w Provincienieuws
SPORT
INGEZONDEN STUKKEN
omdat zij de middelen mist 0111 de
kosten van verplaatsing (9 a 10 mil-
lioen gulden) te kunnen dragen
omdat bij een rationeele verstand
houding tusschen de spoorwegen, de
„Zeeland" en de Harwichlijn een rege
ling ware te treffen, welke de (door de
spoorwegendirectie zeer hoog geraam
de) uitgaven voor de spoorwegen sterk
zou verminderen en alle onkosten, aan
verplaatsing der „Zeeland" verbonden,
overbodig zoude maken.
De regeering niet
omdat zij de vele millioenen, besteed
aan de haven- en sluiswerken te Vlis-
singen en aan den Zeeuwschen spoor
weg, zooveel mogelijk voor liet alge
meen Nederlandsch en voor het
Zeeuwsch belang dienstbaar wil 1tou-
den, en.jniet gezind is te spelen in de
kaart van de Staatsspoorwegen, welke
de Zeeuwsche lijn van den Staat in
pacht heeft doch er thans haar belang
in ziet, in overleg met de H. IJ. S. een
belangrijke bron van verkeer af te lei
den van die Zeeuwsche lijn ten bate van
het verkeer naar en van Hoek van Hol
land
omdat zij de waarde en beteekenis
der haven van Vlissingen kent en er
kent
omdat zij, die het met zooveei
ijver en talent tegen België heeft opge
nomen, ook waar België onredelijke
eischen stelde ten aanzien van de Schel
de het oogenblik stellig minder dan
ooit geschikt acht, medewerking te ver-
leenen aan een verkeerspolitie!;, welke
de beteekenis der Schelde voor Neder
land zou doen verminderen
omdat zij rekening houdt ook met de
belangen van Vlissingen, liet overige
Zeeland en (een deel van) Noord-Bra
bant en Limburg
omdat zij, die nog onlangs gelden
heeft aangevraagd en verkregen voor
uitbreiding der haven van Vlissingen,
het een dwaze geldverspilling zou ach
ten tegelijkertijd eenige millioenen te
gaan besteden aan nieuwe werken te
Hoek van Holland, welke bestemd zou
den zijn zoowel de bestaande havenwer
ken vati Vlissingen en de eerstdaags
aan te vangen uitbreidingswerken al
daar, als de dure Zeeuwsche spoorweg-
lijn goeddeels waardeloos te maken
omdat medewerking thans tot ver
plaatsing der „Zeeland" zou doen voor-
uitloopen op hetgeen de Nederlandsche
Staat eventueel als exploitant der groo-
te spoorwegen in het welbegrepen be
lang zal achten zoo van dat bedrijf als
gehee! genomen, als van de bij dit be
drijf betrokken deelen van ons land
immers, is de „Zeeland" eenmaal naar
Hoek van Holland overgebracht, is
Vlissingen als basis voor liet transiet-
verkeer opgegeven, dan zal liet voor
den Staat als spoorwegexploitant zeer
bezwaarlijk zijn, dat verkeer over Vlis
singen te doen herleven.
De directie der Nederlandsche Spoor
wegen, zich teleurgesteld ziende in haar
pogingen om door overplaatsing der
„Zeeland" het transiet snelverkeer over
Hoek van Holland te concentreeren,
geeft den strijd nog niet op. Zij-is im
mers geroepen en verplicht tegenover
haar aandeelhouders, te waken voor
hunne belangen 1 Concentratie tot voor
koming van geldverspilling is nu het
wachtwoord. Wil en mag de „Zeeland"
niet naar Hoek van Holland, dan moet
haar bestaan te Vlissingen onmogelijk
gemaakt worden. En, tenzij de regee
ring krachtige en krasse tegenmaatre
gelen neemt, heeft de directie het lot
der „Zeeland" vrijwel in de hand. De
directie toch kan door dienstregeling
en door tariefsbepalingen aan het snel
verkeer naar/van Vlissingen van/naar
binnen- en buitenland tegenover dat
via Hoek van Holland groote afbreuk
doen. De „Zeeland", van en naar Vlis
singen varende met een gering aantal
passagiers, met luttele vracht, zal, ook
bij een ruime vergoeding voor post
vervoer, spoedig geruïneerd zijn. Bleven
krachtige en krasse maatregelen van de
regeering uit of bleven zelfs die zonder
gevolg, dan z.ou slechts krachtige hulp
van den Staat in den vorm van dekking
der onkosten de onderneming in 't leven
kunnen houden en de Nederlandsche
spoorwegen zullen, blijft tusschenkomst
der regeering uit of blijft ze zonder het
gewenschte gevolg en wordt die hulp
in 't geheel niet of niet langer verleend,
het transiet snelverkeer via Hoek van
Holland dan onder Engelsche vlag ge
bracht hebben na slachting van de Ne
derlandsche onderneming.
