m ling van eenzijdige belangen-vertegen- woordiging een ioestand Ie scheppen, die op een ruimeren grondslag dan tot dusver de arbeidersorganisaties mede- zeggingsschap zou verleenen. Men wilde op die wijze een drage- iijken toestand van overgang scheppen en daartoe moesten, naar het oordeel der werkgevers, „de levensvooorwaar- den der werkgevers op dusdanige wij ze worden herzien, dat daaruit de in- dividueele arbeider de geestkracht kon putten, om gedurende de uren, die voor den arbeid zijn bestemd, ook datgene te verrichten, wat de gemeenschap het recht heeft menschelijkerwijze van hem te verwachten." Dat beteekent, aldus verklaarden de arbeidersvertegenwoordigers in die da gen, dat dus loonen- en arbeidsvoor waarden gevestigd zullen worden, die een noemelijke verruiming van het le venspeil, vergeleken bij !9I4, mogelijk maken. In den Loonraad voor de Vervoerbe drijven bleken de werkgevers begin 1919, evenwel niet verder te willen gaan dan tot een verhooging van het toon, hoogstens gelijkstaande met het percentage, dat de prijzen der levens behoeften sinds 1914 waren gestegen. Reeds daardoor werd geen verbete ring aangebracht, die de havenarbei ders en zeelieden in staat stelde, den enormen achterstand in de oorlogsja ren door langdurige werkloosheid onh- staan, op te halen en de materieele positie der arbeiders was dus in 1919 slechter dan voor den oorlog. Men verwachtte een inzinking van de prijzen der levensbehoeften en daar in zou dan, volgens de werkgevers, de verruiming zitten. Die verwachting is beschaamd geworden, integendeel, de stijging van den levensstandaard heeft zich doorgezet, in September 1913 was die stijging 82 in Juni 1919 reeds 93 In de Loonraadzitting van 25 janu ari 1919 legden de arbeidersorganisa ties zich noodgedwongen néér bij het door de werkgevers aangeboden stan daard dagloon van 5.50. Reeds toen was 6.50 naar het algemeen oordeel der arbeidersveriegenwoordigers een bescheiden eisch. De werkgevers boden in dezelfde zitting een correctie op de loonen, aan te brengen in Juli 1919, indien in de daaraan voorafgaande maand een verdere pereentelijke stijging van de kosten der levensbehoeften viel te con- stateeren. Reeds toen maakten de arbeiders bezwaar tegen de bepaling van hun loon precies naar den levensmiddelen standaard, omdat dit niet anders be- teekende dar. een bestendiging van het minimum levensbestaan. Aar, het eind der beraadslagingen werd bijeenroe- ping van den Loonraad in Juni toege zegd, waar dan in vrije discussie de noodzakelijkheid van verdere loonsver- hooging zou worden behandeld. Die vergadering werd door de werk gevers niet uitgeschreven en het toch. ai geringe vertrouwen in de beteeke- nis van den Loonraad voor de meer dere medezeggingsschap van de arbei ders werd daardooor ten zeerste ge schokt. Na herhaalde pogingen van de ge combineerde organisaties had eindelijk in September een Loonraad-vergadé- ring plaats, waar de werkgevers ten slotte kwamen tot een aanbieding van een loonsverhooging voor de losse ha venarbeiders van 5.50 op 6.50 per dag, voor de vaste haverarbeiders met f 3.per week, en voor de zeelieden met 15.per maand. Deze aanbieding werd evenwei eerst gedaan, nadat, zooowel in als buiten den Loonraad, de ontevredenheid onder de arbeiders steeds scherper tot uiting kwam. Hoewel dus voor vaste arbei ders, die 33.per week in plaats van de reeds in Novemeber 1918 gevraagde 36.ontvinger., geen bevrediging was verkregen, dwongen de werkge vers de arbeiders-organisaties tot aan vaarding der aanbiedingen met een be roep op de