Twee
de Kamer over de begrooting van de
posterijen, telegrafie en telefonie voor
1920, is door den heer Van Stapele een
afzonderlijke motie toegevoegd, waarin
hij, resumeerende, het volgende vast
stelt
1. Dat er verandering moet komen in
de verhouding van de bedrijfsleiding
tot het departement.
2. Dat de werkwijze van het hoofd
bestuur grondig moet worden herzien.
3. Dat aan het personeel meer invloed
op den gang van zaken moet worden
gegeven, waardoor zijn belangstelling
voor den dienst wordt aangemoedigd.
4. Dat veel meer nieuw personeel
moet worden in dienst genomen en dat
daarbij zooveel mogelijk met de ver-
keersuitbreiding behoort te worden re
kening gehouden.
5. Dat door goede arbeidsvoorwaar
den en goede salarieering getracht
moet worden het peil van het personeel
zoo hoog mogelijk op te voeren.
6. Dat het financieele beheer gron
dig moe! worden herzien op den grond
slag van geen levering, aan wie ook,
beneden kostprijs.
Enben ik van meening, dat, om al
deze hervormingen tot stand te brengen,
de benoeming van 'n commissie waarin
naast vertegenwoordigers zitting heb
ben personen uit de zakenwereld, als
mede vertegenwoordigers van de orga
nisaties van het personeel, het meest
aangewezen thiddel is om het doel wat
ik met deze nota beoog herstel van
de goede en richtige functioneering van
„het post-, telegraaf- en telefoonbedrijf,
op de beste en snelste wijze te bereiken.
De socialisatie-commissie.
Thans kan worden medegedeeld, dat
bij Kon. besluit is ingesteld een Staats
commissie, aan welke wordt opgedra
gen te onderzoeken door welke wet
telijke maatregelen de voortbrenging
en verdeeling van goederen meer
dienstbaar kunnen worden gemaakt
aan het algemeen belang.
De Commissie is gemachtigd desge-
wenscht partieele rapporten aan de
Kroon uit te brengen of voorstellen aan
de Kroon te doen.
Aan de Commissie is de bevoegd
heid verleend om buiten haar staande
personen te hooren en inlichtingen te
vragen.
Bepaald is dat het uit te brengen
advies zal worden vastgesteld bij
meerderheid van stemmen, doch dat het
den leden vrij staat luin gevoelen, in
dien liet van dat der meerderheid af
wijkt, door het indienen van afzonder
lijke nota's aan de Kroon te doen
kennen.
Verder is bepaald dat de commissie
haar vergaderingen zal houden te 's-
Gravenhage ter plaatse door den voor
zitter aan te wijzen.
Sterke daling van den melkprijs.
Als een bewijs hoe snel de melkprij
zen dalen, meldt men aan de „Stand!"
uit Polsbroek en omliggende gemeen
ten, dat in November 1919 de prijs 16
cent per liter af boerderij bedroeg, in
December en Jan. d.a.v. 15 ct., de eer-