Dus... de „Zeeland" zal weldra ten
doode zijn opgeschreven
Ja, hetzij het Nederlandsche volk, de
Nederlandsche vertegenwoordiging en
de Nederlandsche regeering aan de di
rectie der Nederlandsche spoorwegen
weten duidelijk te maken, dat dit niet
mag en niet zal gebeuren.
Willen volk, vertegenwoordiging en
regeering voorkomen, dat, ons Neder
landsch snelverkeer en ons transietsnel-
verkeer uitsluitend te Hoek van Hol
land door een Engelsche onderneming
worden bediend, dan zal het rriet on
mogelijk blijken een oplossing te vin
den. Naast de oplossing, boven be
doeld, bestaande in tusschenkomst der
regeering, op het gebied van dienstre
geling en tariefsbepalingen en/of in
financieelen steun, zijn er nog andere
mogelijkheden. Een dier mogelijkheden
is deze, dat de Staat tot naasting der
groote spoorwegbedrijven overgaat, dat
exploitatie der Staatsspoorwegen in
Staatsexploitatie van spoorwegen
wordt omgezet.
Een andere mogelijkheid op iets
soortgelijks is reeds*gezinspeeld in de
memorie van toelichting bij het jongste
ontwerp van wet tot bekrachtiging der
postovereenkomst is dat de Staat
met de groote spoorwegen een belan
gengemeenschap sluit en zich daarbij
bevoegdheid verzekert om in het be
heer in te grijpen, in die mate dat de
spoorwegdirectie het lot van heele
streken of van een bepaalde haven niet
langer in handen heeft.
En een derde mogelijkheid is, dat de
directie der Nederlandsche Spoorwegen
om te voorkomen zoowel naasting
als belangengemeenschap met voldoen
de bevoegdheid tot ingrijpen voor den
Staat aanvaardt een door de „Zee
land" aan de hand gedane, maar door
de directie der Nederlandsche Spoor
wegen vooralsnog afgewezen oplossing
welke hierop neerkomt De „Zeeland"
blijft te Vlissingen en behoudt voorloo-
pig alleen haar nachtdienst de Great
Eastern Railway verhangt haar nacht
dienst via Hoek van Holland door een
dagdienst, op zoodanig uur in den na
middag vertrekkende van Hoek van
Holland, dat zakenmenschen in den
voormiddag hun dringende bezigheden
verricht kunnen hebben en nog in den
avond van dien dag Londen kunnen be
reiken neemt het transiet-verkeer vol
doende toe, dan wordt een tweede
(dag)dienst via Vlissingen opnieuw in
gesteld in den vroegen ochtend of in
den voormiddag, mm
Door deze regeling wordt voorko
men dat in den avond sieclil bezette,
concurreerende treinen èn naar Hoek
van Holland èn naar Vlissingen rijden
op gelijktijdig van die beide plaatsen
vertrekkende booten de avondtrein
naar Vlissingen zal dan flink bezet zijn
en evenzoo de op de dagboot naar Hoek
van Holland loopende trein. De over-
plaatsingskosten der „Zeeland" naar
Hoek van Holland worden vermeden.