formeele beteekenis der col lectieve arbeidsovereenkomst. December 1919 kwam de Loonraad opnieuw bijeen, ditmaal ter bespre king van de loonen en de arbeidsvoor waarden voor 1920. Maar daar werd door de werkgevers niet meer de nood zakelijkheid van verdere verruiming der levensomstandigheden voor de arbei ders erkend. Daar werd de „beperkte bevrediging" en de „opvoering der pro ductie" den arbeiders voorgehouden. Aan verdere loonsverhooging viel niet te denken. Slechts zouden de werkge vers tegenover de afsluiting van een collectieve arbeidsovereenkomst voor 1920 de standaardloonen voor losse ar beiders met 0.50 per dag willen ver- hoogen, de loonen der vaste arbeiders met 3.per week en de zeelieden gages opnieuw met 15.per maand. Het verlangen van de arbeiders was een verhooging van den standaard met 1.50 per dag en gelijkstelling tusschen losse en vaste arbeiders voor de bere kening van het loon. Voor de zeelieden 50.per maand. Dit laatste hield en houdt verband met het pogen der inter nationaal georganiseerde zeelieden om een internationaal gelijke gageregeling te verkrijgen. De Engelsche, Scandina vische en Belgische gages zijn reeds ge- ruimen tijd gesteld op het loonbedrag, thans door ons gevraagd. Voor Ame rika staan ze hooger. Over de beteekenis van deze loonen is heel wat te doen geweest. De heer Pau! Nijgh heeft in een memorie aan de leden van den Loonraad op 22 Novem ber 1919 trachten aan te toonen, dat bij een standaard van 6.50 reeds een ver hooging van 218 op liet loon van 1914 werd bereikt. Die cijfers zijn be streden. De heer Nijgh had geen reke ning gehouden met de verdienste, die in 1914 werd gemaakt tengevolge van den langeren werktijd. Er bleek, dat het weekinkomen over 1919 vergeleken bij 1914 slechts met 50 omhoog was ge gaan. Daarna is de heer Nijgh, in zijn frief van 17 Januari 1920 met nieuwe cijfers gekomen. Vergelijkende uurlooncijfers, waaruit blijken zou, dat de verhooging 112 bedroeg. Reeds toen was er in de cijfers van den heer Nijgh een ver schil van niet minder dan 106 Se dert is de heer Nijgh weer met nieuwe cijfers gekomen. De arbeidersvertegen woordigers hadden, op gezag van den directeur der havenarbeidsbeurs te Rot terdam. verklaard, dat havenarbeiders aldaar gemiddeld niet meer dan 8 taken van 4 uur of 4 dagen per week werkten, zoodat, indien gerekend wordt, dat elke havenarbeider wekelijks van deze 4 da gen 1 nacht werkt hetgeen lang niet altijd het geval is het gemiddelde weekloon op de basis van 6.50 be draagt 29.25. Op de basis van 7. wordt dit 31.50 en op de basis van 8.36.per week. De nieuwe cijfers van den heer Nijgh gepubliceerd in de pers, geven een ge middeld weekinkomen der havenreser visten over enkele weken in Januari en laten de groote massa van z.g. 2e ban arbeiders, buiten beschouwing. Ook als men aanneemt, dat Ale cijfers juist zijn, is daarop geen conclusie te bouwen, omdat dit siechts over ruimer tijdsver loop is te doen. Bovendien moet daar bij rekening gehouden worden met al lerlei factoren, ais tarief-, zwaar en extra vuil werk. De heer Nijgh heeft medegedeeld, dat wij ons van de juist heid zijner cijfers konden Overtuigen. Aan die uitnoodiging hebben wij vol daan. De heer Nijgh heeft ons toen geen controle op de door hem reeds gepubli ceerde cijfers verstrekt, docli een sa menstelling van de verdienste der ha venarbeiders, 1ste en 2de ban, voor zoover deze arbeiders meer dan 26 hebben verdiend. Daarop is het gemid delde cijfer van den heer Nijgh" geba seerd. Hoe staat nu de zaak in de week van 2531 Januari voor de uitkomst van