«laargaiitf MAANDAG 9 FEBRUARI, 2)oor eigen kracht. r*jo 33 FEUILLETON '1920 VUSSINGSCHE COURANT ADVERTENTIE-PRIJS yan 14 regels 1.—voor iedere rege' nieer 24 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 48 cent per regel Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen van 1—5 regels 50 cent iedere regel meer 52 cent, bij contante betaling. Familieberichten van 16 regels 1.55, iedere regel meer 24 cent. ABONNEMENTSPRIJS Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren 2.per drie maanden. Franco door het geheele rijk: ƒ2.30. Week-abon- nementen 15 cent. Afzonderlijke nummers 4 cent. Nederland en België. Men seint uit Brussel aan de „N.R.Ct." Ten tijde van het beleg van Ant werpen trachtten de Belgische soldaten die de wijk namen over de Nederland- sche grens, zooveel mogelijk oorlogs materiaal mee te nemen en te redden. Nu Duitsehland het vredesverdrag ge- teekend heeft, heeft de Nederlandsche regeering aan de Belgische machtiging gegeven om het in Nederland geïnter neerde oorlogsmateriaal terug te halen. Binnen enkele dagen zal een com missie naar Nederland gaan om hier over te beraden. Het materiaal bestaat uit 21.390 Belgische geweren, 3185 Le- bel-geweren, 18.000 bajonetten, 910.000 patronen, 101 draagbanden, 430 sabels, 6149 koppels, 15.000 patroontasschen, 148 brownings, enkele mitrailleurs. De enkele geïnterneerde auto's ziin reeds naar België teruggekeerd. De afbouw de.r kruisers. Naar aanleiding van de verklaring der regeering in de zitting van de Eerste Kamer, dat zij een voorstel zal indienen om de kruisers af te bouwen, schrijft „De Tijd" Wij vinden dit een gelukkige oplos sing van de kwestie, welke minister Bijleveld te machtig bleek. En indien we ons we! de stemming herinneren der Kamer, welke hem tot heengaan noop te, dan schijnt het ons toe, dat een tij- diger regeeringsleiding in den geest van het thans genomen besluit, het Kabinet tegen een echec had kunnen behoeden. Duurtewet. Verschenen is de memorie van ant woord op het voorloopig verslag der Tweede Kamer betreffende de Duurte wet. Wij ontleenen er het volgende aan tn het economische proces dat de maatschappij na den oorlog doormaaCt," kan de voorgestelde organisatie, welke in de toepassing gelijk de ministers van landbouw en justitie zich die denken weinig kostbaar za! zijn, eene belang rijke rol vervullen dit zal, nu ook hier de behoefte daaraan wordt gevoeld, des te meer het geval kunnen zijn naar mate het ontwerp spoediger in werking treedt. Zooveel mogelijk tot een spoedige be handeling mede te werken, heeft er ook toe geleid met de indiening niet langer te wachten op de ontvangst van het adres van den Nijverheidsraad; misken ning van de beteekenis van dien raad mag daarin niet worden gezien. Omtrent de gevolgen welke de voor gestelde wettelijke maatregelen tegen de duurte zulen hebben, kan slechts de practijk uitspraak doen. In hoeverre een verder gaand ingrij pen rèsp. een ingrijpen in andere richting dan thans in de wetsvoordracht Roman van H. ABT. 17) Doch Kathe Eilert werd ernstig, legde de roos weg, plaatste de vingers weec op de toetsen van haar schrijf machine en zei dan moet ik u echter verzoeken u aan uw eigen lessenaar te beloonen, want ik moet nog tien pa gina's copiëeren. Het was alsof hij heelemaal niet hoorde, wat ze zei. Zijn blikken rustten op haar handen. Kleine gevulde han den, als die van een kind, met kuiltjes erin, de vingers lang en met rose na gels. Zulke mollige handjes als ge schapen om gestreeld en gekust te worden. Ataar nu deden ze opeens, alsof ze wilden