m
ling van eenzijdige belangen-vertegen-
woordiging een ioestand Ie scheppen,
die op een ruimeren grondslag dan tot
dusver de arbeidersorganisaties mede-
zeggingsschap zou verleenen.
Men wilde op die wijze een drage-
iijken toestand van overgang scheppen
en daartoe moesten, naar het oordeel
der werkgevers, „de levensvooorwaar-
den der werkgevers op dusdanige wij
ze worden herzien, dat daaruit de in-
dividueele arbeider de geestkracht kon
putten, om gedurende de uren, die voor
den arbeid zijn bestemd, ook datgene
te verrichten, wat de gemeenschap
het recht heeft menschelijkerwijze van
hem te verwachten."
Dat beteekent, aldus verklaarden de
arbeidersvertegenwoordigers in die da
gen, dat dus loonen- en arbeidsvoor
waarden gevestigd zullen worden, die
een noemelijke verruiming van het le
venspeil, vergeleken bij !9I4, mogelijk
maken.
In den Loonraad voor de Vervoerbe
drijven bleken de werkgevers begin
1919, evenwel niet verder te willen
gaan dan tot een verhooging van het
toon, hoogstens gelijkstaande met het
percentage, dat de prijzen der levens
behoeften sinds 1914 waren gestegen.
Reeds daardoor werd geen verbete
ring aangebracht, die de havenarbei
ders en zeelieden in staat stelde, den
enormen achterstand in de oorlogsja
ren door langdurige werkloosheid onh-
staan, op te halen en de materieele
positie der arbeiders was dus in 1919
slechter dan voor den oorlog.
Men verwachtte een inzinking van
de prijzen der levensbehoeften en daar
in zou dan, volgens de werkgevers, de
verruiming zitten. Die verwachting is
beschaamd geworden, integendeel, de
stijging van den levensstandaard heeft
zich doorgezet, in September 1913 was
die stijging 82 in Juni 1919 reeds
93
In de Loonraadzitting van 25 janu
ari 1919 legden de arbeidersorganisa
ties zich noodgedwongen néér bij het
door de werkgevers aangeboden stan
daard dagloon van 5.50. Reeds toen
was 6.50 naar het algemeen oordeel
der arbeidersveriegenwoordigers een
bescheiden eisch.
De werkgevers boden in dezelfde
zitting een correctie op de loonen, aan
te brengen in Juli 1919, indien in de
daaraan voorafgaande maand een
verdere pereentelijke stijging van de
kosten der levensbehoeften viel te con-
stateeren.
Reeds toen maakten de arbeiders
bezwaar tegen de bepaling van hun
loon precies naar den levensmiddelen
standaard, omdat dit niet anders be-
teekende dar. een bestendiging van het
minimum levensbestaan. Aar, het eind
der beraadslagingen werd bijeenroe-
ping van den Loonraad in Juni toege
zegd, waar dan in vrije discussie de
noodzakelijkheid van verdere loonsver-
hooging zou worden behandeld.
Die vergadering werd door de werk
gevers niet uitgeschreven en het toch.
ai geringe vertrouwen in de beteeke-
nis van den Loonraad voor de meer
dere medezeggingsschap van de arbei
ders werd daardooor ten zeerste ge
schokt.
Na herhaalde pogingen van de ge
combineerde organisaties had eindelijk
in September een Loonraad-vergadé-
ring plaats, waar de werkgevers ten
slotte kwamen tot een aanbieding van
een loonsverhooging voor de losse ha
venarbeiders van 5.50 op 6.50 per
dag, voor de vaste haverarbeiders met
f 3.per week, en voor de zeelieden
met 15.per maand.
