«laargaiitf
MAANDAG 9 FEBRUARI,
2)oor eigen kracht.
r*jo 33
FEUILLETON
'1920
VUSSINGSCHE COURANT
ADVERTENTIE-PRIJS
yan 14 regels 1.—voor iedere
rege' nieer 24 centbij abonnement spe
ciale prijzen. Reclames 48 cent per regel
Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen
van 1—5 regels 50 cent iedere regel meer
52 cent, bij contante betaling.
Familieberichten van 16 regels 1.55,
iedere regel meer 24 cent.
ABONNEMENTSPRIJS
Voor Vlissingen en gemeenten op Wal
cheren 2.per drie maanden. Franco
door het geheele rijk: ƒ2.30. Week-abon-
nementen 15 cent. Afzonderlijke nummers
4 cent.
Nederland en België.
Men seint uit Brussel aan de „N.R.Ct."
Ten tijde van het beleg van Ant
werpen trachtten de Belgische soldaten
die de wijk namen over de Nederland-
sche grens, zooveel mogelijk oorlogs
materiaal mee te nemen en te redden.
Nu Duitsehland het vredesverdrag ge-
teekend heeft, heeft de Nederlandsche
regeering aan de Belgische machtiging
gegeven om het in Nederland geïnter
neerde oorlogsmateriaal terug te halen.
Binnen enkele dagen zal een com
missie naar Nederland gaan om hier
over te beraden. Het materiaal bestaat
uit 21.390 Belgische geweren, 3185 Le-
bel-geweren, 18.000 bajonetten, 910.000
patronen, 101 draagbanden, 430 sabels,
6149 koppels, 15.000 patroontasschen,
148 brownings, enkele mitrailleurs. De
enkele geïnterneerde auto's ziin reeds
naar België teruggekeerd.
De afbouw de.r kruisers.
Naar aanleiding van de verklaring
der regeering in de zitting van de
Eerste Kamer, dat zij een voorstel zal
indienen om de kruisers af te bouwen,
schrijft „De Tijd"
Wij vinden dit een gelukkige oplos
sing van de kwestie, welke minister
Bijleveld te machtig bleek. En indien
we ons we! de stemming herinneren der
Kamer, welke hem tot heengaan noop
te, dan schijnt het ons toe, dat een tij-
diger regeeringsleiding in den geest
van het thans genomen besluit, het
Kabinet tegen een echec had kunnen
behoeden.
Duurtewet.
Verschenen is de memorie van ant
woord op het voorloopig verslag der
Tweede Kamer betreffende de Duurte
wet. Wij ontleenen er het volgende aan
tn het economische proces dat de
maatschappij na den oorlog doormaaCt,"
kan de voorgestelde organisatie, welke
in de toepassing gelijk de ministers van
landbouw en justitie zich die denken
weinig kostbaar za! zijn, eene belang
rijke rol vervullen dit zal, nu ook hier
de behoefte daaraan wordt gevoeld,
des te meer het geval kunnen zijn naar
mate het ontwerp spoediger in werking
treedt.
Zooveel mogelijk tot een spoedige be
handeling mede te werken, heeft er ook
toe geleid met de indiening niet langer
te wachten op de ontvangst van het
adres van den Nijverheidsraad; misken
ning van de beteekenis van dien raad
mag daarin niet worden gezien.
Omtrent de gevolgen welke de voor
gestelde wettelijke maatregelen tegen de
duurte zulen hebben, kan slechts de
practijk uitspraak doen.
In hoeverre een verder gaand ingrij
pen rèsp. een ingrijpen in andere
richting dan thans in de wetsvoordracht
Roman van H. ABT.
17)
Doch Kathe Eilert werd ernstig,
legde de roos weg, plaatste de vingers
weec op de toetsen van haar schrijf
machine en zei dan moet ik u echter
verzoeken u aan uw eigen lessenaar te
beloonen, want ik moet nog tien pa
gina's copiëeren.
Het was alsof hij heelemaal niet
hoorde, wat ze zei. Zijn blikken rustten
op haar handen. Kleine gevulde han
den, als die van een kind, met kuiltjes
erin, de vingers lang en met rose na
gels. Zulke mollige handjes als ge
schapen om gestreeld en gekust te
worden.
