w Provincienieuws SPORT INGEZONDEN STUKKEN omdat zij de middelen mist 0111 de kosten van verplaatsing (9 a 10 mil- lioen gulden) te kunnen dragen omdat bij een rationeele verstand houding tusschen de spoorwegen, de „Zeeland" en de Harwichlijn een rege ling ware te treffen, welke de (door de spoorwegendirectie zeer hoog geraam de) uitgaven voor de spoorwegen sterk zou verminderen en alle onkosten, aan verplaatsing der „Zeeland" verbonden, overbodig zoude maken. De regeering niet omdat zij de vele millioenen, besteed aan de haven- en sluiswerken te Vlis- singen en aan den Zeeuwschen spoor weg, zooveel mogelijk voor liet alge meen Nederlandsch en voor het Zeeuwsch belang dienstbaar wil 1tou- den, en.jniet gezind is te spelen in de kaart van de Staatsspoorwegen, welke de Zeeuwsche lijn van den Staat in pacht heeft doch er thans haar belang in ziet, in overleg met de H. IJ. S. een belangrijke bron van verkeer af te lei den van die Zeeuwsche lijn ten bate van het verkeer naar en van Hoek van Hol land omdat zij de waarde en beteekenis der haven van Vlissingen kent en er kent omdat zij, die het met zooveei ijver en talent tegen België heeft opge nomen, ook waar België onredelijke eischen stelde ten aanzien van de Schel de het oogenblik stellig minder dan ooit geschikt acht, medewerking te ver- leenen aan een verkeerspolitie!;, welke de beteekenis der Schelde voor Neder land zou doen verminderen omdat zij rekening houdt ook met de belangen van Vlissingen, liet overige Zeeland en (een deel van) Noord-Bra bant en Limburg omdat zij, die nog onlangs gelden heeft aangevraagd en verkregen voor uitbreiding der haven van Vlissingen, het een dwaze geldverspilling zou ach ten tegelijkertijd eenige millioenen te gaan besteden aan nieuwe werken te Hoek van Holland, welke bestemd zou den zijn zoowel de bestaande havenwer ken vati Vlissingen en de eerstdaags aan te vangen uitbreidingswerken al daar, als de dure Zeeuwsche spoorweg- lijn goeddeels waardeloos te maken omdat medewerking thans tot ver plaatsing der „Zeeland" zou doen voor- uitloopen op hetgeen de Nederlandsche Staat eventueel als exploitant der groo- te spoorwegen in het welbegrepen be lang zal achten zoo van dat bedrijf als gehee! genomen, als van de bij dit be drijf betrokken deelen van ons land immers, is de „Zeeland" eenmaal naar Hoek van Holland overgebracht, is Vlissingen als basis voor liet transiet- verkeer opgegeven, dan zal liet voor den Staat als spoorwegexploitant zeer bezwaarlijk zijn, dat verkeer over Vlis singen te doen herleven. De directie der Nederlandsche Spoor wegen, zich teleurgesteld ziende in haar pogingen om door overplaatsing der „Zeeland" het transiet snelverkeer over Hoek van Holland te concentreeren, geeft den strijd nog niet op. Zij-is im mers geroepen en verplicht tegenover haar aandeelhouders, te waken voor hunne belangen 1 Concentratie tot voor koming van geldverspilling is nu het wachtwoord. Wil en mag de „Zeeland" niet naar Hoek van Holland, dan moet haar bestaan te Vlissingen onmogelijk gemaakt worden. En, tenzij de regee ring krachtige en krasse tegenmaatre gelen neemt, heeft de directie het lot der „Zeeland" vrijwel in de hand. De directie toch kan door dienstregeling en door tariefsbepalingen aan het snel verkeer naar/van Vlissingen van/naar binnen- en buitenland tegenover dat via Hoek van Holland groote afbreuk doen. De „Zeeland", van en naar Vlis singen varende met een gering aantal passagiers, met luttele vracht, zal, ook bij een ruime vergoeding voor post vervoer, spoedig geruïneerd zijn. Bleven krachtige en krasse maatregelen van de regeering uit of bleven zelfs die zonder gevolg, dan z.ou slechts krachtige hulp van den Staat in den vorm van dekking der onkosten de onderneming in 't leven kunnen houden en de Nederlandsche spoorwegen zullen, blijft tusschenkomst der regeering uit of blijft ze zonder het gewenschte