laten zien, hoe ze brutaliteiten konden afweren. Hé, wat kromden zich die teere vingers plotseling tot een klauwtje En nu tik, tik, tik tik, tik, tik, tik de schrijfmachine begon letterlijk als woedend te tikken waarom sta je daar nog altijd scheer je weg tik, tik Hij glimlachte en keek naar haar, maar wierp meteen een zijdelingschen blik naar de zwarte actenmappe, die naast haar lag, en op het kleine nikke- ltn schildje, dat haar ingegraveerden wordt voorzien te zijner tijd wellicht nog mogelijk zal zijn, zal voor een niet gering deel' afhankelijk zijn van de ad viezen, welke de organen krachtens de Duurtewet in 't leven te roepen, op grond van door hen in te stellen en- quetes aan de regeering zullen uitbren gen. Dat het verleenen der bevoegdheid om prijzen tot een redelijk peil terug te brengen er op zou wijzen dat de maatregelen van het wetsontwerp te vee! van een privaatrechtelijke gedach te uitgaan, kunnen de ministers niet toegeven. Gelijk in de memorie van toe lichting uitvoerig werd betoogd is het algemeen belang, doel en grondslag van het ingrijpen. Niet het private belang van partijen, doch bestrijding van de duurte is het uitgangspunt het ge meenschapsbelang hierbij betrokken motiveert het ingrijpen in het particulie re bedrijfsleven. Tegenover het practische resultaat van verscherping en uitbreiding van de strafbepalingen staan zij eenigermate sceptisch. De regeering ziet in het wetsontwerp in de eerste plaats een middel om de niveleerende werking van de wet van vraag en aanbod, die door de verstoring van het economische organisme vermin derd is", zooveel mogelijk te herstellen. Hiervoor is niet enkel noodig dat het publiek het gezicht op de prijzen her krijgt iets wat door de beslissingen der in te stellen lichamen in sterke mate in de hand kan worden gewerkt maar ook dat aan uitwassen op het gebied van trustvorming zooveel moge lijk paal en perk wordt gesteld. Muziek-Auteursrecht. Bij de Tweede Kamer is ingekomen een wetsontwerp tot nadere voorziening van het muziek-auteursrecht. De Memorie van Toelichting wijst er op, dat de bureaux voor auteursrecht, als vertegenwoordigers van vele auteurs en daardoor in een machtige positie, van hun macht misbrnik kunnen maken bij de onderhandelingen voor een con tract. Zij kunnen, dreigende met onthou ding van het geheele repertoire aan de gegadigden, een buitensporige vergoe ding vragen zij kunnen ook de weder partij een langdurig contract (abonne mentscontract) afdwingen, terwijl de laatste een contract van slechts één avond of één stuk wenscht. Tegen deze, aan machtsmisbruik verbonden gevaren wil de wetsvoor dracht waken. Het wil geenszins den auteurs een billijke vergoeding ont houden beoogd wordt slechts de bu reaux, welke als commercieele onder nemingen neiging tot al te intensieve exploitatie zouden kunnen koesteren, van mogelijke overvragingen te weer houden. Voorgesteld wordt te bepalen, dat ook de openbare uitvoering van een muziekstuk zal zijn geoorloofd, mits tegen een billijke vergoeding voor den auteur. Kunnen de partijen het niet eens worden, dan zal de rechter een vergoe ding vaststellen. Partijen komen daar door in gelijke positie beide zullen de tusschenkomst van den rechter wen- schen te voorkomen en mitsdien zullen beiden streven naar de vaststelling van het bedrag in onderling overleg, aan de bureaux zal het zoo gevaarlijk wapen „als ge mijn voorwaarden niet aan neemt, kunt ge mijn repertoire niet uit voeren" ontnomen zijn. naam droeg Kathe Eilert Een uitroep van vreugde kwam over zijn lippen, een gelukkig