Ataar nu deden ze opeens, alsof ze
wilden laten zien, hoe ze brutaliteiten
konden afweren. Hé, wat kromden zich
die teere vingers plotseling tot een
klauwtje En nu tik, tik, tik tik,
tik, tik, tik de schrijfmachine begon
letterlijk als woedend te tikken
waarom sta je daar nog altijd scheer
je weg tik, tik
Hij glimlachte en keek naar haar,
maar wierp meteen een zijdelingschen
blik naar de zwarte actenmappe, die
naast haar lag, en op het kleine nikke-
ltn schildje, dat haar ingegraveerden
wordt voorzien te zijner tijd wellicht
nog mogelijk zal zijn, zal voor een niet
gering deel' afhankelijk zijn van de ad
viezen, welke de organen krachtens de
Duurtewet in 't leven te roepen, op
grond van door hen in te stellen en-
quetes aan de regeering zullen uitbren
gen.
Dat het verleenen der bevoegdheid
om prijzen tot een redelijk peil terug
te brengen er op zou wijzen dat de
maatregelen van het wetsontwerp te
vee! van een privaatrechtelijke gedach
te uitgaan, kunnen de ministers niet
toegeven. Gelijk in de memorie van toe
lichting uitvoerig werd betoogd is het
algemeen belang, doel en grondslag van
het ingrijpen. Niet het private belang
van partijen, doch bestrijding van de
duurte is het uitgangspunt het ge
meenschapsbelang hierbij betrokken
motiveert het ingrijpen in het particulie
re bedrijfsleven.
Tegenover het practische resultaat
van verscherping en uitbreiding van de
strafbepalingen staan zij eenigermate
sceptisch.
De regeering ziet in het wetsontwerp
in de eerste plaats een middel om de
niveleerende werking van de wet van
vraag en aanbod, die door de verstoring
van het economische organisme vermin
derd is", zooveel mogelijk te herstellen.
Hiervoor is niet enkel noodig dat het
publiek het gezicht op de prijzen her
krijgt iets wat door de beslissingen
der in te stellen lichamen in sterke
mate in de hand kan worden gewerkt
maar ook dat aan uitwassen op het
gebied van trustvorming zooveel moge
lijk paal en perk wordt gesteld.
Muziek-Auteursrecht.
Bij de Tweede Kamer is ingekomen
een wetsontwerp tot nadere voorziening
van het muziek-auteursrecht.
De Memorie van Toelichting wijst er
op, dat de bureaux voor auteursrecht,
als vertegenwoordigers van vele auteurs
en daardoor in een machtige positie,
van hun macht misbrnik kunnen maken
bij de onderhandelingen voor een con
tract.
Zij kunnen, dreigende met onthou
ding van het geheele repertoire aan de
gegadigden, een buitensporige vergoe
ding vragen zij kunnen ook de weder
partij een langdurig contract (abonne
mentscontract) afdwingen, terwijl de
laatste een contract van slechts één
avond of één stuk wenscht.
Tegen deze, aan machtsmisbruik
verbonden gevaren wil de wetsvoor
dracht waken. Het wil geenszins den
auteurs een billijke vergoeding ont
houden beoogd wordt slechts de bu
reaux, welke als commercieele onder
nemingen neiging tot al te intensieve
exploitatie zouden kunnen koesteren,
van mogelijke overvragingen te weer
houden.
Voorgesteld wordt te bepalen, dat
ook de openbare uitvoering van een
muziekstuk zal zijn geoorloofd, mits
tegen een billijke vergoeding voor den
auteur. Kunnen de partijen het niet eens
worden, dan zal de rechter een vergoe
ding vaststellen. Partijen komen daar
door in gelijke positie beide zullen de
tusschenkomst van den rechter wen-
schen te voorkomen en mitsdien zullen
beiden streven naar de vaststelling van
het bedrag in onderling overleg, aan de
bureaux zal het zoo gevaarlijk wapen
„als ge mijn voorwaarden niet aan
neemt, kunt ge mijn repertoire niet uit
voeren" ontnomen zijn.
naam droeg Kathe Eilert
Een uitroep van vreugde kwam over
zijn lippen, een gelukkig Ha
Kathe heet u Kathe 't Was, of
zijn stem dien naam liefkoosde.
