EVELIJ N. <vm?* MAANDAG 33 DECEMBER. Kleuwjaarswenschen nieuwjaarsgroeten. BjNNENLAND FEUILLETON HOI «SlrS^liS SaS^SÏ®.S*^^êl*l^ VLISSINCSCHE COURANT ADVERTENTIE-PRIJS Van 1—4 regels: ƒ0.80; voor iedere regel meer 20 centbij abonnement spe ciale prijzen. Reclames 40 cent per regel. Dienstaanbiedingen en dienstaanvragen 10 cent per regel, bij contante betaling. Familieberichten van 16 regeis 1.30, Iedere regel meer 20 cent. ABONNEMENTSPRIJS. Voor Vlissingen en gemeenten op Wal cheren ƒ1.85 per drie maanden. Franco door het geheeie rijk 2J2Ü. Week-abon- nementen :34 cent. Afzonderlijke nummers 3 cent. Evenals vorige jaren zal in het nummer der VlissinischeCourant dat verschijnen zal en bij de Abonné's bezorgd wordt op Woensdag 31 De cember 19!9, de gelegenheid worden opengesteld tot het plaatsen van Deze advertentie» worden opge nomen tegen verminderd tarief en wel van 1 tot 4 regels f 0.50iedere regel meer 15 cent. In de Naamlijst: Per naam en per regel 15 cent. Alles bij vooruitbetaling. Opgaven, worden ingewacht vóór cf ojp 30 December a.s. Nederland en België. De Belgische bladen vernemen, dat minister Hijmans een interview heeft gehad niet een medewerker van de P'1 rijsche Matin" over de onderhande lingen tusschen België en Nederland en over de hernieuwing van het verdrag van 1839. Minister Hijmans verklaarde dat de onderhandelingen een gunstig verloop hebben en doen verwachten, dat een belangrijke verbetering tot stand zal worden gebracht. Wat betreft de kwestie van de vei ligheid, hierbij doen zich ernstige moei lijkheden voor. De vernieuwing van het verdrag van 1839 heft de neutraliteit op en België wil voortaan zijne volle dige souvcreiniteit handhaven. Het sluiten van verdragen niet Frankrijk en Engeland zal niet alleen tegemoet ko men aan de rechten en verlangens van de Belgen, maar zou in het belang zijn van alle drie de landen. De onderhandelingen zouden tusschen Frankrijk en België worden voortgezet. Zij zijn nu onderbroken, maar ik ge loof, zoo verklaarde minister Hijmans, dat zij zeer spoedig zullen wo-rden hervat. De Belgische gezant. iDe -«benoeming van prins de Ligne 'of «Belgisch gezant te 's Gravenhage, is «thans in «België officieel geworden. Naar wij vernemen zal de nieuwbe- n«/emde gezant eerst in Januari e.k. op ziin post aankomen. Besprekingen over de Schelde. De Antwerpsche „Nieuwe Gazet" meldt, dat de ingenieur «Pierrard, direc teur-generaal van het Belgische zee- Oorspronkelijke Roman. Op dit oogenblik naderde een be diende. Een telegram voor den graaf. Magnus nam dit aan en ging er mee naar de schitterend verlichte eetzaal, waar zijn moeder en aanstaande schoonmoeder reeds waren. Van het de«partement, zei hij een minuut later. l«k moet vanavond nog weg. Waarschijnlijk gaat het om de in Berlijn vrijgekomen plaats. Een waanzinnige vreugde deed Eve- iiin's hart luider kloppen. Zij was toch werkelijk een gelukskind. Het noodlot verhoorde al haar wenschem. Als een lichtend fata «morgana zag zij in haar verbeelding de miiliöenen- stad. die altijd haar ideaal was ge weest Arm kind, nu zal de tijd je zeker wel lang vallen, zei de gravin den an deren dag medelijdend tot Evelijn en streelde haar hand. Zullen wij op be zoek gaan of menschen vragen Om Evelijn's lippen lag een trek van ingehouden spot. Dank u, zei ze dan. Ik wil liever Magnus' afwezigheid «benutten om mijn rijkunst wat te ontwikkelen. Kitty Welbers heeft me reeds gevraagd een ritje te maken. De gravin knikte. wezen, aanstaande week naar Den Haag zal