gevolg en wordt die hulp in 't geheel niet of niet langer verleend, het transiet snelverkeer via Hoek van Holland dan onder Engelsche vlag ge bracht hebben na slachting van de Ne derlandsche onderneming. Dus... de „Zeeland" zal weldra ten doode zijn opgeschreven Ja, hetzij het Nederlandsche volk, de Nederlandsche vertegenwoordiging en de Nederlandsche regeering aan de di rectie der Nederlandsche spoorwegen weten duidelijk te maken, dat dit niet mag en niet zal gebeuren. Willen volk, vertegenwoordiging en regeering voorkomen, dat, ons Neder landsch snelverkeer en ons transietsnel- verkeer uitsluitend te Hoek van Hol land door een Engelsche onderneming worden bediend, dan zal het rriet on mogelijk blijken een oplossing te vin den. Naast de oplossing, boven be doeld, bestaande in tusschenkomst der regeering, op het gebied van dienstre geling en tariefsbepalingen en/of in financieelen steun, zijn er nog andere mogelijkheden. Een dier mogelijkheden is deze, dat de Staat tot naasting der groote spoorwegbedrijven overgaat, dat exploitatie der Staatsspoorwegen in Staatsexploitatie van spoorwegen wordt omgezet. Een andere mogelijkheid op iets soortgelijks is reeds*gezinspeeld in de memorie van toelichting bij het jongste ontwerp van wet tot bekrachtiging der postovereenkomst is dat de Staat met de groote spoorwegen een belan gengemeenschap sluit en zich daarbij bevoegdheid verzekert om in het be heer in te grijpen, in die mate dat de spoorwegdirectie het lot van heele streken of van een bepaalde haven niet langer in handen heeft. En een derde mogelijkheid is, dat de directie der Nederlandsche Spoorwegen om te voorkomen zoowel naasting als belangengemeenschap met voldoen de bevoegdheid tot ingrijpen voor den Staat aanvaardt een door de „Zee land" aan de hand gedane, maar door de directie der Nederlandsche Spoor wegen vooralsnog afgewezen oplossing welke hierop neerkomt De „Zeeland" blijft te Vlissingen en behoudt voorloo- pig alleen haar nachtdienst de Great Eastern Railway verhangt haar nacht dienst via Hoek van Holland door een dagdienst, op zoodanig uur in den na middag vertrekkende van Hoek van Holland, dat zakenmenschen in den voormiddag hun dringende bezigheden verricht kunnen hebben en nog in den avond van dien dag Londen kunnen be reiken neemt het transiet-verkeer vol doende toe, dan wordt een tweede (dag)dienst via Vlissingen opnieuw in gesteld in den vroegen ochtend of in den voormiddag, mm Door deze regeling wordt voorko men dat in den avond sieclil bezette, concurreerende treinen èn naar Hoek van Holland èn naar Vlissingen rijden op gelijktijdig van die beide plaatsen vertrekkende booten de avondtrein naar Vlissingen zal dan flink bezet zijn en evenzoo de op de dagboot naar Hoek van Holland loopende trein. De over- plaatsingskosten der „Zeeland" naar Hoek van Holland worden vermeden. Beide stoomvaartlijnen kunnen bij deze regeling een behoorlijk beslaan elkaar verzekeren. En de Nederlandsche spoor wegen, niet op de spits drijvende het concentreeren van liet verkeer ten be hoeve van de groote plaatsen in Noord en Zuid-Holland, maar hit bestaans recht ook van andere dee'en van ons vaderland erkennende, en nziende, dat bloedarmoede, aan de uiterste deelen veroorzaakt, het geheele lichaam schaadt, zullen bii die regeling evenmin slecht varen. De Great Eastern Railway zal vermoedelijk geen om* erkomeliike bezwaren inbrengen, indien zij kans krijgt dat èn het transiet-snelverkeer via Nederland, èn het Nederlandsch-snel- verkeer zoo goed als geheel te Har wich worden geconcentreerd die con centratie zou mogelijk zijn, indien de „Zeeland" van Vlissingen naar Harwich inplaats van naar Folkestone voer. En de regeering ziet het gevaar voor Vlis singen, de bedreiging der Schelde, van Nederlandsche zijde, afgeweerd helpt de Nederlandsche onderneming haar bestaan voortzetten kan vruchten ver wachten, ook van de