Een paar keeren tikte de schrijf
machine nog en eerst toen bevestigde
juffrouw Eilert droogjes
Ja, Kathe heet ik. Een heel ver
rassende naam, nietwaar
't Is mijn lievelingsnaam, zei de
mooie Rudi en trok een gezicht, alsof
hij iets heel lekkers proefde.
Och 1 D i e ook
't Was een spottende uitroep en uit
de bruine oogen schitterde even een
blik, die duidelijker sprak dan vele
woorden zouden kunnen doen
Bij hoevelen hebt u u reeds met
denzelfden truc in de gunst trachten
te dringen En u dacht, dat ik er daar
door ook in zou loopen
Hij hield glimlachend stand voor
haar spot, boog als toestemmend het
hoofd en antwoordde
Ja, die ook die in 't bijzonder
ja heusch, die in werkelijkheid 1 En
reeds zoo heel lang, riep hij plotseling
en keek plotseling voor zich uit, alsof
een lang vergeten herinnering weer bij
hem wakker werd. Ik heb eens een
klein vriendinnetje gehad en dat heette
Kathe.
Och werkelijk spotte ze weer.
Hij knikte nog droomeriger dan
straks.
Ja, werkelijk. En een kleine vrien
din was het ook acht jaar was ze
Het conflict in het transportbedrijf.
Volgens „de Rotterdammer" is als
het uiterste tijdstip voor het proclamee-
ren van een eventueele staking Zater
dag 14 dezer vastgesteld.
De „Tel." verneemt eenerzijds uit
Rotterdam, dat het proclameeren der
staking vermoedelijk a.s. Donderdag
zal plaats heben, doch anderzijds uit
Amsterdam, dat men in reederskrin-
gen er zich op voorbereidt, dat Woens
dag a.s. de staking zal worden afge
kondigd.
Scheepvaartbeweging.
Gedurende de afgeioopen week zijn
den Nieuwen Waterweg ingekomen 114
schepen (36 Nederlandsche, 25 Engel-
sclie, 8 Noorsche, 2 Zweedsche, 2 Deen-
shce, 15 Duitsche, 12 Amerikaansche, 8
Fransche, 1 Chineesch, 2 Grieksche, 3
Japansche en 1 Italiaanscn), waarvan
2 zeilschepen, 1 zeelichter, 2 vreemde
sleepbooten, 3 bijleggers, 2 marine
vaartuigen, waaronder ook 1 stoom
schip dat aan de Vondelingenplaat
heeft gebunkerd. Hiervan waren be
stemd voor Rotterdam 106, voor Ant
werpen 1, voor Vlaardingen 1. voor
Maassluis 1, voor Hoek van Holland
4 en voor Zwijndrr.eht 1.
In hetzelfde tijdperk van 1919 kwa
men binnen 33 schepen, waarvan 1 zeil
schip, 3 vreemde sleepbooten, 2 bijleg
gers en 23 marine-vaartuigen. Hiervan
waren bestemd voor Rotterdam 55, voor
Vlaardingen I, voor Maassluis 2 en
voor Hoek van Holland 25.
Sedert 1 Januari zijn aangekomen
Netto
Schepen.reg.ton
N. Waterweg 1920 602 688.999
1919 415 442.916
Rotterdam 1920 553 656.130
1919 298 437.309
Het winkelsluitingsuur te Haarlem.
Verschenen is het rapport der raads
commissie, benoemd om een onderzoek
in te stellen naar de wenschelijkheid om
definitief te verbieden, dat de winkels
des namiddags na acht uur geopend
zijn of een vroeger sluitingsuur vast te
stellen.
De meerderheid der werknemers ver
langt een 7-uurssluitir,g, die der werk
gevers een 8-uurssluiting. De commis-
sis stelt voor, het sluitingsuur op half
acht te bepalen en 's Zaterdagsavonds
op tien uur.
DE „ZEELAND".
Door de Kamer van Koophandel al
hier is het volgend adres gericht aan
den minister van waterstaat, terwijl
afschriften gezonden zijn aan den voor
zitter van den ministerraad, den minis
ter van landbouw, de Tweede Kamer
en de Kamers van Koophandel in Zee
land, Noord-Brabant en Limburg
De stellige toezegging door uwe
Excellentie aan onzen burgemeester ge
daan, dat de regeering blijft instaan
voor het behoud der „Zeeland", heeft
de gemoederen zeer gekalmeerd en
spreken wij door dezen onzen beleefden
dank uit voor de gegeven verzekering.