Ha Kathe heet u Kathe 't Was, of zijn stem dien naam liefkoosde. Een paar keeren tikte de schrijf machine nog en eerst toen bevestigde juffrouw Eilert droogjes Ja, Kathe heet ik. Een heel ver rassende naam, nietwaar 't Is mijn lievelingsnaam, zei de mooie Rudi en trok een gezicht, alsof hij iets heel lekkers proefde. Och 1 D i e ook 't Was een spottende uitroep en uit de bruine oogen schitterde even een blik, die duidelijker sprak dan vele woorden zouden kunnen doen Bij hoevelen hebt u u reeds met denzelfden truc in de gunst trachten te dringen En u dacht, dat ik er daar door ook in zou loopen Hij hield glimlachend stand voor haar spot, boog als toestemmend het hoofd en antwoordde Ja, die ook die in 't bijzonder ja heusch, die in werkelijkheid 1 En reeds zoo heel lang, riep hij plotseling en keek plotseling voor zich uit, alsof een lang vergeten herinnering weer bij hem wakker werd. Ik heb eens een klein vriendinnetje gehad en dat heette Kathe. Och werkelijk spotte ze weer. Hij knikte nog droomeriger dan straks. Ja, werkelijk. En een kleine vrien din was het ook acht jaar was ze Het conflict in het transportbedrijf. Volgens „de Rotterdammer" is als het uiterste tijdstip voor het proclamee- ren van een eventueele staking Zater dag 14 dezer vastgesteld. De „Tel." verneemt eenerzijds uit Rotterdam, dat het proclameeren der staking vermoedelijk a.s. Donderdag zal plaats heben, doch anderzijds uit Amsterdam, dat men in reederskrin- gen er zich op voorbereidt, dat Woens dag a.s. de staking zal worden afge kondigd. Scheepvaartbeweging. Gedurende de afgeioopen week zijn den Nieuwen Waterweg ingekomen 114 schepen (36 Nederlandsche, 25 Engel- sclie, 8 Noorsche, 2 Zweedsche, 2 Deen- shce, 15 Duitsche, 12 Amerikaansche, 8 Fransche, 1 Chineesch, 2 Grieksche, 3 Japansche en 1 Italiaanscn), waarvan 2 zeilschepen, 1 zeelichter, 2 vreemde sleepbooten, 3 bijleggers, 2 marine vaartuigen, waaronder ook 1 stoom schip dat aan de Vondelingenplaat heeft gebunkerd. Hiervan waren be stemd voor Rotterdam 106, voor Ant werpen 1, voor Vlaardingen 1. voor Maassluis 1, voor Hoek van Holland 4 en voor Zwijndrr.eht 1. In hetzelfde tijdperk van 1919 kwa men binnen 33 schepen, waarvan 1 zeil schip, 3 vreemde sleepbooten, 2 bijleg gers en 23 marine-vaartuigen. Hiervan waren bestemd voor Rotterdam 55, voor Vlaardingen I, voor Maassluis 2 en voor Hoek van Holland 25. Sedert 1 Januari zijn aangekomen Netto Schepen.reg.ton N. Waterweg 1920 602 688.999 1919 415 442.916 Rotterdam 1920 553 656.130 1919 298 437.309 Het winkelsluitingsuur te Haarlem. Verschenen is het rapport der raads commissie, benoemd om een onderzoek in te stellen naar de wenschelijkheid om definitief te verbieden, dat de winkels des namiddags na acht uur geopend zijn of een vroeger sluitingsuur vast te stellen. De meerderheid der werknemers ver langt een 7-uurssluitir,g, die der werk gevers een 8-uurssluiting. De commis- sis stelt voor, het sluitingsuur op half acht te bepalen en 's Zaterdagsavonds op tien uur. DE „ZEELAND". Door de Kamer van Koophandel al hier is het volgend adres gericht aan den minister van waterstaat, terwijl afschriften gezonden zijn aan den voor zitter van den ministerraad, den minis ter van landbouw, de Tweede Kamer en de Kamers van Koophandel in Zee land, Noord-Brabant en Limburg De stellige toezegging door uwe Excellentie aan onzen burgemeester ge daan, dat de regeering blijft instaan voor het behoud der „Zeeland", heeft de gemoederen zeer gekalmeerd en spreken wij door dezen onzen beleefden dank uit voor de gegeven verzekering. De