vertrekken om er over de technische vragen betreffende de Schel de te onderhandelen. De ex-keizer. De „Soir" zegt uit gezaghebbende bron te vernemen, dat de Nederlandsche regeering eenige weken geleden offici eus aan de Entente heeft doen weten dat zij niett zou toestemmen in de uit levering van den ex-keizer. De Neder landsche regeering «beroept zich op het recht van asy.l en «op andere gronden. Vrijstelling van militieplicht. «Naar aanleiding van lief bij de Tweede Kamer ingediende ontwerp tot wetswijziging «der militie is, naar wordt gemeld, door den minister van oorlog aan de burgemeesters bericht, dat het ook in de «bedoeling ligt de militie- plichtigan van de lichting 1920 in de gelegenheid te stellen «alsnog van de vrijstelling teprofiteers». Voor e.en deel van degenen, die van deze gelegenheid gebruik zullen maken, zat reeds eerder liet tijdstip van inlijving aanbreken. Om te voorkomen dat zij hierdoor verplicht' zouden worden eenigen tijd in werke- lijken' dienst doo«r te torengen. voordat zij de vrijstelling verkrijgen, is de mi nister in liet algemeen «bereid hun op hun «verzoek uitstel van eerste oefening te verteenen. Dat uitstel moet gev«raagd worden, althans dient de voorkeur, aan den burgemeester der gemeente voor welke men geloot heeft. Elke aanvraag om uitstel wordt doo«r den burgemees ter met den meesten spoed doorgezon den naar den provincialen adjudant, na voorzien te zijn van een verklaring om- trijnt het al of niet bestaan van kans op vrijstelling. «De «provinciale adjudant zal aan degenen, die vermoedelijk kans op vrijstelling hebben en in Januari 1920 «zomden moeten opkomen, al da delijk namens den minister voorloopig uitstel verieenen. Dit wordt 'hun recht streeks «bericht, terwijl de provinciale adjudant voor de doorzending naar den minister zorg draagt. De „Frans Naerebout". •Hët Vergaan «van de oude „Frans Naerebout", welke eenige jairen geleden op een mijn liep deed dien naam bij ons loodswezen tijdelijk verdwijnen, doch ove«r eenige weken zal de vloot van loo'dsvaartuigen weder een schip van dien «naam bezitten, H«e,t stoomtransportvaartuig „Frans NaerboU't", gebouwd door de N. V. IJsehverf op hare werf afdeeling Kam pen, voo«r rekening van het departe ment van marine, heeft de vorige week met goed gevolg op de reede van Texel en op «de Noordzee proefgestoomd, waarbij «een gemiddelde snelheid van ongeveer 10.2 «Engelache mijlen per uur werd «behaald gedurende een volle krachtproef van 4 uren. De triple-expansie stoom machine met bijbehoorende installatie, welke met a'le dekwerktuigen werd vervaardigd door de N. V. Machinefabriek Utrecht 'te Utrecht ontwikkelde daarbij een ge middeld vermogen van ongeveer 340 I. P. «K. met een gemiddeld aantal om wentelingen van 184 per minuut. Scheepvaartbeweging. Gedurende de afgeloolpen week zijn den Nieuwen Waterweg binnengeko men 111 schepenj waarvan 1 zeilschip en 2 zeelichters. Hiervan ter/en be stemd voor Rotterdam met inbegrip «van «Hoek van Holland, 103 schepen, Zooals je wilt. Maar rij niet zon der knecht en neem liever Bessie Zeza is te wild. Evelijn glimlachte. «Den tweeden raad wilde zii nehoor geven, den eer sten, zeker niet. Wat had die knecht bij haar noodig Dadelijk na het ontbijt reed zij, goed geluimd, naar het kasteel der Wetbers. Kitty was de eenige die haar sympa thiek was. Zij kwam zichzelve voor als een gevangen vogel, die plotseling de vrijheid, heeft herkregen. Hoe heerlijk, eindelijk eens van den dwang bevrijd te zijn Magnus' vervelende