De vrees bekruipt ons evenwel, dat
de spoorweg-maatschappijen allerlei
middelen zullen aanwenden om uwe
Excellentie tegen te werken en alhoewel
niet is te voorzien, tot welk soort mid
delen de toevlucht zal worden genomen,
meenen wij, dat een daarvan zal zijn,
de voorlegging van een statistiek, die
zal moeten dienen om aan te foonen,
de ongunstige resultaten van het rei-
zigersvervoer van den laatsten tijd.
oud. toen ze juist op Paaschmorgen
stierf ik was ongeveer negen en
ik weet nog, alsof het gisteren gebeur
de, hoe men mij met geweld van het
graf moest wegdragen, omdat ik een
gat in den zwarten modder had ge
maakt en daar voortdurend in riep
Kom toch terug, Kathe. Hoor je niet?
Je moet terug komen
Er was een vreemde klank in zijn
stem, die even trilde, alsof hij nog
eenmaal iets gevoelde van dat groote
kinderverdriet. Maar toen hij zich dat
bewust werd, lachte hij plotseling ver
legen, alsof hij zich schaamde, en
spotte gemaakt, flink
Nu, ja, 't is lang, lang geleden. En
zoo iets geneest met de jaren.
Eenige minuten bleef het stil. Kathe
Eilert had de handen losjes gevouwen
op het tafelblad en keek met haar
verstandige oogen hem die voor haar
stond, aan. Eindelijk zei ze langzaam
Jammer toch, dat de menschen
zich zoo dikwijls juist over hun beste
eigenschappen schamen 1
De mooie Rudi werd rood over zijn
zijn geheele gezicht. Hij schaamde zich
thans werkelijk voor de bruine oogen
die hem zoo helder en scherp aanza
gen, alsof ze een diep inzicht hadden
in al zijn kleine en groote dwaze ijdel-
heden en inbeeldingen. Dat ergerde
hem en toch kwam er een warm gevoel
bij liern op wat was dit kleine meisje
toch een lief, verstandig schepseltje. Nu
keek hij haar ook aan, alsof hij haar
nu eigenlijk voor de eerste maal eens
Wij veroorloven ons te trachten, de
beweringen, die men bij deze, ongetwij
feld niet gunstige statistiek zal aan
voeren, reeds van te voren te ontzenu
wen en vertrouwen dat het uwe Excel
lentie aangenaam zal zijn vans ons
vooruitloopend verweer kennis te ne-
pien.
Zoolang het internationaal verkeer
niet in vollen omvang kan worden her
vat, zal het personenverkeer tusschen
Engeland en Holland zich voornamelijk
bepalen tot passagiers van en naar de
groote steden Amsterdam, Rotterdam,
Den Haag, etc.
Niemand zal durven beweren, dat de
„Zeeland" voor hen, die aan tijd gebon
den zijn, en van of naar genoemde
plaatsen moeten reizen, de kortste
spoorwegverbinding is, waar tegenover
staat dat de zeereis wel korter is niet
temin kan daarom worden verwacht,
dat het personenverkeer over de „Zee
land" zich geheel zal hérstellen, voor
dat de internationale verbindingen op
de spoorwegen kunnen worden hervat.
Voorloopig is men dus aangewezen
op Hollandsche passagiers. Vóór den
oorlog was het aandeel der „Zeeland"
in het Hollandsch verkeer van de
106.000 reizigers, die over Vlissingen
en over den Hoek van Holland reisden,
het 28/100e deel of 38.000 reizigers,
bestaande uit Hollanders en Engelsehen
die de betere, rustige, en zekerder over
tocht via Vlissingen prefereerden boven
de naar verhouding meer aan open of
ruwe zee blootstaande Hoek van Hol-
iand-route. Uit de statistiek nu zal wel
aangetoond worden dat het aandeel der
„Zeeland" na den oorlog aanzienlijk
minder is dan voorheen, niettegenstaan
de het Hollandsch verkeer thans grooter
is dan vóór den oorlog.
Daar de oorzaken, die daartoe aan
leiding geven wel niet zullen worden
vermeld, wenschen wij te constateeren
aan welke oorzaken het gering vervoer
te wijten is, oorzaken die den schijn
wekken geprovoceerd te zijn.