Beide stoomvaartlijnen kunnen bij deze
regeling een behoorlijk beslaan elkaar
verzekeren. En de Nederlandsche spoor
wegen, niet op de spits drijvende het
concentreeren van liet verkeer ten be
hoeve van de groote plaatsen in Noord
en Zuid-Holland, maar hit bestaans
recht ook van andere dee'en van ons
vaderland erkennende, en nziende, dat
bloedarmoede, aan de uiterste deelen
veroorzaakt, het geheele lichaam
schaadt, zullen bii die regeling evenmin
slecht varen. De Great Eastern Railway
zal vermoedelijk geen om* erkomeliike
bezwaren inbrengen, indien zij kans
krijgt dat èn het transiet-snelverkeer via
Nederland, èn het Nederlandsch-snel-
verkeer zoo goed als geheel te Har
wich worden geconcentreerd die con
centratie zou mogelijk zijn, indien de
„Zeeland" van Vlissingen naar Harwich
inplaats van naar Folkestone voer. En
de regeering ziet het gevaar voor Vlis
singen, de bedreiging der Schelde, van
Nederlandsche zijde, afgeweerd helpt
de Nederlandsche onderneming haar
bestaan voortzetten kan vruchten ver
wachten, ook van de in voorbereiding
zijnde uitbreiding der haven van Vlis
singen houdt den weg open voor wat
de Staat eventueel als spoorwegexploi
tant later de meest doelmatige regeling
zal achten. Zoo ooit, dan geldt hier het:
gouverner, c'est prèvoir. De regeering
is Vlissingen goed gezind in de beide
Kamers zijn zeer duidelijke stemmen
opgegaan voor behoud der „Zeeland"
te Vlissingen als nationale onderne
ming moge nu het volk, de publieke
opinie, mede zich doen hooren. Dan zal
het standpunt, door de directie der Ne
derlandsche Spoorwegen ingenomen,
voor herziening vatbaar blijken dan
zal ook zij al ware het slechts om
erger te voorkomen de nationale op
lossing aanvaarden en als de „Zee
land", de Nederlandsche Spoorwegen
en de Nederlandsche regeering eenpa
rig een oplossing in bovenstaanden zin
aan de Great Eastern Railway aanbie
den, zal ook deze de concentratie van
het verkeer van haar lijn wel willen aan
vaarden. Geldelijke offers zijn bij deze
oplossing door geen der belanghebben
de partijen te brengen liet nationaal
belang is gediend het Zeeuwsch be
lang beschermd het bestaan der „Zee
land" verzekerd. En de regeering zal
de voldoening smaken, niet maar dat
de „Zeeland" nog enkele jaren, zoolang
de Staat de tekorten betaalt, van Vlis
singen blijft varen, doch wat meer
beteekent dat deze nationale onder
neming weer zal opbloeien.
VLISSINGEN, 8 MAART.
AGENDA VAN HET DISTRIBUTIE
BEDRIJF
DINSDAG 9 MAART
Rijkssuikerkaart.
De minister van landbouw enz. maakt
bekend, dat in het tijdvak van Maan
dag 8 Maart tot en met Zondag 14
Maart e.k., geldig zullen zijn bijns no.
22 en 23 der rijkssuikerkaart.
Normaal margarine.
Bon no. 13 is geldig van 10 tot 17
dezer. Opplakbladen met bon no. 12
worden 11 dezer ingewacht als naar ge
woonte.
Overeenkomst met de „Zeeland".
De Eerste Kamer heeft, 11a een kleine
toelichting van den minister van wa
terstaat, zonder hoofdelijke stemming
aangenomen het wetsontwerp ter goed
keuring van een overeenkomst met de
stoomvaartmaatschappij „Zeeland",
wegens het uitvoeren van een mail
dienst tusschen Vlissingen en Qucens-
borough, Folkestone of een andere En
gelsche haven.
Concert „Ons Genoegen".
Zaterdagavond werd in het Concert
gebouw het aangekondigde Concert
door de harmonie „Ons Genoegen" ge
geven.