gesprekken met gehuichelde belangstelling aan te hooren. Op het kasteel aangekomen, hoorde zij, dat men daar reeds vroeg uit was gegaan. Ook goed zelf des te beter, dacht zij. Het is heerlijk, alleen te rijden. Zij nam den terugweg over Berd- sletten. Daarbii moest zij vlak langs «den tuinmuur van Buchegg. Evelijn wendde het hoofd niet der waarts, doch zag toch schuin even ovdr den muur naar het op een kasteel ge lijkend heerenhuis. Alles hermetisch gesloten. Deur en vensters. Wijd en zijd geen mensch te zien. Dat was ook het beste. «Daar het nog vroeg was, besloot Evelijn een eind het Keizerpad op te rijden. Hier was het om dezen tijd van den dag geheel eenzaam. Af en. toe boog van de straat een weg af, die dieper het lokkende duister van liet woud in- met. 142.435 netto reg. tons, voor Vlaardingen 2, Dordrecht 1, Schiedam 1 en Krimpen a. d. Lek 1 .Gedurende hetzelfde tijdvak van 1918 kwamen den Nieuwen Waterweg bin nen 67 schepen, waarvan 10 zeilschepen en zeelichter. «Hiervan waren voor Rotterdam bestemd met inbegrip v.an Haak van «Holland 62 schepen, voor Vlaardingen 4 «en Maassluis 1. HET VERKEERSWEZEN IN ZEELAND. «Bij de behandeling van de begroo ting van waterstaat, is door den lieer De Muralt een rede gehouden over het verkeerswezen in Zeeland, welke wij belangrijk genoeg achten om deze ge heel aan de /Handelingen" te ontlee- nen. «De heer De Muralt zeide het vol gende Ik wensch een «enkel woord te zeg gen over de verkeerswegen in Zeeland te water en te land. Lk vermeen aan stonds te mogen o«pmerken dat het toch niet juist is, dat liet Rijk ten op zichte van dit vraagstuk zich aan vaste aigemeene regelen houdt. Zoo wordt bijv. de aanleg van tramwegen bevor derd doordat het Rijk betaalt 1/3, de provincie 1/3 en de «belanghebbende streak 1/3. Dit lijkt «mij nu absoluut verkeerd. Het is dunkt mij toch niet hetzelfde of een streek als Dr.ente of bijv. een streek gelegen aan de grens een subsidie of renteloos voorschot vraagt of dat het een streek geldt in het hartje van ons land. Wanneer wij maar de kaart van ons land zien, dan valt het onmiddellijk op, dat Zeeland, als een verzameling eilanden, in geheel andere situatie verkeert dan het ove rige deel van Nederland. Het is volkomen juist dat de open bare lichamen Rijk, provincie en ge meente de openbare verkeerswegen moeten aanleggen en onderhouden wie zou dit anders moeten doen? En het is juist hieromtrent zeer in het al gemeen vaste regelen te stellen. «Maar de verdeeling van het aandeel dat elk van die publieke lichamen heeft bij te dragen om de verkeerswegen aan te 'eggen, te onderhouden en te exploitee- ren, kan niet overal naar denzelfden maatstaf gaan. Zoo «is htet verkeerd dat een doorgaande groene verkeersweg .wordt onderhouden «door de betrokken gemeenten, polders of provincie. Het doorgaand verkeer van Neder land met Zeeland en verder naar België geschiedt over den Oosterscheldedam. Ik vermeen nu dat de verkeersweg ver der over Goes, Middelburg, Vlissingen en verder te water naar Breskens en Van hier via Schoondijke, Aardenburg naar België geheel «door het Rijk dient te worden onderhouden. Het gedeelte van dezen doorgaanden verkeersweg Vlissiin«gen-«Breskens «bijv., bestaande in een stoombootveer, is geheel ten laste van de provincie. De ze schakel in het verkeer wordt door de provincie «onderho«uden en geëxploi teerd ais een provinciaal verkeersbe- iang, zonder te kunnen voldoen aan de eischen van het doorgaand verkëer. Natuurlijk, andere «taak heeft de pro vincie