den heer Nijgh het meest gunstig hebben gewerkt 5982 arbeiders, le ban, terwijl uit den 2en ban 1103 arbeiders meer dan ƒ26 hebben verdiend en 504 minder dan dat bedrag. Op de 2e eerste getallen bouwt de heer Nijgli zijn ge middelde. Om echter het juiste gemid delde te krijgen moet worden vastge steld, wat de 504 overige arbeiders, die runder dan ƒ26 hadden, hebben ver diend en hoe groot het aantal werklooze havenarbeiders, ingeschreven bij den 2den ban, die week was. Daarover zwijgt de heer Nijgh beteekenend. Want de gemiddelde verdienste der eerste 504 arbeiders is volgens de ons door heer Nijgh verstrekte cijfers 16. De 2e ban is volgens ons verstrekte mededeelin gen-, van de zijde der Scheepvaartver- eenigingen 2SÓO man. Wij mogen dus •■■ilig aannemen, dat in genoemde week minstens 250 arbeiders werkloos zijn geweest. Om dus het werkelijk gemid delde loon der havenarbeiders over die week vast te stellen moet men optellen 5982 man le ban. 1103 man 2e ban (meer ver diend dan 26) 504 man 2e ban (gemiddeld verdiend 16). 250 man 2e ban (niets ver diend). Totaal 7839 man. Het weekinkomen van deze arbeiders is dan gemiddeld 32.63. (Hiervoor noemt de heer Nijgh 35 en 34.75.) Deze zelfde berekening toegepast op de week van 1024 Januari 1920, geeft als uitkomst 32. (De heer Nijgh noemt ƒ35 en 34.75), en over de week van 4!0 December 1919 een uitkomst van ƒ30.i0. (De heer Nijgh noemt 35.28 en ƒ33.74.) Dit alles in een tijd, vergeleken bij de laatste jaren, van ongekende drukte en zeer veel nachtwerk. Ongetwijfeld zijn bovendien de cijfers van den heer Nijgh ook om andere re denen onvolledig en daarom niet zonder bedenking. Immers zij kloppen niet met vroeger van de zijdq der werkgevers ge dane mededeelingen, omtrent de sterkte der havenreserve, die voor den isten ban 7000 en voor den 2den ban 2500 bedraagt, in totaal 9500 arbeiders, ter wijl de cijfers van den heer Nijgh, aan gevuld met 250 werkloozen, in de week van 25 tot 31 Januari b.v. loopen over 7839 arbeiders. Wij hadden echter reeds tevoren zelf standig een onderzoek ingesteld. Van 22 personen, bij de havenreserve inge schreven, hebben wij de verdienste-cij- fers uit de loonboekjes over 4 weken in Januari genoteerd. Het resultaat daarvan was, dat deze 22 havenreser visten over die weken gemiddeld ver diend hebben ƒ28.15, een cijfer, dat dus lager is, dan de uitkomst van onzen eigen maatstaf, hierboven aangegeven. Wij merken hierbij ten overvloede nog Op, dat de genoemde looncijfers be trekking hebben op havenarbeiders van den linker Maasoever, waar in den re gel meer werk wordt uitgegeven, dan 'aan den rechter Maasoever. Voor Amsterdam hebben de heeren Hudig en Stakenburg in de „Telegraaf" van 5 Februari j.l. cijfers gegeven. Hoewel wij de juistheid dezer cijfers op zichzelf niet volledig kunnen beoordeer len, zijn zij naar onze meening niet on aanvechtbaar, gezien het feit, dal bij de verrekening der terugwerkende kracht op de loonen in October-Novem ber 1919 zich nogal wat verschillen heb ben voorgedaan. Vooral hebben wij over de groepeering der cijfers evenwel iets !te zeggen. In de eerste plaats merken wij op, dat in de laatste tabel looncijfers wor den gegeven over vier weken in Janu ari van totaal 1733 werklieden, terwijl volgens mededeeling van de heeren Hudig, Stakenburg en De Fremery, de havenarbeidsreserve (H.A.R.) te Am sterdam 2000 arbeiders, exclusief de veemarbeiders, omvatte. Hieruit volgt, dat van 267 havenarbeiders het loon. buiten beschouwing is gelaten. Boven dien, en dit is van meer belang, zijn de arbeiders uit den