[DER! 37e «Jaargang DINSDAG 28 JANUARI. No. 23 mt9< BINNENLAND FEUILLETON Kr. X^khjstk;. ADVERTENTIE-PRIJS Van 1—4 regels 0.70 voor iedere regel meer 17'/? ce"tplaatsing 312 X 1 bij abonnement speciale prijs. Recla mes 35 cent per regel. Dienstaanbie dingen en dienstaanvragen 10 cent per regel, bij contante betaling. Familieberichten van 16 regels ƒ1.15, iedere reget meer 17'/2 cent ABONNEMENTS-PS3JS Voor Vlissingen en gemeenten op Walcheren ƒ170 per drie maanden. Franco door het geheele rijk Z.— Week-abonnementen 13 ceat. Afion- derlijke nummers 3 cent. Onze kolcnpositie. Met ingarg van heden is de kolen- aanvoer uit Duitschland, die den laat- sten tijd 1500 a 1600 ton per dag be droeg, verdubbeld. Voortaan zullen m- nlaats van twee, vier kolentreinen per dag binnenkomen. Dit beteekent dus, betekend op 25 werkdagen per maand, een maandelijksche vermeerdering met mSm 37,500 ton. De totale behoefte van ons land in het kolenseizoen, kolen, turf, enz. bij- eengerekend en in kolencijfers omge zet, is 800 000 ton per maand, doch dit efifer werd sinds jaren niet meer be- «eikt. De productie der Limburgsche mijnen is 270 a 280,000 ton per maand, terwijl de aanvoer uit Engeland 60,000 ton per maai d bedraagt. Wat den aanvoer uit België (in ruil voor vee) betreft, hierover zijn de on derhandelingen nog aan den gang. Thee. In verschillende kringen heerscht de vrees, dat, nu de maximumprijs en de distributie van thee zullen worden op geheven, terwijl slechts geringe voor raden thee in het tand zijn, de prijzen van dit artikel enorm zullen oploopen, In verband hiermede is het wellicht niet ondienstig mede te deelen, dat heden het s. s. „Tabanan" te Rotter dam wordt verwacht met 10 000 kisten thee, terwijl er tbars op Java ladende 2ijn hef s. s. „Rembrandt", dat 7.000 kisten thee inneemt, het s. s. „Darda- nus" met 12 000 k'S'en thee en het s.s. „Kawi* met 18 000 k'sten thee. Vrijgegeven goederen. De onderhandelingen, weike de N O T. sinds geruimen tijd met de Ecgel- sche regeering heeft gevoerd over het vrijgeven van de hjer te lande liggende aangehouden goederen, hebben tot het resultaat geleid dat van deze goederen thar.s een zeer groot gedeelte kan wor den vrijgegeven, mits met inachtneming van de voor die goederen geldende rantsoenen en op de tot dusver vast gestelde voorwaarden. De vrijgegeven goederen omvatten -■f rschillende metalen, houlsaorten, kina, wijn, enz. Onder andere zijn vrijgegeven de goederen die op !2 Juni 19!7 met de „Poeldijk" en op 6 September 1917 met de „Schiedijk* zijn aangevoerd. Vleesch voorziening. De minister van landbonw heeft tot de burgemeesters de navolgende cir culaire gericht: De praktijk der laatste weken heeft roman van 46) Hij trad op het raam toe en zag naar buiten. Bang volgde haar blik zijn hooge ge stalte en iin stomme smart wrong ze <Je handen. Ze wist, wat ze hem had aan gedaan met dez.e bekentenis maar had ze moeten liegen Daarmede had zij Huberts ontwaakt wantrouwen niet doen verdwijnen. Daarom was deze oprenbaarheid beter. Wat er van kwam, was haar onver schillig. Toen hij zich weer tot haar wendde, had zijn gelaat de gewone koele uitdrukking meesterlijk wist Hubert Thomas zich te beheerschen en te on derdrukken, wat er in hem voorviel. En wat denk je, Edith, dat er nu van ons worden zal W.at je Witt Hubert, klonk het zacht. Een bittere glimlach kwam om ziin mond wat hij wilde Met smarteiij- ken blik omvatte hij haar nog