Bij het opgaan van het doek, bracht
de voorzitter dank voor den moreelen
steun, dien de vereeniging van de Vlis-
singsche ingezetenen mag ondervinden,
en hoewel het niet de gewoonte van
„Ons Genoegen" is, met een voorwoord
te openen, zoo wilde men op 'v oogen
blik daarvan afwijken, en werd in her
innering gebracht wat „Ons Genoegen"
heeft gedaan, nl. bij ons gemeentebe
stuur aan te kloppen voor financieelen
steun, op welk verzoek afwijzend werd
beschikt.
Daarop hebben de leden onderling
hun "wekelijksche contributie verhoogd,
doch de voorzitter sprak den wensch
uit dat bij het Vlissingsche publiek niet
alleen de moreeie, maar ook de finan-
cieeie steun ruimer zal worden tot de
instandhouding van een vereeniging,
welke tracht de kunst hoog te houden.
Hierop werd aangevangen met het
zeer varieerende programma, waarvan
niet alleen 't muzikale gedeelte de aan
dacht trok, maar ook de afdeeling too-
neel mede werkte tot een groot succes.
De eerste marsch „Einzug der Sieges-
truppen",van H. L. Blankenburg, maak
te een zeer mooien indruk, vooral het
trio met haar praehtigen tegenzang
voor de bariton's.
Bij het tweede nummer, ouverture
„F.in Morgen, ein Mittag, ein Abend in
Wien", was het publiek zeer dankbaar,
want de technische moeilijkheden, wel
ke vooral voor de clarinetten in dat
nummer voorkomen,* werden zeer cor
rect uitgevoerd. In één woord kan ge
constateerd worden, dat „Ons Genoe
gen" over goede krachten beschikt, te
vens komt haar directeur, den heer C.G.
Govaerts, een woord van waardeering
toe, voor de wijze, waarop hij met die
krachten weet te woekeren.
Het zou te ver voeren alle nummers
van 't programma te behandelen.
■Het muzikale gedeelte werd besloten
met den „Frans Naerebouf'-ntarsch.
Daarna volgde het tooneeistuk met
zang in één bedrijf „Het bedrogen drie
tal". Er is om dit stukje onbedaarlijk
gelachen hoewel we niet te kort wil
len doen aan de geoefendheid der ove
rige spelers, verdient toch de rol van
Geertje en mijnheer Springbeen een
extra vermelding.
De zang van Geertje was prachtig en
Springbeen wist met zijn „CavaUier
Seul" steeds de lachspieren op te wek
ken.
De komische scène „Bankbiljet no.
10" voldeed ten zeerste. In dat stuk
traden weer oude bekende typen van
„Ons Genoegen" op.
De harmonie „Ons Genoegen" heeft
met deze uitvoering wederom haar
willen en kunnen bev/ezen.
Hier ter stede doet zich ook een ge
val van hikziekte voor. De patient is
echter aan de beterhand.
Zaterdagmiddag is een 7-jarig
knaapje aan de Rozengracht alhier al
spelende in het water gevallen, doch
kon gelukkig bijtijds door een voorbij
ganger op het droge worden gebracht.
Zooals uit achterstaande advertentie
blijkt, zal de Nederlandsche Reisveree-
niging, afdeeling Walcheren, a.s. Vrij
dag ook hier de lezing over Zwitser
land, door den heer J. Zietse doen hou
den, welke het vorig jaar December te
Middelburg plaats had, en wel in ver
band met de goedkoope coöperatieve
gezelschapsreizen, die thans wederom
door de Ned. Reis-vereeniging naar dat
land vzorden georganiseerd.
Een 80-tal fraaie lichtbeelden zullen
de toehoorders van mooi Zwitsersch
natuurschoon doen genieten.
Meikprijzen.
Terwijl door de melkleveranciers te
Vlissingen en Middelburg besloten is
den melkprijs te handhaven op 18 cent
per liter, lezen wij uit tal van streken
uit ons land, dat de prijzen verminderd
zijn. Zelfs te Amsterdam, waar de melk
altijd veel duurder is dan hier, is de
prijs op 16 cent per liter teruggebracht.