tweeden ban, waartoe 1500 a 2000 man behooren, niet in de cijfers opgenomen. Het weekinkomen dezer arbeiders is belangrijk lager, dan de cijfers door genoemde heeren gege ven," zooa.is dit ook het geval is met de loonen, van ongeveer 800 Iclassifi- seerders, slijmpioegers, etc. wier loo nen op denzelfden grondslag worden berekend. Om dus een geheel juist beeld te geven van het gemiddeld weekinkomen der Amst'erdamsche ha venarbeiders zal men een berekening moeten maken over 2000 arbeiders in den lsten ban, i700 arbeiders in den 2den ban en 800 klassifiseerders, etc., in totaal over ongeveer 4500 losse ar beiders. Omtrent de gepubliceerde cijfers van boven aangeduide 1773 personen diene het volgende. Een vermeld loon van 69 tot f 89 klinkt voor oningewijden buitengev/oon mooi. Wanneer wi< ech ter bedenken, dat dit loon genoten is door 16 arbeiders op de 4500, wordt de klank anders. Uit de cijfers van ge noemde heeren blijkt verder, dat 376 arbeiders in Januari gemiddeld per week meer cfan 37 verdienen. Dit is ongeveer 10 van het totaal aantal iosse havenarbeiders. Ongeveer 30 van de 4500 losse arbeiders verdiende in Januari een weekloon tusschen 29 en 37, terwijl dus ongeveer 60 van het genoemde getal minder dan 29 moet hebben verdiend. Bovendien kunnen wij ons moeilijk onttrekken aan de gedachte, dat de heeren Hudig en Stakenburg cijfers ge nomen hebben, over een tijdvak, waar in door niet nader te noemen omstan digheden de meest gunstige uitkomst verkregen werd. Hiermede is wel overtuigend aange toond, dat de looneischen der haven arbeiders en zeelieden geen andere beteekenis hebben, dan daaraan door alle, ook de Christelijke organisaties, is gegeven. Inwilliging ervan zou dezen arbeiders nog slechts een zeer matige verruiming van het levenspeil, vergele ken bij 1914 brengen. Immers nog dezer dagen bleek uit een bericht in „The Economist" dat de levensstandaard voor Nederland op 1 November met 103 was gestegen in vergelijking met Juli 1914. Er komt nog iets bij. De Vooorzitter van den Loonraad heeft bij het aanbod medegedeeld, dat dit kan worden aan vaard of verworpen. Verder overleg werd reeds hiermede categorisch afge sneden. In den brief aan de organisa ties van 17 Januari 1920 werd gezegd, dat de „in de Scheepvaartvereeniging georganiseerde werkgevers zeer wel een hooger loon zouden kunnen beta len' en dat daarom liter geen tegenstel ling omtrent de hoegrootheid van het loon bestaat." Let we!, de werkgevers zeggen dit. Wat dan wel de oorzaak van deze weigering tot inwilliging van de ver langens der arbeiders is De brief van de werkgevers zegt daaromtrent het volgende. „Zij (de werkgevers) achten zich niet gerechtigd, ten nadeele van andere groote groepen der bevolking oen ver dere loonsverhooging toe te staan." Ziedaar de omschrijving van het ge schilpunt door de werkgevers. Het is wel zonderling, deze werkgevers, die in en na de oorlogsjaren de vrachten hebben opgevoerd tot ongekende hoogte, zich ongevraagd te zien op werpen als de beschermers „van an dere groepen." Terwijl de beursorga- nen schrijven, dat men „met vertrou wen het aanstaande tijdperk van divi- dentuitkeerïngen van onze scheepvaart maatschappijen tegemoet ziet", laten zij het aankomen op een conflict, niet om dat het bedrijf de kosten van de loons verhooging niet zou kunnen dragen, maar omdat die verhooging ten nadeele zou zijn van andere groepen der be volking. De Scheepvaart- en Havenkapitalis ten, optredende, nog wel ongevraagd, als de bescitermers van anderen. Van ironie en humor is het leven toch niet