vrees bekruipt ons evenwel, dat de spoorweg-maatschappijen allerlei middelen zullen aanwenden om uwe Excellentie tegen te werken en alhoewel niet is te voorzien, tot welk soort mid delen de toevlucht zal worden genomen, meenen wij, dat een daarvan zal zijn, de voorlegging van een statistiek, die zal moeten dienen om aan te foonen, de ongunstige resultaten van het rei- zigersvervoer van den laatsten tijd. oud. toen ze juist op Paaschmorgen stierf ik was ongeveer negen en ik weet nog, alsof het gisteren gebeur de, hoe men mij met geweld van het graf moest wegdragen, omdat ik een gat in den zwarten modder had ge maakt en daar voortdurend in riep Kom toch terug, Kathe. Hoor je niet? Je moet terug komen Er was een vreemde klank in zijn stem, die even trilde, alsof hij nog eenmaal iets gevoelde van dat groote kinderverdriet. Maar toen hij zich dat bewust werd, lachte hij plotseling ver legen, alsof hij zich schaamde, en spotte gemaakt, flink Nu, ja, 't is lang, lang geleden. En zoo iets geneest met de jaren. Eenige minuten bleef het stil. Kathe Eilert had de handen losjes gevouwen op het tafelblad en keek met haar verstandige oogen hem die voor haar stond, aan. Eindelijk zei ze langzaam Jammer toch, dat de menschen zich zoo dikwijls juist over hun beste eigenschappen schamen 1 De mooie Rudi werd rood over zijn zijn geheele gezicht. Hij schaamde zich thans werkelijk voor de bruine oogen die hem zoo helder en scherp aanza gen, alsof ze een diep inzicht hadden in al zijn kleine en groote dwaze ijdel- heden en inbeeldingen. Dat ergerde hem en toch kwam er een warm gevoel bij liern op wat was dit kleine meisje toch een lief, verstandig schepseltje. Nu keek hij haar ook aan, alsof hij haar nu eigenlijk voor de eerste maal eens Wij veroorloven ons te trachten, de beweringen, die men bij deze, ongetwij feld niet gunstige statistiek zal aan voeren, reeds van te voren te ontzenu wen en vertrouwen dat het uwe Excel lentie aangenaam zal zijn vans ons vooruitloopend verweer kennis te ne- pien. Zoolang het internationaal verkeer niet in vollen omvang kan worden her vat, zal het personenverkeer tusschen Engeland en Holland zich voornamelijk bepalen tot passagiers van en naar de groote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, etc. Niemand zal durven beweren, dat de „Zeeland" voor hen, die aan tijd gebon den zijn, en van of naar genoemde plaatsen moeten reizen, de kortste spoorwegverbinding is, waar tegenover staat dat de zeereis wel korter is niet temin kan daarom worden verwacht, dat het personenverkeer over de „Zee land" zich geheel zal hérstellen, voor dat de internationale verbindingen op de spoorwegen kunnen worden hervat. Voorloopig is men dus aangewezen op Hollandsche passagiers. Vóór den oorlog was het aandeel der „Zeeland" in het Hollandsch verkeer van de 106.000 reizigers, die over Vlissingen en over den Hoek van Holland reisden, het 28/100e deel of 38.000 reizigers, bestaande uit Hollanders en Engelsehen die de betere, rustige, en zekerder over tocht via Vlissingen prefereerden boven de naar verhouding meer aan open of ruwe zee blootstaande Hoek van Hol- iand-route. Uit de statistiek nu zal wel aangetoond worden dat het aandeel der „Zeeland" na den oorlog aanzienlijk minder is dan voorheen, niettegenstaan de het Hollandsch verkeer thans grooter is dan vóór den oorlog. Daar de oorzaken, die daartoe aan leiding geven wel niet zullen worden vermeld, wenschen wij te constateeren aan welke oorzaken het gering vervoer te wijten is, oorzaken die den schijn wekken geprovoceerd