eens in voile schoonheid een geluk, waarom vorsten hem benijd zouden hebben had hij aan haar zijd: gedroomd hij had de dage,, geteld ze waren hem zoo lang gevallen en een paar enkele mmuten haddon hem alle levensgeluk de behoefte aangetoond van een wij ziging der regeling van het slachtver bod van runderen, neergelegd in mijn beschikking van 19 December 19i8, afd. Crisiszakefl, bureau Volksvoeding, en wel, omdat een regeling voor slachtrijpe dieren, behoorende tot de categoriên, waarvan het slachten abso luut verboden bleef, zoowel als ten aanzien van de nuchtere kalveren, nood zakelijk is. Om daarin te voorzien, is een wijzi ging gebracht in de omschrijving der dieren weike ter slachting zijn toege laten, na daartoe door den burgemees ter afgegeven vergunning. Ik blijf aandringen on het afgeven van slechts zooveel slachtvergunningcn als overeenstemt met een hoofde'ijk rantsoen van 2 ons per week, met dien verstarde, dat he< vleesch van ge slachte nuchtere kalveren hierbuiten valt. Varkensvleesch. Nu bet vervoer van vairkensvleesch vrijgegeven is, heeit het „Vad." eens navraag gedaan of er spoedig ook vleesch te verwachten is, maar heel be vredigend was het niet, wat men in vakkringen vertelde. In de eerste plaats is het slachtverbod van varkens niét opgeheven, maar naar we vernemen is dit slechts een. quaestie van dagen. Binnenkort zal het besluit komen, dat ook het slachten van vairkens slechts gebonden zal zijn aan de hoeveelheid van 0.2 ons per hoofd en per week. Om hiertoe te komen zouden echter weke lijks 15,000 varkens geslacht moeten worden en er zijn er niet zooveel meer dat dit elke week zou kunnen geschie den. Evenals bij de koeien, is het te ver wachter. dat den eersten tijd groote vraag naar varkensvleesch zal ontstaan en om hieraan te voldoen, zal het maximum van 15.000 geslacht worden. Daarna, moet echter de vraag grooter worden, dan het aanbod, omdat door gebrek aan voer het houden van var kens geweldig is afgenomen. Eerst als er weer regelmatig aanvoer van mais plaats vindt, is verbetering van den varkensstand' te verwachten het bij zonder bereide regeeri-ngsvoer uit vischafva-1 enz. is niet bijster ge schikt om de dieren goed te doen aan zetten en het vleesch is niet malsch. Slachtvet vrij. Volgens „de Slagerscourant" heeft de minister van landbouw in een onder houd met het voorloopig bestuur van de federatie van vereenig'ngen np het gebied van den vee- en vieeschhandel medegedeeld, dat zoodra een zekere hoeveelhud vet, olie of spek in het land aanwezig is, het 't plan van den minister is om het vet evenals de var kens en runderen viij te laten. Als het vet niet spoedig vrij komt, aldus ver- k aarde de minisier, zal aan de slagers een koogeie prijs worden uitbetaald, omdat de bestaande prijzen te laag zijn. Kleedingbezuinlging Bij de posterijen en telegrafie is een geheel nieuw kleedingbezuinigingsplan ingevoerd Van te voren behoort het uinfo'mdragend personeel mede te dee len of men een bepaald kleedirgHuk 1 jaar langer dan voorgeschreven is kan dragenna afloop van dien teimijn krijgt mer. dan raar gelang der kiee- dirgstukken bepaalde bedragen uitbe taald. ontnomen Hij was gewoon de feiten, al waren ze nog zoo hard, direct goed onder de oogen te zien en er ntee af te handelen. Zoo moeilijk als nu was 't hem even wel nooit gevallen. Hij was echter niet de man, die bedelde om de liefde van een vrouw, al beminde hij haar ook nog zoo