Deze aanbieding werd evenwei eerst
gedaan, nadat, zooowel in als buiten
den Loonraad, de ontevredenheid onder
de arbeiders steeds scherper tot uiting
kwam. Hoewel dus voor vaste arbei
ders, die 33.per week in plaats van
de reeds in Novemeber 1918 gevraagde
36.ontvinger., geen bevrediging
was verkregen, dwongen de werkge
vers de arbeiders-organisaties tot aan
vaarding der aanbiedingen met een be
roep op de formeele beteekenis der col
lectieve arbeidsovereenkomst.
December 1919 kwam de Loonraad
opnieuw bijeen, ditmaal ter bespre
king van de loonen en de arbeidsvoor
waarden voor 1920. Maar daar werd
door de werkgevers niet meer de nood
zakelijkheid van verdere verruiming der
levensomstandigheden voor de arbei
ders erkend. Daar werd de „beperkte
bevrediging" en de „opvoering der pro
ductie" den arbeiders voorgehouden.
Aan verdere loonsverhooging viel niet
te denken. Slechts zouden de werkge
vers tegenover de afsluiting van een
collectieve arbeidsovereenkomst voor
1920 de standaardloonen voor losse ar
beiders met 0.50 per dag willen ver-
hoogen, de loonen der vaste arbeiders
met 3.per week en de zeelieden
gages opnieuw met 15.per maand.
Het verlangen van de arbeiders was
een verhooging van den standaard met
1.50 per dag en gelijkstelling tusschen
losse en vaste arbeiders voor de bere
kening van het loon. Voor de zeelieden
50.per maand. Dit laatste hield en
houdt verband met het pogen der inter
nationaal georganiseerde zeelieden om
een internationaal gelijke gageregeling
te verkrijgen. De Engelsche, Scandina
vische en Belgische gages zijn reeds ge-
ruimen tijd gesteld op het loonbedrag,
thans door ons gevraagd. Voor Ame
rika staan ze hooger.
Over de beteekenis van deze loonen
is heel wat te doen geweest. De heer
Pau! Nijgh heeft in een memorie aan de
leden van den Loonraad op 22 Novem
ber 1919 trachten aan te toonen, dat bij
een standaard van 6.50 reeds een ver
hooging van 218 op liet loon van
1914 werd bereikt. Die cijfers zijn be
streden. De heer Nijgh had geen reke
ning gehouden met de verdienste, die
in 1914 werd gemaakt tengevolge van
den langeren werktijd. Er bleek, dat het
weekinkomen over 1919 vergeleken bij
1914 slechts met 50 omhoog was ge
gaan.
Daarna is de heer Nijgh, in zijn frief
van 17 Januari 1920 met nieuwe cijfers
gekomen. Vergelijkende uurlooncijfers,
waaruit blijken zou, dat de verhooging
112 bedroeg. Reeds toen was er in
de cijfers van den heer Nijgh een ver
schil van niet minder dan 106 Se
dert is de heer Nijgh weer met nieuwe
cijfers gekomen. De arbeidersvertegen
woordigers hadden, op gezag van den
directeur der havenarbeidsbeurs te Rot
terdam. verklaard, dat havenarbeiders
aldaar gemiddeld niet meer dan 8 taken
van 4 uur of 4 dagen per week werkten,
zoodat, indien gerekend wordt, dat elke
havenarbeider wekelijks van deze 4 da
gen 1 nacht werkt hetgeen lang niet
altijd het geval is het gemiddelde
weekloon op de basis van 6.50 be
draagt 29.25. Op de basis van 7.
wordt dit 31.50 en op de basis van
8.36.per week.
De nieuwe cijfers van den heer Nijgh
gepubliceerd in de pers, geven een ge
middeld weekinkomen der havenreser
visten over enkele weken in Januari en
laten de groote massa van z.g. 2e ban
arbeiders, buiten beschouwing. Ook als
men aanneemt, dat Ale cijfers juist zijn,
is daarop geen conclusie te bouwen,
omdat dit siechts over ruimer tijdsver
loop is te doen. Bovendien moet daar
bij rekening gehouden worden met al
lerlei factoren, ais tarief-, zwaar en
extra vuil werk. De heer Nijgh heeft
medegedeeld, dat wij ons van de juist
heid zijner cijfers konden Overtuigen.