te zijn. In de eerste plaats heeft de treurige dienst op de spoorwegen van Amster dam, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, enz. de reizigers teruggehouden via Vlissingen te reizen. Niettegenstaande door onze Kamer herhaaldelijk bij de spoorwegen tegen dezen treurigen toestand is geprotes- ■=erd, heeft dit eerst thans het gevolg gehad, dat een trein van Amsterdam za! worden ingelegd, die daar om 7.14 vertrekt. De invoering van dien trein zal evenwel eerst met den a.s. zomer dienst plaats hebben, welke toezegging ons het booze vermoeden gaf, dat men vreesde, dat bij vroegere invoering de zer verbinding meer passagiers van de „Zeeland"-route zouden gebruik ma ken en dit de statistiek zou ten goede komen. Indien de spoorweg-maatschappij toch het vervoer over de „Zeeland" wenschte te bevorderen, waarom moet dan nog vier of vijf maanden gewacht worden, voordat die verbeterde verbin ding tot stand komt In de tweede plaats is het veel hooger tarief der „Zeeland" een belemmering, die niet gering te schatten is en die er zeer toe medewerkt om het aandeel dat de „Zeeland" steeds in het Hollandsch •erkeer had, te verkleinen. Vóór den oorlog waren de kosten der biljetten van de Hollandsche stations via Vlissingen en via Hoek van Holland gelijk en werden de opbrengsten dezer biljetten kilometrisch door de vervoe rende maatschappijen verdeeld. goed opnam. Daarna knikte hij tot be vestiging van haar woorden. Iets dergelijks heeft oom Jobst onlangs ook tegen mij gezegd. Dat doet mij sympathie krijgen voor dien oom Jobst. antwoordde Kathe Eilert. Duizendmaal dankbaar Hij maakte een diepe buiging. Trouwens, de sympathie zou in dit geval weder- keerig zijn. Ook zij boog even. Zeer verplicht En nu keken ze elkaar in de oogen en lachten lachten plotseling vroo- lijk en luide, zooals slechts de over moedige jeugd kan lachen. En het luide gelach, waarin ze misschien al leen daarom telkens weer uitbarsten, omdat ze er geen reden voor weten, maakt, dat ze de schuifelende schreden niet hooren, welke daar buiten door de gang komen en plotseling voor het kantoor ophouden. Ze merken het ook niet, hoe de deur zachtjes geopend wordt en een paar kogelronde oogen de smalle spleet een zeer boozen blik wierpen naar den kant, vanwaar deze uitbarsting van vroolijkheid kwam, die zoo ongepast was op het tooneel van ernsigen arbeid. En nu vloog de deur wagenwijd open en Heinrich Bröm- melniann stond op den drempel. Wel, wat gaat het hier vroolijk toe 1 Maar met de vroolijkheid was 't bij zijn binnenkomen plotseling gedaan. Juffrouw Eilert zat eensklaps kaars recht en de mooie Rudi sloeg de hielen Thans blijken de spoorweg-maat schappijen haar medewerking in dit op zicht niet meer te verleenen, wat, naar onze meening alleen leidt tot bevoor deeling van een Engelsche onderne ming, al veroorzaakt dat ook financieel nadeel voor de spoorweg-maatschappij zelf, zoowel als voor de „Zeeland". Een biljet RotterdamLonden b.v. kost via Vlissingen ƒ53.90, via Hoek van Holland ƒ37.85. Denzelfden prijs via Vlissingen als via Hoek van Holland stellende, zou de spoorwegmaatschappij 133 K.M. aan deel genieten en hoewel zij per K.M. via Vlissingen reductie zou hebben te ver leenen, toch meer ontvangst hebben te boeken van een passagier via Vlissin gen als via Hoek van Holland, wat in elk geval de kosten van de treinen, die toch moeten loopen, ten goede zou ko men en meer reizigers aan de nationale lijn toevoeren. Het wil ons voorkomen, dat ook van de zijde der „Zeeland" niet ernstig naar het secureeren van reizigers wordt