vurig. Hij g,af zijn heele hart hij wilde ook een geheel hart terughebben. Met een andere deelen wilde hij niet met halfheden hield hij zich niet op. Alles moest dus uit zijn Je kent mijn inzichten, Edith, dat klaarheid in alle levenszaken het Hoog ste is. Ik dank je, dat je me die hebt ge geven, dat je me niet belogen hebt. We zi'n daardoor voor een ongelukkig hu welijk bewaard. Ik maak je alleen dit verwijt, dat je je zelf niet eerder en be ter hebt op de proef gesteld de zwaar getroffen trots van den versma den man brak zich baan dan ware dit nooit voorgevallen. Ik heb je lief gehad, Edith, onuitsprekelijk meer dan je kunt vermoeden. in zijn oogen brandde een somber vuur. Ze wist het, ook al had hij tiet haar niet gezegd, en een diepe smart ver vulde haar, terwiile van hem. Ze zag, hoe zwaar hij innerlijk leed. Lang zaam trok ze den ring van haar vinger en iegde .dien voor hem neer. Srneekend strekte ze de hand naar hem uit. Vergeef me, Hubert. Neen, Edith, ik kan het niet. Aanvoer van cement. Gisteren kwam te Rotlerdam van Londen aan het stoomschip „Beijerland" met oa. ca. 1600 ton cement. De aflevering geschiedt door impor teurs der Scheepvaart- en Steenkolen- maatschappij, in overleg met het Rijks kantoor voor bouwmaterialen, direct aan verbruikers Verdere ladingen worden binnenkort verwacht. Zonder twijfel zal de belangrijke prijsverlaging, welke hiervan het gevolg is, er toe bijdragen spoedige herleving te brengen in het bouwvak. Sigaren. Eer reiyfabr'karrter ui t be* district Eindhoven hebben een adres aan den minister van landbouw gezon den, waarin zij wijze op den mllliarden- voorraad sigaren in ons iami terwijl van den toegestanen uitvoer van 500 miliioen nog slechts 200 millioen zijn geëxporteerd adressanten voeren in dit verband aan, dat de overige 300 miliioen stuks door collega's-belang hebbenden niet naar het buitenland kunnen geleverd worden, om redenen van N.O.T.-belemmeriogen, gemis aan handelsverbindingen, prijsverhoudigen of anderszins. De adressanten die het hun toege stane ^rport-gedeelte hebben verzon den, beschikken echter nog over z.g. N.O.T.-vrije voorraden, en koopwillige verbindingen, weshalve zij algeheelen vrijen uitvoer van sigaren vrager), of anders verhooging met 1]3 van het eerst toegestane 113 exportgedeeite van den yoorraad, zulks in overeenstemming met de belofte door den minister aan Cc afgevaardigden der arbeidsöesiuren gedaan, dat meeroere uitvoer zou wor den toegestaan, indien de fabrikanten zulks zouden verzoeken. Sigaretten-uitvoer. Het Haagsche correspondentiebareau verneemt Dezer dagen klaagde een grossier exporteur in een ingezonden stuk, dat uitvoervergunningen nog maar steeds niet werden verleend en dat er meer spoed moet worden gemaakt, wilde men niet den gunstigen tijd voor export laten verloopen. Het is echter een teif, dat uitvoer van sigaretten door fabrikanten reeds plaats heeft en wel in belangrijke hoeveelhe den. Het bedoelde bericht kan dan ook alleen het oog hebben op uitvoer door grossiers. Aan dezen kon aanvankelijk geen uitvoer worden toegestaan, doch het laat zich aanzien, dat de tegen de zen uitvoer be-taande bezwaren spoe dig uit den weg geiuimd zullen zijn. Visschersgaren. Het bureau voor mededeelingen in zake de Voedselvoorziening meldt in tegenspraak mei de door sommige hande aars in omloop gebrachte ge ruchten, dat binnenkort ruinie aanvoer van katoenen visschersgaren is te wach ten hetwelk ver beneben dethansgel- dende prijzen verkocht zal mogen wor den, maakt het Rijkskanioor voor Vis schtrijbenoodigdheden bekend, dat ook het vi.