Zou het geen tijd worden dat de
prijzen hier ook verminderen, want
men verzekert ons dat de boeren op
Walcheren in de melk zwemmen.
SOUBURG.
De Burgemeester van Oost- en West-
Souburg maakt bekend, dat zij die
schriftelijk a'anvullings-broodkaarten
hebben aangevraagd, deze kunnen af
halen op het gemeentehuis en wel be
woners van wijk A en B op Woensdag
en C en D op. Donderdag 10 en II
Maart a.s.
KERK- EN SCHOOLNIEUWS.
Ned. Herv. Kerk. Aangenomen het
beroep naar Biezelinge door ds. T. Jon
ker te Ovezande.
Geref. Kerken. Beroepen te Westhoek
ds. F. Tollenaar te Brouwershaven te
Bennekom ds. G. Wisse te Driebergen.
Zaterdagmiddag had in 't stille vrien
delijke dorpje Biggekerke op 't kerk
hof om 't oude kerkje een plechtigheid
plaats. Daar toch werd de grafsteen,
welke het stoffelijk overschot van wij
len den lieer K. Wielemaker, hoofd der
Chr. School, dekte, onthuld en overge
dragen aan zijne weduwe. Verscheidene
onderwijzers uit Walcheren en veie be
langstellenden uit 't dorp zelf hadden
zich om 2 uur op 't kerkhof voor dat
doel vereenigd.
De heer C. Weeda, voorzitter van de
commissie, die zich gevormd had 0111
een grafsteen te doen plaatsen en voor
zitter van de Christ. Kweekschool te
Middelburg, schetste in gloedvolle
woorden 't geen de heer Wielemaker,
de kleine en toch groote man, voor 't
onderwijs in geweest. Hij droeg den
steen over aan de weduwe en verzocht
het bestuur der Christ, school voor 't
onderhoud van het graf zorg te willen
dragen. Hij las nog een treffend gedicht
voor getiteld „Op het kerkhof", welk
vers hij in de nagelaten papieren van
den overledene vond en even voor zijn
dood door hem vervaardigd is. Verder
las hij een brief voor van een oud-on
derwijzer van 't hoofdbestuur der Unie
en van den heer Blum, lid van Ged.
Staten.
Daarna sprak de heer F. Eringa,
schoolopziener in 't district Middelburg,
namens het rijksschooltoezicht. Ook hij
releveerde den onverdroten arbeid van
den heer Wielemaker, wiens arbeid ook
door vele openbare onderwijzers ge
waardeerd werd.
De heer A. Janse, hoofd der Christ,
school, sprak namens het bestuur, het
personeel en de leerlingen der school.
Ook zij zouden meester Wielemaker en
zijn arbeid nimmer vergeten.
Ds. Schuurmans Stekhoven, Ned.
Herv. predikant, dankte uit naam van
de weduwe allen, die medegewerkt heb
ben, op welke wijze ook, voor het doen
plaatsen van dezen grafsteen.
Op den grafsteen staat
Hier rust
onze geachte Vriend en Collega
K. Wielemaker
Hoofd der Clir. School
te Biggekerke
Oeb. 26 Febr. 1870
Overleden 11 Nov. 1918
De rechtvaardige zal tot zegening zijn.
De Afd. Walcheren der
V. V. Chr. Ond. en O. in N.
en verdere Vrienden.
Ged. Staten van Zuid-Holland
hebben geweigerd den heer J. Tjalsma,
onderwijzer te Leiden, toe te laten als
lid van de plaatselijke schoolcommissie.
RECHTSZAKEN.
Bij Kon. besluit is benoemd, met in
gang van 1 April a.s., tot advocaat-
generaal bij het gerechtshof te Arnhem,
nit. A. J. A. A. baron van Heemstra,
burgemeester der gemeente Arnhem, en
raadsheer-plaatsvervanger in het ge
rechtshof aldaar, en is aan baron Van
Heemstra voornoemd, op zijn verzoek,
met ingang van denzelfden datum eer
vol ontslag verleend uit laatstgenoem
de betrekkingen.