Aan die uitnoodiging hebben wij vol
daan. De heer Nijgh heeft ons toen geen
controle op de door hem reeds gepubli
ceerde cijfers verstrekt, docli een sa
menstelling van de verdienste der ha
venarbeiders, 1ste en 2de ban, voor
zoover deze arbeiders meer dan 26
hebben verdiend. Daarop is het gemid
delde cijfer van den heer Nijgh" geba
seerd.
Hoe staat nu de zaak in de week
van 2531 Januari voor de uitkomst
van den heer Nijgh het meest gunstig
hebben gewerkt 5982 arbeiders, le ban,
terwijl uit den 2en ban 1103 arbeiders
meer dan ƒ26 hebben verdiend en 504
minder dan dat bedrag. Op de 2e eerste
getallen bouwt de heer Nijgli zijn ge
middelde. Om echter het juiste gemid
delde te krijgen moet worden vastge
steld, wat de 504 overige arbeiders, die
runder dan ƒ26 hadden, hebben ver
diend en hoe groot het aantal werklooze
havenarbeiders, ingeschreven bij den
2den ban, die week was. Daarover
zwijgt de heer Nijgh beteekenend. Want
de gemiddelde verdienste der eerste 504
arbeiders is volgens de ons door heer
Nijgh verstrekte cijfers 16. De 2e ban
is volgens ons verstrekte mededeelin
gen-, van de zijde der Scheepvaartver-
eenigingen 2SÓO man. Wij mogen dus
•■■ilig aannemen, dat in genoemde week
minstens 250 arbeiders werkloos zijn
geweest. Om dus het werkelijk gemid
delde loon der havenarbeiders over die
week vast te stellen moet men optellen
5982 man le ban.
1103 man 2e ban (meer ver
diend dan 26)
504 man 2e ban (gemiddeld
verdiend 16).
250 man 2e ban (niets ver
diend).
Totaal 7839 man.
Het weekinkomen van deze arbeiders
is dan gemiddeld 32.63. (Hiervoor
noemt de heer Nijgh 35 en 34.75.)
Deze zelfde berekening toegepast op
de week van 1024 Januari 1920, geeft
als uitkomst 32. (De heer Nijgh noemt
ƒ35 en 34.75), en over de week van
4!0 December 1919 een uitkomst van
ƒ30.i0. (De heer Nijgh noemt 35.28
en ƒ33.74.)
Dit alles in een tijd, vergeleken bij
de laatste jaren, van ongekende drukte
en zeer veel nachtwerk.
Ongetwijfeld zijn bovendien de cijfers
van den heer Nijgh ook om andere re
denen onvolledig en daarom niet zonder
bedenking. Immers zij kloppen niet met
vroeger van de zijdq der werkgevers ge
dane mededeelingen, omtrent de sterkte
der havenreserve, die voor den isten
ban 7000 en voor den 2den ban 2500
bedraagt, in totaal 9500 arbeiders, ter
wijl de cijfers van den heer Nijgh, aan
gevuld met 250 werkloozen, in de week
van 25 tot 31 Januari b.v. loopen over
7839 arbeiders.
Wij hadden echter reeds tevoren zelf
standig een onderzoek ingesteld. Van
22 personen, bij de havenreserve inge
schreven, hebben wij de verdienste-cij-
fers uit de loonboekjes over 4 weken
in Januari genoteerd. Het resultaat
daarvan was, dat deze 22 havenreser
visten over die weken gemiddeld ver
diend hebben ƒ28.15, een cijfer, dat
dus lager is, dan de uitkomst van onzen
eigen maatstaf, hierboven aangegeven.
