Derde Blad UITVOERING IlissisgsGhe Courant Na afloop Bal. Waf de crisis leerde C O O P E S JSl T I BS ZONEN, „EIGEN HULP". Zaterdag 30 December 1916. - No. 307 Brieven uit de Hofstad BINNENLAND DE OORLOG. GEMENGD NIEUWS ADVERTENT1ËN ONDEROFFICIERS TOONEELVEREENIGIN „JAC08 ÏAN HEEMSKERCK" „De Posffanfare", Het eenig betrouwbare distributiestelsel. Goede waar in alle omstandigheden. Billijke prijzen ook in Crisistijd bij de Coöperatieve Vereeniging GEWilZIGDE DIENSTREGELING aanvangends 19 November 1916 lot nadere aankondiging. VAN DER BURG. Muziekhandel. P. f J. GOETHEER. Walstraat. L KLAASSEN fé* Zeiimarkt No. 1. p. f. M. KARELSE, en' Varkensslagerij, Begunstigers veel Heil Kanaalstraat JDKOOPÊ WINKEL, arkt. p:. f.j s\ V T P. DE^ RIJKE. -I terieën en Gaslampen: p. f. J. DE MOOIj, Heine Markt 13' p. f. M. DE PLAA'. :he Timmerinrictlting. irstraat 1. p. /AN DER SCHAAF. p. f. ede van 1917 wensch Begunstigers een Vo toe. J. SPINNAAiJ. Mr. TimmermJ IABBERS Co. p. f. C. TIMMERMAN Steenkolen en Wijnen, erstraat. p. f. vIS TIMMERMAN. Kantoorboekhandel. P- h lachte Clientele, Vriend' een Gelukkig Nieuwja HENN1NG, Photograai Markt C -11, Vlissing. 63, Breda Ccothpiein 1 N DALSUM (S ZONEN p, f. RA" itswerken, 1 januari 1917. OOST—WOUTERSE. Tabak en Sigaren, it 59. p. f. SCHMELZER. delmaker. kt. p. f. Zegen aan vrienden e i den aanvang van d P. DUIJVEKOT istraat. G. VAN BALEN. SSEN. Groenewoud 68 en Theehandel. p. f. iVONDERGEM. n Rijwielhandelaar. p. f. I. LINDERS. „Zeezicht". P. f. uwjaar aan Begunsti eel „De Broederband afd. Winkj! VAN DE VAN Blank en Bruin. Hètgeen in den Princesse-schouwburg is voorgevallen bij de opvoering van „Blank en Bruin" verdient meer aan dacht dan in gewone omstandigheden een ietwat kwajongensachtig optreden van opgeschoten slungels waard is. Het ongewone protest tegen het tooneel- stuk, waarin de rassenhaat tot onder werp van de schildering van de Indi sche toestanden is genomen, heeft fei telijk al in vroegere stukken van dien aard zijn oorsprong. Sedert het noodlot heeft gewild dat in Indië iemand beland is, die later bleek niet ontbloot te zijn van tooneelschrijverstalent, is er een nieuwe aera geopend voor de tooneel- speelkunst. De Indische stukken die in den begin ne uit de pen van Fabricius vloeiden, vormden een groote attractie. Half Ne derland heeft familiebetrekkingen of andere connecties in Indië en men wilde wel eens gaarne, zittend op zijn stoel, in het moederland een kijkje nemen in het leven ginds binnen den gordel van smaragd, inderdaad had het tooneel een schitterend middel kunnen zijn om de belangstelling van Nederland voor zijn koloniën, te wekken en te verster ken. Zoo vaak is immers naar middelen gezocht om dit te bereiken. Er zijn ver- eenigingen gesticht, die speciaal dit doel wensclien na te streven. Wij herin neren aan de Vereeniging Oost en West, die op dit punt reeds veel verdienstelijk werk heeft verricht. In onze volksvertegenwoordiging is de kwestie ook vaak ter sprake gebracht en indertijd is een bedrag op de be grooting uitgetrokken voor het ver strekken van schoolplaten met Indische tafereelen aan de Nederlandsclie onder wijsinrichtingen. Het tooneel had een uitstekende ge legenheid geboden om deze propagan da voort te zetten. Het ongeluk heeft echter gewild, dat de richting die met de Indische stukken werd 'ingeslagen, geheel in strijd is geweest met het doei dat wij zoo gaarne aan het tooneel in dit opzicht hadden willen stellen. J_n Indië heerscht niet de rassenhaat, fii"dèn~Ttlëest"fatalen zin van iiët woord, maar er bestaat een kleyjr-pikanterie die de onderlirijffLyjttotftling onaange naam maakt. Tusschen de beide uiter sten blank en bruin is een zeer talrijk voorkomende tusschenvorm ontstaan, die de bron is geworden van die klein geestige jaloezie en nijd, welke het le- ven van velen in Indië heeft verzuurd. Indië's hoofdsteden zijn