-scheisgaren valt order het vast gestelde tantsoer. voor katoen, welk rantsoen naar men weet geenszins ruim is. Wel wordt verwacht dat de tegen woordige schaarschie verminderen zal en eveneens dat de prijzen zullen da len. Het bovengenoemde rantsoen zal Hij greep zijn handschoenen en hoed, zonde.- te letten op haar hem toegesto ken hand hij vreesde die aan te raken. hij wilde sterk blijven. -Vaarwel, Edith. Hubert, dk moet je nog zeggen 'ik -dank je voor alles je ouders ach, .'Hubert Met een handbeweging sneed hij haar het woord af. Houd op. Ik was zoo gelukkig, dat je spoedig de mijne zoudt zijn... Nog een langen blik en hii snelde heen. Nu -was ook dat voorbij. Met betraande oogen staarde Edith voor zich uit. Het soeet haar Hubert was altijd zoo goed, zijn ouders waren zoo liefdevol voor haar geweest. Ze schaamde zich voor hen-, die haar als een dochter hadden behandeld. Welk een schitterende toekomst had ze opgegeven om niets. Als ze ge zwegen had, had Hubert niets verno men en was alles bij het oude gebleven. Doch deze genoegdoening had ze tenminste, dat ze eerlijk «n oprecht was geweest, dat Hubert niet met verach ting van haar was heengegaan dat had ze niet verdragen. XX. Thankmar Bürkner zat in zijn stu deerkamertje ijverig over zijn boeken gebogen. Hij had het hoofd er echter niet goed bij Met den middagpost toch was een brief gekomen van Edith, dat haar ver loving uit was. Hij mocht het haar be- echter vrijen verkoop voorloopig nog niet mogelijk maken, terwijl evenmin bepaald kan worden tegen wanneer goedkooper garen beschikbaar zal zijn. Ondanks de bemoeiingen van het R K. V. B. iaat het zich aanzien, dat dit nog wel geruimen tijd zal duren. Met het oog daarop wordt den vis- schers aangeraden thans hun behoefte voor Februari en Maart te dekken waartoe, naat reeds werd medegedeeld tot 30 dezer gelegenheid bestaat. Tevens wordt er in dit verband de aandacht op gevestigd, dat wederom garens van 30/32, zij het ook in beperkte hoeveelheden, veikrijgbaar gesleid zul len worden. Petroleum voor hotels en restaurants. Naar de „Hotelhouder" mededeelt, is, wegens een nieuwen aanvoer van petroleum, door het Rijkskantoor voor Verlichüngsiproducten wederom een partij petroleum beschikbaar gesteld voor hotels en restaurants, aileen echter voor kookdoeleinden. De petroleum wordt via het bureau van den Ned. Hotelhoudersbond toe gewezen, niet bondsleden kunnen zich echter ook tot den bond wenden. Pen sionhouders vallen evenwel niet in de termen voor deze distributie. Een reliefstoomsctiip vermist Het Belgische stoomschip „Syrië", 25 December van New-Yo?k naar Rot- terdam vertrokken met een volle lading j boor.en, erwten en rijst, voor de Belgi- sche Reliefcoinmissie te Rotterdam, is nog niet aangekomen. Sedert het ver trek heeft men niets van het schip vernomen, zoodat het nu twee weken over tijd is. Dientengevolge maakt men zich over schip en bemanning zeer ongerust. (De „Syrië" ex „Menes" ex „Modes- tia" is groot 2902 bruto en 1833 netto tons, is in 1893 gebouwd en behoort aan de Cie. Nationale Beige de Transp. Mar. (Armement Adoif Deppe), Ant werpen). De loodsdienst op de Schelde. Het artikel van C. K. over den loods dienst op de Schelde, door ons ook ontleend aan het tijdschrift „Het Neder- landsoh Zeewezen", is ook