Wij merken hierbij ten overvloede nog
Op, dat de genoemde looncijfers be
trekking hebben op havenarbeiders van
den linker Maasoever, waar in den re
gel meer werk wordt uitgegeven, dan
'aan den rechter Maasoever.
Voor Amsterdam hebben de heeren
Hudig en Stakenburg in de „Telegraaf"
van 5 Februari j.l. cijfers gegeven.
Hoewel wij de juistheid dezer cijfers op
zichzelf niet volledig kunnen beoordeer
len, zijn zij naar onze meening niet on
aanvechtbaar, gezien het feit, dal bij
de verrekening der terugwerkende
kracht op de loonen in October-Novem
ber 1919 zich nogal wat verschillen heb
ben voorgedaan. Vooral hebben wij over
de groepeering der cijfers evenwel iets
!te zeggen.
In de eerste plaats merken wij op,
dat in de laatste tabel looncijfers wor
den gegeven over vier weken in Janu
ari van totaal 1733 werklieden, terwijl
volgens mededeeling van de heeren
Hudig, Stakenburg en De Fremery, de
havenarbeidsreserve (H.A.R.) te Am
sterdam 2000 arbeiders, exclusief de
veemarbeiders, omvatte. Hieruit volgt,
dat van 267 havenarbeiders het loon.
buiten beschouwing is gelaten. Boven
dien, en dit is van meer belang, zijn de
arbeiders uit den tweeden ban, waartoe
1500 a 2000 man behooren, niet in de
cijfers opgenomen. Het weekinkomen
dezer arbeiders is belangrijk lager, dan
de cijfers door genoemde heeren gege
ven," zooa.is dit ook het geval is met
de loonen, van ongeveer 800 Iclassifi-
seerders, slijmpioegers, etc. wier loo
nen op denzelfden grondslag worden
berekend. Om dus een geheel juist
beeld te geven van het gemiddeld
weekinkomen der Amst'erdamsche ha
venarbeiders zal men een berekening
moeten maken over 2000 arbeiders in
den lsten ban, i700 arbeiders in den
2den ban en 800 klassifiseerders, etc.,
in totaal over ongeveer 4500 losse ar
beiders.
Omtrent de gepubliceerde cijfers van
boven aangeduide 1773 personen diene
het volgende. Een vermeld loon van
69 tot f 89 klinkt voor oningewijden
buitengev/oon mooi. Wanneer wi< ech
ter bedenken, dat dit loon genoten is
door 16 arbeiders op de 4500, wordt
de klank anders. Uit de cijfers van ge
noemde heeren blijkt verder, dat 376
arbeiders in Januari gemiddeld per
week meer cfan 37 verdienen. Dit is
ongeveer 10 van het totaal aantal
iosse havenarbeiders. Ongeveer 30
van de 4500 losse arbeiders verdiende
in Januari een weekloon tusschen 29
en 37, terwijl dus ongeveer 60 van
het genoemde getal minder dan 29
moet hebben verdiend.
Bovendien kunnen wij ons moeilijk
onttrekken aan de gedachte, dat de
heeren Hudig en Stakenburg cijfers ge
nomen hebben, over een tijdvak, waar
in door niet nader te noemen omstan
digheden de meest gunstige uitkomst
verkregen werd.
Hiermede is wel overtuigend aange
toond, dat de looneischen der haven
arbeiders en zeelieden geen andere
beteekenis hebben, dan daaraan door
alle, ook de Christelijke organisaties,
is gegeven. Inwilliging ervan zou dezen
arbeiders nog slechts een zeer matige
verruiming van het levenspeil, vergele
ken bij 1914 brengen. Immers nog dezer
dagen bleek uit een bericht in „The
Economist" dat de levensstandaard
voor Nederland op 1 November met
103 was gestegen in vergelijking
met Juli 1914.