dorpen met vooral die onhebbelijkheden welke in sommige dorpen van ons land bestaan. Men bemoeit er zich te veel met el- kaar's persoonlijke en huishoudelijke aangelegenheden en dit leidt tot het ontstaan van dien kleinen cöterie-geest, welke zoo verderfelijk kan zijn voor de samenleving, De Indo's zitten in een moeilijk par ket. Aan den bruinen kant worden zij Is een minderwaardig type beschouwd, terwijl zij van den blanken kant meestal niet voor „vol" worden aangezien. Welken invloed deze tweezijdige ver stooting ten slotte op liet individu moet hebben, is wel te begrijpen. Daar komt bij dat de Indo óf verstandelijk bijzon der goed begaafd is en gemakkelijk de Europeanen in Indië -- die voor een groot deel wegens gebrek aan begaafd heid naar Indië zijn getrokken de loef afsteekt óf hij is dom te noemen in welk geval hij de achteruitstelling nog meer gevoelt. Het gevolg van dit alles is dat er over en weer een afgunst en naijver en een wederzijdsclie prikkelbaarheid is ontstaan, die voor velen het leven on dragelijk heeft gemaakt. De Indo heeft zijn eigenaardigheden, zijn typische ge breken en gebrekjes en hei ligt voor de hand dat de Europeanen, die in stilte hem niet mogen lijden, deze per- sifleeren. Die Europeesche onhebbelijk heid is in de tooneelstukken helaas ge bruikt als een middeltje om geestig te zijn. Ruim was liet veld geweest voor een goed psycholoog om ons in Nederland een kijkje te geven in het Indische le ven, zonder dat de attractie moest zijn de bespotting van één groep, die waar lijk zich verdienstelijk heenslaat door bet dubbel-moeilijke leven. Men had veeleer ons eens den Europeaan in In- cië kunnen teekenen, hoe die daar ver liederlijkt hoe daar een in Nederland onbruikbare geest door zijn onbruik baarheid vooruit weet te komen en geld weet te verdienen, 0111 straks in'het Moederland teruggekeerd zich een air van voornaamheid te geven. Wanneer <eens een tooneelschrijver dit kwallige type wilde behekelen zou hij heel wat beter dienst aan indië bewijzen dan thans liet geval is met de ridiculiseering' van den Indo. Dat thans tegen dit laatste een pro- lest is opgegaan, komt ons voor van «.■enig gewicht te zijn. De grappen die op het tooneel ten koste van de Indi sche bevolking worden verkocht en die de vadsige gerepatrieerde Indische Europeanen zoo doen lachen, zijn van tc laag allooi 0111 als psychologische teekening eenige waarde le hebben. Het ergste is" inmiddels dat de Neder landers, die nimmer Indië bezochten, een geheel verkeerden kijk zullen krij gen op de Indische toestanden en een geheel onjuist oordeel zullen vormen. Zooals wij ons vaak ergeren dat in het buitenland de Nederlander wordt voor gesteld als de Urker visscher of de Schokker garnalen-boer, zoo heeft de Inlandsclie bevolking en heeft de Indo alle aanleiding 0111 zich te ergeren over de wijze waarop in Nederland van hen een voorstelling wordt gegeven. De ongeregeldheden die den laatsten tijd in onze koloniën plaats hebben, zijn zeer ernstig en duiden op het groote gevaar dat een prikkeling van de ras sen-tegenstelling kan opleveren voor de rust en de veiligheid van het land. In plaats van hier de denkbeelden te propageeren welke de regeering thans koestert ten opzichte van Indië, denk beelden die een zelfbestuur als ideaal hebben, gaat men noodeloos datgene aanwakkeren waaruit de strijd in Indië Voortkomt. Niet tegenover Indië alleen, maar te genover het Moederland wel in de eer ste plaats is dit een misslag van zeer ernstigen aard. Daartegen protesteeren geschiedde bij de opvoering van net zeer prullige stuk Blank en Bruin en al achten wij de wijze waarop dat geschiedde niet de gelukkigste de bedoeling was goed en op dien grond heeft dat protest een veel verder-strekkende beteekenis. EIBER. Voor of tegen zilverbons. Blijkens het eindverslag der Eerste Kamer over het wetsontwerp tot nadere vaststelling