in voorbereiding zijnde uitbreiding der haven van Vlis singen houdt den weg open voor wat de Staat eventueel als spoorwegexploi tant later de meest doelmatige regeling zal achten. Zoo ooit, dan geldt hier het: gouverner, c'est prèvoir. De regeering is Vlissingen goed gezind in de beide Kamers zijn zeer duidelijke stemmen opgegaan voor behoud der „Zeeland" te Vlissingen als nationale onderne ming moge nu het volk, de publieke opinie, mede zich doen hooren. Dan zal het standpunt, door de directie der Ne derlandsche Spoorwegen ingenomen, voor herziening vatbaar blijken dan zal ook zij al ware het slechts om erger te voorkomen de nationale op lossing aanvaarden en als de „Zee land", de Nederlandsche Spoorwegen en de Nederlandsche regeering eenpa rig een oplossing in bovenstaanden zin aan de Great Eastern Railway aanbie den, zal ook deze de concentratie van het verkeer van haar lijn wel willen aan vaarden. Geldelijke offers zijn bij deze oplossing door geen der belanghebben de partijen te brengen liet nationaal belang is gediend het Zeeuwsch be lang beschermd het bestaan der „Zee land" verzekerd. En de regeering zal de voldoening smaken, niet maar dat de „Zeeland" nog enkele jaren, zoolang de Staat de tekorten betaalt, van Vlis singen blijft varen, doch wat meer beteekent dat deze nationale onder neming weer zal opbloeien. VLISSINGEN, 8 MAART. AGENDA VAN HET DISTRIBUTIE BEDRIJF DINSDAG 9 MAART Rijkssuikerkaart. De minister van landbouw enz. maakt bekend, dat in het tijdvak van Maan dag 8 Maart tot en met Zondag 14 Maart e.k., geldig zullen zijn bijns no. 22 en 23 der rijkssuikerkaart. Normaal margarine. Bon no. 13 is geldig van 10 tot 17 dezer. Opplakbladen met bon no. 12 worden 11 dezer ingewacht als naar ge woonte. Overeenkomst met de „Zeeland". De Eerste Kamer heeft, 11a een kleine toelichting van den minister van wa terstaat, zonder hoofdelijke stemming aangenomen het wetsontwerp ter goed keuring van een overeenkomst met de stoomvaartmaatschappij „Zeeland", wegens het uitvoeren van een mail dienst tusschen Vlissingen en Qucens- borough, Folkestone of een andere En gelsche haven. Concert „Ons Genoegen". Zaterdagavond werd in het Concert gebouw het aangekondigde Concert door de harmonie „Ons Genoegen" ge geven. Bij het opgaan van het doek, bracht de voorzitter dank voor den moreelen steun, dien de vereeniging van de Vlis- singsche ingezetenen mag ondervinden, en hoewel het niet de gewoonte van „Ons Genoegen" is, met een voorwoord te openen, zoo wilde men op 'v oogen blik daarvan afwijken, en werd in her innering gebracht wat „Ons Genoegen" heeft gedaan, nl. bij ons gemeentebe stuur aan te kloppen voor financieelen steun, op welk verzoek afwijzend werd beschikt. Daarop hebben de leden onderling hun "wekelijksche contributie verhoogd, doch de voorzitter sprak den wensch uit dat bij het Vlissingsche publiek niet alleen de moreeie, maar ook de finan- cieeie steun ruimer zal worden tot de instandhouding van een vereeniging, welke tracht de kunst hoog te houden. Hierop werd aangevangen met het zeer varieerende programma, waarvan niet alleen 't muzikale gedeelte de aan dacht trok, maar ook de afdeeling too- neel mede werkte tot een groot succes. De eerste marsch „Einzug der Sieges- truppen",van H. L. Blankenburg, maak te een zeer mooien indruk, vooral het trio met haar praehtigen tegenzang voor de bariton's. Bij het tweede nummer, ouverture „F.in Morgen, ein Mittag, ein Abend in Wien", was het publiek zeer dankbaar, want de technische moeilijkheden, wel ke vooral voor de clarinetten in dat nummer voorkomen,* werden zeer cor rect uitgevoerd. In één woord kan ge constateerd worden, dat „Ons Genoe gen" over goede krachten beschikt, te vens komt haar directeur, den heer C.G. Govaerts, een woord van waardeering toe, voor de wijze, waarop hij met die krachten weet te woekeren. Het zou te ver voeren alle nummers van 