Er komt nog iets bij. De Vooorzitter
van den Loonraad heeft bij het aanbod
medegedeeld, dat dit kan worden aan
vaard of verworpen. Verder overleg
werd reeds hiermede categorisch afge
sneden. In den brief aan de organisa
ties van 17 Januari 1920 werd gezegd,
dat de „in de Scheepvaartvereeniging
georganiseerde werkgevers zeer wel
een hooger loon zouden kunnen beta
len' en dat daarom liter geen tegenstel
ling omtrent de hoegrootheid van het
loon bestaat."
Let we!, de werkgevers zeggen dit.
Wat dan wel de oorzaak van deze
weigering tot inwilliging van de ver
langens der arbeiders is De brief van
de werkgevers zegt daaromtrent het
volgende.
„Zij (de werkgevers) achten zich
niet gerechtigd, ten nadeele van andere
groote groepen der bevolking oen ver
dere loonsverhooging toe te staan."
Ziedaar de omschrijving van het ge
schilpunt door de werkgevers. Het is
wel zonderling, deze werkgevers, die in
en na de oorlogsjaren de vrachten
hebben opgevoerd tot ongekende
hoogte, zich ongevraagd te zien op
werpen als de beschermers „van an
dere groepen." Terwijl de beursorga-
nen schrijven, dat men „met vertrou
wen het aanstaande tijdperk van divi-
dentuitkeerïngen van onze scheepvaart
maatschappijen tegemoet ziet", laten zij
het aankomen op een conflict, niet om
dat het bedrijf de kosten van de loons
verhooging niet zou kunnen dragen,
maar omdat die verhooging ten nadeele
zou zijn van andere groepen der be
volking.
De Scheepvaart- en Havenkapitalis
ten, optredende, nog wel ongevraagd,
als de bescitermers van anderen. Van
ironie en humor is het leven toch niet
ontbloot.
Dat „ten nadeele van andere groe
pen" beteekent blijkens uitlatingen van
werkgevers, dat men van inwilliging
der verlangens der havenarbeiders en
zeelieden verwacht, voortgezette loon-
acties in andere bedrijven. Dus treden
deze werkgevers op als beschermers
van andere ondernemers. Niet alleen
onze organisaties hebben dit oordeel.
Het Christelijk orgaan „De Amsterdam
mer" schreef op 4 Februari o.m.
„Het argument (der werkgevers) is
uitstekend, het is economisch zeer wel
verdedigbaar, maar zou men van ar
beiders mogen verwachten, dat zij ge
voelig zouden zijn voor dergelijke ar-
gumente, wanneer zij komen uit den
mond van werkgevers, op wie en niet
ten onrechte, een zware verdenking
rust achter dergelijke redeneeringen,
hun eigen baatzucht te verbergen Er
is eenvoudig geen vertrouwen in hen en
daarom maken zulke argumenten, al
waren ze nog 14 maal slerker, niet den
minsten indruk op arbeiders. Maar dat
vertrouwen had er kunnen wezen, als
de Scheepvaartondernemers meer open
kaart speelden en niet zoo duidelijk
lieten zien, dat zij zelf den wijn drin
ken en anderen het water prediken."
In het bovenstaande is oorzaak en
wezen van liet dreigend conflict uiteen
gezet. Een deei der Nederlandsche pers
veroorlooft zich de meening te ver
kondigen, dat bij de komende staking
de machtsvraag is gesteld. Voor zoo
ver daarvan sprake is, zijn het de werk
gevers, die dit hebben gedaan. Deze
hebben met hun mededeelingen „aan
vaarden of afwijzen" eerst en daarna
met hun mededeeling „wij kunnen wel,
maar wij doen het niet", de machts
kwestie gesteld. Alle, ook de Christe
lijke organisaties hebben in en buiten
den Loonraad de gevraagde loonen- en
arbeidsvoorwaarden als billijk en ge
matigd verdedigd.