van het bedrag, waarvoor zilverbons kunnen worden uitgegeven, konden de leden zich met dit w. o. wel vereenigen. Zij achten ze gemakkelijk voor het gebruik, maar spraken den wensch uit, dat voor den aanmaak beter papier zou gebezigd worden. Eenigen vroegen, of lie t niet overweging ver diende om ook op de achterzijde van de bon de waarde te drukken. Enkele leden daarentegen verklaarden vijanden te zijn van zilverbons. Zij ach ten die in liet gebruik spoedig vuil wor dende papieren, uit een hygiënisch oog punt beschouwd, niet zonder gevaar. Ook veroorzaakte liet tellen van een groot aantal zilverbons veel tijdverlies. Een lid zou de bons gaarne zien in getrokken. Maar tevens zouden dan maatregelen moeten genomen worden om de zilveren munt die in voldoende mate is aangemunt, maar door liet pu bliek wordt achtergehouden of gepot, weder in omloop te brengen. Ten dien einde zou liet nuttig zijn een strafbe paling tegen het vasthouden van zilve ren munt. Dit lid gaf in overweging die strafbepaling aldus te doen luiden „Hij, die "Pen aan zijn bedrijf, beroep, ambt of particuliere behoeften oneven redig groot bedrag in rijksdaalders of guldens terughoudt, wordt gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of met een geldboete van ten hoogste 3000 gulden." Zeer vele andere leden hadden hier tegen zeer ernstig bezwaar. In het vast houden van munt kan bezwaarlijk een misdrijf worden gezien en het als over treding te beschouwen zou zijn, wegens de geringheid van de straf, niet baten om het euvel tegen te gaan. Deze leden zouden liever liet ontwerp verwerpen dan een dergelijke strafbepaling zien vastgesteld. Bedenking werd uitgesproken tegen de beperking van den geldigheidsduur van de zilverbons en de vraag werd gedaan, of die duur niet op de bons kon worden afgedrukt, maar op het eerste werd geantwoord, dat dit bezwaar zich bij alle papieren geld voordoet en op het laatste, dat dit tot de groote moei lijkheid in het gebruik zou leiden. Eenigen achten vermeerdering van het bedrag waarvoor zilverbons worden uit gegeven niet ongevaarlijk. Bij aanneming van dit wetsvoorstel toch zal dat be drag sedert dit ruilmiddel zijn eerste intrede in het verkeer deed met 75 pet. stijgen. Het kan niet goed zijn meenden anderen, door te gaan met het uitgeven van bons, zonder dat behoorlijke dek king in metaal aanwezig is. Ware het niet wenschelijk, wanneer de Staat bij liet uitgeven van zilverbons, zilver in baren deponeerde Vele leden echter konden zich met dit denkbeeld niet ver eenigen. Men was algemeen van oordeel, dat de uitgifte zooveel mogelijk beperkt be hoort te worden, ofschoon men niet kon ontkennen, dat de beantwoording van de vraag omtrent de mogelijkheid van beperking afhankelijk is van de mate der behoefte aan ruilmiddelen. DE VLUCHT VAN HET ROEMEENSCHE KONINGSPAAR. Uit Sofia worden aan de Duitsche pers bijzonderheden medegedeelt omtrent de vlucht van liet Roemeensche konings paar uit Boekarest. Volgens die berich ten hadden op den tweeden December vliegers de stad met bommen bestookt. Er ontstond in de stad een paniek, die haar haar hoogtepunt bereikte, toen de bewoners vernamen, dat de kanonnen des vijands tot op 30 en 40 kilometer van de stad insloegen. Dien dag ging liet koninklijk echtpaar reeds's morgens vroeg op de vlucht. Om acht uur 's morgens stonden er zes groote automo bielen voor de poort van het koninklijk paleis. De chauffeurs waren in dikke pelzen gehuld en de voorbijgangers die de auto's aldus reisvaardig zagen staan, meenden, dat de koning zich naar het front ging begeven. Een hoofdofficier, die bij de automobielen heen en weer wandelde, lette erop, dat de chauffeurs niet met elkander spraken. Dezen wisten namelijk niet, waar ze heen moesten en wie er zouden meegaan. Intusschen werden op liet binnenplein van het paleis groote vrachtautomobielen met voorwerpen van waarde