niet. Maar daarmede is 't door gaand verkeer niet gediend, integendeel bepaald geschaad en ontstaan de meest ongewenschte toestanden. De heer van, Zuijen, een van de voortvarend«e leden van de Provinciale Staten van Zeeland, een man van be- teekenis in Zeeuwsdh-Vlaanideren, die het doorgaand verkeer daar goed kent, voerde. Evelijn sloeg op goed geluk een daanvan in. Deze leidde na een paar bochten naar een eenzame weide, i «a toet midden waarvan een verlaten houthakkerswoning stond. iRotsruïnes en een prachtige, oude, met mos be groeide beuk verhieven zich eenigszins op den achtergrond. Hoe mooi, dacht zij, vluchtig den blik daarover latende gaan. Doch het volgend oogenblik hield- zij Bessie te rug, als gaaüte voor haar een afgrond. Naast den beuk had zij een man ge zien, die «bezig was met schilderen, doch bij haar aanblik snel opsprong. Zij wilde terug. Docto Bessie door 'naar plotseling rukken aan de teugels verschrikt, «begon te springen. Hoe het dan kwam, dat zij, in plaais van terug te keeren, afsteeg en plot seling kalm op «een omgevallen boom zat, terwijl hij tot haar sprak met de oude overredingskracht, wist zij later zelf niet. Er was iets dwingends in zijn grijze oogen en iets gebiedends in zijn toon, dat haar zwijgend tot luisteren dwong.,, Misschien is het beter, dat ik hem zijn dwaasheid eens en vooral uit liet hoofd praat, stelde zij zichzelve gerust. Hij had toch gezegd, dat, ais een toeval haar eindelijk niet zijn pad had doen kruisen, hij haar op Rettenegg ge schreven zou hebben, daar hij een uit spraak tusschen hen beiden voor be- shst noodzakelijk hield. Ik behoor na melijk tot de fatale menschen, die op bevel noch vergeten, noch van hun hoop afzien, besloot hij. Maar wat is er dan nog te ho- lieeft in de vergadering van de Staten van Zeeland een voorstel gedaan om de Ged«. Staten op te dragen alles te deen, wat mogelijk is om het zoover te krijgen dat het Rijk ook dit ge«Seelte van den doorgaanden verkeersweg in onderhoud en exploitatie overneemt. Zeeuwsch-Vlaanderen mist een« be hoorlijk doorgaand verkeer met het overige Nederland, juist omdat de ver keersweg niet geheel in Rijks handen iigi. De. heer «burgemeester van Zuilen schrijft te recht in de toelichting tot zijn voorstel zooeven door mij ge noemd „Wil men tegemoet komen aan het rechtmatig verlangen van de ingezete nen van Zeeuwsch-Vlaanderen, een ge- regelden, naar de eischen van den te- genwoordigen tijd ingerichte» inten sieve» stoombootveerdienst ov«er de Wester Schelde te hpttben, met aanslui ting op de spoorlijn Vl'issingen-Roozen- daal en- over het doorgaand verkeer over den weg Vlissingen en het «overige Nederland-, ten einde betere communi catie te krijgen met het overige Ne derland en «minder dan voorheen te zijn aangewezen op verkeer met België, dan zal de provincie voor zware lasten komen te staan, welke niet uit inkom sten besteden kunnen worden." Indien mijn medewerking gevraagd wordt voor steun van een dergelijk voorstel voor een andere streek, welnu ik wil het hier ruiterlijk verklaren, dan zou ik mij er in« vele gevallen tegen verzetten. «Maar ik tart een ieder in deze Kamer en daarbuiten om mij een stukje Ne- derlandsch grondgebied aan te wijzen dat zóó geïsoleerd ligt ten opzichte van het overige «deel van Nederland als dit stuk. In het noorden is de afslui ting volkomen door de Wester Schelde, in het westen door de zee en in het oosten en «zuiden, volkomen door België. Gaat het nu aan om te..zeggen: de betrokken streek moet er maar