Het „Centrum" schrijft daaromtrent
„Het conflict is een Loonconflict". Een
loonconfict daarbij, waarin de geza
menlijke organisaties zij aan zij gegaan
zijn. De gestelde looneischen zijn zoo
wel door de Katholieke en Christelijke
als door de moderne en de- syndicalis
tische bonden verdedigd. Wij hebben
het onlangs al gezegd dit feit moet
niet uit het oog worden verloren. Wat
de gezamenlijke organisaties vragen,
dat is óók de vraag van den Katholie
ken bond „St. Bonifacius". Die loon
eisehen zijn door het hoofdbestuur van
den Bond en de plaatselijke afdeelin-
gen vastgesteldde bondsadviseur,
rector Stroomer, en de afdeelingsaclvi-
seurs hebben er zich mede vereenigd."
Niet wij, doch "de werkgevers hebben,
hei is boven aangetoond, de machts
vraag in het geding gebracht. Voor ons
is het geheele conflict niet anders dan
een geschil om loonen en arbeidsvoor
waarden, dat uit de wereld is, o(5 het
zelfde oogenblik dat de werkgevers
zich bereid verklaren de loonen te be
talen en die voorwaarden toe te passen.
Ais een strijd om doorvoering der
gevraagde loonen en arbeidsvoor
waarden wordt de staking aanvaard.
Volledig zijn wij ons van de beteekenis
daarvan bewust. Maar niet aanvaard
kan worden een afwijzing van ge
vraagde loonen en arbeidsvoorwaar
den met de hoonende mededeeling „het
kan wel, maar wij doen het niet."
De regentenlijd is voorbij. Er was
'meerdere medezeggingsschap en rui
mere welvaart in uitzicht gesteid. Meer
dan 'een jaar hebben de werkgevers
ook in der, Loonraad hun wil doorge
dreven. Materieele verbetering zöoals
zijzeif die als noodzakelijk hebben er
kend, is uitgebleven. De werkgevers
wenschen niet aan de verlangens der
arbeiders te voldoen.
En de havenarbeiders en zeelieden
kunnen geen afstand doen van wen
schen die voor de verruiming hunner
levensomstandigheden noodzakelijk
moeten worden vervuld.
Namens den Centralen Bond van
Transportarbeiders
W. DROP.
A. KIEVIT.
H. J. DE VRIES.
Namens de Nederl. Federatie van
Transportarbeiders
E. BOUWMAN.
C. POSTHUMA.
J. MOLENKAMP.
Stads* «t Provincienietiiws
VLISSINGEN, 13 FEBRUARI.
AGENDA VAN HET DISTRIBUTIE
BEDRIJF
ZATERDAG 14 FEBRUARI
Normaal margarine.
Bon no. 10 is geldig van 15 tot en
met 22 dezer. Opplakbladen met bon
no. 9 worden Maandag vooormiddag
16 dezer op ons bureau aan het derde
loket ingewacht.
Storing in den gastoevoer.
Wij hebben heden pech gehad. Om
ongeveer kwart over negen flapte het
gas onder de loodpotten onzer zetma
chines uit en konden deze machines dus
niet gebruikt worden, omdat het metaal
dadelijk hard wordt.
Bij onderzoek bleek ons, dat de gas
toevoer moest worden stopgezet wegens
werkzaamheden aan de hoofdleiding.
Deze werkzaamheden zullen nu des
nachts worden voortgezet.
Ruim drie kwartier duurde het eer wij
weer gas kregen, docli het werd onge
veer half twaalf voor het metaal op
nieuw was gesmolten, zoodat de zetma
chines ongeveer twee en een half uur
hebben stilgestaan.
Het gevolg hiervan is geweest, dat de
courant niet op den gewonen tijd was
afgezet en heden dus iets later is ver
schenen.
Tegen een droge kermis.
Aan den gemeenteraad is het volgen
de adres gezonden
Geeft met verschuldigden eerbied te
kennen de afdeeling Vlissingen van den
Ned. Bond van Koffiehuis-, Restaurant-
STAATSLOTEHIj,
5e Klasse 16e Lijst.