VOETBAL.
Zuidelijke afdeeling
le klasse.
Tilburg Willem II—V.V.V. 2—2
Breda 't ZesdeBredania 01
Den Bosch Wilhelmina
N.O.A.D. 1—0
Maastricht M.V.V.N.A.C. 10
Voor de derde klasse speelde te Mid
delburg Middelburg III tegen Goes met
01 tot uitslag.
De wedstrijd Middelburg II't Zes
de 11 was op verzoek van laatstgenoem
de vereeniging uitgesteld.
Biljarten. Voor den Walcherschen
Biljartbond heeft gisteren weder een
concours plaats gehad, waarvoor door
een ingezetene alhier voor elke klasse
een prijs disponibel was gesteld.
De prijzen werden als volgt behaald
le klasse, verguld zilveren kruisje door
de vereeniging „Door Vrienden Saam-
gebracht" te Middelburg, met 'n totaal
van 967 punten 2e klasse, zilveren
medaille, 42 f2 m.M., door de vereeni
ging „Van Ongenoegen Vrii" te Sou
burg, met een totaal van 747 punten
3e klasse, zilveren medaille, 30 m.M.,
door de vereeniging „Ons Genoegen"
te Middelburg met een totaal van 631
punten.
MARINE EN LEGER.
Opgave van overgeplaatste onderof
ficieren der zeemacht op 8 Maart
machinedrijver-majoor G. Broggel van
vliegkamp Koóij naar vliegkamp Mok
bootsman P. A. A. Groeneiidaal van
wachtschip Willemsoord naar Nijmegen
onder intrekking bevolen overplaatsing
naar „Koningin Emma" op 18 Maart
opperschipper N. Vervoort van Zeeland
naar wachtschip Willemsoord schip
per A. P. W. de Graaf van vliegkamp
Kooij naar „Zeeland" schipper M.
Monteneij van wachtschip Vlissingen
naar vliegkamp Kooij bootsman P. J.
Tongerlo van wachtschip Willemsoord
naar „Zeeland" bootsman J. Klaeijsen
van „Zeeland" naar „Koningin Emma";
op 1 April sergeant der mariniers A.
Lampe van marinehospitaal Hellevoet-
sluis naar marinekazerne Amsterdam
op 3 April schrijver-majoor K. Prins
van kweekschool Leiden' naar wacht
schip Willemsoord.
Buiten verantwo- rdelijkheid der reductie
De cople vfoidt atet teruggegeven
CONFLICT IN DE BOUWVAKKEN?"
Waar we in het vorig manifest een
uiteenzetting gaven van de feiten waar
uit het conflict is ontstaan, zoo willen
we thans tift verder verloop der kwes
tie naar voren brengen, en de houding
der patroons bekendmaken.
Een eerste poging, en wel door de
Kamer van Arbeid, om partijen tot
elkaar te brengen en te trachten het
geschil op te lossen, leed schipbreuk,
doordat de werkgevers weigerden om
aan de uitnoodiging om de zitting dier
Kamer bij te wonen, gevolg te geven,
hoewel de werkgevers tegenwoordig
waren, dus van hun goeden wil om 't
geschil op te lossen, bewijs gaven.
Trouwens het verwondert ons niet,
dat zij hier geen gevolg aan gaven,
want de heer Hanewinkel, N meer ge
noemd in 't vorig manifest, heeft als
werkgever-voorzitter dier Kamer, de
voorvergadering van deze bijgewoond,
en daar uit de besprekingen gemerkt,
dat de Kamer van Arbeid zich meer
uitsprak in den geest der werknemers,
als in dien der werkgevers, en dus,
waar hij tevens voorzitter der patroons-
vereeniging is, geadviseerd er niet
naar toe, hoor, daar is voor* ons niets
te halen. Was echter de 'geest in de
Kamer van Arbeid anders geweest, ge
wis de heeren zouden niet door afwe
zigheid geschitterd hebben.