't programma te behandelen. ■Het muzikale gedeelte werd besloten met den „Frans Naerebouf'-ntarsch. Daarna volgde het tooneeistuk met zang in één bedrijf „Het bedrogen drie tal". Er is om dit stukje onbedaarlijk gelachen hoewel we niet te kort wil len doen aan de geoefendheid der ove rige spelers, verdient toch de rol van Geertje en mijnheer Springbeen een extra vermelding. De zang van Geertje was prachtig en Springbeen wist met zijn „CavaUier Seul" steeds de lachspieren op te wek ken. De komische scène „Bankbiljet no. 10" voldeed ten zeerste. In dat stuk traden weer oude bekende typen van „Ons Genoegen" op. De harmonie „Ons Genoegen" heeft met deze uitvoering wederom haar willen en kunnen bev/ezen. Hier ter stede doet zich ook een ge val van hikziekte voor. De patient is echter aan de beterhand. Zaterdagmiddag is een 7-jarig knaapje aan de Rozengracht alhier al spelende in het water gevallen, doch kon gelukkig bijtijds door een voorbij ganger op het droge worden gebracht. Zooals uit achterstaande advertentie blijkt, zal de Nederlandsche Reisveree- niging, afdeeling Walcheren, a.s. Vrij dag ook hier de lezing over Zwitser land, door den heer J. Zietse doen hou den, welke het vorig jaar December te Middelburg plaats had, en wel in ver band met de goedkoope coöperatieve gezelschapsreizen, die thans wederom door de Ned. Reis-vereeniging naar dat land vzorden georganiseerd. Een 80-tal fraaie lichtbeelden zullen de toehoorders van mooi Zwitsersch natuurschoon doen genieten. Meikprijzen. Terwijl door de melkleveranciers te Vlissingen en Middelburg besloten is den melkprijs te handhaven op 18 cent per liter, lezen wij uit tal van streken uit ons land, dat de prijzen verminderd zijn. Zelfs te Amsterdam, waar de melk altijd veel duurder is dan hier, is de prijs op 16 cent per liter teruggebracht. Zou het geen tijd worden dat de prijzen hier ook verminderen, want men verzekert ons dat de boeren op Walcheren in de melk zwemmen. SOUBURG. De Burgemeester van Oost- en West- Souburg maakt bekend, dat zij die schriftelijk a'anvullings-broodkaarten hebben aangevraagd, deze kunnen af halen op het gemeentehuis en wel be woners van wijk A en B op Woensdag en C en D op. Donderdag 10 en II Maart a.s. KERK- EN SCHOOLNIEUWS. Ned. Herv. Kerk. Aangenomen het beroep naar Biezelinge door ds. T. Jon ker te Ovezande. Geref. Kerken. Beroepen te Westhoek ds. F. Tollenaar te Brouwershaven te Bennekom ds. G. Wisse te Driebergen. Zaterdagmiddag had in 't stille vrien delijke dorpje Biggekerke op 't kerk hof om 't oude kerkje een plechtigheid plaats. Daar toch werd de grafsteen, welke het stoffelijk overschot van wij len den lieer K. Wielemaker, hoofd der Chr. School, dekte, onthuld en overge dragen aan zijne weduwe. Verscheidene onderwijzers uit Walcheren en veie be langstellenden uit 't dorp zelf hadden zich om 2 uur op 't kerkhof voor dat doel vereenigd. De heer C. Weeda, voorzitter van de commissie, die zich gevormd had 0111 een grafsteen te doen plaatsen en voor zitter van de Christ. Kweekschool te Middelburg, schetste in gloedvolle woorden 't geen de heer Wielemaker, de kleine en toch groote man, voor 't onderwijs in geweest. Hij droeg den steen over aan de weduwe en verzocht het bestuur der Christ, school voor 't onderhoud van het graf zorg te willen dragen. Hij las nog een treffend gedicht voor getiteld „Op het kerkhof", welk vers hij in de nagelaten papieren van den overledene vond en even voor zijn dood door hem vervaardigd is. Verder las hij een brief voor van een oud-on derwijzer van 't hoofdbestuur der Unie en van den heer Blum, lid van Ged. Staten. Daarna sprak de heer F. Eringa, schoolopziener in 't district Middelburg, namens het rijksschooltoezicht. Ook hij releveerde den onverdroten arbeid van den heer Wielemaker, wiens arbeid ook door vele openbare onderwijzers ge waardeerd werd. De heer A. Janse, hoofd der