Trekking van 12 Februari.
No. 19397 f 2000 met premie van 300(¥i
Nos. 11263 12393 19684 ƒ1000.
Nos. 767 5331 5594 7372 8417 9938 DSfin
13719 f 400.
Nos. 1579 4931 10048 10150 10164 154fii
19961 200.
Nos. 2031 3314 4297 8235 10180 1075s
14467 14867 16852 19093 19265 22946 f 100.
Prijzen van 70.
314 384 549 665 673 698 964
1051 1113 1138 1266 1351 1355 1445
1616 1640 180I: 1822 1932 1975 2017
2063 2077 2305 2339 2395 2538 om,
2699 2745 2758 2777 2781 2936 3181
3228 3299 3364 3378 3412 3719 3750
3778 3847 3877 3915 3953 4014 4029
4400 4416 4440 4458 4469 4757 4770
4799 4975 5003 5087 5102 5234 5251
5366 5413 5433 5646 5677 6166 62">8
6764 6788 6877 7121 7123 7380 7390
7400 7430 7567 7575 7613 7689 7748
7838 7893 8293 8559 8603 8633 8646
8725 8788 8870 8919 9201 9207 9'I4
9244 9276 9365 9562 9729 9977 IO157
10206 10324 10679 10705 10761 10771 10885
10987 11131 11183 11233 11354 11440 11459
1172! 11898 12084 12087 12204I2314 1257Ï
12648 12820 12846 12977 12986 13057 13'25
13268 13473 13877 13941 14010 14263 1430
14395 14535 14664 14706 14725 '4763 1471
14806 14904 15120 15277 15284 15311 15lj
15410 15449 15471 15574 15587 15616 1P',«
15754 15917 15926 I595S 16047 16204 16241
16342 16398 16489 16494 16660 16692 1681'
16819 16925 16927 16987 17006 17154 17387
17460 17590 17685 17772 17856 17878 17885
17931 17994 18510 18520 18572 18694 18749
18841 18925 18960 18972 19071 19090 19127
19187 19410 19449 19590196581967619738
19763 20088 20172 20294 20410 20593 20667
21192 21223 21386 21428 21542 21589 21766
21780 21785 21842 22034 22094 22109 '212'
22190 22328 22516 22553 22644 22688 23939
22984
NIETEN.
12 25 32 48 56 62 143
303 331 365 449 452 463 464
469 473 482 484 590 597 649
660 663 718 762 806 841 856
877 883 976 990 1064 1074 1100
1125 139 1178 1219 1240 1302 1316
1388 1405 1411 1429 1478 1496 1654
1692 1700 1702 1768 1876 1933 2020
2032 2112 2137 2147 2164 2200 2204
2217 2233 2237 2255 2316 2327
2396 2417 2459 2544 2595 2609 2622
2649 2653 2703 2706 2752 2775 2785
2792 2867 2891 2924 2946 2977 3047
3125 3184 318/ 3317 3335 3344 3345
3361 3379 3470 3549 3557 3586 3703
3711 3724 3744 3757 3760 3779 3786
3793 3881 3902 3907 3942 3975 3985
3995 3997 4110 4127 4169 4174 4209
4211 4229 4242 4246 4267 4279 4294
4318 4334 4339 4373 4389 4454 4552
4605 4607 4626 4629 4636 4666 4695
4709 4727 4816 4S85 4892 4894 4966
5010 5042 5071 5150 5162 5177 5192
5206 5213 5218 5219 5226 5250 5252
5279 5317 5336 5348 5351 5374 5429
5462 5467 5589 5595 5619 5626 5647
5749 5817 5902 5912 5939 5961 6040-
6053 6056 6118 615? 6246 S2S4 62S7
6293 6341 6350 6389 6404 6448 6479
6487 6493 6691 6714 6786 6814 6854
6956 6964 6967 6980 7007 7022 7024
7030 7036 7066 7080 7099 7107 7108
7132 7186 7190 7223 7228 7264 7295
7309 7366 7388 7427 7460 7467 7476
7487 7508 7523 7571 7581 7587 7627