In de eerste plaats heeft de treurige
dienst op de spoorwegen van Amster
dam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht,
enz. de reizigers teruggehouden via
Vlissingen te reizen.
Niettegenstaande door onze Kamer
herhaaldelijk bij de spoorwegen tegen
dezen treurigen toestand is geprotes-
■=erd, heeft dit eerst thans het gevolg
gehad, dat een trein van Amsterdam
za! worden ingelegd, die daar om 7.14
vertrekt. De invoering van dien trein
zal evenwel eerst met den a.s. zomer
dienst plaats hebben, welke toezegging
ons het booze vermoeden gaf, dat men
vreesde, dat bij vroegere invoering de
zer verbinding meer passagiers van de
„Zeeland"-route zouden gebruik ma
ken en dit de statistiek zou ten goede
komen.
Indien de spoorweg-maatschappij
toch het vervoer over de „Zeeland"
wenschte te bevorderen, waarom moet
dan nog vier of vijf maanden gewacht
worden, voordat die verbeterde verbin
ding tot stand komt
In de tweede plaats is het veel hooger
tarief der „Zeeland" een belemmering,
die niet gering te schatten is en die er
zeer toe medewerkt om het aandeel dat
de „Zeeland" steeds in het Hollandsch
•erkeer had, te verkleinen.
Vóór den oorlog waren de kosten der
biljetten van de Hollandsche stations
via Vlissingen en via Hoek van Holland
gelijk en werden de opbrengsten dezer
biljetten kilometrisch door de vervoe
rende maatschappijen verdeeld.
goed opnam. Daarna knikte hij tot be
vestiging van haar woorden.
Iets dergelijks heeft oom Jobst
onlangs ook tegen mij gezegd.
Dat doet mij sympathie krijgen
voor dien oom Jobst. antwoordde
Kathe Eilert.
Duizendmaal dankbaar Hij
maakte een diepe buiging. Trouwens,
de sympathie zou in dit geval weder-
keerig zijn. Ook zij boog even.
Zeer verplicht
En nu keken ze elkaar in de oogen
en lachten lachten plotseling vroo-
lijk en luide, zooals slechts de over
moedige jeugd kan lachen. En het
luide gelach, waarin ze misschien al
leen daarom telkens weer uitbarsten,
omdat ze er geen reden voor weten,
maakt, dat ze de schuifelende schreden
niet hooren, welke daar buiten door de
gang komen en plotseling voor het
kantoor ophouden. Ze merken het ook
niet, hoe de deur zachtjes geopend
wordt en een paar kogelronde oogen
de smalle spleet een zeer boozen blik
wierpen naar den kant, vanwaar deze
uitbarsting van vroolijkheid kwam, die
zoo ongepast was op het tooneel van
ernsigen arbeid. En nu vloog de deur
wagenwijd open en Heinrich Bröm-
melniann stond op den drempel.
Wel, wat gaat het hier vroolijk
toe 1
Maar met de vroolijkheid was 't bij
zijn binnenkomen plotseling gedaan.
Juffrouw Eilert zat eensklaps kaars
recht en de mooie Rudi sloeg de hielen
Thans blijken de spoorweg-maat
schappijen haar medewerking in dit op
zicht niet meer te verleenen, wat, naar
onze meening alleen leidt tot bevoor
deeling van een Engelsche onderne
ming, al veroorzaakt dat ook financieel
nadeel voor de spoorweg-maatschappij
zelf, zoowel als voor de „Zeeland".
Een biljet RotterdamLonden b.v.
kost via Vlissingen ƒ53.90, via Hoek
van Holland ƒ37.85.
Denzelfden prijs via Vlissingen als
via Hoek van Holland stellende, zou de
spoorwegmaatschappij 133 K.M. aan
deel genieten en hoewel zij per K.M. via
Vlissingen reductie zou hebben te ver
leenen, toch meer ontvangst hebben te
boeken van een passagier via Vlissin
gen als via Hoek van Holland, wat in
elk geval de kosten van de treinen, die
toch moeten loopen, ten goede zou ko
men en meer reizigers aan de nationale
lijn toevoeren.