beladen. Om halfnegen verscheen de koninklijke lijfwacht, die zich rondom de auto's schaarde. Een afdeeling soldaten zette de straten, die naar het paleis leiden af, zoowel voor voetgangers als voor rijtnigverkeer. Precies om negen uur verscheen een gezelschap van omstreeks twintig personen in zware pelzen ge huld, die in de automobielen plaats namen. In den voorsten auto zaten de vier vleugeladjudanten des Konings, in de tweede de Koning en de Koningin. Het verdere gezelschap bestond uit zes dames en twaalf heeren van het ge volg. De auto's reden de stad uit naar den grooten straatweg, een half uur later gevolgd door vrachtauto's. Zelfs de aan het hof dienst doende hoogere ambtenaren wisten pas na het vertrek van het kon. paar wat er gebeurd was. Ook de militaire commandant van Boe karest wist niets van de vlucht af. Nog bestaat hier en daar de eigen aardige gewoonte om, zooals men dat noemt, het oude jaar uit te schieten. Deze gewoonte wordt met het volgen de in verband gebracht Op 31 December sluit de jacht op de meeste soorten wild. En nu was het een oud jagersgebruik, om op den Oude jaarsdag voor het laatst het hart nog eens'op te halen aan het jachtvermaak en lustig de laatste patronen te ver schieten. Wanneer er echter weinig wild onder schot kwam, dan keerde de jager 's middags met leege weitascli doch den koppel vol patronen naar huis terug. Het jagersgebruik was dan 's avonds bij het slaan van het middernachtelijk uur liet jachtgeweer aan den schouder te leggen en die laatste ongebruikte pa tronen in de lucht af te schieten. Langzamerhand werd die gewoonte bij het volk, ook door niet jagers over genomen. Maar na talloos vele onge lukken als gevolg van het onhandig omgaan met vuurwapenen er waren er die hun duim op den loop van het geweer hielden, om het geluid van den knal te verzachten is deze gewoonte gaan verminderen. Het Oudejaar uitschieten komt de laatste jaren al veel minder voor. Een „Times"-medewerkerbe schrijft den heldenmoed der bemanning van een Britsclien torpedojager, die de opvarenden gered heeft van liet petro- leumschip „Conch" dat den 7den dezer was getorpedeerd. De torpedobootja- ger merkte een groote vlamzuil op, die zich met een snelheid van 8 knoop door het water bewoog. Het was een groot schip, dat in brand stond. Op het dek waren 30 menschen saamgeschoold, die gedoemd leken te moeten omkomen. Het stoomschip was één vuurgloed en brandde van vóórsteven tot achterste ven. De brandende benzine, die uit het schip vloeide, vormde in zee brandende poelen om liet vaartuig heen. Er stond een hooge zee. Tot driemaal toe voer de torpedobootjager voor den boeg van het brandende schip, daarbij vlot ten, reddingsgordels en booten te wa ter latend. Men schreeuwde de bemanning van liet petroleumschip toe, overboord te springen. Velen deden dat en na twee uur waren allen gered, op negen -na. De torpedojager had nu geen reddings middelen meer aan boord en de com mandant besloot nu te trachten langszij het brandende schip te komen. Na 48 minuten van allerbekwaamst manoeu- vreeren slaagde hij er in, en de over gebleven negen man werden gered. Tien minuten daarna was liet schip ge zonken. Toeneming van kan ker. In het Tijdschrift ter bevorde ring der Geneeskunde wijdt de heer Dulman een uitgebreid onderzoek aan het verschijnsel dat de frequentie van de kanker in Nederland toeneemt. Hij komt tot de volgende conclusies lo. De verschillende kankersterfte voor de verschillende deelen van Ne derland wordt niet verklaard door een verschillende leeftijdsbezetting van de bevolking. 2o. Er wordt in Nederland, vergele ken bij 25 jaar terug, gemiddeld 80 pet. meer kanker als doodsoorzaak op gegeven dan vroeger. 3o. De vermeerdering is een zeer on regelmatige in de verschillende deelen van het land. 4o. Voor groote deelen van het land neemt de plattelandssterfte iets meer toe dan de sterfte der steden. 