ontbloot. Dat „ten nadeele van andere groe pen" beteekent blijkens uitlatingen van werkgevers, dat men van inwilliging der verlangens der havenarbeiders en zeelieden verwacht, voortgezette loon- acties in andere bedrijven. Dus treden deze werkgevers op als beschermers van andere ondernemers. Niet alleen onze organisaties hebben dit oordeel. Het Christelijk orgaan „De Amsterdam mer" schreef op 4 Februari o.m. „Het argument (der werkgevers) is uitstekend, het is economisch zeer wel verdedigbaar, maar zou men van ar beiders mogen verwachten, dat zij ge voelig zouden zijn voor dergelijke ar- gumente, wanneer zij komen uit den mond van werkgevers, op wie en niet ten onrechte, een zware verdenking rust achter dergelijke redeneeringen, hun eigen baatzucht te verbergen Er is eenvoudig geen vertrouwen in hen en daarom maken zulke argumenten, al waren ze nog 14 maal slerker, niet den minsten indruk op arbeiders. Maar dat vertrouwen had er kunnen wezen, als de Scheepvaartondernemers meer open kaart speelden en niet zoo duidelijk lieten zien, dat zij zelf den wijn drin ken en anderen het water prediken." In het bovenstaande is oorzaak en wezen van liet dreigend conflict uiteen gezet. Een deei der Nederlandsche pers veroorlooft zich de meening te ver kondigen, dat bij de komende staking de machtsvraag is gesteld. Voor zoo ver daarvan sprake is, zijn het de werk gevers, die dit hebben gedaan. Deze hebben met hun mededeelingen „aan vaarden of afwijzen" eerst en daarna met hun mededeeling „wij kunnen wel, maar wij doen het niet", de machts kwestie gesteld. Alle, ook de Christe lijke organisaties hebben in en buiten den Loonraad de gevraagde loonen- en arbeidsvoorwaarden als billijk en ge matigd verdedigd. Het „Centrum" schrijft daaromtrent „Het conflict is een Loonconflict". Een loonconfict daarbij, waarin de geza menlijke organisaties zij aan zij gegaan zijn. De gestelde looneischen zijn zoo wel door de Katholieke en Christelijke als door de moderne en de- syndicalis tische bonden verdedigd. Wij hebben het onlangs al gezegd dit feit moet niet uit het oog worden verloren. Wat de gezamenlijke organisaties vragen, dat is óók de vraag van den Katholie ken bond „St. Bonifacius". Die loon eisehen zijn door het hoofdbestuur van den Bond en de plaatselijke afdeelin- gen vastgesteldde bondsadviseur, rector Stroomer, en de afdeelingsaclvi- seurs hebben er zich mede vereenigd." Niet wij, doch "de werkgevers hebben, hei is boven aangetoond, de machts vraag in het geding gebracht. Voor ons is het geheele conflict niet anders dan een geschil om loonen en arbeidsvoor waarden, dat uit de wereld is, o(5 het zelfde oogenblik dat de werkgevers zich bereid verklaren de loonen te be talen en die voorwaarden toe te passen. Ais een strijd om doorvoering der gevraagde loonen en arbeidsvoor waarden wordt de staking aanvaard. Volledig zijn wij ons van de beteekenis daarvan bewust. Maar niet aanvaard kan worden een afwijzing van ge vraagde loonen en arbeidsvoorwaar den met de hoonende mededeeling „het kan wel, maar wij doen het niet." De regentenlijd is voorbij. Er was 'meerdere medezeggingsschap en rui mere welvaart in uitzicht gesteid. Meer dan 'een jaar hebben de werkgevers ook in der, Loonraad hun wil doorge dreven. Materieele verbetering zöoals zijzeif die als noodzakelijk hebben er kend, is uitgebleven. De werkgevers wenschen niet aan de verlangens der arbeiders te voldoen. En de havenarbeiders en zeelieden kunnen geen afstand doen van wen schen die voor de verruiming hunner levensomstandigheden noodzakelijk moeten worden