Het wil ons voorkomen, dat ook van
de zijde der „Zeeland" niet ernstig naar
het secureeren van reizigers wordt ge
streefd, als wij nagaan dat Vlissingen
Londen 45.55 kost. terwijl Hoek van
HollandLonden 36 bedraagt, dan is
het duidelijk, dat het meerendeel der
reizigers uit financieel oogpunt de
„Zeeland" daarom niet zullen prefe
ree ren.
Met de overige stations is ditzelfde
het geval. Indien aan deze bezwaren
werd tegemoet gekomen is het niet twij
felachtig of de „Zeeland" zal minstens
een gelijk percentage van het Hol
landsch verkeer als voorheen tot zich
trekken, vooral wanneer de spoorweg
maatschappij naast de dienstregelingen
via den Hoek van Holland, die zij op
zoo ruime schaal op hare stations doet
aanplakken, ook de dienstregeling via
Vlissingen een plaatsje geeft.
Als boven reeds gezegd, is de „Zee
land" in hoofdzaak aangewezen op het
internationaal verkeer, waarin die lijn,
vóór den oorlog een ruim aandeel had.
De plaats, die de „Zeeland" zich ver
overd had in de rij der Kanaalrouten,
waar de Hoek van Holland-lijn buiten
valt, bezorgde onze Hollandsche lijn en
Nederlandsche spoorwegen een aan
zienlijk deel in het internationaal Ka
naalverkeer, wat voor ons land geheel
verloren zou gaan, als de lijn Vlissin
gen verdween, daar dan deze reizigers
naar Ostende en Calais zouden terug-
keeren.
Van uit Vlissingen, de meest Zuide
lijk gelegen haven van Nederland is
nog juist de concurrentie in het Kanaal
verkeer mogelijk en door grootere en
betere booten, door aangenamer, veili
ger en rustige overvaart en door betere
haven is die positie in het Kanaalver
keer verworven geworden.
Nu, blijkens de berichten de treinen
van Zuid-Duitschiand weer naar Ober-
hausen zullen worden doorgevoerd,
meenen wij, dat de spoorwegmaat
schappij weer treinen van Wesel naar
Vlissingen kan inleggen en in eigen be
lang en tot eigen profijt het internatio
nale verkeer weer kan bevorderen. Het
aandeel der spoorwegmaatschappij We
selVlissingen toch is meer dan het
aandeel EmmerikHoek van Holland.
Vóór den oorlog was het aandeel van
Vlissingen in het internationaal verkeer
122.000 reizigers, dat van den Hoe: van
Holland 53.000, terwijl blijkens het ver
slag van de „Zeeland" over 1914 dit
verkeer tot het uitbreken van den oor
log, nog steeds vooruitgaande was.
Dat de andere Kanaalroutcn opnieuw
zuilen trachten, dat internationale ver-
tegen elkaar en zei militairement
Tot uw orders, meneer Brömmer-
mann.
En wat hebt u hier tusschen
twaalf en twee te zoeken snauwde de
gestrenge hem toe. Het kantoor is geen
volkskeuken en nog veel minder een
plaats voor rendez-vous.
Nu sprong ook Kathe Eilert van
haar stoel op. Haar bruine oogen scho
ten vonken, doch haar stem klonk
kalm
U schijnt van verkeerde veron
derstellingen uit te gaan, meneer Bröm-
melmann. Ik
Dat zal me plezier doen om u,
viel hij haar in de rede, en kwam met
driftige passen voor haar staan. Tot
dusver heb ik in dit opzicht over u niet
te klagen gehad, maar slechte voor
beelden bederven goede zeden en Korte
heeft ook al eens zoo iets uitgehaald,
ik heb u toegestaan 's middags op 't
kantoor te mogen blijven om acten te
copiëeren, maar niet voor wat anders.
Onthoud datanders is 't met onze
vriendschap uit.
Hij keek haar nog een seconde lang
doordringend aan, maakte rechtsom
keert en liep in stormpas naar de deur.
Daar gekomen draaide hij zich nog
eenmaal om en wees zijn correspondent
met den gebiedend uitgestoken dikken
wijsvinger, waar de timmerman voor
hem het gat van de deur had gemaakt.
Hem eens op zijn gezicht slaan
De mooie Rudi gevoelt een bijna on
weerstaanbaar verlangen om dat te