5o. Het gebied aan de monden der groote rivieren vormt een scherp be grensde uitzondering, in dien zin, dat hier de sterfte minder dan 50 pet. toe neemt. 6o. In het overige land is deze ver meerdering gemiddeld 80 pet. Er is geen verband tusschen kankersterfte en grondsoort of meer of minder afgezon derde ligging van een landstreek. 7o. Bij zeer uiteenloopende, totale aangegeven sterfte blijft toch de onder linge verdeeling van de aangetaste or ganen dezelfde, hetgeen tot de opvat ting voerde, dat 8o. De „kankerziekte" verschillend menigvuldig voorkomt in verschilende gedeelten van liet land. 9o. Dezelfde arts, 30 jaar practisee- rende, maakt 80 pet. meer kankerdiag noses in de laatste jaren van zijn prac- tijk dan in het begin. POSTER IJ EN. Dg Directeur van het Postkantoor brengt ter kennis, dat het kantoor op 1 Januari 1917 zal opengesteld zijn van 10 tot 12 uur v.m De Directeur, CALLENFELS VAN Hr. Ms. Pantserschip op ZATERDAG 30 DECEMBER a.s. Aanvang 8 uur in de Groote Zaal van het Concertgebouw, met welwillende medewerking van de Muziekkapel Directeur J. A. HOLLAERS. Entrée f 0.50. II^J DE RUYTER's Wijnkelder liggen steeds in voorraad 1ste kwaliteit 1^1 Belegen Bordeaux-Wijnen, voorts diverse merken zeer fijne W ij n e n, als Pommies Agassac, Ludon, Villeneuve, Chateau de Cantemerle, roode en witte Bourgogne enz. enz., van delicieuse qualiteiten. Morgenwijnen, t.w. Madera, Gold en Pale Cherry, witte en roode Portwijn, Vermouth en Malaga, Muscaat en Algiersche Wijn, benevens verscheidene merken Rijnwijn en Cham pagne van bekende huizen. Mijne sinds vele jaren gevestigde Wijnkooperij, stelt mij in staat U in alle opzichten exquise merken te leveren. kli'lï? fïrikflEO laïFriZEÓSr W ij n handelaar. Nieuwendijk 21. N.B. Alle merken zijn ook per flesch aan huis verkrijgbaar. Vraag prijscourant. Het is daarom Uw eigen belang lid te worden van de flfdeelingen Kruidenierswaren, Brood- en Beschuilbakkerij, Schoenmakerij, Melk en Petroleum. GEVESTIGD TE BRESKENS. (Amsterdamsche tijd). Numm. dTreinen. 1 2 4 7 8 11 12 14 a Breskens Groede Schoondijke Oostburg Draaibrug Aardenburg Eede StroobruggeDS. Maldeghem V a A V A 6.28 6.43 6.35 6.45 6 56 7.24 7.42 7.47 8.02 8.14 8.34 8.44 8.55 9.14 9.32 9.37 9 52 10.04 10.55 1105 11.16 11.40 11.58 1205 12.20 12.32 1.15 1.25 1.36 1.55 2.13 2.20 2 35 2.47 4.25 4.35 4.46 5.10 5.28 5.33 5.48 6.25 6.35 6 46 7.05 7.23 7.30 7.45 7.57 8.15 Numm d. Treinen. la 3 5 6 9 10 13 14 Maldeghem Stroobrugge Eede (D.St.) Aardenburg Diaaibrug Oostburg Schoondijke Groede Breskens V A V n n A 6.15 6.33 6.45 7.— 7.05 7.23 7,42 7.53 8.03 8.58 9.10 9.25 9.32 9.50 10.09 10.20 10.30 10.48 11 11.15 11.20 11.38 11.57 12.08 12.18 1.43 1.55 210 2.15 233 2.52 3.03 3,13 4.16 4.28 4.43 4.50 5.10 5.29 5.40 5.60 7.— 7.12 7.27 7.35 7.56 8.15 8.26 8.36 7.50 8 05 Num. en lett. d. Tr. A C E G I K M Draaibrug Sluis V A 6.28 6.43 7.45 8.— 9.40 9.55 12.05 12.20 2.17 2 32 5.30 6.45 7 28 7.43 Num. en lett. d. Tr. B D F H J L N Sluis Draaibrug V A 6.45 7.— 9.10 9.25 11.— 11.15 1.55 2.10 4 30 4 45 7.05 7.20 7.45 8 Num. der Treinen. la 3a 5a 7a 9a 11a 13a Oostburg Zuidzande Cadzand V A 6.34 6.45 6.57 7.35 7.46 7.58 9.55 10 06 10.18 11.50 12.01 12.13 2.35 2 46 2 68 5.15 5.26 5.38 7.06 7.17 7.29 Num. der Treinen. 2a 4a 6a 8a 10a 12a 14a Cadzand Zuidzande Oostburg V M A 6.59 7.11 7.22 8.37 8.49 9.— 11.05 11.17 11.28 1.27 1.39 1.50 4.37 4.49 5.— 6.30 6.42 6.63 7.31 7.13 7.54 N.B. De uren van vertrek op de tusschenstations zijn bij benadering aangegeven. De treinen zullen te Schoondijke, zoo noodig, 5 minuten wachten op de aan sluitingen der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschappij. De dienst op het baanvak Nederlandsche-Belgische grens—(Stroobrugge)— Maldeghem v.v. blijft tot nadere aankondiging gestaakt DE DIRECTEUR.

Krantenbank Zeeland

Vlissingse Courant | 1916 | | pagina 3