voor zorgen Welke is d«e betrokken streek? Nederlandsch gebied misschien 100.000 H, A. Maar het overigroote deel van het betrokken gebied is België. België wil gaarne de zorg voor Zeeuwfch-Vlaanderen op zich nemen. Zeer gaarne zelfs 1 Zeeuwsch-Vlaande ren is daar niet van gediend en ben ik goed ingelicht, dan stonden onze sol; daten op Walcheren nog korf geleden klaar voo«r verdediging van het stukje grond, wanneer de liefde van België zoover gaat om gewapenderhand zijn liefde aan Zeeuwsch-Vlaanderen op te dringen. Het is toch duidelijk dat het hier niet cp gaat om te zeggen zooals elders de betrokken streek moet «de communi catie bekostigen zooals elders. Deze toestand' is onhoudbaar, is niet natio naal. De onmiddellijk betrokken streek is te klein, o«m voor .het doorgaand ver keer naar het Noorden zelf te kunnen zorgen, de provincie financieel niet krachtig genoeg. Het Ri.i«k moet hier ingrijpen. Wat in 't bijzonder hier «geldt voor Zeeuwsch-Vlaanderen geldt in 't alge meen voor heel Zeeland. in den doorgaanden verkeersweg zoo even door mij genoemd, namelijk van Brabant af via Goes, Middelburg, Vlis singen, Breskens naar België, liggen groote gedeelten, die niet bij het Rijk in onderhoud ziin. De fouten die daar aan kleven zijn uiteengezet in de toe lichting toe-hoorende «bij het voorstel ingediend door den heer Van Niftrik, «pen, nu ik met een ander verloofd «ben riep zij «half angstig, half boos. De hoop, dat u tot erkenning van uw overijlde daad komt en uzelf terug vindt. U hebt uw hart onderworpen aan den wil, een schitterende partij te doen, doch zooiets is u onwaardig en een zonde tegen de natuur. Toen u mij :n Weenen een blauwtje liet loopen, was ik eerst besloten, mij een .kogel door het hoofd te jagen U vroeg Evelijn hem met een gedwongen lach. Hij knikte. Ja, ik «De koude cynicus, voor wien een vrouw tot dusver niets be- teekende. Lach maar, als u den moed daartoe hebt. liet is toch zoo. En weet u waarom Nu Omdat ik mij inbeeld, dat u de eenige vrouw voor mij op aarde is, en ik voor u de eenige man. Twee men schen geheel voor elkaar geschapen. En dat zou mij ontgaan, alleen omdat u meent, dat een hand vol geld en een titel u gelukkig kunnen maken Niet dat alleen, maar Bah, wilf ti me doen gelooven, dat gij u met uw inzichten, met uw geestelijken hoogmoed, met uw vrij heidsdrang gelukkig kunt voelen in het juk, dat een nog echt middeleeuwsch denkende en «voelende kaste u wil op- Iggen Of dat u den „goedigen" Mag nus ooit kunt lief hebben En als dat toch liet geval.is? Daarvan moet n mij eerst over tuigen. Voorloopig neem ik van deze mogelijkheid even weinig notitie als eveneens een zeer ijverig lid van de Staten van Zeeland. Ik acht het be paald noodig dat de minister zich eens ten volle iiet voorlichten omtrent «den toestand van het verkeerswezen in Zeeland. Dparvoor is het noodig de menschen uit «de streek te hooren. De heer Van Dixhoorn, ook lid der Staten van Zee land, een bekende figuur daar, heeft in de laatste zitting van de Staten deze zaak bepleit. De Regeering ne«me hier van kennis. Op voorstel van den heer van Dixhoorn is een commissie be noemd om omtrent de verkeersbelan- gen van Zeeland te «adviseeren. Ik acht dit te meer noodig de minister houde mij dit ten goede raar aanleiding van het antwoord dat ue minister gaf aan den heer Buisonjé op diens vraag betreffende de spoor- en tramverbindlngen van Zeeland en Zeeuwsch-Vlaanderen met Zuid-Hol land. Uit dat antwoord blijkt dat de minister wèl van meeming is dat