Een tweede poging om partijen tot
elkaar te brengen werd aangewend
door den burgemeester, die in deze on
gevraagd zijn bemiddeling aanbood,
wat door de werknemers aanvaard
werd, doch door dc werkgevers werd
geweigerd, op grond, dat de financieele
toestand der werknemers-organisatie
van dien aard was, dat het toch spoe
dig opgegeven zou moeten worden, wat
hun beslist door de Christ, hoofdbe
stuurders op de mouw gespeld is, daar
laatstgenoemden zulks ter vergadering
van de Kamer van Arbeid ook reeds
debiteerden. Trouwens genoemde be
stuurder heeft op die vergadering ge
toond, geen leugen te ontzien, om de
houding zijner partij in deze kwestie
goed te praten, doch wat hem niet al le
best gelukte, dank zij de feiten, welke
door den voorzitter der Federatie, afd.
Vlissingen, er tegen aangevoerd kon
den worden, 't Doel heiligt de midde
len, schijnt hun devies te zijn, de tijd
zal echter leeren, of de grond waarop
ook deze bemiddeling door de werk
gevers werd geweigerd, steekhoudend
zal blijken.
Doch tot heden is dit de hoop der
werkgevers, wat zelfs al enkelen pu
bliek verkondigd hebben, door te zeg
gen Wij kunnen het langer volhouden
als zij, dus zij moeten het van zelf op
geven.
Dat zij 't langer vol kunnen houden,
nu ja, daar stellen de reuzenwinsten,
die zij in de laatste jaren gemaakt heb
ben, hen toe in staat. Wij konden geen
reserves maken van onze verdiensten,
daar werd wel voor gezorgd, doch tot
heden staan wij nog even beslist als bij
't begin.
Duidelijk schemert hierdoor dat de
bewering als zouden de patroons het
gevraagde loon niet tegenover de bur
gerij kunnen verantwoorden, slechts
een gezocht motief is en een blinddoe-
kerij, doch dat zij in hun trotsche eer(?)
de machtkwestie stellen.
En de bewering dat zij het van hun
hoofdbestuur niet mogen geven is een
leugen, bewijs, dat de patroons te Goes,
waar het loon altijd lager geweest is
als te Vlissingen, datzelfde loon aan
bieden, wat wij hier vragen, en zij daar
door een conflict voorkomen hebben
(bericht „Vliss. Ct." 5-Maart) en die
patroons toch onder 't zelfde hoofdbe
stuur staan.
Neen het i.** onwil. Om andere rede
nen, en niet de voorgewende, blijven
zij weigeren om aan onze billijke
eischen te voldoen, eischen, welke door
de burgerij, zooals reeds velen ons per
soonlijk zeiden, gezien de hooge loonen
van andere »erklieden-groepen, en de
duurte der tijden, niet te hoog zijn.
Zij willen thans, gelijk de Entente
zulks deed tegenover Duitschland, door
honger ons dwingen rot een oneerlijke
capitulatie.
Of 't hun lukken zal???
't Oordeel is aan Viissing's Burgerij
Namens het bestuur' der Vlissingsche
Federatie in de bouwvakken,
J. J. JOOSSE, Secretaris.
DE STAKING VAN
HAVENARBEIDERS EN ZEELIEDEN.
De Zaterdag gehouden bestuursraad
van het N. V. V. heeft besloten a.s.
Woensdagmorgen te Amsterdam een
hiushoudelijk congres te houden, dat
des middags door een openbaar con
gres zal worden gevolgd. Op dit con
gres zullen besluiten in verband met de
transportarbeidersstaking, welke op
den bestuursraad van Zaterdag wer
den voorbereid worden vastgesteld.
Vermoedelijk houden de gevoerde en
nog te voeren besprekingen verband
met een aan de steunbeweging te ver-
leenen uitbreiding met het oog op de
mogeiijkheid van een geruiinen tijd
voortduren van het conflict.
Van de 16.000 kisten sinaasappelen
aan boord van de „Tellus", te Amster
dam, had men met behulp van een aan
tal werkwilligen, eenige duizenden kis
ten naar pakhuizen aan de groenten-
en fruitmarkt aan de Marnixstraat ver-