vervuld. Namens den Centralen Bond van Transportarbeiders W. DROP. A. KIEVIT. H. J. DE VRIES. Namens de Nederl. Federatie van Transportarbeiders E. BOUWMAN. C. POSTHUMA. J. MOLENKAMP. Stads* «t Provincienietiiws VLISSINGEN, 13 FEBRUARI. AGENDA VAN HET DISTRIBUTIE BEDRIJF ZATERDAG 14 FEBRUARI Normaal margarine. Bon no. 10 is geldig van 15 tot en met 22 dezer. Opplakbladen met bon no. 9 worden Maandag vooormiddag 16 dezer op ons bureau aan het derde loket ingewacht. Storing in den gastoevoer. Wij hebben heden pech gehad. Om ongeveer kwart over negen flapte het gas onder de loodpotten onzer zetma chines uit en konden deze machines dus niet gebruikt worden, omdat het metaal dadelijk hard wordt. Bij onderzoek bleek ons, dat de gas toevoer moest worden stopgezet wegens werkzaamheden aan de hoofdleiding. Deze werkzaamheden zullen nu des nachts worden voortgezet. Ruim drie kwartier duurde het eer wij weer gas kregen, docli het werd onge veer half twaalf voor het metaal op nieuw was gesmolten, zoodat de zetma chines ongeveer twee en een half uur hebben stilgestaan. Het gevolg hiervan is geweest, dat de courant niet op den gewonen tijd was afgezet en heden dus iets later is ver schenen. Tegen een droge kermis. Aan den gemeenteraad is het volgen de adres gezonden Geeft met verschuldigden eerbied te kennen de afdeeling Vlissingen van den Ned. Bond van Koffiehuis-, Restaurant- STAATSLOTEHIj, 5e Klasse 16e Lijst. Trekking van 12 Februari. No. 19397 f 2000 met premie van 300(¥i Nos. 11263 12393 19684 ƒ1000. Nos. 767 5331 5594 7372 8417 9938 DSfin 13719 f 400. Nos. 1579 4931 10048 10150 10164 154fii 19961 200. Nos. 2031 3314 4297 8235 10180 1075s 14467 14867 16852 19093 19265 22946 f 100. Prijzen van 70. 314 384 549 665 673 698 964 1051 1113 1138 1266 1351 1355 1445 1616 1640 180I: 1822 1932 1975 2017 2063 2077 2305 2339 2395 2538 om, 2699 2745 2758 2777 2781 2936 3181 3228 3299 3364 3378 3412 3719 3750 3778 3847 3877 3915 3953 4014 4029 4400 4416 4440 4458 4469 4757 4770 4799 4975 5003 5087 5102 5234 5251 5366 5413 5433 5646 5677 6166 62">8 6764 6788 6877 7121 7123 7380 7390 7400 7430 7567 7575 7613 7689 7748 7838 7893 8293 8559 8603 8633 8646 8725 8788 8870 8919 9201 9207 9'I4 9244 9276 9365 9562 9729 9977 IO157 10206 10324 10679 10705 10761 10771 10885 10987 11131 11183 11233 11354 11440 11459 1172! 11898 12084 12087 12204I2314 1257Ï 12648 12820 12846 12977 12986 13057 13'25 13268 13473 13877 13941 14010 14263 1430 14395 14535 14664 14706 14725 '4763 1471 14806 14904 15120 15277 15284 15311 15lj 15410 15449 15471 15574 15587 15616 1P',« 15754 15917 15926 I595S 16047 16204 16241 16342 16398 16489 16494 16660 16692 1681' 16819 16925 16927 16987 17006 17154 17387 17460 17590 17685 17772 17856 17878 17885 17931 17994 18510 18520 18572 18694 18749 18841 18925 18960 18972 19071 19090 19127 19187 19410 19449 19590196581967619738 19763 20088 20172 20294 20410 20593 20667 21192 21223 21386 21428 21542 21589 21766 21780 21785 21842 22034 22094 22109 '212' 22190 22328 22516 22553 22644 22688 23939 22984 NIETEN. 12 25 32 48 56 62 143 303 331 365 449 452 463 464 469 473 482 484 590 597 649 660 663 718 762 806 841 856 877 883 976 990 1064 1074 1100 1125 139 1178 1219 1240 1302 1316 1388 1405 1411 1429 1478 1496 1654 1692 1700 1702 1768 1876 1933 2020 2032 2112 2137 2147 2164 2200 2204 2217 2233 2237 2255 2316 2327 2396 2417 2459 2544 2595 2609 2622 2649 2653 2703 2706 2752 2775 2785 2792 2867 2891 2924 2946 2977 3047 3125 3184 318/ 3317 3335 3344 3345 3361 3379 3470 3549 3557 3586 3703 3711 3724 3744 3757 3760 3779 3786 3793 3881 3902 3907 3942 3975 3985 3995 3997 4110 4127 4169 4174 4209 4211 4229 4242 4246 4267 4279 4294 4318 4334 4339 4373 4389 4454 4552 4605 4607 4626 4629 4636 4666 4695 4709 4727 4816 4S85 4892 4894 4966 5010 5042 5071 5150 5162 5177 5192 5206 5213 5218 5219 5226 5250 5252 5279 5317 5336 5348 5351 5374 5429 5462 5467 5589 5595 5619 5626 5647 5749 5817 5902 5912 5939 5961 6040- 6053 6056 6118 615? 