door het „Handelsblad van Antwerpen" bespro ken ein terecht gewezen, omdat, zegt 'het Antwerpsche blad daarin het belang van de meest betrokkenen, de reede- rijen en handel niet besproken wordt. De Antwerpsche correspondent van het Amsterdamsche „Handelsblad" geeft de volgende beschouwing over de argumenten van het Antwerpsche biad Elke eigenaar, elke gezagvoerder beseft ten volle, dat het voor de goede bediening van de schepen hoogst wen- schelijk is, dat liet aantal loodsen die de schepen moeten bedienen van uit zee i tot hunne havens, tot op het min'mum wordt gebracht. En iniet .alleen dit, doch i zij meenden en hadden daar ten i overvloede gelijk in dat de beste manier om hunne schepen goed en w-1 i op hun bestemming te zien aankomen, gelegen was in het aanvragen van vaste loodsen, te zeggen, steeds dezelf- j de loodsen op hunne schepen aanwezig I te zien, om zoodoende de meeste zeke.'- heid te hebben van eene goede beJie- i ning voor hunne schepen, en- dit voor- namelijk voor wat de rivierloodsen be treft. Door de wijze waarop de Neder- iandsche loodsen en met hen waar sparen naar de reden te vragen de schuld lag niet bij haar verloofde, schreef Edith. Waar ze de familie Tho mas zeer itot dank verplicht was, kon ze niet goed in dezelfde plaats blijven en ze wilde daarom zoo spoedig moge lijk naar een betrekking uitzien. Thankmar brak zich bijkans het hoofd met te peinzen, wat er toch wei voorgevallen kon zijn, vooral waar Edith zelf liet doorschemeren, dat zij de aanieidende oorzaak was geweest. Waar Thankmar toch niet werken kon, besloot hij de stad in te gaan. Terwiil hij door de straten slenterde, op weg naar zijn stamkroeg, kwam Lu- ciaan Waldow hem tegen. Hola, oude jongen, dar is mooi, dat ik je nel tref. Hoe is 't, Thankmar. Veel werk 't is om bang te worden van zooveel geleerdheid. Kan ik een poosje mee gaan praten-? Spoedig zaten beider) in een onge stoord hoekje in het café. Waldow ver telde van zijn .reizen en Thankmar luis terde voi belangstelling toe. Hij had Lu- ciaain altijd gaarne mogen lijden. Weet je wel, Thankmar, dat ik de vorige week nog in je woonplaats een concert heb gegeven Eeriijk gezegd neen. Je hebt zeker veel succes gehad De ander lachte. Nu ik kan tevreden zijn. Ik heb Editl) ook gezien en gesproken. Verrast zag Thankmar op. 'Hoe kwam dat Ik zag ze op het concert met een heer den anderen morgen wilde schijnlijk alle Nederlanders de zaak zouden willen opgelost zien, zou juist het tegenovergestelde verkregen wor den. want zoo zouden de scheper) bij aankomst te Vlissingen eerst een Ne- derlandschen loods aan boord krijgen om daarna te Bath grensscheiding den Belgischen aan boord te zien ko men. Hierdoor zou het schip niet door één loods, zooals thans gescjiiedt, be kroos) worder., dcc!: we! dfmr twee, hetgeen niet pleit voor eene goede be diening. Een ieder weet, dat het juist het Bel gisch gedeeffce is, dat als het moeilijkst te bevaren aanzien wordt en het is juist met het bevaren van dit gedeelte, dat door den loods, bij het aan boord ko men te Vlissingen, terdege reker.lr.g gc- louden moet worden. Hij krijgt na melijk gelegenheid om voor een be hoorlijk bevaren van dit gedeelte zijne maatregelen te nemen, zonder te spre ken van het feit, dat hij de goede en slechte eigenschappen, zooals sturen, manoeuvreeren van het machien enz. van het schip, bij nadering van dit moeilijk gedeelte, heeit leeren kennen. En laat ons niet