de verbinding niet gunstig is't gold een treinverbinding maar dat voor Zeeuwsch-Vlaanderen «de buitenland- sche marktplaatsen nog moeilijker te bereiken zijn «dan Rotterdam. Ik zou den minister dringend willen verzoeken wat meer studie te willen «maken «van liet doorgaand verkeers wezen van Zeeland en de verbinding met het overige Nederland, dan zal Zijn Excellentie tot andere inzichten komen. Burg. en Wette van Vlissingen heb-, ben er ook op gewezen hoe treurig de verbinding i«s van Zeeuwseh-V.laande- ren met het overige Nederland. lil het adres aan Ged. Staten merken Burg. en Wette o.a. o«p „In steeds toenemende niaYe wordt de behoefte gevoeld aan uitbreiding van den provincialen s'oombootdienst van Vlissingen met Zeeuwsch-Vlaanderen. Dat aan deze behoefte vooral in de tegenwoordige tijdsomstandigheden b'j het verhoogde nationaliteitsgevoel der bewoners van Zeeuwsch-Vlaanderen meer en meer uiting wordt gegeven, be hoeft geen verwondering te wekken. Het zou dan ook van groot belang te achten zijn indien alie pogingen in/iet werk werden gesteld om Zeeuwsch- Vlaanderen zooveel mogelijk uit zijn isolement op te heffen door het verkeer, mét het overige deel der provincie en het geheeie land sterker te bevorderen. Door den dienst van het stoomboot- verkeer zoodanig te regelen, dat bijv. tik uur van den dag een stóombootver- binding met Zeeuwsch-Vlaanderen wordt verkregen, zou de handel in Zee land ten zeerste werden gebaat." De vereeniging tot bevordering van de belangen van Zeeuwsch-Vlaanderen heeft tot den minister ook een adres ge richt wat teekenend is voor den toe stand. Ik lees daar „Uit Axel moeten geregeld verschei dene handelaren, en ook van uit Koe wacht enkele handelaren, des Maan dagsmorgens, naar de beurs in Rotter dam reizen, om daar uiterlijk ten 10 ure aanwezig te zijn. Het is voor genoemde heeren abso luut noodzakelijk, dat ze 's Maandags morgens om 10 uur te Rotterdam aan wezig zijn,willen zij met vrucht den han del in de Zeenwsch-Vlaanische produc ten in Holland Runnen volhouden. Op dit oogenblik is het eerlij mid del voor genoemde handelaren om op tijd ter beurze te zijn, dat ze des Maan dagsmorgens om 4.20 uur per extra van uw verloving. Er is een zwijgende taal van hart tot hart, die men alleen den naam liefde geven mag. En deze taal,Evelijn, deze nooit bedriegende taal heeft tusschen ons gesproken «al wik u het ook nog zoo ontkennen. De «her innering daaraan heeft m» den revolver u«t handen geslagen en mij naar Bu chegg gedreven en doet mii daar alle grillen van mijn tante geduldig verdra gen, En mij. beroepende op deze her innering vraag ik u nu Durft u nu werkelijk volhouden, mij recht in de oogen ziende, dat u graaf Sanderfeld iief hebt Eveliin was vuurrood geworden. Wat een brutaliteit, stiet zij op gewonden uit. Doch onder den door dringend op haar rustenden «bliik bleef de vraag onbeantwoord. «Een glimlach gleed over zijn glad geschoren gezicht. Hij haalde diep adem. Ik wist dat u niet den moed zou hebben, tegenover mij te liegen. Nu ben ik gerust. Rijd maar terug naar de gouden «kooi en laat u weer opsluiten. Dat wat u in mijn ban bracht, is niet dood en zal u tot mij terugbrengen. Nooit 1 riep Evelijn lui-de. Zij sprong vanaf haar boomstam o.p haar paard en dreef het met' toornigen slag verder langs den weg. Niet het hart mijn wil is de macht, waaraan ik gehoorzaam. ik zal u hier dagelijks verwachten en u zult komen riep hij haar na. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1919 | | pagina 1