Christ, school, sprak namens het bestuur, het personeel en de leerlingen der school. Ook zij zouden meester Wielemaker en zijn arbeid nimmer vergeten. Ds. Schuurmans Stekhoven, Ned. Herv. predikant, dankte uit naam van de weduwe allen, die medegewerkt heb ben, op welke wijze ook, voor het doen plaatsen van dezen grafsteen. Op den grafsteen staat Hier rust onze geachte Vriend en Collega K. Wielemaker Hoofd der Clir. School te Biggekerke Oeb. 26 Febr. 1870 Overleden 11 Nov. 1918 De rechtvaardige zal tot zegening zijn. De Afd. Walcheren der V. V. Chr. Ond. en O. in N. en verdere Vrienden. Ged. Staten van Zuid-Holland hebben geweigerd den heer J. Tjalsma, onderwijzer te Leiden, toe te laten als lid van de plaatselijke schoolcommissie. RECHTSZAKEN. Bij Kon. besluit is benoemd, met in gang van 1 April a.s., tot advocaat- generaal bij het gerechtshof te Arnhem, nit. A. J. A. A. baron van Heemstra, burgemeester der gemeente Arnhem, en raadsheer-plaatsvervanger in het ge rechtshof aldaar, en is aan baron Van Heemstra voornoemd, op zijn verzoek, met ingang van denzelfden datum eer vol ontslag verleend uit laatstgenoem de betrekkingen. VOETBAL. Zuidelijke afdeeling le klasse. Tilburg Willem II—V.V.V. 2—2 Breda 't ZesdeBredania 01 Den Bosch Wilhelmina N.O.A.D. 1—0 Maastricht M.V.V.N.A.C. 10 Voor de derde klasse speelde te Mid delburg Middelburg III tegen Goes met 01 tot uitslag. De wedstrijd Middelburg II't Zes de 11 was op verzoek van laatstgenoem de vereeniging uitgesteld. Biljarten. Voor den Walcherschen Biljartbond heeft gisteren weder een concours plaats gehad, waarvoor door een ingezetene alhier voor elke klasse een prijs disponibel was gesteld. De prijzen werden als volgt behaald le klasse, verguld zilveren kruisje door de vereeniging „Door Vrienden Saam- gebracht" te Middelburg, met 'n totaal van 967 punten 2e klasse, zilveren medaille, 42 f2 m.M., door de vereeni ging „Van Ongenoegen Vrii" te Sou burg, met een totaal van 747 punten 3e klasse, zilveren medaille, 30 m.M., door de vereeniging „Ons Genoegen" te Middelburg met een totaal van 631 punten. MARINE EN LEGER. Opgave van overgeplaatste onderof ficieren der zeemacht op 8 Maart machinedrijver-majoor G. Broggel van vliegkamp Koóij naar vliegkamp Mok bootsman P. A. A. Groeneiidaal van wachtschip Willemsoord naar Nijmegen onder intrekking bevolen overplaatsing naar „Koningin Emma" op 18 Maart opperschipper N. Vervoort van Zeeland naar wachtschip Willemsoord schip per A. P. W. de Graaf van vliegkamp Kooij naar „Zeeland" schipper M. Monteneij van wachtschip Vlissingen naar vliegkamp Kooij bootsman P. J. Tongerlo van wachtschip Willemsoord naar „Zeeland" bootsman J. Klaeijsen van „Zeeland" naar „Koningin Emma"; op 1 April sergeant der mariniers A. Lampe van marinehospitaal Hellevoet- sluis naar marinekazerne Amsterdam op 3 April schrijver-majoor K. Prins van kweekschool Leiden' naar wacht schip Willemsoord. Buiten verantwo- rdelijkheid der reductie De cople vfoidt atet teruggegeven CONFLICT IN DE BOUWVAKKEN?" Waar we in het vorig manifest een uiteenzetting gaven van de feiten waar uit het conflict is ontstaan, zoo willen we thans tift verder verloop der kwes tie naar voren brengen, en de houding der patroons bekendmaken. Een eerste poging, en wel door de Kamer van Arbeid, om partijen tot elkaar te brengen en te trachten het geschil op te lossen, leed schipbreuk, doordat de werkgevers weigerden om aan de uitnoodiging om de zitting dier Kamer bij te wonen, gevolg te geven, hoewel de werkgevers tegenwoordig waren, dus van hun goeden wil om 't geschil op te lossen, bewijs gaven. Trouwens het verwondert ons niet, dat zij hier geen gevolg aan gaven, want de heer Hanewinkel, N meer ge noemd in 't vorig manifest, heeft als werkgever-voorzitter dier Kamer, de voorvergadering van deze bijgewoond, en daar uit de besprekingen gemerkt, dat de Kamer van Arbeid zich meer