vergeten, dat deze moeilijkheid van het bevaren, toeneemt naarmate lengte en diepgang. De voorgaande voorname factoren, zoo noodig, voor de goede bediening, zou de Belgische loods moeten missen en hij ware in één woord overgeleverd aan de willekeur van zijn Nederlard- sche collema's. Ook wete men-, dat het Belgisch ge deelte zich absoluut niet leent voor een tijdelijk vertoeven door ankeren of zoo iets bij mistige weersgesteld heid op het Nederlandse!) gedeelte zou men zei.ere weersgesteldheid en op zeker oogenblik wel, doch op het Bel gisch gedeelte zou jnen met dezelfde weersgesteldheid miet kunnen varen en voornamelijk niet, wan-neer het groote schepen betreft. Hierbij moet ook gevoegd, dat het eveneens hoogst wenschelijk is, dat daar, waar een verwisseling van lood sen plaats heeft, voldoende ruimte Vlissingen met zijn ruime reede is de geschikste plaats hiervoor moet zijn om zulks goed en ordelijk te lateo plaats hebben en dit vooral bij storm achtig weer en sterk getij en wan neer een aantal schepen zich op het zelfde oogenblik op dit vereenigings- punt bevindt. Ook meen ik verzekerd te zijn, dat ook buiten de voornoemde belangen, de door de Nederla-ndsche loodsen vooroogesteide oplossing, niet de goed keuring zou wegdragen van de heeren gezagvoerders, want, zooals het meer-" malen gebéurt, zijn bij aankomst te Vlissingen laatstgenoemde personen blij, zich na een vermoeiende reis op zee, eenige uren ter ruste te kunnen be geven. Ook dit zou te miet gedaan wor den zij zouden zich bij het verwisse len van loodsen .te Bath wederom op de commandobrug moeten begeven zeer ten ongerieve van hen. En wat de concurrentie aangaat, waar is het, dat deze ongelukkige toe stand daar steeds een groot gevaar daarstelt, niet enkel voor de loodsen, doch voornamelijk voor de schepen. Hoe menigmaal is het niet voorgeko men, dat, door het gebruik van roei en zeilbooten, de schepen niet van eerst af konden genaderd worden en hier door voor die zelfde schepen, n.iast een gevoelig oponthoud, een groot gevaar voor stranding ontstond? Ter vollediging moet gezegd, dat ge- ik je vader begroeten, maar trof hem ■niet thuis. Alleen Edith was er. Ze is verloofd, Thankmar dat wist ik niet. Je wist het niet Ja, Edith deed, wat men noemt, een zeer goede partij. Thankmar wilde hooren wat Waldow daarop zeggen zou, daarom zei hij nog niets van Edith's brief, maar vertelde van zijn zuster's verloving. 'Ik heb haar verloofde ook gezien. Eerst op 'f concert naast Edith en toen op de trap, toen ik van haar van daan kwam hij maakt een zeer voor namen indruk. Thankmar schrikte op. Zou dit de oplossing van het raad sel zijn? Onwillekeurig drong zich het gevoel bij hem op, dat er verband bestond tus- schen Luciaans bezoek en Edith's brief. Hij had altijd het gevoei gehad, dat zijn zuster zich slechts uit beieedigden trots zoo verzet had tegen Waid'ow's pogingen, dat Ln. haar hart echter de oude liefde gesluimerd had, die zich nu bij het weerzien haar had gebroken. Zoo moest het geweest zijn e.n niet anders. Hij combineerde beide heeren hebben elkaar op de trap ontmoet toen is het tot een uitspraak fusschen de verloofden' gekomen. ik wensch Edith alle mogelijke geluk, maar verheugen kan ik me er niet over. Jk gu.n ze dien ander nimmer, ik kan haar niet vergeten. Ik kan me er niet over heen zetten. Treurig zag hij voor zich neer. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1919 | | pagina 1