ge streefd, als wij nagaan dat Vlissingen Londen 45.55 kost. terwijl Hoek van HollandLonden 36 bedraagt, dan is het duidelijk, dat het meerendeel der reizigers uit financieel oogpunt de „Zeeland" daarom niet zullen prefe ree ren. Met de overige stations is ditzelfde het geval. Indien aan deze bezwaren werd tegemoet gekomen is het niet twij felachtig of de „Zeeland" zal minstens een gelijk percentage van het Hol landsch verkeer als voorheen tot zich trekken, vooral wanneer de spoorweg maatschappij naast de dienstregelingen via den Hoek van Holland, die zij op zoo ruime schaal op hare stations doet aanplakken, ook de dienstregeling via Vlissingen een plaatsje geeft. Als boven reeds gezegd, is de „Zee land" in hoofdzaak aangewezen op het internationaal verkeer, waarin die lijn, vóór den oorlog een ruim aandeel had. De plaats, die de „Zeeland" zich ver overd had in de rij der Kanaalrouten, waar de Hoek van Holland-lijn buiten valt, bezorgde onze Hollandsche lijn en Nederlandsche spoorwegen een aan zienlijk deel in het internationaal Ka naalverkeer, wat voor ons land geheel verloren zou gaan, als de lijn Vlissin gen verdween, daar dan deze reizigers naar Ostende en Calais zouden terug- keeren. Van uit Vlissingen, de meest Zuide lijk gelegen haven van Nederland is nog juist de concurrentie in het Kanaal verkeer mogelijk en door grootere en betere booten, door aangenamer, veili ger en rustige overvaart en door betere haven is die positie in het Kanaalver keer verworven geworden. Nu, blijkens de berichten de treinen van Zuid-Duitschiand weer naar Ober- hausen zullen worden doorgevoerd, meenen wij, dat de spoorwegmaat schappij weer treinen van Wesel naar Vlissingen kan inleggen en in eigen be lang en tot eigen profijt het internatio nale verkeer weer kan bevorderen. Het aandeel der spoorwegmaatschappij We selVlissingen toch is meer dan het aandeel EmmerikHoek van Holland. Vóór den oorlog was het aandeel van Vlissingen in het internationaal verkeer 122.000 reizigers, dat van den Hoe: van Holland 53.000, terwijl blijkens het ver slag van de „Zeeland" over 1914 dit verkeer tot het uitbreken van den oor log, nog steeds vooruitgaande was. Dat de andere Kanaalroutcn opnieuw zuilen trachten, dat internationale ver- tegen elkaar en zei militairement Tot uw orders, meneer Brömmer- mann. En wat hebt u hier tusschen twaalf en twee te zoeken snauwde de gestrenge hem toe. Het kantoor is geen volkskeuken en nog veel minder een plaats voor rendez-vous. Nu sprong ook Kathe Eilert van haar stoel op. Haar bruine oogen scho ten vonken, doch haar stem klonk kalm U schijnt van verkeerde veron derstellingen uit te gaan, meneer Bröm- melmann. Ik Dat zal me plezier doen om u, viel hij haar in de rede, en kwam met driftige passen voor haar staan. Tot dusver heb ik in dit opzicht over u niet te klagen gehad, maar slechte voor beelden bederven goede zeden en Korte heeft ook al eens zoo iets uitgehaald, ik heb u toegestaan 's middags op 't kantoor te mogen blijven om acten te copiëeren, maar niet voor wat anders. Onthoud datanders is 't met onze vriendschap uit. Hij keek haar nog een seconde lang doordringend aan, maakte rechtsom keert en liep in stormpas naar de deur. Daar gekomen draaide hij zich nog eenmaal om en wees zijn correspondent met den gebiedend uitgestoken dikken wijsvinger, waar de timmerman voor hem het gat van de deur had gemaakt. Hem eens op zijn gezicht slaan De mooie Rudi gevoelt een bijna on weerstaanbaar verlangen om dat te

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1920 | | pagina 1