6246 S2S4 62S7 6293 6341 6350 6389 6404 6448 6479 6487 6493 6691 6714 6786 6814 6854 6956 6964 6967 6980 7007 7022 7024 7030 7036 7066 7080 7099 7107 7108 7132 7186 7190 7223 7228 7264 7295 7309 7366 7388 7427 7460 7467 7476 7487 7508 7523 7571 7581 7587 7627 7653 7671 7700 7816 7898 7935 7979 8024 8034 8041 8121 8144 8211 8233 8299 8474 8483 8514 8562 8565 8640 8673 8697 8699 8707 8777 8826 8828 8878 8910 8921 8959 8997 9063 9105 9107 9165 9217 9335 9360 9363 9431 9454 9539 9579 9615 9625 9628 9637 9690 9702 9853 9865 9872 9902 9915 9947 9961 9980 9985 9994 10014 10030 10103 10123 10153 10158 10192 10209 10211 10217 10231 10289 10317 10338 10366 10380 10424 10425 10546 10572 10647 10674 10882 10717 10727 10729 10797 10809 10823 10854 10905 10947 10952 10969 10989 10996 11004 11005 11012 1104011044 11128 11133 11227 11258 11295 11334 11360 11414 11423 11455 11461 11475 11512 11522 11644 1169911921 11924 11925 12003 12031 12088 12145 12163 12306 12496 12587 12625 12640 12641 '2654 12761 12773 12808 12844 12864-12898 12919 12997 13014 13015 13121 13141 13170 13179 13183 13201 13263 13337 1 3342 13358 1337S 13407 13445 13495 13565 13574 13582 13594 13620 13627 13634 13638 13646 13648 13679 13721 13743 13746 13771 13776 13834 13839 13887 13909 13938 13976 14000 14013 14021 14060 14078 14084 14128 14158 14169" 14204 14206 14231 14248 14261 14285 14299 14302 14334 14336 14338 14341 14356 14370 14409 14416 14422 1 4425 14461 14514 1 4526 1 4549 14578 14609 14634 14671 14686 14694 14710 14717 14747 147581479514821 1482514831 14872 14915 14936 14943 15204 15228 15252 15263 15265 15269 15286 15296 15297 15342 15370 15466 15468 15487 15500 15573 155» 15593 15606 1574015752 15750 15783 15® 15833 15863 15872 15879 15904 15914 15!» 15986 16056 16083 16152 16179 16186 162# 16219 16276 16283 16299 16335 16345 16401 16454 16455 16462 16476 16504 16505 1658' 16584 16633 16655 16660 16683 16706 16722 16733 16740 16752 16757 16846 16860 16S64 16915 16916 17014 17026 17039 17045 17084 17086 17090 17094 17134 17172 17271 17280 17321 17328 17332 17338 17375 17381 17400 17402 17407 17411 17414 17443 17540 17608 17628 17706 17732 17776 17826 17843 17906 17941 17984 18058 18061 18185 18192 18235 18245 18270 18340 1 8398 18405 18428 18478 18549 18557 18571 18579 18637 18649 18670 18708 18728 18798 18800 18810 18890 18920 18929 19019 19034 19055190961913819144 19238 19328 19335 19338 19392 10433 19449 19592 19599 19602 19666 19696 19711 19889 19997 19925 19937 20010 20066 20076 20097 20108 20125 20I4S20157 20198 20202 20226 '20230 20260 20319 20359 20403 20448 20402 20505 2053S 20570 20573 20591 20637 20660 20705 20756 20763 20775 20809 20825 20847 20877 20947 20966 20993 21024 21040 21071 21119 21128 2118021187212122125321269 21318 21365 2142221436214902154321565 21613 21626 21650 21651 21676 21701 21705 21725 21740 2177221809218302187221904 21911 21914 21924 22081 22091 2211622231 22252 22412 22441 22472 22487 22492 22510 22559 22578 22634 22638 22663 22669 22670 •«709 22740 22777 22793 22821 22854 22893 25918 22941 22962 22973 22976 22980 22985 8028

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 2