7653 7671 7700 7816 7898 7935 7979
8024 8034 8041 8121 8144 8211 8233
8299 8474 8483 8514 8562 8565 8640
8673 8697 8699 8707 8777 8826 8828
8878 8910 8921 8959 8997 9063 9105
9107 9165 9217 9335 9360 9363 9431
9454 9539 9579 9615 9625 9628 9637
9690 9702 9853 9865 9872 9902 9915
9947 9961 9980 9985 9994 10014 10030
10103 10123 10153 10158 10192 10209 10211
10217 10231 10289 10317 10338 10366 10380
10424 10425 10546 10572 10647 10674 10882
10717 10727 10729 10797 10809 10823 10854
10905 10947 10952 10969 10989 10996 11004
11005 11012 1104011044 11128 11133 11227
11258 11295 11334 11360 11414 11423 11455
11461 11475 11512 11522 11644 1169911921
11924 11925 12003 12031 12088 12145 12163
12306 12496 12587 12625 12640 12641 '2654
12761 12773 12808 12844 12864-12898 12919
12997 13014 13015 13121 13141 13170 13179
13183 13201 13263 13337 1 3342 13358 1337S
13407 13445 13495 13565 13574 13582 13594
13620 13627 13634 13638 13646 13648 13679
13721 13743 13746 13771 13776 13834 13839
13887 13909 13938 13976 14000 14013 14021
14060 14078 14084 14128 14158 14169" 14204
14206 14231 14248 14261 14285 14299 14302
14334 14336 14338 14341 14356 14370 14409
14416 14422 1 4425 14461 14514 1 4526 1 4549
14578 14609 14634 14671 14686 14694 14710
14717 14747 147581479514821 1482514831
14872 14915 14936 14943 15204 15228 15252
15263 15265 15269 15286 15296 15297 15342
15370 15466 15468 15487 15500 15573 155»
15593 15606 1574015752 15750 15783 15®
15833 15863 15872 15879 15904 15914 15!»
15986 16056 16083 16152 16179 16186 162#
16219 16276 16283 16299 16335 16345 16401
16454 16455 16462 16476 16504 16505 1658'
16584 16633 16655 16660 16683 16706 16722
16733 16740 16752 16757 16846 16860 16S64
16915 16916 17014 17026 17039 17045 17084
17086 17090 17094 17134 17172 17271 17280
17321 17328 17332 17338 17375 17381 17400
17402 17407 17411 17414 17443 17540 17608
17628 17706 17732 17776 17826 17843 17906
17941 17984 18058 18061 18185 18192 18235
18245 18270 18340 1 8398 18405 18428 18478
18549 18557 18571 18579 18637 18649 18670
18708 18728 18798 18800 18810 18890 18920
18929 19019 19034 19055190961913819144
19238 19328 19335 19338 19392 10433 19449
19592 19599 19602 19666 19696 19711 19889
19997 19925 19937 20010 20066 20076 20097
20108 20125 20I4S20157 20198 20202 20226
'20230 20260 20319 20359 20403 20448 20402
20505 2053S 20570 20573 20591 20637 20660
20705 20756 20763 20775 20809 20825 20847
20877 20947 20966 20993 21024 21040 21071
21119 21128 2118021187212122125321269
21318 21365 2142221436214902154321565
21613 21626 21650 21651 21676 21701 21705
21725 21740 2177221809218302187221904
21911 21914 21924 22081 22091 2211622231
22252 22412 22441 22472 22487 22492 22510
22559 22578 22634 22638 22663 22669 22670
•«709 22740 22777 22793 22821 22854 22893
25918 22941 22962 22973 22976 22980 22985
8028