uitsprak in den geest der werknemers, als in dien der werkgevers, en dus, waar hij tevens voorzitter der patroons- vereeniging is, geadviseerd er niet naar toe, hoor, daar is voor* ons niets te halen. Was echter de 'geest in de Kamer van Arbeid anders geweest, ge wis de heeren zouden niet door afwe zigheid geschitterd hebben. Een tweede poging om partijen tot elkaar te brengen werd aangewend door den burgemeester, die in deze on gevraagd zijn bemiddeling aanbood, wat door de werknemers aanvaard werd, doch door dc werkgevers werd geweigerd, op grond, dat de financieele toestand der werknemers-organisatie van dien aard was, dat het toch spoe dig opgegeven zou moeten worden, wat hun beslist door de Christ, hoofdbe stuurders op de mouw gespeld is, daar laatstgenoemden zulks ter vergadering van de Kamer van Arbeid ook reeds debiteerden. Trouwens genoemde be stuurder heeft op die vergadering ge toond, geen leugen te ontzien, om de houding zijner partij in deze kwestie goed te praten, doch wat hem niet al le best gelukte, dank zij de feiten, welke door den voorzitter der Federatie, afd. Vlissingen, er tegen aangevoerd kon den worden, 't Doel heiligt de midde len, schijnt hun devies te zijn, de tijd zal echter leeren, of de grond waarop ook deze bemiddeling door de werk gevers werd geweigerd, steekhoudend zal blijken. Doch tot heden is dit de hoop der werkgevers, wat zelfs al enkelen pu bliek verkondigd hebben, door te zeg gen Wij kunnen het langer volhouden als zij, dus zij moeten het van zelf op geven. Dat zij 't langer vol kunnen houden, nu ja, daar stellen de reuzenwinsten, die zij in de laatste jaren gemaakt heb ben, hen toe in staat. Wij konden geen reserves maken van onze verdiensten, daar werd wel voor gezorgd, doch tot heden staan wij nog even beslist als bij 't begin. Duidelijk schemert hierdoor dat de bewering als zouden de patroons het gevraagde loon niet tegenover de bur gerij kunnen verantwoorden, slechts een gezocht motief is en een blinddoe- kerij, doch dat zij in hun trotsche eer(?) de machtkwestie stellen. En de bewering dat zij het van hun hoofdbestuur niet mogen geven is een leugen, bewijs, dat de patroons te Goes, waar het loon altijd lager geweest is als te Vlissingen, datzelfde loon aan bieden, wat wij hier vragen, en zij daar door een conflict voorkomen hebben (bericht „Vliss. Ct." 5-Maart) en die patroons toch onder 't zelfde hoofdbe stuur staan. Neen het i.** onwil. Om andere rede nen, en niet de voorgewende, blijven zij weigeren om aan onze billijke eischen te voldoen, eischen, welke door de burgerij, zooals reeds velen ons per soonlijk zeiden, gezien de hooge loonen van andere »erklieden-groepen, en de duurte der tijden, niet te hoog zijn. Zij willen thans, gelijk de Entente zulks deed tegenover Duitschland, door honger ons dwingen rot een oneerlijke capitulatie. Of 't hun lukken zal??? 't Oordeel is aan Viissing's Burgerij Namens het bestuur' der Vlissingsche Federatie in de bouwvakken, J. J. JOOSSE, Secretaris. DE STAKING VAN HAVENARBEIDERS EN ZEELIEDEN. De Zaterdag gehouden bestuursraad van het N. V. V. heeft besloten a.s. Woensdagmorgen te Amsterdam een hiushoudelijk congres te houden, dat des middags door een openbaar con gres zal worden gevolgd. Op dit con gres zullen besluiten in verband met de transportarbeidersstaking, welke op den bestuursraad van Zaterdag wer den voorbereid worden vastgesteld. Vermoedelijk houden de gevoerde en nog te voeren besprekingen verband met een aan de steunbeweging te ver- leenen uitbreiding met het oog op de mogeiijkheid van een geruiinen tijd voortduren van het conflict. Van de 16.000 kisten sinaasappelen aan boord van de „Tellus", te Amster dam, had men met behulp van een aan tal werkwilligen, eenige duizenden kis ten naar pakhuizen aan de groenten- en fruitmarkt aan de Marnixstraat ver-

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 2